Ik heb geen idee wat normaal is in Nederland voor een machinist. Maar de nieuwe toetreders willen snel mensen binnenhalen. Dan krijg je prijsopdrijving.quote:Op vrijdag 12 januari 2018 12:38 schreef Chivaz het volgende:
[..]
4000 per maand is een stevig bedrag hoor voor een machinist.
Ik verdien ze niet, althans ik krijg ze niet.
Ik zou zeggen: solliciteer!quote:Op vrijdag 12 januari 2018 13:11 schreef Nobu het volgende:
4000 euro voor een gedevalueerde buschauffeur? Ik heb mijn roeping gemist. Gas open, oogjes dicht en de ATB zet hem zo rond het volgende station wel weer stil. Wat een baan.
Voor dat geld draai ik wel nacht en weekenddiensten.quote:Op vrijdag 12 januari 2018 13:19 schreef Nobu het volgende:
[..]
Nah. Nacht- en weekenddiensten lees ik, daar pas ik voor.
Waar kan ik solliciterenquote:Ik verdien nu zelf 4.000 euro netto per maand, het dubbele van wat ik bij de NMBS had. Je krijgt ook een dienstwagen, een tankkaart, een smartphone, een tablet.
Solliciteer zou ik zeggen. Ze komen machinisten tekort.quote:Op vrijdag 12 januari 2018 13:11 schreef Nobu het volgende:
4000 euro voor een gedevalueerde buschauffeur? Ik heb mijn roeping gemist. Gas open, oogjes dicht en de ATB zet hem zo rond het volgende station wel weer stil. Wat een baan.
Kijk daar komt de aap uit de mouw. In NL bij NS verdien je bij een volledige werkweek zo ongeveer 2700 euro in je eindtrede netto als machinist. Het duurt ongeveer 15 jaar alvorens je in je eindtrede zit.quote:Op vrijdag 12 januari 2018 13:19 schreef Nobu het volgende:
[..]
Nah. Nacht- en weekenddiensten lees ik, daar pas ik voor.
Ja ik kan dat wel. Maar hier gaat het om België. Ik kan mij er wel iets bij bedenken waarom men een jaar moet uitzitten. Het tekort aan machinisten in België is enorm. Een opleiding in België duurt zo ongeveer een jaar. Neem je iemand aan dan moet hij eerst een jaar of mogelijk nog langer in opleiding alvorens die volledig inzetbaat is.quote:Op vrijdag 12 januari 2018 08:35 schreef Ludachrist het volgende:
Er zit hier toch zo'n machinist op Fok!? Die kan het vast wel uitleggen hoe dat zit.
Toen ik net afgestudeerd was verdiende ik veel meer dan nu, maar ipv de koffiemachine bewaken tijden kantooruren stond ik dan bij nacht en ontij ergens in een godvergeten oord aan het eind van de wereld. Dan maar wat minder geld.quote:Op vrijdag 12 januari 2018 14:28 schreef Cherna het volgende:
[..]
Kijk daar komt de aap uit de mouw. In NL bij NS verdien je bij een volledige werkweek zo ongeveer 2700 euro in je eindtrede netto als machinist. Het duurt ongeveer 15 jaar alvorens je in je eindtrede zit.
En natuurlijk zou ook ik meer gaan verdienen bij het goederen vervoer. Maar die maken wel een partij uren waar je misselijk van word.
Nu zegt het niets. Maar voordat ik machinist werd werkte ik in de engineering. Daar verdiende ik als hoofdconstucteur piping wel wat meer dan nu als machinist. Maar ik doe het niet alleen voor het salaris(jongensdroom) dat natuurlijk wel een ondergrens heeft. Voor het minimum ga ik geen treinen meer rijden. Dan zoeken ze maar een ander. Het is niet moeilijk. Maar een fout herstel je vaak niet meer. Je moet wel vaak 3-5 uur alert blijven en dan nog de aanrijdingen, verantwoording etc. En daar mag best wat tegenover staan. Bovendien loop je een risico mbt tot afkeur zodra je de 50 gepasseerd bent. De keuringen medisch zijn niet mals.quote:Op vrijdag 12 januari 2018 14:34 schreef Nobu het volgende:
[..]
Toen ik net afgestudeerd was verdiende ik veel meer dan nu, maar ipv de koffiemachine bewaken tijden kantooruren stond ik dan bij nacht en ontij ergens in een godvergeten oord aan het eind van de wereld. Dan maar wat minder geld.
Dit. Het verhaal is niet compleet. Hoe zit het met pensioen etc. Allemaal onduidelijk.quote:Op vrijdag 12 januari 2018 12:47 schreef EdvandeBerg het volgende:
[..]
4000 netto! Dat is bizar veel voor een machinist. Maar misschien rekent deze meneer allerlei extra's voor onregelmatige diensten mee?
Tja les 1:quote:Op vrijdag 12 januari 2018 07:30 schreef Tomatenboer het volgende:
Treinmachinist daarentegen is een functie op MBO niveau en een stuk meer 'recht toe rechtaan'.
Welke opleiding moet je volgen om machinist te worden?quote:Op vrijdag 12 januari 2018 15:04 schreef Cherna het volgende:
[..]
Tja les 1:
Mensen moeten niet denken dat een HBO je gelijk ook meer recht geeft op meer salaris. Bovendien zijn er talloze machinisten die een HBO hebben en er zijn zelfs machinisten die als piloot niet aan het werk kwamen nu treinen rijden.
Het gaat bij dit soort beroepen niet alleen om je diploma maar karakter eigenschappen en andere eigenschappen die je moet bezitten. Zo kan het dus zijn dat een HBOer helemaal niet geschikt en iemand met een LTS diploma uitermate geschikt.
Ik hoor wel vaker dat het niets voorstelt en dat ik veel te veel verdien om maar wat treinen te rijden.
Maar als ik zie hoeveel jongeren er tijdens de opleiding afvallen of er naar een jaar er al geen zin meer in hebben door de wisselende diensten en andere nadelen dan staat het er toch iets anders voor.
Voor mij was de opleiding niet zwaar. Maar met een HTS diploma is dat ook niet het punt. Ook iemand met een LBO moet dit aankunnen. Zolang er interesse is lukt dat wel. Althans de theorie.quote:Op vrijdag 12 januari 2018 15:12 schreef Chivaz het volgende:
[..]
Welke opleiding moet je volgen om machinist te worden?
En hoe zwaar is die opleiding? Met alle respect maar machinist lijkt mij een redelijk simpele baan.
Geldt er voor machinisten eigenlijk ook een soort van rijtijdenwet?quote:Op vrijdag 12 januari 2018 14:28 schreef Cherna het volgende:
Maar die maken wel een partij uren waar je misselijk van word.
Ja. Ik mag 5,5 uur aan een stuk rijden. Dat komt zelden voor. Als er calamiteiten zijn kan dat gebeuren. Maar er zijn zat diensten waar je 4 tot 5 uur aan het werk bent. Het is dan vaak wel zo dat je vaak na 2,5 tot 3 uur 20 min overstaptijd hebt naar een andere trein. Maar die 20 min. heb je hard nodig om eventueel snel naar de wc te gaan. Na die 5,5 uur zijn ze verplicht je een sterschaft te geven van minimaal 32 tot 35 minuten. En daarna ga je weer 3,5 uur verder. Dienstlengte varieert van 6,30 uur tot 9,30 uur. Maar je weekgemiddelde is 36 uur.quote:Op vrijdag 12 januari 2018 15:41 schreef vannelle het volgende:
[..]
Geldt er voor machinisten eigenlijk ook een soort van rijtijdenwet?
Verrek, ik dacht dat jij in de proces-industrie werkzaam was???quote:Op vrijdag 12 januari 2018 15:43 schreef Cherna het volgende:
Maar goed het is een mooi beroep en het laat mij koud wat anderen daar van vinden. Al zouden ze mij 2000 euro meer aanbieden als ik zou doorgroeien tot manager. Dan nog zou ik passen tenzij ik door afkeur geen treinen meer mag rijden. Tja dan zal ik helaas mijn oude beroep weer gaan oppakken. Ik hoop dat het nooit zover gaat komen.
Neu 16 jaar geleden al die switch gemaakt. Ik klus zo nu en dan wel wat bij voor mijn ex werkgever. Maar dat doe ik om bij te blijven mocht ik afgekeurd worden dat ik niet hoop.quote:Op vrijdag 12 januari 2018 15:52 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Verrek, ik dacht dat jij in de proces-industrie werkzaam was???
Pas geswitcht?
O, ja, lijkt me op zich een relaxte baan wel, zeker ook om het nog ruim 11 jaar vol te houden. Maar misschien een beetje saai?quote:Op vrijdag 12 januari 2018 15:54 schreef Cherna het volgende:
[..]
Neu 16 jaar geleden al die switch gemaakt. Ik klus zo nu en dan wel wat bij voor mijn ex werkgever. Maar dat doe ik om bij te blijven mocht ik afgekeurd worden dat ik niet hoop.
Ook dat is een misverstand. Het is niet saai. Laat ik je zeggen dat ik 16 jaar geleden daar bijna op was afgewezen. Men vond het vreemd dat iemand als engineer nu zo een saai beroep wilde uitoefenen en dat ik het nooit lang zou volhouden. Maar nogmaals een opstelling maken van een chemische installatie is ook steeds hetzelfde(structuren en aanpak). Welk beroep heeft er niet een vorm van repetitie in zitten.quote:Op vrijdag 12 januari 2018 15:56 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
O, ja, lijkt me op zich een relaxte baan wel, zeker ook om het nog ruim 11 jaar vol te houden. Maar misschien een beetje saai?
Duidelijk, dank je!quote:Op vrijdag 12 januari 2018 15:47 schreef Cherna het volgende:
[..]
Ja. Ik mag 5,5 uur aan een stuk rijden. Dat komt zelden voor. Als er calamiteiten zijn kan dat gebeuren. Maar er zijn zat diensten waar je 4 tot 5 uur aan het werk bent. Het is dan vaak wel zo dat je vaak na 2,5 tot 3 uur 20 min overstaptijd hebt naar een andere trein. Maar die 20 min. heb je hard nodig om eventueel snel naar de wc te gaan. Na die 5,5 uur zijn ze verplicht je een sterschaft te geven van minimaal 32 tot 35 minuten. En daarna ga je weer 3,5 uur verder. Dienstlengte varieert van 6,30 uur tot 9,30 uur. Maar je weekgemiddelde is 36 uur.
Geen probleem. Als mensen echt interesse hebben zou ik zeker solliciteren. Bovendien is het niet omdat ik er nu werk want overal is wat, maar NS is een prima werkgever. Een uitstekende cao. mensen die daar nog over klagen zijn gek als je het vergelijkt met veel andere werkgevers.quote:
In de proces-industrie werken is ook geen lolletje idd, het verdient aardig, maar eigenlijk is het bagger.quote:Op vrijdag 12 januari 2018 16:07 schreef Cherna het volgende:
[..]
Ook dat is een misverstand. Het is niet saai. Laat ik je zeggen dat ik 16 jaar geleden daar bijna op was afgewezen. Men vond het vreemd dat iemand als engineer nu zo een saai beroep wilde uitoefenen en dat ik het nooit lang zou volhouden. Maar nogmaals een opstelling maken van een chemische installatie is ook steeds hetzelfde(structuren en aanpak). Welk beroep heeft er niet een vorm van repetitie in zitten.
Je moet niet vergeten dat je als machinist veel ziet langs de baan en vaak met verschillende mensen in aanraking komt en zo nu en dan in de meest gekke situaties terecht kunt komen. Moet er wel bij zeggen zodra ik op hetzelfde baanvak van circa 20 km 8 slagen op een dag zou moeten maken en dat jaren lang, dan haak ik af. Dan is het tijd om te stoppen
Als je geschikt bent en kunt tegen die wisselende diensten is het inderdaad wel relaxed . Je bent alleen op die bok en dat scheelt enorm. Heerlijk, geen gezeur om je heen van een manager die je steeds in je nek hijgt van morgen moet het af.
Genoeg om instaat te zijn om die opleiding tot machinist te kunnen voltooien. Het gaat niet zozeer om de theorie maar om de praktijk. Die theorie is te volgen als je een mbo 3-4 als basis hebt. Maar je moet die theorie in de praktijk kunnen toepassen. En daar ligt vaak het probleem.quote:Op vrijdag 12 januari 2018 17:26 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
In de proces-industrie werken is ook geen lolletje idd, het verdient aardig, maar eigenlijk is het bagger.
Maar MBO-3 niveau joh, dat is toch niet echt veel?
Iemand uit de proces-industrie moet ook aan heel veel kleine dingetjes denken constant, dus die zou het makkelijk kunnen doen wrs? Met wat oefening.quote:Op vrijdag 12 januari 2018 17:37 schreef Cherna het volgende:
[..]
Genoeg om instaat te zijn om die opleiding tot machinist te kunnen voltooien. Het gaat niet zozeer om de theorie maar om de praktijk. Die theorie is te volgen als je een mbo 3-4 als basis hebt. Maar je moet die theorie in de praktijk kunnen toepassen. En daar ligt vaak het probleem.
Iedereen weet dat hij voor een rood sein moet stoppen. Zelfs niet machinisten weten dat nu al. Maar waarom lukt het in de praktijk niet? Maw het gaat erom dat je bepaalde eigenschappen moet bezitten die schijnbaar niet iedereen bezit. Zie het als een voetballer.
Tijdens mijn opleiding had ik een collega destijds die de theorie perfect beheerste. Maar toen hij zelfstandig die trein moest rijden ging het mis en gelijk bij zijn tweede rit door rood. Daarna nog met geopende deuren weggereden en het was gelijk einde oefening. Die is nooit meer als machinist aan het werk gegaan. En die was ook behoorlijk hoog geschoold. Die had meer diploma's dan alleen mbo.
Nogmaals het werk is niet moeilijk. Ik zou jou binnen een uur een trein kunnen laten rijden. Dat is het probleem ook niet. Alleen getrokken mat waar je op lucht moet remmen heb je meer tijd voor nodig om dat goed onder de knie te krijgen.
En een lease auto en een GSM van de zaak (waar hebben ze die voor nodig BTW).quote:Op vrijdag 12 januari 2018 02:28 schreef Chivaz het volgende:
Is niemand hier verbaast dat een machinist 4000 netto kan verdienen?
Dat zijn dan nadelen die niet bij je werk horen maar het overkomt je helaas.quote:Op vrijdag 12 januari 2018 17:40 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Iemand uit de proces-industrie moet ook aan heel veel kleine dingetjes denken constant, dus die zou het makkelijk kunnen doen wrs? Met wat oefening.
Overigens wat mij dus de horror lijkt is iemand die voor je trein springt. Dat zou me het meeste tegenhouden hoor. Wil geen turfstreepje achter mijn naam zien.
Als je bij goederen werkt kan het zijn dat je een goederentrein in Rotterdam moet ophalen. Dan zul je met je auto moeten gaan. OV is er niet en als je midden in de nacht die trein moet ophalen en je woont in Eindhoven heb je wel een auto etc nodig. Het kan zo zijn dat een machinist die in Groningen woont een trein moet ophalen in Venlo. En die naar Rotterdam moet brengen en dan weer een andere trein naar Venlo moet brengen. Het werkt bij goederen totaal anders dan bij reizigers vervoer. Het zal in België niet anders zijn. Een een telefoon heb je nodig als er iets word bijgestuurd etc tijdens je dienst.quote:Op vrijdag 12 januari 2018 18:02 schreef nils7 het volgende:
[..]
En een lease auto en een GSM van de zaak (waar hebben ze die voor nodig BTW).
Openbaar vervoer is in Belgie duidelijk overpriced.
Ja, dat is ook iets dat ik minder goed zou kunnen, dat soort dingen in de zorg idd.quote:Op vrijdag 12 januari 2018 18:07 schreef Cherna het volgende:
[..]
Dat zijn dan nadelen die niet bij je werk horen maar het overkomt je helaas.
Zie het zo. Mijn partner werkt in de zorg en heeft pas geleden nog de opleiding verpleegkundige n4 verwerkt. Ik heb die opleiding bekeken en mijn partner zelfs geholpen met wat onderdelen etc. en kon het zo volgen en zo moeilijk was het allemaal niet. Maar ik kan je verzekeren dat ik er in de praktijk niets van terecht zou brengen. Ook niet als ik wat dagen zou meelopen. Lijkt mij vreselijk werk maar mijn partner denkt daar geheel naders over.
Betaald goederenvervoer dan niet beter?quote:Op vrijdag 12 januari 2018 18:12 schreef Cherna het volgende:
[..]
Als je bij goederen werkt kan het zijn dat je een goederentrein in Rotterdam moet ophalen. Dan zul je met je auto moeten gaan. OV is er niet en als je midden in de nacht die trein moet ophalen en je woont in Eindhoven heb je wel een auto etc nodig. Het kan zo zijn dat een machinist die in Groningen woont een trein moet ophalen in Venlo. En die naar Rotterdam moet brengen en dan weer een andere trein naar Venlo moet brengen. Het werkt bij goederen totaal anders dan bij reizigers vervoer. Het zal in België niet anders zijn. Een een telefoon heb je nodig als er iets word bijgestuurd etc tijdens je dienst.
Die gasten maken heel veel uren bij goederen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |