abonnement Unibet Coolblue
  roze maandag 1 januari 2018 @ 21:37:48 #151
393783 Ama
Hypa Hypa
pi_176224304
quote:
1s.gif Op maandag 1 januari 2018 21:37 schreef Boca_Raton het volgende:

[..]

Dat weet ik niet...
Ik hoop dat iemand dit leest die het nog beter weet allemaal. :P
Your beauty never ever scared me.
  Moderator maandag 1 januari 2018 @ 21:38:11 #152
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_176224318
quote:
0s.gif Op maandag 1 januari 2018 21:34 schreef Leandra het volgende:

[..]

Ik denk dat je daar wel boven zit, als het werkelijk scharrelvarken is.
Ik zag bij een ander scharrelvarkensvlees een prijs van ~¤10/kg.

Schouder is niet het duurste stuk. Bij mijn slager betaal ik ¤4,50/kg
Kranplätze müssen verdichtet sein
  maandag 1 januari 2018 @ 21:41:29 #153
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_176224436
Ik kreeg van de aflevering al honger en nu gaat het hier nog verder ook over dat vlees :9~
pi_176225923
quote:
1s.gif Op maandag 1 januari 2018 21:36 schreef derLudolf het volgende:
Denk dat varken hier vandaan kwam, komt uit Zuid Limburg en de varkens die ze hadden waren van hetzelfde ras

http://www.regiovlees.nl/panhoeve-scharrelvarkens/
De zoekopdracht "Joshua varkens Limburg" brengt mij hier : https://devarkenshoederij.nl

Gup: hier kun je prijzen vinden https://devarkenshoederij.nl/online-slagerij
  maandag 1 januari 2018 @ 22:48:40 #155
410477 Fietsertje70
als vlinders wespen worden :-)
pi_176227092
Was wel een suffe aflevering.
pi_176227169
quote:
0s.gif Op maandag 1 januari 2018 21:21 schreef Leandra het volgende:

[..]

Ik heb al jaren geen varkens buiten meer zien lopen.
Toen ik er een paar jaar geleden wel een paar buiten zag was ik dan ook helemaal vrolijk.... maar werkelijk moddervarkens? Waar dan?
In het echt een jaar of 20 geleden. Ze ploegden een stuk weiland om. Later op tv/BZV bij bio-boer Arjan die niet meedeed omdat er al voor het uitdelen van de brieven een vrouw aan de deur stond en ze liet zich niet wegsturen.

Verder zag ik ze alleen in de akelige varkensstallen, ook bij BZV, bij een Brabantse boer.

quote:
1s.gif Op maandag 1 januari 2018 21:28 schreef derLudolf het volgende:
[..]

WakkerDier/PvdD krijgt al genoeg zendtijd. Ze laten gewoon zien waar deze varkens vandaan komen.

Dat bokje van Frank heeft waarschijnlijk nooit buiten gelopen, zijn houderij is destijds ook duidelijk in beeld geweest.
Het zijn staldieren, maar je hebt stallen en stallen. Bij de eerste geitenstal die ik zag, kon ik mijn ogen niet geloven. Heb nog een paar keer gecontroleerd of dat echt de biologische geitenboerderij was waarvan ik het adres opzocht en of het echt wel een biologische winkel was. De geiten stonden in een donkere stal aangebonden. Dat was in de jaren '90.
Bij Frank lopen de geiten in een grote ruime stal vrij rond in het stro en er is wat hoogteverschil. Geiten zijn bewegelijke dieren die de ruimte nodig hebben.
Ik denk dat voor elk boerderijdier geldt dat het belangrijker is dat ze kunnen lopen en springen in een ruime schone stal dan dat ze binnen of buiten zijn. Uiteraard heeft buiten lopen grazen onder goede omstandigheden de voorkeur, maar boeren worden steeds meer beperkt in hun mogelijkheden.
pi_176227233
quote:
1s.gif Op maandag 1 januari 2018 22:16 schreef Serinde het volgende: [..]

De zoekopdracht "Joshua varkens Limburg" brengt mij hier : https://devarkenshoederij.nl

Gup: hier kun je prijzen vinden https://devarkenshoederij.nl/online-slagerij
Het bezwaar van online-winkels is dat je van die grote porties moet kopen.
pi_176229443
Juist goed dat ze laten zien dat je ook bij zo iemand vlees kunt kopen en niet perse gebonden bent aan die zooi uit de supermarkt.
  Moderator dinsdag 2 januari 2018 @ 05:06:30 #159
155227 crew  Guppy
dus
pi_176230381
quote:
1s.gif Op maandag 1 januari 2018 22:16 schreef Serinde het volgende:

[..]

De zoekopdracht "Joshua varkens Limburg" brengt mij hier : https://devarkenshoederij.nl

Gup: hier kun je prijzen vinden https://devarkenshoederij.nl/online-slagerij
Dank je wel!

Valt me eerlijk gezegd niet tegen, die prijzen! :Y
[b]Op zaterdag 31 december 2011 16:16 schreef Socios het volgende:[/b] Kusje voor jou. :) :@ :*
  Moderator dinsdag 2 januari 2018 @ 09:18:53 #160
382129 crew  Donna
pi_176231248
quote:
2s.gif Op maandag 1 januari 2018 21:37 schreef Amarantha het volgende:

[..]

Ik hoop dat iemand dit leest die het nog beter weet allemaal. :P
Dat was wel de roddel toen ja. Dat ze het deed om bekendheid te krijgen voor haar bedrijf. Al is dat hele bedrijf nooit letterlijk echt aan bod gekomen in de serie, dus ik vond het altijd wat wazig.
pi_176232322
quote:
1s.gif Op maandag 1 januari 2018 21:30 schreef Guppyfriend het volgende:

[..]

Ik had dan ook wel de prijs van deze stukjes vlees willen zien, van de varkens dan. Ik was daar wel oprecht benieuwd naar namelijk
https://devarkenshoederij.nl/online-slagerij

Dat is 'm.
Daar kom je via Kuusj in Mechelen uit iig.

Edit: te laat :')

[ Bericht 5% gewijzigd door #ANONIEM op 02-01-2018 10:47:02 ]
  dinsdag 2 januari 2018 @ 10:47:40 #162
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_176232355
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 januari 2018 09:18 schreef DonnaRush het volgende:

[..]

Dat was wel de roddel toen ja. Dat ze het deed om bekendheid te krijgen voor haar bedrijf. Al is dat hele bedrijf nooit letterlijk echt aan bod gekomen in de serie, dus ik vond het altijd wat wazig.
Wat een gefrustreerde ex-schoonmoeder over iemand roept zou ik niet al te serieus nemen.
En dat was de bron van dat gelul.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  Moderator dinsdag 2 januari 2018 @ 10:58:55 #163
382129 crew  Donna
pi_176232533
quote:
1s.gif Op dinsdag 2 januari 2018 10:47 schreef Leandra het volgende:

[..]

Wat een gefrustreerde ex-schoonmoeder over iemand roept zou ik niet al te serieus nemen.
En dat was de bron van dat gelul.
Ohja zo zat het. Al vond ik Sandra zelf ook weinig sympathiek. Had niet echt het idee dat ze voor de juiste reden mee deed.
pi_176241141
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 januari 2018 10:58 schreef DonnaRush het volgende: [..]

Ohja zo zat het. Al vond ik Sandra zelf ook weinig sympathiek. Had niet echt het idee dat ze voor de juiste reden mee deed.
Wat was dan de juiste reden? En voortaan maar iedereen die voor het avontuur naar de andere kant van de wereld probeert te gaan maar van deelname uitsluiten? Of zoals bij de eerste buitenlandse het meisje dat naar de Canadese boer schreef omdat ze beslist naar Canada wilde?
  Moderator dinsdag 2 januari 2018 @ 18:36:53 #165
382129 crew  Donna
pi_176241731
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 januari 2018 18:01 schreef Teslynd het volgende:

[..]

Wat was dan de juiste reden? En voortaan maar iedereen die voor het avontuur naar de andere kant van de wereld probeert te gaan maar van deelname uitsluiten? Of zoals bij de eerste buitenlandse het meisje dat naar de Canadese boer schreef omdat ze beslist naar Canada wilde?
Nee ik had gewoon het idee dat ze Olke helemaal niks vond. En dan toch gaan.
pi_176244904
quote:
1s.gif Op dinsdag 2 januari 2018 18:36 schreef DonnaRush het volgende:

[..]

Nee ik had gewoon het idee dat ze Olke helemaal niks vond. En dan toch gaan.
In eerste instantie juist wel. Maar toen ze daar was knapte ze overduidelijk op hem af. En dat begrijp ik ook best goed.
  woensdag 3 januari 2018 @ 02:12:36 #167
28225 twiFight
Pain cleanses the body
pi_176251409
Waarom zou het hier in godsnaam moeten gaan over supermarktvlees? Die boeren werken met dieren en af en toe moeten er wat weg, waarom zouden ze hun eigeen product dan niet mogen gebruiken voor de maaltijd?

Als ze volgend seizoen een wijnboer hebben ook maar verplicht een filmpje van Chileense kinderen die druiven plukken?
He created a new world of rave in which he gave rebirth to elements of melody and positivity.
He named this world: Forbidden Paradise
pi_176252950
quote:
0s.gif Op woensdag 3 januari 2018 02:12 schreef twiFight het volgende:
Waarom zou het hier in godsnaam moeten gaan over supermarktvlees? Die boeren werken met dieren en af en toe moeten er wat weg, waarom zouden ze hun eigeen product dan niet mogen gebruiken voor de maaltijd?

Als ze volgend seizoen een wijnboer hebben ook maar verplicht een filmpje van Chileense kinderen die druiven plukken?
Yvon begon. Stelde de vraag :is dat niet zielig? Had ze niet hoeven vragen :r politiek correcte vraag.
Somebody that I used to know
pi_176264114
quote:
1s.gif Op woensdag 3 januari 2018 09:49 schreef Postbus100 het volgende:

[..]

Yvon begon. Stelde de vraag :is dat niet zielig? Had ze niet hoeven vragen :r politiek correcte vraag.
Dat kwam wat onnozel over, maar ze vroeg het natuurlijk namens de vele kijkers die dat zo zien en nu een nuchtere uitleg kregen.

Mooi dat Karen erbij was en ook ervaren kon hoe het is om deel van de BZV-groep te zijn.
Heeft iemand nog de kinderen op de foto geteld?
pi_176264316
quote:
0s.gif Op woensdag 3 januari 2018 18:06 schreef Teslynd het volgende:

[..]

Dat kwam wat onnozel over, maar ze vroeg het natuurlijk namens de vele kijkers die dat zo zien en nu een nuchtere uitleg kregen.

Bedankt voor het quoten van me, want ik wilde er nog aan toevoegen dat ik niet de enige ben die dat opviel. Ik las in het NRC in een tv-commentaar van Wilfred Takken het volgende:

quote:
"Geitenboer Frank had een bokje meegenomen, om op te eten. Namens de teerhartige kijkers stelde presentatrice Yvon Jaspers de kritische vraag: „Bokje, jong diertje – is dat niet zielig?” Volgens Frank niet, want dieren leven bij de dag, dus een lang leven zegt hen niets. Aanvechtbaar, ook dit dier had vermoedelijk niet willen sterven, maar de vraag was ergerlijker dan het antwoord. Jaspers komt van een boerderij, is overtuigd vleeseter, en zit al dertien jaar tussen de boeren. Iets te gespeeld dus, zo’n naiëve reactie. Als later het varkensvlees wordt binnengebracht, hoor je haar niet."
Precies dit :r
Somebody that I used to know
  woensdag 3 januari 2018 @ 20:10:57 #171
28225 twiFight
Pain cleanses the body
pi_176266948
quote:
0s.gif Op woensdag 3 januari 2018 18:06 schreef Teslynd het volgende:

[..]

Heeft iemand nog de kinderen op de foto geteld?
Outro had het over meer dan 60. Werkt deze hotlinkembedderadoodle?

He created a new world of rave in which he gave rebirth to elements of melody and positivity.
He named this world: Forbidden Paradise
pi_176267443
Hij werkt en ik vroeg me af of iemand geteld heeft hoeveel van de meer dan 60 aanwezig zijn.
  woensdag 3 januari 2018 @ 20:34:46 #173
168304 Mani89
We try not to sexualize them.
pi_176267485
Hier met alle kids. De zoon van boer Pros lijkt echt als 2 druppels water op hem.

Reis ver, drink wijn, denk na, lach hard, duik diep. Kom Terug.
pi_176270703
quote:
0s.gif Op woensdag 3 januari 2018 20:34 schreef Mani89 het volgende: Hier met alle kids. De zoon van boer Pros lijkt echt als 2 druppels water op hem.

[ afbeelding ]
Ha, die is een stuk duidelijker Ik denk ook een jongetje te herkennen van de Limburgse bloemenkweker. Een kleinere versie op of vlak naast Yvon en hij daarnaast. Heeft Pros z'n dochters thuis gelaten? Van sommige kinderen denk ik ze te herkennen, maar kan er geen namen aan verbinden.

Anita (van Frank) heeft datzelfde een klein beetje, maar je ziet er nu helemaal niets meer van nu ze zoveel zekerder is qua relatie en beroepservaring. Ik heb pas vandaag gekeken. Meer mensen zagen er nu beter uit dan tijdens de uitzendingen. Maar toen stonden ze ook behoorlijk onder druk: alles moest binnen een week bekeken en besloten worden. Ik ben een klein beetje benieuwd waar de Deense boer Johan gaat zeggen. Hij zorgde voor een verbijsterende wending.
pi_176278608
quote:
0s.gif Op maandag 1 januari 2018 22:51 schreef Teslynd het volgende:
In het echt een jaar of 20 geleden. Ze ploegden een stuk weiland om. Later op tv/BZV bij bio-boer Arjan die niet meedeed omdat er al voor het uitdelen van de brieven een vrouw aan de deur stond en ze liet zich niet wegsturen.

Verder zag ik ze alleen in de akelige varkensstallen, ook bij BZV, bij een Brabantse boer.
Dit vind ik mooie varkens, akkervarkens
https://www.trouw.nl/groe(...)hapsbeheer~a4368cc9/

Hetzelfde bedrijf zag ik gisteren nog op TV, met leuk filmpje bij de link https://binnenstebuiten.k(...)nuttige-akkervarkens
quote:
Het zijn staldieren, maar je hebt stallen en stallen. Bij de eerste geitenstal die ik zag, kon ik mijn ogen niet geloven. Heb nog een paar keer gecontroleerd of dat echt de biologische geitenboerderij was waarvan ik het adres opzocht en of het echt wel een biologische winkel was. De geiten stonden in een donkere stal aangebonden. Dat was in de jaren '90.
Bij Frank lopen de geiten in een grote ruime stal vrij rond in het stro en er is wat hoogteverschil. Geiten zijn bewegelijke dieren die de ruimte nodig hebben.
Filmpje wat ik vond op Youtube van Frank zijn boerderij, met Anita die helpt bij de bevalling van een geit


[ Bericht 10% gewijzigd door bluemoon23 op 04-01-2018 13:08:41 ]
pi_176331068
RiksGod.
pi_176333701
quote:
0s.gif Op donderdag 4 januari 2018 12:46 schreef bluemoon23 het volgende: [..]

Dit vind ik mooie varkens, akkervarkens
https://www.trouw.nl/groe(...)hapsbeheer~a4368cc9/

Hetzelfde bedrijf zag ik gisteren nog op TV, met leuk filmpje bij de link https://binnenstebuiten.k(...)nuttige-akkervarkens

[..]

Filmpje wat ik vond op Youtube van Frank zijn boerderij, met Anita die helpt bij de bevalling van een geit
Ja mooi deze vrij lopende/springende aardvarkens. Dat heb ik nooit eerder gezien. Wel de hysterische biggen in kale betonnen bakken met de zeugen in smalle hekken (zoals bij kistkalveren) die niets anders te doen hadden dan volvreten en de beer in een iets groter hok in een hoek. Of opgeborgen in donkere hokken. Een keer was er op fietsafstand van m'n vakantieadres een agrarische school met modelboerderij. Toen hadden ze pas ontdekt dat je varkens zou moet laten kiezen of ze binnen/buiten zijn en ook wat bezigheidsmateriaal geven. Ik was dus erg benieuwd.
Door het raam te zien een grote onderverlichte stal, in vakken verdeeld. De varkens konden inderdaad via een flap naar buiten: op een betonnen plaatsje met vrij hoge muur waar een paar buitenhokjes stonden. Het spelmateriaal bestond in een een stuk stam en een grote bal. Geen enkel varken vond daar wat aan. Wel was er een voortdurend klepperen tussen binnen en buiten. Dit buiten zijn was dus niet wat een varken onder buiten leven verstaat en dan sjokten ze weer naar binnen, waar het ook niets was. Tjee, wat een verschil met deze vrij lopende varkens.

Er zijn zelfvoorzienende miniboerderijtjes waar men aan wisselbegrazing doet. Eerst de koeien, als die naar de volgende weide gaan wordt het mobiele kippenhok erin gebracht en tenslotte de varken die alles omwoelend het land klaarmaken voor een verse nieuwe weide. Het is intensief, efficiënt en gezond gebruik van de grond, zonder dat er plaatselijk wordt kaalgevreten en vertrapt. Het is dus net als wisselteelt in moestuin en tuinbouw.

Tijdens de uitzending had Frank nog geen megastallen, dat kwam pas later. Die stal van toen was ook niet tjokvol. Maar hij ziet ze nu nog steeds als individuen en loopt er vrolijk tussendoor. Het is wel een probleem dat boeren blijkbaar zo groot mogelijk moeten zijn voor een matige boterham.

Ik begrijp niet dat die megastallen toegestaan zijn, want al in de jaren '90 was het bekend dat hoge concentraties riskant zijn voor dier en mens. Frank heeft meerdere van die lange stallen dicht bij elkaar staan. We kregen niet te zien of ze alledrie zo vol zijn, maar waarom zou je 1 van de 3 bomvol houden en de andere grote stallen halfleeg? Dus als de pleuris in een van de stallen uitbreekt, zijn de andere ook de pineut en bij uitbraak in een van de stallen snel de dieren van de andere stallen wegbrengen naar een stal ver weg zit er niet in door vervoersverboden.
Ik las een tijd geleden op Foodlog 5 jul 2016 https://www.foodlog.nl/ar(...)ke/allcomments/desc/ dat er door de GGD een minimumafstand tussen stallen en woningen (ik denk: burgerwoningen) van 250m geadviseerd werd. Dit is met oog op besmetting via de lucht. Op dat moment was er alleen een gemeentelijke geurverordening van 100 m afstand en bij lintbebouwing, waar de woonconcentratie veel lager ligt, zou het minimaal 50m kunnen zijn.
Natuurlijk gebeurt het niet dagelijks, maar er zijn dus burgers die te dicht op grote stallen wonen of die bij wandelingen in natuurgebieden dicht langs zo'n stal, ernstige longaandoeningen oplopen.
Bij megastallen zouden die minimale afstanden natuurlijk nog groter moeten zijn. Dan is er meteen minder winst voor de boer die moet kiezen z'n 3 stallen over meerdere lokaties te spreiden of toch één grote en de flinke ruimte eromheen gebruiken voor beweiding en grasoogst.

Ik ben benieuwd hoe dat nieuwe boerenprogramma van Yvon wordt. Met BZV in het achterhoofd zullen de verwachtingen niet hoog gesteld kunnen worden.
pi_176350932
Bijna weer :)
  Moderator zondag 7 januari 2018 @ 20:06:34 #179
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_176352106
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 januari 2018 22:23 schreef Teslynd het volgende:

Mobiel dus uitgebreid reageren is lastig.
In "megastallen" hebben dieren net zoveel ruimte als reguliere stallen.
Kranplätze müssen verdichtet sein
  zondag 7 januari 2018 @ 20:14:25 #180
87509 Duderinnetje
Miskend decadent
pi_176352327
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 januari 2018 22:23 schreef Teslynd het volgende:

[..]

Ja mooi deze vrij lopende/springende aardvarkens. Dat heb ik nooit eerder gezien. Wel de hysterische biggen in kale betonnen bakken met de zeugen in smalle hekken (zoals bij kistkalveren) die niets anders te doen hadden dan volvreten en de beer in een iets groter hok in een hoek. Of opgeborgen in donkere hokken. Een keer was er op fietsafstand van m'n vakantieadres een agrarische school met modelboerderij. Toen hadden ze pas ontdekt dat je varkens zou moet laten kiezen of ze binnen/buiten zijn en ook wat bezigheidsmateriaal geven. Ik was dus erg benieuwd.
Door het raam te zien een grote onderverlichte stal, in vakken verdeeld. De varkens konden inderdaad via een flap naar buiten: op een betonnen plaatsje met vrij hoge muur waar een paar buitenhokjes stonden. Het spelmateriaal bestond in een een stuk stam en een grote bal. Geen enkel varken vond daar wat aan. Wel was er een voortdurend klepperen tussen binnen en buiten. Dit buiten zijn was dus niet wat een varken onder buiten leven verstaat en dan sjokten ze weer naar binnen, waar het ook niets was. Tjee, wat een verschil met deze vrij lopende varkens.

Er zijn zelfvoorzienende miniboerderijtjes waar men aan wisselbegrazing doet. Eerst de koeien, als die naar de volgende weide gaan wordt het mobiele kippenhok erin gebracht en tenslotte de varken die alles omwoelend het land klaarmaken voor een verse nieuwe weide. Het is intensief, efficiënt en gezond gebruik van de grond, zonder dat er plaatselijk wordt kaalgevreten en vertrapt. Het is dus net als wisselteelt in moestuin en tuinbouw.

Tijdens de uitzending had Frank nog geen megastallen, dat kwam pas later. Die stal van toen was ook niet tjokvol. Maar hij ziet ze nu nog steeds als individuen en loopt er vrolijk tussendoor. Het is wel een probleem dat boeren blijkbaar zo groot mogelijk moeten zijn voor een matige boterham.

Ik begrijp niet dat die megastallen toegestaan zijn, want al in de jaren '90 was het bekend dat hoge concentraties riskant zijn voor dier en mens. Frank heeft meerdere van die lange stallen dicht bij elkaar staan. We kregen niet te zien of ze alledrie zo vol zijn, maar waarom zou je 1 van de 3 bomvol houden en de andere grote stallen halfleeg? Dus als de pleuris in een van de stallen uitbreekt, zijn de andere ook de pineut en bij uitbraak in een van de stallen snel de dieren van de andere stallen wegbrengen naar een stal ver weg zit er niet in door vervoersverboden.
Ik las een tijd geleden op Foodlog 5 jul 2016 https://www.foodlog.nl/ar(...)ke/allcomments/desc/ dat er door de GGD een minimumafstand tussen stallen en woningen (ik denk: burgerwoningen) van 250m geadviseerd werd. Dit is met oog op besmetting via de lucht. Op dat moment was er alleen een gemeentelijke geurverordening van 100 m afstand en bij lintbebouwing, waar de woonconcentratie veel lager ligt, zou het minimaal 50m kunnen zijn.
Natuurlijk gebeurt het niet dagelijks, maar er zijn dus burgers die te dicht op grote stallen wonen of die bij wandelingen in natuurgebieden dicht langs zo'n stal, ernstige longaandoeningen oplopen.
Bij megastallen zouden die minimale afstanden natuurlijk nog groter moeten zijn. Dan is er meteen minder winst voor de boer die moet kiezen z'n 3 stallen over meerdere lokaties te spreiden of toch één grote en de flinke ruimte eromheen gebruiken voor beweiding en grasoogst.

Ik ben benieuwd hoe dat nieuwe boerenprogramma van Yvon wordt. Met BZV in het achterhoofd zullen de verwachtingen niet hoog gesteld kunnen worden.
Het wachten is nu op Ludof die een lans gaat breken voor dierenmisbruik, omdat zijn oom of tante zo'n kutboerderij heeft. Die almaar geslachtofferd wordt door omstandigheden als voortschrijdend inzicht en teruglopende overheidssubsidies en zo.
:')
Snobs have more fun!
KLIK!
  zondag 7 januari 2018 @ 20:25:16 #181
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_176352603
quote:
1s.gif Op zondag 7 januari 2018 19:25 schreef Chai het volgende:
Bijna weer :)
Is dit een herhaling of een vervolg?
KuikenGuppy
pi_176352616
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 januari 2018 22:23 schreef Teslynd het volgende:

[..]

Ja mooi deze vrij lopende/springende aardvarkens. Dat heb ik nooit eerder gezien. Wel de hysterische biggen in kale betonnen bakken met de zeugen in smalle hekken (zoals bij kistkalveren) die niets anders te doen hadden dan volvreten en de beer in een iets groter hok in een hoek. Of opgeborgen in donkere hokken. Een keer was er op fietsafstand van m'n vakantieadres een agrarische school met modelboerderij. Toen hadden ze pas ontdekt dat je varkens zou moet laten kiezen of ze binnen/buiten zijn en ook wat bezigheidsmateriaal geven. Ik was dus erg benieuwd.
Door het raam te zien een grote onderverlichte stal, in vakken verdeeld. De varkens konden inderdaad via een flap naar buiten: op een betonnen plaatsje met vrij hoge muur waar een paar buitenhokjes stonden. Het spelmateriaal bestond in een een stuk stam en een grote bal. Geen enkel varken vond daar wat aan. Wel was er een voortdurend klepperen tussen binnen en buiten. Dit buiten zijn was dus niet wat een varken onder buiten leven verstaat en dan sjokten ze weer naar binnen, waar het ook niets was. Tjee, wat een verschil met deze vrij lopende varkens.

Er zijn zelfvoorzienende miniboerderijtjes waar men aan wisselbegrazing doet. Eerst de koeien, als die naar de volgende weide gaan wordt het mobiele kippenhok erin gebracht en tenslotte de varken die alles omwoelend het land klaarmaken voor een verse nieuwe weide. Het is intensief, efficiënt en gezond gebruik van de grond, zonder dat er plaatselijk wordt kaalgevreten en vertrapt. Het is dus net als wisselteelt in moestuin en tuinbouw.

Tijdens de uitzending had Frank nog geen megastallen, dat kwam pas later. Die stal van toen was ook niet tjokvol. Maar hij ziet ze nu nog steeds als individuen en loopt er vrolijk tussendoor. Het is wel een probleem dat boeren blijkbaar zo groot mogelijk moeten zijn voor een matige boterham.

Ik begrijp niet dat die megastallen toegestaan zijn, want al in de jaren '90 was het bekend dat hoge concentraties riskant zijn voor dier en mens. Frank heeft meerdere van die lange stallen dicht bij elkaar staan. We kregen niet te zien of ze alledrie zo vol zijn, maar waarom zou je 1 van de 3 bomvol houden en de andere grote stallen halfleeg? Dus als de pleuris in een van de stallen uitbreekt, zijn de andere ook de pineut en bij uitbraak in een van de stallen snel de dieren van de andere stallen wegbrengen naar een stal ver weg zit er niet in door vervoersverboden.
Ik las een tijd geleden op Foodlog 5 jul 2016 https://www.foodlog.nl/ar(...)ke/allcomments/desc/ dat er door de GGD een minimumafstand tussen stallen en woningen (ik denk: burgerwoningen) van 250m geadviseerd werd. Dit is met oog op besmetting via de lucht. Op dat moment was er alleen een gemeentelijke geurverordening van 100 m afstand en bij lintbebouwing, waar de woonconcentratie veel lager ligt, zou het minimaal 50m kunnen zijn.
Natuurlijk gebeurt het niet dagelijks, maar er zijn dus burgers die te dicht op grote stallen wonen of die bij wandelingen in natuurgebieden dicht langs zo'n stal, ernstige longaandoeningen oplopen.
Bij megastallen zouden die minimale afstanden natuurlijk nog groter moeten zijn. Dan is er meteen minder winst voor de boer die moet kiezen z'n 3 stallen over meerdere lokaties te spreiden of toch één grote en de flinke ruimte eromheen gebruiken voor beweiding en grasoogst.

Ik ben benieuwd hoe dat nieuwe boerenprogramma van Yvon wordt. Met BZV in het achterhoofd zullen de verwachtingen niet hoog gesteld kunnen worden.
Luchtwassers.
pi_176352618
quote:
1s.gif Op zondag 7 januari 2018 20:25 schreef Burdie het volgende:

[..]

Is dit een herhaling of een vervolg?
Special
pi_176352635
GENOT
  zondag 7 januari 2018 @ 20:26:23 #185
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_176352636
quote:
1s.gif Op zondag 7 januari 2018 20:25 schreef Chai het volgende:

[..]

Special
Is het een herhaling van de special? Of een vervolg daarop?
KuikenGuppy
  zondag 7 januari 2018 @ 20:26:37 #186
372302 Revanches
Soeverein en onafhankelijk
pi_176352639
quote:
1s.gif Op zondag 7 januari 2018 20:26 schreef Burdie het volgende:

[..]

Is het een herhaling van de special? Of een vervolg daarop?
Vervolg :)
And I am a weapon of massive consumption
And it's not my fault it's how I'm programmed to function
  zondag 7 januari 2018 @ 20:26:54 #187
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_176352646
Thanx :)
KuikenGuppy
pi_176352680
Energydrank :') _!
pi_176352682
Puber Bertie
  zondag 7 januari 2018 @ 20:29:08 #190
372302 Revanches
Soeverein en onafhankelijk
pi_176352720
HermanGOD
And I am a weapon of massive consumption
And it's not my fault it's how I'm programmed to function
pi_176352723
Jaaaaa
pi_176352726
Herman *O*
The best thing that you can do in life is follow your heart. Take risks.
Don't just take the safe and easy choices because you're afraid of what might happen.
Don't have any regrets and know that everything happens for a reason.
pi_176352750
Dat Fleur nog kan lopen.
pi_176352756
quote:
0s.gif Op zondag 7 januari 2018 20:30 schreef Wereldgozer het volgende:
Dat Fleur nog kan lopen.
_O-
The best thing that you can do in life is follow your heart. Take risks.
Don't just take the safe and easy choices because you're afraid of what might happen.
Don't have any regrets and know that everything happens for a reason.
  zondag 7 januari 2018 @ 20:31:00 #195
372302 Revanches
Soeverein en onafhankelijk
pi_176352762
quote:
0s.gif Op zondag 7 januari 2018 20:30 schreef Wereldgozer het volgende:
Dat Fleur nog kan lopen.
_O- _O- _O-
And I am a weapon of massive consumption
And it's not my fault it's how I'm programmed to function
pi_176352765
quote:
0s.gif Op zondag 7 januari 2018 20:30 schreef Wereldgozer het volgende:
Dat Fleur nog kan lopen.
Hebben ze al geneukt dan?
pi_176352794
Ja en nu
  zondag 7 januari 2018 @ 20:32:14 #198
261943 SonicVolcano
Hotter than hell
pi_176352796
quote:
0s.gif Op zondag 7 januari 2018 20:31 schreef MCH het volgende:

[..]

Hebben ze al geneukt dan?
Herman de Sperman he :)
The ordinary teacher tells. The good teacher explains. The superior teacher demonstrates. The best teacher inspires.
  Moderator zondag 7 januari 2018 @ 20:32:21 #199
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_176352800
quote:
0s.gif Op zondag 7 januari 2018 20:31 schreef MCH het volgende:

[..]

Hebben ze al geneukt dan?
Eerst trouwen.
Kranplätze müssen verdichtet sein
  zondag 7 januari 2018 @ 20:33:53 #200
168304 Mani89
We try not to sexualize them.
pi_176352854
De vriendin van Bertie lijkt op die vrouwelijke Amerikaanse seriemoordenaar.
Reis ver, drink wijn, denk na, lach hard, duik diep. Kom Terug.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')