kaasplankje | dinsdag 13 februari 2018 @ 15:22 |
Welkom op dé plek op FOK! waar de beoefenaars van de edele wielersport zich verzamelen! Wil je beginnen met fietsen en heb je vragen over bijvoorbeeld materiaal of trainingen, dit is de plek om ze te stellen. Verder is deze topicreeks vooral geschikt om ervaringen te delen, tips & tricks kwijt te kunnen en geile verhalen over al je fietsavonturen te vertellen. Alles wat je meemaakt tijdens het peddelen door de polder kan je hier kwijt! Veel plezier. Wij doen aan Strava Onze D1, die in de Hemel zijt, Uw Hartslag worde geheiligd, Uw Cadans kome, Uw tempo geschiede, op aarde zoals in de Hemel. Geef ons heden onze dagelijkse training en vergeef ons onze luiheid, zoals wij die vergeven aan onze medefokkers en breng ons niet in beproeving maar verlos ons van het bankhangen. Amen. Nuttige links: Algemene info • Fok! fietsers op de kaart• Wielersportinfo Toertochten • Toertochten (komende week) in NL • Toertochten in België (BBR-FBC), • Lotto Cycling Tour • Toertochten in Frankrijk • Toertochten in Dld • Toertochten in Engeland Cyclo's • Cyclo's (deze maand) in Frankrijk • Jedermannrennen in Dld • Granfondo's in Italië • Cyclo's in Spanje
| |
kaasplankje | dinsdag 13 februari 2018 @ 15:23 |
kaasplankje | dinsdag 13 februari 2018 @ 15:27 |
Fretwork | dinsdag 13 februari 2018 @ 15:33 |
Die balhoofdbuissituatie op de Trek | |
Patroon | dinsdag 13 februari 2018 @ 15:37 |
Dit vind ik ook niks. Net als de Venge Vias ofzo van Specialized. De Trek vind ik lelijk met die beloofd en bol lopende achtervork. | |
Fretwork | dinsdag 13 februari 2018 @ 15:37 |
[ Bericht 24% gewijzigd door Fretwork op 13-02-2018 15:51:05 ] | |
kaasplankje | dinsdag 13 februari 2018 @ 15:37 |
Mijn autistische ik vind dat ook veel te onrustig. Vind dat zwarte zadel en witte stuurlint ook geen gezicht, én de stuurnok moet natuurlijk gewoon ook zwart. En frame is te lang, die 0mm offset pen is geen pan. Maar rood frame en witte decals verder erg mooi. | |
Tommeke | dinsdag 13 februari 2018 @ 15:40 |
Jep. Maar die oude Emonda in het rood en zonder schijven was veul mooier. | |
Fretwork | dinsdag 13 februari 2018 @ 15:45 |
Uhu, ding heeft zeker potentie! | |
kaasplankje | dinsdag 13 februari 2018 @ 16:04 |
Die is ook wel mooi idd, wrom dan in een spoilert? | |
Andyy | dinsdag 13 februari 2018 @ 16:06 |
Je kiest dan ook wel de lelijke uit. Hoewel ik de Reacto wel kan waarderen. | |
muzas | dinsdag 13 februari 2018 @ 16:12 |
| |
Fretwork | dinsdag 13 februari 2018 @ 16:18 |
Zat mobiel, wist niet hoe groot het werd | |
kaasplankje | dinsdag 13 februari 2018 @ 16:20 |
Hoe groter hoe beter. | |
kaasplankje | dinsdag 13 februari 2018 @ 16:20 |
Nice. | |
Patroon | dinsdag 13 februari 2018 @ 16:20 |
Mooi man! | |
Tommeke | dinsdag 13 februari 2018 @ 16:30 |
Vette fiets Muzas! Geometrie is wel wat anders dan de Allez hè? Lager balhoofd. Kom je hem showen op de meet? | |
muzas | dinsdag 13 februari 2018 @ 16:33 |
Thnx jongons.Heb er nu een 12gr pen met een +4 shim op zitten. Dus effectief een 8gr. Dat plus de ietwat dikkere topcap geeft me dezelfde hoogte als met de -17 op de allez. De meet, ja ff kijken hoe de knie en conditie zich tegen die tijd houden. | |
VenusFlyTrap | dinsdag 13 februari 2018 @ 17:33 |
Bikeporn! Vanmiddag een klein rondje gefietst, was een beetje te koud aangekleed dus heb het maar bij 24 km gelaten. Geen last van zadelpijn dus ik denk dat het een kwestie van gewenning was. Morgen als het weer zulk mooi weer is stap ik weer de fiets op en trek ik wél warme sokken aan en overschoenen. Zo leer je elke dag weer wat nieuws 😘 [ Bericht 2% gewijzigd door VenusFlyTrap op 13-02-2018 18:10:14 ] | |
ratatat | dinsdag 13 februari 2018 @ 18:35 |
| |
Andyy | dinsdag 13 februari 2018 @ 18:49 |
Die met de paintjob van de Gallium | |
Patroon | dinsdag 13 februari 2018 @ 19:25 |
Morgen komt mijn nieuwe frame en schoenen binnen Dit wordt mijn mooiste valentijn ooit. | |
kanovinnie | dinsdag 13 februari 2018 @ 19:31 |
Morgen is het qua werk de mooiste valentijn ooit toffe klus op het programma En 's avonds een examen voor m'n werk | |
kaasplankje | dinsdag 13 februari 2018 @ 19:44 |
Leuk voor mrs Patty, zit jij de hele avond je nieuwe kader onder te sprietsen. Arm schaap. | |
Patroon | dinsdag 13 februari 2018 @ 20:20 |
Die komt wel aan haar trekken, zit daar maar niet over in.. | |
kaasplankje | dinsdag 13 februari 2018 @ 20:23 |
ik zal haar even een appje sturen mocht dat toch onverhoopt het geval zijn. | |
kanovinnie | dinsdag 13 februari 2018 @ 20:41 |
Wij simpele stervelingen maken geen kans bij zo'n Friese schone | |
kaasplankje | woensdag 14 februari 2018 @ 07:17 |
Wil je praten over je negatieve zelfbeeld? | |
Andyy | woensdag 14 februari 2018 @ 08:28 |
Toffe fiets Muzas, matcht mooi met je huidskleur. | |
Patroon | woensdag 14 februari 2018 @ 08:47 |
Hou me vast! Ik ga stuk! | |
Tommeke | woensdag 14 februari 2018 @ 09:01 |
Godver Andyy Nu is het wachten op Muzas die een gele fiets post | |
muzas | woensdag 14 februari 2018 @ 09:02 |
Waar zie jij rood? | |
Steven184 | woensdag 14 februari 2018 @ 09:05 |
Gave fiets inderdaad! | |
Patroon | woensdag 14 februari 2018 @ 09:12 |
Ja zo'n piskleuren fiets | |
Andyy | woensdag 14 februari 2018 @ 09:13 |
#ANONIEM | woensdag 14 februari 2018 @ 09:14 |
Colnago heeft de opvolger van de C60 gepresenteerd, daar zal Emirates (naast de V2-r) ook op fietsen waarschijnlijk. http://racefietsblog.nl/e(...)rakteert-met-de-c64/ [ Bericht 9% gewijzigd door #ANONIEM op 14-02-2018 09:19:57 ] | |
Andyy | woensdag 14 februari 2018 @ 09:16 |
Wat een lelijke paintjob | |
#ANONIEM | woensdag 14 februari 2018 @ 09:22 |
Ze hebben 'm ook in het zwart en met SRAM of Shimano, voor de Volkswagen Golf-rijder met een 9 tot 5-kantoorbaan: [ Bericht 4% gewijzigd door #ANONIEM op 14-02-2018 09:23:04 ] | |
Andyy | woensdag 14 februari 2018 @ 09:29 |
Dit lijkt er meer op | |
Fretwork | woensdag 14 februari 2018 @ 09:51 |
Inb4 die met chroom | |
Andyy | woensdag 14 februari 2018 @ 09:52 |
Dat is alleen voor types zoals Kaas | |
Fretwork | woensdag 14 februari 2018 @ 09:52 |
Maar inderdaad foeilelijke paintjobs, meer iets voor de Aziatische markt | |
Fretwork | woensdag 14 februari 2018 @ 09:53 |
Die met chroom is echt heerlijk man, zelfde swag als een titanium racer. | |
Andyy | woensdag 14 februari 2018 @ 09:59 |
Wil je zeggen dat Aziaten geen smaak hebben? | |
Fretwork | woensdag 14 februari 2018 @ 10:13 |
Dat vinden wij niet raar, dat vinden wij gewoon héél bijzonder. | |
Andyy | woensdag 14 februari 2018 @ 10:26 |
Eh. Ik denk niet dat de meesten daar dat normaal vinden pik | |
Fretwork | woensdag 14 februari 2018 @ 10:28 |
Jawel, alle 4,4 miljard Aziaten vinden dit normaal | |
#ANONIEM | woensdag 14 februari 2018 @ 10:30 |
Alle Japanse meisjes doen toch ook aan bukkake? | |
Andyy | woensdag 14 februari 2018 @ 10:31 |
Alle 17 miljoen Nederlanders vinden dit normaal toch? | |
kaasplankje | woensdag 14 februari 2018 @ 10:33 |
Ik vind dat dus echt mooi, een vd weinige fabrikanten die nog echt werk maakt van de paintjob. De witte kan mij wel bekoren, de prijs daarentegen dan weer niet. | |
muzas | woensdag 14 februari 2018 @ 10:34 |
| |
kaasplankje | woensdag 14 februari 2018 @ 10:40 |
Dat is Nederlandsche traditie heb je daar soms problemen mee? | |
Fretwork | woensdag 14 februari 2018 @ 10:42 |
Ja, hoor je nooit iemand over. | |
King-Kong | woensdag 14 februari 2018 @ 15:34 |
OMSLAGPUNT?? Ik wil de komende periode wat gerichter gaan trainen met mijn racefiets en dat wil ik doen op basis van mijn hartslag. Essentieel daarbij is het omslagpunt als referentiekader. Ik ben 31 jaar oud, redelijk sportief. Mijn maximum hartslag tijdens een fietsactiviteit (mits hartslagmeter aan) is nog nooit boven de 190/191 uitgekomen. Gister heb ik een rit gefietst van 80km. De gemiddelde hartslag tijdens deze rit zat op 170 gemiddeld over een periode van circa 2,5uur. Op een gegeven moment hebben wij iets over de helft een stukje aangezet richting een fietsnelheid van ca 40km/h. Na een tijdje liepen mijn bovenbenen helemaal vol en moest ik wat gas terugnemen. Omdat mijn benen op dat stuk volliepen heb ik dit stuk achteraf geanalyseerd. Onderstaande links zie je wat uitsnedes van mijn hartslag in relatie tot de snelheid. Op het moment dat mijn benen volliepen was mijn hartslag 181. Maar wat is nu mijn omslagpunt? 181? Volgens mij moet je de HR van je omslagpunt wat geruimere tijd vol kunnen houden toch?? Jullie tips/advies wat ik aan zou kunnen houden? | |
Fretwork | woensdag 14 februari 2018 @ 15:39 |
Is voor mij wat lastig afschatten, misschien dat de echt serieus trainenden goden onder ons je kunnen helpen. 181 lijkt me te hoog als FTP, op 95% van je maximale hartslag. Er is een formule om het af te schatten, volgens mij van een Fin. | |
Andyy | woensdag 14 februari 2018 @ 16:06 |
Gewoon Trainingpeaks gebruiken, die rekent dat uit voor je. En wat koersjes rijden, dan rij je wel steeds tegen je max aan | |
Patroon | woensdag 14 februari 2018 @ 16:06 |
Ja lastig bepalen zo. Als je benen echt vol lopen ben je eigenlijk al over je omslagpunt heen. Je omslagpunt moet je wel een uur kunnen volhouden. Zoals Fretwork ook zegt, is 95% van je max ook te hoog voor je omslagpunt. Rond 170 zou eerder realistisch zijn gezien je max (maar is dat ook daadwerkelijk je max?) maar dat blijft gissen. Een gemiddelde hartslag van 170 terwijl je max 190 is, is ook veel te hoog, met die info zou je omslagpunt van 170 weer totaal niet realistisch zijn. Dus ja, weinig van te zeggen zo. | |
dop | woensdag 14 februari 2018 @ 16:23 |
eens, of toch een beetje. Ergens tussen 170 en 181 In dat gebied eens aftasten in volgende ritjes. Wel opletten, vermoeidheid. Is behoorlijk van invloed. Dus zorg dat je dit uitgerust test. | |
King-Kong | woensdag 14 februari 2018 @ 16:23 |
Ik heb circa 2,5uur op de fiets gezeten met een gemiddelde van 170. Dus een uur volhouden dat lukt wel. | |
Yankee | woensdag 14 februari 2018 @ 16:28 |
Gemiddelde hartslag van 170....we hebben een nieuwe Oksel | |
King-Kong | woensdag 14 februari 2018 @ 16:29 |
Tnx. Was trouwens wel behoorlijk naar de klote na 2,5u met een HR van 170 te hebben gereden. | |
Steven184 | woensdag 14 februari 2018 @ 16:35 |
Patroon gaat flippen als hij dit dadelijk leest als D1 missionaris | |
Tommeke | woensdag 14 februari 2018 @ 17:08 |
Ik haal dat in koersen niet eens. | |
kaasplankje | woensdag 14 februari 2018 @ 17:53 |
Je kan best zo'n hoog omslagpunt hebben tov je Hf max. Dit betekent dat je een stayer bent en geen sprinter imo. Ik heb dit zelf ook. Je valt dan niet in de standaard formule voor berekening van omslagpunt. Je omslagpunt is net zoals je Hf max ook geen vaste waarde. Deze zullen lager zijn als je bijvoorbeeld niet fit bent. | |
Patroon | woensdag 14 februari 2018 @ 17:54 |
ja deed pijn | |
RealBizkit666 | woensdag 14 februari 2018 @ 18:21 |
Ook niet voluit in een ITT? Tijdens een koers snap ik nog wel. | |
Patroon | woensdag 14 februari 2018 @ 18:35 |
Bedoel je individuele tijdrit? Bij koers krijg je juist gigantische pieken in de hartslag door tempowisselingen en aanvallen waarom gereageerd moet worden. | |
Tommeke | woensdag 14 februari 2018 @ 18:36 |
Heb dat al een tijdje niet gemeten, maar dan 185-190 gemiddeld ofzo. Afhankelijk van de lengte van de tijdrit. | |
King-Kong | woensdag 14 februari 2018 @ 18:43 |
Hoe tast ik dat af? Hoe weet ik of ik goed zit? | |
Yankee | woensdag 14 februari 2018 @ 18:43 |
Kan iemand mij uitleggen waarom er voor deze cockpit gekozen is?! | |
ratatat | woensdag 14 februari 2018 @ 18:47 |
Hoe de f*ck houd je dat vol. Mijn max ligt een stukje hoger, maar 170 gemiddeld pfffff. | |
Tommeke | woensdag 14 februari 2018 @ 18:47 |
Goedkoper en qua monteren veel makkelijker dan met die andere cockpit. Daar gaan alle kabels binnendoor, kost je een paar uur de tijd (geen grap!) omdat te monteren. | |
Yankee | woensdag 14 februari 2018 @ 18:48 |
Verder spreekt die fiets mij wel aan, hoe zit dit er in het 'echt' uit? | |
Tommeke | woensdag 14 februari 2018 @ 18:53 |
Minder mooi dan die andere cockpit in het echt, maar wel mooier dan op de plaatjes. Sowieso echt wel een brute fiets. Rijdt ook best behoorlijk. Ik heb hem getest en tegelijk ook op de Tarmac gereden. Vond de Tarmac veel fijner! Lichter, comfortabeler en directer. Daar zaten ook lichtere wielen in. Begin maart is er in Assen een Specialized testdag hè? | |
kaasplankje | woensdag 14 februari 2018 @ 18:57 |
Dat zeg ik. Omdat hij ws. een stayer is. Relatief lage HF max, relatief hoog omslagpunt. Ik kan dat ook, daarom ben ik goed op een lange klim in de Alpen of een zware wedstrijd waarin de HF continu hoog ligt. Moet je wel in vorm zijn uiteraard. | |
Patroon | woensdag 14 februari 2018 @ 19:17 |
In koersen rij ik ook met gem hf van 170. Omslagpunt 186 en max 200. Maar ik haal geen 170 gem in training. Wel als ik vollebak de alp op ga. Dan haal ik wel 170 gem. | |
MarcoD | woensdag 14 februari 2018 @ 19:26 |
Of omdat je gewoon niet getraind ben... | |
Patroon | woensdag 14 februari 2018 @ 19:29 |
Hier had ik op de alp een gemiddelde hf van 177 voor 57minuten https://www.strava.com/activities/586502070 segment: https://www.strava.com/activities/586502070/segments/14273159784 | |
Patroon | woensdag 14 februari 2018 @ 19:32 |
Dat zal dan meer naar voren komen qua vermogen wat je dan trapt. Je hartslagzones blijven vaak nagenoeg gelijk (behalve dat je ouder wordt en daardoor een lagere max hartslag krijgt). Ongetrainden trappen gewoon veel minder vermogen en hebben daardoor ook sneller een hogere hartslag. | |
MarcoD | woensdag 14 februari 2018 @ 19:35 |
Nu zeg je zelf toch hetzelfde? | |
Patroon | woensdag 14 februari 2018 @ 19:37 |
ja nu ik het terug lees zeggen we eigenlijk beide hetzelfde Maar wat vaak wordt gedacht is dat je omslagpunt qua hartslag lager of hoger komt te liggen door training, en dat is juist niet zo (dacht dat je dat bedoelde). Het kan wel een paar slagen veranderen, maar de verschillen zijn nooit groot. Alleen je gaat gewoon steeds meer vermogen trappen bij gelijkblijvende hartslagzones. | |
Andyy | woensdag 14 februari 2018 @ 20:08 |
Je kunt er niks aan doen dat je oud bent | |
Patroon | woensdag 14 februari 2018 @ 20:11 |
Waarom ga je niet eens keer een cabaret voorstelling maken? Je hebt echt talent! | |
RealBizkit666 | woensdag 14 februari 2018 @ 21:06 |
168 gemiddeld over 5 uur tijdens de triathlon. | |
Tommeke | woensdag 14 februari 2018 @ 21:08 |
Haha, m’n max ligt rond de 200 😘 | |
Andyy | woensdag 14 februari 2018 @ 21:15 |
Dat is toch het verschil, Randstad vs Friesland denk ik | |
kaasplankje | woensdag 14 februari 2018 @ 21:23 |
Denk zelf toch adhv eigen ervaring dat wanneer je veel traint je HF toch wat moeilijker de hoogte in gaat dan wanneer je weinig traint. | |
Andyy | woensdag 14 februari 2018 @ 21:29 |
Iemand tips voor Tubeless banden? Latex erin, zeepwater en Co2 patroon werken niet... | |
ddx | woensdag 14 februari 2018 @ 21:31 |
Schwalbe tire booster ? (of gewoon compressor) Mavic ust tubeless is wel uitvinding trouwens, niet eens zeepsop en gewoon normale pomp. | |
ddx | woensdag 14 februari 2018 @ 21:39 |
En vandaag maar eens rondje op de Trek gemaakt. Vies windje alleen en route die ik gekozen had viel er ook weinig te schuilen op de terugweg. | |
Patroon | woensdag 14 februari 2018 @ 21:50 |
Klopt dat is ook zo. Maar dat komt omdat je meer vermogen kunt trappen bij die hartslag dus je harder moet fietsen om die hoge hf te halen. | |
Fretwork | woensdag 14 februari 2018 @ 22:44 |
Collega gebruikt op z'n mountainbike de banden van zijn zoon als booster. Weet niet precies hoe, maar hij verbindt ze met een slangetje en pakt zo dat luchtvolume van de ene band om de andere te pompen. Verder een keer opblazen met binnenband zodat één draad al op z'n plek valt. | |
No-P | woensdag 14 februari 2018 @ 22:57 |
174 gemiddeld over 4:30, mogelijk elders nog hoger . Omslag is rond 182-184. Over een uur kan ik over de 183 gaan. Maar zegt natuurkijk niks. | |
RealBizkit666 | woensdag 14 februari 2018 @ 23:39 |
Lekker. Zegt alleen dat het allemaal per persoon verschilt en dat er geen keiharde grenzen/waarden zijn die voor iedereen van toepassing zijn. | |
ultra_ivo | donderdag 15 februari 2018 @ 00:02 |
Steve schreef vandaag dat hij zich er bij neerlegt dat hij het record van Tommy niet kan breken:73.000 mijl (117.000km) is nog altijd een heel mooi jaarresultaat. | |
MarcoD | donderdag 15 februari 2018 @ 06:18 |
De rand van de band zover mogelijk op de velg leggen zodat die kant er niet tegenaan hoeft worden gedrukt (begin rond het ventiel) verder kan een (extra) laag tubeless tape helpen. En je kan van een cola fles oid en een paar ventielen en slangetjes een type booster maken.. | |
kaasplankje | donderdag 15 februari 2018 @ 06:39 |
Nou ik hoor het alweer. | |
Andyy | donderdag 15 februari 2018 @ 09:25 |
Vanmiddag even wat velglint halen | |
Patroon | donderdag 15 februari 2018 @ 09:35 |
Tering en wat doe je dan als je onderweg lek rijdt? Altijd die cola fles mee? | |
Andyy | donderdag 15 februari 2018 @ 09:48 |
Gewoon binnenband en pompje mee. Maar je moet het wel erg bont maken als het niet zelf gedicht wordt | |
Patroon | donderdag 15 februari 2018 @ 09:50 |
maar dat wordt dus gedicht door dat siliconen spul erin? Wordt zo'n band met siliconen etc niet gewoon even zwaar als een band met biba? | |
Tommeke | donderdag 15 februari 2018 @ 09:56 |
Wat is het voordeel van tubeless? | |
Andyy | donderdag 15 februari 2018 @ 09:57 |
Jup. De Pro one is 255 gram, 30ml sealant is +/- 30 gram en de ventielen zijn ook een paar gram, laten we zeggen 20. 305 gram Normale One is 243, gooi er een normaal binnenbandje a 100 gram bij en je zit op 340 gram. Dan moet je met latex biba's rijden, ben je alsnog iets zwaarder uit | |
Andyy | donderdag 15 februari 2018 @ 10:07 |
Lagere rolweerstand, betere lekbescherming, geen stootlek soms lichter. Maar wat een gekloot | |
Fretwork | donderdag 15 februari 2018 @ 10:13 |
En op mountainbikes kan je rijden met minder druk zonder stootlekken te krijgen. | |
Tommeke | donderdag 15 februari 2018 @ 10:16 |
Je moet het er voor overhebben! Ik koop wel een setje latex biba’s | |
ddx | donderdag 15 februari 2018 @ 10:35 |
Colafles zou ik niet zo snel doen, zo lullig als zo'n flex uit elkaar spat als je ernaast staat. Paar tientjes voor een schwalbe tire booster die hetzelfde doet maar iets veiliger. | |
ddx | donderdag 15 februari 2018 @ 10:37 |
Geen stootlekken meer. Ik rijd nu met de nieuwe mavic wielen 4,5bar voor/5 bar achter. | |
Andyy | donderdag 15 februari 2018 @ 10:43 |
Gravel of je Mavic wegwielen? | |
Patroon | donderdag 15 februari 2018 @ 10:43 |
Maar ik heb met 25mm en 6 bar ook nooit stootlek | |
Patroon | donderdag 15 februari 2018 @ 10:43 |
De velgen voor tubeless of tubelessready zijn toch iets zwaarder? | |
dop | donderdag 15 februari 2018 @ 10:44 |
hier reken je jezelf rijk 30gram sealand is erg weinig, reken maar het dubbele. Verder is 255gram voor de 23mm versie. Tubeless is ook nog eens wat stugger Conti gp2 met lichte binnenband komt makkelijk onder de 300gram. Zelf met 25mm lukt dat. [ Bericht 4% gewijzigd door dop op 15-02-2018 10:50:36 ] | |
Andyy | donderdag 15 februari 2018 @ 10:47 |
Nee hoor, 1450 is m'n 40mm set https://www.bicyclerollin(...)ro-one-tubeless-2016 Zij hebben de 25mm versie gewogen, was 2gram zwaarder dan opgegeven. De oude one tubeless banden waren wel een stuk zwaarder. En dat stugge wordt gecompenseerd door het gebrek aan binnenband | |
kaasplankje | donderdag 15 februari 2018 @ 10:50 |
Voor op de weg zijn de gains marginaal. Voor op de CX of gravelbike eerder. Al is tubes dan wel het beste, ik rijd met tubes 1.6 bar minimaal. Alleen is dat niks voor toeren of trainen ivm wisselen als je lek hebt. | |
RealBizkit666 | donderdag 15 februari 2018 @ 11:01 |
Vittoria 25mm Corsa => 240 gram. Vittoria Latex biba => 55 gram. Samen minder dan 300 gram. | |
dop | donderdag 15 februari 2018 @ 11:05 |
Fabeltje van de tubles fabrikant. Wat kaasplankje zegt goede keuze Voor cx ATB of gravel. Op de racer is het ook prima maar zijn er minpuntjes | |
Andyy | donderdag 15 februari 2018 @ 11:09 |
Ik wilde gewoon wat nieuws proberen Volgens Bikeradar is het de snelste normale wegband https://www.bikeradar.com(...)es-lab-tested-49101/ | |
kaasplankje | donderdag 15 februari 2018 @ 11:09 |
Ja op de weg rijd je toch nooit met minder dan 6 bar eigenlijk. Dus dan is het stootlekvoordeel niet van toepassing. Dan heb je misschien iets lager gewicht maar een goede band met latex biba is bijna hetzelfde. Nadelen is gekloot met omleggen, sealant, etc. Vind ik alleen offroad tubeless eigenlijk een verbetering tov gewone clinchers. | |
kaasplankje | donderdag 15 februari 2018 @ 11:16 |
Heb je hem weer met zijn testjes. Vittoria is gewoon de beste. | |
Patroon | donderdag 15 februari 2018 @ 11:19 |
Het grote opbouwfeest kan beginnen In het echt is hij nog vetter dan ik vooraf dacht adhv foto's.. oja dat blauwe is nog een beschermingssticker. | |
Andyy | donderdag 15 februari 2018 @ 11:21 |
Nice! Mag je ook bij de nieuwe-fietsen-crew bij de Primavera. Wat ga je erop zetten? | |
kaasplankje | donderdag 15 februari 2018 @ 11:22 |
Erg mooi behalve die mount v. Garmin. Welke wielen? | |
Patroon | donderdag 15 februari 2018 @ 11:24 |
Sram Force groep komt erop en heb nog een nieuwe Sram Red achterderailleur liggen. Zodra Red met een nieuwe groep komt en de huidige goedkoper wordt, wil ik overstappen. Die mount van Garmin valt weg als de Garmin erin zit en valt nu op omdat de shifters er nog niet op zitten. Beter dan een Garmin op je stuurpen. Wielen vooralsnog de Campa Zonda's en Fulcrum Red Wind (die heel mooi staat met grijs en rood erin) Er moet nog een full carbon setje bij komen. | |
Andyy | donderdag 15 februari 2018 @ 11:27 |
Wordt wel lekker licht met een Sram groep erop. | |
kaasplankje | donderdag 15 februari 2018 @ 11:27 |
Losse Sram groepen zitten toch een beetje in de niche markt net als Campy, daar zie je heel weinig aanbiedingen van. Maar Force is ook prima toch? Vind wel dat hij hoge FC hoepels nodig heeft dus zou zelf eerder daar naar kijken ipv een Red afmontage. | |
Patroon | donderdag 15 februari 2018 @ 11:35 |
Ja maar ik vind de rode details in de zwarte red shifters mooi bij de fiets maar heeft idd geen prio. | |
kaasplankje | donderdag 15 februari 2018 @ 11:46 |
Vind die Fulcrum red wind wielen een beetje misstaan eigenlijk. Te zwaar voor zo'n mooi licht frame. Die gewoon op MP verkopen en dan fulcrum R4 carbon 40mm of campy bora clincher dark label 50mm. Wielen maken tenslotte de fiets. | |
MarcoD | donderdag 15 februari 2018 @ 12:15 |
Nog nooit meegemaakt maar anders een biba erin en rijden maar. | |
MarcoD | donderdag 15 februari 2018 @ 12:16 |
Bedoel wel zon stevige he en die kan volgens mij tegen de 250 psi hebben ofzo en dat lukt je niet met een voetpomp. | |
Patroon | donderdag 15 februari 2018 @ 12:20 |
Daar maak ik mij op dit moment niet zo druk over. Komt vanzelf wel. | |
MarcoD | donderdag 15 februari 2018 @ 12:21 |
Standaard onder 5,5 bar met brede Carbon wielen... met biba Tubeless race heb ik over de10000 km mee gefietst zonder problemen, problemen met omleggen oid ook niet gehad. Op MTB wel een keer door een ruimere band en een iets krappere velg, opgelost door extra laagje tape en die booster. | |
Stoffa | donderdag 15 februari 2018 @ 12:39 |
Lekker frame Patty, maar had je niet liever een Aeroad gehad gezien je op t vlakke in Friesland rijdt 99% van de tijd? | |
Patroon | donderdag 15 februari 2018 @ 13:01 |
Thnx. Nee bewust niet. Aeroad is minder goed in kort draaien en keren (criteriums) omdat de torsiestijfheid van de Ultimate hoger is en het is een korter frame. Op de Aeroad zou ik een 11cm stuurpen moeten en 1-2cm spacer ofzo. Persoonlijk vind ik een aeroad ook minder mooi, eigenlijk alleen mooi met hoge wielen en 80% van mijn ritjes rij ik met lage wielen. Dat vind ik niet mooi. Ken jongens met een Aeroad en hebben er een 9cm pen op en 3cm spacertoren, dan had je gewoon beter een ander frame moeten kopen. | |
the_critic | donderdag 15 februari 2018 @ 13:09 |
Damn... Uit nood even bij gewone fietsenmaker en buba conti gp4000 moeten kopen. 62,-... Vinden ze het gek zeg, dat mensen massaal hun spullen online kopen. Online gewoon bijna de helft.. | |
kaasplankje | donderdag 15 februari 2018 @ 13:12 |
Tja, je FM moet ook zijn huur betalen. Die webshops hebben een marge van 3x niks. Denk maar niet dat je FM die band inkoopt voor een tientje. | |
Andyy | donderdag 15 februari 2018 @ 13:21 |
Bij tenten als de Mantel is het ook gewoon 35 | |
kaasplankje | donderdag 15 februari 2018 @ 13:32 |
Ja, dat is ook zo. Ik heb zelf mijn materialen ook altijd ingekocht waar dat het goedkoopste was. Ik kan ook veel zelf aan onderhoud en montage doen, dus een FM had ik nooit veel nodig. Vroeger gingen wij naar Salden 1x per jaar, en dan een doos biba's buba's, ketting cassette, remblokjes, alles. Die waren pre-webshoptijdperk al prijsvechter net als Hopmans waar half Vlaanderen komt inkopen. Toch is het zo dat webshops artikelen aanbieden voor een prijs die lager is dan de inkoopsprijs vd FM. Maarja zo werkt de markt nu eenmaal. Er zijn ook genoeg renners die niet eens een band kunnen omleggen dus die FM houdt toch wel werk. | |
Stoffa | donderdag 15 februari 2018 @ 13:32 |
Heb laatst vier stuks bij Futurum gehaald met zo'n kortingscode dat je 10 of 15% ofzo kreeg boven de 100 euro. Betaalde netto 27,50 de band. | |
the_critic | donderdag 15 februari 2018 @ 14:03 |
Nee mag ook best iets extra kosten. Maar voor bijna dubbele is wel erg groot verschil mijns inziens.. | |
Stoffa | donderdag 15 februari 2018 @ 14:06 |
Laten we het beestje gewoon bij de naam noemen: het is een totale ripoff. | |
Patroon | donderdag 15 februari 2018 @ 14:08 |
Ja waardeloos. Als ik bij bandjes kijk bij de lokale FM loop ik huilend weg. 60 euro voor vrij basis conti's | |
#ANONIEM | donderdag 15 februari 2018 @ 14:11 |
Ik had laatst iets vergelijkbaars met een zadel. Online voor ca. 130, in de winkel voor 180. Kreeg ik toch mooi 10% korting toen ik het aankaartte. Het verschil dat overbleef had ik wel over voor de prima service en de verschillende testzadels die ik heb meegekregen. | |
RealBizkit666 | donderdag 15 februari 2018 @ 15:00 |
Als jullie eens vaste klant zouden worden bij de FM, krijg je standaard korting. Ik heb nog nooit de volle mep hoeven te betalen bij mijn FM. | |
VenusFlyTrap | donderdag 15 februari 2018 @ 15:15 |
Bij mij hetzelfde. Altijd wel korting en gratis afstellen. Gelukkig maar want ik ben niet zo handig. Ik kan alleen wielen monteren en demonteren en een binnenband vervangen. | |
Andyy | donderdag 15 februari 2018 @ 15:16 |
Wielen erin en eruit zou ik niet "monteren" willen noemen. | |
ddx | donderdag 15 februari 2018 @ 15:31 |
Op gravelbike zie ik idd meer voordelen, op racefiets ga ik niet zo snel op 1 bar rijden. Maar wat zijn de minpuntjes bij een racer dan volgens jou ? | |
ddx | donderdag 15 februari 2018 @ 15:32 |
Mavic wielen. Gravel rij ik 2bar voor, 2.5bar achter. (en soms laat ik dat zakken richting de 1 bar voor meer grip/stand met zacht zand) | |
Gripper | donderdag 15 februari 2018 @ 16:14 |
Ik ben maar 1x huilend weggelopen met een fietsband. Van geluk. Toen ik na mn klapband en scheur in de buitenband bij de Marmotte 2013 bij een vriendelijke Fransman met oog voor business een nieuwe buitenband kon kopen halverwege de afzink van de Glandon. 40¤ betaald voor een simpel vittoria zaffiro bandje wat hier 15¤ in de winkels doet. En toen kon ik weer doorrrrrrr ! | |
kanovinnie | donderdag 15 februari 2018 @ 16:37 |
Standaard korting, dus normaal wordt je opgelicht? | |
OProg | donderdag 15 februari 2018 @ 16:47 |
Ik vind dat dus echt mooi, een vd weinige fabrikanten die nog echt werk maakt van de paintjob. De witte kan mij wel bekoren, de prijs daarentegen dan weer niet. [ afbeelding ] [/quote] Inderdaad, gewoon een geweldig ding dit. | |
dop | donderdag 15 februari 2018 @ 16:51 |
band stugger en zwaarder. Voor mij weegt dat niet op tegen het beperkte voordeel. Heb ook al mensen gezien waar de band toch niet helemaal lekker afdicht na een lek. Ff een binnenband er in is dan in eens een behoorlijke drama. Melk verouderd ook. In jou geval rij je genoeg om er toch voordeel uit te halen. Jou banden zijn eerder op als dat de melk is verouderd. Maar mensen die langer dan een jaar met banden doen gaan wel merken dat melk verouderd. Dan is het voordeel in eens een nadeel. [ Bericht 0% gewijzigd door dop op 15-02-2018 17:01:56 ] | |
Patroon | donderdag 15 februari 2018 @ 17:08 |
melk? | |
kanovinnie | donderdag 15 februari 2018 @ 17:09 |
Die witte vloeistof. | |
dop | donderdag 15 februari 2018 @ 17:20 |
mannenpap op zijn fries. Sealant op zijn Engels | |
ddx | donderdag 15 februari 2018 @ 17:21 |
De Schwalbe G-One heb ik wel ff lopen schelden om die om de velg te krijgen ja. (nox citico) Maar volgens mij vooral kwestie van net nieuwe band, toen ik week ervoor lek had gereden met g-one kreeg ik hem er onderweg redelijk makkelijk af/binnenbandje erin. Gaatje werd toen helaas niet door vloeistof gedicht, maar eigenlijk beetje eigen schuld want band was al 4500km oud, profiel werd al duidelijk minde.r 2e wielset voor de gravelbike, dt swiss xm1491 27.5" gingen nieuwe bandjes erg makkelijk op (Schwalbe Racing Ralph en Thunder Burt) Bij gravelbike zie ik echt het voordeel want stootlek kan je redelijk snel krijgen als je offroad gaat met stenen en boomstronken ed. Bij racer was het meer dat de mavic set goed beviel maar al flink wat km's had gemaakt toen er nieuwe versie aangekondigd werd. en weer 2mm breder. De banden zijn 10g zwaarder dan de niet ust versie, 30g vloeistof wat mavic aanraad. En velgen wegen minimaal meer, waardoor ik rond zelfde gewicht uitkom in totaal. Mooie gelegenheid om daar dus ook naar tubeless te gaan, kijken of dat beetje bevalt. | |
Patroon | donderdag 15 februari 2018 @ 17:24 |
ik vind die rommel maar niks in een band. Denk dat je op een racer geen verschil zal merken tussen tubeless of een soepele band met latex biba. Voor MTB of strandcrossers ofzo zal het wel anders zitten, maar heb ik geen verstand van. Allemaal marginaal. | |
Fretwork | donderdag 15 februari 2018 @ 17:43 |
Voor mountainbike ga ik binnenkort tubeless, voor een racefiets lijkt het me te weinig opleveren. Al schijnt de rolweerstand een stuk beter te zijn door het uitsluiten van wrijving tussen binnen en buitenband. | |
RealBizkit666 | donderdag 15 februari 2018 @ 18:12 |
Vreemd hé, een bedrijf dat winst wil maken... Uiteraard verkoopt een dozenschuiven veel meer spullen waardoor hij meer omzet draait en met mindere marges toch genoeg winst kan halen. Een fietsenmaker heeft dat niet en heeft derhalve grotere marges zodat er ook nog wat winst over blijft onder de streep. Dus, het is maar wat je oplichten wilt noemen. Het is gewoon bedrijfsvoering die veel kleine zaken in Nederland zullen hanteren. | |
kanovinnie | donderdag 15 februari 2018 @ 18:16 |
Dat is niet waar ik op doel. | |
kaasplankje | donderdag 15 februari 2018 @ 18:28 |
Typisch Nederlands gedachtegoed. Van Jan met de Pet mag een ander die wat aan je slijt nooit geld verdienen want dat is pure diefstal. | |
RealBizkit666 | donderdag 15 februari 2018 @ 18:39 |
Dan leg eens uit wat jij als oplichting ziet. | |
kanovinnie | donderdag 15 februari 2018 @ 18:44 |
Ik had het over die standaard korting. Waarom zou je dat geven? | |
kanovinnie | donderdag 15 februari 2018 @ 18:46 |
Een bedrijf die je vaste klantenkorting geeft heeft blijkbaar geen normale prijzen | |
RealBizkit666 | donderdag 15 februari 2018 @ 18:56 |
Omdat hij bij mij een marge hanteert van bijvoorbeeld 1% nu, in plaats van 15%. Volgens mij is dat best normaal bij goede klanten, zelf multinationals hanteren dat princiepe. Het is echt niet zo dat hij geen winst maakt op mij, maar het is ook niet zo dat hij een dure Ferrari kan rijden vanwege de rest. | |
Yankee | donderdag 15 februari 2018 @ 19:43 |
| |
King-Kong | donderdag 15 februari 2018 @ 20:02 |
Iemand ervaring met de Ergon Bike Fitting Box? Hiermee zou je zelf in staat zijn om je fiets op een goede manier af te stellen op je eigen lichaam en gewenste houding. https://www.mantel.com/ergon-bike-fitting-box Ongeacht de hulpmiddelen om je fiets goed af te stellen vraag ik me wel af of je met deze box in staat bent om de ideale maten voor mijn lichaam te bepalen. | |
dop | donderdag 15 februari 2018 @ 21:01 |
niet beter dan met wat Google en YouTube lijkt mij. Wat is je doel? Heb je pijn klachten? | |
King-Kong | donderdag 15 februari 2018 @ 21:05 |
Geen spannende klachten. Denk wel dat het beter zou kunnen met zitvlak, af en toe nek en rug. | |
Tommeke | donderdag 15 februari 2018 @ 21:13 |
Idd. Sommige klanten eisen dat. Zelfs als ze goedkope meuk kopen. | |
Andyy | donderdag 15 februari 2018 @ 22:20 |
Nek en rug kun je gewoon trainen (als het enigszins goed afgesteld is), meer corewerk en trainingsuren maken. Zitvlak kan met veel factoren te maken hebben | |
Patroon | donderdag 15 februari 2018 @ 23:12 |
Ik moet ff een andere zadelpen halen met zero-offset. Nu kan ik een alu doen van 195 gram en 75 euro of één van carbon van 185 gram en 160 euro. Nu ga ik niet het dubbele betalen voor 10 gram, maar heeft een carbon pen nog meer voordeel op qua comfort ofzo? Ik heb hiervoor altijd een alu pen gehad. https://www.futurumshop.n(...)lpen-mat-zwart.phtml https://hollandbikeshop.c(...)0mm-cb-zwart-467056/ [ Bericht 0% gewijzigd door Patroon op 15-02-2018 23:21:47 ] | |
Andyy | donderdag 15 februari 2018 @ 23:19 |
Ik zie de carbon pen van Dop alle kanten op dansen. Denk dat z'n kont er wel blij mee is | |
Patroon | donderdag 15 februari 2018 @ 23:21 |
We hebben het dan ook wel over een hele ander gewichtsklasse | |
Andyy | donderdag 15 februari 2018 @ 23:48 |
Kan alsnog wel wat filteren. Vooral als je zadelpen een stuk uit je frame steekt | |
Patroon | donderdag 15 februari 2018 @ 23:53 |
Heb ff wat rond gelezen op de interwebs en eigenlijk is wel de strekking dat het verschil nauwelijks merkbaar is. Ik vind mijn alu pen nu in carbon frame ook niet oncomfortabel. Bij 31.6mm ofzo is alu wel erg hard lees ik. Gaat hier om 27.2cm. Qua looks zie je bij de Ritchey ook geen verschil. Heb nu op huidige Ritchey een zelfde stuurpen uit die lijn en is qua matte afwerking net gelijk aan de carbon zadelpen van Canyon. Dat Canyon ding is trouwens nog loeizwaar ook | |
kanovinnie | vrijdag 16 februari 2018 @ 05:55 |
Ik zou voor die alu gaan en tijdens een koers 1 van je twee bidonhouders eraf halen. En je zadelpen afzagen. | |
kaasplankje | vrijdag 16 februari 2018 @ 06:40 |
Ik denk heel weinig zeker met 0mm offset. Valt het frame iets langer uit dan je had berekend dat je dit gaat doen ofwat? | |
Patroon | vrijdag 16 februari 2018 @ 09:04 |
Ik had dit al een beetje verwacht/ingecalculeerd, maar wist niet precies hoever de setback van de Canyon pen naar voren kon. Op mijn huidige fiets heb ik 15mm setback en een zitbuishoek van 74graden, daar heb ik het zadel ver vooruit op de rails. De huidige fiets heeft dezelfde reach en stack, maar de zitbuishoek is 0,5graden schuiner naar achteren, hierdoor heb ik dus minder setback nodig om het zadel even ver achter de bracket te zetten als mijn huidige. Eigenlijk heb ik altijd zonder of met een beetje setback gereden, dit komt door relatief korte bovenbenen en voeten, hierdoor heb ik vrij weinig setback nodig. | |
Tommeke | vrijdag 16 februari 2018 @ 09:08 |
Ik zou in zo’n fiets een carbon pen doen. | |
Patroon | vrijdag 16 februari 2018 @ 09:11 |
En waarom dan Tom? Qua gewicht maakt het niet veel uit en de looks zijn gelijk. Van een carbon pen zonder setback hoef je ook weinig flex/comfort te verwachten. Dan blijft het stukje gevoel over, maar dat kan mij snel gestolen worden als de zadelpen een keer zo duur is. | |
Tommeke | vrijdag 16 februari 2018 @ 09:20 |
Gevoel idd Maar mijn gevoel verdwijnt altijd op ‘t moment dat ik m’n portemonnee moet trekken Ik rij bijvoorbeeld altijd met 105 cassettes. Ga echt geen Ultegra of Force kopen. Merk het verschil niet. Dus ja, ik snap je wel | |
ultra_ivo | vrijdag 16 februari 2018 @ 09:25 |
Vorige week haalde ik een nieuw achterwiel bij m'n fietsenmaker op. Ik had het besteld met Miche Primato naaf. Een naaf zonder grote reclamereputatie. De mechanieker had de naaf aan z'n baas laten zien en vroeg hem die naaf op prijs te schatten, hij zat er 100 Euro naast. Veel waar voor je geld dus. (En natuurlijk een goed achterwiel, een mechanieker werkt graag met goede naven.) | |
kaasplankje | vrijdag 16 februari 2018 @ 09:51 |
ultimate slx frame, alu pen, budget wielen en een sora groepje erop. | |
Patroon | vrijdag 16 februari 2018 @ 09:54 |
En de klinkers uit de straat rije ermee | |
kaasplankje | vrijdag 16 februari 2018 @ 10:04 |
Boeit toch niet man alu pen. Die van Ritchey zijn best heel mooi zeker de wcs serie. | |
ddx | vrijdag 16 februari 2018 @ 10:16 |
Gewoon lekker carbon zadelpen nemen, ook geen kans dat hij vast gaat zitten. | |
Patroon | vrijdag 16 februari 2018 @ 10:18 |
Waarom zou die vast kunnen zitten bij alu en carbon? Dat zou namelijk wel een goede reden zijn om voor carbon te gaan. Ik heb namelijk met mijn huidige fiets wel eens mijn alu pen gigantisch vast gehad, die heb ik na wat wrikken los gekregen, maar makkelijk ging dat niet. Komt dat door corrosie ofzo? Ik lees wel dat het kan, maar wel met het juiste vet ofzo. | |
Fretwork | vrijdag 16 februari 2018 @ 10:24 |
Volgens mij hebben aardig wat mensen hier problemen gehad met vastzittende carbon pennen in aluminium frames. Onderhoud moet dit zeker kunnen voorkomen. Nieteens echte corrosie volgens mij, maar gewoon werken over tijd en temperatuur denk ik. | |
Patroon | vrijdag 16 februari 2018 @ 10:25 |
Ja, ik heb het idee dat die combi alu/carbon er wel voor zorgt dat het wat in elkaar gaat werken..dat had ik zelf ook. Dat risico ga ik niet nemen. | |
OProg | vrijdag 16 februari 2018 @ 10:26 |
Dat klopt. Er is her en der heel veel te vinden over dit onderwerp. Ik had het met het frame dat vorig jaar is overleden ook, dat was gewoon 1 geheel geworden. Zelfs met die pen in een bankschroef te zetten was het met geen mogelijkheid los te krijgen. | |
Tommeke | vrijdag 16 februari 2018 @ 10:28 |
Heb ik bij m’n crosser ook wel eens gehad, dat ie lastig los ging. Tijdritfiets en crosser zijn beide alu frames met carbon pennetje. Haal bij beide de pen er af en toe uit en maak alles schoon. Dan wat nieuw vet erin en pen er weer in. Hoort wat mij betreft bij het standaard onderhoud. | |
OProg | vrijdag 16 februari 2018 @ 10:31 |
Dat is inderdaad ook gewoon het meest verstandige. Dat was ik indertijd ook even een tijdje vergeten. | |
Patroon | vrijdag 16 februari 2018 @ 10:33 |
Ja die gewoonte moet ik ook hebben. Ga nu gewoon voor een carbon versie. Die 70 euro extra ga ik niet voelen. | |
kanovinnie | vrijdag 16 februari 2018 @ 11:48 |
Rijke boy | |
Fretwork | vrijdag 16 februari 2018 @ 11:54 |
Patroon | vrijdag 16 februari 2018 @ 12:15 |
kaasplankje | vrijdag 16 februari 2018 @ 12:44 |
Patroon eet de hele dag kreeft. | |
Patroon | vrijdag 16 februari 2018 @ 12:45 |
| |
Fretwork | vrijdag 16 februari 2018 @ 12:59 |
Freskugod | |
Z | vrijdag 16 februari 2018 @ 13:56 |
Fresku ftw. Horsefighter. [ Bericht 95% gewijzigd door Z op 16-02-2018 14:03:41 ] | |
muzas | vrijdag 16 februari 2018 @ 14:06 |
tiieetuuhhh | |
Fretwork | vrijdag 16 februari 2018 @ 14:36 |
Hij heeft een body als een tank | |
Reintji | vrijdag 16 februari 2018 @ 15:52 |
Vraagje, Kan een overjarige Koga Road (2016, 105 afgemonteerd) kopen,. qua afmetingen komen mijn huidige fiets en deze overeen, alleen zijn de cranks 2.5mm korter. Mijn huidige fiets heeft Tiagra cranks van 175mm (Koga Flyer 60cm). Ben zelf 1.88 met een binnenbeenlengte van 91cm, volgens de stelregel van 2,16 x binnenbeenlengte zou dat iets meer moeten zijn. Nu is de Shimano 105 5800 maximaal leverbaar in 175mm. Is dit een marginaal verschil? | |
Patroon | vrijdag 16 februari 2018 @ 16:01 |
Het is een marginaal verschil, ahoewel 172,5 best kort is als je een BBL hebt van 91cm. Kan je de cranks niet omwisselen? Denk dat je het niet eens gaat merken. Als iemand jouw crank omwisselt zonder dat je het weet en je zadel iets naar beneden zet, zal je het volgens mij niet eens merken. | |
KolonelBroodje | vrijdag 16 februari 2018 @ 18:15 |
Ik heb ook een vraag. Ik ben aan het kijken naar een fiets voor naar China te fietsen. Ik kan kiezen uit een: Trek 520 https://www.trekbikes.com(...)disc/p/1432009-2018/, Trek 920 https://www.trekbikes.com(...)/920/p/1432999-2018/, Koga Worldtraveller https://www.12gobiking.nl(...)9wUXkFBoCVlAQAvD_BwE De prijs is voor mij niet van belang want ik kan ze alle 3 voor een mooie prijs krijgen. Wat voor mij wel van belang is, is de snelheid. Niet dat ik de tocht zo snel mogelijk wil afleggen maar ik wil wel zo weinig mogelijk weerstand Het meeste zal op asfalt gefietst worden maar ook enkele onverharde wegen zullen voorkomen. Met deze eis denk ik dat de Koga af zal vallen omdat deze vrij zwaar is in vergelijking met beide Treks en er zitten erg brede banden onder (55mm) maar misschien zorgt dit niet voor veel extra weerstand?! Ben benieuwd voor welke jullie zouden gaan met deze eisen en de reden waarom? Alvast bedankt. [ Bericht 4% gewijzigd door KolonelBroodje op 16-02-2018 19:01:59 ] | |
the_critic | vrijdag 16 februari 2018 @ 18:29 |
Ik zou die vraag lekker stellen op een forum met mensen die ervaring hebben in fietsvakantie en wereldreizen.. | |
KolonelBroodje | vrijdag 16 februari 2018 @ 18:34 |
Ga ik ook doen, bedankt! | |
Patroon | vrijdag 16 februari 2018 @ 18:35 |
Ik dacht hetzelfde ja. Wellicht zit er op fiets.nl/forum wat meer kennis. | |
Maraca | vrijdag 16 februari 2018 @ 18:37 |
Ik wou net zeggen 'oh, er is iemand op het forum die ook met de fiets naar China gaat!', maar dat ben jij | |
MarcoD | vrijdag 16 februari 2018 @ 18:39 |
Www.Wereldfietser.nl En ben je heel zeker dat je het meeste over asfalt rij? Als ik verhalen van Ivo zo lees af en toe in het oosten.. Deze misschien ook leuk om te lezen http://welovemountains.net Ook naar China gefietst | |
KolonelBroodje | vrijdag 16 februari 2018 @ 18:57 |
Zoals Marco zegt wereldfietser lees ik veel op en ga het daar eerst even proberen en anders misschien wat jij zegt. Heel zeker niet maar het meeste wel. Ik heb veel blogs gelezen over mensen die naar Azië gefietst zijn. Ik heb ook het boek van Martijn Doolaard gekocht. Schitterend boek met prachtige foto's en verhalen over zijn tocht van Amsterdam naar Singapore. Hij heeft gefietst op een Surly Long Haul trucker als ik me niet vergis. Die heeft veel weg van de Trek 520 als ik het goed bekijk. Henk van Dillen is ook naar Singapore gefietst maar hij heeft het gedaan op een tweedehands fietsje van marktplaats van ¤200 Verder veel mensen op een Santos van tigduizend euro maar dat wil ik sowieso niet. Zal ongetwijfeld één van de beste fietsen zijn om zoiets te doen maar dat ga ik er niet voor uitgeven. | |
MarcoD | vrijdag 16 februari 2018 @ 19:34 |
Beste materiaal is datgene wat gangbaar is en dus veel verkrijgbaar en anders eenvoudig te maken is door de lokale Smit etc. Ketting, stalen frame en goede wielen met genoeg spaken etc. | |
Sjoerd102 | vrijdag 16 februari 2018 @ 19:40 |
Een wellicht vreemde vraag: ik zie op internet dat er meerdere toerversies van Luik Bastenaken Luik zijn. Worden deze allemaal zo massaal bezocht als de Amstel Gold Race toerversie, of is het aantal deelnemers netjes verdeeld over de diversen versies? | |
Patroon | vrijdag 16 februari 2018 @ 19:52 |
Je zal er geen reet aan hebben maar die Trek 920 vind ik het mooiste. Maar geen idee of zo'n racestuur handig is. | |
KolonelBroodje | vrijdag 16 februari 2018 @ 20:39 |
Qua looks vind ik ze eerlijk gezegd alle 3 niet heel geweldig en de Koga nog het minst maar dat is voor mij niet het belangrijkste. De Trek 920 moet ik qua uiterlijk ook wel even aan wennen maar heeft opzich wel wat. | |
Landgeld | vrijdag 16 februari 2018 @ 21:28 |
Vanaf komende week weer buiten trainen Wie heeft er nog een tip voor een goede navigatie-app voor telefoon/op de racefiets? Doel is om een route goed in beeld te hebben (fietspaden) en eventueel andere info zoals snelheid etc. Ben benieuwd | |
Maraca | vrijdag 16 februari 2018 @ 21:29 |
#teamwahooelemntbolt | |
Andyy | vrijdag 16 februari 2018 @ 21:45 |
Geen app gebruiken maar een fietscomputer. | |
Rikkie99 | vrijdag 16 februari 2018 @ 21:47 |
In veel aziatische landen zijn volgens mij 26inch wielen nog gangbaarder en dus ook makkelijker verkrijgbaar dan 28inch wielen. Misschien ook iets om rekening mee te houden | |
Landgeld | vrijdag 16 februari 2018 @ 21:52 |
Why? App heeft ook mooie route's, en goed leesbaar. Daarnaast 10x goedkoper. | |
KolonelBroodje | vrijdag 16 februari 2018 @ 21:53 |
Ja zeker goed om rekening mee te houden. Ik had dit inderdaad al gelezen. Ik wil onderweg zeker 1 buitenband meenemen en ik denk eraan om ergens onderweg wat reserveonderdelen vanuit het thuisfront op te laten sturen zoals bijvoorbeeld een ketting en een casette. | |
Reintji | vrijdag 16 februari 2018 @ 21:54 |
Ok dank. | |
kaasplankje | vrijdag 16 februari 2018 @ 22:00 |
dat doen, dat is veel cooler Knap m op voor nog eens 100.- en houd de rest in je zak, Ik kocht voor miss kaas een mtb op MP voor 100/120 ik weet het niet meer. Opgeknapt voor 80.- je kan er zo op naar China. Dikke banden nieuwe remmen en shifters en de rest vervang je overal en altijd. | |
Andyy | vrijdag 16 februari 2018 @ 22:07 |
Gaat veel minder lang mee, heb je een groot log ding aan je stuur hangen en je moet met hoesjes werken. | |
dop | vrijdag 16 februari 2018 @ 22:08 |
op je telefoon? Moet je niet hier vragen. Maar hier -> forum.viva.nl | |
Patroon | vrijdag 16 februari 2018 @ 22:10 |
Sinds wanneer vind jij soignee belangrijk? | |
Landgeld | vrijdag 16 februari 2018 @ 22:11 |
Ok, thanks Wahoo ELEMNT BOLT een aanradar, lees ik hierboven. Waar halen jullie dan de routes vandaan? Die je inlaad in het systeem. Er zit geen surprise-me functie op o.i.d. | |
dop | vrijdag 16 februari 2018 @ 22:12 |
niet Maar navigeren op je telefoon is gewoon kut Dan nog beter stikker op je bovenbuis met plaatsnamen | |
KolonelBroodje | vrijdag 16 februari 2018 @ 22:12 |
Als ik een route fiets dan maak ik die meestal in de build route optie op Strava en zet die dan op mn GPS. | |
kaasplankje | vrijdag 16 februari 2018 @ 22:12 |
Dop is getransformeerd van dikke toerder in een gesoigneerde God. | |
Fretwork | vrijdag 16 februari 2018 @ 22:15 |
Minder druk bezocht volgens mij, maar wel redelijk druk. Al waren er de laatste keer maar 200 mensen op de 230km vanwege pokkenweer. | |
dop | vrijdag 16 februari 2018 @ 22:16 |
spieken bij fietsvriendjes op Strava. Of gewoon vragen wat leuk is waar. Ken Nederland vrij goed maar zou ik over de grens in Groningen of Friesland gaan fietsen. Dan vroeg ik patroon of tommeke. Voor Limburg, realbizkit | |
Patroon | vrijdag 16 februari 2018 @ 22:16 |
True. En het is ook geen porum, een mobiel op je stuur..Maar dat moet iedereen maar zelf weten.. | |
kaasplankje | vrijdag 16 februari 2018 @ 22:21 |
Ik heb geleerd wielrennen en trainen pre navi tijdperk. Een papieren kaart en dan zelf routes uitvogelen. Niks hapklare brokken voorgekauwd door een ander maar zelf nadenken. | |
dop | vrijdag 16 februari 2018 @ 22:25 |
dat, en man in Nederland staat na elke bocht een paddenstoel of een wegwijsbord. Keertje verkeerd rijden is gratis extra training. | |
ultra_ivo | vrijdag 16 februari 2018 @ 22:33 |
Bij de wereldfietser raden ze je steevast Schwalbe tractorbanden aan waarmee je niet vooruit komt. Want o wee je zal eens een keer lek rijden op de 5000km. Banden sowieso aanpassen. Het eerste stuk met redelijke wegen, gewoon rijden met Vittoria Hyper Randonneur. Dat is in feite een raceband maar dan in 37mm. Rijdt gewoon goed en je kunt er best een gravelweg mee meepakken. 28 inch banden zijn ook nog wel prima te krijgen. Niet overal in iedere dorpswinkel (behalve in Siberië) maar zeker als je een reserve buitenband bij je hebt kun je het best een paar honderd kilometer uitzingen totdat je weer een fietsenwinkel tegenkomt. | |
ultra_ivo | vrijdag 16 februari 2018 @ 22:35 |
Voor mij duidelijk de Trek 520. Die ziet er het beste uit voor een serieuze reis. De Koga heeft meer een luxe SUV karakter, lijkt het leuk te doen offroad maar er zit teveel troep op. Bij de Trek niet, je kunt gewoon zelf er aan bouwen wat je nodig denkt te hebben. Daarnaast is de Trek 520 serie gewoon een model dat goed uitgeprobeerd is, een model met een goede reputatie. | |
Patroon | vrijdag 16 februari 2018 @ 23:15 |
Ik had vroeger als 15 jarig jochie een keer pech (2e lekkeband ofzo)..moest ik eerst een stuk lopen tot ik een boederij zag, daar mijn ouders bellen, kreeg ik bij die mensen een bakkie thee en koekje..zoiets maak je tegenwoordig niet meer mee met je mobieltje bij de hand. | |
Tommeke | zaterdag 17 februari 2018 @ 00:10 |
Die romantiek is wel verloren De eerste keren dat ik van m’n ouders naar Groningen fietste had ik een briefje met plaatsnamen bij me Telefoons zonder snel internet/navigatie. Het lijkt al zo lang geleden. | |
the_critic | zaterdag 17 februari 2018 @ 07:33 |
En toch bestaan ze pas 10 jaar.. Kun je nagaan hoe snel je went.. | |
RicoVV | zaterdag 17 februari 2018 @ 08:06 |
Ik heb werkelijk nog nooit met navigatie gefietst. Oké ik ga de grens ook niet over met de fiets maar in Nederland is het gewoon op gevoel. Heb zo’n edge 820 op het stuur maar dat was achteraf ook gewoon zonde geld. | |
SuperWeber | zaterdag 17 februari 2018 @ 08:49 |
Niet gewoon de gehele kaart van Nederland uit je hoofd kennen Vroeger op school mocht je als je klaar was met je rekentaak topografie doen op de msx computer. Met zo'n helicopter een beetje rondvliegen boven een willekeurige Nederlandse provincie of de kaart van Nederland. Die kennis is gewoon het meest waardevol van alles wat ik in die periode geleerd heb | |
Maraca | zaterdag 17 februari 2018 @ 09:04 |
Ik vind het een verademing Op Strava een route uitstippelen op basis van de heatmap en dan rije met je kutje | |
kanovinnie | zaterdag 17 februari 2018 @ 09:08 |
Waarom op basis van de heatmap? | |
Landgeld | zaterdag 17 februari 2018 @ 09:13 |
Waar helpt die heatmap bij? Is het ook mogelijk om automatisch een route te laten genereren in strava (soort random optie) of moet je echt gaan "uittekenen" met die punten om een rondje te maken | |
Maraca | zaterdag 17 februari 2018 @ 09:13 |
Iets minder risico dat ik over onverharde of lastige wegen ga | |
dop | zaterdag 17 februari 2018 @ 09:15 |
Strava niet maar zijn wel sites die dat wel kunnen. Ken ze alleen niet uit mijn hoofd Gpsies.com kun je routes zoeken Komoot en Ridewithgps zijn sites apps waar je routes mee kan maken Je kan ook in Strava groepen kijken zoals bijvoorbeeld fok. En rondjes van anderen gebruiken. Stravini plugin gebruiken om kleine ritjes en zwift rommel er uit te filteren. [ Bericht 6% gewijzigd door dop op 17-02-2018 09:33:49 ] | |
kanovinnie | zaterdag 17 februari 2018 @ 09:16 |
je zal inderdaad maar eens wat spannends meemaken. Of ergens komen waar 95% van de mensen niet komt. Rij je altijd op een route? | |
the_critic | zaterdag 17 februari 2018 @ 09:28 |
Nou inderdaad... Toen ik 10 jaar geleden vanuit Twente hier in Zeist kwam wonen... Man man man.. Iedere dag weer een andere route. Zooo vaak via zandpaden of schelpenpadjes gereden, omdat een weg of fietspad ineens ophield. Mooiste plekje ontdekt.. Heerlijk! | |
Landgeld | zaterdag 17 februari 2018 @ 09:30 |
Dat is toch juist irritant, die zandpaden Als zo'n verharde weg op houd. | |
kaasplankje | zaterdag 17 februari 2018 @ 09:34 |
Volgens mij als je met Strava routebouwer een paar punten uitzet verbind die automatisch via wegen waarop veel gereden wordt op Strava en niet zozeer de kortste? Dat viel mij eens op toen ik het gebruikte. | |
kaasplankje | zaterdag 17 februari 2018 @ 09:36 |
Als ik bijvoorbeeld van mijn huis naar de Rotte laat bouwen, dan stuurt het programma me via Maasboulevard en Boszoom terwijl ik gewoon dwars door de stad zou rijden. | |
Landgeld | zaterdag 17 februari 2018 @ 09:40 |
Ten aanzien van de Wahoo Element Bold: deze heeft geen turn by turn. Als je van de route afwijkt, gaat die niet automatisch terug naar het eerste snelste punt. Dat vind ik wel een nadeel, als je soms net even een andere afslag wilt nemen. | |
kanovinnie | zaterdag 17 februari 2018 @ 09:43 |
Wat is er irritant aan? | |
Landgeld | zaterdag 17 februari 2018 @ 09:46 |
Met racefiets rijd ik graag op verharde wegen. Zandwegen niet fijn. | |
Maraca | zaterdag 17 februari 2018 @ 09:50 |
Nou, toen ik met knooppunten fietste op genoeg plaatsen gefietst waar ik liever niet zou fietsen met een racefiets En ja, rij altijd op route. Ik laat Strava niks bepalen #controlefreak Elemnt bolt heeft wel turn by turn, maar dan moet je een route bouwen met RideWithGPS. Hij gaat inderdaad niet terug naar de route als je een afslag mist of bewust een andere afslag neemt. Hij gaat wel piepen | |
kaasplankje | zaterdag 17 februari 2018 @ 09:52 |
Oh ik heb 't al gezien het is een knopje wat je aan of uit kan zetten met bouwen /populariteit gebruiken | |
Landgeld | zaterdag 17 februari 2018 @ 10:07 |
Dat is inderdaad een nadeel. Hebben andere navigaties dit wel? In de stad of bos neem ik soms wel eens een andere route dan gepland. Het is irritant dat de Navigatie dan blijft piepen en niet gewoon even een nieuwe route berekend Zal dit nog worden opgelost of is dit gewoon een no-go bij Wahoo? Soms wil je toch gewoon ook even een ander, kort stukje pakken? | |
Maraca | zaterdag 17 februari 2018 @ 10:16 |
Je kunt met je telefoon wel tussendoor een andere route plannen. Ik moest bijvoorbeeld tijdens een route onverwachts ergens anders naartoe. Toen heb ik het adres ingevoerd op mijn telefoon en kreeg ik een nieuwe route op mijn Wahoo. Maar heb die functie niet geprobeerd voor echt het inkorten van een route. | |
Landgeld | zaterdag 17 februari 2018 @ 10:23 |
Maar stel dat je een andere route neemt, andere afslagen en in plaats van oost naar west gaat. Hoe krijgt de Wahoo je dan weer op de "bestaande" route? Een vooraf ingeslagen route is leuk maar wil ook wel de mogelijkheid hebben om een beetje af te wijken Als die dan niet terug berekend heeft zo'n route ook geen zin [ Bericht 17% gewijzigd door Landgeld op 17-02-2018 10:30:48 ] | |
Maraca | zaterdag 17 februari 2018 @ 10:30 |
Niet Ik pak ook wel eens een andere afslag en dan pakt hij de route weer als ik bijvoorbeeld op een weg rij die ook op de oorspronkelijke route zat. Maar die route moet je zelf weer vinden.Maar ik denk dat het in de praktijk ook niet zo goed zal werken. Bij de auto geeft hij ook aan dat je moet keren of een iets andere weg moet inslaan om weer op de route te komen. Dat zal hier dan ook zijn. | |
Landgeld | zaterdag 17 februari 2018 @ 10:31 |
thanks. Hmm, misschien daarom toch voor de Garmin 1000 gaan. Vind ik wel een nadeel. Navigeert de Wahoo wel weer naar de "oorspronkelijke route" (bijvoorbeeld : nu rechtsaf, nu terug) of moet je dat ook zelf oplossen | |
Maraca | zaterdag 17 februari 2018 @ 10:33 |
Als je van de route afwijkt ben je helemaal op jezelf aangewezen Dus gewoon braaf de route volgen. Maar hij piept als een malle dus als je afwijkt van de route doe je dat echt helemaal zelf In de praktijk is dit voor mij nooit een probleem geweest | |
Landgeld | zaterdag 17 februari 2018 @ 10:35 |
Maar als je op een andere manier de stad uit rijd heb je dus een piepende navigatie, terwijl je weet wat je doet | |
Maraca | zaterdag 17 februari 2018 @ 10:36 |
Beter nog, als je twee fietspaden naast elkaar hebt met een autoweg er tussen en je fietst op de 'verkeerde' piept hij al Ach, voor de rest is hij wel lief | |
Landgeld | zaterdag 17 februari 2018 @ 10:44 |
Lijkt me heel irritant Ga denk ik wel voor de Garmin 1000. Heeft iets meer functionaliteiten op dat gebied. | |
Maraca | zaterdag 17 februari 2018 @ 10:45 |
Niet zo raar, want die is ook 2 keer zo duur maar uiteindelijk kun je beter meer geld uitgeven dat je echt hebt wat je zoekt dan een budget versie waar je je aan gaat storen | |
the_critic | zaterdag 17 februari 2018 @ 12:52 |
Geen mul zand waarin je vast rijd.. Gewoon een bospad van zand. Prima te berijden in de zomer.. | |
Najieto | zaterdag 17 februari 2018 @ 13:00 |
Dat piepen kan je uitzetten. Als je van de route afwijkt. Zoom je wat uit zoek je de weg weer naar de route. Zo moeilijk is dat allemaal niet. | |
Steven184 | zaterdag 17 februari 2018 @ 13:33 |
Lekker fietsweer en slechte benen was nog steeds prima duurritje. | |
kanovinnie | zaterdag 17 februari 2018 @ 13:40 |
Laat ze maar lekker langs de autowegen rijden | |
Z | zaterdag 17 februari 2018 @ 13:46 |
Heerlijk weertje. Bijna geen wind. | |
TradeMarkie | zaterdag 17 februari 2018 @ 14:52 |
Idd heerlijk weer, heerlijk gefietst net | |
minimaLL | zaterdag 17 februari 2018 @ 20:21 |
Ik vind het toch al vrij donker nu. | |
the_critic | zaterdag 17 februari 2018 @ 21:46 |
Ok | |
Fretwork | zondag 18 februari 2018 @ 09:10 |
Zin in de lente, klote vrieskou | |
Maraca | zondag 18 februari 2018 @ 09:50 |
Zomer | |
kaasplankje | zondag 18 februari 2018 @ 15:38 |
Lekker vandaag, toch weer ruim 4 uur en een half duurtraining gedaan. In mijn uppie. Ik had wel tegenwind op de terugweg. Dat maakte het wel pittig maar das ook wel goed. De Rottemeren lag bijna helemaal dichtgevroren. Druk dat het daar was. En die meerkoeten hebben allemaal weer kolder in de kop. | |
RealBizkit666 | zondag 18 februari 2018 @ 16:50 |
Ik heb lekker 2,5 uur duurtraining gedaan. En aan het einde nog even een eindsprintje geoefend. | |
Patroon | zondag 18 februari 2018 @ 17:58 |
Hier ook lekker duurritje gedaan. Was eerst met een groepje en toen we na 2.5u alweer terug waren heb ik er nog een lus aan vast geplakt. Ik was nog opvallend goed na de 20min FTP test van gister. | |
dop | zondag 18 februari 2018 @ 18:03 |
4 uurtjes wapperen op de lekdijk. Weer geweldig winter weer | |
ultra_ivo | maandag 19 februari 2018 @ 12:26 |
Mooie keuze van een fiets KolonelBroodje. Voordele van de Trek520 is ook dat je 'm buiten je vakanties goed als winterfiets kunt gebruiken. | |
KolonelBroodje | maandag 19 februari 2018 @ 19:08 |
Nog niet eens over nagedacht maar van de drie fietsen is de Trek520 daar denk ik inderdaad het meest geschikt voor! | |
ddx | dinsdag 20 februari 2018 @ 10:29 |
Begin nu wel beetje te twijfelen of het nu wel zo'n goed plan was om eind februari weekje in de zon te gaan fietsen : Goed het blijven voorspellingen en in de bergen kan het aan de ene kant zonnig zijn terwijl het paar km verderop regent. Maar als ik dit zo zie Gelukkig huurauto, dus desnoods stukje rijden en dan fietsen. | |
Z | dinsdag 20 februari 2018 @ 10:41 |
Het is in ieder geval niet koud. | |
Patroon | dinsdag 20 februari 2018 @ 10:57 |
Lol ik dacht dat dit het weerkaartje voor NL was, later zag ik pas Malaga | |
the_critic | dinsdag 20 februari 2018 @ 11:44 |
Wordt komende periode vies koud hier in nl.. https://www.ad.nl/binnenl(...)-10-graden~ae4defb0/ | |
Andyy | dinsdag 20 februari 2018 @ 15:28 |
Zolang het maar zonnig en 20 graden wordt bij de Primavera | |
Fretwork | dinsdag 20 februari 2018 @ 15:42 |
Ik ga waarschijnlijk niet buiten fietsen tot de Primavera | |
Gripper | dinsdag 20 februari 2018 @ 16:05 |
Des te harder zul je bibberen als je die dag voor t eerst dit jaar buiten komt en t is toch maar 5 graden. Morgen en overmorgen lekker woon-werk en vrijdag vrij nemen om over keihard bevroren paden te MTB'en | |
Fretwork | dinsdag 20 februari 2018 @ 16:40 |
Ik doe elke dag woon-werk, maar dat is maar 3km . Heb al wel ritten buiten gedaan, maar ben niet zo'n fan van bevroren wegen. Dan twee weekenden weg voor wintersport en we zijn al bij de Primavera. | |
RealBizkit666 | dinsdag 20 februari 2018 @ 17:50 |
Dan weet ik tenminste zeker dat ik niet als laatste over de streep zal komen. | |
kaasplankje | dinsdag 20 februari 2018 @ 18:24 |
Komt Maraca dan niet? | |
Wombcat | dinsdag 20 februari 2018 @ 18:25 |
De langetermijnvoorspellingen op Weeronline zijn zo'n beetje de minst betrouwbare ter wereld. | |
Fretwork | dinsdag 20 februari 2018 @ 18:29 |
Dat zullen we nog wel zien! 27 jaar, kracht van mijn leven | |
kanovinnie | dinsdag 20 februari 2018 @ 18:35 |
Zo, effe 2.5 uur gefietst met een collega | |
kaasplankje | dinsdag 20 februari 2018 @ 18:36 |
#viesdik zal je bedoelen. | |
Tommeke | dinsdag 20 februari 2018 @ 20:04 |
Lekker weertje hè? Zonnetje, geen wind. Ik heb een heerlijk rondje op m’n tijdritfiets gedaan. Wil een beetje gewend raken aan de houding en je hoeft niks te doen om al 30 te rijden | |
Guppy | dinsdag 20 februari 2018 @ 20:08 |
Ik ga pas naar buiten als m'n lange broek en shirt van de club binnen zijn. Tot die tijd staat m'n fiets op de Tacx en dat vind ik prima | |
Maraca | dinsdag 20 februari 2018 @ 20:10 |
Eujh | |
the_critic | dinsdag 20 februari 2018 @ 20:21 |
En dicht... |