SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Fijn, dat het bij jullie ondanks alles zo leuk was Exode.. en wat slecht van de chauffeurs zeg.quote:Op vrijdag 8 juni 2018 08:58 schreef exode het volgende:
B heeft een top eerste schoolreisje gehad Hij heeft de hele dag zijn eigen rugzakje gedragen en was volgens mijn schoonzus superlief voor de andere kindjes in de groep.
Maar toch gaat het klachten regenen geloof ik op school, Heen heben ze er 2 uur over gedaan ipv 1 uur en terug ook. Niet vanwege de files maar omdat de chauffeurs die weg niet wisten. Heen gingen ze een heel stuk binnendoor langs de vecht, een paar x keren zelfs omdat ze niet over de smalle vechtbrug konden. In de andere kleuterbus gingen er meerdere kindjes over hun nek vanwege de vele bochten.
In B zijn bus was er airco gelukkig in de andere kleuterbus niet.
Ik snap sowieso niet dat je voor kleuters een bestemming kiest die zonder files en als alles perfect loopt al meer dan een uur rijden is.
Volgens B was het overigens helemaal niet ver rijden, hij had het prima naar zijn zin met zingen en veel kletsen. Dus nee van ons komt geen klacht, B had tenslotte niets te klagen.
Hoe was het bij jou Rijst? E een leuk schoolreisje gehad?
Oi, dat zijn dingen die je liever niet hoort Venco. Ik weet dat het bijna ondoenlijk is voor de juf, maar als je 1-1 met hem gaat zitten, hoe gaat dat dan?quote:Op vrijdag 8 juni 2018 09:37 schreef vencodark het volgende:
Volgende week weer de oudergesprekken en ik zie er een beetje tegenop.
Vorige keer stond er in zijn ‘rapport’ dat er wel 3 punten waren die zijn leerproces kunnen belemmeren.
1. Erg impulsief. 2. Slechte concentratie/moeite met aandacht houden. 3. Moeite taken te maken.
En dat zij zich dus best zorgen maken.
Kijk, al die dingen horen wat mij betreft een beetje bij elkaar. Het ene volgt op het andere.
Herkenbaar voor iemand?
Uit eigen ervaring weet ik dat dit veel beter gaat.quote:Op vrijdag 8 juni 2018 09:50 schreef Rijstebuiltje het volgende:
[..]
Oi, dat zijn dingen die je liever niet hoort Venco. Ik weet dat het bijna ondoenlijk is voor de juf, maar als je 1-1 met hem gaat zitten, hoe gaat dat dan?
Ik wil er ook niet te dramatisch over denken. Het is groep 1 en ik weet dat hij thuis juist heel goed dingen kan maar hij moet zich betrokken voelen.quote:Op vrijdag 8 juni 2018 11:02 schreef Kyara het volgende:
Ik zou sws vragen om voorbeelden en ook wat haar ideeën zijn over hoe nu verder. Wat kan de school hierin betekenen? Ik zou er heel open in staan. Laat het verhaal daarna bezinken en vraag evt een vervolggesprek aan als je naderhand nog vragen hebt.
Hoe heeft toch nog een jaar om te kleuteren? Of zou hij na de zomer naar groep 3 gaan?
Ja hoiquote:Op vrijdag 8 juni 2018 10:25 schreef vencodark het volgende:
Dus wat ik mij eigenlijk afvroeg: hoe kan ik zo’n gesprek in. Wat voor vragen kan ik bijv. stellen?
Is hier iemand juf?
Precies ditquote:Op vrijdag 8 juni 2018 11:13 schreef Kyara het volgende:
Maar als hij in groep 1 zit dan heeft hij toch sws nog een jaar bij de kleuters? Dan lijkt me een jaar extra toch (nog) niet aan de orde? Of hebben jullie geen combinatieklassen? Ik zou het gesprek open ingaan. Zijn signaleren iets en willen daar met jou over praten. Misschien is er extra ondersteuning oid mogelijk maar daar is ook toestemming voor nodig. Ik zou dus afwachten wat zij te vertellen hebben.
(en weg bij vriendje is niet leuk maar als het zou betekenen dat hij de rest van zijn schooltijd op zijn tenen zou moeten lopen dan zou dat nog vervelender zijn, vriendje kan ook verhuizen en van school gaan dus dat argument zou ik er wel even buiten laten).
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt."All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
Dat is inderdaad een iets prettigere insteek dan 'Je kind van 5 kan zich niet concentreren (JOH) en we maken ons zorgen'.quote:Op vrijdag 8 juni 2018 18:40 schreef Phaidra het volgende:
Toen I vorig jaar zijn verslag kreeg, stond er ook wel in dat hij het te druk had met vriendjes maken en met iedereen kletsen om echt aan werkjes toe te komen. Met daarbij nog “Kortom, een echte (jongste) kleuter die ontzettend sociaal is”. Zo klinkt het al heel anders en het is dit jaar als oudste kleuter volgens mij best goed gekomen .
dat herken ik dus ook vrij veel last minut en dat is niet altijd handigquote:Op vrijdag 8 juni 2018 21:23 schreef L-E het volgende:
Wat betreft helpen: ik zie het hele schoolgebeuren wel een beetje als een joint effort van school EN ouders. Kinderen daar dumpen en verder niet betrokken zijn is niet onze stijl. Maar, ik doe wat ik kan binnen mijn mogelijkheden (en die van mijn kinderen). Ik ga er vanuit dat dat voor iedereen geldt, de een heeft nu eenmaal wat meer speelruimte dan de ander.
Op de huidige school werd ook vrij veel aan uitstapjes georganiseerd, superleuk, maar ook vaak lastminute (op dinsdag melden dat er donderdag 5 auto's nodig zijn voor een bezoekje aan een museum.. ) en dat is voor ons met werk gewoon heel erg lastig te combineren. Wat ik soms jammer vind want Sticker kan zoiets nog best spannend vinden dus ik ga eigenlijk wel graag mee
Onze school is vrij prijzig, ik ken ouders die tot hun verdriet meer moeten werken dan ze lief is om die school te kunnen bekostigen. Is inderdaad ook een keuze, maar als je kind het gewoon niet trekt in het regulier onderwijs, heb je dan echt een keuze?quote:Op woensdag 6 juni 2018 10:54 schreef elamanilo het volgende:
Hmmm, nou ja, ik vind dat je toch echt zelf een kind hebt en dat het meer dan logisch is dat, ook al breng je je kind naar een school, je zelf verantwoordelijkheid hebt en tijd zal moeten besteden aan je kind. Je kind naar school brengen omdat je het als (goedkope) kinderopvang ziet, lijkt mij niet echt de bedoeling. Spreek dan af met je partner dat hij minder gaat werken, als jij zelf ruimte nodig hebt om bijvoorbeeld te willen werken. En ja, je hebt daar altijd een keuze in.
Ik ook hoor. En ik beteken in mijn werk niet eens zo veel voor andere mensenquote:Op vrijdag 8 juni 2018 22:00 schreef Goitske het volgende:
En ik ben echt blij met mijn kinderen maar ook met mijn werk dat ik voor mensen wat kan betekenen
Bij ons is ook de regel dat ouders niet mee de klas in gaan, behalve de eerste week na de vakantie. Ik moet zeggen dat ik het juist prettig vind, duidelijk moment van afscheid en geen verschil tussen ouders die moeten werken (en snel weggaan) en die nog 10 min een boekje gaan lezen met hun kind. Maar er is genoeg mogelijkheid om de juf te spreken. Kan kort even bij de deur, of na school als je meer tijd nodig hebt of gewoon iets meer privacy. Bij verjaardagen mogen ouders ook erbij zijn bij de kleuters, superleuk feestje dat alles bij elkaar bijna een uur duurt . Voor de jongste kleuters is speciaal een week gereserveerd waarin ouders een uurtje kunnen meekijken in de klas. Je zit dan achterin en kan observeren hoe alles eraan toe gaat in de klas. De juf komt af en toe even wat dingetjes toelichten. Aan het eind mag je een boekje voorlezen in de klas. Ik vond het erg interessant om de dynamiek in de klas te zien.quote:Op vrijdag 8 juni 2018 21:55 schreef Kyara het volgende:
Qua betrokkenheid, ik denk dat hoeveel je meehelpt op school geen maatstaf is voor betrokkenheid. Ik vind betrokkenheid bij school aan de andere kant ook anders dan met je kind over school praten. Maar ik denk dat de ene school daar zelf ook anders mee om gaat dan de andere. Ik weet van een andere school vlakbij dat de ouders niet mee de school in mogen bij het wegbrengen. Alleen bij de kleuters nog net tot in de gang maar niet het lokaal in. Dan spreek je ook de leerkracht niet of nauwelijks, behalve bij de 10 minuten gesprekjes. Denk dat je dan als ouder ook een andere band met school hebt.
Klinkt erg als mijn zoon.quote:Op vrijdag 8 juni 2018 12:52 schreef Peacefulll het volgende:
[..]
Ja hoi
Als je zoontje nog in gr 1 zit dan zal ik me niet teveel zorgen maken Venco. Ik zie, met name bij groep 1 kinderen, veel verschil tussen kinderen met betrekking op het gedrag dat de juf genoemd heeft. Een korte spanningsboog, impulsief. Bij een aantal kinderen gaat de rijping van de executieve functies (focus, emotie regulatie, impulsbeheersing) meer via een standaard lijntje en andere kinderen ontwikkelen zich hierin met ups en downs. Met name bij jongentjes met veel energie en testosteron (ook zo'n piek rond de 5 jaar) zie je dat ze moeite hebben met hun impulsbeheersing en focus. Ook zijn ze een tijd erg fysiek (stoeien, vechten, dingen kapot maken). Dit tot grote frustratie van sommige volwassenen
(Zo had ik deze week twee jongens die een basketbal door het systeemplafond probeerden te krijgen )
Gek genoeg zie ik bij veel kinderen dat dit bijtrekt in het 2e half jaar van groep 2. Dan worden ze iets rustiger, lukt het ze beter om meer focus op te brengen en worden ze iets rustiger in hun spel (dwz langer kunnen bouwen aan iets groots, langer betrokken blijven bij een spelscript in een huishoek enz).
Hoe het bij jullie zoon er precies uit ziet weet ik natuurlijk niet. Het is de vraag in hoeverre hij aan de extreme kant zit (En dat het dus beperkt in zijn ontwikkeling) of dat het gewoon opvalt en dat juf het benoemd en gedeeld wilde hebben.
Bovenstaande is natuurlijk ook allemaal afhankelijk van het karakter van het kind en de mate waarin thuis ook gecorrigeerd wordt op de impulsbeheersing en waar af en toe focus wordt gevraagd (bijv aan tafel blijven zitten, knutselwerkje afmaken voordat je wat anders gaat doen enz). Tevens zijn er zeker ook meisjes die passen bij bovenstaand verhaal. Ik heb het even gegeneraliseerd voor het gemak.
Mocht je nog vragen hebben dan staat mijn PM/DM open
Thanks, ja ik zie ineens ook andere frame hoogtes....quote:Op maandag 11 juni 2018 09:07 schreef Jentin het volgende:
Mijnes kreeg afgelopen week z’n eerste fiets (hij wordt in augustus 4) en dat is een 16 inch. Hij is 1.15 en dit gaat prima - we zijn ook even gaan passen in een fietsenzaak. Zeker omdat je zadel en stuur altijd nog wel wat kan verstellen, denk ik dat we zelfs nog wel een tijdje voort kunnen. Dus als B. 1.08 is, zou ik denken dat 16 inch ook goed moet gaan voor hem
Edit: maar het type/model maakt mss ook nog uit, natuurlijk.
Gewoon eens naar de huisarts gaan, lichamelijke uitsluiten dan is het misschien een drempel om naar school te gaan. Kijk ook even goed hoe haar ontlasting is dat ze niet wat verstopt zitquote:Op maandag 11 juni 2018 17:26 schreef Franny_G het volgende:
Wat betreft die betrokkenheid als in praten met de juf, dat vind ik zelf best een lastige. De juf is vaak druk met het begroeten of gedag zeggen van de leerlingen. Er is altijd wel een ouder die iets wil zeggen of zij heeft iets aan een ouder te melden. Aangezien I voor zover ik weet gewoon goed gaat, zeg ik vaak ook niet veel behalve een snelle goedemorgen of een knikje. Ik weet dat docenten vaak veel op hun bordje hebben, dus ik stel me terughoudend/bescheiden op.
I heeft sinds twee dagen dat ze klaagt over hoofdpijn in combi met het al wel bekende buikpijnverhaal. Ze slaapt ook langer dan normaal, maar verder is er niets te merken. Ze wilde ook niet naar school vanmorgen. Toch maar wel gegaan. Om 12 uur haalde ik haar vrolijk en wel weer op, maar thuis begon ze er weer over. Dus heb ik haar vanmiddag maar thuis gehouden. Nu speelt ze weer vrolijk in de tuin. Lastig in te schatten dit soort dingen. Ze is nooit echt ziek, maar wel van deze wat vage klachten.
Niet doen Je moet je echt niet rot voelen. Als leerkrachten extra tijd voor je inplannen willen ze inderdaad even wat extra tijd om dingen goed door te spreken, maar dat betekent niet altijd slecht nieuws. Bijvoorbeeld om een plan van aanpak voor volgend jaar te maken. Om thuis en school al vast goed op elkaar af te stemmen m.b.t. zijn gedrag en hoe daar op te reageren. Ik zie de ouders altijd als ervaringsdeskundige m.b.t. hun kind. Zij weten vaak het beste hoe hun kind ergens op reageert.quote:Op zaterdag 9 juni 2018 15:29 schreef vencodark het volgende:
[..]
De juf belde toevallig gisteren nog om te vragen of wij bij de oudergesprekken als laatste willen komen, zodat er iets meer tijd is om een goed beeld te geven.
‘Geen zorgen hoor’ zei ze...maar ik voelde toch een soort rotgevoel komen.
Zou goed kunnen hoor. Hier ook 18" en mijn meiden zijn 1,17 of zo. Idd redelijk groot maar ze fietsen er prima op.quote:Op maandag 11 juni 2018 17:15 schreef watmoetikkiezen het volgende:
Ha, nou twijfel ik over hoeveel inch W heeft... Ze kan evengoed op de laagste stand net niet bij de grond, maar fietst er prima op.. Maar goed, lengte weet ik eigenlijk ook niet precies.
Net een sfspraak voor de schoolarts gekregen, dus dat weet ik dan binnenkort.
Als je antibacteriële zalf smeert is ie vanaf 24 uur na start behandeling niet meer besmettelijk.quote:Op maandag 11 juni 2018 22:07 schreef Fazzoletti het volgende:
Ik dacht dat F een koortslip had, zo zag het er afgelopen dagen uit, maar denk nu toch dat het krentenbaard is. De plek wordt groter maar hij lijkt er gelukkig niet veel last van te hebben. Nu hoop ik maar dat hij niet de rest van ons thuis ook besmet
Ah dat klinkt goed! Ik ga morgenochtend meteen de huisarts bellen. Lijkt me niet dat we langs hoeven komen toch?quote:Op maandag 11 juni 2018 22:37 schreef Vanyel het volgende:
[..]
Als je antibacteriële zalf smeert is ie vanaf 24 uur na start behandeling niet meer besmettelijk.
Mijn dochter zou hiervan dan weer wel in katzwijm vallen van gelukquote:Op woensdag 13 juni 2018 23:07 schreef watmoetikkiezen het volgende:
Hier max 10 idd, meestal eerder 5,-. Ze zoekt zelf iets uit meestal.. (eenhoornknuffel bv laatst: 5,-)
Ga vooral niet desparate de 10,- volmaken.. W kreeg op haar verjaardag van 1 vriendinnetje alles wat je bij de action kon krijgen van frozen voor totaal 10,- dat was dus overdreven veel en helemaal niet nodig, het was echt totaal overdone..
Dat laatste is wel goed geregeld.. Hier puzzelen de leerkrachten echt vanuit de input van de kleuterjuffen, maar niet vanuit de praktijk (op wat uitzonderingen naar). Maar misschien ook lastiger met 3 volle kleuterklassen en 4x middenbouw en 4x bovenbouw.quote:Op dinsdag 19 juni 2018 15:41 schreef Phaidra het volgende:
Sneu Loj, dat Ow’s vriendje gaat verhuizen. Dat zou mij ook aan het hart gaan.
I gaat naar een Montessorischool en daarbij zijn combiklassen ook het uitgangspunt. Er zijn 2 groepen 1/2, 3 groepen 3/4/5 en 3 groepen 6/7/8. Ik merk, nu I bijna naar de middenbouw gaat, dat hij die grote kinderen een beetje intimiderend vindt. Maar een deel van de nieuwe groep 5 heeft nog een korte periode bij hem in de klas gezeten toen hij in juni 2016 binnenkwam in groep 1, dus dat zal vast snel weer wennen.
Hij is al in de verschillende klassen op bezoek geweest, zodat de leerkrachten kunnen kijken in welke klas de oudste kleuters het best zouden passen. En als straks de keuze voor de klassenindeling rond is, mogen ze ook nog een aantal ochtenden oefenen. Dus de overgang is ook weer niet zo groot. Ze proberen ook rekening te houden met vriendjes, maar geen garantie natuurlijk.
Precies dat De kleuterperiode wordt soms zo onderschat. Het is zo'n ontzettend belangrijke periode.quote:Op dinsdag 19 juni 2018 16:15 schreef exode het volgende:
B zit in een groep 1/2 groep en is dus van februari, dat wordt normaal gesproken 2,5 jaar kleuteren. Hij moet in zijn leven al lang genoeg stilzitten en serieus bezig zijn, laat hem maar lekker kleuteren.
Zo stond ik er ook in, maar nu ik een 3jr8mnd kind heb dat al een beetje rekent en leest vraag ik me toch af of het verstandig is als hij lang kleutert. We zullen wel zien, hoe t gaat in de kleuterklas als hij er eenmaal zit.quote:Op dinsdag 19 juni 2018 16:45 schreef Peacefulll het volgende:
[..]
Precies dat De kleuterperiode wordt soms zo onderschat. Het is zo'n ontzettend belangrijke periode.
Ik heb veel kinderen van september t/m december in de klas. De 'bespreekgevalletjes' zeg maar (vroeger lag de grens op september/oktober, nu op december). Ik ervaar toch dat veel van deze jonkies beter af zijn met langer kleuteren dan snel door naar 3. Ze staan nu steviger in hun schoenen, zoeken meer verdieping in hun spel, zijn sociaal-emotioneler een stuk sterker en rijper en kunnen nu veel beter omgaan met tegenslagen.
Ik verwacht nu zelf een september-/oktoberkind en ik stel me al helemaal in op bijna 3 jaar kleuteren. Helemaal prima als dat bij mijn kind past. Het is ook geen zitten blijven, de leeftijdsgrens is alleen iets flexibeler geworden om meer tegemoed te kunnen komen aan de snellere kinderen. Daar zijn er immers ook zat van
Oh dat het per kind heel erg kan verschillen is een gegeven. Zoals bijv de zoon van Deep. Heel fijn dat het zo heeft uitgepakt. En gelukkig is het Jenaplanonderwijs daar ook wel geschikt voor.quote:Op dinsdag 19 juni 2018 17:22 schreef kwakz0r het volgende:
[..]
Zo stond ik er ook in, maar nu ik een 3jr8mnd kind heb dat al een beetje rekent en leest vraag ik me toch af of het verstandig is als hij lang kleutert. We zullen wel zien, hoe t gaat in de kleuterklas als hij er eenmaal zit.
vind t heel dubbel!quote:Op dinsdag 19 juni 2018 17:36 schreef Peacefulll het volgende:
[..]
Oh dat het per kind heel erg kan verschillen is een gegeven. Zoals bijv de zoon van Deep. Heel fijn dat het zo heeft uitgepakt. En gelukkig is het Jenaplanonderwijs daar ook wel geschikt voor.
Ik blijf het als lkr soms spannend vinden bij sommige kinderen. Met name met die twijfelgevallen. Soms zijn ze voor de zomer sociaal-emotioneel nog helemaal niet toe aan gr 3. Dan maak je in overleg met ouders de keuze om een kind verlengd te laten kleuteren en dan maken ze ineens zo'n sprong dat ze voor de voorjaarsvakantie uitgekakt zijn bij de kleuters.
Gelukkig ervaar ik zelf dat er veel mogelijk is voor kleuters die 'klaar zijn met het spelen'. Maar zeker in een combi met bijv instroom wordt het niveauverschil wel erg groot. Dat vind ik een nadeel aan een combi 1/2. Als je alleen een 2 hebt dan is het aanbieden van materiaal voor de boven-, midden- en ondergroep 2ers een stuk makkelijker. Bij één 1/2 heb je bovengenoemde niveaudelingen + nog de groep 1 (en 0).
Het biedt ook zeker weer voordelen. Achja..... Ieder nadeel....
Ik ben benieuwd hoe het jouw zoon zometeen vergaat op school Kwak. Kijk je ernaar uit of zie je er tegenop?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |