Ja, speed pedelecs hebben trapondersteuning tot 45km/h.quote:Op donderdag 6 april 2017 23:48 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Ik heb zelf een electrische fiets en zodra ik boven de 25 kmh kom moet dat toch echt op eigen kracht doen want de motor ondersteunt dan niet meer. Blijkbaar zijn er ook electrische fietsen zonder dergelijk begrenzing.
Dit is wel een briljante weerlegging.quote:Op maandag 3 april 2017 18:14 schreef grimselman het volgende:
[..]
Oh wacht ik snap waar je naar toe wil. De elektrische auto heeft het meeste van zijn beschikbare energie gebruikt. Die is dan het minst efficient.
Kun je ook toepassen op verbrandingsmotoren onderling.
Auto A: rijdt 1:10 en heeft een tank van 50 liter
Auto B: rijdt 1:20 en heeft een tank van 20 liter.
Auto A verbruikt 5 liter en heeft dus 5/50 = 10% van de beschikbare energie gebruikt
Auto B verbruikt 2,5 liter en heeft dus 2,5/20 = 12,5 van de beschikbare energie gebruikt.
Auto A is dus efficienter dan auto B
Dit is wel een briljante weerlegging.quote:Op maandag 3 april 2017 18:14 schreef grimselman het volgende:
[..]
Oh wacht ik snap waar je naar toe wil. De elektrische auto heeft het meeste van zijn beschikbare energie gebruikt. Die is dan het minst efficient.
Kun je ook toepassen op verbrandingsmotoren onderling.
Auto A: rijdt 1:10 en heeft een tank van 50 liter
Auto B: rijdt 1:20 en heeft een tank van 20 liter.
Auto A verbruikt 5 liter en heeft dus 5/50 = 10% van de beschikbare energie gebruikt
Auto B verbruikt 2,5 liter en heeft dus 2,5/20 = 12,5 van de beschikbare energie gebruikt.
Auto A is dus efficienter dan auto B
Uit deze post blijkt dat men de voorkeur heeft en neigt naar groter en zwaarder.Het oude achterhaalde paradigma. Dat is logisch maar die kant moeten we juist niet op. De voorkeur doet alsof het iets is waarvoor je kunt kiezen. Maar dat idee zal ingehaald worden door de tijd.quote:Op maandag 3 april 2017 19:36 schreef Dance99Vv het volgende:
ING had pas geleden een setje vragen m.b.t. elektrisch rijden.
Kwam in het kort hierop neer dat mensen op zich best geïnteresseerd zouden zijn als de actieradius fors omhoog ging (500km) de laadtijd fors omlaag ging naar 30 min en de accu's langer meegingen.
Voor zover ik geïnformeerd ben is men ook druk bezig met deze punten, hoelang het gaat duren voordat we zover zijn weet ik niet, problemen die vorige posters naar voren brachten m.b.t. temp. en weersomstandigheden waren ook ooit eens de problemen van verbrqndingsmotoren en daar vind men dus ook wel wat op.
Wat ik storender vind m.b.t. b.v. elektrische fietsen en dat soort voertuigen is de wetgeving hier in europa waar het motortje niet meer mag zijn dan 250watt terwijl de rest van de wereld dat allang heeft losgelaten en fors hogere /betere motoren gebruikt die beginnen bij 500 tot 2000watt.
Het blijft apart dat alles al helemaal gereguleerd is terwijl de ontwikkeling nog gaande is.
Ik ben zelf best een voorstander van elektrische mobiliteit en zie de ontwikkelingen positief tegemoet. Ook wat betreft de waterstof mogelijkheden kijk ik geintereseerd toe.
Zolang olie de hoofdmoot blijft , steunen we achterlijke regiems en terrorisme, maar vooral de petrodollar.
Op eigen kracht is nog steeds geen begrenzing. Onder de juiste omstandigheden haal je op een fiets de 100 km/u nog wel.quote:Op donderdag 6 april 2017 23:48 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Ik heb zelf een electrische fiets en zodra ik boven de 25 kmh kom moet ik dat toch echt op eigen kracht doen want de motor ondersteunt dan niet meer. Blijkbaar zijn er ook electrische fietsen zonder dergelijk begrenzing.
Ik denk niet dat er veel bejaarden zijn die daarvoor kiezen. Moet je ook meteen met gele platen rijden en een helm op. Wat vrij idioot is verder, maar goed.quote:Op donderdag 6 april 2017 23:54 schreef Physsic het volgende:
[..]
Ja, speed pedelecs hebben trapondersteuning tot 45km/h.
Beppie zit niet op een stinkende kanker machine.quote:Op maandag 3 april 2017 11:21 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
[..]
Een opgeschoten knaap op een opgevoerde brommer is net zo gevaarlijk, zo niet gevaarlijker dan een grijze duif op een e-bike, maar desondanks is het beide niet al te best. Het is alleen wel touwtyfuskrom dat Björn met zijn Piaggio Zip 124 euro kan aftikken (en zijn brommer naar het RDW kan brengen om deze compleet te laten herkeuren met de strenge eisen die daar bij horen) als zijn brommertje ook maar 1 kilometer per uur te hard loopt. Vind je het gek dat die knapen er vandoor vliegen als ze de politie zien? Dat heeft toch niets meer met handhaving of veiligheid te maken man oh je kan je rijbewijs (die tegenwoordig voor de brommer ook al ruim 500+ kost) ook zo kwijtraken.
Ik herken het wel, want ik heb zelf ook een snorbrommer. Die loopt net iets over de 30 en dat is dus te hard, maar ik heb er een begrenzer ingebouwd. Ja, dat lees je goed. Een begrenzertje die ik aan en uit kan zetten zodat hij op de rollenbank net niet te hard rijdt, want dat kost me 124 euro en een ritje Lelystad (en dan moet de brommer nog in fabriekstaat zijn ook, geen decibel te hard of wat dan ook.)
En dat terwijl oom agent de bekeuring uitschrijft Beppie de buurvrouw zonder kenteken of verzekering met een noodgang voorbij komt blazen op het fietspad. Ja dat is eerlijk zeg.
En ja, helaas wel. Dat is dan nog op de fiets, maar de wilgroei van zilvergrijze pantoffel opels valt wel op. Net als de toenemende files en ongelukken trouwens.
niet gehinderd door enige inhoudelijke kennis lekker brullenquote:Op vrijdag 7 april 2017 09:24 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
Beppie zit niet op een stinkende kanker machine.
Gelukkig maar.quote:Op vrijdag 7 april 2017 09:24 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Ik denk niet dat er veel bejaarden zijn die daarvoor kiezen. Moet je ook meteen met gele platen rijden en een helm op. Wat vrij idioot is verder, maar goed.
Dat klopt. Omdat Auto A meer energie mee kan nemen voor hetzelfde gewicht.quote:Op maandag 3 april 2017 18:14 schreef grimselman het volgende:
[..]
Oh wacht ik snap waar je naar toe wil. De elektrische auto heeft het meeste van zijn beschikbare energie gebruikt. Die is dan het minst efficient.
Kun je ook toepassen op verbrandingsmotoren onderling.
Auto A: rijdt 1:10 en heeft een tank van 50 liter
Auto B: rijdt 1:20 en heeft een tank van 20 liter.
Auto A verbruikt 5 liter en heeft dus 5/50 = 10% van de beschikbare energie gebruikt
Auto B verbruikt 2,5 liter en heeft dus 2,5/20 = 12,5 van de beschikbare energie gebruikt.
Auto A is dus efficienter dan auto B
quote:Op vrijdag 7 april 2017 15:59 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Dat klopt. Omdat Auto A meer energie mee kan nemen voor hetzelfde gewicht.
Jawel, maar ik fietste liever. Daardoor kan ik tegenwoordig tot mijn spijt op eigen kracht kilometers achter stinkende snorbrommers hangen.quote:Op vrijdag 7 april 2017 14:31 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
niet gehinderd door enige inhoudelijke kennis lekker brullen
Vroeger nooit een brommertje gemogen van je ouders?
Sinds wanneer stinken 4takt brommers? Ze stoten nog altijd zooi uit ; maar het is geen tweetakt van weleer met een blauwe oliewalmquote:Op vrijdag 7 april 2017 16:16 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
Jawel, maar ik fietste liever. Daardoor kan ik tegenwoordig tot mijn spijt op eigen kracht kilometers achter stinkende snorbrommers hangen.
Alsof de tweetaktjes de wereld uit zijn en ook de 4takt meurt nog steeds, hoewel minder. Zat laatst achter een fiets met hulpmotor, dat was al helemaal feest.quote:Op vrijdag 7 april 2017 16:20 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Sinds wanneer stinken 4takt brommers? Ze stoten nog altijd zooi uit ; maar het is geen tweetakt van weleer met een blauwe oliewalm
Het gros van het tweewielerbestand is ondertussen wel 4 takt. Maar ja, ik geef je mee dat tweetakt heel erg kan stinken.quote:Op vrijdag 7 april 2017 16:26 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
Alsof de tweetaktjes de wereld uit zijn en ook de 4takt meurt nog steeds, hoewel minder. Zat laatst achter een fiets met hulpmotor, dat was al helemaal feest.
Goed antwoord. Maar het laat maar weer eens zien hoe het komt dat mensen denken dat de efficiëntie van een elektromotor zo belangrijk is terwijl dat dus niet zo is.quote:
Dat kan auto A dus niet. Je moet wel goed lezen.quote:Op vrijdag 7 april 2017 15:59 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Dat klopt. Omdat Auto A meer energie mee kan nemen voor hetzelfde gewicht.
Hier ben je gewoon expres vervelend aan het doen?quote:Op vrijdag 7 april 2017 15:59 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Dat klopt. Omdat Auto A meer energie mee kan nemen voor hetzelfde gewicht.
Heb je een rekenvoorbeeld voor mij? anders blijft het een semantische discussiequote:Op vrijdag 7 april 2017 16:32 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Goed antwoord. Maar het laat maar weer eens zien hoe het komt dat mensen denken dat de efficiëntie van een elektromotor zo belangrijk is terwijl dat dus niet zo is.
Het gaat om de praktische discussie. Mijn punt is dat mensen roepen dat de elektromotor zo geweldig is omdat de efficientie zo hoog is. Maar in de praktijk is dat dus voor het systeem als geheel niet zo relevant omdat de energieopslag inefficiënt is.quote:Op vrijdag 7 april 2017 16:46 schreef grimselman het volgende:
[..]
Heb je een rekenvoorbeeld voor mij? anders blijft het een semantische discussie
Je zult toch met cijfers moeten komem om je bewering te staven.quote:Op vrijdag 7 april 2017 17:09 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Het gaat om de praktische discussie. Mijn punt is dat mensen roepen dat de elektromotor zo geweldig is omdat de efficientie zo hoog is. Maar in de praktijk is dat dus voor het systeem als geheel niet zo relevant omdat de energieopslag inefficiënt is.
Accu is 1 zo niet de meest efficiente manier om energie op te slaan.quote:Op vrijdag 7 april 2017 17:09 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Het gaat om de praktische discussie. Mijn punt is dat mensen roepen dat de elektromotor zo geweldig is omdat de efficientie zo hoog is. Maar in de praktijk is dat dus voor het systeem als geheel niet zo relevant omdat de energieopslag inefficiënt is.
quote:Op vrijdag 7 april 2017 17:29 schreef grimselman het volgende:
[..]
Je zult toch met cijfers moeten komem om je bewering te staven.
Je wint efficientie door het gebruik van een elektromotor, je verliest door,de opslag. Welke van de twee het grootstemis bepaalt of de totale efficientie toeneemt of afneemt.
Ik kan je op een briefje geven dat een elektrisch systeem efficienter is.
Wat heeft meer energie, 1 kilo aan accu of 1 kilo benzine?quote:Op vrijdag 7 april 2017 17:30 schreef kree het volgende:
[..]
Accu is 1 zo niet de meest efficiente manier om energie op te slaan.
En wat zegt dat over de totale efficientie van het systeem?quote:Op vrijdag 7 april 2017 17:30 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
[..]
Wat heeft meer energie, 1 kilo aan accu of 1 kilo benzine?
Ja dan heb je het over gewicht. Ik heb het over energie (verlies)quote:Op vrijdag 7 april 2017 17:30 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
[..]
Wat heeft meer energie, 1 kilo aan accu of 1 kilo benzine?
Net zoals het dus niets zegt dat een elektromotor zo'n hoge efficientie heeft. Precies mijn punt, we zijn het dus eens.quote:Op vrijdag 7 april 2017 17:36 schreef grimselman het volgende:
[..]
En wat zegt dat over de totale efficientie van het systeem?
Niets. Want daarvoor moet je alle onderdelen van het systeem meenemen.
En dat is waar het om gaat in de praktijk.quote:
Niet echt. Wat meer gewicht is niet heel erg. De totale efficientie is nog steeds groter ondanks het extra gewicht.quote:Op vrijdag 7 april 2017 17:56 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
En dat is waar het om gaat in de praktijk.
Eh, nee.quote:Op vrijdag 7 april 2017 18:01 schreef kree het volgende:
[..]
Niet echt. Wat meer gewicht is niet heel erg. De totale efficientie is nog steeds groter ondanks het extra gewicht.
Of hij verder kan rijden heeft niks te maken met de efficientie van het hele systeem.quote:Op vrijdag 7 april 2017 18:05 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Eh, nee.
Neem een auto van 2000 kilo. Welke kan verder zonder te stoppen, de auto met de verbrandingsmotor of de auto met de elektromotor?
En omdat de manier van opslag zo inefficiënt is maakt dat een elektrische auto minder praktisch.quote:Op vrijdag 7 april 2017 18:12 schreef kree het volgende:
[..]
Het gaat erom hoeveel energie je erin stopt en de mate van efficientie hoe dat wordt omgezet in beweging.
Dat klopt, maar dat zal nog wel verbeteren.quote:Op vrijdag 7 april 2017 18:17 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
En omdat de manier van opslag zo inefficiënt is maakt dat een elektrische auto minder praktisch.
Dat zeggen ze allemaal.quote:Op vrijdag 7 april 2017 18:22 schreef kree het volgende:
[..]
Dat klopt, maar dat zal nog wel verbeteren.
Maar het verschil wordt alleen maar kleiner.quote:Het rendement is echter extreem hoog als je het vergelijkt met bv verbrandingsmotoren of zelfs waterstof
Verbrandingsmotoren gaan het never nooit niet winnen qua rendement over elektromotoren.quote:Op vrijdag 7 april 2017 18:23 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Dat zeggen ze allemaal.
[..]
Maar het verschil wordt alleen maar kleiner.
Soms doen ze dat al, maar zoals ik al meerdere keren heb uitgelegd is dat niet zo relevant.quote:Op vrijdag 7 april 2017 18:24 schreef kree het volgende:
[..]
Verbrandingsmotoren gaan het never nooit niet winnen qua rendement over elektromotoren.
Toch zul je zien dat die elektrische auto's terrein gaan winnen.quote:Op vrijdag 7 april 2017 18:26 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Soms doen ze dat al, maar zoals ik al meerdere keren heb uitgelegd is dat niet zo relevant.
Nee we zijn niet eens. Een volledig elektrisch aangedreven auto is efficienter dan een benzineauto. De nadelen van de energieopslag wegen niet op tegen de voordelen van de elektromotor.quote:Op vrijdag 7 april 2017 17:56 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Net zoals het dus niets zegt dat een elektromotor zo'n hoge efficientie heeft. Precies mijn punt, we zijn het dus eens.
Totdat op begint te vallen dat die actieradius nooit gehaald wordt en alleen maar lager wordt als er meer mensen in de auto gaan zitten. Wat zal het heten? #elektrogate?quote:Op vrijdag 7 april 2017 19:28 schreef kree het volgende:
[..]
Toch zul je zien dat die elektrische auto's terrein gaan winnen.
Die hele ontwikkeling daarin is al snel gegaan.
Zeker als er komend jaar meer betaalbare gezinsauto's komen met een redelijke actieradius.
Een verbrandingsmotor haalt altijd min of meer dezelfde efficiëntie in de omstandigheden. Zo gauw een elektromotor wordt gepusht duikelt de efficiëntie naar beneden. Of als het extreem warm is. Of vriest.quote:En van verbrandingsmotoren met een beter rendement als elektromotoren die ook nog eens praktisch gebruikt kunnen worden, zie ik graag een linkje
Rijdt 100 kilometer met een gemiddelde snelheid van 100 km/h met een auto van 1800kg. Verbrandingsmotor vs elektrisch. Welke auto kan daarna nog eens 100 kilometer rijden en welke niet?quote:Op vrijdag 7 april 2017 19:40 schreef grimselman het volgende:
[..]
Nee we zijn niet eens. Een volledig elektrisch aangedreven auto is efficienter dan een benzineauto. De nadelen van de energieopslag wegen niet op tegen de voordelen van de elektromotor.
Wat is dit toch allemaal voor flauwekul man? Soms lijkt het echt wel of er een draadje los zit. Als de verbrandingsmotor een benzinetank heeft waar hij 100 kilometer op kan rijden is ie leeg. Waar wil je nou eigenlijk heen met deze nonsens?quote:Op vrijdag 7 april 2017 20:20 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Rijdt 100 kilometer met een gemiddelde snelheid van 100 km/h met een auto van 1800kg. Verbrandingsmotor vs elektrisch. Welke auto kan daarna nog eens 100 kilometer rijden en welke niet?
quote:Op vrijdag 7 april 2017 20:19 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Totdat op begint te vallen dat die actieradius nooit gehaald wordt en alleen maar lager wordt als er meer mensen in de auto gaan zitten. Wat zal het heten? #elektrogate?
[..]
Een verbrandingsmotor haalt altijd min of meer dezelfde efficiëntie in de omstandigheden. Zo gauw een elektromotor wordt gepusht duikelt de efficiëntie naar beneden. Of als het extreem warm is. Of vriest.
Het is vooral zo dat de motor nauwelijks gepusht kan worden omdat de actieradius dan halveert.
Die actieradius wordt minder naarmate er meer gebruikt gaat worden in de auto, of ander rijgedrag etc etc.quote:Op vrijdag 7 april 2017 20:19 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Totdat op begint te vallen dat die actieradius nooit gehaald wordt en alleen maar lager wordt als er meer mensen in de auto gaan zitten. Wat zal het heten? #elektrogate?
[..]
Een verbrandingsmotor haalt altijd min of meer dezelfde efficiëntie in de omstandigheden. Zo gauw een elektromotor wordt gepusht duikelt de efficiëntie naar beneden. Of als het extreem warm is. Of vriest.
Het is vooral zo dat de motor nauwelijks gepusht kan worden omdat de actieradius dan halveert.
Hij heeft het over de grootte van de benzinetank. Iets anders kan ik er niet van maken. Totaal irrelevant.quote:Op vrijdag 7 april 2017 20:23 schreef kree het volgende:
Dat die verbrandingsmotor net zo effectief omgaat met de aangeboden energie is natuurlijk onzin.
Dat of het gewicht ervan en wat je ermee kunt rijden denk ik.quote:Op vrijdag 7 april 2017 20:24 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Hij heeft het over de grootte van de benzinetank. Iets anders kan ik er niet van maken. Totaal irrelevant.
Dat is in compleet andere verhouding. Een auto met verbrandingsmotor wordt minder efficient als hij zwaarder wordt, maar in verhouding een stuk minder dan een auto met een elektromotor.quote:Op vrijdag 7 april 2017 20:23 schreef kree het volgende:
[..]
Die actieradius wordt minder naarmate er meer gebruikt gaat worden in de auto, of ander rijgedrag etc etc.
Dat is niet anders als met een verbrandingsmotor....
Hoe vaak moet ik nog zeggen dat dat dus helemaal niet zo relevant is voor de praktijk?quote:Op vrijdag 7 april 2017 20:29 schreef kree het volgende:
[..]
Ik en denk jij ook hebben het over hoe je de aangeboden energie (of noem het getankte benzine) efficiënter omzet voor wat je wil bereiken, nl vooruit komen in je auto.
Dit baseer je op wat?quote:Op vrijdag 7 april 2017 20:29 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Dat is in compleet andere verhouding. Een auto met verbrandingsmotor wordt minder efficient als hij zwaarder wordt, maar in verhouding een stuk minder dan een auto met een elektromotor.
Bovendien wordt een auto met een verbrandingsmotor zuiniger naarmate men verder rijdt. Dit geldt niet voor elektromotor.
Volgens mij is dat helemaal niet zo..quote:Op vrijdag 7 april 2017 20:29 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Dat is in compleet andere verhouding. Een auto met verbrandingsmotor wordt minder efficient als hij zwaarder wordt, maar in verhouding een stuk minder dan een auto met een elektromotor.
Bovendien wordt een auto met een verbrandingsmotor zuiniger naarmate men verder rijdt. Dit geldt niet voor elektromotor.
Jep. Dat vergeten heel veel mensen vaak. Als je EV bijna leeg is zeul je een hele bak dood gewicht mee.quote:Op vrijdag 7 april 2017 20:35 schreef kree het volgende:
[..]
edit: je doelt nu op het aantal liter brandstof wat die auto kwijt is in tegenstelling tot de elektrische die hetzelfde gewicht houdt denk?
OK, ja daar maak je een punt, maar ik durf wel te beweren dat het rendement wat er is, dat nadeel dus overtreft in positieve zin.quote:Op vrijdag 7 april 2017 20:42 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Jep. Dat vergeten heel veel mensen vaak. Als je EV bijna leeg is zeul je een hele bak dood gewicht mee.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |