abonnement Unibet Coolblue
pi_177190121
quote:
0s.gif Op woensdag 14 februari 2018 22:31 schreef Discombobulate het volgende:

[..]

Je weet nog steeds niet het verschil tussen epistemologie en ontologie van bewustzijn. Blijkbaar wil je het niet leren.

Weten (en dus raden of gissen) of iemand bewustzijn heeft is iets anders dan de inhoud van dat bewustzijn.

Doordat je dat verschil niet maakt kom je in een solipsisme terecht.

Niks solipsisme, die ontologie vs epistemologie gaat alleen netjes op voor mensen. Bij dieren wordt het een stuk lastiger, die kunnen veel minder makkelijk duidelijk maken dat ze bewustzijn hebben. Dieren werden vroeger door nogal wat mensen als onbewuste automatons gezien.

Het 'gis' aspect gaat steeds meer over naar intuïtief (subjectief): je kunt voelen dat vissen door de cirkelzaag halen wat anders is dan objecten door de cirkelzaag halen. Dat verschil is bewustzijn en dat is het verschil tussen materieel en immaterieel.
pi_177190513
quote:
0s.gif Op woensdag 14 februari 2018 22:27 schreef Libertarisch het volgende:

[..]

Nee, dit is hoe de wereld werkt:


juist :')
pi_177190667
quote:
0s.gif Op woensdag 14 februari 2018 21:48 schreef Molurus het volgende:

[..]

Wat voor mij wel verhelderend werkt is het voorbeeld van een schaakcomputer. Wat een schaakcomputer, in algemene zin, doet is "vermijden dat hij door zijn tegenstander mat wordt gezet". Kortom: een schaakcomputer is een schaakmat-vermijd-machine. Dat een computer compleet deterministisch functioneert verandert daar niets aan. Het is niet relevant voor het feit dat dat is wat schaakcomputers doen.
Doet je daarmee het belang van de mens als maker van de schaakcomputer niet tekort? Als je de mens alleen ziet als de tegenstander van een schaakcomputer in een potje schaken dan mis je toch een groot deel van het verhaal. De schaakcomputer is op een bepaalde wijze geprogrammeerd. Los daarvan spelen de regels van het potje schaken een grote rol.

Als we eruit zijn met welke regels (https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_chess_variants) we gaan schaken dan is er nog een ander belangrijk aspect. Kan de "tegenspeler" illegale zetten spelen? Hoe reageert de schaakcomputer daarop? Ziet die het als een zet die niet kan bestaan of komt het tot de conclusie dat het de regels toch niet helemaal begrijpt? Het lijkt mij allemaal afhankelijk van of de maker daar rekening mee heeft gehouden.

Nu kan dat voor de factor mens als maker betekenen dat er een onbedoelde bijwerkingen optreden die niet voorzien was. Dat kan je zien als de blikseminslag die in Dennett's voorbeeld als onvermijdbaar werd gezien. Als een pion ineens als een toren over het schaakveld beweegt dan had de schaakcomputer volgens Dennet geen kans om de schaakmat te mijden. Zijn opvattingen over de regels waarin het schaken zich afspeelt zijn dus van belang. Zijn opvattingen over God zijn van invloed in zijn rationalisatie van dit onderwerp.

quote:
De vrije wil discussie heeft verder niet zo veel te maken met het eventuele bestaan van een god. Wel denk ik dat het concept van een "almachtige alwetende god" problematisch is voor het idee van "vrije wil".
Waarop baseer je dat? Dat hangt lijkt mij af van je eigen conceptualisatie van God.
quote:
Overigens komt het bestaan van goden bij mijn weten niet vaak ter sprake in dingen die Dennett zegt over de vrije wil, maar misschien heb ik iets gemist. Het is wel 1 van de "4 horsemen of the new atheism", en duidelijk atheist en anti-theist. Toch hoor ik hem niet heel vaak praten over religie. Het is een onderwerp dat hij over het algemeen vermijdt.
Het is het eerste wat ik tegen kwam toen ik hem opzocht. Hij lijkt mij toch niet verlegen over zijn opvattingen. Ik ben geen fan van die benadering.
pi_177190671
quote:
0s.gif Op woensdag 14 februari 2018 22:35 schreef Libertarisch het volgende:

[..]

Niks solipsisme, die ontologie vs epistemologie gaat alleen netjes op voor mensen. Bij dieren wordt het een stuk lastiger, die kunnen veel minder makkelijk duidelijk maken dat ze bewustzijn hebben. Dieren werden vroeger door nogal wat mensen als onbewuste automatons gezien.

Het 'gis' aspect gaat steeds meer over naar intuïtief (subjectief): je kunt voelen dat vissen door de cirkelzaag halen wat anders is dan objecten door de cirkelzaag halen. Dat verschil is bewustzijn en dat is het verschil tussen materieel en immaterieel.
Stop met spreken in absoluten als je niet aan feiten doet.
pi_177236577
Je definities blijven uiterst vaag Libertarisch.

Keuze = een alternatieve mogelijkheid, die in de toekomst ligt, tot het heden maken

Of je kan ook definieren als een mogelijkheid die in de toekomst ligt wel of niet tot het heden maken, voor beide definities valt wat te zeggen.

Jij bent nog niet uit het onderscheid tussen selecteren / sorteren, en een keuze maken. Selecteren is een rekenproces, de uitkomst is vooraf al zeker, er zit geen vrijheid in, er wordt geen nieuwe informatie gecreeerd. Een keuze maken is spontaan, het heeft vrijheid, er wordt nieuwe informatie gecreëerd.

Een schaakcomputer selecteert meestal een zet, in principe zonder enige vrijheid. Wat nog het meest op een keuze maken lijkt is de random functie van de schaakcomputer. De randomfunctie is meestal een combinatie van een register van getallen, en de klok functie. Men zegt dat het pseudo random is, omdat men vooraf kan weten welk getal uit het register wordt gehaald. Zelf twijfel ik of de klokfunctie in combinatie met het programma wel met 100 procent zekerheid kan worden voorspelt.

Voor zware encryptie van bestanden worden random ruis generatoren gebruikt. Die ruisgeneratoren hebben wel vrijheid, die maken op dat moment nieuwe informatie, die niet met zekerheid kan worden voorspelt.

Maar het is de vraag of dit soort random ruis generatoren autonoom werken. Of ze continu nieuwe informatie genereren, ook wanneer niemand die informatie registreert, of dat ze alleen in relatie doen tot een observatief vermogen, zoals dat van het menselijk brein, nieuwe informatie genereren.

In ieder geval dat soort randomness is in de basis in principe hetzelfde als menselijke vrijheid. Of je nou gaat voetballen of hockeyen, het kan allebei. Het is in principe hetzelfde als random 0 of 1.
pi_177328383
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 februari 2018 18:24 schreef Syamsu het volgende:
Je definities blijven uiterst vaag Libertarisch.

Keuze = een alternatieve mogelijkheid, die in de toekomst ligt, tot het heden maken

Of je kan ook definieren als een mogelijkheid die in de toekomst ligt wel of niet tot het heden maken, voor beide definities valt wat te zeggen.

Jij bent nog niet uit het onderscheid tussen selecteren / sorteren, en een keuze maken. Selecteren is een rekenproces, de uitkomst is vooraf al zeker, er zit geen vrijheid in, er wordt geen nieuwe informatie gecreeerd. Een keuze maken is spontaan, het heeft vrijheid, er wordt nieuwe informatie gecreëerd.

Een schaakcomputer selecteert meestal een zet, in principe zonder enige vrijheid. Wat nog het meest op een keuze maken lijkt is de random functie van de schaakcomputer. De randomfunctie is meestal een combinatie van een register van getallen, en de klok functie. Men zegt dat het pseudo random is, omdat men vooraf kan weten welk getal uit het register wordt gehaald. Zelf twijfel ik of de klokfunctie in combinatie met het programma wel met 100 procent zekerheid kan worden voorspelt.

Voor zware encryptie van bestanden worden random ruis generatoren gebruikt. Die ruisgeneratoren hebben wel vrijheid, die maken op dat moment nieuwe informatie, die niet met zekerheid kan worden voorspelt.

Maar het is de vraag of dit soort random ruis generatoren autonoom werken. Of ze continu nieuwe informatie genereren, ook wanneer niemand die informatie registreert, of dat ze alleen in relatie doen tot een observatief vermogen, zoals dat van het menselijk brein, nieuwe informatie genereren.

In ieder geval dat soort randomness is in de basis in principe hetzelfde als menselijke vrijheid. Of je nou gaat voetballen of hockeyen, het kan allebei. Het is in principe hetzelfde als random 0 of 1.
Woorden als 'keuze', 'intelligentie' en 'waarneming' zijn functies van het bewustzijn.

Een robot/machine/schaakcomputer kan per definitie niet kiezen omdat er geen bewustzijn is dat zich bewust is van opties. Om keuzevrijheid te hebben moet je eerst bewust zijn van opties A, B of C waarna vervolgens een bewuste afweging wordt gemaakt

En ''dat soort randomness'' lijkt niet op menselijke vrijheid omdat mensen keuzes maken op basis van subjectieve criteria (''waar voel ik mij het beste bij en waarom") terwijl machines alleen onbewust handelen op basis van objectieve criteria.

Ik zie de operaties van machines en de keuzes van mensen dus als twee verschillende werelden, het één lijkt niet op het ander.

quote:
1s.gif Op woensdag 14 februari 2018 22:57 schreef Splackavellie02 het volgende:

[..]

Stop met spreken in absoluten als je niet aan feiten doet.
Mijn model (er is een mentale dimensie die parallel loopt met de fysieke dimensie) komt ook nog eens overeen met de von Neumann - Wigner interpretatie van de kwantummechanica.

https://en.wikipedia.org/(...)igner_interpretation

"Still, in actual experience, an observer never senses a superposition, but always senses that one of the outcomes has occurred with certainty. This apparent conflict between a wavefunction description and classical experience is called the problem of observation"

"From the point of view of the mathematics of quantum theory it makes no sense to treat a measuring device as intrinsically different from the collection of atomic constituents that make it up. A device is just another part of the physical universe..."

"The von Neumann–Wigner interpretation, also described as "consciousness causes collapse [of the wave function]", is an interpretation of quantum mechanics in which consciousness is postulated to be necessary for the completion of the process of quantum measurement."
pi_177328418
Dat is een stelling, een stelling is geen feit. Je hebt niets geleerd in je afwezigheid...
pi_177328552
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 februari 2018 20:18 schreef Splackavellie02 het volgende:
Dat is een stelling, een stelling is geen feit. Je hebt niets geleerd in je afwezigheid...
Het is een feit dat er natuurkundige onderbouwing is voor mijn model via de von Neumann - Wigner interpretatie van QM. Je hoeft het niet eens te zijn met die interpretatie, daarom zijn er verschillende interpretaties zoals de Many Worlds, maar feit is dat er wetenschappelijke/wiskundige/natuurkundige onderbouwing is voor mijn idee.
pi_177328709
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 februari 2018 20:23 schreef Libertarisch het volgende:

[..]

Het is een feit dat er natuurkundige onderbouwing is
Laat maar zien. Wat is die natuurkundige onderbouwing dan?
quote:
voor mijn model via de von Neumann - Wigner interpretatie van QM.
Een interpretatie is per definitie geen feit.
quote:
Je hoeft het niet eens te zijn met die interpretatie, daarom zijn er verschillende interpretaties zoals de Many Worlds, maar feit is dat er wetenschappelijke/wiskundige/natuurkundige onderbouwing is voor mijn idee.
Ah, “alternative facts”. Dat is een nieuw argument voor jou. Geen sterk argument alleen.
pi_177329153
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 februari 2018 20:23 schreef Libertarisch het volgende:

[..]

Het is een feit dat er natuurkundige onderbouwing is voor mijn model via de von Neumann - Wigner interpretatie van QM. Je hoeft het niet eens te zijn met die interpretatie, daarom zijn er verschillende interpretaties zoals de Many Worlds, maar feit is dat er wetenschappelijke/wiskundige/natuurkundige onderbouwing is voor mijn idee.
Een interpretatie die ondertussen nogal verouderd is en voor zover ik weet niet echt wordt aangehouden. Wigner kwam met zijn interpretatie voor ons begrip van decoherentie. "Bewustzijn" is geen essentieel onderdeel van de QM. Zie b.v.

https://arxiv.org/abs/1009.2404

Wat betreft bewustzijn (wat ik al eerder zei): een mogelijkheid is dat het een emergente eigenschap is van neurale netwerken. Dat maakt het niet minder "echt". Temperatuur is ook een emergent verschijnsel, atomair gezien, maar ik leg nog steeds niet mijn handen op een brandende kachel. Het betekent alleen dat bewustzijn geen fundamenteel concept is.
-
pi_177329270
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 februari 2018 20:23 schreef Libertarisch het volgende:

[..]

Het is een feit dat er natuurkundige onderbouwing is voor mijn model via de von Neumann - Wigner interpretatie van QM. Je hoeft het niet eens te zijn met die interpretatie, daarom zijn er verschillende interpretaties zoals de Many Worlds, maar feit is dat er wetenschappelijke/wiskundige/natuurkundige onderbouwing is voor mijn idee.
Dat zegt weinig. Er zijn legio ideeën omtrent QM. Wat mij opvalt is dat in discussies over bewustzijn vaak wordt teruggegrepen op nogal ouderwetse opvattingen over QM. Ik ken persoonlijk geen natuurkundige die stelt dat het bewustzijn een centrale rol speelt in het meetproces van de QM. Zie b.v. ook Physicsforums,

https://www.google.nl/sea(...)qMWqHUE6isgAa_s7KoBw
-
pi_177329444
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 februari 2018 20:42 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Een interpretatie die ondertussen nogal verouderd is en voor zover ik weet niet echt wordt aangehouden. Wigner kwam met zijn interpretatie voor ons begrip van decoherentie. "Bewustzijn" is geen essentieel onderdeel van de QM. Zie b.v.

https://arxiv.org/abs/1009.2404

Wat betreft bewustzijn (wat ik al eerder zei): een mogelijkheid is dat het een emergente eigenschap is van neurale netwerken. Dat maakt het niet minder "echt". Temperatuur is ook een emergent verschijnsel, atomair gezien, maar ik leg nog steeds niet mijn handen op een brandende kachel. Het betekent alleen dat bewustzijn geen fundamenteel concept is.
De enige reden dat 'bewustzijn' geen rol speelt in de huidige QM is omdat natuurkundigen niet willen dat het een rol speelt.

John von Neumann heeft wiskundig aangetoond dat je het meet-probleem alleen verplaatst als je een object als meetinstrument gebruikt. Dat object valt namelijk ook onder de Schroedinger vergelijking. Verder doen objecten geen waarnemingen, alleen een subject kan een waarneming doen. Een camera zonder mens om de beelden van de camera te interpreteren zegt helemaal niks.

quote:
0s.gif Op dinsdag 20 februari 2018 20:46 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Dat zegt weinig. Er zijn legio ideeën omtrent QM. Wat mij opvalt is dat in discussies over bewustzijn vaak wordt teruggegrepen op nogal ouderwetse opvattingen over QM. Ik ken persoonlijk geen natuurkundige die stelt dat het bewustzijn een centrale rol speelt in het meetproces van de QM. Zie b.v. ook Physicsforums,

https://www.google.nl/sea(...)qMWqHUE6isgAa_s7KoBw
"So you need another measuring device to collapse that initial measuring particle to a definite state. But then you need something else to collapse that measuring apparatus as well, and so on and so on. This creates a chain of material objects in a superposition of measuring, which is known as a Von Neumann chain.

Since quantum laws are what describe all material objects, some other particles or measuring apparatus is always needed to collapse the next one in line. You keep going back until you get to something nonlocal. Outside the entire material system, which escapes this chain by not being bound by the same physical laws, and is able to cause final collapse of everything in the chain, which is argued to be a conscious observer. Something beyond the material with the ability to collapse the entire physical system."

gevonden op https://physics.stackexch(...)he-von-neumann-chain

Het klinkt mij heel logisch in de oren in ieder geval.

Ouderwets of niet, algemeen erkend of niet, er is wiskundige onderbouwing voor de interpretatie.
pi_177329544
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 februari 2018 20:42 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Een interpretatie die ondertussen nogal verouderd is en voor zover ik weet niet echt wordt aangehouden. Wigner kwam met zijn interpretatie voor ons begrip van decoherentie. "Bewustzijn" is geen essentieel onderdeel van de QM. Zie b.v.

https://arxiv.org/abs/1009.2404

Wat betreft bewustzijn (wat ik al eerder zei): een mogelijkheid is dat het een emergente eigenschap is van neurale netwerken. Dat maakt het niet minder "echt". Temperatuur is ook een emergent verschijnsel, atomair gezien, maar ik leg nog steeds niet mijn handen op een brandende kachel. Het betekent alleen dat bewustzijn geen fundamenteel concept is.
Er zijn toch verrassend veel mensen die denken dat "bewustzijn" een fundamentele rol speelt in kwantumfysica. Dat je om het soort waarnemer te zijn dat een golffunctie kan doen instorten een bewuste waarnemer moet zijn.

Je kent ze vast wel, films als "what the bleep do we know?" en ook dit filmpje dat veelvuldig voorbij is gekomen:


Het hele idee lijkt mij onzin. Aan de andere kant is het ook weer niet heel eenvoudig om het idee bikkelhard te weerleggen. Tenslotte kun je altijd volhouden dat de werkelijkheid zich aanpast op het moment dat wij - bewuste waarnemers - de meetresultaten bekijken. Men kan dus altijd volhouden dat de werkelijkheid zich anders gedraagt als geen enkel bewust wezen ziet wat er gebeurt.

Heb jij hier ideeen over?
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_177329782
quote:
7s.gif Op dinsdag 20 februari 2018 20:53 schreef Molurus het volgende:

Heb jij hier ideeen over?
Je kunt sowieso de vraag stellen of de objectieve realiteit wel bestaat zonder bewustzijn. Immers, als er geen bewustzijn is is er ook niks dat kan waarnemen dat er überhaupt een materiële werkelijkheid is.

Alleen object kan zichzelf niet waarnemen zonder subject

Het universum (object) neemt zichzelf waar via de mentale dimensie (subject).

En die mentale dimensie zorgt voor het instorten van de golffunctie waardoor de overgang van de kwantumrealiteit naar de klassieke realiteit simpel is.
pi_177330004
Ik zou zeggen dat dit idee sowieso al ten prooi valt aan het scheermes van Ockham. Maar ik ben benieuwd of er buiten dat nog iets over te zeggen valt.
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_177330203
quote:
7s.gif Op dinsdag 20 februari 2018 21:05 schreef Molurus het volgende:
Ik zou zeggen dat dit idee sowieso al ten prooi valt aan het scheermes van Ockham. Maar ik ben benieuwd of er buiten dat nog iets over te zeggen valt.
Nu wordt Ockham gebruikt als toverwoord om de von Neumann - Wigner interpretatie te weerleggen zoals 'emergentie' gebruikt wordt als toverwoord om 'the hard problem of consciousness' op te lossen.

'The hard problem of consciousness' en de von Neumann - Wigner interpretatie combineren in ieder geval goed in mijn model om tot een logische werkelijkheid te komen die zowel het kwalitatieve als het kwantitatieve integreert.
pi_177332242
quote:
0s.gif Op woensdag 14 februari 2018 20:17 schreef Libertarisch het volgende:

[..]

Goed, bewustzijn vereist een zekere intelligentie. Maar bijvoorbeeld ratten zijn bewust (het zijn immers subjecten, je kunt niet zomaar ratten in brand steken zoals dat met bomen kan) en een stuk minder intelligent dan mensen.
Waarom is een rat een subject en een boom niet? Bomen zijn dus machines/objecten volgens jou? Het is bijna een vorm van antropomorfisme...

Ik benadruk dit omdat ik er dan wellicht eens achter kom wat je met bewustzijn bedoelt.
pi_177332421
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 februari 2018 22:02 schreef Cockwhale het volgende:

[..]

Waarom is een rat een subject en een boom niet? Bomen zijn dus machines/objecten volgens jou? Het is bijna een vorm van antropomorfisme...

Ik benadruk dit omdat ik er dan wellicht eens achter kom wat je met bewustzijn bedoelt.
Een rat heeft een bewuste ervaring. Je kunt een rat niet zomaar in brand steken, je kunt een boom wel zomaar in brand steken want een boom ervaart bijvoorbeeld geen pijn.

Bewustzijn = subjectieve ervaring (bijvoorbeeld 'pijn', maar het kan alles zijn wat binnen de term 'subjectieve ervaring' valt).

Het verschil tussen een objectieve externe wereld en een subjectief intern bewustzijn is dus een fundamenteel verschil.

Objecten 'voelen' niks, daarom is het juridisch niet strafbaar om je eigen stoel in de fik te steken, hout te kloven of stenen te vermorzelen. Moord kan je echter een zeer lange gevangenisstraf opleveren, het verschil tussen object en subject is immaterieel.
pi_177333115
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 februari 2018 22:07 schreef Libertarisch het volgende:

[..]

Een rat heeft een bewuste ervaring. Je kunt een rat niet zomaar in brand steken, je kunt een boom wel zomaar in brand steken want een boom ervaart bijvoorbeeld geen pijn.
Weten we dat zeker? Dat een boom niet reageren kan op het vuur wil nog niets zeggen dat het niet merkt dat het in brand staat.

[ Bericht 0% gewijzigd door up7 op 20-02-2018 22:42:59 ]
  dinsdag 20 februari 2018 @ 22:33:54 #300
359712 GrumpyFish
ga je mee zwemmen?
pi_177333283
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 februari 2018 22:29 schreef up7 het volgende:

[..]

Weten we dat zeker? Dat een boom niet reageren kan op het vuur wil nog niets zeggen dat het geen merkt dat het in brand staat.
Bomen communiceren ook met elkaar.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so - Mark Twain
pi_177335031
Oeh, Libertarisch die Haushofer wel even gaat uitleggen hoe het allemaal in elkar steekt in de wiskunde en de fysica. Dat kan nog heel vermakelijk worden :Y

Jammer dat het topic vol is.

En wat bomen betreft. In de woorden van Ari Gold: “even broccoli screams when you rip it from the ground”
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')