abonnement Unibet Coolblue
pi_163540707
De laatste post van kleurdoos is erg herkenbaar voor mij.
Toen onze nu 15 jarige zoon net op school zat.

Ook de school die toen begon met; er is iets met hem.
De intensiteit van reageren.
Het uitzonderlijk taalgebruik, sowieso een uitstekend gevoel voor taal. Ouwelijk taalgebruik.
Autodidact in het lezen vanaf 5 jaar.
Heel slim overkomen en kunnen zijn maar een moment later kunnen doen alsof hij "achterlijk" is.
Altijd hoge A scores.
Veel praten en gewoon oogcontact maken met iedereen.

Hij is met 7 bij een jeugdpsychiater geweest, ook getest op Asperger (wat hij niet heeft). Een IQ test maakte hem gemiddeld (IQ van 110 had hij toen).
Met 10 jaar weer bij een ggz psychologe geweest die na een aantal testen hem in de restbak van autisme hebben gezet (pdd-nos).

Het is een aparte, nog steeds. Iemand met een flinke gebruiksaanwijzing. Hij zit op regulier onderwijs maar ik maak me nog steeds zorgen om hem....om de toekomst.
Het is totaal anders dan met zijn broertje van 11 in ieder geval.
pi_163540862
KD, het klinkt meer alsof L een ontwikkelingsvoorsprong heeft. Leerkrachten (en anderen) denken heel vaak aan AD(H)D of ASS omdat ze de kenmerken van begaafde kinderen niet kennen.
https://ontwikkelingsvoorsprong.info/zijnsluik-2/
<a href="http://lb4m.lilypie.com/IMTfp1.png" rel="nofollow" target="_blank">Niels</a> en <a href="http://lb1m.lilypie.com/Aonnp2.png" rel="nofollow" target="_blank">Sam</a>
pi_163540979
quote:
1s.gif Op dinsdag 5 juli 2016 19:06 schreef lily het volgende:
De laatste post van kleurdoos is erg herkenbaar voor mij.
Toen onze nu 15 jarige zoon net op school zat.

Ook de school die toen begon met; er is iets met hem.
De intensiteit van reageren.
Het uitzonderlijk taalgebruik, sowieso een uitstekend gevoel voor taal. Ouwelijk taalgebruik.
Autodidact in het lezen vanaf 5 jaar.
Heel slim overkomen en kunnen zijn maar een moment later kunnen doen alsof hij "achterlijk" is.
Altijd hoge A scores.
Veel praten en gewoon oogcontact maken met iedereen.

Hij is met 7 bij een jeugdpsychiater geweest, ook getest op Asperger (wat hij niet heeft). Een IQ test maakte hem gemiddeld (IQ van 110 had hij toen).
Met 10 jaar weer bij een ggz psychologe geweest die na een aantal testen hem in de restbak van autisme hebben gezet (pdd-nos).

Het is een aparte, nog steeds. Iemand met een flinke gebruiksaanwijzing. Hij zit op regulier onderwijs maar ik maak me nog steeds zorgen om hem....om de toekomst.
Het is totaal anders dan met zijn broertje van 11 in ieder geval.
Ah! Nouja ik weet ook echt dat hij 'afwijkt' er is iets, maar ik herken hem gewoon niet in Asperger, autisme, ADHD etc, soms in hele lichte mate dat ik denk 'ah dat is herkenbaar, maar dan ook echt maar op 3 punten ofzo. Als ik hem vergelijk met Elin op deze leeftijd, zo'n verschil. Hij is zo ontzettend jong voor zijn leeftijd. Hij is Bizar lief, knuffelig en schattig. Hij doet me altijd denken aan Odie van garfield, beetje sullig, beetje onhandig en zo ontzettend schattig. iedereen is echt dol op hem. Hij komt met zeer fantasierijke verhalen, onsamenhangend, heeft interesse in typische jongensdingetjes (ruimte, dino's, lego) maar heeft soms opeens een fascinatie, nu bijv tornado's en dan wil hij daar alles over weten. (kan dan tot in detail alles vertellen incl moeilijke woorden) terwijl zijn broek van zijn kont zakt, in zijn neus peutert, veters los zitten.. t voegt gewoon raar :P

Hij rent op kindjes af waar hij bij in de klas zit en zegt dan opeens 'ik ken jou, je zit bij mij in de klas' en een dag laterdoet hij dat bijvoorbeeld niet en is het vanzelfsprekend voor hem .

Elin was serieuzer, wijzer, netter..kon fietsen, veters strikken etc. op deze leeftijd. Soms denk ik dat hij in mijn ogen wat afwijkt omdat Elin zoveel sneller en anders was.. maar nu de juf ook begint.. tsja
pi_163541053
Ik zou er niet teveel aandacht aan geven.
Hij klinkt als een heerlijk kind.
Zolang er geen problemen zijn bij hem...of dat hij teveek afwijkt op school zodat je het gevoel krijgt dat er problemen kunnen ontstaan....

Wat Tico hierboven zegt dus eigenlijk.
pi_163541828
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 juli 2016 19:14 schreef Twinkly het volgende:
KD, het klinkt meer alsof L een ontwikkelingsvoorsprong heeft. Leerkrachten (en anderen) denken heel vaak aan AD(H)D of ASS omdat ze de kenmerken van begaafde kinderen niet kennen.
https://ontwikkelingsvoorsprong.info/zijnsluik-2/
veel dingen zijn zeker herkenbaar, Lex maakt regels en vindt dan dat iedereen zich daar aan moet houden, op school wilde hij niet schilderen met de kleur blauw die juf had, want hij vond het 'te violet' :')
ook de intensiteit van zijn beleveniswereld weet me iedere keer te verbazen, zijn oog voor detail ook. maar het is allemaal sporadisch. Het ene moment denk je 'wat een slim ventje' volgende..vraag je je af of hij een achterstand heeft :P
pi_163542611
In verband met het te dicht op anderen gaan staan, herken je dit misschien?

Sensorische integratieproblemen komen vaak voor bij ASS maar ook bij begaafdheid.
Dat hij soms juist erg jong overkomt kan komen door een asynchrone ontwikkeling: cognitief is hij bijvoorbeeld 6,5 jaar, sociaal ook zoiets, maar emotioneel net 4 jaar.
<a href="http://lb4m.lilypie.com/IMTfp1.png" rel="nofollow" target="_blank">Niels</a> en <a href="http://lb1m.lilypie.com/Aonnp2.png" rel="nofollow" target="_blank">Sam</a>
  dinsdag 5 juli 2016 @ 20:48:36 #57
125853 Ticootje
<3 6970 <3
pi_163542750
Jen likt aan alles, of stopt het in dr mond. :D
I am unconditionally and irrevocably in love with him.
I'm 97% sure you don't like me, I'm 100% sure I don't care.
pi_163542761
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 juli 2016 20:42 schreef Twinkly het volgende:
In verband met het te dicht op anderen gaan staan, herken je dit misschien?
[ afbeelding ]
Sensorische integratieproblemen komen vaak voor bij ASS maar ook bij begaafdheid.
Dat hij soms juist erg jong overkomt kan komen door een asynchrone ontwikkeling: cognitief is hij bijvoorbeeld 6,5 jaar, sociaal ook zoiets, maar emotioneel net 4 jaar.
nogal, hij eet een snoepje ook niet normaal maar houdt het tussen zijn vingers, het geplak en kleffe gebeuren vindt hij blijkbaar prettig.hij likt idd ook aan dingen, :') ik ga eerder al aan dat hij in de kring het enige kindje is dat wil vertellen, en dan ook vrij luid. Hij heeft ook geen enkele 'logische' angst als het om mensen gaat. Hij is wel bang dat er opeens een wervelwind komt en hem meeneemt, of een golf uit de sloot hiernaast (fantsie+) verder idd een hele uitdaging wbt motoriek :') ik ga t ff laten bezinken en ook overleggen met Exlief :)
pi_163542780
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 juli 2016 20:48 schreef Ticootje het volgende:
Jen likt aan alles, of stopt het in dr mond. :D
Blij dat mijne niet de enige is.. ook aan armen :') van andere kinderen en dat deert ze ook niet :'D
pi_163543025
N lijkt heel erg op L, die opmerkingen zouden van hem kunnen komen ("hmmm, ik weet niet of deze constructie mij wel kan houden." Over een schommel).
Maar hij is juist een prikkelvermijder. Al wordt dat wel steeds minder nu hij wat ouder wordt: hij kan nu zelf veel beter de rust zoeken en houdt nu ook veel meer van knuffelen.

[ Bericht 0% gewijzigd door Twinkly op 05-07-2016 21:10:10 ]
&lt;a href="http://lb4m.lilypie.com/IMTfp1.png" rel="nofollow" target="_blank"&gt;Niels&lt;/a&gt; en &lt;a href="http://lb1m.lilypie.com/Aonnp2.png" rel="nofollow" target="_blank"&gt;Sam&lt;/a&gt;
  dinsdag 5 juli 2016 @ 21:23:51 #61
125853 Ticootje
<3 6970 <3
pi_163543456
Dat ouder worden helpt hier ook. Ze voelt nu beter aan als ze boos gaat worden en zoekt dan zelf de rust. Juist daarom ben ik zo tegen medicatie, ze groeit nog steeds enorm in gedrag. Ik zie meer heil in haar ondersteunen en begeleiden in deze groei dan haar emotie af te vlakken en de haar de mogelijkheid om emoties te leren reguleren te ontnemen.
I am unconditionally and irrevocably in love with him.
I'm 97% sure you don't like me, I'm 100% sure I don't care.
pi_163543989
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 juli 2016 20:04 schreef Kleurdoos het volgende:
veel dingen zijn zeker herkenbaar, Lex maakt regels en vindt dan dat iedereen zich daar aan moet houden, op school wilde hij niet schilderen met de kleur blauw die juf had, want hij vond het 'te violet' :')
ook de intensiteit van zijn beleveniswereld weet me iedere keer te verbazen, zijn oog voor detail ook. maar het is allemaal sporadisch. Het ene moment denk je 'wat een slim ventje' volgende..vraag je je af of hij een achterstand heeft :P
Bij hoogbegaafdheid komt een asynchrone ontwikkeling vaak voor. Als je hem echt wilt laten testen tzt is het misschien goed om iemand te zoeken die daar ook verstand van heeft.
(Volgens mij zijn volgens de boekjes de primaire kleuren trouwens stof voor groep 1, en de mengkleuren voor groep 2, en dan heb je het nog niet over violet. :) )
  dinsdag 5 juli 2016 @ 22:48:21 #63
125853 Ticootje
<3 6970 <3
pi_163545913
quote:
1s.gif Op dinsdag 5 juli 2016 21:45 schreef poemojn het volgende:

[..]

Bij hoogbegaafdheid komt een asynchrone ontwikkeling vaak voor. Als je hem echt wilt laten testen tzt is het misschien goed om iemand te zoeken die daar ook verstand van heeft.
(Volgens mij zijn volgens de boekjes de primaire kleuren trouwens stof voor groep 1, en de mengkleuren voor groep 2, en dan heb je het nog niet over violet. :) )
Ach, tegenwoordig pakken ze zoveel op ook op filmpjes op youtube. Primaire kleuren voor groep 1 is leuk, maar misschien wat achterhaald. Hier kent de jongste gewoon alle kleuren, in het nederlands en engels.
Violet zal hij ergens gehoord hebben en gewoon hebben onthouden, ik vind dat niet heel erg bijzonder opmerkelijk. Of mijn referentiekader is kapot, dat kan ook.
I am unconditionally and irrevocably in love with him.
I'm 97% sure you don't like me, I'm 100% sure I don't care.
pi_163546007
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 juli 2016 20:04 schreef Kleurdoos het volgende:

[..]

veel dingen zijn zeker herkenbaar, Lex maakt regels en vindt dan dat iedereen zich daar aan moet houden, op school wilde hij niet schilderen met de kleur blauw die juf had, want hij vond het 'te violet' :')
ook de intensiteit van zijn beleveniswereld weet me iedere keer te verbazen, zijn oog voor detail ook. maar het is allemaal sporadisch. Het ene moment denk je 'wat een slim ventje' volgende..vraag je je af of hij een achterstand heeft :P
Dat herken ik heel erg. Vooral die eigen regels want zo hoort het! En ook dat slimme maar soms ook 'domme' :')
Wipkip met prachtige Wipkuikentjes O+
Try to be a rainbow in someone's cloud.
pi_163546062
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 juli 2016 20:49 schreef Kleurdoos het volgende:

[..]

Blij dat mijne niet de enige is.. ook aan armen :') van andere kinderen en dat deert ze ook niet :'D
Z. doet vooral wangen :') en als kinderen dat vies vinden dat roept ze snel: maar ik ben een hond :')
Wipkip met prachtige Wipkuikentjes O+
Try to be a rainbow in someone's cloud.
pi_163546690
quote:
1s.gif Op dinsdag 5 juli 2016 22:48 schreef Ticootje het volgende:

[..]

Ach, tegenwoordig pakken ze zoveel op ook op filmpjes op youtube. Primaire kleuren voor groep 1 is leuk, maar misschien wat achterhaald. Hier kent de jongste gewoon alle kleuren, in het nederlands en engels.
Violet zal hij ergens gehoord hebben en gewoon hebben onthouden, ik vind dat niet heel erg bijzonder opmerkelijk. Of mijn referentiekader is kapot, dat kan ook.
dat denk ik :)
Spellen met een kleurendobbelsteen zijn meestal vanaf 3 jaar omdat kinderen dan beginnen met het leren van kleuren (gemiddeld dan).

http://www.newkidscenter.com/When-Do-Kids-Learn-Colors.html Hier staat dat de meeste kinderen 1 kleur kunnen benoemen als ze drie jaar worden.
  dinsdag 5 juli 2016 @ 23:17:51 #67
1762 YPPY
Yppiaans
pi_163546707
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 juli 2016 16:57 schreef Ticootje het volgende:

[..]

Wat doen onderwijsassistenten nu eigenlijk? Hier is het bv gewoon een moeder van... Die tevens het werk overneemt als de juf ziek is.

Ik vind dat een beetje raar zeg maar. Zeker omdat er opeens van de kinderen wordt verwacht dat ze haar aanspreken met juf, terwijl ze dat gewoon niet is.
Bij ons zijn het mensen met een mbo opleiding of leerkrachten zonder werk die in dienst zijn van het samenwerkingsverband. Ze gaan met 1 of een paar kinderen sommen of taalwerkjes maken. De ene keer in de klas, de andere keer op de gang. Soms geven ze daarbij zelf een instructie, maar ze helpen ook weleens na instructie van de juf. Ook lezen ze voor aan de klas of zitten ze in de groep tijdens een tv programma, dat de juf met kinderen apart kan zitten.

Ze worden met juf of meneer aangesproken en doen ook mee tijdens juffendagen als ze vaak in dezelfde klas aanwezig zijn.
"wat een heerlijke yppiaanse reactie! Vol begrip, nooit veroordelend en zeker niet stekelig! #hulde"
Hoe langer de weg naar de top, hoe mooier het uitzicht!
*OUD heilige*
pi_163546782
We hebben trouwens ook tijdens een 'gesprekje' gehoort dat we rekening moesten houden met een slechte rekencito. Want mevrouw heeft geen tot slechte cijferkennis. Ze herkent de cijfers totaal niet. Nou ja op school. Want thuis maakt ze sommetjes. Ze heeft een groep 3/4 werkboekje gekocht van haar zakgeld :') en maakt de sommen makkelijk. Maar op school herkent ze de cijfers niet :{
Wipkip met prachtige Wipkuikentjes O+
Try to be a rainbow in someone's cloud.
pi_163546906
quote:
1s.gif Op dinsdag 5 juli 2016 23:16 schreef poemojn het volgende:

[..]

dat denk ik :)
Spellen met een kleurendobbelsteen zijn meestal vanaf 3 jaar omdat kinderen dan beginnen met het leren van kleuren (gemiddeld dan).

http://www.newkidscenter.com/When-Do-Kids-Learn-Colors.html Hier staat dat de meeste kinderen 1 kleur kunnen benoemen als ze drie jaar worden.
:o
Zelfs Dot kende alle primaire en secundaire kleuren op haar tweede. Wij vragen ons van M van 2 vaak af of ie niet kleurenblind is omdat ie nauwelijks iets herkent.
Op zaterdag 24 februari 2024 16:25 schreef Claudia_x het volgende:
Sterker nog, als ik reacties als die van @:vanyel lees, dan vraag ik me af of ik niet op het verkeerde geslacht val. :Y)
pi_163547036
quote:
1s.gif Op dinsdag 5 juli 2016 23:27 schreef Vanyel het volgende:

[..]

:o
Zelfs Dot kende alle primaire en secundaire kleuren op haar tweede. Wij vragen ons van M van 2 vaak af of ie niet kleurenblind is omdat ie nauwelijks iets herkent.
maf he? Hier ook van die verschillen, oudsten kenden alle kleuren als peuter en jongste verwart nu (groep 1) sommige mengkleuren soms nog.
Maar ik zie hier bijv hetzelfde http://www.ocd.pitt.edu/Files/PDF/Foster/27758_ocd_DM_3-5.pdf 5 jaar: kan 4-8 kleuren benoemen.
En hier
quote:
At the age of two a child starts to match colors. They can give you for example a block of the same color you’re holding in your hand. As colors can be matched they still can not grasp the naming of colors yet. This starts at about the age of three years. Only then your boy or girl will name the some main colors correctly.

And it will take another one to three years to name colors accurately. It is said that a child has developed normal color naming between the age of four and six years.
Het gaat hier wel erg off-topic. Maar ik heb boekjes altijd handig gevonden om m'n verwachtingen/referentiekader realistisch te houden. :)
pi_163549942
quote:
1s.gif Op dinsdag 5 juli 2016 23:27 schreef Vanyel het volgende:

[..]

:o
Zelfs Dot kende alle primaire en secundaire kleuren op haar tweede. Wij vragen ons van M van 2 vaak af of ie niet kleurenblind is omdat ie nauwelijks iets herkent.
dito met Lucy, ze wordt volgende maand 3 maar kent alle primaire kleuren en telt tot 20
  woensdag 6 juli 2016 @ 09:13:04 #72
4756 Kyara
1 + 1 = 3
pi_163551000
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 juli 2016 19:20 schreef Kleurdoos het volgende:
Ah! Nouja ik weet ook echt dat hij 'afwijkt' er is iets, maar ik herken hem gewoon niet in Asperger, autisme, ADHD etc, soms in hele lichte mate dat ik denk 'ah dat is herkenbaar, maar dan ook echt maar op 3 punten ofzo.
Dit is heel herkenbaar! Idem voor het ouwelijke taalgebruik.
Hier inmiddels wel diagnose sensorische integratiestoornis. Zal hier eens een apart topic voor openen.
  woensdag 6 juli 2016 @ 09:18:51 #73
11682 Moonah
Jolie femme
pi_163551111
KD, ik herken erg veel in wat je over L vertelt in Thies zijn gedrag. Bijna alles eigenlijk wel.
Wij hebben er vooralsnog voor gekozen geen onderzoek te laten plegen. We zien daar voor dit moment de noodzaak niet van in. Thies heeft wel de nodige uitdagingen voor zichzelf, maar daar wordt nu ook hulp voor gezocht, zonder diagnose.

Overigens is er uit onderzoek gebleken dat kinderen met ASS wel degelijk empathisch kunnen zijn.

En verder wil ik zeggen dat een ervaren leerkracht inderdaad geen diagnose kan en mag stellen, maar dat je er wel feeling voor kunt krijgen.
"Bloemen zijn rood jongeman... "
Zo. Dan witte gullie dè ôk wir.
  woensdag 6 juli 2016 @ 09:22:04 #74
11682 Moonah
Jolie femme
pi_163551162
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 juli 2016 16:27 schreef Ticootje het volgende:
En weer terug bij af, school heeft aangegeven dat ze Jen gaan bespreken in OT, dus nu gaat de CTO wachten op school...

Tot zover de weg dat je langs school kan als ouder.
:o Oooh.... wat sneaky.... Nu wel 'ineens'.
"Bloemen zijn rood jongeman... "
Zo. Dan witte gullie dè ôk wir.
pi_163552066
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 juli 2016 19:14 schreef Twinkly het volgende:
KD, het klinkt meer alsof L een ontwikkelingsvoorsprong heeft. Leerkrachten (en anderen) denken heel vaak aan AD(H)D of ASS omdat ze de kenmerken van begaafde kinderen niet kennen.
https://ontwikkelingsvoorsprong.info/zijnsluik-2/
Een lurker hier.
Bedankt voor de link. Ik herken mijn oudste (bijna 6) hier zo in.
Gister uitslag iq test gehad, maar vond de link wel verhelderend.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')