Ah! Nouja ik weet ook echt dat hij 'afwijkt' er is iets, maar ik herken hem gewoon niet in Asperger, autisme, ADHD etc, soms in hele lichte mate dat ik denk 'ah dat is herkenbaar, maar dan ook echt maar op 3 punten ofzo. Als ik hem vergelijk met Elin op deze leeftijd, zo'n verschil. Hij is zo ontzettend jong voor zijn leeftijd. Hij is Bizar lief, knuffelig en schattig. Hij doet me altijd denken aan Odie van garfield, beetje sullig, beetje onhandig en zo ontzettend schattig. iedereen is echt dol op hem. Hij komt met zeer fantasierijke verhalen, onsamenhangend, heeft interesse in typische jongensdingetjes (ruimte, dino's, lego) maar heeft soms opeens een fascinatie, nu bijv tornado's en dan wil hij daar alles over weten. (kan dan tot in detail alles vertellen incl moeilijke woorden) terwijl zijn broek van zijn kont zakt, in zijn neus peutert, veters los zitten.. t voegt gewoon raarquote:Op dinsdag 5 juli 2016 19:06 schreef lily het volgende:
De laatste post van kleurdoos is erg herkenbaar voor mij.
Toen onze nu 15 jarige zoon net op school zat.
Ook de school die toen begon met; er is iets met hem.
De intensiteit van reageren.
Het uitzonderlijk taalgebruik, sowieso een uitstekend gevoel voor taal. Ouwelijk taalgebruik.
Autodidact in het lezen vanaf 5 jaar.
Heel slim overkomen en kunnen zijn maar een moment later kunnen doen alsof hij "achterlijk" is.
Altijd hoge A scores.
Veel praten en gewoon oogcontact maken met iedereen.
Hij is met 7 bij een jeugdpsychiater geweest, ook getest op Asperger (wat hij niet heeft). Een IQ test maakte hem gemiddeld (IQ van 110 had hij toen).
Met 10 jaar weer bij een ggz psychologe geweest die na een aantal testen hem in de restbak van autisme hebben gezet (pdd-nos).
Het is een aparte, nog steeds. Iemand met een flinke gebruiksaanwijzing. Hij zit op regulier onderwijs maar ik maak me nog steeds zorgen om hem....om de toekomst.
Het is totaal anders dan met zijn broertje van 11 in ieder geval.
veel dingen zijn zeker herkenbaar, Lex maakt regels en vindt dan dat iedereen zich daar aan moet houden, op school wilde hij niet schilderen met de kleur blauw die juf had, want hij vond het 'te violet'quote:Op dinsdag 5 juli 2016 19:14 schreef Twinkly het volgende:
KD, het klinkt meer alsof L een ontwikkelingsvoorsprong heeft. Leerkrachten (en anderen) denken heel vaak aan AD(H)D of ASS omdat ze de kenmerken van begaafde kinderen niet kennen.
https://ontwikkelingsvoorsprong.info/zijnsluik-2/
nogal, hij eet een snoepje ook niet normaal maar houdt het tussen zijn vingers, het geplak en kleffe gebeuren vindt hij blijkbaar prettig.hij likt idd ook aan dingen, ik ga eerder al aan dat hij in de kring het enige kindje is dat wil vertellen, en dan ook vrij luid. Hij heeft ook geen enkele 'logische' angst als het om mensen gaat. Hij is wel bang dat er opeens een wervelwind komt en hem meeneemt, of een golf uit de sloot hiernaast (fantsie+) verder idd een hele uitdaging wbt motoriek ik ga t ff laten bezinken en ook overleggen met Exliefquote:Op dinsdag 5 juli 2016 20:42 schreef Twinkly het volgende:
In verband met het te dicht op anderen gaan staan, herken je dit misschien?
[ afbeelding ]
Sensorische integratieproblemen komen vaak voor bij ASS maar ook bij begaafdheid.
Dat hij soms juist erg jong overkomt kan komen door een asynchrone ontwikkeling: cognitief is hij bijvoorbeeld 6,5 jaar, sociaal ook zoiets, maar emotioneel net 4 jaar.
Blij dat mijne niet de enige is.. ook aan armen van andere kinderen en dat deert ze ook niet :'Dquote:Op dinsdag 5 juli 2016 20:48 schreef Ticootje het volgende:
Jen likt aan alles, of stopt het in dr mond.
Bij hoogbegaafdheid komt een asynchrone ontwikkeling vaak voor. Als je hem echt wilt laten testen tzt is het misschien goed om iemand te zoeken die daar ook verstand van heeft.quote:Op dinsdag 5 juli 2016 20:04 schreef Kleurdoos het volgende:
veel dingen zijn zeker herkenbaar, Lex maakt regels en vindt dan dat iedereen zich daar aan moet houden, op school wilde hij niet schilderen met de kleur blauw die juf had, want hij vond het 'te violet'
ook de intensiteit van zijn beleveniswereld weet me iedere keer te verbazen, zijn oog voor detail ook. maar het is allemaal sporadisch. Het ene moment denk je 'wat een slim ventje' volgende..vraag je je af of hij een achterstand heeft
Ach, tegenwoordig pakken ze zoveel op ook op filmpjes op youtube. Primaire kleuren voor groep 1 is leuk, maar misschien wat achterhaald. Hier kent de jongste gewoon alle kleuren, in het nederlands en engels.quote:Op dinsdag 5 juli 2016 21:45 schreef poemojn het volgende:
[..]
Bij hoogbegaafdheid komt een asynchrone ontwikkeling vaak voor. Als je hem echt wilt laten testen tzt is het misschien goed om iemand te zoeken die daar ook verstand van heeft.
(Volgens mij zijn volgens de boekjes de primaire kleuren trouwens stof voor groep 1, en de mengkleuren voor groep 2, en dan heb je het nog niet over violet. )
Dat herken ik heel erg. Vooral die eigen regels want zo hoort het! En ook dat slimme maar soms ook 'domme'quote:Op dinsdag 5 juli 2016 20:04 schreef Kleurdoos het volgende:
[..]
veel dingen zijn zeker herkenbaar, Lex maakt regels en vindt dan dat iedereen zich daar aan moet houden, op school wilde hij niet schilderen met de kleur blauw die juf had, want hij vond het 'te violet'
ook de intensiteit van zijn beleveniswereld weet me iedere keer te verbazen, zijn oog voor detail ook. maar het is allemaal sporadisch. Het ene moment denk je 'wat een slim ventje' volgende..vraag je je af of hij een achterstand heeft
Z. doet vooral wangen en als kinderen dat vies vinden dat roept ze snel: maar ik ben een hondquote:Op dinsdag 5 juli 2016 20:49 schreef Kleurdoos het volgende:
[..]
Blij dat mijne niet de enige is.. ook aan armen van andere kinderen en dat deert ze ook niet :'D
dat denk ikquote:Op dinsdag 5 juli 2016 22:48 schreef Ticootje het volgende:
[..]
Ach, tegenwoordig pakken ze zoveel op ook op filmpjes op youtube. Primaire kleuren voor groep 1 is leuk, maar misschien wat achterhaald. Hier kent de jongste gewoon alle kleuren, in het nederlands en engels.
Violet zal hij ergens gehoord hebben en gewoon hebben onthouden, ik vind dat niet heel erg bijzonder opmerkelijk. Of mijn referentiekader is kapot, dat kan ook.
Bij ons zijn het mensen met een mbo opleiding of leerkrachten zonder werk die in dienst zijn van het samenwerkingsverband. Ze gaan met 1 of een paar kinderen sommen of taalwerkjes maken. De ene keer in de klas, de andere keer op de gang. Soms geven ze daarbij zelf een instructie, maar ze helpen ook weleens na instructie van de juf. Ook lezen ze voor aan de klas of zitten ze in de groep tijdens een tv programma, dat de juf met kinderen apart kan zitten.quote:Op dinsdag 5 juli 2016 16:57 schreef Ticootje het volgende:
[..]
Wat doen onderwijsassistenten nu eigenlijk? Hier is het bv gewoon een moeder van... Die tevens het werk overneemt als de juf ziek is.
Ik vind dat een beetje raar zeg maar. Zeker omdat er opeens van de kinderen wordt verwacht dat ze haar aanspreken met juf, terwijl ze dat gewoon niet is.
quote:Op dinsdag 5 juli 2016 23:16 schreef poemojn het volgende:
[..]
dat denk ik
Spellen met een kleurendobbelsteen zijn meestal vanaf 3 jaar omdat kinderen dan beginnen met het leren van kleuren (gemiddeld dan).
http://www.newkidscenter.com/When-Do-Kids-Learn-Colors.html Hier staat dat de meeste kinderen 1 kleur kunnen benoemen als ze drie jaar worden.
maf he? Hier ook van die verschillen, oudsten kenden alle kleuren als peuter en jongste verwart nu (groep 1) sommige mengkleuren soms nog.quote:Op dinsdag 5 juli 2016 23:27 schreef Vanyel het volgende:
[..]
Zelfs Dot kende alle primaire en secundaire kleuren op haar tweede. Wij vragen ons van M van 2 vaak af of ie niet kleurenblind is omdat ie nauwelijks iets herkent.
Het gaat hier wel erg off-topic. Maar ik heb boekjes altijd handig gevonden om m'n verwachtingen/referentiekader realistisch te houden.quote:At the age of two a child starts to match colors. They can give you for example a block of the same color you’re holding in your hand. As colors can be matched they still can not grasp the naming of colors yet. This starts at about the age of three years. Only then your boy or girl will name the some main colors correctly.
And it will take another one to three years to name colors accurately. It is said that a child has developed normal color naming between the age of four and six years.
dito met Lucy, ze wordt volgende maand 3 maar kent alle primaire kleuren en telt tot 20quote:Op dinsdag 5 juli 2016 23:27 schreef Vanyel het volgende:
[..]
Zelfs Dot kende alle primaire en secundaire kleuren op haar tweede. Wij vragen ons van M van 2 vaak af of ie niet kleurenblind is omdat ie nauwelijks iets herkent.
Dit is heel herkenbaar! Idem voor het ouwelijke taalgebruik.quote:Op dinsdag 5 juli 2016 19:20 schreef Kleurdoos het volgende:
Ah! Nouja ik weet ook echt dat hij 'afwijkt' er is iets, maar ik herken hem gewoon niet in Asperger, autisme, ADHD etc, soms in hele lichte mate dat ik denk 'ah dat is herkenbaar, maar dan ook echt maar op 3 punten ofzo.
Oooh.... wat sneaky.... Nu wel 'ineens'.quote:Op dinsdag 5 juli 2016 16:27 schreef Ticootje het volgende:
En weer terug bij af, school heeft aangegeven dat ze Jen gaan bespreken in OT, dus nu gaat de CTO wachten op school...
Tot zover de weg dat je langs school kan als ouder.
Een lurker hier.quote:Op dinsdag 5 juli 2016 19:14 schreef Twinkly het volgende:
KD, het klinkt meer alsof L een ontwikkelingsvoorsprong heeft. Leerkrachten (en anderen) denken heel vaak aan AD(H)D of ASS omdat ze de kenmerken van begaafde kinderen niet kennen.
https://ontwikkelingsvoorsprong.info/zijnsluik-2/
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |