Glaswol en pir zijn goed voor warmte, steenwol warmte en geluid.quote:Op zondag 15 januari 2017 17:27 schreef Lucky_Strike het volgende:
Vragen:
- Welke isolatie (glaswol, steenwol, PIR) gebruik je wanneer? Wat is het beste voor zowel geluid als temperatuur?
- Als je glas- of steenwol gebruikt, kan je dan het beste met of zonder folie gebruiken? En op rol of plaat?
- Bij het afplakken van de dampwerende folie, gebruik je dan kunststof of aluminium tape?
- Moeten we nou wel of niet een centimeter 'spouw' achter de isolatie aanhouden?
- We willen het liefst metal studs gebruiken. Is dat nog relevant voor het kiezen van het isolatiemateriaal?
quote:Op zondag 15 januari 2017 17:27 schreef Lucky_Strike het volgende:
Isolatie komt hier vaker voorbij maar toch maak ik een topic. Ik heb te veel vragen en heb hulp nodig.
Wij gaan zo ongeveer ons hele huis isoleren. Dak (binnenkant), houten verdiepingsvloer (onderkant), buitenmuren en een nog op te trekken tussenmuurtje. Sommige isolatie is voornamelijk geluidswerend, sommige zal warmte-isolatie zijn. Tegen het dak kunnen we 15 cm aan dikte kwijt maar de wanden moeten wat mij betreft zo dun mogelijk zijn om ruimteverlies te beperken. Nu hebben we zo veel keuzes te maken dat ik door de bomen het bos niet meer zie.
Vragen:
- Welke isolatie (glaswol, steenwol, PIR) gebruik je wanneer? Wat is het beste voor zowel geluid als temperatuur? Steenwol is het beste voor geluid, pir als je beperkte ruimte hebt, isoleert het beste per cm. (warmte dan)
- Als je glas- of steenwol gebruikt, kan je dan het beste met of zonder folie gebruiken? En op rol of plaat? Met folie, dampopen aan de buitenzijde, dampdicht aan de binnenkant. Ik heb in het verleden op rol gekocht, en ben daar nu mee aan het isoleren. Wat een ellende is iets duurder maar haal gewoon de platen.
- Zijn er nog verschillen in dampwerende folie? In sterkte, niet in kwaliteit vd dampdichting, het is eigenlijk gewoon landbouwplastic.
- Bij het afplakken van de dampwerende folie, gebruik je dan kunststof of aluminium tape? dat durf ik niet te zeggen...
- Moeten we nou wel of niet een centimeter 'spouw' achter de isolatie aanhouden? Zijn de meningen over verdeeld. Ik vind het onzin en zou het niet doen.
- We willen het liefst metal studs gebruiken. Is dat nog relevant voor het kiezen van het isolatiemateriaal? neuh
Ja hoor prima. Als de gipsplaatafwerking maar voldoende houvast heeft en de dampdichte folie gedegen aansluit op de regels.quote:Op vrijdag 20 januari 2017 15:10 schreef Lucky_Strike het volgende:
Ik kan toch gewoon de Gamma-methode gebruiken?
Vreemd. De latten zijn enkel om je isolatie en gipsplaat op te monteren. Geen enkele reden om even dikke balken te gebruiken.quote:Op vrijdag 20 januari 2017 15:10 schreef Lucky_Strike het volgende:
Echter, in dit filmpje van Rockwool wordt gezegd dat je even dikke balken moet bevestigen als die je al hebt. In mijn geval 16cm dik dus een prijzige aangelegenheid.
Volgens mij is hout een stuk goedkoper.quote:Op vrijdag 20 januari 2017 18:33 schreef Puala het volgende:
Maar is hout goedkoper dan ja? Ik heb staanders van 69mm dik gebruikt aangezien ik goed flink wilde isoleren. Ben uiteindelijk bij de isolatiehal goed geslaagd met advies en spullen.
27 euro per M2 :/quote:Op donderdag 26 januari 2017 23:19 schreef Erik het volgende:
Heb afgelopen week de zolder (ook alleen dakbeschot en pannen) hiermee geisoleerd:
https://www.isolatiemater(...)0-95mm-rd409-072-m2/
Erg makkelijk qua verwerking en meteen een gipslaag welke je nog kan stucen/behangen/verven.
Uitleg in een filmpje:
Wat een fantastisch filmpjequote:Op vrijdag 20 januari 2017 21:01 schreef klaaskootstra1 het volgende:
Als start... maar voor het uitvlakken zou ik een laser of een paar touwtjes pakker
En nog iets, moet je nou wel of geen dampopen folie aanbrengen achter een voorzetwand aan de kant van de buitenmuur?quote:Op maandag 30 januari 2017 16:24 schreef Lucky_Strike het volgende:
Ok, ik geloof dat ik er ben wat betreft balken. Hoe dikker de isolatie, hoe verder het frame van de muur komt eigenlijk.
Nu vraag ik me ineens af hoe je inbouwelektra in een geïsoleerde wand stopt ivm het dampscherm want dat dampscherm ga je doorboren lijkt me.
Ja, aan de warme kant van de isolatie; aan de woonkamerkant dus.quote:Op maandag 30 januari 2017 16:39 schreef Lucky_Strike het volgende:
En nog iets, moet je nou wel of geen dampdichte folie aanbrengen achter een voorzetwand voor een buitenmuur?
Sorry, bedoelde dampopen aan de buitenkant. De dampdichte snap ik inmiddels, behalve de elektra dan.quote:Op maandag 30 januari 2017 16:44 schreef blomke het volgende:
[..]
Ja, aan de warme kant van de isolatie; aan de woonkamerkant dus.
Dampopen is ter voorkoming van vocht dat in de isolatie zou kunnen dringen. Bij (schuin) dakisolatie kan ik me dat wel voorstellen, bij een verticale muur lijkt me dat wat minder relevant. Edoch ik zie bij nieuwbouw (houtskeletbouw) wel altijd die miofoil aan de buitenzijde aan het hout gemonteerd. Het wordt dus wel gedaan.quote:Op maandag 30 januari 2017 16:47 schreef Lucky_Strike het volgende:
Sorry, bedoelde dampopen aan de buitenkant. De dampdichte snap ik inmiddels, behalve de elektra dan.
Glaswol is rond de 5 euro. Ik heb alleen van deze isolatie al 62 vierkante meter nodig.quote:Op dinsdag 14 februari 2017 12:41 schreef mark_dabomb het volgende:
Waarom is PIR te duur? Bij een outlet (B partij) heb je 140 mm voor nog geen 12 euro per m2. Dat is dan wel RD 6,3!
Ziet er goed uit maar moet de dampdichte folie niet aan de warme kant? het vocht komt toch juist van binnenuit?quote:Op woensdag 15 februari 2017 10:36 schreef GVRuud het volgende:
Ondanks dat je al een eindje bent hierbij onze isolatieervaringen:
We hebben de bovenverdieping van ons 1915-huis opnieuw geïsoleerd. Aangezien we op de bovenverdieping eigenlijk nooit de verwarming aan hebben, een graad of 16/17 in de winter daar prima is, we niet teveel ruimte wilden verliezen, en hoe dan ook met koudebruggen zouden blijven zitten, zijn we voor 4,5 cm steenwol gegaan, wat uiteindelijk al een flinke isolatiewinst opleverde ten opzichte van de piepschuim, strovezelplaat en bouwfolieisolatie die er voorheen zat.
We hebben de oude isolatie weggestript en het oude regelwerk laten zitten. Dit leverde ons meteen een luchtspouw van een cm of 5-10 tussen de steens muur en de nieuwe binnenwand. Daarover ging een laag dampopen folie ivm mogelijke vochtdoorslag vanuit het dak. Daarop nieuw regelwerk + de steenwol isolatieplaten. Daarover een dampdichte folie, en daar vervolgens stucplaten en stucwerk overheen.
[ afbeelding ]
Het wordt inderdaad pir We zijn nu op een totaalbedrag van 2200 euro uit gekomen voor de pir, glaswol en steenwol. Dat is exclusief folie, hout (1400 euro) en tape.quote:Op woensdag 15 februari 2017 09:56 schreef mark_dabomb het volgende:
Dus het scheelt nog geen 500 euro? En je hebt geen weken last van je poten van dat klotespul? En je hebt een betere isolatie waarde? Ik zou het wel weten
Hoe meer ervaringen, hoe beter! En nog iemand met dampopen folie. Ik twijfel daar nog steeds over.quote:Op woensdag 15 februari 2017 10:36 schreef GVRuud het volgende:
Ondanks dat je al een eindje bent hierbij onze isolatieervaringen:
We hebben de bovenverdieping van ons 1915-huis opnieuw geïsoleerd. Aangezien we op de bovenverdieping eigenlijk nooit de verwarming aan hebben, een graad of 16/17 in de winter daar prima is, we niet teveel ruimte wilden verliezen, en hoe dan ook met koudebruggen zouden blijven zitten, zijn we voor 4,5 cm steenwol gegaan, wat uiteindelijk al een flinke isolatiewinst opleverde ten opzichte van de piepschuim, strovezelplaat en bouwfolieisolatie die er voorheen zat.
We hebben de oude isolatie weggestript en het oude regelwerk laten zitten. Dit leverde ons meteen een luchtspouw van een cm of 5-10 tussen de steens muur en de nieuwe binnenwand. Daarover ging een laag dampopen folie ivm mogelijke vochtdoorslag vanuit het dak. Daarop nieuw regelwerk + de steenwol isolatieplaten. Daarover een dampdichte folie, en daar vervolgens stucplaten en stucwerk overheen.
[ afbeelding ]
Maar als je dak wegrot maakt natuurlijk niks uit. Dampopen folie heeft op het dakbeschot nut.quote:Op woensdag 15 februari 2017 16:22 schreef GVRuud het volgende:
Dampdicht moet inderdaad altijd aan de warme zijde. De dampopen folie kun je weglaten wanneer je 100% zeker weet dat alles waterdicht is. Bij ons huis leek het ons verstandig daar niet van uit te gaan
Als ik jou was zou ik die toch gewoon ook meenemen. Je slaat jezelf voor je kop wanneer er over een jaar ergens vocht doorslaat (of een lekkage vanuit je dak!) en je isolatiemateriaal aangetast wordt.
Ik ga toch maar voor wat meer zekerheid en plaats inderdaad folie.quote:Op woensdag 15 februari 2017 16:22 schreef GVRuud het volgende:
Dampdicht moet inderdaad altijd aan de warme zijde. De dampopen folie kun je weglaten wanneer je 100% zeker weet dat alles waterdicht is. Bij ons huis leek het ons verstandig daar niet van uit te gaan
Als ik jou was zou ik die toch gewoon ook meenemen. Je slaat jezelf voor je kop wanneer er over een jaar ergens vocht doorslaat (of een lekkage vanuit je dak!) en je isolatiemateriaal aangetast wordt.
Ik besteed het uit. Een goede vriend is werkeloos en doet het graag voor 12,50 per uur. Iedereen blij. Alleen hij wat minder met de isolatie straksquote:Op woensdag 15 februari 2017 18:22 schreef Gieliovd het volgende:
Heb er nog nachtmerries van.
Veel succes!
Tussen mijn balken vloer trouwens 150 glaswol en dat dempt enorm geluid.
Was een hele rare gewaarwording... Bereid je maar voor op blije gezichten.
Dat zou het beste zijn inderdaad, maar het dak is waarschijnlijk over 10/15 jaar pas aan de beurt, waarbij dan ook het dakbeschot meegenomen gaat worden. Het geïsoleerde betreft bij ons een schuin dak met een stuk steens muur er onder, waar ook weer vocht doorheen kan slaan.quote:Op woensdag 15 februari 2017 16:35 schreef tiho1 het volgende:
[..]
Maar als je dak wegrot maakt natuurlijk niks uit. Dampopen folie heeft op het dakbeschot nut.
Als je je dampopen folie weglaat lekt het je isolatie in zoals Gieliovd zegt. Komt het vervolgens dampdichte folie tegen waar het niet doorheen kan. In theorie zou je dus kunnen zeggen dat je dan dus nog steeds niets van die lekkage merkt. Je isolatie wordt wel nat en verliest zijn isolatiewaarde.quote:Op donderdag 16 februari 2017 13:26 schreef Lucky_Strike het volgende:
Zucht. Onze klusser vindt dampopen folie aan de binnenkant van het dak een slecht idee. Stel dat we lekkage in het dak zouden krijgen, kan je dat beter maar merken zegt hij. Die folie is voor op het dakbeschot bedoeld en niet voor er onder. En ik google me suf maar ik kan ook geen goede bron vinden waar in staat dat het toch echt beter is.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |