Misschien formuleer ik het verkeerd of misschien begrijp jij mij verkeerd, maar dit sluit precies aan bij wat ik bedoel.quote:Op vrijdag 17 juni 2016 19:54 schreef kwakz0r het volgende:
[..]
Juist wel, in onderwijs wordt veel te vaak uitgegaan van wat men denkt dat waar is, of aan gut-feeling...
[..]
http://www.thuisinonderwi(...)rg-is-dat-eigenlijk/
en
[..]
http://www.volkskrant.nl/(...)re-leraren~a2452659/
en
[..]
http://www.alfabetcode.be/kleinere-klassen-betere-leerlingen/
Het allermeeste belang hebben leerlingen bij een goede docent. een goede docent doet het iets beter in kleinere (16 ll of minder) klassen, maar een minder goede docent doet het in alle groepen even slecht. Wil je dan echt veel geld gaan uitgeven aan kleinere klassen? Ik zou zeggen investeer in betere docenten.
We zijn het niet helemaal eens met elkaar:quote:Op vrijdag 17 juni 2016 17:31 schreef hooibaal het volgende:
[..]
Het vraagt meer van een docent, er lijkt me geen onderzoek nodig om dat te kunnen verdedigen. In het geval van een docent die niet aan die vraag kan voldoen kan het dus wel degelijk verschil maken.
Tja, hoe graag je ook het beste met je leerlingen voor hebt.. Dit is inderdaad not done.quote:Op zaterdag 18 juni 2016 09:06 schreef laiveneertiekje het volgende:
O jee......
http://www.ad.nl/binnenla(...)in-examens~a2994e90/
Aha. Interessant wel, maar ik kan me voorstellen dat het tussen verschillende basisscholen in een stad ook weer erg kan verschillen.quote:Op vrijdag 17 juni 2016 19:43 schreef kwakz0r het volgende:
in alle grote steden, vergeleken met op het platteland bij dezelfde citoscore.
Ridicuul zelfs.quote:je punt over dat basisschooldocenten niet kunnen differenti"eren vind ik echt ridicuul, sorry. In de meeste basisschoolklassen werken groepjes kinderen door elkaar op eigen tempo aan opdrachten en verdiepings/herhaalwerk voor zowel taal als rekenen als andere vakken. Dat is eerder standaard dan bijzonder.
Wellicht dat de basisscholen niet altijd kunnen bieden wat het soort leerlingen dat op jouw school terechtkomt nodig heeft, en er is genoeg te zeggen over kinderen met leer- en gedragsproblemen in het refulier onderwijs, maar als je zegt dat basisschool docenten niet differenti"eren in de klas dan onderschat je ze echt hevig...
Hieruit kun je dus afleiding dat het in het basisonderwijs weliswaar vaker gebeurt, maar dat het op alle niveau's een groot aandachtspunt is.quote:To foster student motivation, teachers need to be able to respond to the different learning needs of all students, including higher performers or those with the potential to be a high performer. Providing students with a challenging and stimulating learning environment that fosters excellence calls for a flexible and relevant curriculum, which requires a solid understanding of the differences between students in the classroom. Further investment in differentiated teaching skills are much needed.
These weaknesses are common among all teachers
PISA 2012 shows that 65% of school principals in the Netherlands (compared with an OECD average of 21%) report that teachers fail to encourage students to achieve their full potential; 59% say that teachers in their schools are not performing well in teaching students of different ability levels within the same class; and 71% say that teachers are not meeting individual student needs. These reports may partly reflect the high expectations of school leaders, but the Inspectorate also reports that in the classroom there is little evidence of teaching being tailored to differences between students: there is insufficient feedback to students and students are not encouraged to take an active role in their own learning (Inspectorate of Education, 2015, 2016). At the secondary level, the Inspectorate found that less than half of teachers differentiate their instruction between students. In primary education, VMBO, and the highest classes of VWO, more teachers display differentiated teaching skills. Teachers may not themselves recognise these weaknesses: in TALIS 2013 few teachers acknowledged that they need additional training in individualised teaching, and assessment and evaluation (OECD, 2014b).
Die discussie is nog niet beslecht. Zo blijken kleinere klassen voor jongere leerlingen belangrijker te zijn dan voor oudere. En vergeet niet dat de uitkomstmaat ertoe doet: kijk je vooral naar OESO-maten of ook naar leerwinsten die moeilijk te meten zijn? Zo besteden wij veel aandacht aan betekenisvol onderwijs in de onderbouw van het basisonderwijs. Eén methodiek is om kinderen met elkaar discussies te laten voeren, naar elkaar te luisteren en op elkaars ideeën voort te laten bouwen. Je kunt je voorstellen dat dat in een kleine groep veel beter lukt dan in een grote en dat de leerwinsten dus groter zijn. Dan moet je die specifieke leerwinsten wel meten.quote:Op vrijdag 17 juni 2016 19:54 schreef kwakz0r het volgende:
Het allermeeste belang hebben leerlingen bij een goede docent. een goede docent doet het iets beter in kleinere (16 ll of minder) klassen, maar een minder goede docent doet het in alle groepen even slecht. Wil je dan echt veel geld gaan uitgeven aan kleinere klassen? Ik zou zeggen investeer in betere docenten.
De verschillen tussen basisscholen en leerkrachten zijn inderdaad groot. Dat zie je bijvoorbeeld in de wijze waarop apps als Snappet worden gebruikt om onderwijs sterker gepersonaliseerd te maken. Er zijn klassen waarin eerst klassikale instructie wordt gegeven, de leerlingen daarna in de standaardmethode werken en als zij klaar zijn met Snappet verder gaan. Je kunt wel raden wat er in die klassen gebeurt: de goede, vlotte leerlingen zijn sneller klaar en zij krijgen meer gelegenheid om op eigen niveau te werken. Een effectstudie van Snappet laat dan ook zien dat vooral deze leerlingen ervan profiteren.quote:Op zaterdag 18 juni 2016 15:50 schreef Franny_G het volgende:
Hieruit kun je dus afleiding dat het in het basisonderwijs weliswaar vaker gebeurt, maar dat het op alle niveau's een groot aandachtspunt is.
Ligt er aan wat er mee bijverdiend kan wordenquote:Op zaterdag 18 juni 2016 14:37 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Tja, hoe graag je ook het beste met je leerlingen voor hebt.. Dit is inderdaad not done.
Als we de Japanse werkweek invoeren met het Estische uurloon, dan ligt de wereld aan onze voeten.quote:Op zondag 19 juni 2016 11:13 schreef danos het volgende:
Interessant artikel en infographic vandaag in Economist:
[ afbeelding ]
Volledige artikel:
http://www.economist.com/(...)/ed/teacherssalaries
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Koopkrachtpariteitquote:Op zondag 19 juni 2016 12:30 schreef hooibaal het volgende:
[..]
Als we de Japanse werkweek invoeren met het Estische uurloon, dan ligt de wereld aan onze voeten.
Maar zonder gein: deze is niet nieuw, maar wel interessant. Het suggereert in ieder geval een correlatie tussen docentensalarissen en schoolprestaties. Toch valt er nog wel eea af te dingen op het plaatje, want de laatste keer dat ik op mijn loonstrook keek stond daar geen 70.000 euro op. Ook niet omgerekend in $.
Ah, dat was me nog niet opgevallen. Maar dan nog: rekenen ze met een maximum salaris, of met een gemiddelde?quote:Op zondag 19 juni 2016 12:42 schreef danos het volgende:
[..]
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Koopkrachtpariteit
Het is dus teruggerekend naar een bepaald koopkrachtplaatje per land. Anders is het idd appel met peren vergelijken.
Gemiddelde.quote:Op zondag 19 juni 2016 12:45 schreef hooibaal het volgende:
[..]
Ah, dat was me nog niet opgevallen. Maar dan nog: rekenen ze met een maximum salaris, of met een gemiddelde?
Hier gaan ze allemaal ijs eten en bordspelletjes spelen. Voor de rest hangt het allicht heel erg af van welk vak je geeft en hoe je zelf bent. Ik heb leerlingen wel ooit laten schaken, film laten kijken, maar ook soms gewoon les gegeven.quote:Op zondag 19 juni 2016 13:17 schreef Friek_ het volgende:
Heeft er iemand nog een aardig idee voor een afscheidsles?
Ik zit eraan te denken om een leerling-enquete af te nemen. De stof is al behandeld en dergelijke resultaten zijn mogelijk handig bij toekomstige sollicitatiegesprekken.quote:Op zondag 19 juni 2016 14:53 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Hier gaan ze allemaal ijs eten en bordspelletjes spelen. Voor de rest hangt het allicht heel erg af van welk vak je geeft en hoe je zelf bent. Ik heb leerlingen wel ooit laten schaken, film laten kijken, maar ook soms gewoon les gegeven.
Zeker doen! Daar leer je waanzinnig veel van. Ik heb dat ook altijd gedaan, en daar komen echt dingen uit die je kunnen helpen als leraar. Het meeste ga je wel al weten, een groot deel is puberale nonsense, maar er staan vast ook dingen tussen die je zelf niet doorhad dat je slecht of goed deed.quote:Op zondag 19 juni 2016 15:03 schreef Friek_ het volgende:
[..]
Ik zit eraan te denken om een leerling-enquete af te nemen. De stof is al behandeld en dergelijke resultaten zijn mogelijk handig bij toekomstige sollicitatiegesprekken.
Nou, laatst is er dus een gesprek geweest waarbij de rector vroeg of ik ook leerling-enquêtes kon overhandigen. Het leek me handig om die vraag voor te zijn in de toekomst, alhoewel je jezelf inderdaad kan afvragen in hoeverre hij nogmaals gesteld zal worden.quote:Op zondag 19 juni 2016 15:07 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Zeker doen! Daar leer je waanzinnig veel van. Ik heb dat ook altijd gedaan, en daar komen echt dingen uit die je kunnen helpen als leraar. Het meeste ga je wel al weten, een groot deel is puberale nonsense, maar er staan vast ook dingen tussen die je zelf niet doorhad dat je slecht of goed deed.
Bij sollicitatiegesprekken heb je er overigens niet veel aan; de meesten vragen er niet eens naar, als het toch ter sprake komt is het meestal niet meer dan een instemmend 'Oh, dat is verstandig.' Er heeft mij zelfs nog nooit iemand gevraagd welke conclusies ik eruit getrokken heb.
Mijn allergie begint op te spelen zodra ik geconfronteerd word met dat soort hbo-termen.quote:Op zondag 19 juni 2016 15:17 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Bij ons zijn leerlingen-enquêtes deel van het POP-gesprek.
POP-gesprekken doen ze hier niet. Het Vlaamse onderwijs is complete aids als het aankomt op persoonlijke ontwikkeling van docenten. Er is vrijwel geen kwaliteitscontrole, geen impuls tot samenwerking of zelfontplooiing, niets.quote:Op zondag 19 juni 2016 15:17 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Bij ons zijn leerlingen-enquêtes deel van het POP-gesprek.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |