abonnement Unibet Coolblue
pi_168166029
Isolatie komt hier vaker voorbij maar toch maak ik een topic. Ik heb te veel vragen en heb hulp nodig.

Wij gaan zo ongeveer ons hele huis isoleren. Dak (binnenkant), houten verdiepingsvloer (onderkant), buitenmuren en een nog op te trekken tussenmuurtje. Sommige isolatie is voornamelijk geluidswerend, sommige zal warmte-isolatie zijn. Tegen het dak kunnen we 15 cm aan dikte kwijt maar de wanden moeten wat mij betreft zo dun mogelijk zijn om ruimteverlies te beperken. Nu hebben we zo veel keuzes te maken dat ik door de bomen het bos niet meer zie.

Vragen:
- Welke isolatie (glaswol, steenwol, PIR) gebruik je wanneer? Wat is het beste voor zowel geluid als temperatuur?
- Als je glas- of steenwol gebruikt, kan je dan het beste met of zonder folie gebruiken? En op rol of plaat?
- Zijn er nog verschillen in dampwerende folie?
- Bij het afplakken van de dampwerende folie, gebruik je dan kunststof of aluminium tape?
- Moeten we nou wel of niet een centimeter 'spouw' achter de isolatie aanhouden?
- We willen het liefst metal studs gebruiken. Is dat nog relevant voor het kiezen van het isolatiemateriaal?

[ Bericht 1% gewijzigd door Lucky_Strike op 15-01-2017 17:38:58 ]
Spoilers!
  zondag 15 januari 2017 @ 17:46:07 #2
398472 goed_volk
kan tegen een grapje
pi_168166625
quote:
0s.gif Op zondag 15 januari 2017 17:27 schreef Lucky_Strike het volgende:
Vragen:
- Welke isolatie (glaswol, steenwol, PIR) gebruik je wanneer? Wat is het beste voor zowel geluid als temperatuur?
- Als je glas- of steenwol gebruikt, kan je dan het beste met of zonder folie gebruiken? En op rol of plaat?
- Bij het afplakken van de dampwerende folie, gebruik je dan kunststof of aluminium tape?
- Moeten we nou wel of niet een centimeter 'spouw' achter de isolatie aanhouden?
- We willen het liefst metal studs gebruiken. Is dat nog relevant voor het kiezen van het isolatiemateriaal?
Glaswol en pir zijn goed voor warmte, steenwol warmte en geluid.
Altijd folies toepassen bij gebruik grenzend aan een koude muur. Je wil niet dat er vocht (damp) van binnenuit in je isolatie komt. Daarom altijd dampremmende folie aan de warme kant en (eventueel) dampopen, vochtwerende folie aan de koude kant.
Een spouw is zeker aan te raden, 1cm is wel erg minimaal. Persoonlijk zou ik voor 3cm gaan. Let erop dat de spouw wel enigzins ventileert. Vocht/damp moet er wel uit kunnen.
Metalstuds maakt niets uit.

Nog even ter overweging; geen idee wat voor dak je hebt, maar als er al isolatie in zit, kun je niet extra isoleren. (Bij sandwichplaten)
Geluid wordt vooral ook door trillingen doorgegeven. Bij de vloer heb je verschillende opties:
*isolatie tussen de balken; dit vult de holle ruimtes en vermindert geluidoverdracht door de lucht.
*een geïsoleerde, zwevende dekvloer; dit voorkomt overdracht van trillingen en helpt erg goed tegen geluidoverdracht door trillingen. Let wel dat je wanden boven door deze deklaag heen gaan.
*een zwevend of vrijhangend plafond; hiervoor zijn speciale klemmen in de handel. Ook hier hetzelfde verhaal als de zwevende dekvloer.
Een combi van bovengenoemd is helemaal top, maar kost je wel.
Hier schreef Dagoduck: Zeer goede FiPo.
Hier denkt katindeboom dat ik eigenlijk Braddie ben, maar die ben ik natuurlijk niet.
Hier liet ik CherryOnTop haar beeldscherm onder spugen
pi_168167049
Dank je goed_volk _O_

Er zit niets tegen het dak, alleen dakbeschot met pannen.

De vloer zal tussen de balken geisoleerd worden. Het gipsplafond komt tegen de balken.
Spoilers!
pi_168171444
Kijk ook even of er geen asfaltpapier, folie, of andere dampremmer zit onder je pannen. Een houten dakbeschot zonder dit soort zaken is voldoende dampopen. In dat geval kun je glaswol of pir platen tussen je gordingen aanbrengen. Let in geval van pir ook op de brandwering, pir is erg brandbaar. In geval van glaswol een dampremmer toepassen onder de glaswol aan de warme zijde. Bij pir met alu cachering de naden goed afdichten.
pi_168171820
quote:
0s.gif Op zondag 15 januari 2017 17:27 schreef Lucky_Strike het volgende:
Isolatie komt hier vaker voorbij maar toch maak ik een topic. Ik heb te veel vragen en heb hulp nodig.

Wij gaan zo ongeveer ons hele huis isoleren. Dak (binnenkant), houten verdiepingsvloer (onderkant), buitenmuren en een nog op te trekken tussenmuurtje. Sommige isolatie is voornamelijk geluidswerend, sommige zal warmte-isolatie zijn. Tegen het dak kunnen we 15 cm aan dikte kwijt maar de wanden moeten wat mij betreft zo dun mogelijk zijn om ruimteverlies te beperken. Nu hebben we zo veel keuzes te maken dat ik door de bomen het bos niet meer zie.

Vragen:
- Welke isolatie (glaswol, steenwol, PIR) gebruik je wanneer? Wat is het beste voor zowel geluid als temperatuur? Steenwol is het beste voor geluid, pir als je beperkte ruimte hebt, isoleert het beste per cm. (warmte dan)
- Als je glas- of steenwol gebruikt, kan je dan het beste met of zonder folie gebruiken? En op rol of plaat? Met folie, dampopen aan de buitenzijde, dampdicht aan de binnenkant. Ik heb in het verleden op rol gekocht, en ben daar nu mee aan het isoleren. Wat een ellende :9 is iets duurder maar haal gewoon de platen.
- Zijn er nog verschillen in dampwerende folie? In sterkte, niet in kwaliteit vd dampdichting, het is eigenlijk gewoon landbouwplastic.
- Bij het afplakken van de dampwerende folie, gebruik je dan kunststof of aluminium tape? dat durf ik niet te zeggen...
- Moeten we nou wel of niet een centimeter 'spouw' achter de isolatie aanhouden? Zijn de meningen over verdeeld. Ik vind het onzin en zou het niet doen.
- We willen het liefst metal studs gebruiken. Is dat nog relevant voor het kiezen van het isolatiemateriaal? neuh
pi_168293355
Ik ben eens verder gegaan met het voorbereiden van de isolatie en ik kom ergens niet uit.

In het filmpje van Gamma plaatst men regels op de balken en stopt daar het isolatiemateriaal achter. Deze methode heeft mijn voorkeur maar dan met de regels tussen de balken om ruimte te besparen.

Echter, in dit filmpje van Rockwool wordt gezegd dat je even dikke balken moet bevestigen als die je al hebt. In mijn geval 16cm dik dus een prijzige aangelegenheid.

Ik kan toch gewoon de Gamma-methode gebruiken?
Spoilers!
pi_168294981
quote:
1s.gif Op vrijdag 20 januari 2017 15:10 schreef Lucky_Strike het volgende:
Ik kan toch gewoon de Gamma-methode gebruiken?
Ja hoor prima. Als de gipsplaatafwerking maar voldoende houvast heeft en de dampdichte folie gedegen aansluit op de regels.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  vrijdag 20 januari 2017 @ 17:53:09 #8
398472 goed_volk
kan tegen een grapje
pi_168297876
quote:
1s.gif Op vrijdag 20 januari 2017 15:10 schreef Lucky_Strike het volgende:
Echter, in dit filmpje van Rockwool wordt gezegd dat je even dikke balken moet bevestigen als die je al hebt. In mijn geval 16cm dik dus een prijzige aangelegenheid.
Vreemd. De latten zijn enkel om je isolatie en gipsplaat op te monteren. Geen enkele reden om even dikke balken te gebruiken.
Hier schreef Dagoduck: Zeer goede FiPo.
Hier denkt katindeboom dat ik eigenlijk Braddie ben, maar die ben ik natuurlijk niet.
Hier liet ik CherryOnTop haar beeldscherm onder spugen
pi_168298134
Fijn om daar even bevestiging van te krijgen. Het zou een duur project worden met die dikke balken.

Wat is eigenlijk een handig formaat voor rachels? We zijn toch maar van het plan om metal studs te gebruiken afgestapt. Dat werd alles bij elkaar ook te duur.
Spoilers!
pi_168299708
Maar is hout goedkoper dan ja? Ik heb staanders van 69mm dik gebruikt aangezien ik goed flink wilde isoleren. Ben uiteindelijk bij de isolatiehal goed geslaagd met advies en spullen. :)
pi_168299947
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 januari 2017 18:33 schreef Puala het volgende:
Maar is hout goedkoper dan ja? Ik heb staanders van 69mm dik gebruikt aangezien ik goed flink wilde isoleren. Ben uiteindelijk bij de isolatiehal goed geslaagd met advies en spullen. :)
Volgens mij is hout een stuk goedkoper.

Ik wilde eerst perse geen hout omdat ik allergisch ben voor zaagsel maar ik ga bij nader inzien nauwelijks helpen.

Isolatiehal, bedankt voor de tip. Ken de naam wel maar was hem vergeten.
Spoilers!
  vrijdag 20 januari 2017 @ 19:00:52 #12
439068 speedfightrage
Stroom bzzt bzzt
pi_168300429
Koop geen hout oid. Bij bouwmarkten. Beter ga je naar een houthandel. Voor andere materialen kan je beter naar een bouwcenter zoals filipo oid
pi_168304775
Standaard rachels zijn 22*50 ofzo. Dat werkt prima.

Verder niet te moeilijk doen. Goed alles vullen, goede damp werende folie of aluminium laag en je zit goed.

Alles wat "warm" is geeft nog minder uitdagingen. Daar is het vooral afhankelijk waar je wilt bereiken.

Geluid? Warmte? Een wat voor geluid dan?

Hier gewoon 15 cm glaswol tussen de vloerbalken en 10cm glaswol dekens met aluminium laag en spijker flens erop.

Wanden in huis ook met 7cm glaswol vol gepropt. Werkt top!

Zorgen dat je ergens een partijtje zoekt. Ik was echt voor een prikkie klaar.

Isoleren is wel :'( :X :{w ;( werk.
Laat die handjes wapperen!
pi_168304825

Als start... maar voor het uitvlakken zou ik een laser of een paar touwtjes pakker
pi_168308092
Rachels 22x50 werkt prima, zolang de afstand tussen de balken niet absurd groot is. En dan gewoon met 4x60 vastschroeven in de dakbalken.
pi_168458053
Heb afgelopen week de zolder (ook alleen dakbeschot en pannen) hiermee geisoleerd:

https://www.isolatiemater(...)0-95mm-rd409-072-m2/

Erg makkelijk qua verwerking en meteen een gipslaag welke je nog kan stucen/behangen/verven.

Uitleg in een filmpje:
pi_168458214
quote:
0s.gif Op donderdag 26 januari 2017 23:19 schreef Erik het volgende:
Heb afgelopen week de zolder (ook alleen dakbeschot en pannen) hiermee geisoleerd:

https://www.isolatiemater(...)0-95mm-rd409-072-m2/

Erg makkelijk qua verwerking en meteen een gipslaag welke je nog kan stucen/behangen/verven.

Uitleg in een filmpje:
27 euro per M2 :/
pi_168518058
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 januari 2017 21:01 schreef klaaskootstra1 het volgende:

Als start... maar voor het uitvlakken zou ik een laser of een paar touwtjes pakker
Wat een fantastisch filmpje _O_
Spoilers!
pi_168545804
Ik vroeg in het korte vragen topic hoe dik de balken van een voorzetwand met isolatie van 6, 8 of 10 cm moet zijn. Dat lijkt opgelost. En ik heb gelijk een vervolgvraag.

quote:
0s.gif Op maandag 30 januari 2017 16:24 schreef Lucky_Strike het volgende:
Ok, ik geloof dat ik er ben wat betreft balken. Hoe dikker de isolatie, hoe verder het frame van de muur komt eigenlijk.

Nu vraag ik me ineens af hoe je inbouwelektra in een geïsoleerde wand stopt ivm het dampscherm want dat dampscherm ga je doorboren lijkt me.
En nog iets, moet je nou wel of geen dampopen folie aanbrengen achter een voorzetwand aan de kant van de buitenmuur?

Valt het op dat ik er eigenlijk te weinig van snap en ik bang ben om dingen fout te doen? :@

[ Bericht 1% gewijzigd door Lucky_Strike op 30-01-2017 16:47:38 ]
Spoilers!
pi_168545915
quote:
0s.gif Op maandag 30 januari 2017 16:39 schreef Lucky_Strike het volgende:

En nog iets, moet je nou wel of geen dampdichte folie aanbrengen achter een voorzetwand voor een buitenmuur?

Ja, aan de warme kant van de isolatie; aan de woonkamerkant dus.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_168545983
quote:
0s.gif Op maandag 30 januari 2017 16:44 schreef blomke het volgende:

[..]

Ja, aan de warme kant van de isolatie; aan de woonkamerkant dus.
Sorry, bedoelde dampopen aan de buitenkant. De dampdichte snap ik inmiddels, behalve de elektra dan.
Spoilers!
pi_168546088
quote:
0s.gif Op maandag 30 januari 2017 16:47 schreef Lucky_Strike het volgende:
Sorry, bedoelde dampopen aan de buitenkant. De dampdichte snap ik inmiddels, behalve de elektra dan.
Dampopen is ter voorkoming van vocht dat in de isolatie zou kunnen dringen. Bij (schuin) dakisolatie kan ik me dat wel voorstellen, bij een verticale muur lijkt me dat wat minder relevant. Edoch ik zie bij nieuwbouw (houtskeletbouw) wel altijd die miofoil aan de buitenzijde aan het hout gemonteerd. Het wordt dus wel gedaan.

Voor wat betreft je elektra: je elektrodozen monteer je tegen de nieuwe gipswand aan en als je het dampscherm klemt tussen doos en gipswand, zal de lekkage minimaal zijn.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  dinsdag 31 januari 2017 @ 09:39:03 #23
389107 elhasa
mijn naam is haas
pi_168561208
Vergis je bij een verticale wand ook niet in de noodzaak van dampdichte folie. Een gemiddeld gezin produceert ongeveer 12 liter vocht per dag. Dit moet je kwijt zien te raken door een goed werkend ventilatiesysteem.
Indien je geen goed dampscherm gebruikt trekt het vocht in de isolatie en houten regels met eventuele verminderde isolatie of schimmelproblemen tot gevolg.
Bekijk ook goed de eigenschappen en verwerkingsadviezen van de verschillende isolatie leveranciers. Check of je wel of geen spouw moet gebruiken (hele discussies over op internet) etc etc. Voordat je gaat isoleren check goed of je het juist doet en besteed aandacht aan je werk!
pi_168890697
Hier ben ik weer met mijn getwijfel. Het plaatsen van rachels is in volle gang, het wordt tijd om isolatiemateriaal aan te schaffen.

Ik denk dat ik voor het schuine dak dampopen folie aanbreng. Dat klinkt toch wel logisch en veilig. Waar ik over twijfel is de dikte van de isolatie. De dakbalken zijn 16 centimeter. Ik wilde 16 cm isolatie kopen maar nu schijnt je vocht dan niet weg te kunnen aan de achterkant. Is 14cm dan beter?

We hebben een schuin dak van 8 meter breed. Aan de achterkant op het zuiden, aan de voorkant op het noorden. Aan de voorkant dendert de hele dag verkeer over de dijk dus daar willen we steenwol. Is het een slecht idee om tegen de warmte dan glaswol aan de achterkant te plaatsen? Pir is in dit geval een te kostbare oplossing aangezien het over 14-16cm dikte gaat. Op andere plaatsen komt wel pir, daar waar isolatie zo min mogelijk ruimte in beslag moet nemen.
Spoilers!
pi_168891592
Waarom is PIR te duur? Bij een outlet (B partij) heb je 140 mm voor nog geen 12 euro per m2. Dat is dan wel RD 6,3!
Hoor ik die Griekse melodie...
pi_168892127
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 februari 2017 12:41 schreef mark_dabomb het volgende:
Waarom is PIR te duur? Bij een outlet (B partij) heb je 140 mm voor nog geen 12 euro per m2. Dat is dan wel RD 6,3!
Glaswol is rond de 5 euro. Ik heb alleen van deze isolatie al 62 vierkante meter nodig.
Spoilers!
pi_168893332
Ik ben overigens wel aan het kijken naar pir in paats van glaswol. Eerst maar even de totaalberekening maken van alles.
Spoilers!
pi_168913074
Dus het scheelt nog geen 500 euro? En je hebt geen weken last van je poten van dat klotespul? En je hebt een betere isolatie waarde? Ik zou het wel weten ;)
Hoor ik die Griekse melodie...
pi_168913742
Ondanks dat je al een eindje bent hierbij onze isolatieervaringen:

We hebben de bovenverdieping van ons 1915-huis opnieuw geïsoleerd. Aangezien we op de bovenverdieping eigenlijk nooit de verwarming aan hebben, een graad of 16/17 in de winter daar prima is, we niet teveel ruimte wilden verliezen, en hoe dan ook met koudebruggen zouden blijven zitten, zijn we voor 4,5 cm steenwol gegaan, wat uiteindelijk al een flinke isolatiewinst opleverde ten opzichte van de piepschuim, strovezelplaat en bouwfolieisolatie die er voorheen zat.

We hebben de oude isolatie weggestript en het oude regelwerk laten zitten. Dit leverde ons meteen een luchtspouw van een cm of 5-10 tussen de steens muur en de nieuwe binnenwand. Daarover ging een laag dampopen folie ivm mogelijke vochtdoorslag vanuit het dak. Daarop nieuw regelwerk + de steenwol isolatieplaten. Daarover een dampdichte folie, en daar vervolgens stucplaten en stucwerk overheen.

  woensdag 15 februari 2017 @ 13:13:30 #30
30287 thejoker80
Leuk hè?....50 gulden(25 euro)
pi_168916648
quote:
0s.gif Op woensdag 15 februari 2017 10:36 schreef GVRuud het volgende:
Ondanks dat je al een eindje bent hierbij onze isolatieervaringen:

We hebben de bovenverdieping van ons 1915-huis opnieuw geïsoleerd. Aangezien we op de bovenverdieping eigenlijk nooit de verwarming aan hebben, een graad of 16/17 in de winter daar prima is, we niet teveel ruimte wilden verliezen, en hoe dan ook met koudebruggen zouden blijven zitten, zijn we voor 4,5 cm steenwol gegaan, wat uiteindelijk al een flinke isolatiewinst opleverde ten opzichte van de piepschuim, strovezelplaat en bouwfolieisolatie die er voorheen zat.

We hebben de oude isolatie weggestript en het oude regelwerk laten zitten. Dit leverde ons meteen een luchtspouw van een cm of 5-10 tussen de steens muur en de nieuwe binnenwand. Daarover ging een laag dampopen folie ivm mogelijke vochtdoorslag vanuit het dak. Daarop nieuw regelwerk + de steenwol isolatieplaten. Daarover een dampdichte folie, en daar vervolgens stucplaten en stucwerk overheen.

[ afbeelding ]
Ziet er goed uit maar moet de dampdichte folie niet aan de warme kant? het vocht komt toch juist van binnenuit?
Hoe heet je?..... ach daar kan je ook niks aan doen.
  woensdag 15 februari 2017 @ 13:40:05 #31
389107 elhasa
mijn naam is haas
pi_168917157
Ja klopt maar dat staat er ook!
pi_168919618
quote:
0s.gif Op woensdag 15 februari 2017 09:56 schreef mark_dabomb het volgende:
Dus het scheelt nog geen 500 euro? En je hebt geen weken last van je poten van dat klotespul? En je hebt een betere isolatie waarde? Ik zou het wel weten ;)
Het wordt inderdaad pir ;) We zijn nu op een totaalbedrag van 2200 euro uit gekomen voor de pir, glaswol en steenwol. Dat is exclusief folie, hout (1400 euro) en tape.

Edit: bij dit hout zit ook 45m2 osb en 4 vloerbalken van 540cm.
Spoilers!
pi_168919690
quote:
0s.gif Op woensdag 15 februari 2017 10:36 schreef GVRuud het volgende:
Ondanks dat je al een eindje bent hierbij onze isolatieervaringen:

We hebben de bovenverdieping van ons 1915-huis opnieuw geïsoleerd. Aangezien we op de bovenverdieping eigenlijk nooit de verwarming aan hebben, een graad of 16/17 in de winter daar prima is, we niet teveel ruimte wilden verliezen, en hoe dan ook met koudebruggen zouden blijven zitten, zijn we voor 4,5 cm steenwol gegaan, wat uiteindelijk al een flinke isolatiewinst opleverde ten opzichte van de piepschuim, strovezelplaat en bouwfolieisolatie die er voorheen zat.

We hebben de oude isolatie weggestript en het oude regelwerk laten zitten. Dit leverde ons meteen een luchtspouw van een cm of 5-10 tussen de steens muur en de nieuwe binnenwand. Daarover ging een laag dampopen folie ivm mogelijke vochtdoorslag vanuit het dak. Daarop nieuw regelwerk + de steenwol isolatieplaten. Daarover een dampdichte folie, en daar vervolgens stucplaten en stucwerk overheen.

[ afbeelding ]
Hoe meer ervaringen, hoe beter! En nog iemand met dampopen folie. Ik twijfel daar nog steeds over.

Bij mij wordt de steenwol en pir in het dak trouwens 14cm dik.
Spoilers!
pi_168920495
Dampdicht moet inderdaad altijd aan de warme zijde. De dampopen folie kun je weglaten wanneer je 100% zeker weet dat alles waterdicht is. Bij ons huis leek het ons verstandig daar niet van uit te gaan ;)

Als ik jou was zou ik die toch gewoon ook meenemen. Je slaat jezelf voor je kop wanneer er over een jaar ergens vocht doorslaat (of een lekkage vanuit je dak!) en je isolatiemateriaal aangetast wordt.
pi_168920693
quote:
0s.gif Op woensdag 15 februari 2017 16:22 schreef GVRuud het volgende:
Dampdicht moet inderdaad altijd aan de warme zijde. De dampopen folie kun je weglaten wanneer je 100% zeker weet dat alles waterdicht is. Bij ons huis leek het ons verstandig daar niet van uit te gaan ;)

Als ik jou was zou ik die toch gewoon ook meenemen. Je slaat jezelf voor je kop wanneer er over een jaar ergens vocht doorslaat (of een lekkage vanuit je dak!) en je isolatiemateriaal aangetast wordt.
Maar als je dak wegrot maakt natuurlijk niks uit. Dampopen folie heeft op het dakbeschot nut.
pi_168922567
Ik denk dat ik voortaan ook folie zou aanbrengen tussen dakbeschot en isolatie. Nu niet gedaan.

Als het dak zou lekken dringt het nu mijn glaswol in. Als het puur in het dakhout zou lekken zou ik daar minder moeite mee hebben. Dat tocht voldoende om weer te drogen.

Isolatie dat nat is....

Maar ja het zit prima hier. 14 cm is wel lekker. Ik heb volgens mij 20 geplaatst, spijkerflensdeken. Heb er nog nachtmerries van.

Veel succes!

Tussen mijn balken vloer trouwens 150 glaswol en dat dempt enorm geluid.

Was een hele rare gewaarwording... Bereid je maar voor op blije gezichten.
Laat die handjes wapperen!
pi_168923169
quote:
0s.gif Op woensdag 15 februari 2017 16:22 schreef GVRuud het volgende:
Dampdicht moet inderdaad altijd aan de warme zijde. De dampopen folie kun je weglaten wanneer je 100% zeker weet dat alles waterdicht is. Bij ons huis leek het ons verstandig daar niet van uit te gaan ;)

Als ik jou was zou ik die toch gewoon ook meenemen. Je slaat jezelf voor je kop wanneer er over een jaar ergens vocht doorslaat (of een lekkage vanuit je dak!) en je isolatiemateriaal aangetast wordt.
Ik ga toch maar voor wat meer zekerheid en plaats inderdaad folie.
quote:
0s.gif Op woensdag 15 februari 2017 18:22 schreef Gieliovd het volgende:
Heb er nog nachtmerries van.

Veel succes!

Tussen mijn balken vloer trouwens 150 glaswol en dat dempt enorm geluid.

Was een hele rare gewaarwording... Bereid je maar voor op blije gezichten.
Ik besteed het uit. Een goede vriend is werkeloos en doet het graag voor 12,50 per uur. Iedereen blij. Alleen hij wat minder met de isolatie straks :P

Wij gaan weinig tot niets van de verbeteringen merken qua isolatie want we wonen nog niet in het huis maar in een caravan achter het huis. Maar ik geloof zomaar dat het veel gaat schelen want er is nu helemaal niets geïsoleerd.
Spoilers!
pi_168935618
Deel 1 is geleverd _O-

Spoilers!
pi_168937780
Zucht. Onze klusser vindt dampopen folie aan de binnenkant van het dak een slecht idee. Stel dat we lekkage in het dak zouden krijgen, kan je dat beter maar merken zegt hij. Die folie is voor op het dakbeschot bedoeld en niet voor er onder. En ik google me suf maar ik kan ook geen goede bron vinden waar in staat dat het toch echt beter is.
Spoilers!
pi_168938969
quote:
1s.gif Op woensdag 15 februari 2017 16:35 schreef tiho1 het volgende:

[..]

Maar als je dak wegrot maakt natuurlijk niks uit. Dampopen folie heeft op het dakbeschot nut.
Dat zou het beste zijn inderdaad, maar het dak is waarschijnlijk over 10/15 jaar pas aan de beurt, waarbij dan ook het dakbeschot meegenomen gaat worden. Het geïsoleerde betreft bij ons een schuin dak met een stuk steens muur er onder, waar ook weer vocht doorheen kan slaan.

quote:
0s.gif Op donderdag 16 februari 2017 13:26 schreef Lucky_Strike het volgende:
Zucht. Onze klusser vindt dampopen folie aan de binnenkant van het dak een slecht idee. Stel dat we lekkage in het dak zouden krijgen, kan je dat beter maar merken zegt hij. Die folie is voor op het dakbeschot bedoeld en niet voor er onder. En ik google me suf maar ik kan ook geen goede bron vinden waar in staat dat het toch echt beter is.
Als je je dampopen folie weglaat lekt het je isolatie in zoals Gieliovd zegt. Komt het vervolgens dampdichte folie tegen waar het niet doorheen kan. In theorie zou je dus kunnen zeggen dat je dan dus nog steeds niets van die lekkage merkt. Je isolatie wordt wel nat en verliest zijn isolatiewaarde.

Het huis van mijn opa en oma (het was 1868...) had na een flinke windvlaag/storm nog wel eens last van verschoven pannen of soms een kapotte pan. Ik vind het persoonlijk dan wel een geruststellend idee dat het niet meteen mijn isolatie in gaat lekken.
pi_169196788
Qua dampdoorlatende folie hebben we het volgende besloten: een deel van het dak moet opnieuw gelegd worden dus dan doen we de folie aan de buitenkant. En over een jaar of 10 doen we dat met het andere deel van het dak en dan leggen we die folie ook aan de buitenkant.

Volgende vraag, een makkelijkere denk ik. Ik ben nu aan het zoeken naar dampdichte folie. Ik lees wel eens dat dat gewoon bouwfolie is. Ik kan dus gewoon zoiets kopen?
http://www.profipack.nl/n(...)5NSiYR19LhoChmLw_wcB
Spoilers!
pi_169198058
Voor jouw doeleind dient de pe folie 0,2 mm dik te zijn. Die uit je link is 70 micrometer. 0,07 mm.

Dit is te dun.
pi_169199033
In de oude isolatielagen die we weg hebben gehaald zat ook een laag (of eigenlijk 2) dikke bouwfolie, waar je met moeite met een mes door heen kwam. Best dik dus. Wat ik heb gelezen kan dit inderdaad ook, alleen is het volgens mij belangrijk dat je overlappingen met fatsoenlijke plakband afplakt omdat ik heb gelezen dat bijvoorbeeld ducttape bij veroudering los kan laten.

Wij hebben als dampdichte folie de Miofol 125 AV gebruikt met bijbehorende tape.
pi_169200480
Bedankt mannen ^O^

Wat een prijzen voor dat Miofol zeg.

[ Bericht 17% gewijzigd door Lucky_Strike op 28-02-2017 16:10:35 ]
Spoilers!
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')