bronquote:Tony’s Chocolonely door inschattingsfout 'gedumpt' bij Aldi
De chocoladerepen van Tony’s Chocolonely zijn buiten medeweten van het merk om in de schappen van Aldi beland. De chocolademaker stelt ‘gedumpt’ te zijn door een partner met wie al lang werd samengewerkt.
Tony’s Chocolonely heeft naar eigen zeggen een inschattingsfout gemaakt bij een klant die actief is in loyaliteitspakketten. Daaraan werden enige tijd geleden tachtigduizend repen verkocht voor een pakket waar ook sokken van Happy Socks in zaten. ‘De loyaliteit blijkt ver te zoeken, want ze houden er wat relaties on the side op na’, schrijft Tony’s in een blog. Tegen de afspraken in zouden de repen zijn doorverkocht en zo bij de discounter terechtgekomen.
Tony’s Chocolonely is ontstemd over de prijs van 1,89 euro, waarvoor Aldi de repen aanbiedt. ‘Winkels moeten niet met prijzen stunten, want chocolade maken en cacao produceren gaat niet gratis’. Daarnaast laat het merk weten kieskeurig te zijn in de keuze voor retailers. Tony’s zegt naïef te zijn geweest en zegt de relatie met de klant per direct op.
Het incident doet denken aan de drinkflessen van Dopper, die begin dit jaar via een derde partij in de schappen van Blokker belandden. Het merk vond het niet bij zijn missie passen dat de huishoudketen de flessen onder de noemer ‘partijhandel’ voor een lage prijs aanbood.
Precies .quote:Op vrijdag 2 november 2018 11:42 schreef Zith het volgende:
Oei, zo'n hipster reep kan natuurlijk niet in de Aldi gezien worden, stel je voor.
Ze worden helemaal niet verkocht bij ecoplazaquote:Op vrijdag 2 november 2018 11:42 schreef Zith het volgende:
Oei, zo'n hipster reep kan natuurlijk niet in de Aldi gezien worden, stel je voor.
Aldi heeft zelf een naar mijn idee smakelijkere en vooral betaalbaardere reep melkchocolade caramel zeezout in het assortiment. Dat hipstergedoe kan me gestolen worden, naast dat ik veel repen van Tony niet zo lekker vind.quote:Op vrijdag 2 november 2018 11:42 schreef Zith het volgende:
Oei, zo'n hipster reep kan natuurlijk niet in de Aldi gezien worden, stel je voor.
Maar het kost iig een stuk minder dan waarvoor ze bij de appie liggen blijkt maar weer.quote:Op vrijdag 2 november 2018 11:38 schreef Mylene het volgende:
want chocolade maken en cacao produceren gaat niet gratis
Haha. Dit.quote:Op vrijdag 2 november 2018 11:51 schreef CrashO het volgende:
Vertaling van het bericht:
"Nu komen klanten erachter dat de belachelijke meerprijs onze eerlijke reep naar de verkoper gaan en niet naar de boer en dit vinden wij niet tof"
De prijs die winkeliers rekenen heeft toch geen invloed op de prijs die Tony aan hun cacaoboon vriendjes betaalt? Ik bedoel als Tony genoeg betaalt dan is het toch geen probleem dat Aldi die repen met wat minder marge verkoopt?quote:‘Winkels moeten niet met prijzen stunten, want chocolade maken en cacao produceren gaat niet gratis’.
Ik was net ook bezig, want ik weet niet zeker of ik die zin goed begrijp, een opmerkelijke zin.quote:Op vrijdag 2 november 2018 11:54 schreef oranjevogel1 het volgende:
[..]
De prijs die winkeliers rekenen heeft toch geen invloed op de prijs die Tony aan hun cacaoboon vriendjes betaalt? Ik bedoel als Tony genoeg betaalt dan is het toch geen probleem dat Aldi die repen met wat minder marge verkoopt?
Of is dat hele mooidoennerij verhaal van Tony een facade waarachter een commercieel verdienmodel schuilt? Een verdienmodel dat gegrond is op het toevoegen van waarde op basis van exclusiviteit en dus niet op het maximaal beschikbaar maken van "eerlijk" geproduceerde chocolade.
Daarnaast: wat zijn dit sowieso voor kartel praktijken?
Alsof Tony en haar boeren iets terug zien van de hogere marges die supermarkten voor zichzelf houden.quote:Op vrijdag 2 november 2018 11:57 schreef opgebaarde het volgende:
Maar misschien wil Tony dat alle merken 'eerlijke chocolade' verkopen en dat alle merken wel wat duurder mogen worden (als dat terecht komt bij de boer).
Als je streeft naar slaafvrije chocolade dan is de boodschap ook dat chocolade niet heel goedkoop kan zijn.quote:Op vrijdag 2 november 2018 11:54 schreef oranjevogel1 het volgende:
[..]
De prijs die winkeliers rekenen heeft toch geen invloed op de prijs die Tony aan hun cacaoboon vriendjes betaalt? Ik bedoel als Tony genoeg betaalt dan is het toch geen probleem dat Aldi die repen met wat minder marge verkoopt?
Of is dat hele mooidoennerij verhaal van Tony een facade waarachter een commercieel verdienmodel schuilt? Een verdienmodel dat gegrond is op het toevoegen van waarde op basis van exclusiviteit en dus niet op het maximaal beschikbaar maken van "eerlijk" geproduceerde chocolade.
Daarnaast: wat zijn dit sowieso voor kartel praktijken?
Ze zien er niks van, maar voelen het gevolg wel.quote:Op vrijdag 2 november 2018 12:02 schreef oranjevogel1 het volgende:
[..]
Alsof Tony en haar boeren iets terug zien van de hogere marges die supermarkten voor zichzelf houden.
quote:Tony’s Chocolonely gedumpt ontstemd prijzen Aldi
Het gevolg is dus dat er meer Tony-reepen worden verkocht en het marktaandeel van "eerlijk" geproduceerde repen toeneemt.quote:Op vrijdag 2 november 2018 12:09 schreef opgebaarde het volgende:
maar heeft dit wel gevolg voor de marketing van het product en op de directe en indirecte concurrerende producten.
Zolang dat binnen de grenzen van de Nederlandse wet- en regelgeving gebeurd, zie ik geen negatieve gevolgen voor de consument of voor de cacoa boeren. Als Tony daarentegen een kartel probeert op te zetten in Nederland, dan denk ik dat de gevolgen daarvan gelijkwaardig zijn als die van de kartels in cacoa producerende landen.quote:De wijze waarop het product in de markt is gebracht, wordt door een partner veranderd.
Blijkbaar kan dat dus wel degelijk als de chocolade in een pakket met happysocks had moeten zitten.quote:Op vrijdag 2 november 2018 12:07 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Als je streeft naar slaafvrije chocolade dan is de boodschap ook dat chocolade niet heel goedkoop kan zijn.
Tony is niet bezig met het aantal verkochte repen, met winstmarge of iets dergelijks. Zij willen dat alle ingredienten voor een eerlijke 'slaafvrije' prijs ingekocht worden. Niet alleen hun leveranciers, maar de leveranciers van alle chocoladeproducten. Dus ook hun concurrenten.quote:Op vrijdag 2 november 2018 12:13 schreef oranjevogel1 het volgende:
[..]
Het gevolg is dus dat er meer Tony-reepen worden verkocht en het marktaandeel van "eerlijk" geproduceerde repen toeneemt.
Zolang dat binnen de grenzen van de Nederlandse wet- en regelgeving gebeurd, zie ik geen negatieve gevolgen voor de consument of voor de cacoa boeren. Als Tony daarentegen een kartel probeert op te zetten in Nederland, dan denk ik dat de gevolgen daarvan gelijkwaardig zijn als die van de kartels in cacoa producerende landen.
Wat gaan die dan doen?quote:Op vrijdag 2 november 2018 12:23 schreef opgebaarde het volgende:
Als zij nu onbewust ingezet worden als prijsconcurrent, dan weet jij wel wat die concurrenten van Tony gaan doen en wie hier de dupe van wordt.
Helder verhaal.quote:Op vrijdag 2 november 2018 12:09 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Ze zien er niks van, maar voelen het gevolg wel.
Want als de verkoopprijs veel te hoog wordt door een verhoogde marge, dan wordt er minder verkocht. Dat is vervelend voor Tony en de boer en Tony vindt die boer net belangrijk
Wordt die marge extreem laag en wordt het product als stuntartikel gebruikt, dan is dat goed voor de verkoopaantallen, maar heeft dit wel gevolg voor de marketing van het product en op de directe en indirecte concurrerende producten. De wijze waarop het product in de markt is gebracht, wordt door een partner veranderd en Tony wil net de boer een eerlijke prijs betalen en als alle andere chocolademerken gedwongen worden om voor een zo'n laag mogelijke prijs in te kopen...
Dus je wilt zeggen dat die producenten de markt kunnen beinvloeden omdat ze zelf minder marge overhouden... Ik heb toch het idee dat de wereldmarkt voor cacao net iets anders werkt. Iets met vraag en aanbod. Het aanbod verandert daarbij niet als de marges van tony's concurrenten wat inzakken.quote:Op vrijdag 2 november 2018 12:30 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Prijzen verder verlagen ten koste van de arbeidsomstandigheden elders op de wereld.
Eh, ja. Natuurlijk.quote:Op vrijdag 2 november 2018 12:32 schreef oranjevogel1 het volgende:
[..]
Dus je wilt zeggen dat die producenten de markt kunnen beinvloeden omdat ze zelf minder marge overhouden...
Ekte hipsters gaan naar de Marqt.quote:Op vrijdag 2 november 2018 11:44 schreef Jordy-B het volgende:
[..]
Ze worden helemaal niet verkocht bij ecoplaza
hoe dan? Ze zeggen tegen de veilingmeester dat ze zo zielig zijn en krijgen dan een speciale prijs? En vervolgens worden de cacaoboeren met terugwerkende kracht nog verder afgebeuld?quote:
#VIESDIKquote:Op vrijdag 2 november 2018 12:34 schreef Vader_Aardbei het volgende:
Dat Tony's is al net zo'n verziekt hipster activistenclubje als Ben & Jerry. Flikker op man.
Milka repen. Oreo, M&M vulling.
Nee, maar dat waren ze sowieso toch al niet van plan, omdat dat het USP van Tony is en niet dat van hun.quote:Op vrijdag 2 november 2018 12:35 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
In ieder geval de leveranciers niet meer betalen
Een reep chocola van een euro. Dan weet je zeker dat het op een louche manier is gemaakt.quote:Op vrijdag 2 november 2018 12:34 schreef Vader_Aardbei het volgende:
Dat Tony's is al net zo'n verziekt hipster activistenclubje als Ben & Jerry. Flikker op man.
Milka repen. Oreo, M&M vulling.
Want met 2 euro kunstmatige winst erbovenop plakken garandeer je dat het eerlijk is jaquote:Op vrijdag 2 november 2018 12:36 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Een reep chocola van een euro. Dan weet je zeker dat het op een louche manier is gemaakt.
Nee. Als de concurrent al zo goedkoop mogelijk produceert en nog verder in prijs moeten zakken kun je op je vingers natellen op welk stadium er nog meer beknibbeld gaat worden en ten koste van wat. Dat is iets wat Tony niet in de hand wil werken.quote:Op vrijdag 2 november 2018 12:35 schreef oranjevogel1 het volgende:
[..]
hoe dan? Ze zeggen tegen de veilingmeester dat ze zo zielig zijn en krijgen dan een speciale prijs? En vervolgens worden de cacaoboeren met terugwerkende kracht nog verder afgebeuld?
hoe dan?quote:Op vrijdag 2 november 2018 12:38 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Nee. Als de concurrent al zo goedkoop mogelijk produceert en nog verder in prijs moeten zakken kun je op je vingers natellen op welk stadium er nog meer beknibbeld gaat worden en ten koste van wat.
.quote:Op vrijdag 2 november 2018 12:23 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Tony is niet bezig met het aantal verkochte repen, met winstmarge of iets dergelijks. Zij willen dat alle ingredienten voor een eerlijke 'slaafvrije' prijs ingekocht worden. Niet alleen hun leveranciers, maar de leveranciers van alle chocoladeproducten. Dus ook hun concurrenten.
Als zij nu onbewust ingezet worden als prijsconcurrent, dan weet jij wel wat die concurrenten van Tony gaan doen en wie hier de dupe van wordt.
Hoe gaan ze de kosten beknibbelen en hoe uit zich dat in de arbeidsomstandigheden van de cacaoboeren?quote:
Ehm. Door een minder hoge inkoopprijs van cacao te hanteren. Doet boer X dat niet, dan neemt boer Y die prijs wel voor rekening. Uiteindelijk heeft boer X daar dan ook niet zo heel veel keus in.quote:Op vrijdag 2 november 2018 12:42 schreef oranjevogel1 het volgende:
[..]
Hoe gaan ze de kosten beknibbelen en hoe uit zich dat in de arbeidsomstandigheden van de cacaoboeren?
MHuuuuuuu, mensen proberen iets te verbeteren. Gauw de kop er af hakken want hij steekt boven het maaiveld.quote:Op vrijdag 2 november 2018 12:34 schreef Vader_Aardbei het volgende:
Dat Tony's is al net zo'n verziekt hipster activistenclubje als Ben & Jerry. Flikker op man.
Milka repen. Oreo, M&M vulling.
Ja, maar de beleving van het product wordt toch anders. Als een malloot opeens bijvoorbeeld Mercedessen tegen dumpprijzen gaat verkopen, gaat het exclusieve er wel een beetje vanaf van dat merk.quote:Op vrijdag 2 november 2018 11:58 schreef Ronaldsen het volgende:
Wat een dom gelul van Tony's Chocolonely. Al geeft Aldi de repen gratis weg, dan nog zou de boer er niks van moeten merken, die krijgt immers nog steeds hetzelfde betaald
Eng hé. Bedrijven die winstmaximalisatie of zoveel mogelijk producten verkopen niet als KPI hebben.quote:
Blijkbaar is er markt voor duurdere eerlijke chocolade. Zonder Tony wisten de concurrenten er niet eens van. Nu krijgen ze misschien fatsoen in hun donder, zonder Tony in ieder geval nietquote:Op vrijdag 2 november 2018 12:36 schreef oranjevogel1 het volgende:
[..]
Nee, maar dat waren ze sowieso toch al niet van plan, omdat dat het USP van Tony is en niet dat van hun.
Je ziet ook al kopieërgedrag. Allerlei fabrikanten die ineens ook een lekker gek hoesje om de chocolade wikkelen en opvallende smaken presenteren.quote:Op vrijdag 2 november 2018 13:00 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Blijkbaar is er markt voor duurdere eerlijke chocolade. Zonder Tony wisten de concurrenten er niet eens van. Nu krijgen ze misschien fatsoen in hun donder, zonder Tony in ieder geval niet
Een hoop van hun smaken halen de 35% cacao inderdaad niet.quote:Op vrijdag 2 november 2018 12:54 schreef Mr.Ping het volgende:
Zijn het geen Koetjesrepen met een andere wikkel eromheen?
¤1,89 bij de Aldi of ¤1,99 in de bonus bij AH, tsjaquote:Op vrijdag 2 november 2018 12:50 schreef skrn het volgende:
[..]
Ja, maar de beleving van het product wordt toch anders. Als een malloot opeens bijvoorbeeld Mercedessen tegen dumpprijzen gaat verkopen, gaat het exclusieve er wel een beetje vanaf van dat merk.
Hetzelfde hier. Je wil als fabrikant niet de indruk wekken dat de prijs van de Aldi de echte prijs is voor het product.
Dat is het ja.quote:Op vrijdag 2 november 2018 11:42 schreef Zith het volgende:
Oei, zo'n hipster reep kan natuurlijk niet in de Aldi gezien worden, stel je voor.
Ben & Jerry is van Unilever, daar is toch weinig hipster aanquote:Op vrijdag 2 november 2018 12:34 schreef Vader_Aardbei het volgende:
Dat Tony's is al net zo'n verziekt hipster activistenclubje als Ben & Jerry. Flikker op man.
Milka repen. Oreo, M&M vulling.
Wat snap jij niet aan de markt?quote:Op vrijdag 2 november 2018 12:48 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Ehm. Door een minder hoge inkoopprijs van cacao te hanteren.
Dan is het toch juist positief als Tony breder beschikbaar wordt dankzij retailers die met minder marge genoegen nemen?quote:Op vrijdag 2 november 2018 13:00 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Blijkbaar is er markt voor duurdere eerlijke chocolade. Zonder Tony wisten de concurrenten er niet eens van. Nu krijgen ze misschien fatsoen in hun donder, zonder Tony in ieder geval niet
Ik wilde het idee enkel uitleggen dat de fabrikant wel degelijk voelt hoe ze door derden aan de man worden gebracht.quote:Op vrijdag 2 november 2018 13:05 schreef Doedezemaar het volgende:
[..]
¤1,89 bij de Aldi of ¤1,99 in de bonus bij AH, tsja
Goede nietszeggende vraag weer. Als je denkt te weten hoe het wel werkt leg dat dan even uit.quote:Op vrijdag 2 november 2018 13:10 schreef oranjevogel1 het volgende:
[..]
Wat snap jij niet aan de markt?
100 gr tablet milka kost 99 cent en 200 gr Tony's kost blijkbaar 1.89 eur. Alleen wil Tony liever niet dat mensen dat zien.quote:Op vrijdag 2 november 2018 12:36 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Een reep chocola van een euro. Dan weet je zeker dat het op een louche manier is gemaakt.
Aanbieders van cacao bieden hun waren aan op de wereldmarkt als commodity. Afhankelijk van vraag en aanbod komt er een prijs tot stand, die dus voor alle afnemers in beginsel hetzelfde is. Een enkele afnemer kan de vraag en daarmee de prijs niet significant beinvloeden.quote:Op vrijdag 2 november 2018 13:22 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Goede nietszeggende vraag weer. Als je denkt te weten hoe het wel werkt leg dat dan even uit.
Dat is alleen positief voor de afzet en omzet van Tony. Maar Tony heeft een andere missie en wil zelf bepalen wat de verkoopprijs (ongeveer) is.quote:Op vrijdag 2 november 2018 13:11 schreef oranjevogel1 het volgende:
[..]
Dan is het toch juist positief als Tony breder beschikbaar wordt dankzij retailers die met minder marge genoegen nemen?
Als hij dat zou kunnen dan had hij dat al gedaan. Vraag/aanbod enzquote:Op vrijdag 2 november 2018 12:48 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Ehm. Door een minder hoge inkoopprijs van cacao te hanteren. Doet boer X dat niet, dan neemt boer Y die prijs wel voor rekening. Uiteindelijk heeft boer X daar dan ook niet zo heel veel keus in.
Tony maximaliseert de winst door zich te differentiëren van de concurrentie over een homogeen product. Marketing 1.0quote:Op vrijdag 2 november 2018 12:59 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Eng hé. Bedrijven die winstmaximalisatie of zoveel mogelijk producten verkopen niet als KPI hebben.
Dat is geen winstmaximalisatie.quote:Op vrijdag 2 november 2018 13:28 schreef Zith het volgende:
[..]
Tony maximaliseert de winst door zich te differentiëren van de concurrentie over een homogeen product. Marketing 1.0
maar dat hebben ze in dit geval dus niet goed gedaanquote:Op vrijdag 2 november 2018 13:26 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Tony mag toch zelf bepalen hoe zijn product in de wereld geflikkerd wordt?
Bij de producten die je opnoemt is het dus juist het doel om de prijs op te drijven en zo de winst van de genoemde bedrijven (en niet het loon van de kindjes in China/India/Bangladesh etc etc)op te drijven louter ten behoeve van winstmaximalisatie. Het doel van Tony (althans dat zeggen ze) is om de arbeidsvoorwaarden van boeren te verbeteren. Daarvoor is het juist nodig dat hun chocolade zo breed mogelijk beschikbaar wordt, zodat meer mensen chocolade kunnen kopen, waarbij er meer geld naar de boeren toe gaat.quote:Op vrijdag 2 november 2018 13:26 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Dat is alleen positief voor de afzet en omzet van Tony. Maar Tony heeft een andere missie en wil zelf bepalen wat de verkoopprijs (ongeveer) is.
Je ziet het ook bij andere producten, een Apple, Versace, Ferrari etc. Het gaat niet om zo veel mogelijk afzet of zo'n hoog mogelijke winst.
Ja, zo hebben ze 80k repen met sokken verkocht aan een handelaar. Die handelaar mag toch zelf bepalen hoe zijn handelswaar in de wereld geflikkerd wordt?quote:Op vrijdag 2 november 2018 13:26 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Tony mag toch zelf bepalen hoe zijn product in de wereld geflikkerd wordt?
Als Tony z'n slaafvrije idiaal opgeeft zal het moeten concurreren met de Nestles en Unilevers, dat kunnen ze niet omdat ze een te kleine partij zijn.quote:Op vrijdag 2 november 2018 13:28 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Dat is geen winstmaximalisatie.
Zo is continuiteit altijd maximalisatie
Nee niet als je andere afspraken hebt.quote:Op vrijdag 2 november 2018 13:32 schreef Zith het volgende:
[..]
Ja, zo hebben ze 80k repen met sokken verkocht aan een handelaar. Die handelaar mag toch zelf bepalen hoe zijn handelswaar in de wereld geflikkerd wordt?
Dus de handelaar mocht het wel met deze batch?quote:Op vrijdag 2 november 2018 13:35 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Nee niet als je andere afspraken hebt.
En dat was bij deze badge niet het geval maar bij andere leveringen wel.
misschien dalen met prijs en gaan voor zoveel mogelijk verkopen?quote:Op vrijdag 2 november 2018 13:34 schreef Zith het volgende:
[..]
Als Tony z'n slaafvrije idiaal opgeeft zal het moeten concurreren met de Nestles en Unilevers, dat kunnen ze niet omdat ze een te kleine partij zijn.
Hoe zie jij dat ze meer winst kunnen maken zonder het slaafvrije aspect?
Zou je dat Apple en Mercedes ook aanraden?quote:Op vrijdag 2 november 2018 13:37 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
misschien dalen met prijs en gaan voor zoveel mogelijk verkopen?
Denken dat die boeren een 'eerlijke' prijs krijgen, en niet alsnog onder de armoedegrens leven.quote:Op vrijdag 2 november 2018 12:23 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Tony is niet bezig met het aantal verkochte repen, met winstmarge of iets dergelijks. Zij willen dat alle ingredienten voor een eerlijke 'slaafvrije' prijs ingekocht worden. Niet alleen hun leveranciers, maar de leveranciers van alle chocoladeproducten. Dus ook hun concurrenten.
Als zij nu onbewust ingezet worden als prijsconcurrent, dan weet jij wel wat die concurrenten van Tony gaan doen en wie hier de dupe van wordt.
Het is geen eerlijke chocolade. Hooguit slaaf-vrij.quote:Op vrijdag 2 november 2018 13:00 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Blijkbaar is er markt voor duurdere eerlijke chocolade. Zonder Tony wisten de concurrenten er niet eens van. Nu krijgen ze misschien fatsoen in hun donder, zonder Tony in ieder geval niet
Die hebben een geheel andere doelstelling dan de doelstelling die Tony zegt te hebben.quote:Op vrijdag 2 november 2018 13:38 schreef Zith het volgende:
[..]
Zou je dat Apple en Mercedes ook aanraden?
geen idee waarom je dit vraagtquote:Op vrijdag 2 november 2018 13:38 schreef Zith het volgende:
[..]
Zou je dat Apple en Mercedes ook aanraden?
Maar beide groepen verkopen producten met een veel hogere marge dan de concurrenten die op prijs/omzet concurreren. Dit kunnen ze doen omdat ze zich goed kunnen differentiëren met hun marketing strategie.quote:Op vrijdag 2 november 2018 13:40 schreef oranjevogel1 het volgende:
[..]
Die hebben een geheel andere doelstelling dan de doelstelling die Tony zegt te hebben.
Zelfs Tony's chocolade is niet slaafvrij (las ikooit op hun verpakking)quote:Op vrijdag 2 november 2018 13:40 schreef probeer het volgende:
[..]
Het is geen eerlijke chocolade. Hooguit slaaf-vrij.
Je denk dat het bedrijf meer winst kan maken met goedkopere producten / meer omzet. Dat is niet zo, net zoals dat niet zo is met andere hoge marge merken zoals Mercedes en Apple.quote:
Ok.. jij stelt dus ook dat Tony winstmaximalsatie als doel heeft, ondanks hetgeen ze zeggen.quote:Op vrijdag 2 november 2018 13:47 schreef Zith het volgende:
Als Tony niet winstmaximalisatie als doel had en uit de goedheid van hun hard chocolade maakte dan zouden ze hun winst wel doneren aan de boeren, dan kregen die 20 euro per kilo bonen ipv de paar cent van nu.
Juist, en dan maakt de Aldi er nog steeds winst op ook. En die handelaar die het aan de Aldi verkocht heeft ook.quote:Op vrijdag 2 november 2018 11:45 schreef Woelwater het volgende:
[..]
Maar het kost iig een stuk minder dan waarvoor ze bij de appie liggen blijkt maar weer.
Dat zal het niet zijn, het zal 'm vermoedelijk meer zitten in het feit dat als 'iedereen' die prijs van de reep zover mogelijk naar beneden drukt tot onder de inkoopsprijs (bij wijze van) de boodschap van de bewustwording verloren gaat omdat het dan ineens gezien kan worden als een el-cheapo reep waarvan er ook andere el-cheapo merken zijn en die je dan later omdat het zo duur in inkoop is liever uit het assortiment gooit. De prijs opdrijven zal dan niet meer kunnen want men is de lagere prijs dan al gewend. Men wil niet in die range terechtkomen. Het kan een merk langzamerhand kapot maken.quote:Op vrijdag 2 november 2018 11:58 schreef Ronaldsen het volgende:
Wat een dom gelul van Tony's Chocolonely. Al geeft Aldi de repen gratis weg, dan nog zou de boer er niks van moeten merken, die krijgt immers nog steeds hetzelfde betaald
Nee dat denk ik niet, andersom ook niet Jij wil dat te graag. We hebben allemaal die X moeten uitrekenen, doet elk bedrijf dat dagelijks?quote:Op vrijdag 2 november 2018 13:49 schreef Zith het volgende:
[..]
Je denk dat het bedrijf meer winst kan maken met goedkopere producten / meer omzet. Dat is niet zo, net zoals dat niet zo is met andere hoge marge merken zoals Mercedes en Apple.
Tony gaat voor winst maximaliaatie en doet dat door boeren (iets) meer te betalen en dit aspect breed uit te meten in hun marketingstrategie. De hogere prijs van Tony repen komt niet voort uit de (iets) hogere prijs die de boeren krijgen, ergo: er blijft geld hangen bij Tony.
Jazeker, waarom denk je dat teu het als BV oprichtte ipv stichting (wat veel beter is als je mensen wil helpen)? of denk je dan teun toen hij Tony verkocht al dat geld gedoneerde aan slaven? Of dat de zakenman die Tony kocht in 2011 dat deed omdat hij graag Afrikanen helpt?quote:Op vrijdag 2 november 2018 13:51 schreef oranjevogel1 het volgende:
[..]
Ok.. jij stelt dus ook dat Tony winstmaximalsatie als doel heeft, ondanks hetgeen ze zeggen.
De fabrikant is vrij open over z'n procentuele kostenopbouw en betaalt de boer uit. Wat de supermarkten daaraan in eigen kosten en winst naar de consument doorberekenen is niet zo relevant. Daarbij telt alleen dát ze het verkopen. dat is voor de fabrikant en de boer het belangrijkst. Als iedereen de marges ruim neemt kun je als fabrikant de inkoopprijs ook naar boven bijstellen. Maar een race naar de bodem is voor een exclusiever merk met een bepaalde gevoelswaarde funest.quote:Op vrijdag 2 november 2018 14:14 schreef Nobu het volgende:
Balen inderdaad als blijkt dat die enorme meerprijs helemaal niet naar die zielige boertjes gaat.
Ik ben het helemaal eens met je, hoor. Zie ook mijn eerdere bijdragen aan dit topic.quote:Op vrijdag 2 november 2018 14:23 schreef Zith het volgende:
[..]
Jazeker, waarom denk je dat teu het als BV oprichtte ipv stichting (wat veel beter is als je mensen wil helpen)? of denk je dan teun toen hij Tony verkocht al dat geld gedoneerde aan slaven? Of dat de zakenman die Tony kocht in 2011 dat deed omdat hij graag Afrikanen helpt?
Doet ze denk ik meer kwaad dan goed dit berichtje.quote:Op vrijdag 2 november 2018 15:10 schreef Za het volgende:
Tony's Chocolonely ziet een gratis promotie stuntje dmv dit bericht en pakt zijn kans.
Bij 'fairtrade cacao' zijn dat vooral de controleurs van het keurmerk.quote:Op vrijdag 2 november 2018 14:09 schreef Kamelenteen het volgende:
[..]
Juist, en dan maakt de Aldi er nog steeds winst op ook. En die handelaar die het aan de Aldi verkocht heeft ook.
Ofwel, die peperdure reep is zo duur omdat het dan net lijkt of de cacaobonen leverancier er echt een goede prijs voor krijgt, maar de grootste winnaar is gewoon Tony Chocolonely.
5 dollar extra op een zak die ze voor 110 dollar (vaste prijs) verkopen. Iig in 2014.quote:Op vrijdag 2 november 2018 14:23 schreef Zith het volgende:
[..]
Jazeker, waarom denk je dat teu het als BV oprichtte ipv stichting (wat veel beter is als je mensen wil helpen)? of denk je dan teun toen hij Tony verkocht al dat geld gedoneerde aan slaven? Of dat de zakenman die Tony kocht in 2011 dat deed omdat hij graag Afrikanen helpt?
Stel een Tony reep met 50% cacao van 200gr kost 1 euro meer dan de slaafcacao repen... Dan zou er in het 'ik wil cacaoboeren helpen' verhaal die 1 euro dus de meerprijs zijn die de cacaoboeren krijgen (want branderijen en kantoren zijn geen slaven en kosten evenveel als de concurrentie betaalt).
Dus cacaoboeren krijgen in dit verhaal 10 euro extra per kilo cacao... Normale cacaobonen kosten 1.50 EUR per kilo ongeveer. De boeren krijgen natuurlijk niet 11.50 per kilo, dus waar blijft dat geld dan? Wellicht in de portemonnee van de aandeelhouders?
quote:Op vrijdag 2 november 2018 11:42 schreef Zith het volgende:
Oei, zo'n hipster reep kan natuurlijk niet in de Aldi gezien worden, stel je voor.
Interessant artikel. Eigenlijk kan het Fairtrade systeem dus alleen maar werken wanneer het een groot aandeel van de markt heeft. Dat gaat nogal knap lastig worden met de huidige prijzen van Tony Chocolony en andere fair trade chocola.quote:Op vrijdag 2 november 2018 13:58 schreef probeer het volgende:
Die fairtrade premie is 5 dollar extra, op de standaard Ghanese verkoop prijs van 110 dollar (dus +4,5%). Is voor verreweg de meeste boeren daar iig niet genoeg om boven de absolute armoedegrens van 1150 dollar per jaar te komen.
En toch zijn de repen van Tony zo'n 25% duurder.
https://www.nrc.nl/nieuws(...)l-d-1444361-a1188048
Alsof de onderlaag zulke repen niet zou kunnen betalen.quote:Op vrijdag 2 november 2018 17:25 schreef Twiitch het volgende:
Tony wil zijn repen alleen zien bij de bovenlaag van de maatschappij.
Ach, ik maakte maar een grapje. Ik ken het bedrijf amper en ik heb nog nooit zo'n reep gekocht ( Cote D'or FTW ) maar ben toch altijd wel een beetje sceptisch bij zoveel idealistische marketing.quote:Op vrijdag 2 november 2018 17:45 schreef Beathoven het volgende:
[..]
Alsof de onderlaag zulke repen niet zou kunnen betalen.
Ja ze zijn duurder, maar wel uit idealistisch oogpunt om zo de boeren ook wat meer te kunnen blijven geven 'naast' het uitvoeren van "gezond ondernemerschap" waarbij best winst gemaakt mag worden. Een race naar de bodem is juist wat je niet wil, dat is waar fabrikanten gaan knijpen in productieprocessen.
En in bepaald opzicht is het ook wel een beetje een cadeaureep.
Mja, het blijft een cash grab om de boeren 5% meer te geven en dan het product 25% duurder te maken met het zielige slaven verhaaltje, terwijl de totale kosten per reep misschien net met 0.5% omhoog gaan (grondstoffen zijn vaak maar 10% van de productprijs).quote:Op vrijdag 2 november 2018 17:45 schreef Beathoven het volgende:
[..]
Alsof de onderlaag zulke repen niet zou kunnen betalen.
Ja ze zijn duurder, maar wel uit idealistisch oogpunt om zo de boeren ook wat meer te kunnen blijven geven 'naast' het uitvoeren van "gezond ondernemerschap" waarbij best winst gemaakt mag worden. Een race naar de bodem is juist wat je niet wil, dat is waar fabrikanten gaan knijpen in productieprocessen.
En in bepaald opzicht is het ook wel een beetje een cadeaureep.
Vind hun salted caramel erg goed maar idd cote d'or voor de rest!quote:Op vrijdag 2 november 2018 17:53 schreef Twiitch het volgende:
[..]
Ach, ik maakte maar een grapje. Ik ken het bedrijf amper en ik heb nog nooit zo'n reep gekocht ( Cote D'or FTW ) maar ben toch altijd wel een beetje sceptisch bij zoveel idealistische marketing.
Klopt, en daarom kunnen ze ook niet op prijs concurreren, en dus moeten ze zich differentieren op een homogeen product. Dan doen ze dmv een een leuk verhaaltje (dat boeren stoppen met slavernij als je ze 5% meer betaalt)quote:Op vrijdag 2 november 2018 18:04 schreef skrn het volgende:
Wat een cynimse overal. Een klein merk heeft gewoon verhoudingsgewijs een hogere overhead. Dat zijn ook kosten.
Anti Trump ijsquote:Op vrijdag 2 november 2018 13:06 schreef Tarado het volgende:
[..]
Ben & Jerry is van Unilever, daar is toch weinig hipster aan
Jij bent welkom ijs:twitter:benandjerrys twitterde op dinsdag 30-10-2018 om 15:13:07 Today we launch Pecan Resist! This flavor supports groups creating a more just and equitable nation for us all, and who are fighting President Trump’s regressive agenda. Learn more and take action here https://t.co/Bi8YE1FvOZ https://t.co/Kr6CKBX1sc reageer retweet
Klopt, alleen is een BV of NV met winstoogmerk die met een idealistische inslag opereert praktisch ook wat anders dan iets als een vrijwillige gift of een stichting waar men vaak aan denkt bij idealistisch ondernemen. De eersten gaan ook door een groeicurve waarbij men de eigen broek op moet zien te houden.quote:Op vrijdag 2 november 2018 18:01 schreef Zith het volgende:
[..]
Mja, het blijft een cash grab om de boeren 5% meer te geven en dan het product 25% duurder te maken met het zielige slaven verhaaltje, terwijl de totale kosten per reep misschien net met 0.5% omhoog gaan (grondstoffen zijn vaak maar 10% van de productprijs).
Dat het een goede strategie is ben ik eens, maar idealistisch is het niet vind ik
Wat ik wel mooi vind is de opvallendheid van het merk door de papiersoort van de wikkel en de koeienletters, het doet een beetje denken aan zo'n Wonka-reep van Sjakie en de chocoladefabriek uit de oude film.quote:Op vrijdag 2 november 2018 18:02 schreef Zith het volgende:
[..]
Vind hun salted caramel erg goed maar idd cote d'or voor de rest!
Amen. En ook mans genoeg zijn om toe te geven dat de mooie missie vooralsnog gefaald heeft.quote:Op vrijdag 2 november 2018 18:39 schreef TLC het volgende:
Dat gezeur hier van Fokkertjes, laat die nu zelf maar wat bereiken in hun eigen leven alvorens kritiek te geven op andere die echt iets ondernemen.
Teun van der Keuken heeft dit gewoon erg knap voor elkaar gekregen met zijn chocoladerepen
Leuke dooddoener. Kun je het forum net zo goed opheffen.quote:Op vrijdag 2 november 2018 18:39 schreef TLC het volgende:
Dat gezeur hier van Fokkertjes, laat die nu zelf maar wat bereiken in hun eigen leven alvorens kritiek te geven op andere die echt iets ondernemen.
Teun van der Keuken heeft dit gewoon erg knap voor elkaar gekregen met zijn chocoladerepen
Het is vooral de gedachte bij dit soort bedrijven dat ze geld kunnen maken door PC te zijn. Same goes voor Ben&Jerry's.quote:Op vrijdag 2 november 2018 12:50 schreef ijs_beer het volgende:
[..]
MHuuuuuuu, mensen proberen iets te verbeteren. Gauw de kop er af hakken want hij steekt boven het maaiveld.
Tering.quote:Op vrijdag 2 november 2018 18:21 schreef CrashO het volgende:
[..]
Anti Trump ijsJij bent welkom ijs:twitter:benandjerrys twitterde op dinsdag 30-10-2018 om 15:13:07 Today we launch Pecan Resist! This flavor supports groups creating a more just and equitable nation for us all, and who are fighting President Trump’s regressive agenda. Learn more and take action here [ afbeelding ]https://t.co/Bi8YE1FvOZ https://t.co/Kr6CKBX1sc reageer retweet
[ afbeelding ]
Behoorlijk links hipster ijs hoor
Als je in een land met de oppervlakte van de VS zonder noemenswaardig vangnet en de bijbehorende immigratiehistorie gaat lopen klagen over vluchtelingen ben je niet helemaal in orde.quote:
De VS? Die bakken met vluchtelingen ijs lagen hier in Nederland in de winkel...quote:Op zaterdag 3 november 2018 10:28 schreef Beathoven het volgende:
[..]
Als je in een land met de oppervlakte van de VS zonder noemenswaardig vangnet en de bijbehorende immigratiehistorie gaat lopen klagen over vluchtelingen ben je niet helemaal in orde.
Als je in een land met de oppervlakte van nederland met super vangnet en de bijbehorende immigratiehistorie gaat lopen klagen over vluchtelingen ben je niet helemaal in orde.quote:Op zaterdag 3 november 2018 10:46 schreef CrashO het volgende:
[..]
De VS? Die bakken met vluchtelingen ijs lagen hier in Nederland in de winkel...
AD: "IJsmerk Ben & Jerry's: haal meer vluchtelingen naar Europa"
kloptquote:Op vrijdag 2 november 2018 11:51 schreef CrashO het volgende:
Vertaling van het bericht:
"Nu komen klanten erachter dat de belachelijke meerprijs onze eerlijke reep naar de verkoper gaan en niet naar de boer en dit vinden wij niet tof"
quote:Op zaterdag 3 november 2018 10:57 schreef Zith het volgende:
[..]
Als je in een land met de oppervlakte van nederland met super vangnet en de bijbehorende immigratiehistorie gaat lopen klagen over vluchtelingen ben je niet helemaal in orde.
Als triggerhappy Amerikaan kun je in elk geval niet het argument gebruiken dat het mogelijk weleens onveiliger zou kunnen worden.quote:Op zaterdag 3 november 2018 10:57 schreef Zith het volgende:
[..]
Als je in een land met de oppervlakte van nederland met super vangnet en de bijbehorende immigratiehistorie gaat lopen klagen over vluchtelingen ben je niet helemaal in orde.
Je bedoelt het 1e wereldland met de hoogste bevolkingsdichtheid van de wereld?quote:Op zaterdag 3 november 2018 10:57 schreef Zith het volgende:
[..]
Als je in een land met de oppervlakte van nederland met super vangnet en de bijbehorende immigratiehistorie gaat lopen klagen over vluchtelingen ben je niet helemaal in orde.
It ain't even like that yo.quote:Op zaterdag 3 november 2018 11:34 schreef probeer het volgende:
[..]
Je bedoelt het 1e wereldland met de hoogste bevolkingsdichtheid van de wereld?
Niet dat ik het niet met je eens ben hoor. Maar grootte van het land (en bijbehorende bevolkingsdichtheid) is nou net een van die dingen die niet echt pleiten voor meer migratie naar Nederland.
Ah, op die fiets.quote:Op zaterdag 3 november 2018 11:45 schreef Zith het volgende:
[..]
It ain't even like that yo.
Beat gebruikte argumenten die andersom zijn voor het geval Nederland (veel/weinig ruimte, veel/weinig vangnet) om te beargumenteren dat de Amerikanen niet mogen zeuren, waarmee hij dus impliceert dat Nederlanders dat wel mogen.
Waarom ben jij niet cynisch? Een merk die zegt voor een betere wereld te zijn wordt boos als meer mensen hun product kunnen kopen in plaats van het slaven product van de concurrent. Je zou denken dat ze staan te juichen bij iedere Aldi klant die hun reep koopt in plaats van eentje waar kinderen voor gebruikt zijn.quote:Op vrijdag 2 november 2018 18:04 schreef skrn het volgende:
Wat een cynimse overal. Een klein merk heeft gewoon verhoudingsgewijs een hogere overhead. Dat zijn ook kosten.
En dat je een reis kon winnen door een chocoladereep te kopen al helemaal.quote:Op vrijdag 2 november 2018 20:56 schreef Beathoven het volgende:
[..]
Wat ik wel mooi vind is de opvallendheid van het merk door de papiersoort van de wikkel en de koeienletters, het doet een beetje denken aan zo'n Wonka-reep van Sjakie en de chocoladefabriek uit de oude film.
[ afbeelding ]
En meer nog.. het boek
[ afbeelding ]
Prima winkel met prima producten. Waarom word je daar niet blij van?quote:
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Sterker, er worden meer repen verkocht, wat dus betekent dat als Aldi het ook verkoopt er in verhouding meer 'eerlijke' chocolade wordt verkocht. Maar schijnbaar gaat het Tony's daar toch niet echt om, verrassend...quote:Op vrijdag 2 november 2018 11:58 schreef Ronaldsen het volgende:
Wat een dom gelul van Tony's Chocolonely. Al geeft Aldi de repen gratis weg, dan nog zou de boer er niks van moeten merken, die krijgt immers nog steeds hetzelfde betaald
Ben niet tegen PC als het maar oprecht is. Dan maakt het niet uit.quote:Op zaterdag 3 november 2018 10:19 schreef Mike-The-Situation het volgende:
[..]
Het is vooral de gedachte bij dit soort bedrijven dat ze geld kunnen maken door PC te zijn. Same goes voor Ben&Jerry's.
Ja ik ga het niet nog eens uitleggen.quote:Op zaterdag 3 november 2018 12:12 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
Waarom ben jij niet cynisch? Een merk die zegt voor een betere wereld te zijn wordt boos als meer mensen hun product kunnen kopen in plaats van het slaven product van de concurrent. Je zou denken dat ze staan te juichen bij iedere Aldi klant die hun reep koopt in plaats van eentje waar kinderen voor gebruikt zijn.
Ja ja merkbeleving bla bla. Als jij op iedere reep die je verkoopt de vraag stelt aan je klant of ze mee willen doen aan een slaafvrije wereld en je vervolgens boos wordt als meer mensen mee kunnen werken aan die wereld ben je gewoon een hypocriete paardenlul.quote:Op zaterdag 3 november 2018 22:43 schreef skrn het volgende:
[..]
Ja ik ga het niet nog eens uitleggen.
Blijkbaar ziet het bedrijf de waarde niet in om bij de Aldi die repen goedkoop te verkopen. Dat snap ik wel. Bij de AH zitten die repen standaard in het assortiment, bij de Aldi betwijfel ik dat (weet het niet zeker want ik kom er nooit). Waarom dan perse Aldi-klanten pamperen?quote:Op zaterdag 3 november 2018 23:20 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
Ja ja merkbeleving bla bla. Als jij op iedere reep die je verkoopt de vraag stelt aan je klant of ze mee willen doen aan een slaafvrije wereld en je vervolgens boos wordt als meer mensen mee kunnen werken aan die wereld ben je gewoon een hypocriete paardenlul.
[ afbeelding ]
Omdat de missie blijkbaar is om chocolade slaafvrij te maken. Als Aldi klanten een andere reep kopen zorgen ze ervoor dat mensen in de slavernij zitten. Das niet niks toch? Dus nu kan ook de Aldi klant meewerken aan een wereld zonder slaven, maar merkbeleving gaat voor een zwart kindje die met de zweep wordt bewerkt blijkbaar.quote:Op zondag 4 november 2018 09:16 schreef skrn het volgende:
[..]
Blijkbaar ziet het bedrijf de waarde niet in om bij de Aldi die repen goedkoop te verkopen. Dat snap ik wel. Bij de AH zitten die repen standaard in het assortiment, bij de Aldi betwijfel ik dat (weet het niet zeker want ik kom er nooit). Waarom dan perse Aldi-klanten pamperen?
Alleen is het AH die meer winst maakt bij een hogere prijs, niet tonyquote:Op zondag 4 november 2018 09:20 schreef raptorix het volgende:
Dus als ze een hogere prijs dan de AH vragen en dus meer winst maken dan is het in 1 keer wel goed? Het is algemeen bekend dat ALDI lagere prijzen vraagt omdat ze weinig aan marketing uitgeven en de winkels sober houden.
Ze pamperen de Aldi-klanten niet, maar ze pamperen de boeren door meer repen te verkopen. Ze zijn echter bang dat doordat het in de Aldi-schappen ligt, dat de merkperceptie veranderd en daarmee de prijs die klanten er voor over hebben plus hun winstmarge.quote:Op zondag 4 november 2018 09:16 schreef skrn het volgende:
[..]
Blijkbaar ziet het bedrijf de waarde niet in om bij de Aldi die repen goedkoop te verkopen. Dat snap ik wel. Bij de AH zitten die repen standaard in het assortiment, bij de Aldi betwijfel ik dat (weet het niet zeker want ik kom er nooit). Waarom dan perse Aldi-klanten pamperen?
En al helemaal niet die arme boeren.quote:Op zondag 4 november 2018 10:21 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Alleen is het AH die meer winst maakt bij een hogere prijs, niet tony
Tuurlijk niet, dit soort initiatieven zijn er voor de initiatiefnemers, net zoals ontwikkelingshulp er voor de ngo en de uitgerangeerde politici is.quote:Op zondag 4 november 2018 10:28 schreef MrBadGuy het volgende:
[..]
En al helemaal niet die arme boeren.
Vraag me eigenlijk af in hoeverre dat imago invloed heeft. Veel van die hippies zijn veganist en kopen dus sowieso geen producten waar koemelk in zit. Hoe hip ook het etiketje is.quote:Op zondag 4 november 2018 10:27 schreef MrBadGuy het volgende:
[..]
Ze pamperen de Aldi-klanten niet, maar ze pamperen de boeren door meer repen te verkopen. Ze zijn echter bang dat doordat het in de Aldi-schappen ligt, dat de merkperceptie veranderd en daarmee de prijs die klanten er voor over hebben plus hun winstmarge.
Liever een miljoen repen verkopen en daar iedere keer 25 cent aan verdienen dan twee miljoen keer 10 cent. Vanuit bedrijfseconomisch perspectief totaal te verdedigen, maar dan gaat het hun dus in de eerste plaats om de winst-maximalisatie en niet om de industrie te verduurzamen.
Duurzaamheid, slaafvrij, eerlijk, etc. zijn gewoon etiketten die gebruikt kunnen worden om de winst op te krikken en zijn niet het doel op zich (wat Tony's wel voordoet). Idem voor Ben en Jerry's: het links radicale en politiek correcte etiket is een mooie manier om de prijs en daarmee de winstmarge flink te kunnen ophogen, aangezien de niche waarin zij opereren best veel meer uit wil geven puur om het imago. Kapitalisme op en top, op zich een mooie manier om geld uit mensen te halen die hun schuldgevoel willen af kopen met dure chocolade en dure ijs.
Kapitalisme gebruiken om zoveel mogelijk geld uit anti-kapitalisten te halen (dit geldt vooral voor Ben en Jerry's)
Zowel Tony als Ben & Jerry's hebben veel smaken die volledig Vegan zijn. Ze kennen hun doelgroepquote:Op zondag 4 november 2018 13:05 schreef Morrigan het volgende:
Vraag me eigenlijk af in hoeverre dat imago invloed heeft. Veel van die hippies zijn veganist en kopen dus sowieso geen producten waar koemelk in zit. Hoe hip ook het etiketje is.
Bah, ik vind die slaafvrije chocolade helemaal niet lekkerquote:Op zaterdag 3 november 2018 23:20 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
Ja ja merkbeleving bla bla. Als jij op iedere reep die je verkoopt de vraag stelt aan je klant of ze mee willen doen aan een slaafvrije wereld en je vervolgens boos wordt als meer mensen mee kunnen werken aan die wereld ben je gewoon een hypocriete paardenlul.
[ afbeelding ]
1,89 euro is dan ook wat anders dan gratis...quote:Tony’s Chocolonely is ontstemd over de prijs van 1,89 euro, waarvoor Aldi de repen aanbiedt. ‘Winkels moeten niet met prijzen stunten, want chocolade maken en cacao produceren gaat niet gratis’
Ik vind het echt matige repen. Of shit die je niet bij de chocolade wil of dingen die je zelf ook zou kunnen doen met een veel goedkopere reep, maar geen weldenkend mens doet. Die oranje dingen bijvoorbeeld met een halve kilo zout eroverquote:Op zondag 4 november 2018 11:41 schreef Pek het volgende:
Niet te vreten die repen. Met marsepein, met dit, met dat, ze smaken allemaal hetzelfde
En deze week in de aanbieding bij MarQt, toeval?
Mijn vriendin is laatst vega geworden en meer bezig met de wereld verbeteren dan ik, dus ik krijg ze nu regelmatig. En iedere keer:quote:Op zondag 4 november 2018 15:18 schreef Roces18 het volgende:
[..]
Bah, ik vind die slaafvrije chocolade helemaal niet lekker
Dat gebeurt niet, ze zijn wel geregeld in de aanbieding, maar dan gaat er hooguit 50 cent af of zo.quote:Op vrijdag 2 november 2018 11:38 schreef Mylene het volgende:
Een AH die de repen verkoopt in de bonus als 1 plus 1 is gratis is kennelijk dus geen probleem. Dat is net zo'n stunt.
Ik heb gegoogeld, soms wordt een reep zelfs gratis weggeven.quote:Op zondag 4 november 2018 23:06 schreef Zelva het volgende:
[..]
Dat gebeurt niet, ze zijn wel geregeld in de aanbieding, maar dan gaat er hooguit 50 cent af of zo.
ze krijgen sowieso hun 25 cent want die is niet afhankelijk van de prijs die de Aldi ervoor vraagt lijkt mij ... waarschijnlijk verkoopt de Aldi het zelfs onder de kostprijs om klanten binnen te lokkenquote:Op zondag 4 november 2018 10:27 schreef MrBadGuy het volgende:
[..]
Ze pamperen de Aldi-klanten niet, maar ze pamperen de boeren door meer repen te verkopen. Ze zijn echter bang dat doordat het in de Aldi-schappen ligt, dat de merkperceptie veranderd en daarmee de prijs die klanten er voor over hebben plus hun winstmarge.
Liever een miljoen repen verkopen en daar iedere keer 25 cent aan verdienen dan twee miljoen keer 10 cent. Vanuit bedrijfseconomisch perspectief totaal te verdedigen, maar dan gaat het hun dus in de eerste plaats om de winst-maximalisatie en niet om de industrie te verduurzamen.
Duurzaamheid, slaafvrij, eerlijk, etc. zijn gewoon etiketten die gebruikt kunnen worden om de winst op te krikken en zijn niet het doel op zich (wat Tony's wel voordoet). Idem voor Ben en Jerry's: het links radicale en politiek correcte etiket is een mooie manier om de prijs en daarmee de winstmarge flink te kunnen ophogen, aangezien de niche waarin zij opereren best veel meer uit wil geven puur om het imago. Kapitalisme op en top, op zich een mooie manier om geld uit mensen te halen die hun schuldgevoel willen af kopen met dure chocolade en dure ijs.
Kapitalisme gebruiken om zoveel mogelijk geld uit anti-kapitalisten te halen (dit geldt vooral voor Ben en Jerry's)
Of gratis bij een actie, ook geen probleem.quote:Op maandag 5 november 2018 18:26 schreef CrashO het volgende:
¤1,32 per reep (bij aankoop per 2) bij de Poiesz is dus wel ok.
Maar de Aldi die ze voor ¤1,89 verkoopt onderdrukt de boodschap
Tony
Ooit gehoord van selectieve distributie (marketing)?quote:Op vrijdag 2 november 2018 11:58 schreef Ronaldsen het volgende:
Wat een dom gelul van Tony's Chocolonely. Al geeft Aldi de repen gratis weg, dan nog zou de boer er niks van moeten merken, die krijgt immers nog steeds hetzelfde betaald
Maar de mensen bij de aldi moeten niet denken dat 'slaafvrije' chocolade gratis is.quote:Op maandag 5 november 2018 18:20 schreef Mylene het volgende:
[..]
Ik heb gegoogeld, soms wordt een reep zelfs gratis weggeven.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Maar 1 + 1 gratis bij de AH heb ik echt nog nooit gezien.quote:Op maandag 5 november 2018 18:20 schreef Mylene het volgende:
[..]
Ik heb gegoogeld, soms wordt een reep zelfs gratis weggeven.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
1+1 gratis is duurder dan gratis als je een pakketje ophaaltquote:Op maandag 5 november 2018 19:41 schreef Zelva het volgende:
Maar 1 + 1 gratis bij de AH heb ik echt nog nooit gezien.
Ik heb in totaal drie of vier chocoladerepen van Tony's gehad, allemaal gratis tijdens weggeefactie's De prijs van Aldi is dus nog steeds erg hoog wat mij betreftquote:Op maandag 5 november 2018 18:20 schreef Mylene het volgende:
[..]
Ik heb gegoogeld, soms wordt een reep zelfs gratis weggeven.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Genoeg. Toen ik er vrijdag kwam hadden ze een bak vol, stuk of 50 van die repen. Zaterdag had ik nog wat nodig en toen lagen er nog maar een paarquote:Op maandag 5 november 2018 19:32 schreef VEM2012 het volgende:
Trouwens, welke idioot gaat er nu speciaal naar de aldi voor die repen?
Als ze voor helemaal slaafvrij willen gaan, dan moeten ze niet aan selectieve distributie doen, maar zorgen dat het in zoveel mogelijk schappen ligt en dat zoveel mogelijk mensen het kopen.quote:Op maandag 5 november 2018 19:32 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Ooit gehoord van selectieve distributie (marketing)?
Een beetje normaal kledingmerk wil ook niet bij C&A liggen lijkt mij.
Mij maakt het verder geen ree(p)(t) uit, maar het is wel heel begrijpelijk dat ze er niet zo blij mee zijn.
Genoeg mensen die hun boodschappen sowieso al bij de Aldi doen. Misschien zelfs mensen die deze repen niet kennen en het nu een keertje proberen.quote:Trouwens, welke idioot gaat er nu speciaal naar de aldi voor die repen?
Het gaat hier om een eenmalig gedumpte partij. Die is op gegeven moment uitverkocht en dan moet de consument weer de volle mep betalen. De consument die misschien voor de bugetreep was gegaan, heeft nu voor weinig een reep waar boeren wel eerlijk(er) zijn beloond.quote:Op vrijdag 2 november 2018 12:38 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Nee. Als de concurrent al zo goedkoop mogelijk produceert en nog verder in prijs moeten zakken kun je op je vingers natellen op welk stadium er nog meer beknibbeld gaat worden en ten koste van wat. Dat is iets wat Tony niet in de hand wil werken.
quote:Hi Mylene,
Wat een goede vraag. We vinden ’t niet netjes om onze afspraken met klanten delen te maken. We hebben duidelijke afspraken met AH waarbij ’t belang voor de boeren altijd bovenaan staat. Wij zullen ’t stunten met repen nooit stimuleren, maar daarbij gezegd maken wij nooit afspraken over verkoopprijzen.
Graag wens ik je ’n zonnige middag toe!
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |