abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_165733411
Het Mandela effect is een recent fenomeen dat ik steeds vaker tegenkom op het internet. Het beste is het te omschrijven als een situatie waarbij een (grote) groep mensen herinneringen heeft die afwijken van beschikbaar bewijs.

De naam van het effect stamt af van meerdere mensen die zich herinneren dat Nelson Mandela al in de jaren tachtig overleden zou zijn. Fiona Broom, de persoon die dit effect een naam en bekendheid gaf, stelt dat collectieve herinneringen die foutief lijken te zijn kunnen worden verklaard door het bestaan van parallelle universa die in staat zijn met elkaar te interacteren.

Anderen stellen dat CERN verantwoordelijk is voor kleine wijzigingen in onze werkelijkheid en dat men (The powers that be) bezig zijn hiermee de wereld te veranderen.

Een voorbeeldje:

De film "Interview With The Vampire" staat volgens heel erg veel mensen in het geheugen gegrift als "Interview With A Vampire". Zo ook bij mij. Op de een of andere manier was ik best even gechoqueerd toen ik er achter kwam dat ik het mis had. Ik was er zo ontzettend zeker van.

Ik heb zelf weleens een poll gemaakt en de uitkomst was best verrassend:
GC / Was het vroeger niet "Interview with A vampire"??

Nog een voorbeeldje uit de film Forrest Gump:

Is het:

A. "Life was like a box of chocolates"
of
B. "Life is like a box of chocolates"?

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Een ander voorbeeld heeft zelfs een heuse sub-Reddit. Hoewel dit mij niets zegt, want het betreft de naam van een Amerikaans tekenfilmpje dat ik niet ken. "Berenstain Bears" zou volgens vele mensen altijd "Berenstein Bears" geweest zijn.


Zo zouden zelfs hele continenten op de landkaarten verplaatst zijn.
Ook diverse bijbelpassages zouden aan het Mandela effect onderhevig zijn. Dit zou dan volgens Christenen weer het werk van de duivel zijn.



Hier nog wat filmpjes die ik zelf nog niet gezien heb:



Er is nog veel meer over te vinden. Het internet staat er bol van.

Fascinerende shizzle

:7 8-)

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 03-10-2016 21:52:53 ]
  maandag 3 oktober 2016 @ 19:27:19 #2
279682 theguyver
Sidekick van A tuin-hek!
pi_165733720
It is one of the most famous phrases in history - and now experts have proven that Neil Armstrong got it wrong.
As he became the first man to set foot on the Moon in 1969, the astronaut believed he had said: 'One small step for a man. One giant leap for mankind.'
But linguistic analysis has proven that Armstrong dropped the 'a', instead uttering the immortal: 'One small step for man. One giant leap for mankind.'
Er staat nog een vraag voor u open!!
pi_165734228
quote:
0s.gif Op maandag 3 oktober 2016 19:27 schreef theguyver het volgende:
It is one of the most famous phrases in history - and now experts have proven that Neil Armstrong got it wrong.
As he became the first man to set foot on the Moon in 1969, the astronaut believed he had said: 'One small step for a man. One giant leap for mankind.'
But linguistic analysis has proven that Armstrong dropped the 'a', instead uttering the immortal: 'One small step for man. One giant leap for mankind.'
Garpje?

Oh, blijkbaar niet.



Maar dit is niet wat er wordt bedoeld met het Mandela Effect. ;)

[ Bericht 8% gewijzigd door #ANONIEM op 03-10-2016 19:46:22 ]
pi_165734709
C3PO heeft ineens een zilveren onderbeen. :{





[ Bericht 21% gewijzigd door #ANONIEM op 03-10-2016 20:04:31 ]
pi_165735138
Al vaker over gelezen, apart fenomeen. TVP :P
  maandag 3 oktober 2016 @ 20:20:49 #6
61646 Copycat
I am a trigger hippie
pi_165735245
Ik heb een déjà vu.
Curiosity cultured the cat
Hoge dames vangen veel wind
Whadda ya hear! Whadda ya say!
What is any ocean but a multitude of drops?
pi_165735348
quote:
11s.gif Op maandag 3 oktober 2016 20:20 schreef Copycat het volgende:
Ik heb een déjà vu.
Dat kan, maar er staat gewoon in de OP dat ik er al eerder een topic aan gewijd heb. Buiten BNW weliswaar.
pi_165735636
Overigens wel grappig dat er ook weer Christenen zijn die zeggen dat al die Mandela Effect video's over veranderingen in de bijbel een PSYOP zijn om verwarring te stichten en mensen aan de bijbel te laten twijfelen.
  maandag 3 oktober 2016 @ 20:58:33 #9
189978 controlaltdelete
Ik reageer niet op trollen
pi_165736592
Memory errors. Daar is grote interesse in om zo al die mensen met ptss te verlossen van hun trauma's. Je hebt zelfs de vergeetpil of electroshockjes. Hoe nobel. Zou wat zijn als ze dat met de massa zouden kunnen doen.

Trauma? Wis je geheugen met een vergeetpil!
Als je in discussie gaat met een trol, wint hij. Als je een trol beledigt, wint hij. Als je tekeer gaat tegen een trol, wint hij. Het enige waar trollen niet tegen kunnen, is te worden genegeerd.
  maandag 3 oktober 2016 @ 21:06:56 #10
61646 Copycat
I am a trigger hippie
pi_165736861
quote:
0s.gif Op maandag 3 oktober 2016 20:58 schreef controlaltdelete het volgende:
Memory errors. Daar is grote interesse in om zo al die mensen met ptss te verlossen van hun trauma's. Je hebt zelfs de vergeetpil of electroshockjes. Hoe nobel. Zou wat zijn als ze dat met de massa zouden kunnen doen.

Trauma? Wis je geheugen met een vergeetpil!
Die pil is er niet, maar de mogelijkheid wordt onderzocht. Staat ook in dat stukje.
Curiosity cultured the cat
Hoge dames vangen veel wind
Whadda ya hear! Whadda ya say!
What is any ocean but a multitude of drops?
pi_165737003
quote:
0s.gif Op maandag 3 oktober 2016 20:58 schreef controlaltdelete het volgende:
Memory errors. Daar is grote interesse in om zo al die mensen met ptss te verlossen van hun trauma's. Je hebt zelfs de vergeetpil of electroshockjes. Hoe nobel. Zou wat zijn als ze dat met de massa zouden kunnen doen.

Trauma? Wis je geheugen met een vergeetpil!
Vind het wel positief als ze mensen van hun psychische trauma's en irreële angsten kunnen helpen, mits het veilig is.

Maar het zijn overigens wel een soort van collectieve memory errors. Dat vind ik het fascinerende aan dit fenomeen.
pi_165737685
Overigens is de claim dat ze dit via CERN gedaan zouden hebben ook totaal niet logisch.

Stél dat ze op de een of andere manier de geschiedenis zouden kunnen veranderen, dan zou de overgrote meerderheid zich toch juist herinneren dat het "Interview with THE Vampire" is en niet "A"?
Om nog maar te zwijgen over de nogal infantiele wijzigingen dan. Naampjes van tekenfilmpjes iets veranderen... gnagana.... of het been van een Star Wars figuur zilver maken.. Oeh how evil!!
  maandag 3 oktober 2016 @ 21:33:37 #13
189978 controlaltdelete
Ik reageer niet op trollen
pi_165737708
quote:
2s.gif Op maandag 3 oktober 2016 21:06 schreef Copycat het volgende:

[..]

Die pil is er niet, maar de mogelijkheid wordt onderzocht. Staat ook in dat stukje.
Bedankt voor de alertheid. Doet verder niets af dat er grote interesse in is.

quote:
0s.gif Op maandag 3 oktober 2016 21:12 schreef J0kkebr0k het volgende:

[..]

Vind het wel positief als ze mensen van hun psychische trauma's en irreële angsten kunnen helpen, mits het veilig is.

Maar het zijn overigens wel een soort van collectieve memory errors. Dat vind ik het fascinerende aan dit fenomeen.
Zo is er ook de EMDR methode, met piepjes en geluidjes. Geen idee of dit een goede manier is om zo met iemand zijn geheugen te gaan rommelen. Ik zou daar voorzichtig mee zijn. Het zou best kunnen dat ze daar al veel verder mee zijn dan naar buiten komt.
Als je in discussie gaat met een trol, wint hij. Als je een trol beledigt, wint hij. Als je tekeer gaat tegen een trol, wint hij. Het enige waar trollen niet tegen kunnen, is te worden genegeerd.
  maandag 3 oktober 2016 @ 21:41:18 #14
189978 controlaltdelete
Ik reageer niet op trollen
pi_165737965
quote:
0s.gif Op maandag 3 oktober 2016 21:33 schreef J0kkebr0k het volgende:
Overigens is de claim dat ze dit via CERN gedaan zouden hebben ook totaal niet logisch.

Stél dat ze op de een of andere manier de geschiedenis zouden kunnen veranderen, dan zou de overgrote meerderheid zich toch juist herinneren dat het "Interview with THE Vampire" is en niet "A"?
Om nog maar te zwijgen over de nogal infantiele wijzigingen dan. Naampjes van tekenfilmpjes iets veranderen... gnagana.... of het been van een Star Wars figuur zilver maken.. Oeh how evil!!
Misschien waren dat kleine testjes en is de geschiedenis allang veranderd?

Oh oh the Matrix is everywhere. It's all around us. Even now, in this very room. You can see it when you look out your window or when you turn on your television. You can feel it when you go to work... when you go to church... when you pay your taxes. It is the world that has been pulled over your eyes to blind you from the truth.

:D
Als je in discussie gaat met een trol, wint hij. Als je een trol beledigt, wint hij. Als je tekeer gaat tegen een trol, wint hij. Het enige waar trollen niet tegen kunnen, is te worden genegeerd.
pi_165738188
quote:
0s.gif Op maandag 3 oktober 2016 21:33 schreef controlaltdelete het volgende:

[..]

Bedankt voor de alertheid. Doet verder niets af dat er grote interesse in is.

[..]

Zo is er ook de EMDR methode, met piepjes en geluidjes. Geen idee of dit een goede manier is om zo met iemand zijn geheugen te gaan rommelen. Ik zou daar voorzichtig mee zijn. Het zou best kunnen dat ze daar al veel verder mee zijn dan naar buiten komt.
Weet ook niet of dat een goed idee is. Is EMDR überhaupt een bewezen werkende therapie? Geen verstand van. En of ze verder zijn dan naar buiten komt, tja... who knows?

quote:
0s.gif Op maandag 3 oktober 2016 21:41 schreef controlaltdelete het volgende:

[..]

Misschien waren dat kleine testjes en is de geschiedenis allang veranderd?

Oh oh the Matrix is everywhere. It's all around us. Even now, in this very room. You can see it when you look out your window or when you turn on your television. You can feel it when you go to work... when you go to church... when you pay your taxes. It is the world that has been pulled over your eyes to blind you from the truth.

:D
Las laatst ergens dat diverse wetenschappers de kans vrij hoog inschatten dat we zelf en het hele universum een complexe computersimulatie zijn.

Vette filmquote trouwens! ^O^

[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 03-10-2016 21:49:09 ]
  maandag 3 oktober 2016 @ 22:03:28 #16
279682 theguyver
Sidekick van A tuin-hek!
pi_165738740
quote:
0s.gif Op maandag 3 oktober 2016 19:41 schreef J0kkebr0k het volgende:

[..]

Garpje?

Oh, blijkbaar niet.

[ afbeelding ]

Maar dit is niet wat er wordt bedoeld met het Mandela Effect. ;)
oh haha vond wel BNW achtig :P
Er staat nog een vraag voor u open!!
pi_165739406
quote:
0s.gif Op maandag 3 oktober 2016 21:48 schreef J0kkebr0k het volgende:

[..]

Weet ook niet of dat een goed idee is. Is EMDR überhaupt een bewezen werkende therapie? Geen verstand van. En of ze verder zijn dan naar buiten komt, tja... who knows?

Hoe het precies werkt weet niemand maar dat het werkt dat staat vast

Toen EMDR nog in de kinderschoenen stond had het de nodige 'opstartproblemen' maar inmiddels is er zoveel vooruitgang geboekt op dat gebied . Zelfs 'ongeneselijke' ziektes als PTSD, psychoses worden ermee behandeld . Met verrassend positieve resultaten :D

Maar een pil die bepaalde herinneringen wist? Ik weet het niet hoor. Wat als het meer wist dan alleen de vervelende trauma's ? :X
A person who was demoralized is unable to assess true information. The facts tell nothing to him, even if I shower him with information, with authentic proof, with documents and pictures. ...he will refuse to believe it.
  maandag 3 oktober 2016 @ 22:53:41 #18
189978 controlaltdelete
Ik reageer niet op trollen
pi_165740307
Ik ben eens een docu tegengekomen over het experimenteren met soldaten om hun gebruik te laten maken van paranormale zintuigen en geen last te laten hebben van trauma's die ze oplopen tijdens zo'n tour. Dat laatste is waar veel soldaten tegenaan lopen en hun functioneren beïnvloedt dus het zou mooi zijn als dit niet gebeurt natuurlijk.

CCHR Exposes Exorbitant Psychiatric Military Spending to Create Super-Soldiers

The mental health watchdog Citizens Commission on Human Rights announces the last in a four-part series by award-winning investigative journalist Kelly Patricia O'Meara exploring how the nation's military forces have been used as guinea pigs for psychological and pharmaceutical experiments. This last installment looks at the long standing relationship between the military and psychiatry that has been in place since WWII and the psychiatric research being conducted on U.S. soldiers.

But drugs aren't the only focus of military researchers. As reported in the Popular Science article, "DARPA Wants to Install Transcranial Ultrasonic Mind Control Devices in Soldiers' Helmets," on Sept. 9, 2010, Deep Brain Stimulation (DBS), is another possible tool. It involves surgically implanting electrodes into the brain, then attached to wires that run inside the body from the head to the chest, where a pair of battery-operated generators are implanted. Psychiatrists wait three weeks for the bruised brain to heal and the holes in the skin to seal before programming the device to activate the electrodes.


:{
Als je in discussie gaat met een trol, wint hij. Als je een trol beledigt, wint hij. Als je tekeer gaat tegen een trol, wint hij. Het enige waar trollen niet tegen kunnen, is te worden genegeerd.
pi_165746150
quote:
0s.gif Op maandag 3 oktober 2016 22:53 schreef controlaltdelete het volgende:
Ik ben eens een docu tegengekomen over het experimenteren met soldaten om hun gebruik te laten maken van paranormale zintuigen en geen last te laten hebben van trauma's die ze oplopen tijdens zo'n tour. Dat laatste is waar veel soldaten tegenaan lopen en hun functioneren beïnvloedt dus het zou mooi zijn als dit niet gebeurt natuurlijk.

The Men Who Stare At Goats?

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 04-10-2016 11:45:43 ]
pi_165763054
Mensen herinneren zich dingen gewoon verkeerd en kunnen daar niet tegen.
  woensdag 5 oktober 2016 @ 10:32:14 #21
34614 jogy
Hersenflatulent
pi_165765841
Het Mandela effect is tof, ik had altijd het idee dat het eerder uit de TRU hoek (of als je saai wil zijn psychologische hoek (verkeerd onthouden)) kwam. Dat mensen uit andere alternatieve buur-universa onbewust 'over springen' naar een universum die praktisch hetzelfde is alleen dan net even niet. Niet dat het eventueel door CERN zou kunnen komen. Maar de CERN insteek is ook wel tof. Ooit ergens een artikel gelezen die me destijds erg boeide en hier ook een beetje over ging, een persoon die zich dus ook bewust werd van Mandela effect achtige zaken en uiteindelijk uitlegde hoe je met je bewustzijn naar andere buurt dimensies/alternatieve universa kon springen. Komt er heel kort op neer dat je ziel pandimensionaal en je specifieke bewustzijn zoals je deze nu ervaart terwijl je de post leest kan switchen tussen versies van jezelf in andere universa. Dus dat je morgen wakker wordt in een wereld waar Madonna niet overleden is.
Iedereen is de hoofdrolspeler van zijn eigen comedie.
'Goatboy is hurt by your indifference'
<a href="https://www.youtube.com/watch?v=M9srplWe_QQ" target="_blank" rel="nofollow">Vrijheid</a>
[b]Dean Radin presenteert: "Science and the taboo of psi"[/b]
  woensdag 5 oktober 2016 @ 10:35:03 #22
61646 Copycat
I am a trigger hippie
pi_165765867
quote:
0s.gif Op woensdag 5 oktober 2016 01:20 schreef JimmyDean het volgende:
Mensen herinneren zich dingen gewoon verkeerd en kunnen daar niet tegen.
Yep.

Als je bijvoorbeeld echt niet weet dat het Sex and the City was, heb je nooit goed opgelet. En mensen die denken dat Nelson Mandela op Robbeneiland stierf, moeten nodig hun historische kennis bijspijkeren ipv hun tekortkoming als complot proberen te verkopen.
Curiosity cultured the cat
Hoge dames vangen veel wind
Whadda ya hear! Whadda ya say!
What is any ocean but a multitude of drops?
  woensdag 5 oktober 2016 @ 10:35:40 #23
243112 Roland_Deschain
The last surviving gunslinger
pi_165765874
quote:
0s.gif Op woensdag 5 oktober 2016 01:20 schreef JimmyDean het volgende:
Mensen herinneren zich dingen gewoon verkeerd en kunnen daar niet tegen.
Dit dus.
"Childe Roland to the Dark Tower Came"
"The world moved on"
  woensdag 5 oktober 2016 @ 11:30:28 #24
153313 Orwell
aka Huig Molenaar
pi_165766704
herinneringen zijn onbetrouwbaar maar ik, en velen met mij, herinneren :

-Het bijbelboek Openbaringen/ Revelations (blijkt 'nu' Openbaring/ Revelation te zijn)

-JFK 4 personen in de limo (blijkt 'nu' 6 personen te zijn)

-Spanje, onder frankrijk bungelend, met een smal strookje noordelijke kust. (blijkt 'nu' praktisch ten westen van frankrijk te liggen, met een enorme strook noordelijke kust)

-Het intro van Lets go crazy "we are gathered here today to celebrate this thing called life" (blijkt 'nu'
te zijn "we are gathered here today to get through this thing called life")

freaky
Huig
pi_165766714
Nou, slotje dan maar hè. Onze FOK! experts hebben zich gemeld.
  woensdag 5 oktober 2016 @ 11:34:05 #26
34614 jogy
Hersenflatulent
pi_165766791
quote:
1s.gif Op woensdag 5 oktober 2016 11:31 schreef Scrummie het volgende:
Nou, slotje dan maar hè. Onze FOK! experts hebben zich gemeld.
Jup. Klaar. Hun mening is een niet te weerleggen feit zonder enige twijfel. Helaas. Het had zo leuk kunnen zijn. ;(.
Iedereen is de hoofdrolspeler van zijn eigen comedie.
'Goatboy is hurt by your indifference'
<a href="https://www.youtube.com/watch?v=M9srplWe_QQ" target="_blank" rel="nofollow">Vrijheid</a>
[b]Dean Radin presenteert: "Science and the taboo of psi"[/b]
pi_165767163
quote:
0s.gif Op woensdag 5 oktober 2016 01:20 schreef JimmyDean het volgende:
Mensen herinneren zich dingen gewoon verkeerd en kunnen daar niet tegen.
Ja, dat lijkt me ook wel de meest logische verklaring. Toch vind ik het bizar dat het een soort collectieve error blijkt te zijn.
  woensdag 5 oktober 2016 @ 12:00:24 #28
34614 jogy
Hersenflatulent
pi_165767298
quote:
0s.gif Op woensdag 5 oktober 2016 11:52 schreef J0kkebr0k het volgende:

[..]

Ja, dat lijkt me ook wel de meest logische verklaring. Toch vind ik het bizar dat het een soort collectieve error blijkt te zijn.
Dat dus ja. Dat mensen er niets van weten is makkelijk te verklaren. Dat mensen verschillende fouten maken in het herinneren ervan is ook logisch (Oh was hij niet gestorven in [noem een willekeurig jaar/decennium] of andere random shit (doodgeschoten, gestorven aan één of andere ziekte etc)) Maar het interessante van het 'mandela effect' is dat de gemaakte fout in de herinnering 'constant' is bij heel veel mensen.
Iedereen is de hoofdrolspeler van zijn eigen comedie.
'Goatboy is hurt by your indifference'
<a href="https://www.youtube.com/watch?v=M9srplWe_QQ" target="_blank" rel="nofollow">Vrijheid</a>
[b]Dean Radin presenteert: "Science and the taboo of psi"[/b]
pi_165767392
quote:
10s.gif Op woensdag 5 oktober 2016 11:34 schreef jogy het volgende:

[..]

Jup. Klaar. Hun mening is een niet te weerleggen feit zonder enige twijfel. Helaas. Het had zo leuk kunnen zijn. ;(.
Irritant is het :P. En dat dat dan uit nota bene mijn mond moet komen. Dit soort topics zijn toch een beetje 'onderzoeks' topics, wat is er nog meer over te vinden enzo. Dan zijn posts als "oh mensen vergeten dingen en zijn dan boos" tamelijk ongewenst/irritant.

Los van het psychologische aspect waar ik ook al over heb zitten nadenken. Collectief iets vergeten is het namelijk niet, het is collectief (of nouja, collectief is niet het juiste woord natuurlijk) iets anders herinneren, toch wel een leuk/interessant verschil wat mij betreft.
pi_165767501
quote:
14s.gif Op woensdag 5 oktober 2016 12:06 schreef Scrummie het volgende:

[..]

Irritant is het :P. En dat dat dan uit nota bene mijn mond moet komen. Dit soort topics zijn toch een beetje 'onderzoeks' topics, wat is er nog meer over te vinden enzo. Dan zijn posts als "oh mensen vergeten dingen en zijn dan boos" tamelijk ongewenst/irritant.

Los van het psychologische aspect waar ik ook al over heb zitten nadenken. Collectief iets vergeten is het namelijk niet, het is collectief (of nouja, collectief is niet het juiste woord natuurlijk) iets anders herinneren, toch wel een leuk/interessant verschil wat mij betreft.
True.

Toch zijn er legio voorbeelden waarvan ik zelf herinner hoe het ook gewoon is. Voorbeeld:

"Looney Tunes"

Velen herinneren het zich als "Looney Toons". Ik zelf dus niet.
pi_165767531
quote:
0s.gif Op woensdag 5 oktober 2016 11:30 schreef Orwell het volgende:
herinneringen zijn onbetrouwbaar maar ik, en velen met mij, herinneren :

-Het bijbelboek Openbaringen/ Revelations (blijkt 'nu' Openbaring/ Revelation te zijn)

-JFK 4 personen in de limo (blijkt 'nu' 6 personen te zijn)

-Spanje, onder frankrijk bungelend, met een smal strookje noordelijke kust. (blijkt 'nu' praktisch ten westen van frankrijk te liggen, met een enorme strook noordelijke kust)

-Het intro van Lets go crazy "we are gathered here today to celebrate this thing called life" (blijkt 'nu'
te zijn "we are gathered here today to get through this thing called life")

freaky
Australië ligt in mijn herinnering veel verder afgezonderd van de rest van de wereld. Nu ligt het op de kaarten haast tegen Indonesië.

Edit: De motherfuckers hebben Australië gewoon verplaatst! ;)

[ Bericht 6% gewijzigd door #ANONIEM op 05-10-2016 12:28:00 ]
  woensdag 5 oktober 2016 @ 12:16:31 #32
34614 jogy
Hersenflatulent
pi_165767553
quote:
14s.gif Op woensdag 5 oktober 2016 12:06 schreef Scrummie het volgende:

[..]

Irritant is het :P. En dat dat dan uit nota bene mijn mond moet komen. Dit soort topics zijn toch een beetje 'onderzoeks' topics, wat is er nog meer over te vinden enzo. Dan zijn posts als "oh mensen vergeten dingen en zijn dan boos" tamelijk ongewenst/irritant.

Los van het psychologische aspect waar ik ook al over heb zitten nadenken. Collectief iets vergeten is het namelijk niet, het is collectief (of nouja, collectief is niet het juiste woord natuurlijk) iets anders herinneren, toch wel een leuk/interessant verschil wat mij betreft.
Helemaal eens. Het verschil maakt het interessant en het kan alsnog heel goed massaal verkeerd onthouden zijn zonder wazigheden als een soort 'lek' uit een alternatieve tijdslijn (misschien is er in de jaren tachtig wel een foutief nieuwsbericht in de kranten gezet en hebben mensen daar gelezen dat Mandela dood was en de correctie niet gelezen of zo.). maar het 'zo van de hand doen' zonder enige onderbouwing vind ik dan weer een beetje te makkelijk eerlijk gezegd.
Iedereen is de hoofdrolspeler van zijn eigen comedie.
'Goatboy is hurt by your indifference'
<a href="https://www.youtube.com/watch?v=M9srplWe_QQ" target="_blank" rel="nofollow">Vrijheid</a>
[b]Dean Radin presenteert: "Science and the taboo of psi"[/b]
pi_165767980
in TRU hebben we het hier ook al over gehad:
TRU / The Mandela Effect, en toen was er kortsluiting!
  woensdag 5 oktober 2016 @ 13:01:05 #34
153313 Orwell
aka Huig Molenaar
pi_165768447
quote:
14s.gif Op woensdag 5 oktober 2016 12:16 schreef jogy het volgende:

[..]

Het verschil maakt het interessant en het kan alsnog heel goed massaal verkeerd onthouden zijn zonder wazigheden als een soort 'lek' uit een alternatieve tijdslijn (misschien is er in de jaren tachtig wel een foutief nieuwsbericht in de kranten gezet en hebben mensen daar gelezen dat Mandela dood was en de correctie niet gelezen of zo.).
klopt, echter bepaalde fenomenen ondersteunen dit mandela effect.
bijv het zg mandela effect residue.

bijvoorbeeld:
alle, voor zover ik gezien heb, online footage van de jfk-limo toont zes inzittenden.
echter:
-in de replica in het jfk-museum zitten 4 personen.
-voorpagina ny-times van enkele dagen na aanslag toont 4 inzittenden.
-de forensische reconstructie door de fbi destijds betrof een limo met 4 inzittenden, exact zoals ik, en 8 van de 10 mensen die ik het vroeg, zich herinnert

of

James Cagney's beroemde film quote "You dirty rat!" dat 'nu' "You dirty yellow bellied rat!" is.
De meeste mensen herinneren zich "You dirty rat!"
En in Falthy Towers the Germans verwijst Polly naar deze filmquote met :"you dirty rat"

het blijft uiteindelijk natuurlijk een onbewijsbaar verhaal
Huig
  woensdag 5 oktober 2016 @ 13:01:29 #35
34614 jogy
Hersenflatulent
pi_165768455
quote:
0s.gif Op woensdag 5 oktober 2016 12:37 schreef Pendora het volgende:
in TRU hebben we het hier ook al over gehad:
TRU / The Mandela Effect, en toen was er kortsluiting!
:@. Oh, die heb ik nog verhuist. _O-. Maar in dit topic komt het door CERN 8-), haske BNW.
Iedereen is de hoofdrolspeler van zijn eigen comedie.
'Goatboy is hurt by your indifference'
<a href="https://www.youtube.com/watch?v=M9srplWe_QQ" target="_blank" rel="nofollow">Vrijheid</a>
[b]Dean Radin presenteert: "Science and the taboo of psi"[/b]
  woensdag 5 oktober 2016 @ 13:05:53 #36
34614 jogy
Hersenflatulent
pi_165768545
quote:
0s.gif Op woensdag 5 oktober 2016 13:01 schreef Orwell het volgende:

[..]

klopt, echter bepaalde fenomenen ondersteunen dit mandela effect.
bijv het zg mandela effect residue.

bijvoorbeeld:
alle, voor zover ik gezien heb, online footage van de jfk-limo toont zes inzittenden.
echter:
-in de replica in het jfk-museum zitten 4 personen.
-voorpagina ny-times van enkele dagen na aanslag toont 4 inzittenden.
-de forensische reconstructie door de fbi destijds betrof een limo met 4 inzittenden, exact zoals ik, en 8 van de 10 mensen die ik het vroeg, zich herinnert

of

James Cagney's beroemde film quote "You dirty rat!" dat 'nu' "You dirty yellow bellied rat!" is.
De meeste mensen herinneren zich "You dirty rat!"
En in Falthy Towers the Germans verwijst Polly naar deze filmquote met :"you dirty rat"

het blijft uiteindelijk natuurlijk een onbewijsbaar verhaal
Helemaal eens. Ook het onbewijsbare want uiteindelijk, zelfs in het geval van een alternatieve tijdslijn restant, zijn er geen andere referentiepunten dan 'wat mensen denken te herinneren'. De(ze) realiteit 'zegt' dat [iets] zo is gebeurd en dat is dan ook zo (hier/nu). De enige aanwijzing is de hoeveelheid mensen die het zich anders herinneren en de consistentie in die alternatieve herinnering.
Iedereen is de hoofdrolspeler van zijn eigen comedie.
'Goatboy is hurt by your indifference'
<a href="https://www.youtube.com/watch?v=M9srplWe_QQ" target="_blank" rel="nofollow">Vrijheid</a>
[b]Dean Radin presenteert: "Science and the taboo of psi"[/b]
pi_165768672
Ik kan me geen mandela moment herinneren. Misschien kom ik wel van Aarde 2.
wooblabalurg
pi_165769690

:')

Ergens is het ook wel erg lachwekkend.

[ Bericht 12% gewijzigd door #ANONIEM op 05-10-2016 14:04:13 ]
pi_165769731
quote:
14s.gif Op woensdag 5 oktober 2016 12:00 schreef jogy het volgende:

[..]

Dat dus ja. Dat mensen er niets van weten is makkelijk te verklaren. Dat mensen verschillende fouten maken in het herinneren ervan is ook logisch (Oh was hij niet gestorven in [noem een willekeurig jaar/decennium] of andere random shit (doodgeschoten, gestorven aan één of andere ziekte etc)) Maar het interessante van het 'mandela effect' is dat de gemaakte fout in de herinnering 'constant' is bij heel veel mensen.
Er is niks merkwaardigs aan het feit dat veel mensen dezelfde dingen verkeerd herinneren. Dat is alleen vreemd voor iemand die niets van statistiek snapt.
pi_165769782
quote:
0s.gif Op woensdag 5 oktober 2016 13:01 schreef Orwell het volgende:

[..]

-in de replica in het jfk-museum zitten 4 personen.
Dus? Alles is fout en de replica in het museum is als enige goed?
quote:
-voorpagina ny-times van enkele dagen na aanslag toont 4 inzittenden.
Onjuist, het is een slechte foto die slechts een deel van de auto toont.
quote:
-de forensische reconstructie door de fbi destijds betrof een limo met 4 inzittenden, exact zoals ik, en 8 van de 10 mensen die ik het vroeg, zich herinnert
Nee, de reconstructie was met een limo met 6.

[/quote]
  woensdag 5 oktober 2016 @ 14:13:01 #41
34614 jogy
Hersenflatulent
pi_165769831
quote:
Maar dan is het 'mandela effect' van puur anekdotisch naar een fenomeen met restanten in de 'echte wereld'. Alsof de tijdslijnenin elkaar gefrot worden maar niet volledig geharmoniseerd raken of zo?
Iedereen is de hoofdrolspeler van zijn eigen comedie.
'Goatboy is hurt by your indifference'
<a href="https://www.youtube.com/watch?v=M9srplWe_QQ" target="_blank" rel="nofollow">Vrijheid</a>
[b]Dean Radin presenteert: "Science and the taboo of psi"[/b]
pi_165769841
quote:
0s.gif Op woensdag 5 oktober 2016 14:06 schreef JimmyDean het volgende:

[..]

Er is niks merkwaardigs aan het feit dat veel mensen dezelfde dingen verkeerd herinneren. Dat is alleen vreemd voor iemand die niets van statistiek snapt.
Fijn dat je het even uitlegt voor ons onwetenden.
  woensdag 5 oktober 2016 @ 14:13:56 #43
34614 jogy
Hersenflatulent
pi_165769846
quote:
0s.gif Op woensdag 5 oktober 2016 14:06 schreef JimmyDean het volgende:

[..]

Er is niks merkwaardigs aan het feit dat veel mensen dezelfde dingen verkeerd herinneren. Dat is alleen vreemd voor iemand die niets van statistiek snapt.
Goed verhaal :*.
Iedereen is de hoofdrolspeler van zijn eigen comedie.
'Goatboy is hurt by your indifference'
<a href="https://www.youtube.com/watch?v=M9srplWe_QQ" target="_blank" rel="nofollow">Vrijheid</a>
[b]Dean Radin presenteert: "Science and the taboo of psi"[/b]
pi_165769898
quote:
14s.gif Op woensdag 5 oktober 2016 14:13 schreef jogy het volgende:
Maar dan is het 'mandela effect' van puur anekdotisch naar een fenomeen met restanten in de 'echte wereld'. Alsof de tijdslijnenin elkaar gefrot worden maar niet volledig geharmoniseerd raken of zo?
Zoiets. Net zoals C3PO die overal een zilveren poot blijkt te hebben. Behalve:

  woensdag 5 oktober 2016 @ 14:18:32 #45
34614 jogy
Hersenflatulent
pi_165769916
quote:
0s.gif Op woensdag 5 oktober 2016 14:17 schreef J0kkebr0k het volgende:

[..]

Zoiets. Net zoals C3PO die overal een zilveren poot blijkt te hebben. Behalve:

[ afbeelding ]
(Volgens mij was de c3po zilverpoot 'net gerepareerd' in de film trouwens :@ )

edit: http://starwars.wikia.com/wiki/C3p0#From_silver_to_gold
Iedereen is de hoofdrolspeler van zijn eigen comedie.
'Goatboy is hurt by your indifference'
<a href="https://www.youtube.com/watch?v=M9srplWe_QQ" target="_blank" rel="nofollow">Vrijheid</a>
[b]Dean Radin presenteert: "Science and the taboo of psi"[/b]
pi_165769955
quote:
14s.gif Op woensdag 5 oktober 2016 14:18 schreef jogy het volgende:

[..]

(Volgens mij was de c3po zilverpoot 'net gerepareerd' in de film trouwens :@ )
Klopt. :D
pi_165770140
Welke een leuke basis voor een film dit.
  woensdag 5 oktober 2016 @ 14:44:17 #48
34614 jogy
Hersenflatulent
pi_165770276
quote:
10s.gif Op woensdag 5 oktober 2016 14:35 schreef BroesWillems het volgende:
Welke een leuke basis voor een film dit.
Liever niet. Zodra er een film van is uitgekomen zal iedereen die er mee aan komt 'beschuldigd' worden dat ze het van de film hebben.

Als voorbeeld: The matrix.
Iedereen is de hoofdrolspeler van zijn eigen comedie.
'Goatboy is hurt by your indifference'
<a href="https://www.youtube.com/watch?v=M9srplWe_QQ" target="_blank" rel="nofollow">Vrijheid</a>
[b]Dean Radin presenteert: "Science and the taboo of psi"[/b]
pi_165770295
quote:
6s.gif Op woensdag 5 oktober 2016 14:13 schreef jogy het volgende:

[..]

Goed verhaal :*.
Oh snap je het echt niet?

Laten we zegen dat alle mogelijke dingen die mensen zich kunnen herinneren zo groot is dat de kans dat een grote groep mensen zich iets verkeerd herinnert ook heel groot is.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 05-10-2016 14:46:36 ]
  woensdag 5 oktober 2016 @ 14:50:22 #50
34614 jogy
Hersenflatulent
pi_165770360
quote:
0s.gif Op woensdag 5 oktober 2016 14:45 schreef JimmyDean het volgende:

[..]

Oh snap je het echt niet?

Laten we zegen dat alle mogelijke dingen die mensen zich kunnen herinneren zo groot is dat de kans dat een grote groep mensen zich iets verkeerd herinnert ook heel groot is.
quote:
6s.gif Op woensdag 5 oktober 2016 14:13 schreef jogy het volgende:

[..]

Goed verhaal :*.
Iedereen is de hoofdrolspeler van zijn eigen comedie.
'Goatboy is hurt by your indifference'
<a href="https://www.youtube.com/watch?v=M9srplWe_QQ" target="_blank" rel="nofollow">Vrijheid</a>
[b]Dean Radin presenteert: "Science and the taboo of psi"[/b]
pi_165770523
quote:
10s.gif Op woensdag 5 oktober 2016 14:35 schreef BroesWillems het volgende:
Welke een leuke basis voor een film dit.
Een titel hoeft ook niet meer verzonnen te worden :P
pi_165770554
quote:
14s.gif Op woensdag 5 oktober 2016 15:03 schreef J0kkebr0k het volgende:

[..]

Een titel hoeft ook niet meer verzonnen te worden :P
A Mandella effect.
pi_165770557
quote:
9s.gif Op woensdag 5 oktober 2016 14:44 schreef jogy het volgende:

[..]

Liever niet. Zodra er een film van is uitgekomen zal iedereen die er mee aan komt 'beschuldigd' worden dat ze het van de film hebben.

Als voorbeeld: The matrix.
:')
pi_165770681
quote:
9s.gif Op woensdag 5 oktober 2016 15:05 schreef BroesWillems het volgende:

[..]

A Mandella effect.
En het dan 20 jaar later stiekem veranderen in "The Mandela Effect"
  woensdag 5 oktober 2016 @ 15:17:32 #55
34614 jogy
Hersenflatulent
pi_165770709
quote:
14s.gif Op woensdag 5 oktober 2016 15:15 schreef J0kkebr0k het volgende:

[..]

En het dan 20 jaar later stiekem veranderen in "The Mandela Effect"
_O-.
Iedereen is de hoofdrolspeler van zijn eigen comedie.
'Goatboy is hurt by your indifference'
<a href="https://www.youtube.com/watch?v=M9srplWe_QQ" target="_blank" rel="nofollow">Vrijheid</a>
[b]Dean Radin presenteert: "Science and the taboo of psi"[/b]
  vrijdag 7 oktober 2016 @ 01:24:28 #56
153313 Orwell
aka Huig Molenaar
pi_165805280
quote:
0s.gif Op woensdag 5 oktober 2016 14:45 schreef JimmyDean het volgende:

[..]

Oh snap je het echt niet?

Laten we zegen dat alle mogelijke dingen die mensen zich kunnen herinneren zo groot is dat de kans dat een grote groep mensen zich iets verkeerd herinnert ook heel groot is.
klopt
maarrr.. wat nu als die grote groep héél groot is.
bijv:
ik en 80 % van de mensen die ik het gevraagd heb herinnert zich de JFK-shooting met 4 mensen in de limo. geen 6.
oordeel zelf:
https://www.google.nl/sea(...)LhoKHYWEAJ4Q_AUIBygC
Huig
pi_165805557
Allicht heeft dat vooral te maken met dat de een zich wat meer voor het JFK verhaal interesseert dan de ander. Als je het mij zou vragen zou het ook maar een gok zijn, ondanks dat ik laatst nog 11/22/63 heb gekeken ;(
Conscience do cost.
  vrijdag 7 oktober 2016 @ 02:18:33 #58
179075 hugecooll
Deelt corrigerende tikken uit
pi_165805610
quote:
0s.gif Op woensdag 5 oktober 2016 12:15 schreef J0kkebr0k het volgende:

[..]

Australië ligt in mijn herinnering veel verder afgezonderd van de rest van de wereld. Nu ligt het op de kaarten haast tegen Indonesië.

Edit: De motherfuckers hebben Australië gewoon verplaatst! ;)
ik geloof dat veel mensen denken dat Nieuw-Zeeland ertussen hoort
  vrijdag 7 oktober 2016 @ 02:18:35 #59
153313 Orwell
aka Huig Molenaar
pi_165805611
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 oktober 2016 02:08 schreef ems. het volgende:
Allicht heeft dat vooral te maken met dat de een zich wat meer voor het JFK verhaal interesseert dan de ander. Als je het mij zou vragen zou het ook maar een gok zijn, ondanks dat ik laatst nog 11/22/63 heb gekeken ;(
en wat zou de gok dan zijn.?
Huig
  vrijdag 7 oktober 2016 @ 10:15:37 #60
189978 controlaltdelete
Ik reageer niet op trollen
pi_165807812
The Mandela Effect is onzin, bedoelt als afleiding en wellicht om truthers belachelijk te maken net als flat earth. Het schijnt dat Fiona Broome de eerste was die ermee op de proppen kwam. Zoals haar achternaam doet vermoeden mevrouw haar specialisme zijn geesten en elfjes.

Faerie Magick

2010: Fiona Broome (that’s me) launched this website, using a new phrase, “the Mandela Effect,” to describe an emerging phenomenon.
Als je in discussie gaat met een trol, wint hij. Als je een trol beledigt, wint hij. Als je tekeer gaat tegen een trol, wint hij. Het enige waar trollen niet tegen kunnen, is te worden genegeerd.
pi_165808740
_O-
pi_165809057
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 oktober 2016 10:15 schreef controlaltdelete het volgende:
The Mandela Effect is onzin, bedoelt als afleiding en wellicht om truthers belachelijk te maken net als flat earth. Het schijnt dat Fiona Broome de eerste was die ermee op de proppen kwam. Zoals haar achternaam doet vermoeden mevrouw haar specialisme zijn geesten en elfjes.

Faerie Magick

2010: Fiona Broome (that’s me) launched this website, using a new phrase, “the Mandela Effect,” to describe an emerging phenomenon.
En optische illusions zijn ook onzin natuurlijk...

Het is duidelijk hoe makkelijk het brein om de tuin te leiden is. En al heel lang is bekend hoe slecht betrouwbaar ooggetuigenverklaringen zijn...
Iets wat BNW en TRU zich iets vaker zou kunnen realiseren... ;)
pi_165809232
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 oktober 2016 02:18 schreef Orwell het volgende:

[..]

en wat zou de gok dan zijn.?
666
Conscience do cost.
pi_165809407
Ja, komt door de paralelle universa he.
pi_165809525
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 oktober 2016 01:24 schreef Orwell het volgende:

[..]

klopt
maarrr.. wat nu als die grote groep héél groot is.
bijv:
ik en 80 % van de mensen die ik het gevraagd heb herinnert zich de JFK-shooting met 4 mensen in de limo. geen 6.
oordeel zelf:
https://www.google.nl/sea(...)LhoKHYWEAJ4Q_AUIBygC
Dan is het statistisch gezien nog logisch. Het zijn van die dingen die je gemakkelijk in je brein verkeerd vormgeeft. Zoals titels van films die je, als je snel leest anders leest dan ze werkelijk zijn (Interview with the Vampire is een goed voorbeeld). En bij de moord op JFK is het heel logisch dat mensen zich focussen op JFK en Jackie, en dan wel weten dat er een chauffeur in de auto zat, maar de gouverneur van Texas en zijn vrouw helemaal niet meer herinneren, omdat ze daar geen interesse in hebben gehad.
pi_165809550
Als nog meer plausibel dan de "(random terrorist attack/shooting) was a hoax" theorieën.
  vrijdag 7 oktober 2016 @ 12:38:05 #67
189978 controlaltdelete
Ik reageer niet op trollen
pi_165809885
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 oktober 2016 11:45 schreef nikao het volgende:

[..]

En optische illusions zijn ook onzin natuurlijk...

Het is duidelijk hoe makkelijk het brein om de tuin te leiden is. En al heel lang is bekend hoe slecht betrouwbaar ooggetuigenverklaringen zijn...
Iets wat BNW en TRU zich iets vaker zou kunnen realiseren... ;)
Nee hoor helemaal niet. Het brein is inderdaad om de tuin te leiden maar er wordt ook veel te veel van gemaakt en te ver doorgedreven of aandacht aan besteedt. Er zijn trouwens maar weinig mensen die dachten dat Nelson in de gevangenis zou zijn overleden trouwens, verder de rest is het niet meer dan een truckje van je brein. Ik denk wel dat er interesse is om dit te beïnvloeden. Mevrouw Bezem zal vast aardig cashen door haar ontdekking.
Als je in discussie gaat met een trol, wint hij. Als je een trol beledigt, wint hij. Als je tekeer gaat tegen een trol, wint hij. Het enige waar trollen niet tegen kunnen, is te worden genegeerd.
pi_165809920
Bugs Bunny in Disneyland

een onderzoek van herinnerings-onderzoekerin Elizabeth Loftus die een groep testpersonen die Disneyland bezocht hadden, ertoe aanzette hun herinneringen met het treffen van een verkleedde Bugs Bunny in Disneyland te herinneren.

Dr Donald M. Thomson,
werd gearresteerd in australie voor een verkrachting en in een line-up door het slachtoffer feilloos herkend als de dader....
gelukkig had Thomson een feilloos Alibi; gedurende verkrachting had hij opgetreden in een televisieshow waar hij verteld had over zn werk als expert in valse herinneringen, de vrouw erkende deze show kort voor de verkrachting bekeken te hebben en had zijn gezicht met dat van de dader verwisselt
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
pi_165809956
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 oktober 2016 12:41 schreef RM-rf het volgende:
Bugs Bunny in Disneyland

een onderzoek van herinnerings-onderzoekerin Elizabeth Loftus die een groep testpersonen die Disneyland bezocht hadden, ertoe aanzette hun herinneringen met het treffen van een verkleedde Bugs Bunny in Disneyland te herinneren.
_O-
pi_165809962
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 oktober 2016 12:38 schreef controlaltdelete het volgende:

[..]

Nee hoor helemaal niet. Het brein is inderdaad om de tuin te leiden maar er wordt ook veel te veel van gemaakt en te ver doorgedreven of aandacht aan besteedt. Er zijn trouwens maar weinig mensen die dachten dat Nelson in de gevangenis zou zijn overleden trouwens, verder de rest is het niet meer dan een truckje van je brein. Ik denk wel dat er interesse is om dit te beïnvloeden. Mevrouw Bezem zal vast aardig cashen door haar ontdekking.
Teveel van gemaakt?
Je kent de onderzoeken dat mensen niet eens merken dat degene met wie ze in gesprek zijn stiekem verwisselt wordt? Onderzoeken als het tellen van de passes in een basketbal wedstrijd waarmee mensen de gorilla die continu door het beeld loopt compleet over het hoofd zien?
False memories?
Zijn fascinerende onderzoeken om te lezen, en zeker heel relevant en significant voor veel zaken die in BNW en TRU besproken worden
pi_165809982
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
pi_165810136
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 oktober 2016 11:45 schreef nikao het volgende:

[..]

En optische illusions zijn ook onzin natuurlijk...

Het is duidelijk hoe makkelijk het brein om de tuin te leiden is. En al heel lang is bekend hoe slecht betrouwbaar ooggetuigenverklaringen zijn...
Iets wat BNW en TRU zich iets vaker zou kunnen realiseren... ;)
En al lang hoe slecht de acteerwerk is.
In the new 'reality' we will be living in,nothing will be real and everything will be true-David A.McGowan
Why do some people not credit the origin of the quotes they use under their posts?- Tingo
pi_165810157
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 oktober 2016 12:57 schreef Tingo het volgende:

[..]

En al lang hoe slecht de acteerwerk is.
:|W
pi_165810209
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 oktober 2016 13:00 schreef LXIV het volgende:

[..]

Wat denk je van de mogelijkheid dat het Derde Rijk erin geslaagd was om de wereld te veroveren? Zo veel heeft dat niet gescheeld. Misschien is het altijd al zo geweest, en heeft het CERN die mogelijkheid weggenomen met het terugschieten van een atomair deeltje.

Zie ook het butterfly-effect.
Ah ja... das natuurlijk veel aannemelijker dan een falend brein....

Voor de volledigheid; Dit effect heet Mondegreen
pi_165810340
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 oktober 2016 10:15 schreef controlaltdelete het volgende:
The Mandela Effect is onzin, bedoelt als afleiding en wellicht om truthers belachelijk te maken net als flat earth. Het schijnt dat Fiona Broome de eerste was die ermee op de proppen kwam. Zoals haar achternaam doet vermoeden mevrouw haar specialisme zijn geesten en elfjes.

Faerie Magick

2010: Fiona Broome (that’s me) launched this website, using a new phrase, “the Mandela Effect,” to describe an emerging phenomenon.
Good one. Ik denk dat 't ook BS is.
In the new 'reality' we will be living in,nothing will be real and everything will be true-David A.McGowan
Why do some people not credit the origin of the quotes they use under their posts?- Tingo
  vrijdag 7 oktober 2016 @ 14:30:49 #76
34614 jogy
Hersenflatulent
pi_165811594
Een beetje humor is geen probleem maar hou het binnen de perken graag.
Iedereen is de hoofdrolspeler van zijn eigen comedie.
'Goatboy is hurt by your indifference'
<a href="https://www.youtube.com/watch?v=M9srplWe_QQ" target="_blank" rel="nofollow">Vrijheid</a>
[b]Dean Radin presenteert: "Science and the taboo of psi"[/b]
pi_165821014
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 oktober 2016 01:24 schreef Orwell het volgende:

[..]

klopt
maarrr.. wat nu als die grote groep héél groot is.
bijv:
ik en 80 % van de mensen die ik het gevraagd heb herinnert zich de JFK-shooting met 4 mensen in de limo. geen 6.
oordeel zelf:
https://www.google.nl/sea(...)LhoKHYWEAJ4Q_AUIBygC
Er zijn reconstructies/reenactments gedaan.

http://www.criticalcommon(...)k-assassination/view

En reenactment fotos als echte beschouwd:
http://wafflesatnoon.com/kennedy-assassination-photo/

Ik weet niet precies waarom ze 'n reenactment moeten doen.
Misschien om de hele zaak nog meer verwarrende en ingewikkeld te maken.
En dan zo lang geleden, maar tis vaker gebeuren.

We have all believed the photos and stories at one time or another.
In the new 'reality' we will be living in,nothing will be real and everything will be true-David A.McGowan
Why do some people not credit the origin of the quotes they use under their posts?- Tingo
  Meest relativerende user 2022 vrijdag 7 oktober 2016 @ 22:19:06 #78
357044 Budapestenaar
pi_165821804
quote:
17s.gif Op woensdag 5 oktober 2016 10:32 schreef jogy het volgende:
Dus dat je morgen wakker wordt in een wereld waar Madonna niet overleden is.
Ik zou liever wakker worden in een wereld waar Michael Jackson wel overleden is. Sinds hij een duo vormt met zijn dochter Paris vind ik zijn muziek maar niks...
pi_165821972
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 oktober 2016 22:19 schreef Budapestenaar het volgende:

[..]

Ik zou liever wakker worden in een wereld waar Michael Jackson wel overleden is. Sinds hij een duo vormt met zijn dochter Paris vind ik zijn muziek maar niks...
Elvis,Bowie,Prince.
In the new 'reality' we will be living in,nothing will be real and everything will be true-David A.McGowan
Why do some people not credit the origin of the quotes they use under their posts?- Tingo
pi_165822155
quote:
17s.gif Op woensdag 5 oktober 2016 10:32 schreef jogy het volgende:
Dus dat je morgen wakker wordt in een wereld waar Madonna niet overleden is.
RIP Madonna.

  zaterdag 8 oktober 2016 @ 00:39:43 #81
34614 jogy
Hersenflatulent
pi_165825111
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 oktober 2016 22:19 schreef Budapestenaar het volgende:

[..]

Ik zou liever wakker worden in een wereld waar Michael Jackson wel overleden is. Sinds hij een duo vormt met zijn dochter Paris vind ik zijn muziek maar niks...
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 oktober 2016 22:30 schreef luxerobots het volgende:

[..]

RIP Madonna.

[ afbeelding ]
Ik was al bang dat die niet opgemerkt werd of nog erger dat Madonna echt dood was :@.
Iedereen is de hoofdrolspeler van zijn eigen comedie.
'Goatboy is hurt by your indifference'
<a href="https://www.youtube.com/watch?v=M9srplWe_QQ" target="_blank" rel="nofollow">Vrijheid</a>
[b]Dean Radin presenteert: "Science and the taboo of psi"[/b]
pi_165837357
Ik heb er nog eentje:



Ik zou zweren dat hij dus echt dat heeft gezegd, tot ik het betreffende fragment opzocht. Hij heeft dus helemaal nooit "Science" en "bitch" in dezelfde adem genoemd. Overigens denk ik niet dat dat iets te maken heeft met een ander parallel universum. :+
  maandag 10 oktober 2016 @ 23:57:55 #83
153313 Orwell
aka Huig Molenaar
pi_165887321
ok.
type in google: "openbaringen" of "openbaringen johannes" of "openbaringen 21" of "openbaringen betekenis"

google vult alles nettjes aan vanaf "openbaringen_......"

Echter: alle results spellen "Openbaring"

Sinds wanneer is het "Openbaring" ?!? en "Revelation"

wtf?
Huig
pi_165887485
quote:
0s.gif Op maandag 3 oktober 2016 19:16 schreef J0kkebr0k het volgende:
De naam van het effect stamt af van meerdere mensen die zich herinneren dat Nelson Mandela al in de jaren tachtig overleden zou zijn.
Wie zijn die mensen dan? Ik ken niemand die denkt dat die knaker toen al dood was hoor.
"The only sight worse than a sad dwarf is a very sad dwarf"
"Met dubbel s welteverstaan"
pi_165904831
quote:
7s.gif Op dinsdag 11 oktober 2016 00:17 schreef Geralt het volgende:

[..]

Wie zijn die mensen dan? Ik ken niemand die denkt dat die knaker toen al dood was hoor.
Ik ook niet, althans, ik heb er niemand ooit naar gevraagd. Wil dus niet zeggen dat ze er niet zijn. Gebruik je Google anders even. ;)

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 12-10-2016 00:21:52 ]
  woensdag 12 oktober 2016 @ 00:33:38 #86
47122 ATuin-hek
theguyver's sidekick!
pi_165904968
quote:
Beetje laat wellicht, maar ken je ook de stormtrooper die zijn kop stoot? Inclusief *klunk* geluid?
Egregious professor of Cruel and Unusual Geography
Onikaan ni ov dovah
pi_165915027
quote:
0s.gif Op woensdag 12 oktober 2016 00:33 schreef ATuin-hek het volgende:

[..]

Beetje laat wellicht, maar ken je ook de stormtrooper die zijn kop stoot? Inclusief *klunk* geluid?
quote:
14s.gif Op woensdag 5 oktober 2016 14:20 schreef J0kkebr0k het volgende:

[..]

Klopt. :D
pi_166065640
Zelfs The Angry Video Game Nerd is van mening dat het vroeger Berenstein was :P

Nieuwste video van AVGN gaat over alle Berenstein games.
You have to stop the Q-tip when there's resistance!
  woensdag 19 oktober 2016 @ 20:22:18 #89
243112 Roland_Deschain
The last surviving gunslinger
pi_166066157
Mensen met een slecht geheugen. :')
"Childe Roland to the Dark Tower Came"
"The world moved on"
pi_166066323
quote:
0s.gif Op woensdag 19 oktober 2016 20:22 schreef Roland_Deschain het volgende:
Mensen met een slecht geheugen. :')
Jup, maar dat maakt het juist een leuk onderwerp. ;)
Hoe mensen zo'n collectief geheugen kunnen hebben.
You have to stop the Q-tip when there's resistance!
pi_166125551
Berenstain is de naam van de schrijver. En het is altijd al berenstain geweest. Maar doordat men er weleens overheen las en Einstein als naam kende resulteerde het buiten de reeks om waarschijnlijk weleens in een foute uitspraak en typo zoals in het voorbeeld van de tv-gids. velen zeggen fountain blue ipv fountainbleau zelfs radiospotjes in het buitenland doen t verkeerd. Maar in marketing telt hetgeen wat in de volksmond werkt. Volgens mij waren er ook wat Engelse merken die vernederlandst werden in het verleden en vervolgens verkeerd gespeld in supermarkten. Daar is Berenstain niks bij. Dus dat hele Mandela effect is niets meer dan een individuele fout of verbastering. Iets wat vervolgens beter rolt dan de originele uitspraak en min of meer als alternatief wordt toegepast.

Buiten dat verbasteren kinderen een heleboel namen. En dan heb ik t nog niet eens over de schrijfwijze.

[ Bericht 11% gewijzigd door Beathoven op 22-10-2016 14:50:55 ]
pi_166139604
Wat ik eigenlijk best bizar vind is dat er mensen zijn die denken dat "ze" de realiteit veranderen via CERN en daarbij blijkbaar naampjes van tekenfilmpjes aanpassen of zelfs hele continenten verplaatsen.. :')
pi_166141344
quote:
0s.gif Op zondag 23 oktober 2016 01:31 schreef J0kkebr0k het volgende:
Wat ik eigenlijk best bizar vind is dat er mensen zijn die denken dat "ze" de realiteit veranderen via CERN en daarbij blijkbaar naampjes van tekenfilmpjes aanpassen of zelfs hele continenten verplaatsen..
Het Mandela-effect staat voor de debilisering van de samenleving.
pi_166151104
quote:
0s.gif Op zondag 23 oktober 2016 01:31 schreef J0kkebr0k het volgende:
Wat ik eigenlijk best bizar vind is dat er mensen zijn die denken dat "ze" de realiteit veranderen via CERN en daarbij blijkbaar naampjes van tekenfilmpjes aanpassen of zelfs hele continenten verplaatsen.. :')
Bijna net zo bizar als mensen die geloven dat er geen vliegtuigen in het WTC zijn gevlogen.
pi_166156016
quote:
0s.gif Op zondag 23 oktober 2016 18:15 schreef Scrummie het volgende:

[..]

Bijna net zo bizar als mensen die geloven dat er geen vliegtuigen in het WTC zijn gevlogen.
Oh, dus dat vind jij zelfs nog bizarder. :')
pi_166158669
quote:
0s.gif Op zondag 23 oktober 2016 18:15 schreef Scrummie het volgende:

[..]

Bijna net zo bizar als mensen die geloven dat er geen vliegtuigen in het WTC zijn gevlogen.
Vind dat toch een erg kleine stap vergeleken met het veranderen/manipuleren van een universum.
pi_166454375
Nog meer Mandela Madness. De gast in de video hieronder lijkt er heilig van overtuigd dat "ze"de bijbel veranderd hebben en dat de volgende passages het woord "leeuw" is vervangen door "wolf".

Jesaja 65: 25 De wolf en het lam zullen te zamen weiden, en de leeuw zal stro eten als een rund, en stof zal de spijze der slang zijn; zij zullen geen kwaad doen noch verderven op Mijn gansen heiligen berg, zegt...

Jesaja 11: 6 En de wolf zal met het lam verkeren, en de luipaard bij den geitenbok nederliggen; en het kalf, en de jonge leeuw, en het mestvee te zamen, en een klein jongske zal ze drijven.


En dit is een beetje de draai die bepaalde christenen aan die "verandering" geven.

quote:
It's been lion and the lamb and has been changed. I believe it is interesting "a wolf in sheeps clothing" has always been negative. I think it's a mocking in our face that there is a wolf leading the sheep now. The antichrist will try to rule and lead. Something has changed, very big. Lots of scriptures have been changed. Two men in a bed now. My heart is broken over it. This IS our reality, that we have experienced some quantum change in our world. Those dodo s are messing with things they don't understand being lead by the army of darkness.


[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 06-11-2016 15:47:58 ]
  zondag 6 november 2016 @ 16:24:21 #98
61646 Copycat
I am a trigger hippie
pi_166455250
http://www.andrewcorbett.net/articles/lion-lamb/

Wel een interessant stuk daarover.
Curiosity cultured the cat
Hoge dames vangen veel wind
Whadda ya hear! Whadda ya say!
What is any ocean but a multitude of drops?
pi_166455982
quote:
14s.gif Op zondag 6 november 2016 16:24 schreef Copycat het volgende:
http://www.andrewcorbett.net/articles/lion-lamb/

Wel een interessant stuk daarover.
Zeker als je dan vervolgens dit weer leest ja.

quote:
I've been reading the King James version for 19 years now; I won't call myself an expert, but I will say there isn't a single word in the entire Bible I haven't read dozens of times. It was the Lion laying down with the Lamb, I will guarantee you with 1,000,000% certainty; there are major theological/metaphorical reasons why this was so, these animals weren't just selected randomly.

The wolf, meanwhile, is a symbol of the devil - "Beware of false prophets, who come to you in sheep's clothing but inwardly they are ravening wolves." Anyone who tells you differently is deceived.

In the book of Amos, chapter 8, we are told this would someday happen; a famine for hearing the words of the Lord is referenced, and it is said they will search from the north even to the east but they will not find it.

The implications of this are very serious; in Daniel we are told that the antichrist will change times and laws, and in 2nd Thessalonians chapter 2 Apostle Paul warns us that the coming of the antichrist will be accompanied by all power, signs and lying wonders, and that God Himself will actually send strong delusion on those who don't have the love of the truth, so that they will believe the lie and be damned.

These are nothing less than signs of the end times; this is the end of the world - the great signs in the Heavens spoken of by the Apostle John in Revelation chapter 12 will come to pass 10 months from now, on Sept 23, 2017 in the constellations Virgo and Ophiuchus. And that's why Ophiuchus is all the sudden a zodiac sign, too.

It's incredibly important that in these final moments, those who have eyes to see what is happening repent and put their faith in Jesus Christ; His return is nigh at hand, we have entered tribulation already and the US in prophecy is predicted to be destroyed utterly. We all need to seek Christ and His Kingdom with all our hearts, the clock is about to run out and the buzzer is about to sound - the game is over, last chance to join the winning team. I pray these words will reach the hearts of those meant to see them, in Jesus name, Amen
quote:
I'm not setting a date; you can verify it for yourself using stellarium or any other astronomy program. On Sept 23 2017, the moon will be under Virgo's feet, she will be clothed with the sun, and the 9 stars of Leo plus an alignment of Mars, Venus and Mercury will be above her head, making a crown of 12 stars.

Jupiter will be in her womb for 9 months, due to retrograde motion. Ophiuchus, the serpent, will be under her feet, waiting to devour her child - there are 6 stars that make up the body of the man holding the snake, plus Staurn will make 7, there are the 7 heads - and Jupiter, instead of continuing on along the ecliptic towards Ophiuchus' mouth, will go backwards into

Leo instead. This alignment is so rare it hasn't happened for almost 7,000 years and won't happen again for another 7,000 afterwards. I'm not claiming Jesus will return on that date, no man knows the day or hour of His return. But I tell you truly, the great signs in the Heavens that John saw will occur that day; the very next lines state that the dragon will be wroth, and go to make war against the woman and her seed, who keep the commandments of God and have the testimony of Jesus Christ - the Jews and the Christians, in other words.

What I believe personally is that this sign will signal the beginning of worldwide persecution like what we're seeing Isis do in the Middle East. I encourage you to check out what I said - don't just believe me, but don't write it off without investigating either, it's very important.
quote:
Jupiter will literally sit in Virgo's "womb" for a full human gestation period - if you google "Virgo Alignment" you'll come up with a lot of links; you can also download stellarium - it's free - and verify it all for yourself; happy hunting! Prepare to have your mind blown : )
Iemand met kennis van astronomie die dit laatste zou kunnen beamen?

Maar dit laatste is trouwens toch spannender. :P

[ Bericht 13% gewijzigd door #ANONIEM op 06-11-2016 17:15:24 ]
  maandag 7 november 2016 @ 20:44:00 #100
153313 Orwell
aka Huig Molenaar
pi_166485342
deze is freaky:

shawshank redemption:

muisje veranderd in vogeltje:

wtf
Huig
  maandag 7 november 2016 @ 20:48:56 #101
61646 Copycat
I am a trigger hippie
pi_166485573
Muisje was The Green Mile.
Curiosity cultured the cat
Hoge dames vangen veel wind
Whadda ya hear! Whadda ya say!
What is any ocean but a multitude of drops?
  maandag 7 november 2016 @ 22:52:59 #102
293036 DeMolay
Asmodeus & Me
pi_166489978
nee de "dooddoeners"


maar gaat uw gang :)
TTT [img]http://symboldictionary.net/library/graphics/symbols/tripletau.jpg[/img]
Δημοσθένης
http://www.youtube.com/watch?v=18FgnFVm5k0&fmt=37&hd=1&autoplay=1
pi_166490128
quote:
0s.gif Op maandag 7 november 2016 20:44 schreef Orwell het volgende:
deze is freaky:

shawshank redemption:

muisje veranderd in vogeltje:

wtf
Hahaha... :')

Een zwarte kraai was het altijd al. Hier wordt verward met The Green Mile.

[ Bericht 3% gewijzigd door #ANONIEM op 07-11-2016 22:59:18 ]
  maandag 7 november 2016 @ 22:58:37 #104
243112 Roland_Deschain
The last surviving gunslinger
pi_166490152
Dooddoeners?

Sommige mensen hebben gewoon een beroerd geheugen.

"Het Mandela effect" :')
"Childe Roland to the Dark Tower Came"
"The world moved on"
pi_166490221
quote:
0s.gif Op maandag 7 november 2016 22:58 schreef Roland_Deschain het volgende:
Dooddoeners?

Sommige mensen hebben gewoon een beroerd geheugen.

"Het Mandela effect" :')
Moet het trouwens niet "Het Mandala effect" zijn, want ik kan mij herinneren dat het altijd Nelson Mandala was?
  maandag 7 november 2016 @ 23:08:57 #106
61646 Copycat
I am a trigger hippie
pi_166490425
quote:
0s.gif Op maandag 7 november 2016 22:52 schreef DeMolay het volgende:
nee de "dooddoeners"

maar gaat uw gang :)
The Green Mile:



Shawshank Redemption:

Curiosity cultured the cat
Hoge dames vangen veel wind
Whadda ya hear! Whadda ya say!
What is any ocean but a multitude of drops?
  woensdag 9 november 2016 @ 13:33:18 #107
153313 Orwell
aka Huig Molenaar
pi_166534806
quote:
12s.gif Op maandag 7 november 2016 20:48 schreef Copycat het volgende:
Muisje was The Green Mile.
oh ja... :%
Huig
  zaterdag 12 november 2016 @ 21:57:40 #109
153313 Orwell
aka Huig Molenaar
pi_166613657
Huig
  zaterdag 12 november 2016 @ 23:28:22 #110
293036 DeMolay
Asmodeus & Me
pi_166615450
Maar waarom was Nelson dan op robbeneiland.....pre....
TTT [img]http://symboldictionary.net/library/graphics/symbols/tripletau.jpg[/img]
Δημοσθένης
http://www.youtube.com/watch?v=18FgnFVm5k0&fmt=37&hd=1&autoplay=1
pi_166615851
quote:
0s.gif Op woensdag 9 november 2016 13:33 schreef Orwell het volgende:

[..]

oh ja... :%
Precies.

Dat jij iets niet goed onthouden hebt is niet een teken van enig effect in de realiteit. Dat is gewoon een voorkeur voor het beschuldigen van externe factoren boven het ontkennen dat je zelf je flaws hebt en jouw perceptie op de wereld bijna nooit de enige juiste is.

De meeste diehards op BNW lijden aan dit Mandela effect. En het past prima in een tijd van weinig kennis vergaren en gebrek aan factchecking.
pi_166616121
quote:
1s.gif Op zaterdag 12 november 2016 23:49 schreef Beathoven het volgende:

[..]

Precies.

Dat jij iets niet goed onthouden hebt is niet een teken van enig effect in de realiteit. Dat is gewoon een voorkeur voor het beschuldigen van externe factoren boven het ontkennen dat je zelf je flaws hebt en jouw perceptie op de wereld bijna nooit de enige juiste is.

De meeste diehards op BNW lijden aan dit Mandela effect. En het past prima in een tijd van weinig kennis vergaren en gebrek aan factchecking.
Aardig met je eens hoor, maar het Mandela effect gaat net ff wat verder dan als individu gewoon iets niet goed onthouden hebben. Het gaat in veel gevallen om grote aantallen mensen die collectief iets verkeerd onthouden hebben, dat maakt het een "bijzonder" fenomeen. Niet dat er iets van een complot achter zit, nee... dat lijkt me niet. Maar dat grote groepen mensen dezelfde geheugenfout lijken te hebben, is best een apart verschijnsel. Wel gewoon een natuurlijk verschijnsel imho.

En verder zijn jouw facts natuurlijk niet altijd de facts van anderen. Het is maar welke bronnen je voor betrouwbaar aanneemt.
pi_166617999
quote:
0s.gif Op zondag 13 november 2016 00:04 schreef J0kkebr0k het volgende:

[..]

Aardig met je eens hoor, maar het Mandela effect gaat net ff wat verder dan als individu gewoon iets niet goed onthouden hebben. Het gaat in veel gevallen om grote aantallen mensen die collectief iets verkeerd onthouden hebben, dat maakt het een "bijzonder" fenomeen. Niet dat er iets van een complot achter zit, nee... dat lijkt me niet. Maar dat grote groepen mensen dezelfde geheugenfout lijken te hebben, is best een apart verschijnsel. Wel gewoon een natuurlijk verschijnsel imho.
Exact. Maar om het nu onder de huidige noemer en omschrijving te blijven plaatsen gaat me wat ver. Zie deze mixup van twee films. Dat is geen glitch effect. Niemand die dat doorelkaar haalde. Tenzij iemand een voorbeeld online gooit en mensen gaan geloven dat ze dit ook geloven. Je kunt iemand laten geloven dat ze iets altijd geloofden, zo heb ik ooit eens iemand doen geloven dat ik nog geld van m kreeg (daarna eerlijk verteld dat het niet zo was) en daar zal wel een naam voor bestaan, een effect dat de lading iets beter dekt. De filmkenner en mensen die goed opletten halen films niet doorelkaar. Als er een glitch is zit het bij de ontvanger en dit soort "mandela effect" voorbeelden voegen opzichzelf veel mensen toe die ineens "oh ja" denken.

'The Berenstain bears' is het bekendste voorbeeld en de sterkste troef. Maar ja, de gemiddelde voorleesvader of moeder kende einstein die immens populair was in die tijd en dus werd de ai combinatie ook maar als ei uitgesproken. Amerikanen zijn niet zo lekker met bepaalde namen en maken er een rommeltje van.

Het is toch een beetje zoals we vroeger Engelse en Franse merken vernederlandsten. Dat je ergens tijdens je taallessen besefte dat bepaalde woorden verkeerd worden uitgesproken en er collectief maar een loopje wordt genomen met taal door generaties voor ons die alleen Nederlands beheersten.

Zo zijn er veel Latijns-Amerikaanse landen Fontainebleau consequent als Fontaine blue presenteren, zelfs op de radio in officiele spots. En dat blijft natuurlijk hangen. De jeugd leest eau dan als u en zo ontstaat zoiets. Dat gaat ook een Berenstain worden als men het Engels ontwikkeld en ontdekt dat blue anders wordt geschreven.

Ps De Gipsy kings zongen pinto di blu(e) in Volare omdat pinto di azul niet lekker liep. Het is een spaans-engelse ratjetoe. En wie zijn er populair in die landen.. juist. Dus blu is een woord geworden.

Als we er nu gewoon eens collectief van uitgaan dat we beinvloed worden en gegevens niet perfect intepreteren met onze hersenen en computers dat beter kunnen. En gewoon accepteren dat we zelfs via een domino-effect ook weleens collectieve fouten maken dan zijn we al een heel stuk verder als mensheid. Maar zolang er mensen zijn die Trump als redder van de wereld zien en "glitches in the matrix" de schuld geven van iets dat door de culturele molen gaat dan hebben we nog wel even te gaan.

quote:
En verder zijn jouw facts natuurlijk niet altijd de facts van anderen. Het is maar welke bronnen je voor betrouwbaar aanneemt.
Goed afgewogen en wetenschappelijk benaderd zijn feiten natuurlijk feiten. Soms worden betwistbare onderwerpen als feit gepresenteerd. Helemaal hier in de publieke internetkroeg en op het fuck forum natuurlijk.

Hier en in het dagelijkse leven moet je woorden als theorie en feit vaak maar met een korreltje zout nemen.

[ Bericht 1% gewijzigd door Beathoven op 13-11-2016 03:03:03 ]
  zondag 13 november 2016 @ 08:55:04 #115
61646 Copycat
I am a trigger hippie
pi_166620031
De Gipsy Kings zongen Nel blu dipinto di blu vooral omdat dat zo geschreven was door Franco Migliacci en Domenico Modugno en door de laatste ook zodanig vertolkt tijdens het Eurovisie Songfestival van 1958.
Curiosity cultured the cat
Hoge dames vangen veel wind
Whadda ya hear! Whadda ya say!
What is any ocean but a multitude of drops?
  zondag 13 november 2016 @ 09:00:07 #116
61646 Copycat
I am a trigger hippie
pi_166620078
Oh en van het Grease Lightning-voorbeeld herinner ik me het laatste woord niet anders dan Ultramatic. Maar ik was toentertijd ook heel verliefd op John Travolta en draaide de elpee grijs.
Curiosity cultured the cat
Hoge dames vangen veel wind
Whadda ya hear! Whadda ya say!
What is any ocean but a multitude of drops?
  zondag 13 november 2016 @ 12:31:54 #117
153313 Orwell
aka Huig Molenaar
pi_166622664
quote:
17s.gif Op zondag 13 november 2016 09:00 schreef Copycat het volgende:
Oh en van het Grease Lightning-voorbeeld herinner ik me het laatste woord niet anders dan Ultramatic. Maar ik was toentertijd ook heel verliefd op John Travolta en draaide de elpee grijs.
dan heb jij een ander album grijs gedraaid dan dit album:
21:10
Huig
  zondag 13 november 2016 @ 13:57:55 #118
153313 Orwell
aka Huig Molenaar
pi_166624189
quote:
0s.gif Op woensdag 5 oktober 2016 14:09 schreef JimmyDean het volgende:

[..]

Dus? Alles is fout en de replica in het museum is als enige goed?

[..]

Onjuist, het is een slechte foto die slechts een deel van de auto toont.

[..]

Nee, de reconstructie was met een limo met 6.

[/quote]

14:22
4 seater

[ Bericht 0% gewijzigd door Orwell op 13-11-2016 23:07:12 ]
Huig
pi_166625152
quote:
1s.gif Op zondag 13 november 2016 02:00 schreef Beathoven het volgende:

[..]

Exact. Maar om het nu onder de huidige noemer en omschrijving te blijven plaatsen gaat me wat ver. Zie deze mixup van twee films. Dat is geen glitch effect. Niemand die dat doorelkaar haalde. Tenzij iemand een voorbeeld online gooit en mensen gaan geloven dat ze dit ook geloven. Je kunt iemand laten geloven dat ze iets altijd geloofden, zo heb ik ooit eens iemand doen geloven dat ik nog geld van m kreeg (daarna eerlijk verteld dat het niet zo was) en daar zal wel een naam voor bestaan, een effect dat de lading iets beter dekt. De filmkenner en mensen die goed opletten halen films niet doorelkaar. Als er een glitch is zit het bij de ontvanger en dit soort "mandela effect" voorbeelden voegen opzichzelf veel mensen toe die ineens "oh ja" denken.

'The Berenstain bears' is het bekendste voorbeeld en de sterkste troef. Maar ja, de gemiddelde voorleesvader of moeder kende einstein die immens populair was in die tijd en dus werd de ai combinatie ook maar als ei uitgesproken. Amerikanen zijn niet zo lekker met bepaalde namen en maken er een rommeltje van.

Het is toch een beetje zoals we vroeger Engelse en Franse merken vernederlandsten. Dat je ergens tijdens je taallessen besefte dat bepaalde woorden verkeerd worden uitgesproken en er collectief maar een loopje wordt genomen met taal door generaties voor ons die alleen Nederlands beheersten.

Zo zijn er veel Latijns-Amerikaanse landen Fontainebleau consequent als Fontaine blue presenteren, zelfs op de radio in officiele spots. En dat blijft natuurlijk hangen. De jeugd leest eau dan als u en zo ontstaat zoiets. Dat gaat ook een Berenstain worden als men het Engels ontwikkeld en ontdekt dat blue anders wordt geschreven.

Ps De Gipsy kings zongen pinto di blu(e) in Volare omdat pinto di azul niet lekker liep. Het is een spaans-engelse ratjetoe. En wie zijn er populair in die landen.. juist. Dus blu is een woord geworden.

Als we er nu gewoon eens collectief van uitgaan dat we beinvloed worden en gegevens niet perfect intepreteren met onze hersenen en computers dat beter kunnen. En gewoon accepteren dat we zelfs via een domino-effect ook weleens collectieve fouten maken dan zijn we al een heel stuk verder als mensheid. Maar zolang er mensen zijn die Trump als redder van de wereld zien en "glitches in the matrix" de schuld geven van iets dat door de culturele molen gaat dan hebben we nog wel even te gaan.

[..]

Goed afgewogen en wetenschappelijk benaderd zijn feiten natuurlijk feiten. Soms worden betwistbare onderwerpen als feit gepresenteerd. Helemaal hier in de publieke internetkroeg en op het fuck forum natuurlijk.

Hier en in het dagelijkse leven moet je woorden als theorie en feit vaak maar met een korreltje zout nemen.
Goede post.
quote:
17s.gif Op zondag 13 november 2016 09:00 schreef Copycat het volgende:
Oh en van het Grease Lightning-voorbeeld herinner ik me het laatste woord niet anders dan Ultramatic. Maar ik was toentertijd ook heel verliefd op John Travolta en draaide de elpee grijs.
Heb jij geen Mandela-effect voorbeelden waarvan je zelf altijd dacht dat het A. was, maar het toch B. blijkt te zijn? Ik had het heel sterk met Interview With The Vampire. Verder met die beroemde Forrest Gump uitspraak, maar dat was het dan ook wel zo'n beetje.

Geen Mandela die in de jaren 80 al zou zijn overleden, geen continenten die verplaatst zijn, geen laars van Italië die veranderd zou zijn, et cetera.
pi_166633000
quote:
14s.gif Op zondag 13 november 2016 14:54 schreef J0kkebr0k het volgende:

[..]

Goede post.

[..]

Heb jij geen Mandela-effect voorbeelden waarvan je zelf altijd dacht dat het A. was, maar het toch B. blijkt te zijn? Ik had het heel sterk met Interview With The Vampire. Verder met die beroemde Forrest Gump uitspraak, maar dat was het dan ook wel zo'n beetje.

Geen Mandela die in de jaren 80 al zou zijn overleden, geen continenten die verplaatst zijn, geen laars van Italië die veranderd zou zijn, et cetera.
Niet dat ik weet, ik volg ook al wat jaren Cracked.com. En daar staan weleens soortgelijke leuke populair wetenschappelijke stukjes op, die ook naar de wortel gaan. Alleen is er pas recent een labeltje opgeplakt.

P.s. Australië verplaatst een paar cm per jaar (en is een afgebroken stuk land van Antarctica) Dit geeft problemen met GPS. Maar op de kaart is dat nooit waarneembaar geweest.

Misschien kan deze erbij.. eentje van "eigen" bodem (omdat de vergissing met name in Nederland wordt gemaakt)

"Door het overlijden van inspecteur Derrick, Horst Tappert in real life, kwam de quote 'Harry, hol man die wagen!?' weer in het nieuws. Deze legendarische vraag is al jaren toegeschreven aan de serie waarin Tappert furore maakte. Maar Derrick heeft deze vijf woorden nooit uitgesproken. De enige juiste overeenkomst is dat hij wel uit de Duitse krimi komt, namelijk uit de serie 'Der kommisar".

Waarom is deze zin aan Derrick blijven hangen? Omdat er maar een bekende Duitse krimi is? Alle Duitse inspecteurs zien er uit als een grijzende Lee Towers, gekleed in een trenchcoat Beenhakker stijl.( Even tussen door. Lee, heb jij al een nieuwe bril? Alleen dit jaar wordt ie nog vergoed! )Terug naar Derrick."


Toch heeft Derrick wel iets gezegd wat er op lijkt :)



[ Bericht 3% gewijzigd door Beathoven op 13-11-2016 19:10:58 ]
  zondag 13 november 2016 @ 21:08:27 #121
153313 Orwell
aka Huig Molenaar
pi_166638179
de klapper van de week:

Rodin's Denker
met z'n vuist tegen z'n voorhoofd...
heeft nooit bestaan.

De denker heeft tegenwoordig z'n hand tegen zijn kin, mond.
say what?!

ijzersterk 'residu' vanaf 2:58
Huig
  zondag 13 november 2016 @ 21:37:00 #122
153313 Orwell
aka Huig Molenaar
pi_166639094
met stip: het Ford logo.

zo herinneren velen zich het Ford logo:
http://files.abovetopsecret.com/files/img/kp57c05714.jpg

zo 'is' het al sinds 1912
http://static.neatorama.com/images/2008-02/car-logo-ford.gif

wadd up met dat rare krulletje bij de F ? het lijkt wel een soort scandinavisch / kelties merk voor een een of ander visverwerking-product of zo.


veel interessante comments

"Yes. That is it. Ford's Garage is a restaurant in Ford's town in FL. It also carries that old logo" (klopt)

"Great Find... That's the one I remember it's nice to see that. Thank you, I worked at several new car Ford dealerships in my life & I know what I looked at for many years. And have owned several. So no one can tell me I misrememered my whole life..."

Ford dealer confused:
Huig
pi_166640195
quote:
0s.gif Op zondag 13 november 2016 21:37 schreef Orwell het volgende:
met stip: het Ford logo.

zo herinneren velen zich het Ford logo:
http://files.abovetopsecret.com/files/img/kp57c05714.jpg

zo 'is' het al sinds 1912
http://static.neatorama.com/images/2008-02/car-logo-ford.gif

wadd up met dat rare krulletje bij de F ? het lijkt wel een soort scandinavisch / kelties merk voor een een of ander visverwerking-product of zo.


veel interessante comments

"Yes. That is it. Ford's Garage is a restaurant in Ford's town in FL. It also carries that old logo" (klopt)

"Great Find... That's the one I remember it's nice to see that. Thank you, I worked at several new car Ford dealerships in my life & I know what I looked at for many years. And have owned several. So no one can tell me I misrememered my whole life..."

Ford dealer confused:
Eerste linkje geeft: Forbidden.

Verder staat dat krulletje er volgens mij altijd al in. Voor mij geen vreemd iets dit. :)

[ Bericht 3% gewijzigd door #ANONIEM op 13-11-2016 22:19:41 ]
  zondag 13 november 2016 @ 23:08:38 #124
153313 Orwell
aka Huig Molenaar
pi_166641356
Rodin's De Denker ook niks mis mee..?
Huig
pi_166641773
Mandela effect heeft een deel van waarheid. Dimensies zijn er sowieso, zoals budha dat omschrijft. Nou ja in zoiets geloof ik wel maar:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ik hoop niet dat dit off-topic is.
pi_166641855
quote:
0s.gif Op zondag 13 november 2016 22:18 schreef J0kkebr0k het volgende:

[..]

Eerste linkje geeft: Forbidden.

Verder staat dat krulletje er volgens mij altijd al in. Voor mij geen vreemd iets dit. :)
Klopt, dat Ford logo is één van de weinige nog overgebleven gekalligrafeerde logos. Net als het Coca Cola logo en dat krulletje zit er altijd al in. En net als met de denker en berenstain gooi ik het op details.

Misschien trap ik een open deur in maar alleen kunstliefhebbers en grafisch ontwerpers kijken naar details. Geef mensen een folder en mensen kijken naar de auto, niet naar het logo. En idem met een auto. Maar als ontwerper weet je dit. Ook met de denker.. idem, iedereen die denkt dat hij een verslagen pose aanneemt kent het beeld gewoon niet goed en heeft het op z'n best misschien eens snel met een 'mkay' bekeken. Hier verward men waarschijnlijk de denker met bepaalde poses in magazines.



Wat het ford logo betreft. Iemand beweerde het ingebeelde logo zonder krul te hebben gevonden in india. Maar dat was een handgeschilderd logo op een bus. En daar heeft iemand het uit z'n hoofd gedaan. En tja, dan mis je dat kleine krulletje 99,9/100 keer. Het ingebeelde logo mist simpelweg de verfijning. The devil is in details en details vaak het karakter.

Een leuke oefening voor mensen die met 3D programma's in de weer zijn. Probeer maar eens iets te modelleren uit je hoofd. Zelfs iets "eenvoudigs" als een slaapkamer gaat fout als je het uit je hoofd doet. Je zult er iets van resultaat mee krijgen, maar het eerste dat je zult opmerken is dat het niet helemaal ok is en de volgende vraag is waarom de pros het wel goed hebben. Daarom wordt geadviseerd om alles na te meten. Van de kilometers, tot de meter en de mm nauwkeurig. Pas dan kun je fotorealistische werken nastreven. En met logo maakt een klein beetje meer of minder ruimte vaak al een verschil tussen of iets stabiel of instabiel aanvoelt.

[ Bericht 1% gewijzigd door Beathoven op 14-11-2016 00:00:39 ]
  Moderator zondag 13 november 2016 @ 23:41:25 #127
249559 crew  Lavenderr
pi_166641859
quote:
0s.gif Op zondag 13 november 2016 23:36 schreef 6star6lord6 het volgende:
Mandela effect heeft een deel van waarheid. Dimensies zijn er sowieso, zoals budha dat omschrijft. Nou ja in zoiets geloof ik wel maar:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ik hoop niet dat dit off-topic is.
Je bedoelt een deja vu?
pi_166641938
quote:
1s.gif Op zondag 13 november 2016 23:41 schreef Lavenderr het volgende:

[..]

Je bedoelt een deja vu?
Oh ja dat zou ik kunnen bedoelen.
Heeft dat ook te maken met Mandela effect?
  Moderator zondag 13 november 2016 @ 23:55:51 #129
249559 crew  Lavenderr
pi_166642082
quote:
1s.gif Op zondag 13 november 2016 23:47 schreef 6star6lord6 het volgende:

[..]

Oh ja dat zou ik kunnen bedoelen.
Heeft dat ook te maken met Mandela effect?
Dat denk ik niet maar weet het niet zeker. Misschien hebben de andere deelnemers aan deze discussie daar een antwoord op.
pi_166642180
Een deja vu komt door een kleine 'storing' in de hersenen waardoor je denkt dat je iets al eerder gezien hebt.. kortom, de hersenen registreren de tijd tussen het nu en verleden niet echt goed. Gebeurt meestal wanneer je een beetje vermoeid bent en kan geen kwaad.
pi_166642251
quote:
0s.gif Op maandag 14 november 2016 00:04 schreef Triarius het volgende:
Een deja vu komt door een kleine 'storing' in de hersenen waardoor je denkt dat je iets al eerder gezien hebt.. kortom, de hersenen registreren de tijd tussen het nu en verleden niet echt goed. Gebeurt meestal wanneer je een beetje vermoeid bent en kan geen kwaad.
Zoals je het nu schetst bedoel ik het niet.
1. Krijg eerst een soort beeld, dat je niet goed kan onthouden. Want niet relevant
2. Paar maanden/weken veder je ziet het beeld in het echt, een soort opheldering van 1

Het is niet zo dat je het op dat ene moment het voelt. Zoals jij beschrijft. (Als nog lijkt dit natuurlijk vaag etc)

Maar is dit dan deja vu?
En heeft dit te maken met Mandela effect?
pi_166642282
quote:
1s.gif Op maandag 14 november 2016 00:11 schreef 6star6lord6 het volgende:

[..]

Zoals je het nu schetst bedoel ik het niet.
1. Krijg eerst een soort beeld, dat je niet goed kan onthouden. Want niet relevant
2. Paar maanden/weken veder je ziet het beeld in het echt, een soort opheldering van 1

Het is niet zo dat je het op dat ene moment het voelt. Zoals jij beschrijft. (Als nog lijkt dit natuurlijk vaag etc)

Maar is dit dan deja vu?
En heeft dit te maken met Mandela effect?
Geen deja vu iig. Wat het dan wel is? :?

Wat 't Mandela Effect inhoud staat in de OP.
pi_166642315
quote:
1s.gif Op maandag 14 november 2016 00:14 schreef J0kkebr0k het volgende:

[..]

Geen deja vu iig. Wat het dan wel is? :?

Wat 't Mandela Effect inhoud staat in de OP.
Ja in de op staat dat het een parallel universum is. Zou zoiets dan wat ik beschrijf ook een Mandela effect zijn maar dan in de toekomst/droom.

Ook zou dejavu een omgekeerd Mandela effect zijn.

Ik kan er natuurlijk volledig mis zitten. :P
pi_166642332
quote:
1s.gif Op maandag 14 november 2016 00:11 schreef 6star6lord6 het volgende:

[..]

Zoals je het nu schetst bedoel ik het niet.
1. Krijg eerst een soort beeld, dat je niet goed kan onthouden. Want niet relevant
2. Paar maanden/weken veder je ziet het beeld in het echt, een soort opheldering van 1

Het is niet zo dat je het op dat ene moment het voelt. Zoals jij beschrijft. (Als nog lijkt dit natuurlijk vaag etc)

Maar is dit dan deja vu?
En heeft dit te maken met Mandela effect?
Hmm.. denk dat dat geen deja vu is. Een deja vu ervaar je op het moment zelf... zoals je bijvorbeeld op een plek loopt waar je nooit eerder geweest bent maar het je toch ineens bekend voorkomt. Althans, het lijkt of je er eerder geweest bent, maar is dus niet zo door de kleine 'storing'.

Als je daadwerkelijk een paar weken van tevoren een beeld doorkrijgt wat je later echt ziet zou het wel een soort van visioen kunnen zijn.
  maandag 14 november 2016 @ 00:34:17 #135
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_166642440
quote:
1s.gif Op maandag 14 november 2016 00:11 schreef 6star6lord6 het volgende:

[..]

Zoals je het nu schetst bedoel ik het niet.
1. Krijg eerst een soort beeld, dat je niet goed kan onthouden. Want niet relevant
2. Paar maanden/weken veder je ziet het beeld in het echt, een soort opheldering van 1

Het is niet zo dat je het op dat ene moment het voelt. Zoals jij beschrijft. (Als nog lijkt dit natuurlijk vaag etc)

Maar is dit dan deja vu?
En heeft dit te maken met Mandela effect?
Als je bij punt 1 het niet (goed) kunt onthouden, hoe weet je dan bij punt 2 dat je het eerder zag? Punt 2 kan alleen als de herinnering van punt 1 is opgeschreven, met details die de ervaring/het beeld uniek maken. Zo niet, dan is het een soort deja-vu, een valse herinnering.

Ik vermoed dat het wel aan het Mandela-effect is gerelateerd.
  maandag 14 november 2016 @ 00:48:31 #136
387433 Gorraay
hi-de-hi! ho-de-ho!
pi_166642536
Het idee van een zich voortdurend vertakkende wereld (in wereld A geeft je X om 3 uur een hand; in wereld B vermoordt hij je; in wereld C vermoord jij hem, enz. enz.) komt voor het eerst voor in een verhaal van Borges, De tuin van de splitsende paden, verschenen in 1941. Borges was de natuurkundigen voor, want de many-worlds interpretatie van de quantummechanica van Everett is in 1957 gepubliceerd. Het idee dat werelden soms door elkaar lopen komt in het verhaal ook voor.
Hier een link naar een plaatje waarop je ziet hoe Schrödingers kat in één wereld dood is en in een parallelle wereld nog leeft.
[/wijsneusmodus uit] :)
Aldoor dat metalen ruischen van de metalen stralende zee ...
pi_166642537
quote:
1s.gif Op maandag 14 november 2016 00:34 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Als je bij punt 1 het niet (goed) kunt onthouden, hoe weet je dan bij punt 2 dat je het eerder zag? Punt 2 kan alleen als de herinnering van punt 1 is opgeschreven, met details die de ervaring/het beeld uniek maken. Zo niet, dan is het een soort deja-vu, een valse herinnering.

Ik vermoed dat het wel aan het Mandela-effect is gerelateerd.
Omdat je het niet relevant vind onthoudt je het niet goed, ook zie je het beeld super snel.

Nadat het moment kom je erachter dat je het toen gezien had in je flits/droom.

En nog een vraag.
Bedoelen jullie met parrale universum dat wij in een derde/vierde dimensie zitten en dat het parrale universum in het vijfde?
Als dat zo is zou je met budisme of mediteren naar het parrale universum kunne verplaatsen, geestelijk. (Als je dat überhaupt naar een andere dimensie kan verplaatsen)
  maandag 14 november 2016 @ 01:07:02 #138
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_166642671
quote:
1s.gif Op maandag 14 november 2016 00:48 schreef 6star6lord6 het volgende:

[..]

Omdat je het niet relevant vind onthoudt je het niet goed, ook zie je het beeld super snel.

Nadat het moment kom je erachter dat je het toen gezien had in je flits/droom.
Het is niet "kom je erachter dat", op dat moment wordt de herinnering "gemaakt", compleet met het gevoel van herinnering aan een eerder moment (hé, dat heb ik eerder gezien = deja-vu), terwijl je het nooit eerder hebt gezien, ook niet in een flits.

Als visioenen wordt dit pas interessant als je tussen de vermeende "flits" en het gevoel van herinnering al had vastgelegd wat je in de flits zag. Maar dat heb je niet, want je was het "vergeten" - in werkelijkheid is het er nooit geweest.
pi_166642913


Het bewijs dat de denker altijd al z'n vuist aan het kin had. Want deze pose matcht het onderwerp niet. Het is eerder iemand met zware migraine. Ik zit nooit in deze positie te denken, maar iedereen zit er weleens zo bij als Rodin het vorm gaf. En als het beeld in de positie zit van het beeld van rodin, dan heeft ie een behoorlijk lange arm nodig.

Ik bedenk me trouwens net dat men het weleens door de war kan halen met een ander icoon. Dat kan b.v. een logo van een filmproductiebedrijf zijn, of die van een spelletjesfabrikant.. maar goed, dat is een andere bladzijde.
pi_166642922
Nog zo'n culturele vergissing

John Lennon & Yoko Ono – The location of 1969 “bed-in for peace.” (If you remember this, note the location before checking Wikipedia for the details.)

Amerikanen zitten er misschien naast, maar daar vergissen Nederlanders zich niet in.
  dinsdag 15 november 2016 @ 02:05:31 #141
153313 Orwell
aka Huig Molenaar
pi_166663299
quote:
0s.gif Op maandag 14 november 2016 02:21 schreef Beathoven het volgende:
[ afbeelding ]

Het bewijs dat de denker altijd al z'n vuist aan het kin had. Want deze pose matcht het onderwerp niet. Het is eerder iemand met zware migraine. Ik zit nooit in deze positie te denken, maar iedereen zit er weleens zo bij als Rodin het vorm gaf. En als het beeld in de positie zit van het beeld van rodin, dan heeft ie een behoorlijk lange arm nodig.

Ik bedenk me trouwens net dat men het weleens door de war kan halen met een ander icoon. Dat kan b.v. een logo van een filmproductiebedrijf zijn, of die van een spelletjesfabrikant.. maar goed, dat is een andere bladzijde.
vanavond klein onderzoekje gedaan op verjaardagsfeestje : 5 van de 6 deden vuist tegen hun voorhoofd.
Huig
  dinsdag 15 november 2016 @ 02:07:05 #142
153313 Orwell
aka Huig Molenaar
pi_166663302


[ Bericht 100% gewijzigd door Orwell op 15-11-2016 02:07:21 ]
Huig
pi_166663486
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2016 02:05 schreef Orwell het volgende:

[..]

vanavond klein onderzoekje gedaan op verjaardagsfeestje : 5 van de 6 deden vuist tegen hun voorhoofd.
Die kennen het beeld dus gewoon niet of niet goed. Net als dat er Amerikanen zijn die denken dat amsterdam de hoofdstad van Denemarken is. Klok en de klepel.

En als zij gelijk hadden, had het beeld wel anders geheten. ;)
  dinsdag 15 november 2016 @ 05:44:50 #144
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_166663535
quote:
1s.gif Op dinsdag 15 november 2016 04:37 schreef Beathoven het volgende:

[..]

Die kennen het beeld dus gewoon niet of niet goed. Net als dat er Amerikanen zijn die denken dat amsterdam de hoofdstad van Denemarken is. Klok en de klepel.

En als zij gelijk hadden, had het beeld wel anders geheten. ;)
"De Facepalm"?

Is dat Mandela-effect niet een psychische ordening om de feiten bij te stellen zodat ze met de verwachtingen overeenkomen?
Bijvoorbeeld Mandela: hij wordt als ultiem slachtoffer van de apartheid gezien, een halve heilige. Daar past bij dat hij onschuldig in martelaarschap, in de eenzame gevangenis sterft. De feiten, en dan vooral het gedonder met Winnie, maar ook zijn zeges als vrij man passen niet in dat beeld van martelaar, dus "moet" je dat vergeten om kortsluiting te voorkomen.
  dinsdag 15 november 2016 @ 14:38:01 #145
153313 Orwell
aka Huig Molenaar
pi_166670596
quote:
1s.gif Op dinsdag 15 november 2016 05:44 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Is dat Mandela-effect niet een psychische ordening om de feiten bij te stellen zodat ze met de verwachtingen overeenkomen?
Bijvoorbeeld Mandela: hij wordt als ultiem slachtoffer van de apartheid gezien, een halve heilige. Daar past bij dat hij onschuldig in martelaarschap, in de eenzame gevangenis sterft. De feiten, en dan vooral het gedonder met Winnie, maar ook zijn zeges als vrij man passen niet in dat beeld van martelaar, dus "moet" je dat vergeten om kortsluiting te voorkomen.
nee, dat is het Manlada effect.
Huig
  dinsdag 15 november 2016 @ 14:52:37 #146
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_166670866
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2016 14:38 schreef Orwell het volgende:

[..]

nee, dat is het Manlada effect.
Hoe passen die andere zaken daarin, zoals Luke, I'm your father of Harry, hol mal den Wagen?
pi_166676938
quote:
1s.gif Op dinsdag 15 november 2016 05:44 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

"De Facepalm"?
inderdaad.. en dus is het goed mogelijk dat de facepalm meme hype voor deze vervalsingen heeft gezorgd.

quote:
Is dat Mandela-effect niet een psychische ordening om de feiten bij te stellen zodat ze met de verwachtingen overeenkomen?
Bijvoorbeeld Mandela: hij wordt als ultiem slachtoffer van de apartheid gezien, een halve heilige. Daar past bij dat hij onschuldig in martelaarschap, in de eenzame gevangenis sterft. De feiten, en dan vooral het gedonder met Winnie, maar ook zijn zeges als vrij man passen niet in dat beeld van martelaar, dus "moet" je dat vergeten om kortsluiting te voorkomen.
Mwa, we kunnen het proberen te verbuigen maar dit zegt reddit

The phenomenon where it is discovered that a global, well known fact has apparently changed for A LARGE GROUP OF PEOPLE.
The effect & name refers to people remembering Nelson Mandela dying in prison in the 1980s, when he actually survived long after his release.


Beide.. zowel de naam als de omschrijving vind ik niet passen omdat het impliceert dat feiten zijn veranderd. Terwijl het meer op valse herinneringen lijkt.

Time - False memories afflict us all

Als iemand niet opgelet heeft op school en rondom een beeld of een karakter z'n eigen verhaaltje vormt dan zit het probleem toch echt bij de ontvanger. En zo zijn er per land of streek wel meer valse aannames. En als die-hard BNW of TRU liefhebbers ergens niet goed in zijn is het zelfreflectie. Als men er zelfs andere dimensies wil pakken is een serieus probleem.

[ Bericht 7% gewijzigd door Beathoven op 15-11-2016 19:39:26 ]
  woensdag 30 november 2016 @ 22:39:09 #148
153313 Orwell
aka Huig Molenaar
pi_167013093
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2016 19:28 schreef Beathoven het volgende:

<>

Als iemand niet opgelet heeft op school en rondom een beeld of een karakter z'n eigen verhaaltje vormt dan zit het probleem toch echt bij de ontvanger. En zo zijn er per land of streek wel meer valse aannames. En als die-hard BNW of TRU liefhebbers ergens niet goed in zijn is het zelfreflectie. Als men er zelfs andere dimensies wil pakken is een serieus probleem.
volgens sommige gekkies leven we hoogstwaarschijnlijk in een simulatie.
Elon Musk:
We’re probably living in a simulation designed by an advanced civilization. And he believes the odds against this are “one in billions.”
Huig
pi_167015229
quote:
0s.gif Op woensdag 30 november 2016 22:39 schreef Orwell het volgende:

[..]

volgens sommige gekkies leven we hoogstwaarschijnlijk in een simulatie.
Elon Musk:
We’re probably living in a simulation designed by an advanced civilization. And he believes the odds against this are “one in billions.”
En volgens nog veel meer mensen zijn we geschapen door een opperwezen, God genaamd. Volgens weer anderen stammen we af van de Annunaki (een zogenaamd buitenaards ras) en zijn wij geschapen uit hun DNA om op aarde te dienen als werkras.

Niemand die ook maar iets kan bewijzen.
  donderdag 1 december 2016 @ 23:02:45 #150
153313 Orwell
aka Huig Molenaar
pi_167035835
het mandela effect bewijzen, zal heel lastig worden...
zeg maar onmogelijk.

echter, alle gevallen afdoen met 'false memory' is wellicht te simpel.
Huig
pi_167044535
quote:
0s.gif Op donderdag 1 december 2016 23:02 schreef Orwell het volgende:
het mandela effect bewijzen, zal heel lastig worden...
zeg maar onmogelijk.

echter, alle gevallen afdoen met 'false memory' is wellicht te simpel.
Afdoen is idd wat simpel. Het 'zijn' false memories..

Net zoals veel Amerikanen mogelijk geloven dat Amsterdam de hoofdstad van Denemarken is.

Of wil jij dat in het hoekje "er is meer tussen hemel en aarde" plaatsen?

We zijn door de bank genomen alles behalve wandelende informatiezuilen.

[ Bericht 2% gewijzigd door Beathoven op 02-12-2016 12:43:12 ]
pi_167044599
quote:
0s.gif Op woensdag 30 november 2016 22:39 schreef Orwell het volgende:

[..]

volgens sommige gekkies leven we hoogstwaarschijnlijk in een simulatie.
Elon Musk:
We’re probably living in a simulation designed by an advanced civilization. And he believes the odds against this are “one in billions.”
Musk heeft deze valse herinneringen niet onder de noemer geplaatst. Ik kan ook wel wat anders op zn bord schuiven.
pi_167045415
Ps zolang BNW bestaat waarin men schrijft dat de aarde plat is, de maanlandingen fake zijn en mandela een andere geschiedenis kende ben ik niet verbaast over het feit dat men valse herinneringen op t bordje "andere dimensies" schuift. Rodin en de platte aarde zijn van t zelfde laken een pak. Men wil bij de eerste zelf t plaatje inkleuren en niet zien dat men fout zit en bij de tweede ook niet. Alleen is het bij t tweede wat moeilijker om niet op je bek te gaan dus.. ".... effect"

Na de nepgeologen zijn nu ook de mensen zonder enige kennis van kunst ea zaken verenigd.

De wereld wordt steeds dommer.

[ Bericht 13% gewijzigd door Beathoven op 02-12-2016 13:27:05 ]
pi_167046952
Het is heel simpel:

Zolang er mensen zijn die menen dat "iets" vroeger A was en nu ineens B en er ook vrachtladingen mensen zijn die zeggen dat dit "iets" altijd al B is geweest, dan heb je min of meer al bewezen dat het Mandela Effect onzin is.

Als werkelijk iedereen stellig overtuigd is dat het vroeg A was, dan zou er wellicht meer aan de hand kunnen zijn. Maar goed... dat is dus bij geen enkele van de legio voorbeelden het geval.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 02-12-2016 14:23:41 ]
pi_167051859
quote:
1s.gif Op dinsdag 15 november 2016 14:52 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Hoe passen die andere zaken daarin, zoals Luke, I'm your father of Harry, hol mal den Wagen?
De quote 'Luke, I'm your father' kun je meer autonoom en willekeurig gebruiken dan 'No, I'm your father'. Dat laatste vraagt meer context. Waarschijnlijk wordt daarom die eerste quote vaken gebruikt. Komt bij dat niet iedereen de film gezien heeft en het dus van andere overnemen.
ROBODEMONS..................|:(
  zondag 4 december 2016 @ 22:38:06 #156
153313 Orwell
aka Huig Molenaar
pi_167107121
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 december 2016 14:22 schreef J0kkebr0k het volgende:
Het is heel simpel:

Zolang er mensen zijn die menen dat "iets" vroeger A was en nu ineens B en er ook vrachtladingen mensen zijn die zeggen dat dit "iets" altijd al B is geweest, dan heb je min of meer al bewezen dat het Mandela Effect onzin is.

Als werkelijk iedereen stellig overtuigd is dat het vroeg A was, dan zou er wellicht meer aan de hand kunnen zijn. Maar goed... dat is dus bij geen enkele van de legio voorbeelden het geval.
En wat als als de hele wereldbevolking minus 2 vrachtlading A denkt, en 2 vrachtlading mensen B denkt..?
Huig
pi_167107759
quote:
0s.gif Op zondag 4 december 2016 22:38 schreef Orwell het volgende:

[..]

En wat als als de hele wereldbevolking minus 2 vrachtlading A denkt, en 2 vrachtlading mensen B denkt..?
Dat zou heel raar zijn, maar gelukkig is dat in geen van de voorbeelden het geval. ;)
pi_167107857
Ik ken niemand die denkt dat Mandela in de jaren '80 is overleden. Iedere Nederlander weet toch wel dat hij vrijgelaten is, president werd, Ruud Gullit etc?

Kijk eens dom, ja ho maar
  maandag 5 december 2016 @ 00:44:24 #159
153313 Orwell
aka Huig Molenaar
pi_167110102
quote:
0s.gif Op zondag 4 december 2016 23:00 schreef J0kkebr0k het volgende:

[..]

Dat zou heel raar zijn, maar gelukkig is dat in geen van de voorbeelden het geval. ;)
ik heb het niet voor alle gevallen onderzocht maar ik zou het niet durven uitsluiten.

"Luke I'am you're father"-onthouders gaan toch easy richting de 2 vrachtladingen, lijkt me.

evenals onthouders(sorry voor het slechte woord) van:

"Mirror mirror on the wall"

"Life is like a box of chocolate"

"Openbaringen" / "Revelations"

de hoofdstad van Australie
Huig
pi_167110924
quote:
0s.gif Op zondag 4 december 2016 22:38 schreef Orwell het volgende:

[..]

En wat als als de hele wereldbevolking minus 2 vrachtlading A denkt, en 2 vrachtlading mensen B denkt..?
Het is helemaal niet interessant wat een gemiddeld mens denkt.
pi_167110933
Mandela was een terrorist, snap niet wat mensen die die flapdrol zien.

Ontopic,

bijenkorf drie dol dwaze dagen herinneren veel mensen (ja die is niet meers sinds 2015)

Maar heet eigenlijk drie dwaze dagen, zonder dol dus. Ondanks mij oma van 97 en haar buurvrouw zweren dat ze folders en zo hebben gezien met dol dwaze dagen er op.

Ik heb ook een verklaring voor het Mandela effect:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.


[ Bericht 42% gewijzigd door #ANONIEM op 05-12-2016 12:41:30 ]
pi_167120444
Er zijn toch ook een heleboel gevallen waar men "In de volksmond" bijzet? Kloppen we die nu ook maar in t rijtje? Zo werd constaninople verbasterd tot istinople en tot istanbul. En zo zijn er nog tig plaatsen met lange namen ter ziele gegaan.

Maw we willen t vaak wat makkelijker maken.
pi_167122422
quote:
0s.gif Op maandag 5 december 2016 00:44 schreef Orwell het volgende:

[..]

ik heb het niet voor alle gevallen onderzocht maar ik zou het niet durven uitsluiten.

"Luke I'am you're father"-onthouders gaan toch easy richting de 2 vrachtladingen, lijkt me.
Elke persoon die een beetje geïnteresseerd is in Star Wars weet dat die quote niet klopt.

quote:
evenals onthouders(sorry voor het slechte woord) van:

"Mirror mirror on the wall"
"Mirror mirror on the wall" is dan ook de juiste vertaling van "Spieglein, Spieglein an der Wand". Echter heb ik Sneeuwwitje nooit in het Engels gelezen, dus of Disney "Magic mirror" zelf bedacht heeft, durf ik niet te zeggen.

quote:
"Life is like a box of chocolate"
Beetje het zelfde geval als Star Wars. De originele quote heeft context nodig, dus wordt die aangepast zodat je het ook gewoon willekeurig in het dagelijkse leven kan gebruiken. Uiteindelijk wordt de aangepaste quote vaker gebruikt dan het origineel.

quote:
"Openbaringen" / "Revelations"
Bij deze snap ik niet helemaal waarom mensen denken dat het meervoud is.

quote:
de hoofdstad van Australie
Dat krijg je met een relatief kleine hoofdstad.

Maar goed, ga er maar vanuit dat een grote groep het wel juist onthouden hebben of het gewoon niet weten.
ROBODEMONS..................|:(
  dinsdag 6 december 2016 @ 00:12:47 #164
153313 Orwell
aka Huig Molenaar
pi_167134671
quote:
11s.gif Op maandag 5 december 2016 17:20 schreef Morrigan het volgende:

[..]

Elke persoon die een beetje geïnteresseerd is in Star Wars weet dat die quote niet klopt.

[..]

"Mirror mirror on the wall" is dan ook de juiste vertaling van "Spieglein, Spieglein an der Wand". Echter heb ik Sneeuwwitje nooit in het Engels gelezen, dus of Disney "Magic mirror" zelf bedacht heeft, durf ik niet te zeggen.

[..]

Beetje het zelfde geval als Star Wars. De originele quote heeft context nodig, dus wordt die aangepast zodat je het ook gewoon willekeurig in het dagelijkse leven kan gebruiken. Uiteindelijk wordt de aangepaste quote vaker gebruikt dan het origineel.

[..]

Bij deze snap ik niet helemaal waarom mensen denken dat het meervoud is.

[..]

Dat krijg je met een relatief kleine hoofdstad.

Maar goed, ga er maar vanuit dat een grote groep het wel juist onthouden hebben of het gewoon niet weten.
ok,
deze dan:

Vrachtladingen herinneringen zich Dolly uit de film Moonraker met een beugel..
maakt ook sense kwa connectie tussen Dolly en Jaws.

recidu:
Huig
pi_167135945
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 december 2016 00:12 schreef Orwell het volgende:

[..]

ok,
deze dan:

Vrachtladingen herinneringen zich Dolly uit de film Moonraker met een beugel..
maakt ook sense kwa connectie tussen Dolly en Jaws.
Dat is weer zo'n heerlijk vals statement. Want vrachtladingen weten zich haar waarschijnlijk niet meer te herinneren.

Ik kan me alleen Roger Moore z'n Bond karakter en Jaws nog voor de geest halen.
pi_167139561
quote:
1s.gif Op dinsdag 6 december 2016 05:36 schreef Beathoven het volgende:
Roger Moore
WTF Roger Moore, captain kirk speelde de hoofdrol hoor!

pi_167140416
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 december 2016 11:52 schreef ZetaOS het volgende:

[..]

WTF Roger Moore, captain kirk speelde de hoofdrol hoor!

[ afbeelding ]
pi_167140523
Ik heb zo'n vermoeden dat veel BNw idioten vanaf nu ook hun falende quiz-kennis toeschrijven aan externe factoren.
pi_167140652
quote:
0s.gif Op zondag 4 december 2016 23:02 schreef DrDentz het volgende:
Ik ken niemand die denkt dat Mandela in de jaren '80 is overleden. Iedere Nederlander weet toch wel dat hij vrijgelaten is, president werd, Ruud Gullit etc?

[ afbeelding ]
Mandela is een gevierd celebrity (dubbel) geweest. Die false memories zijn wellicht door zn status en het wat willekeurig aan elkaar plakken van genoemde feitjes gecreeerd. Er zullen er maar weinig zijn die zn biografie hebben gelezen en inhoudelijk wilden weten hoe het in elkaar stak.
pi_167163095
quote:
1s.gif Op dinsdag 6 december 2016 12:45 schreef Beathoven het volgende:

[..]

Mandela is een gevierd celebrity (dubbel) geweest. Die false memories zijn wellicht door zn status en het wat willekeurig aan elkaar plakken van genoemde feitjes gecreeerd. Er zullen er maar weinig zijn die zn biografie hebben gelezen en inhoudelijk wilden weten hoe het in elkaar stak.
Ik kan nog goed herinneren dat Mandela een Terrorist was, zo raar dat hij nu als held wordt gezien.
pi_167181559
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 december 2016 00:12 schreef Orwell het volgende:

[..]

ok,
deze dan:

Vrachtladingen herinneringen zich Dolly uit de film Moonraker met een beugel..
maakt ook sense kwa connectie tussen Dolly en Jaws.

recidu:
Hoe kom je erbij dat vrachtladingen Dolly met een beugel herinneren? Is daar ooit serieus onderzoek naar gedaan?
Ik heb steeds meer het idee dat mensen vooral elkaar aan het napraten zijn. Vandaar dat ook telkens de zelfde voorbeelden op internet te vinden zijn.
ROBODEMONS..................|:(
pi_167182571
quote:
0s.gif Op woensdag 7 december 2016 10:15 schreef ZetaOS het volgende:

[..]

Ik kan nog goed herinneren dat Mandela een Terrorist was, zo raar dat hij nu als held wordt gezien.
Als je z'n leven echt bestudeerd hebt dan heb wat meer in de melk te brokkelen dan de gemiddelde bewoner van deze aardkloot die weleens wat over 'm gehoord heeft. En voor mensen uit deze categorie die echt 'geïnteresseerd' zijn treedt een dergelijk "effect" ook nooit op.

Sowieso vind ik het niet echt nodig om mijn eigen flaws aan een extern effect toe te schrijven.We zijn mensen, we zijn niet perfect.. we vullen wat we niet echt weten altijd in met aannames en verbinden wat draadjes tussen verschillende punten waar soms helemaal geen draadjes tussenhoren. BNW is het forum voor de meest fantastische verhalen. Maar als je het meeste gaat factchecken blijft er geen kul van over.
  vrijdag 9 december 2016 @ 14:42:32 #173
153313 Orwell
aka Huig Molenaar
pi_167212868
quote:
0s.gif Op donderdag 8 december 2016 00:51 schreef Morrigan het volgende:

[..]

Hoe kom je erbij dat vrachtladingen Dolly met een beugel herinneren? Is daar ooit serieus onderzoek naar gedaan?
Ik heb steeds meer het idee dat mensen vooral elkaar aan het napraten zijn. Vandaar dat ook telkens de zelfde voorbeelden op internet te vinden zijn.
dolly met beugel:

http://uk.complex.com/pop(...)-of-bond-girls/dolly
http://imgur.com/a/9D0jf
http://dieacademy.de/2013(...)e-darsteller-teil-2/
ook bbc news meldt braces
http://www.bbc.com/news/entertainment-arts-29160096
Huig
pi_167213755
quote:
0s.gif Op maandag 3 oktober 2016 19:16 schreef J0kkebr0k het volgende:
De film "Interview With The Vampire" staat volgens heel erg veel mensen in het geheugen gegrift als "Interview With A Vampire". Zo ook bij mij. Op de een of andere manier was ik best even gechoqueerd toen ik er achter kwam dat ik het mis had. Ik was er zo ontzettend zeker van.
Tja, je hoort ook geen verschil tussen "with the Vampire" en "with a Vampire", als het vlot uitgesproken wordt. De "th th" wordt één "th".
Ich glaube, dass es manchmal nicht genügend Steine gibt und
Ich bin mir sicher, dass auch schöne Augen weinen
pi_167215480
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 december 2016 15:31 schreef crystal_meth het volgende:

[..]

Tja, je hoort ook geen verschil tussen "with the Vampire" en "with a Vampire", als het vlot uitgesproken wordt. De "th th" wordt één "th".
Best een slecht argument, aangezien dit geheel aan je eigen gehoor zal liggen.
You have to stop the Q-tip when there's resistance!
pi_167215669
quote:
1s.gif Op vrijdag 9 december 2016 17:02 schreef schommelstoel het volgende:

[..]

Best een slecht argument, aangezien dit geheel aan je eigen gehoor zal liggen.
Nee, omdat men het hetzelfde uitspreekt, fonetisch is het identiek:
"with the" met pauze ertussen is: wɪð ðə
zonder pauze wordt de ð maar één keer uitgesproken: wɪðə, net hetzelfde als "with a": wɪð ə.
Ich glaube, dass es manchmal nicht genügend Steine gibt und
Ich bin mir sicher, dass auch schöne Augen weinen
pi_167216407
quote:
Ok. Een verklaring. Buiten dat er een mogelijkheid bestaat dat men voor de DVD de eerder voor VHS bestemde versie heeft lopen editen.

Ze is een niet uniek typetje waar men wellicht vaker eentje van gezien heeft (tampy of tampie van Rembo en Rembo was bv zoeen in Nederland (+ theo en thea) en bij dit typetjes verwacht men een beugel want dat maakt het allemaal nog wat lelijker.

Maar om daar nu een plakkertje van een effect op te plakken? Dan is Amsterdam als land op zichzelf of hoofdstad van Denemarken ook een (Amerikaans) mandela effect. En dit wordt zo wel een hele makkelijke weg om je eigen fouten niet te hoeven toegeven.

Laten we zeggen dat een flat-earther eindelijk het inzicht krijgt dat de aarde rond is. Kan hij zich dan achter het 'mandela-effect' verschuilen als in dat grote groepen hetzelfde dachten?

[ Bericht 2% gewijzigd door Beathoven op 09-12-2016 18:02:17 ]
  vrijdag 9 december 2016 @ 20:57:07 #179
153313 Orwell
aka Huig Molenaar
pi_167221096
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 december 2016 15:07 schreef ZetaOS het volgende:

[..]

Die grote gast is dood volgens mij, hoorde het een tijdje geleden op BNR
je bedoel waarschijnlijk BRN..
het is nu BRN.
Huig
  vrijdag 9 december 2016 @ 21:06:26 #180
450551 ChrisCarter
Ti Ta Toverland
pi_167221428
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 december 2016 20:57 schreef Orwell het volgende:

[..]

je bedoel waarschijnlijk BRN..
het is nu BRN.
https://www.bnr.nl/

Nee. BNR.
pi_167222352
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 december 2016 20:57 schreef Orwell het volgende:

[..]

je bedoel waarschijnlijk BRN..
het is nu BRN.
  zaterdag 10 december 2016 @ 01:15:07 #182
153313 Orwell
aka Huig Molenaar
pi_167226674
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 december 2016 21:06 schreef ChrisCarter het volgende:

[..]

https://www.bnr.nl/

Nee. BNR.
BNR?
no way
Gister was het nog BRN
:P
Huig
  zaterdag 10 december 2016 @ 12:00:51 #183
450551 ChrisCarter
Ti Ta Toverland
pi_167230484
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 december 2016 01:15 schreef Orwell het volgende:

[..]

BNR?
no way
Gister was het nog BRN
:P
https://nl.wikipedia.org/wiki/BNR_Nieuwsradio

Nope. Maar die letters verwar je makkelijk en snel dat snap ik.
  zaterdag 10 december 2016 @ 12:02:18 #184
61646 Copycat
I am a trigger hippie
pi_167230509
Business Radio News. Ja, dat klinkt logisch.
Curiosity cultured the cat
Hoge dames vangen veel wind
Whadda ya hear! Whadda ya say!
What is any ocean but a multitude of drops?
  zaterdag 10 december 2016 @ 22:08:00 #185
153313 Orwell
aka Huig Molenaar
pi_167243169
Wow..!
sinds vanmiddag weer terugveranderd in BNR
Huig
pi_167256760
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 december 2016 22:08 schreef Orwell het volgende:
Wow..!
sinds vanmiddag weer terugveranderd in BNR
Valt een gebrek aan humor ook onder een effect?
  zondag 11 december 2016 @ 23:07:00 #187
450551 ChrisCarter
Ti Ta Toverland
pi_167270448
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 december 2016 22:08 schreef Orwell het volgende:
Wow..!
sinds vanmiddag weer terugveranderd in BNR
Eh nee, dat verzin je nu echt zelf.
  maandag 12 december 2016 @ 11:36:17 #188
153313 Orwell
aka Huig Molenaar
pi_167275617
quote:
1s.gif Op zondag 11 december 2016 15:02 schreef Beathoven het volgende:

[..]

Valt een gebrek aan humor ook onder een effect?
beetje gebrekkig geformuleerd, niet?
Huig
pi_169224127
Dit is de meest bizarre theorie ooit. Sommige mensen zijn helemaal gek geworden.

Sommigen denken dat de realiteit veranderd wordt. Zo herinneren mensen zich dat Mandela in de gevangenis gestorven zou zijn. Ze herinneren zich dat mensen in de hele wereld in de tachtiger jaren aan het rouwen waren. Maar opeens kwam Mandela vrij en werd hij de president van Zuid Afrika. Mensen denken dat de realiteit veranderd is.

Ook zou er in de bijbel vroeger 'de Leeuw zal naast het lammetje liggen' gestaan hebben in Isaiah 11:6. Nu staat er dat de Wolf met het lammetje zal liggen. Dit zou in alle bijbels in de hele wereld veranderd zijn. De realiteit wordt dus veranderd volgens deze theorie.


In de film 'Forrest Gump' zou Forrest Gump 'Life is like a box of chocolate gezegd hebben. Nu zegt hij in de flim 'Life WAS like a box of chocolate'. Dit is op alle banden veranderd. Sommigen denken dat er een paralelle realiteit gecreerd wordt.






Zo zouden mensen zich ook een film Sinbad herinneren die nu niet meer zou bestaan. De film zou nergens meer terug te vinden zijn.





In de link hieronder in totaal 20 voorbeelden.

https://www.buzzfeed.com/(...)WE71Eg7z#.ygowadwban


De sinbad
pi_169224143
Veel mensen herinneren zich de moord op Fortuyn ook gepleegd door een moslim, dat is ook zoiets denk ik.
Kijk eens dom, ja ho maar
  woensdag 1 maart 2017 @ 18:39:28 #191
136343 BasEnAad
, die clown en die acrobaat!
pi_169224165
Och ja, die onzintheorie was een tijdje terug een hype.
Er gebeurt zo veel op de wereld, soms herinneren mensen zich iets anders en statistisch gezien zijn dat er ook wel eens heel veel. Zo veel dat meer mensen zich er in herkennen en daarna elkaar na gaan praten en de hype nog eens opblazen.
pi_169224203
quote:
0s.gif Op woensdag 1 maart 2017 18:39 schreef BasEnAad het volgende:
Och ja, die onzintheorie was een tijdje terug een hype.
Er gebeurt zo veel op de wereld, soms herinneren mensen zich iets anders en statistisch gezien zijn dat er ook wel eens heel veel. Zo veel dat meer mensen zich er in herkennen en daarna elkaar na gaan praten en de hype nog eens opblazen.
Zo zou de serie 'Sex and the City' eigenlijk 'Sex in the City' heten.
  Moderator woensdag 1 maart 2017 @ 19:29:15 #193
249559 crew  Lavenderr
pi_169225044
Leuk topic. Zou zomaar eens waar kunnen zijn. Of onwaar in dit geval :P
  woensdag 1 maart 2017 @ 19:35:42 #194
47122 ATuin-hek
theguyver's sidekick!
pi_169225189
Hadden we hier niet al een topic over?
Egregious professor of Cruel and Unusual Geography
Onikaan ni ov dovah
  Moderator woensdag 1 maart 2017 @ 20:05:26 #195
249559 crew  Lavenderr
pi_169225753
quote:
0s.gif Op woensdag 1 maart 2017 19:35 schreef ATuin-hek het volgende:
Hadden we hier niet al een topic over?
Heb gezocht maar heb het niet kunnen vinden. Maar er staat me wel iets bij dat er zo'n topic was ooit.
  woensdag 1 maart 2017 @ 20:05:34 #196
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_169225755
Dat van het leeuw en het lam kan ik me wel heel zeker zo herinneren, en zeker niet de wolf!
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
  woensdag 1 maart 2017 @ 20:08:47 #197
47122 ATuin-hek
theguyver's sidekick!
pi_169225813
quote:
0s.gif Op woensdag 1 maart 2017 20:05 schreef Lavenderr het volgende:

[..]

Heb gezocht maar heb het niet kunnen vinden. Maar er staat me wel iets bij dat er zo'n topic was ooit.
Found it
BNW / Het Mandela effect
Egregious professor of Cruel and Unusual Geography
Onikaan ni ov dovah
  Moderator woensdag 1 maart 2017 @ 20:10:47 #198
249559 crew  Lavenderr
pi_169225850
quote:
0s.gif Op woensdag 1 maart 2017 20:05 schreef LXIV het volgende:
Dat van het leeuw en het lam kan ik me wel heel zeker zo herinneren, en zeker niet de wolf!
'En de wolf zal met het lam verkeren, en de luipaard bij den geitenbok nederliggen; en het kalf, en de jonge leeuw, en het mestvee te zamen, en een klein jongske zal ze drijven.'

http://www.online-bijbel.nl/bijbelboek/Jesaja/11/1-9

Dus en de wolf en de leeuw.
  woensdag 1 maart 2017 @ 20:13:06 #199
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_169225892
quote:
0s.gif Op woensdag 1 maart 2017 20:10 schreef Lavenderr het volgende:

[..]

'En de wolf zal met het lam verkeren, en de luipaard bij den geitenbok nederliggen; en het kalf, en de jonge leeuw, en het mestvee te zamen, en een klein jongske zal ze drijven.'

http://www.online-bijbel.nl/bijbelboek/Jesaja/11/1-9

Dus en de wolf en de leeuw.
Dat verkeren deed vroeger toch echt de leeuw met het lam! Daar heb ik zelfs plaatjes van gezien! En nooit, nooit van een wolf!
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
  Moderator woensdag 1 maart 2017 @ 20:15:44 #200
249559 crew  Lavenderr
pi_169225932
quote:
Heb merge aangevraagd. Bedankt ^O^
  Moderator woensdag 1 maart 2017 @ 20:16:10 #201
249559 crew  Lavenderr
pi_169225938
quote:
0s.gif Op woensdag 1 maart 2017 20:13 schreef LXIV het volgende:

[..]

Dat verkeren deed vroeger toch echt de leeuw met het lam! Daar heb ik zelfs plaatjes van gezien! En nooit, nooit van een wolf!
Ik ook niet. Sta er van te kijken.
pi_169226248
quote:
0s.gif Op woensdag 1 maart 2017 20:16 schreef Lavenderr het volgende:

[..]

Ik ook niet. Sta er van te kijken.
En het schijnt in alle bijbels veranderd te zijn. Zelfs in hele oude bijbels. Mensen hebben zelfs die vers uit het hoofd geleerd.

Misschien herinneren mensen het zich verkeerd?
  Moderator woensdag 1 maart 2017 @ 20:38:34 #203
249559 crew  Lavenderr
pi_169226561
quote:
1s.gif Op woensdag 1 maart 2017 20:30 schreef polderturk het volgende:

[..]

En het schijnt in alle bijbels veranderd te zijn. Zelfs in hele oude bijbels. Mensen hebben zelfs die vers uit het hoofd geleerd.

Misschien herinneren mensen het zich verkeerd?
Denk het wel ja. Leeuw met lam. Volgens mij heb ik daar ook afbeeldingen van gezien vroeger.
Maar waarom zouden ze dat veranderd hebben?
pi_169228693
Dus je komt met videos en plaatjes aan van het een en ander.. terwijl je zegt de realiteit "word" of is veranderd.

Spreekt elkaar nogal tegen.

Immers zouden ook die videos niet kunnen bestaan als het zou zijn veranderd?
  woensdag 1 maart 2017 @ 22:20:02 #205
450551 ChrisCarter
Ti Ta Toverland
pi_169230042
quote:
0s.gif Op woensdag 1 maart 2017 21:31 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
Dus je komt met videos en plaatjes aan van het een en ander.. terwijl je zegt de realiteit "word" of is veranderd.

Spreekt elkaar nogal tegen.

Immers zouden ook die videos niet kunnen bestaan als het zou zijn veranderd?
Maar het punt is dus dat je in je herinnering schijnbaar hele andere zaken hebt. Soort semi-collectieve glitch.
pi_169230080
quote:
1s.gif Op woensdag 1 maart 2017 22:20 schreef ChrisCarter het volgende:

[..]

Maar het punt is dus dat je in je herinnering schijnbaar hele andere zaken hebt. Soort semi-collectieve glitch.
Ja.
pi_169235627
quote:
1s.gif Op woensdag 1 maart 2017 22:20 schreef ChrisCarter het volgende:

[..]

Maar het punt is dus dat je in je herinnering schijnbaar hele andere zaken hebt. Soort semi-collectieve glitch.
Niks mis met mn geheugen, het is in t voorbeeld van gump "is like".

Het zou meer bijzonder zijn als er een video bijstond waarin je in forest gump nu hoort zeggen "was like".

Alle videos zijn toch verandert? Nou laat maar zien dan.
pi_169239148
quote:
1s.gif Op donderdag 2 maart 2017 06:39 schreef TheoddDutchGuy het volgende:

[..]

Niks mis met mn geheugen, het is in t voorbeeld van gump "is like".

Het zou meer bijzonder zijn als er een video bijstond waarin je in forest gump nu hoort zeggen "was like".

Alle videos zijn toch verandert? Nou laat maar zien dan.
George Lucas liet zn star wars reeks regelmatig in post bewerken omdat hij niet tevreden was over het origineel. Maar daarbuiten valt het erg mee met wat er later wordt toegevoegd of weggelaten.
pi_169239559
quote:
1s.gif Op donderdag 2 maart 2017 12:13 schreef Beathoven het volgende:

[..]

George Lucas liet zn star wars reeks regelmatig in post bewerken omdat hij niet tevreden was over het origineel. Maar daarbuiten valt het erg mee met wat er later wordt toegevoegd of weggelaten.
Ja maar men heeft het over herinneringen + videos etc die nu anders zijn. (wat niet klopt)

Maar het hele probleem hier is het patroon denken.
Een hoop individuen herinneren zich iets niet duidelijk genoeg meer of soortgelijk iets, denken plots daarin een patroon te zien en gooien het op een collectief probleem of verandering etc.

Het zou veel meer bijzonder zijn als iedereen over alles exact hetzelfde zou herinneren, dát zou pas een mysterie zijn.

Verkeerde herinneringen, andere herinneringen dan andere die hebben, dat is compleet normaal.
Daarbij zal je dan ook niet de enige zijn die bijv. denkt te herinneren dat het "looney toons" zou moeten zijn om 1 voorbeeld aan te halen.

Het zijn dan ook allemaal voorbeelden van zaken die heel makkelijk verkeerd herinnert kunnen worden en daardoor ook door meer dan 1 persoon op dezelfde wijze verkeerd herinnert zal worden.

Dat is geen collectief fenomeen, maar meer een statistisch feit.
pi_169239991
quote:
0s.gif Op donderdag 2 maart 2017 12:37 schreef TheoddDutchGuy het volgende:

[..]

Ja maar men heeft het over herinneringen + videos etc die nu anders zijn. (wat niet klopt)

Maar het hele probleem hier is het patroon denken.
Een hoop individuen herinneren zich iets niet duidelijk genoeg meer of soortgelijk iets, denken plots daarin een patroon te zien en gooien het op een collectief probleem of verandering etc.

Het zou veel meer bijzonder zijn als iedereen over alles exact hetzelfde zou herinneren, dát zou pas een mysterie zijn.

Verkeerde herinneringen, andere herinneringen dan andere die hebben, dat is compleet normaal.
Daarbij zal je dan ook niet de enige zijn die bijv. denkt te herinneren dat het "looney toons" zou moeten zijn om 1 voorbeeld aan te halen.

Het zijn dan ook allemaal voorbeelden van zaken die heel makkelijk verkeerd herinnert kunnen worden en daardoor ook door meer dan 1 persoon op dezelfde wijze verkeerd herinnert zal worden.

Dat is geen collectief fenomeen, maar meer een statistisch feit.
Ja dat.

Het is ook wel vaak zo dat een bepaald stuk in een script getransformeerd wordt naar iets bruikbaars. Forest Gump spreekt over zn verleden in de past simple omdat het de film dient maar dat wordt uiteraard door fans naar de present simple omgezet om er een soort van algemene quote van te maken die iedereen te pas en te onpas overal maar tussendoor kan gebruiken.
pi_169264004
Nog een video. Iemand die gaat rondvragen of ze zich de film Shazaam herinneren.

  vrijdag 3 maart 2017 @ 20:49:06 #212
61646 Copycat
I am a trigger hippie
pi_169271102
Nog nooit van gehoord. En hij leidt ook nogal in zijn vraagstellingen.
Curiosity cultured the cat
Hoge dames vangen veel wind
Whadda ya hear! Whadda ya say!
What is any ocean but a multitude of drops?
  vrijdag 3 maart 2017 @ 21:02:57 #213
61646 Copycat
I am a trigger hippie
pi_169271565
Curiosity cultured the cat
Hoge dames vangen veel wind
Whadda ya hear! Whadda ya say!
What is any ocean but a multitude of drops?
pi_169543178
Is het nu Kit-Kat of KitKat?
  Moderator donderdag 16 maart 2017 @ 20:12:53 #215
249559 crew  Lavenderr
pi_169575654
quote:
0s.gif Op woensdag 15 maart 2017 19:48 schreef Daniel_Smit het volgende:
Is het nu Kit-Kat of KitKat?
KitKat, maar ook Kit Kat.
Moest ook googlen want ik wist het echt niet.
pi_169578256
quote:
0s.gif Op donderdag 16 maart 2017 20:12 schreef Lavenderr het volgende:

[..]

KitKat, maar ook Kit Kat.
Moest ook googlen want ik wist het echt niet.
Ik dacht toch echt dat er vroeger altijd een streepje tussen zat ;-)
Kit-Kat :Y
  Moderator donderdag 16 maart 2017 @ 21:37:01 #217
249559 crew  Lavenderr
pi_169578402
quote:
0s.gif Op donderdag 16 maart 2017 21:33 schreef Daniel_Smit het volgende:

[..]

Ik dacht toch echt dat er vroeger altijd een streepje tussen zat ;-)
Kit-Kat :Y
Gek is dat he, met herinneringen ;)
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')