Marcus is het oudst, 71 na christus, dus nà de verwoesting. De rest kwam daarna, dus ook nà de verwoesting. Wat is je niet duidelijk?quote:Op dinsdag 14 juni 2016 18:15 schreef Loekie111 het volgende:
[..]
Wederom slechts speculatie.
Feit blijft dat Markus, maar ook de andere evangelieschrijvers een toekomstige gebeurtenis beschrijven en daar doe jij niets aan af.
Anders kom je maar met welke bron je maar wilt. Ik ben benieuwd.
Hij denkt dus echt dat Jezus in 30 de verwoesting van de tempel voorspelde.quote:Op dinsdag 14 juni 2016 18:52 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Markus is het oudst, 71 na christus, dus nà de verwoesting. De rest kwam daarna, dus ook nà de verwoesting. Wat is je niet duidelijk?
Ik heb de theorie van de degeneratie nog eens nageslagen, zoals je adviseerde.quote:Op dinsdag 14 juni 2016 12:32 schreef Loekie111 het volgende:
Je hebt de discussie niet gevolgd, da's duidelijk.
Het enige dat is aangetoond is degeneratie. Zelfs de witte vacht van een poolbeer is feitelijk degeneratie, lees je toch eens in over het onderwerp. Ofwel verlies van informatie; of de poolbeer er beter mee functioneert, doet daar niets aan af.
De sola's zijn een 16e eeuwse reactie op de traditionalistische katholieken. Niet overlevering of traditie zijn leidend voor de ware leer, maar enkel de schrift, die daarom per definitie geen fouten mag bevatten, dus alles is historisch waar gebeurd. Er zijn bij mijn weten geen creationistische katholieken.quote:Op dinsdag 14 juni 2016 22:38 schreef TserrofEnoch het volgende:
Ik snap de strijd van sommige christenen niet zo met wetenschappelijke ontdekkingen.
Kijk het is logisch als je in de sola's geloofd en je dus van sola scriptura uitgaat, dat je bepaalde woorden letterlijk neemt en deze niet allegorisch of metaforisch opvat.
Zelf heb ik het sola scriptura nooit sterk gevonden en is ook naar mijn mening niet uit de Bijbel te halen, de argumentatie voor sola scriptura moet dan ook weer uit traditie komen waar tegen ze juist ageren.
Waarheid kan waarheid niet weerspreken zegt men ooit wel eens.
Sommige mensen lijken zich in moeilijke posities te wringen om maar van een literalistische lezing uit te blijven gaan, en soms dus zelfs denken dat fossielen een test van God zijn.
Dit alles begrijp ik niet, komt op mij over als cognitieve dissonantie.
In het christendom is het een minderheid.
En vaak zie je dat mensen dit als beeld hebben van de christenen.
Wil hiermee niet zeggen dat ik geen respect heb voor creationisten, er zitten intellectuele figuren tussen. En evolutie of creationisme is voor het geloof an sich van weinig belang. Een creationistische katholiek of darwinistische katholiek zijn beiden even goed een katholiek. Maar ik kan er niet bij soms.
De menselijke voorouders waren vooral ook prooi voor grotere vleeseters. Wat opgegeten wordt, wordt geen fossiel. Daarnaast zijn er natuurlijk wél veel fossiele resten van onze voorouders gevonden.quote:Op dinsdag 14 juni 2016 23:59 schreef Manke het volgende:
Waarom zijn er meer resten en fossielen van veel oudere diersoorten van vele miljoen jaren geleden, maar amper wat van menselijke voorouders, waar er enorm veel tussensoorten van zouden moeten zijn gezien onze complexiteit.
Ik zeg Lucy komt van Lucifer (net zoals de film met de zelfde naam)
Veel fossielen zijn gevormd tijdens forse natuurrampen. Niet alles wat sterft wordt zomaar fossiel.quote:Op dinsdag 14 juni 2016 23:59 schreef Manke het volgende:
Waarom zijn er meer resten en fossielen van veel oudere diersoorten van vele miljoen jaren geleden, maar amper wat van menselijke voorouders, waar er enorm veel tussensoorten van zouden moeten zijn gezien onze complexiteit.
Ik zeg Lucy komt van Lucifer (net zoals de film met de zelfde naam)
Je post is behoorlijk ergerlijk.quote:Op dinsdag 14 juni 2016 21:28 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Ik heb de theorie van de degeneratie nog eens nageslagen, zoals je adviseerde.
Het is pseudo-wetenschap uit christelijke hoek, klopt voor geen meter en is punt voor punt allang doorgeprikt.
Je geeft toe dat er micro-evolutie bestaat. Welnu, macro-evolutie is exact hetzelfde principe, maar dan op een grotere schaal in tijd.
Onlangs is nog heel mooi aangetoond dat slangen, die eerst stierven aan giftige padden, zich binnen enkele generaties ontwikkelden tot gif-resistente exemplaren.
Degeneratie bestaat zeker en komt ook veel voor maar is geen bewijs dat evolutie onderuit haalt.
Je bent de tweede die het beweert. Tijd om je claim eens te bewijzen.quote:Op dinsdag 14 juni 2016 18:52 schreef hoatzin het volgende:
Marcus is het oudst, 71 na christus, dus nà de verwoesting.
Elke wetenschappelijke, correct geïnterpreteerde, ontdekking mag niet in conflict zijn met wat God zelf te zeggen heeft. Hoe volmaakt is immers een God die onwetenschappelijkheden laat opschrijven in zijn eigen boek? Op grond waarvan zou een christen daar geen probleem mee hebben?quote:Op dinsdag 14 juni 2016 22:38 schreef TserrofEnoch het volgende:
Ik snap de strijd van sommige christenen niet zo met wetenschappelijke ontdekkingen.
Kijk het is logisch als je in de sola's geloofd en je dus van sola scriptura uitgaat, dat je bepaalde woorden letterlijk neemt en deze niet allegorisch of metaforisch opvat.
Zelf heb ik het sola scriptura nooit sterk gevonden en is ook naar mijn mening niet uit de Bijbel te halen, de argumentatie voor sola scriptura moet dan ook weer uit traditie komen waar tegen ze juist ageren.
Waarheid kan waarheid niet weerspreken zegt men ooit wel eens.
Sommige mensen lijken zich in moeilijke posities te wringen om maar van een literalistische lezing uit te blijven gaan, en soms dus zelfs denken dat fossielen een test van God zijn.
Dit alles begrijp ik niet, komt op mij over als cognitieve dissonantie.
In het christendom is het een minderheid.
En vaak zie je dat mensen dit als beeld hebben van de christenen.
Wil hiermee niet zeggen dat ik geen respect heb voor creationisten, er zitten intellectuele figuren tussen. En evolutie of creationisme is voor het geloof an sich van weinig belang. Een creationistische katholiek of darwinistische katholiek zijn beiden even goed een katholiek. Maar ik kan er niet bij soms.
Say wut?quote:Op woensdag 15 juni 2016 18:01 schreef Loekie111 het volgende:
Het fossielen verslag ondersteunt het Genesis verslag.
Of dit:quote:And God said, “Let there be light,” and there was light. Dus dit kunnen we eruit opmaken?
We kunnen uit fossielen zien dat God dit zei en dat het gebeurde?quote:Then God said, “Let the land produce vegetation: seed-bearing plants and trees on the land that bear fruit with seed in it, according to their various kinds.”
En uit fossielen kunnen we opmaken dat dit allemaal binnen 6 dagen volbracht werd?quote:God saw all that he had made, and it was very good. And there was evening, and there was morning—the sixth day.
Om te beginnen: hoe kom je bij die 6 letterlijke dagen? Ik heb al diverse keren aangetoond dat dat bijbels gezien een onjuiste conclusie is.quote:Op woensdag 15 juni 2016 19:03 schreef laforest het volgende:
[..]
Say wut?
Dat mag je eens uitleggen. Wat wij in fossielen vinden ondersteunt dit:
[..]
Of dit:
[..]
We kunnen uit fossielen zien dat God dit zei en dat het gebeurde?
[..]
En uit fossielen kunnen we opmaken dat dit allemaal binnen 6 dagen volbracht werd?
Knap hoor
Dude...
Jij kunt niet gokken dat droog land eerder komt dan plantengroei?quote:Op woensdag 15 juni 2016 19:41 schreef Loekie111 het volgende:
[..]
Om te beginnen: hoe kom je bij die 6 letterlijke dagen? Ik heb al diverse keren aangetoond dat dat bijbels gezien een onjuiste conclusie is.
Ik heb nog maar net opgemerkt: "Letterlijk interpreteren kom je op dit forum ook nogal eens tegen daar waar er geen sprake van kan zijn", en het is alweer mis.
Het Genesis verslag somt 10 belangrijke stadia op in deze volgorde:
(1) een begin;
(2) een primitieve aarde in duisternis en gehuld in zware gassen en water;
(3) licht;
(4) een uitspansel of atmosfeer;
(5) grote stukken droog land;
(6) een plantengroei daarop;
(7) zon, maan en sterren aan het uitspansel te onderscheiden, en het begin van seizoenen;
(8) zeemonsters en vliegende schepselen;
(9) wilde en tamme dieren, zoogdieren;
(10) de mens.
Verder wordt er gesproken over het naar de soort scheppen van planten en dieren. En precies zo treffen we ze doorgaans plotseling (Cambrium explosion) als fossielen aan in de bodem.
Net niet wat je op grond van spontane geleidelijke ontwikkeling zou verwachten.
Dude...
?quote:Op woensdag 15 juni 2016 20:38 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Jij kunt niet gokken dat droog land eerder komt dan plantengroei?
Overigens heb ik al veel boeken over wetenschap gelezen, maar in geen enkele stond dat de planten eerder waren dan de zon, sterren en seizoenen. Oh ja, en zeemonsters waren er eerder dan planten op droge aarde.
Nee. Sterren, de zon, de maan en de seizoenen bestonden miljarden jaren voordat er planten waren. En die waren niet meer of minder diffuus dan ze nu zijn.quote:Op woensdag 15 juni 2016 20:57 schreef Loekie111 het volgende:
[..]
?
Let wel, gezien vanaf de aarde, als waarnemer. Van diffuus licht naar het onderscheiden van zon, maan en sterren, die zouden dienen tot tekenen en voor het vaststellen van tijdperken en dagen en jaren. Misschien dat het je nu duidelijker is.
Voordien, op de eerste „dag”, werd de uitdrukking „Er kome licht” gebruikt. Dat moet vanzelfsprekend van de zon afkomstig zijn geweest.quote:Op woensdag 15 juni 2016 21:13 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Nee. Sterren, de zon, de maan en de seizoenen bestonden miljarden jaren voordat er planten waren. En die waren niet meer of minder diffuus dan ze nu zijn.
Letterlijk gekopieerd van marokko.nl.quote:Op woensdag 15 juni 2016 21:23 schreef Loekie111 het volgende:
[..]
Voordien, op de eerste „dag”, werd de uitdrukking „Er kome licht” gebruikt. Dat moet vanzelfsprekend van de zon afkomstig zijn geweest.
Het daar gebezigde Hebreeuwse woord voor „licht” is ʼōr, dat licht in algemene zin betekent. Maar op de vierde „dag” verandert het Hebreeuwse woord in ma·ʼōrʹ, wat de bron van het licht betekent. Rotherham zegt in zijn Emphasised Bible in een voetnoot bij „Hemellichten”: „In vs. 3, ʼôr [ʼōr], diffuus licht.” Vervolgens toont hij aan dat het Hebreeuwse woord ma·ʼōrʹ in vers 14 iets betekent dat „licht verschaft”. Op de eerste „dag” drong er kennelijk diffuus licht door de windsels van de aarde heen, maar de bronnen van dat licht zouden voor een aardse toeschouwer niet te zien zijn geweest vanwege het wolkendek waardoor de aarde nog steeds werd omgeven. Nu, op deze vierde „dag”, veranderde dat klaarblijkelijk.
Ja, ik blijf bezig tekst te verzinnen. 't Is goed. Googelen kan iedereen overigens... Marokko.nl, grapjas. Iemand daar gebruikt een bron die niet op het www staat. Conclusies, conclusies.quote:Op woensdag 15 juni 2016 21:43 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Letterlijk gekopieerd van marokko.nl.
Maar goed, ten eerste wordt ook dat niet ondersteund door de wetenschap. Er is geen reden om aan te nemen dat het wolkendek permanent de zon verhulde.
Ten tweede gaat het niet om mensen; die worden pas later geschapen.
Ten derde zijn seizoenen niet afhankelijk van de hoeveelheid wolken.
Ten vierde zegt de Bijbel (Genesis I, 14-18) expliciet dat de zon en maan dan pas gemaakt worden, niet dat ze dan tevoorschijn komen.
Weet ik. Maar dat het schrift leidend dient te zijn, kun je niet halen uit het schrift. Dient weer ondersteund te worden door de traditie waarin dit gemeengoed is maar staat niet op zichzelf.quote:Op dinsdag 14 juni 2016 23:32 schreef de_tevreden_atheist het volgende:
[..]
De sola's zijn een 16e eeuwse reactie op de traditionalistische katholieken. Niet overlevering of traditie zijn leidend voor de ware leer, maar enkel de schrift, die daarom per definitie geen fouten mag bevatten, dus alles is historisch waar gebeurd. Er zijn bij mijn weten geen creationistische katholieken.
Door God geïnspireerd ja. Daar kun je de invloed van de Heilige Geest in lezen op de samenstellers van de Bijbelboeken.quote:Op woensdag 15 juni 2016 18:01 schreef Loekie111 het volgende:
[..]
Elke wetenschappelijke, correct geïnterpreteerde, ontdekking mag niet in conflict zijn met wat God zelf te zeggen heeft. Hoe volmaakt is immers een God die onwetenschappelijkheden laat opschrijven in zijn eigen boek? Op grond waarvan zou een christen daar geen probleem mee hebben?
De bijbel claimt overigens ook dat de gehele Schrift door God is geïnspireerd.
Het letterlijk interpreteren of niet, is afhankelijk van o.m. de context. Letterlijk interpreteren kom je op dit forum ook nogal eens tegen daar waar er geen sprake van kan zijn.
Het fossielen verslag ondersteunt het Genesis verslag. En nu juist niet wat volgens het evolutie model mag worden verwacht. Denk aan de plotselinge radiatie van soorten in het Cambrische tijdvak. Een onverklaarbaar fenomeen voor een evolutionist.
Dikwijls gaat het om levensvormen die ook nu bestaan, andere zijn uitgestorven of nog niet ontdekt. Ook duidelijke overgangsvormen tussen soorten, waar we er na 150 jaar opgraven van miljoenen fossielen echt wel wat hadden mogen zien passeren, worden niet aangetroffen.
Kun je toelichten waarom je spreekt van 'test van God' of cognitieve dissonantie?
Het probleem is feitelijk het willen wegdrukken van God. Om die reden houden velen vast aan onwetenschappelijke en niet aantoonbare theorieën.
Spreken we met een mooi woord over abiogenese, terwijl het een onbewezen en zelfs onmogelijk verschijnsel betreft.
Maar goed, als er staat 'de gehele Schrift is door God geïnspireerd', welke andere interpretatie is dan mogelijk.quote:Op woensdag 15 juni 2016 23:26 schreef TserrofEnoch het volgende:
[..]
Door God geïnspireerd ja. Daar kun je de invloed van de Heilige Geest in lezen op de samenstellers van de Bijbelboeken.
Cognitieve dissonantie is als mensen eigenlijk van iets anders overtuigd is maar zich toch in allerlei bochten wringt om in iets anders te geloven. Ik heb de indruk dat sommigen dit wel hebben. Ik weet ook dat er biologiestudenten aan de universiteit studeren die niet in de evolutieleer geloven. Zelf kan ik er niet zo bij. Maar bij sommige heb ik de indruk dat er een conflict bestaat tussen wat zij echt denken en wat zij geloven.
Heb wel ooit mensen over fossielen horen praten als een test van God in hun geloof in het creationisme, kan ook goed anti-creationistische retoriek geweest zijn, ik herinner het mij niet zo goed. Maar de uitdrukking is mij bijgebleven.
Toch snap ik die hele focus daar niet zo op. Het is niet leidend voor verlossing, in het grotere geheel is het helemaal niet zo'n twistpunt.
En gezien de bijbel bulkt van de fouten kan je hieruit concluderen dat er geen bijbelse god bestaat.quote:Op woensdag 15 juni 2016 23:49 schreef Loekie111 het volgende:
[quote]Maar de bijbelse God zou ook dan onjuistheden nooit hebben kunnen toelaten.
Daar heb ik hier nog niks van gemerkt.quote:Ook heb ik een hekel aan leugens en fabels. Daar trek ik hier ook nogal eens tegen ten strijde.
Dat denk ik ook.quote:en vooral een laag kennis niveau.Dan kan cognitief dissoneren zomaar ontstaan.
Doelpunt!quote:Op donderdag 16 juni 2016 06:07 schreef ATON het volgende:
[..]
En gezien de bijbel bulkt van de fouten kan je hieruit concluderen dat er geen bijbelse god bestaat.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |