abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 23 mei 2016 @ 08:31:23 #1
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_162426906
Zoals het er nu uitziet heeft Hofer, de rechts-populistische presidentskandidaat de helft van de stemmen in Oostenrijk
De vraag, die vooral de gevestigde politieke partijen zich moeten stellen is, waarom grijpt het populisme zo om zich heen. Van PVV tot SP, van de AFD tot Die linke, van Bermie tot Trump.
Overal in Europa maar ook daarbuiten zijn partijen die inspelen op de linkse en de rechtse onderbuik in opmars. De kiezer voelt zich klaarblijkelijk genaaid
De gevestigde partijen falen er in de kiezer het gevoel te geven dat zij capabel zijn problemen op te lossen. Dit is min of meer terecht, de Euro crisis, de vluchtelingen crisis en de omgang met Turkije, de pensioenproblematiek en nog veel meer ellende. Men komt niet met daadwerkelijke oplossingen maar het blijft pappen en nathouden, aanklooien, beet draaien en spindoctoren. Dit is voer voor populisten. Daarmee is niet gezegd dat deze de rijken moeten het betalen of minder minder minder roepende personen wel een oplossing hebben, maar het vertrouwen van de kiezer staat zeer onder druk.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_162427000
je vergeet het belangrijkste punt; de nu onmiskenbare angst voor de moslims. men zoekt nu sterke leiders die hun hakken in het zand zetten. daar kan je als gevestigde orde, bang om je stemmen te verleizen, niet tegenop.
  maandag 23 mei 2016 @ 09:32:54 #3
275286 Bondsrepubliek
Weltmeister 2014
pi_162427728
quote:
Electorale opstand is gevolg van zelfafzondering elite

OPINIE De sociale bovenlaag heeft zich afgezonderd en daarmee begon de maatschappelijke desintegratie.

Door: Thomas von der Dunk 7 mei 2016, 02:00

Spat de Nederlandse samenleving uit elkaar? René Cuperus stelt op 2 mei dat een samenleving staat of valt met de wil tot samenleven, en dat we nu met een groeiende onwil daartoe worden geconfronteerd. Moslims versus populisten, kosmopolieten versus nationalisten, hoger versus lager opgeleiden et cetera. Er is ook sprake van toenemende fysieke afzondering, waardoor veel mensen geen boodschap meer hebben aan elkaars noden. Het verschijnsel doet zich in het hele Westen voor, en resulteert in de implosie van de sociaal-democratische en christen-democratische partijen, die vanouds 'de boel bijelkaar hielden'

Cuperus heeft gelijk, maar noemt opvallend genoeg één cruciale groep niet, terwijl het probleem van maatschappelijke desintegratie met hún zelfafzondering begonnen is: de sociaal-economische bovenlaag. Een afzondering van de rest van de wereld die in Engeland en Amerika al letterlijk tot wereldvreemde gated communities heeft geleid.

Die bovenlaag heeft de afgelopen kwart eeuw als eerste gedemonstreerd niet meer met de rest van de bevolking te willen samenleven. Dat blijkt allereerst uit het, dankzij de Panama Papers opnieuw onder onze aandacht gebrachte, schimmige systeem van belastingontduiking waarmee zij zich aan een evenredige bijdrage aan de staatskas onttrekt. Het blijkt tevens uit de door haar afgedwongen fiscale concurrentie tussen Europese lidstaten, waardoor de belastingafdracht van multimiljonairs en multinationals sowieso een ridicuul laag niveau heeft bereikt.

De afbraak van de daarmee 'onbetaalbaar' geworden verzorgingsstaat heet vervolgens ook omwille van onze internationale concurrentiepositie noodzakelijk te zijn. Want tegelijk is die bovenlaag erin geslaagd op Europees en nationaal niveau een economisch beleid te dicteren, dat opnieuw vooral haar eigen materiële bevoorrechting dient. Daarvan is de rest van de bevolking zich inmiddels bewust geworden, en dat verklaart het toenemende verzet tegen de grenzenloze globalisering, zoals zich dat al in het 'nee' bij het Oekraïnereferendum heeft vertaald, en straks bij het TTIP zal doen. Niet toevallig is, na decennialang vergeten te zijn, de materiële ongelijkheid plots weer op de politieke agenda terug. Cruciaal: al die door de beleidselite met het oog op de globalisering als noodzakelijk en onvermijdelijk gepropageerde 'structurele hervormingen', al die neoliberale deregulerings-, flexibiliserings- en privatiseringsmaatregelen zijn vooral de top van de maatschappelijke piramide ten goede gekomen. Het zijn de superrijken, het grote bedrijfsleven en hun aandeelhouders die ervan hebben geprofiteerd. Aan de forse stijging van het bnp van de afgelopen vijftien jaar heeft daarentegen de modale burger amper iets gehad. Die ziet zich als gevolg van datzelfde hervormingsbeleid, met de afbraak van huur- en ontslagbescherming, een onzeker pensioen en oplopende persoonlijke zorgkosten juist in zijn bestaanszekerheid bedreigd.

Dit contrast verklaart de electorale opstand die nu in Europa én Amerika tegen de neoliberale beleidsconsensus woedt. Trump mag als een extremist gelden, maar in één opzicht is hij het niet: in zijn economische programma. Dat is bijna klassiek-keynesiaans omdat het in een belangrijke rol voor de staat - van industriepolitiek tot grote publieke werken - voorziet. In dat opzicht zijn juist voor 'gematigd' versleten Republikeinen als Jeb Bush en Marco Rubio de ware extremisten, neoliberale radicalen die slechts één economisch recept kennen: nog minder overheid en nog lagere belastingen voor de rijken. De daaraan gepaarde leugen dat zoiets ook de gewone burgers ten goede zou komen, wordt door het electoraat niet langer geslikt. 'De opstand van de burger bereikt nu ook de wereldeconomie', zo kopte de NRC 18 april. Dat is juist. En die opstand betreft vooral de voorrechten die de bovenlaag voor zichzelf heeft gereserveerd. Het contrast tussen de eigen onzekerheid van veel burgers en de zelfverrijking aan de top verklaart de woede in eerstgenoemde kring over managers die voor massa-ontslagen met een bonus worden beloond. En wat de woede vervolgens versterkt, is het totale onbegrip voor die woede bij diezelfde managers, die hun eigen bovenmatige weelde als vanzelfsprekend zijn gaan beschouwen, omdat niet de eigen samenleving, maar hun internationale soortgenoten hun referentiekader zijn gaan vormen. Dat is de kern van hun zelfafzondering die veel ernstiger is dan die van alle andere door Cuperus genoemde groepen, omdat die degenen betreft die wel sterk het beleid bepalen dat vervolgens de hele samenleving treft.

De kredietcrisis van 2008 had de hoop gewekt dat de scheefgegroeide verhoudingen zouden worden rechtgezet en er een einde zou komen aan de eenzijdige dominantie van het marktdenken, die zowel de verzorgingsstaat sloopte als die fiscale ontsnappingsroutes mogelijk had gemaakt. Dat is niet gebeurd. Massale belastingontduiking vindt nog steeds plaats, ook omdat het wettelijk is toegestaan - en juist dat is het grote probleem. Wanneer het recht fundamenteel niet met het rechtsgevoel spoort en aanpassing daaraan door oppermachtige belanghebbenden wordt getraineerd, leidt dat uiteindelijk tot een volksopstand. Die zien we dan ook bij de stembus nu.

Thomas von der Dunk is cultuurhistoricus.
http://www.volkskrant.nl/(...)ring-elite~a4295871/
  maandag 23 mei 2016 @ 09:37:59 #4
452713 Gutmensch
Sociaal-liberaal
pi_162427822
Alsof populisten met werkbare oplossingen komen.
[i]In verscheidenheid verenigd[/i]
  maandag 23 mei 2016 @ 09:45:26 #5
66825 Reya
Fier Wallon
pi_162427924
quote:
10s.gif Op maandag 23 mei 2016 09:37 schreef Gutmensch het volgende:
Alsof populisten met werkbare oplossingen komen.
Eerlijk is eerlijk, dat stelt Piet ook niet.
pi_162428261
Populisten spelen in op primitieve emoties, de enige manier waarop de gevestigde politiek die stemmen kan terugwinnen is nu juist op een manier die hen verweten wordt: veel beloven, doen alsof er makkelijke oplossingen zijn voor complex problemen en suggereren dat je naar jan-met-de-pet luistert en niet tot de zogenaamde "elite" behoort.

Daarom hoef je ook geen moeite te doen dat deel van het electoraat terug te winnen. Dat komt vanzelf als het economisch beter gaat. Je kunt een bankwerker of postbode niet overtuigen met inhoudelijke argumenten.
  maandag 23 mei 2016 @ 10:23:45 #7
452713 Gutmensch
Sociaal-liberaal
pi_162428611
quote:
2s.gif Op maandag 23 mei 2016 09:45 schreef Reya het volgende:

[..]

Eerlijk is eerlijk, dat stelt Piet ook niet.
Nou ja, hij zegt:
quote:
1s.gif Op maandag 23 mei 2016 08:31 schreef Pietverdriet het volgende:
De gevestigde partijen falen er in de kiezer het gevoel te geven dat zij capabel zijn problemen op te lossen.
Dus kennelijk geven populistische politici de kiezer ten onrechte wel dat gevoel.
  maandag 23 mei 2016 @ 11:37:56 #8
443405 BaardaapAd
hasa diga eebowai
pi_162430178
Toen Pim Fortuyn snel enorm populair werd klaagden de gevestigde partijen over populisme; het was ze klaarblijkelijk ontgaan dat populisme de basis is van democratie (want de bevolking - populus - kiest).

Veel schijnbare 'extreem rechts' stemmen zijn echter ontegenzeggelijk niet zo zeer stemmen VOOR iets (de PVV bijvoorbeeld) als wel TEGEN iets; in Nederland is dat de gevestigde orde waarin een aantal politieke partijen publieke functies (burgemeestersposten zijn daarvan het duidelijkste voorbeeld) onder elkaar verdelen en mooie baantjes voor vrindjes ritselen.

En vooral tegen partijen die de uitslag van het EU grondwet referendum feitelijk gewoon terzijde schoven - zoals nu het uitblijven van een reactie op het associatieverdrag referendum veel kwaad bloed zet. De kiezer voelt zich gewoon totaal niet serieus genomen door het politiek establishment.
De tijd is een rivier waarin álles verzuipt.
  maandag 23 mei 2016 @ 11:47:51 #9
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_162430433
quote:
0s.gif Op maandag 23 mei 2016 11:37 schreef BaardaapAd het volgende:
Toen Pim Fortuyn snel enorm populair werd klaagden de gevestigde partijen over populisme; het was ze klaarblijkelijk ontgaan dat populisme de basis is van democratie (want de bevolking - populus - kiest).
Is dat zo? Ik denk dat de heren geleerden van de gevestigde partijen wellicht iets meer verstand hebben van wat democratie is dan deze snelle conclusie (populus = volk) doet vermoeden.
quote:
En vooral tegen partijen die de uitslag van het EU grondwet referendum feitelijk gewoon terzijde schoven - zoals nu het uitblijven van een reactie op het associatieverdrag referendum veel kwaad bloed zet. De kiezer voelt zich gewoon totaal niet serieus genomen door het politiek establishment.
Een minderheid van "de kiezers" stemde in dat referendum tegen de EU Grondwet. De rest bleef thuis of stemde voor. Net zoals opnieuw gebeurde tijdens het afgelopen referendum.

Daarentegen kreeg "de kiezer" na het EU referendum ook precies wat zij wilden. De Grondwet werd terzijde geschoven en afgezwakt. Als "de kiezer" zich ingelezen had in het referendum (wat bijna niemand had gedaan) dan had deze ook geweten dat dat op het spel stond.
For every complex problem there is an answer that is clear, simple, and wrong.
--
Mijn meningen zijn gewoon feiten. Ik heb gelijk en anderen hebben ongelijk - TB / Ryon
  maandag 23 mei 2016 @ 11:49:50 #10
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_162430490
quote:
0s.gif Op maandag 23 mei 2016 10:05 schreef gelly het volgende:
Populisten spelen in op primitieve emoties, de enige manier waarop de gevestigde politiek die stemmen kan terugwinnen is nu juist op een manier die hen verweten wordt: veel beloven, doen alsof er makkelijke oplossingen zijn voor complex problemen en suggereren dat je naar jan-met-de-pet luistert en niet tot de zogenaamde "elite" behoort.

Daarom hoef je ook geen moeite te doen dat deel van het electoraat terug te winnen. Dat komt vanzelf als het economisch beter gaat. Je kunt een bankwerker of postbode niet overtuigen met inhoudelijke argumenten.
Ben ik het mee eens. Een postbode die zijn baan kwijtgeraakt is vanwege de veranderende economische omstandigheden stemt o.g.v emotie en niet ratio. Dat blijkt ook nadrukkelijk uit al het kiezersonderzoek dat gedaan wordt naar die groep.

Als gevestigde partij heb je in beginsel ook weinig te vrezen van de populisten. Het percentage stemmen dat zij strikken gaat naar alle waarschijnlijkheid ten koste van de echte grote concurrent, namelijk één van de andere machtspartijen. D66 profiteert bijvoorbeeld meer van de opkomst van Wilders dan Wilders dat zelf doet.
--
Mijn meningen zijn gewoon feiten. Ik heb gelijk en anderen hebben ongelijk - TB / Ryon
  maandag 23 mei 2016 @ 12:21:06 #11
45206 Pietverdriet
pi_162431276
quote:
7s.gif Op maandag 23 mei 2016 10:23 schreef Gutmensch het volgende:

[..]

Nou ja, hij zegt:

[..]

Dus kennelijk geven populistische politici de kiezer ten onrechte wel dat gevoel.
Je zou ook gewoon wat inhoudelijks kunnen bijdragen aan de discussie
  maandag 23 mei 2016 @ 12:25:31 #12
45206 Pietverdriet
pi_162431367
Het gebruikmaken of willen gebruikmaken van angsten bij de kiezer is trouwens niet iets exclusiefs voor populistische partijen. Groen Links maakt mensen bang met overdreven angsten voor het milieu, D66 (en anderen) voor wat er allemaal zou gebeuren zonder de EU.
pi_162431396
quote:
7s.gif Op maandag 23 mei 2016 10:23 schreef Gutmensch het volgende:

[..]

Nou ja, hij zegt:

[..]

Een gevoel zegt toch vrij weinig objectiefs over de kwaliteit of de werkzaamheid van de geboden oplossingen? Dat Piet zou zeggen dat populisten werkbare oplossingen is toch echt iets dat je er zelf in leest.
  maandag 23 mei 2016 @ 12:27:00 #14
443405 BaardaapAd
hasa diga eebowai
pi_162431402
Hoeveel mensen stemmen zonder eigenlijk te weten waar ze op stemmen?

Velen stemmen op een bepaalde partij omdat ze (of hun ouders) altijd op die partij hebben gestemd (totdat de poep de ventilator raakt en ze zich door 'hun'
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
partij bedrogen voelen).

Hoeveel mensen stemmen op een politicus omdat die charisma heeft zonder te kijken naar wat die persoon eigenlijk echt wil of doet / gedaan heeft?

-----------

D66 heeft heel lang gestreefd naar een gekozen burgemeester maar dat uiteindelijk laten vallen. Het is mijns inziens krom dat het CDA (dat electoraal gezien echt verschrompeld is) heel veel burgemeestersposten bezet terwijl er geen enkele PVV burgemeester is - ergens blij toe want op echte PVV macht zit ik zeker niet te wachten, maar het klopt toch gewoon niet? Het is toch totaal ondemocratisch dat het volk zich niet over de burgemeester kan uitspreken?

Als er gekozen burgemeesters waren had Van Rey ook niks te ritselen gehad, althans niet op dat gebied, tenslotte })
De tijd is een rivier waarin álles verzuipt.
  maandag 23 mei 2016 @ 12:27:41 #15
45206 Pietverdriet
pi_162431414
quote:
0s.gif Op maandag 23 mei 2016 10:05 schreef gelly het volgende:

Dit is een prachtig voorbeeld waarom bankwerkers en postbodes zich afwenden, de arrogantie en zelfingenomenheid van deze post is gigantisch
  maandag 23 mei 2016 @ 12:28:10 #16
452713 Gutmensch
Sociaal-liberaal
pi_162431426
quote:
1s.gif Op maandag 23 mei 2016 12:21 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Je zou ook gewoon wat inhoudelijks kunnen bijdragen aan de discussie
Dat probeer ik, maar je snapte mijn verborgen vraag kennelijk niet:

Hoe komt het dat populistische politici wel geloofd worden door "de kiezer" ook al kraaien ze de grootst mogelijke onzin uit?
  maandag 23 mei 2016 @ 12:29:16 #17
268911 Repelsteeltju
Sousou da ze.
pi_162431459
quote:
11s.gif Op maandag 23 mei 2016 11:47 schreef Ryon het volgende:
Een minderheid van "de kiezers" stemde in dat referendum tegen de EU Grondwet. De rest bleef thuis of stemde voor. Net zoals opnieuw gebeurde tijdens het afgelopen referendum.

Net zoals bij de Tweede Kamerverkiezingen een minderheid van de kiezers op de VVD of op rechts stemde. De rest bleef thuis of stemde links. Je kunt niet zomaar als partij met een standpunt de stemmen opeisen van degenen die niet gestemd hebben. Dat gaat lijnrecht in tegen onze vorm van democratie, zonder volksraadpleging gaat dat zelfs helemaal in tegen de democratische principes waar de gevestigde partijen voor beweren te staan.

quote:
14s.gif Op maandag 23 mei 2016 11:49 schreef Ryon het volgende:
Ben ik het mee eens. Een postbode die zijn baan kwijtgeraakt is vanwege de veranderende economische omstandigheden stemt o.g.v emotie en niet ratio. Dat blijkt ook nadrukkelijk uit al het kiezersonderzoek dat gedaan wordt naar die groep.
Niemand is rationeel in zijn stemmen. En vanwege ons systeem van coalities is het heel moeilijk vooraf te voorspellen waar een stem op een partij in resulteert.

Ik denk dat de genen die stemmen om een statement te maken daar over het algemeen veel meer succes in hebben dan brede partijen. PvdD en de PVV hebben met hun one-issue veel meer aandacht weten te vergaren dan ze als brede partijen hadden kunnen doen.
“An interesting thing is a good thing.”
  maandag 23 mei 2016 @ 12:29:35 #18
45206 Pietverdriet
pi_162431464
quote:
7s.gif Op maandag 23 mei 2016 12:28 schreef Gutmensch het volgende:

[..]

Hoe komt het dat populistische politici wel geloofd worden door "de kiezer" ook al kraaien ze de grootst mogelijke onzin uit?
De beste remedie tegen populisten is dan ook regeringsverantwoordelijkheid geven.
  maandag 23 mei 2016 @ 12:33:02 #19
268911 Repelsteeltju
Sousou da ze.
pi_162431560
quote:
1s.gif Op maandag 23 mei 2016 12:29 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

De beste remedie tegen populisten is dan ook regeringsverantwoordelijkheid geven.
Franz von Papen dacht er ook zo over.
“An interesting thing is a good thing.”
pi_162431659
quote:
1s.gif Op maandag 23 mei 2016 12:27 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Dit is een prachtig voorbeeld waarom bankwerkers en postbodes zich afwenden, de arrogantie en zelfingenomenheid van deze post is gigantisch
Dat is ook weer zo'n een dingetje dat de laatste decennia, en de afgelopen jaren bijzonder hard, bij de meer kosmopolitische partijen erin is geslopen. Het idee dat politieke meningsverschillen niet veroorzaakt worden door verschillen in ideologie of doordat gevoerd beleid voor iedereen verschillende voor- en nadelen heeft maar eerder door het feit dat een groot deel van het land gewoon te dom is om te snappen wat goed voor hun is.
pi_162431677
quote:
7s.gif Op maandag 23 mei 2016 12:28 schreef Gutmensch het volgende:

[..]

Omdat ze pretenderen geen onderdeel te zijn van de politieke elite. Dat Wilders één van de langstzittende kamerleden is, doet daar kennelijk niets aan af voor "de kiezer".

Verder hebben zij nog niet laten zien dat er van hun beloftes niets terecht komt. Dat Wilders een breekpunt al 12 uur nadat de verkiezingsuitslag bekend was, liet vallen, doet daar dan weer niets aan af voor "de kiezer".

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 23-05-2016 12:37:22 ]
  maandag 23 mei 2016 @ 12:44:07 #22
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_162431889
quote:
0s.gif Op maandag 23 mei 2016 12:29 schreef Repelsteeltju het volgende:
Net zoals bij de Tweede Kamerverkiezingen een minderheid van de kiezers op de VVD of op rechts stemde. De rest bleef thuis of stemde links. Je kunt niet zomaar als partij met een standpunt de stemmen opeisen van degenen die niet gestemd hebben. Dat gaat lijnrecht in tegen onze vorm van democratie, zonder volksraadpleging gaat dat zelfs helemaal in tegen de democratische principes waar de gevestigde partijen voor beweren te staan.
Daarom heeft de VVD ook geen meerderheid behaald maar regeren ze nu met links erbij :P Zo werkt onze democratie. Dat vinden ze bij de VVD niet leuk, maar doet wel recht aan de diversiteit die wij in Nederland kennen en alle verschillende meningen en belangen.
quote:
0s.gif Op maandag 23 mei 2016 12:29 schreef Repelsteeltju het volgende:
Niemand is rationeel in zijn stemmen. En vanwege ons systeem van coalities is het heel moeilijk vooraf te voorspellen waar een stem op een partij in resulteert.

Ik denk dat de genen die stemmen om een statement te maken daar over het algemeen veel meer succes in hebben dan brede partijen. PvdD en de PVV hebben met hun one-issue veel meer aandacht weten te vergaren dan ze als brede partijen hadden kunnen doen.
Mensen hoeven ook niet rationeel te zijn in hum stemgedrag, dat is hun democratisch recht. Maar als mensen niet rationeel stemmen is het verspilde moeite om die mensen wel met rationele argumenten te benaderen.

PvdD en de PVV zijn wellicht one-issue partijen, maar de werkelijke macht ligt nog steeds bij de brede volkspartijen. Als de PVV werkelijk iets in de melk te brokkelen wil krijgen zullen ze ook de stap naar een brede partij moeten kunnen zetten. Wat allerminst makkelijk is.
--
  maandag 23 mei 2016 @ 12:46:46 #23
45206 Pietverdriet
pi_162431961
quote:
0s.gif Op maandag 23 mei 2016 12:33 schreef Repelsteeltju het volgende:

[..]

Franz von Papen dacht er ook zo over.
Denk je dat dit wat bijdraagt?
  maandag 23 mei 2016 @ 12:48:05 #24
66825 Reya
Fier Wallon
pi_162431997
Godwins mogen achterwege blijven, inderdaad.
  maandag 23 mei 2016 @ 12:49:03 #25
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_162432027
quote:
0s.gif Op maandag 23 mei 2016 12:36 schreef Tocadisco het volgende:

[..]

Dat is ook weer zo'n een dingetje dat de laatste decennia, en de afgelopen jaren bijzonder hard, bij de meer kosmopolitische partijen erin is geslopen. Het idee dat politieke meningsverschillen niet veroorzaakt worden door verschillen in ideologie of doordat gevoerd beleid voor iedereen verschillende voor- en nadelen heeft maar eerder door het feit dat een groot deel van het land gewoon te dom is om te snappen wat goed voor hun is.
Het gaat niet om te dom :? Dan mis je de kern van de post van Gelly.

Bankmedewerkers en postbodes worden momenteel wegbezuinigd. Beide beroepen bestaan door de technologische veranderingen praktisch niet meer. Wanneer dit met jouw beroep gebeurt dan verandert dat jouw politieke opvattingen aanzienlijk. Emotie wordt dan belangerijker dan ratio. Het zal jou een worst wezen wat de HRA doet of wat het beste in het landsbelang is als jij straks geen baan meer hebt. Je wilt nu zekerheid en nu geld hebben. Niet over 10 jaar.

Als volkspartij kan je daar op korte termijn niet veel aan doen, alleen op langere termijn. Die mensen krijgen wel weer nieuwe banen, maar tot die tijd lopen ze wel met een frustratie rond. Daar voeden de populisten zich mee.
--
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')