Dus voetbalmanager heeft gelijk en van Zeijl is wel representatief voor de anti-groep.quote:Op woensdag 21 november 2018 20:48 schreef speknek het volgende:
[..]
Nee natuurlijk ben jij geen racistische voetbalhooligan denk ik, je nickname werkt niet mee. De Grauwe Eeuw bestaat twee jaar(?), dit debat loopt al vijftig jaar. Zelfs KOZP is nieuw. De ZP=Racisme zou je eventueel nog als oorspronkelijke spreekbuis voor de nieuwste opleving kunnen noemen, maar is verder niet strak georganiseerd.
Of wou je soms dat ik vanaf nu langs jou heen ga praten en enkel nog zeg "dat is niet wat dikke voetbalnazi wil", want dat is namelijk wel hoe jij discussieert.
Manmanman...quote:Op woensdag 21 november 2018 20:15 schreef tralalala het volgende:
https://www.dumpert.nl/me(...)n_zwarte_buurt_.html
Dit is een zwarte buurt MAD
Goed dat de omstanders ingrijpen.
Waarom zijn dat dan wel consequent de groepen die achter alle protesten zitten en de enige mensen die in de media terecht komen?quote:Op woensdag 21 november 2018 20:48 schreef speknek het volgende:
[..]
Nee natuurlijk ben jij geen racistische voetbalhooligan denk ik, je nickname werkt niet mee. De Grauwe Eeuw bestaat twee jaar(?), dit debat loopt al vijftig jaar. Zelfs KOZP is nieuw. De ZP=Racisme zou je eventueel nog als oorspronkelijke spreekbuis voor de nieuwste opleving kunnen noemen, maar is verder niet strak georganiseerd.
quote:Op woensdag 21 november 2018 20:26 schreef Slayage het volgende:
Historisch onderzoek: Zwarte Piet is racistische blackface-traditie
Het uiterlijk van Zwarte Piet is wel degelijk gebaseerd op de racistische blackface minstrels die in de 19de eeuw populair waren in met name het zuiden van de Verenigde Staten. Dat schrijft historica Elisabeth Koning na uitgebreid onderzoek. Haar artikel ‘Zwarte Piet, een blackfacepersonage‘ is gepubliceerd in Tijdschrift voor Geschiedenis (TvG).
Hoewel anti-racisten al langer wijzen op de link tussen het karikaturale uiterlijk van Zwarte Piet en de Amerikaanse blackface-personages, houden voorstanders van de knecht van Sinterklaas stug vol dat het een niets met het ander te maken heeft. De kleur van de Pieten is afkomstig van het roet van de schoorsteen, zo luidt de vergoelijkende verklaring meestal. Met die toch al flinterdunne redenering (de kleding van de pieten is immers brandschoon) wordt nu door Koning de vloer aangeveegd. Zo laat ze in haar artikel zien dat het blackface-toneel weliswaar zijn oorsprong had in de Verenigde Staten, maar ook in Europa – Nederland niet uitgezonderd – grote populariteit genoot. Ook wijst ze erop dat Jan Schenkman, de bedenker van Piet in zijn huidige vorm, een groot liefhebber was van deze vorm van toneel.
...
Hoewel Zwarte Piet in die eerste jaren wel al aanwezig is in de verhalen van Schenkman, wordt Sinterklaas tijdens de vieringen nog niet vergezeld door een knecht met dit uiterlijk. Pas wanneer aan het begin van de twintigste eeuw film als medium aan populariteit wint en de blackface-voorstellingen van het toneel verdwijnen, verplaatsen de minstrels zich van het theater naar het Sinterklaasfeest.
Koning toont in haar onderzoek uitgebreid aan dat de fictieve figuur van Zwarte Piet wel degelijk een zwart persoon is en niet een wit persoon die door het roet van de schoorsteen zwart is geworden. Zo komen in Sinterklaasvertellingen uit het begin van de twintigste eeuw passages voor als ‘een “schone” negersnoet, hoort zo zwart te zijn als roet’ in een verhaal waarin de knecht in een zak meel is gevallen en de Sint hem ‘heel smerig’ vindt. In een ander verhaal wordt Piet ‘wit van schrik’ na het bespioneren van een stout kind, met daaropvolgend de dialoog: ‘‘Maar Piet, jij kán toch niet wit worden?’ Waarop Zwarte Piet antwoordt: ‘Och nee, dat is waar!’ In meerdere verhalen wordt Zwarte Piet vergeleken met een aap.
Je bent verbaal geweld aan het bagatelliseren, goedpraten , want het is jouw clubje en je komt met een drogredenering dat de vijand van jouw club zich erger gedroeg afgelopen week ?quote:Op woensdag 21 november 2018 20:53 schreef voetbalmanager2 het volgende:
Tijdens de intochten waren er honderdduizenden voorstanders aanwezig en op 100 na heeft iedereen zich keurig gedragen en de beledigingen van de tegenpartij genegeerd. Dat is percentueel een veel betere prestatie dan van de tegenstanders.
wel;ja..... is deze verkettering van jou representatief voor de pro-groep?quote:Op woensdag 21 november 2018 20:54 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Dus voetbalmanager heeft gelijk en van Zeijl is wel representatief voor de anti-groep.
Ja, in Rotterdam is de bom echt wel gebarsten en daar gaan er volgend jaar met alleen maar roetvegen ook rellen komen dankzij dit soort figuren. En ondertussen is iedereen ook boos dat zwarte pieten als nazistische terroristen behandeld worden. Het is echt een 'oplossing' met alleen maar verliezers.quote:
Dat Piet niet zwart is van het roet was natuurlijk wel duidelijk. Dat Nederland sinds het midden van de 19e eeuw af en toe werd aangedaan door reizende minstrel-gezelschappen viel ook wel uit de krantenadvertenties op Delpher op te maken. Ik ben wel benieuwd welk nieuw materiaal zij heeft gevonden waarmee zij een en ander aan Schenkman kan verbinden, hoe zij de relatie tussen de Amerikaanse blackface, Schenkmans boekpersonage en de Zwarte Piet van de intochten ziet, en wat zij doet met de zwarte helper van Alberdingk Thijms "strooiavond" uit 1828.quote:Op woensdag 21 november 2018 20:26 schreef Slayage het volgende:
Historisch onderzoek: Zwarte Piet is racistische blackface-traditie
Het uiterlijk van Zwarte Piet is wel degelijk gebaseerd op de racistische blackface minstrels die in de 19de eeuw populair waren in met name het zuiden van de Verenigde Staten. Dat schrijft historica Elisabeth Koning na uitgebreid onderzoek. Haar artikel ‘Zwarte Piet, een blackfacepersonage‘ is gepubliceerd in Tijdschrift voor Geschiedenis (TvG).
Hoewel anti-racisten al langer wijzen op de link tussen het karikaturale uiterlijk van Zwarte Piet en de Amerikaanse blackface-personages, houden voorstanders van de knecht van Sinterklaas stug vol dat het een niets met het ander te maken heeft. De kleur van de Pieten is afkomstig van het roet van de schoorsteen, zo luidt de vergoelijkende verklaring meestal. Met die toch al flinterdunne redenering (de kleding van de pieten is immers brandschoon) wordt nu door Koning de vloer aangeveegd. Zo laat ze in haar artikel zien dat het blackface-toneel weliswaar zijn oorsprong had in de Verenigde Staten, maar ook in Europa – Nederland niet uitgezonderd – grote populariteit genoot. Ook wijst ze erop dat Jan Schenkman, de bedenker van Piet in zijn huidige vorm, een groot liefhebber was van deze vorm van toneel.
...
Hoewel Zwarte Piet in die eerste jaren wel al aanwezig is in de verhalen van Schenkman, wordt Sinterklaas tijdens de vieringen nog niet vergezeld door een knecht met dit uiterlijk. Pas wanneer aan het begin van de twintigste eeuw film als medium aan populariteit wint en de blackface-voorstellingen van het toneel verdwijnen, verplaatsen de minstrels zich van het theater naar het Sinterklaasfeest.
Koning toont in haar onderzoek uitgebreid aan dat de fictieve figuur van Zwarte Piet wel degelijk een zwart persoon is en niet een wit persoon die door het roet van de schoorsteen zwart is geworden. Zo komen in Sinterklaasvertellingen uit het begin van de twintigste eeuw passages voor als ‘een “schone” negersnoet, hoort zo zwart te zijn als roet’ in een verhaal waarin de knecht in een zak meel is gevallen en de Sint hem ‘heel smerig’ vindt. In een ander verhaal wordt Piet ‘wit van schrik’ na het bespioneren van een stout kind, met daaropvolgend de dialoog: ‘‘Maar Piet, jij kán toch niet wit worden?’ Waarop Zwarte Piet antwoordt: ‘Och nee, dat is waar!’ In meerdere verhalen wordt Zwarte Piet vergeleken met een aap.
Ik heb werkelijk geen idee wat je nu allemaal bedoeld en insinueert, maar het heeft in elk geval niets te maken met wat ik gezegd heb.quote:Op woensdag 21 november 2018 20:56 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Je bent verbaal geweld aan het bagatelliseren, goedpraten , want het is jouw clubje en je komt met een drogredenering dat de vijand van jouw club zich erger gedroeg afgelopen week ?
https://joop.bnnvara.nl/o(...)-of-blackface-noemenquote:Op woensdag 21 november 2018 20:56 schreef speknek het volgende:
[..]
Dit zeg ik al jaren. Als je de chronologie van de introductie van minstrel shows en films in Nederland ziet en de plotselinge flanderization van het zwarte piet karakter met bijbehorende blackface is het zo, zo duidelijk, maar gelukkig schopt een historicus eens de open deur in.
quote:Drs. Elisabeth Koning (1989) studeerde
Geschiedenis (traject Amerikanistiek)
en American Studies aan de Universiteit
van Amsterdam en Emory University (Atlanta,
Georgia) en behaalde een diploma
in American Studies aan Smith College
(Northampton, Massachusetts). Zij werkt
als medewerker educatie en evenementen
bij het Noord-Hollands Archief in
Haarlem.
Welke verkettering? En ik hoor niet tot de pro-groep.quote:Op woensdag 21 november 2018 20:58 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
wel;ja..... is deze verkettering van jou representatief voor de pro-groep?
De Joop. Fijne neutrale bron ook weerquote:Op woensdag 21 november 2018 20:26 schreef Slayage het volgende:
Historisch onderzoek: Zwarte Piet is racistische blackface-traditie
Het uiterlijk van Zwarte Piet is wel degelijk gebaseerd op de racistische blackface minstrels die in de 19de eeuw populair waren in met name het zuiden van de Verenigde Staten. Dat schrijft historica Elisabeth Koning na uitgebreid onderzoek. Haar artikel ‘Zwarte Piet, een blackfacepersonage‘ is gepubliceerd in Tijdschrift voor Geschiedenis (TvG).
Hoewel anti-racisten al langer wijzen op de link tussen het karikaturale uiterlijk van Zwarte Piet en de Amerikaanse blackface-personages, houden voorstanders van de knecht van Sinterklaas stug vol dat het een niets met het ander te maken heeft. De kleur van de Pieten is afkomstig van het roet van de schoorsteen, zo luidt de vergoelijkende verklaring meestal. Met die toch al flinterdunne redenering (de kleding van de pieten is immers brandschoon) wordt nu door Koning de vloer aangeveegd. Zo laat ze in haar artikel zien dat het blackface-toneel weliswaar zijn oorsprong had in de Verenigde Staten, maar ook in Europa – Nederland niet uitgezonderd – grote populariteit genoot. Ook wijst ze erop dat Jan Schenkman, de bedenker van Piet in zijn huidige vorm, een groot liefhebber was van deze vorm van toneel.
...
Hoewel Zwarte Piet in die eerste jaren wel al aanwezig is in de verhalen van Schenkman, wordt Sinterklaas tijdens de vieringen nog niet vergezeld door een knecht met dit uiterlijk. Pas wanneer aan het begin van de twintigste eeuw film als medium aan populariteit wint en de blackface-voorstellingen van het toneel verdwijnen, verplaatsen de minstrels zich van het theater naar het Sinterklaasfeest.
Koning toont in haar onderzoek uitgebreid aan dat de fictieve figuur van Zwarte Piet wel degelijk een zwart persoon is en niet een wit persoon die door het roet van de schoorsteen zwart is geworden. Zo komen in Sinterklaasvertellingen uit het begin van de twintigste eeuw passages voor als ‘een “schone” negersnoet, hoort zo zwart te zijn als roet’ in een verhaal waarin de knecht in een zak meel is gevallen en de Sint hem ‘heel smerig’ vindt. In een ander verhaal wordt Piet ‘wit van schrik’ na het bespioneren van een stout kind, met daaropvolgend de dialoog: ‘‘Maar Piet, jij kán toch niet wit worden?’ Waarop Zwarte Piet antwoordt: ‘Och nee, dat is waar!’ In meerdere verhalen wordt Zwarte Piet vergeleken met een aap.
quote:Op woensdag 21 november 2018 20:26 schreef Slayage het volgende:
Historisch onderzoek: Zwarte Piet is racistische blackface-traditie
Nuff said...quote:Over de auteur
Drs. Elisabeth Koning (1989) studeerde
Geschiedenis (traject Amerikanistiek)
en American Studies aan de Universiteit
van Amsterdam en Emory University (At
lanta, Georgia) en behaalde een diploma
in American Studies aan Smith College
(Northampton, Massachusetts). Zij werkt
als medewerker educatie en evenemen-
ten bij het Noord-Hollands Archief in
Haarlem.
E-mail: elisabeth.koning@fulbrightmail.org
Sowieso is het meeste wat de universiteiten uitspuwen uit de linkse hoek afkomstig.quote:Op woensdag 21 november 2018 21:04 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
De Joop. Fijne neutrale bron ook weer
Als je ziet hoeveel vage aannames ze doet om tot die conclusie te komen, dan past de toon van dit artikel inderdaad prima bij het verhaal van de anti-zwarte-piet groeperingen.quote:Op woensdag 21 november 2018 20:56 schreef speknek het volgende:
Dit zeg ik al jaren. Als je de chronologie van de introductie van minstrel shows en films in Nederland ziet en de plotselinge flanderization van het zwarte piet karakter met bijbehorende blackface is het zo, zo duidelijk, maar gelukkig schopt een historicus eens de open deur in.
Hmmm...quote:Op woensdag 21 november 2018 20:56 schreef speknek het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
Dit zeg ik al jaren. Als je de chronologie van de introductie van minstrel shows en films in Nederland ziet en de plotselinge flanderization van het zwarte piet karakter met bijbehorende blackface is het zo, zo duidelijk, maar gelukkig schopt een historicus eens de open deur in.
Nog eens je maakt een drogredenering .quote:Op woensdag 21 november 2018 21:00 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]
Ik heb werkelijk geen idee wat je nu allemaal bedoeld en insinueert, maar het heeft in elk geval niets te maken met wat ik gezegd heb.
Han van der Horst is ook een gerenommeerde historicus. En 'jouw' doctorandus is Amerikaans geindoctrineerd. Say no more.quote:Op woensdag 21 november 2018 21:03 schreef Iblardi het volgende:
Nou ja, ze is doctorandus, zoals de meesten van ons hier.
[..]
Of de verschijning van den zwarten knecht van St. Nikolaas met kettingen, die de kinders verschrikt, uit 1836.quote:Op woensdag 21 november 2018 20:59 schreef Iblardi het volgende:
[..]
Dat Piet niet zwart is van het roet was natuurlijk wel duidelijk. Dat Nederland sinds het midden van de 19e eeuw af en toe werd aangedaan door reizende minstrel-gezelschappen viel ook wel uit de krantenadvertenties op Delpher op te maken. Ik ben wel benieuwd welk nieuw materiaal zij heeft gevonden waarmee zij een en ander aan Schenkman kan verbinden, hoe zij de relatie tussen de Amerikaanse blackface, Schenkmans boekpersonage en de Zwarte Piet van de intochten ziet, en wat zij doet met de zwarte helper van Alberdingk Thijms "strooiavond" uit 1828.
Ik zie dat er rechtstreeks naar de paper wordt gelinkt. Ik ga hem doornemen.
Maar ik ga hem ook doornemen.quote:Over de auteur
Drs. Elisabeth Koning (1989) studeerde Geschiedenis (traject Amerikanistiek) en American Studies aan de Universiteit van Amsterdam en Emory University (Atlanta, Georgia) en behaalde een diploma in American Studies aan Smith College (Northampton, Massachusetts). Zij werkt als medewerker educatie en evenementen bij het Noord-Hollands Archief in Haarlem.
Stukken beter dan vele fokusers.quote:Op woensdag 21 november 2018 21:04 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
De Joop. Fijne neutrale bron ook weer
Ze heeft nog iets op haar repetoire:quote:Op woensdag 21 november 2018 21:08 schreef Montagui het volgende:
Het eerste wat me opvalt is haar mogelijke bias:
Dan weet je meteen uit welke hoek de wind waait.quote:Race: Between Slavery and Emancipation Uncle Tom’s Cabin and American blackface minstrelsy in the Netherlands from the 1840s to the 1880s
het gaat om het document en die is degelijk onderbouwdquote:Op woensdag 21 november 2018 21:04 schreef Lunatiek het volgende:
De Joop. Fijne neutrale bron ook weer
Los daarvan: als het zo overduidelijk was, had KOZP of iemand anders dat in de afgelopen jaren kunnen vinden. Dat je heel diep moet graven om iets aan te tonen geeft al aan dat het geen gesneden koek is, voor beide partijen.quote:Op woensdag 21 november 2018 20:50 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Ze doet een boel aannames en legt verbanden die op zijn minst twijfelachtig te noemen zijn.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |