Kende je die jongetjes?quote:Op zondag 18 februari 2018 13:33 schreef Omentielvo het volgende:
Ik was net ij de Mac en mijn kleuter speelde met twee jongetjes. En dan zie ik echt wel een verschil tussen jongens en meisjesgedrag.
Dus ik heb er nooit zo moeite mee. Waar ik wel mee moeite mee heb is als dingen verboden, omdat het gedrag (of kleding/speelgoed) niet bij het geslacht hoort.
In Goitskes voorbeeld had ik meteen een beeld van het type jongetje dat haar zoontje is.
Hier trouwens een meisje dat nu pas een beetje interesse krijgt in letters en cijfers. Maar vooral op haar manier.
ja helaas kan ik nu niks meer in de plaatselijke HEMA vinden door die genderneutraal afdeling. Ik heb me laatst rot gezocht en op het laatst dacht ik bekijk het maar! Ga wel ergens anders heenquote:Op zondag 18 februari 2018 16:57 schreef Omentielvo het volgende:
ik kende die jongens niet. Maar dit gedrag zie ik eigenlijk alleen bij jongens. Het is de manier van rennen. De manier van doen.
Ik geloof zelf dat er echt wel verschillen zijn tussen jongens en meisjes zijn. En ik vind het zelf leuk dat die verschillen er zijn. Voor mij zit het probleem ook niet in die verschillen.
Wat ik wel kwalijk vind is als een kind dingen verboden wordt omdat het een bepaald geslacht heeft.
quote:Op zondag 18 februari 2018 17:10 schreef Goitske het volgende:
[..]
ja helaas kan ik nu niks meer in de plaatselijke HEMA vinden door die genderneutraal afdeling. Ik heb me laatst rot gezocht en op het laatst dacht ik bekijk het maar! Ga wel ergens anders heen
de juf gaf hiermee aan dit komt in groep 3 wel. De meisjes in zijn klas kiezen hiervoor. De jongens in zijn klas niet. In groep 3 is die keuze niet en is de optie tot spelen er veel minder ookal raffelt hij zijn werk af want dan is er een ander werkje. De structuur in groep 3 is voor hem straks beter dan een groep 1/2quote:Op zondag 18 februari 2018 15:54 schreef Franny_G het volgende:
Ik geloof ook echt wel dat er wat verschillen tussen meisjes en jongens zijn in aanleg, in hoe ze spelen. Nu heb ik zelf een meisje dat nogal voldoet aan alle clichés. Dat heeft wel voordelen wat school betreft, denk ik. Het valt me op dat in haar kleuterklas er vooral jongetjes zijn die bijvoorbeeld moeite hebben op een stoeltje te blijven zitten tijdens het kringgesprek. Terwijl I dan als jongste kleutertje zo heel recht en netjes zit en vooral alles goed wil doen voor de juf. En met haar handen over haar oren gaat zitten als de jongetjes teveel herrie maken.
Aan de andere kant zijn er ook een paar jongetjes in haar klas die dat net zo goed hebben. Dus zo heel duidelijk is het verschil geenszins.
Het benoemen van zo'n verschil vind ik in een gesprek op zich wel begrijpelijk, (je probeert een kind in een heel kort tijdbestek te typeren) maar interesse in kennis over letters en cijfers en 'schoolwerk' valt daar wat mij betreft niet onder. Want wat impliceer je dan? Dat leren tellen, lezen en schrijven 'meisjesdingen' zijn? . Dat lijkt me een brug te ver en klopt ook niet. Je zou als wedervraag aan zo'n juf kunnen voorleggen hoe ze zulke 'typische jongetjes' dan wel prikkelt om met die dingen aan de slag te gaan. Het lijkt dan niet te gaan om inhoud maar om de manier waarop het wordt aangeboden.
ze hebben hier voor de lol de hele afdeling op de kop gegooid. De jongens en meisjes kleding hangt door elkaar Is geen touw meer aan vast te knopenquote:Op zondag 18 februari 2018 17:13 schreef Roomsnoes het volgende:
[..]
Wat zocht je dan? Want alleen het labeltje is veranderd he. Een broek heeft nog steeds twee pijpen en een trui nog steeds twee armen?!
nee broeken koop ik niet online voor hem. Hij moet echt er bij zijn en even voor hem houden en kijken of hij zou passenquote:Op zondag 18 februari 2018 17:18 schreef Omentielvo het volgende:
Of je bestelt online. Dan kan je op kleur selecteren.
Volgens mij is het eerder andersom, dat de blauwe en roze handboeken zo alomtegenwoordig zijn, dat de meeste mensen ze niet meer zien en daarom vinden dat er overdreven veel nadruk op wordt gelegd als iemand anders het wél ziet.quote:Op zondag 18 februari 2018 17:21 schreef Mineola het volgende:
Ik vind het zelf het jammere van die hele genderdiscussie in de maatschappij dat er daardoor juist zoveel nadruk op komt te liggen. Want mensen zijn nu eenmaal verschillend. Ze vinden andere dingen leuk. Kunnen andere dingen goed. Etc. Ik ben ik en jij bent jij, en we zijn allemaal leuk
Misschien is die nadruk wel juist nodig om de maatschappij te veranderen, geen idee, maar we schieten daarin met zn alleen soms zo door heb ik het idee. Dat het benoemen van iets als jongensgedrag meteen wordt gezien als dat iemand misschien wel genderbiased is bijvoorbeeld.
Terwijl ik dat zelf simpelweg zie als het benoemen van gedrag wat juf vaker ziet bij bepaalde kinderen. Niks meer en niks minder. Maar ja. Misschien ben ik wel superidealistisch daarin en heeft ze wel een blauw handboek voor jongens en een roze voor meisjes
Precies dat ja. En daarom vind ik het écht kwalijk dat een juf gedrag stereotypeert waardoor het een soort predispositie wordt. ´Jongens houden niet van leren´. We weten ook allang dat kinderen zich zo gaan gedragen als leerkrachten ze zien. Geef ze aan het begin van een jaar een fictief IQ door van een aantal kinderen en de ´slimme´ kinderen presteren aan het eind van het jaar beter dan de ´domme´. Dus dan mag je me bizar vinden maar ik zou not amused zijn als mijn kind in groep 1 al in een hokje geduwd wordt. En ik kan me wel vinden in Kwak dat ze verdrietig wordt van dat idee. En onschuldig zinnetje, tja, juist als zo´n opmerking luchtig in een bijzin wordt geplaatst geeft dat wat mij betreft aan dat het verweven is in hoe ze kijkt naar kinderen.quote:Op zondag 18 februari 2018 19:52 schreef Hupje het volgende:
In allerlei onderzoeken (geen idee hoe onderbouwd die zijn, hoor) komt naar voren dat het onderwijs zo vrouwelijk is, dat meisjes en meisjesgedrag de standaard zijn (dingen als stil zijn en zitten, eerst luisteren en dan pas aan de slag, rustig met elkaar omgaan, enz). Dat is wat (vrouwelijke) leerkrachten willen zien en wat ze stimuleren. En daardoor valt bepaald gedrag wat veel jongens laten zien op.
Of misschien hebben we wel een andere mening over wat we belangrijk vinden in de opvoeding.quote:Op zondag 18 februari 2018 20:25 schreef Goitske het volgende:
Ach kom op zeg jullie maken van een mug een olifant
Dat de een iets niet als een probleem ervaart betekent niet dat een discussie door anderen erover niet legitiem is.quote:Op zondag 18 februari 2018 20:25 schreef Goitske het volgende:
Ach kom op zeg jullie maken van een mug een olifant
quote:Op zondag 18 februari 2018 20:43 schreef Clubsoda het volgende:
[..]
Dat de een iets niet als een probleem ervaart betekent niet dat een discussie door anderen erover niet legitiem is.
Volgens mij gaat het niet over of je wel of niet gelooft in stereotype jongens- of meisjesvoorkeuren. Of wat voor speelgoed je in huis hebt. Het gaat erom dat iemand 50% van de wereldbevolking als minder intellectueel wegzet. Gebaseerd op werkelijk geen enkele grond.
Zou je ook zo reageren als iemand meldde dat juf gezegd had dat haar kind nog niet zo goed kon rekenen, maar dat was ook wel te begrijpen want het kind heeft tenslotte blond haar. Of ach, mijn kind kent de letters nog niet zo goed, maar dat klopt ook wel want ze heeft tenslotte een top-10-naam?
Hij is een jongetje dús hij houdt niet van schoolwerk. Ik weet echt niet hoe ik dan anders op kan vatten. Ja, lui of dom, maar dat vond ik nog onaardigerquote:Op zondag 18 februari 2018 21:02 schreef Omentielvo het volgende:
Ik haal helemaal niet uit dat ene zinnetje dat die juf bedoelde dat jongetjes minder intellectueel zouden zijn.
Ik heb dinsdag trouwens het tien minuten gesprek van mijn groep 1 kleuter. Ik ben benieuwd.
nee het LEZEN boeit hem geen ene reet.quote:Op zondag 18 februari 2018 21:06 schreef Clubsoda het volgende:
[..]
Hij is een jongetje dús hij houdt niet van schoolwerk. Ik weet echt niet hoe ik dan anders op kan vatten. Ja, lui of dom, maar dat vond ik nog onaardiger
quote:Op zondag 18 februari 2018 21:09 schreef Omentielvo het volgende:
Ik haalde uit dat zinnetje dat hij een doener is. Graag spelend wil ontdekken. En niet aan een tafeltje werkjes wil doen.
Geen interesse in cijfers en schoolwerk maakt iemand echt niet dom vind ik.
Er is zoveel meer dan alleen schoolwerk wat iemand slim of dom maakt.
Je zegt zelf 'schoolwerk en letters en cijfers'.quote:Op zondag 18 februari 2018 21:10 schreef Goitske het volgende:
[..]
nee het LEZEN boeit hem geen ene reet.
Hij heeft een bouw opdracht een uur zitten doen. Hij houdt van typisch jongens dingen en niet van frutten met glitters, letters leren en schrijven, stil zitten in een kring. Hij is van het doen.
ik heb het woord schoolwerk niet genoemdquote:Op zondag 18 februari 2018 21:12 schreef Clubsoda het volgende:
[..]
Je zegt zelf 'schoolwerk en letters en cijfers'.
Daarom kies ik ook voor de benaming intellectueel.quote:Op zondag 18 februari 2018 21:09 schreef Omentielvo het volgende:
Ik haalde uit dat zinnetje dat hij een doener is. Graag spelend wil ontdekken. En niet aan een tafeltje werkjes wil doen.
Geen interesse in cijfers en schoolwerk maakt iemand echt niet dom vind ik.
Er is zoveel meer dan alleen schoolwerk wat iemand slim of dom maakt.
excuus, schoolopdrachten.quote:Op zondag 18 februari 2018 21:13 schreef Goitske het volgende:
[..]
ik heb het woord schoolwerk niet genoemd
quote:
Het is in elk geval duidelijk dat jij en juf er hetzelfde in staan.quote:Op zondag 18 februari 2018 21:10 schreef Goitske het volgende:
[..]
nee het LEZEN boeit hem geen ene reet.
Hij heeft een bouw opdracht een uur zitten doen. Hij houdt van typisch jongens dingen en niet van frutten met glitters, letters leren en schrijven, stil zitten in een kring. Hij is van het doen.
Dat. Als meisjes veel geprezen worden om schools gedrag, en jongens om bouwen en ravotten, dan is dat een self-fulfilling prophecy.quote:Op zondag 18 februari 2018 12:45 schreef WupWup het volgende:
En als juf vindt dat dat jongensgedrag is, zal ze er ook bewust of onbewust op aansturen.
Serieus? Hier hangt alles gewoon op kleur en collectie. Prima te vinden hoor.quote:Op zondag 18 februari 2018 17:10 schreef Goitske het volgende:
[..]
ja helaas kan ik nu niks meer in de plaatselijke HEMA vinden door die genderneutraal afdeling. Ik heb me laatst rot gezocht en op het laatst dacht ik bekijk het maar! Ga wel ergens anders heen
quote:Op zondag 18 februari 2018 21:20 schreef kwakz0r het volgende:
Het slaat gewoon nergens op, en elke onderwijsprofessional iedereen moet dat weten.
Trek al die pogingen om weloverwogen uit te leggen waarom mensen het een onwenselijke opmerking vinden vooral in het belachelijke, dat helpt enorm.quote:Op zondag 18 februari 2018 21:32 schreef Goitske het volgende:
Nou mijn broek is afgezakt ik ga slapen in mijn roze onderbroek want blauw is voor jongens!
Terecht, wat mij betreft.quote:Op zondag 18 februari 2018 21:24 schreef kwakz0r het volgende:
[..]
Serieus? Hier hangt alles gewoon op kleur en collectie. Prima te vinden hoor.
De jongens en meidenkleding zijn nog steeds heel verschillend gestyled met een klein stukje overlap in t midden.
Ik wilde er overigens geen genderdiscussie van maken, ik baal er gewoon van als onderwijsprofessionals zulk soort dingen zeggen terwijl ze beter moeten weten.
Het jongensprobleem is overigens niet zozeer een probleem van leervoorkeuren of gefeminiseerd onderwijs; jongens doen het niet beter in de klas bij mannelijke docenten, en het onderwijs is niet heel erg veranderd.quote:Op zondag 18 februari 2018 21:21 schreef Franny_G het volgende:
Het punt zit 'em volgens mij ook niet in dat er verschil zit tussen jongens en meisjes in intellectuele interesse. Wat wel een punt is, zoals ik al eerder opmerkte, is hoe het wordt aangeboden. Want als een kind dat liever al doende leert inderdaad geacht wordt steeds stil te zitten en met kleine werkjes en boekjes bezig te zijn, dan werkt dat logischerwijs minder goed. Dit lijkt me gewoon echt een probleem van ons onderwijssysteem, dat nogal eenzijdig op die manier is ingericht. En ja, daar worden in verhouding vaker jongetjes de dupe van. Het probleem is dus niet 'jongetjesgedrag', maar ons onderwijs. Het probleem is niet het jongetje dat die interesse zogenaamd niet zou hebben, maar het gebrek aan verscheidenheid aan manieren waarop lesstof wordt aangeboden.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |