Ik deed dat niet omdat men het niet wilde. Je merkt aan personen dat ze geen behoefte hebben om een gesprek aan te gaan. Bovendien als iemand mij vroeg welke afsluiter te gebruiken moest dat dan tevens zwart op wit staan. Velen durven niet eens meer hun verantwoording te nemen. En digitaal intern hoefde ik niets uit te wisselen want alles stond centraal op de server.quote:Op donderdag 9 augustus 2018 11:01 schreef Chai het volgende:
[..]
Waarom doe je dat nu niet meer dan? Bij mensen die fysiek op hetzelfde kantoor aanwezig gebruik ik email vooral om digitale dingen ff uit te wisselen.
Juist niet.quote:Op donderdag 9 augustus 2018 11:03 schreef Chai het volgende:
[..]
? Jij bent degene die loopt te mailen ipv langs te lopen.
Als je telefoon tringelt bij ieder mailtje word je ook gedwongen om iets te doen. Wegklikken of lezen. Zelfde principe als wel/niet opnemen.quote:Op donderdag 9 augustus 2018 10:57 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Ja maar bij "dan pak je niet op" dan dwing je nog wel een keuze af op dat moment. Terwijl je bij e-mails nog gewoon niet naar je e-mail kunt kijken. Bijvoorbeeld als je vakantie hebt ofzo als een collega een mail stuurt tijdens de vakantie dan zie ik die mail pas na de vakantie, als diezelfde collega belt dan dwingt hij mij om tijdens mijn vakantie aan werk te denken.
Ik geef mensen liever de vrijheid om actie te ondernemen op een tijdstip die zij uitkiezen in plaats van een door mij bedachte tijd.
zijn er serieus mensen die dat doenquote:Op donderdag 9 augustus 2018 11:15 schreef fathank het volgende:
Als je telefoon tringelt bij ieder mailtje
Stukje bedrijfscultuur denk ik dan eerder.quote:Op donderdag 9 augustus 2018 11:12 schreef Cherni het volgende:
[..]
Ik deed dat niet omdat men het niet wilde. Je merkt aan personen dat ze geen behoefte hebben om een gesprek aan te gaan. Bovendien als iemand mij vroeg welke afsluiter te gebruiken moest dat dan tevens zwart op wit staan. Velen durven niet eens meer hun verantwoording te nemen. En digitaal intern hoefde ik niets uit te wisselen want alles stond centraal op de server.
Ik kreeg mails welke bouten te gebruiken etc. Dat ging in het verleden gewoon mondeling en klaar. Maar nu durft men geen verantwoording meer te nemen en willen ze wel alles weten maar dan wel zwart op wit. Ging het in het verleden mis was gewoon het team verantwoordgelijk. Nu speelt men op de man.
Ik heb er helemaal niets mee.
Natuurlijk moet het ook niet zo zijn dat je voor de meest lullige zaken gaat bellen. Het is niet zo dat ik bel om te vragen aan mijn partner waar de bloemkool ligt. Dat is door de komst van die mobiele telefoon uit de hand gelopen.quote:Op donderdag 9 augustus 2018 11:21 schreef Brandaris01 het volgende:
Van die oudere kennissen/familieleden die voor iedere scheet bellen.
‘Hallo, je spreekt met je ome Karel. Ligt mijn boormachine toevallig nog bij jullie?’
‘Ja.’
‘Okay, dan weet ik dat. Fijne dag nog verder!’
Stuur dan even een appje of zo.
Verder: ik vind bellen ook niet fijn, maar toen ik wel moest voor mijn werk was ik er zo overheen.
En in andere topics gaan janken dat tienermeisjes bellen in de trein zeker.quote:Op donderdag 9 augustus 2018 09:53 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Dit inderdaad. Belvrees. What the fuck man. De jongere generaties worden steeds meer mietjes.
Hordes mensen waar van dat klereding heel de dag door loopt te trillen, zoemen en voornamelijk irriteren.quote:Op donderdag 9 augustus 2018 11:17 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
zijn er serieus mensen die dat doen
Mijn whatsapps zeggen wel "Ahuuuhah" maar dat is eenvoudig te negeren
Klinkt alsof je dit prima kan finetunen naar telefonisch verwachtingsmanagement.quote:Op donderdag 9 augustus 2018 11:26 schreef Bosbeetle het volgende:
Tja als collega's bellen is het meestal om je voor het blok te zetten of je te dwingen iets te laten beslissen... het is vrijwel altijd om een datum voor een afspraak af te spreken of om te melden of x en y dan en dan klaar kunt hebben. Als dat via de telefoon loopt ga ik geen nee zeggen en zit ik weer vast aan afspraken die ik eigenlijk niet wil hebben. Als ik dat via de email krijg kan ik even in mijn agenda duiken en in de data of de analyse die ze willen hebben zodat ik beter kan inschatten wanneer ik wat klaar kan hebben. Ik vind het directe aan bellen echt vervelend. Mensen horen ook gelijk als je ergens aan twijfelt of als je iets niet zeker weet, via de telefoon moet ik bijna altijd iemand teleurstellen terwijl dezelfde vraag via e-mail meestal positief beantwoord kan worden.
Vind ik ook, bij belangrijke/regel zaken bereid ik mij voor. Om zo goed mogelijk concreet te zijn.quote:Op donderdag 9 augustus 2018 10:12 schreef Karina het volgende:
Ik vind bellen veel makkelijker, dat heen en weer gemail is maar onhandig. Als je belt kun je beter doorvragen en de toon helpt ook, via mail of iig schriftelijk kunnen sommige dingen verkeerd, meestal wat 'harder' overkomen.
Dat vat het wel redelijk samen. Bij veel gevallen stuur ik eerst een mailtje om zo alvast de boodschap zo helder mogelijk door te sturen. Vaak zijn t korte mailtjes met drie bulletpoints en als t langer dan een paar regels wordt gooi ik er een begeleidende brief bij.quote:Op donderdag 9 augustus 2018 11:26 schreef Bosbeetle het volgende:
Tja als collega's bellen is het meestal om je voor het blok te zetten of je te dwingen iets te laten beslissen... het is vrijwel altijd om een datum voor een afspraak af te spreken of om te melden of x en y dan en dan klaar kunt hebben. Als dat via de telefoon loopt ga ik geen nee zeggen en zit ik weer vast aan afspraken die ik eigenlijk niet wil hebben. Als ik dat via de email krijg kan ik even in mijn agenda duiken en in de data of de analyse die ze willen hebben zodat ik beter kan inschatten wanneer ik wat klaar kan hebben. Ik vind het directe aan bellen echt vervelend. Mensen horen ook gelijk als je ergens aan twijfelt of als je iets niet zeker weet, via de telefoon moet ik bijna altijd iemand teleurstellen terwijl dezelfde vraag via e-mail meestal positief beantwoord kan worden.
Als iemand mij een mail stuurt of belt dan ga ik er altijd van uit dat het acuut is anders sturen ze geen mail of bellen ze niet.quote:Op donderdag 9 augustus 2018 11:30 schreef MevrouwPuff het volgende:
[..]
Klinkt alsof je dit prima kan finetunen naar telefonisch verwachtingsmanagement.
Blijkbaar voelt hun probleem acuut, maar als jij het liever uitzoekt via de mail hebben zij hun probleem ook prima over de schutting gegooid.
Tja ik hou ook wel van één mail één boodschap approach. Van die gedrochten met ellelange verhalen met tig punten erin op moeilijke manieren aan elkaar gekoppeld waar je dan vervolgens allemaal antwoorden op moet geven. Ik heb liever drie mails met één duidelijk punt dan één met drie niet gerelateerde zaken.quote:Op donderdag 9 augustus 2018 11:34 schreef Beathoven het volgende:
[..]
Dat vat het wel redelijk samen. Bij veel gevallen stuur ik eerst een mailtje om zo alvast de boodschap zo helder mogelijk door te sturen. Vaak zijn t korte mailtjes met drie bulletpoints en als t langer dan een paar regels wordt gooi ik er een begeleidende brief bij.
En dan bel ik later eventueel even als het antwoord te lang op zich laat wachten en om de laatste plooien glad te strijken.
Waar ik een hekel aan heb zijn berichten met langere instructies die je op vele manieren kunt lezen. Dat heb je met bellen weer minder.
Ik werk al 17 jaar niet meer in die branche. Ik miste gewoon de tekentafel en sociale omgang en functie indeling zoals het ooit was. Zeker in Nederland waar die hele afschuif cultuur heerste kon ik niet aan wennen. En dat had voornamelijk te maken met het niet durven te nemen van je verantwoording en moest alles zwart op wit via mails en rapporten terwijl je ook nog je lay-out(fabrieksopstelling) in die tijd moest afronden.quote:Op donderdag 9 augustus 2018 11:22 schreef Chai het volgende:
[..]
Stukje bedrijfscultuur denk ik dan eerder.
Gewoon zelf wel langslopen nav een mail.
Als men het per se zwart op wit wil moet daarna maar een email gestuurd worden met iets van 'zoals zojuist besproken blabla'. En dan reply jij ff akkoord, maar heb je jezelf al wel de inhoudelijke reply bespaard.
Oh ik ga ervan uit dat mail niet acuut is anders zouden ze wel bellen. Zit ik wel achter de computer? Op m’n telefoon ga ik echt geen mail beantwoorden.quote:Op donderdag 9 augustus 2018 11:35 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Als iemand mij een mail stuurt of belt dan ga ik er altijd van uit dat het acuut is anders sturen ze geen mail of bellen ze niet.
Ik hou niet van whatsapp buiten privé om. Voor werk heb ik er een gruwelijke hekel aan omdat men niet direct to the point komt zoals bij mail.quote:Op donderdag 9 augustus 2018 11:34 schreef Karina het volgende:
Ik gebruik whatsapp echt zeer zelden. Soms stuurt iemand van mijn werk iets maar dat is alles. Ik heb ook geen internet op mijn telefoon dus whatsapp werkt dan sowieso niet onderweg. Als het nodig is stuur ik een sms.
Wat zijn daar eigenlijk de regels voor, ben ik met 37 te oud om me aangesproken te voelen door een jongeren bashtopicquote:Op donderdag 9 augustus 2018 11:41 schreef LurkJeRot het volgende:
Ik ben ook geen fan van bellen, maar ben met de beste wil van de wereld geen jongere meer te noemen helaas
Het zijn meestal als het voorkomt whatsapps van een collega die zegt dat ze wat later komt of zo. Niet echt iets zakelijks, maar komt sporadisch voor.quote:Op donderdag 9 augustus 2018 11:42 schreef Beathoven het volgende:
[..]
Ik hou niet van whatsapp buiten privé om. Voor werk heb ik er een gruwelijke hekel aan omdat men niet direct to the point komt zoals bij mail.
Ik heb daarnaast niets met groepsgesprekken waarin je ineens toegevoegd wordt en het 90% geouwehoer is en 10% informatie. Blij dat whatsapp nu ook een systeem heeft met één zender en -meerdere ontvangers waar men niet op kan reageren.
Ik weet niet of er een vast omlijnde definitie is, ik las laatst dat het tot 35 is, maar dat vind ik al vrij ruim eerlijk gezegd.quote:Op donderdag 9 augustus 2018 11:43 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Wat zijn daar eigenlijk de regels voor, ben ik met 37 te oud om me aangesproken te voelen door een jongeren bashtopic
Het probleem met mail is dat men vaak een bevestiging wil hebben om iets af te schuiven omdat steeds meer personen onzeker worden in hun handelen. Het kost teveel tijd. En dan moet je weer op antwoord wachten etc.quote:Op donderdag 9 augustus 2018 11:42 schreef spiritusbus het volgende:
Dat mailen of appen soms praktischer is.. ok, maar angst om te bellen? De tering zeg..
Ik heb het juist andersom, e-mails zie ik toch wel in de inbox en als er een nieuwe is dan moet ik hem ook lezen, vakantie of niet. Vervolgens zit ik dan de hele vakantie met de gedachte dat ik die mail nog moet beantwoorden. Vind juist dat e-mail te gemakzuchtig is soms, collega stuurt maar een mail, want dan zijn zij er vanaf en ligt de bal bij jou. Terwijl met bellen, vooral tijdens vakantie, mensen toch sneller nadenken van is dit zo belangrijk dat ik iemand ervoor stoor tijdens zijn/haar vakantie?quote:Op donderdag 9 augustus 2018 10:57 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Ja maar bij "dan pak je niet op" dan dwing je nog wel een keuze af op dat moment. Terwijl je bij e-mails nog gewoon niet naar je e-mail kunt kijken. Bijvoorbeeld als je vakantie hebt ofzo als een collega een mail stuurt tijdens de vakantie dan zie ik die mail pas na de vakantie, als diezelfde collega belt dan dwingt hij mij om tijdens mijn vakantie aan werk te denken.
Ik geef mensen liever de vrijheid om actie te ondernemen op een tijdstip die zij uitkiezen in plaats van een door mij bedachte tijd.
Dit.quote:Op donderdag 9 augustus 2018 11:56 schreef Polenbatser het volgende:
[..]
Ik heb het juist andersom, e-mails zie ik toch wel in de inbox en als er een nieuwe is dan moet ik hem ook lezen, vakantie of niet. Vervolgens zit ik dan de hele vakantie met de gedachte dat ik die mail nog moet beantwoorden. Vind juist dat e-mail te gemakzuchtig is soms, collega stuurt maar een mail, want dan zijn zij er vanaf en ligt de bal bij jou. Terwijl met bellen, vooral tijdens vakantie, mensen toch sneller nadenken van is dit zo belangrijk dat ik iemand ervoor stoor tijdens zijn/haar vakantie?
Vroeger had ik ook een hekel aan bellen, maar tegenwoordig vind ik het juist steeds fijner, het is sneller, je krijgt meer nonverbale communicatie dan per mail/app en je kunt misverstanden sneller oplossen. Soms moeten er wel 3 mails over en weer voor je uiteindelijk begrijpt waar iemand het over heeft. Ik woon in het buitenland en iedereen wil via app contact houden en verwacht dan dat het nog steeds zo intensief is als toen ik in NL woonde. Dat gaat niet, want dan wordt het een dagtaak, typen duurt lang. Dan denk ik bel even, gewoon op Skype, kost niks en is fijner om bij te kletsen. Naar mijn mening is juist mailen of appen iemands tijd verdoen.
Niet begrijpen dat dit voor oudere subassertieven een manier is om je duidelijk te maken dat je die fucking boormachine eens een keer terug moet brengen.quote:Op donderdag 9 augustus 2018 11:21 schreef Brandaris01 het volgende:
Van die oudere kennissen/familieleden die voor iedere scheet bellen.
‘Hallo, je spreekt met je ome Karel. Ligt mijn boormachine toevallig nog bij jullie?’
‘Ja.’
‘Okay, dan weet ik dat. Fijne dag nog verder!’
Stuur dan even een appje of zo.
Verder: ik vind bellen ook niet fijn, maar toen ik wel moest voor mijn werk was ik er zo overheen.
Spijker op zijn kopquote:Op donderdag 9 augustus 2018 12:29 schreef OllieA het volgende:
[..]
Niet begrijpen dat dit voor oudere subassertieven een manier is om je duidelijk te maken dat je die fucking boormachine eens een keer terug moet brengen.
Denk dat dit voor veel mensen geldt en dat bellen op het werk maar voor weinigen een drempel is.quote:Op donderdag 9 augustus 2018 13:00 schreef Ringo het volgende:
Zakelijk bellen valt nog mee, dat heb ik vaak genoeg gedaan (callcenterbaantjes, telefonisch interviewen). Privé bellen vind ik echt een crime; sommige goede vrienden of familie heb ik al jaren niet meer aan de telefoon gehad. Zelfs een belletje naar mijn ouders moet ik plannen, anders stel ik het telkens uit.
Whatsapp en e-mail ftw .
Bellen is vaak noodzaak in last minutes en andere zaken waarbij je anders de spreekwoordelijke trein misloopt. Helaas ken ik veel beginnende bedrijven met zelfbenoemde CEO's die hun eigen voorkeuren opdringen en de middelen belangrijker vinden dan het uiteindelijke doel.quote:Op donderdag 9 augustus 2018 13:10 schreef Chai het volgende:
[..]
Denk dat dit voor veel mensen geldt en dat bellen op het werk maar voor weinigen een drempel is.
quote:Op donderdag 9 augustus 2018 09:50 schreef MevrouwPuff het volgende:
Je stem geeft meer non-verbale informatie weg dan een instafoto met getuite lipjes en een ‘Het Is Hier Fantaaaastisch!!!’
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |