De efficientie van een elektromotor gaat omlaag zodra hij heet wordt. Tot onder de 50%. De Tesla laat dat niet toe trouwens, die gaat dan in powersave modus. De beste verbrandingsmotoren halen al 50% efficientie.quote:Op vrijdag 7 april 2017 20:47 schreef kree het volgende:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
https://avt.inl.gov/sites/default/files/pdf/fsev/compare.pdf
???
Dat eerste plaatje zegt eigenlijk al genoeg, vraag me af waar jij die meer efficiente verbrandingsmotor dan vandaan hebt?
Zal best maar dat plaatje slaat natuurlijk nergens op, brandstof heeft een enorm systeem van belastingen er omheen gebouwd dat het zo duur maakt. Zodra men meer elektrisch gaat rijden wordt dat net zo hard belast (zo niet meer). Dat is ook de enige reden dat men nu elektrische auto's koopt, omdat ze simpelweg niet belast worden. Het ongemak neemt men dan maar op de koop toe.quote:En vergeet ook niet, het brandstof brengen naar tankstations is ook nog eens vele malen in efficienter als het door een elektriciteitskabel laten gaan naar iedereen.
Meh nee nu ga je het over het praktische en kosten hebben, het gaat mij er meer om wat meer efficienter is om met energie om te gaan en dan verliest jouw brandstofmotor het dik, je komt niet echt met dingen die het tegenovergestelde bewerenquote:Op vrijdag 7 april 2017 21:00 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
De efficientie van een elektromotor gaat omlaag zodra hij heet wordt. Tot onder de 50%. De Tesla laat dat niet toe trouwens, die gaat dan in powersave modus. De beste verbrandingsmotoren halen al 50% efficientie.
[..]
Zal best maar dat plaatje slaat natuurlijk nergens op, brandstof heeft een enorm systeem van belastingen er omheen gebouwd dat het zo duur maakt. Zodra men meer elektrisch gaat rijden wordt dat net zo hard belast (zo niet meer). Dat is ook de enige reden dat men nu elektrische auto's koopt, omdat ze simpelweg niet belast worden. Het ongemak neemt men dan maar op de koop toe.
Ik doe niet anders.quote:Op vrijdag 7 april 2017 21:02 schreef kree het volgende:
[..]
Meh nee nu ga je het over het praktische en kosten hebben
haha ja prima, maar we hadden het even over de techniek en toekomst nu lijkt mijquote:
Nu ben je echt aan het Trollen. Je kunt met hetzelfde gemak het omgekeerde beweren. Ik vind het best interessant hoe jij denkt, beroepsmatig gezien. Maar erg veel hout snijdt het niet. "Interesting but always wrong" zoals de Engelsen dat zo mooi zeggen.quote:Op vrijdag 7 april 2017 20:29 schreef Fir3fly het volgende:
Bovendien wordt een auto met een verbrandingsmotor zuiniger naarmate men verder rijdt.
Het is dan ook onzin, misschien omdat de motor warmer is, maar dan hebben we het over een 0.00000 iets.quote:Op vrijdag 7 april 2017 21:04 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Nu ben je echt aan het Trollen. Je kunt met hetzelfde gemak het omgekeerde beweren.
Hij heeft het over de grootte van de benzinetank waardoor de verbrandingsmotor efficiënter is en naarmate die leeg gaat hij zuiniger wordt door minder gewicht. En natuurlijk is ie het zuinigst als de tank leeg is. Daarin is de verbrandingsmotor uniek en onverslaanbaar. Het is onzin van de bovenste plank verpakt als diep denkwerk.quote:Op vrijdag 7 april 2017 21:08 schreef kree het volgende:
[..]
Het is dan ook onzin, misschien omdat de motor warmer is, maar dan hebben we het over een 0.00000 iets.
Dat elektromotoren minder efficient worden als ze warmer zijn is hetzelfde, dus geen relevante factor lijkt mij,
Yepquote:Op vrijdag 7 april 2017 21:11 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Hij heeft het over de grootte van de benzinetank waardoor de verbrandingsmotor efficiënter is en naarmate die leeg gaat hij zuiniger wordt door minder gewicht. En natuurlijk is ie het zuinigst als de tank leeg is. Daarin is de verbrandingsmotor uniek en onverslaanbaar. Het is onzin van de bovenste plank verpakt als diep denkwerk.
Al die volstrekt bespottelijke in-efficiëntie van de verbrandingsmotor is nooit echt een issue geweest wegens het laaghangende fruit: spotgoedkope energie in de vorm van benzine. Niets behalve een private kernreactor onder de motorkap kan daar tegenop. Aan die spotgoedkope energie komt een einde. En dan wordt verstandig omgaan met wat er nog is wel belangrijk. We moeten naar lichter en langzamer. Vuurvlieg is een petrolhead die dat niet gelooft omdat ie dat niet wil.quote:Op vrijdag 7 april 2017 21:16 schreef kree het volgende:
[..]
Yep
Een verbrandingsmotor is al niet efficienter, want voel die hitte van die motor maar eens, die dan ook nog eens extra gekoeld moet worden wat weer meer kost, (zie plaatje van onderdelen) een elektromotor heeft dat niet nodig.
Dat komt omdat het al het bijna meest efficiente is van energie overbrengen, nl magnetisch en niet met tandwielen en kettingriemen etc blabla.
Verbrandingsmotoren worden steeds efficiënter.quote:Op vrijdag 7 april 2017 21:04 schreef kree het volgende:
[..]
haha ja prima, maar we hadden het even over de techniek en toekomst nu lijkt mij
Wegwezen, idioot. Dit gaat jou ver boven de pet.quote:Op vrijdag 7 april 2017 21:04 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Nu ben je echt aan het Trollen. Je kunt met hetzelfde gemak het omgekeerde beweren. Ik vind het best interessant hoe jij denkt, beroepsmatig gezien. Maar erg veel hout snijdt het niet. "Interesting but always wrong" zoals de Engelsen dat zo mooi zeggen.
Ja? Waar blijkt dat uit?quote:Op vrijdag 7 april 2017 21:24 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Verbrandingsmotoren worden steeds efficiënter.
Je hebt echt geen idee waar je het over hebt volgens mij.quote:Op vrijdag 7 april 2017 21:08 schreef kree het volgende:
[..]
Het is dan ook onzin, misschien omdat de motor warmer is, maar dan hebben we het over een 0.00000 iets.
Dat elektromotoren minder efficient worden als ze warmer zijn is hetzelfde, dus geen relevante factor lijkt mij,
Maar hij weegt ook 25 kg meer met een volle tank. Hij is dus het zuinigst met een lege tank. Good thinking.quote:Op vrijdag 7 april 2017 21:26 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Je hebt echt geen idee waar je het over hebt volgens mij.
25 kg brandstof verbrand is een auto die 25 kg minder weegt.
Yep en wat levert dat op tegenover de zeg maar 50% energie geteanked in een brandstof auto en vervolgens hetzelfde in die elektro auto? die dat met 80% effectief ook gebruikt om je voort te bewegen?quote:Op vrijdag 7 april 2017 21:26 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Je hebt echt geen idee waar je het over hebt volgens mij.
25 kg brandstof verbrand is een auto die 25 kg minder weegt.
Een auto met elektromotor wordt niet minder zwaar naarmate men verder rijdt.quote:Op vrijdag 7 april 2017 21:27 schreef kree het volgende:
[..]
Yep en wat levert dat op tegenover de zeg maar 50% energie geteanked in een brandstof auto en vervolgens hetzelfde in die elektro auto? die dat met 80% effectief ook gebruikt om je voort te bewegen?
Bedankt voor je intens domme bijdrage weer Bartje.quote:Op vrijdag 7 april 2017 21:27 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Maar hij weegt ook 25 kg meer met een volle tank. Hij is dus het zuinigst met een lege tank. Good thinking.
Jah dag ;') kom op zeg formule 1 ik heb daar geen zin in, dat is dingen die sowieso nog niet eens in de markt zijn, elektrisch rijden wel, doe eens een samenvatting van hoe dat nu werkt hier in de praktijk, zo praat ik nl wel, van wat er nu kan.quote:Op vrijdag 7 april 2017 21:28 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Google eens, zou ik zeggen.
https://arstechnica.com/c(...)ed-efficiency-gains/
Ja duh, daar waren we het met elkaar over eens, dat wil niet zeggen dat die auto minder efficient met zijn energie omgaat.quote:Op vrijdag 7 april 2017 21:29 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Een auto met elektromotor wordt niet minder zwaar naarmate men verder rijdt.
quote:Op vrijdag 7 april 2017 21:30 schreef kree het volgende:
[..]
Jah dag ;') kom op zeg formule 1 ik heb daar geen zin in, dat is dingen die sowieso nog niet eens in de markt zijn,
quote:Op vrijdag 7 april 2017 21:04 schreef kree het volgende:
[..]
haha ja prima, maar we hadden het even over de techniek en toekomst nu lijkt mij
Wat is nou de crux, de clue? Die bijdrage is even dom als die van jezelf. Alleen keer ik het om. Wat ook prima kan. Ondertussen gaat het nergens over.quote:Op vrijdag 7 april 2017 21:29 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Bedankt voor je intens domme bijdrage weer Bartje.
Zeg ik ook niet. Dit je hele probleem, je leest niet wat ik schrijf maar verzint er zelf van alles bij.quote:Op vrijdag 7 april 2017 21:31 schreef kree het volgende:
[..]
Ja duh, daar waren we het met elkaar over eens, dat wil niet zeggen dat die auto minder efficient met zijn energie omgaat.
Dus..... leg het even uit, aan google het maar even, kan iedereen zich lekker makkelijk uit een discuusie houden.quote:Op vrijdag 7 april 2017 21:32 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Zeg ik ook niet. Dit je hele probleem, je leest niet wat ik schrijf maar verzint er zelf van alles bij.
Maar stel nu: een gedachtenexperiment:quote:Op vrijdag 7 april 2017 21:29 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Bedankt voor je intens domme bijdrage weer Bartje.
Waarom ik wat denk? Waarom lees je niet gewoon wat er staat?quote:Op vrijdag 7 april 2017 21:33 schreef kree het volgende:
[..]
Dus..... leg het even uit, aan google het maar even, kan iedereen zich lekker makkelijk uit een discuusie houden.
Leg het maar uit dan volgens jou, met ondersteunende artikelen waarom jij dat denkt?
Bedankt Bart.quote:Op vrijdag 7 april 2017 21:35 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Maar stel nu: een gedachtenexperiment:
Als je nu in een elektrische auto 25 kilo aan zandzakken meeneemt in b.v. zakjes van 250 gram en je gooit elke kilometer 1 zakje naar buiten. Dan maken we die efficiencyslag ook.
Ja, die is leuk nietwaar? Het is precies jouw redenatie.quote:
Ik lees wat je zei, maar moest ff wat editten enzo omdat het ineens veranderde allemaal ;')quote:Op vrijdag 7 april 2017 21:36 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Waarom ik wat denk? Waarom lees je niet gewoon wat er staat?
Wat een gebrabbel .
Sinds ze worden begrensd in de ontsteking. Zodra het ding 25 of 45 bereikt heeft, wordt het ontstekingstijdstip verlaat, waardoor de verbranding een stuk slechter wordt en brandstof onverbrand de motor uit komt.quote:Op vrijdag 7 april 2017 16:20 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Sinds wanneer stinken 4takt brommers? Ze stoten nog altijd zooi uit ; maar het is geen tweetakt van weleer met een blauwe oliewalm
Stropop.quote:Op vrijdag 7 april 2017 21:38 schreef kree het volgende:
[..]
Ik lees wat je zei, maar moest ff wat editten enzo omdat het ineens veranderde allemaal ;')
Het punt blijft meer, waarom ben je er zo van overtuigd dat die fossiele brandstof beter is?
Als elektromotoren te heet worden stort de efficientie in.quote:Of dat is het nog niet eens, en dat stuit me tegen mijn elektro hart, jij zegt dat brandstof motoren net zo efficient kunnen werken, leg dat eens uit dan?
Ja dat is zo omdat jij dat denkt?quote:Op vrijdag 7 april 2017 21:40 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Stropop.
[..]
Als elektromotoren te heet worden stort de efficientie in.
Allemaal al gezegd dus lees het nog eens rustig terug.
Kwh kost maar 7ct ofzo, 11ct erop is belasting, ecotax en btw.quote:Op vrijdag 7 april 2017 21:00 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
De efficientie van een elektromotor gaat omlaag zodra hij heet wordt. Tot onder de 50%. De Tesla laat dat niet toe trouwens, die gaat dan in powersave modus. De beste verbrandingsmotoren halen al 50% efficientie.
[..]
Zal best maar dat plaatje slaat natuurlijk nergens op, brandstof heeft een enorm systeem van belastingen er omheen gebouwd dat het zo duur maakt. Zodra men meer elektrisch gaat rijden wordt dat net zo hard belast (zo niet meer). Dat is ook de enige reden dat men nu elektrische auto's koopt, omdat ze simpelweg niet belast worden. Het ongemak neemt men dan maar op de koop toe.
Wat dat betreft lijk je verdacht veel op Piet V. Die doet dat ook als ie het niet meer weet.quote:
Dat ook nog inderdaad, hmms ik werk in meer het laden van die auto's industrie, maargoed, ok sta open voor meningen.quote:Op vrijdag 7 april 2017 21:45 schreef Fer het volgende:
[..]
Kwh kost maar 7ct ofzo, 11ct erop is belasting, ecotax en btw.
Maar over dat extra gewicht van de accu, een electroauto heeft brake energy recovery, dus een deel van die extra kinetische energie wordt ook weer terug gewonnen, bij mijn plofauto worden alleen de remschijven heet tijdens het afremmen.
Klopt als een zwerende vinger. Bij tweetakt gaan ze nog een stap verder ; daar zitten proppen in de in en uitlaat. Die motor kan voor geen meter ademen en spuugt dus allemaal strontzooi de atmosfeer in.quote:Op vrijdag 7 april 2017 21:39 schreef Fer het volgende:
[..]
Sinds ze worden begrensd in de ontsteking. Zodra het ding 25 of 45 bereikt heeft, wordt het ontstekingstijdstip verlaat, waardoor de verbranding een stuk slechter wordt en brandstof onverbrand de motor uit komt.
Grootste probleem is de carburateur. De benzinedampen spoelen de oliefilm weg van de krukas/drijfstang, daarom is de mengsmering nodig. Als we de carburateur vervangen met directe injectie, kun je met een oliedruppelaar veel nauwkeuriger en zuiniger smeren, immers geen benzinedampen in de carter.quote:Op vrijdag 7 april 2017 22:43 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Klopt als een zwerende vinger. Bij tweetakt gaan ze nog een stap verder ; daar zitten proppen in de in en uitlaat. Die motor kan voor geen meter ademen en spuugt dus allemaal strontzooi de atmosfeer in.
Maar, ik ben eigenlijk wel benieuwd naar een écht wetenschappelijk onderzoek. Er is volgens mij een keer onderzoek gedaan en daar wordt nu van alles op gebaseerd. Ik vraag me af hoe een moderne gekatalyseerde 2takt zich houdt tov 4 taktjes. Desondanks is 2 takt wel ingehaald, 4 taktjes zijn zuiniger en slijtvaster.
Dus een electroauto van 2000 kilo wordt minder efficiënt als er 400 kilo passagiers en bagage bijkomen in verhouding tot een fossielle verbranding koekblikje van 1000 kilo waar die 400 kilo bijkomt.quote:Op vrijdag 7 april 2017 20:29 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Dat is in compleet andere verhouding. Een auto met verbrandingsmotor wordt minder efficient als hij zwaarder wordt, maar in verhouding een stuk minder dan een auto met een elektromotor.
.
In #126 heb ik de door hem aangehaalde verschillen (in efficiency) opgelost geheel volgens zijn eigen redenatie.quote:Op zaterdag 8 april 2017 09:35 schreef Basp1 het volgende:
Ik heb het idee dat je alleen aan het trollen bent hier.
Nou hij komt nu met een aantal beweringen, zal prima zijn, maar ben benieuwd waar ik dat dan even kan nalezen ook...quote:Op zaterdag 8 april 2017 09:57 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
In #126 heb ik de door hem aangehaalde verschillen (in efficiency) opgelost geheel volgens zijn eigen redenatie.
Musk gaat ondertussen in rap tempo door met het ontwikkelen van elektrische voertuigen. Hij wil eind van de zomer een elektrische vrachtwagen presenteren. Zo'n wagen heeft een shitload aan stroom nodig, hoe je dat voor elkaar krijgt zonder al te lange laadtijden verbaast me. Ik vermoed dan ook dat het om een kleinere vr8wagen zal gaan.quote:Tesla werkt aan elektrische vrachtwagen
De Amerikaanse fabrikant van elektrische auto's Tesla wil in september een elektrische vrachtwagen presenteren. Dat meldde topman Elon Musk van Tesla donderdag op Twitter.
Volgens Musk heeft zijn ontwerpteam "buitengewoon goed werk'' geleverd met de vrachtwagen.
Verder wil het bedrijf uit Californië ook zijn eigen pick-uptruck naar buiten brengen. Dat kan nog wel anderhalf tot twee jaar gaan duren, denkt Musk.
VDL is daar ook mee bezig. Met een actieradius van 100km, bedoeld voor het op een schone manier bevoorraden van de winkels in steden.quote:Op donderdag 13 april 2017 21:30 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Musk gaat ondertussen in rap tempo door met het ontwikkelen van elektrische voertuigen. Hij wil eind van de zomer een elektrische vrachtwagen presenteren. Zo'n wagen heeft een shitload aan stroom nodig, hoe je dat voor elkaar krijgt zonder al te lange laadtijden verbaast me. Ik vermoed dan ook dat het om een kleinere vr8wagen zal gaan.
Ik vind dat niet bijzonder. Het ligt veel meer voor de hand wat mij betreft. Hij kan veel meer accu's meenemen zonder dat men zich gekwetst voelt qua smaak en wat het doet voor het uiterlijk. Het zijn toch vooral "autoliefhebbers" die bijvoorbeeld een Leaf niet zien zitten om hun moverende redenen. Er speelt teveel sentiment en range anxiety mee. Ze willen hem pas als ie er retegeil uitziet en je er non-stop mee naar Zuid Italië kan rijden. Ze hebben niet door dat het straks geen keuze meer is. Dat is luxe. Maar al die dingen spelen dus met een vrachtwaggel niet.quote:Op donderdag 13 april 2017 21:30 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Musk gaat ondertussen in rap tempo door met het ontwikkelen van elektrische voertuigen. Hij wil eind van de zomer een elektrische vrachtwagen presenteren. Zo'n wagen heeft een shitload aan stroom nodig, hoe je dat voor elkaar krijgt zonder al te lange laadtijden verbaast me. Ik vermoed dan ook dat het om een kleinere vr8wagen zal gaan.
Er zijn genoeg vrachtwagens die de stad / provincie niet uitkomen. Als dat electrische trucks worden dan is dit een grote winst voor de luchtkwaliteit in steden.quote:Op donderdag 13 april 2017 21:30 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Musk gaat ondertussen in rap tempo door met het ontwikkelen van elektrische voertuigen. Hij wil eind van de zomer een elektrische vrachtwagen presenteren. Zo'n wagen heeft een shitload aan stroom nodig, hoe je dat voor elkaar krijgt zonder al te lange laadtijden verbaast me. Ik vermoed dan ook dat het om een kleinere vr8wagen zal gaan.
Ik weet dat met de huidige beschikbare technologie je 5km per dag kan laden met een zonnepaneel op een dak van een auto. Dat schiet niet echt op.quote:Op vrijdag 14 april 2017 08:10 schreef MrSweets het volgende:
Je kunt ook een mooi zonnepaneel kwijt op het dak, misschien kun je daar ook de batterij iets mee laden.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.N/A
Disclaimer: ik ben geen expert maar shitposter, dit is geen advies en aan deze post zijn geen rechten te ontlenen
Om eerlijk te zijn vind ik de ontwikkeling traag gaan.quote:Op vrijdag 7 april 2017 19:28 schreef kree het volgende:
[..]
Toch zul je zien dat die elektrische auto's terrein gaan winnen.
Die hele ontwikkeling daarin is al snel gegaan.
Zeker als er komend jaar meer betaalbare gezinsauto's komen met een redelijke actieradius.
En van verbrandingsmotoren met een beter rendement als elektromotoren die ook nog eens praktisch gebruikt kunnen worden, zie ik graag een linkje
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |