abonnementen ibood.com bol.com Gearbest
pi_172380468
De opkomst van electrisch vervoer lijkt ondanks de flink lagere olieprijs door te zetten. Het percentage electrische voertuigen bedraagt vaak nog geen 1% van het totaal aantal voertuigen in welvarende landen. Global warming zet diverse overheden ertoe aan elektromobiliteit te stimuleren. Met de introductie van goedkopere electrische autos die een grote actieradius hebben zoals de Model 3 van Tesla kan het aantal electrische voertuigen snel stijgen. Ook de electrische fiets is bezig met een flinke opmars. De toename van elektromobiliteit kan op termijn flinke geopolitieke veranderingen te weeg brengen. Immers de afhankelijkheid van aardolie zal verder afnemen waardoor olielanden in de problemen kunnen geraken. Hoe snel en op welke wijze zal de transitie verlopen en wat voor gevolgen heeft het op diverse raakvlakken?

quote:
Tesla levert recordaantal auto's in eerste kwartaal 2017

De fabrikant van elektrische auto's Tesla heeft in het eerste kwartaal van dit jaar het record van 25.000 auto's afgeleverd, in aanloop naar de productie van de nieuwe Model 3 later dit jaar.

Analisten hadden verwacht dat de leveringen van Tesla op 24.200 wagens zouden uitkomen.

Voor de eerste helft van dit jaar heeft het Californische bedrijf van multimiljardair Elon Musk een doelstelling om 50.000 voertuigen te leveren aan klanten. De productie in de eerste drie maanden van dit jaar lag op 25.418 auto's, eveneens een record.

Tesla wil in juli zijn nieuwe goedkopere Model 3 op de markt gaan brengen. Dat zou de eerste auto van het bedrijf zijn die in massaproductie wordt genomen. Musk heeft gezegd in 2018 de productie op te willen voeren tot een half miljoen wagens.
quote:
Fietsenverkoop zakt naar laagste punt in dertig jaar

De fietsenverkoop in Nederland is in 2016 gezakt naar het laagste niveau sinds 1987. Daar staat tegenover dat de omzet uit de verkoop van nieuwe tweewielers een record bereikte, vooral door de populariteit van elektrische fietsen. Dat blijkt uit maandag gepubliceerde cijfers van RAI Vereniging, Bovag en onderzoeksbureau GfK.

Er werden vorig jaar 928.000 nieuwe fietsen verkocht, een daling van 5,7 procent ten opzichte van 2015. Daarmee nam de verkoop af tot het laagste punt in dertig jaar. Zo werden in 2007 nog 1,4 miljoen tweewielers verkocht, maar sindsdien is de verkoop elk jaar afgenomen.

E-bikes
De omzet uit de fietsenverkoop nam echter met 4,2 procent toe naar bijna 937 miljoen euro. De verkoop van e-bikes lag op 271.000 stuks, tegen 276.000 een jaar eerder. Daarmee waren de relatief dure elektrische fietsen goed voor een omzet van ruim 534 miljoen euro, bijna 57 procent van het totaal.
De gemiddelde verkoopprijs van een nieuwe fiets kwam vorig jaar voor het eerst boven de 1000 euro uit. In 2015 was dat nog 914 euro en in 2007 iets meer dan 600 euro.
q9kuBXv.png

Be3hbOP.png

https://avt.inl.gov/sites/default/files/pdf/fsev/compare.pdf
We can't afford the illusion anymore
  donderdag 13 juli 2017 @ 07:33:00 #2
8130 raptorix
THAI CHARACTER MAITAIKHU
pi_172380515
Ik ben geen millieufreak maar er zou veel meer geld gepompt moeten worden in duurzaam en goedkoop energie winnen, mocht er een goede oplossing komen dan lost dat vrijwel alle wereldproblemen op.
pi_172380523
quote:
Frontpage: 'Europa mist de boot bij elektrisch rijden'

De opkomst van elektrisch rijden is mogelijk slecht nieuws voor Europese autofabrikanten. De Europese auto-industrie is toonaangevend op het gebied van brandstofmotoren, maar bij elektrisch rijden lopen de Verenigde Staten en vooral Azië voorop, zo concludeert het economisch bureau van de ING donderdag.

Traditioneel verdienen autofabrikanten veel geld aan onderhoud en onderdelen, maar dat gaat bij elektrisch rijden veranderen. Elektromotoren zijn simpeler en bevatten veel minder onderdelen en hebben daardoor ook minder onderhoud nodig. Daardoor komen de marges onder druk te staan.

Ook vertrouwen makers van elektrische auto's veel meer op externe toeleveranciers voor elektromotoren en batterijen dan bij verbrandingsmotoren. Momenteel wordt 97 procent van de accu's voor elektrische auto's buiten Europa gemaakt. Het gros van de accu's komt uit Azië.

Volgens de sectoreconomen van de ING worden de drie voornaamste barrières voor elektrisch rijden steeds kleiner. De oplaadinfrastructuur wordt steeds beter en het bereik van de auto's groter. Verder is de verwachting dat de kosten voor elektrisch rijden in 2024 al gemiddeld gelijk zijn aan die van rijden op brandstof. In 2035 worden volgens de kenners alleen nog maar elektrische auto's gemaakt.
De elektromotoren en batterijen zijn kostbare onderdelen van een elektrische auto. Als je die als autofabrikant van 3den moet betrekken kan dat als snel ten koste van je eigen marge gaan lijkt me.
We can't afford the illusion anymore
  donderdag 13 juli 2017 @ 07:38:00 #4
8130 raptorix
THAI CHARACTER MAITAIKHU
pi_172380540
Als energie straks echt goedkoop te maken is kan dit weer worden gebruikt om direct waterstof van te maken en heb je die batterijen ook niet meer nodig.
  donderdag 13 juli 2017 @ 07:57:00 #5
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_172380636
quote:
0s.gif Op donderdag 13 juli 2017 07:38 schreef raptorix het volgende:
Als energie straks echt goedkoop te maken is kan dit weer worden gebruikt om direct waterstof van te maken en heb je die batterijen ook niet meer nodig.
Laat dat waterstof eens los. Al die energietransformaties kosten steeds een percentage.
Nobody exists on purpose.
Nobody belongs anywhere.
Everybody's gonna die.
  donderdag 13 juli 2017 @ 07:58:04 #6
8130 raptorix
THAI CHARACTER MAITAIKHU
pi_172380642
quote:
1s.gif Op donderdag 13 juli 2017 07:57 schreef SpecialK het volgende:

[..]

Laat dat waterstof eens los. Al die energietransformaties kosten steeds een percentage.
Want bij elektrisch rijden heb je geen transformatie ;) ?
  donderdag 13 juli 2017 @ 08:02:47 #7
406034 Bugno
Campione d. Mondo 91/92
pi_172380678
quote:
0s.gif Op donderdag 13 juli 2017 07:33 schreef raptorix het volgende:
Ik ben geen millieufreak maar er zou veel meer geld gepompt moeten worden in duurzaam en goedkoop energie winnen, mocht er een goede oplossing komen dan lost dat vrijwel alle wereldproblemen op.
Denk je? Het betekent het opdrogen van de enige vorm van welvaart in oa het Midden Oosten.

Ik voorspel in dat geval gigantische volksverhuizingen.
Fitter. Happier. More productive
---------------------------------------------------
If you think in terms of a year, plant a seed; if in terms of ten years, plant trees; if in terms of 100 years, teach the people. - Confucius
  donderdag 13 juli 2017 @ 08:07:08 #8
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_172380711
quote:
0s.gif Op donderdag 13 juli 2017 07:58 schreef raptorix het volgende:

[..]

Want bij elektrisch rijden heb je geen transformatie ;) ?
Minder transformaties dan wanneer je electrisch ook nog eens om gaat zetten naar waterstof.
Nobody exists on purpose.
Nobody belongs anywhere.
Everybody's gonna die.
  donderdag 13 juli 2017 @ 08:10:34 #9
92989 ..-._---_-.-
alike minds think great
pi_172380739
quote:
1s.gif Op donderdag 13 juli 2017 07:57 schreef SpecialK het volgende:

[..]

Laat dat waterstof eens los. Al die energietransformaties kosten steeds een percentage.
Jij hebt een accu die zonder energietransformatie werkt? Hoe moet ik me dat voorstellen?
ETH: 0x668f5F2F8ad8c06248129649D0E67E4fD3857bDd
BTC: 166TVspuKdFw9x9A1cVJuZWXEmbKfXzGbT
WAVES: 3PDv2zcaW9LEASEvaq4chaRvwwso9FEk1cg
  donderdag 13 juli 2017 @ 08:12:03 #10
8130 raptorix
THAI CHARACTER MAITAIKHU
pi_172380749
quote:
1s.gif Op donderdag 13 juli 2017 08:02 schreef Bugno het volgende:

[..]

Denk je? Het betekent het opdrogen van de enige vorm van welvaart in oa het Midden Oosten.

Ik voorspel in dat geval gigantische volksverhuizingen.
Want voordat daar in de jaren 60 olie werd gevonden was het 1 grote bende?
Daarnaast hebben deze landen dermate veel geld dat ze dat echt wel afdekken door ook in dit soort projecten te steken. Daarnaast moet je niet vergeten dat olie nog steeds een belangrijke grondstof is voor heel veel andere producten.
pi_172380754
quote:
0s.gif Op donderdag 13 juli 2017 07:58 schreef raptorix het volgende:

[..]

Want bij elektrisch rijden heb je geen transformatie ;) ?
Die heb je ook bij een BEV echter aanzienlijk minder dan een FCEV. Die is qua netto rendement nog slechter dan een ICE

Hydrogen-vs-EV-redlight.jpg

FCEV's zijn om meerdere redenen belachelijk voor personenvervoer.
  donderdag 13 juli 2017 @ 08:13:40 #12
8130 raptorix
THAI CHARACTER MAITAIKHU
pi_172380759
quote:
1s.gif Op donderdag 13 juli 2017 08:07 schreef SpecialK het volgende:

[..]

Minder transformaties dan wanneer je electrisch ook nog eens om gaat zetten naar waterstof.
Volgens mij is direct productie van waterstof efficienter, je hebt bij beiden 1 transmissie (optimaal gezien), maar ik meen dat waterstof efficienter is.
  donderdag 13 juli 2017 @ 08:14:28 #13
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_172380769
quote:
1s.gif Op donderdag 13 juli 2017 08:10 schreef ..-._---_-.- het volgende:

[..]

Jij hebt een accu die zonder energietransformatie werkt? Hoe moet ik me dat voorstellen?
HydrogenChart.jpg
Nobody exists on purpose.
Nobody belongs anywhere.
Everybody's gonna die.
  donderdag 13 juli 2017 @ 08:14:46 #14
92989 ..-._---_-.-
alike minds think great
pi_172380772
quote:
1s.gif Op donderdag 13 juli 2017 08:07 schreef SpecialK het volgende:

[..]

Minder transformaties dan wanneer je electrisch ook nog eens om gaat zetten naar waterstof.
Waterstof = opslag = transformatie
Accu = opslag = transformatie

Als je waterstof gebruikt om je accu op te laden heb je een punt(je). Maar ik neem aan dat je watetstof gebruikt om je motor van energie te voorzien.
ETH: 0x668f5F2F8ad8c06248129649D0E67E4fD3857bDd
BTC: 166TVspuKdFw9x9A1cVJuZWXEmbKfXzGbT
WAVES: 3PDv2zcaW9LEASEvaq4chaRvwwso9FEk1cg
  donderdag 13 juli 2017 @ 08:16:37 #15
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_172380787
quote:
0s.gif Op donderdag 13 juli 2017 08:12 schreef Revolution-NL het volgende:

[..]

Die heb je ook bij een BEV echter aanzienlijk minder dan een FCEV. Die is qua netto rendement nog slechter dan een ICE

[ afbeelding ]

FCEV's zijn om meerdere redenen belachelijk voor personenvervoer.
Kijk eens
Nobody exists on purpose.
Nobody belongs anywhere.
Everybody's gonna die.
pi_172380794
Waterstof benodigd een brandstofcel wat ook weer zijn verliezen oplevert of je moet het ordinair gebruiken in een verbrandingsmotor. Het grote volume van waterstof is ook problematisch. Het vloeibaar maken van waterstof kost veel energie als je volume sterk wilt verminderen evenals het sterk comprimeren, deze stappen zijn noodzakelijk voor een acceptabele actieradius.

[ Bericht 14% gewijzigd door Digi2 op 13-07-2017 08:22:46 ]
We can't afford the illusion anymore
  donderdag 13 juli 2017 @ 08:18:22 #17
8130 raptorix
THAI CHARACTER MAITAIKHU
pi_172380802
quote:
1s.gif Op donderdag 13 juli 2017 08:14 schreef ..-._---_-.- het volgende:

[..]

Waterstof = opslag = transformatie
Accu = opslag = transformatie

Als je waterstof gebruikt om je accu op te laden heb je een punt(je). Maar ik neem aan dat je watetstof gebruikt om je motor van energie te voorzien.
Ik dacht hier ook aan, maar ik vergat dat je voor waterstof ook elektrolyse moet toepassen, dus dat is inderdaad wel een nadeel. Wat ik nog wel wil benadrukken is dat elektrische wagens relatief zwaar zijn en dus minder efficient, bovendien zijn dit soort batterijen duur en vergen ze veel van het milieu.
  donderdag 13 juli 2017 @ 08:22:35 #18
8130 raptorix
THAI CHARACTER MAITAIKHU
pi_172380835
Overigens ben ik van mening dat zeker in stedelijk gebied auto rijden achterhaald is, wat mij betreft zouden ze bijvoorbeeld in Amsterdam binnen de ring alles autovrij mogen maken. Op die manier zou je gewoon een hoogwaardig stelsel kunnen maken met supersnelle trams.
pi_172380879
quote:
0s.gif Op donderdag 13 juli 2017 08:18 schreef raptorix het volgende:

[..]

Ik dacht hier ook aan, maar ik vergat dat je voor waterstof ook elektrolyse moet toepassen, dus dat is inderdaad wel een nadeel. Wat ik nog wel wil benadrukken is dat elektrische wagens relatief zwaar zijn en dus minder efficient, bovendien zijn dit soort batterijen duur en vergen ze veel van het milieu.
Heel ruw gerekend

Een BEV minder efficiënt door het gewicht, met een Tesla Model S 85D met +400 pk en +2000kg rijd je eenvoudig 20kWh/100km. Als je 100km rijdt dan ben je dus 20kWh + 33% verlies = 26kWh kwijt.

Bij FCEV zal het verbruik ongeveer gelijk zijn alleen ben je dan 20kWh + 80% verlies = 36kWh kwijt.

Een liter benzine bevat +/- 10kWh. Die tesla verbruikt omgerekend dus 1:40 op benzine. Kanttekening hier dat we de ravinage en het transport van van de benzine niet meerekenen terwijl we dit nu wel doen bij de BEV
  donderdag 13 juli 2017 @ 08:27:59 #20
8130 raptorix
THAI CHARACTER MAITAIKHU
pi_172380895
quote:
0s.gif Op donderdag 13 juli 2017 08:26 schreef Revolution-NL het volgende:

[..]

Heel ruw gerekend

Een BEV minder efficiënt door het gewicht, met een Tesla Model S 85D met +400 pk en +2000kg rijd je eenvoudig 20kWh/100km. Als je 100km rijdt dan ben je dus 20kWh + 33% verlies = 26kWh kwijt.

Bij FCEV zal het verbruik ongeveer gelijk zijn alleen ben je dan 20kWh + 80% verlies = 36kWh kwijt.

Een liter benzine bevat +/- 10kWh. Die tesla verbruikt omgerekend dus 1:40 op benzine. De FCEV verbruik 1:27 op benzine.
Daarom gaf ik ook aan dat waterstof pas interessant word als energie maken ook heel goedkoop word :) Zeker voor zwaarder transportmiddelen zoals auto's en bussen.
  donderdag 13 juli 2017 @ 08:40:46 #21
92989 ..-._---_-.-
alike minds think great
pi_172381063
Zo bezien zijn inderdaad wat stappen in het proces die waterstof minder efficient maken, maar dat plaatje heeft wel een bias en ik zie ook heel wat aannames.

Verlies van efficientie in de transportstap is gebaseerd op een aanname. Daar kun je wat aan doen door productie van waterstof zo dicht mogelijk bij de afnemer te doen. En ook auto's met een brandstofcel kun je van een hele kleine goedkope accu of misschien wel een vliegwiel voorzien om remenergie op te slaan. De efficientie van een brandstofcel kan verder worden opgevoerd tot ongeveer 85% als je er in slaagt de warmte die zo een brandstofcel in het gebruik genereert ook te gebruiken.
ETH: 0x668f5F2F8ad8c06248129649D0E67E4fD3857bDd
BTC: 166TVspuKdFw9x9A1cVJuZWXEmbKfXzGbT
WAVES: 3PDv2zcaW9LEASEvaq4chaRvwwso9FEk1cg
pi_172381175
quote:
0s.gif Op donderdag 13 juli 2017 08:40 schreef ..-._---_-.- het volgende:
De efficientie van een brandstofcel kan verder worden opgevoerd tot ongeveer 85% als je er in slaagt de warmte die zo een brandstofcel in het gebruik genereert ook te gebruiken.
De huidige brandstofcellen gebruiken platina-achtigen, voor de opschaling naar autos in grote aantallen is er onvoldoende van economisch beschikbaar (leidt tot enorme prijsexplosie platina-achtigen).
We can't afford the illusion anymore
  donderdag 13 juli 2017 @ 09:18:43 #23
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_172381511
Hoe de D industrie de hele electro auto aan zich voorbij liet gaan
Voor wie de D taal beheerst.
Docu is een paar jaar oud inmiddels, maar laat goed zien hoe het er in werkelijkheid mee staat.
In NL vind ik overal laadpalen, zouden er meer kunnen zijn, want ze zijn meestal bezet. Ik kan daar met één pasje overal laden. Als ik echter hier in D rondrij vind in Emmerich een laadpaal in de stad, waarvoor ik een pasje moet hebben van het gemeentelijke NUTS bedrijf, een kilometer of 15 verder in Bedburg Hau hetzelfde verhaal, daar weer een pas nodig van hun lokale NUTS bedrijf.
Dit is een land dat het moet hebben van haar auto industrie....
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_172381545
quote:
0s.gif Op donderdag 13 juli 2017 07:33 schreef Digi2 het volgende:

[..]

De elektromotoren en batterijen zijn kostbare onderdelen van een elektrische auto. Als je die als autofabrikant van 3den moet betrekken kan dat als snel ten koste van je eigen marge gaan lijkt me.
Logisch maar laten we wel wezen in Duitsland zitten ook Bosch en Siemens die prima motoren maken.

Frankrijk heeft vast ook wel een fabrikant.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_172381588
quote:
1s.gif Op donderdag 13 juli 2017 09:18 schreef Pietverdriet het volgende:
Hoe de D industrie de hele electro auto aan zich voorbij liet gaan
Voor wie de D taal beheerst.
Docu is een paar jaar oud inmiddels, maar laat goed zien hoe het er in werkelijkheid mee staat.
In NL vind ik overal laadpalen, zouden er meer kunnen zijn, want ze zijn meestal bezet. Ik kan daar met één pasje overal laden. Als ik echter hier in D rondrij vind in Emmerich een laadpaal in de stad, waarvoor ik een pasje moet hebben van het gemeentelijke NUTS bedrijf, een kilometer of 15 verder in Bedburg Hau hetzelfde verhaal, daar weer een pas nodig van hun lokale NUTS bedrijf.
Dit is een land dat het moet hebben van haar auto industrie....
De auto industrie lobbyt nog steeds flink in Duitsland (en de EU for that matter... Dieselgate anyone?). De lobby blijft ervoor zorgen dat de grote Duitse merken hun zware auto's en dito motoren blijvend kunnen afzetten. Best tegenstrijdig met de energiewende.
abonnementen ibood.com bol.com Gearbest
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')