abonnementen ibood.com bol.com Gearbest
pi_170074299
quote:
14s.gif Op vrijdag 7 april 2017 21:29 schreef Fir3fly het volgende:

[..]

Bedankt voor je intens domme bijdrage weer Bartje.
Maar stel nu: een gedachtenexperiment:

Als je nu in een elektrische auto 25 kilo aan zandzakken meeneemt in b.v. zakjes van 250 gram en je gooit elke kilometer 1 zakje naar buiten. Dan maken we die efficiencyslag ook.
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
  vrijdag 7 april 2017 @ 21:36:23 #127
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_170074330
quote:
17s.gif Op vrijdag 7 april 2017 21:33 schreef kree het volgende:

[..]

Dus..... leg het even uit, aan google het maar even, kan iedereen zich lekker makkelijk uit een discuusie houden.

Leg het maar uit dan volgens jou, met ondersteunende artikelen waarom jij dat denkt?
Waarom ik wat denk? Waarom lees je niet gewoon wat er staat?

Wat een gebrabbel :').
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
  vrijdag 7 april 2017 @ 21:36:35 #128
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_170074339
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 april 2017 21:35 schreef Bart2002 het volgende:

[..]

Maar stel nu: een gedachtenexperiment:

Als je nu in een elektrische auto 25 kilo aan zandzakken meeneemt in b.v. zakjes van 250 gram en je gooit elke kilometer 1 zakje naar buiten. Dan maken we die efficiencyslag ook.
Bedankt Bart.
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
pi_170074370
quote:
14s.gif Op vrijdag 7 april 2017 21:36 schreef Fir3fly het volgende:

[..]

Bedankt Bart.
Ja, die is leuk nietwaar? Het is precies jouw redenatie.
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
pi_170074414
quote:
13s.gif Op vrijdag 7 april 2017 21:36 schreef Fir3fly het volgende:

[..]

Waarom ik wat denk? Waarom lees je niet gewoon wat er staat?

Wat een gebrabbel :').
Ik lees wat je zei, maar moest ff wat editten enzo omdat het ineens veranderde allemaal ;')

Het punt blijft meer, waarom ben je er zo van overtuigd dat die fossiele brandstof beter is?

Of dat is het nog niet eens, en dat stuit me tegen mijn elektro hart, jij zegt dat brandstof motoren net zo efficient kunnen werken, leg dat eens uit dan?
pi_170074439
quote:
7s.gif Op vrijdag 7 april 2017 16:20 schreef Straatcommando. het volgende:

[..]

Sinds wanneer stinken 4takt brommers? Ze stoten nog altijd zooi uit ; maar het is geen tweetakt van weleer met een blauwe oliewalm
Sinds ze worden begrensd in de ontsteking. Zodra het ding 25 of 45 bereikt heeft, wordt het ontstekingstijdstip verlaat, waardoor de verbranding een stuk slechter wordt en brandstof onverbrand de motor uit komt.
.
  vrijdag 7 april 2017 @ 21:40:02 #132
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_170074452
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 april 2017 21:38 schreef kree het volgende:

[..]

Ik lees wat je zei, maar moest ff wat editten enzo omdat het ineens veranderde allemaal ;')

Het punt blijft meer, waarom ben je er zo van overtuigd dat die fossiele brandstof beter is?
Stropop.

quote:
Of dat is het nog niet eens, en dat stuit me tegen mijn elektro hart, jij zegt dat brandstof motoren net zo efficient kunnen werken, leg dat eens uit dan?
Als elektromotoren te heet worden stort de efficientie in.

Allemaal al gezegd dus lees het nog eens rustig terug.
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
pi_170074522
quote:
14s.gif Op vrijdag 7 april 2017 21:40 schreef Fir3fly het volgende:

[..]

Stropop.

[..]

Als elektromotoren te heet worden stort de efficientie in.

Allemaal al gezegd dus lees het nog eens rustig terug.
Ja dat is zo omdat jij dat denkt?
De motoren zelf zullen nl niet veel anders doen als altijd met of zonder belasting en als je het al hebt over warm lopen dan zal dat niet meer zijn als heeeeeeel weinig.

Bron van ja heb je, of denk je dat??
pi_170074650
quote:
14s.gif Op vrijdag 7 april 2017 21:00 schreef Fir3fly het volgende:

[..]

De efficientie van een elektromotor gaat omlaag zodra hij heet wordt. Tot onder de 50%. De Tesla laat dat niet toe trouwens, die gaat dan in powersave modus. De beste verbrandingsmotoren halen al 50% efficientie.

[..]

Zal best maar dat plaatje slaat natuurlijk nergens op, brandstof heeft een enorm systeem van belastingen er omheen gebouwd dat het zo duur maakt. Zodra men meer elektrisch gaat rijden wordt dat net zo hard belast (zo niet meer). Dat is ook de enige reden dat men nu elektrische auto's koopt, omdat ze simpelweg niet belast worden. Het ongemak neemt men dan maar op de koop toe.
Kwh kost maar 7ct ofzo, 11ct erop is belasting, ecotax en btw.

Maar over dat extra gewicht van de accu, een electroauto heeft brake energy recovery, dus een deel van die extra kinetische energie wordt ook weer terug gewonnen, bij mijn plofauto worden alleen de remschijven heet tijdens het afremmen.
.
pi_170074679
quote:
14s.gif Op vrijdag 7 april 2017 21:40 schreef Fir3fly het volgende:

[..]

Stropop.
Wat dat betreft lijk je verdacht veel op Piet V. Die doet dat ook als ie het niet meer weet.
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
pi_170074824
quote:
1s.gif Op vrijdag 7 april 2017 21:45 schreef Fer het volgende:

[..]

Kwh kost maar 7ct ofzo, 11ct erop is belasting, ecotax en btw.

Maar over dat extra gewicht van de accu, een electroauto heeft brake energy recovery, dus een deel van die extra kinetische energie wordt ook weer terug gewonnen, bij mijn plofauto worden alleen de remschijven heet tijdens het afremmen.
Dat ook nog inderdaad, hmms ik werk in meer het laden van die auto's industrie, maargoed, ok sta open voor meningen.

Volgens mij slaat het bovenstaande nergens op, maar ok :') dus doel op firefly enzo
  Moderator vrijdag 7 april 2017 @ 22:43:46 #137
334798 crew  Straatcommando.
Je zuster op een houtvlot
pi_170076223
quote:
1s.gif Op vrijdag 7 april 2017 21:39 schreef Fer het volgende:

[..]

Sinds ze worden begrensd in de ontsteking. Zodra het ding 25 of 45 bereikt heeft, wordt het ontstekingstijdstip verlaat, waardoor de verbranding een stuk slechter wordt en brandstof onverbrand de motor uit komt.
Klopt als een zwerende vinger. Bij tweetakt gaan ze nog een stap verder ; daar zitten proppen in de in en uitlaat. Die motor kan voor geen meter ademen en spuugt dus allemaal strontzooi de atmosfeer in.

Maar, ik ben eigenlijk wel benieuwd naar een ťcht wetenschappelijk onderzoek. Er is volgens mij een keer onderzoek gedaan en daar wordt nu van alles op gebaseerd. Ik vraag me af hoe een moderne gekatalyseerde 2takt zich houdt tov 4 taktjes. Desondanks is 2 takt wel ingehaald, 4 taktjes zijn zuiniger en slijtvaster.
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
pi_170077048
quote:
7s.gif Op vrijdag 7 april 2017 22:43 schreef Straatcommando. het volgende:

[..]

Klopt als een zwerende vinger. Bij tweetakt gaan ze nog een stap verder ; daar zitten proppen in de in en uitlaat. Die motor kan voor geen meter ademen en spuugt dus allemaal strontzooi de atmosfeer in.

Maar, ik ben eigenlijk wel benieuwd naar een ťcht wetenschappelijk onderzoek. Er is volgens mij een keer onderzoek gedaan en daar wordt nu van alles op gebaseerd. Ik vraag me af hoe een moderne gekatalyseerde 2takt zich houdt tov 4 taktjes. Desondanks is 2 takt wel ingehaald, 4 taktjes zijn zuiniger en slijtvaster.
Grootste probleem is de carburateur. De benzinedampen spoelen de oliefilm weg van de krukas/drijfstang, daarom is de mengsmering nodig. Als we de carburateur vervangen met directe injectie, kun je met een oliedruppelaar veel nauwkeuriger en zuiniger smeren, immers geen benzinedampen in de carter.

Maar wie gaat dit ontwikkelen, te weinig vraag naar. Hooguit misschien dat de markt voor rangeextenders voor electromobielen nog een vlucht neemt.
.
pi_170081340
De 1e wet van Vuurvlieg: de efficiency van een verbrandingsmotor wordt bepaald door de inhoud van de brandstoftank. Als ik dat niet goed heb begrepen dan hoor ik dat graag.
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
pi_170081945
quote:
14s.gif Op vrijdag 7 april 2017 20:29 schreef Fir3fly het volgende:

[..]

Dat is in compleet andere verhouding. Een auto met verbrandingsmotor wordt minder efficient als hij zwaarder wordt, maar in verhouding een stuk minder dan een auto met een elektromotor.
.
Dus een electroauto van 2000 kilo wordt minder efficiŽnt als er 400 kilo passagiers en bagage bijkomen in verhouding tot een fossielle verbranding koekblikje van 1000 kilo waar die 400 kilo bijkomt.

Ik wil graag eens wat cijfermatige onderbouwingen zien van jou petrolhead gekwaak hier.

Ik heb het idee dat je alleen aan het trollen bent hier.
pi_170082283
quote:
1s.gif Op zaterdag 8 april 2017 09:35 schreef Basp1 het volgende:
Ik heb het idee dat je alleen aan het trollen bent hier.
In #126 heb ik de door hem aangehaalde verschillen (in efficiency) opgelost geheel volgens zijn eigen redenatie.
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
pi_170082337
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 april 2017 09:57 schreef Bart2002 het volgende:

[..]

In #126 heb ik de door hem aangehaalde verschillen (in efficiency) opgelost geheel volgens zijn eigen redenatie.
Nou hij komt nu met een aantal beweringen, zal prima zijn, maar ben benieuwd waar ik dat dan even kan nalezen ook...
pi_170200412
quote:
Tesla werkt aan elektrische vrachtwagen

De Amerikaanse fabrikant van elektrische auto's Tesla wil in september een elektrische vrachtwagen presenteren. Dat meldde topman Elon Musk van Tesla donderdag op Twitter.

Volgens Musk heeft zijn ontwerpteam "buitengewoon goed werk'' geleverd met de vrachtwagen.

Verder wil het bedrijf uit CaliforniŽ ook zijn eigen pick-uptruck naar buiten brengen. Dat kan nog wel anderhalf tot twee jaar gaan duren, denkt Musk.
Musk gaat ondertussen in rap tempo door met het ontwikkelen van elektrische voertuigen. Hij wil eind van de zomer een elektrische vrachtwagen presenteren. Zo'n wagen heeft een shitload aan stroom nodig, hoe je dat voor elkaar krijgt zonder al te lange laadtijden verbaast me. Ik vermoed dan ook dat het om een kleinere vr8wagen zal gaan.
We can't afford the illusion anymore
pi_170201251
quote:
0s.gif Op donderdag 13 april 2017 21:30 schreef Digi2 het volgende:

[..]

Musk gaat ondertussen in rap tempo door met het ontwikkelen van elektrische voertuigen. Hij wil eind van de zomer een elektrische vrachtwagen presenteren. Zo'n wagen heeft een shitload aan stroom nodig, hoe je dat voor elkaar krijgt zonder al te lange laadtijden verbaast me. Ik vermoed dan ook dat het om een kleinere vr8wagen zal gaan.
VDL is daar ook mee bezig. Met een actieradius van 100km, bedoeld voor het op een schone manier bevoorraden van de winkels in steden.

http://nos.nl/artikel/211(...)he-vrachtwagens.html
pi_170202149
quote:
0s.gif Op donderdag 13 april 2017 21:30 schreef Digi2 het volgende:

[..]

Musk gaat ondertussen in rap tempo door met het ontwikkelen van elektrische voertuigen. Hij wil eind van de zomer een elektrische vrachtwagen presenteren. Zo'n wagen heeft een shitload aan stroom nodig, hoe je dat voor elkaar krijgt zonder al te lange laadtijden verbaast me. Ik vermoed dan ook dat het om een kleinere vr8wagen zal gaan.
Ik vind dat niet bijzonder. Het ligt veel meer voor de hand wat mij betreft. Hij kan veel meer accu's meenemen zonder dat men zich gekwetst voelt qua smaak en wat het doet voor het uiterlijk. Het zijn toch vooral "autoliefhebbers" die bijvoorbeeld een Leaf niet zien zitten om hun moverende redenen. Er speelt teveel sentiment en range anxiety mee. Ze willen hem pas als ie er retegeil uitziet en je er non-stop mee naar Zuid ItaliŽ kan rijden. Ze hebben niet door dat het straks geen keuze meer is. Dat is luxe. Maar al die dingen spelen dus met een vrachtwaggel niet.
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
  donderdag 13 april 2017 @ 22:13:55 #146
188734 Revolution-NL
VOC Mentaliteit
pi_170202163
quote:
0s.gif Op donderdag 13 april 2017 21:30 schreef Digi2 het volgende:

[..]

Musk gaat ondertussen in rap tempo door met het ontwikkelen van elektrische voertuigen. Hij wil eind van de zomer een elektrische vrachtwagen presenteren. Zo'n wagen heeft een shitload aan stroom nodig, hoe je dat voor elkaar krijgt zonder al te lange laadtijden verbaast me. Ik vermoed dan ook dat het om een kleinere vr8wagen zal gaan.
Er zijn genoeg vrachtwagens die de stad / provincie niet uitkomen. Als dat electrische trucks worden dan is dit een grote winst voor de luchtkwaliteit in steden.

Voor internationaal vrachtvervoer is een BEV niet praktisch, dan is een FCEV ideaal.

Weet iemand wat het praktijk verbruik is van een elektrische vrachtwagen in kWh/100km?
pi_170208344
Denk dat de winst enorm is. Zo'niet truck in de stad staat vrij veel stationair te draaien en veel te remmen. Allemaal efficiŽnter in een e-truck.

Als je vervolgens tijdens het inladen gelijk aan een DC charger hangt.
.
pi_170208364
Je kunt ook een mooi zonnepaneel kwijt op het dak, misschien kun je daar ook de batterij iets mee laden.
  vrijdag 14 april 2017 @ 08:36:43 #149
82396 nils7
De forumkrokodil
pi_170208521
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 april 2017 08:10 schreef MrSweets het volgende:
Je kunt ook een mooi zonnepaneel kwijt op het dak, misschien kun je daar ook de batterij iets mee laden.
Ik weet dat met de huidige beschikbare technologie je 5km per dag kan laden met een zonnepaneel op een dak van een auto. Dat schiet niet echt op.
Alleen het oppervlak wordt natuurlijk significant groter als het over de trailer wordt uitgerold.

Een electrische truck is voor transportbedrijven alleen handig voor economisch belang: is het goedkoper.
Een andere manier is dat het sneller kan voor hetzelfde geld maar gezien de snelheidslimieten is daar niet echt winst te behalen. Alleen het laden zal nu nog steeds langzamer gaan dan 'm volgooien bij de Esso.

Voor een Model S is het volgens bronnen op internet gemiddeld 4 cent per kilometer.
Omdat een Truck zwaarder is en meer moet trekken ga ik uit van een factor 6 (Omdat de gemiddelde Diesel personenwagen (1:18) ook 6x zover komt in KM's dan een truck (1:3) op een litertje diesel).
Dat betekend dat een truck dus 24 cent kost per kilometer qua stroom.
Een truck op diesel kost 44 cent per kilometer.
Omdat ik een aanname heb gemaakt rond ik de kostprijs stroom per kilometer even omhoog naar 30 cent per kilometer (voor wat marge).

In dit geval is het zo dat een elektrische truck bijna 15 cent goedkoper qua brandstrof/charge zou zijn.
En dan heb ik het ook nog niet eens over het onderhoud wat voor een elektrische auto al veel minder is dan een conventionele verbrandingsmotor auto.

Het enige punt is waar je tegenaan gaat lopen is het gewicht van de trekker (met accu's) en dat het opladen nog iets langer duurt maar als je dat kan doen in de verplichte rusttijden dan denk ik dat je een heel eind komt.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
N/A
  vrijdag 14 april 2017 @ 08:57:18 #150
82396 nils7
De forumkrokodil
pi_170208694
quote:
12s.gif Op vrijdag 7 april 2017 19:28 schreef kree het volgende:

[..]

Toch zul je zien dat die elektrische auto's terrein gaan winnen.
Die hele ontwikkeling daarin is al snel gegaan.
Zeker als er komend jaar meer betaalbare gezinsauto's komen met een redelijke actieradius.

En van verbrandingsmotoren met een beter rendement als elektromotoren die ook nog eens praktisch gebruikt kunnen worden, zie ik graag een linkje
Om eerlijk te zijn vind ik de ontwikkeling traag gaan.
Ja bij 1 bedrijf gebeurt wel genoeg ontwikkeling en die zijn ook koploper daarin.
Die trekken echt die kar.

Maar
De rest blijft wat achter, zeg gerust mijlen ver achter.
De enige concurrent die fatsoenlijk is, is de Zoe (of Leaf, zelfde ding BTW).
En de Bolt dan?
Ja leuk en aardig maar dat ding is geen Chevrolet maar een LG auto (ja LG van de tv's) maar 1 groot nadeel, hij ondersteund geen snel laden. Dus sta je een eeuwigheid (vergeleken met het supercharge netwerk van Tesla of ChaDeMO) aan de lader.

Mijn Facebook tijdlijn staat vol met elektrische auto nieuws en het meest frapante eraan vind ik dat de enige fatsoenlijk concurrentie moet komen van een Chinese Miljardair die met zijn Chinese versie van Netflix als Hobby auto's wil gaan bouwen. De financiering is ronduit dubieus (de Chinese overheid subsidieerd overigens Chinese elektrische autofabrikanten als een malle) en buiten wat prototypes is er niet zoveel (Lucid en Faraday Future, beiden gefinancierd door dezelfde persoon).

De rest van de fabrikanten laten het afweten. Ja plannen over 2020 lees ik zat: Porsche (groot aandeelhouder van VAG is overigens Qatar, met hun olie dollartjes), Mercedes, Audi etc.
Allemaal zogeheten "Model S killers" dat kan, natuurlijk misschien ook wel een terechte claim van een merk zoals Porsche. Maar tegen de tijd dat die van de productielijn gaan rollen is de Model S al weer 8 jaar oud. Herstel de Model 3, die nog uit moet gaan komen, rolt dan al weer 3 jaar uit de fabriek.

Elektrische auto's alsmede autonome auto's hebben zeker de toekomst maar die kar wordt maar door weinigen getrokken tot nu toe.
N/A
abonnementen ibood.com bol.com Gearbest
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')