abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_178550043
Originele OP:
quote:
Kan je een christen of moslim zijn terwijl je niet gelooft dat bepaalde verhalen in de bijbel of koran daadwerkelijk hebben plaatsgevonden. Dan heb ik het over het verhaal van Noah of het genesis scheppingsverhaal.
Laatste posts:

quote:
0s.gif Op maandag 16 april 2018 12:03 schreef Libertarisch het volgende:

Alles in de evolutie duidt erop dat het bewustzijn een fundamentele rol speelt. Daarom is bewustzijn inherent verbonden aan leven en is het zo moeilijk om bewustzijn te simuleren in een robot.

Een robot heeft geen voortplantingsdrang. Een robot heeft geen overlevingsdrang. Een robot heeft geen vocht en voedsel nodig. Een robot heeft geen emoties nodig om te kunnen functioneren. Een robot heeft geen evolutionair ingebakken competitie drang om sociale status te verhogen. Het hele concept van bewustzijn is nauw verbonden aan levende organismen. Zodra je het levende aspect weghaalt vervalt het bewustzijn zoals wij het kennen.
quote:
0s.gif Op maandag 16 april 2018 12:08 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Ken je dat verhaal van Douglas Adams over die regenplas die zich verbaast over dat het gat waar het zich in bevindt precies lijkt te zijn afgestemd voor hem?

Nou, dat ongeveer.
-
  maandag 16 april 2018 @ 12:14:25 #2
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_178550080
quote:
0s.gif Op maandag 16 april 2018 10:54 schreef Panterjong het volgende:

[..]

Van volwassenenonderwijs HBO theologie.
Nee was gewoon scholengemeenschap, 2e of 3e klas VWO

[ Bericht 1% gewijzigd door hoatzin op 16-04-2018 18:22:06 ]
  maandag 16 april 2018 @ 12:46:53 #3
458427 Panterjong
I Refuse Limitation
pi_178550888
quote:
0s.gif Op maandag 16 april 2018 12:14 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Nee was gewoon scholengemeenschap, 2e of 3e klas VWO.
Ik bedoelde te zeggen hoe het bij mij zat.
Rest your mind in distant wilderness
Take your time and concentrate on it
Take a stand and make your hand a fist
We got a reason to resist
  maandag 16 april 2018 @ 18:41:47 #4
40150 Manke
'tis but a scratch
pi_178559292
Kan je eigenlijk wel in 'de geest' en evolutie tegelijk geloven? Want evolutie impliceert dat wij per toeval zijn ontstaan uit het eerste toevallige leven en niet per ontwerp, en de geest kan niet per toeval gelijktijdig met toevallige mens en leven zijn 'ontstaan' en ontwikkeld.
Meer een vraag voor wie gelooft in onze geest als in ziel en entiteit.
pi_178559899
quote:
1s.gif Op maandag 16 april 2018 18:41 schreef Manke het volgende:
Kan je eigenlijk wel in 'de geest' en evolutie tegelijk geloven? Want evolutie impliceert dat wij per toeval zijn ontstaan uit het eerste toevallige leven en niet per ontwerp, en de geest kan niet per toeval gelijktijdig met toevallige mens en leven zijn 'ontstaan' en ontwikkeld.
Meer een vraag voor wie gelooft in onze geest als in ziel en entiteit.
Denk het wel, alles is dom geluk of puur toeval. Toeval bestaat niet domweg. Alles wat bestaat bestaat, alles wat niet bestaat moet nog komen? En dat is dan ook toeval? Wat is toeval? Dat de + en de - pool hetzelfde zijn? Dat dat ook geen willekeur is? Wat houden die woorden nu in principe in? :P

Of ‘je wilt’ weten wat er eerder kon zijn. De mens of een andere entiteit. Het kan ook nog eens zo in elkaar steken dat wij dom toevallig zijn ontstaan en dat aliens hadden ingegrepen. Dat aliens zegmaar ooit naar de aarde kwamen om ons iets te leren oid. In zuid Amerika schijnen een paar van die josti’s gevonden te zijn. In hoeverre dat geen nepperds zijn.

Maar geloven doe ik dat wel enigzins, het kan ook zo zijn dat aliens naar de wereld kwamen om van dieren een ras te maken oid. Klinkt allemaal wel leuk en mooi. Beter dan: God schiep de mens als een mirakel. En opeens, waren er honderdduizenden mensen. Toen dacht God bij zichzelf: ik neem een paar mensen en die tover ik om tot ‘meer’ (engeltjes dus) zodat God niet alleen achter bleef. Wat een geluksvogels dus. Altijd leven, oneindig. Elke engel mag dood van mij. Waarom verdienen ze dat? Zijn hun meer?

Ik weet het niet, maar als ik zo stellig in het aap en alien verhaal wil geloven, dan vraag ik me af wat de waarde is van een mensenleven. Zijn we dan niks waard? Kan het na mn dood over en uit zijn? Even wat onzinnige teksten van mijn kant :P

Laatst beweerde ik stellig: ik geloof in een zelfverzonnen God. Die God is nog onbekend. En onbemind. Er is maar eentje :P maar niet die van de Bijbel of Koran of whatever. Gewoon een verse zegmaar. Niemand kent hem of heeft wat vernomen van hem. Ik ook niet btw :P
  Kunstzinnigste/artistiekste user 2022 maandag 16 april 2018 @ 19:07:08 #6
74056 crew  ToT
pi_178559920
quote:
1s.gif Op maandag 16 april 2018 18:41 schreef Manke het volgende:
Kan je eigenlijk wel in 'de geest' en evolutie tegelijk geloven? Want evolutie impliceert dat wij per toeval zijn ontstaan uit het eerste toevallige leven en niet per ontwerp, en de geest kan niet per toeval gelijktijdig met toevallige mens en leven zijn 'ontstaan' en ontwikkeld.
Meer een vraag voor wie gelooft in onze geest als in ziel en entiteit.
Ik heb een spirituele fase gehad en veel spirituele mensen geloven dat het Goddelijke / de Oerbron de evolutie aanstuurt en dat elk dier en persoon een stukje van die Oerbron is. (Of God, of hoe je het ook wil noemen.)

Maar moderne christenen die zowel in de evolutie als in Jezus geloven, volgens mij staan die er meestal niet te veel bij stil hoe het zou moeten zitten; die weten vaak dat het Oude Testament een hoop oude volksverhaaltjes zijn die je niet letterlijk moet nemen, maar hoe het dan zit met de evolutie en dat Jezus voor onze zonden gestorven zou zijn.......?
  dinsdag 17 april 2018 @ 10:03:42 #7
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_178571729
quote:
2s.gif Op maandag 16 april 2018 19:07 schreef ToT het volgende:

[..]

Ik heb een spirituele fase gehad en veel spirituele mensen geloven dat het Goddelijke / de Oerbron de evolutie aanstuurt en dat elk dier en persoon een stukje van die Oerbron is. (Of God, of hoe je het ook wil noemen.)

Maar moderne christenen die zowel in de evolutie als in Jezus geloven, volgens mij staan die er meestal niet te veel bij stil hoe het zou moeten zitten; die weten vaak dat het Oude Testament een hoop oude volksverhaaltjes zijn die je niet letterlijk moet nemen, maar hoe het dan zit met de evolutie en dat Jezus voor onze zonden gestorven zou zijn.......?
Ik zie niet in waarom je het Nieuwe Testament, dat net zo vol zit met vreemde (volks) verhaaltjes over wonderen en doden die weer opstaan wel letterlijk zou moeten nemen.
pi_178571892
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 april 2018 10:03 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Ik zie niet in waarom je het Nieuwe Testament, dat net zo vol zit met vreemde (volks) verhaaltjes over wonderen en doden die weer opstaan wel letterlijk zou moeten nemen.
Is het niet duidelijk dat het NT ook vol zit met symboliek en dat je het dus symbolisch moet lezen? Het gaat om de wijsheid die erin staat en de strekking van wat er gezegd wordt.

Ja, je kunt slechtere uitspraken van Jezus vinden en wat minder fraaie delen van het NT. Maar als ik de evangelies lees valt het me wel op hoe veel wijsheid erin staat.

Het is makkelijk om het christendom belachelijk te maken (de maagdelijkheid van Maria bijvoorbeeld) maar dan mis je het punt.
  dinsdag 17 april 2018 @ 10:21:51 #9
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_178571995
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 april 2018 10:14 schreef Libertarisch het volgende:

[..]

Is het niet duidelijk dat het NT ook vol zit met symboliek en dat je het dus symbolisch moet lezen? Het gaat om de wijsheid die erin staat en de strekking van wat er gezegd wordt.

Ja, je kunt slechtere uitspraken van Jezus vinden en wat minder fraaie delen van het NT. Maar als ik de evangelies lees valt het me wel op hoe veel wijsheid erin staat.

Het is makkelijk om het christendom belachelijk te maken (de maagdelijkheid van Maria bijvoorbeeld) maar dan mis je het punt.
Het overgrote deel van de "uitspraken" van Jezus behelzen waarschuwingen en vervloekingen. Wee deze en wee gene...
pi_178572094
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 april 2018 10:21 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Het overgrote deel van de "uitspraken" van Jezus behelzen waarschuwingen en vervloekingen. Wee deze en wee gene...
Heb je vijanden lief, keer de andere wang toe, behandel een ander zoals je zelf behandelt wilt worden, maak je geen zorgen om de dag van morgen want de dag van vandaag heeft genoeg zorgen (leef in het nu, boeddha stijl), God zit in het verborgene, doe goede daden zonder er mee te koop te lopen want God ziet het verborgene, wij zijn allemaal God's kinderen en God laat de zon opgaan voor zowel goede als slechte mensen.

Iedereen leest de Bijbel op zijn eigen manier. Als ik het NT in de tijd plaats, dus ongeveer 2000 jaar terug, dan vind ik de gedachtegang van de boodschap in het evangelie revolutionair.
  Kunstzinnigste/artistiekste user 2022 dinsdag 17 april 2018 @ 10:31:48 #11
74056 crew  ToT
pi_178572172
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 april 2018 10:03 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Ik zie niet in waarom je het Nieuwe Testament, dat net zo vol zit met vreemde (volks) verhaaltjes over wonderen en doden die weer opstaan wel letterlijk zou moeten nemen.
Same here, maar onvoorstelbaar veel mensen trappen er dus WÉL in en nemen het allemaal 100% letterlijk.
  dinsdag 17 april 2018 @ 10:34:27 #12
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_178572224
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 april 2018 10:27 schreef Libertarisch het volgende:

[..]

Heb je vijanden lief, keer de andere wang toe, behandel een ander zoals je zelf behandelt wilt worden, maak je geen zorgen om de dag van morgen want de dag van vandaag heeft genoeg zorgen (leef in het nu, boeddha stijl), God zit in het verborgene, doe goede daden zonder er mee te koop te lopen want God ziet het verborgene, wij zijn allemaal God's kinderen en God laat de zon opgaan voor zowel goede als slechte mensen.

Iedereen leest de Bijbel op zijn eigen manier. Als ik het NT in de tijd plaats, dus ongeveer 2000 jaar terug, dan vind ik de gedachtegang van de boodschap in het evangelie revolutionair.
Revolutionair? Misschien, maar deze gedachten deden op veel meer plekken hun opgang in die tijd. Echt niet uniek voor de bijbel.
pi_178572228
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 april 2018 10:03 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Ik zie niet in waarom je het Nieuwe Testament, dat net zo vol zit met vreemde (volks) verhaaltjes over wonderen en doden die weer opstaan wel letterlijk zou moeten nemen.
Stel dat het dan figuurlijk bedoeld is, hoe zou het geïnterpreteerd kunnen worden dan?
  dinsdag 17 april 2018 @ 10:58:47 #14
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_178572729
quote:
1s.gif Op dinsdag 17 april 2018 10:34 schreef Hexxenbiest het volgende:

[..]

Stel dat het dan figuurlijk bedoeld is, hoe zou het geïnterpreteerd kunnen worden dan?
Opstaan uit de doden betekent wedergeboren worden.

Jezus zei: ‘Indien iemand niet wedergeboren wordt, kan hij het koninkrijk Gods niet zien’ (Johannes 3:3). Hij zei ook: laat de doden hun doden begraven. Daarmee bedoelde hij natuurlijk geen echte doden maar mensen die "dood" waren in hun geloof.
pi_178575821
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 april 2018 10:58 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Opstaan uit de doden betekent wedergeboren worden.

Jezus zei: ‘Indien iemand niet wedergeboren wordt, kan hij het koninkrijk Gods niet zien’ (Johannes 3:3). Hij zei ook: laat de doden hun doden begraven. Daarmee bedoelde hij natuurlijk geen echte doden maar mensen die "dood" waren in hun geloof.
Jezus zei: 'Waarachtig, ik verzeker u: alleen wie opnieuw wordt geboren, kan het koninkrijk van God zien'. Hoe kan iemand geboren worden als hij al oud is? vroeg Nikodemus. Hij kan toch niet voor de tweede keer de moederschoot ingaan en weer geboren worden? Jezus antwoordde: 'Waarachtig, ik verzeker u: niemand kan het koninkrijk van God binnengaan, tenzij hij geboren wordt uit water en geest. Wat geboren is uit een mens is menselijk, en wat geboren is uit de Geest is geestelijk.

7 Wees niet verbaasd dat ik zei dat jullie allemaal opnieuw geboren moeten worden.

De wind waait waarheen hij wil; je hoort zijn geluid, maar je weet niet waar hij vandaan komt en waar hij heen gaat. Zo is het ook met iedereen die uit de Geest geboren is.

Johannes 3: 3-8

Spreekt Jezus hier eigenlijk over reïncarnatie? Het lijkt er verdomd veel op!

  dinsdag 17 april 2018 @ 13:28:09 #16
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_178576186
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 april 2018 13:11 schreef Libertarisch het volgende:

[..]

Jezus zei: 'Waarachtig, ik verzeker u: alleen wie opnieuw wordt geboren, kan het koninkrijk van God zien'. Hoe kan iemand geboren worden als hij al oud is? vroeg Nikodemus. Hij kan toch niet voor de tweede keer de moederschoot ingaan en weer geboren worden? Jezus antwoordde: 'Waarachtig, ik verzeker u: niemand kan het koninkrijk van God binnengaan, tenzij hij geboren wordt uit water en geest. Wat geboren is uit een mens is menselijk, en wat geboren is uit de Geest is geestelijk.

7 Wees niet verbaasd dat ik zei dat jullie allemaal opnieuw geboren moeten worden.

De wind waait waarheen hij wil; je hoort zijn geluid, maar je weet niet waar hij vandaan komt en waar hij heen gaat. Zo is het ook met iedereen die uit de Geest geboren is.

Johannes 3: 3-8

Spreekt Jezus hier eigenlijk over reïncarnatie? Het lijkt er verdomd veel op!

Jezus kan het hier ook over de doop hebben. Het water van de doop en de geest van de doper.
pi_178576812
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 april 2018 13:28 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Jezus kan het hier ook over de doop hebben. Het water van de doop en de geest van de doper.
Dat zou de standaard christelijke interpretatie zijn aangezien christenen geloven dat ze dood blijven tot het laatste oordeel en dan degenen die in het boek van de levenden staan worden wedergeboren (openbaring van Johannes). Het is echter duidelijk dat Johannes keihard aan het trippen was, hij zag draken en allerlei andere wezens met 7 ogen en had visioenen van 7 engelen met 7 bazuinen die het Woord Gods verkondigen.

Mijn interpretatie is anders. Jezus zegt: wat geboren is uit de mens is menselijk, en wat geboren is uit de Geest is geestelijk.

want God is Geest

Johannes 4:24

Het bewustzijn is Goddelijk maar het menselijk bewustzijn is het product van het mens zijn zoals kattenbewustzijn het product van kat zijn is. Het bewustzijn komt echter niet uit het brein, het bewustzijn is het Goddelijke zelf. God is de Geest.

Het fysieke lichaam is nodig om een leven in het fysieke universum te ervaren, zonder lichaam is er geen beperking van het Goddelijke bewustzijn dus zonder lichaam zouden we God zelf zijn. Daarom moeten we wedergeboren worden uit water én uit geest.

"Towards the end of her own storied life, the physicist Doris Kuhlmann-Wilsdorf—whose groundbreaking theories on surface physics earned her the prestigious Heyn Medal from the German Society for Material Sciences, surmised that Stevenson’s work had established that “the statistical probability that reincarnation does in fact occur is so overwhelming … that cumulatively the evidence is not inferior to that for most if not all branches of science.”"

https://blogs.scientifica(...)-really-just-cynics/

Maar ja, dit zal ook wel allemaal een illusie zijn van verwarde malloten :P
pi_178577340
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 april 2018 13:11 schreef Libertarisch het volgende:
Spreekt Jezus hier eigenlijk over reïncarnatie? Het lijkt er verdomd veel op!
Maar dat is het niet.
quote:
Jezus zei: 'Waarachtig, ik verzeker u: alleen wie opnieuw wordt geboren, kan het koninkrijk van God zien'.
In de ogen van vrome joden was iemand die de voorschriften uit de Torah niet meer naleefde dood. Herboren zijn zij die opnieuw deze wet naleefden. Koninkrijk van God is een andere benaming voor het land wat God aan Mozes had toegewezen. Volgens de profeten kon men nooit rekenen op een vrij koninkrijk Gods zolang men deze wetten niet nakwam.

[ Bericht 35% gewijzigd door ATON op 17-04-2018 14:24:44 ]
pi_178577491
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 april 2018 14:16 schreef ATON het volgende:

[..]

Maar dat is het niet.
Hoe weet je dat? Het NT benadrukt de noodzakelijkheid van het fysieke lichaam voor de wedergeboorte.

Daarna riep hij: 'Lazarus, kom naar buiten!' De dode kwam tevoorschijn, zijn handen en voeten in linnen gewikkeld, en zijn gezicht bedekt door een doek.

Joahnnes 11: 43-44

Jezus is zelf ook in fysieke gedaante herboren. Het gaat feitelijk om reïncarnatie.
pi_178577740
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 april 2018 14:21 schreef Libertarisch het volgende:
Hoe weet je dat? Het NT benadrukt de noodzakelijkheid van het fysieke lichaam voor de wedergeboorte.
Nee, dat was bij de joden uitgesloten.

quote:
Daarna riep hij: 'Lazarus, kom naar buiten!' De dode kwam tevoorschijn, zijn handen en voeten in linnen gewikkeld, en zijn gezicht bedekt door een doek. Joahnnes 11: 43-44
Leuk verzinsel van een gnosticus, geschreven in het eerste kwart van de 2e eeuw.
quote:
Jezus is zelf ook in fysieke gedaante herboren. Het gaat feitelijk om reïncarnatie.
Jezus is niet fysiek herboren. Ook weer iets wat gnostici uit Efeze schreven op het eind van de 1e eeuw.
  dinsdag 17 april 2018 @ 14:31:51 #21
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_178577782
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 april 2018 13:57 schreef Libertarisch het volgende:

[..]

Dat zou de standaard christelijke interpretatie zijn aangezien christenen geloven dat ze dood blijven tot het laatste oordeel en dan degenen die in het boek van de levenden staan worden wedergeboren (openbaring van Johannes). Het is echter duidelijk dat Johannes keihard aan het trippen was, hij zag draken en allerlei andere wezens met 7 ogen en had visioenen van 7 engelen met 7 bazuinen die het Woord Gods verkondigen.

Mijn interpretatie is anders. Jezus zegt: wat geboren is uit de mens is menselijk, en wat geboren is uit de Geest is geestelijk.

want God is Geest

Johannes 4:24

Het bewustzijn is Goddelijk maar het menselijk bewustzijn is het product van het mens zijn zoals kattenbewustzijn het product van kat zijn is. Het bewustzijn komt echter niet uit het brein, het bewustzijn is het Goddelijke zelf. God is de Geest.

Het fysieke lichaam is nodig om een leven in het fysieke universum te ervaren, zonder lichaam is er geen beperking van het Goddelijke bewustzijn dus zonder lichaam zouden we God zelf zijn. Daarom moeten we wedergeboren worden uit water én uit geest.

"Towards the end of her own storied life, the physicist Doris Kuhlmann-Wilsdorf—whose groundbreaking theories on surface physics earned her the prestigious Heyn Medal from the German Society for Material Sciences, surmised that Stevenson’s work had established that “the statistical probability that reincarnation does in fact occur is so overwhelming … that cumulatively the evidence is not inferior to that for most if not all branches of science.”"

https://blogs.scientifica(...)-really-just-cynics/

Maar ja, dit zal ook wel allemaal een illusie zijn van verwarde malloten :P
Ik vind Johannes te moeilijk, te zweverig en te gnostisch. Zowel het evangelie als die Openbaring.
  dinsdag 17 april 2018 @ 14:36:14 #22
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_178577871
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 april 2018 14:16 schreef ATON het volgende:

[..]

Maar dat is het niet.

[..]

In de ogen van vrome joden was iemand die de voorschriften uit de Torah niet meer naleefde dood. Herboren zijn zij die opnieuw deze wet naleefden. Koninkrijk van God is een andere benaming voor het land wat God aan Mozes had toegewezen. Volgens de profeten kon men nooit rekenen op een vrij koninkrijk Gods zolang men deze wetten niet nakwam.
Volgens de geschiedenis is het precies andersom gegaan. Onder koningen die JHWH vereerden en zich strikt hielden aan de wet (o.a. Hiskia, Josia) raakte het land telkens in een isolement en kwam in moeilijkheden. Onder koningen die het wat ruimer zagen, vrouwen uit andere volkeren kozen en internationale handelsbetrekkingen aangingen, floreerde het land.
  dinsdag 17 april 2018 @ 14:37:25 #23
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_178577898
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 april 2018 14:21 schreef Libertarisch het volgende:
Daarna riep hij: 'Lazarus, kom naar buiten!' De dode kwam tevoorschijn, zijn handen en voeten in linnen gewikkeld, en zijn gezicht bedekt door een doek.
Lazarus kon blind zweven?

(dat gevoel ken ik overigens als ik lazarus ben)
pi_178578030
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 april 2018 14:31 schreef hoatzin het volgende:

Ik vind Johannes te moeilijk, te zweverig en te gnostisch. Zowel het evangelie als die Openbaring.
https://en.wikipedia.org/wiki/Gnosticism#Judeo-Christian_origins
pi_178578058
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 april 2018 14:37 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Lazarus kon blind zweven?

(dat gevoel ken ik overigens als ik lazarus ben)
De dode kwam tevoorschijn met handen en voeten. Oftewel, de dode is fysiek herboren. Reïncarnatie dus.

Nu zou iemand kunnen vragen: 'Maar hoe worden de doden opgewekt? Hoe zou hun lichaam eruit moeten zien?' Dwaas die u bent! Als u iets zaait, moet dat eerst sterven voordat het tot leven kan komen. En wat u zaait heeft nog niet de vorm die het later krijgt; het is nog maar een naakte korrel, een graankorrel misschien of iets anders. God geeft daaraan de vorm die hij heeft vastgesteld, en hij geeft elke zaadkorrel zijn eigen vorm.

1 Korinthiërs 15: 35 - 38

Ik vind die tegenstrijdigheid van een hemels lichaam en een fysiek lichaam en het Geestelijke in het fysieke en de fysieke wedergeboorte wel interessant. Je kunt er reïncarnatie van maken totdat er geen leven meer in het universum is (eindtijd) waarna het hemelse overblijft.

'Ik ben de Alfa en de Omega'
pi_178578125
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 april 2018 14:36 schreef hoatzin het volgende:
Volgens de geschiedenis is het precies andersom gegaan. Onder koningen die JHWH vereerden en zich strikt hielden aan de wet (o.a. Hiskia, Josia) raakte het land telkens in een isolement en kwam in moeilijkheden. Onder koningen die het wat ruimer zagen, vrouwen uit andere volkeren kozen en internationale handelsbetrekkingen aangingen, floreerde het land.
We moeten hier wel geloof en geschiedenis uit elkaar houden. Steeds er een vreemde grootmacht Palestina kwam bezetten riepen de profeten dat dit de schuld was van hen die zich niet aan de Wet hadden gehouden.
pi_178578209
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 april 2018 14:43 schreef Libertarisch het volgende:
De dode kwam tevoorschijn met handen en voeten. Oftewel, de dode is fysiek herboren. Reïncarnatie dus.
Ik heb de indruk dat je het niet wil snappen en je blijft vasthouden aan reïncarnatie, terwijl dit bij de vrome joden ondenkbaar was.
pi_178578384
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 april 2018 14:49 schreef ATON het volgende:

[..]

Ik heb de indruk dat je het niet wil snappen en je blijft vasthouden aan reïncarnatie, terwijl dit bij de vrome joden ondenkbaar was.
Ik snap dat reïncarnatie niet de officiële leer is. Er kan maar één waarheid zijn en ik denk dat reïncarnatie voorlopig de meest logische optie is :)
pi_178578511
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 april 2018 14:43 schreef Libertarisch het volgende:

[..]

Academici zijn jaren bezig om een juiste interpretatie te vinden van de Bijbelse geschriften. Denk je echt dat je zo makkelijk met je eigen interpretaties kan gooien? Het valt me op hoe gemakkelijk en niet sceptisch jij ook maar iets interpreteert en aanneemt... of het nu de kwantummechanica is, Vedische of Bijbelse geschriften, 'New Age' gebrabbel, etc.
A Robin Redbreast in a Cage Puts all Heaven in a Rage.
pi_178578578
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 april 2018 15:02 schreef Discombobulate het volgende:

[..]

Academici zijn jaren bezig om een juiste interpretatie te vinden van de Bijbelse geschriften. Denk je echt dat je zo makkelijk met je eigen interpretaties kan gooien? Het valt me op hoe gemakkelijk en niet sceptisch jij ook maar iets interpreteert en aanneemt... of het nu de kwantummechanica is, Vedische of Bijbelse geschriften, 'New Age' gebrabbel, etc.
Ik denk dat er altijd verschillende interpretaties zullen zijn.

Katholieken, verschillende soort protestanten, Jehova's, en elke individuele christen met zijn persoonlijke interpretatie. Ik bedoel, zo'n grote verzameling boeken met symboliek en tegenstrijdigheden en intellectuele puzzeltjes kan niet anders dan een breed scala aan interpretaties opleveren....
pi_178579113
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 april 2018 15:02 schreef Discombobulate het volgende:

[..]

Academici zijn jaren bezig om een juiste interpretatie te vinden van de Bijbelse geschriften. Denk je echt dat je zo makkelijk met je eigen interpretaties kan gooien? Het valt me op hoe gemakkelijk en niet sceptisch jij ook maar iets interpreteert en aanneemt... of het nu de kwantummechanica is, Vedische of Bijbelse geschriften, 'New Age' gebrabbel, etc.
Lol.

http://www.nieuweopenbari(...)-wim-van-der-wenden/

En dan voornamelijk onder het kopje: reïncarnatie.
  dinsdag 17 april 2018 @ 15:24:04 #32
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_178579151
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 april 2018 14:46 schreef ATON het volgende:

[..]

We moeten hier wel geloof en geschiedenis uit elkaar houden. Steeds er een vreemde grootmacht Palestina kwam bezetten riepen de profeten dat dit de schuld was van hen die zich niet aan de Wet hadden gehouden.
Je ziet dat duidelijk aan de successen van het (ongehoorzame) koninkrijk Israël tegenover de povere resultaten van het "vrome" Juda. Het moet voor de (Judese) schrijvers van de Bijbel frustrerend geweest zijn om te onderkennen dat het "heidense" Israël het stukken beter deed dan het "vrome" Juda. Daarom werd de werkelijkheid een beetje geweld aangedaan en waren alle noordelijke Koningen "slecht" en alléén sommige Judese koningen"goed".

Opgravingen laten zien dat zelfs in Juda er eigenlijk nooit een periode is geweest dat er géén afgoden werden aanbeden ten tijde van de Koningen. Zelfs onder Hiskia en Josia.
  dinsdag 17 april 2018 @ 15:25:47 #33
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_178579197
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 april 2018 15:02 schreef Discombobulate het volgende:
Academici zijn jaren bezig om een juiste interpretatie te vinden van de Bijbelse geschriften.
Dit is onzin. Die juiste interpretatie bestaat niet.
pi_178579462
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 april 2018 15:24 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Je ziet dat duidelijk aan de successen van het (ongehoorzame) koninkrijk Israël tegenover de povere resultaten van het "vrome" Juda. Het moet voor de (Judese) schrijvers van de Bijbel frustrerend geweest zijn om te onderkennen dat het "heidense" Israël het stukken beter deed dan het "vrome" Juda. Daarom werd de werkelijkheid een beetje geweld aangedaan en waren alle noordelijke Koningen "slecht" en alléén sommige Judese koningen"goed".

Opgravingen laten zien dat zelfs in Juda er eigenlijk nooit een periode is geweest dat er géén afgoden werden aanbeden ten tijde van de Koningen. Zelfs onder Hiskia en Josia.
Die laatste juist wel.
  dinsdag 17 april 2018 @ 15:38:25 #35
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_178579545
quote:
1s.gif Op dinsdag 17 april 2018 15:34 schreef Faz3D het volgende:

[..]

Die laatste juist wel.
Was het niet zo dat Josia de enige was die de (offer) hoogten vernietigde?
pi_178579579
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 april 2018 15:05 schreef Libertarisch het volgende:

[..]

Ik denk dat er altijd verschillende interpretaties zullen zijn.

Katholieken, verschillende soort protestanten, Jehova's, en elke individuele christen met zijn persoonlijke interpretatie. Ik bedoel, zo'n grote verzameling boeken met symboliek en tegenstrijdigheden en intellectuele puzzeltjes kan niet anders dan een breed scala aan interpretaties opleveren....
Duidelijk, jij mist wat achtergrondkennis over deze materie.
  dinsdag 17 april 2018 @ 15:39:52 #37
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_178579589
Mistenen en Chroslims.

Mistenen Joslims en Chroden.
There are no things, but as a consequence there are as many things as we like
pi_178579741
quote:
Wat voor onzin staat daar geschreven. :O
pi_178579832
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 april 2018 15:38 schreef hoatzin het volgende:

Was het niet zo dat Josia de enige was die de (offer) hoogten vernietigde?
Het begin van een eeuwenlange vete tussen Judeeërs en Samaritanen.
  dinsdag 17 april 2018 @ 16:02:49 #40
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_178580254
quote:
6s.gif Op dinsdag 17 april 2018 15:39 schreef SpecialK het volgende:
Mistenen en Chroslims.

Mistenen Joslims en Chroden.
Christen dom
Mo slim
pi_178580528
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 april 2018 15:45 schreef ATON het volgende:

[..]

Wat voor onzin staat daar geschreven. :O
Gewoon overheen lezen :P
pi_178580645
quote:
1s.gif Op dinsdag 17 april 2018 16:13 schreef Faz3D het volgende:

[..]

Gewoon overheen lezen :P
Dacht ik .
pi_178583394
quote:
6s.gif Op dinsdag 17 april 2018 15:39 schreef SpecialK het volgende:
Mistenen en Chroslims.

Mistenen Joslims en Chroden.
Jistenen Chroslims en Moden.
  dinsdag 17 april 2018 @ 19:12:55 #44
40150 Manke
'tis but a scratch
pi_178584056
Modom, jodenheid, christenslim :')
  woensdag 18 april 2018 @ 09:18:41 #45
37248 BertV
Handgemaakt
pi_178593750
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 april 2018 15:25 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Dit is onzin. Die juiste interpretatie bestaat niet.
Toen de wetenschap nog niet zo ver gevorderd was namen we gewoon alles letterlijk, op de gelijkenissen na.

Wat mij betreft is dit dan ook de juiste interpretatie.
Dat hebben "we" in ieder geval 1500 jaar zo aangenomen in deze streken.
Levensbron Kind Gelderland | Voorouders net boven Neder-Rijn? Doe een DNA-test.
  woensdag 18 april 2018 @ 09:55:05 #46
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_178594450
quote:
0s.gif Op woensdag 18 april 2018 09:18 schreef BertV het volgende:

[..]

Toen de wetenschap nog niet zo ver gevorderd was namen we gewoon alles letterlijk, op de gelijkenissen na.

Wat mij betreft is dit dan ook de juiste interpretatie.
Dat hebben "we" in ieder geval 1500 jaar zo aangenomen in deze streken.
Nou, in de brieven en uit Handelingen blijkt dat er altijd twist is geweest en ook al in de tweede eeuw waren de kerkvaders het niet eens over de juiste uitleg...

Door de eeuwen heen moest men het dus doen met de interpretatie van iemand die kon lezen en wat gestudeerd had, meestal een dominee of priester.
pi_178607620
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 april 2018 14:29 schreef ATON het volgende:
Nee, dat was bij de joden uitgesloten.
Wat weet jij nou van de vroegere joden? Je gooit immers alles op een hoop en stelt dat de hellenistische joden en orthodoxe joden totaal anders zijn. Terwijl er net zo veel groepjes waren als er nu christelijke groepen zijn.
pi_178609874
quote:
0s.gif Op woensdag 18 april 2018 20:52 schreef Berjan.G het volgende:

[..]

Wat weet jij nou van de vroegere joden? Je gooit immers alles op een hoop en stelt dat de hellenistische joden en orthodoxe joden totaal anders zijn. Terwijl er net zo veel groepjes waren als er nu christelijke groepen zijn.
Jij hebt het over het verschil van mening onder de vrome joden. Dat is niet wat ik bedoel.
Nadat Alexander de Grote rond 330 v.Chr. de Perzen had verslagen, kwam Juda onder Griekse overheersing, aanvankelijk onder de Ptolemaeën, later onder de Seleuciden. Juda was in deze tijd een tempelstaatje, bestuurd door de hogepriester. Aanvankelijk kwamen de hogepriesters uit het geslacht van de Oniaden, maar aan het einde van de Seleucidische overheersing had de rivaliserende familie van de Tobiaden zoveel invloed dat zij een andere hogepriester naar voren konden schuiven. Dit was voor veel Joden een doorn in het oog, aangezien deze hogepriester niet van Sadok, een priester in de tijd van Koning David, afstamde. Een deel van de joden (meestal uit de rijkere elite) helleniseerde onder de Griekse heersers en ging zelfs Griekse namen voeren. Een verslechtering van de relaties tussen de gehelleniseerde Joden en de godsdienstige joden bracht de Seleucidische koning Antiochus IV Epiphanes ertoe te besluiten een verbod op bepaalde joodse godsdienstige riten en tradities op te leggen. Derhalve werden de orthodoxe joden opstandig onder de leiding van de Hasmonese familie. Deze opstand leidde uiteindelijk tot de vorming van een onafhankelijk Joods koninkrijk, bekend als de Hasmonese dynastie.

[ Bericht 49% gewijzigd door ATON op 18-04-2018 22:27:00 ]
  donderdag 19 april 2018 @ 13:57:14 #49
37248 BertV
Handgemaakt
pi_178620820
quote:
0s.gif Op woensdag 18 april 2018 09:55 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Nou, in de brieven en uit Handelingen blijkt dat er altijd twist is geweest en ook al in de tweede eeuw waren de kerkvaders het niet eens over de juiste uitleg...

Door de eeuwen heen moest men het dus doen met de interpretatie van iemand die kon lezen en wat gestudeerd had, meestal een dominee of priester.
Jij hebt het over de meer wereldse verspreiders van de verhalen.

De arme bange christenen (wij toen) slikte het in ieder geval voor zoete koek.
Zelf mijn opa nog (1909), was zo gelovig, angstig bijna.
Levensbron Kind Gelderland | Voorouders net boven Neder-Rijn? Doe een DNA-test.
pi_178863891
quote:
0s.gif Op donderdag 19 april 2018 13:57 schreef BertV het volgende:

[..]

Jij hebt het over de meer wereldse verspreiders van de verhalen.

De arme bange christenen (wij toen) slikte het in ieder geval voor zoete koek.
Zelf mijn opa nog (1909), was zo gelovig, angstig bijna.
Waarom waren het dan arme bange christenen?
komt dat door de bijbel zelf, zegt de bijbel dat je dat moet zijn?
Of waren dat de "kerkvaders" van toen die de mensen soort van onderdrukten, dus meer het woord predikten met het spreekwoordelijke "vingertje". Zo van als je dit of dat doet dan zal God dit of dat...... etc. ?
Kortom ligt het aan de bijbel of aan de mens?
I'm no longer a slave of fear.
I am a child of God
God is not dead.
  dinsdag 1 mei 2018 @ 15:08:13 #51
545 dop
:copyright: dop
pi_178864548
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 mei 2018 14:49 schreef sjoemie1985 het volgende:

[..]

Waarom waren het dan arme bange christenen?
komt dat door de bijbel zelf, zegt de bijbel dat je dat moet zijn?
Of waren dat de "kerkvaders" van toen die de mensen soort van onderdrukten, dus meer het woord predikten met het spreekwoordelijke "vingertje". Zo van als je dit of dat doet dan zal God dit of dat...... etc. ?
Kortom ligt het aan de bijbel of aan de mens?
Wie schreef de Bijbel en wie stichte de kerk(en)
Ik schrijf soms wat rottig, zelf noem ik het dyslexie , sommige zeggen dat ik lui ben.
get over it , het wordt niet beter
pi_178872846
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 mei 2018 15:08 schreef dop het volgende:

[..]

Wie schreef de Bijbel en wie stichte de kerk(en)
Deze vraag heeft ondertussen al een baard.
pi_178872951
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 mei 2018 19:31 schreef ATON het volgende:

[..]

Deze vraag heeft ondertussen al een baard.
Net als Jezus
pi_178873983
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 mei 2018 19:35 schreef Hexx. het volgende:

[..]

Net als Jezus
:D :Y
  woensdag 2 mei 2018 @ 12:40:24 #55
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_178888548
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 mei 2018 19:35 schreef Hexx. het volgende:

[..]

Net als Jezus
En natuurlijk (vader) Abraham
pi_178901561
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 mei 2018 19:35 schreef Hexx. het volgende:

[..]

Net als Jezus
dat is wast de mensen zeggen of denken dat hij eruit zag.

Maar is cultuur eigen om iemand te tekening of schilderen volgens de gezichten die er in zijn of haar cultuur het vaakst voor komen.
Dus een Chinees zal Jezus heel anders tekenen of schilderen ofzo dan iemand uit West Europa of Afrika of waar dan ook vandaan.
I'm no longer a slave of fear.
I am a child of God
God is not dead.
  woensdag 2 mei 2018 @ 22:16:54 #57
545 dop
:copyright: dop
pi_178902396
quote:
1s.gif Op woensdag 2 mei 2018 21:48 schreef sjoemie1985 het volgende:

[..]

dat is wast de mensen zeggen of denken dat hij eruit zag.

Maar is cultuur eigen om iemand te tekening of schilderen volgens de gezichten die er in zijn of haar cultuur het vaakst voor komen.
Dus een Chinees zal Jezus heel anders tekenen of schilderen ofzo dan iemand uit West Europa of Afrika of waar dan ook vandaan.
zou dat alleen met tekenen zijn, denk je?
Ik schrijf soms wat rottig, zelf noem ik het dyslexie , sommige zeggen dat ik lui ben.
get over it , het wordt niet beter
  donderdag 3 mei 2018 @ 08:31:54 #58
458427 Panterjong
I Refuse Limitation
pi_178907109
quote:
1s.gif Op woensdag 2 mei 2018 21:48 schreef sjoemie1985 het volgende:

[..]

dat is wast de mensen zeggen of denken dat hij eruit zag.

Maar is cultuur eigen om iemand te tekening of schilderen volgens de gezichten die er in zijn of haar cultuur het vaakst voor komen.
Dus een Chinees zal Jezus heel anders tekenen of schilderen ofzo dan iemand uit West Europa of Afrika of waar dan ook vandaan.
Volgens Lucas 1.35 had Jezus een baard ;)

Ten antwoord
zegt de aankondig-engel tot haar:
heilige geestesadem zal over je komen,
kracht van de Allerhoogste
zal je overschaduwen;
daarom zal wat gebaard wordt
heilig genoemd worden, zoon van God;
Rest your mind in distant wilderness
Take your time and concentrate on it
Take a stand and make your hand a fist
We got a reason to resist
pi_178907220
quote:
0s.gif Op donderdag 3 mei 2018 08:31 schreef Panterjong het volgende:

[..]

Volgens Lucas 1.35 had Jezus een baard ;)

Ten antwoord
zegt de aankondig-engel tot haar:
heilige geestesadem zal over je komen,
kracht van de Allerhoogste
zal je overschaduwen;
daarom zal wat gebaard wordt
heilig genoemd worden, zoon van God;
Volgens de joodse voorschriften hadden alle vrome joden een baard. Volgens Lukas was dit een voorwaarde om heilig ( vroom ) en zonen van God genoemd te worden.
pi_178907943
quote:
1s.gif Op woensdag 2 mei 2018 21:48 schreef sjoemie1985 het volgende:

[..]

dat is wast de mensen zeggen of denken dat hij eruit zag.

Maar is cultuur eigen om iemand te tekening of schilderen volgens de gezichten die er in zijn of haar cultuur het vaakst voor komen.
Dus een Chinees zal Jezus heel anders tekenen of schilderen ofzo dan iemand uit West Europa of Afrika of waar dan ook vandaan.
Maar de juiste manier van voorstelling is toch om te kijken waar iemand vandaan kwam, wie zijn ouders waren en in welke tijd ze geleefd hebben?
pi_178907959
quote:
0s.gif Op donderdag 3 mei 2018 08:49 schreef ATON het volgende:

[..]

Volgens de joodse voorschriften hadden alle vrome joden een baard. Volgens Lukas was dit een voorwaarde om heilig ( vroom ) en zonen van God genoemd te worden.
Net als de baarden van moslims.
pi_178908794
quote:
1s.gif Op donderdag 3 mei 2018 09:50 schreef Hexxenbiest het volgende:

[..]

Net als de baarden van moslims.
Juist !
pi_178908839
quote:
1s.gif Op woensdag 2 mei 2018 21:48 schreef sjoemie1985 het volgende:

[..]

dat is wat de mensen zeggen of denken dat hij eruit zag.

Maar is cultuur eigen om iemand te tekening of schilderen volgens de gezichten die er in zijn of haar cultuur het vaakst voor komen.
Dus een Chinees zal Jezus heel anders tekenen of schilderen ofzo dan iemand uit West Europa of Afrika of waar dan ook vandaan.
In realiteit had hij een bruine huid, kroezel - tot golvend zwart haar en geen 1,80 cm groot.
pi_178914289
quote:
0s.gif Op donderdag 3 mei 2018 08:31 schreef Panterjong het volgende:

[..]

Volgens Lucas 1.35 had Jezus een baard ;)

Ten antwoord
zegt de aankondig-engel tot haar:
heilige geestesadem zal over je komen,
kracht van de Allerhoogste
zal je overschaduwen;
daarom zal wat gebaard wordt
heilig genoemd worden, zoon van God;
_O- :') hahahaha grappenmaker.
Je hebt wel humor :)
Dat zou betekenen dat iedereen dat heeft.
I'm no longer a slave of fear.
I am a child of God
God is not dead.
pi_178914314
quote:
1s.gif Op woensdag 2 mei 2018 22:16 schreef dop het volgende:

[..]

zou dat alleen met tekenen zijn, denk je?
schilderen tekenen, beeldhouwen noem maar op maar mee je iemands gezicht zou kunnen afbeelden.
I'm no longer a slave of fear.
I am a child of God
God is not dead.
pi_178914477
quote:
0s.gif Op donderdag 3 mei 2018 10:46 schreef ATON het volgende:

[..]

In realiteit had hij een bruine huid, kroezel - tot golvend zwart haar en geen 1,80 cm groot.
zou kunnen, geen idee.
aan gezien er voor zover ik weet geen afbeeldingen uit die tijd zijn van Jezus.
Zoals die er van meerdere mensen niet zijn uit die tijd.
Maar 1 ding is zeker: en dat is dat hij een ander uiterlijk had dan ons "westerlingen" of andere volken.
I'm no longer a slave of fear.
I am a child of God
God is not dead.
  donderdag 3 mei 2018 @ 16:27:59 #67
545 dop
:copyright: dop
pi_178916480
quote:
0s.gif Op donderdag 3 mei 2018 14:44 schreef sjoemie1985 het volgende:

[..]

schilderen tekenen, beeldhouwen noem maar op maar mee je iemands gezicht zou kunnen afbeelden.
misschien ook met geschriften en verhalen!
Ik schrijf soms wat rottig, zelf noem ik het dyslexie , sommige zeggen dat ik lui ben.
get over it , het wordt niet beter
pi_178993496
quote:
0s.gif Op donderdag 3 mei 2018 16:27 schreef dop het volgende:

[..]

misschien ook met geschriften en verhalen!
je kunt inderdaad ook noteren hoe iemand er ongeveer uit ziet of zag :)
I'm no longer a slave of fear.
I am a child of God
God is not dead.
  maandag 7 mei 2018 @ 17:44:22 #69
40150 Manke
'tis but a scratch
pi_178994859
quote:
1s.gif Op maandag 7 mei 2018 17:44 schreef Manke het volgende:
Joden beginnen ook te ontwaken.
Als ik het goed begrepen heb heeft de interviewer het over de Jezus uit het N.T. Logisch dat de joden hem dan niet zien als een messias.
  maandag 7 mei 2018 @ 22:29:32 #71
40150 Manke
'tis but a scratch
pi_179011550
quote:
0s.gif Op maandag 7 mei 2018 18:09 schreef ATON het volgende:

[..]

Als ik het goed begrepen heb heeft de interviewer het over de Jezus uit het N.T. Logisch dat de joden hem dan niet zien als een messias.
Waarom is dat niet logisch?
eens zullen ook zij gaan geloven dat Jezus al gekomen is.
En ook dat Hij de dood al overwonnen heeft en gestorven is voor onze zonden en deze ook op zich genomen heeft en mee genomen in het graf en daar achter gelaten en toen op gestaan is uit de dood,etc, etc.
I'm no longer a slave of fear.
I am a child of God
God is not dead.
pi_179012938
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 mei 2018 13:11 schreef sjoemie1985 het volgende:

[..]

Waarom is dat niet logisch?
eens zullen ook zij gaan geloven dat Jezus al gekomen is.
En ook dat Hij de dood al overwonnen heeft en gestorven is voor onze zonden en deze ook op zich genomen heeft en mee genomen in het graf en daar achter gelaten en toen op gestaan is uit de dood,etc, etc.
Jij geeft hier te mythologische versie en daar hebben de joden geen boodschap aan. De vrome joden kijken uit naar een messias wat gezalfde ( koning ) betekend. Jezus is daar toen niet in geslaagd en door de Romeinen terecht gesteld omdat hij opstond tegen het Romeinse Rijk. Dat Jezus is opgestaan uit de dood is een geloofsaanname. In werkelijkheid is hij en zijn familie begraven in de nabijheid van Jeruzalem. Je weet best wat ik bedoel !!
pi_179013519
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 mei 2018 14:11 schreef ATON het volgende:

[..]

Jij geeft hier te mythologische versie en daar hebben de joden geen boodschap aan. De vrome joden kijken uit naar een messias wat gezalfde ( koning ) betekend. Jezus is daar toen niet in geslaagd en door de Romeinen terecht gesteld omdat hij opstond tegen het Romeinse Rijk. Dat Jezus is opgestaan uit de dood is een geloofsaanname. In werkelijkheid is hij en zijn familie begraven in de nabijheid van Jeruzalem. Je weet best wat ik bedoel !!
ja en jij weet best wat ik bedoel.
Jouw ogen moeten nog geopend worden daarom kun jij nog geloven.
Jij bent blind voor de waarheid, niet ik.

Er zijn inmiddels ook al heel wat messias belijdende joden.
Jij en ook die vrome joden hebben totaal een verkeerd beeld van wie die komende messias zou zijn. Terwijl in Jezus juist een heleboel oudtestamentische profetieën tot uitkomst zijn gekomen.
I'm no longer a slave of fear.
I am a child of God
God is not dead.
pi_179015065
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 mei 2018 14:33 schreef sjoemie1985 het volgende:

[..]

ja en jij weet best wat ik bedoel.
Jouw ogen moeten nog geopend worden daarom kun jij nog geloven.
Jij bent blind voor de waarheid, niet ik.

Er zijn inmiddels ook al heel wat messias belijdende joden.
Jij en ook die vrome joden hebben totaal een verkeerd beeld van wie die komende messias zou zijn. Terwijl in Jezus juist een heleboel oudtestamentische profetieën tot uitkomst zijn gekomen.
Ik kom er niet meer op terug !!!
pi_179015537
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 mei 2018 14:33 schreef sjoemie1985 het volgende:
Terwijl in Jezus juist een heleboel oudtestamentische profetieën tot uitkomst zijn gekomen.
Of een heleboel uitkomsten van profetieën zijn aan hem toegedicht. Kan ook natuurlijk.
-
pi_179015928
dat of het is gewoon allemaal waarheid.

Christenen worden wereldwijd het meest onderdrukt of uitgelachen of gehaat of wat dan ook.

hopelijk staat de christen vervolging in noord-korea op omkeren.
en dat door middel van Gebed, dat komt denk ik echt niet door dom nadenken van kim jong un.
Ik geloof dat dit door de kracht van gebed komt.
Had jij of iemand anders hier anders gedacht dat noord en zuid korea ooit bij elkaar zouden komen.
Ik had anders nooit gedacht dat zo iemand 180 graden zou omkeren.
I'm no longer a slave of fear.
I am a child of God
God is not dead.
  dinsdag 8 mei 2018 @ 17:43:10 #78
545 dop
:copyright: dop
pi_179018339
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 mei 2018 16:03 schreef sjoemie1985 het volgende:
dat of het is gewoon allemaal waarheid.

Christenen worden wereldwijd het meest onderdrukt of uitgelachen of gehaat of wat dan ook.
Je woont in een westers land waar dat totaal niet geld of aan de orde is.
En wat wil je er feitelijk mee zeggen.
In een.land als China of noord Korea word elke geloofs overtuiging onderdrukt.
Het christendom heeft als het om onderdrukking gaat ook flink uitgedeeld.
Mogen we dat dan beschouwen als het grote ongelijk?
Ik schrijf soms wat rottig, zelf noem ik het dyslexie , sommige zeggen dat ik lui ben.
get over it , het wordt niet beter
pi_179021382
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 mei 2018 16:03 schreef sjoemie1985 het volgende:
dat of het is gewoon allemaal waarheid.

Christenen worden wereldwijd het meest onderdrukt of uitgelachen of gehaat of wat dan ook.

Aha. Waar baseer je dat op?
-
  woensdag 9 mei 2018 @ 09:45:02 #80
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_179035665
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 mei 2018 14:33 schreef sjoemie1985 het volgende:

[..]

Terwijl in Jezus juist een heleboel oudtestamentische profetieën tot uitkomst zijn gekomen.
Alleen met een sterk gekleurde bril op. Ik neem aan dat je nog steeds op Jesaja 53 doelt. Dat gaat duidelijk niet over Jezus want:

Hij was niet lelijk
hij was niet veracht (maar had een grote schare bewonderaars. Als dat niet zo was geweest was hij ook geen bedreiging geweest voor wie dan ook)
hij was niet de onwaardigste (hij liet zich als koning toejuichen!)
hij was niet voortdurend ziek
hij is niet verbrijzeld
Hij deed zijn mond zeer zeker wel open
hij is niet bij de goddelozen begraven

En zo kunnen we nog wel even doorgaan. :)

[ Bericht 7% gewijzigd door hoatzin op 09-05-2018 11:19:55 ]
pi_179045621
Om spiritueel te kunnen zijn, hoef je niet per se religieus te zijn.
(Begripvol)
'Hij die een slaaf bezit, is zelf ook een slaaf!'
pi_179086760
quote:
0s.gif Op woensdag 9 mei 2018 09:45 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Alleen met een sterk gekleurde bril op. Ik neem aan dat je nog steeds op Jesaja 53 doelt. Dat gaat duidelijk niet over Jezus want:

Hij was niet lelijk
hij was niet veracht (maar had een grote schare bewonderaars. Als dat niet zo was geweest was hij ook geen bedreiging geweest voor wie dan ook)
hij was niet de onwaardigste (hij liet zich als koning toejuichen!)
hij was niet voortdurend ziek
hij is niet verbrijzeld
Hij deed zijn mond zeer zeker wel open
hij is niet bij de goddelozen begraven

En zo kunnen we nog wel even doorgaan. :)

niet alleen die bijbel tekst, maar in principe zijn door het hele oude testament dingen van Jezus te herkennen karakter trekken die Jezus had komen daar in voor.

Hij was niet lelijk > toen hij voor zijn kruisiging gegeseld en geslagen etc werd was hij door alle striemen etc niet meer om aan te zien

hij was niet veracht (maar had een grote schare bewonderaars. Als dat niet zo was geweest was hij ook geen bedreiging geweest voor wie dan ook) > tijdens en vlak voor

hij was niet de onwaardigste (hij liet zich als koning toejuichen!) > Jezus ging om met tollenaars, hoeren en ander onder gewaardeerd volk, hij waste de voeten van zijn dicipelen. De mensen dachten dat hij de gevestigde orde kwam "vervangen" Maar dat is niet waar Jezus werkelijk voor kwam. Jezus zei zelf dat hij kwam om te dienen en niet om gediend te worden. Dat toe juichen was alleen tijdens zijn intocht op de ezel in Jeruzalem, maar heel veel van die mensen verachten hem juist op het moment dat hij gevangen was genomen omdat Jezus niet deed wat ze van hem verwacht hadden. de geestigde orde afzetten en zelf op de troon gaan zitten en koning zijn over Israël.

hij was niet voortdurend ziek > Die snap ik niet helemaal. als je doelt op jesaje 53 vers 3 en 4.
dat heeft niks met voortdurend ziek zijn te maken.
Hij was bekend met ziekte want hij heeft vele zieken genezen. Uit eindelijk heeft Jezus de beker van God's gramschap gedronken en heeft God alle zonden en ziekten van de mensen op Jezus gelegd waardoor wij nu uit genade mogen en kunnen leven en als je God om vergeving hebt gevraagd hoef je er ook niet meer aan te denken, omdat door Jezus wij niet meer aangeklaagd kunnen worden door de duivel.

hij is niet verbrijzeld

Hij deed zijn mond zeer zeker wel open > tijdens zijn veroordeling heeft hij niks belastends gezegd geen ontkenning of erkenning toen men hem vroeg of hij de Koning van de Joden was

hij is niet bij de goddelozen begraven > hij is in een graf gelegd bij het gewone volk en zelfs bij een rijke, want jozef van arimatea was een rijkman.
I'm no longer a slave of fear.
I am a child of God
God is not dead.
pi_179087633
Hey, een Nostradamusje.
-
pi_179087840
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 mei 2018 13:36 schreef Haushofer het volgende:
Hey, een Nostradamusje.
hoe bedoel je?
I'm no longer a slave of fear.
I am a child of God
God is not dead.
pi_179089501
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 mei 2018 13:46 schreef sjoemie1985 het volgende:

[..]

hoe bedoel je?
De profetenvariant van het Barnum effect,

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Barnum_effect
-
pi_179091187
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 mei 2018 12:54 schreef sjoemie1985 het volgende:

[..]

niet alleen die bijbel tekst, maar in principe zijn door het hele oude testament dingen van Jezus te herkennen karakter trekken die Jezus had komen daar in voor.

Hij was niet lelijk > toen hij voor zijn kruisiging gegeseld en geslagen etc werd was hij door alle striemen etc niet meer om aan te zien

hij was niet veracht (maar had een grote schare bewonderaars. Als dat niet zo was geweest was hij ook geen bedreiging geweest voor wie dan ook) > tijdens en vlak voor

hij was niet de onwaardigste (hij liet zich als koning toejuichen!) > Jezus ging om met tollenaars, hoeren en ander onder gewaardeerd volk, hij waste de voeten van zijn dicipelen. De mensen dachten dat hij de gevestigde orde kwam "vervangen" Maar dat is niet waar Jezus werkelijk voor kwam. Jezus zei zelf dat hij kwam om te dienen en niet om gediend te worden. Dat toe juichen was alleen tijdens zijn intocht op de ezel in Jeruzalem, maar heel veel van die mensen verachten hem juist op het moment dat hij gevangen was genomen omdat Jezus niet deed wat ze van hem verwacht hadden. de geestigde orde afzetten en zelf op de troon gaan zitten en koning zijn over Israël.
hij is niet bij de goddelozen begraven > hij is in een graf gelegd bij het gewone volk en zelfs bij een rijke, want jozef van arimathea was een rijk man.[/quote]
Dat was maar tijdelijk tot na de grote sabbat. Nadien is hij in zijn familiegraf gelegd, zowat 5 km verder en dat is in 1980 toevallig bloot gelegd tijdens bouwwerken. Het gewone volk wist dit natuurlijk niet en jij nog steeds niet.
  maandag 14 mei 2018 @ 07:51:43 #87
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_179147343
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 mei 2018 12:54 schreef sjoemie1985 het volgende:

[..]

niet alleen die bijbel tekst, maar in principe zijn door het hele oude testament dingen van Jezus te herkennen karakter trekken die Jezus had komen daar in voor.
Apart dat zijn naam nooit wordt genoemd. Wel andere, zoals Immanuël. Maar zo heette Jezus dus niet. En er staat al helemaal niet dat deze messias als Zoon van God als misdadiger zou worden geexecuteerd, en dat die na een paar dagen weer zou opstaan, opvaren naar de hemel en dan na een onnoemelijk lange tijd nògmaals naar de aarde zou komen... Nee deze messias zou korte metten maken met alle zonde en ellende. Is niet gebeurd...
quote:
Hij was niet lelijk > toen hij voor zijn kruisiging gegeseld en geslagen etc werd was hij door alle striemen etc niet meer om aan te zien
Dat is iets heel anders he?
quote:
hij was niet veracht (maar had een grote schare bewonderaars. Als dat niet zo was geweest was hij ook geen bedreiging geweest voor wie dan ook) > tijdens en vlak voor
Hij werd niet veracht, zelfs niet door zijn vijanden. Wel gevreeds, maar dat is iets heel anders.
quote:
hij was niet de onwaardigste (hij liet zich als koning toejuichen!) > Jezus ging om met tollenaars, hoeren en ander onder gewaardeerd volk, hij waste de voeten van zijn dicipelen. De mensen dachten dat hij de gevestigde orde kwam "vervangen" Maar dat is niet waar Jezus werkelijk voor kwam. Jezus zei zelf dat hij kwam om te dienen en niet om gediend te worden. Dat toe juichen was alleen tijdens zijn intocht op de ezel in Jeruzalem, maar heel veel van die mensen verachten hem juist op het moment dat hij gevangen was genomen omdat Jezus niet deed wat ze van hem verwacht hadden. de geestigde orde afzetten en zelf op de troon gaan zitten en koning zijn over Israël.
Dan ben je niet de onwaardigste, maar de waardigste.
quote:
hij was niet voortdurend ziek > Die snap ik niet helemaal. als je doelt op jesaje 53 vers 3 en 4.
dat heeft niks met voortdurend ziek zijn te maken.
Hij was bekend met ziekte want hij heeft vele zieken genezen. Uit eindelijk heeft Jezus de beker van God's gramschap gedronken en heeft God alle zonden en ziekten van de mensen op Jezus gelegd waardoor wij nu uit genade mogen en kunnen leven en als je God om vergeving hebt gevraagd hoef je er ook niet meer aan te denken, omdat door Jezus wij niet meer aangeklaagd kunnen worden door de duivel.
Er staat dat hij door iedereen veracht werd, er niet uitzag en dat hij door ziekte werd gekweld. kan dus nooit op Jezus slaan.
quote:
hij is niet verbrijzeld

Hij deed zijn mond zeer zeker wel open > tijdens zijn veroordeling heeft hij niks belastends gezegd geen ontkenning of erkenning toen men hem vroeg of hij de Koning van de Joden was
Er staat dat hij zijn mond niet open deed. Liegt Johannes Sjoemie?

(antwoord: ja! :P )
quote:
hij is niet bij de goddelozen begraven > hij is in een graf gelegd bij het gewone volk en zelfs bij een rijke, want jozef van arimatea was een rijkman.
Dus niet bij de goddelozen. :W

Meer dan wat loos gesputter komt er niet uit he? Het zijn de gebruikelijke riedeltjes die je op christelijke websites kunt lezen en die allang doorgeprikt zijn. Maar ja, oogkleppen op en tegen beter weten in gewoon herhalen wat anderen roepen. Geef het maar op joh, het klopt gewoon niet, zoals je zelf al aantoont.

[ Bericht 2% gewijzigd door hoatzin op 14-05-2018 08:28:18 ]
pi_179157140
quote:
0s.gif Op maandag 14 mei 2018 07:51 schreef hoatzin het volgende:
Dat is iets heel anders he?
Als er in de profetieën had gestaan dat de messias een ontiegelijke klapmongool was geweest, dan hadden we zelfs nog kunnen verwijzen naar een letterlijke lezing van zijn vervloeking van de vijgeboom.

Da's fijn fitten, een model met een miljoen parameters en een handvol waarnemingen. :P
-
pi_179157449
quote:
1s.gif Op vrijdag 11 mei 2018 15:35 schreef Haushofer het volgende:

[..]

De profetenvariant van het Barnum effect,

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Barnum_effect
In dit geval betrekken de profetieën in bijbel voornamelijk alleen op Jezus.
zou niet weten op wie ze anders betrekking moeten hebben.

verder zijn er ook algemene profetieën die juist aantonen hoe het zal gaan in de nabije toekomst.
Of die inmiddels al voltrokken of aan het voltrekken zijn, zoals terug keer van het joodse volk naar Israël bijvoorbeeld.
I'm no longer a slave of fear.
I am a child of God
God is not dead.
  maandag 14 mei 2018 @ 18:31:09 #90
458427 Panterjong
I Refuse Limitation
pi_179158937
quote:
0s.gif Op maandag 14 mei 2018 16:59 schreef sjoemie1985 het volgende:

[..]

In dit geval betrekken de profetieën in bijbel voornamelijk alleen op Jezus.
zou niet weten op wie ze anders betrekking moeten hebben.

verder zijn er ook algemene profetieën die juist aantonen hoe het zal gaan in de nabije toekomst.
Of die inmiddels al voltrokken of aan het voltrekken zijn, zoals terug keer van het joodse volk naar Israël bijvoorbeeld.
Het is veelal foutief om te spreken van profetieën. Dat is iets dat christenen er van gemaakt hebben. Jesaja 53 gaat duidelijk over zaken die al plaats hebben gevonden. Het is namelijk allemaal in de verleden tijd geschreven. Het gaat daar dus helemaal niet over een profetie.
Andere hoofdstukken in Jesaja die niet in de verleden tijd zijn geschreven, bijvoorbeeld hoofdstuk 2, en handelen over zaken die nog plaats moeten vinden zijn vooral een oproep aan de toehoorder op dat moment; het huis Jacob oftewel het volk van God.
Rest your mind in distant wilderness
Take your time and concentrate on it
Take a stand and make your hand a fist
We got a reason to resist
  maandag 14 mei 2018 @ 20:20:13 #91
40150 Manke
'tis but a scratch
pi_179161304
quote:
0s.gif Op maandag 14 mei 2018 18:31 schreef Panterjong het volgende:

[..]

Het is veelal foutief om te spreken van profetieën. Dat is iets dat christenen er van gemaakt hebben. Jesaja 53 gaat duidelijk over zaken die al plaats hebben gevonden. Het is namelijk allemaal in de verleden tijd geschreven. Het gaat daar dus helemaal niet over een profetie.
Andere hoofdstukken in Jesaja die niet in de verleden tijd zijn geschreven, bijvoorbeeld hoofdstuk 2, en handelen over zaken die nog plaats moeten vinden zijn vooral een oproep aan de toehoorder op dat moment; het huis Jacob oftewel het volk van God.
Maar het NT haalt jes53 wel aan als zijnde een profetie over Jezus, het is dus geen verzinsel van hedendaagse gelovigen.

Het is natuurlijk in verleden tijd geschreven, omdat toen het duidelijk werd dat het over Jezus Christus ging, de profetie (vervulling) inmiddels in het verleden lag :)

[ Bericht 5% gewijzigd door Manke op 14-05-2018 21:30:39 ]
pi_179163823
Het Hebreeuws kent geen verleden tijd, maar voltooide en onvoltooide vormen. Die naar mijn weten ook niet altijd consequent worden toegepast.
-
  maandag 14 mei 2018 @ 23:29:11 #93
458427 Panterjong
I Refuse Limitation
pi_179166073
quote:
0s.gif Op maandag 14 mei 2018 22:04 schreef Haushofer het volgende:
Het Hebreeuws kent geen verleden tijd, maar voltooide en onvoltooide vormen. Die naar mijn weten ook niet altijd consequent worden toegepast.
Nu ben ik maar een eenzame schoorsteenveger en heb ik nauwelijks verstand van de Hebreeuwse taal. Dit soort beweringen van jou neem ik direct van je aan.

Echter als ik alleen kijk naar de vertalingen van beide hoofdstukken dan valt direct op wat is gebeurd en wat zal gebeuren.

3 voorbeeldjes:
Jesaja 53
Klom op
Heeft gedragen
Hij werd

Tegenover Jesaja 2
Klimmen op
Richten zal
Geschieden zal
Rest your mind in distant wilderness
Take your time and concentrate on it
Take a stand and make your hand a fist
We got a reason to resist
  maandag 14 mei 2018 @ 23:40:13 #94
458427 Panterjong
I Refuse Limitation
pi_179166401
quote:
1s.gif Op maandag 14 mei 2018 20:20 schreef Manke het volgende:

[..]

Maar het NT haalt jes53 wel aan als zijnde een profetie over Jezus,
Zo concreet als dat je het stelt gebeurt dat volgens mij niet. Maar als je voorbeelden hebt waar dat volgens jou het geval is dan lees ik die graag.

quote:
het is dus geen verzinsel van hedendaagse gelovigen.
Uiteraard.

quote:
Het is natuurlijk in verleden tijd geschreven, omdat toen het duidelijk werd dat het over Jezus Christus ging, de profetie (vervulling) inmiddels in het verleden lag :)
Dus omdat een gebeurtenis ooit plaats zal vinden is deze gebeurtenis opgeschreven alsof het al gebeurd is? Dat gaat mij te ver.... Maar misschien snap ik je niet helemaal.
Rest your mind in distant wilderness
Take your time and concentrate on it
Take a stand and make your hand a fist
We got a reason to resist
pi_179169083
quote:
0s.gif Op maandag 14 mei 2018 23:29 schreef Panterjong het volgende:

[..]

Nu ben ik maar een eenzame schoorsteenveger en heb ik nauwelijks verstand van de Hebreeuwse taal. Dit soort beweringen van jou neem ik direct van je aan.

Echter als ik alleen kijk naar de vertalingen van beide hoofdstukken dan valt direct op wat is gebeurd en wat zal gebeuren.

3 voorbeeldjes:
Jesaja 53
Klom op
Heeft gedragen
Hij werd

Tegenover Jesaja 2
Klimmen op
Richten zal
Geschieden zal
Ja, in dit geval zijn de voltooide vormen als verleden tijd vertaald en onvoltooid als toekomstige tijd. Maar tijden zijn naar mijn weten niet altijd eenduidig, vandaar :)
-
  dinsdag 15 mei 2018 @ 13:03:29 #96
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_179174173
quote:
0s.gif Op maandag 14 mei 2018 16:59 schreef sjoemie1985 het volgende:

[..]

Of die inmiddels al voltrokken of aan het voltrekken zijn, zoals terug keer van het joodse volk naar Israël bijvoorbeeld.
Naar een gedeelte van dat land he? Hele stukken van het aan Mozes beloofde land (het Koninkrijk Gods) zijn nu Palestijns, inclusief de helft van Jeruzalem èn, als heiligste plek, het tempelplein, waar een grote moskee staat. En dat zal voorlopig nog wel zo blijven.

[ Bericht 2% gewijzigd door hoatzin op 15-05-2018 13:26:23 ]
pi_179177498
quote:
0s.gif Op maandag 14 mei 2018 18:31 schreef Panterjong het volgende:

[..]

Het is veelal foutief om te spreken van profetieën. Dat is iets dat christenen er van gemaakt hebben. Jesaja 53 gaat duidelijk over zaken die al plaats hebben gevonden. Het is namelijk allemaal in de verleden tijd geschreven. Het gaat daar dus helemaal niet over een profetie.
Andere hoofdstukken in Jesaja die niet in de verleden tijd zijn geschreven, bijvoorbeeld hoofdstuk 2, en handelen over zaken die nog plaats moeten vinden zijn vooral een oproep aan de toehoorder op dat moment; het huis Jacob oftewel het volk van God.
Over wie zouden de teksten in Jesaja 53 moeten gaan als het al gebeurd zou zijn, ik zou niemand van voor de tijd van Jesaja kunnen bedenken?
Het zou ook kunnen zijn dat Jesaja het schreef voor de mensen die op dat moment nog niet geboren waren, dat als die het zouden lezen, dat zij zouden kunnen denken van hey, dat is nu allemaal gebeurd met die persoon in dit geval dus Jezus.
Net zoals wij in deze tijd die teksten ook kunnen lezen.

Jij en ik zijn nu de toehoorders van die teksten dus.

[ Bericht 2% gewijzigd door sjoemie1985 op 15-05-2018 16:09:56 ]
I'm no longer a slave of fear.
I am a child of God
God is not dead.
pi_179178044
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 mei 2018 15:52 schreef sjoemie1985 het volgende:

[..]

Over wie zouden de teksten in Jesaja 53 moeten gaan als het al gebeurd zou zijn, ik zou niemand van voor de tijd van Jesaja kunnen bedenken?
Het zou ook kunnen zijn dat Jesaja het schreef voor de mensen die op dat moment nog niet geboren waren, dat als die het zouden lezen, dat zij zouden kunnen denken van hey, dat is nu allemaal gebeurd met die persoon in dit geval dus Jezus.
Net zoals wij in deze tijd die teksten ook kunnen lezen.

Jij en ik zijn nu de toehoorders van die teksten dus.
Neen, we zijn LEZERS EN GEEN TOEHOORDERS van die teksten die op zijn minst dubieus te noemen zijn. De teksten zijn geschreven voor de toehoorders gezien deze werden voorgelezen en er verder geen kopijen van bestonden. Dus.... niet op heden van toepassing, noch op enig personage uit het N.T.
Lees even rustig door :
https://en.wikipedia.org/wiki/Isaiah
  dinsdag 15 mei 2018 @ 17:04:35 #99
458427 Panterjong
I Refuse Limitation
pi_179179182
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 mei 2018 15:52 schreef sjoemie1985 het volgende:

[..]

Over wie zouden de teksten in Jesaja 53 moeten gaan als het al gebeurd zou zijn, ik zou niemand van voor de tijd van Jesaja kunnen bedenken?
Het volk Gods 'Israel'.

We moeten hierbij rekening houden dat ook Jesaja een compositie is en door meerdere schrijvers is geschreven.

quote:
Het zou ook kunnen zijn dat Jesaja het schreef voor de mensen die op dat moment nog niet geboren waren, dat als die het zouden lezen, dat zij zouden kunnen denken van hey, dat is nu allemaal gebeurd met die persoon in dit geval dus Jezus.
Dat denk ik niet maar ik snap dat jij er zo over denkt.

Het is geschreven voor de toehoorder op dat moment zoals gebruikelijk was en het gaat over de dienaar van God. Het volk Israel.

quote:
Net zoals wij in deze tijd die teksten ook kunnen lezen.

Jij en ik zijn nu de toehoorders van die teksten dus.
Dat is natuurlijk prima. Zo blijven de teksten leven en zijn ze betekenisgevend. Ik denk wel dat de oorspronkelijke schrijvers dit niet voor ogen hadden. Dat is dan ook het verschil tussen de huidige toehoorder en de toehoorder op dat moment. De teksten zijn niet voor ons geschreven maar wel voor de toehoorder op dat moment.
Rest your mind in distant wilderness
Take your time and concentrate on it
Take a stand and make your hand a fist
We got a reason to resist
pi_179200181
quote:
1s.gif Op maandag 14 mei 2018 20:20 schreef Manke het volgende:

[..]

Maar het NT haalt jes53 wel aan als zijnde een profetie over Jezus, het is dus geen verzinsel van hedendaagse gelovigen.

Het is natuurlijk in verleden tijd geschreven, omdat toen het duidelijk werd dat het over Jezus Christus ging, de profetie (vervulling) inmiddels in het verleden lag :)
een profetie is inderdaad pas achteraf zichtbaar dat die in vervulling is gegaan.
Dus toen men de geschriften van jesaja lazen na dat alles wat met Jezus gebeurd is is gebeurd.
Kon men zeg van: kijk dat is precies met Hem gebeurd.
I'm no longer a slave of fear.
I am a child of God
God is not dead.
pi_179200344
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 mei 2018 17:04 schreef Panterjong het volgende:

[..]

Het volk Gods 'Israel'.

We moeten hierbij rekening houden dat ook Jesaja een compositie is en door meerdere schrijvers is geschreven.

[..]

Dat denk ik niet maar ik snap dat jij er zo over denkt.

Het is geschreven voor de toehoorder op dat moment zoals gebruikelijk was en het gaat over de dienaar van God. Het volk Israel.

[..]

Dat is natuurlijk prima. Zo blijven de teksten leven en zijn ze betekenisgevend. Ik denk wel dat de oorspronkelijke schrijvers dit niet voor ogen hadden. Dat is dan ook het verschil tussen de huidige toehoorder en de toehoorder op dat moment. De teksten zijn niet voor ons geschreven maar wel voor de toehoorder op dat moment.
In eerste instantie zijn de teksten inderdaad opgeschreven voor het volk toen.
Maar uit eindelijk is het allemaal ook voor ons van toepassing en kunnen er diepere lagen inzitten, zonder dat jesaja er uberhaupt erg in had toen hij dit opschreef en dat geldt dus voor veel meer teksten.
Waardoor de christenen juist veel meer logische dingen er uit kunnen halen.

Dat dus Jezus door het hele oude testament ook zichtbaar is in karakter trekken etc van mensen die toen leefden, zoals David en nog veel meer.
I'm no longer a slave of fear.
I am a child of God
God is not dead.
pi_179201085
quote:
0s.gif Op woensdag 16 mei 2018 16:20 schreef sjoemie1985 het volgende:
een profetie is inderdaad pas achteraf zichtbaar dat die in vervulling is gegaan.
Of men antidateerde deze ' profetie ' en dan kwam het altijd uit.
quote:
Dus toen men de geschriften van jesaja lazen na dat alles wat met Jezus gebeurd is is gebeurd. Kon men zeg van: kijk dat is precies met Hem gebeurd.
Of de evangelisten paste deze gebeurtenissen aan, aan de reeds gemaakte profetieën. Ook handig.
pi_179201122
quote:
0s.gif Op woensdag 16 mei 2018 16:27 schreef sjoemie1985 het volgende:

[..]

In eerste instantie zijn de teksten inderdaad opgeschreven voor het volk toen.
Maar uit eindelijk is het allemaal ook voor ons van toepassing en kunnen er diepere lagen inzitten, zonder dat jesaja er uberhaupt erg in had toen hij dit opschreef en dat geldt dus voor veel meer teksten.
Waardoor de christenen juist veel meer logische dingen er uit kunnen halen.

Dat dus Jezus door het hele oude testament ook zichtbaar is in karakter trekken etc van mensen die toen leefden, zoals David en nog veel meer.
Een horoscoop lezen werkt ook zo.
pi_179201187
quote:
0s.gif Op woensdag 16 mei 2018 16:53 schreef ATON het volgende:

[..]

Of men antidateerde deze ' profetie ' en dan kwam het altijd uit.

[..]

Of de evangelisten paste deze gebeurtenissen aan, aan de reeds gemaakte profetieën. Ook handig.
ja of dat wat jij zegt klopt van geen kant.
Of wat de bijbel zegt is gewoon de waarheid.
Of jij begrijpt totaal niks van de bijbel
OF
OF
OF
I'm no longer a slave of fear.
I am a child of God
God is not dead.
pi_179201220
quote:
0s.gif Op woensdag 16 mei 2018 16:58 schreef sjoemie1985 het volgende:

[..]

ja of dat wat jij zegt klopt van geen kant.
Of wat de bijbel zegt is gewoon de waarheid.
Of jij begrijpt totaal niks van de bijbel
OF
OF
OF
Of ik zou wel eens gelijk kunnen hebben. :P
  woensdag 16 mei 2018 @ 19:36:06 #106
458427 Panterjong
I Refuse Limitation
pi_179204103
quote:
0s.gif Op woensdag 16 mei 2018 16:27 schreef sjoemie1985 het volgende:

[..]

In eerste instantie zijn de teksten inderdaad opgeschreven voor het volk toen.
Maar uit eindelijk is het allemaal ook voor ons van toepassing en kunnen er diepere lagen inzitten, zonder dat jesaja er uberhaupt erg in had toen hij dit opschreef en dat geldt dus voor veel meer teksten.
Waardoor de christenen juist veel meer logische dingen er uit kunnen halen.
Ja onbedoeld kunnen het zingevende teksten zijn voor de hedendaagse lezer.

quote:
Dat dus Jezus door het hele oude testament ook zichtbaar is in karakter trekken etc van mensen die toen leefden, zoals David en nog veel meer.
Het lijkt me logisch dat de schrijvers van het Nieuwe Testament handig gebruik gemaakt hebben van de teksten uit het Oude Testament. Zij hebben met behulp van het Oude Testament de oorspronkelijke Jezus de Nazarener gesmeed tot Jezus Christus. Het is daarom ook goed te begrijpen dat christenen werkelijk denken dat er in het Oude Testament profetieen staan die betrekking hebben op Jezus.

Verder is er in het Oude Testament sprake van archetypen. Dus uiteraard vinden we eigenschappen / karaktertrekken van actanten uit het Oude Testament terug in Jezus. Dat geldt niet alleen voor Jezus, zoals dat gaat met archetypen, maar voor iedereen. Denk aan de wijsheid van Salomo, de kracht van Simson, de sluwheid van David, de haat van Kain enz....
Rest your mind in distant wilderness
Take your time and concentrate on it
Take a stand and make your hand a fist
We got a reason to resist
pi_179205368
Het bestaan van God is zelf-evident, er is geen man nodig die over water loopt.

Het bewustzijn is het bewijs voor het bestaan van God. Alle fenomenologische eigenschappen zijn gedachtes van het ultieme bewustzijn, God.
pi_179215113
quote:
0s.gif Op woensdag 16 mei 2018 16:59 schreef ATON het volgende:

[..]

Of ik zou wel eens gelijk kunnen hebben. :P
Of ik :P
I'm no longer a slave of fear.
I am a child of God
God is not dead.
pi_179215329
quote:
0s.gif Op donderdag 17 mei 2018 10:14 schreef sjoemie1985 het volgende:

[..]

Of ik :P
Jij hebt alleen je geloof en ik heb de wetenschap achter me. Dat scheelt :Y .
pi_179216233
quote:
0s.gif Op donderdag 17 mei 2018 10:27 schreef ATON het volgende:

[..]

Jij hebt alleen je geloof en ik heb de wetenschap achter me. Dat scheelt :Y .
als of alles met wetenschap te verklaren is wat er in de wereld gebeurd. :')

Verklaar bijvoorbeeld eens aan de hand van de wetenschap waarom mensen oorlog voeren, ruzie hebben. Of waarom mensen verliefd op elkaar worden of gewoon een vriendschapsband met elkaar kunnen hebben.

Of verklaar de geesten wereld eens met wetenschap, er zijn genoeg mensen in de wereld die met demonen te maken hebben of die een engel gezien hebben.
NAast de gewone wereld is er ook nog een geestelijke wereld waarin engelen en demonen voor komen.
I'm no longer a slave of fear.
I am a child of God
God is not dead.
  donderdag 17 mei 2018 @ 11:17:40 #111
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_179216355
quote:
0s.gif Op woensdag 16 mei 2018 20:40 schreef Libertarisch het volgende:
Het bestaan van God is zelf-evident
Ik neem aan dat je ons even een demonstratie kan geven dan?

quote:
Het bewustzijn is het bewijs voor het bestaan van God.
Het bewustzijn is bewijs voor het bestaan van het bewustzijn.

[ Bericht 9% gewijzigd door SpecialK op 17-05-2018 11:38:15 ]
There are no things, but as a consequence there are as many things as we like
  donderdag 17 mei 2018 @ 11:30:11 #112
37248 BertV
Handgemaakt
pi_179216565
quote:
0s.gif Op woensdag 16 mei 2018 20:40 schreef Libertarisch het volgende:
Het bewustzijn is het bewijs voor het bestaan van God.
Vooralsnog is het waarschijnlijker dat wij god hebben gemaakt, dan god ons.
Uiteindelijk zou een god ook niet uit het niets kunnen komen.

Zet een stapje opzij om het van een afstand te bekijken.
Voorheen geloofde we hier in Wodan. Daarna werd hier er een god uit het Midden-Oosten opgedrongen.

Al dat bijgeloof is het perkament niet waard waar het op geschreven staat.
Levensbron Kind Gelderland | Voorouders net boven Neder-Rijn? Doe een DNA-test.
pi_179216589
quote:
0s.gif Op donderdag 17 mei 2018 11:11 schreef sjoemie1985 het volgende:
als of alles met wetenschap te verklaren is wat er in de wereld gebeurd.
Wel voor wat in de Bijbel staat, of dit al dan niet klopt met de geschiedenis. En... er klopt heel wat niet.
quote:
Of verklaar de geesten wereld eens met wetenschap, er zijn genoeg mensen in de wereld die met demonen te maken hebben of die een engel gezien hebben.
NAast de gewone wereld is er ook nog een geestelijke wereld waarin engelen en demonen voor komen.
De wetenschap houdt zich niet bezig met sprookjes en hersenspinsels. Jouw denken is zoals men nog in de middeleeuwen dacht.
  donderdag 17 mei 2018 @ 11:39:24 #114
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_179216729
quote:
0s.gif Op donderdag 17 mei 2018 11:11 schreef sjoemie1985 het volgende:
Verklaar bijvoorbeeld eens aan de hand van de wetenschap waarom mensen oorlog voeren, ruzie hebben. Of waarom mensen verliefd op elkaar worden of gewoon een vriendschapsband met elkaar kunnen hebben.
Goede vraag *O*
quote:
Of verklaar de geesten wereld eens met wetenschap, er zijn genoeg mensen in de wereld die met demonen te maken hebben of die een engel gezien hebben.
NAast de gewone wereld is er ook nog een geestelijke wereld waarin engelen en demonen voor komen.
Foute vraag, daar ga je weer... -O-

quote:
als of alles met wetenschap te verklaren is wat er in de wereld gebeurd. :')
Kijk als de Bijbel a beweert, maar uit opgravingen blijkt gewoon b, dan geloof ik b.
pi_179216847
quote:
0s.gif Op donderdag 17 mei 2018 11:39 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Goede vraag *O*

[..]

Foute vraag, daar ga je weer... -O-

[..]

Kijk als de Bijbel a beweert, maar uit opgravingen blijkt gewoon b, dan geloof ik b.
maar wat als de bijbel A zegt en opgravingen bepalen ook A dan?
Geloof jij dan ook A, of geloof je dan nog steeds dat er ook een B moet zijn, ongeacht de bevindingen van de opgravingen over A?
I'm no longer a slave of fear.
I am a child of God
God is not dead.
pi_179217108
quote:
0s.gif Op donderdag 17 mei 2018 11:31 schreef ATON het volgende:

[..]

Wel voor wat in de Bijbel staat, of dit al dan niet klopt met de geschiedenis. En... er klopt heel wat niet.

[..]

De wetenschap houdt zich niet bezig met sprookjes en hersenspinsels. Jouw denken is zoals men nog in de middeleeuwen dacht.
Het is meer realiteit dan jij denkt.
En dan zijn er dus volgens jouw dus miljoenen mensen die dus nog steeds in de middeleeuwen zouden leven op dit moment.

Hoe verklaar je anders dan dat mensen die paranoia worden als ze een paar keer hebben zitten glaasje draaien of met zo'n Ouija bord hebben spelen of wat voor manier dan hebben gebruikt om contact te zoeken met de geesten wereld.

Of waarom hebben satanisten zo'n ontzettend grote hekel aan christenen?
I'm no longer a slave of fear.
I am a child of God
God is not dead.
  donderdag 17 mei 2018 @ 12:05:54 #117
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_179217212
quote:
0s.gif Op donderdag 17 mei 2018 11:45 schreef sjoemie1985 het volgende:

[..]

maar wat als de bijbel A zegt en opgravingen bepalen ook A dan?
Geloof jij dan ook A, of geloof je dan nog steeds dat er ook een B moet zijn, ongeacht de bevindingen van de opgravingen over A?
Nee ik probeer wel logisch te blijven. Er zijn genoeg zaken in de Bijbel die kloppen, geheel of gedeeltelijk.
  donderdag 17 mei 2018 @ 12:07:35 #118
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_179217242
quote:
0s.gif Op donderdag 17 mei 2018 12:00 schreef sjoemie1985 het volgende:
Hoe verklaar je anders dan dat mensen die paranoia worden als ze een paar keer hebben zitten glaasje draaien of met zo'n Ouija bord hebben spelen of wat voor manier dan hebben gebruikt om contact te zoeken met de geesten wereld.
Joh dat heb ik ook wel eens gedaan en ben ik paranoia nu? Nee want ik ben niet ontvankelijk voor onzin, bijgeloof en achterklap.

Als de één paranoia wordt en de ander niet, zou het dan niet gewoon aan de mensen liggen ipv aan vage zaken als geesten, spoken en demonen?

quote:
Of waarom hebben satanisten zo'n ontzettend grote hekel aan christenen?
Volgens mij weet jij niet wat satanisten zijn.
  donderdag 17 mei 2018 @ 12:21:55 #119
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_179217432
quote:
0s.gif Op donderdag 17 mei 2018 12:07 schreef hoatzin het volgende:

Volgens mij weet jij niet wat satanisten zijn.
Ik kan me goed voorstellen dat als je als christen de bijbel eens oprecht goed doorleest je zomaar tot de conclusie zou kunnen komen dat God de immorele tiran is en Satan/Lucifer de cynische anti-held is.
There are no things, but as a consequence there are as many things as we like
  donderdag 17 mei 2018 @ 12:24:39 #120
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_179217479
quote:
7s.gif Op donderdag 17 mei 2018 12:21 schreef SpecialK het volgende:

[..]

Ik kan me goed voorstellen dat als je als christen de bijbel eens oprecht goed doorleest je wellicht tot de conclusie zou kunnen komen dat god de immorele tiran is en Satan/Lucifer de cynische anti-held is.
Christenen lezen de bijbel doorgaans met een roze bril. God kan niets fout doen. Zelfs de meest afgrijselijke verslagen van genocide, kindermoord en marteling worden goedgepraat.
  donderdag 17 mei 2018 @ 12:27:11 #121
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_179217514
quote:
0s.gif Op donderdag 17 mei 2018 12:24 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Christenen lezen de bijbel doorgaans met een roze bril. God kan niets fout doen. Zelfs de meest afgrijselijke verslagen van genocide, kindermoord en marteling worden goedgepraat.
Precies. Ik vraag me dus af of in die zin een satanist gewoon een christen te noemen is.
There are no things, but as a consequence there are as many things as we like
pi_179217754
quote:
0s.gif Op donderdag 17 mei 2018 12:00 schreef sjoemie1985 het volgende:
Het is meer realiteit dan jij denkt.
En dan zijn er dus volgens jouw dus miljoenen mensen die dus nog steeds in de middeleeuwen zouden leven op dit moment.
Jazeker. Dat heeft grotendeels te maken met gebrek aan intelligentie.

quote:
Hoe verklaar je anders dan dat mensen die paranoia worden als ze een paar keer hebben zitten glaasje draaien of met zo'n Ouija bord hebben spelen of wat voor manier dan hebben gebruikt om contact te zoeken met de geesten wereld.
Of waarom hebben satanisten zo'n ontzettend grote hekel aan christenen?
zie antwoord hierboven.
pi_179218630
quote:
10s.gif Op donderdag 17 mei 2018 11:17 schreef SpecialK het volgende:

[..]

Ik neem aan dat je ons even een demonstratie kan geven dan?

[..]

Het bewustzijn is bewijs voor het bestaan van het bewustzijn.
Wat zegt bewustzijn over de aard van de realiteit?

Als jij een kind ziet, denk je dan "dit is een wandelend stuk vlees"? Waarom is het immoreel om iets dat alleen uit materie bestaat te doden? Wat is het verschil tussen steen en mens? Hoe ontstaat mens uit steen? Hoe ontstaat muziek uit elektro-chemische processen in het brein? (dat zelf 73% water is)

Het is toch duidelijk dat er meer is dan alleen materie. De ziel, het tijdloze, het onzichtbare, de drijvende kracht achter alles.
pi_179218691
quote:
0s.gif Op donderdag 17 mei 2018 11:30 schreef BertV het volgende:

[..]

Vooralsnog is het waarschijnlijker dat wij god hebben gemaakt, dan god ons.
Uiteindelijk zou een god ook niet uit het niets kunnen komen.

Zet een stapje opzij om het van een afstand te bekijken.
Voorheen geloofde we hier in Wodan. Daarna werd hier er een god uit het Midden-Oosten opgedrongen.

Al dat bijgeloof is het perkament niet waard waar het op geschreven staat.
Er is meer tussen hemel en aarde dan materie.
pi_179218980
quote:
1s.gif Op donderdag 17 mei 2018 13:36 schreef Libertarisch het volgende:

[..]

Er is meer tussen hemel en aarde dan materie.
Licht.
pi_179219508
quote:
0s.gif Op donderdag 17 mei 2018 12:07 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Joh dat heb ik ook wel eens gedaan en ben ik paranoia nu? Nee want ik ben niet ontvankelijk voor onzin, bijgeloof en achterklap.

Als de één paranoia wordt en de ander niet, zou het dan niet gewoon aan de mensen liggen ipv aan vage zaken als geesten, spoken en demonen?
Niet iedereen zal direct paranoia worden of helemaal niet.
Maar als ik het goed begrijp geloof jij niet in het onzichtbare?

quote:
Volgens mij weet jij niet wat satanisten zijn.
zeker wel, dat zijn mensen die zich met duisteren praktijken bezig houden.
hekserij geesten oproepen.
alles wat met de duivel en satan en demonen te maken hebben.
Ik weet niet wat voor beeld jij er bij hebt?
I'm no longer a slave of fear.
I am a child of God
God is not dead.
pi_179219702
quote:
0s.gif Op donderdag 17 mei 2018 12:24 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Christenen lezen de bijbel doorgaans met een roze bril. God kan niets fout doen. Zelfs de meest afgrijselijke verslagen van genocide, kindermoord en marteling worden goedgepraat.
Zoek dan eerst uit wat er aan vooraf ging, dus het hoe en waarom.
En daarbij kijk je dus voor zover ik weet alleen naar het oude testament.
die praktijken komen niet in het nieuwe testament voor.
Je hebt een periode voor de komst van Jezus en wij leven in de periode na Jezus.

Verder moet je dus wel de context weten waarin iets staat.
I'm no longer a slave of fear.
I am a child of God
God is not dead.
pi_179219739
quote:
0s.gif Op donderdag 17 mei 2018 12:00 schreef sjoemie1985 het volgende:

[..]

Het is meer realiteit dan jij denkt.
En dan zijn er dus volgens jouw dus miljoenen mensen die dus nog steeds in de middeleeuwen zouden leven op dit moment.

Hoe verklaar je anders dan dat mensen die paranoia worden als ze een paar keer hebben zitten glaasje draaien of met zo'n Ouija bord hebben spelen of wat voor manier dan hebben gebruikt om contact te zoeken met de geesten wereld.

Of waarom hebben satanisten zo'n ontzettend grote hekel aan christenen?
Ik blijf nog steeds zeggen dat jij eens andere boeken moet lezen dan de bijbel (of bijbel gerelateerd).

En als satanisten een hekel hebben aan christenen is dat omdat christenen proberen hun moraal ook aan de satanisten op te dringen.
pi_179220474
quote:
0s.gif Op donderdag 17 mei 2018 14:25 schreef Hexxenbiest het volgende:

[..]

Ik blijf nog steeds zeggen dat jij eens andere boeken moet lezen dan de bijbel (of bijbel gerelateerd).

En als satanisten een hekel hebben aan christenen is dat omdat christenen proberen hun moraal ook aan de satanisten op te dringen.
Dat heeft niks met het opdringen van een moraal te maken.
Het komt omdat satan en de demonen etc bang zijn voor de naam van Jezus etc bang voor Het licht dus. Er zit kracht in de naam God.

Dat blijkt ook uit sommige bijbelse teksten:
bijvoorbeeld op het moment bij de gevangen neming van Jezus vroegen ze wie Jezus was:
Johannes 18 vers 4 t/m 6

4 Jezus dan, Die alles wist wat er over Hem komen zou, trad naar voren en zei tegen hen: Wie zoekt u?
5 Zij antwoordden Hem: Jezus de Nazarener. Jezus zei tegen hen: Ik ben het. En Judas, die Hem verraadde, stond ook bij hen.
6 Toen Hij dan tegen hen zei: Ik ben het, deinsden zij terug en vielen op de grond.

Alleen doordat Jezus zei Ik ben het, vielen ze op de grond.
op dat moment gebruikte Jezus dus God's naam. YHWH wat zoiets betekend als IK BEN.

En misschien moet jij juist iets meer de bijbel gaan lezen ;)
en eventueel een goed christelijk gemeente op zoeken.
I'm no longer a slave of fear.
I am a child of God
God is not dead.
pi_179220798
quote:
0s.gif Op donderdag 17 mei 2018 14:52 schreef sjoemie1985 het volgende:

[..]

Dat heeft niks met het opdringen van een moraal te maken.
Het komt omdat satan en de demonen etc bang zijn voor de naam van Jezus etc bang voor Het licht dus. Er zit kracht in de naam God.

Dat blijkt ook uit sommige bijbelse teksten:
bijvoorbeeld op het moment bij de gevangen neming van Jezus vroegen ze wie Jezus was:
Johannes 18 vers 4 t/m 6

4 Jezus dan, Die alles wist wat er over Hem komen zou, trad naar voren en zei tegen hen: Wie zoekt u?
5 Zij antwoordden Hem: Jezus de Nazarener. Jezus zei tegen hen: Ik ben het. En Judas, die Hem verraadde, stond ook bij hen.
6 Toen Hij dan tegen hen zei: Ik ben het, deinsden zij terug en vielen op de grond.

Alleen doordat Jezus zei Ik ben het, vielen ze op de grond.
op dat moment gebruikte Jezus dus God's naam. YHWH wat zoiets betekend als IK BEN.

En misschien moet jij juist iets meer de bijbel gaan lezen ;)
en eventueel een goed christelijk gemeente op zoeken.
Als ik iets geleerd heb is het dat de bijbel niet Gods woord is, dus waarom zou ik de teksten die jij opnoemt, moeten geloven? Laat staan een christelijke gemeente zoeken.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 17-05-2018 15:06:39 ]
pi_179220880
Ligt er aan van wie je dat geleerd hebt of wie je dat heeft ingeprent.
Waarschijnlijk dat het door je zelf is ingeprent.
Want dan wordt het tijd dat je gat leren dat de bijbel wel God's woord is.
Dat kun je doen door toch naar God te bidden.
of door iemand bij je in de buurt op te zoeken die christen is, iemand uit je familie of een goede bekende die christen is of wie dan ook.
I'm no longer a slave of fear.
I am a child of God
God is not dead.
pi_179221322
quote:
0s.gif Op donderdag 17 mei 2018 15:10 schreef sjoemie1985 het volgende:
Ligt er aan van wie je dat geleerd hebt of wie je dat heeft ingeprent.
Waarschijnlijk dat het door je zelf is ingeprent.
Want dan wordt het tijd dat je gat leren dat de bijbel wel God's woord is.
En dat is je ingeprint door, jawel....

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
-
  donderdag 17 mei 2018 @ 15:43:18 #133
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_179221455
quote:
0s.gif Op donderdag 17 mei 2018 14:24 schreef sjoemie1985 het volgende:

[..]

Zoek dan eerst uit wat er aan vooraf ging, dus het hoe en waarom.
Nou wat ging er aan de zondvloed vooraf. Enkele duizenden mensen waren blijkbaar in staat om meer kwaad te doen dan de 7 miljard van nu? Geloof je het zelf?

En denk je nu echt dat de kleine stadjes Sodom en Gomorra slechter waren dan die enorme metropolen van nu? Geloof je het zelf?

quote:
En daarbij kijk je dus voor zover ik weet alleen naar het oude testament.
die praktijken komen niet in het nieuwe testament voor.
Ananias en Saffira.
quote:
Je hebt een periode voor de komst van Jezus en wij leven in de periode na Jezus.

Verder moet je dus wel de context weten waarin iets staat.
Lees de donderpreken van Jezus en lees openbaring. Wàt een geweld wordt daar afgeschilderd.
  donderdag 17 mei 2018 @ 15:45:29 #134
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_179221495
quote:
0s.gif Op donderdag 17 mei 2018 15:10 schreef sjoemie1985 het volgende:
Ligt er aan van wie je dat geleerd hebt of wie je dat heeft ingeprent.
Waarschijnlijk dat het door je zelf is ingeprent.
Want dan wordt het tijd dat je gat leren dat de bijbel wel God's woord is.
Dat kun je doen door toch naar God te bidden.
of door iemand bij je in de buurt op te zoeken die christen is, iemand uit je familie of een goede bekende die christen is of wie dan ook.
Ik heb naar God gebeden, mijn familie bidt dagelijks voor mij en ik weet nog steeds dat de bijbel een 100% mensenboek is, vol met (gezien de tijd waarin het geschreven werd volkomen begrijpelijke) menselijke onvolkomenheden en fouten.

Ergo: je spreekt kolder.

[ Bericht 5% gewijzigd door hoatzin op 17-05-2018 15:51:25 ]
pi_179221805
quote:
0s.gif Op donderdag 17 mei 2018 14:24 schreef sjoemie1985 het volgende:

[..]

Zoek dan eerst uit wat er aan vooraf ging, dus het hoe en waarom.
En daarbij kijk je dus voor zover ik weet alleen naar het oude testament.
die praktijken komen niet in het nieuwe testament voor.
Je hebt een periode voor de komst van Jezus en wij leven in de periode na Jezus.

Verder moet je dus wel de context weten waarin iets staat.
Goed nieuws, dan heeft jouw god zijn leven gebeterd ?
pi_179222149
quote:
0s.gif Op donderdag 17 mei 2018 15:43 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Nou wat ging er aan de zondvloed vooraf. Enkele duizenden mensen waren blijkbaar in staat om meer kwaad te doen dan de 7 miljard van nu? Geloof je het zelf?

En denk je nu echt dat de kleine stadjes Sodom en Gomorra slechter waren dan die enorme metropolen van nu? Geloof je het zelf?

[..]

Ananias en Saffira.

[..]

Lees de donderpreken van Jezus en lees openbaring. Wàt een geweld wordt daar afgeschilderd.
in die donderpreken zoals jij ze noemt, probeert Jezus alleen mensen iets te leren over hoe ze hun leven dienen in te rechten om een zo goed en heilig mogelijk leven te leiden, en men zich niet vast moet klampen aan allerlei onzinnige door mensen gefabriceerde regels, die ze tot in den treure hielden en dan gaat het met name om de farizeeën en schrift geleerden.
want vaak heeft hij het in eerste instantie tegen hen, maar daar naast dus ook een ieder ander die op zo'n manier leeft.

quote:
0s.gif Op donderdag 17 mei 2018 15:59 schreef ATON het volgende:

[..]

Goed nieuws, dan heeft jouw god zijn leven gebeterd ?
Dat heeft hij nooit hoeven doen.
God noemde zich niet voor niets Ik Ben die Ik Ben.
I'm no longer a slave of fear.
I am a child of God
God is not dead.
  donderdag 17 mei 2018 @ 16:18:11 #137
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_179222164
quote:
0s.gif Op donderdag 17 mei 2018 16:17 schreef sjoemie1985 het volgende:

[..]

in die donderpreken zoals jij ze noemt, probeert Jezus alleen mensen iets te leren over hoe ze hun leven dienen in te rechten om een zo goed en heilig mogelijk leven te leiden, en men zich niet vast moet klampen aan allerlei onzinnige door mensen gefabriceerde regels, die ze tot in den treure hielden en dan gaat het met name om de farizeeën en schrift geleerden.
want vaak heeft hij het in eerste instantie tegen hen, maar daar naast dus ook een ieder ander die op zo'n manier leeft.

Wil je aub mijn hele post beantwoorden en niet alleen het makkelijkste deel?
pi_179222881
quote:
0s.gif Op donderdag 17 mei 2018 16:18 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Wil je aub mijn hele post beantwoorden en niet alleen het makkelijkste deel?
De mensen van nu hebben de mogelijkheid om Jezus te leren kennen.

Dat was in de tijd van sodom en gomorra niet zo.
Blijkbaar waren in sodom en gomorra geen mensen die ook maar een greintje berouw wilden tonen tegen God en alleen maar slechte daden deden, kortom ze wilden niet luisteren.
dit zelfde geld ook met de zondvloed, Alleen noach was oprecht in de ogen van God.

Wat betreft die miljarden mensen van nu, Die leven in de genade tijd. Ze hebben nog de kans om de liefde van God en Jezus te leren, anders gebeurd hen het zelfde.
En je moet ook weten dat na die zondvloed God een verbond heeft gesloten dat Hij dat nooit meer zal doen.
Maar de tekenen der tijd zijn inmiddels ook goed zichtbaar.
zoals natuur rampen die zich opvolgen en oorlog na oorlog,
Het is wachten tot voor God de tijd vol is en hij zijn Zoon weer terug zal sturen naar de aarde.
De wetteloosheid slaat aardig toe inmiddels.

Maar je hebt het ook over openbaringen op welke teksten doel je dan op en wat voor geweld kom je daarin tegen?
I'm no longer a slave of fear.
I am a child of God
God is not dead.
pi_179223588
quote:
0s.gif Op donderdag 17 mei 2018 16:17 schreef sjoemie1985 het volgende:
Dat heeft hij nooit hoeven doen.
God noemde zich niet voor niets Ik Ben die Ik Ben.
Nu ben je weer warm en koud aan het blazen, is het niet Joemie ? Eerst neem je afstand van het O.T. omdat god daarin wel een massamoordenaar is. Dat is duidelijk ! Je beweerd dan dat we nu enkel af te rekenen hebben met het N.T. Is dat een andere god of zo ? Mijn normale conclusie is dan dat diezelfde god zijn leven gebeterd heeft. Wat die ben die ben daarmee te maken heeft ontgaat me totaal. Als je nu nog niet door hebt dat die bijbel maar het niveau heeft van een stationsroman zal dit wel zo blijven. Ze hebben je grondig geprogrammeerd.
pi_179223689
quote:
0s.gif Op donderdag 17 mei 2018 16:17 schreef sjoemie1985 het volgende:
in die donderpreken zoals jij ze noemt, probeert Jezus alleen mensen iets te leren over hoe ze hun leven dienen in te rechten om een zo goed en heilig mogelijk leven te leiden, en men zich niet vast moet klampen aan allerlei onzinnige door mensen gefabriceerde regels, die ze tot in den treure hielden en dan gaat het met name om de farizeeën en schrift geleerden.
want vaak heeft hij het in eerste instantie tegen hen, maar daar naast dus ook een ieder ander die op zo'n manier leeft.
Oei, nu zijn weer de farizeeërs de kop van Jut. Wat hadden die auteurs van de evangelies tegen die farizeeërs in te brengen ? Ze volgende de Wet van Mozes tot op de jota, maar dat deed Jezus ook, letterlijk ! En wie zijn die schriftgeleerden ? Was dat een aparte groep joden of zo ?
pi_179223720
quote:
0s.gif Op donderdag 17 mei 2018 16:48 schreef sjoemie1985 het volgende:
De mensen van nu hebben de mogelijkheid om Jezus te leren kennen.
Maar dat blijkt na zoveel jaar bij jou maar niet te lukken.
  donderdag 17 mei 2018 @ 17:22:34 #142
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_179223723
quote:
0s.gif Op donderdag 17 mei 2018 16:48 schreef sjoemie1985 het volgende:

[..]

De mensen van nu hebben de mogelijkheid om Jezus te leren kennen.

Dat was in de tijd van sodom en gomorra niet zo.
Blijkbaar waren in sodom en gomorra geen mensen die ook maar een greintje berouw wilden tonen tegen God en alleen maar slechte daden deden, kortom ze wilden niet luisteren.
dit zelfde geld ook met de zondvloed, Alleen noach was oprecht in de ogen van God.
Die zijn er nu ook nog, alleen véél en véél meer....(Ide Dutrouxjes, de Breivikjes, de Stalins, de Idi Amins, De Sadammen Hoessein en ga maar door)
quote:
Wat betreft die miljarden mensen van nu, Die leven in de genade tijd. Ze hebben nog de kans om de liefde van God en Jezus te leren, anders gebeurd hen het zelfde.
En je moet ook weten dat na die zondvloed God een verbond heeft gesloten dat Hij dat nooit meer zal doen.
Maar de tekenen der tijd zijn inmiddels ook goed zichtbaar.
zoals natuur rampen die zich opvolgen en oorlog na oorlog,
In het verleden zijn er vééél grotere natuurrampen geweest. Zelfs tussen Jezus en nu. Neem bijvoorbeeld de uitbarsting van de Krakatau. Of de kleine ijstijd. De grote wereldoorlogen liggen al weer een tijdje achter ons... Je moet wel een heel troebel beeld hebben van de werkelijkheid om juist nu de eindtijd daarin te herkennen....
Maar goed, eindtijden worden al 2000 jaar voorspeld...
quote:
Het is wachten tot voor God de tijd vol is en hij zijn Zoon weer terug zal sturen naar de aarde.
De wetteloosheid slaat aardig toe inmiddels.
Niet inmiddels, gewoon nog steeds. En kun je aub even aangeven waar in het OT, dat vol staat met Jezusvoospellingen volgens jou, staat dat de messias 2x zal komen?
quote:
Maar je hebt het ook over openbaringen op welke teksten doel je dan op en wat voor geweld kom je daarin tegen?
Come on, moet ik jou nu Openbaring met al zijn voorspellingen van geweld en ellende gaan citeren?
  donderdag 17 mei 2018 @ 17:59:32 #143
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_179224375
quote:
1s.gif Op donderdag 17 mei 2018 13:33 schreef Libertarisch het volgende:

[..]

Wat zegt bewustzijn over de aard van de realiteit?
Dat materie blijkbaar structuren kan bouwen die complex genoeg zijn om zoiets als zelfbewustzijn te genereren.

quote:
Als jij een kind ziet, denk je dan "dit is een wandelend stuk vlees"?
Eh nee. Dan denk ik (en ik citeer): "Hey.... een kind"

quote:
Waarom is het immoreel om iets dat alleen uit materie bestaat te doden?
Waarom zou dat niet immoreel zijn?

quote:
Wat is het verschil tussen steen en mens?
Een mens is een biologisch organisme met een neurologie die complex genoeg is om een eigen wil te vertonen. Een steen is een raster van atomen die niet complex genoeg zijn.

quote:
Hoe ontstaat mens uit steen?
Wie zegt of claimt dit?

quote:
Hoe ontstaat muziek uit elektro-chemische processen in het brein? (dat zelf 73% water is)
Muziek is muziek.

quote:
Het is toch duidelijk dat er meer is dan alleen materie. De ziel, het tijdloze, het onzichtbare, de drijvende kracht achter alles.
Roepen dat iets duidelijk is en dat je geen moeite hoeft te doen om iets te bewijzen is niet hetzelfde als een situatie waarin iets echt duidelijk is en je geen moeite hoeft te doen om iets te bewijzen.

Ik zie alleen maar materie en dat lijkt afdoende te zijn om te verklaren hoe dingen werken. En zelfs als de huidig bekende verklaringen niet afdoende zouden zijn dan zou ik niet leunen om irrationele concepten zoals "tijdloosheid" (what does that even fuckin' mean) of "ziel" (lol)... "het onzichtbare"... haha

Waarom zou ik een zogenaamd mysterie willen oplossen door te verwijzen naar een nog groter mysterie.
There are no things, but as a consequence there are as many things as we like
pi_179226464
quote:
0s.gif Op donderdag 17 mei 2018 15:10 schreef sjoemie1985 het volgende:
Ligt er aan van wie je dat geleerd hebt of wie je dat heeft ingeprent.
Waarschijnlijk dat het door je zelf is ingeprent.
Want dan wordt het tijd dat je gat leren dat de bijbel wel God's woord is.
Dat kun je doen door toch naar God te bidden.
of door iemand bij je in de buurt op te zoeken die christen is, iemand uit je familie of een goede bekende die christen is of wie dan ook.
o|O
  donderdag 17 mei 2018 @ 23:46:45 #145
40150 Manke
'tis but a scratch
pi_179231517
quote:
0s.gif Op donderdag 17 mei 2018 15:06 schreef Hexxenbiest het volgende:

[..]

Als ik iets geleerd heb is het dat de bijbel niet Gods woord is, dus waarom zou ik de teksten die jij opnoemt, moeten geloven? Laat staan een christelijke gemeente zoeken.
Als ik het me goed herinner was dat je uiteindelijke mening, want de JG leren dat niet. Nu mag je ook kritisch naar hun bijbelvertaling kijken, zal je ook zien dat het niet helemaal klopt. ;)


Jezus zei dat de geschriften van hem getuigen, daar zou je eens naar kunnen kijken, want dat is onvervalsbaar. En dan niet de profetieën, die zijn wel duidelijk, daar houden de joden zelfs aan vast.

https://www.gotquestions.org/typology-Biblical.html

Wel eens gedacht dat het Woord van God uit God kan zijn gekomen, en is, net zoals Jezus uit het Woord van God komt en het Woord is? Uit God gekomen om bepaalde functies te vervullen.
  vrijdag 18 mei 2018 @ 08:55:49 #146
347983 Cognitor
Non vincit nisi veritas
pi_179235148
Zijn hier helemaal geen weldenkende christenen? Dat mijn-god-is-de-beste-riedeltje is toch ook voor christenen inmiddels niet meer geloofwaardig? Of je moet nog op de kleuterschool zitten.

Ik kom genoeg weldenkende christenen tegen die zeer veel waarde hechten aan hun religie en er veel inspiratie uit putten, maar tegelijkertijd volop 21e-eeuwer zijn en kritisch naar hun eigen geloof en geloofstraditie kijken.
pi_179235658
quote:
0s.gif Op donderdag 17 mei 2018 16:48 schreef sjoemie1985 het volgende:

[..]

De mensen van nu hebben de mogelijkheid om Jezus te leren kennen.

Dat was in de tijd van sodom en gomorra niet zo.
Blijkbaar waren in sodom en gomorra geen mensen die ook maar een greintje berouw wilden tonen tegen God en alleen maar slechte daden deden, kortom ze wilden niet luisteren.
dit zelfde geld ook met de zondvloed, Alleen noach was oprecht in de ogen van God.

Wat betreft die miljarden mensen van nu, Die leven in de genade tijd. Ze hebben nog de kans om de liefde van God en Jezus te leren, anders gebeurd hen het zelfde.
En je moet ook weten dat na die zondvloed God een verbond heeft gesloten dat Hij dat nooit meer zal doen.
Maar de tekenen der tijd zijn inmiddels ook goed zichtbaar.
zoals natuur rampen die zich opvolgen en oorlog na oorlog,
Het is wachten tot voor God de tijd vol is en hij zijn Zoon weer terug zal sturen naar de aarde.
De wetteloosheid slaat aardig toe inmiddels.

Maar je hebt het ook over openbaringen op welke teksten doel je dan op en wat voor geweld kom je daarin tegen?
Dit is zo'n klinklare nonsens.

Er bestaat geen historisch bewijs voor het bestaan van Jezus als van Sodom en Gomorra.

Het is een door de mens bedachte fictie.

Net zoals al die andere zogenaamde profeten en heiligen.

Lijkt mij verschrikkelijk je leven in dienst te stellen voor wat anderen je wijsmaken.

Dan kun je jezelf toch nooit als een volledig mens ontwikkelen?

Dan blijf je toch altijd de slaaf van andermans gedachten?


Om in jouw symboliek te spreken.

Satan zal zich nooit manifesteren als de Duivel waarvoor jij hem houdt.

Hij zal zich altijd manifesteren als de God die jij aanbidt.

Alleen zo onderwerpt hij zijn gelovigen.
pi_179235834
quote:
1s.gif Op donderdag 17 mei 2018 23:46 schreef Manke het volgende:

[..]

Als ik het me goed herinner was dat je uiteindelijke mening, want de JG leren dat niet. Nu mag je ook kritisch naar hun bijbelvertaling kijken, zal je ook zien dat het niet helemaal klopt. ;)

Jezus zei dat de geschriften van hem getuigen, daar zou je eens naar kunnen kijken, want dat is onvervalsbaar. En dan niet de profetieën, die zijn wel duidelijk, daar houden de joden zelfs aan vast.

https://www.gotquestions.org/typology-Biblical.html

Het doet er niet meer toe wat JG leren.
En ook niet wat Jezus zei en of het onvervalsbaar is.
Het maakt ook niet uit waar de joden zich aan vasthouden.
Want het boek is gewoon niet het Woord van God. Dus alles wat erin staat is voor mij niet meer interessant of van belang. Hoogstens de geschiedenis ervan.

quote:
Wel eens gedacht dat het Woord van God uit God kan zijn gekomen, en is, net zoals Jezus uit het Woord van God komt en het Woord is? Uit God gekomen om bepaalde functies te vervullen.
Ja, weleens gedacht vroeger.
Maar de bewijzen zeggen wel anders.
  vrijdag 18 mei 2018 @ 10:12:14 #149
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_179236263
quote:
0s.gif Op donderdag 17 mei 2018 15:10 schreef sjoemie1985 het volgende:
Ligt er aan van wie je dat geleerd hebt of wie je dat heeft ingeprent.
Waarschijnlijk dat het door je zelf is ingeprent.
Want dan wordt het tijd dat je gat leren dat de bijbel wel God's woord is.
Dat kun je doen door toch naar God te bidden.
of door iemand bij je in de buurt op te zoeken die christen is, iemand uit je familie of een goede bekende die christen is of wie dan ook.
Ik denk dat als god mij zou willen overtuigen van zijn bestaan hij wel wat beter zijn best zou doen dan mij continu te confronteren met mensen die zulke slechte argumenten aandragen zoals jij dat hier doet toch?
There are no things, but as a consequence there are as many things as we like
pi_179236528
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 mei 2018 09:35 schreef Elzies het volgende:
Er bestaat geen historisch bewijs voor het bestaan van Jezus
Dan moet je eerst dit toch even ontkrachten hoor :
http://www.netzarim.co.il(...)20Talpiot%20Tomb.htm
( ja ik weet het, de opmaak van deze site kon beter, maar laten we het houden op de inhoud )
  vrijdag 18 mei 2018 @ 11:05:26 #151
40150 Manke
'tis but a scratch
pi_179237360
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 mei 2018 08:55 schreef Cognitor het volgende:
Zijn hier helemaal geen weldenkende christenen? Dat mijn-god-is-de-beste-riedeltje is toch ook voor christenen inmiddels niet meer geloofwaardig? Of je moet nog op de kleuterschool zitten.

Ik kom genoeg weldenkende christenen tegen die zeer veel waarde hechten aan hun religie en er veel inspiratie uit putten, maar tegelijkertijd volop 21e-eeuwer zijn en kritisch naar hun eigen geloof en geloofstraditie kijken.
Zijn dat toevallig Katholieken?
Wat maakt iemand dan een weldenkende kritische Christen?
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')