quote:Op woensdag 29 juni 2016 23:24 schreef livelink het volgende:
[..]
Maakt niet uit dat school jou niet zo lief vindt. Ik hoop dat de ballen de goede kant op zullen rollen voor jullie. Succes en sterkte, want het is natuurlijk ook wel een lange periode van onzekerheid op deze manier.
Dat denk ik ook.quote:Op donderdag 30 juni 2016 09:56 schreef Ticootje het volgende:
School wilde nu wel de procedure gaan starten om haar te bespreken in het OT, naar mijn idee ongeveer een jaar te laat.
Maar dan is er wel gewoon een zak geld nodig om hem daarmee te helpen... Eigenlijk als je nu dus al 2 jaar loopt te klootviolen op het reguliere onderwijs, had dat toch al lang in werking gezet moeten worden?quote:Op donderdag 30 juni 2016 10:10 schreef Moonah het volgende:
Wij gaan trouwens toch weer richting arrangement. Gisteren gesprek op school gehad waarin de juffen aangaven dit nu te willen aanvragen. Thies is in zijn spel en in andere vrije situaties zo star en inflexibel. Hij heeft daar echt meer begeleiding bij nodig. Nu frustreert het hem én zijn vriendenclubje regelmatig op een dusdanige manier dat het van alle partijen te veel energie gaat vergen. Over twee weken overleg met het samenwerkingsverband. Ik hoop op observatie en regelmatige coaching in vrije situaties.
Overigens vroegen ze me gisteren op de man af of ik hem liever nog op het SO had willen zien. Mijn antwoord was ja. Ik ben er echt van overtuigd dat Thies daar ihkv passend onderwijs is wegbezuinigd. We zijn de twee jaar dat hij nu op het regulier zit alleen maar bezig met zijn sociaal emotionele ontwikkeling. Ook zijn toetsen houden niet over, hoewel hij een bovengemiddeld IQ heeft. Maar goed, dat vind ik nog niet eens zo'n punt. Ik geloof zeker dat als hij zich veilig en op zijn gemak voelt in de groep dat er dan heus wel uitkomt wat er in zit.
Ja.....quote:Op donderdag 30 juni 2016 10:15 schreef Ticootje het volgende:
[..]
Maar dan is er wel gewoon een zak geld nodig om hem daarmee te helpen... Eigenlijk als je nu dus al 2 jaar loopt te klootviolen op het reguliere onderwijs, had dat toch al lang in werking gezet moeten worden?
Wat zonde dat school er zo lang over gedaan heeft om zover te komen... vooral omdat jullie het ook al eerder aangaven.quote:Op donderdag 30 juni 2016 09:56 schreef Ticootje het volgende:
Gister ook de schoolresultaten: Lezen behalen we eigenlijk geen vooruitgang, E scores met DTM, begrijpend lezen D... Alleen rekenen gaat wel aardig.
Al met al zien we ook gewoon in de resultaten dat wat we al een jaar roepen, Jen komt ook gewoon niet mee.
School wilde nu wel de procedure gaan starten om haar te bespreken in het OT, naar mijn idee ongeveer een jaar te laat.
En toch best zonde dat hij eigenlijk een beetje tussen de wal en het schip valt nu met dat passend onderwijs... Succes!quote:Op donderdag 30 juni 2016 10:24 schreef Moonah het volgende:
[..]
Ja.....
Al moet ik zeggen dat het vorig jaar rustiger was. De juffen benoemen het als dat 'de veerkracht op is'. Ik snap wel wat ze bedoelen en waarom er nu pas weer naar hulp wordt gezocht.
Ik heb altijd de indruk dat hij het best heeft getroffen met de juffen. Dat ze er altijd heel erg hun best voor doen om er het beste van te maken. Misschien niet altijd vlekkeloos, maar toch tenminste met enige passie voor 'hun' kinderen. Dit vind ik ook weer heel goed uitgedrukt en er spreekt de nodige ervaring uit.quote:Op donderdag 30 juni 2016 10:24 schreef Moonah het volgende:
[..]
Ja.....
Al moet ik zeggen dat het vorig jaar rustiger was. De juffen benoemen het als dat 'de veerkracht op is'. Ik snap wel wat ze bedoelen en waarom er nu pas weer naar hulp wordt gezocht.
Ach, wat jammer dat je het gevoel hebt dat hij nu niet op de plek is waar hij eigenlijk het meeste thuishoort. En dat dat komt door bezuinigingenquote:Op donderdag 30 juni 2016 10:10 schreef Moonah het volgende:
Wij gaan trouwens toch weer richting arrangement. Gisteren gesprek op school gehad waarin de juffen aangaven dit nu te willen aanvragen. Thies is in zijn spel en in andere vrije situaties zo star en inflexibel. Hij heeft daar echt meer begeleiding bij nodig. Nu frustreert het hem én zijn vriendenclubje regelmatig op een dusdanige manier dat het van alle partijen te veel energie gaat vergen. Over twee weken overleg met het samenwerkingsverband. Ik hoop op observatie en regelmatige coaching in vrije situaties.
Overigens vroegen ze me gisteren op de man af of ik hem liever nog op het SO had willen zien. Mijn antwoord was ja. Ik ben er echt van overtuigd dat Thies daar ihkv passend onderwijs is wegbezuinigd. We zijn de twee jaar dat hij nu op het regulier zit alleen maar bezig met zijn sociaal emotionele ontwikkeling. Ook zijn toetsen houden niet over, hoewel hij een bovengemiddeld IQ heeft. Maar goed, dat vind ik nog niet eens zo'n punt. Ik geloof zeker dat als hij zich veilig en op zijn gemak voelt in de groep dat er dan heus wel uitkomt wat er in zit.
Eind van het jaar moeheid. Zo herkenbaar. Niet alleen bij de kinderen, maar ook bij de ouders en bij de leerkrachten.quote:Op donderdag 30 juni 2016 10:53 schreef Nijna het volgende:
M. gaf van de week aan dat ze aan vakantie toe is, moe en ook aan het snotteren nu.
Ze is echt aan het afstrepen. Spreekbeurt nog en dan kan dat ook afgestreept, morgen.
Dan nog 2 weken... volgens mij weten we ergens volgende week hoe de nieuwe klas eruit gaat zien en wie de leerkracht wordt .
Ben benieuwd. Ze hebben de rapporten al gehad, 10 minuten gesprekken zijn geweest. Huidige leerkracht van M heeft wel gezegd hoe ze het graag zou zien volgend jaar, maar altijd afwachten hoe de nieuwe leerkracht erover denkt, ze adviseerde om zeker in het begin weer even goed de vinger aan de pols te houden. Hebben we afgelopen jaren ook geprobeerd en dat werkt wel goed naar mijn idee.
Tot nu toe denk ik dat het we best getroffen hebben met school en de leerkrachtenquote:Op donderdag 30 juni 2016 21:53 schreef livelink het volgende:
[..]
Eind van het jaar moeheid. Zo herkenbaar. Niet alleen bij de kinderen, maar ook bij de ouders en bij de leerkrachten.
Klinkt wel alsof de school goed bezig is met M., Nijna.
Wel mooi dat hij op zijn gevoel afgaat en nog steeds achter zijn keuze staat. Ik hoop mee dat het goed uit gaat pakken!quote:J. heeft woensdag zijn laatste schooldag en maandag is het afscheid. Hij ziet er erg tegenop. Sowieso ziet hij altijd tegen de zomervakantie op en nu komt dat afscheid er ook nog bij. Zo definitief. En er gaat uiteindelijk niemand van zijn klas naar zijn nieuwe school. Ze gaan massaal naar de school waar J. op de open dag helemaal op afgeknapt was.Ik was bang dat hij om die reden toch uiteindelijk spijt zou krijgen van zijn keuze, maar hij staat er zelf nog steeds helemaal achter.
Dat was op die open dag haat op het eerste gezicht tussen hem en die school. Terwijl al zijn vriendjes dus wel enthousiast waren. Maar J. volgt zoals altijd zijn gevoel en laten we hopen dat dat goed uit gaat pakken.
Succes, Moonah! Wel fijn dat jullie zaken goed kunnen overleggen, ik krijg er ook een heel positief gevoel bij steeds over die juffen.quote:Op donderdag 30 juni 2016 10:10 schreef Moonah het volgende:
Wij gaan trouwens toch weer richting arrangement. Gisteren gesprek op school gehad waarin de juffen aangaven dit nu te willen aanvragen. Thies is in zijn spel en in andere vrije situaties zo star en inflexibel. Hij heeft daar echt meer begeleiding bij nodig. Nu frustreert het hem én zijn vriendenclubje regelmatig op een dusdanige manier dat het van alle partijen te veel energie gaat vergen. Over twee weken overleg met het samenwerkingsverband. Ik hoop op observatie en regelmatige coaching in vrije situaties.
Mijn oudste zoon heeft rond 7,5 jaar zijn Echte Diagnose gekregen.quote:Op zaterdag 2 juli 2016 10:33 schreef Kleurdoos het volgende:
Wederom een gesprek gehad op school, nu willen ze dat we hem laten testen op Asperger..
Ik vind het vrij lastig, hij is 4 en heeft inderdaad wat eigenaardigheden, maar ik vind het niet 'verontrustend'of raar.. wellicht omdat het mijn eigen kind is en ik niet objectief kan zijn o.i.d.
Ik dacht dat geen oogcontact maken en slecht inlevingsgevoel typerend waren.. maar hij is dol op contact, kijkt ons recht aan, luistert, en kan zich ontzettend goed inleven..
Zij vindt dat hij ouwelijk praat, en teveel op momenten dat hij zou moeten luisteren, hij kan niet stil zitten volgens haar (hier best veel) wanneer lieten jullie je kindjes testen?
Dit is wel zoals arrangementen in ons samenwerkingsverband gaan, ja.quote:Op vrijdag 1 juli 2016 22:51 schreef mrspoeZ het volgende:
Hoe verwacht je dat dan concreet moonah? Dat de ABers in komen vliegen als er pauze is?
Oh okay.quote:Op zaterdag 2 juli 2016 10:51 schreef livelink het volgende:
[..]
Dit is wel zoals arrangementen in ons samenwerkingsverband gaan, ja.
Als het arrangement wordt toegekend, dan gaat er iemand naar de school. Als de problemen zich ook of met name voordoen in de pauzemomenten dan zal diegene daar zeker bij zijn. Dat is toch niet zo raar?
Een en ander ligt natuurlijk ook aan de zwaarte van het arrangement dat wordt toegekend, maar dit soort voorbeelden zijn er zat. In ieder geval binnen ons samenwerkingsverband.
Ik had al wel eens begrepen dat er grote verschillen zaten tussen samenwerkingsverbanden. Ons swv schijnt ook rijk te zijn in vergelijking met andere samenwerkingsverbanden. Maar dit klinkt wel heel karig.quote:Op zaterdag 2 juli 2016 15:37 schreef mrspoeZ het volgende:
[..]
Oh okay.
In ons swv zijn er 1,4 ABers op 9200 leerlingen. Die komen dus eigenlijk alleen om te helpen met een verwijzing naar S(B)O in orde te maken. Er is geen tijd voor iets anders...
Well done!quote:Op zaterdag 2 juli 2016 13:22 schreef livelink het volgende:
Weekend en feestje zijn gered en ik realiseer me weer eens te meer hoe star hij is in sommige dingen.
Dat is toch wel erg karig. En ook absoluut niet hoe passend onderwijs bedoeld is.quote:Op zaterdag 2 juli 2016 15:37 schreef mrspoeZ het volgende:
[..]
Oh okay.
In ons swv zijn er 1,4 ABers op 9200 leerlingen. Die komen dus eigenlijk alleen om te helpen met een verwijzing naar S(B)O in orde te maken. Er is geen tijd voor iets anders...
Bedoel jij dat het niet kan dat er iemand tijdens die momenten komt observeren/coachen?quote:Op zaterdag 2 juli 2016 20:27 schreef Ticootje het volgende:
Nou, ik denk dat dat ook hier echt niet op die manier kan. Hoelang moeten ze passend onderwijs een kans geven?
Ja ik denk idd dat daar gewoon de mensen niet voor zijn.quote:Op zaterdag 2 juli 2016 20:46 schreef Moonah het volgende:
[..]
Bedoel jij dat het niet kan dat er iemand tijdens die momenten komt observeren/coachen?
Ik zou het nl absurd vinden als dat niet kan. Ik ga dan heel boos worden...
Ik lees er geen bijzondere dingen in. Ja, dat hij waarschijnlijk erg slim is, een enorme woordenschat heeft? Mijn kinderen zouden alledrie Asperger hebben als ik het lijstje van die school zo hoor.quote:Op zaterdag 2 juli 2016 10:33 schreef Kleurdoos het volgende:
Wederom een gesprek gehad op school, nu willen ze dat we hem laten testen op Asperger..
Ik vind het vrij lastig, hij is 4 en heeft inderdaad wat eigenaardigheden, maar ik vind het niet 'verontrustend'of raar.. wellicht omdat het mijn eigen kind is en ik niet objectief kan zijn o.i.d.
Ik dacht dat geen oogcontact maken en slecht inlevingsgevoel typerend waren.. maar hij is dol op contact, kijkt ons recht aan, luistert, en kan zich ontzettend goed inleven..
Zij vindt dat hij ouwelijk praat, en teveel op momenten dat hij zou moeten luisteren, hij kan niet stil zitten volgens haar (hier best veel) wanneer lieten jullie je kindjes testen?
Ja precies! Dát is nou juist het hele idee achter passend onderwijs. De expertise uit het SO wordt indien nodig ingezet in het regulier.quote:Op zondag 3 juli 2016 10:19 schreef trui het volgende:
Bij ons kon dat wel hoor. Heel prettig, en dat is toch ook waar die mensen voor ingeroepen kunnen worden?
quote:Op zaterdag 2 juli 2016 20:24 schreef Moonah het volgende:
En inmiddels ben ik zover dat als dat niet gaat gebeuren, ik zelf iemand ga inhuren.
Ah kijk, dat zou dus ook nog eens kunnen. Tnx!quote:Op zondag 3 juli 2016 10:25 schreef livelink het volgende:
En het hoeven ook helemaal geen AB'ers te zijn die in dienst zijn bij het samenwerkingsverband. Een school kan in ons samenwerkingsverband een arrangement aanvragen bij een particuliere zorgverlener. De rekening gaat dan naar het samenwerkingsverband als dat arrangement is toegekend.
Bij ons op school kan dat ook. Er lopen allerlei onderwijsassistenten, begeleiders, externen en nog wat rond. Sommigen in dienst van het swv, anderen van een zorgaanbieder. De ene bijna fulltime, de ander een uur per week. Er is geld voor, zeker met de voorgeschiedenis van jouw zoon moet dat niet zo moeilijk te regelen zijn.quote:Op zondag 3 juli 2016 13:18 schreef Moonah het volgende:
[..]
Ja precies! Dát is nou juist het hele idee achter passend onderwijs. De expertise uit het SO wordt indien nodig ingezet in het regulier.
[..]
[..]
Ah kijk, dat zou dus ook nog eens kunnen. Tnx!
Kind hier werd er ook van verdacht. Die bleek 'alleen maar' mega slim. Daar horen deze eigenaardigheden nl ook bij.quote:Op zaterdag 2 juli 2016 10:33 schreef Kleurdoos het volgende:
Wederom een gesprek gehad op school, nu willen ze dat we hem laten testen op Asperger..
Ik vind het vrij lastig, hij is 4 en heeft inderdaad wat eigenaardigheden, maar ik vind het niet 'verontrustend'of raar.. wellicht omdat het mijn eigen kind is en ik niet objectief kan zijn o.i.d.
Ik dacht dat geen oogcontact maken en slecht inlevingsgevoel typerend waren.. maar hij is dol op contact, kijkt ons recht aan, luistert, en kan zich ontzettend goed inleven..
Zij vindt dat hij ouwelijk praat, en teveel op momenten dat hij zou moeten luisteren, hij kan niet stil zitten volgens haar (hier best veel) wanneer lieten jullie je kindjes testen?
Heerlijk als die mogelijkheden er zijn. Ik ben momenteel druk bezig met het uitzoeken van wat er wel of niet al is binnen ons SWV omdat ik een idee heb waarmee die moeilijkheden wellicht op te lossen zijn. Bij ons is de situatie écht zoals ik eerder schetste ...quote:Op zondag 3 juli 2016 16:35 schreef YPPY het volgende:
[..]
Bij ons op school kan dat ook. Er lopen allerlei onderwijsassistenten, begeleiders, externen en nog wat rond. Sommigen in dienst van het swv, anderen van een zorgaanbieder. De ene bijna fulltime, de ander een uur per week. Er is geld voor, zeker met de voorgeschiedenis van jouw zoon moet dat niet zo moeilijk te regelen zijn.
wil je hem zelf ook laten testen? Uiteindelijk bepaal je dat zelf, niet de school.quote:Op zaterdag 2 juli 2016 10:33 schreef Kleurdoos het volgende:
Wederom een gesprek gehad op school, nu willen ze dat we hem laten testen op Asperger..
Ik vind het vrij lastig, hij is 4 en heeft inderdaad wat eigenaardigheden, maar ik vind het niet 'verontrustend'of raar.. wellicht omdat het mijn eigen kind is en ik niet objectief kan zijn o.i.d.
Ik dacht dat geen oogcontact maken en slecht inlevingsgevoel typerend waren.. maar hij is dol op contact, kijkt ons recht aan, luistert, en kan zich ontzettend goed inleven..
Zij vindt dat hij ouwelijk praat, en teveel op momenten dat hij zou moeten luisteren, hij kan niet stil zitten volgens haar (hier best veel) wanneer lieten jullie je kindjes testen?
De kop in het zand is nu wel voorbij. Vakantieperiode is geregeld. De schoolboeken voor volgend jaar zijn besteld. Morgen is de afscheidsbijeenkomst op school.quote:Op zaterdag 2 juli 2016 20:24 schreef Moonah het volgende:
[..]
Hoe staat het nu met je stressniveau Livelink? Niet zozeer nav. dit voorval, maar wat je laatst vertelde, je kop in het zand?
quote:Op zondag 3 juli 2016 23:46 schreef livelink het volgende:
[..]
De kop in het zand is nu wel voorbij. Vakantieperiode is geregeld. De schoolboeken voor volgend jaar zijn besteld. Morgen is de afscheidsbijeenkomst op school.
Ik ben nu wel erg verdrietig en ook bang voor de toekomst. Maar tegelijkertijd weet ik dat ik er niks aan kan veranderen en alleen maar kan hopen dat het allemaal net zo goed zal komen als op zijn huidige school. Dat ze hem ook op zijn nieuwe school keer op keer een nieuwe kans willen geven als het minder gaat. Ik heb vrijdagavond een gesprek gehad met de zorgcoordinator van zijn nieuwe school. Dat hielp wel.
Ik weet nog toen ik babymoeder was, dat iemand zei: "Kleine kinderen kleine zorgen, grote kinderen grote zorgen." Ik kan het alleen maar beamen...quote:Maar ik denk dat iedereen hier wel eens verdrietig zal zijn en met enige regelmaat bang voor de toekomst.En niet alleen in dit topic, maar in heel OUD. Het is gewoon niet altijd makkelijk
Eventjes. Maar een grotemensen gesprek verveelt al snel, en nafat ze haar waterfles had afgelikt mocht ze wel gaan spelen.quote:Op maandag 4 juli 2016 18:54 schreef livelink het volgende:
Klinkt goed Ticootje. Was Jen er zelf ook bij?
Mag ik vragen wat zijn eigenaardigheden zijn? Wat ik hier lees heb ik precies zo met mijn nu 5 jarige. De juf begon ook over laten testen. Maar gaf aan dat dat pas in groep 3/4 kon. Ze heb ook enorme concentratieproblemen. Dat wil zeggen bij de dingen die ze niet of half leuk vind. Begint ergens heel ijverig aan maar verliest dan haar concentratie of zin in datgene wat ze doet.quote:Op zaterdag 2 juli 2016 10:33 schreef Kleurdoos het volgende:
Wederom een gesprek gehad op school, nu willen ze dat we hem laten testen op Asperger..
Ik vind het vrij lastig, hij is 4 en heeft inderdaad wat eigenaardigheden, maar ik vind het niet 'verontrustend'of raar.. wellicht omdat het mijn eigen kind is en ik niet objectief kan zijn o.i.d.
Ik dacht dat geen oogcontact maken en slecht inlevingsgevoel typerend waren.. maar hij is dol op contact, kijkt ons recht aan, luistert, en kan zich ontzettend goed inleven..
Zij vindt dat hij ouwelijk praat, en teveel op momenten dat hij zou moeten luisteren, hij kan niet stil zitten volgens haar (hier best veel) wanneer lieten jullie je kindjes testen?
Wat doen onderwijsassistenten nu eigenlijk? Hier is het bv gewoon een moeder van... Die tevens het werk overneemt als de juf ziek is.quote:Op zondag 3 juli 2016 16:35 schreef YPPY het volgende:
[..]
Bij ons op school kan dat ook. Er lopen allerlei onderwijsassistenten, begeleiders, externen en nog wat rond. Sommigen in dienst van het swv, anderen van een zorgaanbieder. De ene bijna fulltime, de ander een uur per week. Er is geld voor, zeker met de voorgeschiedenis van jouw zoon moet dat niet zo moeilijk te regelen zijn.
Ik vind dit dus meer klinken alsof school de diagnose al klaar heeft liggen.quote:Op zaterdag 2 juli 2016 10:33 schreef Kleurdoos het volgende:
Wederom een gesprek gehad op school, nu willen ze dat we hem laten testen op Asperger..
Ik vind het vrij lastig, hij is 4 en heeft inderdaad wat eigenaardigheden, maar ik vind het niet 'verontrustend'of raar.. wellicht omdat het mijn eigen kind is en ik niet objectief kan zijn o.i.d.
Ik dacht dat geen oogcontact maken en slecht inlevingsgevoel typerend waren.. maar hij is dol op contact, kijkt ons recht aan, luistert, en kan zich ontzettend goed inleven..
Zij vindt dat hij ouwelijk praat, en teveel op momenten dat hij zou moeten luisteren, hij kan niet stil zitten volgens haar (hier best veel) wanneer lieten jullie je kindjes testen?
Ah! Nouja ik weet ook echt dat hij 'afwijkt' er is iets, maar ik herken hem gewoon niet in Asperger, autisme, ADHD etc, soms in hele lichte mate dat ik denk 'ah dat is herkenbaar, maar dan ook echt maar op 3 punten ofzo. Als ik hem vergelijk met Elin op deze leeftijd, zo'n verschil. Hij is zo ontzettend jong voor zijn leeftijd. Hij is Bizar lief, knuffelig en schattig. Hij doet me altijd denken aan Odie van garfield, beetje sullig, beetje onhandig en zo ontzettend schattig. iedereen is echt dol op hem. Hij komt met zeer fantasierijke verhalen, onsamenhangend, heeft interesse in typische jongensdingetjes (ruimte, dino's, lego) maar heeft soms opeens een fascinatie, nu bijv tornado's en dan wil hij daar alles over weten. (kan dan tot in detail alles vertellen incl moeilijke woorden) terwijl zijn broek van zijn kont zakt, in zijn neus peutert, veters los zitten.. t voegt gewoon raarquote:Op dinsdag 5 juli 2016 19:06 schreef lily het volgende:
De laatste post van kleurdoos is erg herkenbaar voor mij.
Toen onze nu 15 jarige zoon net op school zat.
Ook de school die toen begon met; er is iets met hem.
De intensiteit van reageren.
Het uitzonderlijk taalgebruik, sowieso een uitstekend gevoel voor taal. Ouwelijk taalgebruik.
Autodidact in het lezen vanaf 5 jaar.
Heel slim overkomen en kunnen zijn maar een moment later kunnen doen alsof hij "achterlijk" is.
Altijd hoge A scores.
Veel praten en gewoon oogcontact maken met iedereen.
Hij is met 7 bij een jeugdpsychiater geweest, ook getest op Asperger (wat hij niet heeft). Een IQ test maakte hem gemiddeld (IQ van 110 had hij toen).
Met 10 jaar weer bij een ggz psychologe geweest die na een aantal testen hem in de restbak van autisme hebben gezet (pdd-nos).
Het is een aparte, nog steeds. Iemand met een flinke gebruiksaanwijzing. Hij zit op regulier onderwijs maar ik maak me nog steeds zorgen om hem....om de toekomst.
Het is totaal anders dan met zijn broertje van 11 in ieder geval.
veel dingen zijn zeker herkenbaar, Lex maakt regels en vindt dan dat iedereen zich daar aan moet houden, op school wilde hij niet schilderen met de kleur blauw die juf had, want hij vond het 'te violet'quote:Op dinsdag 5 juli 2016 19:14 schreef Twinkly het volgende:
KD, het klinkt meer alsof L een ontwikkelingsvoorsprong heeft. Leerkrachten (en anderen) denken heel vaak aan AD(H)D of ASS omdat ze de kenmerken van begaafde kinderen niet kennen.
https://ontwikkelingsvoorsprong.info/zijnsluik-2/
nogal, hij eet een snoepje ook niet normaal maar houdt het tussen zijn vingers, het geplak en kleffe gebeuren vindt hij blijkbaar prettig.hij likt idd ook aan dingen,quote:Op dinsdag 5 juli 2016 20:42 schreef Twinkly het volgende:
In verband met het te dicht op anderen gaan staan, herken je dit misschien?
[ afbeelding ]
Sensorische integratieproblemen komen vaak voor bij ASS maar ook bij begaafdheid.
Dat hij soms juist erg jong overkomt kan komen door een asynchrone ontwikkeling: cognitief is hij bijvoorbeeld 6,5 jaar, sociaal ook zoiets, maar emotioneel net 4 jaar.
Blij dat mijne niet de enige is.. ook aan armenquote:Op dinsdag 5 juli 2016 20:48 schreef Ticootje het volgende:
Jen likt aan alles, of stopt het in dr mond.
Bij hoogbegaafdheid komt een asynchrone ontwikkeling vaak voor. Als je hem echt wilt laten testen tzt is het misschien goed om iemand te zoeken die daar ook verstand van heeft.quote:Op dinsdag 5 juli 2016 20:04 schreef Kleurdoos het volgende:
veel dingen zijn zeker herkenbaar, Lex maakt regels en vindt dan dat iedereen zich daar aan moet houden, op school wilde hij niet schilderen met de kleur blauw die juf had, want hij vond het 'te violet'
ook de intensiteit van zijn beleveniswereld weet me iedere keer te verbazen, zijn oog voor detail ook. maar het is allemaal sporadisch. Het ene moment denk je 'wat een slim ventje' volgende..vraag je je af of hij een achterstand heeft
Ach, tegenwoordig pakken ze zoveel op ook op filmpjes op youtube. Primaire kleuren voor groep 1 is leuk, maar misschien wat achterhaald. Hier kent de jongste gewoon alle kleuren, in het nederlands en engels.quote:Op dinsdag 5 juli 2016 21:45 schreef poemojn het volgende:
[..]
Bij hoogbegaafdheid komt een asynchrone ontwikkeling vaak voor. Als je hem echt wilt laten testen tzt is het misschien goed om iemand te zoeken die daar ook verstand van heeft.
(Volgens mij zijn volgens de boekjes de primaire kleuren trouwens stof voor groep 1, en de mengkleuren voor groep 2, en dan heb je het nog niet over violet.)
Dat herken ik heel erg. Vooral die eigen regels want zo hoort het! En ook dat slimme maar soms ook 'domme'quote:Op dinsdag 5 juli 2016 20:04 schreef Kleurdoos het volgende:
[..]
veel dingen zijn zeker herkenbaar, Lex maakt regels en vindt dan dat iedereen zich daar aan moet houden, op school wilde hij niet schilderen met de kleur blauw die juf had, want hij vond het 'te violet'
ook de intensiteit van zijn beleveniswereld weet me iedere keer te verbazen, zijn oog voor detail ook. maar het is allemaal sporadisch. Het ene moment denk je 'wat een slim ventje' volgende..vraag je je af of hij een achterstand heeft
Z. doet vooral wangenquote:Op dinsdag 5 juli 2016 20:49 schreef Kleurdoos het volgende:
[..]
Blij dat mijne niet de enige is.. ook aan armenvan andere kinderen en dat deert ze ook niet :'D
dat denk ikquote:Op dinsdag 5 juli 2016 22:48 schreef Ticootje het volgende:
[..]
Ach, tegenwoordig pakken ze zoveel op ook op filmpjes op youtube. Primaire kleuren voor groep 1 is leuk, maar misschien wat achterhaald. Hier kent de jongste gewoon alle kleuren, in het nederlands en engels.
Violet zal hij ergens gehoord hebben en gewoon hebben onthouden, ik vind dat niet heel erg bijzonder opmerkelijk. Of mijn referentiekader is kapot, dat kan ook.
Bij ons zijn het mensen met een mbo opleiding of leerkrachten zonder werk die in dienst zijn van het samenwerkingsverband. Ze gaan met 1 of een paar kinderen sommen of taalwerkjes maken. De ene keer in de klas, de andere keer op de gang. Soms geven ze daarbij zelf een instructie, maar ze helpen ook weleens na instructie van de juf. Ook lezen ze voor aan de klas of zitten ze in de groep tijdens een tv programma, dat de juf met kinderen apart kan zitten.quote:Op dinsdag 5 juli 2016 16:57 schreef Ticootje het volgende:
[..]
Wat doen onderwijsassistenten nu eigenlijk? Hier is het bv gewoon een moeder van... Die tevens het werk overneemt als de juf ziek is.
Ik vind dat een beetje raar zeg maar. Zeker omdat er opeens van de kinderen wordt verwacht dat ze haar aanspreken met juf, terwijl ze dat gewoon niet is.
quote:Op dinsdag 5 juli 2016 23:16 schreef poemojn het volgende:
[..]
dat denk ik
Spellen met een kleurendobbelsteen zijn meestal vanaf 3 jaar omdat kinderen dan beginnen met het leren van kleuren (gemiddeld dan).
http://www.newkidscenter.com/When-Do-Kids-Learn-Colors.html Hier staat dat de meeste kinderen 1 kleur kunnen benoemen als ze drie jaar worden.
maf he? Hier ook van die verschillen, oudsten kenden alle kleuren als peuter en jongste verwart nu (groep 1) sommige mengkleuren soms nog.quote:Op dinsdag 5 juli 2016 23:27 schreef Vanyel het volgende:
[..]
Zelfs Dot kende alle primaire en secundaire kleuren op haar tweede. Wij vragen ons van M van 2 vaak af of ie niet kleurenblind is omdat ie nauwelijks iets herkent.
Het gaat hier wel erg off-topic. Maar ik heb boekjes altijd handig gevonden om m'n verwachtingen/referentiekader realistisch te houden.quote:At the age of two a child starts to match colors. They can give you for example a block of the same color you’re holding in your hand. As colors can be matched they still can not grasp the naming of colors yet. This starts at about the age of three years. Only then your boy or girl will name the some main colors correctly.
And it will take another one to three years to name colors accurately. It is said that a child has developed normal color naming between the age of four and six years.
dito met Lucy, ze wordt volgende maand 3 maar kent alle primaire kleuren en telt tot 20quote:Op dinsdag 5 juli 2016 23:27 schreef Vanyel het volgende:
[..]
Zelfs Dot kende alle primaire en secundaire kleuren op haar tweede. Wij vragen ons van M van 2 vaak af of ie niet kleurenblind is omdat ie nauwelijks iets herkent.
Dit is heel herkenbaar! Idem voor het ouwelijke taalgebruik.quote:Op dinsdag 5 juli 2016 19:20 schreef Kleurdoos het volgende:
Ah! Nouja ik weet ook echt dat hij 'afwijkt' er is iets, maar ik herken hem gewoon niet in Asperger, autisme, ADHD etc, soms in hele lichte mate dat ik denk 'ah dat is herkenbaar, maar dan ook echt maar op 3 punten ofzo.
quote:Op dinsdag 5 juli 2016 16:27 schreef Ticootje het volgende:
En weer terug bij af, school heeft aangegeven dat ze Jen gaan bespreken in OT, dus nu gaat de CTO wachten op school...
Tot zover de weg dat je langs school kan als ouder.
Een lurker hier.quote:Op dinsdag 5 juli 2016 19:14 schreef Twinkly het volgende:
KD, het klinkt meer alsof L een ontwikkelingsvoorsprong heeft. Leerkrachten (en anderen) denken heel vaak aan AD(H)D of ASS omdat ze de kenmerken van begaafde kinderen niet kennen.
https://ontwikkelingsvoorsprong.info/zijnsluik-2/
Precies.quote:Op woensdag 6 juli 2016 09:22 schreef Moonah het volgende:
[..]Oooh.... wat sneaky.... Nu wel 'ineens'.
Ja, stom he. En nu heb ik ook nog maar 1 keus en dat is gewoon gaan en heel hard hopen dat het toch allemaal goed uit gaat pakken en dat het achteraf een supervakantie gaat worden. In mijn hoofd heb ik wel 1000 scenario's uitgewerkt om er alsnog onderuit te komen, maar dat zou helemaal het verkeerde signaal geven.quote:
Over Dot lezen natuurlijk.quote:Op donderdag 28 juli 2016 15:18 schreef Vanyel het volgende:
Heel eerlijk gezegd lees ik er vooral in dat danic heus niet denkt dat haar kind autisme heeft, maar 'gewoon' een beetje hulp nodig heeft.
En zo lezen we allemaal ons eigen verhaal... danic enlighten us?
DP wat doe jij hier?
quote:
quote:
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |