abonnementen ibood.com bol.com Gearbest
pi_172025212
registreer om deze reclame te verbergen
quote:
1s.gif Op woensdag 28 juni 2017 19:58 schreef sararaats het volgende:

[..]

Ik heb enkel depressie als diagnose.
Dat is al meer dan genoeg... depressies zijn heftig en super naar :*
Wel een goed idee om je verleden te bespreken. PTSS gaat vaak samen hand in hand met depressies

Sterkte :*
We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them
  woensdag 28 juni 2017 @ 20:03:37 #127
118453 sararaats
Stofwolkje van het jaar
pi_172025370
quote:
0s.gif Op woensdag 28 juni 2017 19:59 schreef ChildoftheStars het volgende:

[..]

Dat is al meer dan genoeg... depressies zijn heftig en super naar :*
Wel een goed idee om je verleden te bespreken. PTSS gaat vaak samen hand in hand met depressies

Sterkte :*
Dank je. Ik heb je mijn verhaal gestuurd.
Crush: Alice May
The most powerful anti depressant has four paws and purrs!
Ah ah tijd om mijn eten te serveren Paardmans (De Mestkever)
  donderdag 29 juni 2017 @ 03:24:36 #128
212761 magnetronkoffie
Too hot to handle!
pi_172034605
quote:
0s.gif Op donderdag 8 juni 2017 18:28 schreef ChildoftheStars het volgende:

[..]

Dat doet de mijne ook inderdaad, of deed, want ik heb geen EMDR meer. Ik heb EMDR gehad bij twee verschillende vaste psychologen en in een EMDR-centrum en in alle gevallen sloeg het niet aan. Waarschijnlijk is er gewoon wat mis met me.
Mijn psych is nu met me overgestapt op rescripting en dat werkt heel goed voor me. Waarschijnlijk ben ik die ene sukkel die de regel bevestigd, het werkt voor bijna iedereen, helaas niet voor mij. Ik weet ook absoluut niet wat ik fout deed of wat de therapeuten fout deden. Ze hadden allemaal hele verschillende aanpakken, waarbij mijn huidige de beste. En die is dus ook overgestapt op een andere therapievorm.

[..]

Dat is een mooie metafoor. Ik vind het fijn om te lezen dat je (naar mijn inschatting) een goede therapeut hebt! Hopelijk helpt ze je echt goed uit de brand. Het komt wel goed met jou :*

[..]

De focus is inderdaad daarop gelegd. Het is zwaar, maar het helpt erg goed
Wat is eigenlijk precies dat rescripting?
Bij mij is de verwachting dat EMDR alleen niet voldoende zal zijn, daar het allemaal te complex is (je snapt denk ik wel wat ik bedoel) en zodra die schema's "uitgewerkt" zijn en dat niet voldoende was, wat moet ik dan? Dat rescripting klinkt wel interessant, ook daar dit een meer actieve rol voor mezelf betekent en dat meer controle bevalt me wel :P
Burn it to the ground.
Hokjesdenken is de patat met mayo van de cognitieve haute cuisine.
Iemand kapot maken is heel makkelijk. iemand weer helen...dat is pas een uitdaging!
♫♪♪♫♪♫♫♪==♥☥
pi_172071374
quote:
1s.gif Op woensdag 28 juni 2017 19:58 schreef sararaats het volgende:

[..]

Ik heb enkel depressie als diagnose.
en chronische depressie, toch, gezien jouw topic in LIF? Er is sowieso een verband tussen (jeugd)trauma en chronische depressie, zoals Child zegt. Een zeer sterk verband zelfs (wat o.a. blijkt uit recent wetenschappelijk ondezoek, kan ik wel even opzoeken als jij/jullie dat willen). Ik ben benieuwd naar wat je psychotherapeute erover te zeggen heeft.
  dinsdag 5 september 2017 @ 19:45:30 #130
212761 magnetronkoffie
Too hot to handle!
pi_173607172
Hoi. Ik was vergeten dat dit topic bestond, dus even m'n vraag hier nog een keer stellen want het past denk ik hier beter dan in D&A
quote:
5s.gif Op donderdag 24 augustus 2017 20:49 schreef magnetronkoffie het volgende:
Hoi. Heeft er iemand ervaring met Topamax/topiramaat? Zo ja, welke?
Burn it to the ground.
Hokjesdenken is de patat met mayo van de cognitieve haute cuisine.
Iemand kapot maken is heel makkelijk. iemand weer helen...dat is pas een uitdaging!
♫♪♪♫♪♫♫♪==♥☥
pi_173607362
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 september 2017 19:45 schreef magnetronkoffie het volgende:
Hoi. Ik was vergeten dat dit topic bestond, dus even m'n vraag hier nog een keer stellen want het past denk ik hier beter dan in D&A

[..]

Ik hoor het heel graag. Mijn psychiater heeft het ook geopperd. :@ :@
Details in the fabric..
pi_174673092
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 augustus 2016 20:40 schreef pompoen20 het volgende:
Eerst wordt het sympatische zenuwstelsel extreem actief, dit heeft als doel de vecht/vlucht stand te activeren, zodat het organisme (mensen, maar ook dieren kunnen PTSS krijgen) kan proberen te vechten of te vluchten.

Als dit niet kan of niet lukt, wordt het parasympatische zenuwstelsel overactief. Het organisme komt dan in de freeze (bevriezing) terecht. In deze staat maak je veel endorfinen aan en dissocieer je (de shock), zodat je niet mee krijgt wat er gebeurt.

Vervolgens vindt bij de meeste organismen die in de vrije natuur leven na het trauma, mits ze niet zijn gedood, een zogeheten "freeze discharge" plaats. Dit gaat gepaard met veel schudden en beven en hevig ademhalen, zodat het parasympatische zenuwstelsel weer rustig wordt. Als het organisme de freeze discharge heeft doorlopen, is het trauma verwerkt.

Er zijn een aantal organismen die de freeze discharge niet doorlopen, en daardoor getraumatiseerd blijven. Dit zijn alleen dieren in gevangenschap, laboratoriumdieren of gedomesticeerde dieren. De mens doet dit in principe ook niet, omdat wij in "culturele gevangenschap" leven of omdat wij het onbewust blokkeren.

Als de freeze discharge niet doorlopen is, zal je getraumatiseerd zijn. Dit betekent dat je een tijd lang in de Freeze stand blijft hangen. Hierna zal het sympatische deel van het autonome zenuwstelsel chronisch overactief blijven (de vecht/vlucht of fight/flight stand).
Sorry dat ik het topic omhoog schop, maar ik heb vraagjes:
1. Als je een parasympatisch zenuwstelsel kunt overactiveren, dan zou het toch ook mogelijk moeten zijn om dit apparaat weer te deactiveren via medicijnen? Het lijkt me immers gewoon scheikunde waarbij stofjes worden gessoupleerd aan de client om zo het zenuwstelsel in een normale stand te krijgen.
2. Is dit niet wenselijk omdat door het medicijnen de gehele vlucht/vecht stand wordt gedeactiveerd, ook in andere situaties waarin deze stand wel nuttig is?
3. Is het zo dat zodra eenzelfde traumatisch gevoel wordt opgewekt, de client na het stoppen van de medicijnen ineens weer in die vecht/vlucht stand schakelt?

Het intrigeert me hoe dit mechanisme werkt.
pi_175033726
Het zit me even hoog.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Details in the fabric..
pi_175058234
Hier ook ptts.
Krijg binnenkort EMDR.
Ben benieuwd naar jullie ervaringen.
pi_175063680
Hi, ik meld me hier ook maar eens. Of ik echt ptss heb weet ik niet, volgens m’n therapeute is er wel sprake van trauma.

Ze had emdr geopperd: ik weet wat emdr is, want ik heb t ooit voor acuut ptss (noem je dat zo) gehad.

Ik merk alleen dat ik me te bewust ben van alles om me heen. Dat ik me tijdens emdr niet durf te laten gaan en zo’n sterk mechanisme in me heb om dat dan ook zeker niet te doen.

Dus voor nu is emdr wellicht niet zo’n heel goed idee.

Tevens is een deel van m’n trauma sowieso niet met emdr te behandelen :(

Of ik nog een vraag heb? Nee, ik geloof het niet: zocht gewoon wat lotgenoten geloof ik ;(
abonnementen ibood.com bol.com Gearbest
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')