Boormachinequote:Op vrijdag 27 juli 2018 22:10 schreef sigme het volgende:
Weet iemand wat een goed (los) apparaatje is om te meten waar leidingen in muur/vloer verstopt zitten?
Alleen al voor het geluid zou ik altijd ondervloer gebruiken.quote:Op zaterdag 28 juli 2018 10:22 schreef koentjuh18 het volgende:
Korte vraag. Ik heb de verdiepingsvloer met OSB platen uitgevlakt op de bestaande houten bouwvloer (jaren 30 woning). Kan ik daar rechtstreeks een parketvloer op leggen of moet ik daar nog een ondervloer gebruiken?
Ligt er aan hoe dik je roede is/mag zijn.quote:Op zaterdag 28 juli 2018 12:13 schreef Burdie het volgende:
Vraagje, wat kan ik gebruiken als roede in een kast dat niet doorbuigt? Of heeft alles > 1m een extra haakje/versteviging nodig in het midden?
Ik hoor goede verhalen over de Bosch GMS 120quote:Op vrijdag 27 juli 2018 22:10 schreef sigme het volgende:
Weet iemand wat een goed (los) apparaatje is om te meten waar leidingen in muur/vloer verstopt zitten?
Op een verdiepingsvloer zou ik altijd een ondervloer gebruiken; puur voor het geluid eigenlijk al.quote:Op zaterdag 28 juli 2018 10:22 schreef koentjuh18 het volgende:
Korte vraag. Ik heb de verdiepingsvloer met OSB platen uitgevlakt op de bestaande houten bouwvloer (jaren 30 woning). Kan ik daar rechtstreeks een parketvloer op leggen of moet ik daar nog een ondervloer gebruiken?
ga je de vloer tacken&verlijmen op de ondervloer of zwevend leggen? In het eerste geval geen ondervloer, tweede geval zou ik het wel doen.quote:Op zaterdag 28 juli 2018 10:22 schreef koentjuh18 het volgende:
Korte vraag. Ik heb de verdiepingsvloer met OSB platen uitgevlakt op de bestaande houten bouwvloer (jaren 30 woning). Kan ik daar rechtstreeks een parketvloer op leggen of moet ik daar nog een ondervloer gebruiken?
ik heb met deze goede ervaringenquote:Op vrijdag 27 juli 2018 22:10 schreef sigme het volgende:
Weet iemand wat een goed (los) apparaatje is om te meten waar leidingen in muur/vloer verstopt zitten?
Dank, heb idd toch maar een ondervloer voor de geluidsisolatie gedaan. Qua uitvlakken hoeft het niet meer.quote:Op zaterdag 28 juli 2018 13:34 schreef Vonkenboer het volgende:
[..]
Ik hoor goede verhalen over de Bosch GMS 120
https://www.gereedschapce(...)20mm-0601081000.html
Al heb ik er zelf geen ervaring mee; maar een collega had het er laatst over.
[..]
Op een verdiepingsvloer zou ik altijd een ondervloer gebruiken; puur voor het geluid eigenlijk al.
Wat schrijft de fabrikant van de parketvloer voor ?
Is het heel erg als het iets doorhangt?quote:Op zaterdag 28 juli 2018 12:13 schreef Burdie het volgende:
Vraagje, wat kan ik gebruiken als roede in een kast dat niet doorbuigt? Of heeft alles > 1m een extra haakje/versteviging nodig in het midden?
Die is absurd duur.quote:Op zaterdag 28 juli 2018 13:59 schreef akatar het volgende:
[..]
ik heb met deze goede ervaringen
https://www.bosch-profess(...)-tect-150-0601010005
Ik gebruik daarvoor dikke metalen gordijnroedes. Het hangt natuurlijk van de belasting af, maar bij mij hangen die niet door op een overspanning van meer dan een meter.quote:Op zaterdag 28 juli 2018 12:13 schreef Burdie het volgende:
Vraagje, wat kan ik gebruiken als roede in een kast dat niet doorbuigt? Of heeft alles > 1m een extra haakje/versteviging nodig in het midden?
22 mm CV buis, buigt niet door. Ik neem aan dat het voor kleerhangers is bedoeld?quote:Op zaterdag 28 juli 2018 12:13 schreef Burdie het volgende:
Vraagje, wat kan ik gebruiken als roede in een kast dat niet doorbuigt? Of heeft alles > 1m een extra haakje/versteviging nodig in het midden?
Inderdaad ik had al van alles geprobeerd, maar nog geen CV buis. Dat heb ik gisteren gehaald (nog niet uitgeprobeerd).quote:Op zondag 29 juli 2018 10:21 schreef blomke het volgende:
[..]
22 mm CV buis, buigt niet door. Ik neem aan dat het voor kleerhangers is bedoeld?
schijnbaar zijn er afsluitplaatjes voor het afdoppen van een T-stukquote:Op zondag 29 juli 2018 13:33 schreef archito het volgende:
Ik heb net een radiator verwijderd die ook niet meer terug komt. Nu wilde ik twee T-stukken in de cv leiding vervangen door bochtjes die ik over heb door het verwijderen van de radiator. Dit lukt alleen niet helemaal.
Zou ik hier ook een blindstop op kunnen zetten? Er staat een diameter van 15mm op de koppeling.
[ afbeelding ]
Moet ik dan dit product hebben misschien?quote:Op zondag 29 juli 2018 13:44 schreef rulerofdeath het volgende:
[..]
schijnbaar zijn er afsluitplaatjes voor het afdoppen van een T-stuk
https://www.klusidee.nl/F(...)oppeling-t27058.html
dat plaatje zou op de plek van de knelring moeten komen als ik dat zo lees, dus je bent nog wel de moer nodig.quote:Op zondag 29 juli 2018 13:58 schreef archito het volgende:
[..]
Moet ik dan dit product hebben misschien?
https://www.hornbach.nl/s(...)7884840/artikel.html
Ik kan alleen nergens een duidelijke afbeelding van een product vinden dat een schroefdraad aan de binnenzijde heeft. Deze lijkt op de buis aangesloten moeten wordenen niet direct op het T stuk.
Waar zit in vredesnaam een draadeind m9 in als ik vragen mag ?quote:Op maandag 30 juli 2018 22:05 schreef Gieliovd het volgende:
Ik heb 20 cm M9 1,25 draadeind nodig... Waar koop je zoiets nou?
Bij de Hornbach op de gok M10 1,5 meegenomen tot ik mijn draad meter gevonden had... Fout.
En daar hebben ze alleen M8, M10 etc....
Omgeving Gouda.
Je hebt M9 wel in de autotechniek; maar dan zijn het al snel cilinderkopbouten.quote:Op maandag 30 juli 2018 22:10 schreef Gieliovd het volgende:
Antieke compressor drukregelaar die ik tracht te herstellen. Twee helften met een alu buis er tussen. Was door gerot bij de schuimrubber geluiddempers. Wordt bij elkaar gehouden door een draadeind.
hbm op de grote Esch?quote:Op maandag 30 juli 2018 22:05 schreef Gieliovd het volgende:
Ik heb 20 cm M9 1,25 draadeind nodig... Waar koop je zoiets nou?
Bij de Hornbach op de gok M10 1,5 meegenomen tot ik mijn draad meter gevonden had... Fout.
En daar hebben ze alleen M8, M10 etc....
Omgeving Gouda.
Dat glanzende is van een blanke lak/vernis laag. In principe kan je:quote:Op woensdag 1 augustus 2018 13:11 schreef Myraela het volgende:
Alleen wil ik hem dan dus een kleurtje geven, en nieuwe handvatenknopdingetjes erop doen.
Nou is mijn vraag, zie dit eruit als een kastje wat je na wat schuren goed kan verven? Of hebben jullie zoiets van 'dit is gedoemd te mislukken'?
Het is wel best zwaar, en volgens mij gewoon helemaal hout. Maar door dat glanzende twijfel ik dus of het goed te schuren en verven is.
[ afbeelding ]
Dat is wel mijn standaard antwoord als mijn vrouw met zo'n 'project aankomt omdat ik simpel gezegd geen zin heb in de tientallen uren die hier in gaan zitten om het echt goed te doen.quote:Op woensdag 1 augustus 2018 13:11 schreef Myraela het volgende:
Of hebben jullie zoiets van 'dit is gedoemd te mislukken'?
Ooit stuk van een vlaggenstok gebruikt die toch over was. Dat werkte prima en boog bij mij niet doorquote:Op zaterdag 28 juli 2018 12:13 schreef Burdie het volgende:
Vraagje, wat kan ik gebruiken als roede in een kast dat niet doorbuigt? Of heeft alles > 1m een extra haakje/versteviging nodig in het midden?
Mijne ziet er nog niet zo slecht uit...quote:Op zondag 5 augustus 2018 21:22 schreef bleiblei het volgende:
die foto is van jouw deur? of random van internet geplukt?
nee okee, want dan had je wel wat meer te doen .quote:Op zondag 5 augustus 2018 21:24 schreef Geerd het volgende:
[..]
Mijne ziet er nog niet zo slecht uit...
Top! Hoeft er ook niet superstrak uit te zien maar wil houtrot etc voorkomen beetje zonde van de kozijnen...quote:Op zondag 5 augustus 2018 21:34 schreef bleiblei het volgende:
[..]
nee okee, want dan had je wel wat meer te doen .
Maar verder ziet je aanpak er okee uit. En als je het heel netjes wil doen, schuren beginnen met 80, dan 120 en als laatste stap 240
Gaaf kastje geworden zeg ! Wereld van verschil !quote:Op maandag 6 augustus 2018 10:12 schreef Myraela het volgende:
Nou het kastje is gelukt hoor, bedankt voor jullie tips! Ik vind hem heel erg mooi geworden, zeker voor mensen die nog nooit geklust hebben. We moeten alleen nog een brede handgreep erop zetten.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Heel mooi geworden. Goede kleur ook!quote:Op maandag 6 augustus 2018 10:12 schreef Myraela het volgende:
Nou het kastje is gelukt hoor, bedankt voor jullie tips! Ik vind hem heel erg mooi geworden, zeker voor mensen die nog nooit geklust hebben. We moeten alleen nog een brede handgreep erop zetten.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Nee, niet dat ik weet; er zijn wel inbouwdozen die draaibare ringen hebben.quote:Op woensdag 8 augustus 2018 20:38 schreef koentjuh18 het volgende:
Vraagje!
Mijn inbouwdozen hebben de schroeven horizontaal zitten. Nu heb ik op twee plekken eigenlijk de schroeven verticaal nodig. Is er ergens een verloop wat je horizontaal vast zet in de inbouwdoos en je er verticaal iets op kan monteren?
Fraai…uiterst fraai! M'n complimenten. Toen ik het bruine geval zag, vroeg ik me af wat je er mee zou kunnen....maar dit is fraai geworden.quote:Op maandag 6 augustus 2018 10:12 schreef Myraela het volgende:
Nou het kastje is gelukt hoor, bedankt voor jullie tips! Ik vind hem heel erg mooi geworden, zeker voor mensen die nog nooit geklust hebben. We moeten alleen nog een brede handgreep erop zetten.
De Ir ontvanger er uit halen en in t zicht plaatsen. Daar zal je wss wel voor moeten solderen.quote:Op woensdag 8 augustus 2018 23:57 schreef kalinhos het volgende:
Ik weet niet of dit technisch mogelijk is maar:
Ik wil mijn tv ophangen aan de muur. Het Telfort kastje wil ik eigenlijk dan ook wegwerken achter de tv. Hoe kan ik dat doen en tegelijkertijd nog wel kunnen blijven zappen?
De ontvanger wil ik simpelweg neerleggen in de ruimte tussen mijn opgehangen tv en de muur.
Helaas. Ze zijn inderdaad al ingebouwd en gestuct. Probleem is dat twee leeslampjes net een kwartslag gedraaid moeten zitten....waarschijnlijk went dit ook welquote:Op woensdag 8 augustus 2018 21:45 schreef Vonkenboer het volgende:
[..]
Nee, niet dat ik weet; er zijn wel inbouwdozen die draaibare ringen hebben.
Maar daar heb je nu natuurlijk niet heel veel meer aan...
Het montagebeugeltje van de lamp is niet aan te passen ?quote:Op donderdag 9 augustus 2018 09:01 schreef koentjuh18 het volgende:
[..]
Helaas. Ze zijn inderdaad al ingebouwd en gestuct. Probleem is dat twee leeslampjes net een kwartslag gedraaid moeten zitten....waarschijnlijk went dit ook wel
Heeft je tv de mogelijkheid een CI+ module te gebruiken?quote:Op woensdag 8 augustus 2018 23:57 schreef kalinhos het volgende:
Ik weet niet of dit technisch mogelijk is maar:
Ik wil mijn tv ophangen aan de muur. Het Telfort kastje wil ik eigenlijk dan ook wegwerken achter de tv. Hoe kan ik dat doen en tegelijkertijd nog wel kunnen blijven zappen?
De ontvanger wil ik simpelweg neerleggen in de ruimte tussen mijn opgehangen tv en de muur.
Bij Ziggo betaal je daar weer enkele euro's in de maand extra voorquote:Op donderdag 9 augustus 2018 10:19 schreef SummerBreeze het volgende:
[..]
Heeft je tv de mogelijkheid een CI+ module te gebruiken?
Dat is hiervoor namelijk de mooiste en makkelijkste oplossing. Ben je ook meteen de extra afstandsbediening kwijt
Ik verwacht van nietquote:Op donderdag 9 augustus 2018 12:55 schreef wootahH het volgende:
mijn accuboormachine is stoek nu heb ik dus een 14.4v bosch accu. zal deze werken op een 18v bosch machine?
misschien:quote:Op woensdag 8 augustus 2018 23:57 schreef kalinhos het volgende:
Ik weet niet of dit technisch mogelijk is maar:
Ik wil mijn tv ophangen aan de muur. Het Telfort kastje wil ik eigenlijk dan ook wegwerken achter de tv. Hoe kan ik dat doen en tegelijkertijd nog wel kunnen blijven zappen?
De ontvanger wil ik simpelweg neerleggen in de ruimte tussen mijn opgehangen tv en de muur.
dit zoek/ bedoel ik iddquote:Op donderdag 9 augustus 2018 14:09 schreef akatar het volgende:
[..]
misschien:
https://www.tvbeugels.nl/infrarood-verlenger/
Helaas niet... maar als je niet weet dat ze eigenlijk een kwartslag gedraaid horen te zitten zie je het niet, dus vind het wel prima zo. ( effect van maanden verbouwen is ook dat je soms wat af wil hebben )quote:Op donderdag 9 augustus 2018 09:10 schreef Vonkenboer het volgende:
[..]
Het montagebeugeltje van de lamp is niet aan te passen ?
Golfplaat tussen muur en zand plaatsen. Of is 'ie al vol?quote:Op vrijdag 10 augustus 2018 02:34 schreef Radegast het volgende:
Ik heb in de tuin een stapelmuur gemaakt van kinderkoppen met een kuub zand erachter om zo hoogteverschillen in de tuin te verkrijgen, nu wil ik eigenlijk iets tussen de grootste kieren smeren zodat bij het planten water geven of tijdens een flinke regenbui niet al het zand er tussenuit wegspoelt. Gewoon cement lijkt me niet ideaal, kalkmortel wel misschien?
Alleen als je de module bij hun huurt/least. Als je hem zelf koopt bij o.a. Mediamarkt (kost een euro of 80) betaal je niets extra's. en kunnen bij Zigg.o immers niet zien waar je de kaart in stopt lijkt me.quote:Op donderdag 9 augustus 2018 12:05 schreef Vonkenboer het volgende:
[..]
Bij Ziggo betaal je daar weer enkele euro's in de maand extra voor
Als het beplant is tussen de stenen door dan zal de uitspoel nooit heel veel zijn. Plant dus wat kruipgoed in de kieren en het spoelt nauwelijks meer uit.quote:Op vrijdag 10 augustus 2018 02:34 schreef Radegast het volgende:
Ik heb in de tuin een stapelmuur gemaakt van kinderkoppen met een kuub zand erachter om zo hoogteverschillen in de tuin te verkrijgen, nu wil ik eigenlijk iets tussen de grootste kieren smeren zodat bij het planten water geven of tijdens een flinke regenbui niet al het zand er tussenuit wegspoelt. Gewoon cement lijkt me niet ideaal, kalkmortel wel misschien?
Meestal wordt de paalhouder in de poer gestoken en laat men het geheel uitharden.quote:Op maandag 13 augustus 2018 14:58 schreef Gia het volgende:
Als ik een pergola bouw, die begroeid gaat worden, is dan alleen een paalhouder voldoende of is een poer met draadeind beter?
En buigt zo'n draadeind niet met een zware storm?
http://www.fast2k.com een optie?quote:Op maandag 13 augustus 2018 14:58 schreef Gia het volgende:
Als ik een pergola bouw, die begroeid gaat worden, is dan alleen een paalhouder voldoende of is een poer met draadeind beter?
En buigt zo'n draadeind niet met een zware storm?
Zandcement maken met teelaarde ( of potgrond oid) geeft ook best leuk effect. Op ruw cement hechten vetplantjes vaak heel best.quote:Op vrijdag 10 augustus 2018 23:15 schreef Radegast het volgende:
[..]
Ja, beplanting d'r ook al in. Handig gedaan h?
ongeveer 60% van het rendement gaat verloren aan uitstraling naar de grond, aangezien deze een vrijwel constante temperatuur van 9 graden heeft.quote:Op woensdag 15 augustus 2018 11:47 schreef Gieliovd het volgende:
Een betonvloer gestort direct op de klei met vloerverwarming....
Hoe veel onzuiniger is dat nou dan een constructie met isolatie?
Mijn gevoel zegt dat je heel veel warmte naar beneden kwijt raakt. Maar misschien valt het wel mee?
Mijn vraag omdat we een woning op het oog hebben met zo'n vloerconstructie.met 80m2.
Vroeg (zachthout) of laat (hardhout) rot de paal door op de overgang grond - lucht. Combinatie van vocht, lucht (O2) en aarde, maakt dat dat een zwakke plek is.quote:Op dinsdag 14 augustus 2018 08:04 schreef nanuk het volgende:
Of de paal zestig cm langer kopen en die in de grond zetten, met of zonder beton er om heen afhankelijk van hoe de rest van de pergola en hoe je die gaat belasten.
Niet te doen. Het warmteverlies gaat dag en nacht door, ook als je niet stookt, verlies je warmte.quote:Op woensdag 15 augustus 2018 11:47 schreef Gieliovd het volgende:
Een betonvloer gestort direct op de klei met vloerverwarming....
Hoe veel onzuiniger is dat nou dan een constructie met isolatie?
Mijn gevoel zegt dat je heel veel warmte naar beneden kwijt raakt. Maar misschien valt het wel mee?
Mijn vraag omdat we een woning op het oog hebben met zo'n vloerconstructie.met 80m2.
kastanje is meer dan 25 jaar gegarandeerd om maar iets te noemen en dat is dan onbehandeld.quote:Op donderdag 16 augustus 2018 08:51 schreef blomke het volgende:
[..]
Vroeg (zachthout) of laat (hardhout) rot de paal door op de overgang grond - lucht. Combinatie van vocht, lucht (O2) en aarde, maakt dat dat een zwakke plek is.
Deur open, haken uit, deur tegen kozijn sluiten en haken aftekenen.quote:Op donderdag 16 augustus 2018 14:21 schreef Coelho het volgende:
Ik heb een garagedeur met driepuntsluiting. Normaal draait de sleutel twee keer rond waarbij de haken in de eerste rotatie uitkomen en net voor het einde van de tweede rotatie 'klikken'. Sinds een week of twee komt de tweede rotatie niet meer verder dan 'tien voor' bij het ronddraaien. Ik gooide het eerst op de hitte en dus het werken van de deur, maar nu het weer een graad of 15 koeler is lukt het nog steeds niet. De sluitkommen waar de haken in vallen heb ik op alle mogelijke manieren proberen te zetten, middels het stelsysteem met ovale revetten dat deze hebben. Niks lijkt te helpen.
Met de deur open draait de sleutel zonder een centje pijn rond. Iemand tips?
Jupquote:
Ik zou multiplex of timmerpaneel gebruiken.quote:Op dinsdag 28 augustus 2018 14:52 schreef archito het volgende:
Nu zou ik graag het werkblad dezelfde kleur geven als de kastfrontjes. Het plan is nu om (hard geperst) mdf te gebruiken,
Dit, met name je randen van MDF zijn heel zwak.. Vocht kan je nog wel handelen met goed lakken enzo..quote:Op dinsdag 28 augustus 2018 14:54 schreef blomke het volgende:
[..]
Ik zou multiplex of timmerpaneel gebruiken.
2 keer gronden, 2 keer lakken en nog een 2-componentenlak is misschien wel voldoende om de kopse kant goed dicht te krijgen? Het mdf is i.i.g. niet bouwmarktkwaliteit. Er zit wel een spoelbak in het blad maar zal hooguit af en toe gebruikt worden om een emmer o.i.d. te vullen.quote:Op dinsdag 28 augustus 2018 14:56 schreef FranticDJ het volgende:
[..]
Dit, met name je randen van MDF zijn heel zwak.. Vocht kan je nog wel handelen met goed lakken enzo..
Kopse kanten eerst plamuren daarna gronden, lakken etc.quote:Op dinsdag 28 augustus 2018 15:07 schreef archito het volgende:
[..]
2 keer gronden, 2 keer lakken en nog een 2-componentenlak is misschien wel voldoende om de kopse kant goed dicht te krijgen? Het mdf is i.i.g. niet bouwmarktkwaliteit. Er zit wel een spoelbak in het blad maar zal hooguit af en toe gebruikt worden om een emmer o.i.d. te vullen.
De randen van MDF panelen blijven heel zwak.. 1x stoten en er zit een dikke buts in.quote:Op dinsdag 28 augustus 2018 15:07 schreef archito het volgende:
[..]
2 keer gronden, 2 keer lakken en nog een 2-componentenlak is misschien wel voldoende om de kopse kant goed dicht te krijgen? Het mdf is i.i.g. niet bouwmarktkwaliteit. Er zit wel een spoelbak in het blad maar zal hooguit af en toe gebruikt worden om een emmer o.i.d. te vullen.
Lakplamuur houdt pas lekker na 1x gronden (staat ook op de tube)quote:Op dinsdag 28 augustus 2018 15:10 schreef Dr.Hilfiger het volgende:
[..]
Kopse kanten eerst plamuren daarna gronden, lakken etc.
Je hebt het MDF al?quote:Op dinsdag 28 augustus 2018 15:07 schreef archito het volgende:
Het mdf is i.i.g. niet bouwmarktkwaliteit. Er zit wel een spoelbak in het blad
Ik laat mijn hout altijd op maat zagen bij een lokale werkplaats, dus heb er al een wandkast mee gemaakt. Lichtjes opschuren, 2 keer gronden en 2 keer lakken en je ziet geen verschil tussen de kopse kanten en het oppervlak van de plaat. Dat is nog eens wat anders dan dat karton van de gamma dat ik eerst altijd gebruikte. Daar smeerde ik altijd verdunde houtlijm op de kopse kanten om het nog enigszins mooi te krijgen.quote:
Ach ja natuurlijk, dat ik daar zelf niet aan gedacht heb. Ik ga hem omruilen voor een t-stuk morgen en zaag die bocht er wel af, thanks!quote:Op zaterdag 1 september 2018 16:46 schreef tiho1 het volgende:
Ja natuurlijk kan dat. Beste had je een t stuk gehaald en die op de plaats van de bocht erachter gezet, maar lucht komt er sowieso wel bij.
Mooi is anders.
Plamuren en met een sponsje het structuurtje na proberen te bootsen.quote:Op zaterdag 1 september 2018 20:46 schreef FranticDJ het volgende:
Van dat melamine achtig spul, met een klein (korrel) structuurtje er in. Is dat een beetje te repareren/schilderen? Zitten wat oude schroefgaten in etc.
Hmm en zie net dat ik primer moet regelen voor ik wil lakken. Zal wel een klein potje regelen en dan even kijken ergens een stukje proberen waar het niet zo opvalt Tnxquote:Op zaterdag 1 september 2018 20:59 schreef bleiblei het volgende:
[..]
Plamuren en met een sponsje het structuurtje na proberen te bootsen.
Gaat niet 100% onzichtbaar worden, maar je komt wel een eind.
Heb je een foto van het geheel ? Dat is soms zoveel duidelijker.quote:Op zaterdag 8 september 2018 13:37 schreef YourCaptor het volgende:
Ik heb niet echt een klasvraag, maar mogelijk dat hier kenners zitten. Van badkamerspiegels.
We hebben een spiegel met led-verlichting rondom. Nu zitten er ook van die plastic randjes rondom, die niet doorzichtig zijn. Vermoeden is dat ze zijn om diffuus licht te creren, klopt dat? Hebben ze nog een andere functie?
Punt is dat ze loslaten, en de onderste al echt van de spiegel gevallen is. Ik vraag me af of ze per se terug geplaatst zouden moeten worden.
Dat is waar.quote:Op zaterdag 8 september 2018 14:04 schreef Vonkenboer het volgende:
[..]
Heb je een foto van het geheel ? Dat is soms zoveel duidelijker.
Pak eens een nieuw stanley mesje en schraap even met de hout draad mee. Mesje dwars op de draad 90 graden omhoog. Probeer eerst even op een rest stukje hout.quote:Op zaterdag 8 september 2018 18:42 schreef monsterd. het volgende:
Help, ik wil een tafelblad beitsen. Nu had ik voor een aantal kieren houtvuller gebruikt en met het plamuurmes het overschot weggehaald. Vervolgens flink geschuurd. Net wilde ik beginnen met beitsen en bij de eerste rol merkte ik dat er toch wat restant is overgebleven wat vlekken maakt... wat nu?
Schuren met een bandschuurmachine maakt het niet beter, uren regulier schuren heeft ook niet geholpen. Moet ik dan de hele tafel gaan schaven?!?
An sich een goede tip. We hebben uiteindelijk alles heel grof geschuurd met een bandschuurmachine. Daarna wat gladder geschuurd en de tafel door het natte ontvetten kunnen zien of het allemaal weg was. Dat is godzijdank gelukt, dus nu is het blad eindelijk klaar om te beitsenquote:Op zondag 9 september 2018 10:01 schreef jpajs het volgende:
[..]
Pak eens een nieuw stanley mesje en schraap even met de hout draad mee. Mesje dwars op de draad 90 graden omhoog. Probeer eerst even op een rest stukje hout.
Dat is echt om diffuus licht te creren; en hoogstens om vocht weg te kunnen houdenquote:Op zaterdag 8 september 2018 14:24 schreef YourCaptor het volgende:
[..]
Dat is waar.
De spiegel, hier dat plastic randje aan de zijkant.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
De onderkant, waar die plastic rand dus nu weg is:
[ afbeelding ]
Die aluminium dopjes willen nog wel eens gaan oxideren en daarmee een stevige verbinding met het metaal in je ventiel aangaan waardoor je ze cht niet meer los krijgt. Dat kun je vast voorkomen/uitstellen met wat vet, maar het blijft rotzooi. Ik zou kopervet gebruiken en regelmatig checken of je ze nog loskrijgt.quote:Op maandag 10 september 2018 13:09 schreef valentijn101 het volgende:
Voor de zoveelste keer zijn de ventieldopjes van mij auto gejat en nu heb ik van een vriendin een set aluminium dopjes gekregen. Hier staat met grote letters op dat ik ze voor gebruik moet “greasen” is een beetje olijfolie ook goed of moet dat echt van die dikke smeer zijn? (en waar kan ik dat krijgen?)
Yep, tokkievolk dat op de terugweg van de kroeg grappig menen te zijn.quote:Op maandag 10 september 2018 14:19 schreef Metalfreak het volgende:
[..]
Die aluminium dopjes willen nog wel eens gaan oxideren en daarmee een stevige verbinding met het metaal in je ventiel aangaan waardoor je ze cht niet meer los krijgt. Dat kun je vast voorkomen/uitstellen met wat vet, maar het blijft rotzooi. Ik zou kopervet gebruiken en regelmatig checken of je ze nog loskrijgt.
Maar mensen jatten dus je zwarte ventieldopjes
Via AliExpress 100 stuks voor 1,50 ongeveerquote:Op maandag 10 september 2018 14:39 schreef valentijn101 het volgende:
[..]
Yep, tokkievolk dat op de terugweg van de kroeg grappig menen te zijn.
Maar aluminiumdopjes klinken dus niet al te geweldig. (ik ga vergeten om ze af en toe los en vast te draaien) dan maar even bij de garage vragen of ze een grote doos met 100 rubberen dopjes of zo hebben.
Mooi, ga ik voor het eerst iets bestellen via Ali. Bedankt voor de tip.quote:Op maandag 10 september 2018 14:47 schreef Metalfreak het volgende:
[..]
Via AliExpress 100 stuks voor 1,50 ongeveer
Hier voor 97 cent bijvoorbeeld:quote:Op maandag 10 september 2018 14:52 schreef valentijn101 het volgende:
[..]
Mooi, ga ik voor het eerst iets bestellen via Ali. Bedankt voor de tip.
Super, kan ik weer even vooruitquote:Op maandag 10 september 2018 17:07 schreef Metalfreak het volgende:
[..]
Hier voor 97 cent bijvoorbeeld:
http://s.aliexpress.com/Eb6bQf6N
Da's best. Die W is van "Winter" en de 10 is de viscositeit bij (een) wintertemperatuur. Maar voor een grasmaaier is dat amper van belang.quote:Op woensdag 12 september 2018 12:11 schreef valentijn101 het volgende:
Net een nieuwe grasmaaier gekregen. Nu staat er dat er SAE30 motor-olie in moet. Is dat hetzelfde als 10W-30 is is dat anders?
Ahh oke. Dank je wel (waar staat SAE voor ?)quote:Op woensdag 12 september 2018 12:38 schreef blomke het volgende:
[..]
Da's best. Die W is van "Winter" en de 10 is de viscositeit bij (een) wintertemperatuur. Maar voor een grasmaaier is dat amper van belang.
Society of Automotive Engineers. ASME = American Society of Mechanical Engineers API = American Petroleum Institute NACE = National Association of Corrosion Engineersquote:Op woensdag 12 september 2018 13:01 schreef valentijn101 het volgende:
[..]
Ahh oke. Dank je wel (waar staat SAE voor ?)
Eerst bouwbehang eraf, dan met latex van Sikkens.quote:Op woensdag 12 september 2018 14:16 schreef Piles het volgende:
Ik wil binnenkort een muurtje verven, met een niet-standaard kleur waarschijnlijk. Welk merk raden jullie aan om het in 1 keer dekkend te krijgen?
De muur zit bouwbehang op, wit.
Waarom behang er af? Ziet er echt meer dan prima uit.quote:Op woensdag 12 september 2018 14:47 schreef blomke het volgende:
[..]
Eerst bouwbehang eraf, dan met latex van Sikkens.
Vocht uit je latex trekt in je behang, gaat in de lijmlaag zitten, latex hecht niet goed, paier gaat loslaten en bobbels vertonen.quote:Op woensdag 12 september 2018 15:39 schreef Piles het volgende:
Waarom behang er af? Ziet er echt meer dan prima uit.
Alleen die 750 kuub zegt niet zoveel, er moet ook een drukverschil (Delta P) bij worden opgegeven.quote:Op vrijdag 14 september 2018 14:35 schreef Lucky_Strike het volgende:
In onze grote keuken willen we een afzuigkap plaatsen die 1 meter omhoog en daarna 5 meter horizontaal moet afzuigen. Moet ik op bepaalde facturen extra letten? Ik heb er n op het oog die 750 kuub per uur af kan zuigen op de hoogste stand. Kan ik meer doen om te zorgen dat de afzuigkap goed werkt met zo'n lange te overbruggen afstand?
De diameter is 15 centimeter. Maar als dat "altijd goed" is zou de lengte van de buis niet uitmaken? Of begrijp ik dat verkeerd?quote:Op vrijdag 14 september 2018 14:38 schreef blomke het volgende:
[..]
Alleen die 750 kuub zegt niet zoveel, er moet ook een drukverschil (Delta P) bij worden opgegeven.
Mijn ervaring met kanalen, leidingen en drukvalberekeningen is, dat buizen vaak gigantisch worden overgedimensioneerd. Als je de standaard diameter toepast die voor die afzuigkap wordt voorgeschreven, zit je altijd safe.
eerder de capaciteit van de fan.quote:Op vrijdag 14 september 2018 16:48 schreef Lucky_Strike het volgende:
[..]
De diameter is 15 centimeter. Maar als dat "altijd goed" is zou de lengte van de buis niet uitmaken? Of begrijp ik dat verkeerd?
6 - 7 meter buis is niks in installatieland. Bij die diameter en flow kom ik op 100 Pa drukval.quote:Op vrijdag 14 september 2018 16:48 schreef Lucky_Strike het volgende:
De diameter is 15 centimeter. Maar als dat "altijd goed" is zou de lengte van de buis niet uitmaken? Of begrijp ik dat verkeerd?
quote:Op vrijdag 14 september 2018 16:58 schreef lipje het volgende:
[..]
eerder de capaciteit van de fan.
Zorg voor zo min mogelijke verspringingen, bochten etc. Hoe soepeler het verloop hoe minder weerstand en dus hoe beter de afvoer van je lucht plaatsvinden.
Duidelijk. Bedankt heren.quote:Op vrijdag 14 september 2018 17:19 schreef blomke het volgende:
[..]
6 - 7 meter buis is niks in installatieland. Bij die diameter en flow kom ik op 100 Pa drukval.
Prima, gaan we mee aan de slag.quote:Op zaterdag 15 september 2018 15:07 schreef Gieliovd het volgende:
Smeren maar. Daarna weer lossnijden en met een natte kwast nasmeren.
Later kitten met acrylaatkit.
Zoiets:quote:Op zaterdag 15 september 2018 15:10 schreef Makrolon het volgende:
Ik moet gempregneerde blokhutprofielen in elkaar lijmen, komen in de buitenlucht. Pak ik hier gewone waterbestendige houtlijm voor of beter bruislijm?
Zaagsnede is dunner.. En het zijn trek zagen.. Dus je zaagt met een trekkende beweging in plaats van de duwende beweging. Het is hierdoor wat 'makkelijker' om te zagen.quote:Op zaterdag 15 september 2018 16:04 schreef FlippingCoin het volgende:
Ik kijk de laatste tijd wel eens filmpjes op YT over mensen die dingen maken van hout, maar ik zie dat ze allemaal Japanse zagen gebruiken, zijn deze beter voor precieze dingen of zo?
Saludos cordiales Flip.
Ah cool duidelijk.quote:Op zaterdag 15 september 2018 16:13 schreef FranticDJ het volgende:
[..]
Zaagsnede is dunner.. En het zijn trek zagen.. Dus je zaagt met een trekkende beweging in plaats van de duwende beweging. Het is hierdoor wat 'makkelijker' om te zagen.
Zijn niet per definitie beter. Een scherpe zaag moet je hebben.
Als je het los moet meppen dan was het niet nodig geweestquote:Op zaterdag 15 september 2018 17:59 schreef FranticDJ het volgende:
Hm. We hebben beton aangeheeld vanmiddag.. Alleen vergeten het 'oude' beton aan te branden. Valt voor 90% onder een RVS strip die er overheen komt.
Groot probleem? Kan ik komende week alles weer los meppen, aanbranden en opnieuw beton storten?
Zal wel kijken hoe vast het zit dan Heb met oud laminaat een 'bekisting' gemaakt hehe..Als het loslaat met het verwijderen daarvan tja, dan beginnen we overnieuw.quote:Op zaterdag 15 september 2018 19:58 schreef Deshain het volgende:
[..]
Als je het los moet meppen dan was het niet nodig geweest
En dan komt zaag techniek om de hoek kijken. In dit filmpje worden alleen zichtlijnen gezaagd. Verder zoals gezegd gaat het om een scherpe zaag.quote:Op zaterdag 15 september 2018 16:14 schreef FlippingCoin het volgende:
[..]
Ah cool duidelijk.
ขอแสดงความนับถือ Flip.
SPOILER: P.S. Ja, ik ben een kloon.Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Hier kan ik zo te zien wel wat mee. Ik ga me er in verdiepen. Ziet er op het eerste gezicht goed uit. Bedankt!quote:Op donderdag 20 september 2018 14:29 schreef FranticDJ het volgende:
Er zijn Kaku mogelijkheden..
ik had een Kaku ontvanger op mijn garagedeur. Sta je best vreemd te kijken als ineens je deur open staat als je thuis komt.. Duurde ook even voordat ik deze ontvanger gevonden had en doorhad dat het kwam als de buren verlichting schakelden. Die ontvanger er dus zeer snel af gerausd.
Zou dan eerder richting Z-Wave achtigen kijken is wat veiliger.
https://www.robbshop.nl/fibaro-rolluik-schakelaar-v2?sqr=garage& bijvoorbeeld.
Tja, ik vind het lastig om er een exact gewicht op te hangen. Maar een aantal doosjes met speelgoed en dergelijke.quote:Op zaterdag 22 september 2018 01:18 schreef bluemoon23 het volgende:
Wat noem jij "middelzware zaken" ?
Hoe zwaar is dit ?
quote:Op zaterdag 22 september 2018 08:52 schreef bleiblei het volgende:
nee, dat gaat niets worden. Een boekenplank gaat op 1m al flink doorhangen. Daarnaast is plaatmateriaal vinden van 262 lang al een uitdaging.
Maar ik ben op pinterest ooit een oplossing tegen gekomen die wel werkt. Als je aan het plafond balkjes schroeft in een T vorm (maar dan met de brede kant naar beneden) en je haal opslagboxen met een rand, dan kan je die opslagboxen tussen de balkjes schuiven zodat ze blijven hangen.
Iemand ?quote:Op zaterdag 15 september 2018 20:23 schreef FranticDJ het volgende:
Nog een vraag.. Ik ga dus gaten boren en muren injecteren.. Waarmee vul ik die gaten 't best op? Gewoon portlandcement (komt nog waterglas meuk bij dan als additief)?
Cement kan. Maar cement met waterglas heb ik eens geprobeerd, dat werkt niet. Je moet de cement tot mortel maken met water, uitharden in de gaten en dan pas waterglas erbij.quote:Op zaterdag 15 september 2018 20:23 schreef FranticDJ het volgende:
Nog een vraag.. Ik ga dus gaten boren en muren injecteren.. Waarmee vul ik die gaten 't best op? Gewoon portlandcement (komt nog waterglas meuk bij dan als additief)?
Hmm bijzonder.. Staat namelijk op dat waterglas dat je het spul al bij het mengen tot specie toe kan voegen.. Goed om te weten iig! tnx!quote:Op zaterdag 22 september 2018 12:10 schreef blomke het volgende:
[..]
Cement kan. Maar cement met waterglas heb ik eens geprobeerd, dat werkt niet. Je moet de cement tot mortel maken met water, uitharden in de gaten en dan pas waterglas erbij.
Je kan 't proberen; met mijn specie werkte 't niet. Werd stoffige zooi. Waterglas is nl. geen water.quote:Op zaterdag 22 september 2018 12:16 schreef FranticDJ het volgende:
Hmm bijzonder.. Staat namelijk op dat waterglas dat je het spul al bij het mengen tot specie toe kan voegen.. Goed om te weten iig! tnx!
Zal eens experimenterenquote:Op zaterdag 22 september 2018 12:24 schreef blomke het volgende:
[..]
Je kan 't proberen; met mijn specie werkte 't niet. Werd stoffige zooi. Waterglas is nl. geen water.
Maar ik lees nu dat het wel opgelost is in water. Kan dus wrsch wel.
Nog een vraagje trouwens: heb jij in 1x heel je muur van gaten voor zien of steeds secties van 1.5-2m gedaan? Voorlopig ben ik het laatste van plan.quote:Op zaterdag 22 september 2018 12:24 schreef blomke het volgende:
[..]
Je kan 't proberen; met mijn specie werkte 't niet. Werd stoffige zooi. Waterglas is nl. geen water.
Maar ik lees nu dat het wel opgelost is in water. Kan dus wrsch wel.
Ik heb geen gaten geboord, maar de kelderwand van een nieuwe cementlaag (tegen vocht) gestuukt. Maar dat werkte dus niet. Daarna heb ik gewone mortel aangebracht en daar waterglas in gempregneerd. Na 5 jaar werkt dat ook niet meer.quote:Op zaterdag 22 september 2018 20:16 schreef FranticDJ het volgende:
[..]
Nog een vraagje trouwens: heb jij in 1x heel je muur van gaten voor zien of steeds secties van 1.5-2m gedaan? Voorlopig ben ik het laatste van plan.
Ah ach ik probeer dit.. Als het 5 jaar houdt ben ik tevreden, verwacht er dan niet meer te wonenquote:Op zaterdag 22 september 2018 22:04 schreef blomke het volgende:
[..]
Ik heb geen gaten geboord, maar de kelderwand van een nieuwe cementlaag (tegen vocht) gestuukt. Maar dat werkte dus niet. Daarna heb ik gewone mortel aangebracht en daar waterglas in gempregneerd. Na 5 jaar werkt dat ook niet meer.
Wat is dan het probleem en de plek(ken)??quote:
Huidige stucwerk heeft los gelaten en laminaat komt omhoog. Binnenmuren zijn vochtig. Ben nu met wat persoonlijke problemen aan 't dealen, maar zodra er tijd is gaat de huidige vloer er uit.. Kijken of ik de oorzaak kan vinden. Maar vermoed optrekkend vocht. Bekend probleem in 't dorp.quote:Op zaterdag 22 september 2018 22:23 schreef blomke het volgende:
[..]
Wat is dan het probleem en de plek(ken)??
Hmmm….. je zou kunnen beginnen met waterglas te impregneren via het muuroppevlak.quote:Op zaterdag 22 september 2018 22:24 schreef FranticDJ het volgende:
Huidige stucwerk heeft los gelaten en laminaat komt omhoog. Binnenmuren zijn vochtig.
Mja ach, impregneren/gaten boren en er in gieten.. Denk dat 't laatste dan een meer afdoende effect heeft.quote:Op zaterdag 22 september 2018 22:25 schreef blomke het volgende:
[..]
Hmmm….. je zou kunnen beginnen met waterglas te impregneren via het muuroppevlak.
Sterkte man, maar met betrekking tot vochtige binnenmuren, goed uitzoeken waar het vandaan komt, dit is een slecht tekenquote:Op zaterdag 22 september 2018 22:24 schreef FranticDJ het volgende:
[..]
Huidige stucwerk heeft los gelaten en laminaat komt omhoog. Binnenmuren zijn vochtig. Ben nu met wat persoonlijke problemen aan 't dealen, maar zodra er tijd is gaat de huidige vloer er uit.. Kijken of ik de oorzaak kan vinden. Maar vermoed optrekkend vocht. Bekend probleem in 't dorp.
Tnx. Waarschijnlijk gewoon grondwater/westerschelde waterquote:Op zaterdag 22 september 2018 22:34 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Sterkte man, maar met betrekking tot vochtige binnenmuren, goed uitzoeken waar het vandaan komt, dit is een slecht teken
quote:Op zaterdag 22 september 2018 08:52 schreef bleiblei het volgende:
nee, dat gaat niets worden. Een boekenplank gaat op 1m al flink doorhangen. Daarnaast is plaatmateriaal vinden van 262 lang al een uitdaging.
Maar ik ben op pinterest ooit een oplossing tegen gekomen die wel werkt. Als je aan het plafond balkjes schroeft in een T vorm (maar dan met de brede kant naar beneden) en je haal opslagboxen met een rand, dan kan je die opslagboxen tussen de balkjes schuiven zodat ze blijven hangen.
Thanks. Ik denk ook niet dat dit hem gaat worden, maar ik kan in ieder geval verder denken. Ik ga toch maar voor de dwarsliggers denk ik. Dan maar iets minder ruimte.quote:
Dank, maar deze had ik al gevonden en hielp helaas niet aangezien er geen schroefje inzit . Net ander type denk ik?quote:Op zondag 23 september 2018 20:11 schreef akatar het volgende:
misschien:
https://www.praxis.nl/voo(...)cys-ventilator-open/
quote:Op zondag 23 september 2018 21:27 schreef Badeendje030 het volgende:
[..]
Dank, maar deze had ik al gevonden en hielp helaas niet aangezien er geen schroefje inzit . Net ander type denk ik?
Staat letterlijk in de tekst op die paginaquote:Het plaatje in de omschrijving geeft het schroefje aan waarmee je het kapje extra vast kunt zetten.
Om het kapje te verwijderen zet je een brede platte schroevendraaier op de plek waar de gaatjes zitten en wip je deze open, dit herhaal je ook op de andere hoek en als het nodig is ook aan de andere kant van de ventilator.
Volgens mij is gaat het met Natriumsilicaat om een chemische reactie met de cement. Ik heb het gevoel dat je dit in 1x goed moet doen of dat je anders blijft klooien.quote:Op zaterdag 22 september 2018 22:25 schreef blomke het volgende:
[..]
Hmmm….. je zou kunnen beginnen met waterglas te impregneren via het muuroppevlak.
Volgens mij gaat het erom dat waterglas 100% zuiver f in water opgelost kan zijn, in verschillende concentraties. Zolang daar geen duidelijkheid over staat, is er niet veel over te zeggen.quote:Op zondag 23 september 2018 23:35 schreef theiz het volgende:
Volgens mij is gaat het met Natriumsilicaat om een chemische reactie met de cement. Ik heb het gevoel dat je dit in 1x goed moet doen of dat je anders blijft klooien.
Lange termijn ervaringen en eventuele vochtdoorslag.. prijzen ?quote:Op dinsdag 2 oktober 2018 17:53 schreef Gieliovd het volgende:
Nee maar wel veel over gehoord en gelezen tijdje terug. Schijnt mooi spul te zijn dat isoleert, heel licht is en voldoende sterk als dekvloer.
Wat zijn je vraagstukken?
wordt vaak gebruikt als werkvloertje onder de funderingsbekisting.quote:
Ben eerder benieuwd naar de toepassing als gesoleerde vloer voor bv een woonkamerquote:Op dinsdag 2 oktober 2018 22:04 schreef lipje het volgende:
[..]
wordt vaak gebruikt als werkvloertje onder de funderingsbekisting.
open celstructuur: weinig isolatiequote:Op dinsdag 2 oktober 2018 23:21 schreef FranticDJ het volgende:
[..]
Ben eerder benieuwd naar de toepassing als gesoleerde vloer voor bv een woonkamer
je moet toch wat om je product te promotenquote:Op woensdag 3 oktober 2018 00:43 schreef gFranticDJ het volgende:
Vandaar dat er overal geadverteerd wordt met de isolerende werking van schuimbeton
Tot deze vraag gisteren werd gesteld was ik niet bekend met het product schuimbeton en n snelle google later zat ik op een website van een bedrijf die 't probeerde te verkopen als isolatiemiddel waarbij het argument werd gebruikt 'je kruipruimte is toch praktisch nutteloos, dus dan kun je 'm net zo goed vullen met ons schuimbeton voor isolatie'. Vreemd genoeg vond ik het geen overtuigend argument...quote:Op woensdag 3 oktober 2018 06:42 schreef lipje het volgende:
[..]
je moet toch wat om je product te promoten
Dat is wel een "sterk" advies..je zou maar iets als glasvezel aangelegd krijgen, interessant hoe ze dan de glaskabel je woning in schieten.quote:Op woensdag 3 oktober 2018 16:15 schreef Setheh het volgende:
[..]
Tot deze vraag gisteren werd gesteld was ik niet bekend met het product schuimbeton en n snelle google later zat ik op een website van een bedrijf die 't probeerde te verkopen als isolatiemiddel waarbij het argument werd gebruikt 'je kruipruimte is toch praktisch nutteloos, dus dan kun je 'm net zo goed vullen met ons schuimbeton voor isolatie'. Vreemd genoeg vond ik het geen overtuigend argument...
Gaat het dan om het opvullen onder een bestaande vloer of om een ondervloer voor een nieuwe vloer met bijv. vloerverwarming?quote:Op woensdag 3 oktober 2018 16:15 schreef Setheh het volgende:
Tot deze vraag gisteren werd gesteld was ik niet bekend met het product schuimbeton en n snelle google later zat ik op een website van een bedrijf die 't probeerde te verkopen als isolatiemiddel waarbij het argument werd gebruikt 'je kruipruimte is toch praktisch nutteloos, dus dan kun je 'm net zo goed vullen met ons schuimbeton voor isolatie'.
Heel leuk je kruipruimte opvullen met schuimbeton, alleen moet het dan wel droog zijn, anders zuigt het schuimbeton vocht op (capilaire werking) en is het niets meer met isolatie, krijg het er dan maar eens uitquote:Op woensdag 3 oktober 2018 16:15 schreef Setheh het volgende:
[..]
Tot deze vraag gisteren werd gesteld was ik niet bekend met het product schuimbeton en n snelle google later zat ik op een website van een bedrijf die 't probeerde te verkopen als isolatiemiddel waarbij het argument werd gebruikt 'je kruipruimte is toch praktisch nutteloos, dus dan kun je 'm net zo goed vullen met ons schuimbeton voor isolatie'. Vreemd genoeg vond ik het geen overtuigend argument...
Bij mij om ondervloer voor een cementdek. En uiteraard met een goede folie er onder tegen vocht doorslag.quote:Op woensdag 3 oktober 2018 16:51 schreef blomke het volgende:
[..]
Gaat het dan om het opvullen onder een bestaande vloer of om een ondervloer voor een nieuwe vloer met bijv. vloerverwarming?
Staat ie op pootjes die een eindje naar binnen staan vanuit de 'facade'? Beetje puzzelen met zagen enzo. Maar moet wel lukkenquote:Op woensdag 3 oktober 2018 17:12 schreef Blackman het volgende:
Laminaat om de koelkast heen leggen. Wordt dat wat?
(Achtergrond: koelkast past nu precies onder keukenkastjes en dat gaat vermoedelijk niet meer passen na leggen laminaat i.p.v. huidige dunner vinyl.)
[ afbeelding ]
Als je de koelkast even omhoog duwt (tegen de bovenkant duwen), kan je misschien een paar cm eronder leggen?quote:Op woensdag 3 oktober 2018 17:12 schreef Blackman het volgende:
Laminaat om de koelkast heen leggen. Wordt dat wat?
(Achtergrond: koelkast past nu precies onder keukenkastjes en dat gaat vermoedelijk niet meer passen na leggen laminaat i.p.v. huidige dunner vinyl.)
[ afbeelding ]
Even totaal anders denken. Bij de A****n ligt een setje van drie afstand bedienbare schakelaars. Daarbij hoort nog eentje die ik zelf bij C***d gekocht heb. In de bijbehorende app kan je inschakelen op schemer plus or minus de tijd die je wil. Setjes van de A****n is niet waterdicht dus even slopen en de bijbehorende print in een warteldoos t65 plaatsen. Het is een totaal andere benadering maar nu vanaf je adres in timboektoestan mits je internet hebt in en uit te schakelen. Het begin is even een investering maar daarna voor 3,33 tot 99 schakelingen mogelijk.quote:Op woensdag 3 oktober 2018 17:06 schreef Legwieh het volgende:
Maatje van mij heeft een schemer/tijdschakelaar voor zijn tuinverlichting.
https://www.sandervunderi(...)bouwde-tijdklok.html
Deze dus.
Donker, en het is laat dan lamp aan. om 00.00uur gaat de lamp weer uit.
Nu zit hiervoor een schakelaar, hiermee dacht hij handig alles uit te kunnen zetten als hij bijvoorbeeld op vakantie is. Dan hoeft van hem de lamp savonds niet te branden.
Echter nu komt hij tot de conclusie dat dat niet handig is.
Hij wil de schakelaar nu anders gaan gebruiken.
Dat wil zeggen .hij wil nu zeggen.
Schakelaar aan = tijd/schemerschakelaar staat in werking
schakelaar uit = tijd/schemerschakelaar wordt omzeilt en het licht staat altijd aan (handig als je na 12uur nog buiten zit)
kan dit met de standaard schakelaar die hij nu heeft, en zo ja hoe moet dit dan aangesloten worden?
Alvast bedankt.
Nee, er is echt geen ruimte tussen bovenkant koelkast en keukenkastjes.quote:Op woensdag 3 oktober 2018 17:21 schreef blomke het volgende:
[..]
Als je de koelkast even omhoog duwt (tegen de bovenkant duwen), kan je misschien een paar cm eronder leggen?
Ik ben al aan deze koelkast gebonden gezien de vrij vaste maar tussen keukenkastjes en grond. Jij zou wat inkepingen maken richting pootjes zodat het geheel dieper valt en het daarbij laten?quote:Op woensdag 3 oktober 2018 17:12 schreef FranticDJ het volgende:
[..]
Staat ie op pootjes die een eindje naar binnen staan vanuit de 'facade'? Beetje puzzelen met zagen enzo. Maar moet wel lukken
Al ben je dan wel gebonden aan deze koelkast.. Mocht deze ooit kapot gaan
Bijvoorbeeld ja Of gewoon strak tegen de pootjes. Daarmee valt het als 't goed is nog een stukje onder de 'rand' van de koelkast. Al moet je dan wel ff in de gaten houden dat de boel nog wel wat kan werkenquote:Op woensdag 3 oktober 2018 17:34 schreef Blackman het volgende:
[..]
Ik ben al aan deze koelkast gebonden gezien de vrij vaste maar tussen keukenkastjes en grond. Jij zou wat inkepingen maken richting pootjes zodat het geheel dieper valt en het daarbij laten?
Ik laat het leggen dus dat wordt dan even aftekenen rond de pootjes en vinyl wegsnijden waar de de koelkast geen contact maakt. Snap ik je goed?
Kastjes hoger hangen misschien een mogelijkheid.quote:Op woensdag 3 oktober 2018 17:12 schreef Blackman het volgende:
Laminaat om de koelkast heen leggen. Wordt dat wat?
(Achtergrond: koelkast past nu precies onder keukenkastjes en dat gaat vermoedelijk niet meer passen na leggen laminaat i.p.v. huidige dunner vinyl.)
[ afbeelding ]
Reken op 0,5 1 cm speling, afhankelijk van de keukenbreedtequote:Op woensdag 3 oktober 2018 17:36 schreef FranticDJ het volgende:
Al moet je dan wel ff in de gaten houden dat de boel nog wel wat kan werken
Dat kan, maar dat maatje van me wil liever gewoon dat ik ff twee of drie draadjes omwissel als dat kan.quote:Op woensdag 3 oktober 2018 17:22 schreef jpajs het volgende:
[..]
Even totaal anders denken. Bij de A****n ligt een setje van drie afstand bedienbare schakelaars. Daarbij hoort nog eentje die ik zelf bij C***d gekocht heb. In de bijbehorende app kan je inschakelen op schemer plus or minus de tijd die je wil. Setjes van de A****n is niet waterdicht dus even slopen en de bijbehorende print in een warteldoos t65 plaatsen. Het is een totaal andere benadering maar nu vanaf je adres in timboektoestan mits je internet hebt in en uit te schakelen. Het begin is even een investering maar daarna voor 3,33 tot 99 schakelingen mogelijk.
De bruine die de schemerschakelaar in gaat (voeding) maak je aan de normale schakelaar, de draad die vervolgens uit je normale schakelaar komt maak je ook aan de lamp.quote:Op woensdag 3 oktober 2018 17:06 schreef Legwieh het volgende:
Maatje van mij heeft een schemer/tijdschakelaar voor zijn tuinverlichting.
https://www.sandervunderi(...)bouwde-tijdklok.html
Deze dus.
Donker, en het is laat dan lamp aan. om 00.00uur gaat de lamp weer uit.
Nu zit hiervoor een schakelaar, hiermee dacht hij handig alles uit te kunnen zetten als hij bijvoorbeeld op vakantie is. Dan hoeft van hem de lamp savonds niet te branden.
Echter nu komt hij tot de conclusie dat dat niet handig is.
Hij wil de schakelaar nu anders gaan gebruiken.
Dat wil zeggen .hij wil nu zeggen.
Schakelaar aan = tijd/schemerschakelaar staat in werking
schakelaar uit = tijd/schemerschakelaar wordt omzeilt en het licht staat altijd aan (handig als je na 12uur nog buiten zit)
kan dit met de standaard schakelaar die hij nu heeft, en zo ja hoe moet dit dan aangesloten worden?
Alvast bedankt.
Heb je dan niet kans dat de klok dan geen spanning meer heeft als ie te lang overbrugd wordt?quote:Op woensdag 3 oktober 2018 20:04 schreef Makrolon het volgende:
[..]
De bruine die de schemerschakelaar in gaat (voeding) maak je aan de normale schakelaar, de draad die vervolgens uit je normale schakelaar komt maak je ook aan de lamp.
Met het risico dat n van de kinderen 'm omzet als jij net aan de fitting staat te schroeven. Groep afschakelen, meterkast op slot en sleutel bij je houden.quote:Op donderdag 4 oktober 2018 13:49 schreef kibo het volgende:
Waarom moet ik bij het aansluiten van een plafondlamp de hele groep afschakelen (volgens montagehandleiding) ?
Is het uitschakelen vd lamp dmv de wandschakelaar niet voldoende?
De klok houd gewoon spanning en blijft doorlopen.quote:Op donderdag 4 oktober 2018 08:20 schreef nanuk het volgende:
[..]
Heb je dan niet kans dat de klok dan geen spanning meer heeft als ie te lang overbrugd wordt?
Ik snap niet waarom er niet een dergelijke functie ingebouwd is in dat ding.
Dat, plus, als het een centraaldoos betreft kom je nog live wires tegen als je alleen de lichtschakelaar uitzet.quote:Op donderdag 4 oktober 2018 14:04 schreef blomke het volgende:
[..]
Met het risico dat n van de kinderen 'm omzet als jij net aan de fitting staat te schroeven. Groep afschakelen, meterkast op slot en sleutel bij je houden.
Het belangrijkste is, dat de gipsplaten een schuin afgewerkte kant hebben (V-vorm) en type AK zijn (in t.t.t. RK met Ronde Kant).quote:Op zondag 7 oktober 2018 23:04 schreef Erik het volgende:
Ik heb het kippengaas stucwerk inclusief schimmel uit m'n badkamer verwijderd, wil nu Knauf Greenboard gaan plaatsen (alleen voor het plafond).
In totaal is het maar zo'n 4 m2. De nader smeer ik met Uniflott dicht. Kan ik dit vervolgens met verf als afwerklaag afmaken, of is stuccen absoluut een must voor deze gipsplaten?
Indien verf gewoon mogelijk is, iemand nog een tip voor een merk?
quote van gamma.nl:quote:Op dinsdag 9 oktober 2018 07:19 schreef VenusFlyTrap het volgende:
Goedemorgen :-) hopelijk ben ik in het juiste topic voor deze vraag.
Binnenkort gaan wij onze badkamer verbouwen. Wij = mijn man met schoonpa en een beetje hulp van mij voor het koffiezetten, koekjes en lunch
Om een lang verhaal kort te maken:
Onze gasleiding van aansluiting is 2 jaar geleden door een erkent loodgieter (laten we hem loodgieter A noemen) aangelegd in 15mm en is ongeveer 5 meter lang. Klein appartement.
Bij het maken van een offerte kwam er een andere erkende loodgieter (loodgieter B) langs en gaf aan dat de leiding 22mm dik moet zijn en deze volledig vervangen moet worden. Toevallig hadden wij laatst een probleem met onze gasleiding en heeft hij dit opgelost. Ik vertelde hem van de offerte en hij gaf aan dat het normaal is om CV leidingen aan te leggen in 15mm en hij dit ook doet in woonhuizen, tot een lengte van 15 meter.
Nu zijn wij bezig met een 3e offerte om hier ook onafhankelijk te vragen over de gasleiding van 15mm. Loodgieter B heeft een offerte gemaakt van ongeveer 1/10e van de prijs van loodgieter A.
TL;DR gasleiding naar CV van ongeveer 5 meter lang is 15mm dik, mag dit?
Kortom, hangt er dus vanaf waar de gasleiding naar toe loopt.quote:Materiaalkeuze
Voor gasleidingen is roodkoperen buis het meest geschikte leidingmateriaal voor de doe-het-zelver. Andere materialen (speciale kunststofsoorten, staal) vereisen speciale gereedschappen die voor de incidentele klusser te duur zijn. Gebruik bij voorkeur roodkoperen buis. Doorgaans is een diameter van 22 mm voldoende voor een cv-ketel en 15 mm voor andere gastoestellen. Bij de verbindingsstukken heb je de keuze: solderen of knellen. Gebruik alleen verbindingsstukken, die voorzien zijn van het Gastec Qa-keurmerk. Nabij elk gastoestel moet een afzonderlijke aansluitkraan met Gastec Qa-keurmerk worden aangebracht.
Dan had ik niet hoeven gravenquote:Op dinsdag 9 oktober 2018 12:50 schreef Gieliovd het volgende:
Ik zou zeggen "zo diep dat je gunstig afschot kunt creren".... zo min mogelijk roeren!
Als het werkt met 15 mm is er geen probleem. Ik kom zelf uit de stromings(theorie & praktijk)hoek (zowel vloeistoffen als gassen) en weet dat veel leidingen enorm worden overgedimensioneerd. Nou zal een stuk van 5 m in 15 resp. 22 mm zowel qua kosten als qua drukval weinig verschillen maar er is in principe niets aan de hand.quote:Op dinsdag 9 oktober 2018 08:55 schreef VenusFlyTrap het volgende:
Als ik de tekst zo lees is de leiding te dun en had loodgieter B gelijk.
Wat is dan het probleem? Als je onder de fundering door kunt, ben je er toch? Of moet je op de gresbuis aansluiten?quote:Op dinsdag 9 oktober 2018 12:36 schreef FranticDJ het volgende:
Ik ben bezig om een nieuw pvc hoofd afvoer door m’n woonkamer te leggen.. vraag me alleen af hoe diep ik die moet leggen.. heb tot 90cm uitgegraven.. maar op 70 onder het maaiveld houdt de fundering al op...
Nee graaf dan idd onder de fundering door als dat beetje wil. Stugge klei enzo.quote:Op dinsdag 9 oktober 2018 13:33 schreef blomke het volgende:
[..]
Wat is dan het probleem? Als je onder de fundering doorkunt, ne je er toch? Of moet je op de gresbuis aansluiten?
Gewoon doen.quote:Op dinsdag 9 oktober 2018 13:34 schreef FranticDJ het volgende:
Nee graaf dan idd onder de fundering door als dat beetje wil. Stugge klei enzo.
Dit is een ‘loze’ extra pvc buis voor het geval dat.
tnx, wel een partij stugge klei.. maar de bulk is er uit.quote:
Dank!quote:Op dinsdag 9 oktober 2018 13:31 schreef blomke het volgende:
[..]
Als het werkt met 15 mm is er geen probleem. Ik kom zelf uit de stromings(theorie & praktijk)hoek (zowel vloeistoffen als gassen) en weet dat veel leidingen enorm worden overgedimensioneerd. Nou zal een stuk van 5 m in 15 resp. 22 mm zowel qua kosten als qua drukval weinig verschillen maar er is in principe niets aan de hand.
Ik ken hele CV installaties uitgevoerd in 22 mm waar een lullig radiatortje aanhangt. De buizen geven al bijna net zoveel warmte af als de radiator, zeker bij LT systemen.
Als die grote dikke buizen zijn nergens voor nodig.
Gelul van een dronken aarebei.quote:Op dinsdag 9 oktober 2018 20:27 schreef VenusFlyTrap het volgende:
Loodgieter B zei dat er minder gas doorheen komt door de hogere weerstand van de smallere pijp waardoor de ketel een lager rendement krijgt.
Haha, dank. Stelt ons weer gerust.quote:
Zo te zien een houten kozijn. Even met een inbus de hele scharnier er uit draaien. Zie het gaatje aan de voorkant. Dan even met wat lucifer houtjes zonder de zwavel en wat houtlijm het onderste gat iets opvullen. En of twee lucifers moet genoeg zijn.quote:Op woensdag 10 oktober 2018 08:44 schreef Yozzz het volgende:
Een hele kleine klusvraag van een noob: hoe stel je de scharnieren van een deur? En dan specifiek: hoe stel je het gedeelte dat op het kozijn vast zit?
Beeldmateriaal: de twee bovenste scharnieren zitten goed, de onderste zit niet helemaal lekker. Hoe zet je die goed vast gelijk de bovenste twee?
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Thanks! Het deel 'even met een inbus / gaatje aan de voorkant' was al voldoende. De deur hangt weer goed, aandraaien was het enige wat nodig was. Ik heb meteen even geleerd dat die dingen 'inboorpaumelles' hetenquote:Op woensdag 10 oktober 2018 09:19 schreef jpajs het volgende:
[..]
Zo te zien een houten kozijn. Even met een inbus de hele scharnier er uit draaien. Zie het gaatje aan de voorkant. Dan even met wat lucifer houtjes zonder de zwavel en wat houtlijm het onderste gat iets opvullen. En of twee lucifers moet genoeg zijn.
Mocht het een stalen kozijn zijn..... Dan neem je de bovenzijde van een kunsstof plug (fischer)/ Als een soort afstand houder.
Ook die kan te ruim zijn waardoor het straks weer loskomt. Truc met de lucifer werkt dan ook.quote:Op woensdag 10 oktober 2018 09:25 schreef Yozzz het volgende:
[..]
Thanks! Het deel 'even met een inbus / gaatje aan de voorkant' was al voldoende. De deur hangt weer goed, aandraaien was het enige wat nodig was. Ik heb meteen even geleerd dat die dingen 'inboorpaumelles' heten
Top, ik hou het in het achterhoofd.quote:Op woensdag 10 oktober 2018 09:27 schreef jpajs het volgende:
[..]
Ook die kan te ruim zijn waardoor het straks weer loskomt. Truc met de lucifer werkt dan ook.
Gaas is leuk, behalve met een grotere en beetje wilde hondquote:Op donderdag 11 oktober 2018 09:25 schreef manny het volgende:
hallo, ik ga een buitenhok voor een hond maken. een ren van ongeveer 5 bij 4 meter en een hokje erin. ik zat te denken aan een houten frame en dan gaas gebruiken
ik schat mijn eigen klus-skills 4/10, maar dit lijkt me met wat geduld wel te doen (hond does not care about schoonheidsfoutjes)
iemand tips, trucs, ervaringen ?
thanks. ik ga eens op zoek naar wat b keus spul en ik heb online sterk gaas speciaal voor grote honden gekocht, hij is nogal lomp namelijk.quote:Op donderdag 11 oktober 2018 13:50 schreef PerryVogelbekdier het volgende:
[..]
Gaas is leuk, behalve met een grotere en beetje wilde hond
Die duwt heel het gaas aan gort, of je moet duurder en dik gaas nemen.
Voor mijn broer moesten we hetzelfde maken.
Wij hebben een 2e hands kennel gekocht (waren 3 delen en kostte slechts een paar tientjes).
Achterkant hebben we gemaakt van 4 palen (alles staat op op beton bandjes), rabatdelen er tegen, zodat je achterkant mooi dicht is.
De kennel bevestigd met bouten/moeren aan de palen.
Dakframe gemaakt van wat vuren balken, en die ook met bouten/moeren vast gezet aan de kennel en daar zo'n polyester golf dak (van de rol) met schuine afloop erop.
Al met al kost het dan de kop niet, en je kan b-keus balken nemen, omdat het niet zo nauw komt met de rechtheid van de balken..
Kan je proberen, maar ik weet dat gips lastig oplost. Evt. cementsluierverwijderaar proberen.quote:Op donderdag 11 oktober 2018 10:24 schreef Chicolade het volgende:
Ga ik hier een paar uur op moeten schrobben met een tandenborstel en eventueel wat schoonmaakazijn, of zijn hier snellere oplossingen voor te verzinnen? Het heeft geen zin om te eisen dat de aannemer dit oplost, ik zoek gewoon een snelle oplossing om dit zelf te regelen zodat ik hier niet nog maanden tegenaan moet kijken.
Ja kan op die manier. Je kan zelf een mal maken die je precies uitzaagt en schuurt naar je eigen zin en hem dan kopiren met een frees. Onder of bovenlager maakt alleen uit waar je de mal plaatst.quote:Op dinsdag 16 oktober 2018 19:56 schreef derLudolf het volgende:
Hoe kun je het makkelijkste een vorm overnemen met de de bovenfrees. Vorm ruw uitzagen en dan frees met bovenlager langs het origineel?
Ik wil deze vorm kopiren uit het ladefrontje, die ga ik van massief hout maken
https://m2.ikea.com/nl/nl/p/alex-ladeblok-op-wielen-wit-40196241/
Met zagen krijg je het nooit zo glad denk ik vandaar de nabewerking met frees.
Ik ben verbaasd dat je aansluiting werkt;quote:Op dinsdag 16 oktober 2018 20:15 schreef Legwieh het volgende:
sorry jongens maar ik kom er echt niet uit. dus wie helpt me even.
Ik heb deze schemerschakelaar.
Dan heb ik stroom in (blauw, bruin, Groen/Geel)
Schakelaar 1 (blauw, bruin, groen/geel , ingaand en uitgaand dus alles 2x)
Schemerschakelaar (zie afbeelding)
en electra uit (richting wcd) (blauw, bruin, groen/geel)
Welke draadjes moet ik aan wat knopen? Bij de schemerschakelaar zit ook nog een brug die origineel tussen, d2 en L zit.
[ afbeelding ]
Ik wil dat het bij het donker worden de lamp aangaat (op de schemerschakelaar dus)
maar dat ik hem ook handmatig aan kan zetten met de schakelaar.
Wie legt mij in dummy-taal uit welke draadjes op elkaar moeten, zodat ik dit gefixed krijg want ik ben al uren aan het pielen en het lukt maar niet.
Dat heeft er niets mee te maken. Het belangrijkste is dat deze schakelaar (zonder brug!) potentiaal vrij schakelt, d.w.z. de schakelaar is niet op de nul en/of fase aangesloten. Dus dat bruin/blauw verkeerd om zitten, is onduidelijk, maar werkt prima. Vergelijk met een stekker omdraaien.quote:Op woensdag 17 oktober 2018 00:37 schreef Setheh het volgende:
Vermoedelijk zijn de kleuren aan de andere kant van de muur op dezelfde foute wijze aangesloten, anders had je vonken gehad. Nu zijn de kleurtjes maar indicatoren voor de duidelijkheid, maar het zal waarschijnlijk wel bijdragen aan jouw verwarring.
Je hebt dus:quote:Op dinsdag 16 oktober 2018 20:15 schreef Legwieh het volgende:
Ik heb deze schemerschakelaar.
Dan heb ik stroom in (blauw, bruin, Groen/Geel)
Schakelaar 1 (blauw, bruin, groen/geel , ingaand en uitgaand dus alles 2x)
Schemerschakelaar (zie afbeelding)
en electra uit (richting wcd) (blauw, bruin, groen/geel)
Update je topic eens ben wel benieuwd hoe je bureau er nu uitziet.quote:Op dinsdag 16 oktober 2018 23:11 schreef derLudolf het volgende:
Top dan ga ik dat op die manier doen
Watervast verlijmd multiplex is een optie.quote:Op woensdag 17 oktober 2018 10:53 schreef archito het volgende:
- De voorzetwand van het inbouwreservoir trek ik tot het plafond door en maak er een nis in met plankjes. Hoe moet de wandopbouw zijn t.p.v. de WC? Ik kan me voorstellen dat groene stucplaat te zwak is.
Dat is alleen niet goed te stukadoren. Zou de opbouw dan HSB/multiplex/groene gipsplaat t.p.v het toilet moeten zijn en daarboven kan het multiplex eventueel weggelaten worden?quote:Op woensdag 17 oktober 2018 12:08 schreef blomke het volgende:
atervast verlijmd multiplex is een optie.
Of kant en klaar QBOARD Quick WC-bouwplaat 1300 x 900 x 20 mmquote:Op woensdag 17 oktober 2018 12:08 schreef blomke het volgende:
[..]
Watervast verlijmd multiplex is een optie.
Vanaf de toiltetpot bedoel je? Die oefent (bij "zitten") enorm veel druk uit op de achterwand i.c. het frame. Als je dat deel van uitsluitend gips maakt (evt. ook stucadoort), gaat 't geheid scheuren / barsten.quote:Op woensdag 17 oktober 2018 12:29 schreef archito het volgende:
Komt er vanaf het toilet enige druk op de wand te staan? M.a.w. kan het stucwerk gaan scheuren doordat de gipsplaat wat ingedrukt wordt?
De toiletpot bedoel ik inderdaad.quote:Op woensdag 17 oktober 2018 13:37 schreef blomke het volgende:
[..]
Vanaf de toiltetpot bedoel je? Die oefent (bij "zitten") enorm veel druk uit op de achterwand i.c. het frame. Als je dat deel van uitsluitend gips maakt (evt. ook stucadoort), gaat 't geheid scheuren / barsten.
Je ontkomt ter plekke van het frame niet aan een harde plaat en daar evt. een gipsplaat overheen, als je wilt stucken.
Ik zie overigens zelf niet het probleem van een paar grote wandtegels tegen de achterwand.
Voldoende dik multiplex. Overigens ben jij de opdrachtgever en als jij tegels wilt…..quote:Op woensdag 17 oktober 2018 13:53 schreef archito het volgende:
Maar een gipsplaat zal niet gaan scheuren als deze op een harde plaat van bv multiplex is gemaakt denk je?
Ik ben de architect en opdrachtgever en soms zou ik willen dat ik makkelijker was.quote:Op woensdag 17 oktober 2018 13:55 schreef blomke het volgende:
tegels wilt…..
Vergeet overigens niet om zo' plastic tussenflapding tussen toiletpot en achterwand te
Heb ik ook gebruikt.quote:Op woensdag 17 oktober 2018 12:08 schreef blomke het volgende:
[..]
Watervast verlijmd multiplex is een optie.
Slimquote:Op woensdag 17 oktober 2018 15:23 schreef vannelle het volgende:
Heb ik ook gebruikt.
Makkelijke, stevige en niet al te dure oplossing waar je na een klein beetje voorbereiding overheen kunt tegelen.
Dank je.quote:
Hoe breed is de toilet? Misschien is het een optie om een gipsplaat van 120 breed als n geheel op de achterwand te plakken met multiplex er onder. Dan hoef je niks te stucen en ook geen kans op scheuren.quote:Op woensdag 17 oktober 2018 13:53 schreef archito het volgende:
[..]
De toiletpot bedoel ik inderdaad.
Dat laatste zijn de trekjes van een architect helaas, die krijg je er niet uit.
Maar een gipsplaat zal niet gaan scheuren als deze op een harde plaat van bv multiplex is gemaakt denk je?
Hier ook. Over het frame gewoon multiplex en daar overheen weer groene gipsplaat. Daarover tegelen of stucadoren maar.quote:Op woensdag 17 oktober 2018 15:23 schreef vannelle het volgende:
[..]
Heb ik ook gebruikt.
Makkelijke, stevige en niet al te dure oplossing waar je na een klein beetje voorbereiding overheen kunt tegelen.
78cm maar, dus kan de gipsplaten dwars bevestigen eventueel.quote:Op woensdag 17 oktober 2018 18:17 schreef Makrolon het volgende:
[..]
Hoe breed is de toilet? Misschien is het een optie om een gipsplaat van 120 breed als n geheel op de achterwand te plakken met multiplex er onder. Dan hoef je niks te stucen en ook geen kans op scheuren.
De buitenste laag is hetzelfde, gips dat goed is vastgezet. Daarachter kan ik wel deels gipsplaat en deels multiplex doen denk ik.quote:Op woensdag 17 oktober 2018 20:32 schreef Gieliovd het volgende:
[..]
Hier ook. Over het frame gewoon multiplex en daar overheen weer groene gipsplaat. Daarover tegelen of stucadoren maar.
Het is wel verstandig het geheel van dezelfde opbouw te houden ivm werken materialen en beweging.
waarom niet? Als je stop er niet uitknalt als je de oven aanzet..quote:Op maandag 22 oktober 2018 21:59 schreef kalinhos het volgende:
Kheb een vraag ovsr het aansluiten van een inbouwoven.
In mijn keuken zit onder de glaskookplaat een lege ruimte van 80*70*70 h*b*d ongeveer. De vorige bewoner had daar een tafelmodel koelkast en het stopcontact zat daarachter tegen de muur.
Ik heb nu een inbouwoven gekocht (59,5*59,4*55 h*b*d), samen met een inbouwkast waar de oven in gaat. Kan die dan gewoon in dat stopcontact wat erachter zit,of mag het er niet achter?
Als de datum op de slang niet verlopen is zou ik m lekker laten zitten. Wel vervangen op de datum op de slangquote:Momenteel loopt er een rubberen gasslang langs en ik weet dat ik die moet gaan vervangen voor een gele....
Denk aan de leidingen: heb je de ruimte om deze eenvoudig zonder al te veel breekwerk van de meterkast naar de eindplek te brengen? Hier gaan namelijk de meeste centjes in zitten. Denk eraan 1 groep per buis.quote:Sowieso moet ik nog een extra groep laten maken bij de meterkast voor de oven. Momenteel heb ik maar 3 groepen (1 wasmachine, 1 keuken/kleine slaapkamer en 1 grote slaapkamer + woonkamer) dus wil ik er 1-3 bij.
pro tip: maak een project topic aanquote:Het is een gesplitst (eind jaren 80 gebeurd) woonhuis met dus benedenwoning (2 slaapkamers, woonkamer badkamer keuken wc) en bovenwoning. Ik heb de benedenwoning.
En ik ga hier de komende dagen nog wel vaker posten
Even een spin off vraag:quote:
Die mag in n buis.quote:Op dinsdag 23 oktober 2018 15:19 schreef nanuk het volgende:
Even een spin off vraag:
Hoe zit dat met een kookgroep, moet je dan twee of drie buizen aanleggen?
In principe geen probleem, maar evt. warmte van de oven moet wel kunnen ontwijken zonder dat er een snoer smelt.quote:Op maandag 22 oktober 2018 21:59 schreef kalinhos het volgende:
Ik heb nu een inbouwoven gekocht (59,5*59,4*55 h*b*d), samen met een inbouwkast waar de oven in gaat. Kan die dan gewoon in dat stopcontact wat erachter zit,of mag het er niet achter?
Gezien de eenvoud, zou ik voor 12V kiezen. De trafo leg je bijv. via het gat van de spotjes boven je plafond. Ik zou dan een tronic dimmer plus bijbehorende tronic trafo kopen. Werkt het best en veilig.quote:Op dinsdag 23 oktober 2018 12:09 schreef Tuindier het volgende:
Nu lees ik verschillende dingen:
- gebruik IP65 LED spots -> lijken 230V te zijn
- gebruik 12V spots -> waar komt dan transformator? En moet de dimmer dan voor 12 V op 230V zijn? (ik dacht 230, want het is al omgezet door de tranformator)
Als ik 12V gebruik, moeten de kabels dan nog in pijpjes? Want het zou veel makkelijker zijn als dat niet hoeft. Ik kan me voorstellen dat je dat na de transformator wel doet.
Wat is wijsheid en het veiligste? En sluit je die dingen allemaal op de centraaldoos aan (dus allemaal komen op 1 punt -> dan naar de transformater (indien nodig) -> dan naar de dimmer?
Waarom is dat eenvoudiger? Moet ik dan IP65 spotjes hebben? Moeten de kabels dan in pijpen?quote:Op dinsdag 23 oktober 2018 15:33 schreef blomke het volgende:
[..]
Gezien de eenvoud, zou ik voor 12V kiezen. De trafo leg je bijv. via het gat van de spotjes boven je plafond. Ik zou dan een tronic dimmer plus bijbehorende tronic trafo kopen. Werkt het best en veilig.
Juist die 12 V maakt dat je geen IP-tig hoeft te hebben. En de 12 V draden mogen los over het plafond. Zorg wel voor een goede verbinding (deugdelijk snoer in een PVC buisje) tussen trafo en dimmer en zorg dat contacten zijn afgeschermd.quote:Op dinsdag 23 oktober 2018 15:59 schreef Tuindier het volgende:
Waarom is dat eenvoudiger? Moet ik dan IP65 spotjes hebben? Moeten de kabels dan in pijpen?
En is 1 trafo dan voldoende voor 6 spots? Komen alle spots dan zogezegd bij elkaar in de trafo?quote:Op dinsdag 23 oktober 2018 16:01 schreef blomke het volgende:
[..]
Juist die 12 V maakt dat je geen IP-tig hoeft te hebben. En de 12 V draden mogen los over het plafond. Zorg wel voor een goede verbinding (deugdelijk snoer in een PVC buisje) tussen trafo en dimmer en zog dat contacten zijn afgeschermd.
Maar hoe zorg ik daarvoor? Dat die warmte weg kan?quote:Op dinsdag 23 oktober 2018 15:31 schreef blomke het volgende:
[..]
In principe geen probleem, maar evt. warmte van de oven moet wel kunnen ontwijken zonder dat er een snoer smelt.
tussen de twee kastjes een rooster maken. Als het goed is is de achterkant van de ovenkast open, met een lage plint of een rooster in het plint zorg je voor luchttoevoer.quote:Op dinsdag 23 oktober 2018 17:00 schreef kalinhos het volgende:
[..]
Maar hoe zorg ik daarvoor? Dat die warmte weg kan?
Boven de oven zit de glaskookplaat en achter de oven de muur.
Ik heb ong een cm of 6-7 over tussen het ovenkastje en het eerste keukenkastje (waarin ook de gasaansluiting zit)
een goeie trafo kan veel spots aan, let bij de keuze op de spanning en het uitgaande vermogen, of de uitgaande totaalstroom. Bij de hornbach verkopen ze een leuk (maar prijzig) systeem met losse spotjes, verlengkabels en trafo’s. Maximaal 6 spotjes op 1 trafo mogelijk, maar je kan trafo’s ook aan elkaar koppelen om tot maximaal 12 spotjes te komen.quote:Op dinsdag 23 oktober 2018 16:41 schreef Tuindier het volgende:
[..]
En is 1 trafo dan voldoende voor 6 spots? Komen alle spots dan zogezegd bij elkaar in de trafo?
Zou ik niet doen.quote:Op dinsdag 23 oktober 2018 18:47 schreef lipje het volgende:
Maximaal 6 spotjes op 1 trafo mogelijk, maar je kan trafo’s ook aan elkaar koppelen om tot maximaal 12 spotjes te komen.
bekijk het schema maar.quote:
Ah op die manier. Ik dacht - onjuist - de uitgangen koppelen.quote:Op dinsdag 23 oktober 2018 23:13 schreef lipje het volgende:
[..]
bekijk het schema maar.
https://www.hornbach.nl/d(...)E_20181008091755.pdf
Twee van deze trafo’s aan elkaar doorgeschakeld
die rating geldt ook bij 12volt, echter zijn de eisen waaraan je installatie hoeft te voldoen een (flink) stuk lagerquote:Op woensdag 24 oktober 2018 19:23 schreef FranticDJ het volgende:
IP rating is de water en stofdichtheid van elektra apparatuur, of dat bij 12V niet geldt kan ik je niet vertellen
https://nl.wikipedia.org/wiki/IP-code
wiki zegt er ook niet veel over verder
www.imgur.comquote:Op woensdag 24 oktober 2018 22:38 schreef kalinhos het volgende:
Waar kan ik trouwens foto's uploaden vanaf mobiel die ik hier kan plaatsen?
Liefst per 3 tegelijk
Ah weer wat geleerdquote:Op woensdag 24 oktober 2018 23:04 schreef lipje het volgende:
[..]
die rating geldt ook bij 12volt, echter zijn de eisen waaraan je installatie hoeft te voldoen een (flink) stuk lager
trafo in de buurt van een spotje plaatsen, dan met een stekker en langer snoer op je plafond leggen, en geschakeld stopcontact maken. Moet je toch bij de trafo zijn dan trek je m zo van het plafond af. Uiteraard het stopcontact in de buurt van het lampje houdenquote:Op woensdag 24 oktober 2018 18:51 schreef Tuindier het volgende:
Hmm, ik kom er achter dat die trafo nog wel bereikbaar moet zijn, en boven het plafond zit isolatie. Lampjes moeten natuurlijk wel de warmte kwijt kunnen. Is het dan niet handiger om 230V te nemen?
En neem led lampjes, die hoeven minder warmte kwijt te raken, en kunnen dat makkelijker aan de zichtkant zonder ribbels te moeten creren.quote:Op woensdag 24 oktober 2018 18:51 schreef Tuindier het volgende:
Hmm, ik kom er achter dat die trafo nog wel bereikbaar moet zijn, en boven het plafond zit isolatie. Lampjes moeten natuurlijk wel de warmte kwijt kunnen. Is het dan niet handiger om 230V te nemen?
Je hebt daar van die mooie muistrafo's van osram; die passen zo door het gat van het spotjequote:Op woensdag 24 oktober 2018 23:14 schreef lipje het volgende:
[..]
trafo in de buurt van een spotje plaatsen, dan met een stekker en langer snoer op je plafond leggen, en geschakeld stopcontact maken. Moet je toch bij de trafo zijn dan trek je m zo van het plafond af. Uiteraard het stopcontact in de buurt van het lampje houden
En als je dan een 12V spotje hebt, met daaraan een travo, dan is feitelijk alleen het lampje plus stukje naar de travo 12V, correct? Dat is genoeg om het veilig te maken?quote:Op donderdag 25 oktober 2018 06:12 schreef Vonkenboer het volgende:
[..]
Je hebt daar van die mooie muistrafo's van osram; die passen zo door het gat van het spotje
1) 100% correctquote:Op donderdag 25 oktober 2018 15:10 schreef Tuindier het volgende:
1) En als je dan een 12V spotje hebt, met daaraan een travo, dan is feitelijk alleen het lampje plus stukje naar de travo 12V, correct? Dat is genoeg om het veilig te maken?
2) Die dunne travotjes, kunnen die hun warmte wel goed kwijt in zo'n kleine ruimte? Zijn daar nog slimme tips voor?
vlakbij de balk leggen en dan de isolatie een stukje uitnemenquote:Op donderdag 25 oktober 2018 15:16 schreef blomke het volgende:
[..]
1) 100% correct
2) Boven de isolatie leggen, of een gat in de isolatie maken, zodat ze onbedekt zijn.
Of de isolatie uitsnijden; of op een andere manier ruimte creren.quote:Op donderdag 25 oktober 2018 15:16 schreef blomke het volgende:
2) Boven de isolatie leggen, of een gat in de isolatie maken, zodat ze onbedekt zijn.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |