abonnement Unibet Coolblue
pi_182143988
710 is inderdaad helemaal niet zo goedkoop. Rentelasten op een woning van 200k zijn 300euro. Wat onderhoud e.d. en je komt lang niet aan 710eur.

Wat ik vreemder vind je dat ze scheefhuren alleen zien als bedrag. Het is dus wel heel normaal dat iemand in z'n 1tje een éensgezinswoning kan krijgen waar eigenlijk 5 man in zouden kunnen leven?
Eerst denken, dan typen
pi_182144839
quote:
0s.gif Op woensdag 26 september 2018 14:46 schreef Piger het volgende:
710 is inderdaad helemaal niet zo goedkoop. Rentelasten op een woning van 200k zijn 300euro. Wat onderhoud e.d. en je komt lang niet aan 710eur.

Wat ik vreemder vind je dat ze scheefhuren alleen zien als bedrag. Het is dus wel heel normaal dat iemand in z'n 1tje een éensgezinswoning kan krijgen waar eigenlijk 5 man in zouden kunnen leven?
Aan eengezinswoningen zitten bij veel woningstichtingen (bij inschrijving) daarom ook voorwaarden: voor onze woningstichting moet je minimaal met 2 personen zijn én jonger zijn dan 30 of minimaal 1 kind <12 jaar hebben.
Just once I want my life to be like an eighties movie..
pi_182144984
quote:
1s.gif Op woensdag 26 september 2018 11:44 schreef SebbeSwensje het volgende:

[..]

Het is pas discriminatie als het bij de ene persoon een aanzienlijk groter deel van z'n besteedbaar inkomen kost dan bij de ander.

Naar verhouding is per definitie geen discriminatie.
Ja, laten we alle kosten die iemand maakt naar rato doen :')

Sta je ineens meer af te rekenen voor je boodschappen omdat je een loonsverhoging hebt gehad..
pi_182145024
quote:
1s.gif Op woensdag 26 september 2018 15:37 schreef spiritusbus het volgende:

[..]

Ja, laten we alle kosten die iemand maakt naar rato doen :')

Sta je ineens meer af te rekenen voor je boodschappen omdat je een loonsverhoging hebt gehad..
Verhoudingsgewijs ja, dus je houdt altijd meer over.
  woensdag 26 september 2018 @ 15:57:52 #80
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_182145471
quote:
0s.gif Op woensdag 26 september 2018 12:30 schreef govie het volgende:

[..]

Ja en nee. In principe doet de overheid ook niet anders. Iedereen weet dat de stap tussen huren en kopen te groot is en dat mensen eieren voor hun kiezen en blijven zitten. Dus waarom straf je ze, terwijl ze weten dat kopen onverstandig is. Als je toch mensen die huren wilt forceren om te kopen, dan moet je beginnen bij het meer aantrekkelijk maken van de propositie om te kopen. Ik zou dan starterswoningenbezitters die welvaartsverbetering hebben doorgemaakt forceren te verhuizen naar een duurder segment woning. Hierdoor komen er meer starterswoningen op de markt en daalt de huizenprijzen in het starterssegment. Zo krijg je wel meer synergie tussen markten omdat ze elkaar overlappen qua woonlasten en risico's op huishoudniveau. maar van die overlap is op dit moment geen sprake omdat er teveel (lees alleen) beleid wordt uitgevoerd vanuit de gedachte van de woningbezitter, de bouwer en de banken. Daarom is het fundament van het woningmarktbeleid niet goed en verwacht ik komende 25 jaar ook geen verbetering hierin. Je kunt niet alles afschuiven op een sociale woningmarkt, alsof zei zelfstandig de woningmarkt kapot maakt, is gewoon niet zo. De meeste huurders willen er zelfs niks mee te maken hebben.
Ik ben het niet helemaal met je eens. Ik heb zelf nu een starterswoning (90m2, 2 slaapkamers+studeerkamer en 90m2 grond). Ik hoef hier eigenlijk van mijn leven niet meer weg. Van kinderen is geen sprake, dus ik zou hier alleen met een partner komen te wonen. Waarom moet ik dan door naar een groter huis?
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
  woensdag 26 september 2018 @ 16:00:16 #81
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_182145540
quote:
0s.gif Op woensdag 26 september 2018 09:05 schreef karr-1 het volgende:
Ik snap die hele obsessie met mensen dwingen om te verhuizen niet zo. Als ik ergens ooit ben ingetrokken met een laag salaris (dus geen scheefwoner) en ik woon daar prima naar mijn zin, maar ondertussen ga ik wel meer verdienen. Dan ben ik zomaar ineens een scheefwoner en zou ik dus gedwongen moeten worden om mijn huis, mijn buurt en alles te laten vallen omdat iemand anders in mijn huis moet.

Te belachelijk voor woorden.....
Nee, juist niet. Het is juist de gedachte van de sociale huur dat je met een laag inkomen toch een huis kan veroorloven. Zodra je genoeg verdient om op de vrije markt te huren/te kopen dien je dat te doen en je huis af te staan aan de volgende met een laag inkomen.

Het is niet sociaal omdat jij een lekkere laag uur betaald en er voor de rest van je leven kan blijven, ook na meerdere salarisverhogingen of inwonende partner.
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
  woensdag 26 september 2018 @ 16:02:16 #82
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_182145578
quote:
1s.gif Op woensdag 26 september 2018 14:07 schreef Debekende het volgende:

[..]

Eerder belachelijk duur. Dat is 2100 netto ofzo. Houd je 1400 over, -250 zorg(2pers), geen toeslag, 250 aan overige woonkosten (verzekeringen, internet, verwarming, lokale belasting e.d.) 400 aan boodschappen... En dan moet je waarschijnlijk nog een auto, uitjes,kleding,tandarts, bril, vakantie, geld voor kinderen, af en toe nieuwe elektronica, mobiele en andere abonnementen, sparen, etc van de 500 die overblijft.
Tsja, op een 1 salaris is het inderdaad krap. Waarom werkt die partner niet?
En 41k netto is 2450 netto.
Ik zou het anders rekenen, 125 zorg, 250 euro overige kosten en 200 euro aan boodschappen.

Dan hou je 1165 euro over voor de rest. En ik krijg trouwens vakantiegeld van mijn chef om van op vakantie te gaan. Jij niet?
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
pi_182145874
quote:
1s.gif Op woensdag 26 september 2018 15:38 schreef SebbeSwensje het volgende:

[..]

Verhoudingsgewijs ja, dus je houdt altijd meer over.
Wat heb je er aan als je meer overhoudt wanneer je voor alles meer moet betalen?

Leuk concept trouwens, iedereen een (relatief) gelijk inkomen. Dat is al erg succesvol gebleken.
pi_182146275
quote:
0s.gif Op woensdag 26 september 2018 16:02 schreef kanovinnie het volgende:

[..]

Tsja, op een 1 salaris is het inderdaad krap. Waarom werkt die partner niet?
En 41k netto is 2450 netto.
Ik zou het anders rekenen, 125 zorg, 250 euro overige kosten en 200 euro aan boodschappen.

Dan hou je 1165 euro over voor de rest. En ik krijg trouwens vakantiegeld van mijn chef om van op vakantie te gaan. Jij niet?
41k bruto is netto minder als er pensioenpremies afgaan. En we hadden het over 41k omdat dat de maximum grens is waarboven de term scheefwoner gebruikt wordt.

Met een werkende partner is het eerder 60k, en in dat geval is 710 euro of iets daarboven al een stuk makkelijker te betalen. Al is dat dan nog afhankelijk van eventuele kinderopvangkosten (al snel 12000 per jaar na toeslag bij meerdere kinderen <4) die er dan dus bijkomen. Maar situatie hadden we het niet over. Als alleenstaande met 41k zonder kinderen is het ongetwijfeld makkelijker omdat alle kosten dan lager zijn.

Het gaat erom dat het voor normale, veelvoorkomende gezins en inkomenssituaties mogelijk moet zijn om betaalbaar te wonen en te leven. Kortom, het is belangrijk dat een gezin met een fulltime werkend persoon beter af is dan een gezin zonder werkend persoon, anders komt zo iemand in de verleiding om helemaal niet meer te gaan werken.

Overigens woon ik in een koopwoning met een ander inkomen, en gebruik ik mijn eigen situatie hier niet als referentiekader.
pi_182148914
Zelf zit ik nu na jarenlang antikraak in een sociale huurwoning.

Nederland is in de greep van het grote geld dus de gewone simpele ongeschoolde mens krijgt geen eerlijke kans om iets op te bouwen. Politiek, multinationals etc laten je 3x zo hard werken voor een euro dan ze zelf hoeven te doen door hoe het hele systeem is opgezet.

Sociale huur is dan een van de dingen waardoor een arme nog een beetje normaal kan wonen. Maar de normale huren zijn gewoon van de zotte.

Sociale huur is helemaal het probleem niet. Het gigantische woningtekort is dat wel. Overheid en speculanten domineren de markt. Dat is een bastion wat nodig afgebroken moet worden maar mensen zijn tegenwoordig zo slaafs en volgzaam dat ze niet zien hoe de kaas van het brood wordt gegeten.

Er is ruimte genoeg in NL. Kijk eens naar Almere Oosterwold. Een van de weinige plaatsen waar je tot voor kort nog bouwgrond kon kopen voor 42,- per m2 en zelf een huis kunt bouwen. Dit zou op veel meer plekken moeten kunnen maar dat is de nachtmerrie van de gevestigde orde. Bedenk wel dat dit de enige manier is om voor een schappelijk bedrag een fijne woning met voldoende buitenruimte te kunnen krijgen. Hiervoor zouden mensen moeten gaan protesteren.
pi_182149065
quote:
0s.gif Op woensdag 26 september 2018 15:57 schreef kanovinnie het volgende:
Ik ben het niet helemaal met je eens. Ik heb zelf nu een starterswoning (90m2, 2 slaapkamers+studeerkamer en 90m2 grond). Ik hoef hier eigenlijk van mijn leven niet meer weg. Van kinderen is geen sprake, dus ik zou hier alleen met een partner komen te wonen. Waarom moet ik dan door naar een groter huis?
Koop of huur?
Op &lt;a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" &gt;zaterdag 22 april 2023 13:43&lt;/a&gt; schreef &lt;a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" &gt;r_one&lt;/a&gt; het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  woensdag 26 september 2018 @ 18:45:37 #87
152789 karr-1
One man can make a difference
pi_182149096
quote:
0s.gif Op woensdag 26 september 2018 16:00 schreef kanovinnie het volgende:

[..]

Nee, juist niet. Het is juist de gedachte van de sociale huur dat je met een laag inkomen toch een huis kan veroorloven. Zodra je genoeg verdient om op de vrije markt te huren/te kopen dien je dat te doen en je huis af te staan aan de volgende met een laag inkomen.

Het is niet sociaal omdat jij een lekkere laag uur betaald en er voor de rest van je leven kan blijven, ook na meerdere salarisverhogingen of inwonende partner.
Er is geen mens die mij kan verplichten om te kopen of te verhuizen als ik daar geen behoefte aan heb. Je wordt nu neergezet als een halve crimineel omdat je toevallig net iets te veel verdient om recht te hebben op een sociale huurwoning.
Op zondag 22 november 2015 20:44 schreef Bart2002 het volgende:
"Je bent wel een ongelooflijk eigenwijs pijpje drop."
  woensdag 26 september 2018 @ 18:51:27 #88
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_182149263
quote:
0s.gif Op woensdag 26 september 2018 18:44 schreef blomke het volgende:

[..]

Koop of huur?
Koop.
quote:
0s.gif Op woensdag 26 september 2018 18:45 schreef karr-1 het volgende:

[..]

Er is geen mens die mij kan verplichten om te kopen of te verhuizen als ik daar geen behoefte aan heb. Je wordt nu neergezet als een halve crimineel omdat je toevallig net iets te veel verdient om recht te hebben op een sociale huurwoning.
En dat vind ik dus belachelijk. Je hoeft van mij ook niet meteen weg als je een cent te veel verdient, maar langer dan een jaar of 2/3 vind ik belachelijk. Je houd een plek voor een ander, die het krapper heeft dan jou, bezet. Lekker asociaal :{

Het is niet je eigen huis....
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
pi_182149612
quote:
0s.gif Op woensdag 26 september 2018 16:00 schreef kanovinnie het volgende:

[..]

Nee, juist niet. Het is juist de gedachte van de sociale huur dat je met een laag inkomen toch een huis kan veroorloven. Zodra je genoeg verdient om op de vrije markt te huren/te kopen dien je dat te doen en je huis af te staan aan de volgende met een laag inkomen.

Het is niet sociaal omdat jij een lekkere laag uur betaald en er voor de rest van je leven kan blijven, ook na meerdere salarisverhogingen of inwonende partner.
Sociale huur is er niet altijd voor de laagste inkomens geweest. Dat beeld is pas sinds een aantal jaar geleden ontstaan omdat er ineens een inkomensgrens moest komen. Die werd opgelegd door de EU omdat zij vinden dat sociale huur niet mag concurreren met de vrije markt. Echter was het vroeger vrij normaal dat sociale huur ook door de middeninkomens werd gebruikt.
  woensdag 26 september 2018 @ 19:06:27 #90
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_182149634
quote:
0s.gif Op woensdag 26 september 2018 19:05 schreef Gehrman het volgende:

[..]

Sociale huur is er niet altijd voor de laagste inkomens geweest. Dat beeld is pas sinds een aantal jaar geleden ontstaan omdat er ineens een inkomensgrens moest komen. Die werd opgelegd door de EU omdat zij vinden dat sociale huur niet mag concurreren met de vrije markt. Echter was het vroeger vrij normaal dat sociale huur ook door de middeninkomens werd gebruikt.
41K is toch geen middeninkomen?
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
pi_182149665
quote:
0s.gif Op woensdag 26 september 2018 18:51 schreef kanovinnie het volgende:

[..]

Koop.

[..]

En dat vind ik dus belachelijk. Je hoeft van mij ook niet meteen weg als je een cent te veel verdient, maar langer dan een jaar of 2/3 vind ik belachelijk. Je houd een plek voor een ander, die het krapper heeft dan jou, bezet. Lekker asociaal :{

Het is niet je eigen huis....
Sociale huur is zonder subsidie niet perse zo goedkoop, maar andere huizen zijn gewoon te duur. Wat heeft iemand voor schuld eraan dat er zo'n schaarste is aan woningen? Is toch niet zijn schuld? Waarom zou iemand die voor een normale prijs in een sociale woning zit dan op een overhitte woningmarkt een koop of particuliere huurwoning gaan zoeken? Als er genoeg woningen waren dan was koop of part. huur gewoon tegen een normale prijs te krijgen en dan zouden echt wel veel mensen doorverhuizen.

Het is gewoon vooral door het falende woonbeleid in NL. Wat overigens al jaren zo is.

Ik zit in een soc. huurwoning. Als andere huizen betaalbaar zijn dan willen mensen echt wel verhuizen hoor. Het is hier gehorig, klein en amper isolatie.
pi_182149951
quote:
0s.gif Op woensdag 26 september 2018 15:57 schreef kanovinnie het volgende:
Van kinderen is geen sprake, dus ik zou hier alleen met een partner komen te wonen.
Prijzenswaardig…zeer prijzenswaardig was ik vergeten te noemen.

quote:
0s.gif Op woensdag 26 september 2018 18:51 schreef kanovinnie het volgende:

Koop.
Gewoon doen waar je je lekker bij voelt. Waarschijnlijk betaal je ook maar een schijntje t.o.v. een vergelijkbare huurwoning.
Op &lt;a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" &gt;zaterdag 22 april 2023 13:43&lt;/a&gt; schreef &lt;a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" &gt;r_one&lt;/a&gt; het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_182150015
quote:
0s.gif Op woensdag 26 september 2018 19:08 schreef tstile het volgende:
Sociale huur is zonder subsidie niet perse zo goedkoop, maar andere huizen zijn gewoon te duur. Wat heeft iemand voor schuld eraan dat er zo'n schaarste is aan woningen? Is toch niet zijn schuld? Waarom zou iemand die voor een normale prijs in een sociale woning zit dan op een overhitte woningmarkt een koop of particuliere huurwoning gaan zoeken? Als er genoeg woningen waren dan was koop of part. huur gewoon tegen een normale prijs te krijgen en dan zouden echt wel veel mensen doorverhuizen.

Het is gewoon vooral door het falende woonbeleid in NL. Wat overigens al jaren zo is.

Ik zit in een soc. huurwoning. Als andere huizen betaalbaar zijn dan willen mensen echt wel verhuizen hoor. Het is hier gehorig, klein en amper isolatie.
Helemaal mee eens. Jarenlang slap woningbouwbeleid heeft tot deze situatie geleid. Als de huren vrij(er) waren gelaten en meer gebouwd mocht worden, was er meer te kiezen en dus meer doorstroming, minder sprongen, minder scheefgroei en minder geld rondgepompt. Wat te denken van de HRA die inkomensafhankelijk is (discriminatie), aanzet toch superhoge schulden en daardoor -prijzen en mensen afhankelijk maakt van banken en instellingen.
Op &lt;a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" &gt;zaterdag 22 april 2023 13:43&lt;/a&gt; schreef &lt;a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" &gt;r_one&lt;/a&gt; het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_182150030
quote:
0s.gif Op woensdag 26 september 2018 19:06 schreef kanovinnie het volgende:

[..]

41K is toch geen middeninkomen?
modaal is 37k, dus min of meer modaal.
melksommelier en vertrouwenspersoon fok
  woensdag 26 september 2018 @ 19:29:09 #95
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_182150084
quote:
0s.gif Op woensdag 26 september 2018 19:08 schreef tstile het volgende:

[..]

Sociale huur is zonder subsidie niet perse zo goedkoop, maar andere huizen zijn gewoon te duur. Wat heeft iemand voor schuld eraan dat er zo'n schaarste is aan woningen? Is toch niet zijn schuld? Waarom zou iemand die voor een normale prijs in een sociale woning zit dan op een overhitte woningmarkt een koop of particuliere huurwoning gaan zoeken? Als er genoeg woningen waren dan was koop of part. huur gewoon tegen een normale prijs te krijgen en dan zouden echt wel veel mensen doorverhuizen.

Het is gewoon vooral door het falende woonbeleid in NL. Wat overigens al jaren zo is.

Ik zit in een soc. huurwoning. Als andere huizen betaalbaar zijn dan willen mensen echt wel verhuizen hoor. Het is hier gehorig, klein en amper isolatie.
Je bent dan slachtoffer daarvan. Lullig, maar dat is het gevolg van afhankelijk zijn van iets.
quote:
0s.gif Op woensdag 26 september 2018 19:22 schreef blomke het volgende:

[..]

Prijzenswaardig…zeer prijzenswaardig was ik vergeten te noemen.
Bedankt. Maar het is geen keus, dus echt prijzenswaardig is het dan ook niet.
quote:
[..]

Gewoon doen waar je je lekker bij voelt. Waarschijnlijk betaal je ook maar een schijntje t.o.v. een vergelijkbare huurwoning.
Klopt.
quote:
0s.gif Op woensdag 26 september 2018 19:26 schreef Roces18 het volgende:

[..]

modaal is 37k, dus min of meer modaal.
Met een inkomen van boven modaal moet je toch wel een huis kunnen kopen?
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
pi_182150115
quote:
0s.gif Op woensdag 26 september 2018 13:14 schreef Roces18 het volgende:
Er is ook geen tekort aan woningen, er is een overschot aan mensen. ;)
Om maar een ander punt aan te roeren. Overigens zou je mensen kunnen spreiden over het land. Meer naar de krimpprovincies.
Op &lt;a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" &gt;zaterdag 22 april 2023 13:43&lt;/a&gt; schreef &lt;a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" &gt;r_one&lt;/a&gt; het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_182150286
quote:
14s.gif Op woensdag 26 september 2018 19:31 schreef blomke het volgende:

[..]

Om maar een ander punt aan te roeren. Overigens zou je mensen kunnen spreiden over het land. Meer naar de krimpprovincies.
Klopt. Maar dan moet er wel werkgelegenheid zijn :)
melksommelier en vertrouwenspersoon fok
pi_182150316
quote:
0s.gif Op woensdag 26 september 2018 19:41 schreef Roces18 het volgende:
Maar dan moet er wel werkgelegenheid zijn :)
Bijstandsuitkering is overal te regelen.
Op &lt;a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" &gt;zaterdag 22 april 2023 13:43&lt;/a&gt; schreef &lt;a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" &gt;r_one&lt;/a&gt; het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_182150451
quote:
0s.gif Op woensdag 26 september 2018 19:29 schreef kanovinnie het volgende:
Met een inkomen van boven modaal moet je toch wel een huis kunnen kopen?
Hangt van factoren af. Jij hebt gekocht, maar in Amsterdam, en hele regio's hier in N-H, rond Leiden, Utrecht Arnhem/Nijmegen kom je al snel van een kouwe kermis thuis met één modaal inkomen.
Op &lt;a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" &gt;zaterdag 22 april 2023 13:43&lt;/a&gt; schreef &lt;a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" &gt;r_one&lt;/a&gt; het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_182150618
quote:
0s.gif Op woensdag 26 september 2018 08:22 schreef wolfjeamadeus het volgende:

[..]

Ook met 41k is 710 euro per maand belachelijk goedkoop.
Laten we het dan ook anders stellen. Als je 41K verdient, heb je natuurlijk ook geen koopsubsidie genaamd hypotheekrenteaftrek nodig, laten we die dan ook maar per direct afschaffen.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')