Ik heb geen idee wat normaal is in Nederland voor een machinist. Maar de nieuwe toetreders willen snel mensen binnenhalen. Dan krijg je prijsopdrijving.quote:Op vrijdag 12 januari 2018 12:38 schreef Chivaz het volgende:
[..]
4000 per maand is een stevig bedrag hoor voor een machinist.
Ik verdien ze niet, althans ik krijg ze niet.
Ik zou zeggen: solliciteer!quote:Op vrijdag 12 januari 2018 13:11 schreef Nobu het volgende:
4000 euro voor een gedevalueerde buschauffeur? Ik heb mijn roeping gemist. Gas open, oogjes dicht en de ATB zet hem zo rond het volgende station wel weer stil. Wat een baan.
Voor dat geld draai ik wel nacht en weekenddiensten.quote:Op vrijdag 12 januari 2018 13:19 schreef Nobu het volgende:
[..]
Nah. Nacht- en weekenddiensten lees ik, daar pas ik voor.
Waar kan ik solliciterenquote:Ik verdien nu zelf 4.000 euro netto per maand, het dubbele van wat ik bij de NMBS had. Je krijgt ook een dienstwagen, een tankkaart, een smartphone, een tablet.
Solliciteer zou ik zeggen. Ze komen machinisten tekort.quote:Op vrijdag 12 januari 2018 13:11 schreef Nobu het volgende:
4000 euro voor een gedevalueerde buschauffeur? Ik heb mijn roeping gemist. Gas open, oogjes dicht en de ATB zet hem zo rond het volgende station wel weer stil. Wat een baan.
Kijk daar komt de aap uit de mouw. In NL bij NS verdien je bij een volledige werkweek zo ongeveer 2700 euro in je eindtrede netto als machinist. Het duurt ongeveer 15 jaar alvorens je in je eindtrede zit.quote:Op vrijdag 12 januari 2018 13:19 schreef Nobu het volgende:
[..]
Nah. Nacht- en weekenddiensten lees ik, daar pas ik voor.
Ja ik kan dat wel. Maar hier gaat het om België. Ik kan mij er wel iets bij bedenken waarom men een jaar moet uitzitten. Het tekort aan machinisten in België is enorm. Een opleiding in België duurt zo ongeveer een jaar. Neem je iemand aan dan moet hij eerst een jaar of mogelijk nog langer in opleiding alvorens die volledig inzetbaat is.quote:Op vrijdag 12 januari 2018 08:35 schreef Ludachrist het volgende:
Er zit hier toch zo'n machinist op Fok!? Die kan het vast wel uitleggen hoe dat zit.
Toen ik net afgestudeerd was verdiende ik veel meer dan nu, maar ipv de koffiemachine bewaken tijden kantooruren stond ik dan bij nacht en ontij ergens in een godvergeten oord aan het eind van de wereld. Dan maar wat minder geld.quote:Op vrijdag 12 januari 2018 14:28 schreef Cherna het volgende:
[..]
Kijk daar komt de aap uit de mouw. In NL bij NS verdien je bij een volledige werkweek zo ongeveer 2700 euro in je eindtrede netto als machinist. Het duurt ongeveer 15 jaar alvorens je in je eindtrede zit.
En natuurlijk zou ook ik meer gaan verdienen bij het goederen vervoer. Maar die maken wel een partij uren waar je misselijk van word.
Nu zegt het niets. Maar voordat ik machinist werd werkte ik in de engineering. Daar verdiende ik als hoofdconstucteur piping wel wat meer dan nu als machinist. Maar ik doe het niet alleen voor het salaris(jongensdroom) dat natuurlijk wel een ondergrens heeft. Voor het minimum ga ik geen treinen meer rijden. Dan zoeken ze maar een ander. Het is niet moeilijk. Maar een fout herstel je vaak niet meer. Je moet wel vaak 3-5 uur alert blijven en dan nog de aanrijdingen, verantwoording etc. En daar mag best wat tegenover staan. Bovendien loop je een risico mbt tot afkeur zodra je de 50 gepasseerd bent. De keuringen medisch zijn niet mals.quote:Op vrijdag 12 januari 2018 14:34 schreef Nobu het volgende:
[..]
Toen ik net afgestudeerd was verdiende ik veel meer dan nu, maar ipv de koffiemachine bewaken tijden kantooruren stond ik dan bij nacht en ontij ergens in een godvergeten oord aan het eind van de wereld. Dan maar wat minder geld.
Dit. Het verhaal is niet compleet. Hoe zit het met pensioen etc. Allemaal onduidelijk.quote:Op vrijdag 12 januari 2018 12:47 schreef EdvandeBerg het volgende:
[..]
4000 netto! Dat is bizar veel voor een machinist. Maar misschien rekent deze meneer allerlei extra's voor onregelmatige diensten mee?
Tja les 1:quote:Op vrijdag 12 januari 2018 07:30 schreef Tomatenboer het volgende:
Treinmachinist daarentegen is een functie op MBO niveau en een stuk meer 'recht toe rechtaan'.
Welke opleiding moet je volgen om machinist te worden?quote:Op vrijdag 12 januari 2018 15:04 schreef Cherna het volgende:
[..]
Tja les 1:
Mensen moeten niet denken dat een HBO je gelijk ook meer recht geeft op meer salaris. Bovendien zijn er talloze machinisten die een HBO hebben en er zijn zelfs machinisten die als piloot niet aan het werk kwamen nu treinen rijden.
Het gaat bij dit soort beroepen niet alleen om je diploma maar karakter eigenschappen en andere eigenschappen die je moet bezitten. Zo kan het dus zijn dat een HBOer helemaal niet geschikt en iemand met een LTS diploma uitermate geschikt.
Ik hoor wel vaker dat het niets voorstelt en dat ik veel te veel verdien om maar wat treinen te rijden.
Maar als ik zie hoeveel jongeren er tijdens de opleiding afvallen of er naar een jaar er al geen zin meer in hebben door de wisselende diensten en andere nadelen dan staat het er toch iets anders voor.
Voor mij was de opleiding niet zwaar. Maar met een HTS diploma is dat ook niet het punt. Ook iemand met een LBO moet dit aankunnen. Zolang er interesse is lukt dat wel. Althans de theorie.quote:Op vrijdag 12 januari 2018 15:12 schreef Chivaz het volgende:
[..]
Welke opleiding moet je volgen om machinist te worden?
En hoe zwaar is die opleiding? Met alle respect maar machinist lijkt mij een redelijk simpele baan.
Geldt er voor machinisten eigenlijk ook een soort van rijtijdenwet?quote:Op vrijdag 12 januari 2018 14:28 schreef Cherna het volgende:
Maar die maken wel een partij uren waar je misselijk van word.
Ja. Ik mag 5,5 uur aan een stuk rijden. Dat komt zelden voor. Als er calamiteiten zijn kan dat gebeuren. Maar er zijn zat diensten waar je 4 tot 5 uur aan het werk bent. Het is dan vaak wel zo dat je vaak na 2,5 tot 3 uur 20 min overstaptijd hebt naar een andere trein. Maar die 20 min. heb je hard nodig om eventueel snel naar de wc te gaan. Na die 5,5 uur zijn ze verplicht je een sterschaft te geven van minimaal 32 tot 35 minuten. En daarna ga je weer 3,5 uur verder. Dienstlengte varieert van 6,30 uur tot 9,30 uur. Maar je weekgemiddelde is 36 uur.quote:Op vrijdag 12 januari 2018 15:41 schreef vannelle het volgende:
[..]
Geldt er voor machinisten eigenlijk ook een soort van rijtijdenwet?
Verrek, ik dacht dat jij in de proces-industrie werkzaam was???quote:Op vrijdag 12 januari 2018 15:43 schreef Cherna het volgende:
Maar goed het is een mooi beroep en het laat mij koud wat anderen daar van vinden. Al zouden ze mij 2000 euro meer aanbieden als ik zou doorgroeien tot manager. Dan nog zou ik passen tenzij ik door afkeur geen treinen meer mag rijden. Tja dan zal ik helaas mijn oude beroep weer gaan oppakken. Ik hoop dat het nooit zover gaat komen.
Neu 16 jaar geleden al die switch gemaakt. Ik klus zo nu en dan wel wat bij voor mijn ex werkgever. Maar dat doe ik om bij te blijven mocht ik afgekeurd worden dat ik niet hoop.quote:Op vrijdag 12 januari 2018 15:52 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Verrek, ik dacht dat jij in de proces-industrie werkzaam was???
Pas geswitcht?
O, ja, lijkt me op zich een relaxte baan wel, zeker ook om het nog ruim 11 jaar vol te houden. Maar misschien een beetje saai?quote:Op vrijdag 12 januari 2018 15:54 schreef Cherna het volgende:
[..]
Neu 16 jaar geleden al die switch gemaakt. Ik klus zo nu en dan wel wat bij voor mijn ex werkgever. Maar dat doe ik om bij te blijven mocht ik afgekeurd worden dat ik niet hoop.
Ook dat is een misverstand. Het is niet saai. Laat ik je zeggen dat ik 16 jaar geleden daar bijna op was afgewezen. Men vond het vreemd dat iemand als engineer nu zo een saai beroep wilde uitoefenen en dat ik het nooit lang zou volhouden. Maar nogmaals een opstelling maken van een chemische installatie is ook steeds hetzelfde(structuren en aanpak). Welk beroep heeft er niet een vorm van repetitie in zitten.quote:Op vrijdag 12 januari 2018 15:56 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
O, ja, lijkt me op zich een relaxte baan wel, zeker ook om het nog ruim 11 jaar vol te houden. Maar misschien een beetje saai?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |