Dat is een andere userquote:Op zaterdag 1 december 2018 18:38 schreef Klepper272 het volgende:
[..]
Klopt allemaal, ik kan hem ook niet betalen.
Maar mijn post was een reactie op de opmerking van Lunatic die een bereik van 1200km nodig vond.
Sneller laden he, 2uur laden ? is het 1998 ? Gaat veel sneller tegenwoordig, en dit zal alleen maar sneller worden.quote:Op zaterdag 1 december 2018 17:41 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
Dat laatste kan dus niet als dat afgeschaft wordt. Ook zul je tankstations met fossiele brandstoffen dan veel minder tegenkomen.
Er zijn zat mensen die juist een auto hebben voor langere afstanden (met name vakantie en familiebezoek) en woon-werk verkeer op een andere manier regelen. Of gewoon al met pensioen zijn.
Een roadtrip plannen? Hoe zie je dat voor je? Je kunt in het gunstigste geval zo'n 400 km rijden, daarna (ook weer gunstigste geval) zo'n twee uur laden (langs de autobahn terwijl jij je vermaakt in het truckerscafé). Ben je 10 uur onderweg, heb je slechts 800 km gereden. Dat is 80 km/h, in het gunstigste geval. Vraag je dat als maximale snelheid van benzineauto's omwille van het milieu, lacht iedereen je uit.
In theorie... daar gaat het al de mist in.quote:Op zaterdag 1 december 2018 20:50 schreef wawowiewa het volgende:
[..]
Sneller laden he, 2uur laden ? is het 1998 ? Gaat veel sneller tegenwoordig, en dit zal alleen maar sneller worden.
https://newatlas.com/abb-350kw-fast-charger/54377/
200 KM in 8min, is dat niet even snel als tanken ?!
Niet echt.... verder vraag ik mij af wat de effecten zijn op de accu wanneer je werkt met die hoge (gepulste) laadstromen van dik 1000-1500 Ampère. De kabeltjes zelf zullen beslist warm worden.quote:Op zaterdag 1 december 2018 20:50 schreef wawowiewa het volgende:
[..]
Sneller laden he, 2uur laden ? is het 1998 ? Gaat veel sneller tegenwoordig, en dit zal alleen maar sneller worden.
https://newatlas.com/abb-350kw-fast-charger/54377/
200 KM in 8min, is dat niet even snel als tanken ?!
snel laden is gruwelijk duur tov normaal laden.quote:Op zaterdag 1 december 2018 20:50 schreef wawowiewa het volgende:
[..]
Sneller laden he, 2uur laden ? is het 1998 ? Gaat veel sneller tegenwoordig, en dit zal alleen maar sneller worden.
https://newatlas.com/abb-350kw-fast-charger/54377/
200 KM in 8min, is dat niet even snel als tanken ?!
Als dat systeem er is, dan zijn al mijn problemen opgelost en kan ik ook elektrisch rijden.quote:Op zaterdag 1 december 2018 21:03 schreef Vallon het volgende:
Zelf denk en geloof ik (op termijn) voor snel-weg rijders meer in een accuwissel kliksysteem van (reeds al of niet deels) geladen accu's.
Mja, voordat daarvoor een standaard komt, zullen wij ws geen discussie meer hebben en vooral met een glimlach terugkijken op die mooie cowboytijd van (mis)leidingen.
We hebben al een standaard voor kleine accu's: de batterijen met hun AAA, AA, C en D aanduidingen. Daar zijn niet talloze varianten van. Dus zie ik een standaard voor grote accu's er ook wel komen.quote:Op zaterdag 1 december 2018 21:03 schreef Vallon het volgende:
Zelf denk en geloof ik (op termijn) voor snel-weg rijders meer in een accuwissel kliksysteem van (reeds al of niet deels) geladen accu's.
Mja, voordat daarvoor een standaard komt, zullen wij ws geen discussie meer hebben en vooral met een glimlach terugkijken op die mooie cowboytijd van (mis)leidingen.
Zie niet in waarom er dan geen electrische auto’s verkocht zouden worden.quote:Op zaterdag 1 december 2018 20:41 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Bovendien zouden er dan sowieso geen elektrische auto's verkocht worden, uitstekend idee dus.
Zie #136 Kees. Als je nou eerst even zegt wat daar niet aan klopt dan hebben we het later over jouw zware strijd omdat je het amper kunt betalen. En wij misschien zelfs medelijden moet hebben.quote:
Afhankelijk van wanneer je een tesla hebt aangeschaft, is laden bij een tesla supercharger gratis.quote:Op zaterdag 1 december 2018 21:17 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
snel laden is gruwelijk duur tov normaal laden.
Is de lagere wegenbelasting op benzineauto’s dan op diesel subsidie en oneerlijk?quote:Op zaterdag 1 december 2018 21:35 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Zie #136 Kees. Als je nou eerst even zegt wat daar niet aan klopt dan hebben we het later over jouw zware strijd omdat je het amper kunt betalen. En wij misschien zelfs medelijden moet hebben.
Maar ga daar dus eerst even op in en vertel wat je ervan vindt.
Lieve Bart,quote:Op zaterdag 1 december 2018 21:35 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Zie #136 Kees. Als je nou eerst even zegt wat daar niet aan klopt dan hebben we het later over jouw zware strijd omdat je het amper kunt betalen. En wij misschien zelfs medelijden moet hebben.
Maar ga daar dus eerst even op in en vertel wat je ervan vindt.
Het voordeel daarvan is ook dat je die - al of niet in tandem - goed kunt gebruiken voor andere toepassingen en werkwijzen. Beetje denken in tools/gereedschap en gedachte van de Tesla accu waarmee je (ook, dan stekkerend) je huis van energie kunt voorzien.quote:Op zaterdag 1 december 2018 21:19 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Als dat systeem er is, dan zijn al mijn problemen opgelost en kan ik ook elektrisch rijden.
Te duur, geen range, duur onderhoud, onhandig etcetera. Het is nu al zo dat elke keer als belastingvoordeeltjes voor elektrische auto's verdwijnen de verkoop instort.quote:Op zaterdag 1 december 2018 21:31 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Zie niet in waarom er dan geen electrische auto’s verkocht zouden worden.
. Ik hoop dat je beseft hoe belachelijk dit statement is.quote:Op zaterdag 1 december 2018 21:26 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
ook omdat je een paar reserve accu's mee kunt nemen voor als je naar dunbevolkt gebied gaat.
Als ik even op een bierviltje mee ga rekenen kom ik op het volgende:quote:Op zaterdag 1 december 2018 22:27 schreef Vallon het volgende:
[..]
Het voordeel daarvan is ook dat je die - al of niet in tandem - goed kunt gebruiken voor andere toepassingen en werkwijzen. Beetje denken in tools/gereedschap en gedachte van de Tesla accu waarmee je (ook, dan stekkerend) je huis van energie kunt voorzien.
//--//
Ongeacht blijft het punt dat een accu omgerekend per gewichtseenheid, nog heel ver af staan van wat je nu met brandstof beschikbaar hebt/kunt. Een 250kg zware accu herbergt in een gedroomde laboratoriumsituatie maximaal 50kWh wat je met 5 liter (zeg. 4 kg) benzine in een jerrycan ook hebt.
Een accu(mulator) is imo geen echte (eind)oplossing, dit nog los van produceren, hergebruik en niet te vergeten de enorme laadinfrastructuur die nodig zal gaan zijn om (zeg wekelijks) 8 miljoen auto te (her)laden (cq. te voorzien nieuw e-pack. We hebben niet allemaal een oprijlaan.)
Totaal benodigde (week)capaciteit om om al die auto's op te laden is 400gigaWh, zeg 3 permanent werkende Maasvlakte Centrales van 1GW voor alleen (gespreid) opladen van e-auto's..... wat best heel veel is wanneer je bedenkt dat er momenteel pas ca 1gWh uit wind & zon voortkomt.
Het verhaal van accu(laad) waanzin en probleem kan je mede onderbouwd destilleren/nalezen op climate-gate. Al zwak je het verhaal af, dan nog ontkom je niet aan de indruk dat "men" door energieridders wordt meegesleept in een veel te mooi verhaal.
Los daarvan moet je natuurlijk wat en vooral inzetten op duurzaam als eerlijke keuze niet alleen qua gebruik maar ook levensduur van PV's, WP's en Accu's, eerder denken in termen van 100 jaar gebruiksduur dan nu in hooguit 10 jaar.
Disclaimer e.e.a uit de losse pols gerekend, mocht ik echt ergens fors scheef zitten, laat weten.
Dat is dus 29,8 Liter per Auto per week, voor die slordige 250 kilometer die men per week gemiddeld rijdt? Ergens klopt je rekensom nietquote:Op zaterdag 1 december 2018 22:53 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Als ik even op een bierviltje mee ga rekenen kom ik op het volgende:
Auto's in Nederland rijden gemiddeld 35,59km per dag.
Dat is bij een gemiddeld verbruik van 1kWh op 4,5km een 7,91kWh per auto per dag, ofwel 55,37kWh per week.
Dat keer 8 miljoen auto's is 442,96 gWh per week. Wel mooi dat je cijfers kloppen, een afwijking van 10% is zal vooral in het gemiddeld verbruik zitten wat ik heb moeten schatten aan de hand van het verbruik van enkele populaire modellen
Maar op het moment wordt er ook probleemloos ongeveer 235 miljoen liter fossiele brandstof per week getankt door het wegverkeer in Nederland. Dat zijn ook serieuze hoeveelheden.
En over die windmolens (op land en zee - ivm je disclaimer):
Nederland 2017: windenergie productie 9,6 gWh.
Wegverkeer he Daar zit ook vrachtverkeer bij.quote:Op zaterdag 1 december 2018 23:01 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Dat is dus 29,8 Liter per Auto per week, voor die slordige 250 kilometer die men per week gemiddeld rijdt? Ergens klopt je rekensom niet
Zal moeilijk worden.... tenzij we eens afstappen van eindeloze patentbescherming die nu het bijkans onmogelijk maakt om te komen tot een echte uitwisselstandaard. Genoeg voorbeelden.quote:Op zaterdag 1 december 2018 21:26 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
We hebben al een standaard voor kleine accu's: de batterijen met hun AAA, AA, C en D aanduidingen. Daar zijn niet talloze varianten van. Dus zie ik een standaard voor grote accu's er ook wel komen.
Ik denk dat dat de enige oplossing is voor echt elektrisch rijden, ook omdat je een paar reserve accu's mee kunt nemen voor als je naar dunbevolkt gebied gaat.
Als die accu dan ook nog in de woonkamer of onder je bureau kan worden opgeladen zal het best wat worden.
Als je die allemaal op stroom gaat laten rijden, dan wordt het jaarlijkse stroomverbruik een factor 2-4 groter als ik ff een inschatting maak, dan nog van het gas af, huizen met warmtepomp verwarmen, glastuinbouw, kantoren en fabrieken, nog een keer hetzelfde schat ik.quote:Op zaterdag 1 december 2018 23:04 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Wegverkeer he Daar zit ook vrachtverkeer bij.
Voor personenauto's kom ik op zo'n 165 miljoen liter brandstof per week als ik datzelfde bierviltje hanteer.
Die 235 miljoen liter gaat wel op.
En dan reken je nog niet eens de buitenlandse vrachtwagens die door ons land rijden.
Die gaan draaien op stroom uit centrales die draaien op onverkoopbare autobrandstoffenquote:Op zaterdag 1 december 2018 23:15 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Als je die allemaal op stroom gaat laten rijden, dan wordt het jaarlijkse stroomverbruik een factor 2-4 groter als ik ff een inschatting maak, dan nog van het gas af, huizen met warmtepomp verwarmen, glastuinbouw, kantoren en fabrieken, nog een keer hetzelfde schat ik.
Waar de neuk wil men die stroom vandaan halen als je niet nu al begint een hele reeks kerncentrales te bouwen.
Absoluut, elke week een giga-mammoetanker .... die wordt afgedankt.quote:Op zaterdag 1 december 2018 22:53 schreef MaGNeT het volgende:
Maar op het moment wordt er ook probleemloos ongeveer 235 miljoen liter fossiele brandstof per week getankt door het wegverkeer in Nederland. Dat zijn ook serieuze hoeveelheden.
Thx... het aandeel met wat nodig is, blijft vooralsnog een druppel, die wel (aan)groeit.quote:En over die windmolens (op land en zee - ivm je disclaimer):
Nederland 2017: windenergie productie 9,6 gWh.
8 miljoen auto's. Wat voor auto's? Gaat dit ook om vrachtauto's en bussen en zo? Tellen we de museummodellen mee die we niet voor elektrische gaan vervangen?quote:Op zaterdag 1 december 2018 23:29 schreef MaGNeT het volgende:
Klopt m'n bierviltje?
Elektrisch verbruik in Nederland ligt jaarlijks overigens op 120 miljard kWh.
Voor 8 miljoen elektrische auto's is zo'n 400gWh x 52 weken = 20,8 miljard kWh per jaar extra nodig.
Dat is "maar" 17,33% extra, tenzij ik ergens een grote rekenfout maak.
En voor die groei hebben we ook nog eens zo'n 15 tot 20 jaar de tijd, niet alle auto's zijn van de ene op de andere dag vervangen.
8 miljoen personenauto's in Nederland. Mogelijk gaat een deel niet vervangen worden, oldtimers en enkele verstokte Fok!'ers. Maar het aantal auto's groeit natuurlijk ook iets dus ik denk dat 8 miljoen elektrische auto's wel realistisch is als je wil berekenen hoeveel stroom je daarvoor moet gaan produceren.quote:Op zaterdag 1 december 2018 23:32 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
8 miljoen auto's. Wat voor auto's? Gaat dit ook om vrachtauto's en bussen en zo? Tellen we de museummodellen mee die we niet voor elektrische gaan vervangen?
Me dunkt dat patentbescherming via politiek/overheid wel beperkt kan worden als het transitiebeleid zo belangrijkerijk is. Of laat Europa patenten kopen of zoiets. Het is in elk geval geen technische hindernis meer.quote:Op zaterdag 1 december 2018 23:11 schreef Vallon het volgende:
[..]
Zal moeilijk worden.... tenzij we eens afstappen van eindeloze patentbescherming die nu het bijkans onmogelijk maakt om te komen tot een echte uitwisselstandaard. Genoeg voorbeelden.
Veel "accu" technologie wordt strategisch op- en weggekocht middels patentrechten door energie/olie maatschappijen. Denk aan het "penlite"-patent die o.a. Tesla dwong haar accu packs op te bouwen op basis van penlite-formaat.
Ander voorbeeld: Chevron bron kon (tot 2014) blokkeren dat EV-fabrikanten NiMH batterijen konden gebruiken voor (consument) voertuigen. Het "voordeel" is dat daarmee het daarmee (de nu iets betere maar duurder/gevoeliger/ingewikkelder) Lithium vs LiON technologie een forse boost gaf.
Wanneer je echt transitie wilt hebben moet je imho accutechnologie in het belang van klimaattransitie "nationaliseren" of hooguit een uitoefeningsrecht te geven van 5 jaar.
Elon Musk heeft dat ergens weer goed begrepen door "handig" een flink aantal eigen patenten "gratis" vrij te geven voor concurrenten mits ze vermelden dat ze van tesla zijn/komen. Tesla bepaalt daarmee de EV-standaard.
De vraag is, als het zo gigantisch veel stroom vraagt, je de tweede gezinsauto, het boodschappenkarretje, niet beter kan ontmoedigen of vervangen door modellen die vele malen zuiniger zijn (type golfkarretje, elektrische tuktuk en zo). Misschien kunnen die zelfs (deels) op eigen zonne-energie rijden. En daar dus ook de infrastructuur voor verbeteren.quote:Op zaterdag 1 december 2018 23:34 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
8 miljoen personenauto's in Nederland. Mogelijk gaat een deel niet vervangen worden, oldtimers en enkele verstokte Fok!'ers. Maar het aantal auto's groeit natuurlijk ook iets dus ik denk dat 8 miljoen elektrische auto's wel realistisch is als je wil berekenen hoeveel stroom je daarvoor moet gaan produceren.
men maakt meer producten uit een vat olie als alleen de fractie 'brandstof' dus die hoeveelheid vaten kan wel klopppen, maar als we morgen massaal stoppen met autorijden op fossiele brandstoffen, scheelt dat wellicht 20%, van de rest maken we plastics, smeermiddelen en nog tig andere producten die we vast niet willen missen. Jouw tig-miljoen vaten zijn dus leuk voor het roepen van grote getallen, maar compleet uit de lucht gegrepen.quote:Op zaterdag 1 december 2018 19:51 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Wat lul je nou Petrolhead. Het aantal vaten klopt en worden er meer. Wat is nou precies de drogreden?
Ik zie jou trouwens altijd posten in jouw eigen belang: zoveel mogelijk kilometers draaien omdat dat blijkbaar "moet". Alles wat jij zegt is eigenbelang opdat je lekker in je zuipende verspillende wagen waar je voor de dag mee kunt komen kan blijven doorrijden. Het boeit je niets.
Jij wil op jouw manier door en als dat aan de kaak wordt gesteld ga je blazen.
Op zonne-energie rijden kan ook prima door te gebruik te maken van je eigen PV-installatie. Voordeel is dat je geen stroom weggooit als het wagentje een week niet gebruik wordt.quote:Op zaterdag 1 december 2018 23:50 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
De vraag is, als het zo gigantisch veel stroom vraagt, je de tweede gezinsauto, het boodschappenkarretje, niet beter kan ontmoedigen of vervangen door modellen die vele malen zuiniger zijn (type golfkarretje, elektrische tuktuk en zo). Misschien kunnen die zelfs (deels) op eigen zonne-energie rijden. En daar dus ook de infrastructuur voor verbeteren.
Gezien je onderschrift past elektrisch rijden juist uitstekend bij je.quote:Op zaterdag 1 december 2018 23:51 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
men maakt meer producten uit een vat olie als alleen de fractie 'brandstof' dus die hoeveelheid vaten kan wel klopppen, maar als we morgen massaal stoppen met autorijden op fossiele brandstoffen, scheelt dat wellicht 20%, van de rest maken we plastics, smeermiddelen en nog tig andere producten die we vast niet willen missen. Jouw tig-miljoen vaten zijn dus leuk voor het roepen van grote getallen, maar compleet uit de lucht gegrepen.
Ik snap heus wel dat mijn auto niet meehelpt, maar zolang er geen decent alternatief is waarbij ik niet inlever op financiën, comfort en/of gebruiksgemak, blijf ik lekker doordieselen.
Ik bedoel meer deze benadering, zonder stopcontact:quote:Op zaterdag 1 december 2018 23:52 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Op zonne-energie rijden kan ook prima door te gebruik te maken van je eigen PV-installatie. Voordeel is dat je geen stroom weggooit als het wagentje een week niet gebruik wordt.
Komt prima in de buurt, lijkt mij. Ik rekende in 3 volcontinu Maasvlakte centrales extra (1GWatt, goed voor ca 8-9 miljard kWh).quote:Op zaterdag 1 december 2018 23:29 schreef MaGNeT het volgende:
Klopt m'n bierviltje?
Elektrisch verbruik in Nederland ligt jaarlijks overigens op 120 miljard kWh.
Voor 8 miljoen elektrische auto's is zo'n 400gWh x 52 weken = 20,8 miljard kWh per jaar extra nodig.
Dat is "maar" 17,33% extra, tenzij ik ergens een grote rekenfout maak.
En voor die groei hebben we ook nog eens zo'n 15 tot 20 jaar de tijd, niet alle auto's zijn van de ene op de andere dag vervangen.
Ja, best leuk, maar van november tot februari staat dat ding dan erg vaak stil op de opritquote:Op zondag 2 december 2018 00:03 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
Ik bedoel meer deze benadering, zonder stopcontact:
[ afbeelding ]
Passen vast veel boodschappen onder die zonnepanelen
Er zullen vast en zeker, mits toegestaan door RDW belangen, een verscheidenheid aan voertuigen bijkomen.quote:Op zaterdag 1 december 2018 23:50 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
De vraag is, als het zo gigantisch veel stroom vraagt, je de tweede gezinsauto, het boodschappenkarretje, niet beter kan ontmoedigen of vervangen door modellen die vele malen zuiniger zijn (type golfkarretje, elektrische tuktuk en zo). Misschien kunnen die zelfs (deels) op eigen zonne-energie rijden. En daar dus ook de infrastructuur voor verbeteren.
Als Renault nog meer elektrische autos's gaat verkopen gaat de Wegenwacht het idd druk krijgen.quote:Op zondag 2 december 2018 00:03 schreef Vallon het volgende:
[..]
ik zie de gele hesjes als permanent verschijnsel ontstaan.
Die van Renault had ik nog niet maar wel stilstaande voertuigen alsmede protesten die het gebeuren kleur gaan geven.quote:Op zondag 2 december 2018 00:12 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Als Renault nog meer elektrische autos's gaat verkopen gaat de Wegenwacht het idd druk krijgen.
Maar je bedoelt vast wat anders
ja hoor, ik zou graag een Tesla rijden, ware het niet dat dat vooralsnog onbetaalbaar is voor de gewone man, nog buiten het feit dat mijn werk zich zelden op een lokatie bevindt waar ik zou kunnen laden, wat het dus wel enigzins onpraktisch maakt.quote:Op zaterdag 1 december 2018 23:54 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Gezien je onderschrift past elektrisch rijden juist uitstekend bij je.
Maar verder ingaand op je post:
Je zal naar ieder van die miljoenen vaten ruwe olie moeten gaan kijken of dat anders kan.
Met elektrisch rijden kijk je naar een deel, ik besef ook dat de vraag naar ruwe olie stijgt door de toenemende welvaart in opkomende economieën. Een ieder zal zijn deel moeten doen, je kan niet op je handen gaan zitten omdat een ander dat ook doet.
En velen met jou de gemiddelde leeftijd van een personenauto is meer dan 10 jaar. NL rijdt dus in een economisch afgeschreven voertuig.quote:Op zondag 2 december 2018 00:57 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
ja hoor, ik zou graag een Tesla rijden, ware het niet dat dat vooralsnog onbetaalbaar is voor de gewone man, nog buiten het feit dat mijn werk zich zelden op een lokatie bevindt waar ik zou kunnen laden, wat het dus wel enigzins onpraktisch maakt.
Zodra er een beetje fatsoenlijk keus in betaalbare full electrics is en ik een 100% kans heb op een laadplek op mijn bestemming, ga ik elektrisch rijden.
quote:Op zaterdag 1 december 2018 22:08 schreef GewoonKees het volgende:
[..]
Lieve Bart,
Jij zei het volgende:
"Behalve als je "zakenman" bent (tip..). Want dan kost ie opeens 1 scheet en 3 knikkers. De zakenman heeft zo'n ding voor minder dan een Aygo een particulier kost."
En ik heb je uitgelegd dat dat niet klopt. Zou je ook eens moeten proberen. Citeren en dan met feiten komen. Wie weet komen we er dan uit.
Nergens zeg ik dat ik het zwaar heb. En maak je geen zorgen, ik kan het makkelijk betalen. Nul strijd. Die belasting die ik betaal om jouw uitkeringen en toeslagen te bekostigen neem ik ook voor lief. Dus alsjeblieft geen medelijden.
Ik vind een tesla heerlijk voordelig in verbruik en bijtelling. Thanks allemaal!
En dat is dan ook waar het om gaat, melken van de burgerquote:Op zondag 2 december 2018 08:17 schreef kaasplankje het volgende:
[..]
En velen met jou de gemiddelde leeftijd van een personenauto is meer dan 10 jaar. NL rijdt dus in een economisch afgeschreven voertuig.
Overheid kan dus flink meer gaan heffen op fossiele brandstof maar er is bijna niemand die daardoor uit zijn oude auto stapt want men heeft helemaal geen geld voor een nieuwe elektrieke.
https://www.cbs.nl/nl-nl/(...)nauto-s-steeds-ouder
Waarom blijf jij stug ‘feiten’ hier op het forum mikken die volledig uit de duim gezogen zijn en ver naast de waarheid?quote:Op zaterdag 1 december 2018 18:35 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Behalve als je "zakenman" bent (tip..). Want dan kost ie opeens 1 scheet en 3 knikkers. De zakenman heeft zo'n ding voor minder dan een Aygo een particulier kost. We moeten dus allemaal "zakenmannen" worden. Overigens betalen wij die voordelen voor de Tesla gebruikers. Dat is zo krom als het maar kan maar toch is dat zo.
dat het elektra net en de voorzieningen daarvoor elektrische auto's en warmtepompen niet aankunnen weet toch al iedereen, behalve de politiek?quote:Op zaterdag 1 december 2018 22:27 schreef Vallon het volgende:
[..]
Het voordeel daarvan is ook dat je die - al of niet in tandem - goed kunt gebruiken voor andere toepassingen en werkwijzen. Beetje denken in tools/gereedschap en gedachte van de Tesla accu waarmee je (ook, dan stekkerend) je huis van energie kunt voorzien.
//--//
Ongeacht blijft het punt dat een accu omgerekend per gewichtseenheid, nog heel ver af staan van wat je nu met brandstof beschikbaar hebt/kunt. Een 250kg zware accu herbergt in een gedroomde laboratoriumsituatie maximaal 50kWh wat je met 5 liter (zeg. 4 kg) benzine in een jerrycan ook hebt.
Een accu(mulator) is imo geen echte (eind)oplossing, dit nog los van produceren, hergebruik en niet te vergeten de enorme laadinfrastructuur die nodig zal gaan zijn om (zeg wekelijks) 8 miljoen auto te (her)laden (cq. te voorzien nieuw e-pack. We hebben niet allemaal een oprijlaan.)
Totaal benodigde (week)capaciteit om om al die auto's op te laden is 400gigaWh, zeg 3 permanent werkende Maasvlakte Centrales van 1GW voor alleen (gespreid) opladen van e-auto's..... wat best heel veel is wanneer je bedenkt dat er momenteel pas ca 1gWh 10gWh uit wind & zon voortkomt.
Het verhaal van accu(laad) waanzin en probleem kan je mede onderbouwd destilleren/nalezen op climate-gate. Al zwak je het verhaal af, dan nog ontkom je niet aan de indruk dat "men" door energieridders wordt meegesleept in een veel te mooi verhaal.
Los daarvan moet je natuurlijk wat en vooral inzetten op duurzaam als eerlijke keuze niet alleen qua gebruik maar ook levensduur van PV's, WP's en Accu's, eerder denken in termen van 100 jaar gebruiksduur dan nu in hooguit 10 jaar.
Disclaimer e.e.a uit de losse pols gerekend, mocht ik echt ergens fors scheef zitten, laat weten.
Jij hebt niet zoveel ervaring met hem of wel?quote:Op zondag 2 december 2018 09:06 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Waarom blijf jij stug ‘feiten’ hier op het forum mikken die volledig uit de duim gezogen zijn en ver naast de waarheid?
en het feit dat je nog naar je werk moet gaan, dus een keuze heb je niet. Er blijft dan gewoon minder geld over om uit te geven aan de horeca, apparaten of andere luxe dingen.quote:Op zondag 2 december 2018 08:17 schreef kaasplankje het volgende:
[..]
En velen met jou de gemiddelde leeftijd van een personenauto is meer dan 10 jaar. NL rijdt dus in een economisch afgeschreven voertuig.
Overheid kan dus flink meer gaan heffen op fossiele brandstof maar er is bijna niemand die daardoor uit zijn oude auto stapt want men heeft helemaal geen geld voor een nieuwe elektrieke.
https://www.cbs.nl/nl-nl/(...)nauto-s-steeds-ouder
Ik zou in de broek schijten als ik daarmee op de wegas voor gesorteerd sta te wachten, of de stoel is tevens een toilet.quote:Op zondag 2 december 2018 00:03 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
Ik bedoel meer deze benadering, zonder stopcontact:
[ afbeelding ]
Passen vast veel boodschappen onder die zonnepanelen
Mag gaan werken en dan spaar je geld je hoeft namelijk niet mee te doen aan de economie.quote:Op zondag 2 december 2018 11:34 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
en het feit dat je nog naar je werk moet gaan, dus een keuze heb je niet. Er blijft dan gewoon minder geld over om uit te geven aan de horeca, apparaten of andere luxe dingen.
Wat is meedoen met de economie?quote:Op zondag 2 december 2018 11:56 schreef john2406 het volgende:
[..]
Mag gaan werken en dan spaar je geld je hoeft namelijk niet mee te doen aan de economie.
Er blijft dan gewoon minder geld over om uit te geven aan de horeca, apparaten of andere luxe dingen.quote:Op zondag 2 december 2018 11:57 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Wat is meedoen met de economie?
Bedoel je geld uitgeven aan iets wat je eigenlijk niet wilt en wat je onzinnig vindt, maar het toch doet omdat rutte het zegt?
Bedoel je meer en sneller gaan werken zodat je meer geld hebt wat je op je spaarrekening zet, waardoor je minder tijd aan je kinderen geeft, omdat rutte het zegt?
oh dat is meedoen met de economie? Dan doe ik dat inderdaad, hoewel je niet minder dan 0 euro kan uitgeven aan de horeca.quote:Op zondag 2 december 2018 11:58 schreef john2406 het volgende:
[..]
Er blijft dan gewoon minder geld over om uit te geven aan de horeca, apparaten of andere luxe dingen.
Nee, er worden nieuwe kabels in elke wijk onder de grond gelegd.quote:Op zondag 2 december 2018 11:59 schreef von_manstein het volgende:
ik voorspel outage op het stroomnet.
Toch wel. En waar ik eerst een beetje om hem moest grinneken met een flinke dosis medelijden ernaast, vind ik hem inmiddels een enorme stoorzender in werkelijk alle onderwerpen waar hij zijn kop opsteekt.quote:Op zondag 2 december 2018 11:31 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Jij hebt niet zoveel ervaring met hem of wel?
Ik ken iemand die ik geregeld tegenkom die niet zo arrogant, eigenwijs en krankzinnig is. Ik ga er niet eens meer tegen in, hij roept maar poep als hij dat wil. Zo denk ik ook hier op fok over deze user.
De oplossing is er technisch al. Kost nog veel geld en daarom betalen netwerkbeheerders er aan mee als je dat wil (willen ze wel een deel van de capaciteit).quote:Op zondag 2 december 2018 11:59 schreef von_manstein het volgende:
We gaan volgens de politiek allemaal aan de warmtepompen/elektrische CV's, inductie koken en gaan allemaal elektrisch rijden en nemen afscheid van gas en benzine/Diesel.
en dat allemaal het liefst op zon/wind/water energie. maar we(lees bevolking) willen geen last hebben van een "vervuilde horizon en geluidoverlast" door windmolens in iedere tuin en zonnepanelen op de daken
Tennet/Enexis etc. succes met het leveren en het aanlaten passen van de infrastructuur ondergronds en de wijk verdelers en het aansluiten van krachtstroom bij alle huishoudens in NL
ik voorspel outage op het stroomnet.
ja ik vind hem ook een stoorzender, maar zijn reacties lees ik niet meer. Helaas las ik in dit topic iets te snel en had niet door dat ik reageerde op hem.quote:Op zondag 2 december 2018 12:05 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Toch wel. En waar ik eerst een beetje om hem moest grinneken met een flinke dosis medelijden ernaast, vind ik hem inmiddels een enorme stoorzender in werkelijk alle onderwerpen waar hij zijn kop opsteekt.
Tegen beter weten in hoop ik dat hij alsnog normaal mee gaat doen (ik ben het zelden tot nooit met hem eens, maar tegenspraak op niveau heb ik graag).
Zo niet, hoop ik dat hij opdondert. Al dan niet gedwongen.
Dat is toch niet zo moeilijk?quote:Op zondag 2 december 2018 12:08 schreef john2406 het volgende:
Hoe wil de overheid dat gaan doen iedereen op zo een auto, de oude hadden/hebben een type goedkeuring gehad, ze willen wel maar kunnen ze ook, zie die wet over de vluchtelingen binnen/opnemen, dat is ook iets ouds naar de oorlog getekend.
waar ga je dan in rijden als je benzine/diesel/gas auto's niet meer kunt kopen en je elektrische auto's niet wilt kopen?quote:Op zondag 2 december 2018 12:10 schreef john2406 het volgende:
Als men mij over wil halen moet men met wel iets heel artistiek ding komen
In Duitsland ook? Laat mij eens goed lachen man!quote:Op zondag 2 december 2018 12:09 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Dat is toch niet zo moeilijk?
Het verbieden om benzine/diesel/gas auto's te mogen verkopen en dan wacht je ongeveer 20 jaar.
hoe kan je een auto kopen in het buitenland zonder deze te importeren (want dat is verboden) als je in NL woont zonder ingewikkelde constructie?quote:Op zondag 2 december 2018 12:11 schreef john2406 het volgende:
[..]
In Duitsland ook? Laat mij eens goed lachen man!
Of Belgie of noem maar iets, als dan had men het ook met tabak kunnen doen, wist men het niet al van te voren dat het slecht was, of wou men er eerst de staatskas mee vullen?
Ik hoef er geen te kopen, ik heb er genoeg in stalling staan!quote:Op zondag 2 december 2018 12:12 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
hoe kan je een auto kopen in het buitenland zonder deze te importeren (want dat is verboden) als je in NL woont zonder ingewikkelde constructie?
die gaan een keer stukquote:Op zondag 2 december 2018 12:13 schreef john2406 het volgende:
[..]
Ik hoef er geen te kopen, ik heb er genoeg in stalling staan!
Ik mag toch hopen met de type goedkeuring ooit verkregen dat deze nog rijden mogen, sommige 50 jr oud andere weer iets minder.
Ik heb wel eentje wat stuk kan gaan, zo een gebakje van een paar jaar oud, elektronica is een bitch.quote:
Over die krachtstroom:quote:Op zondag 2 december 2018 11:59 schreef von_manstein het volgende:
We gaan volgens de politiek allemaal aan de warmtepompen/elektrische CV's, inductie koken en gaan allemaal elektrisch rijden en nemen afscheid van gas en benzine/Diesel.
en dat allemaal het liefst op zon/wind/water energie. maar we(lees bevolking) willen geen last hebben van een "vervuilde horizon en geluidoverlast" door windmolens in iedere tuin en zonnepanelen op de daken
Tennet/Enexis etc. succes met het leveren en het aanlaten passen van de infrastructuur ondergronds en de wijk verdelers en het aansluiten van krachtstroom bij alle huishoudens in NL
ik voorspel outage op het stroomnet.
Of gewoon benzine veel duurder maken. Dan blijven de echt mooie oldtimers nog over (zou toch zonde zijn als je bv een McLaren F1 op de sloop moet achterlaten) en al het oud ijzee verdwijnt dan.quote:Op zondag 2 december 2018 12:09 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Dat is toch niet zo moeilijk?
Het verbieden om benzine/diesel/gas auto's te mogen verkopen en dan wacht je ongeveer 20 jaar.
We gaan jou gewoon dwingen.quote:Op zondag 2 december 2018 12:10 schreef john2406 het volgende:
Als men mij over wil halen moet men met wel iets heel artistiek ding komen
Vrij verkeer van personen en goederen!quote:Op zondag 2 december 2018 12:27 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
We gaan jou gewoon dwingen.
Politiek is er van links tot rechts voor het overgrote deel steun voor. Democratie.
Dat verklaart meteen veel.quote:Op zondag 2 december 2018 12:28 schreef john2406 het volgende:
[..]
Vrij verkeer van personen en goederen!
Dwing mij maar hoor, ik woon rond het drielandenpunt!
Kabels zijn niet het probleem maar de toevoer van elektriciteit op piektijden.quote:Op zondag 2 december 2018 12:00 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Nee, er worden nieuwe kabels in elke wijk onder de grond gelegd.
Bijna elke straat wordt opengebroken voor nieuwe kabels.
Yep, dat is dus ruim een verdubbeling tov de "standaard" aansluiting van 35A.quote:Op zondag 2 december 2018 12:16 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Over die krachtstroom:
Ik heb nu op een standaard 3x 25A aansluiting:
- 2x 8kW omvormers 3-fasen
- 1x 14kW warmtepomp 3-fasen
- 1x inductie kookplaat 3-fasen
En verder nog de normale apparaten, zoals (af)wasmachine, droger, koelkast, vriezer, etc.
Er is nog ruimte over voor een 3-fase autolader.
Nog geen zekeringen om m'n oren gehad.
Dan schaf ik mij wel een adresje in ons buurland aan.quote:Op zondag 2 december 2018 12:45 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Dat verklaart meteen veel.
Snuif je de hele dag mijndampen?
Hoe jij je vervolgens aan kilometerbeprijzing gaat onttrekken ontgaat mij. En ook Duitsland en België gaan een energietransitie maken hoor.
Ga je dan ook posten op fok.be of fok.de?quote:Op zondag 2 december 2018 12:46 schreef john2406 het volgende:
[..]
Dan schaf ik mij wel een adresje in ons buurland aan.
Rijd ik gewoon met een andere kentekenplaat hier rond.
Juist die pieken zijn onvoorspelbaar, en ook waarschijnlijk niet te leveren?quote:Op zondag 2 december 2018 12:46 schreef von_manstein het volgende:
[..]
Kabels zijn niet het probleem maar de toevoer van elektriciteit op piektijden.
Wat denk je wat er op het stroomnet zal gebeuren als 50% van de 7.8 miljoen huishoudens omstreeks 18:00 thuis komt, auto aan de lader hangt, de elektrische CV vijf graden hoger zal zetten en de inductieplaat aanzet? dat zijn een kleine 3.9 miljoen huishoudens die max 3x25a zullen gaan aanspreken wat het stroomnet dan moet leveren.
Die stroom zal ergens vandaan moeten komen en laagspanningsruimtes moeten voldoende capaciteit hebben om de aanvraag te kunnen verwerken. Laat dat laatste nu een probleem zijn bij menig nieuwbouw projecten waarvan ze de woningen niet op het gas willen aansluiten en willen voorzien van warmtepompen en inductieplaten.
Het is de toevoer. Stel dat 3.8 miljoen MaGNet's die omstreeks 18:00 thuis komen en de auto aan de lader hangen, de was gaan draaien, de inductieplaat aan zetten om te gaan koken en de temperatuur 5 graden hoger zettenquote:Op zondag 2 december 2018 12:16 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Over die krachtstroom:
Ik heb nu op een standaard 3x 25A aansluiting:
- 2x 8kW omvormers 3-fasen
- 1x 14kW warmtepomp 3-fasen
- 1x inductie kookplaat 3-fasen
En verder nog de normale apparaten, zoals (af)wasmachine, droger, koelkast, vriezer, etc.
Er is nog ruimte over voor een 3-fase autolader.
Nog geen zekeringen om m'n oren gehad.
Waarom zou ik hier zijn er meerdere die fokken ook niet op Fok.co.UKquote:Op zondag 2 december 2018 12:48 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Ga je dan ook posten op fok.be of fok.de?
Lokale opslag. Warmtepomp verbruikt nu juist vooral in de daluren en heeft een constante temperatuur (als je even bij wil stoken kun je er beter een lucht/lucht bij hangen, is in 5-10 minuten gepiept). Auto’s gaan ook laden op basis van aanbod van het net (komt veel meer prijsdifferentiatie voor) en zullen ook in de toekomst wellicht power to grid gaan leveren, om pieken elders lokaal te kunnen ondersteunen.quote:Op zondag 2 december 2018 12:46 schreef von_manstein het volgende:
[..]
Kabels zijn niet het probleem maar de toevoer van elektriciteit op piektijden.
Wat denk je wat er op het stroomnet zal gebeuren als 50% van de 7.8 miljoen huishoudens omstreeks 18:00 thuis komt, auto aan de lader hangt, de elektrische CV vijf graden hoger zal zetten en de inductieplaat aanzet? dat zijn een kleine 3.9 miljoen huishoudens die max 3x25a zullen gaan aanspreken wat het stroomnet dan moet leveren.
Die stroom zal ergens vandaan moeten komen en laagspanningsruimtes moeten voldoende capaciteit hebben om de aanvraag te kunnen verwerken. Laat dat laatste nu een probleem zijn bij menig nieuwbouw projecten waarvan ze de woningen niet op het gas willen aansluiten en willen voorzien van warmtepompen en inductieplaten.
Ik was op zoek naar de silver lining.quote:Op zondag 2 december 2018 12:51 schreef john2406 het volgende:
[..]
Waarom zou ik hier zijn er meerdere die fokken ook niet op Fok.co.UK
Nergens. Anders was jij hier niet. Ik ook niet trouwens.quote:Op zondag 2 december 2018 12:57 schreef john2406 het volgende:
[..]
Waar staat ergens dat ik moet voldoen aan wat gezocht word?
Ik ben oud heb het gehad zo ongeveer hoeveel jaar ben jij?quote:Op zondag 2 december 2018 13:00 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Nergens. Anders was jij hier niet. Ik ook niet trouwens.
Extreem kortzichtig. Als dat kon, had iedereen dat allang gedaan.quote:Op vrijdag 30 november 2018 22:43 schreef wawowiewa het volgende:
Je kunt ook dichter bij je werk gaan wonen en de fiets pakken
Dan zal de fietstax wel terug ingevoerd worden!quote:Op zondag 2 december 2018 13:02 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Extreem kortzichtig. Als dat kon, had iedereen dat allang gedaan.
Jong van geest, maar richting het einde van de eerste helft.quote:Op zondag 2 december 2018 13:02 schreef john2406 het volgende:
[..]
Ik ben oud heb het gehad zo ongeveer hoeveel jaar ben jij?
Kan je al direct hebben, niet reageren is de oplossing!quote:Op zondag 2 december 2018 13:06 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Jong van geest, maar richting het einde van de eerste helft.
Krijg ik nou ook even rust vraag ik mij af...
Als referentiekader een auto nemen, waar 0.001% van de Nederlandse automobilisten in rijdt.quote:Op zaterdag 1 december 2018 21:36 schreef GewoonKees het volgende:
Afhankelijk van wanneer je een tesla hebt aangeschaft, is laden bij een tesla supercharger gratis.
Ik bel even met de Betty Ford kliniek.quote:Op zondag 2 december 2018 13:06 schreef john2406 het volgende:
[..]
Kan je al direct hebben, niet reageren is de oplossing!
Kan nog wel ongeveer, echter als iedereen er in rijden doet, wat maak ik dan nog uit als ik ermee aankom gereden?quote:Op zondag 2 december 2018 13:07 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Als referentiekader een auto nemen, waar 0.001% van de Nederlandse automobilisten in rijdt.
Die 3x 25A zit al in de woning sinds de bouw in 2003.quote:Op zondag 2 december 2018 12:46 schreef Klepper272 het volgende:
[..]
Yep, dat is dus ruim een verdubbeling tov de "standaard" aansluiting van 35A.
Simpel geredeneerd zou er dus een verdubbeling van het stroomnet en elektriciteitsproductie nodig zijn.
Of de zekeringen er met een toevoeging van een 3fase autolader er niet regelmatig uit gaan met 3×25 A moeten we afwachten.
Ben jij VEM's 2de account of hoor jij toevallig bij dezelfde club van proleten?quote:Op zaterdag 1 december 2018 20:42 schreef GewoonKees het volgende:
En wie weet, als je later groot bent, kan je misschien ook wel 100k neerleggen voor een auto.
True. Is het voordeel voor de zakelijke leaserijder. Ben jij dat niet en heb je hem prive gekocht? Dan heb je geen BPM betaald. Hoe dan ook, lease of koop, je krijgt een enorm financieel voordeel. Dus daar heeft Bart2002 grotendeels gelijk. En jij hebt dus ook geen auto van een ton gekocht.quote:Op zaterdag 1 december 2018 20:30 schreef GewoonKees het volgende:
[..]
Dat is het voordeel op de bijtelling. Dat is wat anders dan de aanschaf.
Een Nissan Leaf gebruikt ongeveer net zoveel stroom als een huishouden dat doet per jaar bij 15.000 kilometer. We hebben in Nederland net iets meer dan 1 personen auto per huishouden. Dus stroomverbruik per huishouden verdubbeld van 3500-4000 kWh naar 7000-8000 kWh per jaar.quote:Op zaterdag 1 december 2018 23:29 schreef MaGNeT het volgende:
Klopt m'n bierviltje?
Elektrisch verbruik in Nederland ligt jaarlijks overigens op 120 miljard kWh.
Voor 8 miljoen elektrische auto's is zo'n 400gWh (400.000.000kWh) x 52 weken = 20,8 miljard kWh per jaar extra nodig.
Dat is "maar" 17,33% extra, tenzij ik ergens een grote rekenfout maak.
En voor die groei hebben we ook nog eens zo'n 15 tot 20 jaar de tijd, niet alle auto's zijn van de ene op de andere dag vervangen.
Huishoudens in Nederland verbruiken niet zoveel energie.quote:Op zondag 2 december 2018 13:32 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Een Nissan Leaf gebruikt ongeveer net zoveel stroom als een huishouden dat doet per jaar bij 15.000 kilometer. We hebben in Nederland net iets meer dan 1 personen auto per huishouden. Dus stroomverbruik per huishouden verdubbeld van 3500-4000 kWh naar 7000-8000 kWh per jaar.
Daar komen dan de vrachtwagens en busjes nog bij.
Laten we zeggen 12.000 kWh en alle bussen, busjes en vrachtwagens zijn erbij,
12.000 kWh is 12Mwh, - 4 want dat gebruiken huishoudens al. 8 Mwh maal 8 miljoen huishoudens kom ik op een 64.000 gwh ofwel 64 miljard kWh die er meer aan stroom gebruikt gaat worden door e-mobiliteit
Dat is een stijging met 50%
Heel voorzichtig dus, zou ook 30 of 70% kunnen zijn.
Maar goed, daar komt dus dan ook het van het gas afgaan nog bij, dat wordt ook nog een feestje.
Laat mij er even buiten.quote:Op zondag 2 december 2018 13:13 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Ben jij VEM's 2de account of hoor jij toevallig bij dezelfde club van proleten?
Stroomverbruik van een huishouden in NL is zo een 3500 KWh per jaar, tendens stijgend.quote:Op zondag 2 december 2018 13:34 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Huishoudens in Nederland verbruiken niet zoveel energie.
De totale stijging van het stroomverbruik in Nederland als iedereen overstapt op elektrisch rijden is daardoor maar 17,33%.
Oh, sorry hoor. Ik zag een overeenkomst in toon en inhoud van de berichten, vandaar.quote:
Ja dus?quote:Op zondag 2 december 2018 13:38 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Stroomverbruik van een huishouden in NL is zo een 3500 KWh per jaar
Jajaja, daar heb je het al heel lang over. Doe het dan gewoon.quote:Op zondag 2 december 2018 13:35 schreef john2406 het volgende:
Propaan ombouw verkrijg ik drie maal de calorische waarde van aardgas.
Misschien is hij ook intelligent.quote:Op zondag 2 december 2018 13:38 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Oh, sorry hoor. Ik zag een overeenkomst in toon en inhoud van de berichten, vandaar.
Heb je net wat voorgerekend, leg maar uit wat daar niet aan klopt i.p.v. gewoon wat te roepenquote:Op zondag 2 december 2018 13:39 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Ja dus?
Het jaarverbruik aan elektrisch in Nederland is momenteel 120gWh per jaar.
Als iedereen elektrisch gaat rijden komt daar 20gWh per jaar bij.
Ofwel, zo'n 17,33%.
Misschien.quote:Op zondag 2 december 2018 13:40 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Misschien is hij ook wel intelligent.
Ik roep niet gewoon wat.quote:Op zondag 2 december 2018 13:41 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Heb je net wat voorgerekend, leg maar uit wat daar niet aan klopt i.p.v. gewoon wat te roepen
Je beweert wat zonder het te onderbouwen, ik vertel wat mijn aannames en inschattingen zijnquote:Op zondag 2 december 2018 13:43 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Ik roep niet gewoon wat.
Het is bekend wat de jaarlijkse stroomconsumptie is van Nederland: 120gWh
Het is bekend wat 8 miljoen auto's die 5km op 1kWh rijden jaarlijks aan elektriciteit nodig hebben: 20,8gWh.
Dan kan je met allemaal ingewikkelde verhalen komen, het is een stijging van 17,33%.
Je gooide er een schatting bij voor vrachtwagens en bussen. Daar ben ik niet zo van onder de indruk.
Je zal dan het aantal vrachtwagens en bussen moeten weten, weten wat ze gemiddeld per jaar rijden, wat het verbruik is aan kWh per kilometer. Dan pas kan je daar wat zinnigs over zeggen. Ik wil daar best een keer aan gaan rekenen, ik ga niet akkoord met natte vingerwerk.
Ik onderbouw het wel degelijk, ik ga het alleen niet per huishouden uitrekenen omdat dat niet interessant is.quote:Op zondag 2 december 2018 13:48 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Je beweert wat zonder het te onderbouwen, ik vertel wat mijn aannames en inschattingen zijn
Een gemiddelde electrische auto, een Nissan Leaf, verbruikt bij 15000 km per jaar ongeveer evenveel als een huishouden
https://zerauto.nl/hoevee(...)en-elektrische-auto/
Ik heb een keurig rekenvoorbeeld neergezet met aannames en waar ik het op baseer, zeg maar waar het niet klopt.quote:Op zondag 2 december 2018 13:51 schreef MaGNeT het volgende:
Wat betreft de vrachtwagens, deze leggen volgens het CBS in Nederland net geen 6.000 miljoen km per jaar af.
Verbruik van een Tesla Semi is volgens opgaaf <2kWh / km. Laten we uitgaan van 2kWh per km.
Zou je (educated guess) op zo'n 12gWh stroom per jaar zitten, zit je met auto's samen op 32,8gWh.
Dat is nog lang geen 64gWh zoals je stelt.
Uit je bron: Vrachtauto’s en trekkers voor oplegger legden in 2013 samen, zowel in Nederland als in het buitenland, ruim 9 miljard kilometer af.quote:Op zondag 2 december 2018 13:58 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Ik heb een keurig rekenvoorbeeld neergezet met aannames en waar ik het op baseer, zeg maar waar het niet klopt.
Verder rijden Nederlandse vrachtwagens 26,5 miljard kilometer per jaar, cijfers 2013
https://www.ttm.nl/nieuws(...)derland-daalt/72435/
Daar komt de economische groei en de buitenlandse vervoerders nog bij.
Plus bussen, busjes....
Komt aardig in de richting. Het wordt nog veel interessanter wanneer we echt gaan elektrificeren.... waar je niet onderuit komt. Het gros (nofi) woont op een ongunstige plaats.quote:Op zondag 2 december 2018 13:43 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Ik roep niet gewoon wat.
Het is bekend wat de jaarlijkse stroomconsumptie is van Nederland: 120gWh
Het is bekend wat 8 miljoen auto's die 5km op 1kWh rijden jaarlijks aan elektriciteit nodig hebben: 20,8gWh.
Dan kan je met allemaal ingewikkelde verhalen komen, het is een stijging van 17,33%.
Je gooide er een schatting bij voor vrachtwagens en bussen. Daar ben ik niet zo van onder de indruk.
Je zal dan het aantal vrachtwagens en bussen moeten weten, weten wat ze gemiddeld per jaar rijden, wat het verbruik is aan kWh per kilometer. Dan pas kan je daar wat zinnigs over zeggen. Ik wil daar best een keer aan gaan rekenen, ik ga niet akkoord met natte vingerwerk.
De politiek weet dat trouwens heel goed en het is altijd handig om je die "precaire" discussies van de domme te houden (een bekend voorzitterstrucje: verdeel & heers).quote:Op zondag 2 december 2018 11:30 schreef sjorsie1982 het volgende:[..]dat het elektra net en de voorzieningen daarvoor elektrische auto's en warmtepompen niet aankunnen weet toch al iedereen, behalve de politiek?
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Dat allemaal gezegd il niet zeggen dat ik tegen bent. Wel kan ik wat boos worden hoe dingen door de strot worden geduwd met mooie voorbeelden die wijzen naar mensen (nofi) die het wel (al, relatief makkelijk) voor elkaar hebben. Die mensen dan ¤6000 ter stimulering geven is ronduit onzinnig.
Wanneer je een Tesla e.d. kan & wilt betalen is die ¤6K meer of minder subsidie, imho geen werkelijke reden om over te stappen. Een goed product verkoopt zich ook zonder die korting.
De stimulans moet wmb komen uit het maken van een eerlijke keuze op basis van levensduur etc. en werkelijk toegevoegde waarde.
Klimaat argumentatie is een marginaal, wel sterk dwangmatig marketing, verhaal."On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
Maar goed. Dat lijkt erg erg gevoelig te liggen en daar mag je dus niets van zeggen want dan ben je een "stoorzender" en wat al niet (arrogant, eigenwijs en krankzinnig) . Ik denk dat ze zich stiekem een beetje schamen voor de subsidie. Het reageert i.i.g. altijd als door een adder gebeten. Wat ik dan weer leuk vind. Verder zijn die subsidies voor het "zakelijk" besturen van een Tesla gewoon bekend en openbaar en reken maar dat ze er gebruik van maken.quote:Op zondag 2 december 2018 13:22 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
True. Is het voordeel voor de zakelijke leaserijder. Ben jij dat niet en heb je hem prive gekocht? Dan heb je geen BPM betaald. Hoe dan ook, lease of koop, je krijgt een enorm financieel voordeel. Dus daar heeft Bart2002 grotendeels gelijk. En jij hebt dus ook geen auto van een ton gekocht.
quote:Op zondag 2 december 2018 15:58 schreef Vallon het volgende:
[..]
Komt aardig in de richting. Het wordt nog veel interessanter wanneer we echt gaan elektrificeren.... waar je niet onderuit komt. Het gros (nofi) woont op een ongunstige plaats.
De autoś zijn goed voor die 17% vermeerdering... wanneer je daarbij de verwaming gaat optellen kan je dat (vinger in de lucht) nog 's ver(drie)dubbelen.
(Auto, wekelijks opladen = 2500kWh/jaar, verwarming 1100m³=10.000kWh)
Doe je de rest, industrie etc. erbij, kon je op minimaal een totale verdubbeling van wat er nu aan elektra/capaciteit beschikbaar is en wordt gebruikt.
In andere draadjes en ook hier goed verwoord:
[..]
De politiek weet dat trouwens heel goed en het is altijd handig om je die "precaire" discussies van de domme te houden (een bekend voorzitterstrucje: verdeel & heers).
//--//
Onze huidige elektra-infrastructuur is ongeschikt is voor de benodigde (retour)transitie. Natuurlijk hoeft het niet in één keer. Die (extra) ombouw gaan we dus ook nog betalen.
Het is niet alleen die auto, die warmtepomp, dat ene zonnepaneel maar ook alles wat daar mee samenhangt. Daarbij zullen olie & energiemaatschappijen er alles aan doen om hun winstcontrole (patenten en rechten) te behouden.
Denk aan wat Nuon doet, je FF ca. ¤10K rekenen voor heraansluiten SV (twee leidinkjes), je moet wel heel erg zeker van je (eigen) verwarmingsvoorziening zijn wil je je - tijdelijk - laten afsluiten.
Reken maar dat er een modus wordt gevonden zodat "self supporters" worden meegenomen in het (mee)dokken. Dat er een paar aan het eind van de klokgrafiek free-riden of ontzaglijk genaaid worden is nu eenmaal inherent aan onze onder(in)drukwekkende "democratie"10.000kWh aan warmte kost met een warmtepomp zo'n 2000 tot 3000kWh aan stroom.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Dat allemaal gezegd il niet zeggen dat ik tegen bent. Wel kan ik wat boos worden hoe dingen door de strot worden geduwd met mooie voorbeelden die wijzen naar mensen (nofi) die het wel (al, relatief makkelijk) voor elkaar hebben. Die mensen dan ¤6000 ter stimulering geven is ronduit onzinnig.
Wanneer je een Tesla e.d. kan & wilt betalen is die ¤6K meer of minder subsidie, imho geen werkelijke reden om over te stappen. Een goed product verkoopt zich ook zonder die korting.
De stimulans moet wmb komen uit het maken van een eerlijke keuze op basis van levensduur etc. en werkelijk toegevoegde waarde.
Klimaat argumentatie is een marginaal, wel sterk dwangmatig marketing, verhaal.
Dus ik denk dat je iets te hoog zit
Mijn woning is vrijstaand, 150m2 en uit 2003. Met zo'n 3500kWh per jaar zou ik genoeg moeten hebben voor verwarming en warm water uit m'n warmtepomp.
[ Bericht 1% gewijzigd door TheFreshPrince op 02-12-2018 16:16:44 ]
Dus je moet zeg elke 15 jaar een warmtepomp aankopen.... van zeg ¤7K (15KW versie, excl infra) die je wel moet ophoesten..... van (normaliter) krappe inkomensbudgetten en ook ruimte voor moet hebben. Een normale CV ketel (met erg heet tapwater) is zeg ¤2K en heeft voldoende aan een ruim & stil keukenkastje.quote:Op zondag 2 december 2018 16:05 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Een gemiddelde woning zal inderdaad zo'n 10.000kWh aan warmte nodig hebben.
Met een warmtepomp kost je dat zo'n 2000 tot 3000kWh aan stroom.
Dus ik denk dat je iets te hoog zit
Bij een COP van 2.7 wordt elektrisch stoken goedkoper dan aardgas, dus 3x lijkt me dan wel een goede schatting van je.quote:Op zondag 2 december 2018 16:27 schreef Vallon het volgende:
[..]
Dus je moet zeg elke 15 jaar een warmtepomp aankopen.... van zeg ¤7K (15KW versie, excl infra) die je wel moet ophoesten..... van (normaliter) krappe inkomensbudgetten en ook ruimte voor moet hebben. Een normale CV ketel (met erg heet tapwater) is zeg ¤2K en heeft voldoende aan een ruim & stil keukenkastje.
Ik snap je betoog..... en keer mij vooral tegen het, "geen punt moet je ff dokken verhaal" wat wordt uitgespreid. Daarbij is gas, qua energie-inhoud/afgifte versus consumentenprijs, minimaal 3x goedkoper dan electra. Het financiële voordeel van een WP is daarmee voor de armlastige consument - zeker op de middellange termijn - sws te verwaarlozen.
Het beleid van de energie transitie is vooral gericht op de 10-15% mensen die het geld toch al hebben, zodat die (positief gesteld) als overtuigend voorbeeld kan dienen voor 60% middeninkomens en de rest van de verliezers nog verder wegdrukt in de ver(w)arming.
Dat heb ik nooit ontkend. Ik heb een tesla gekocht omdat deze zakelijk erg aantrekkelijk is.quote:Op zondag 2 december 2018 13:22 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Hoe dan ook, lease of koop, je krijgt een enorm financieel voordeel. Dus daar heeft Bart2002 grotendeels gelijk.
Links? Huh? Welke linkse kabinetten hebben we gehad, de laatste 15 jaar?quote:Op zondag 2 december 2018 16:44 schreef Adrenaline0182 het volgende:
Leuk man, linkse hobby's. Jarenlang was hun onbeperkte immigratie van zogenaamde vluchtelingen hun stokpaardje, maar nu mensen daar niet meer intrappen maken ze ons bang met groene gekte. Wat een wereld.
Het verhaal is, voor mij, dat het onwenselijk is dat er subsidies worden verstrekt die meestentijds toch terecht komen bij mensen die het niet (echt) nodig hebben en toch al van plan waren te investeren.quote:Op zondag 2 december 2018 16:34 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Bij een COP van 2.7 wordt elektrisch stoken goedkoper dan aardgas, dus 3x lijkt me dan wel een goede schatting van je.
En niet iedereen plaatst een warmtepomp van 14kW, de meeste woningen kunnen toe met een 5 tot 8kW model als ze voldoende zijn geïsoleerd. In een niet geïsoleerde woning zou ik sowieso niet beginnen aan een warmtepomp, dan haal je die COP 2.7 nooit en te nimmer.
Mijn warmtepomp is eigenlijk wat overbemeten, voordeel is wel dat hij daardoor in deellast kan draaien en lekker stil is.
Maar ik begrijp je, het is lang niet door iedereen op te hoesten.
Ja, dat hou je toch in Nederland... en zodra een subsidie succesvol wordt noemt men het weer "misbruik maken van een regeling" en wordt het afgeschaft.quote:Op zondag 2 december 2018 16:59 schreef Vallon het volgende:
[..]
Het verhaal is, voor mij, dat het onwenselijk is dat er subsidies worden verstrekt die meestentijds toch terecht komen bij mensen die het niet (echt) nodig hebben en toch al van plan waren te investeren.
"Ze" en dat begrijp ik psychologisch prima zochten alleen nog een argumentje die in hun straatje passend & overtuigend klinkt. Natuurlijk begrijp ik ook dat je (ook ik) geen nee ga zeggen tegen een voordeel wat kan worden benut.
Dat is (helaas) hoe onze maatschappij werkt: liever 10% korting op kosten van de ander dan 0% op wat ik toch al wilde (kopen).
Mja, terug naar de ¤6K subsidie die (in)direct zal worden betaald door mensen die (voorlopig) geen reële keuze hebben, daarmee de markt manipulerend voor mensen die toch al van plan waren te innoveren.
Volgens mij ben jij hier degene die te dom is om te poepen.quote:Op zondag 2 december 2018 16:39 schreef GewoonKees het volgende:
En Bart vergeet begrijpend te lezen of is te dom om te poepen dus daar ga ik niet meer op in.
Juist en goed genuanceerd.quote:Op zondag 2 december 2018 17:14 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Ja, dat hou je toch in Nederland... en zodra een subsidie succesvol wordt noemt men het weer "misbruik maken van een regeling" en wordt het afgeschaft.
Iedereen heeft wel eens voor- of nadeel van een regeling, zoals het belastingvrij rijden in m'n oldtimer. Jarenlang hoge LPG wegenbelasting betaald tot hij belastingvrij werd, dat duurde zo'n 8 maanden en het werd afgeschaft. Maarja, het is niet anders.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt."On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
Proleet bedoel je waarschijnlijk of profiteur. Of beide. Profeet lijkt me sterk Kees.quote:Op zondag 2 december 2018 16:38 schreef GewoonKees het volgende:
En voor de volledigheid; ik ben een enorme profeet.
quote:Op zondag 2 december 2018 17:33 schreef Vallon het volgende:
[..]
Juist en goed genuanceerd.
Het is voor mij ook geen schuld van subsidiegebruikers maar vooral dat het mogelijk is en/of (deels) wordt goedgepraat.
Het is ergens ook onredelijk dat op het moment dat een "subsidie" in het (te grotere) bereik komt van hen die het goed (m.i. beter) kunnen gebruiken, het veelal is/wordt weggekaapt (denk aan lege isolatiepotjes) door handige(r) harry's.Naja, je schrijft je ook direct weer uit he bij de KvK heSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ik ben juist ZZP'er. Voor mij is het terugvragen van de BTW van m'n zonnepanelen een sigaar uit eigen doos.
Ik zou dan jaarlijks een forfait betalen en na 9 jaar netto meer forfait betalen dan dat ik aan BTW terugkrijg.
Als ik een partner had gehad, had ik de BTW teruggaaf op haar naam kunnen doen, dan was er niets aan de hand geweest.
Het leven is duur voor mensen die single zijn
Dit is wel zo’n beetje jouw stijl. Maakt jou tot de grootste proleetquote:Op zondag 2 december 2018 17:36 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Proleet bedoel je waarschijnlijk of profiteur. Of beide. Profeet lijkt me sterk Kees.
Ik ben het er overigens mee eens dat het allemaal wel wat aardiger kan. Maar dan moeten alle partijen open staan voor kritiek op een nette manier.
Er komt een kilometerheffing voor in de plaats.quote:Op zondag 2 december 2018 17:46 schreef Atak het volgende:
Nu zijn de belastingen en verzekeringen lekker laag voor de elektrische auto’s. Als straks deze groep van elektrische rijders groter worden dan gaan de belastingen hoger. Dan kan je nu al weten natuurlijk. Dat elektrisch rijden goedkoper is is natuurlijk een fabeltje.
Ik denk dat ipv nieuwer, mensen dan vooral groter gaan rijden, maatje pchooft-tractor.quote:Op zondag 2 december 2018 17:43 schreef MaGNeT het volgende:
Ik heb overigens nooit moeite gehad met een korting op de BPM voor schonere / elektrische auto's.
Ik heb alleen moeite met de BPM an sich. Deze belasting zorgt ervoor dat we in Nederland een ouder wagenpark hebben dan nodig is gezien onze welvaart. Wil je echt schonere auto's dan bestraf je niet de mensen met een auto met hogere accijnzen maar zorg je dat nieuwe, schoneren, zuinigere auto's sowieso meer binnen handbereik komen.
Dan is een subsidie van ¤6000 op elektrische auto's ook beter uit te leggen.
Groter rijden is zwaarder rijden, hogere wegenbelasting, hogere brandstofkosten, een andere rekening bij de dealer.quote:Op zondag 2 december 2018 17:52 schreef tfors het volgende:
[..]
Ik denk dat ipv nieuwer, mensen dan vooral groter gaan rijden, maatje pchooft-tractor.
Eén woord; PHEV.quote:Op zondag 2 december 2018 17:52 schreef tfors het volgende:
[..]
Ik denk dat ipv nieuwer, mensen dan vooral groter gaan rijden, maatje pchooft-tractor.
Ben je alleen tegen deze korting of tegen alle vormen van subsidie en aftrekposten, belastingvermindering etc?quote:Op zondag 2 december 2018 18:08 schreef PzKpfw het volgende:
Iedereen mag meebetalen aan de Tesla's van de mensen die het sowieso al wat breder hebben
Als het om het milieu zou gaan zou lpg goedkoop moeten zijn in de wegenbelastingquote:Op zondag 2 december 2018 17:43 schreef MaGNeT het volgende:
Ik heb overigens nooit moeite gehad met een korting op de BPM voor schonere / elektrische auto's.
Ik heb alleen moeite met de BPM an sich. Deze belasting zorgt ervoor dat we in Nederland een ouder wagenpark hebben dan nodig is gezien onze welvaart. Wil je echt schonere auto's dan bestraf je niet de mensen met een auto met hogere accijnzen maar zorg je dat nieuwe, schoneren, zuinigere auto's sowieso meer binnen handbereik komen.
Dan is een subsidie van ¤6000 op elektrische auto's ook beter uit te leggen.
Hij heeft wel gelijk. Want hij zegt dit:quote:Op zondag 2 december 2018 18:14 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Ben je alleen tegen deze korting of tegen alle vormen van subsidie en aftrekposten, belastingvermindering etc?
Dat klopt natuurlijk als een bus. De belanghebbenden ontkennen dit met alle kracht in zich maar het is wel gewoon waar.quote:Iedereen mag meebetalen aan de Tesla's van de mensen die het sowieso al wat breder hebben
hoe kom je bij deze onzin?quote:Op zondag 2 december 2018 17:33 schreef Vallon het volgende:
denk aan het inschrijven KvK om je zonnepaneel voordeel te halen.
hieruit blijkt dat de wegenbelasting niet gaat om het milieu of uitstoot. Het is onhoudbaar om dat staande te houden als lpg het allerzwaarste wordt belast.quote:Op zondag 2 december 2018 18:15 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Als het om het milieu zou gaan zou lpg goedkoop moeten zijn in de wegenbelasting
Rustig aan met (je zo) diskwalificeren !!!!!quote:
hiervoor moet je je (destijds, tijdelijk) inschrijven etc.etc. je hoeft trouwens niet daadwerklijk Watts terug te storten in het net.quote:De Belastingdienst ziet particulieren die stroom opwekken als ondernemer. Daarom kunt u als eigenaar van zonnepanelen BTW terugvragen: 21 procent BTW over de aanschaf en installatie van de zonnepanelen. Formeel bent u ondernemer vanaf het moment dat u zelf stroom bent gaan opwekken met uw zonnepanelen.
LPG auto's stoten maar 11% minder CO2 uit, zo groot is het verschil niet. Het blijft een fossiele brandstof.quote:Op zondag 2 december 2018 18:15 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Als het om het milieu zou gaan zou lpg goedkoop moeten zijn in de wegenbelasting
Milieu is meer dan CO2, kijk naar het dieselschandaalquote:Op zondag 2 december 2018 18:57 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
LPG auto's stoten maar 11% minder CO2 uit, zo groot is het verschil niet. Het blijft een fossiele brandstof.
De CO2 besparing bij een hybride (zonder stekker) is al hoger, met stekker en volledig EV wordt dat nog een tandje beter.
Ook jij beantwoord de vraag nietquote:Op zondag 2 december 2018 18:20 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Hij heeft wel gelijk. Want hij zegt dit:
[..]
Dat klopt natuurlijk als een bus. De belanghebbenden ontkennen dit met alle kracht in zich maar het is wel gewoon waar.
Zonder die verwennerij koopt men geen Tesla S. De vraag is ook wel of zo'n Tank van 2000+ kilo wel het geschikte "alternatief" is om het energiezuinige rijden te promoten. Dat is w.s. ook niet de bedoeling want zuinig en "goed" voor het milieu wordt het natuurlijk nooit zo'n superzwaar gevaarte. De Tesla S: gewoon een hele dikke bus.
Nee, dat zal wel weer niet. "De vragen" die jij stelt en die je die dan "De Vraag" vindt zijn doorgaans niet zo relevant en meestal bedoeld om het onderwerp te obfuscaten oftewel: te verneuken. Dat doe je altijd als het een voor jou ongewenste richting opgaat.quote:Op zondag 2 december 2018 19:14 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Ook jij beantwoord de vraag niet
Ja, diesel is vies. Naast CO2 als bonus fijnstof / roet, dat lijkt me geen geheim.quote:Op zondag 2 december 2018 19:12 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Milieu is meer dan CO2, kijk naar het dieselschandaal
En weer op de man en schelden. Lastig toch voor je een inhoudelijke discussie te voeren.quote:Op zondag 2 december 2018 19:18 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Nee, dat zal wel weer niet. "De vragen" die jij stelt en die je die dan "De Vraag" vindt zijn doorgaans niet zo relevant en meestal bedoeld om het onderwerp te obfuscaten oftewel: te verneuken. Dat doe je altijd als het een voor jou ongewenste richting opgaat.
Wel veel schonerquote:Op zondag 2 december 2018 19:19 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Ja, diesel is vies. Naast CO2 als bonus fijnstof / roet, dat lijkt me geen geheim.
Maar dat maakt LPG nog niet een schone brandstof.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |