quote:
Op zaterdag 11 juni 2016 23:43 schreef Igen het volgende:Vanwege een ander topic zat ik op consumentenvertrouwen te zoeken. Als je dat vergelijkt met de kabinetsperiodes dan is dat ook wel interessant:
[
afbeelding ]
Het meest populistische kabinet heeft het consumentenvertrouwen het meeste beschadigd, en het in de peilingen meest impopulaire kabinet heeft het consumentenvertrouwen het beste hersteld. Blijkbaar is wat de kiezer zegt te willen ook niet altijd datgene waar hij in de praktijk nou daadwerkelijk blij van wordt.
(Ik geloof dat in het bedrijfsleven ook wel wordt gezegd dat als je een product maakt dat niet doordacht is maar alleen de dwarsdoorsnede van klantenquêtes afbeeldt, je een product krijgt dat geen enkele klant daadwerkelijk wil kopen.)
Klopt. Mensen weten niet wat hen beweegt.
Volgens de markt
ideologie weet iedereen exact wat hemzelf beweegt, maar de markt
spelers weten heel goed dat mensen manipuleerbaar zijn, juist omdat ze dat niet weten. Wat mij stoort is dat men daarin van twee walletjes eet. Enerzijds je voordeel doen met een zwaar moralisme, dat ervan uitgaat dat mensen volledig bewust handelende wezens zijn die alles onder controle hebben (lees: eigenverantwoordelijkheid). Anderzijds je voordeel doen met allerlei manieren om mensen achter hun rug om te bespelen (met politieke en psychologische spelletjes). Dat zijn verhulde agressieve methoden, waarbij er geen bloed vloeit, maar leidt tot woede die geen oorzaken lijkt te hebben.
Er zitten diverse dubbele boodschappen in de samenleving, en dat maakt de samenleving onbetrouwbaar. Ze komen neer op het gebruik maken van groepsgedrag, en het ontkennen van het bestaan van groepsgedrag. Zo ben je volgens de marktideologie een strikt individu die zijn eigen keuzes maakt, en maakt de reclame gebruik van je gevoeligheid voor wat anderen van je denken. Volgens de marktideologie bent alleen gericht op je eigen belang, en volgens de participatiemaatschappij een gemeenschapsdier. In de arbeidsmarkt worden tal van onzekerheden geintroduceerd, maar een sociaal vangnet is nergens voor nodig. Vaak hoor je het argument dat vanwege de concurrentie je iets moet doen, want anders trekt de karavaan verder zonder jou, maar toch is markt niets anders dan de heerlijke vrijheid. Ook spelen mensen machtsspelletjes, maar men verklaart alles met markt.
Een groep wordt verstoort door groepen mensen op te nemen met een andere culturele achtergrond, en men doet alsof dat niet botst. Blijkbaar omdat we prima met elkaar overweg kunnen, als we allemaal volgens de waarheid leven (welke waarheid dan?). De EU blijft uitbreiden, waardoor de groep nooit wordt afgebakend, en mensen niet meer weten wie hun groepsgenoten zijn. De democratie wordt daardoor kansloos, een genegeerd probleem, maar toch prijst de EU de democratie als een van je kernwaarden. De EU staat erop dat alles echt democratisch tot stand gekomen is, maar de bevolking wordt telkens buiten spel gezet. In de EU worden gedeelde waarden voorop gesteld (een waarden gemeenschap), maar heeft vervolgens alleen oog hebben voor markt en individuele belangen.
De rode draad is het doordrukken van individualisme en marktwerking.
[ Bericht 4% gewijzigd door deelnemer op 12-06-2016 17:40:56 ]