Nouja dat filmpje...quote:Op dinsdag 14 maart 2017 20:21 schreef Drieklank het volgende:
[..]
Misschien helpt heel snel zijn wel om langzamere muziek beter te beheersen en soms wordt het zelfs in een pop context toegepast. Zie hieronder. Hij is nog steeds op tijd ook. Wel te veel van het goede, maar ik stel me voor dat het bij een live optreden als opvulling tussen de zang erg effectief zou zijn. In ieder geval een stuk beter dan wat de "echte" gitarist van haar nu doet live, zie Youtube.
jezum.. heb je een linkie of naam?quote:Op dinsdag 14 maart 2017 22:31 schreef ssebass het volgende:
Ja ik heb ook last van GAS Paar effecten die ik wil hebben. Helaas niet goedkoop. Reverb van meer dan 500e... Prijs doet wel echt pijn maar binnenkort toch maar even proberen.
Strymon big skyquote:Op dinsdag 14 maart 2017 22:44 schreef Pajanus het volgende:
[..]
jezum.. heb je een linkie of naam?
ben wel benieuwd.
Yup, net gedaan, straks ook maar even voor de verkiezingen.quote:Op woensdag 15 maart 2017 11:33 schreef Bosbeetle het volgende:
Voor alle gitaristen, wel stemmen hè vandaag
Je bedoelt qua toevoegen van melodieën die ook nog eens door de zang heen gaan? Ritmische begeleiding/akkoorden op de achtergrond vind ik wel zijn charme hebben. Roar van Katy Perry vind ik met gitaar wel beter klinken dan zonder bijvoorbeeld. Maar anders leidt het makkelijk af van het geheel.quote:Op dinsdag 14 maart 2017 22:44 schreef Pajanus het volgende:
[..]
Nouja dat filmpje...
als je naast de zang wéer die melodielijn terugbrengt wordt het wel heel saai. Sowieso vind ik dat je het niet moet proberen met veel popmuziek(gitaren toevoegen enzo).
nouja, op een bepaald moment is een lied zó vol. Dat werkt niet vind ik.quote:Op woensdag 15 maart 2017 12:41 schreef Drieklank het volgende:
[..]
Je bedoelt qua toevoegen van melodieën die ook nog eens door de zang heen gaan? Ritmische begeleiding/akkoorden op de achtergrond vind ik wel zijn charme hebben. Roar van Katy Perry vind ik met gitaar wel beter klinken dan zonder bijvoorbeeld. Maar anders leidt het makkelijk af van het geheel.
wat een ding..quote:Op dinsdag 14 maart 2017 23:28 schreef ssebass het volgende:
[..]
Strymon big sky
http://www.strymon.net/bigsky/
Gebruik wel echte amps en speakers, maar gebruik voor opnames amp of alleen voorversterken die door cab simulator (torpedo live) dan audio interface in en vervolgens de computer in. Hier voorbeeldje van iets dat ik vandaag heb opgenomen met orange micro dark versterker (hybride amp van 175e) door de torpedo live en dan rechtstreeks opnemen in de computer bij bandhub. Dus onge-edit. Bandhub verneukt de kwaliteit van de opname maar qua geluid geeft het wel een beeldquote:Op vrijdag 17 maart 2017 22:57 schreef Fer het volgende:
Wie gebruikt hier een digitale amp en cabinet simulator en vooral, hoe laat je dit spelen? Via een gewone gitaarversterker, een pa speaker, keyboard versterker?
Om je timing te verbeteren zou je op de achtergrond een blues Backtrack kunnen afspelen via YouTube. Er zijn er genoeg te vinden qua tempo en toonsoort.quote:Op zondag 8 januari 2017 11:26 schreef Gaijin het volgende:
Mijn timing zuigt (hard). 1 rondje blues gaat goed, maar daarna verlies ik concentratie ofzo? En dan gaat het alle kanten op. Wie heeft goede oefeningen hiervoor?
Ik ben zelf verre van een goede gitarist maar ik denk dat het helpt wanneer je het stuk wat vaker speelt. Het klinkt wat 'onzeker' en de timing is een beetje off.quote:Op maandag 27 februari 2017 20:38 schreef ChocolateCoco het volgende:
https://soundcloud.com/user-604169942/billwithersample
Dt ben ik op mijn gitaar, speel niet voor anderen dus weet niet of het goed is.:D
Welkom! Theorie is bij gitaar wat mij betreft wat overrated. Denk dat het de grootste groep muzikanten is die weinig verstand heeft van theorie. Wat ik persoonlijk wel kan aanraden is om te leren hoe akkoorden zijn opgebouwd. Dan bij soleren weten welke noten je speelt tijdens de solo. Ben zelf altijd fan van om bij wisselingen van akkoorden op de terts van dat akkoord uit te komen. Majeur is 1 3 5 en mineur 1 m3 5. Bijv Cmaj is C(1) E(3) G(5) en Cmin is C(1) Eb(m3) G(5).quote:Op zaterdag 25 maart 2017 04:03 schreef DikPropje het volgende:
Nieuw in deze topic reeks!
....
Ik heb het gevoel dat ik nu echter wat blijf hangen in mijn progressie. Ik heb vooral moeite met de theorie. Het echt uit mijn hoofd leren van toonladders e.d. is aan mij niet besteed.
Ik heb in mijn directe omgeving helaas niemand waarmee ik samen kan spelen. Erg jammer want ik denk veel te kunnen leren door regelmatig samen met iemand te improviseren. En ik moet bekennen dat de backing tracks op YouTube me mijn keel uitkomen :p
Misschien dat hier nog iemand goede tips/tricks heeft om mijn spel te verbeteren?
Oja ik ben de eigenaar van een (vloeken in de kerk) stagg sw203bk en dit is puur omdat ik niet de financiële middelen heb een betere gitaar aan te schaffen. Dat ding is echt een ramp . Ik merk dat wanneer ik in een gitaar winkel een fatsoenlijke gitaar bespeel het bijna lijkt alsof ik een ander hoor spelen! Geen geratel van snaren en dode frets hoger op de hals doet natuurlijk wonderen.
het soleren is dan ook het gedeelte waar ik echt slecht in ben. Ik kom niet verder dan wat van boven naar beneden rond klooien op pentatonische ladders en een enkele maj/mineur ladder van de basale noten (c,d,e). Daar ga ik dus maar eens mee aan de gang.quote:Op maandag 27 maart 2017 19:24 schreef ssebass het volgende:
[..]
Welkom! Theorie is bij gitaar wat mij betreft wat overrated. Denk dat het de grootste groep muzikanten is die weinig verstand heeft van theorie. Wat ik persoonlijk wel kan aanraden is om te leren hoe akkoorden zijn opgebouwd. Dan bij soleren weten welke noten je speelt tijdens de solo. Ben zelf altijd fan van om bij wisselingen van akkoorden op de terts van dat akkoord uit te komen. Majeur is 1 3 5 en mineur 1 m3 5. Bijv Cmaj is C(1) E(3) G(5) en Cmin is C(1) Eb(m3) G(5).
Gitaar goed afstellen helpt enorm, maar inderdaad bij sommigen is het verloren zaak. Goedkope goede gitaren zijn er wel maar kwestie van het juiste model er tussen uit pakken. Zitten onderling grote verschillen tussen. Kwaliteitscontrole is gewoon beetje magertjes. Goede squier of epiphone koop je voor niet al te veel geld.
Een manier om een solo te bedenken:quote:Op maandag 27 maart 2017 22:13 schreef DikPropje het volgende:
het soleren is dan ook het gedeelte waar ik echt slecht in ben.
Google eens op Jack White van The White Stripes. De docu "It might get loud" is een aanrader. Duurt een uurtje of 2 maar je kan hieronder vast voorproeven.quote:En over het gitaar! Ik zie het voorlopig maar zk: als ik het leer op dit bagger ding dan kan het enkel makkelijker worden.
Is het een idee dit te doen op een suffe E A B 7 backing track? Die akkoorden ken ik namelijk goed.quote:Op maandag 27 maart 2017 22:17 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Een manier om een solo te bedenken:
Je speelt de grondtonen van de akkoorden van het nummer, dan heb je een heel saai langzaam melodietje. Dat speel je heel lang mee, dan maak je van luiigheid en slordigheid wat foutjes. Sommige van die foutjes klinken heel mooi. Die hou je er in. Dan merk je vaak dat je naar zo'n foutje toe moet spelen en zo bedenk je vanzelf nog wat noten. En voor je het weet heb je een heldensolo van een kwartier.
Maakt niets uit. Het is een simpel truukje om op gang te komen.quote:Op maandag 27 maart 2017 22:21 schreef DikPropje het volgende:
[..]
Is het een idee dit te doen op een suffe E A B 7 backing track? Die akkoorden ken ik namelijk goed.
Of is het voor de leer curve beter dit te proberen in akkoorden reeksen die me minder bekend zijn?
Heb gisteren die docu zitten kijken en hij is echt te gek. Motiverend ook!quote:Op dinsdag 28 maart 2017 10:18 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Maakt niets uit. Het is een simpel truukje om op gang te komen.
Waarom is dat een suffe progressie, vanwege de I - IV -V7? Daar is alle tonale muziek uiteindelijk op gebaseerd: de tonica - predominant - dominant relatie. Natuurlijk komt het in variaties, niet alleen qua toonsoort maar ook qua welke akkoorden je gebruikt voor de functie van tonica, predominant en dominant. De I - IV - V is wel de meeste basale progressie, maar je moet ook basaal beginnen natuurlijk.quote:Op maandag 27 maart 2017 22:21 schreef DikPropje het volgende:
Is het een idee dit te doen op een suffe E A B 7 backing track? Die akkoorden ken ik namelijk goed.
Morgen (eigenlijk vandaag za 1-4) is het uitverkoop in Keymusic Rotterdam, met spullen vanaf 1 euro.quote:Op maandag 27 maart 2017 22:13 schreef DikPropje het volgende:
[..]
het soleren is dan ook het gedeelte waar ik echt slecht in ben. Ik kom niet verder dan wat van boven naar beneden rond klooien op pentatonische ladders en een enkele maj/mineur ladder van de basale noten (c,d,e). Daar ga ik dus maar eens mee aan de gang.
En over het gitaar! Ik zie het voorlopig maar zk: als ik het leer op dit bagger ding dan kan het enkel makkelijker worden. Ik vind t zo zonde om nu 300 euro uit te geven aan een redelijk gitaar terwijl ik:
http://www.keymusic.com/nl/item/taylor-210/
http://www.keymusic.com/nl/item/seagull-maritime-sws-sg/
http://www.keymusic.com/nl/item/martin-d-jr.-junior/
Kan kopen wanneer ik gewoon even geduld heb.
EDIT: Of een dx1r (Martin) die zie ik 2e hands voor rond de 600 gaan.
Bedankt voor de goede tip! Het zit er voorlopig echter niet in. Wel mooi dat er even iemand mee denktquote:Op zaterdag 1 april 2017 00:34 schreef Godshand het volgende:
[..]
Morgen (eigenlijk vandaag za 1-4) is het uitverkoop in Keymusic Rotterdam, met spullen vanaf 1 euro.
Is het heel vreemd dat ik meerdere termen voor het eerst lees/hoor?quote:Op vrijdag 31 maart 2017 11:17 schreef starla het volgende:
[..]
Waarom is dat een suffe progressie, vanwege de I - IV -V7? Daar is alle tonale muziek uiteindelijk op gebaseerd: de tonica - predominant - dominant relatie. Natuurlijk komt het in variaties, niet alleen qua toonsoort maar ook qua welke akkoorden je gebruikt voor de functie van tonica, predominant en dominant. De I - IV - V is wel de meeste basale progressie, maar je moet ook basaal beginnen natuurlijk.
Als je deze simpelere progressies namelijk onder de knie hebt, dan ben je niet ver verwijderd om in principe elke diatonische progressie te spelen, immers de sprong van bijvoorbeeld de dominant in C majeur de G7 is niet ver naar de andere dominant in C majeur de Bdim (G7 = G - B - D - F en Bdim = B - D - F, dus je kunt de Bdim beschouwen als een rootless G7.
Hiermee kun je weer verder experimenteren wat je mooi vindt klinken, want de akkoorden verschillen praktisch niet, maar de toonladders wel, wat veel gelegenheid biedt om accidentals te spelen, chromatiek en al met al een spannendere melodie.
Dus idd niet te moeilijk beginnen, het onder de knie krijgen en later voor andere toonsoorten om vervolgens de verschillende akkoordfuncties te substitueren met hierboven eventueel ook andere toonladders dan louter de grondtoonladder en zo heb je al snel van een 'suffe' I - IV -V een geweldige I - IV - iv - ii - bV7/V - I - V7/ii - V7/V - V7 - V7/IV - IV7 - iv7 - I
Ja kom er net vandaan. Veel gitaren. Leuk als je nog iets nodig hebt. Gibsons, Fenders 20-30% eraf en af en toe tot 50%. Qua amps en effecten helaas niet zo veel beschikbaar.quote:Op zaterdag 1 april 2017 00:34 schreef Godshand het volgende:
[..]
Morgen (eigenlijk vandaag za 1-4) is het uitverkoop in Keymusic Rotterdam, met spullen vanaf 1 euro.
Plaatje en uitleg zijn duidelijk. Maar wat ik indrukwekkend vind is dat je de theorie zo eigen hebt gemaakt dat je zelf geen plaatje of piano meer nodig hebt, niet hoeft te tellen, maar zo uit je hoofd kan horen hoe progressies klinken en benoemd worden.quote:Op zaterdag 1 april 2017 09:21 schreef ssebass het volgende:
[ afbeelding ]
Bijv C majeur. Hier kun je gewoon vandaan tellen. C is I, D is II, E is III, etc
I IV V progressie is dus C (I), F(IV), G (V). Akkoorden kun je ook op deze manier maken. C is dus een majeur grondtoon C (1) dan de terts in dit geval met twee hele stappen dus majeur E (3) en de kwint F (V). D is in deze toonladder een mineur D F A omdat de terts maar anderhalve toon van de grondtoon af zit. Majeur zou dus D F# A zijn.
Ik denk bij gitaar spelen eigenlijk niet zozeer in de noten (letters) maar meer in de vormen. Ik zie dat gewoon voor mij. Bijv een F vorm (de getallen zijn dan plaats van de noten in het akkoord en niet het vakje/fret!, 1 =root, 3 = terts, etc):quote:Op zondag 2 april 2017 13:24 schreef Drieklank het volgende:
[..]
Plaatje en uitleg zijn duidelijk. Maar wat ik indrukwekkend vind is dat je de theorie zo eigen hebt gemaakt dat je zelf geen plaatje of piano meer nodig hebt, niet hoeft te tellen, maar zo uit je hoofd kan horen hoe progressies klinken en benoemd worden.
Kwam dat vanzelf met het spelen in der loop der jaren, of heb je daar voor specifiek voor geoefend? Ik bedoel, je kunt zonder nadenken de Smoke on the Water riff spelen, of je kunt voor jezelf nagaan dat je G - A# - (C#) - C power akkoorden speelt en dat de intervallen afwisselend 1.5 - 1 of 1.5 - 1.5 - 0.5 zijn, waarbij de toonladder lijkt op G mineur, maar de C# is de vreemde eend in de bijt en...(wordt duizelig). Ben je dat zo voor jezelf nagegaan voor alle muziek die je speelt om het je eigen te maken?
Is vaak een oude antenne schroef connector zit ook op mn oude millerquote:Is ongeveer 60 jaar oud. Hals is nog kaarsrecht! Er zit ook een elementje op met een aansluiting waarvoor een elektricien een connector zou moeten maken.
Kijk dit is wel erg handig! Tyquote:Op zondag 2 april 2017 15:00 schreef ssebass het volgende:
[..]
Ik denk bij gitaar spelen eigenlijk niet zozeer in de noten (letters) maar meer in de vormen. Ik zie dat gewoon voor mij. Bijv een F vorm (de getallen zijn dan plaats van de noten in het akkoord en niet het vakje/fret!, 1 =root, 3 = terts, etc):
1==
5==
=3=
==1
==5
1==
een D vorm bijv:
==3=
===1
==5=
1===
x
x
mineur is terts verlagen, dus:
=3b==
===1
==5=
1===
x
x
De terts is hier een halve stap (1 vakje/fret) naar beneden opgeschoven.
Denk dus meer vanuit vormen.
ork ork ork stemmen doe je met een ...quote:Op woensdag 15 maart 2017 11:33 schreef Bosbeetle het volgende:
Voor alle gitaristen, wel stemmen hè vandaag
Inderdaad, gewoon rustig doornemen en de zaken opzoeken die onbekend zijn en dan valt het kwartje al snel hoor. Mochten er zaken onduidelijk blijven, kun je ze altijd vragen ;quote:Op zaterdag 1 april 2017 08:16 schreef DikPropje het volgende:
[..]
Is het heel vreemd dat ik meerdere termen voor het eerst lees/hoor?
Ik zal wanneer ik wat meer tot leven ben gekomen eens opzoeken wat bijvoorbeeld 'diatonisch' en 'predominant' inhoud.
Zodra ik compleet begrijp wat je hebt gezegd zal ik waarschijnlijk dankbaar zijn voor je tips
Het probleem is tegenwoordig vooral dat ik mijn focus niet op 1 gebied kan houden. Er zijn te veel te veel stijlen die mijn interesse trekken.quote:Op zondag 2 april 2017 23:53 schreef starla het volgende:
[..]
Inderdaad, gewoon rustig doornemen en de zaken opzoeken die onbekend zijn en dan valt het kwartje al snel hoor. Mochten er zaken onduidelijk blijven, kun je ze altijd vragen ;
Muziektheorie ziet er vaak ingewikkelder uit dan het is.
Daarnaast kun je altijd in dit topic terecht voor meer diepgang:
MUZ / Muziek theorie topic #3
Maar 'stijl' staat toch niet technische en improvisorische progressie in de weg?quote:Op zaterdag 8 april 2017 03:37 schreef DikPropje het volgende:
[..]
Het probleem is tegenwoordig vooral dat ik mijn focus niet op 1 gebied kan houden. Er zijn te veel te veel stijlen die mijn interesse trekken.
Het is nu toch echt tijd voor les denk ik. Ik heb geen zin om te blijven hangen op dit niveau en als een kip zonder kop aan te prutsen. Er is een (denk ik) super snel leer proces geweest maar de laatste weken schiet ik gewoon weinig tot niets op.
Geen fouten maken en gewoon je ding doen. Het gaat immers niet om jou dus jij moet alleen een begeleidende rol spelen, niet meer, niet minder. Dus je hoeft alleen op je spel te lettenquote:Op zondag 9 april 2017 09:30 schreef Pajanus het volgende:
aanstaande woensdag ws helpen bij voorspelen voor toelating van conservatorium van iemand, hebben jullie weleens zoiets gedaan? moet ik nog op dingen letten(gaat niet om mij vandaar)
jaa precies, dacht t al.. dankjequote:Op zondag 9 april 2017 10:52 schreef starla het volgende:
[..]
Geen fouten maken en gewoon je ding doen. Het gaat immers niet om jou dus jij moet alleen een begeleidende rol spelen, niet meer, niet minder. Dus je hoeft alleen op je spel te letten
Nice!quote:Op zondag 9 april 2017 23:18 schreef Dagoduck het volgende:
Die onhandige langharige gitaarspelert zonder gitaarband ben ik Ik dacht wat is veiliger voor een eerste keer buitenshuis spelen dan met nog een dozijn gitaristen en 150 man op zang
Pater noster qui es in caelis zeg...was er niet 1 gitarist die ff tenminste 1 pentatonische lick uit die houten klankdoos wist te persen? hahaquote:Op zondag 9 april 2017 23:18 schreef Dagoduck het volgende:
Die onhandige langharige gitaarspelert zonder gitaarband ben ik Ik dacht wat is veiliger voor een eerste keer buitenshuis spelen dan met nog een dozijn gitaristen en 150 man op zang
Ja, een paar naast me deden dat, maar je hoort lang niet alles. Volgens mij draaide de studioversie mee ofzo dat je die hoort, of dat ie later nog wat erin heeft gemixt, of dat de microfoon helemaal aan de andere kant stond. De mondharmonica (die zeer goed was) hoor je ook niet, die had even versterkt moeten worden.quote:Op maandag 10 april 2017 08:37 schreef starla het volgende:
[..]
Pater noster qui es in caelis zeg...was er niet 1 gitarist die ff tenminste 1 pentatonische lick uit die houten klankdoos wist te persen? haha
Wel lachen en leuk om te zien
Speel nummers waar je op dit moment naar luistert(?)quote:Op zondag 9 april 2017 23:56 schreef Stokken_en_stenen het volgende:
Trouwens ik kwam hier om te melden dat er erg veel stof over mijn gitaren hangt
Ik moet meer spelen maar heb totaal geen inspiratie de laatste tijd
tone knoppen vol open? treble op max? kweet niet welke knoppen er op die boss zitten maar ook ff kijken. speel je soms met heel laag volume?quote:Op maandag 10 april 2017 21:41 schreef blues1983 het volgende:
Hoi mensen, ik ben nieuw hier en heb een vraag over mijn uitrusting.
Ik krijg maar niet de juiste sound qua distortion, het klinkt niet niet 'rauw' genoeg en het lijkt alsof er een doek over mn amp hangt, zo'n dof geluid.
Mijn set: Epiphone Les Paul gitaar, Fender Blues Junior amp, en Boss DS-1 Distortion pedal..
Waar ligt het aan?
Ik zit erover te denken om een Line 6 POD HD500 te kopen, scheelt dit denk jullie?
Hoe heb je je amp geconfigureerd? Treble op standje 0 geeft een dof geluid want je filtert de hoge frequenties weg. Ook je middle niet te laag en je bass niet te hoog. En hoe heb je je tone draaiknop staan? Standje 0 geeft ook in dit geval een dof geluid. Als je dan ook nog eens alleen de neck pickup hebt geselecteerd op je gitaar, weet je zeker dat je geen hoge frequenties meer overhoudt en gaat het heel dof klinken. Gaat je distortion trouwens via het cleane kanaal + pedaal of via gain + pedaal. In het laatste geval kan het al snel te veel worden wat ook leidt tot een 'modderig' geluid.quote:Op maandag 10 april 2017 21:41 schreef blues1983 het volgende:
Hoi mensen, ik ben nieuw hier en heb een vraag over mijn uitrusting.
Ik krijg maar niet de juiste sound qua distortion, het klinkt niet niet 'rauw' genoeg en het lijkt alsof er een doek over mn amp hangt, zo'n dof geluid.
Mijn set: Epiphone Les Paul gitaar, Fender Blues Junior amp, en Boss DS-1 Distortion pedal..
Waar ligt het aan?
Ik zit erover te denken om een Line 6 POD HD500 te kopen, scheelt dit denk jullie?
Die Line6 is digitaal en veel mensen vinden het gekunsteld klinken.quote:Op maandag 10 april 2017 21:41 schreef blues1983 het volgende:
Hoi mensen, ik ben nieuw hier en heb een vraag over mijn uitrusting.
Ik krijg maar niet de juiste sound qua distortion, het klinkt niet niet 'rauw' genoeg en het lijkt alsof er een doek over mn amp hangt, zo'n dof geluid.
Mijn set: Epiphone Les Paul gitaar, Fender Blues Junior amp, en Boss DS-1 Distortion pedal..
Waar ligt het aan?
Ik zit erover te denken om een Line 6 POD HD500 te kopen, scheelt dit denk jullie?
NOOOOOOOOOOO!!!!!quote:Op zaterdag 1 april 2017 09:21 schreef ssebass het volgende:
C is dus een majeur grondtoon C (1) dan de terts in dit geval met twee hele stappen dus majeur E (3) en de kwint F (V).
Haha G dus. Gelukkig zitten de frets verder van elkaar dan de toetsen op het toetsenbord. Staat in de regel ervoor wel goed, dus hopelijk heb ik geen enorme verwarring veroorzaakt. Onnavolgbaar die muziektheoriequote:
Inderdaad. Als ik improviseer denk ik meer in termen van intervallen dan van patronen, ook om te voorkomen dat je 'in the box' blijft spelen. Als je van een noot weet, waar de belangrijkste intervallen zitten (m3, M3, p4, p5, m7 en M7) ten opzichte van die noot kom je al een heel eind en ik vind dat makkelijker te onthouden dan dat hele CAGED-systeem eerlijk gezegd. Maar dat verschilt natuurlijk per persoon.quote:Op dinsdag 11 april 2017 09:55 schreef Bosbeetle het volgende:
Ik moet zeggen sinds ik de intervallen een beetje bewust op mijn snaren projecteer dingen wel op hun plek vallen.... Maakt improviseren ook een stuk makkelijker trouwens.
Sowieso maakt dat de gitaar stemming zo wazig die stomme B snaar.. alles is vrij logisch maar dan is daar ineens de B..quote:Op dinsdag 11 april 2017 10:54 schreef starla het volgende:
[..]
Inderdaad. Als ik improviseer denk ik meer in termen van intervallen dan van patronen, ook om te voorkomen dat je 'in the box' blijft spelen. Als je van een noot weet, waar de belangrijkste intervallen zitten (m3, M3, p4, p5, m7 en M7) ten opzichte van die noot kom je al een heel eind en ik vind dat makkelijker te onthouden dan dat hele CAGED-systeem eerlijk gezegd. Maar dat verschilt natuurlijk per persoon.
Zo zie ik de m3 als snaar lager 2 frets lager, de M3 als snaar lager en 1 fret lager, de p4 als snaar lager dezelfde fret, de p5 als snaar lager en 2 frets hoger, de m7 als 2 snaren lager dezelfde fret en de M7 als dezelfde snaar 1 fret lager. Hiermee kun je dus heel makkelijk als beginneling (en toen ik een tijdje les gaf, gaf ik dit ook mee aan beginners) over een afstand van slechts 3 frets een solo bouwen. Als je dit weet, weet je meteen waar tov een bepaalde noot over de gehele hals de belangrijkste noten zitten. Dus ondanks de 3-fret afstand ben je niet beperkt tot een bepaald patroontje wat je in een box houdt (vanaf de G-snaar is het natuurlijk allemaal net een fret anders, maar dat kwam altijd later aan bod, omdat je met 4 snaren al verdomd veel kan). De andere intervallen komen later wel en zijn dan ook makkelijker te vinden als je bovenstaande goed in de vingers hebt.
Hehe, de nieuwste hype is dan niet shredden, maar een barre-akkoord spelen...quote:Op dinsdag 11 april 2017 13:01 schreef Bosbeetle het volgende:
Waarom stemmen we een gitaar niet EADGCF
Van mij mag je.quote:Op dinsdag 11 april 2017 13:01 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Sowieso maakt dat de gitaar stemming zo wazig die stomme B snaar.. alles is vrij logisch maar dan is daar ineens de B..
Waarom stemmen we een gitaar niet EADGCF
Welk pedaal? Waar voor elementen heb je? Voeding van je pedaal? Als je geen kabel in de input van je pedaal doet hoor je dan ook die zoem?quote:Op dinsdag 11 april 2017 19:55 schreef blues1983 het volgende:
Terugkomend op mn distortion: Trebble en Middle staan op hoog. Tone op het pedaltje staat op hoog. Gain heb ik niet op fender blues amp.
Het klopt dat amp niet hard staat anders krijg ik echt gezeik met buren haha.
Wat bedoel je met gekunsteld geluid van zon line 6?
P.s.
als ik mn pedal aanzet hoor ik gelijk een zoomtoon. Als ik hem uitzet is het gelijk geruisloos. Ze staan niet nabij andere elek apparaten
hoe kan dit?
Volgensmij kun je distortion achtige dingen bijna altijd beter op een batterij doen.quote:Op dinsdag 11 april 2017 21:01 schreef blues1983 het volgende:
Bos distortion ds1. Voeding op stroom/stopcontact. Bij uitschakelen van pedaal hoor je zoem niet meer
DS1 modden. Gewoon goede voeding. Gebruik zelf voodoo Labs. Humbuckers scheelt ook. Niet te veel distortion want dan wordt alles erg vlak. Stacken van overdrive helpt.quote:Op woensdag 12 april 2017 09:05 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Volgensmij kun je distortion achtige dingen bijna altijd beter op een batterij doen.
Dat is de wisselstroom frequentie wat uit het stopcontact komt. 50 Hz brom. Plus de verstoring door elektromagnetische straling rond de elementen (of pickups als je vergiftigd bent door het Internet Engels) en/of kabel tussen gitaar en pedaal wordt door het pedaal versterkt. Dat is straling afkomstig uit het heelal, radio, televisie, Wi-Fi, pc en mobiele telefoon. Dit geeft meestal ruis.quote:Op dinsdag 11 april 2017 21:01 schreef blues1983 het volgende:
Bos distortion ds1. Voeding op stroom/stopcontact. Bij uitschakelen van pedaal hoor je zoem niet meer
Wat is die prijs categorie dan precies? Wat voor muziek wel je spelen en wat voor gitaar geluid streef je naar?quote:Op woensdag 12 april 2017 21:21 schreef DikPropje het volgende:
Ik krijg binnenkort wat geld terug vd belasting. Ik wil graag een elektrisch gitaar en een kleine amp van rond de 30 watt kopen. Amp hoeft niets te kunnen buiten versterken.
Gitaar zou een hollow body moeten worden of een telecaster model.
Is er iemand die mij wat meer kan vertellen over de betere merken in die prijs cat?
Eens gehad met een oude elektrische piano tijdens een optreden. Radio was er niet uit te krijgen. Heel irritant. Met gitaar nooit zo extreem gehad gelukkig. Isoleerde vroeger mijn gitaren met koper tape. Nu gewoon goede voeding, goede kabels, noise supressors e.d. nooit meer problemen. Behalve met single coils naast een sterke elektrische bron.quote:Op woensdag 12 april 2017 22:27 schreef Godshand het volgende:
[..]
Dat is de wisselstroom frequentie wat uit het stopcontact komt. 50 Hz brom. Plus de verstoring door elektromagnetische straling rond de elementen (of pickups als je vergiftigd bent door het Internet Engels) en/of kabel tussen gitaar en pedaal wordt door het pedaal versterkt. Dat is straling afkomstig uit het heelal, radio, televisie, Wi-Fi, pc en mobiele telefoon. Dit geeft meestal ruis.
Sommige gitaristen kunnen zelfs hierdoor de radio op hun versterker horen
Ik dacht het budget er bij gezet te hebbenquote:Op woensdag 12 april 2017 22:27 schreef ssebass het volgende:
[..]
Wat is die prijs categorie dan precies? Wat voor muziek wel je spelen en wat voor gitaar geluid streef je naar?
Hmm op zich qua type gitaar kan die wel. Heb zelf eigenlijk van als staan. Gebruik een Telecaster voor clean en pak toch het meest een les Paul voor blues. Strat zit er een beetje tussenin. Mijn voorkeur voor blues heeft iig gitaren met een dikke hals. Semi hollow (bijv es 335, casino) kan ook heel goed alleen iets minder all round.quote:Op woensdag 12 april 2017 22:34 schreef DikPropje het volgende:
[..]
Ik dacht het budget er bij gezet te hebben
Rond de 800 euro voor beide. Ik speel veel blues en wil clean en warm wat dieper geluid.
Dankje voor de info! En wbt de electromatic en de streamliner modellen van Gretsch? Is dat wat?quote:Op woensdag 12 april 2017 23:00 schreef ssebass het volgende:
[..]
Hmm op zich qua type gitaar kan die wel. Heb zelf eigenlijk van als staan. Gebruik een Telecaster voor clean en pak toch het meest een les Paul voor blues. Strat zit er een beetje tussenin. Mijn voorkeur voor blues heeft iig gitaren met een dikke hals. Semi hollow (bijv es 335, casino) kan ook heel goed alleen iets minder all round.
Warm diep geluid zou ik toch voor de wat zwaardere gitaren gaan. P90's vind ik persoonlijk ook heel gaaf. Ibanez is heel strak (zeker de basswood) maar daardoor vind ik ze weinig persoonlijkheid hebben qua geluid.
Zou dus voor een Gibson/epi Les Paul of prs gaan met Fender buizen amp. Mijn favoriete combo voor blues achtige dingen. Voor iets warmere toon volume op gitaar klein beetje terug draaien. Iig qua versterker iets met buizen pre amp. Mooi clean vind ik fender, Koch en engl.
Zo! Dat klinkt zeker niet verkeerdquote:
epiphone dot?quote:Op woensdag 12 april 2017 22:34 schreef DikPropje het volgende:
[..]
Ik dacht het budget er bij gezet te hebben
Rond de 800 euro voor beide. Ik speel veel blues en wil clean en warm wat dieper geluid.
Kun je me uitleggen wat het verschil tussen een dot en een Gretsch g2622t of g2420t is? Is de kwaliteit te vergelijken?quote:
Eigenlijk is er maar een goede manier voor het uitkiezen van een gitaar en dat is er op spelen. Is namelijk heel persoonlijk. De kwaliteit van de reguliere merken is best ok boven de 300 euro. Zit wel vaak verschil tussen de modellen dus mocht het mogelijk zijn ook daar meerdere van testen.quote:Op donderdag 13 april 2017 11:52 schreef DikPropje het volgende:
[..]
Kun je me uitleggen wat het verschil tussen een dot en een Gretsch g2622t of g2420t is? Is de kwaliteit te vergelijken?
En wbt epi, de wildkat heeft qua uiterlijk mijn voorkeur. Is die nog een beetje te pruimen?
Dan ga ik dus maar zsm naar een grote muziek shop. Bedankt voor alle tips!quote:Op donderdag 13 april 2017 15:03 schreef ssebass het volgende:
[..]
Eigenlijk is er maar een goede manier voor het uitkiezen van een gitaar en dat is er op spelen. Is namelijk heel persoonlijk. De kwaliteit van de reguliere merken is best ok boven de 300 euro. Zit wel vaak verschil tussen de modellen dus mocht het mogelijk zijn ook daar meerdere van testen.
Heb wel eens 3 dezelfde Gibson ES-335 naast elkaar gehad, zelfde model en zelfde jaar en klonken toch echt anders. Als je er op speelt weet je gewoon welke het wel of niet is.
dat zou ik dus nooit durven gitaar spelen in een gitaarwinkelquote:Op donderdag 13 april 2017 15:03 schreef ssebass het volgende:
[..]
Eigenlijk is er maar een goede manier voor het uitkiezen van een gitaar en dat is er op spelen. Is namelijk heel persoonlijk. De kwaliteit van de reguliere merken is best ok boven de 300 euro. Zit wel vaak verschil tussen de modellen dus mocht het mogelijk zijn ook daar meerdere van testen.
Heb wel eens 3 dezelfde Gibson ES-335 naast elkaar gehad, zelfde model en zelfde jaar en klonken toch echt anders. Als je er op speelt weet je gewoon welke het wel of niet is.
geeeeen idee. sorry.quote:Op donderdag 13 april 2017 11:52 schreef DikPropje het volgende:
[..]
Kun je me uitleggen wat het verschil tussen een dot en een Gretsch g2622t of g2420t is? Is de kwaliteit te vergelijken?
En wbt epi, de wildkat heeft qua uiterlijk mijn voorkeur. Is die nog een beetje te pruimen?
Ach als je smoke on the water, come as you are en de intro van nothing else matters kunt spelen val je niet opquote:Op donderdag 13 april 2017 15:38 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
dat zou ik dus nooit durven gitaar spelen in een gitaarwinkel
Ik ga het er niet op wagen.quote:Op donderdag 13 april 2017 16:28 schreef ssebass het volgende:
[..]
Ach als je smoke on the water, come as you are en de intro van nothing else matters kunt spelen val je niet op
Als er slijtage op de snaren zit (bij nijlon snaren) dat de metalen windingen zeg maar open gaan dan wordt het wel tijd voor nieuwe.quote:Op donderdag 13 april 2017 16:36 schreef Bluezz het volgende:
Ik zou het ook niet durven.
Even een vraagje wanneer is t echt tijd om je snaren te vervangen? Ik heb het al eens gedaan en heb nog wel een setje liggen. Zie nu dat bij de fretten de EAD snaren het metaal te zien is....
Maat van mij wisselt ze wekelijks (voor elk optreden met z'n coverband), Ik doe soms een jaar met een setje (maar ik ben dan ook maar een zolderkamerspeler). Het is maar wanneer je ze slecht vindt klinken, dat je ze moet verwisselen (of dat ze aan het roesten zijn en je gitaar kunnen aantasten).quote:Op donderdag 13 april 2017 16:36 schreef Bluezz het volgende:
Ik zou het ook niet durven.
Even een vraagje wanneer is t echt tijd om je snaren te vervangen? Ik heb het al eens gedaan en heb nog wel een setje liggen. Zie nu dat bij de fretten de EAD snaren het metaal te zien is....
Ik doe wel altijd per set vervangen.quote:Op donderdag 13 april 2017 17:13 schreef Bluezz het volgende:
Ja dan wordt het wel tijd. Ik hoef toch niet persé alle 6 te vernieuwen? De gbe zien er nog goed uit....
Bax in Amsterdam had een soort kleine speelruimtes, hoorde niemand je.quote:Op donderdag 13 april 2017 15:38 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
dat zou ik dus nooit durven gitaar spelen in een gitaarwinkel
Ik speel dan altijd little wing met het gitaar in mijn nek en 1 voet gehuld in slangen lederen laars op de versterker.quote:Op donderdag 13 april 2017 16:28 schreef ssebass het volgende:
[..]
Ach als je smoke on the water, come as you are en de intro van nothing else matters kunt spelen val je niet op
Haha nice in dat geval kom ik kijken. Vergeet niet de krokodillenleren broekquote:Op donderdag 13 april 2017 20:37 schreef DikPropje het volgende:
[..]
Ik speel dan altijd little wing met het gitaar in mijn nek en 1 voet gehuld in slangen lederen laars op de versterker.
Binnenkort even naar de Key in Rotterdam. Je mag komen kijken maar wing gaat hem niet worden. Kan wel een solo van ' Ik ben vandaag zo vrolijk' in mijn nek.quote:Op vrijdag 14 april 2017 09:42 schreef ssebass het volgende:
[..]
Haha nice in dat geval kom ik kijken. Vergeet niet de krokodillenleren broek
Haha zeg dat niet te hard. Ik woon zo'n beetje naast die zaak. Wat overigens niet goed is voor mijn koopdrift. Drempel is te laag...quote:Op vrijdag 14 april 2017 10:15 schreef DikPropje het volgende:
[..]
Binnenkort even naar de Key in Rotterdam. Je mag komen kijken maar wing gaat hem niet worden. Kan wel een solo van ' Ik ben vandaag zo vrolijk' in mijn nek.
Ik zal bij binnenkomst de drempel verhogen met wat bierviltjes . Maar als je jquote:Op vrijdag 14 april 2017 12:00 schreef ssebass het volgende:
[..]
Haha zeg dat niet te hard. Ik woon zo'n beetje naast die zaak. Wat overigens niet goed is voor mijn koopdrift. Drempel is te laag...
is het sarcasme of serieus? het maakt die mensen echt weinig uit hoor.quote:
Zou ik ook niet doen met die muziek van jou ahahhaquote:Op donderdag 13 april 2017 15:38 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
dat zou ik dus nooit durven gitaar spelen in een gitaarwinkel
Ik wil je best helpen, geen probleem. Laat maar weten wanneer je er naar toe gaat.quote:Op vrijdag 14 april 2017 12:16 schreef DikPropje het volgende:
[..]
Ik zal bij binnenkomst de drempel verhogen met wat bierviltjes . Maar als je j
het ziet zitten zou wat advies bij mijn aankoop zeer welkom zijn.
Nice! Het zal ergens halverwege Mei zijn.quote:Op vrijdag 14 april 2017 14:55 schreef ssebass het volgende:
[..]
Ik wil je best helpen, geen probleem. Laat maar weten wanneer je er naar toe gaat.
quote:Op maandag 27 maart 2017 22:17 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Een manier om een solo te bedenken:
Je speelt de grondtonen van de akkoorden van het nummer, dan heb je een heel saai langzaam melodietje. Dat speel je heel lang mee, dan maak je van luiigheid en slordigheid wat foutjes. Sommige van die foutjes klinken heel mooi. Die hou je er in. Dan merk je vaak dat je naar zo'n foutje toe moet spelen en zo bedenk je vanzelf nog wat noten. En voor je het weet heb je een heldensolo van een kwartier.
[..]
Google eens op Jack White van The White Stripes. De docu "It might get loud" is een aanrader. Duurt een uurtje of 2 maar je kan hieronder vast voorproeven.
Het is vandaag gebeurd! Er is geen heldensolonuit gekomen maar wel een heel gaaf riffje!quote:Op maandag 27 maart 2017 22:17 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Een manier om een solo te bedenken:
Je speelt de grondtonen van de akkoorden van het nummer, dan heb je een heel saai langzaam melodietje. Dat speel je heel lang mee, dan maak je van luiigheid en slordigheid wat foutjes. Sommige van die foutjes klinken heel mooi. Die hou je er in. Dan merk je vaak dat je naar zo'n foutje toe moet spelen en zo bedenk je vanzelf nog wat noten. En voor je het weet heb je een heldensolo van een kwartier.
[..]
Google eens op Jack White van The White Stripes. De docu "It might get loud" is een aanrader. Duurt een uurtje of 2 maar je kan hieronder vast voorproeven.
Daar begint het mee. Toen ik net begon, en ik eenmaal wat akkoorden kon spelen, wilde ik een beetje pielen. Dus ik zocht een eenvoudig kaal nummer, Ohne dich van Rammstein, en ik speelde er wat simpele tonen overheen. Dat werd een rif en na een week had ik een complete gitaarpartij, middensolo, eindsolo hiep hoi halelujah.quote:Op zaterdag 15 april 2017 18:10 schreef DikPropje het volgende:
[..]
[..]
Het is vandaag gebeurd! Er is geen heldensolonuit gekomen maar wel een heel gaaf riffje!
Het na spelen van solos lukt al wel maar het gaf echt een soort van kick toen dit uit mijn handen kwam en het nog goed klonk ookquote:Op zaterdag 15 april 2017 18:22 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Daar begint het mee. Toen ik net begon, en ik eenmaal wat akkoorden kon spelen, wilde ik een beetje pielen. Dus ik zocht een eenvoudig kaal nummer, Ohne dich van Rammstein, en ik speelde er wat simpele tonen overheen. Dat werd een rif en na een week had ik een complete gitaarpartij, middensolo, eindsolo hiep hoi halelujah.
Ik heb m nog ergens, ik kan hem een keer uploaden en posten. Is uit 2009.
Bestaande solo's naspelen is gewoon een kwestie van oefenen. Maar zelf iets bedenken dat werk is een echte kikquote:Op zaterdag 15 april 2017 18:38 schreef DikPropje het volgende:
[..]
Het na spelen van solos lukt al wel maar het gaf echt een soort van kick toen dit uit mijn handen kwam en het nog goed klonk ook
Vervangen! Tis net of je het ook hoort!quote:Op donderdag 13 april 2017 17:17 schreef Bosbeetle het volgende:
Ik doe wel altijd per set vervangen.
Tip van een noob. Rek de snaren even op door er aan te trekken. Niet als een bezetene maar ze breken ook niet 1,2,3.quote:Op zaterdag 15 april 2017 18:52 schreef Bluezz het volgende:
[..]
Vervangen! Tis net of je het ook hoort!
En wat duurt t lang voor ie echt lekker gestemd is en niet meer 'wegloopt'.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |