abonnement Unibet Coolblue
  woensdag 21 november 2018 @ 20:54:03 #276
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_183292365
quote:
1s.gif Op woensdag 21 november 2018 20:48 schreef speknek het volgende:

[..]

Nee natuurlijk ben jij geen racistische voetbalhooligan denk ik, je nickname werkt niet mee. De Grauwe Eeuw bestaat twee jaar(?), dit debat loopt al vijftig jaar. Zelfs KOZP is nieuw. De ZP=Racisme zou je eventueel nog als oorspronkelijke spreekbuis voor de nieuwste opleving kunnen noemen, maar is verder niet strak georganiseerd.

Of wou je soms dat ik vanaf nu langs jou heen ga praten en enkel nog zeg "dat is niet wat dikke voetbalnazi wil", want dat is namelijk wel hoe jij discussieert.
Dus voetbalmanager heeft gelijk en van Zeijl is wel representatief voor de anti-groep.
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
  woensdag 21 november 2018 @ 20:55:13 #278
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_183292388
quote:
1s.gif Op woensdag 21 november 2018 20:48 schreef speknek het volgende:

[..]

Nee natuurlijk ben jij geen racistische voetbalhooligan denk ik, je nickname werkt niet mee. De Grauwe Eeuw bestaat twee jaar(?), dit debat loopt al vijftig jaar. Zelfs KOZP is nieuw. De ZP=Racisme zou je eventueel nog als oorspronkelijke spreekbuis voor de nieuwste opleving kunnen noemen, maar is verder niet strak georganiseerd.
Waarom zijn dat dan wel consequent de groepen die achter alle protesten zitten en de enige mensen die in de media terecht komen?
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
  woensdag 21 november 2018 @ 20:56:01 #279
8369 speknek
Another day another slay
pi_183292404
quote:
10s.gif Op woensdag 21 november 2018 20:26 schreef Slayage het volgende:
Historisch onderzoek: Zwarte Piet is racistische blackface-traditie

Het uiterlijk van Zwarte Piet is wel degelijk gebaseerd op de racistische blackface minstrels die in de 19de eeuw populair waren in met name het zuiden van de Verenigde Staten. Dat schrijft historica Elisabeth Koning na uitgebreid onderzoek. Haar artikel ‘Zwarte Piet, een blackfacepersonage‘ is gepubliceerd in Tijdschrift voor Geschiedenis (TvG).

Hoewel anti-racisten al langer wijzen op de link tussen het karikaturale uiterlijk van Zwarte Piet en de Amerikaanse blackface-personages, houden voorstanders van de knecht van Sinterklaas stug vol dat het een niets met het ander te maken heeft. De kleur van de Pieten is afkomstig van het roet van de schoorsteen, zo luidt de vergoelijkende verklaring meestal. Met die toch al flinterdunne redenering (de kleding van de pieten is immers brandschoon) wordt nu door Koning de vloer aangeveegd. Zo laat ze in haar artikel zien dat het blackface-toneel weliswaar zijn oorsprong had in de Verenigde Staten, maar ook in Europa – Nederland niet uitgezonderd – grote populariteit genoot. Ook wijst ze erop dat Jan Schenkman, de bedenker van Piet in zijn huidige vorm, een groot liefhebber was van deze vorm van toneel.
...
Hoewel Zwarte Piet in die eerste jaren wel al aanwezig is in de verhalen van Schenkman, wordt Sinterklaas tijdens de vieringen nog niet vergezeld door een knecht met dit uiterlijk. Pas wanneer aan het begin van de twintigste eeuw film als medium aan populariteit wint en de blackface-voorstellingen van het toneel verdwijnen, verplaatsen de minstrels zich van het theater naar het Sinterklaasfeest.

Koning toont in haar onderzoek uitgebreid aan dat de fictieve figuur van Zwarte Piet wel degelijk een zwart persoon is en niet een wit persoon die door het roet van de schoorsteen zwart is geworden. Zo komen in Sinterklaasvertellingen uit het begin van de twintigste eeuw passages voor als ‘een “schone” negersnoet, hoort zo zwart te zijn als roet’ in een verhaal waarin de knecht in een zak meel is gevallen en de Sint hem ‘heel smerig’ vindt. In een ander verhaal wordt Piet ‘wit van schrik’ na het bespioneren van een stout kind, met daaropvolgend de dialoog: ‘‘Maar Piet, jij kán toch niet wit worden?’ Waarop Zwarte Piet antwoordt: ‘Och nee, dat is waar!’ In meerdere verhalen wordt Zwarte Piet vergeleken met een aap.



Dit zeg ik al jaren. Als je de chronologie van de introductie van minstrel shows en films in Nederland ziet en de plotselinge flanderization van het zwarte piet karakter met bijbehorende blackface is het zo, zo duidelijk, maar gelukkig schopt een historicus eens de open deur in.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
pi_183292429
quote:
0s.gif Op woensdag 21 november 2018 20:53 schreef voetbalmanager2 het volgende:

Tijdens de intochten waren er honderdduizenden voorstanders aanwezig en op 100 na heeft iedereen zich keurig gedragen en de beledigingen van de tegenpartij genegeerd. Dat is percentueel een veel betere prestatie dan van de tegenstanders.
Je bent verbaal geweld aan het bagatelliseren, goedpraten , want het is jouw clubje en je komt met een drogredenering dat de vijand van jouw club zich erger gedroeg afgelopen week ?
pi_183292458
quote:
0s.gif Op woensdag 21 november 2018 20:54 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]

Dus voetbalmanager heeft gelijk en van Zeijl is wel representatief voor de anti-groep.
wel;ja..... is deze verkettering van jou representatief voor de pro-groep?
pi_183292490
quote:
1s.gif Op woensdag 21 november 2018 20:54 schreef AchJa het volgende:

[..]

Manmanman...
Ja, in Rotterdam is de bom echt wel gebarsten en daar gaan er volgend jaar met alleen maar roetvegen ook rellen komen dankzij dit soort figuren. En ondertussen is iedereen ook boos dat zwarte pieten als nazistische terroristen behandeld worden. Het is echt een 'oplossing' met alleen maar verliezers.
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
  woensdag 21 november 2018 @ 20:59:28 #283
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_183292500
quote:
10s.gif Op woensdag 21 november 2018 20:26 schreef Slayage het volgende:
Historisch onderzoek: Zwarte Piet is racistische blackface-traditie

Het uiterlijk van Zwarte Piet is wel degelijk gebaseerd op de racistische blackface minstrels die in de 19de eeuw populair waren in met name het zuiden van de Verenigde Staten. Dat schrijft historica Elisabeth Koning na uitgebreid onderzoek. Haar artikel ‘Zwarte Piet, een blackfacepersonage‘ is gepubliceerd in Tijdschrift voor Geschiedenis (TvG).

Hoewel anti-racisten al langer wijzen op de link tussen het karikaturale uiterlijk van Zwarte Piet en de Amerikaanse blackface-personages, houden voorstanders van de knecht van Sinterklaas stug vol dat het een niets met het ander te maken heeft. De kleur van de Pieten is afkomstig van het roet van de schoorsteen, zo luidt de vergoelijkende verklaring meestal. Met die toch al flinterdunne redenering (de kleding van de pieten is immers brandschoon) wordt nu door Koning de vloer aangeveegd. Zo laat ze in haar artikel zien dat het blackface-toneel weliswaar zijn oorsprong had in de Verenigde Staten, maar ook in Europa – Nederland niet uitgezonderd – grote populariteit genoot. Ook wijst ze erop dat Jan Schenkman, de bedenker van Piet in zijn huidige vorm, een groot liefhebber was van deze vorm van toneel.
...
Hoewel Zwarte Piet in die eerste jaren wel al aanwezig is in de verhalen van Schenkman, wordt Sinterklaas tijdens de vieringen nog niet vergezeld door een knecht met dit uiterlijk. Pas wanneer aan het begin van de twintigste eeuw film als medium aan populariteit wint en de blackface-voorstellingen van het toneel verdwijnen, verplaatsen de minstrels zich van het theater naar het Sinterklaasfeest.

Koning toont in haar onderzoek uitgebreid aan dat de fictieve figuur van Zwarte Piet wel degelijk een zwart persoon is en niet een wit persoon die door het roet van de schoorsteen zwart is geworden. Zo komen in Sinterklaasvertellingen uit het begin van de twintigste eeuw passages voor als ‘een “schone” negersnoet, hoort zo zwart te zijn als roet’ in een verhaal waarin de knecht in een zak meel is gevallen en de Sint hem ‘heel smerig’ vindt. In een ander verhaal wordt Piet ‘wit van schrik’ na het bespioneren van een stout kind, met daaropvolgend de dialoog: ‘‘Maar Piet, jij kán toch niet wit worden?’ Waarop Zwarte Piet antwoordt: ‘Och nee, dat is waar!’ In meerdere verhalen wordt Zwarte Piet vergeleken met een aap.

Dat Piet niet zwart is van het roet was natuurlijk wel duidelijk. Dat Nederland sinds het midden van de 19e eeuw af en toe werd aangedaan door reizende minstrel-gezelschappen viel ook wel uit de krantenadvertenties op Delpher op te maken. Ik ben wel benieuwd welk nieuw materiaal zij heeft gevonden waarmee zij een en ander aan Schenkman kan verbinden, hoe zij de relatie tussen de Amerikaanse blackface, Schenkmans boekpersonage en de Zwarte Piet van de intochten ziet, en wat zij doet met de zwarte helper van Alberdingk Thijms "strooiavond" uit 1828.

Ik zie dat er rechtstreeks naar de paper wordt gelinkt. Ik ga hem doornemen.
pi_183292527
quote:
0s.gif Op woensdag 21 november 2018 20:56 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Je bent verbaal geweld aan het bagatelliseren, goedpraten , want het is jouw clubje en je komt met een drogredenering dat de vijand van jouw club zich erger gedroeg afgelopen week ?
Ik heb werkelijk geen idee wat je nu allemaal bedoeld en insinueert, maar het heeft in elk geval niets te maken met wat ik gezegd heb.
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
  woensdag 21 november 2018 @ 21:00:27 #285
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_183292538
quote:
1s.gif Op woensdag 21 november 2018 20:56 schreef speknek het volgende:

[..]

Dit zeg ik al jaren. Als je de chronologie van de introductie van minstrel shows en films in Nederland ziet en de plotselinge flanderization van het zwarte piet karakter met bijbehorende blackface is het zo, zo duidelijk, maar gelukkig schopt een historicus eens de open deur in.
https://joop.bnnvara.nl/o(...)-of-blackface-noemen

Een andere historicus is het niet met je eens, en heeft gelijk.
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
  woensdag 21 november 2018 @ 21:03:43 #286
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_183292639
Nou ja, ze is doctorandus, zoals de meesten van ons hier. :P

quote:
Drs. Elisabeth Koning (1989) studeerde
Geschiedenis (traject Amerikanistiek)
en American Studies aan de Universiteit
van Amsterdam en Emory University (Atlanta,
Georgia) en behaalde een diploma
in American Studies aan Smith College
(Northampton, Massachusetts). Zij werkt
als medewerker educatie en evenementen
bij het Noord-Hollands Archief in
Haarlem.
  woensdag 21 november 2018 @ 21:03:59 #287
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_183292652
quote:
0s.gif Op woensdag 21 november 2018 20:58 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

wel;ja..... is deze verkettering van jou representatief voor de pro-groep?
Welke verkettering? En ik hoor niet tot de pro-groep.
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
  woensdag 21 november 2018 @ 21:04:16 #288
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_183292662
quote:
10s.gif Op woensdag 21 november 2018 20:26 schreef Slayage het volgende:
Historisch onderzoek: Zwarte Piet is racistische blackface-traditie

Het uiterlijk van Zwarte Piet is wel degelijk gebaseerd op de racistische blackface minstrels die in de 19de eeuw populair waren in met name het zuiden van de Verenigde Staten. Dat schrijft historica Elisabeth Koning na uitgebreid onderzoek. Haar artikel ‘Zwarte Piet, een blackfacepersonage‘ is gepubliceerd in Tijdschrift voor Geschiedenis (TvG).

Hoewel anti-racisten al langer wijzen op de link tussen het karikaturale uiterlijk van Zwarte Piet en de Amerikaanse blackface-personages, houden voorstanders van de knecht van Sinterklaas stug vol dat het een niets met het ander te maken heeft. De kleur van de Pieten is afkomstig van het roet van de schoorsteen, zo luidt de vergoelijkende verklaring meestal. Met die toch al flinterdunne redenering (de kleding van de pieten is immers brandschoon) wordt nu door Koning de vloer aangeveegd. Zo laat ze in haar artikel zien dat het blackface-toneel weliswaar zijn oorsprong had in de Verenigde Staten, maar ook in Europa – Nederland niet uitgezonderd – grote populariteit genoot. Ook wijst ze erop dat Jan Schenkman, de bedenker van Piet in zijn huidige vorm, een groot liefhebber was van deze vorm van toneel.
...
Hoewel Zwarte Piet in die eerste jaren wel al aanwezig is in de verhalen van Schenkman, wordt Sinterklaas tijdens de vieringen nog niet vergezeld door een knecht met dit uiterlijk. Pas wanneer aan het begin van de twintigste eeuw film als medium aan populariteit wint en de blackface-voorstellingen van het toneel verdwijnen, verplaatsen de minstrels zich van het theater naar het Sinterklaasfeest.

Koning toont in haar onderzoek uitgebreid aan dat de fictieve figuur van Zwarte Piet wel degelijk een zwart persoon is en niet een wit persoon die door het roet van de schoorsteen zwart is geworden. Zo komen in Sinterklaasvertellingen uit het begin van de twintigste eeuw passages voor als ‘een “schone” negersnoet, hoort zo zwart te zijn als roet’ in een verhaal waarin de knecht in een zak meel is gevallen en de Sint hem ‘heel smerig’ vindt. In een ander verhaal wordt Piet ‘wit van schrik’ na het bespioneren van een stout kind, met daaropvolgend de dialoog: ‘‘Maar Piet, jij kán toch niet wit worden?’ Waarop Zwarte Piet antwoordt: ‘Och nee, dat is waar!’ In meerdere verhalen wordt Zwarte Piet vergeleken met een aap.

De Joop. Fijne neutrale bron ook weer :')
pi_183292682
quote:
10s.gif Op woensdag 21 november 2018 20:26 schreef Slayage het volgende:

Historisch onderzoek: Zwarte Piet is racistische blackface-traditie
quote:
Over de auteur
Drs. Elisabeth Koning (1989) studeerde
Geschiedenis (traject Amerikanistiek)
en American Studies aan de Universiteit
van Amsterdam en Emory University (At
lanta, Georgia) en behaalde een diploma
in American Studies aan Smith College
(Northampton, Massachusetts). Zij werkt
als medewerker educatie en evenemen-
ten bij het Noord-Hollands Archief in
Haarlem.
E-mail: elisabeth.koning@fulbrightmail.org
Nuff said...
pi_183292693
quote:
1s.gif Op woensdag 21 november 2018 21:04 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

De Joop. Fijne neutrale bron ook weer :')
Sowieso is het meeste wat de universiteiten uitspuwen uit de linkse hoek afkomstig.
  woensdag 21 november 2018 @ 21:05:45 #291
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_183292709
quote:
1s.gif Op woensdag 21 november 2018 20:56 schreef speknek het volgende:

Dit zeg ik al jaren. Als je de chronologie van de introductie van minstrel shows en films in Nederland ziet en de plotselinge flanderization van het zwarte piet karakter met bijbehorende blackface is het zo, zo duidelijk, maar gelukkig schopt een historicus eens de open deur in.
Als je ziet hoeveel vage aannames ze doet om tot die conclusie te komen, dan past de toon van dit artikel inderdaad prima bij het verhaal van de anti-zwarte-piet groeperingen.
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
pi_183292733
quote:
1s.gif Op woensdag 21 november 2018 20:56 schreef speknek het volgende:

[..]

[ afbeelding ]

Dit zeg ik al jaren. Als je de chronologie van de introductie van minstrel shows en films in Nederland ziet en de plotselinge flanderization van het zwarte piet karakter met bijbehorende blackface is het zo, zo duidelijk, maar gelukkig schopt een historicus eens de open deur in.
Hmmm...

"Ook aan het hof van Oranje werd
soortgelijke kleding gedragen door zwarte
bedienden in de achttiende eeuw. Deze
mogelijke inspiratiebronnen voor Zwarte
Piets kleding sluiten echter niet uit dat
blackface-voorstellingen invloed hebben
uitgeoefend op de manier waarop de kleding
door witte acteurs werd ingezet in het
uitbeelden van Zwarte Piet."

"Dat Zwarte
Piet een zwart personage is, en niet een
wit personage dat zwart is geworden door
bijvoorbeeld het roet uit de schoorsteen,
wordt bevestigd in het avondsprookje
‘Piet de schoorsteenveger’ uit 1928."

"Het staat vast dat schrijvers, acteurs
en tekenaars Zwarte Piet vanaf 1850 onmiskenbaar
blijven weergeven als een
zwart persoon. Dit wordt bevestigd door
de naam van de zwarte schmink die werd
gebruikt door Zwarte Piet-acteurs in 1938:
‘Prima, geparfumeerd, negerzwart.’ Het
belang van zwarte schmink kan niet onderschat
worden. De knecht, die de naam
Zwarte Piet begon aan te nemen, werd
immers nagespeeld door witte mensen
met zwarte schmink en vertoonde geleidelijk
meer blackface-eigenschappen."

"Sluit niet uit", een avondsprookje als bewijs dat Zwarte Piet een neger moet zijn, een schmink die "negerzwart" is.
Ik vind het allemaal niet zo sterk eerlijk gezegd.
pi_183292750
quote:
0s.gif Op woensdag 21 november 2018 21:00 schreef voetbalmanager2 het volgende:

[..]

Ik heb werkelijk geen idee wat je nu allemaal bedoeld en insinueert, maar het heeft in elk geval niets te maken met wat ik gezegd heb.
Nog eens je maakt een drogredenering .
Je bagatelliseert zo het verbaal geweld dit weekend van hufterige pro-pieters en
tevens roep je dat demonstrerende anti-pieters erger waren dit weekend.
  woensdag 21 november 2018 @ 21:07:59 #294
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_183292783
quote:
0s.gif Op woensdag 21 november 2018 21:03 schreef Iblardi het volgende:
Nou ja, ze is doctorandus, zoals de meesten van ons hier. :P

[..]

Han van der Horst is ook een gerenommeerde historicus. En 'jouw' doctorandus is Amerikaans geindoctrineerd. Say no more.
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
pi_183292811
quote:
0s.gif Op woensdag 21 november 2018 20:59 schreef Iblardi het volgende:

[..]

Dat Piet niet zwart is van het roet was natuurlijk wel duidelijk. Dat Nederland sinds het midden van de 19e eeuw af en toe werd aangedaan door reizende minstrel-gezelschappen viel ook wel uit de krantenadvertenties op Delpher op te maken. Ik ben wel benieuwd welk nieuw materiaal zij heeft gevonden waarmee zij een en ander aan Schenkman kan verbinden, hoe zij de relatie tussen de Amerikaanse blackface, Schenkmans boekpersonage en de Zwarte Piet van de intochten ziet, en wat zij doet met de zwarte helper van Alberdingk Thijms "strooiavond" uit 1828.

Ik zie dat er rechtstreeks naar de paper wordt gelinkt. Ik ga hem doornemen.
Of de verschijning van den zwarten knecht van St. Nikolaas met kettingen, die de kinders verschrikt, uit 1836.

Het eerste wat me opvalt is haar mogelijke bias:
quote:
Over de auteur
Drs. Elisabeth Koning (1989) studeerde Geschiedenis (traject Amerikanistiek) en American Studies aan de Universiteit van Amsterdam en Emory University (Atlanta, Georgia) en behaalde een diploma in American Studies aan Smith College (Northampton, Massachusetts). Zij werkt als medewerker educatie en evenementen bij het Noord-Hollands Archief in Haarlem.
Maar ik ga hem ook doornemen. :)
“To destroy a people you must first sever their roots.”
pi_183292846
quote:
1s.gif Op woensdag 21 november 2018 21:04 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

De Joop. Fijne neutrale bron ook weer :')
Stukken beter dan vele fokusers.
Maar bespreek de inhoud zelve.
pi_183292886
quote:
0s.gif Op woensdag 21 november 2018 21:08 schreef Montagui het volgende:

Het eerste wat me opvalt is haar mogelijke bias:
Ze heeft nog iets op haar repetoire:

quote:
Race: Between Slavery and Emancipation Uncle Tom’s Cabin and American blackface minstrelsy in the Netherlands from the 1840s to the 1880s
Dan weet je meteen uit welke hoek de wind waait.
pi_183292926
quote:
1s.gif Op woensdag 21 november 2018 21:04 schreef Lunatiek het volgende:

De Joop. Fijne neutrale bron ook weer :')
het gaat om het document en die is degelijk onderbouwd

https://tijdschriftvoorge(...)ackfacepersonage.pdf
Ik heb Hem niet uit vrees voor de hel noch uit liefde voor het paradijs gediend, want dan zou ik als de slechte huurling zijn geweest; ik heb hem veeleer gediend in liefde tot Hem en in verlangen naar Hem.
-Rabia Al-Basri
  woensdag 21 november 2018 @ 21:12:40 #299
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_183292941
quote:
0s.gif Op woensdag 21 november 2018 20:50 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]

Ze doet een boel aannames en legt verbanden die op zijn minst twijfelachtig te noemen zijn.
Los daarvan: als het zo overduidelijk was, had KOZP of iemand anders dat in de afgelopen jaren kunnen vinden. Dat je heel diep moet graven om iets aan te tonen geeft al aan dat het geen gesneden koek is, voor beide partijen.
Bijvoorbeeld dat Schenkman dol was op Blackface op het toneel: waar haal je dat vandaan? En waarom is er niks te vinden over minstrelshows in Nederland? Hoe ging Schenkman dan naar dat toneel kijken? Hoe rijmt het met zijn wèl bekende afkeer van slavernij en humanistische denkbeelden?
  woensdag 21 november 2018 @ 21:13:00 #300
28167 matthijst
In a New York State of Mind
pi_183292955
Sylvana legt het op 2 nog even uit :r
Haters everywhere but I don't really care.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')