abonnement Unibet Coolblue
  Eindredactie Frontpage / Forummod donderdag 5 oktober 2017 @ 12:18:11 #27
168091 crew  Cobra4
mr. Dkut
pi_174209214
quote:
0s.gif Op donderdag 5 oktober 2017 12:16 schreef AchJa het volgende:

[..]

Het is een versoberde ceremonie... Niet de vakbondsdag van havenarbeiders... :')
Bauer liep in Camo. De overigen in boordtenue.
"Any officer who goes into action without his sword is improperly dressed." - "Mad Jack" Churchill DSO MC
  Eindredactie Frontpage / Forummod donderdag 5 oktober 2017 @ 12:22:13 #29
168091 crew  Cobra4
mr. Dkut
pi_174209305
quote:
Luitenant-admiraal Bauer aanvaardt commando over de krijgsmacht

De Nederlandse krijgsmacht heeft een nieuwe hoogste man. Luitenant-admiraal Rob Bauer heeft op vliegbasis Gilze-Rijen het commando over de krijgsmacht aanvaard. Dat gebeurde tijdens een speciale ceremonie in aanwezigheid van onder anderen demissionair minister van Defensie Klaas Dijkhoff en de commandanten van de verschillende defensieonderdelen.

De ceremonie was versoberd vanwege de gebeurtenissen bij Defensie van afgelopen week. Minister van Defensie Jeanine Hennis nam dinsdag ontslag en ook generaal Tom Middendorp stapte op.

Het was de bedoeling dat Middendorp het commando vandaag zou overdragen aan Bauer op een grote ceremonie op het Binnenhof in Den Haag. Maar Middendorp vond dat niet gepast en koos ervoor om zijn carrière een paar dagen eerder af te sluiten, vanwege het vernietigende rapport over het ongeluk met een ondeugdelijke mortiergranaat in Mali, waarbij twee militairen omkwamen en een derde zwaargewond raakte.

Dappere mannen en vrouwen

Demissionair minister Dijkhoff, die Hennis gisteren opvolgde, hield een korte toespraak en had het ook over de gebeurtenissen van deze week. "Wat er in Kidal gebeurd is, mag nooit meer gebeuren", zei de minister. "Het grootste goed dat de krijgsmacht bezit, zijn zijn mannen en vrouwen, dappere mannen en vrouwen die bereid zijn hun leven te geven. Wij zijn het aan die mannen en vrouwen verplicht om ervoor te zorgen dat zij hun werk met de juiste middelen en zo veilig mogelijk kunnen doen."

Tegen Bauer zei hij: "U treedt aan in een andere tijd dan uw voorganger, in een tijd waarin meer geld is voor versterking en vernieuwing van de krijgsmacht. In een tijd waarin investeringen worden gedaan, in zowel materieel als personeel." Dijkhoff wenste Bauer veel succes.

Ook Bauer hield een toespraak, die hij begon met: "Het KNMI waarschuwt voor zwaar weer, hoe symbolisch. Zelfs het weer heeft begrepen dat er veel moet gebeuren bij Defensie."

Bauer riep op om vooral het vertrouwen in de krijgsmacht te herstellen, ondanks de beperkingen die er zijn in budget en materieel. Volgens de nieuwe commandant heeft het vertrouwen een knauw gehad, zowel binnen als buiten Defensie, maar zijn er al maatregelen genomen om dat te herstellen.

De nieuwe commandant zei ook dat hij duidelijk nee zal zeggen tegen de politiek "als bijvoorbeeld een eenheid niet klaar is voor uitzending".

Bauer was complimenteus over zijn voorganger en over minister Hennis: "Ze hebben gevochten voor Defensie en nu zijn ze op deze manier vertrokken. Dat mag niet voor niets zijn geweest."

(NOS)
"Any officer who goes into action without his sword is improperly dressed." - "Mad Jack" Churchill DSO MC
pi_174209378
quote:
0s.gif Op donderdag 5 oktober 2017 12:21 schreef AchJa het volgende:

[..]

Ander kledingpakket...
Bauer heeft geen boordtenue in zijn kast hangen (lijkt me sterk), of wat bedoel je?

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 05-10-2017 12:26:44 ]
  Eindredactie Frontpage / Forummod donderdag 5 oktober 2017 @ 16:59:51 #31
168091 crew  Cobra4
mr. Dkut
pi_174214407
Luitenant-admiraal Bauer aanvaardt commando over krijgsmacht

"Het KNMI waarschuwt vandaag voor stormachtig weer… hoe toepasselijk." Het zijn de eerste woorden van de nieuwe Commandant der Strijdkrachten (CDS). Door het aftreden van generaal Tom Middendorp eerder deze week, verliep de ceremonie anders dan gepland. Desondanks aanvaardde luitenant-admiraal Bauer vanmorgen met veel genoegen het commando. Daarmee kreeg hij de leiding over de Nederlandse krijgsmacht.



In zijn eerste speech als CDS sprak luitenant-admiraal Bauer duidelijke taal: "Ik zal nadrukkelijk 'nee' zeggen als een opdracht van de politiek, een gewenste missie, niet uitvoerbaar is. De keuze om de krijgsmacht in te zetten is natuurlijk een politieke verantwoordelijkheid, maar het is mijn verantwoordelijkheid als Commandant der Strijdkrachten om de politiek te adviseren over de uitvoerbaarheid."

Sobere ceremonie
Tijdens de korte, sobere ceremonie in een helikopterhangaar op vliegbasis Gilze-Rijen, werd hij toegesproken door de nieuwe, demissionair minister van Defensie Klaas Dijkhoff. Die werd gisteren zelf beëdigd door de koning. "Ik had niet verwacht hier te staan. Maar u waarschijnlijk ook niet."



Dijkhoff verwees in zijn speech ook naar de problemen bij Defensie, die naar voren kwamen door het onderzoek van de Onderzoeksraad voor Veiligheid (OVV). "Het grootste goed dat de krijgsmacht bezit, zijn de mannen en vrouwen. Dappere mannen en vrouwen die bereid zijn hun leven te geven. Wij zijn het aan die mannen en vrouwen verplicht om ervoor te zorgen dat zij hun werk met de juiste middelen en zo veilig mogelijk kunnen doen."



Tegen Bauer zei Dijkhoff: "U treedt aan in een tijd waarin weer investeringen worden gedaan, in zowel materieel als personeel. Er is meer geld voor versterking en vernieuwing van de krijgsmacht. Veel succes."

(Defensie)
"Any officer who goes into action without his sword is improperly dressed." - "Mad Jack" Churchill DSO MC
  Eindredactie Frontpage / Forummod donderdag 5 oktober 2017 @ 17:08:36 #32
168091 crew  Cobra4
mr. Dkut
pi_174214590
Toespraak minister Klaas Dijkhoff op 5 oktober 2017 in Gilze-Rijen

Admiraals, Generaals, Aangetreden militairen, Veteranen, Dames en heren,

Ik had niet verwacht vandaag hier te staan. U evenmin. Het aftreden van de Minister van
Defensie en de Commandant der Strijdkrachten heeft ertoe geleid dat deze commandooverdracht
anders loopt dan voorzien.

Defensie maakt een moeilijke periode door. Duidelijk is – voor iedereen – dat een
ongeluk zoals gebeurd is in Kidal - nooit meer mag gebeuren. De veiligheid van de
mensen die zich inzetten voor ons land, MOET voorop staan.

Altijd.

Het belangrijkste wapen, het grootste goed dat de Krijgsmacht bezit, zijn haar mannen
en vrouwen. Loyale, dappere mannen en vrouwen die bereid zijn hun leven te wagen.
Die dag en nacht inzetbaar zijn. Die we vragen voor de moeilijkste klussen in de
moeilijkste omstandigheden.

Wij zijn het aan die mannen en vrouwen verplicht om ervoor te zorgen dat zij hun werk
met de juiste middelen en zo veilig mogelijk kunnen doen.

De verantwoordelijkheid die rust op de schouders van de Krijgsmacht is immers groot.
En die wordt steeds groter. De wereld om ons heen is op zijn zachtst gezegd onrustig.
Zekerheden en waarden die ons lief zijn, worden nu steeds weer ter discussie gesteld.
We worden omringd door conflicten en instabiliteit. En de gevolgen daarvan - ook voor
onze samenleving - zijn voor velen tastbaar geworden.

In die onzekere wereld is onze krijgsmacht een belangrijke houvast. Een baken in de
storm.

Dames en heren,

Vandaag markeert een nieuw hoofdstuk in de geschiedenis van onze krijgsmacht. Dat
hoofdstuk begint met de aanvaarding van het commando door de nieuwe Commandant
der Strijdkrachten: luitenant-admiraal Bauer.

Admiraal,

U treedt aan als Commandant der Strijdkrachten in een andere tijd dan uw voorganger.
Een tijd waarin er meer geld voor Defensie is – en naar verwachting nog zal komen – om
te werken aan het nodige herstel en de versterking en vernieuwing van de Krijgsmacht.

Een tijd waarin nieuwe investeringen moeten worden gedaan. In materieel. En in het
personeel.

Een tijd waarin er hard gewerkt moet worden om het vertrouwen van het personeel in
de Krijgsmacht te herstellen.

Aan u nu de opdracht om de Krijgsmacht met visie en daadkracht te leiden. Om verder te
bouwen op het fundament dat is gelegd.

Ik heb er vertrouwen in dat u deze rol goed zult vervullen. Ik zie er naar uit om de
komende tijd samen met u een start te maken om die uitdaging aan te gaan.

(Defensie)
"Any officer who goes into action without his sword is improperly dressed." - "Mad Jack" Churchill DSO MC
  Eindredactie Frontpage / Forummod donderdag 5 oktober 2017 @ 17:13:14 #33
168091 crew  Cobra4
mr. Dkut
pi_174214688
Toespraak luitenant-admiraal Bauer bij de commandoaanvaarding op 5 oktober 2017

Collega’s,
Minister Hennis en generaal Middendorp zijn dinsdagavond afgetreden.

Twee mensen die de afgelopen jaren zo hebben gevochten voor Defensie, voor onze krijgsmacht.
En nu zijn ze op deze manier vertrokken.

Dat mag niet voor niets zijn geweest.

De werkelijkheid van vandaag, bepaalt in belangrijke mate mijn prioriteiten als de nieuwe Commandant der Strijdkrachten.

Duidelijk is dat er heel veel moet gebeuren.

Er moet veel gebeuren als het gaat om het herstel van onze krijgsmacht.

Maar er moet vooral ook veel gebeuren als het gaat om het vergroten van het vertrouwen.
Het vertrouwen van de politiek - en de samenleving - in Defensie.

Maar ook het vertrouwen van onze mensen in de eigen organisatie.

Want dat vertrouwen heeft een flinke deuk opgelopen, en daar moeten we dus aan werken.
Het zijn tenslotte onze mensen die het belangrijke werk in opdracht van de politiek – en
daarmee de samenleving - moeten doen.

Belangrijk werk en soms ook niet zonder gevaar.

Ik denk dan aan alle omgekomen militairen en aan alle collega’s die gewond zijn geraakt.
Ingrijpende gebeurtenissen voor iedereen.

Werken bij de krijgsmacht is niet zomaar het hebben van een baan.
Onze mensen zitten zich in voor een ander.

Onze mensen stellen het belang van het team boven het eigen belang.

Het zijn onze mensen die terugkomen van verlof of vakantie om Schiphol te beveiligen bij de
dreiging van terreur, of om noodhulp en veiligheid te bieden na de verwoestingen van een
orkaan als Irma.

Het zijn onze mensen die bereid zijn om maandenlang ver van huis zich in te zetten om anderen te helpen, en zo ook ons eigen land veilig te houden.

Het zijn onze mensen die het materieel van de krijgsmacht bedienen en onderhouden.

Materieel waar we de strijd tegen ISIS mee voeren, waar we explosieven in Nederland mee
onschadelijk maken of waar we piraten mee op afstand houden.

Kortom, het zijn onze mensen die de Defensieorganisatie maken tot wat zij is…

De ultieme veiligheidspolis van Nederland.

Waar we allemaal op rekenen als het er op aankomt.

Dus het kan niet anders dan dat we die krijgsmacht met z’n allen moeten koesteren. En daar
ook in investeren.

Zowel in het materieel, waarmee het werk gedaan moet worden, als in de mensen die het
soms risicovolle werk moeten doen.

Maar de krijgsmacht loopt op haar tandvlees.

Wel weten we wat er aan schort, en we weten voor een belangrijk deel ook wat er moet
gebeuren.

We zijn dan ook gestart met het herstel om de meest acute problemen die er zijn, op te
lossen.

We weten echter ook dat het niet van vandaag op morgen is geregeld, en dat het tijd kost
om de Defensieorganisatie op orde te brengen.

Hoewel we daar al druk mee bezig zijn, realiseer ik mij ook heel goed dat die vooruitgang
vaak nog nauwelijks merkbaar is voor de mensen op de werkvloer.

Er is door de regering weliswaar geld voor het herstel beschikbaar gemaakt.

Maar de effecten daarvan zijn nog niet bij alle eenheden en in alle werkplaatsen te merken.
Het geld voor het herstel, komt immers niet onmiddellijk in zijn totaliteit beschikbaar. Maar
stapsgewijs.

En de aanschaf van bijvoorbeeld schaarse reservedelen en speciale munitie, kost gewoon
tijd.

Dat betekent dat niet al het materieel om mee te vliegen, te varen of te rijden meteen
beschikbaar is.

En betekent dus ook dat niet alle mensen alle oefeningen en trainingen kunnen doen, die wel
nodig zijn om gereed te zijn voor inzet.

Dat heeft niet alleen te maken met onvoldoende spullen, maar ook omdat ons
onderhoudspersoneel soms een baan buiten Defensie vindt.

Ik verwacht daarom dat we ook de komende tijd nog met beperkingen rekening moeten
houden.

Dat frustreert onze mensen en dat kan ik me voorstellen.

Het herstel van de krijgsmacht kan mij ook niet snel genoeg gaan.

Die begrijpelijke frustratie van onze mensen heeft onmiskenbaar ook invloed op het
vertrouwen, en het geloof in onze organisatie.

Dat betekent voor mij dat we nog nadrukkelijker de dialoog moeten zoeken met al onze
medewerkers.

Werkelijk luisteren naar wat ze bezighoudt en problemen echt aanpakken.

Maar ook goed uitleggen wat de beperkingen zijn en perspectief bieden.

Maar het herstel is niet het enige.

We zullen ook vooruit moeten kijken, en moeten bouwen aan een sterkere krijgsmacht.
We moeten zorgen dat er balans wordt aangebracht tussen de gevechtseenheden en de
ondersteuning daarvan.

De beperkingen als gevolg van de bezuinigingen in de logistiek en de ondersteuning moeten
we opheffen.

Maar we moeten ook zorgen dat we materieel kunnen vervangen en kunnen vernieuwen. En
als er meer van ons wordt verwacht, dan moeten we dus ook groeien.

De wereld om ons heen is er immers niet veiliger op geworden, en de druk op de krijgsmacht
is - en blijft groot.

Dat betekent ook dat we moeten kunnen worden ingezet. Ook onder de huidige
omstandigheden, rekening houdend met de beperkingen die we kennen.

Maar nadrukkelijk zonder onverantwoorde risico’s te nemen.

Dat heeft het OVV-rapport over het schietongeval in Mali en het debat van dinsdagavond
opnieuw onderstreept.

Daarom hebben we ook maatregelen getroffen om de veiligheid in de inzetgebieden – de
mission safety – nog eens goed tegen het licht te houden.

Om onrust bij onze mensen weg te nemen.

Onrust die was ontstaan na het verschijnen van het OVV-rapport.

Er mag geen twijfel bestaan over die mission safety, want onze mensen moeten met
vertrouwen hun belangrijke werk kunnen doen.

Dat betekent dan ook dat ik nadrukkelijk ‘nee’ zal zeggen als een opdracht van de politiek –
een gewenste missie – niet uitvoerbaar is.

De keuze om de krijgsmacht in te zetten is natuurlijk een politieke verantwoordelijkheid.
Maar het is mijn verantwoordelijkheid als Commandant der Strijdkrachten om de politiek te
adviseren over de uitvoerbaarheid van die gewenste inzet.

En de inzet moet passen binnen het tempo van het ingezette herstel van de krijgsmacht.
Als een eenheid bijvoorbeeld niet klaar is voor uitzending, dan doen we het niet.

En bij het afwegen of een inzet wel of niet kan, zijn ook de veiligheid en de gezondheid van
het personeel belangrijke aspecten.

Natuurlijk zijn er altijd risico’s aan ons werk maar die moeten binnen de operationele
mogelijkheden tot een minimum worden beperkt en daarmee aanvaardbaar zijn.

Dat was onder mijn voorganger al zo, en ik voel die verantwoordelijkheid door de recente
gebeurtenissen nog nadrukkelijker.

Dat betekent dan ook dat ik niet alleen maar af zal gaan op de rapportages en adviezen die
ik vanuit onze organisatie krijg, maar dat ik ook heel goed zal luisteren naar wat er leeft in
de organisatie, en wat er leeft op de werkvloer.

Luisteren dus naar datgene wat de mensen die het werk moeten uitvoeren bezig houdt.
Begrijpen wat hun zorgen zijn, en welke risico’s zij zien.

En datzelfde geldt uiteraard voor alle commandanten en andere leidinggevenden in onze
organisatie.

Mensen moeten zich vrij en veilig voelen om te zeggen wat er nodig is vanuit hun eigen
professionaliteit, of wat er misschien mis is. Van hoog tot laag.

En iedereen moet er op kunnen vertrouwen dat met die kennis of zorgen die zij delen, iets
wordt gedaan.

Niets mag blijven hangen.

Niet vanwege onduidelijkheid, omdat je misschien niet weet bij wie je moet zijn.
Maar ook niet vanwege schroom.

Het moet altijd duidelijk zijn wie verantwoordelijk is. En waarvoor.

Een heldere verdeling van taken, verantwoordelijkheden en bevoegdheden is voor iedereen
van belang.

Niet in de laatste plaats voor mezelf, om de minister en daarmee de regering weloverwogen
te kunnen adviseren. Er staat immers veel op het spel. Ons werk is daarvoor te belangrijk.

En zoals ik al schreef, wordt dat werk gedaan door onze mannen en vrouwen in opdracht van
de regering – en daarmee voor de samenleving.

Dat werk moeten mijn mensen, gegeven de risico’s, zo veilig als mogelijk - en zo goed als
mogelijk kunnen doen.

Dat zie ik als mijn belangrijkste opdracht. En daar mag iedereen op rekenen.

Mannen, vrouwen,

Ik vraag uw vertrouwen.

Mijn vertrouwen heeft u.

Luitenant-admiraal Rob Bauer

(Defensie)
"Any officer who goes into action without his sword is improperly dressed." - "Mad Jack" Churchill DSO MC
  Eindredactie Frontpage / Forummod vrijdag 6 oktober 2017 @ 15:15:58 #34
168091 crew  Cobra4
mr. Dkut
pi_174235806
quote:
Slechts 4 van de 150 Kamerleden wonen commando-overdracht krijgsmacht bij

Van de 150 Kamerleden wonen er 4 het aantreden van de nieuwe commandant der strijdkrachten, Rob Bauer, bij. „Veelzeggend.”

Alle fracties in de Tweede Kamer repten dinsdag in een stevig debat over de missie in Mali van hun warme betrokkenheid bij de krijgsmacht. Twee dagen later laten ze verstek gaan bij de commando-overdracht op Vliegbasis Gilze-Rijen. Alleen VVD, CDA en SGP zijn present.

Afwezige Kamerleden kunnen een voorbeeld nemen aan majoor b.d. Kenneth Mayhew, drager van de Militaire Willemsorde. Ondanks zijn 100-jarige leeftijd heeft hij zich vanuit Engeland speciaal laten invliegen voor de ceremonie. Hij treedt –fier– aan, samen met majoor Marco Kroon, ook drager van deze hoogste militaire onderscheiding.

Tien van dertien Kamerfracties –PVV, D66, GroenLinks, SP, PvdA, CU, PvdD, 50PLUS, DENK en FVD– laten het afweten. FVD-leider Baudet –dinsdag nog optochtelijk met kogelwerend vest in de Kamer– is in geen velden of wegen te bekennen.

De ceremonie, oorspronkelijk gepland op het Binnenhof, is afgelast en op het laatste moment verplaatst. De reistijd naar Gilze-Rijen maakt het –volgens GroenLinks-Kamerlid Diks– „nagenoeg onmogelijk” aanwezig te zijn. De langdurige Binnenhofceremonie –om de hoek– zou ze wel hebben bijgewoond.

SGP-Kamerlid Dijkgraaf laakt de massale afwezigheid van Kamerleden. „Veelzeggend”, stelt hij „Als je op dinsdag het zo belangrijk vindt dan moet dat op donderdag zichtbaar zijn.” Bovendien is de Kameragenda door de demissionaire status van het kabinet „bepaald niet overvol.”

50PLUS-leider Krol hoort tot zijn „grote verbazing” dat de commando-overdracht al heeft plaatsgevonden. „Ik ging er, ten onrechte, van uit dat de ceremonie niet zou doorgaan.”

SP-Kamerlid Karabulut zegt geen uitnodiging te hebben ontvangen. Maar óf ze aanwezig had willen zijn, vertelt ze niet. D66-politica Belhaj wel. Ze draagt de krijgsmacht –naar eigen zeggen– een „zeer warm hart” toe.

Vragen over de afwezigheid van Kamerleden zijn begrijpelijk, reageert CDA-Kamerlid Knops. „Ik weet niet waarom ze er niet waren.” Zelf vindt hij het juist nú belangrijk er te zijn. Om commandant en krijgsmacht een hart onder de riem steken. De CDA’er signaleert „nogal wat discrepantie” bij sommige partijen. „Je kunt niet fors bezuinigen en tegelijkertijd vragen de organisatie draaiend te houden.”

VVD’er Ten Broeke wijst op een hectische, verwarrende procedure, waarbij Defensie een uitnodiging stuurt, intrekt en op het laatste moment toch weer uitgeeft. „Sommige leden kregen de uitnodiging daardoor niet tijdig onder ogen.” Zelf attendeerde hij collega Knops op de „inderhaast opgetuigde” ceremonie.

Bovendien hadden verschillende partijen een debatverplichting, stelt Ten Broeke. CDA en VVD zegden deze echter af om de commando-overdracht te kunnen bijwonen. SGP’er Dijkgraaf erkent verplichtingen en de korte voorbereidingstijd. Partijen kunnen echter gemakkelijk een vervanger sturen, zeker de grote fracties. „Het is de vraag wat het zwaarste weegt.”

(RD)
"Any officer who goes into action without his sword is improperly dressed." - "Mad Jack" Churchill DSO MC
pi_174236952
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 oktober 2017 15:15 schreef Cobra4 het volgende:
VVD’er Ten Broeke wijst op een hectische, verwarrende procedure, waarbij Defensie een uitnodiging stuurt, intrekt en op het laatste moment toch weer uitgeeft. „Sommige leden kregen de uitnodiging daardoor niet tijdig onder ogen.” Zelf attendeerde hij collega Knops op de „inderhaast opgetuigde” ceremonie.
Eerlijk gezegd geloof ik de politiek deze keer wel.

quote:
VVD’er Ten Broeke wijst op een hectische, verwarrende procedure, waarbij Defensie een uitnodiging stuurt, intrekt en op het laatste moment toch weer uitgeeft. „Sommige leden kregen de uitnodiging daardoor niet tijdig onder ogen.” Zelf attendeerde hij collega Knops op de „inderhaast opgetuigde” ceremonie.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
  Eindredactie Frontpage / Forummod maandag 9 oktober 2017 @ 15:32:46 #36
168091 crew  Cobra4
mr. Dkut
pi_174302240
65 medewerkers defensie bij zoektocht naar Anne Faber

HUIS TER HEIDE - De zoektocht naar de vermiste Anne Faber gaat maandag verder. Het hele weekend werd al naar de vermiste Utrechtse gezocht. De Mobiele Eenheid en agenten worden behalve door familie en vrienden van Anne, het Rode Kruis en veteranen ook geholpen door ongeveer 65 medewerkers van defensie.

(Telegraaf)

nielskalkman twitterde op maandag 09-10-2017 om 13:35:32 Majoor Venekamp vertelt de rol van het leger bij de zoektocht naar #AnneFaber https://t.co/SFGKYhjo7v reageer retweet
"Any officer who goes into action without his sword is improperly dressed." - "Mad Jack" Churchill DSO MC
  Moderator maandag 9 oktober 2017 @ 15:43:29 #37
257132 crew  Awsom
pi_174302483
Er is zo te zien een blik natres open getrokken. :)
  Eindredactie Frontpage / Forummod dinsdag 10 oktober 2017 @ 10:51:50 #38
168091 crew  Cobra4
mr. Dkut
pi_174320842
Militaire krachtpatsers genomineerd voor Viva400

Er staan 3 militairen in de Viva400-lijst van inspirerende, ambitieuze en ondernemende vrouwen. Zij maken in de categorie Krachtpatsers kans op een VIVA400-award.

Het weekblad Viva presenteert jaarlijks een lijst met 400 jonge, succesvolle en inspirerende vrouwen in Nederland. Voor Defensie gaat het om:



Luitenant-kolonel Réjanne Eimers-Van Nes zet zich al 25 jaar in voor Defensie. Eimers-Van Nes is nu commandant van een geneeskundige landmachteenheid in Havelte. Daar geeft ze leiding aan 200 militairen, onder wie artsen, verpleegkundigen en ondersteunend personeel.

Luitenant-ter-zee der 1e klasse Yvonne van Beusekom is commandant van Zr. Ms. Willemstad, een mijnenjager van de Koninklijke Marine.

Majoor Joyce Kivits kreeg dit jaar een hoge Amerikaanse onderscheiding. Die ontving ze voor haar werk als trainer op de Palestijnse officiersacademie op de Westelijke Jordaanoever.

Meestemmen
Een jury kent de awards toe binnen 5 categorieën: creatieven, knappe knoppen, wereldverbeteraars, krachtpatsers en zakenwonders. Dat gebeurt op donderdagavond 23 november in Amsterdam. Daarnaast is er een publieksprijs, waarvoor iedereen mag stemmen. Dat kan tot 31 oktober op http://www.viva400.nl/krachtpatsers/

(Defensie)
"Any officer who goes into action without his sword is improperly dressed." - "Mad Jack" Churchill DSO MC
  Eindredactie Frontpage / Forummod donderdag 12 oktober 2017 @ 13:25:25 #39
168091 crew  Cobra4
mr. Dkut
pi_174372135
Bauer tijdens medaille-uitreiking: er mag geen twijfel zijn over missieveiligheid

"Over de mission safety mag geen twijfel bestaan. Om die reden hebben wij recentelijk de veiligheid in al onze inzetgebieden nogmaals goed tegen het licht gehouden. In Mali is deze operationele pauze nog steeds van kracht. De reden daarvoor is dat ik niet wil dat er enige twijfel is of we onze missies op een verantwoorde manier uitvoeren. Onze mensen moeten met vertrouwen hun belangrijke werk kunnen doen."

Commandant der Strijdkrachten luitenant-admiraal Rob Bauer zei dit vanmorgen in Gorinchem. Daar reikte hij voor het eerst sinds zijn aantreden de Herinneringsmedailles Internationale Missies uit aan militairen. Zij deden mee aan de missies Minusma, Resolute Support, Operation Inherent Resolve en aan de Air Task Force Middle East.

Missies brengen risico's met zich mee, anders zouden er geen militairen naar toe gaan, stelde hij. "Maar dat neemt niet weg dat de krijgsmacht er alles aan moet doen om te zorgen dat de missies zo veilig als mogelijk worden uitgevoerd."

1 team 1 taak
"In de moeilijke omstandigheden van Mali, Afghanistan, Syrië en Irak hebt u bijgedragen aan het handhaven en bevorderen van vrede en veiligheid. U hebt moed getoond. U hebt zich opgeofferd. En u hebt een belangrijke prestatie neergezet. U heeft dit resultaat met zijn allen bereikt door als 1 team, aan 1 taak te werken" zei Bauer. "U bent het waar we allemaal op rekenen als het er op aan komt. Als Nederland willen we bijdragen aan vrede en veiligheid in de wereld. Want wij realiseren ons dat onze veiligheid begint bij de veiligheid van een ander. Onze militairen zetten zich wereldwijd in om te zorgen dat de mensen daar op een dag onbezorgd over straat kunnen lopen. Dat ze de kans krijgen om te studeren, te werken en een toekomst op te bouwen."

Hij benadrukte nog eens dat de Nederlandse militairen meewerkten aan het beschermen van de bevolking en het herstellen van de rechtsstaat. "In al deze gebieden wordt er vooruitgang geboekt", zei hij. "Het langetermijneffect daarvan is ongelofelijk belangrijk. Want mensen die zich veilig voelen in een land met een functionerend bestuur, zoeken niet hun heil in terrorisme en criminaliteit."

Altijd beschikbaar
Bauer zei dat elke militair een bijdrage heeft geleverd aan het slagen van de missie. Hij zette het Combined Joint Support Detachment in Mali en het National Support Element in Afghanistan in het zonnetje. Bauer omschreef ze als de stille werkers achter de schermen die altijd beschikbaar zijn en nooit van sluitingstijden hebben gehoord.

(Defensie)

[ Bericht 95% gewijzigd door Cobra4 op 12-10-2017 14:05:59 ]
"Any officer who goes into action without his sword is improperly dressed." - "Mad Jack" Churchill DSO MC
  Eindredactie Frontpage / Forummod donderdag 12 oktober 2017 @ 14:06:22 #40
168091 crew  Cobra4
mr. Dkut
pi_174373088
"Any officer who goes into action without his sword is improperly dressed." - "Mad Jack" Churchill DSO MC
  Eindredactie Frontpage / Forummod maandag 16 oktober 2017 @ 17:14:19 #41
168091 crew  Cobra4
mr. Dkut
pi_174454361
Luchtverdedigingsfregatten bijten van zich af

Met een snelheid van bijna 15.000 kilometer per uur raasde de Terriër-Oriole, een middellange ballistische raket, door de ruimte. Dankzij de gemodificeerde SMART-L-radar lukte het Zr. Ms. De Ruyter gisteren om de oefenraket te detecteren én te volgen. Deze informatie gaven ze razendsnel door aan een Amerikaans marineschip dat het projectiel buiten de dampkring uitschakelde.

Bijna 2 jaar geleden flikte het luchtverdedigings- commandofregat (LCF) De Zeven Provinciën een vergelijkbaar kunstje. Net als nu volgde het zusterschip van de De Ruyter destijds een ballistische raket tot buiten de dampkring. En ook toen haalde een Amerikaans schip de raket op basis van de Nederlandse informatie uit de lucht.

Nichecapaciteit
Maar de Nederlandse LCF’s hebben sindsdien niet stilgezeten. Vloog de raket toen 7.000 kilmeter per uur, nu ging hij ruim 2 keer zo hard. Ook kregen de Nederlanders het projectiel deze keer eerder in beeld. Dankzij de doorontwikkeling van de radar kan deze nu doelen detecteren op een afstand van meer dan 1.500 kilometer. Dit vergroot de reactietijd aanzienlijk. De SMART-L-radar van Thales moet in 2019 op de 4 luchtverdedigings- en commandofregatten zijn ingebouwd. Door de radarmodificatie behoort Nederland binnen de NAVO tot de koplopers op het gebied van ballistische raketverdediging.

De onderschepping hoorde bij Formidable Shield, een oefening voor de Schotse kust. Er deden meer dan 14 schepen, 10 vliegtuigen en ongeveer 3.300 militairen uit België, Canada, Denemarken, Duitsland, Frankrijk, Italië, Spanje, het Verenigd Koninkrijk, de Verenigde Staten en Nederland mee.

Detecteren en vernietigen
Binnen seconden nadat de raket op de radar verscheen, stuurde het schip de doeldata via een satelliet naar een NAVO-hoofkwartier. Vervolgens ging het naar een Amerikaans marineschip die er een Standard Missile 3 (SM-3) op afvuurde. Aan boord van de De Ruyter zagen de Nederlanders de icoontjes van de 2 raketten naar elkaar toe kruipen. Op een afstand van 200 kilometer klapten ze in de ruimte geruisloos op elkaar.

Verschillende vluchtprofielen
De ballistische oefenraket was echter niet de enige uitdaging tijdens Formidable Shield. Gelijktijdig werden 2 andere doelen met verschillende vluchtpatronen gelanceerd. Het 1e had een zogenoemd ‘pop up-profiel’. Hierbij schiet het in de laatste fase omhoog en gaat daarna in een duikvlucht op het schip af. Het 2e doel vloog zigzaggend. De Tromp haalde beide doelen uit de lucht met 2 evolved seasparrow missiles (ESSM).

(Defensie)

Video via de link.
"Any officer who goes into action without his sword is improperly dressed." - "Mad Jack" Churchill DSO MC
pi_174491022
quote:
0s.gif Op maandag 16 oktober 2017 17:14 schreef Cobra4 het volgende:
Luchtverdedigingsfregatten bijten van zich af

Met een snelheid van bijna 15.000 kilometer per uur raasde de Terriër-Oriole, een middellange ballistische raket, door de ruimte. Dankzij de gemodificeerde SMART-L-radar lukte het Zr. Ms. De Ruyter gisteren om de oefenraket te detecteren én te volgen. Deze informatie gaven ze razendsnel door aan een Amerikaans marineschip dat het projectiel buiten de dampkring uitschakelde.

Bijna 2 jaar geleden flikte het luchtverdedigings- commandofregat (LCF) De Zeven Provinciën een vergelijkbaar kunstje. Net als nu volgde het zusterschip van de De Ruyter destijds een ballistische raket tot buiten de dampkring. En ook toen haalde een Amerikaans schip de raket op basis van de Nederlandse informatie uit de lucht.

Nichecapaciteit
Maar de Nederlandse LCF’s hebben sindsdien niet stilgezeten. Vloog de raket toen 7.000 kilmeter per uur, nu ging hij ruim 2 keer zo hard. Ook kregen de Nederlanders het projectiel deze keer eerder in beeld. Dankzij de doorontwikkeling van de radar kan deze nu doelen detecteren op een afstand van meer dan 1.500 kilometer. Dit vergroot de reactietijd aanzienlijk. De SMART-L-radar van Thales moet in 2019 op de 4 luchtverdedigings- en commandofregatten zijn ingebouwd. Door de radarmodificatie behoort Nederland binnen de NAVO tot de koplopers op het gebied van ballistische raketverdediging.

De onderschepping hoorde bij Formidable Shield, een oefening voor de Schotse kust. Er deden meer dan 14 schepen, 10 vliegtuigen en ongeveer 3.300 militairen uit België, Canada, Denemarken, Duitsland, Frankrijk, Italië, Spanje, het Verenigd Koninkrijk, de Verenigde Staten en Nederland mee.

Detecteren en vernietigen
Binnen seconden nadat de raket op de radar verscheen, stuurde het schip de doeldata via een satelliet naar een NAVO-hoofkwartier. Vervolgens ging het naar een Amerikaans marineschip die er een Standard Missile 3 (SM-3) op afvuurde. Aan boord van de De Ruyter zagen de Nederlanders de icoontjes van de 2 raketten naar elkaar toe kruipen. Op een afstand van 200 kilometer klapten ze in de ruimte geruisloos op elkaar.

Verschillende vluchtprofielen
De ballistische oefenraket was echter niet de enige uitdaging tijdens Formidable Shield. Gelijktijdig werden 2 andere doelen met verschillende vluchtpatronen gelanceerd. Het 1e had een zogenoemd ‘pop up-profiel’. Hierbij schiet het in de laatste fase omhoog en gaat daarna in een duikvlucht op het schip af. Het 2e doel vloog zigzaggend. De Tromp haalde beide doelen uit de lucht met 2 evolved seasparrow missiles (ESSM).

(Defensie)

Video via de link.
Gaat de smart L niet ook de radars vervangen op land?
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
  Eindredactie Frontpage / Forummod woensdag 18 oktober 2017 @ 12:42:14 #43
168091 crew  Cobra4
mr. Dkut
pi_174491420
quote:
0s.gif Op woensdag 18 oktober 2017 12:19 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]

Gaat de smart L niet ook de radars vervangen op land?
Dutch Mill heeft al een SMART-L EWC GB staan ergens dacht ik.
"Any officer who goes into action without his sword is improperly dressed." - "Mad Jack" Churchill DSO MC
  Eindredactie Frontpage / Forummod vrijdag 20 oktober 2017 @ 10:07:04 #44
168091 crew  Cobra4
mr. Dkut
pi_174533350
quote:
Commando's trainen na incident niet met scherpe munitie

Commando's van het Korps Commandotroepen (KCT) trainen voorlopig niet met scherpe munitie. Aanleiding is het fatale incident bij een schietoefening in Ossendrecht, schrijft minister Dijkhoff in een brief aan de Tweede Kamer.

Vorig jaar kwam een instructeur om het leven toen hij werd geraakt door kogels die werden afgevuurd tijdens een schiettraining. In een rapport concludeerde de Onderzoeksraad voor Veiligheid dat er van alles misging bij het schietincident. Zo was onder meer het schiethuis in Ossendrecht ongeschikt.



Eerst controle

Dijkhoff zegt dat het elitekorps van de landmacht na het rapport niet meer met scherp schiet tijdens oefeningen, in ieder geval tot eind dit jaar. Eerst controleert het KCT of alle regelgeving, het lesmateriaal en de veiligheidsanalyses bij schietopleidingen volledig op orde zijn.

"Zolang niet is vastgesteld dat dit inderdaad het geval is, schiet het KCT niet met scherpe munitie bij oefeningen en trainingen", schrijft Dijkhoff.

360-gradenschiethuis

Verder staat in de brief dat het nog zeker twee jaar gaat duren voordat de commando's de beschikking krijgen over een eigen 360-gradenschiethuis. In zo'n ruimte worden met houten latjes en linnen doeken kamers nagemaakt.

"Het KCT krijgt een eigen schiethuis, met een 360-gradenschietbaan, dat voldoet aan de geldende veiligheidseisen en waar tactische schietoefeningen met scherpe munitie kunnen worden uitgevoerd."

Afgelopen juli werd besloten om de oefeningen van het Korps Commandotroepen grotendeels stil te leggen, omdat de veiligheid van de elitesoldaten niet gegarandeerd kan worden.

(NOS)
"Any officer who goes into action without his sword is improperly dressed." - "Mad Jack" Churchill DSO MC
  Eindredactie Frontpage / Forummod dinsdag 24 oktober 2017 @ 10:05:12 #45
168091 crew  Cobra4
mr. Dkut
pi_174621368
quote:
Vliegvelden Defensie krijgen vogel-radarsysteem

Het ministerie van Defensie neemt op zijn vliegbases een radarsysteem in gebruik waarmee vogels op 10 kilometer afstand kunnen worden opgemerkt. Door de radartechniek kunnen veel botsingen met vogels worden voorkomen. Dat zegt Siete Hamminga van het Haagse bedrijf dat de systemen levert.

Defensie heeft een meerjarencontract getekend voor één radar per militaire vliegbasis. Dat zijn er in Nederland zes. In Nederland vinden op militaire vliegvelden jaarlijks honderd aanvaringen plaats met vogels. In 10 procent van de gevallen leidt dat tot schade.

Met de nieuwe technologie worden de vogels sneller gedetecteerd. Voor het verjagen van de vogels worden veelal groene lasers, drones en roofvogels ingezet.

Technologie

De radartechniek werd al in de jaren tachtig van de vorige eeuw ontwikkeld, maar pas de afgelopen jaren voor het vogelprobleem in de luchtvaart, zegt Hamminga: "Normaal gesproken kan een radar alleen het geluid van grote objecten zoals vliegtuigen registeren. Vogelgeluid valt weg tegen het achtergrondgeluid. Door het filteren van de ruis zijn we nu ook in staat individuele vogelbewegingen te registeren."

Het Haagse bedrijf ging al in 2012 in zee met Schiphol en de luchthaven nam in februari 2013 de eerste radar in gebruik. Onlangs werd een overeenkomst gesloten voor de aanleg van nog eens drie systemen. De vier radars overzien alle landingsbanen van de luchthaven, waar elk jaar zo'n 350 botsingen met vogels gebeuren. Vaak leidt dit tot lange vertragingen.

Ook de luchthavens in Frankfurt, Berlijn en Kopenhagen gebruiken de techniek. Wereldwijd zijn er in de civiele luchtvaart jaarlijks ruim 20.000 aanvaringen met vogels. Ook in windmolenparken wordt de techniek gebruikt, vooral om de vogels te beschermen.

(NOS)
"Any officer who goes into action without his sword is improperly dressed." - "Mad Jack" Churchill DSO MC
  Eindredactie Frontpage / Forummod dinsdag 24 oktober 2017 @ 10:23:25 #46
168091 crew  Cobra4
mr. Dkut
pi_174621696
Marine helpt na terreuraanslag Mogadishu

Amfibisch transportschip Zr. Ms. Rotterdam levert momenteel medische hulp aan de slachtoffers van de zware bomaanslag in Mogadishu vorige week.



De marine levert op verzoek van de EU personeel en medische attributen voor een regulier VN-hospitaal. Als er geen medische ondersteuning meer nodig is, gaat het schip verder met het oorspronkelijke werk. De Rotterdam neemt inmiddels weer deel aan de EU antipiraterijmissie Atalanta en was tijdens de aanslag op zee in de buurt van de Somalische hoofdstad.

Operatie Atalanta is een door de Europese Unie geleide missie, gericht op het terugdringen van piraterij voor de kust van Somalië. Naast het verstoren van piraten in de Golf van Aden en de Indische Oceaan, vindt bescherming en escortering plaats van kwetsbare vaartuigen en schepen varend voor het Wereldvoedselprogramma van de Verenigde Naties. Nederland draagt al sinds 2009 bij aan piraterijbestrijding, zowel in EU- als NAVO-verband.



Naar verwachting keert Zr. Ms. Rotterdam begin december 2017 terug in Nederland.

(Defensie)
"Any officer who goes into action without his sword is improperly dressed." - "Mad Jack" Churchill DSO MC
  Eindredactie Frontpage / Forummod donderdag 26 oktober 2017 @ 11:35:00 #47
168091 crew  Cobra4
mr. Dkut
pi_174667646
Bauer: NAVO moet tegenstanders in cyberruimte voorblijven

De NAVO moet de cyberruimte besturen en niet andersom. Anders lopen wij achter de feiten aan. Een belangrijke manier om dat te voorkomen is samenwerken. Commandant der Strijdkrachten luitenant-admiraal Rob Bauer zei het vandaag tijdens het International Cyber Operations Symposium op het Marine Etablissement Amsterdam.

"We zijn compleet afhankelijk van digitale technologie. Een cyberaanval heeft een enorme invloed op de maatschappij en we moeten ons daartegen wapenen. Dat is niet alleen iets voor uitsluitend de strijdkrachten, maar we hebben wel een belangrijke rol bij het ontwikkelen van militaire mogelijkheden om cyberoperaties uit te voeren."

Cyberoperaties hebben wat Bauer betreft veel weg van te-mooi-om-waar-te-zijn-scenario's. "Het kan heimelijk en er hoeft geen land voor te worden binnengevallen. Je kunt binnendringen en enorme schade toebrengen. En omdat het zo weinig sporen nalaat, zijn ze uit te voeren zonder dat er een reactie volgt."



Lange voorbereidingen
Een nadeel van cyberoperaties is dat de voorbereidingen vaak lang duren en grootschalig zijn. Cyberoperaties worden altijd ontwikkeld voor een speciaal doel, een bepaalde tijd en bepaalde omstandigheden. "Gaan wapensystemen vaak lang mee, het gebruik van malware is vaak eenmalig", aldus Bauer. "Immers computersystemen worden als het goed is doorlopend bijgewerkt, en het cyberdomein is altijd in beweging."

"Een cyberaanval is dus kostbaar, complex en kost heel veel tijd", zei hij. "Nederland en de andere NAVO-landen moeten pro-actief handelen om te voorkomen dat ze het slachtoffer worden van cyberaanvallen: een geloofwaardige cyberverdediging. We moeten tegenstanders ervan overtuigen dat ze voor een dergelijk aanval op NAVO-lidstaten een hoge prijs betalen."

Samenwerking
Bauer stelde dat de NAVO zijn cybercapaciteiten moet gebruiken om conflicten te voorkomen. Er wordt veel verwacht van de strijdkrachten als het gaat om de verdediging van het grondgebied zei hij, maar ze vormen geen nationale firewall. "Daarom moeten we samenwerken met andere overheidsdiensten, de private sector en onderzoeksinstituten. Samen moeten we werken aan bewustzijn, capaciteiten uitbouwen en training. Dat kan dus betekenen dat mensen uit de cyberindustrie direct gaan samenwerken met de strijdkrachten."

Nog veel te doen
Er moet echter nog veel worden gedaan om cyberoperaties volledig te integreren in de bestaande militaire capaciteiten. Niet alleen moet de juiste apparatuur er zijn volgens Bauer, maar ook mogelijkheden om bedreigingen te herkennen en die af te slaan. En daarnaast moeten we ook kansen creëren. Niet minder belangrijk noemde hij informatie delen; tussen lidstaten en door het juiste bewustzijn te kweken bij militairen.

(Defensie)

Download:
Toespraak luitenant-admiraal Bauerop het International Cyber Operations Symposium in Amsterdam
"Any officer who goes into action without his sword is improperly dressed." - "Mad Jack" Churchill DSO MC
  Eindredactie Frontpage / Forummod zaterdag 28 oktober 2017 @ 10:41:27 #48
168091 crew  Cobra4
mr. Dkut
pi_174709194
Koning geïnformeerd over simulatortraining van helikopterbemanningen

Koning Willem-Alexander heeft zich vanmiddag verdiept in simulatoren die Defensie gebruikt om helikopterbemanningen te trainen. Ook de samenwerking tussen de militaire organisatie en civiele partijen kwam tijdens dit werkbezoek aan bod. De Koning was zowel bij het Defensie Helikopter Commando (DHC) op Vliegbasis Gilze-Rijen als bij het daar tegenover liggende kenniscentrum voor luchtvaart en industrieel onderhoud van Midpoint Brabant.



Helikopterbemanningen trainen steeds vaker in simulatoren. De echte vlieguren zijn daardoor vaker te gebruiken voor complexere scenario’s. Denk aan gezamenlijke missies met bijvoorbeeld commando’s of mariniers, met meerdere helikopters.

Special operations
De Koning kreeg nadere uitleg over dit soort special operations en de rol van simulatoren bij de opleiding. Dit niet alleen op het gebied van vliegen, maar ook voor het beveiligen van een helikopter vanuit een zijdeur. De Koning bekeek op de vliegbasis hoe dat is te trainen met een zogenoemde doorgun-simulator.

De helikoptersimulatoren zijn ondergebracht bij Midpoint Brabant, aangeduid als Gate2. Sinds vorig jaar staan daar overigens ook 2 apparaten om een C-130 Hercules en een KDC-10 ‘te vliegen’.

Initiatieven
Gate2 behoort tot het ‘Smart Industry’-programma van Midpoint Brabant, bedoeld om de economie en werkgelegenheid in de regio te versterken. Aan het programma nemen bedrijven, kennisinstellingen en de gemeentelijke en provinciale overheid deel. Naast luchtvaartgerelateerde initiatieven worden bij Gate2 innovatieprojecten ontwikkeld en uitgevoerd voor de maakindustrie. Ook ligt er een plan voor preventief onderhoud met de industrie en het verzorgen van technische opleidingen. Hierbij trekken luchtmacht en regio gezamenlijk op.

Na een rondleiding sprak de Koning met betrokken ondernemers en medewerkers van Defensie. Het ging over de verdere ontwikkeling van civiel-militaire samenwerking op het gebied van simulatie.



Toekomstmuziek
In de toekomst moet het mogelijk zijn dat verschillende helikoptercrews tegelijk op 1 locatie virtueel trainen. In dat geval zijn er meer simulatoren aan elkaar gekoppeld. Voordeel is dat crisissituaties realistischer en beter zijn te trainen. Een actie hoeft niet te worden gewijzigd door bijvoorbeeld weersomstandigheden, verboden vlieggebieden en milieubeperkingen. Nog een pluspunt is dat omwonenden van de vliegbasis minder hinder ondervinden van geluid.

Het DHC omvat 10 squadrons: 6 op Vliegbasis Gilze-Rijen, 3 op Maritiem Vliegkamp De Kooy en 1 in het Amerikaanse Fort Hood.

(Defensie)
"Any officer who goes into action without his sword is improperly dressed." - "Mad Jack" Churchill DSO MC
  Eindredactie Frontpage / Forummod donderdag 2 november 2017 @ 09:39:40 #49
168091 crew  Cobra4
mr. Dkut
pi_174819590
Commando’s krijgen nieuw gevechtstenue

Bij het Korps Commandotroepen stromen deze maand de eerste functionele gevechtstenues binnen. Het nieuwe gevechtstenue met MultiCam patroon is het resultaat van de samenwerking tussen Interservice Kenniscentrum Speciale Operaties (IKCSO) en MATLOGCO om de materieelverwerving sneller te laten verlopen. Dit als onderdeel van de onlangs formeel gestarte pilot ‘wendbaarheid’.



De functionaliteit van het nieuwe uniform is cruciaal voor het werk van de mannen. Zo is het materiaal geschikt om onder verschillende klimatologische en operationele omstandigheden te opereren. Ook kan een scherfvest worden ‘aangedaan’, zonder dat bijvoorbeeld drukknopen in het borstbeen duwen en zijn verschillende zakken en de pasvorm hierop aangepast.

Twee operationele compagnieën zijn al voorzien. Naar verwachting is eind dit jaar het ongeveer 550-koppige korps in het nieuw gestoken.



Compleet nieuw uniform

Commando’s moeten bij calamiteiten binnen 24 uur, wereldwijd, op de locatie van de calamiteit aanwezig kunnen zijn. Dat is de reden dat zij nu deze uniformen standaard verstrekt krijgen.

Voor eenheden die niet zo’n korte reactietijd hebben zijn de nieuwe functionele uniformen nog niet standaard in de persoonsgebonden uitrusting opgenomen. Als onderdeel van het DOKS (Defensie Operationeel Kleding Systeem) krijgt de krijgsmacht tussen 2020 en 2022 een compleet nieuw uniform. Ter overbrugging van 2018 tot 2020 komt er een interim oplossing voor uitzendingen. Er worden duizenden uniformen aangekocht voor specifieke eenheden en militairen die op missie gaan.

De pilots wendbaarheid moeten Defensie veranderen. Door commandanten en eenheden meer vrijheid te geven over inzet van personeel, materieel en financiën wordt Defensie wendbaarder. Dit vergt ook een andere mindset. Hierbij blijven veiligheid en rechtmatigheid altijd een randvoorwaarde.

(Defensie)
"Any officer who goes into action without his sword is improperly dressed." - "Mad Jack" Churchill DSO MC
  Eindredactie Frontpage / Forummod vrijdag 3 november 2017 @ 09:32:58 #50
168091 crew  Cobra4
mr. Dkut
pi_174839916
Spoorzoekers Korps Mariniers zoeken naar vermiste man

Een team van 15 speciaal opgeleide mariniers helpt bij de zoektocht naar een 50-jarige vermiste man. Dit gebeurt op verzoek van het Openbaar Ministerie. De zogenoemde military trackers speuren vandaag en morgen in Soest naar aanwijzingen over de locatie van de man.

Het gaat om chef-kok en horecaondernemer Edwin Takens. Hij vertrok afgelopen dinsdag van huis in zijn witte Renault Kangoo, kenteken 3-VTB-68 en is sindsdien spoorloos. Zijn auto werd teruggevonden in de buurt van Paleis Soestdijk. De politie geeft aan dat er ernstige zorgen zijn om het welzijn van de man en heeft zijn foto op de website geplaatst.

Military trackers
Military trackers zijn gespecialiseerd in het vinden en volgen van sporen. Zo letten zij op minutieuze afwijkingen in terrein en bebossing, om zo de route van personen te kunnen reconstrueren. Deze expertise wordt gebruikt in conflictgebieden, maar dus ook om politie en justitie te ondersteunen bij vermissingszaken.

Heeft u informatie?
Heeft u informatie over deze vermissing? Neem dan via 0800-6070 contact op met politie.

(Defensie)
"Any officer who goes into action without his sword is improperly dressed." - "Mad Jack" Churchill DSO MC
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')