Even totaal anders denken. Bij de A****n ligt een setje van drie afstand bedienbare schakelaars. Daarbij hoort nog eentje die ik zelf bij C***d gekocht heb. In de bijbehorende app kan je inschakelen op schemer plus or minus de tijd die je wil. Setjes van de A****n is niet waterdicht dus even slopen en de bijbehorende print in een warteldoos t65 plaatsen. Het is een totaal andere benadering maar nu vanaf je adres in timboektoestan mits je internet hebt in en uit te schakelen. Het begin is even een investering maar daarna voor 3,33 tot 99 schakelingen mogelijk.quote:Op woensdag 3 oktober 2018 17:06 schreef Legwieh het volgende:
Maatje van mij heeft een schemer/tijdschakelaar voor zijn tuinverlichting.
https://www.sandervunderi(...)bouwde-tijdklok.html
Deze dus.
Donker, en het is laat dan lamp aan. om 00.00uur gaat de lamp weer uit.
Nu zit hiervoor een schakelaar, hiermee dacht hij handig alles uit te kunnen zetten als hij bijvoorbeeld op vakantie is. Dan hoeft van hem de lamp savonds niet te branden.
Echter nu komt hij tot de conclusie dat dat niet handig is.
Hij wil de schakelaar nu anders gaan gebruiken.
Dat wil zeggen .hij wil nu zeggen.
Schakelaar aan = tijd/schemerschakelaar staat in werking
schakelaar uit = tijd/schemerschakelaar wordt omzeilt en het licht staat altijd aan (handig als je na 12uur nog buiten zit)
kan dit met de standaard schakelaar die hij nu heeft, en zo ja hoe moet dit dan aangesloten worden?
Alvast bedankt.
Nee, er is echt geen ruimte tussen bovenkant koelkast en keukenkastjes.quote:Op woensdag 3 oktober 2018 17:21 schreef blomke het volgende:
[..]
Als je de koelkast even omhoog duwt (tegen de bovenkant duwen), kan je misschien een paar cm eronder leggen?
Ik ben al aan deze koelkast gebonden gezien de vrij vaste maar tussen keukenkastjes en grond. Jij zou wat inkepingen maken richting pootjes zodat het geheel dieper valt en het daarbij laten?quote:Op woensdag 3 oktober 2018 17:12 schreef FranticDJ het volgende:
[..]
Staat ie op pootjes die een eindje naar binnen staan vanuit de 'facade'? Beetje puzzelen met zagen enzo. Maar moet wel lukken
Al ben je dan wel gebonden aan deze koelkast.. Mocht deze ooit kapot gaan
Bijvoorbeeld ja Of gewoon strak tegen de pootjes. Daarmee valt het als 't goed is nog een stukje onder de 'rand' van de koelkast. Al moet je dan wel ff in de gaten houden dat de boel nog wel wat kan werkenquote:Op woensdag 3 oktober 2018 17:34 schreef Blackman het volgende:
[..]
Ik ben al aan deze koelkast gebonden gezien de vrij vaste maar tussen keukenkastjes en grond. Jij zou wat inkepingen maken richting pootjes zodat het geheel dieper valt en het daarbij laten?
Ik laat het leggen dus dat wordt dan even aftekenen rond de pootjes en vinyl wegsnijden waar de de koelkast geen contact maakt. Snap ik je goed?
Kastjes hoger hangen misschien een mogelijkheid.quote:Op woensdag 3 oktober 2018 17:12 schreef Blackman het volgende:
Laminaat om de koelkast heen leggen. Wordt dat wat?
(Achtergrond: koelkast past nu precies onder keukenkastjes en dat gaat vermoedelijk niet meer passen na leggen laminaat i.p.v. huidige dunner vinyl.)
[ afbeelding ]
Reken op 0,5 à 1 cm speling, afhankelijk van de keukenbreedtequote:Op woensdag 3 oktober 2018 17:36 schreef FranticDJ het volgende:
Al moet je dan wel ff in de gaten houden dat de boel nog wel wat kan werken
Dat kan, maar dat maatje van me wil liever gewoon dat ik ff twee of drie draadjes omwissel als dat kan.quote:Op woensdag 3 oktober 2018 17:22 schreef jpajs het volgende:
[..]
Even totaal anders denken. Bij de A****n ligt een setje van drie afstand bedienbare schakelaars. Daarbij hoort nog eentje die ik zelf bij C***d gekocht heb. In de bijbehorende app kan je inschakelen op schemer plus or minus de tijd die je wil. Setjes van de A****n is niet waterdicht dus even slopen en de bijbehorende print in een warteldoos t65 plaatsen. Het is een totaal andere benadering maar nu vanaf je adres in timboektoestan mits je internet hebt in en uit te schakelen. Het begin is even een investering maar daarna voor 3,33 tot 99 schakelingen mogelijk.
De bruine die de schemerschakelaar in gaat (voeding) maak je aan de normale schakelaar, de draad die vervolgens uit je normale schakelaar komt maak je ook aan de lamp.quote:Op woensdag 3 oktober 2018 17:06 schreef Legwieh het volgende:
Maatje van mij heeft een schemer/tijdschakelaar voor zijn tuinverlichting.
https://www.sandervunderi(...)bouwde-tijdklok.html
Deze dus.
Donker, en het is laat dan lamp aan. om 00.00uur gaat de lamp weer uit.
Nu zit hiervoor een schakelaar, hiermee dacht hij handig alles uit te kunnen zetten als hij bijvoorbeeld op vakantie is. Dan hoeft van hem de lamp savonds niet te branden.
Echter nu komt hij tot de conclusie dat dat niet handig is.
Hij wil de schakelaar nu anders gaan gebruiken.
Dat wil zeggen .hij wil nu zeggen.
Schakelaar aan = tijd/schemerschakelaar staat in werking
schakelaar uit = tijd/schemerschakelaar wordt omzeilt en het licht staat altijd aan (handig als je na 12uur nog buiten zit)
kan dit met de standaard schakelaar die hij nu heeft, en zo ja hoe moet dit dan aangesloten worden?
Alvast bedankt.
Heb je dan niet kans dat de klok dan geen spanning meer heeft als ie te lang overbrugd wordt?quote:Op woensdag 3 oktober 2018 20:04 schreef Makrolon het volgende:
[..]
De bruine die de schemerschakelaar in gaat (voeding) maak je aan de normale schakelaar, de draad die vervolgens uit je normale schakelaar komt maak je ook aan de lamp.
Met het risico dat één van de kinderen 'm omzet als jij net aan de fitting staat te schroeven. Groep afschakelen, meterkast op slot en sleutel bij je houden.quote:Op donderdag 4 oktober 2018 13:49 schreef kibo het volgende:
Waarom moet ik bij het aansluiten van een plafondlamp de hele groep afschakelen (volgens montagehandleiding) ?
Is het uitschakelen vd lamp dmv de wandschakelaar niet voldoende?
De klok houd gewoon spanning en blijft doorlopen.quote:Op donderdag 4 oktober 2018 08:20 schreef nanuk het volgende:
[..]
Heb je dan niet kans dat de klok dan geen spanning meer heeft als ie te lang overbrugd wordt?
Ik snap niet waarom er niet een dergelijke functie ingebouwd is in dat ding.
Dat, plus, als het een centraaldoos betreft kom je nog live wires tegen als je alleen de lichtschakelaar uitzet.quote:Op donderdag 4 oktober 2018 14:04 schreef blomke het volgende:
[..]
Met het risico dat één van de kinderen 'm omzet als jij net aan de fitting staat te schroeven. Groep afschakelen, meterkast op slot en sleutel bij je houden.
Het belangrijkste is, dat de gipsplaten een schuin afgewerkte kant hebben (V-vorm) en type AK zijn (in t.t.t. RK met Ronde Kant).quote:Op zondag 7 oktober 2018 23:04 schreef Erik het volgende:
Ik heb het kippengaas stucwerk inclusief schimmel uit m'n badkamer verwijderd, wil nu Knauf Greenboard gaan plaatsen (alleen voor het plafond).
In totaal is het maar zo'n 4 m2. De nader smeer ik met Uniflott dicht. Kan ik dit vervolgens met verf als afwerklaag afmaken, of is stuccen absoluut een must voor deze gipsplaten?
Indien verf gewoon mogelijk is, iemand nog een tip voor een merk?
quote van gamma.nl:quote:Op dinsdag 9 oktober 2018 07:19 schreef VenusFlyTrap het volgende:
Goedemorgen :-) hopelijk ben ik in het juiste topic voor deze vraag.
Binnenkort gaan wij onze badkamer verbouwen. Wij = mijn man met schoonpa en een beetje hulp van mij voor het koffiezetten, koekjes en lunch
Om een lang verhaal kort te maken:
Onze gasleiding van aansluiting is 2 jaar geleden door een erkent loodgieter (laten we hem loodgieter A noemen) aangelegd in 15mm en is ongeveer 5 meter lang. Klein appartement.
Bij het maken van een offerte kwam er een andere erkende loodgieter (loodgieter B) langs en gaf aan dat de leiding 22mm dik moet zijn en deze volledig vervangen moet worden. Toevallig hadden wij laatst een probleem met onze gasleiding en heeft hij dit opgelost. Ik vertelde hem van de offerte en hij gaf aan dat het normaal is om CV leidingen aan te leggen in 15mm en hij dit ook doet in woonhuizen, tot een lengte van 15 meter.
Nu zijn wij bezig met een 3e offerte om hier ook onafhankelijk te vragen over de gasleiding van 15mm. Loodgieter B heeft een offerte gemaakt van ongeveer 1/10e van de prijs van loodgieter A.
TL;DR gasleiding naar CV van ongeveer 5 meter lang is 15mm dik, mag dit?
Kortom, hangt er dus vanaf waar de gasleiding naar toe loopt.quote:Materiaalkeuze
Voor gasleidingen is roodkoperen buis het meest geschikte leidingmateriaal voor de doe-het-zelver. Andere materialen (speciale kunststofsoorten, staal) vereisen speciale gereedschappen die voor de incidentele klusser te duur zijn. Gebruik bij voorkeur roodkoperen buis. Doorgaans is een diameter van 22 mm voldoende voor een cv-ketel en 15 mm voor andere gastoestellen. Bij de verbindingsstukken heb je de keuze: solderen of knellen. Gebruik alleen verbindingsstukken, die voorzien zijn van het Gastec Qa-keurmerk. Nabij elk gastoestel moet een afzonderlijke aansluitkraan met Gastec Qa-keurmerk worden aangebracht.
Dan had ik niet hoeven gravenquote:Op dinsdag 9 oktober 2018 12:50 schreef Gieliovd het volgende:
Ik zou zeggen "zo diep dat je gunstig afschot kunt creëren".... zo min mogelijk roeren!
Als het werkt met 15 mm is er geen probleem. Ik kom zelf uit de stromings(theorie & praktijk)hoek (zowel vloeistoffen als gassen) en weet dat veel leidingen enorm worden overgedimensioneerd. Nou zal een stuk van 5 m in 15 resp. 22 mm zowel qua kosten als qua drukval weinig verschillen maar er is in principe niets aan de hand.quote:Op dinsdag 9 oktober 2018 08:55 schreef VenusFlyTrap het volgende:
Als ik de tekst zo lees is de leiding te dun en had loodgieter B gelijk.
Wat is dan het probleem? Als je onder de fundering door kunt, ben je er toch? Of moet je op de gresbuis aansluiten?quote:Op dinsdag 9 oktober 2018 12:36 schreef FranticDJ het volgende:
Ik ben bezig om een nieuw pvc hoofd afvoer door m’n woonkamer te leggen.. vraag me alleen af hoe diep ik die moet leggen.. heb tot 90cm uitgegraven.. maar op 70 onder het maaiveld houdt de fundering al op...
Nee graaf dan idd onder de fundering door als dat beetje wil. Stugge klei enzo.quote:Op dinsdag 9 oktober 2018 13:33 schreef blomke het volgende:
[..]
Wat is dan het probleem? Als je onder de fundering doorkunt, ne je er toch? Of moet je op de gresbuis aansluiten?
Gewoon doen.quote:Op dinsdag 9 oktober 2018 13:34 schreef FranticDJ het volgende:
Nee graaf dan idd onder de fundering door als dat beetje wil. Stugge klei enzo.
Dit is een ‘loze’ extra pvc buis voor het geval dat.
tnx, wel een partij stugge klei.. maar de bulk is er uit.quote:
Dank!quote:Op dinsdag 9 oktober 2018 13:31 schreef blomke het volgende:
[..]
Als het werkt met 15 mm is er geen probleem. Ik kom zelf uit de stromings(theorie & praktijk)hoek (zowel vloeistoffen als gassen) en weet dat veel leidingen enorm worden overgedimensioneerd. Nou zal een stuk van 5 m in 15 resp. 22 mm zowel qua kosten als qua drukval weinig verschillen maar er is in principe niets aan de hand.
Ik ken hele CV installaties uitgevoerd in 22 mm waar een lullig radiatortje aanhangt. De buizen geven al bijna net zoveel warmte af als de radiator, zeker bij LT systemen.
Als die grote dikke buizen zijn nergens voor nodig.
Gelul van een dronken aarebei.quote:Op dinsdag 9 oktober 2018 20:27 schreef VenusFlyTrap het volgende:
Loodgieter B zei dat er minder gas doorheen komt door de hogere weerstand van de smallere pijp waardoor de ketel een lager rendement krijgt.
Haha, dank. Stelt ons weer gerust.quote:
Zo te zien een houten kozijn. Even met een inbus de hele scharnier er uit draaien. Zie het gaatje aan de voorkant. Dan even met wat lucifer houtjes zonder de zwavel en wat houtlijm het onderste gat iets opvullen. Eén of twee lucifers moet genoeg zijn.quote:Op woensdag 10 oktober 2018 08:44 schreef Yozzz het volgende:
Een hele kleine klusvraag van een noob: hoe stel je de scharnieren van een deur? En dan specifiek: hoe stel je het gedeelte dat op het kozijn vast zit?
Beeldmateriaal: de twee bovenste scharnieren zitten goed, de onderste zit niet helemaal lekker. Hoe zet je die goed vast gelijk de bovenste twee?
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Thanks! Het deel 'even met een inbus / gaatje aan de voorkant' was al voldoende. De deur hangt weer goed, aandraaien was het enige wat nodig was. Ik heb meteen even geleerd dat die dingen 'inboorpaumelles' hetenquote:Op woensdag 10 oktober 2018 09:19 schreef jpajs het volgende:
[..]
Zo te zien een houten kozijn. Even met een inbus de hele scharnier er uit draaien. Zie het gaatje aan de voorkant. Dan even met wat lucifer houtjes zonder de zwavel en wat houtlijm het onderste gat iets opvullen. Eén of twee lucifers moet genoeg zijn.
Mocht het een stalen kozijn zijn..... Dan neem je de bovenzijde van een kunsstof plug (fischer)/ Als een soort afstand houder.
Ook die kan te ruim zijn waardoor het straks weer loskomt. Truc met de lucifer werkt dan ook.quote:Op woensdag 10 oktober 2018 09:25 schreef Yozzz het volgende:
[..]
Thanks! Het deel 'even met een inbus / gaatje aan de voorkant' was al voldoende. De deur hangt weer goed, aandraaien was het enige wat nodig was. Ik heb meteen even geleerd dat die dingen 'inboorpaumelles' heten
Top, ik hou het in het achterhoofd.quote:Op woensdag 10 oktober 2018 09:27 schreef jpajs het volgende:
[..]
Ook die kan te ruim zijn waardoor het straks weer loskomt. Truc met de lucifer werkt dan ook.
Gaas is leuk, behalve met een grotere en beetje wilde hondquote:Op donderdag 11 oktober 2018 09:25 schreef manny het volgende:
hallo, ik ga een buitenhok voor een hond maken. een ren van ongeveer 5 bij 4 meter en een hokje erin. ik zat te denken aan een houten frame en dan gaas gebruiken
ik schat mijn eigen klus-skills 4/10, maar dit lijkt me met wat geduld wel te doen (hond does not care about schoonheidsfoutjes)
iemand tips, trucs, ervaringen ?
thanks. ik ga eens op zoek naar wat b keus spul en ik heb online sterk gaas speciaal voor grote honden gekocht, hij is nogal lomp namelijk.quote:Op donderdag 11 oktober 2018 13:50 schreef PerryVogelbekdier het volgende:
[..]
Gaas is leuk, behalve met een grotere en beetje wilde hond
Die duwt heel het gaas aan gort, of je moet duurder en dik gaas nemen.
Voor mijn broer moesten we hetzelfde maken.
Wij hebben een 2e hands kennel gekocht (waren 3 delen en kostte slechts een paar tientjes).
Achterkant hebben we gemaakt van 4 palen (alles staat op op beton bandjes), rabatdelen er tegen, zodat je achterkant mooi dicht is.
De kennel bevestigd met bouten/moeren aan de palen.
Dakframe gemaakt van wat vuren balken, en die ook met bouten/moeren vast gezet aan de kennel en daar zo'n polyester golf dak (van de rol) met schuine afloop erop.
Al met al kost het dan de kop niet, en je kan b-keus balken nemen, omdat het niet zo nauw komt met de rechtheid van de balken..
Kan je proberen, maar ik weet dat gips lastig oplost. Evt. cementsluierverwijderaar proberen.quote:Op donderdag 11 oktober 2018 10:24 schreef Chicolade het volgende:
Ga ik hier een paar uur op moeten schrobben met een tandenborstel en eventueel wat schoonmaakazijn, of zijn hier snellere oplossingen voor te verzinnen? Het heeft geen zin om te eisen dat de aannemer dit oplost, ik zoek gewoon een snelle oplossing om dit zelf te regelen zodat ik hier niet nog maanden tegenaan moet kijken.
Ja kan op die manier. Je kan zelf een mal maken die je precies uitzaagt en schuurt naar je eigen zin en hem dan kopiëren met een frees. Onder of bovenlager maakt alleen uit waar je de mal plaatst.quote:Op dinsdag 16 oktober 2018 19:56 schreef derLudolf het volgende:
Hoe kun je het makkelijkste een vorm overnemen met de de bovenfrees. Vorm ruw uitzagen en dan frees met bovenlager langs het origineel?
Ik wil deze vorm kopiëren uit het ladefrontje, die ga ik van massief hout maken
https://m2.ikea.com/nl/nl/p/alex-ladeblok-op-wielen-wit-40196241/
Met zagen krijg je het nooit zo glad denk ik vandaar de nabewerking met frees.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |