abonnement Unibet Coolblue
pi_168887341
'Bedrijf achter OV-chipkaart maakt miljoenen winst'
http://nos.nl/artikel/215(...)miljoenen-winst.html

De OV-chipkaart heeft zich ontwikkeld tot een ware geldmachine. In vijf jaar tijd maakte Translink, het bedrijf achter het ov-pasje, 55 miljoen euro winst met de plastic kaartjes.
http://www.ad.nl/nieuws/o(...)-vijf-jaar~ab43362d/

Elke vijf jaar een nieuw plastic kaartje kopen a 7,50 euro, (productiekosten 80 cent) terwijl dat kaartje nog lang niet op is. In het buitenland blijft zo'n pas veel langer geldig.
Bijkomend probleem: ophoping plastic soep.
  dinsdag 14 februari 2017 @ 07:15:16 #2
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_168887352
Een door de overheid gefaciliteerd monopolie met een prijsgarantie. Wat verwacht je anders?
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_168887359
55 miljoen winst in 5 jaar is toch niet gigantisch?
pi_168887362
Ik verwacht dat topambtenaren een belletje plegen naar het buitenland om vergelijkingen te maken zodat de burger niet gepiepeld wordt. Hoe kan ik het verwachten.
pi_168887364
quote:
Geld OV-chipkaart terugvragen wordt simpel en gratis
donderdag 2 februari 2017

Reizigers moeten eenvoudig hun geld terug kunnen krijgen wat op hun ov-chipkaart staat, zonder daarvoor te moeten betalen. Dat meldt staatssecretaris Dijksma aan de Tweede Kamer, naar aanleiding van kamervragen van VVD-Kamerlid Betty de Boer.

Het Algemeen Dagblad meldde eerder deze week dat 5 miljoen euro op verlopen ov-chipkaarten niet is teruggevraagd. Alleen vaste klanten van NS krijgen nu automatisch hun geld terug als de ov-chipkaart is verlopen. Translink zelf, de uitgever van de ov-chipkaart doet dat momenteel nooit. Zelfs niet als een reiziger gebruik maakt van automatisch opwaarderen. Translink moet straks het restsaldo altijd bij een persoonlijke ov-chipkaart automatisch gaan terugstorten.

De procedure om nu geld terug te krijgen is met name bij een anonieme ov-chipkaart omslachtig, er moet een formulier op de post met de OV-chipkaart. Dijksma heeft Translink nu opgedragen om de procedure om je geld terug te vragen te versimpelen. "Het geld op de OV-chipkaarten is van de reiziger. Ik vind het daarom logisch dat het zo makkelijk mogelijk moet zijn om vergeten geld terug te krijgen. Mensen moeten bij wijze van spreken met één druk op de knop weer kunnen beschikken over hun eigen geld. En dit moet gratis zijn''.

Op dit moment kost het 1 euro om saldo terug te krijgen van een actieve ov-chipkaart. Die kosten mag Translink van de staatssecretaris in de toekomst niet meer in rekening brengen. Geld terugvragen kan straks eenvoudig via de kaartautomaat, die krijgen een terugstortfunctie.
When the student is ready, the teacher will appear.
When the student is truly ready, the teacher will disappear.
  dinsdag 14 februari 2017 @ 07:18:01 #6
406034 Bugno
Campione d. Mondo 91/92
pi_168887366
Krijg er zelfs een nieuws-alert van :')
Fitter. Happier. More productive
---------------------------------------------------
If you think in terms of a year, plant a seed; if in terms of ten years, plant trees; if in terms of 100 years, teach the people. - Confucius
pi_168887368
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 februari 2017 07:16 schreef TheJanitor het volgende:
55 miljoen winst in 5 jaar is toch niet gigantisch?
Op een omzet van 80 miljoen euro, behaalde Translink in 2015 inclusief een belastingvoordeel bijna 19 miljoen euro winst. Dat is een rendement dat vergelijkbaar is met dat van Apple.
http://www.ad.nl/nieuws/o(...)-vijf-jaar~ab43362d/
  dinsdag 14 februari 2017 @ 07:23:00 #8
358523 IkStampOpTacos
Tacostamper extraordinaire
pi_168887380
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 februari 2017 07:18 schreef Loekie1 het volgende:

[..]

Op een omzet van 80 miljoen euro, behaalde Translink in 2015 inclusief een belastingvoordeel bijna 19 miljoen euro winst. Dat is een rendement dat vergelijkbaar is met dat van Apple.
http://www.ad.nl/nieuws/o(...)-vijf-jaar~ab43362d/
ja en? Boeiend. Ze keren die winst weer uit als dividend.
It's my life, it's now or never, I ain't gonna live forever.
-
Headstrong to take on anyone.
  dinsdag 14 februari 2017 @ 07:27:45 #9
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_168887397
quote:
1s.gif Op dinsdag 14 februari 2017 07:23 schreef IkStampOpTacos het volgende:

[..]

ja en? Boeiend. Ze keren die winst weer uit als dividend.
Sorry hoor, maar wil je met dit soort onderbouwingen gewoon wegblijven? Ik wil graag hard roepen dat alles belachelijk is en dat de hoge here met hun witte boorden zichzelf verrijken. :(
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
  dinsdag 14 februari 2017 @ 07:40:59 #10
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_168887446
quote:
1s.gif Op dinsdag 14 februari 2017 07:23 schreef IkStampOpTacos het volgende:

[..]

ja en? Boeiend. Ze keren die winst weer uit als dividend.
Als de afspraak inderdaad is dat er kostendekkend moet worden gewerkt en dat er geen winst gemaakt mag worden is het wel vreemd dat dit toch gedaan is.
Wordt als iemand die voortdurend dood is. De ware volgeling van bushidõ sterft elke ochtend en avond opnieuw. En wordt niet gehinderd door angst voor de dood. Yamamoto Tsunetomo's hagakure.
  dinsdag 14 februari 2017 @ 07:43:55 #11
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_168887463
Bedrijven maken winst :o wat schokkend :o Dat dit mag in Nederland :o
"For the man sound of body and serene of mind, there is no such thing as bad weather; Every day has its beauty. And storms which whip the blood, do make it pulse more vigorously."
pi_168887465
quote:
1s.gif Op dinsdag 14 februari 2017 07:23 schreef IkStampOpTacos het volgende:

[..]

ja en? Boeiend. Ze keren die winst weer uit als dividend.
Nou en?
  dinsdag 14 februari 2017 @ 07:45:32 #13
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_168887477
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 februari 2017 07:43 schreef Dven het volgende:
Bedrijven maken winst :o wat schokkend :o Dat dit mag in Nederland :o
Als het gebeurd tegen de afspraken in dan is er wel wat aan de hand.
Wordt als iemand die voortdurend dood is. De ware volgeling van bushidõ sterft elke ochtend en avond opnieuw. En wordt niet gehinderd door angst voor de dood. Yamamoto Tsunetomo's hagakure.
pi_168887596
Tsja als burger word je in de poeperd genomen, dit is weer een goed voorbeeld
pi_168887770
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 februari 2017 07:43 schreef Dven het volgende:
Bedrijven maken winst :o wat schokkend :o Dat dit mag in Nederland :o
Nederlandse bedrijven die winst maken zijn rovers en racisten.
Ô mon citoyens vous serez unis.
pi_168887795
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 februari 2017 08:26 schreef HSG het volgende:

[..]

Nederlandse bedrijven die winst maken zijn rovers en racisten.
Zo is het en niet anders.
  dinsdag 14 februari 2017 @ 08:38:43 #17
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_168887906
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 februari 2017 08:26 schreef HSG het volgende:

[..]

Nederlandse bedrijven die winst maken zijn rovers en racisten.
Bedrijven zijn geen liefdadigheidsinstellingen. Maar de OV chip kaart is een idee van de overheid. En zou daar de schuld neerleggen.
Wordt als iemand die voortdurend dood is. De ware volgeling van bushidõ sterft elke ochtend en avond opnieuw. En wordt niet gehinderd door angst voor de dood. Yamamoto Tsunetomo's hagakure.
  dinsdag 14 februari 2017 @ 08:40:04 #18
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_168887921
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 februari 2017 07:45 schreef Megumi het volgende:

[..]

Als het gebeurd tegen de afspraken in dan is er wel wat aan de hand.
Er zit een verschil tussen winst maken en een winstoogmerk hebben he :*
"For the man sound of body and serene of mind, there is no such thing as bad weather; Every day has its beauty. And storms which whip the blood, do make it pulse more vigorously."
  dinsdag 14 februari 2017 @ 08:41:39 #19
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_168887943
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 februari 2017 08:40 schreef Dven het volgende:

[..]

Er zit een verschil tussen winst maken en een winstoogmerk hebben he :*
Eigenlijk zie ik de OV kaart als de zoveelste ICT ramp bedacht door de overheid. Maar dat is off topic.
Wordt als iemand die voortdurend dood is. De ware volgeling van bushidõ sterft elke ochtend en avond opnieuw. En wordt niet gehinderd door angst voor de dood. Yamamoto Tsunetomo's hagakure.
pi_168887967
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 februari 2017 07:18 schreef Loekie1 het volgende:

[..]

Op een omzet van 80 miljoen euro, behaalde Translink in 2015 inclusief een belastingvoordeel bijna 19 miljoen euro winst. Dat is een rendement dat vergelijkbaar is met dat van Apple.
http://www.ad.nl/nieuws/o(...)-vijf-jaar~ab43362d/
Wat dacht je dan, dat ze het voor niets doen? Het belangrijkste is of zij voor een fatsoenlijke prijs leveren wat is afgesproken. Als ze dat doen is winst maken geen probleem. Alleen als een ander hetzelfde voor veel minder kan... tsja... Maar als deze chipkaart honderden miljoenen aan kosten bespaart, maar een bedrijfje er best geld mee verdienen.

Bovendien, als de overheid het zelf doet kost het 3x zo veel en maakt er niemand winst...
Whatever...
pi_168887980
quote:
Connexxion verkoopt aandeelhouderschap, nieuwe verdeling: NS (68,75%), GVB (12,5%), RET (12,5%), HTM (6,25%).
Bron: https://www.translink.nl/nl-NL/Over-ons/Geschiedenis

Het is gewoon een staatsbedrijf! Dus iedereen niet gaat haten op private ondernemingen die teveel winst maken. Dit komt vooral omdat het een monopolie vanuit de overheid is.
pi_168887991
Toevallig verloopt mijn kaart dit jaar. En dat ding is nog echt in goede staat (gebruik hem niet zo vaak).Ik ' baal' er dan ook best wel van dat ik dat ding moet weggooien en voor ¤ 7,50 weer een nieuwe aan moet schaffen.
Ik kan ¤ 7,50 prima missen. Maar het is niet nodig.
pi_168887998
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 februari 2017 08:43 schreef Spanky78 het volgende:

[..]

...
Bovendien, als de overheid het zelf doet kost het 3x zo veel en maakt er niemand winst...
De overheid doet het dus zelf, want Translink is van de overheid (via NS en GVB). Wat een hazen.
pi_168888020
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 februari 2017 08:44 schreef NightH4wk het volgende:

[..]

Bron: https://www.translink.nl/nl-NL/Over-ons/Geschiedenis

Het is gewoon een staatsbedrijf! Dus iedereen niet gaat haten op private ondernemingen die teveel winst maken. Dit komt vooral omdat het een monopolie vanuit de overheid is.
Het is geen staatsbedrijf. Commerciële bedrijven zijn ook aandeelhouder.
pi_168888086
Die 55M winst is geen probleem, als het weer terugstroomt in het OV. Maar vermoedelijk blijft het gewoon aan de strijkstok hangen.

En nee, 100% eigendom van de OV bedrijven, betekent niet automatisch dat het wordt geinvesteerd in rollend materieel of personeel.
.
  dinsdag 14 februari 2017 @ 08:52:56 #26
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_168888119
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 februari 2017 08:44 schreef NightH4wk het volgende:

[..]

Bron: https://www.translink.nl/nl-NL/Over-ons/Geschiedenis

Het is gewoon een staatsbedrijf! Dus iedereen niet gaat haten op private ondernemingen die teveel winst maken. Dit komt vooral omdat het een monopolie vanuit de overheid is.
NS, GVB, RET en de HTM staatsbedrijven? :D _O-
"For the man sound of body and serene of mind, there is no such thing as bad weather; Every day has its beauty. And storms which whip the blood, do make it pulse more vigorously."
  dinsdag 14 februari 2017 @ 08:53:09 #27
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_168888121
quote:
1s.gif Op dinsdag 14 februari 2017 08:45 schreef amaranta het volgende:
Toevallig verloopt mijn kaart dit jaar. En dat ding is nog echt in goede staat (gebruik hem niet zo vaak).Ik ' baal' er dan ook best wel van dat ik dat ding moet weggooien en voor ¤ 7,50 weer een nieuwe aan moet schaffen.
Ik kan ¤ 7,50 prima missen. Maar het is niet nodig.
Zelfde vind ik van mijn ID-kaart :{
"For the man sound of body and serene of mind, there is no such thing as bad weather; Every day has its beauty. And storms which whip the blood, do make it pulse more vigorously."
  dinsdag 14 februari 2017 @ 08:54:11 #28
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_168888135
Shit man.. mensen die manuren hebben geinvesteerd, risico's hebben gedragen en deals hebben gesloten en een werkend product afleveren maken winst?

SNAPPEN ZE DAN NIET DAT DIT COMMUNISTISCH NEDERLAND IS... DE GROTE LEIDER ZOU ER EENS NAAR MOETEN KIJKEN.. JOSEPH RUTTE, PAK ZE!
There are no things, but as a consequence there are as many things as we like
  dinsdag 14 februari 2017 @ 08:58:29 #29
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_168888179
Moeilijk land dat Nederland. Uitvinder van het kapitalisme maar toch het thuis van oh zo veel jaloerse hondjes.
There are no things, but as a consequence there are as many things as we like
pi_168888219
Andere optie is verplichten concurentie toe te laten, zou misschien wel helpen voor hun klantvriendelijkheid. Net zoals voor betaald parkeren, daar heb je ook meerdere aanbieders.

Of verplicht opsplitsen, even Nelie bellen.
.
pi_168888290
quote:
7s.gif Op dinsdag 14 februari 2017 08:58 schreef SpecialK het volgende:
Moeilijk land dat Nederland. Uitvinder van het kapitalisme maar toch het thuis van oh zo veel jaloerse hondjes.
Ja we hebben lekker veel keus met die OV chipkaart he....

Maar niet getreurd, over vier jaar zijn de aanloopverliezen van bijna 100 mio goedgemaakt, dan zal de prijs vast en zeker omlaag gaan...
pi_168888301
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 februari 2017 09:07 schreef opgebaarde het volgende:

[..]

Ja we hebben lekker veel keus met die OV chipkaart he....

Maar niet getreurd, over vier jaar zijn de aanloopverliezen van bijna 100 mio goedgemaakt, dan zal de prijs vast en zeker omlaag gaan...
Zijn we toch overgestapt op pinnen/contactloos?
.
  dinsdag 14 februari 2017 @ 09:18:01 #33
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_168888422
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 februari 2017 09:07 schreef opgebaarde het volgende:

[..]

Ja we hebben lekker veel keus met die OV chipkaart he....
Hoe bedoel je we hebben lekker veel keus? Ok ik denk dat je een klassieke fout maakt mbt economie.

Je snapt dat wanneer de overheid of wanneer een setje bedrijven iets aanbesteed dat de "keus" ofwel de concurrentie ligt binnen de offertes die men dan vraagt?

Het concurrentie-deel ligt vaak niet bij de burger maar binnen het bedrijfsleven mbt de overheid.

En jij vind het dan wellicht raar dat de burger niet wordt geraadpleegt voor elke offerte die binnen komt? Of nog erger, jij vind het raar dat bedrijven jou als consument niet raadplegen mbt offertes?

Ben jij ook zo boos dat Apple sommige onderdelen van de IPhone uitbesteden aan andere bedrijven? Wil jij ze nu gaan dwingen dat jij mag meestemmen in wel bedrijf ze uitkiezen voor bijvoorbeeld het glas?

Of vind je het raar dat als 10 bedrijven samen een joint venture opstarten dat jij dan als consument niet mag meestemmen of ze dat wel of niet mogen doen?

Dit was een gratis lesje economie. Enjoy.
There are no things, but as a consequence there are as many things as we like
pi_168888428
quote:
7s.gif Op dinsdag 14 februari 2017 08:54 schreef SpecialK het volgende:
Shit man.. mensen die manuren hebben geinvesteerd, risico's hebben gedragen en deals hebben gesloten en een werkend product afleveren maken winst?

SNAPPEN ZE DAN NIET DAT DIT COMMUNISTISCH NEDERLAND IS... DE GROTE LEIDER ZOU ER EENS NAAR MOETEN KIJKEN.. JOSEPH RUTTE, PAK ZE!
Ik heb geen problemen met bedrijven die winst maken maar ik ben niet zo zeker dat dat half privaat, half publiek nou zo goed werkt. Heb je dan het beste van beide werelden of het slechtste?
pi_168888450
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 februari 2017 08:53 schreef Dven het volgende:

[..]

Zelfde vind ik van mijn ID-kaart :{
ID kaarten worden regelmatig vernieuwd (nieuw uiterlijk) om fraude tegen te gaan.
  dinsdag 14 februari 2017 @ 09:21:03 #36
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_168888468
quote:
1s.gif Op dinsdag 14 februari 2017 09:19 schreef jatochneetoch het volgende:

[..]

ID kaarten worden regelmatig vernieuwd (nieuw uiterlijk) om fraude tegen te gaan.
Dit zou ik een prachtig argument vinden als Manager Slap Lullen Translink _O_
"For the man sound of body and serene of mind, there is no such thing as bad weather; Every day has its beauty. And storms which whip the blood, do make it pulse more vigorously."
pi_168888522
quote:
7s.gif Op dinsdag 14 februari 2017 09:18 schreef SpecialK het volgende:

[..]

Hoe bedoel je we hebben lekker veel keus? Ok ik denk dat je een klassieke fout maakt mbt economie.

Je snapt dat wanneer de overheid of wanneer een setje bedrijven iets aanbesteed dat de "keus" ofwel de concurrentie ligt binnen de offertes die men dan vraagt?

Het concurrentie-deel ligt vaak niet bij de burger maar binnen het bedrijfsleven mbt de overheid.

En jij vind het dan wellicht raar dat de burger niet wordt geraadpleegt voor elke offerte die binnen komt? Of nog erger, jij vind het raar dat bedrijven jou als consument niet raadplegen mbt offertes?

Ben jij ook zo boos dat Apple sommige onderdelen van de IPhone uitbesteden aan andere bedrijven? Wil jij ze nu gaan dwingen dat jij mag meestemmen in wel bedrijf ze uitkiezen voor bijvoorbeeld het glas?

Of vind je het raar dat als 10 bedrijven samen een joint venture opstarten dat jij dan als consument niet mag meestemmen of ze dat wel of niet mogen doen?

Dit was een gratis lesje economie. Enjoy.
Je doet lekker wijsneuzerig terwijl je zoekt naar argumenten.
Typerend dat je het nodig hebt om dingen te verzinnen die ik zou moeten vinden oid om je eigen verhaal te onderbouwen :')

En dat was trouwens geen lesje economie Frits
  dinsdag 14 februari 2017 @ 09:28:05 #38
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_168888566
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 februari 2017 09:25 schreef opgebaarde het volgende:

[..]

Je doet lekker wijsneuzerig terwijl je zoekt naar argumenten.
Typerend dat je het nodig hebt om dingen te verzinnen die ik zou moeten vinden oid om jouw verhaal te onderbouwen :')
Je leest niet. Of je leest, maar je ziet dat ik je verhaaltje keihard onderuit trap.

Jij denkt dat jij een keuze zou moeten hebben in of het wel of niet Trans Link is die die winst maakt. Trans Link is de joint venture, die heeft al dan niet aanbesteed dat die kaarten er komen. Die kaarten zijn er... ze maken winst, jij hebt je kaart, zij hebben hun geld. Kap er nou eens mee te denken dat omdat iemand lekker aan het verdienen is dat er onrecht wordt aangedaan.
There are no things, but as a consequence there are as many things as we like
pi_168888594
quote:
7s.gif Op dinsdag 14 februari 2017 09:28 schreef SpecialK het volgende:

[..]

Je leest niet. Of je leest, maar je ziet dat ik je verhaaltje keihard onderuit trap.

Jij denkt dat jij een keuze zou moeten hebben in of het wel of niet Trans Link is die die winst maakt. Trans Link is de joint venture, die heeft al dan niet aanbesteed dat die kaarten er komen. Die kaarten zijn er... ze maken winst, jij hebt je kaart, zij hebben hun geld. Kap er nou eens mee te denken dat omdat iemand lekker aan het verdienen is dat er onrecht wordt aangedaan.
Ik zeg niet dat we een keuze moeten hebben. Maar dat begrijp je niet anders begin je niet te brabbelen over opgebaarde die iets vindt van Apple oid.

Ik vind het een dikke prima dat bedrijven geld verdienen, kap daar gewoon mee er wordt jou geen onrecht aangedaan
pi_168888606
quote:
1s.gif Op dinsdag 14 februari 2017 09:19 schreef jatochneetoch het volgende:

[..]

ID kaarten worden regelmatig vernieuwd (nieuw uiterlijk) om fraude tegen te gaan.
Alsnog is 60 euro voor een pasje van hoogstens een 10tje kostprijs wel erg asociaal voor een verplicht document.
pi_168888697
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 februari 2017 09:31 schreef Redbullkid het volgende:

[..]

Alsnog is 60 euro voor een pasje van hoogstens een 10tje kostprijs wel erg asociaal voor een verplicht document.
Ligt aan de definitie 'kostprijs', als we over dat tientje praten.

Zo ver ik begrepen heb, verdienen gemeentes "niet" aan ID bewijzen. Waar wel aanmerkingen over gemaakt kan worden en dat is de discussie die vaak gevoerd wordt, is dat de prijs die gemeenten hanteren voor dezelfde ID bewijzen ver uit elkaar lopen.
pi_168888721
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 februari 2017 09:37 schreef opgebaarde het volgende:

[..]

Ligt aan de definitie 'kostprijs', als we over dat tientje praten.

Zo ver ik begrepen heb, verdienen gemeentes "niet" aan ID bewijzen. Waar wel aanmerkingen over gemaakt kan worden en dat is de discussie die vaak gevoerd wordt, is dat de prijs die gemeenten hanteren voor dezelfde ID bewijzen ver uit elkaar lopen.
Hoeveel zal het pasje kosten en de tijd die in het pasje zit? Pasje kost 5 euro?
Pasje maken 1 werkuur max? Laat een werknemer 20 euro per uur kosten, wat ze niet kosten daar.

Dan praten we over 25 euro, ze vragen 60 euro. 35 euro winst per pasje.

En dan heb ik het nog best wel ruim genomen.
pi_168888789
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 februari 2017 09:39 schreef Redbullkid het volgende:

[..]

Hoeveel zal het pasje kosten en de tijd die in het pasje zit? Pasje kost 5 euro?
Pasje maken 1 werkuur max? Laat een werknemer 20 euro per uur kosten, wat ze niet kosten daar.

Dan praten we over 25 euro, ze vragen 60 euro. 35 euro winst per pasje.

En dan heb ik het nog best wel ruim genomen.
88 cent
Je zou mij willen zijn gladde sales boy en na het werk crimi
pi_168888826
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 februari 2017 09:44 schreef MrSalazar het volgende:

[..]

88 cent
Dat zijn de productiekosten van de OV chipkaart. Maar dan worden overheadkosten niet meegerekend. Dus nogal flauw van de media om dit bedrag even lukraak te noemen naast de ¤ 7,50 die in rekening wordt gebracht.
Maar Redbullkid heeft het over ID bewijzen
pi_168888828
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 februari 2017 09:44 schreef MrSalazar het volgende:

[..]

88 cent
Hoe weet je dat? :P.

In elk geval vind ik het asociaal. Word je beroofd van je portomonnee krijg je ook nog eens 20 euro boete erbij. Dus dan word je nog meer genaaid :')
pi_168888856
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 februari 2017 09:46 schreef opgebaarde het volgende:

[..]

Dat zijn de productiekosten van de OV chipkaart. Maar dan worden overheadkosten niet meegerekend. Dus nogal flauw van de media om dit bedrag even lukraak te noemen naast de ¤ 7,50 die in rekening wordt gebracht.
Maar Redbullkid heeft het over ID bewijzen
Die overhead zit toch ook niet bij de winst? Lijkt me dus niet raar om het zo te vermelden.

Maar ja, blijkbaar niet goed gelezen gezien die laatste zin.
Je zou mij willen zijn gladde sales boy en na het werk crimi
pi_168888863
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 februari 2017 09:39 schreef Redbullkid het volgende:

[..]

Hoeveel zal het pasje kosten en de tijd die in het pasje zit? Pasje kost 5 euro?
Pasje maken 1 werkuur max? Laat een werknemer 20 euro per uur kosten, wat ze niet kosten daar.

Dan praten we over 25 euro, ze vragen 60 euro. 35 euro winst per pasje.

En dan heb ik het nog best wel ruim genomen.
Hoeveel het kost, durf ik niet te zeggen. Zo ver ik begrepen heb, wordt er door gemeentes niet hard verdient aan ID bewijzen en dat is het enige wat telt imo.

Korte opmerking over de personeelskosten die je rekent van ¤ 20 per uur. Dat bedrag is veel te laag. Ik weet natuurlijk niet hoe jij tot dit bedrag komt maar stel jij redeneert "Henk verdient ¤ 12 per uur, dus als ik reken met ¤ 20 zit ik heel erg ruim". Dan durf ik te stellen, ¤ 20 per uur is veel te laag want die beste Henk heeft vakantiedagen, werkt in een gebouw, kan bij personeelszaken naar binnen lopen, heeft recht op pensioen, heeft een baas die hem elke maandag afblaft etc etc
pi_168888874
quote:
1s.gif Op dinsdag 14 februari 2017 09:19 schreef jatochneetoch het volgende:

[..]

ID kaarten worden regelmatig vernieuwd (nieuw uiterlijk) om fraude tegen te gaan.
Fraude met een anonieme chipkaart?
Als ik een computermuis koop, verloopt die toch ook niet na 4 jaar. :{.
pi_168888907
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 februari 2017 07:40 schreef Megumi het volgende:

[..]

Als de afspraak inderdaad is dat er kostendekkend moet worden gewerkt en dat er geen winst gemaakt mag worden is het wel vreemd dat dit toch gedaan is.
Maar ik meende vandaag te horen dat de ontwikkelingskosten van ¤ 90 miljoen nog terugbetaald moeten worden.

Fokker ging uiteindelijk ook failliet, omdat als een vliegtuig een keer klaar was, men vergat dat dan de ontwikkelingskosten ook nog terugverdiend moesten worden.
pi_168888928
quote:
1s.gif Op dinsdag 14 februari 2017 08:45 schreef amaranta het volgende:
Toevallig verloopt mijn kaart dit jaar. En dat ding is nog echt in goede staat (gebruik hem niet zo vaak).Ik ' baal' er dan ook best wel van dat ik dat ding moet weggooien en voor ¤ 7,50 weer een nieuwe aan moet schaffen.
Ik kan ¤ 7,50 prima missen. Maar het is niet nodig.
Precies. Het is gewoon geldklopperij. Wat denk je van al die dagkaarten die touristen verplicht moeten kopen.
Het is een overbodige toevoeging van de plastic soep, te duur, te omslachtig, en zoals vandaag bewezen van de zotte.
Haters can be so lame and vicious
Hating on me because I'm ambitious
They sound like they need lots of love, lots of love
That's why I'm sending them hugs and kisses
pi_168888933
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 februari 2017 09:21 schreef Dven het volgende:

[..]

Dit zou ik een prachtig argument vinden als Manager Slap Lullen Translink _O_
Haha idd, maar waarschijnlijk wordt het: we vervangen de pasjes graag voordat ze kapot kunnen gaan zodat de klant hier geen hinder van zal ondervinden.
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 februari 2017 09:31 schreef Redbullkid het volgende:

[..]

Alsnog is 60 euro voor een pasje van hoogstens een 10tje kostprijs wel erg asociaal voor een verplicht document.
Ik heb geen idee wat een ID kaart kost te maken. kan me wel voorstellen dat daar redelijk wat beveiligingen in verwerkt zitten
Ik kan me er niet druk om maken, ze moeten het geld toch ergens vandaan halen.
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 februari 2017 09:50 schreef Modus het volgende:

[..]

Fraude met een anonieme chipkaart?
Als ik een computermuis koop, verloopt die toch ook niet na 4 jaar. :{.
Ik heb het over een ID kaart
  dinsdag 14 februari 2017 @ 09:56:36 #52
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_168888952
quote:
1s.gif Op dinsdag 14 februari 2017 09:19 schreef jatochneetoch het volgende:

[..]

ID kaarten worden regelmatig vernieuwd (nieuw uiterlijk) om fraude tegen te gaan.
Vooral een nieuw innerlijk. Bijvoorbeeld een modernere chip, met betere beveiliging.

De technische levensduur speelt ook mee. Ik kan me niet voorstellen dat zo'n kaart veel meer dan 5 jaar meegaat bij dagelijks gebruik.
pi_168889017
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 februari 2017 07:15 schreef Janneke141 het volgende:
Een door de overheid gefaciliteerd monopolie met een prijsgarantie. Wat verwacht je anders?
Dat men VVDD66PvdAGroenslinksCDAPVV blijft stemmen!
pi_168889081
quote:
7s.gif Op dinsdag 14 februari 2017 08:54 schreef SpecialK het volgende:
Shit man.. mensen die manuren hebben geinvesteerd, risico's hebben gedragen en deals hebben gesloten en een werkend product afleveren maken winst?

SNAPPEN ZE DAN NIET DAT DIT COMMUNISTISCH NEDERLAND IS... DE GROTE LEIDER ZOU ER EENS NAAR MOETEN KIJKEN.. JOSEPH RUTTE, PAK ZE!
Het is een vrij onlogisch kutsysteem en duur voor de consument.

Waarom de overheid persé een eigen systeem wilden ontwikkelen is mij een raadsel.
pi_168889084
quote:
1s.gif Op dinsdag 14 februari 2017 10:01 schreef Tamabralski het volgende:

[..]

Dat men VVDD66PvdAGroenslinksCDAPVV blijft stemmen!
Huh?
Op idee van tineke netelenbos is dat rampding er gekomen. Die was minister venw tot 2002 en wilders is pas in 2006 afgesplitst.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
  dinsdag 14 februari 2017 @ 10:08:20 #56
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_168889089
quote:
1s.gif Op dinsdag 14 februari 2017 10:07 schreef Tamabralski het volgende:

[..]

Het is een vrij onlogisch kutsysteem en duur voor de consument.
Wat is er onlogisch aan dan?
There are no things, but as a consequence there are as many things as we like
pi_168889120
quote:
7s.gif Op dinsdag 14 februari 2017 08:54 schreef SpecialK het volgende:
Shit man.. mensen die manuren hebben geinvesteerd, risico's hebben gedragen en deals hebben gesloten en een werkend product afleveren maken winst?

SNAPPEN ZE DAN NIET DAT DIT COMMUNISTISCH NEDERLAND IS... DE GROTE LEIDER ZOU ER EENS NAAR MOETEN KIJKEN.. JOSEPH RUTTE, PAK ZE!
Het bedrijf heeft een mafiamonopoly, de kaart is een bureaucratische dure drempel voor het ov en de systemen zijn een privacy fuckend iets.

Niet zo vreemd dat er gehaat wordt op translink. Eigenlijk moet je dat haten.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_168889131
quote:
7s.gif Op dinsdag 14 februari 2017 10:08 schreef SpecialK het volgende:

[..]

Wat is er onlogisch aan dan?
Voor de trein betaal je 20 euro startkosten. Voor de bus 4 of minder afhankelijk van plaats. Waarom startkosten?
pi_168889205
quote:
7s.gif Op dinsdag 14 februari 2017 09:18 schreef SpecialK het volgende:

[..]

Hoe bedoel je we hebben lekker veel keus? Ok ik denk dat je een klassieke fout maakt mbt economie.

Je snapt dat wanneer de overheid of wanneer een setje bedrijven iets aanbesteed dat de "keus" ofwel de concurrentie ligt binnen de offertes die men dan vraagt?

Het concurrentie-deel ligt vaak niet bij de burger maar binnen het bedrijfsleven mbt de overheid.

En jij vind het dan wellicht raar dat de burger niet wordt geraadpleegt voor elke offerte die binnen komt? Of nog erger, jij vind het raar dat bedrijven jou als consument niet raadplegen mbt offertes?

Ben jij ook zo boos dat Apple sommige onderdelen van de IPhone uitbesteden aan andere bedrijven? Wil jij ze nu gaan dwingen dat jij mag meestemmen in wel bedrijf ze uitkiezen voor bijvoorbeeld het glas?

Of vind je het raar dat als 10 bedrijven samen een joint venture opstarten dat jij dan als consument niet mag meestemmen of ze dat wel of niet mogen doen?

Dit was een gratis lesje economie. Enjoy.
_O-
Whatever...
  dinsdag 14 februari 2017 @ 10:46:32 #60
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_168889584
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 februari 2017 09:55 schreef jatochneetoch het volgende:

[..]

Haha idd, maar waarschijnlijk wordt het: we vervangen de pasjes graag voordat ze kapot kunnen gaan zodat de klant hier geen hinder van zal ondervinden.

[..]

Ik heb geen idee wat een ID kaart kost te maken. kan me wel voorstellen dat daar redelijk wat beveiligingen in verwerkt zitten
Ik kan me er niet druk om maken, ze moeten het geld toch ergens vandaan halen.

[..]

Ik heb het over een ID kaart
Met de ID-kaart goochelen ze ook maar wat met cijfers. Zeker in het buitenland maken ze het bont. M'n Nederlandse ID-kaart vernieuwen kost hier bijna 120 euro. En dan ben ik ook nog eens twee werkdagen kwijt om twee keer op en neer te moeten naar de Ambassade, wat in totaal 12 uur reizen is :')
"For the man sound of body and serene of mind, there is no such thing as bad weather; Every day has its beauty. And storms which whip the blood, do make it pulse more vigorously."
  dinsdag 14 februari 2017 @ 10:46:57 #61
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_168889594
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 februari 2017 09:56 schreef freako het volgende:

[..]

Vooral een nieuw innerlijk. Bijvoorbeeld een modernere chip, met betere beveiliging.

De technische levensduur speelt ook mee. Ik kan me niet voorstellen dat zo'n kaart veel meer dan 5 jaar meegaat bij dagelijks gebruik.
Ja hoor, die kaarten gaan met gemak meer dan vijf jaar mee. Is ook niet zonder reden dat ze inmiddels 10 jaar geldig zijn.
"For the man sound of body and serene of mind, there is no such thing as bad weather; Every day has its beauty. And storms which whip the blood, do make it pulse more vigorously."
  dinsdag 14 februari 2017 @ 10:47:34 #62
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_168889602
quote:
1s.gif Op dinsdag 14 februari 2017 10:12 schreef Tamabralski het volgende:

[..]

Voor de trein betaal je 20 euro startkosten. Voor de bus 4 of minder afhankelijk van plaats. Waarom startkosten?
Waarom startkosten in een taxi?
"For the man sound of body and serene of mind, there is no such thing as bad weather; Every day has its beauty. And storms which whip the blood, do make it pulse more vigorously."
pi_168889667
quote:
1s.gif Op dinsdag 14 februari 2017 10:12 schreef Tamabralski het volgende:

[..]

Voor de trein betaal je 20 euro startkosten. Voor de bus 4 of minder afhankelijk van plaats. Waarom startkosten?
Je betaald die kosten niet, je moet het op je pas hebben staan om te kunnen inchecken. Anders kun je voor 7,50 zon pasje kopen en dan lekker van Maastricht naar Groningen reizen.
pi_168889737
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 februari 2017 10:47 schreef Dven het volgende:

[..]

Waarom startkosten in een taxi?
Waarom stink jij zo?
Je zou mij willen zijn gladde sales boy en na het werk crimi
  dinsdag 14 februari 2017 @ 11:00:55 #65
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_168889797
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 februari 2017 10:56 schreef MrSalazar het volgende:

[..]

Waarom stink jij zo?
Ik kan nu iets zeggen over het beffen van je moeder. Maar dat zal ik laten.
"For the man sound of body and serene of mind, there is no such thing as bad weather; Every day has its beauty. And storms which whip the blood, do make it pulse more vigorously."
pi_168890056
STOP DE PERSEN. Een bedrijf heeft winst! Dat dit nog kan bah!

:')
pi_168890704
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 februari 2017 08:43 schreef Spanky78 het volgende:

[..]

Wat dacht je dan, dat ze het voor niets doen? Het belangrijkste is of zij voor een fatsoenlijke prijs leveren wat is afgesproken. Als ze dat doen is winst maken geen probleem. Alleen als een ander hetzelfde voor veel minder kan... tsja... Maar als deze chipkaart honderden miljoenen aan kosten bespaart, maar een bedrijfje er best geld mee verdienen.

Bovendien, als de overheid het zelf doet kost het 3x zo veel en maakt er niemand winst...
Ik denk toch dat je op dit punt aardig fout zit, wel iets wat neoliberalen altijd verzinnen om nationalisatie tegen te gaan natuurlijk...

Economisch gezien gaat een monopoly altijd gepaard met marktfalen



Als je naar deze grafiek kijkt: Punt B worden alle transacties gemaakt waarop er nog toegevoegde waarde wordt geleverd, de kosten zijn immers lager dan de baten. Monopolies stoppen echter eerder met produceren, zeg maar punt A, de hogere prijs die je kan vragen weegt meer op dan de afname in afzet. ABC = welfare loss, de maatschappij in zijn geheel had meer baat gehad bij lagere prijs * hogere afzet.

Sowieso spreek je bij de OV chipkaart over een extreem inelastische vraagcurve, mensen hebben dat ding nodig en kunnen immers niet zonder, wat inhoudt dat mensen ongeacht de gevraagde prijs toch wel geld blijven betalen, wat dat betreft zal de "welfare loss" niet heel hoog zijn, maar het equity verhaal - de baten van dit systeem dat naar de producent / de consument gaat zal erg scheef zijn in het voordeel van de producent.

Bij het OV zie je vaak dat dit soort "fouten" opgelost worden door bedrijven semi publiek te maken.

Je ziet bijvoorbeeld de RET rijden wat een publieke organisatie is, maar je zie ook connection en arriva wat beide private organisaties zijn, de prijsstelling is echter vastgesteld door de overheid. De organisaties kunnen niet op prijs concurreren, wel op hoe efficiënt de organisatie achter de schermen werkt, hoe ze inkopen.... En op de kwaliteit misschien in lichte mate.

Opvallend is alleen dat de RET dus gewoon nog steeds als publieke organisatie werkt, ik vraag mij ook af of ze wel duurder zijn dan hun private alternatieven, maar dat zou je kunnen uitzoeken.

De neoliberale gedachte dat de overheid alles inefficiënt doet klinkt logisch als je kunt spreken over monopolies waar het geen monopolie hoeft te zijn.... Maar dan spreek je in dit soort situaties dus meer over marktfalen van monopolies dan over bestuursfalen van ambtenaren. Dat marktfalen vanwege een monopolie is qua "welfare loss" dus misschien niet aanwezig bij deze case, het equity vraagstuk zorgt er echter wel voor dat de producent er met alle toegevoegde waarde vandoor kan gaan en de consument een onnodig duur product heeft.... Daarnaast is er weinig concurrentie waardoor de organisatie kostenefficiënt moet worden en een superieur product moet leveren.... Het gedachtegoed dat de markt dus de efficiënte product dat de consument wilt hebben gaat produceren gaat dus niet op bij een monopolie.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_168890924
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 februari 2017 11:18 schreef vigen98 het volgende:
STOP DE PERSEN. Een bedrijf heeft winst! Dat dit nog kan bah!

:')
Het is een monopolie dat door de staat zijn positie is gegund, dat bedrijf werkt meer voor zijn aandeelhouders dan voor de toegevoegde waarde van de consument, het idee van de functie van de OV chipkaart is dat het in het belang is van het publiek, als de organisatie niet in het belang van het publiek werkt kun je ergens een grens gaan stellen of het publiek wel gebaat zou zijn bij deze vorm van uitvoering van deze publieke taak.

De OV chipkaart is ingevoerd voor de forens, als die er alleen maar minder op wordt is er toch reden tot klagen of non?
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_168891408
quote:
1s.gif Op dinsdag 14 februari 2017 10:12 schreef Tamabralski het volgende:

[..]

Voor de trein betaal je 20 euro startkosten. Voor de bus 4 of minder afhankelijk van plaats. Waarom startkosten?
Omdat als er niks op de pas staat, het OV bedrijf geen geld krijgt?
Haters can be so lame and vicious
Hating on me because I'm ambitious
They sound like they need lots of love, lots of love
That's why I'm sending them hugs and kisses
pi_168891691
quote:
1s.gif Op dinsdag 14 februari 2017 10:07 schreef Tamabralski het volgende:

[..]

Het is een vrij onlogisch kutsysteem en duur voor de consument.

Waarom de overheid persé een eigen systeem wilden ontwikkelen is mij een raadsel.
Nee hoor, geld is het antwoord
  dinsdag 14 februari 2017 @ 13:04:54 #71
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_168892047
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 februari 2017 10:11 schreef Red_85 het volgende:

[..]

Het bedrijf heeft een mafiamonopoly, de kaart is een bureaucratische dure drempel voor het ov en de systemen zijn een privacy fuckend iets.

Niet zo vreemd dat er gehaat wordt op translink. Eigenlijk moet je dat haten.
Hoe zou jij het opzetten dan? Als een joint venture ineens iets engs is.
There are no things, but as a consequence there are as many things as we like
pi_168892110
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 februari 2017 12:32 schreef OscarMopperkont het volgende:

[..]

Omdat als er niks op de pas staat, het OV bedrijf geen geld krijgt?
Als er niks op de pas staat kan je niet inchecken en dus niet reizen (theoretisch dan). Dus dan hoeft er ook geen geld naar het OV bedrijf.
  dinsdag 14 februari 2017 @ 13:08:51 #73
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_168892119
quote:
1s.gif Op dinsdag 14 februari 2017 10:12 schreef Tamabralski het volgende:

[..]

Voor de trein betaal je 20 euro startkosten. Voor de bus 4 of minder afhankelijk van plaats. Waarom startkosten?
Je betaalt helemaal geen startkosten. Je wordt geacht minimaal 4 euro (of 20 voor de NS) aan borg in te leggen zodat, als je dus het systeem loopt te fucken (bijv. door in te checken maar nooi meer uit te checken) ze dat bedrag in ieder geval in kunnen nemen. Maar bij normaal gebruik wordt dat bedrag niet aangeraakt. Zo werkt dat bij Oyster in Londen ook. Sterker nog daar wordt meer geld gevraagd omdat de afstanden daar groter zijn en de kans op misbruik hoger ligt.

Het moet kortom niet lonen om elke dag een kaart te kopen en dan nooit uit te checken en steeds weg te gooien. De berekening daarvoor ligt aan de vorm van transport.

Dus ... onzin. Volgende ding please.
There are no things, but as a consequence there are as many things as we like
pi_168892179
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 februari 2017 13:08 schreef Modus het volgende:

[..]

Als er niks op de pas staat kan je niet inchecken en dus niet reizen (theoretisch dan). Dus dan hoeft er ook geen geld naar het OV bedrijf.
Joh. Maar dat was het issue niet. De vraag was waarom er een instaptarief is.
Haters can be so lame and vicious
Hating on me because I'm ambitious
They sound like they need lots of love, lots of love
That's why I'm sending them hugs and kisses
pi_168892217
quote:
7s.gif Op dinsdag 14 februari 2017 13:08 schreef SpecialK het volgende:

[..]

Je betaalt helemaal geen startkosten. Je wordt geacht minimaal 4 euro (of 20 voor de NS) aan borg in te leggen zodat, als je dus het systeem loopt te fucken (bijv. door in te checken maar nooi meer uit te checken) ze dat bedrag in ieder geval in kunnen nemen. Maar bij normaal gebruik wordt dat bedrag niet aangeraakt. Zo werkt dat bij Oyster in Londen ook. Sterker nog daar wordt meer geld gevraagd omdat de afstanden daar groter zijn en de kans op misbruik hoger ligt.

Het moet kortom niet lonen om elke dag een kaart te kopen en dan nooit uit te checken en steeds weg te gooien. De berekening daarvoor ligt aan de vorm van transport.

Dus ... onzin. Volgende ding please.
Ik snap iets niet. Je hebt toch busritjes die meer dan 4 euro kosten en treinritjes die meer dan 20 euro kosten? Als je zo'n ritje neemt dan kan je beter toch niet uitchecken omdat je dan goedkoper uit bent?
  dinsdag 14 februari 2017 @ 13:30:12 #76
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_168892495
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 februari 2017 13:15 schreef Braindead2000 het volgende:

[..]

Ik snap iets niet. Je hebt toch busritjes die meer dan 4 euro kosten en treinritjes die meer dan 20 euro kosten? Als je zo'n ritje neemt dan kan je beter toch niet uitchecken omdat je dan goedkoper uit bent?
+ die 7,50 van de kaart want die kaart kan je daarna niet meer gebruiken.

En er zit een kans in dat je gesnapt wordt tijdens controle. Dus het bedrag wat ze hebben vastgesteld is een bemiddeling daartussen.
There are no things, but as a consequence there are as many things as we like
pi_168892603
quote:
7s.gif Op dinsdag 14 februari 2017 13:30 schreef SpecialK het volgende:

[..]

+ die 7,50 van de kaart want die kaart kan je daarna niet meer gebruiken.

En er zit een kans in dat je gesnapt wordt tijdens controle. Dus het bedrag wat ze hebben vastgesteld is een bemiddeling daartussen.
Ik bedenk me nou dat je bij de trein wel moet uitchecken. Maar bij een busrit hoeft dat niet. Ik heb in het verleden wel eens een busrit van een uur gemaakt. Ik neem aan dat dat nu meer dan 4 euro kost. Als je dan uitstapt zonder uit te checken kan niemand je wat doen.
pi_168892646
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 februari 2017 13:36 schreef Braindead2000 het volgende:

[..]

Ik bedenk me nou dat je bij de trein wel moet uitchecken. Maar bij een busrit hoeft dat niet. Ik heb in het verleden wel eens een busrit van een uur gemaakt. Ik neem aan dat dat nu meer dan 4 euro kost. Als je dan uitstapt zonder uit te checken kan niemand je wat doen.
Waarom zou je voor jan lul in een bus blijven zitten? :')
Haters can be so lame and vicious
Hating on me because I'm ambitious
They sound like they need lots of love, lots of love
That's why I'm sending them hugs and kisses
  dinsdag 14 februari 2017 @ 13:38:44 #79
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_168892650
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 februari 2017 13:36 schreef Braindead2000 het volgende:

[..]

Ik bedenk me nou dat je bij de trein wel moet uitchecken.
Je kan op een onbewaakt moment over de poortjes springen. Het is dus de bedoeling dat dat niet loont. Of iig niet genoeg loont om het risico te nemen. Voor 40 euro doe je het misschien maar voor 40 - (20 + 7,5) = 12,50? Doe je het dan nog? Je staat op camera, he.

quote:
Maar bij een busrit hoeft dat niet. Ik heb in het verleden wel eens een busrit van een uur gemaakt. Ik neem aan dat dat nu meer dan 4 euro kost.
Volgens mij zijn er geen busritten van 4,00 + 7,50 = 11,50. Maar inderdaad. Boven 11,50 kan je in principe winst maken.

quote:
Als je dan uitstapt zonder uit te checken kan niemand je wat doen.
Maar er is alsnog kans dat je gecontroleerd wordt. Ook in de bus.
There are no things, but as a consequence there are as many things as we like
pi_168892724
quote:
7s.gif Op dinsdag 14 februari 2017 13:38 schreef SpecialK het volgende:

[..]

Je kan op een onbewaakt moment over de poortjes springen. Het is dus de bedoeling dat dat niet loont.

[..]

Volgens mij zijn er geen busritten van 4,00 + 7,50 = 11,50. Maar inderdaad. Boven 11,50 kan je in principe winst maken.

[..]

Maar er is alsnog kans dat je gecontroleerd wordt. Ook in de bus.
Waar haal je die 7,50 vandaan? Als je een bus instapt dan wordt er 4 euro van je saldo afgeschreven. Zolang je in die bus zit overtreedt je geen regels. Als je dan na een uur uitstapt en niet uitcheckt dan heeft het ritje je 4 euro gekost.
  dinsdag 14 februari 2017 @ 13:41:58 #81
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_168892727
Ik vind het vooral grappig dat zoiets als "borg" als oplichterij wordt gezien door veel mensen. Een basisvoorwaarde om het systeem van misbruik te beschermen wordt gezien als een "fout in het systeem waarmee big business ons probeert te tillen".

Ik vraag me dan wel eens af hoeveel andere dingen deze mensen zich over op lopen te vreten wat ze uiteindelijk gewoon niet begrepen hebben en wat eigenlijk wel eerlijk is.
There are no things, but as a consequence there are as many things as we like
  dinsdag 14 februari 2017 @ 13:42:50 #82
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_168892743
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 februari 2017 13:41 schreef Braindead2000 het volgende:

[..]

Waar haal je die 7,50 vandaan? Als je een bus instapt dan wordt er 4 euro van je saldo afgeschreven. Zolang je in die bus zit overtreedt je geen regels. Als je dan na een uur uitstapt en niet uitcheckt dan heeft het ritje je 4 euro gekost.
Zo'n anonieme chipkaart kost 7,50. In de bus kan je een papieren kaartje kopen idd maar daar is de kans op misbruik veel kleiner. Voor de trein heb je een plastic kaart nodic + minimaal 20 euro saldo wat geldt als borg.
There are no things, but as a consequence there are as many things as we like
pi_168892761
quote:
7s.gif Op dinsdag 14 februari 2017 13:42 schreef SpecialK het volgende:

[..]

Zo'n anonieme chipkaart kost 7,50. In de bus kan je een papieren kaartje kopen idd maar daar is de kans op misbruik veel kleiner. Voor de trein heb je een plastic kaart nodic + minimaal 20 euro saldo wat geldt als borg.
Reis je wel eens met de bus? Volgens mij begrijp jij niet hoe het werkt.
  dinsdag 14 februari 2017 @ 13:44:22 #84
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_168892777
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 februari 2017 13:43 schreef Braindead2000 het volgende:

[..]

Reis je wel eens met de bus? Volgens mij begrijp je niet hoe het werkt.
Regelmatig, ja. Connexxion en GVB. Hoezo?
There are no things, but as a consequence there are as many things as we like
pi_168892808
quote:
7s.gif Op dinsdag 14 februari 2017 13:44 schreef SpecialK het volgende:

[..]

Regelmatig, ja. Connexxion en GVB. Hoezo?
Waarom begrijp je dan niet dat je met de bus voor 4 euro kan reizen, hoe lang de rit ook duurt?
  dinsdag 14 februari 2017 @ 13:47:45 #86
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_168892856
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 februari 2017 13:45 schreef Braindead2000 het volgende:

[..]

Waarom begrijp je dan niet dat je met de bus voor 4 euro kan reizen, hoe lang de rit ook duurt?
Met een papieren kaartje idd. Dat gaf ik al aan. Graag even mijn posts lezen.

Maar met een anonieme chipkaart werkt dit spelletje niet. Dat kost je iedere dag 7,50 om een verse kaart te kopen.

Maar ik zie graag een busrit van meer dan 4,00. Die komen volgens mij nooit voor. En als ze voor komen kan je er prat op gaan dat de chauffeur beter in de gaten houdt of er freeloaders meerijden die elke dag een truukje uit proberen te halen. Met andere woorden...het voordeel is te klein, de kans om gesnapt te worden te groot.
There are no things, but as a consequence there are as many things as we like
pi_168892921
quote:
7s.gif Op dinsdag 14 februari 2017 13:41 schreef SpecialK het volgende:
Ik vind het vooral grappig dat zoiets als "borg" als oplichterij wordt gezien door veel mensen. Een basisvoorwaarde om het systeem van misbruik te beschermen wordt gezien als een "fout in het systeem waarmee big business ons probeert te tillen".

Ik vraag me dan wel eens af hoeveel andere dingen deze mensen zich over op lopen te vreten wat ze uiteindelijk gewoon niet begrepen hebben en wat eigenlijk wel eerlijk is.
Veel mensen?
Dat was toch maar één iemand die het niet begreep?
  dinsdag 14 februari 2017 @ 13:51:42 #88
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_168892949
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 februari 2017 13:50 schreef opgebaarde het volgende:

[..]

Veel mensen?
Dat was toch maar één iemand die het niet begreep?
Waar heb ik geroepen dat er slechts 1 persoon was die dit concept niet begreep? Quote eventjes.
There are no things, but as a consequence there are as many things as we like
pi_168893059
quote:
7s.gif Op dinsdag 14 februari 2017 13:51 schreef SpecialK het volgende:

[..]

Waar heb ik geroepen dat er slechts 1 persoon was die dit concept niet begreep? Quote eventjes.
Rustig vriend. Jouw tekst is duidelijk, veel mensen zien de borg als oplichting.

Ik vroeg me af hoe jij bij "veel mensen" komt omdat ik in dit topic maar één iemand heb zien posten die nogal bout was. Maar het is goed
pi_168893088
quote:
7s.gif Op dinsdag 14 februari 2017 13:47 schreef SpecialK het volgende:

[..]

Met een papieren kaartje idd. Dat gaf ik al aan. Graag even mijn posts lezen.

Maar met een anonieme chipkaart werkt dit spelletje niet. Dat kost je iedere dag 7,50 om een verse kaart te kopen.

Maar ik zie graag een busrit van meer dan 4,00. Die komen volgens mij nooit voor. En als ze voor komen kan je er prat op gaan dat de chauffeur beter in de gaten houdt of er freeloaders meerijden die elke dag een truukje uit proberen te halen. Met andere woorden...het voordeel is te klein, de kans om gesnapt te worden te groot.

Mijn voorbeeld ging over het reizen met een ov-chipkaart op naam.

Wanneer moet je dan gesnapt worden? Je stapt aan de achterkant uit. Er zit een fractie van een seconde tussen het passeren van dat uitcheck-apparaat en het verlaten van de bus.

Het kan natuurlijk zijn dat er geen ritjes meer zijn van een uur of meer.
  dinsdag 14 februari 2017 @ 13:58:51 #91
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_168893134
quote:
7s.gif Op dinsdag 14 februari 2017 13:56 schreef opgebaarde het volgende:

[..]

Rustig vriend. Jouw tekst is duidelijk, veel mensen zien de borg als oplichting.

Ik vroeg me af hoe jij bij "veel mensen" komt omdat ik in dit topic maar één iemand heb zien posten die nogal bout was. Maar het is goed
Voor elke 1 postende fok!-er die iets te klagen heeft zijn er 10.000-den die dat op facebook doen of bij de schoonfamilie.
There are no things, but as a consequence there are as many things as we like
  dinsdag 14 februari 2017 @ 14:06:17 #92
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_168893285
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 februari 2017 13:57 schreef Braindead2000 het volgende:

[..]

Mijn voorbeeld ging over het reizen met een ov-chipkaart op naam.
Ga maar eens proberen. Ze zien in het systeem gewoon dat je elke dag ergens instapt maar nooit uitcheckt. En ze weten je naam. Ik bedoel.. dat wordt nog net geen knokploeg voor de deur maar reken er maar op dat je gebanned wordt... dan zit je alsnog met anonieme kaarten te klooien.

quote:
Wanneer moet je dan gesnapt worden? Je stapt aan de achterkant uit. Er zit een fractie van een seconde tussen het passeren van dat uitcheck-apparaat en het verlaten van de bus.
Als de controle instapt. Als de busschauffeur je aan komt spreken omdat hij je al de hele ochtend ziet stinken in zijn bus.

quote:
Het kan natuurlijk zijn dat er geen ritjes meer zijn van een uur of meer.
Zelfs al zou je ze hebben dan zijn dat te specifieke situaties en voor wat achterlijke rotcenten ga je echt niet de boel lopen fucken.
There are no things, but as a consequence there are as many things as we like
pi_168893401
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 februari 2017 11:59 schreef ludovico het volgende:

[..]

Ik denk toch dat je op dit punt aardig fout zit, wel iets wat neoliberalen altijd verzinnen om nationalisatie tegen te gaan natuurlijk...

Economisch gezien gaat een monopoly altijd gepaard met marktfalen

[ afbeelding ]

Als je naar deze grafiek kijkt: Punt B worden alle transacties gemaakt waarop er nog toegevoegde waarde wordt geleverd, de kosten zijn immers lager dan de baten. Monopolies stoppen echter eerder met produceren, zeg maar punt A, de hogere prijs die je kan vragen weegt meer op dan de afname in afzet. ABC = welfare loss, de maatschappij in zijn geheel had meer baat gehad bij lagere prijs * hogere afzet.

Sowieso spreek je bij de OV chipkaart over een extreem inelastische vraagcurve, mensen hebben dat ding nodig en kunnen immers niet zonder, wat inhoudt dat mensen ongeacht de gevraagde prijs toch wel geld blijven betalen, wat dat betreft zal de "welfare loss" niet heel hoog zijn, maar het equity verhaal - de baten van dit systeem dat naar de producent / de consument gaat zal erg scheef zijn in het voordeel van de producent.

Bij het OV zie je vaak dat dit soort "fouten" opgelost worden door bedrijven semi publiek te maken.

Je ziet bijvoorbeeld de RET rijden wat een publieke organisatie is, maar je zie ook connection en arriva wat beide private organisaties zijn, de prijsstelling is echter vastgesteld door de overheid. De organisaties kunnen niet op prijs concurreren, wel op hoe efficiënt de organisatie achter de schermen werkt, hoe ze inkopen.... En op de kwaliteit misschien in lichte mate.

Opvallend is alleen dat de RET dus gewoon nog steeds als publieke organisatie werkt, ik vraag mij ook af of ze wel duurder zijn dan hun private alternatieven, maar dat zou je kunnen uitzoeken.

De neoliberale gedachte dat de overheid alles inefficiënt doet klinkt logisch als je kunt spreken over monopolies waar het geen monopolie hoeft te zijn.... Maar dan spreek je in dit soort situaties dus meer over marktfalen van monopolies dan over bestuursfalen van ambtenaren. Dat marktfalen vanwege een monopolie is qua "welfare loss" dus misschien niet aanwezig bij deze case, het equity vraagstuk zorgt er echter wel voor dat de producent er met alle toegevoegde waarde vandoor kan gaan en de consument een onnodig duur product heeft.... Daarnaast is er weinig concurrentie waardoor de organisatie kostenefficiënt moet worden en een superieur product moet leveren.... Het gedachtegoed dat de markt dus de efficiënte product dat de consument wilt hebben gaat produceren gaat dus niet op bij een monopolie.
Dan heeft de overheid die tender dus te hoog gegund. Het is niet TLS die een monopolie heeft, maar gedurende de tenderduur het monopolie van de overheid invult. En ja, daar maken ze winst mee. Blijkbaar kan en wil de overheid het zelf niet beter/goedkoper.

Overigens ben ik het met je eens dat een monopolie niet leidt tot de meeste geldelijke winst voor iedereen (primair effect), maar in geval van OV kan je prima beargumenteren dat een iets duurder maar gemakkelijk (want slechts 1 kaart voor alle vervoerders) systeem opweegt tegen die paar miljoen winst van TLS. Met name als je kijhkt naar de totale impact binnen het systeem, er wordt aan OV per jaar alleen al 6,4 mrd uitgegeven. En dat is alleen nog maar het belastinggeld dat in de infrastructuur en OV gaat...

De vraag is natuurlijk hoeveel prijsstijging de NS minder heeft hoeven doorvoeren door gebruik van die chipkaarten.

Dus ja: monopolie levert niet de meest financieel optimale situatie op, maar nee in sommige gevallen hoeft de situatie niet financieel optimaal te zijn, maar wel in total waarde in het gehele systeem.

Zonder trein naar schiphol gaat het met KLM ook minder goed. Etcetc.

Overigens maakt het bedrijf met een omzet van 90mn 13 miljoen winst voor belasting:
https://www.translink.nl/(...)pport2015_reader.pdf

Voor die 13 miljoen winst hebben ze 15 miljoen kaarten in omloop, voeren 2,4 miljard transacties uit met deze kaarten. De winst zal indien er al iets wordt uitbetaald aan dividend aan de NS ten goede komen, die er de prijzen van kaartjes mee kan verlagen... de overige aandeelhouders zijn ook semi-overheid. Dat geld gaat dus niet naar grootgrondbezitters maar terug in het systeem.

Alsnog is alle kritiek hierop dus eigenlijk kritiek op de overheid. Maar kijk maar eens hoe dat elders gaat met het OV, onrendabele lijnen worden opgeheven, waardoor je alleen in de stad nog OV hebt... Wat mij betreft doen we het juist andersom: laat de Amsterdammers maar eens wat meer betalen aan dat belastingslurpende moloch van ze en laat eens wat geld naar de periferie terugvloeien....Kan er in Groningen ook nog een bus rijden na 7 uur... op aardgas.....

[ Bericht 6% gewijzigd door Spanky78 op 14-02-2017 14:24:02 ]
Whatever...
pi_168893829
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 februari 2017 14:12 schreef Spanky78 het volgende:

[..]

Dan heeft de overheid die tender dus te hoog gegund. Het is niet TLS die een monopolie heeft, maar gedurende de tenderduur het monopolie van de overheid invult. En ja, daar maken ze winst mee. Blijkbaar kan en wil de overheid het zelf niet beter/goedkoper.

Overigens ben ik het met je eens dat een monopolie niet leidt tot de meeste geldelijke winst voor iedereen (primair effect), maar in geval van OV kan je prima beargumenteren dat een iets duurder maar gemakkelijk (want slechts 1 kaart voor alle vervoerders) systeem opweegt tegen die paar miljoen winst van TLS. Met name als je kijhkt naar de totale impact binnen het systeem, er wordt aan OV per jaar alleen al 6,4 mrd uitgegeven. En dat is alleen nog maar het belastinggeld dat in de infrastructuur en OV gaat...

De vraag is natuurlijk hoeveel prijsstijging de NS minder heeft hoeven doorvoeren door gebruik van die chipkaarten.

Dus ja: monopolie levert niet de meest financieel optimale situatie op, maar nee in sommige gevallen hoeft de situatie niet financieel optimaal te zijn, maar wel in total waarde in het gehele systeem.

Zonder trein naar schiphol gaat het met KLM ook minder goed. Etcetc.

Overigens maakt het bedrijf met een omzet van 90mn 13 miljoen winst voor belasting:
https://www.translink.nl/(...)pport2015_reader.pdf

Voor die 13 miljoen winst hebben ze 15 miljoen kaarten in omloop, voeren 2,4 miljard transacties uit met deze kaarten. De winst zal indien er al iets wordt uitbetaald aan dividend aan de NS ten goede komen, die er de prijzen van kaartjes mee kan verlagen... de overige aandeelhouders zijn ook semi-overheid. Dat geld gaat dus niet naar grootgrondbezitters maar terug in het systeem.

Alsnog is alle kritiek hierop dus eigenlijk kritiek op de overheid. Maar kijk maar eens hoe dat elders gaat met het OV, onrendabele lijnen worden opgeheven, waardoor je alleen in de stad nog OV hebt... Wat mij betreft doen we het juist andersom: laat de Amsterdammers maar eens wat meer betalen aan dat belastingslurpende moloch van ze en laat eens wat geld naar de periferie terugvloeien....Kan er in Groningen ook nog een bus rijden na 7 uur... op aardgas.....
Jij stelt dus nu dat Translink als aandeelhouder de NS heeft en de NS is in eigendom van de staat dus er is geen private aandeelhouder die de winst naar zichzelf toe afroomt?

Anyhow, die korting die je door zou kunnen voeren hoort niet 100% bij de NS terecht te komen maar evenredig bij de begunstigde van de OV chipkaart - en dat is de consument / forenz, het is broekzak vestzak als die korting evenredig tot uiting komt door de goedkopere consumptie van OV.

Ik ben het met je eens dat dit een natuurlijke monopolie is en moet zijn, ik vind zelf alleen dat natuurlijke monopolies in het beheer moeten zijn van de overheid....

Eventueel kun je het uitbesteden middels biedingen van private bedrijven om de X jaar. Maar zo een tak van sport vraagt wel wat regulering.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_168893912
Ik erger me ook aan het weggooien van plastic pasjes als dat helemaal niet hoeft, puur om geld te verdienen. Jaarlijks moet het om een enorme berg gaan.
  dinsdag 14 februari 2017 @ 15:39:05 #96
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_168895142
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 februari 2017 10:46 schreef Dven het volgende:

[..]

Ja hoor, die kaarten gaan met gemak meer dan vijf jaar mee. Is ook niet zonder reden dat ze inmiddels 10 jaar geldig zijn.
Oei, ik had het zelf over OV-chipkaarten. :).
pi_168895322
Achja als ik zie hoeveel ov kaarten sommigen hebben, en dan leg je uit dat je met die persoonlijke kaart (vaak ns abbo) ook gewoon met de bus kan inchecken etc, kijken ze je dom aan en nee nee nee daarvoor heb ik deze ! (anonieme blauwe)

Of dat ze gewoon 3 van die anonieme kaarten hebben _O-
Ik zwaai naar dieren.
pi_168895419
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 februari 2017 07:16 schreef TheJanitor het volgende:
55 miljoen winst in 5 jaar is toch niet gigantisch?
Dat geld had ook aan infrastructuur kunnen worden besteed. Ter indicatie: de voorgenomen aanleg van een ongelijkvloerse kruising bij de N35 / N348 bij Raalte kost zo'n 50 miljoen euro, waarvan het Rijk een kwart betaalt (dus maximaal 12,5 miljoen). Die rijksbijdrage had bijna uit deze OV-kaart-winst kunnen worden betaald.
pi_168895641
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 februari 2017 14:31 schreef ludovico het volgende:

[..]

Jij stelt dus nu dat Translink als aandeelhouder de NS heeft en de NS is in eigendom van de staat dus er is geen private aandeelhouder die de winst naar zichzelf toe afroomt?

Anyhow, die korting die je door zou kunnen voeren hoort niet 100% bij de NS terecht te komen maar evenredig bij de begunstigde van de OV chipkaart - en dat is de consument / forenz, het is broekzak vestzak als die korting evenredig tot uiting komt door de goedkopere consumptie van OV.

Ik ben het met je eens dat dit een natuurlijke monopolie is en moet zijn, ik vind zelf alleen dat natuurlijke monopolies in het beheer moeten zijn van de overheid....

Eventueel kun je het uitbesteden middels biedingen van private bedrijven om de X jaar. Maar zo een tak van sport vraagt wel wat regulering.
De ns heeft 68 procent in handen. Er zijn nog wat gemeentelijke vervoerders die de rest hebben.

Als er al dividend wordt betaald (ik denk dat de winst vooral in verbetering en vernieuwing gaat) dan komt dat terecht bij de vervoerders. Logischerwijs hebben die dan meer inkomsten en komt dat terecht bij de reiziger.

Ik ben het met je eens dat het een constructie is die wellicht onnodig zou kunnen zijn. Echter vloeit er voor zover ik weet amper geld naar corporates Etc. Hoogstens worden er wat dure consultants en managers ingehuurd. Dat doet de overheid nu eenmaal overal.

Inderdaad kun je eea tenderen, maar blijkbaar heeft men hier gekozen voor een systeembeheerder die voor robuustheid en eenvormigheid moet zorgen ipv elke 5 jaar een ingewikkeld tenderproces met ook weer veel kosten (verborgen) en risico's die worden genomen ivm eindigheid van de tender.

Er valt veel te zeggen over deze chipkaart, maar in feite is het een betaalbare oplossing en heeft deze kaart bij de ns waarschijnlijk een flinke kostenbesparing tot gevolg. Daar gaat het al snel over tientallen miljoenen.
Whatever...
pi_168896508
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 februari 2017 11:18 schreef vigen98 het volgende:
STOP DE PERSEN. Een bedrijf heeft winst! Dat dit nog kan bah!

:')
Wel als het een semi overheidsbedrijf met een monopolie positie is waarvan afgesproken is dat het geen winst mag maken.

Overigens is het ook belachelijk duur in bijna elk ander land zijn die kaarten goedkoper en gaan ze langer mee.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_168898331
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 februari 2017 08:47 schreef Braindead2000 het volgende:

[..]

Het is geen staatsbedrijf. Commerciële bedrijven zijn ook aandeelhouder.
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 februari 2017 08:52 schreef Dven het volgende:

[..]

NS, GVB, RET en de HTM staatsbedrijven? :D _O-
De overheid is 100% eigenaar van NS, GVB, RET, en HTM. Dus zeker een staatsbedrijf. Waar heb je het over? Je begrijpt hoe aandeelhouderschap werkt?
pi_168898533
In Londen is ie iets duurder maar daarna onbeperkt geldig. In Londen hoef je ook alleen maar in te checken in de bus, hier wordt giga verdiend aan vergeten uit te checken.
Maar wie moet je dat kwalijk nemen? Aan bestuurders die die allemaal hebben toegestaan.
  dinsdag 14 februari 2017 @ 19:38:20 #103
94080 VeX-
HAHA..JIJ hebt HEUL veel POSTS
pi_168900289
Het is echt gestoord, kapotsaneren die hap.
Life is just a series of peaks and troughs, yeah. And you don't know whether you're in a trough until you're climbing out, or on a peak, 'till you're coming down. And that's it. - David Brent
pi_168900500
Dat Nederland een van de minst corrupte landen is, is een leugen. Nederland zit minstens op het niveau van Rusland. Alleen het wordt niet gemeten. Dit is een van de vele voorbeelden.
  dinsdag 14 februari 2017 @ 20:28:51 #105
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_168901828
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 februari 2017 18:17 schreef NightH4wk het volgende:

[..]


[..]

De overheid is 100% eigenaar van NS, GVB, RET, en HTM. Dus zeker een staatsbedrijf. Waar heb je het over? Je begrijpt hoe aandeelhouderschap werkt?
Je hoeft niet zo met je vingertje te wijzen. Want alhoewel de overheid inderdaad voor de volle 100% aandeelhouder is van die bedrijven, zijn het zeer zeker géén staatsbedrijven. Het is genânt dat jij durft te beweren van wel. Je pleegt hiermee een totale diskwalificatie van jezelf.

Hier vind je een superleuke spreekbeurt op basisschoolniveau zodat je bijna spelenderwijs iets bekender wordt met de relatie tussen de overheid en NS/etc. en de redenen waarom het beslist geen staatsbedrijven zijn.

Veel leesplezier! :)
"For the man sound of body and serene of mind, there is no such thing as bad weather; Every day has its beauty. And storms which whip the blood, do make it pulse more vigorously."
pi_168901952
quote:
1s.gif Op dinsdag 14 februari 2017 20:28 schreef Dven het volgende:

[..]

Je hoeft niet zo met je vingertje te wijzen. Want alhoewel de overheid inderdaad voor de volle 100% aandeelhouder is van die bedrijven, zijn het zeer zeker géén staatsbedrijven. Het is genânt dat jij durft te beweren van wel. Je pleegt hiermee een totale diskwalificatie van jezelf.

Hier vind je een superleuke spreekbeurt op basisschoolniveau zodat je bijna spelenderwijs iets bekender wordt met de relatie tussen de overheid en NS/etc. en de redenen waarom het beslist geen staatsbedrijven zijn.

Veel leesplezier! :)
MinFin en de andere partijen hebben er een hele grote vinger in de pap, ze willen alleen niet verantwoordelijk worden gehouden indien er wat mis gaat.
pi_168902127
Onder welk ministerie valt de NS eigenlijk? Toch niet MinFin?
  dinsdag 14 februari 2017 @ 20:47:54 #108
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_168902615
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 februari 2017 20:32 schreef NightH4wk het volgende:

[..]

MinFin en de andere partijen hebben er een hele grote vinger in de pap, ze willen alleen niet verantwoordelijk worden gehouden indien er wat mis gaat.
Dat ontken ik verder helemaal niet. Maar dat maakt het nog steeds geen staatsbedrijf :D Helaas hoor, want ik had het graag als een overheidsbedrijf gezien.
"For the man sound of body and serene of mind, there is no such thing as bad weather; Every day has its beauty. And storms which whip the blood, do make it pulse more vigorously."
pi_168902854
quote:
7s.gif Op dinsdag 14 februari 2017 13:04 schreef SpecialK het volgende:

[..]

Hoe zou jij het opzetten dan? Als een joint venture ineens iets engs is.
Geen verplichting opwerpen voor het ov. Als er bij, de keuze naast alle losse kaartjes. Persoonlijk abbo? Prima, eigen keuze. En zeker niet de verplichting dat je er een borg op moet zetten.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_168902912
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 februari 2017 20:36 schreef NightH4wk het volgende:
Onder welk ministerie valt de NS eigenlijk? Toch niet MinFin?
VenW?
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_168903017
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 februari 2017 19:46 schreef JanKorteachternaam het volgende:
Dat Nederland een van de minst corrupte landen is, is een leugen. Nederland zit minstens op het niveau van Rusland. Alleen het wordt niet gemeten. Dit is een van de vele voorbeelden.
Witte boorden en vriendjespolitiek zit in de genen in dit land.

Vooral goed te zien in de semi overheid.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_168904664
quote:
1s.gif Op dinsdag 14 februari 2017 20:57 schreef Red_85 het volgende:

[..]

Witte boorden en vriendjespolitiek zit in de genen in dit land.

Vooral goed te zien in de semi overheid.
Corporatisme. In Nederland zijn veel bedrijven met een overheidsmonopolie die hun zakken vullen. Translink Systems is de nieuwste, maar we hebben al veel langer de Buma/Stemra, KPN (die ongeremd mag groeien), pensioenfondsen (we worden gedwongen om ze te betalen), de VARA (met publiek geld mensen tonnen per jaar betalen), etc..
pi_168907305
zo gaat het ook met ICT, bouw, infrastructuur aanbestedingen, 8-)
pi_168908033
LOL, ik heb hier nog een paar in de la liggen die de komende 2 jaar allemaal gaan verlopen, en er staat vast nog 10,- of 20,- op elke kaart :P

Nooit zo'n ding op zak als je hem nodig hebt, nou dan nog maar ééntje.

Hierbij wil ik mijn excuses aanbieden aan de Fok!ers die deze winst onbegrijpelijk vinden, nou mede mijn schuld dus.
“The problem with socialism is that you eventually run out of other people’s money.”
pi_168909535
quote:
1s.gif Op dinsdag 14 februari 2017 20:28 schreef Dven het volgende:

[..]

Je hoeft niet zo met je vingertje te wijzen. Want alhoewel de overheid inderdaad voor de volle 100% aandeelhouder is van die bedrijven, zijn het zeer zeker géén staatsbedrijven. Het is genânt dat jij durft te beweren van wel. Je pleegt hiermee een totale diskwalificatie van jezelf.

Hier vind je een superleuke spreekbeurt op basisschoolniveau zodat je bijna spelenderwijs iets bekender wordt met de relatie tussen de overheid en NS/etc. en de redenen waarom het beslist geen staatsbedrijven zijn.

Veel leesplezier! :)
"semi publieke sector" is hoe heel veel mensen het zouden definiëren gok ik zo....

Anyhow, de overheid is de partij waar de winst naartoe gaat, het dient ook de belangen van de overheid.. Het is meer een staatsbedrijf dan een privaat bedrijf.

Verder, lekker boeiend.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_168911191
quote:
7s.gif Op dinsdag 14 februari 2017 13:08 schreef SpecialK het volgende:

[..]

Je betaalt helemaal geen startkosten. Je wordt geacht minimaal 4 euro (of 20 voor de NS) aan borg in te leggen zodat, als je dus het systeem loopt te fucken (bijv. door in te checken maar nooi meer uit te checken) ze dat bedrag in ieder geval in kunnen nemen. Maar bij normaal gebruik wordt dat bedrag niet aangeraakt. Zo werkt dat bij Oyster in Londen ook. Sterker nog daar wordt meer geld gevraagd omdat de afstanden daar groter zijn en de kans op misbruik hoger ligt.

Het moet kortom niet lonen om elke dag een kaart te kopen en dan nooit uit te checken en steeds weg te gooien. De berekening daarvoor ligt aan de vorm van transport.

Dus ... onzin. Volgende ding please.
Niks onzin. Wat ik wilde aantonen is dat dit systeem niet deugt. De consument betaalt alle kosten inclusief het risico, incl de dure prijs per KM. En je ziet, dit legt Translink geen windeieren. Alleen al door de prijs voor de kaart en de instaptarieven die nooit meer worden teruggevraagd. Het is een consumentonvriendelijk Bloedzuigsysteem.

Het zal mij niets verbazen wanneer blijkt dat de kosten voor het maken van de wegwerp-papieren en plastic-kaarten. Al lang werden ingecalculeerd in de kosten voor het eigenlijke vervoer. Het zijn gewoon extra inkomsten. Een double tripple quadruple over de kop verdienmodel zoiets wat Paypal ook doet. Zulke systemen moet je niet aanmoedigen.
  woensdag 15 februari 2017 @ 02:42:09 #117
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_168911193
quote:
1s.gif Op dinsdag 14 februari 2017 20:53 schreef Red_85 het volgende:

[..]

Geen verplichting opwerpen voor het ov. Als er bij, de keuze naast alle losse kaartjes. Persoonlijk abbo? Prima, eigen keuze.
Hier wat nadelen daaraan

1. Je moet dus 2x zo veel apperatuur hebben. Die stempelmachines moeten nl onderhouden worden. Die zijn mechanisch (lees breekbaar) en vreten inkt.

2. Je hebt een schaduwgebruik van je diensten. Nu weten ze ongeveer hoeveel mensen van bepaalde haltes gebruik maken en hoe ver mensen reizen en of er misschien efficientere verbindingen te maken zijn.. met papieren kaartjes en stempeltjes is dat niet te doen. Als een bepaalde bevolkingsgroep (ik kijk naar jullie, ouwetjes) ineens stug kaartjes blijft gebruiken kan je de dienstverlening voor hen dus niet verbeteren omdat ze nergens geregistreerd worden.

3. Meer taken voor de chauffeur. Nu is het rijden en kaartjes verkopen en luisteren naar een pieptoon bij het instappen. In jouw wereld is het... rijden, kaartjes verkopen, stempelkaartjes verkopen, stempelen, stempels nakijken bij het instappen, luisteren naar een pieptoon. We gingen de wereld makkelijker maken voor arbeiders, toch?

4. Het is onmogelijk om de prijsstelling voor beide systemen gelijk te trekken gezien de verschillen in manieren om te controleren en de manier waarop je dus prijs berekent voor bepaalde afstanden. Dus je hebt dan ineens 2 systemen waarbij er eentje lastig te meten is.

Try again.

quote:
En zeker niet de verplichting dat je er een borg op moet zetten.
Wat hebben jullie met borg. Wat is dat toch. Wat is daar mis mee. Even serieus. Zo werkt dat in letterlijk elk fucking OV systeem in de wereld.. in de vorm van borg voor je plastic pasje neerleggen of een minimumbedrag moeten hebben.

Ben je zo'n arme sloeber dat je die 4 euro niet kan missen? Opportunity costs? Die had je liever belegd in futures oid? Doe normaal.
There are no things, but as a consequence there are as many things as we like
pi_168911196
Nee, je wilt gewoon niet dat er misbruik wordt gemaakt van jou als consument. Gezien de winsten die Translink hieruit haalt (kosten kaartjes naast kosten rit) is dit wel het geval.

Vóór de Ovchip maakten vervoersbedrijven ondanks eventueel misbruik, ook winst. What the hell was daar mis mee?

@ punt 3;
Er worden nogsteeds kaartjes in de bus verkocht hoor.
  woensdag 15 februari 2017 @ 02:48:16 #119
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_168911200
quote:
1s.gif Op woensdag 15 februari 2017 02:39 schreef Tamabralski het volgende:

[..]

Niks onzin. Wat ik wilde aantonen is dat dit systeem niet deugt.
En dat is mislukt. Het concept borg is essentieel voor het systeem. Voor elk electronisch OV systeem in de wereld.

quote:
De consument betaalt alle kosten inclusief het risico,
Koop een auto, dan.

quote:
incl de dure prijs per KM.
Valt eigenlijk wel mee. Ik betaal minder sinds de chipkaart.

quote:
En je ziet, dit legt Translink geen windeieren.
11 miljoen per jaar winst?

Het is niet slecht maar laten we eerlijk wezen... het is geen facebook-money.

quote:
Alleen al door de prijs voor de kaart
Dat hoort bij het borgsysteem.

quote:
en de instaptarieven die nooit meer worden teruggevraagd.
Instaptarieve terugvragen? Door wie? Wat? Instaptarieven worden verdeeld over de OV bedrijven. Als je GVB en Connexxion gebruikt krijgen ze beiden de helft van dat tarief, of iets wat lijkt op een ratio mbv gereisde afstanden.
Jij verwacht die (wat is het? 80 cent) terug? Waarom Je moet gewoon betalen.

quote:
Het is een consumentonvriendelijk Bloedzuigsysteem.
Onzin. Het systeem is makkelijk. Ik zie zat ouwetjes het gewoon goed gebruiken. Daarnaast werkt dit systeem precies hetzelfde elders in de wereld. Gaan we nu ook kankeren op Singapore? Bangkok? Londen?

quote:
Het zal mij niets verbazen wanneer blijkt dat de kosten voor het maken van de wegwerp-papieren en plastic-kaarten. Al lang werden ingecalculeerd in de kosten voor het eigenlijke vervoer. Het zijn gewoon extra inkomsten. Een double tripple quadruple over de kop verdienmodel zoiets wat Paypal ook doet.
Koop een auto.
There are no things, but as a consequence there are as many things as we like
  woensdag 15 februari 2017 @ 02:48:29 #120
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_168911201
quote:
1s.gif Op woensdag 15 februari 2017 02:46 schreef Tamabralski het volgende:
Nee, je wilt gewoon niet dat er misbruik wordt gemaakt van jou als consument. Gezien de winsten die Translink hieruit haalt (kosten kaartjes naast kosten rit) is dit wel het geval.

Vóór de Ovchip maakten vervoersbedrijven ondanks eventueel misbruik, ook winst. What the hell was daar mis mee?
Koop een auto.
There are no things, but as a consequence there are as many things as we like
pi_168911203
quote:
7s.gif Op woensdag 15 februari 2017 02:48 schreef SpecialK het volgende:

[..]

Koop een auto.
Koop jij een stel hersens en leer alsjeblieft eenns natedenken. Je moet kritisch blijven als consument. Klaar.

Ik, auto of niet. Ik spreek namens consumenten die het OV gebruiken en helaas Translink blindelings vertrouwen.

BTW. je zegt of ik een (luttele) 80 cent terugverwacht? Afgezien van het principe.. Kun je met de trein reizen met 80c als borg op je kaart?
  woensdag 15 februari 2017 @ 02:55:14 #122
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_168911209
quote:
1s.gif Op woensdag 15 februari 2017 02:51 schreef Tamabralski het volgende:

[..]

Koop jij een stel hersens en leer alsjeblieft eenns natedenken. Je moet kritisch blijven als consument. Klaar.
Er is een verschil tussen kritisch blijven en verwachten dat de bedrijven waar je gebruik van maakt door de overheid verplicht worden op sterven na dood te blijven qua winst. Dat was in de Sovjet Unie normaal maar in de normale wereld niet.

quote:
Ik, auto of niet. Ik spreek namens consumenten die het OV gebruiken en helaas Translink blindelings vertrouwen.
Geweldig. Jij spreekt namens mensen die het nog niet eens per se eens zijn met je? Wat een held ben je toch.

Je spreekt namens jezelf. Namens iemand die niet snapt hoe deze systemen werken en boos is dat iemand er geld mee verdient.
There are no things, but as a consequence there are as many things as we like
  woensdag 15 februari 2017 @ 02:56:44 #123
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_168911211
quote:
1s.gif Op woensdag 15 februari 2017 02:51 schreef Tamabralski het volgende:

[..]

BTW. je zegt of ik een (luttele) 80 cent terugverwacht? Afgezien van het principe.. Kun je met de trein reizen met 80c als borg op je kaart?
80 cent is ongeveer de instapkosten voor bus en tram. Dat is niet hetzelfde als borg. Het verbaast mij hoe sterk je mening is ten opzichte van hoe weinig je snapt.
There are no things, but as a consequence there are as many things as we like
pi_168911214
quote:
7s.gif Op woensdag 15 februari 2017 02:55 schreef SpecialK het volgende:

[..]

Er is een verschil tussen kritisch blijven en verwachten dat de bedrijven waar je gebruik van maakt door de overheid verplicht worden op sterven na dood te blijven qua winst. Dat was in de Sovjet Unie normaal maar in de normale wereld niet.

[..]

Geweldig. Jij spreekt namens mensen die het nog niet eens per se eens zijn met je? Wat een held ben je toch.

Je spreekt namens jezelf. Namens iemand die niet snapt hoe deze systemen werken en boos is dat iemand er geld mee verdient.
Ik spreek ook namens die mensen die het kennelijk geen reet kan schelen hoe duur het OV ook wordt. Mag je dan maar niet meer kritisch zijn op het OV?

Nogmaals koop jij maar een stel hersens in de uitverkoop. En leer eens natedenken.
  woensdag 15 februari 2017 @ 02:58:40 #125
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_168911216
quote:
1s.gif Op woensdag 15 februari 2017 02:57 schreef Tamabralski het volgende:

[..]

Ik spreek ook namens die mensen die het kennelijk geen reet kan schelen hoe duur het OV ook wordt. Mag je dan maar niet meer kritisch zijn op het OV?
Je spreekt namens jezelf. Punt.

quote:
Nogmaals koop jij maar een stel hersens in de uitverkoop. En leer eens natedenken.
Grote woorden voor iemand die er geen fuck van snapt.
There are no things, but as a consequence there are as many things as we like
pi_168911218
quote:
7s.gif Op woensdag 15 februari 2017 02:56 schreef SpecialK het volgende:

[..]

80 cent is ongeveer de instapkosten voor bus en tram. Dat is niet hetzelfde als borg. Het verbaast mij hoe sterk je mening is ten opzichte van hoe weinig je snapt.
Ik heb het over de treinreizen. Je zegt dus, dat je letterlijk 20 euro bovenop de kosten voor een treinrit, bovenop de kosten voor een chipkaart, moet dokken. Die 20 ben je dus kwijt als je alleen met de trein reist. Veel mensen, vragen dat bedrag niet meer terug. Het zij door verloop van dat kaartje (waarom laten verlopen eigenlijk) of gemakzucht. Kassa voor Translink. Jij noemt dat fair?
pi_168911220
quote:
7s.gif Op woensdag 15 februari 2017 02:58 schreef SpecialK het volgende:

[..]

Je spreekt namens jezelf. Punt.

[..]

Grote woorden voor iemand die er geen fuck van snapt.
Waarom gebruik jij altijd zo'n smilie. Ben jij die D66 randdebiel 99.999 ?
Wouter heet je toch?
  woensdag 15 februari 2017 @ 03:04:48 #128
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_168911223
quote:
1s.gif Op woensdag 15 februari 2017 03:02 schreef Tamabralski het volgende:

[..]

Ik heb het over de treinreizen. Je zegt dus, dat je letterlijk 20 euro bovenop de kosten voor een treinrit, bovenop de kosten voor een chipkaart, moet dokken. Die 20 ben je dus kwijt als je alleen met de trein reist. Veel mensen, vragen dat bedrag niet meer terug. Het zij door verloop van dat kaartje (waarom laten verlopen eigenlijk) of gemakzucht. Kassa voor Translink. Jij noemt dat fair?
Die borg zelf is fair... en ik snap dat Trans Link niet moeite gaat doen om jou automatisch dat geld terug te storten. Als je ze belt dan moet je ook een vrij geloofwaardig verhaal hebben of het moet samenlopen met bekende storingen.

De bewijslast ligt bij jou als consument dat je geen misbruik aan het maken bent, niet andersom.
There are no things, but as a consequence there are as many things as we like
  woensdag 15 februari 2017 @ 03:09:01 #129
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_168911225
quote:
1s.gif Op woensdag 15 februari 2017 03:04 schreef Tamabralski het volgende:

[..]

Waarom gebruik jij altijd zo'n smilie. Ben jij die D66 randdebiel 99.999 ?
Wouter heet je toch?
Normaal zou ik een post als dit totaal negeren aangezien het niets toevoegt aan de discussie. Maar ik vind dit toch wel interessant. Je lijkt namelijk consistent met spoken te willen worstelen. Of het nou Trans Link is of met mij... Ik denk dat je geestelijk niet helemaal lekker bent als je continue geheime agenda's en geesten achter dingen aan het zoeken bent.

Laat je nakijken. Serieus. Geen dis. Oprechte bezorgdheid.
There are no things, but as a consequence there are as many things as we like
pi_168911244
quote:
7s.gif Op woensdag 15 februari 2017 03:09 schreef SpecialK het volgende:

[..]

Normaal zou ik een post als dit totaal negeren aangezien het niets toevoegt aan de discussie. Maar ik vind dit toch wel interessant. Je lijkt namelijk consistent met spoken te willen worstelen. Of het nou Trans Link is of met mij... Ik denk dat je geestelijk niet helemaal lekker bent als je continue geheime agenda's en geesten achter dingen aan het zoeken bent.

Laat je nakijken. Serieus. Geen dis. Oprechte bezorgdheid.
Voor iemand zoals jij, wie zich alleen conformeert met de wil van een overheid. Verwacht ik geen oprechte bezorgdheid. Dus lieg niet.
  woensdag 15 februari 2017 @ 06:23:36 #131
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_168911350
Wie van de twee dames hierboven zal momenteel het hevigst aan het bloeden zijn?
"For the man sound of body and serene of mind, there is no such thing as bad weather; Every day has its beauty. And storms which whip the blood, do make it pulse more vigorously."
pi_168911374
quote:
7s.gif Op woensdag 15 februari 2017 02:56 schreef SpecialK het volgende:

[..]

80 cent is ongeveer de instapkosten voor bus en tram. Dat is niet hetzelfde als borg. Het verbaast mij hoe sterk je mening is ten opzichte van hoe weinig je snapt.
1 euro waren vroeger 2 strippen waar je de meeste plaatsen mee door kon reizen, en toch zeg je dat jij met 80 eurocent opstaptarief goedkoper reist met de OV chip kaart?

Dat je 7.50 borg betaald voor een stukje plastic kan ik inkomen maar als de kaart verlopen is zou ik verwachten dat je dan ook je borg kan terug krijgen.
  woensdag 15 februari 2017 @ 07:21:47 #133
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_168911457
quote:
1s.gif Op woensdag 15 februari 2017 06:41 schreef Basp1 het volgende:

[..]

1 euro waren vroeger 2 strippen waar je de meeste plaatsen mee door kon reizen, en toch zeg je dat jij met 80 eurocent opstaptarief goedkoper reist met de OV chip kaart?
Korte afstanden zijn dus goedkoper geworden. Daarnaast is het zone-systeem heel ongunstig tov de km berekening.

Ik woon bijvoorbeeld in een andere zone dus dat kostte vroeger iets meer dan 1,50. Maar met OV-Chip betaal ik 1,43 oid... Komt vooral omdat ik vanuit diep in zone x naar diep in zone y moet. Anders was het nog gunstiger.

quote:
Dat je 7.50 borg betaald voor een stukje plastic kan ik inkomen maar als de kaart verlopen is zou ik verwachten dat je dan ook je borg kan terug krijgen.
Daar kunnen we het idd over hebben. Gefeliciteerd... je bent de eerste in dit topic die iets relevants noemt.
There are no things, but as a consequence there are as many things as we like
pi_168911501
quote:
7s.gif Op woensdag 15 februari 2017 07:21 schreef SpecialK het volgende:

[..]

Korte afstanden zijn dus goedkoper geworden. Daarnaast is het zone-systeem heel ongunstig tov de km berekening.

Ik woon bijvoorbeeld in een andere zone dus dat kostte vroeger iets meer dan 1,50. Maar met OV-Chip betaal ik 1,43 oid... Komt vooral omdat ik vanuit diep in zone x naar diep in zone y moet. Anders was het nog gunstiger.

[..]

Daar kunnen we het idd over hebben. Gefeliciteerd... je bent de eerste in dit topic die iets relevants noemt.
Die kilometerprijzen slaan nergens op ik moet de afgelegde kilometers aftikken terwijl hemelsbreed de afstand soms maar de helft is. Ze mogen al blij zijn dat mensen van het OV gebruik maken op het omrijden zit je als consument niet te wachten. :D
  woensdag 15 februari 2017 @ 07:39:22 #135
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_168911544
quote:
1s.gif Op woensdag 15 februari 2017 07:32 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Die kilometerprijzen slaan nergens op ik moet de afgelegde kilometers aftikken terwijl hemelsbreed de afstand soms maar de helft is. Ze mogen al blij zijn dat mensen van het OV gebruik maken op het omrijden zit je als consument niet te wachten. :D
Meh. De dag dat we via interdimensionale portals van en naar het werk gaan is de dag dat we voor hemelsbreed-euclidische kilometers kunnen gaan betalen.

Het GVB kan er niets aan doen dat ze niet dwars door het W-Hotel en Paleis op de dam naar het damrak kunnen raggen maar betalen dus wel voor de energie voor de routes die ze maken. Logisch dat je als consument meebetaalt. Het zou raar zijn als een route ineens totaal niet levensvatbaar werd door dit effect terwijl andere routes beter lopen terwijl de kosten en moeite hetzelfde is.
There are no things, but as a consequence there are as many things as we like
pi_168912893
quote:
7s.gif Op woensdag 15 februari 2017 07:39 schreef SpecialK het volgende:

[..]

Meh. De dag dat we via interdimensionale portals van en naar het werk gaan is de dag dat we voor hemelsbreed-euclidische kilometers kunnen gaan betalen.

Het GVB kan er niets aan doen dat ze niet dwars door het W-Hotel en Paleis op de dam naar het damrak kunnen raggen maar betalen dus wel voor de energie voor de routes die ze maken. Logisch dat je als consument meebetaalt. Het zou raar zijn als een route ineens totaal niet levensvatbaar werd door dit effect terwijl andere routes beter lopen terwijl de kosten en moeite hetzelfde is.
Met je auto rijd je ook direct van A naar B, dat stadsbussen flink slingeren om maar zoveel mogelijk haltes aan te doen zou je niet moeten afschuiven naar de reizigers die al langer onderweg zijn met deze vorm van vervoer.

Ik kan vanuit mijn huis 2 buslijnen vanaf dezelfde halte die via andere routes naar het station rijden nemen de ene kost me 1.54, de andere opeens 1.48. :')
  woensdag 15 februari 2017 @ 11:43:26 #137
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_168914800
quote:
0s.gif Op woensdag 15 februari 2017 09:43 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Met je auto rijd je ook direct van A naar B,
Nee hoor. Via de snelweg met een rare boog om de stad heen, dan via een vreemde afslag een slingerende weg naar je huis die vervolgens ook weer 10 afslagen links en rechts is. En ja ook die benzine betaal je. Je hebt natuurlijk geen recht op een rechte weg van jouw huis naar je werk.

quote:
dat stadsbussen flink slingeren om maar zoveel mogelijk haltes aan te doen zou je niet moeten afschuiven naar de reizigers die al langer onderweg zijn met deze vorm van vervoer.
Het is niet anders. OV is gedeeld vervoer en om het betaalbaar te houden moeten bussen uitgerekende routes rijden waarbij ze zo veel mogelijk bezetting proberen te halen. Een lege bus is een verliesmakende bus. Verliesmakende bussen = een verliesmakend bedrijf... een verliesmakend bedrijf = een failliet bedrijf. Een failliet bedrijf kan jou niet transporteren.

quote:
Ik kan vanuit mijn huis 2 buslijnen vanaf dezelfde halte die via andere routes naar het station rijden nemen de ene kost me 1.54, de andere opeens 1.48. :')
Het is toch wat. Al die keuze.
There are no things, but as a consequence there are as many things as we like
pi_168914875
de kleine omweg moeten maken met een auto vergelijken met stadsbussen die gewoon 2* zoveel kilometers maken door de omwegen. :')
  woensdag 15 februari 2017 @ 11:48:54 #139
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_168914906
quote:
0s.gif Op woensdag 15 februari 2017 11:47 schreef Basp1 het volgende:
de kleine omweg moeten maken met een auto vergelijken met stadsbussen die gewoon 2* zoveel kilometers maken door de omwegen. :')
Maak je eigen OV bedrijf en regel die hemelsbreede tarieven. Ik beloof een keertje een ritje te komen maken.
There are no things, but as a consequence there are as many things as we like
pi_168914942
quote:
7s.gif Op woensdag 15 februari 2017 11:48 schreef SpecialK het volgende:

[..]

Maak je eigen OV bedrijf en regel die hemelsbreede tarieven. Ik beloof een keertje een ritje te komen maken.
Wat is dit nu voor kul antwoord, met de strippenkaart had je gewoon nooit last van de route die een bus rijdt met de ov chipkaart op dit moment wel terwijl het niet hoeft.
  woensdag 15 februari 2017 @ 11:51:42 #141
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_168914969
quote:
0s.gif Op woensdag 15 februari 2017 11:50 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Wat is dit nu voor kul antwoord, met de strippenkaart had je gewoon nooit last van de route die een bus rijdt met de ov chipkaart op dit moment wel terwijl het niet hoeft.
Nee met een strippenkaart moest je ineens 50 cent extra betalen als jouw halte net 1 voor de zonegrens lag. Dat was feest.
There are no things, but as a consequence there are as many things as we like
pi_168915379
quote:
7s.gif Op woensdag 15 februari 2017 02:42 schreef SpecialK het volgende:

[..]

Hier wat nadelen daaraan

1. Je moet dus 2x zo veel apperatuur hebben. Die stempelmachines moeten nl onderhouden worden. Die zijn mechanisch (lees breekbaar) en vreten inkt.
Nou woow.. Wat kost een stempel en een beetje inkt? Volgens mij minder dat 6 van die apparaten met elektronica ed...

quote:
2. Je hebt een schaduwgebruik van je diensten. Nu weten ze ongeveer hoeveel mensen van bepaalde haltes gebruik maken en hoe ver mensen reizen en of er misschien efficientere verbindingen te maken zijn.. met papieren kaartjes en stempeltjes is dat niet te doen. Als een bepaalde bevolkingsgroep (ik kijk naar jullie, ouwetjes) ineens stug kaartjes blijft gebruiken kan je de dienstverlening voor hen dus niet verbeteren omdat ze nergens geregistreerd worden.
Grote smoes. Heb nog geen lijn gezien die opeens meer is gaan rijden. Bus niet en al helemaal de trein niet. Vraag en aanbod kun je meten met de chipkaart, klopt, maar doen ov boeren dat ook? Geen praktisch bewijs gezien nog.
Vind je het gek dat ouwetjes die chipkaart vervloeken? Veel te moeilijk...
quote:
3. Meer taken voor de chauffeur. Nu is het rijden en kaartjes verkopen en luisteren naar een pieptoon bij het instappen. In jouw wereld is het... rijden, kaartjes verkopen, stempelkaartjes verkopen, stempelen, stempels nakijken bij het instappen, luisteren naar een pieptoon. We gingen de wereld makkelijker maken voor arbeiders, toch?

Uitstappen, weer kaartje pakken, weer pieptoon luisteren.. Dat hele stuk met kaartjes verkopen en stempelen is er nog gewoon.
quote:
4. Het is onmogelijk om de prijsstelling voor beide systemen gelijk te trekken gezien de verschillen in manieren om te controleren en de manier waarop je dus prijs berekent voor bepaalde afstanden. Dus je hebt dan ineens 2 systemen waarbij er eentje lastig te meten is.

Try again.

Strippen gingen prima en ook eerlijk.

quote:
Volgens mij werkte het systeem van kaartjes prima. En het punt wat aangehaald werd voor de chipkaart dat 'geld van de chauffeur zou verdwijnen' is ook niet opgegaan, omdat men nog steeds losse kaartjes verkoopt.
Dat hele systeem is een farce. Compleet.
quote:
[..]

Wat hebben jullie met borg. Wat is dat toch. Wat is daar mis mee. Even serieus. Zo werkt dat in letterlijk elk fucking OV systeem in de wereld.. in de vorm van borg voor je plastic pasje neerleggen of een minimumbedrag moeten hebben.

Ben je zo'n arme sloeber dat je die 4 euro niet kan missen? Opportunity costs? Die had je liever belegd in futures oid? Doe normaal.
Omdat je voor de NS eerst 27,50 euro kwijt bent voordat je ook maar in mag stappen in de trein. Daarom. Onnodige drempel voor incidenteel gebruik. Sinds de ingebruikname van de ov chipfaal ben ik geen 1x met de trein gegaan naar een andere bestemming dan mijn werk, totdat de 2de Coentunnen open ging. Nu helemaal niet meer. Met de bus naar Amsterdam centrum maar te zwijgen.

Jij kunt het misschien anders zien, net als ene vancouverfan een aantal jaar terug die hier ook zat en bij TLS werkte, maar de overgrote meerderheid vind het gewoon een onding.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_168915509
quote:
7s.gif Op woensdag 15 februari 2017 02:48 schreef SpecialK het volgende:

[..]

Koop een auto.
Dit is dus precies wat het systeem doet. Mensen de auto in jagen. Heb je helemaal gelijk in.
Wat is hetgene wat we ook alweer wilde bereiken en wat is milieuvriendelijker?

Ondanks wat jij denkt te kunnen orakelen, die kutkaart is gewoon een faal op alle fronten, zorgt voor minder ov gebruik, naait de privacy en zorgt onnodige kosten voor de reiziger.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
  woensdag 15 februari 2017 @ 12:30:10 #144
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_168915712
quote:
0s.gif Op woensdag 15 februari 2017 12:12 schreef Red_85 het volgende:

[..]

Nou woow.. Wat kost een stempel en een beetje inkt? Volgens mij minder dat 6 van die apparaten met elektronica ed...
Een systeem kost geld, ja. In onderhoud. Meer dan je denkt. 2 systemen is dubbel het geld. Sterker nog. Ik denk dat het huidige systeem goedkoper is om te onderhouden.

quote:
[..]

Grote smoes. Heb nog geen lijn gezien die opeens meer is gaan rijden. Bus niet en al helemaal de trein niet. Vraag en aanbod kun je meten met de chipkaart, klopt, maar doen ov boeren dat ook? Geen praktisch bewijs gezien nog.
Vind je het gek dat ouwetjes die chipkaart vervloeken? Veel te moeilijk...
Ik zie zat oudjes het gewoon gebruiken. Het werkt ook verder zoals in elk ander land. Onzin dus.

quote:
[..]

Uitstappen, weer kaartje pakken, weer pieptoon luisteren.. Dat hele stuk met kaartjes verkopen en stempelen is er nog gewoon.
Het blijft extra werk om 2 systemen te hanteren. Kan je hoog of laag springen.

quote:
[..]

Strippen gingen prima en ook eerlijk.
Behalve als je na een zonegrens woonde/werkte.

quote:
[..]

Volgens mij werkte het systeem van kaartjes prima. En het punt wat aangehaald werd voor de chipkaart dat 'geld van de chauffeur zou verdwijnen' is ook niet opgegaan, omdat men nog steeds losse kaartjes verkoopt.
Dat hoeft van mij ook niet maar het is onzin om te doen alsof dat de belangrijkste reden voor een electronisch systeem is. Er zijn onnoemelijk veel voordelen tov strippenkaarten moeten kopen.

quote:
Dat hele systeem is een farce. Compleet.
Bullshit. Jouw nauwe perceptie van het hele verhaal is een farce.

quote:
[..]

Omdat je voor de NS eerst 27,50 euro kwijt bent voordat je ook maar in mag stappen in de trein. Daarom. Onnodige drempel voor incidenteel gebruik. Sinds de ingebruikname van de ov chipfaal ben ik geen 1x met de trein gegaan naar een andere bestemming dan mijn werk, totdat de 2de Coentunnen open ging. Nu helemaal niet meer. Met de bus naar Amsterdam centrum maar te zwijgen.
Gelukkig ben jij representatief toch?
Die treinen zitten afgeladen, de trams en bussen ook. Maar nee omdat jij te cheap bent om 7,50 te betalen en wat borg in te leggen wat je gewoon rustigjes aan terug krijgt binnen het gebruik,, is het systeem kapot.

Ik snap dat in een 3e wereldland waar mensen letterlijk elke dag hun maaltijd aan het verdienen zijn 20 euro borg en 7,50 kaart vragen te veel is maar we hebben het over Nederland.

quote:
Jij kunt het misschien anders zien, net als ene vancouverfan een aantal jaar terug die hier ook zat en bij TLS werkte, maar de overgrote meerderheid vind het gewoon een onding.
Ik heb geen idee waar dit om gaat eigenlijk.
There are no things, but as a consequence there are as many things as we like
  woensdag 15 februari 2017 @ 12:31:57 #145
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_168915761
quote:
0s.gif Op woensdag 15 februari 2017 12:18 schreef Red_85 het volgende:

[..]

Dit is dus precies wat het systeem doet. Mensen de auto in jagen. Heb je helemaal gelijk in.
Wat is hetgene wat we ook alweer wilde bereiken en wat is milieuvriendelijker?

Ondanks wat jij denkt te kunnen orakelen, die kutkaart is gewoon een faal op alle fronten, zorgt voor minder ov gebruik, naait de privacy en zorgt onnodige kosten voor de reiziger.
Ik denk dat meer mensen het OV zijn gaan gebruiken dus die paar malloten die omdat ze te cheap zijn om 7,50 te betalen een auto van 400 euro per maand gebruikskosten gaan aanschaffen is denk ik een marginaal probleem voor de samenleving.

Veel rij en parkeerplezier, jong.
There are no things, but as a consequence there are as many things as we like
pi_168915800
quote:
0s.gif Op woensdag 15 februari 2017 12:18 schreef Red_85 het volgende:

[..]

Dit is dus precies wat het systeem doet. Mensen de auto in jagen. Heb je helemaal gelijk in.
Wat is hetgene wat we ook alweer wilde bereiken en wat is milieuvriendelijker?

Ondanks wat jij denkt te kunnen orakelen, die kutkaart is gewoon een faal op alle fronten, zorgt voor minder ov gebruik, naait de privacy en zorgt onnodige kosten voor de reiziger.
Ik geloof er zelf niet zo in, ik denk dat die OV chipkaart vet efficiënt is, geen gezeik met kaartjes bij de busschauffeur, drastisch minder geld in de bus wat de kans op overvallen ook verkleint.... Snelheid.. Dik prima.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_168915879
quote:
7s.gif Op woensdag 15 februari 2017 12:30 schreef SpecialK het volgende:
Gelukkig ben jij representatief toch?
Die treinen zitten afgeladen, de trams en bussen ook. Maar nee omdat jij te cheap bent om 7,50 te betalen en wat borg in te leggen wat je gewoon rustigjes aan terug krijgt binnen het gebruik,, is het systeem kapot.

Ik snap dat in een 3e wereldland waar mensen letterlijk elke dag hun maaltijd aan het verdienen zijn 20 euro borg en 7,50 kaart vragen te veel is maar we hebben het over Nederland.
Ik hekel die 7.50 wel, die kaart gaat veel te gemakkelijk kapot en, zoals je kunt lezen in dit artikel, kost het helemaal niet zoveel om die kaart te fabriceren....

Ze worden rijk omdat dat bedrijf een kaart fabriceert dat makkelijk stuk gaat en de hoofdprijs vraagt voor een nieuwe.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_168915890
quote:
7s.gif Op woensdag 15 februari 2017 12:30 schreef SpecialK het volgende:

[..]

Een systeem kost geld, ja. In onderhoud. Meer dan je denkt. 2 systemen is dubbel het geld. Sterker nog. Ik denk dat het huidige systeem goedkoper is om te onderhouden.

[..]

Ik zie zat oudjes het gewoon gebruiken. Het werkt ook verder zoals in elk ander land. Onzin dus.

[..]

Het blijft extra werk om 2 systemen te hanteren. Kan je hoog of laag springen.

[..]

Behalve als je na een zonegrens woonde/werkte.

[..]

Dat hoeft van mij ook niet maar het is onzin om te doen alsof dat de belangrijkste reden voor een electronisch systeem is. Er zijn onnoemelijk veel voordelen tov strippenkaarten moeten kopen.

[..]

Bullshit. Jouw nauwe perceptie van het hele verhaal is een farce.

[..]

Gelukkig ben jij representatief toch?
Die treinen zitten afgeladen, de trams en bussen ook. Maar nee omdat jij te cheap bent om 7,50 te betalen en wat borg in te leggen wat je gewoon rustigjes aan terug krijgt binnen het gebruik,, is het systeem kapot.

Ik snap dat in een 3e wereldland waar mensen letterlijk elke dag hun maaltijd aan het verdienen zijn 20 euro borg en 7,50 kaart vragen te veel is maar we hebben het over Nederland.

[..]

Ik heb geen idee waar dit om gaat eigenlijk.
Je kan wel arrogant blijven doen, niet willen luisteren naar je (potentiële) klanten en denken dat wat jij het handigste vindt ook het handigste is, maar dat maakt niet dat je gelijk hebt. Dat is ook de hele essentie van de chipfaal. Kijken naar wat de ov-boeren top vinden, maar de reiziger negeren. Het argument '1 kaart voor al het ov' ging lange tijd ook niet op vanwege allerlei soorten aanbieders en belachelijke overstaptarieven.

Die 2 systemen werken nu ook nog naast elkaar trouwens. Je argumentatie en houding gaan niet op.
Klanten willen een makkelijk systeem wat goedkoop is en mensen die weinig van het ov gebruiken willen geen drempels. Dit is systeem is duur, bureaucratisch en gewoon lastig.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
  woensdag 15 februari 2017 @ 12:40:49 #149
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_168915967
quote:
0s.gif Op woensdag 15 februari 2017 12:37 schreef ludovico het volgende:

[..]

Ik hekel die 7.50 wel, die kaart gaat veel te gemakkelijk kapot en, zoals je kunt lezen in dit artikel, kost het helemaal niet zoveel om die kaart te fabriceren....
Zoals ik al eerder aangaf... daar kunnen we over praten. Ik had liever een deel van de kosten van de kaart teruggestort gezien. Wellicht hand in hand met het verhogen van de borg. Maar zoals je in dit topic kan lezen zijn er nogal wat mensen die zich blindstaren op die borg.

quote:
Ze worden rijk omdat dat bedrijf een kaart fabriceert dat makkelijk stuk gaat en de hoofdprijs vraagt voor een nieuwe.
Meh ik heb iets van 6 kaarten gehad... 2 abbo's en 4 kaarten voor bezoekers uit het buitenland. Ik heb er nog geen eentje gehad waar zelfs het velletje van los kwam... misschien bij die eerste een klein hoekje maar verder nooit problemen mee gehad. Dat terwijl bijvoorbeeld de MRT in Bangkok na zelfs licht gebruik al helemaal los kwam. Ik ga bijna nooit met de metro maar hij is bijna los.

Dezelfde portemonnee die ik in NL gebruik.
There are no things, but as a consequence there are as many things as we like
pi_168916019
quote:
7s.gif Op woensdag 15 februari 2017 12:31 schreef SpecialK het volgende:

[..]

Ik denk dat meer mensen het OV zijn gaan gebruiken dus die paar malloten die omdat ze te cheap zijn om 7,50 te betalen een auto van 400 euro per maand gebruikskosten gaan aanschaffen is denk ik een marginaal probleem voor de samenleving.

Veel rij en parkeerplezier, jong.
Het is toch drukker geworden op de weg? Ondanks al het extra asfalt? chipkaart heeft daar ook een aandeel in.

Tevens heb je met de auto ook belangrijkere en zwaarwegendere voordelen. Maar dat is een andere discussie.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
  woensdag 15 februari 2017 @ 12:43:46 #151
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_168916027
quote:
0s.gif Op woensdag 15 februari 2017 12:37 schreef Red_85 het volgende:

[..]

Je kan wel arrogant blijven doen, niet willen luisteren naar je (potentiële) klanten en denken dat wat jij het handigste vindt ook het handigste is, maar dat maakt niet dat je gelijk hebt. Dat is ook de hele essentie van de chipfaal. Kijken naar wat de ov-boeren top vinden, maar de reiziger negeren. Het argument '1 kaart voor al het ov' ging lange tijd ook niet op vanwege allerlei soorten aanbieders en belachelijke overstaptarieven.
Ik denk dat wat dat betreft de "potentiele klanten" heel Nederland is. En laten we eerlijk wezen. Om een werkend, misbruik-werend systeem op te zetten EN binnen die nauwe parameters ook nog eens IEDEREEN blij te maken in ELKE situatie... in een klaag-maar--raak land als Nederland ook nog eens... dat is ondoenlijk.

Zijn er wat lichte ergernissen of vraagtekens? Misschien... Marginaal. Is het een reden om te zeggen dat het een klantonvriendelijk systeem is? Dan ga je gewoon echt 80-duizend bruggen te ver.

quote:
Die 2 systemen werken nu ook nog naast elkaar trouwens. Je argumentatie en houding gaan niet op.
Klanten willen een makkelijk systeem wat goedkoop is en mensen die weinig van het ov gebruiken willen geen drempels. Dit is systeem is duur, bureaucratisch en gewoon lastig.
Oh we hebben dus nog steeds strippenkaarten? Wat klaag je dan. Gebruik dan strippenkaarten. Geen probleem toch? Oh wacht we hebben maar 1 systeem met 3 verschillende opties... abo, anon en one-off kaartjes kopen. Klaar.
There are no things, but as a consequence there are as many things as we like
pi_168916060
quote:
7s.gif Op woensdag 15 februari 2017 12:31 schreef SpecialK het volgende:

[..]

Ik denk dat meer mensen het OV zijn gaan gebruiken dus die paar malloten die omdat ze te cheap zijn om 7,50 te betalen een auto van 400 euro per maand gebruikskosten gaan aanschaffen is denk ik een marginaal probleem voor de samenleving.

Paar malloten, als ik naar mijn zusje en haar gezin kijk die doen nu alles met de auto anders moeten ze 4 ov-chipkaart met saldo a totaal 110 euro aanschaffen voordat ze maar 1 meter kunnen reizen. :D
  woensdag 15 februari 2017 @ 12:46:07 #153
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_168916072
quote:
0s.gif Op woensdag 15 februari 2017 12:43 schreef Red_85 het volgende:

[..]

Het is toch drukker geworden op de weg? Ondanks al het extra asfalt? chipkaart heeft daar ook een aandeel in.
Het is EN drukker op de weg en drukker in het OV.

quote:
Tevens heb je met de auto ook belangrijkere en zwaarwegendere voordelen. Maar dat is een andere discussie.
Hangt af van je situatie. Ik denk dat er een heeeeeele kleine minderheid is van mensen waarvoor het direct door de OV-Chipkaart gunstiger is geworden om de auto te nemen. Maar ik krijg van jou het gevoel dat je doet alsof mensen massaal een OV-exodus hebben gedaan en de trams afgetankt zitten met betaalde zwervers om de melkertbaantjes van de conducteurs veilig te stellen.
There are no things, but as a consequence there are as many things as we like
  woensdag 15 februari 2017 @ 12:48:26 #154
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_168916107
quote:
0s.gif Op woensdag 15 februari 2017 12:45 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Paar malloten, als ik naar mijn zusje en haar gezin kijk die doen nu alles met de auto anders moeten ze 4 ov-chipkaart met saldo a totaal 110 euro aanschaffen voordat ze maar 1 meter kunnen reizen. :D
Met de trein, ja. Waarvan je 80 euro dus gewoon blijft houden.

Mensen die kinderen nemen en niet even 80 vast kunnen zetten in een systeem hebben hele andere problemen dan transport. Wat betaal je trouwens voor een auto? Meer dan 110 euro toch?
There are no things, but as a consequence there are as many things as we like
pi_168916163
quote:
7s.gif Op woensdag 15 februari 2017 12:40 schreef SpecialK het volgende:

[..]

Zoals ik al eerder aangaf... daar kunnen we over praten. Ik had liever een deel van de kosten van de kaart teruggestort gezien. Wellicht hand in hand met het verhogen van de borg. Maar zoals je in dit topic kan lezen zijn er nogal wat mensen die zich blindstaren op die borg.

[..]

Meh ik heb iets van 6 kaarten gehad... 2 abbo's en 4 kaarten voor bezoekers uit het buitenland. Ik heb er nog geen eentje gehad waar zelfs het velletje van los kwam... misschien bij die eerste een klein hoekje maar verder nooit problemen mee gehad. Dat terwijl bijvoorbeeld de MRT in Bangkok na zelfs licht gebruik al helemaal los kwam. Ik ga bijna nooit met de metro maar hij is bijna los.

Dezelfde portemonnee die ik in NL gebruik.
In mijn portemonnee houden gaat niet, want dan zien die poortjes meerdere chips....
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
  woensdag 15 februari 2017 @ 12:50:57 #156
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_168916171
quote:
0s.gif Op woensdag 15 februari 2017 12:45 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Paar malloten, als ik naar mijn zusje en haar gezin kijk die doen nu alles met de auto anders moeten ze 4 ov-chipkaart met saldo a totaal 110 euro aanschaffen voordat ze maar 1 meter kunnen reizen. :D
Of 4 losse kaartjes kopen. Dat kan ook.
pi_168916174
quote:
7s.gif Op woensdag 15 februari 2017 12:48 schreef SpecialK het volgende:

[..]

Met de trein, ja. Waarvan je 80 euro dus gewoon blijft houden.

Mensen die kinderen nemen en niet even 80 vast kunnen zetten in een systeem hebben hele andere problemen dan transport.
Het gaat ook om het principe van vele mensen die gewoon niet zulke investeringen willen doen voordat men maar 1 meter kan reizen. :D

Bij de DA actie ns kaartjes kopen ze er meestal wel wat.

Maar met de bus gaan ze nu nooit meer terwijl men dat in de strippenkaart tijd nog regelmatig deed.
  woensdag 15 februari 2017 @ 12:51:46 #158
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_168916188
quote:
0s.gif Op woensdag 15 februari 2017 12:50 schreef ludovico het volgende:

[..]

In mijn portemonnee houden gaat niet, want dan zien die poortjes meerdere chips....
Heb ik geen problemen mee gehad bij de GVB, Connexxion of de NS. Ik denk eigenlijk dat alle vervoerders dezelfde robuuste RF-ID scanners gebruiken die alleen maar reageren op een relevant signaal
There are no things, but as a consequence there are as many things as we like
pi_168916190
quote:
0s.gif Op woensdag 15 februari 2017 12:45 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Paar malloten, als ik naar mijn zusje en haar gezin kijk die doen nu alles met de auto anders moeten ze 4 ov-chipkaart met saldo a totaal 110 euro aanschaffen voordat ze maar 1 meter kunnen reizen. :D
Is dat een issue, die auto als die goed gevuld is is hartstikke prima.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_168916213
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 februari 2017 09:39 schreef Redbullkid het volgende:

[..]

Hoeveel zal het pasje kosten en de tijd die in het pasje zit? Pasje kost 5 euro?
Pasje maken 1 werkuur max? Laat een werknemer 20 euro per uur kosten, wat ze niet kosten daar.

Dan praten we over 25 euro, ze vragen 60 euro. 35 euro winst per pasje.

En dan heb ik het nog best wel ruim genomen.
Een medewerker met minimimsalaris kost een werkgever meer dan 20 euro per uur. Je vergeet de loonkosten die voor rekening van de werkgever komen.

Daarnaast vergeet je overheadkosten in zn algemeniteit. De prijs is inderdaad wat hoog maar niet exorbitant hoog.

Om te voorkomen dat tokkies jaarlijks een nieuw pasje moeten aanvragen omdat ze ze kwijtraken of slopen, is een ID of ov-chipkaart imo terecht niet gratis dan wel spotgoedkoop.

Een vervelender probleem met de ov-chipkaart is dat je minimaal 20 euro op de kaart moet hebben staan om in te kunnen checken. Totaal niet praktisch als je incidenteel met het ov reist.
  woensdag 15 februari 2017 @ 12:53:07 #161
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_168916221
quote:
0s.gif Op woensdag 15 februari 2017 12:51 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Het gaat ook om het principe van vele mensen die gewoon niet zulke investeringen willen doen voordat men maar 1 meter kan reizen. :D
Voor een auto moet je eerst 2000 euro neerleggen voordat je maar 1 meter kan reizen. Doei.

quote:
Bij de DA actie ns kaartjes kopen ze er meestal wel wat.

Maar met de bus gaan ze nu nooit meer terwijl men dat in de strippenkaart tijd nog regelmatig deed.
Ik betwijfel eigenlijk dat dat de reden is. En als ze dat expliciet aangeven denk ik dat ze er stiekem niet zo goed over nadenken.

Ik denk dat de hoofdreden om een auto te kopen is dat je deur tot deur wil gaan. Vooral met jonge kinderen erg fijn.
There are no things, but as a consequence there are as many things as we like
pi_168916223
quote:
7s.gif Op woensdag 15 februari 2017 12:48 schreef SpecialK het volgende:

[..]

Met de trein, ja. Waarvan je 80 euro dus gewoon blijft houden.

Mensen die kinderen nemen en niet even 80 vast kunnen zetten in een systeem hebben hele andere problemen dan transport. Wat betaal je trouwens voor een auto? Meer dan 110 euro toch?
Zolang die instapkosten zo hoog zijn kan ik mij voorstellen dat mensen die incidentele keer dat ze de trein zouden willen pakken willen overslaan.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
  woensdag 15 februari 2017 @ 12:54:12 #163
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_168916248
quote:
7s.gif Op woensdag 15 februari 2017 12:51 schreef SpecialK het volgende:

[..]

Heb ik geen problemen mee gehad bij de GVB, Connexxion of de NS. Ik denk eigenlijk dat alle vervoerders dezelfde robuuste RF-ID scanners gebruiken die alleen maar reageren op een relevant signaal
Ik herken het probleem wel. De oplossing was mijn pasjes net wat anders in mijn portemonnee te stoppen.
pi_168916259
quote:
7s.gif Op woensdag 15 februari 2017 12:51 schreef SpecialK het volgende:

[..]

Heb ik geen problemen mee gehad bij de GVB, Connexxion of de NS. Ik denk eigenlijk dat alle vervoerders dezelfde robuuste RF-ID scanners gebruiken die alleen maar reageren op een relevant signaal
Ik zweer, wollah

Nee serieus, dat werkt niet bij me hoor, ook zijn sommige van die signalen te zwak om door mijn portemonnee te scannen, ik hou de kaart dus meestal buiten de porto.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
  woensdag 15 februari 2017 @ 12:55:29 #165
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_168916275
quote:
0s.gif Op woensdag 15 februari 2017 12:54 schreef ludovico het volgende:

[..]

Ik zweer, wollah

Nee serieus, dat werkt niet bij me hoor, ook zijn sommige van die signalen te zwak om door mijn portemonnee te scannen, ik hou de kaart dus meestal buiten de porto.
Hmmm Ik heb inmiddels kaarten uit 6 verschillende landen ik zal ze eens voor de gein allemaal inpakken en los gaan. (als ik weer in nl ben)
There are no things, but as a consequence there are as many things as we like
pi_168916276
quote:
1s.gif Op woensdag 15 februari 2017 12:52 schreef Justinn het volgende:
Om te voorkomen dat tokkies jaarlijks een nieuw pasje moeten aanvragen omdat ze ze kwijtraken of slopen, is een ID of ov-chipkaart imo terecht niet gratis dan wel spotgoedkoop.
Who cares? Als de Tokkies hun eigen schade betalen, wie ben jij dan om vadertje ende paternalistische dictator te spelen?
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
  woensdag 15 februari 2017 @ 12:59:36 #167
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_168916373
quote:
0s.gif Op woensdag 15 februari 2017 12:54 schreef ludovico het volgende:

[..]

Ik zweer, wollah

Nee serieus, dat werkt niet bij me hoor, ook zijn sommige van die signalen te zwak om door mijn portemonnee te scannen, ik hou de kaart dus meestal buiten de porto.
Bij mij werkt een portemonnee van dit type heel goed:


In die linkerflap zit dan mijn OV-chipkaart, en wat andere pasjes zonder RFID-chip (bv Bonuskaart, Museumkaart)
pi_168916426
quote:
7s.gif Op woensdag 15 februari 2017 07:39 schreef SpecialK het volgende:

[..]

Meh. De dag dat we via interdimensionale portals van en naar het werk gaan is de dag dat we voor hemelsbreed-euclidische kilometers kunnen gaan betalen.

Het GVB kan er niets aan doen dat ze niet dwars door het W-Hotel en Paleis op de dam naar het damrak kunnen raggen maar betalen dus wel voor de energie voor de routes die ze maken. Logisch dat je als consument meebetaalt. Het zou raar zijn als een route ineens totaal niet levensvatbaar werd door dit effect terwijl andere routes beter lopen terwijl de kosten en moeite hetzelfde is.
Koop een nieuw stel hersens alsjeblieft. Dit weten zij ook wel en het enige wat zij dachten bij Tranlink was: KASSA!
Snap je?
pi_168916595
quote:
7s.gif Op woensdag 15 februari 2017 12:43 schreef SpecialK het volgende:

[..]

Ik denk dat wat dat betreft de "potentiele klanten" heel Nederland is. En laten we eerlijk wezen. Om een werkend, misbruik-werend systeem op te zetten EN binnen die nauwe parameters ook nog eens IEDEREEN blij te maken in ELKE situatie... in een klaag-maar--raak land als Nederland ook nog eens... dat is ondoenlijk.

Zijn er wat lichte ergernissen of vraagtekens? Misschien... Marginaal. Is het een reden om te zeggen dat het een klantonvriendelijk systeem is? Dan ga je gewoon echt 80-duizend bruggen te ver.

[..]

Oh we hebben dus nog steeds strippenkaarten? Wat klaag je dan. Gebruik dan strippenkaarten. Geen probleem toch? Oh wacht we hebben maar 1 systeem met 3 verschillende opties... abo, anon en one-off kaartjes kopen. Klaar.
Je had het over de stempels, niet over de strippenkaarten.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_168916791
quote:
7s.gif Op woensdag 15 februari 2017 12:46 schreef SpecialK het volgende:

[..]

Het is EN drukker op de weg en drukker in het OV.

[..]

Hangt af van je situatie. Ik denk dat er een heeeeeele kleine minderheid is van mensen waarvoor het direct door de OV-Chipkaart gunstiger is geworden om de auto te nemen. Maar ik krijg van jou het gevoel dat je doet alsof mensen massaal een OV-exodus hebben gedaan en de trams afgetankt zitten met betaalde zwervers om de melkertbaantjes van de conducteurs veilig te stellen.
Wat bij en een hoop collega's heeft mee gewerkt, is dat de boete van niet chippen automatisch werd afgeschreven van het loon. A 10 euro per keer. Dus of zo'n paal het doet of niet, is niet het risico van de beheerder, maar van mij. Een keer vergeten is menselijk en als je wekelijks 10 ritten doet en 20x moet chippen, is 1x net te snel chippen en denken dat het geluidje bij jou hoort, wat je gehoord hebt snel gedaan.

Dat risico wil ik ook niet lopen. Directe uitvloeier van de chipkaart. Boetes in de auto heb je zelf in de hand, voordat je met dat argument komt.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_168916820
quote:
1s.gif Op woensdag 15 februari 2017 12:52 schreef Justinn het volgende:

[..]

Een medewerker met minimimsalaris kost een werkgever meer dan 20 euro per uur. Je vergeet de loonkosten die voor rekening van de werkgever komen.

Daarnaast vergeet je overheadkosten in zn algemeniteit. De prijs is inderdaad wat hoog maar niet exorbitant hoog.

Om te voorkomen dat tokkies jaarlijks een nieuw pasje moeten aanvragen omdat ze ze kwijtraken of slopen, is een ID of ov-chipkaart imo terecht niet gratis dan wel spotgoedkoop.

Een vervelender probleem met de ov-chipkaart is dat je minimaal 20 euro op de kaart moet hebben staan om in te kunnen checken. Totaal niet praktisch als je incidenteel met het ov reist.
Sorry maar dit is echt keiharde bullshit.

Hoe je het went of keert. er word minstens 100% winst gemaakt op zo'n ID kaart. Nog geeneens gesproken over de boete als je hem kwijt maakt.

Het is gewoon diefstal.
pi_168917072
quote:
0s.gif Op woensdag 15 februari 2017 13:21 schreef Redbullkid het volgende:

[..]

Sorry maar dit is echt keiharde bullshit.

Hoe je het went of keert. er word minstens 100% winst gemaakt op zo'n ID kaart. Nog geeneens gesproken over de boete als je hem kwijt maakt.

Het is gewoon diefstal.
Als dat de reden was dan zouden ze inderdaad alleen geld kunnen vragen wanneer iemand zijn ID-kaart is verloren en de verlenging gewoon gratis maken.

De gemeente geeft volgens mij ongeveer 25euro per ID-kaart aan het Rijk, de rest mogen ze zelf houden.

Edit:
https://www.rvig.nl/reisd(...)-reisdocumenten-2017
  woensdag 15 februari 2017 @ 13:46:08 #173
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_168917285
quote:
0s.gif Op woensdag 15 februari 2017 13:02 schreef Tamabralski het volgende:

[..]

Koop een nieuw stel hersens alsjeblieft. Dit weten zij ook wel en het enige wat zij dachten bij Tranlink was: KASSA!
Snap je?
Koop lekker zelf een nieuw stel hersens. Het is verdomme net alsof ik met een stel kleuters aan het praten ben. Als je je product niet precies op de juiste manier voor de laagste prijs en de hoogste kwaliteit krijgt is het een samenzwering tegen de burger. Please.
There are no things, but as a consequence there are as many things as we like
  woensdag 15 februari 2017 @ 13:46:39 #174
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_168917298
quote:
0s.gif Op woensdag 15 februari 2017 13:10 schreef Red_85 het volgende:

[..]

Je had het over de stempels, niet over de strippenkaarten.
Lekker boeiend dat ze tijdens de verkoop van een los kaartje nog even een stempel moeten geven. Is mbt fraude denk ik onomkoombaar
There are no things, but as a consequence there are as many things as we like
  woensdag 15 februari 2017 @ 13:47:41 #175
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_168917323
quote:
0s.gif Op woensdag 15 februari 2017 13:19 schreef Red_85 het volgende:

[..]

Wat bij en een hoop collega's heeft mee gewerkt, is dat de boete van niet chippen automatisch werd afgeschreven van het loon. A 10 euro per keer. Dus of zo'n paal het doet of niet, is niet het risico van de beheerder, maar van mij. Een keer vergeten is menselijk en als je wekelijks 10 ritten doet en 20x moet chippen, is 1x net te snel chippen en denken dat het geluidje bij jou hoort, wat je gehoord hebt snel gedaan.

Dat risico wil ik ook niet lopen. Directe uitvloeier van de chipkaart. Boetes in de auto heb je zelf in de hand, voordat je met dat argument komt.
Er zijn apps die je een signaal sturen als je een "boete" hebt opgelopen.
There are no things, but as a consequence there are as many things as we like
pi_168917577
quote:
0s.gif Op woensdag 15 februari 2017 12:54 schreef ludovico het volgende:

[..]

Ik zweer, wollah

Nee serieus, dat werkt niet bij me hoor, ook zijn sommige van die signalen te zwak om door mijn portemonnee te scannen, ik hou de kaart dus meestal buiten de porto.
Bij de busmaatschappij die hier in de buurt rondrijdt werkte dat scannen altijd prima, maar toen ik een keer van een andere busmaatschappij gebruik maakte (Limburg), moest je de pas echt tegen het apparaat aanhouden precies op de goede plek en even stil houden, anders deed hij het niet. Dat zal dus ook niet gewerkt hebben als de pas nog in een portemonnee zat.

Dat is wel al een aantal jaar geleden, misschien is dat inmiddels aangepast. Ik reis al jaren niet meer met de bus.
pi_168918677
quote:
0s.gif Op woensdag 15 februari 2017 12:54 schreef freako het volgende:

[..]

Ik herken het probleem wel. De oplossing was mijn pasjes net wat anders in mijn portemonnee te stoppen.
Ik heb mijn id bewijs eruit , rijbewijs erin en daarna werkt alles zo.
pi_168919463
quote:
7s.gif Op woensdag 15 februari 2017 13:46 schreef SpecialK het volgende:

[..]

Lekker boeiend dat ze tijdens de verkoop van een los kaartje nog even een stempel moeten geven. Is mbt fraude denk ik onomkoombaar
Net was het nog duur om die dingen te onderhouden volgens jou?
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_168919570
quote:
7s.gif Op woensdag 15 februari 2017 13:47 schreef SpecialK het volgende:

[..]

Er zijn apps die je een signaal sturen als je een "boete" hebt opgelopen.
Een boete zou helemaal niet van toepassing moeten zijn als je een jaartrajectkaart hebt.
Nog een symptoom van notoire klantenhaat.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
  woensdag 15 februari 2017 @ 17:33:08 #180
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_168921810
quote:
0s.gif Op woensdag 15 februari 2017 15:33 schreef Red_85 het volgende:

[..]

Net was het nog duur om die dingen te onderhouden volgens jou?
Ik gaf een hele lange lijst taken die uniek zijn voor het strippenkaart + electronische kaart systeem tegelijkertijd. 1 stempeltje krijg jij er dan bij tov de 4 andere klusjes die ik daarbovenop nog eens aangaf. Dat je denkt dat je argument sterker is dankzij 1 stempeltje na een verkoop is tekenend voor de manier waarop je deze discussie probeert te voeren.

Ik word jou onderhand flink zat met je gebaby.
There are no things, but as a consequence there are as many things as we like
  woensdag 15 februari 2017 @ 17:34:37 #181
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_168921830
quote:
0s.gif Op woensdag 15 februari 2017 15:37 schreef Red_85 het volgende:

[..]

Een boete zou helemaal niet van toepassing moeten zijn als je een jaartrajectkaart hebt.
Nog een symptoom van notoire klantenhaat.
Als jij niet uit-checkt dan ben je de gegevens van het systeem in de war aan het gooien.

Ze hebben accurate gegevens nodig om hun dienstverlening te verhogen en om performance te meten. Dat is een voorwaarde om klant te kunnen zijn in het OV. Deal with it.
There are no things, but as a consequence there are as many things as we like
pi_168922869
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 februari 2017 07:43 schreef Dven het volgende:
Bedrijven maken winst :o wat schokkend :o Dat dit mag in Nederland :o
Dat betekent dat de gedwongen winkelnering teveel kost voor de locked-in reiziger. Er verdwijnt dus geld van de reiziger naar de aandeelhouder. Dat is niet erg als er een alternatief is. Maar dat is er voor veel mensen niet. Slechte zaak dus. Het is gratis geld voor de aandeelhouder. En zoals wij weten is gratis geld slecht voor de economie.

Edit: eigenlijk wat Ludo veel beter zegt in #67. :)

[ Bericht 5% gewijzigd door Bart2002 op 15-02-2017 18:58:44 ]
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
pi_168923011
Daarom ben ik blij dat we hier ook gewoon Etickets kunnen \o/ hoef je niet zon faalpasje.. en de rit is net zo duur :Y
pi_168923199
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 februari 2017 11:59 schreef ludovico het volgende:

[..]

Ik denk toch dat je op dit punt aardig fout zit, wel iets wat neoliberalen altijd verzinnen om nationalisatie tegen te gaan natuurlijk...

Economisch gezien gaat een monopoly altijd gepaard met marktfalen

[ afbeelding ]

Als je naar deze grafiek kijkt: Punt B worden alle transacties gemaakt waarop er nog toegevoegde waarde wordt geleverd, de kosten zijn immers lager dan de baten. Monopolies stoppen echter eerder met produceren, zeg maar punt A, de hogere prijs die je kan vragen weegt meer op dan de afname in afzet. ABC = welfare loss, de maatschappij in zijn geheel had meer baat gehad bij lagere prijs * hogere afzet.

Sowieso spreek je bij de OV chipkaart over een extreem inelastische vraagcurve, mensen hebben dat ding nodig en kunnen immers niet zonder, wat inhoudt dat mensen ongeacht de gevraagde prijs toch wel geld blijven betalen, wat dat betreft zal de "welfare loss" niet heel hoog zijn, maar het equity verhaal - de baten van dit systeem dat naar de producent / de consument gaat zal erg scheef zijn in het voordeel van de producent.

Bij het OV zie je vaak dat dit soort "fouten" opgelost worden door bedrijven semi publiek te maken.

Je ziet bijvoorbeeld de RET rijden wat een publieke organisatie is, maar je zie ook connection en arriva wat beide private organisaties zijn, de prijsstelling is echter vastgesteld door de overheid. De organisaties kunnen niet op prijs concurreren, wel op hoe efficiënt de organisatie achter de schermen werkt, hoe ze inkopen.... En op de kwaliteit misschien in lichte mate.

Opvallend is alleen dat de RET dus gewoon nog steeds als publieke organisatie werkt, ik vraag mij ook af of ze wel duurder zijn dan hun private alternatieven, maar dat zou je kunnen uitzoeken.

De neoliberale gedachte dat de overheid alles inefficiënt doet klinkt logisch als je kunt spreken over monopolies waar het geen monopolie hoeft te zijn.... Maar dan spreek je in dit soort situaties dus meer over marktfalen van monopolies dan over bestuursfalen van ambtenaren. Dat marktfalen vanwege een monopolie is qua "welfare loss" dus misschien niet aanwezig bij deze case, het equity vraagstuk zorgt er echter wel voor dat de producent er met alle toegevoegde waarde vandoor kan gaan en de consument een onnodig duur product heeft.... Daarnaast is er weinig concurrentie waardoor de organisatie kostenefficiënt moet worden en een superieur product moet leveren.... Het gedachtegoed dat de markt dus de efficiënte product dat de consument wilt hebben gaat produceren gaat dus niet op bij een monopolie.
Mooie post. Dit is hoe het werkt.
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
pi_168923562
quote:
0s.gif Op woensdag 15 februari 2017 18:43 schreef Bart2002 het volgende:

[..]

Dat betekent dat de gedwongen winkelnering teveel kost voor de locked-in reiziger. Er verdwijnt dus geld van de reiziger naar de aandeelhouder. Dat is niet erg als er een alternatief is. Maar dat is er voor veel mensen niet. Slechte zaak dus. Het is gratis geld voor de aandeelhouder. En zoals wij weten is gratis geld slecht voor de economie.

Edit: eigenlijk wat Ludo veel beter zegt in #67. :)
En de aandeelhouder steekt dat weer in zijn dienstverlening. Het ov wordt nog steeds zwaar gesubsidieerd. Prima dat de reiziger ook iets zelf betaalt. Sterker nog, laat die fucking randstad lekker zelf zijn dure hobbies betalen... Want ov is hier 3x ruk! Maar natuurlijk mag ik wel meebetalen aan het vervoer van de hoofdstad van de uitkeringen...
Whatever...
pi_168923798
quote:
1s.gif Op woensdag 15 februari 2017 19:14 schreef Spanky78 het volgende:
En de aandeelhouder steekt dat weer in zijn dienstverlening.
Wat? Hoe dat? Ik vind dit niet voor de hand liggen. Ik hoor graag.
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
pi_168924136
quote:
0s.gif Op woensdag 15 februari 2017 19:22 schreef Bart2002 het volgende:

[..]

Wat? Hoe dat? Ik vind dit niet voor de hand liggen. Ik hoor graag.
De ns en nog wat vervoerders krijgen als eigenaar ofwel dividend, of ze betalen er ontwikkelkosten van. Het geld blijft gewoon in het gehele ov-systeem en vloeit niet weg naar aandeelhouders op de beurs oid.

Die winst is niet enorm gezien de omzet en taken van tls. Die is gewoon nodig voor buffering en opvangen van klappen van en dan een klein beetje om wat te ontwikkelen of de ns terug te geven... Echt ik snap de heisa niet.
Whatever...
pi_168924418
quote:
1s.gif Op woensdag 15 februari 2017 19:36 schreef Spanky78 het volgende:

[..]

De ns en nog wat vervoerders krijgen als eigenaar ofwel dividend, of ze betalen er ontwikkelkosten van. Het geld blijft gewoon in het gehele ov-systeem en vloeit niet weg naar aandeelhouders op de beurs oid.

Die winst is niet enorm gezien de omzet en taken van tls. Die is gewoon nodig voor buffering en opvangen van klappen van en dan een klein beetje om wat te ontwikkelen of de ns terug te geven... Echt ik snap de heisa niet.
Dat eerste wist ik niet moet ik bekennen. :@ Ik blijf wel bij mijn mening dat zoveel winst teveel is m.i. Ik ga ervan uit dat er ook goed verdiend wordt bij Translink en co. Die kosten moet je ook meerekenen. Het zou sympathieker zijn voor de geachte locked-in client dat het hem minder kost. Dan kan hij van wat hij overhoudt ook de economie aanjagen. Dat hoeft niet via die omslachtige weg. :)
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
pi_168924873
quote:
0s.gif Op woensdag 15 februari 2017 19:47 schreef Bart2002 het volgende:

[..]

Dat eerste wist ik niet moet ik bekennen. :@ Ik blijf wel bij mijn mening dat zoveel winst teveel is m.i. Ik ga ervan uit dat er ook goed verdiend wordt bij Translink en co. Die kosten moet je ook meerekenen. Het zou sympathieker zijn voor de geachte locked-in client dat het hem minder kost. Dan kan hij van wat hij overhoudt ook de economie aanjagen. Dat hoeft niet via die omslachtige weg. :)
Ik denk dat door tls en die kaart, het hele ov goedkoper en gemakkelijker is geworden. Wat hebben de vervoerders bespaard door het invoeren van die kaart? Kan allemaal weer terug in de service.

Ik heb geen bewijs, maar vermoed dat het hele systeem er efficiënter en gemakkelijker van is geworden. Want wat kostte die buskaart om te organiseren? En kregen de vervoerders met de meeste passagiers dan wel hun eerlijke deel? Wat kost het om dat te meten?

Als je niet in de randstad woont ben je pas locked in. Verplicjtutwee auto's hebben omdat het anders gewoon niet gaat. Die vervolgens veel te duur zijn om uitkeringen en andere kanslozen in amayuvan te betalen. Blurgh.
Whatever...
pi_168924889
quote:
7s.gif Op woensdag 15 februari 2017 17:33 schreef SpecialK het volgende:

[..]

Ik gaf een hele lange lijst taken die uniek zijn voor het strippenkaart + electronische kaart systeem tegelijkertijd. 1 stempeltje krijg jij er dan bij tov de 4 andere klusjes die ik daarbovenop nog eens aangaf. Dat je denkt dat je argument sterker is dankzij 1 stempeltje na een verkoop is tekenend voor de manier waarop je deze discussie probeert te voeren.

Ik word jou onderhand flink zat met je gebaby.
Het wordt pas een discussie als je kunt discussiëren. Het enige wat jij doet is de kritiek op de chipkaart weghonen, je vingers in je oren stoppen, ogen dicht doen en keihard schreeuwen dat het allemaal niet waar.
Die kaart is gewoon kut ingevoerd, het is reizigers hatend, privacy fuckend en duur. Uiteindelijk zijn het ook niet de reizigers die er het meeste profijt van hebben, wat beloofd is geweest. Dat is uit verschillende onderzoeken naar voren gekomen en inmiddels ook onderkend door de politiek zelf. Die faalkaart moest en zou er komen, ondanks alle bezwaren, mankementen en kosten. Jaren later is dat nog steeds niet opgelost en zijn er een paar die profiteren. En dat is niet de reiziger.

Wat dat betreft lijk je wel op een kloon van vancouverfan. Die was ook zo wars van dat ding in het centrale chipkaart topic van een aantal jaren terug.
NWS / Ov chipkaart 31
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
  woensdag 15 februari 2017 @ 20:10:54 #191
244125 laziness
In het verleden nogal duizelig
pi_168925129
quote:
0s.gif Op woensdag 15 februari 2017 13:19 schreef Red_85 het volgende:

[..]

Wat bij en een hoop collega's heeft mee gewerkt, is dat de boete van niet chippen automatisch werd afgeschreven van het loon. A 10 euro per keer. Dus of zo'n paal het doet of niet, is niet het risico van de beheerder, maar van mij. Een keer vergeten is menselijk en als je wekelijks 10 ritten doet en 20x moet chippen, is 1x net te snel chippen en denken dat het geluidje bij jou hoort, wat je gehoord hebt snel gedaan.

Dat risico wil ik ook niet lopen. Directe uitvloeier van de chipkaart. Boetes in de auto heb je zelf in de hand, voordat je met dat argument komt.
Zo werkt het bij mijn bedrijf ook. Logisch ook want werkgever gaat niet steeds betalen omdat jij niet goed je pasje gebruikt.
Er is geen enkele werknemer op de 1000+ met de NS business card die 'm om die reden hebben opgezegd en ja daar heb ik alle inzicht in bij ons bedrijf.
Dat geld kan je overigens gewoon terug claimen bij de vervoerder.

Komen we meteen bij waarom mensen met verschillende pasjes werken. Bij ons is de NS business card alleen voor de NS, met traject vrij abonnementen. Bedrijf wil namelijk niet ook het bus/tram/metro abonnement betalen waarmee men oneindig privé ritjes in het hele land kan maken.
Als je de bus/tram/metro gebruikt voor woon-werk verkeer doet men dat dus met een eigen chipkaart zodat ze dit kunnen declareren achteraf. Als je die ritjes weer van je persoonlijke ritjes wil scheiden loopt men dus soms met 3 kaarten op zak.

En dan nog dat het strippenkaart systeem zo eerlijk was. De ov bedrijven vonden het verre van eerlijk. Er werd namelijk een schatting gemaakt van hun aandeel in de strippenkaart verkoop en aan de hand van de schatting kregen ze geld.
Nu krijgt men gewoon geld exact naar het aantal dat ze vervoeren over het aantal kilometers dat ze hen vervoeren.
Ik heb je lief mijn hele leven
pi_168925143
quote:
1s.gif Op woensdag 15 februari 2017 19:14 schreef Spanky78 het volgende:

[..]

En de aandeelhouder steekt dat weer in zijn dienstverlening. Het ov wordt nog steeds zwaar gesubsidieerd. Prima dat de reiziger ook iets zelf betaalt. Sterker nog, laat die fucking randstad lekker zelf zijn dure hobbies betalen... Want ov is hier 3x ruk! Maar natuurlijk mag ik wel meebetalen aan het vervoer van de hoofdstad van de uitkeringen...
Hey, Calimero, ik woon in Purmerend en werk op Schiphol. Dan denk je: ideaal dat ov. Maar nee. Totaal niet. Want: oncomfortabel, langzaam, onbetrouwbaar en duur.

https://www.google.com/se(...)1366&bih=648#imgrc=_

Terwijl je eigenlijk zou denken dat met een dergelijke bevolkingsdichtheid er vol op prima ov zou zijn...
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_168925211
quote:
0s.gif Op woensdag 15 februari 2017 20:03 schreef Red_85 het volgende:
Die was ook zo wars van dat ding.
Betekent "afkerig"... dat was ie nou juist niet. :) Hij was de grootste fan van het ding. Op Tweakers is er een vrouw die hetzelfde doet. Het wordt niet duidelijk of ze bij Translink werkt maar ik denk het wel.
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
pi_168925351
quote:
0s.gif Op woensdag 15 februari 2017 20:11 schreef Red_85 het volgende:
ik woon in Purmerend en werk op Schiphol
Dan heb je m.i. weinig te klagen. Je hebt dan een rechtstreekse sprinter zonder overstappen. Duurt 29 minuten. Dat vind ik best comfortabel. Overvol is het wel. Maar dat is doordat iedereen de trein van 7 uur neemt. De roosters verschuiven zou dat oplossen.
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
pi_168925752
quote:
0s.gif Op woensdag 15 februari 2017 20:16 schreef Bart2002 het volgende:

[..]

Dan heb je m.i. weinig te klagen. Je hebt dan een rechtstreekse sprinter zonder overstappen. Duurt 29 minuten. Dat vind ik best comfortabel. Overvol is het wel. Maar dat is doordat iedereen de trein van 7 uur neemt. De roosters verschuiven zou dat oplossen.
Exact, die.

Purmerend overwhere in dat geval. Want daar heb je nog plek als je geluk hebt, op centrum moet je al staan met zekerheid. Tevens is het geen 29 minuten, maar 35. Daar boven op komt nog eens gemiddeld per rit 10 minuten vertraging op 90% van de ritten met uitschieters naar 2.5 uur. Uit ervaring dat ik 3 jaar lang iedere dag met die trein naar het werk ging. Of zelfs de bekende 'zoek het maar uit, zie maar hoe je thuis komt'. Ook moet ik nog eens met de fiets van huis en met de bus naar werkplek. Per week moest ik dus 40x chippen wat ik best wel eens vergat in alle goede bedoelingen.

Simpel even googlen op 'volle treinen hoorn hoofddorp' geeft je binnen 5 minuten echt wel een goed beeld.

Ik ben dan ook de auto in gevlucht na de opening van de 2de Coentunnel. 30 tot 45 minuten per rit en, de kosten in mijn eigen hand, super comfortabel en nooit zo overvol dat ik mij een stuk vee voel.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_168925871
quote:
0s.gif Op woensdag 15 februari 2017 20:13 schreef Bart2002 het volgende:

[..]

Betekent "afkerig"... dat was ie nou juist niet. :)
hihi...
Lyrisch bedoelde ik :)
quote:
Hij was de grootste fan van het ding. Op Tweakers is er een vrouw die hetzelfde doet. Het wordt niet duidelijk of ze bij Translink werkt maar ik denk het wel.
Je hebt het meestal heel snel door. Totaal negeren van de klantbelangen, de reiziger niet centraal hebben (eindgebruiker), en ieder kritiek puntje weghonen.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
  donderdag 16 februari 2017 @ 03:55:50 #197
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_168932556
quote:
0s.gif Op woensdag 15 februari 2017 20:03 schreef Red_85 het volgende:

[..]

Het wordt pas een discussie als je kunt discussiëren. Het enige wat jij doet is de kritiek op de chipkaart weghonen, je vingers in je oren stoppen, ogen dicht doen en keihard schreeuwen dat het allemaal niet waar.
Wijs maar aan waar ik dat doe. Ik ben het simpelweg niet met jouw negatieveteit eens.

quote:
Die kaart is gewoon kut ingevoerd,
Inderdaad. Het duurde te lang. Had veel eerder moeten gebeuren.

quote:
het is reizigers hatend,
Jouw definitie van reizigers haten staat gelijk aan elk electronisch OV systeem in de wereld. Elk bedrijf haat reizigers blijkbaar.

quote:
privacy fuckend
Onzin. Er bestaan anonieme opties.

quote:
en duur.
Ik ben met de meeste ritten eigenlijk veel goedkoper uit dan vroeger.

quote:
Uiteindelijk zijn het ook niet de reizigers die er het meeste profijt van hebben,
Gelul.

Het kunnen verbeteren van dienstverlening door accurate gegevens, het afschaffen van het zonesysteem, de optie om automatisch op te kunnen laden via incasso, digitaal bijhouden van reiskosten of zelfs een kaart van je werk kunnen krijgen waar je vroeger bonnetjes voor strippenkaarten moest inleveren, minder verspilde tijd bij instappen, 1 kaart kunnen gebruiken voor al het OV...

quote:
wat beloofd is geweest. Dat is uit verschillende onderzoeken naar voren gekomen en inmiddels ook onderkend door de politiek zelf.
Kom maar met die onderzoeken en stellingen door politici.

quote:
Die faalkaart moest en zou er komen, ondanks alle bezwaren, mankementen en kosten.
Sommige mensen kan je bij de haren nog niet de 21ste eeuw in slepen denk ik. De mensheid zal altijd vast zitten aan figuren zoals jij die elke vooruitgang eng en gedwongen vind.

quote:
Jaren later is dat nog steeds niet opgelost en zijn er een paar die profiteren. En dat is niet de reiziger.
Ik heb al voordelen van de kaart voor de reiziger genoemt dus dit komt nogal vlak over.

quote:
Wat dat betreft lijk je wel op een kloon van vancouverfan. Die was ook zo wars van dat ding in het centrale chipkaart topic van een aantal jaren terug.
NWS / Ov chipkaart 31
De waarheid heeft geen patent denk ik. Ik ben niet lyrisch over de kaart. Het is gewoon een systeem. Een systeem wat ongeveer hetzelfde werkt in elk ander land waar ik geweest ben. Ik woon in Bangkok en er zijn hier 2 kaarten (voor MRT en BTS) en die werken ook weer met kaartkosten, borg, etc... Hetzelfde in Singapore, hetzelfde in Japan, hetzelfde in Zuid-Korea, Hetzelfde in Londen.

Maar nee... jij vindt dat er weer iets speciaal mis is met wat we in Nederland hebben.

Waarom? Omdat je een Nederlander bent en Nederlanders kankeren graag over dingen die eigenlijk stiekem wel redelijk werken. Kankeren tot op het niveau alsof elke seconde van de dag je anaal verkracht wordt door het systeem terwijl er hete ijzeren poken in je torso worden geduwd.

Nja ik trap niet in die melodrama.
There are no things, but as a consequence there are as many things as we like
pi_168932581
quote:
7s.gif Op donderdag 16 februari 2017 03:55 schreef SpecialK het volgende:
Wijs maar aan waar ik dat doe.
Even puur uit belangstelling. :) Wat is jouw motivatie om er zoveel energie in te steken? Is dat gewoon omdat "someone is wrong on the internet" of andere redenen?
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
  donderdag 16 februari 2017 @ 05:34:15 #199
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_168932589
quote:
0s.gif Op donderdag 16 februari 2017 05:10 schreef Bart2002 het volgende:

[..]

Even puur uit belangstelling. :) Wat is jouw motivatie om er zoveel energie in te steken?
Valt wel mee, hoor. Ik typ snel en er is niet veel hersenkracht nodig om die domme argumenten uit de lucht te meppen.

quote:
Is dat gewoon omdat "someone is wrong on the internet"
Als ik mensen domme dingen zie roepen dan ga ik er tegenin. Ik ben te vinden in topics over atheisme, feminisme, filosofie, migratie, politiek, wetenschap en ja ook de wat trivialere onderwerpen zoals dit. Dit per se omdat ik het niet kan hebben dat "iemand op het internet het fout heeft" maar omdat ik er vanuit ga dat elke incorrecte mening toxisch is richting het onderwerp. Ik heb in de 11 jaar dat ik op dit forum post letterlijk maar iets van 5x iemand van mening zien veranderen door mijn posts waar ik een directe discussie mee had. Het kan niet zijn dat ik het in AL die discussies aan de foute kant stond. De enige andere conclusie is dat mensen die een mening uiten vanaf dat punt vooral bezig zijn met hun ego te beschermen, niet met de waarheid.

Wat dat betreft heb ik geen illusie dat ik iemand van mening kan laten veranderen. Maar ik kan iemands positie wel dermate afbreken dat elke andere lezer van dit topic het makkelijker gaat vinden om die foute mening in de prullenbak te gooien.

quote:
of andere redenen?
Wat voor andere redenen zouden er zijn dan? Dat ik betaald word door Trans Link? Kreeg ik godverdomme maar eens geld voor alle moeite die ik in al die onderwerpen stop. Precies de reden dat ik er aan denk om te gaan YouTuben.
There are no things, but as a consequence there are as many things as we like
pi_168932597
quote:
Als ik mensen domme dingen zie roepen dan ga ik er tegenin. Ik ben te vinden in topics over atheisme, feminisme, filosofie, migratie, politiek, wetenschap en ja ook de wat trivialere onderwerpen zoals dit. Dit per se omdat ik het niet kan hebben dat "iemand op het internet het fout heeft" maar omdat ik er vanuit ga dat elke incorrecte mening toxisch is richting het onderwerp. Ik heb in de 11 jaar dat ik op dit forum post letterlijk maar iets van 5x iemand van mening zien veranderen door mijn posts waar ik een directe discussie mee had. Het kan niet zijn dat ik het in AL die discussies aan de foute kant stond. De enige andere conclusie is dat mensen die een mening uiten vanaf dat punt vooral bezig zijn met hun ego te beschermen, niet met de waarheid.
Heel herkenbaar. :) En wat je zegt over "van mening veranderen": dat klopt. Zo werkt een forum en het echte leven w.s. ook. De mening is reeds lang gevormd, het schijnt dat een mens zo rolt wegens het ontwerp en daar niets aan kan doen (daar was een goed artikel over, straks even zoeken). Een forum werkt wel goed voor de "samenhorigheid", dat zie je vaak, met z'n allen tegen die ene met een afwijkende mening.

Maar goed. Bedankt voor de uitleg.
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
  donderdag 16 februari 2017 @ 06:09:37 #201
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_168932617
quote:
0s.gif Op donderdag 16 februari 2017 05:45 schreef Bart2002 het volgende:

[..]

Heel herkenbaar. :) En wat je zegt over "van mening veranderen": dat klopt. Zo werkt een forum en het echte leven w.s. ook. De mening is reeds lang gevormd, het schijnt dat een mens zo rolt wegens het ontwerp en daar niets aan kan doen (daar was een goed artikel over, straks even zoeken).
Ik denk dat het misschien technisch gezien mogelijk is om een individu van mening te laten veranderen maar... dan moet je die persoon intiem kennen. Weten of ze voor emotionele argumenten gaan of rationele, hoe je iemands ego moet strelen (of juist niet) tijdens het proces. Sommige mensen hebben meer aan dialectiek... langzamaan door "samen op onderzoek uit te gaan" tot de waarheid komen waardoor het voelt alsof je iets bereikt hebt... of juist door een tegengestelde mening aan te hangen iemand de andere hoek in drijven... etc... komt jammer genoeg een beetje in de buurt van manipulatie.

Maarja voor dat soort gedoe heb ik de emotionele vaardigheden niet en op dit forum kent niemand elkaar echt goed genoeg. Dus het is vaak gewoon de ene bulldozer tegen de andere. En dan lekker raggen. Het enige wat telt als gewicht is de waarheid. Ergens wel eerlijker maar frustrerend hoe vaak dat gewoon niet genoeg is.

quote:
Een forum werkt wel goed voor de "samenhorigheid", dat zie je vaak, met z'n allen tegen die ene met een afwijkende mening.

Maar goed. Bedankt voor de uitleg.
Bedankt voor de begrijpende woorden.
There are no things, but as a consequence there are as many things as we like
pi_168932650
quote:
14s.gif Op donderdag 16 februari 2017 06:09 schreef SpecialK het volgende:
Bedankt voor de begrijpende woorden.
http://www.denieuwereport(...)-er-geen-open-debat/

Deze bedoelde ik niet (kan hem even niet vinden) maar is ook interessant.

Deze ook:
https://www.vn.nl/de-wete(...)en-online-discussie/

"De onderzoekers keken daarvoor naar de Reddit-community Changemyview, waar mensen met een vastgeroeste mening anderen uitdagen hen te overtuigen." ^O^

Maar nu graag weer on-topic mensuh! :)
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
pi_168934028
quote:
0s.gif Op woensdag 15 februari 2017 20:11 schreef Red_85 het volgende:

[..]

Hey, Calimero, ik woon in Purmerend en werk op Schiphol. Dan denk je: ideaal dat ov. Maar nee. Totaal niet. Want: oncomfortabel, langzaam, onbetrouwbaar en duur.

https://www.google.com/se(...)1366&bih=648#imgrc=_

Terwijl je eigenlijk zou denken dat met een dergelijke bevolkingsdichtheid er vol op prima ov zou zijn...
Als je in Purmerend woont heb ik inderdaad wel medelijden met je, wat een grafstad is dat!

Het ging erom om maar even het punt te maken dat het OV in NL zwaar gesubsidieerd is en dus helemaal niet duur. De mensen van buiten de stad betalen het OV voor mensen in de stad.
Whatever...
pi_168934042
quote:
14s.gif Op donderdag 16 februari 2017 06:09 schreef SpecialK het volgende:

[..]

Ik denk dat het misschien technisch gezien mogelijk is om een individu van mening te laten veranderen maar... dan moet je die persoon intiem kennen. Weten of ze voor emotionele argumenten gaan of rationele, hoe je iemands ego moet strelen (of juist niet) tijdens het proces. Sommige mensen hebben meer aan dialectiek... langzamaan door "samen op onderzoek uit te gaan" tot de waarheid komen waardoor het voelt alsof je iets bereikt hebt... of juist door een tegengestelde mening aan te hangen iemand de andere hoek in drijven... etc... komt jammer genoeg een beetje in de buurt van manipulatie.

Maarja voor dat soort gedoe heb ik de emotionele vaardigheden niet en op dit forum kent niemand elkaar echt goed genoeg. Dus het is vaak gewoon de ene bulldozer tegen de andere. En dan lekker raggen. Het enige wat telt als gewicht is de waarheid. Ergens wel eerlijker maar frustrerend hoe vaak dat gewoon niet genoeg is.

[..]

Bedankt voor de begrijpende woorden.
Meehuilen met de wolven in het bos, of voor eigen parochie preken is gemakkelijk ja.
Whatever...
pi_168934942
quote:
0s.gif Op donderdag 16 februari 2017 09:31 schreef Spanky78 het volgende:

[..]

Als je in Purmerend woont heb ik inderdaad wel medelijden met je, wat een grafstad is dat!
Eigen keuze, Woon ook liever ten noorden van Wangarei ofso. Maar dit is lekker centraal tussen vrienden, familie en werk. Woon ook op een prima plek aan de rand zonder dat ik last heb van de tokkies.
quote:
Het ging erom om maar even het punt te maken dat het OV in NL zwaar gesubsidieerd is en dus helemaal niet duur. De mensen van buiten de stad betalen het OV voor mensen in de stad.
Dat is totaal niet waar. Want de mensen buiten de stad maken niet zo veel gebruik van het ov. En mensen van binnen de stad hebben meestal de keuze niet eens om iets anders te gebruiken vanwege de drukte.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_168935112
quote:
7s.gif Op donderdag 16 februari 2017 03:55 schreef SpecialK het volgende:

[..]

Wijs maar aan waar ik dat doe. Ik ben het simpelweg niet met jouw negatieveteit eens.
In het hele topic, naar alles en iedereen die ook maar het kleinste puntje kritiek heeft richting je schatje. Met je roze chipkaartbril. Je hebt jezelf simpelweg gewoon niet door.
quote:
[..]

Inderdaad. Het duurde te lang. Had veel eerder moeten gebeuren.
Maakt niet uit hoe lang het duurde, als de reiziger maar centraal had gestaan.
quote:
[..]

Jouw definitie van reizigers haten staat gelijk aan elk electronisch OV systeem in de wereld. Elk bedrijf haat reizigers blijkbaar.
Het systeem is gemaakt voor de ov boeren, privacyfuckers en snellere omzet. Reiziger heeft nooit centraal gestaan.
quote:
[..]

Onzin. Er bestaan anonieme opties.
Waar je vervolgens niet veel mee kan.. Hou jezelf voor de gek.
quote:
[..]

Ik ben met de meeste ritten eigenlijk veel goedkoper uit dan vroeger.
Knap. Als ieder jaar de tarieven met 5% stijgen. Gelul dus.
quote:
[..]

Gelul.

Het kunnen verbeteren van dienstverlening door accurate gegevens, het afschaffen van het zonesysteem, de optie om automatisch op te kunnen laden via incasso, digitaal bijhouden van reiskosten of zelfs een kaart van je werk kunnen krijgen waar je vroeger bonnetjes voor strippenkaarten moest inleveren, minder verspilde tijd bij instappen, 1 kaart kunnen gebruiken voor al het OV...
Zeggen ze. Ik heb nog geen lijn gezien waarop meer bussen en treinen zijn gekomen. Alleen waar minder OV kon, is dat direct doorgedrukt.
Verspilde tijd heb je nu bij het uitstappen. Waar je vroegah naar buiten rende, staat er nu een handeling tegenover wat weer een wachtrij geeft. Wat is je punt?
quote:
[..]

Kom maar met die onderzoeken en stellingen door politici.
Geleefd onder een steen de afgelopen jaren?
quote:
[..]

Sommige mensen kan je bij de haren nog niet de 21ste eeuw in slepen denk ik. De mensheid zal altijd vast zitten aan figuren zoals jij die elke vooruitgang eng en gedwongen vind.
Je moet je afvragen wat de verbetering is en voor wie het een verbetering is.
quote:
[..]

Ik heb al voordelen van de kaart voor de reiziger genoemt dus dit komt nogal vlak over.

[..]

De waarheid heeft geen patent denk ik. Ik ben niet lyrisch over de kaart. Het is gewoon een systeem. Een systeem wat ongeveer hetzelfde werkt in elk ander land waar ik geweest ben. Ik woon in Bangkok en er zijn hier 2 kaarten (voor MRT en BTS) en die werken ook weer met kaartkosten, borg, etc... Hetzelfde in Singapore, hetzelfde in Japan, hetzelfde in Zuid-Korea, Hetzelfde in Londen.

Maar nee... jij vindt dat er weer iets speciaal mis is met wat we in Nederland hebben.
Waarom zijn die werkende systemen dan niet gekopieerd maar MOEST en ZOU TLS een eigen systeem maken?
Nog een nagel.
quote:
Waarom? Omdat je een Nederlander bent en Nederlanders kankeren graag over dingen die eigenlijk stiekem wel redelijk werken. Kankeren tot op het niveau alsof elke seconde van de dag je anaal verkracht wordt door het systeem terwijl er hete ijzeren poken in je torso worden geduwd.

Nja ik trap niet in die melodrama.
Wat een beeldspraken. Het gaat je wel aan het hart he, die kaart. Is het je geesteskindje ofso? Heb je je hypotheek er van te betalen oid? Je maakt het wel heel persoonlijk zo.

Je bent precies hetzelfde als vancouverfan. Exact. Ik trap niet in zoveel ignorance.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_168935152
quote:
14s.gif Op donderdag 16 februari 2017 06:09 schreef SpecialK het volgende:
Ik denk dat het misschien technisch gezien mogelijk is om een individu van mening te laten veranderen maar... dan moet je die persoon intiem kennen.
Nu wordt je wel heel eng hoor.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_168935219
quote:
7s.gif Op donderdag 16 februari 2017 05:34 schreef SpecialK het volgende:

[..]

Valt wel mee, hoor. Ik typ snel en er is niet veel hersenkracht nodig om die domme argumenten uit de lucht te meppen.

[..]

Als ik mensen domme dingen zie roepen dan ga ik er tegenin. Ik ben te vinden in topics over atheisme, feminisme, filosofie, migratie, politiek, wetenschap en ja ook de wat trivialere onderwerpen zoals dit. Dit per se omdat ik het niet kan hebben dat "iemand op het internet het fout heeft" maar omdat ik er vanuit ga dat elke incorrecte mening toxisch is richting het onderwerp. Ik heb in de 11 jaar dat ik op dit forum post letterlijk maar iets van 5x iemand van mening zien veranderen door mijn posts waar ik een directe discussie mee had. Het kan niet zijn dat ik het in AL die discussies aan de foute kant stond. De enige andere conclusie is dat mensen die een mening uiten vanaf dat punt vooral bezig zijn met hun ego te beschermen, niet met de waarheid.

Wat dat betreft heb ik geen illusie dat ik iemand van mening kan laten veranderen. Maar ik kan iemands positie wel dermate afbreken dat elke andere lezer van dit topic het makkelijker gaat vinden om die foute mening in de prullenbak te gooien.

[..]

Wat voor andere redenen zouden er zijn dan? Dat ik betaald word door Trans Link? Kreeg ik godverdomme maar eens geld voor alle moeite die ik in al die onderwerpen stop. Precies de reden dat ik er aan denk om te gaan YouTuben.
Als je vervolgens niet eens wil luisteren naar bezwaren wat (potentiële) klanten en (ex) gebruikers, ben je gewoon een arrogante lul en ben je het waard om te falen.

Ik zou zeggen, als je zo lyrisch bent over dat ding, lees de centrale chipkaart topic reeks maar eens door. In de jaren dat dat ding leeft, zijn er 2 dingen verbeterd. De automatische oplaadincasso (wat makkelijk is om sneller je omzet binnen te krijgen) en de overstapkosten (die er met veel pijn, moeite en politieke druk zijn afgehaald). De rest is allemaal nog springlevend.

Voor de rest raad ik je aan eens rustig te na te gaan denken over wat je in de afgelopen 6 jaar hebt bereikt, vancouverfan.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
  donderdag 16 februari 2017 @ 10:48:44 #209
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_168935236
Ik ben je flink zat, Red_85. Het is klaar.
There are no things, but as a consequence there are as many things as we like
pi_168936508
quote:
0s.gif Op donderdag 16 februari 2017 10:29 schreef Red_85 het volgende:

Dat is totaal niet waar. Want de mensen buiten de stad maken niet zo veel gebruik van het ov. En mensen van binnen de stad hebben meestal de keuze niet eens om iets anders te gebruiken vanwege de drukte.
Precies. En die mensen buiten de stad betalen dus gewoon flink mee aan die 6 miljard euro belasting die in het OV gaat. Degenen die OV gebruiken betalen zelf minder dan het eigenlijk kost. Dus waar minder OV is gaat er betaalde belasting richting waar er wel ov is. Daarnaast betalen die mensen dan ook nog eens ontzettende hoeveelheden geld aan autobelastingen, die allemaal weer in de grote pot gaan. En raad eens waar al dat gled wordt uitgegeven? Niet in de periferie.
Whatever...
pi_168939047
quote:
14s.gif Op donderdag 16 februari 2017 10:48 schreef SpecialK het volgende:
Ik ben je flink zat, Red_85. Het is klaar.
Hoezo dan? Jij weigert ook maar enige kritiek.

Enige overeenkomst qua instelling tussen die van jou, de ov-boeren en TLS past zie ik overigens wel ja. 'Wij geven een kaart waar jij blij mee moet zijn, kritiek daarop? Allemaal niet waar en onzin, wat wij maken is perfect, domme reiziger'.

Leer luisteren naar je klant (de reiziger) en pas die punten aan.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_168939060
quote:
0s.gif Op donderdag 16 februari 2017 12:06 schreef Spanky78 het volgende:

[..]

Precies. En die mensen buiten de stad betalen dus gewoon flink mee aan die 6 miljard euro belasting die in het OV gaat. Degenen die OV gebruiken betalen zelf minder dan het eigenlijk kost. Dus waar minder OV is gaat er betaalde belasting richting waar er wel ov is. Daarnaast betalen die mensen dan ook nog eens ontzettende hoeveelheden geld aan autobelastingen, die allemaal weer in de grote pot gaan. En raad eens waar al dat gled wordt uitgegeven? Niet in de periferie.
Mensen uit de randstad betalen ook voor jou asfalt. Dat is het hele punt van belasting. Je betaald altijd wel ergens voor wat je niet nodig hebt.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_168939070
quote:
0s.gif Op donderdag 16 februari 2017 14:41 schreef Red_85 het volgende:

[..]

Mensen uit de randstad betalen ook voor jou asfalt. Dat is het hele punt van belasting. Je betaald altijd wel ergens voor wat je niet nodig hebt.
Dat doen ze dus niet. Want er wordt vooral geinvesteerd in de randstad.
Whatever...
pi_168939202
quote:
0s.gif Op donderdag 16 februari 2017 14:42 schreef Spanky78 het volgende:

[..]

Dat doen ze dus niet. Want er wordt vooral geinvesteerd in de randstad.
Hmm.. Heb toch best het gevoel dat er flink veel wordt gedaan om ook buiten de randstad alles draaiende te houden als ik dit zo zie. Kan het verkeerd hebben..

http://www.skyscrapercity.com/forumdisplay.php?f=22
https://www.wegenforum.nl/viewforum.php?f=8

Maar op zich niet vreemd dat er ook wordt geïnvesteerd natuurlijk in de randstad, waar daar de meeste files staan en het drukste ov is.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_168939270
quote:
0s.gif Op donderdag 16 februari 2017 14:50 schreef Red_85 het volgende:

[..]

Hmm.. Heb toch best het gevoel dat er flink veel wordt gedaan om ook buiten de randstad alles draaiende te houden als ik dit zo zie. Kan het verkeerd hebben..

http://www.skyscrapercity.com/forumdisplay.php?f=22
https://www.wegenforum.nl/viewforum.php?f=8

Maar op zich niet vreemd dat er ook wordt geïnvesteerd natuurlijk in de randstad, waar daar de meeste files staan en het drukste ov is.
Natuurlijk gebeurt dat, alhoewel zoiets als de noord-zuidlijn wel een voorbeel dis van hoe er in de randstad met geld wordt omgesprongen, het was vooral om te illustreren dat er allerlei geldstromen juist naar de gebruikers van het OV lopen en dat ze in feite flink worden gesubsidieerd door iedereen die minder gebruik maakt van het OV en al helemaal door automobilisten.
Whatever...
pi_168939301
quote:
0s.gif Op donderdag 16 februari 2017 14:55 schreef Spanky78 het volgende:

[..]

Natuurlijk gebeurt dat, alhoewel zoiets als de noord-zuidlijn wel een voorbeel dis van hoe er in de randstad met geld wordt omgesprongen, het was vooral om te illustreren dat er allerlei geldstromen juist naar de gebruikers van het OV lopen en dat ze in feite flink worden gesubsidieerd door iedereen die minder gebruik maakt van het OV en al helemaal door automobilisten.
Noord zuidlijn is gewoon een faal van epische proporties. Sowieso metrolijnen in Amsterdam.

Maar ik hoor je dan weer niet over de metro in Rotterdam. Of de randstadrail. Of de spoorverbreding AALS wat netjes binnen budget is. De hanselijn, die ik niet gebruik, betaal ik ook aan mee, hoor ik je ook niet over. We zijn 1 land.
Amsterdammer, Rotterdammer, Grunn'er en Twentenaar, maakt geen moer uit. Vanwaar die haat? Je profiteert ook van elkaar.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_168939336
quote:
0s.gif Op donderdag 16 februari 2017 14:57 schreef Red_85 het volgende:

[..]

Noord zuidlijn is gewoon een faal van epische proporties. Sowieso metrolijnen in Amsterdam.

Maar ik hoor je dan weer niet over de metro in Rotterdam. Of de randstadrail. Of de spoorverbreding AALS wat netjes binnen budget is. De hanselijn, die ik niet gebruik, betaal ik ook aan mee, hoor ik je ook niet over. We zijn 1 land.
Amsterdammer, Rotterdammer, Grunn'er en Twentenaar, maakt geen moer uit. Vanwaar die haat? Je profiteert ook van elkaar.
Altijd grappig om te zien inderdaad hoeveel onderscheid mensen maken in regio's.
We zijn zo'n tyfusklein landje, laten we niet in regio's en dialecten denken.
Lekker ABN praten en we horen allemaal bij elkaar.
wooblabalurg
pi_168939437
quote:
0s.gif Op donderdag 16 februari 2017 14:57 schreef Red_85 het volgende:

[..]

Noord zuidlijn is gewoon een faal van epische proporties. Sowieso metrolijnen in Amsterdam.

Maar ik hoor je dan weer niet over de metro in Rotterdam. Of de randstadrail. Of de spoorverbreding AALS wat netjes binnen budget is. De hanselijn, die ik niet gebruik, betaal ik ook aan mee, hoor ik je ook niet over. We zijn 1 land.
Amsterdammer, Rotterdammer, Grunn'er en Twentenaar, maakt geen moer uit. Vanwaar die haat? Je profiteert ook van elkaar.
Maar je snapt het punt inmiddels. Het geld dat in het OV gaat is meer dan de gebruiker betaalt. dat het bedrijf dat een centraal betaalsysteem beheert een bescheiden winst behaalt om buffers op te bouwen en te innoveren is mijns inziens dan geen 'diefstal' van de reiziger.

Er gaan bakken met overheidsgeld in, dit naast de kostenbesparing die de oc-chipkaart indirect oplevert. Dit onderzoek is al wat ouder, maar het geeft aan dat er in 2006 in totaal door de invoering van de kaart 500 miljoen euro is bespaard in het OV.

http://www.mkba-informati(...)_file/force/155/317/

Overigens snap ik best dat mensen de kaart te duur vinden of te snel moeten vervangen. Maar het hele idee achter het systeem en de manier waarop TLS het uitvoert levert de NS en andere vervoerders wat dividend op. De NS is 100% van de staat, de andere vervoerders deels. Kortom: alles wat bespaard wordt is mooi meegenomen. En in principe kunnen en worden de besparingen weer ingezet om het OV te verbeteren. Kortom: ik snap de discussie niet zo.
Whatever...
pi_168939505
quote:
0s.gif Op donderdag 16 februari 2017 15:08 schreef Spanky78 het volgende:

[..]

Maar je snapt het punt inmiddels. Het geld dat in het OV gaat is meer dan de gebruiker betaalt. dat het bedrijf dat een centraal betaalsysteem beheert een bescheiden winst behaalt om buffers op te bouwen en te innoveren is mijns inziens dan geen 'diefstal' van de reiziger.

Er gaan bakken met overheidsgeld in, dit naast de kostenbesparing die de oc-chipkaart indirect oplevert. Dit onderzoek is al wat ouder, maar het geeft aan dat er in 2006 in totaal door de invoering van de kaart 500 miljoen euro is bespaard in het OV.

http://www.mkba-informati(...)_file/force/155/317/

Overigens snap ik best dat mensen de kaart te duur vinden of te snel moeten vervangen. Maar het hele idee achter het systeem en de manier waarop TLS het uitvoert levert de NS en andere vervoerders wat dividend op. De NS is 100% van de staat, de andere vervoerders deels. Kortom: alles wat bespaard wordt is mooi meegenomen. En in principe kunnen en worden de besparingen weer ingezet om het OV te verbeteren. Kortom: ik snap de discussie niet zo.
Hier moest ik om lachen. Sommige mensen geloven dit echt.
wooblabalurg
pi_168939542
quote:
0s.gif Op donderdag 16 februari 2017 15:12 schreef Baconbus het volgende:

[..]

Hier moest ik om lachen. Sommige mensen geloven dit echt.
Dat is een keus. Stem op de juiste partij zou ik zeggen. Het geld wordt niet in zakken van aandeelhouders gestoken in ieder geval.

Er zal vast wel ergens te veel aan adviseurs, raamabtenaren en directeuren worden uitgegeven. Er is niemand die miljoenen in zijn zak steekt en ten koste van gewone mensen miljardair wordt.
Whatever...
pi_168939565
quote:
0s.gif Op donderdag 16 februari 2017 15:15 schreef Spanky78 het volgende:

[..]

Dat is een keus. Stem op de juiste partij zou ik zeggen. Het geld wordt niet in zakken van aandeelhouders gestoken in ieder geval.

Er zal vast wel ergens te veel aan adviseurs, raamabtenaren en directeuren worden uitgegeven. Er is niemand die miljoenen in zijn zak steekt en ten koste van gewone mensen miljardair wordt.
Valt weinig te kiezen. Reis met het OV en constateer dat die miljoenen echt niet terug het OV in gaan. Het OV is een melkkoe, een private melkkoe zelfs. En iedereen mag meebetalen zonder er iets voor terug te krijgen, gezellig toch.
wooblabalurg
pi_168939602
quote:
0s.gif Op donderdag 16 februari 2017 15:16 schreef Baconbus het volgende:

[..]

Valt weinig te kiezen. Reis met het OV en constateer dat die miljoenen echt niet terug het OV in gaan. Het OV is een melkkoe, een private melkkoe zelfs. En iedereen mag meebetalen zonder er iets voor terug te krijgen, gezellig toch.
In de miljoenennota valt te lezen dat er MILJARDEN worden gestoken in het OV, dit bovenop de ticketprijzen. Dus bewijs me maar dat het een private melkkoe is, want ik kan alleen maar vinden dat er sloten belastinggeld in gaan, dat winsten in staatsbedrijven zitten en daarmee dus hoogstens de kosten uit algemene middelen verlagen.
Whatever...
pi_168939696
quote:
0s.gif Op donderdag 16 februari 2017 15:19 schreef Spanky78 het volgende:

[..]

In de miljoenennota valt te lezen dat er MILJARDEN worden gestoken in het OV, dit bovenop de ticketprijzen. Dus bewijs me maar dat het een private melkkoe is, want ik kan alleen maar vinden dat er sloten belastinggeld in gaan, dat winsten in staatsbedrijven zitten en daarmee dus hoogstens de kosten uit algemene middelen verlagen.
Ik geloof best dat je nota klopt. Wat ik aangeef is dat als je met het OV reist je daar niks van merkt.
wooblabalurg
pi_168939713
quote:
0s.gif Op donderdag 16 februari 2017 15:25 schreef Baconbus het volgende:

[..]

Ik geloof best dat je nota klopt. Wat ik aangeef is dat als je met het OV reist je daar niks van merkt.
Zonder dat geld was het nog kutter geweest. Of veel duurder.
Whatever...
pi_168939728
quote:
0s.gif Op donderdag 16 februari 2017 15:26 schreef Spanky78 het volgende:

[..]

Zonder dat geld was het nog kutter geweest. Of veel duurder.
Hadden ze dan de verouderde treinen ingeruild voor van die stoomtreinen?
Dat zou wel kut zijn ja.
wooblabalurg
pi_168939738
quote:
0s.gif Op donderdag 16 februari 2017 15:26 schreef Baconbus het volgende:

[..]

Hadden ze dan de verouderde treinen ingeruild voor van die stoomtreinen?
Dat zou wel kut zijn ja.
Stoomtreinen zijn cool, alleen stink je wel als je eruit komt.
Whatever...
pi_168941335
quote:
0s.gif Op donderdag 16 februari 2017 15:27 schreef Spanky78 het volgende:

[..]

Stoomtreinen zijn cool, alleen stink je wel als je eruit komt.
In die oude zat tenminste een wc en kon je je benen kwijt als je langer was dan 1,70.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_168941613
quote:
0s.gif Op donderdag 16 februari 2017 16:55 schreef Red_85 het volgende:

[..]

In die oude zat tenminste een wc en kon je je benen kwijt als je langer was dan 1,70.
Ik ben 1.95 en heb dan ook een auto.
Whatever...
  donderdag 16 februari 2017 @ 17:14:26 #229
40150 Manke
'tis but a scratch
pi_168941657
Zijn die dingen nog steeds niet te kopiëren naar je telefoon, om dan met je telefoon te checken ?
pi_168978522
quote:
ACM doet onderzoek naar winsten bij ov-chipkaart
De Autoriteit Consument en Markt (ACM) is al maanden bezig met een onderzoek naar Translink, het bedrijf achter de OV-chipkaart. Dat meldt het Algemeen Dagblad.


"We willen weten of Translink een economische machtspositie heeft. Dat is waarschijnlijk eenvoudig vast te stellen, en dat is ook niet verboden. Vervolgens kijken we of er misbruik word gemaakt van de machtspositie. We willen weten hoe de geldstromen binnen TLS lopen," zegt ACM-woordvoerster Pauline Gras tegenover de krant. De toezichthouder kan niet zeggen hoe lang het onderzoek duurt.

Het AD meldde eerder dat Translink in vijf jaar 55 miljoen euro winst maakte. Volgens Translink is dat geld nodig om de eerdere investeringen van 90 miljoen euro terug te verdienen. Staatssecretaris Dijksma reageerde eerder deze week op de ophef: "Het bedrijf is niet opgericht met het oogmerk om winst te maken, dus dat zou ook niet moeten. Het bedrag dat nu binnenkomt, wordt gebruikt om de schulden vanwege de opzet van het systeem af te lossen. Maar als dat geregeld is, moet de winst terugvloeien naar de reiziger."
When the student is ready, the teacher will appear.
When the student is truly ready, the teacher will disappear.
  zaterdag 18 februari 2017 @ 10:46:54 #231
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_168978663
quote:
1s.gif Op donderdag 16 februari 2017 17:14 schreef Manke het volgende:
Zijn die dingen nog steeds niet te kopiëren naar je telefoon, om dan met je telefoon te checken ?
Zoiets als dit?

https://www.vodafone.nl/s(...)tlife/wallet/reizen/
pi_169278940
http://www.volkskrant.nl/(...)ritprijzen~a4469930/

Gratis ovchipkaart kan volgens de OV bedrijven als de kilometerprijs met 1 a 2 eurocent zou stijgen. Denken ze nu echt dat we gek zijn een OV chipkaart gaat 5 jaar mee kost dus omgerekend 1.5 euro per jaar, laten we van de 1 eurocent per kilometer verhoging uitgaan dan zou er per kaart gemiddeld maar 150 kilometer afgelegd worden, ik geloof er niets van. :D
  zaterdag 4 maart 2017 @ 12:40:29 #233
335133 MichaelScott
fulltime CEO//parttime fluffer
pi_169281420
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 maart 2017 07:50 schreef Basp1 het volgende:
http://www.volkskrant.nl/(...)ritprijzen~a4469930/

Gratis ovchipkaart kan volgens de OV bedrijven als de kilometerprijs met 1 a 2 eurocent zou stijgen. Denken ze nu echt dat we gek zijn een OV chipkaart gaat 5 jaar mee kost dus omgerekend 1.5 euro per jaar, laten we van de 1 eurocent per kilometer verhoging uitgaan dan zou er per kaart gemiddeld maar 150 kilometer afgelegd worden, ik geloof er niets van. :D
Alleen per trein worden al 19 miljard kilometers per jaar afgelegd.

http://nos.nl/artikel/216(...)-partijen-eraan.html

Dat levert met 1 cent per kilometer al een budget van 190 miljoen euro op.

De totale omzet van Translink is nu nog maar 80 miljoen.

quote:
Voor een kostprijs van 80 cent kan je iedereen in Nederland voorzien van meer dan 10 kaarten per jaar.

Met dit voorstel wordt de ov-kaart dus alleen maar een grotere melkkoe.
Op zaterdag 8 februari 2014 23:39 schreef Slaapscheet het volgende:
Oke, MichaelScott, je bent geweldig. :D
  zaterdag 4 maart 2017 @ 12:51:50 #234
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_169281587
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 maart 2017 07:50 schreef Basp1 het volgende:
http://www.volkskrant.nl/(...)ritprijzen~a4469930/

Gratis ovchipkaart kan volgens de OV bedrijven als de kilometerprijs met 1 a 2 eurocent zou stijgen. Denken ze nu echt dat we gek zijn een OV chipkaart gaat 5 jaar mee kost dus omgerekend 1.5 euro per jaar, laten we van de 1 eurocent per kilometer verhoging uitgaan dan zou er per kaart gemiddeld maar 150 kilometer afgelegd worden, ik geloof er niets van. :D
Ik reis op jaarbasis momenteel 35-40.000 kilometer per jaar met de trein. Dan zou ik bijna ¤2000/5 jaar voor een plastic kaartje gaan betalen. :'). Ik mag toch hopen dat de plannen in werkelijkheid wat genuanceerder zijn.
pi_169281700
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 maart 2017 07:50 schreef Basp1 het volgende:
http://www.volkskrant.nl/(...)ritprijzen~a4469930/

Gratis ovchipkaart kan volgens de OV bedrijven als de kilometerprijs met 1 a 2 eurocent zou stijgen. Denken ze nu echt dat we gek zijn een OV chipkaart gaat 5 jaar mee kost dus omgerekend 1.5 euro per jaar, laten we van de 1 eurocent per kilometer verhoging uitgaan dan zou er per kaart gemiddeld maar 150 kilometer afgelegd worden, ik geloof er niets van. :D
Het is dus vooral een goed plan voor degenen die wel een kaart hebben maar hem niet gebruiken. Voor de rest van ons is het veeeeeel duurder zoals freako hierboven aangeeft. Ik ben niet verbaasd dat de vervoersbedrijven dit een goed idee vinden. :{
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
pi_169281786
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 maart 2017 12:58 schreef Bart2002 het volgende:

[..]

Het is dus vooral een goed plan voor degenen die wel een kaart hebben maar hem niet gebruiken. Voor de rest van ons is het veeeeeel duurder zoals freako hierboven aangeeft. Ik ben niet verbaast dat de vervoersbedrijven dit een goed idee vinden. :{
Ik ben verbaast dat ze zoiets tussen neus en lippen door zeggen en er geen kritische vragen gesteld worden die dit plan zoals we hier ook doen meteen doorprikken. Zouden er kamervragen over gesteld kunnen gaan worden?
pi_169281902
quote:
1s.gif Op zaterdag 4 maart 2017 13:03 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Ik ben verbaast dat ze zoiets tussen neus en lippen door zeggen en er geen kritische vragen gesteld worden die dit plan zoals we hier ook doen meteen doorprikken. Zouden er kamervragen over gesteld kunnen gaan worden?
Ik zit ook de berichten hierover door te scannen en ze hebben allemaal hetzelfde kritiekloze verhaaltje. Alleen de man van Rover noemt het "een sigaar uit eigen doos". Wat zou impliceren dat het niet zoveel uitmaakt. Terwijl 1 a 2 cent per vervoerskilometer per reiziger w.s. een gouden deal is voor de vervoersbedrijven. We wachten de berekeningen even af...
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')