Is het proces van opleiding en training.quote:Op woensdag 18 november 2015 19:05 schreef nkerkhof het volgende:
Ik lees regelmatig over niveau's. Niveau 1 en 2 en misschien wel meer.
Kan iemand zeggen wat dat inhoudt?
Één van die geweerschutters is ook nog hulpchauffeur.quote:Op woensdag 18 november 2015 21:05 schreef Schild het volgende:
1x Sgt groepcommandant
1x Kpl Plaatsvervanger
1x Kpl 4-tonner chauffer
1x Sld Minimi schutter (op papier...)
6x Sld Geweerschutter
Alleen bij de Co-groep voor de speciale tonner als ik het me goed herinner. We hebben nu alleen nog maar amaroks voor de groepen.quote:Op donderdag 19 november 2015 10:28 schreef Thaboel het volgende:
Kpl 4T chauffeur? Wat is dat dan voor kadokorporaal joh
Is nog wel discussie over over hoe het chaufferen daarvan gaat. Je hebt 3 bakken voor elke groep nodig, dus nog twee vaste chaufs naast de organieke. Die moeten alleen wel de rijopleiding hebben gedaan, dus je hebt eigenlijk per groep nog een reserve nodig voor als een van de chaufs afwezig is.quote:Op donderdag 19 november 2015 13:15 schreef WWolfy het volgende:
[..]
Alleen bij de Co-groep voor de speciale tonner als ik het me goed herinner. We hebben nu alleen nog maar amaroks voor de groepen.
Was de mooiste functie binnen een Natresgroep.quote:Op donderdag 19 november 2015 10:28 schreef Thaboel het volgende:
Kpl 4T chauffeur? Wat is dat dan voor kadokorporaal joh
Volgens mij is het bij solliciteren vanuit natres naar een beroepsfunctie, gewoon solliciteren zoals burger.quote:Op donderdag 26 november 2015 01:20 schreef Just_some_random_dude het volgende:
Kan iemand mij hier vertellen of er een mogelijkheid is om van Natres naar beroeps te gaan?.
Zijn er mogelijkheden dmv interne opleidingen of iets dergelijks, of moet je dan echt weer apart solliciteren via de website?.
Hoe zit het eigenlijk met uren en zo?, ik heb nu namelijk een tussen jaar om het zo maar even te noemen en ben van plan om volgend jaar een MBO4 of HBO studie te gaan volgen indien ik niet daarvoor bij defensie aan de slag kan.
Dat zou wat zijn.quote:Op donderdag 26 november 2015 09:50 schreef Schild het volgende:
Iemand al de jaarplanning voor 2016 gezien? Hoor verhalen dat er voor manschappen nog meer 60-70 uur aan opkomsten zijn (voorheen minimaal 120 uur).
Wij hebben twee meerdaagse opkomsten en twee avonden in januari en februari. Voor de rest van het jaar nog niks gehoord,quote:Op donderdag 26 november 2015 09:50 schreef Schild het volgende:
Iemand al de jaarplanning voor 2016 gezien? Hoor verhalen dat er voor manschappen nog meer 60-70 uur aan opkomsten zijn (voorheen minimaal 120 uur).
Nee.quote:Op maandag 30 november 2015 12:46 schreef nkerkhof het volgende:
Hi, Ik hoorde ook iets van minder oefenen... Kan iemand er meer over zeggen?
Geen idee.quote:Ook wat betreft data van de Amo...? Ben erg benieuwd.
Daar kom je vanzelf achter zodra je bij je eenheid zit.quote:Amoraks zijn overal ingevoerd. Kan me voorstellen dat er nu veel meer chauffeurs nodig zijn. HOe wordt je chauffeur op zo'n ding?
Militair B rijbewijs halen met aanteking amarok. Zelfde als met de MB. Alleen mocht je daarmee zonder militair rbw gewoon mee op de openbare weg, met de amarok mag dat niet meer.quote:Op maandag 30 november 2015 12:46 schreef nkerkhof het volgende:
Hi, Ik hoorde ook iets van minder oefenen... Kan iemand er meer over zeggen?
Ook wat betreft data van de Amo...? Ben erg benieuwd.
Amoraks zijn overal ingevoerd. Kan me voorstellen dat er nu veel meer chauffeurs nodig zijn. HOe wordt je chauffeur op zo'n ding?
Vgs/1000punten vrijstelling, die moet je voor elk defensievoertuig hebben en is maar 2jaar geldig.quote:Op maandag 30 november 2015 13:46 schreef WWolfy het volgende:
Als ik het me goed herinner moet je voor de amarok ook een bepaalde vrijstelling voor het transport van gevaarlijk materiaal hebben.
Dat kan ja, daar zul je dan voor aangewezen worden. Maar dat krijgt niet iedereen en er zullen bij de natres zat mensen rondlopen met meerdere militaire rijbewijzen.quote:Op maandag 30 november 2015 13:27 schreef nkerkhof het volgende:
Dankje! Wanneer je in het bezit bent van burgerrijbewijs B kun je dat dan overzetten naar militair rijbewijs met evt een cursus terrein rijden of wat er dan ook bij komt kijken?
quote:Op maandag 30 november 2015 13:14 schreef Bouke-p het volgende:
[..]
Militair B rijbewijs halen met aanteking amarok. Zelfde als met de MB. Alleen mocht je daarmee zonder militair rbw gewoon mee op de openbare weg, met de amarok mag dat niet meer.
quote:Op maandag 30 november 2015 15:20 schreef Bouke-p het volgende:
[..]
Vgs/1000punten vrijstelling, die moet je voor elk defensievoertuig hebben en is maar 2jaar geldig.
Klopt, want je militair rijbewijs heeft op de openbare weg totaal geen toegevoegde waarde, vandaar dat dat met Amarok imo niet veel anders is. Maar jij zegt dat je daar nu militair B voor nodig hebt?quote:Op maandag 30 november 2015 16:15 schreef Bouke-p het volgende:
Zonder militair B werd bij elke ehd die ik ken op de weg gewoon gereden met de MB. (esses heeft hier ooit nog n heel betoog over geschreven).
Oh... nou die VIOD ellende kijk ik uit principe al niet naar...quote:Dat VGS is al n tijdje, toen ik eind 2012 voorE achter B en 10tonner in Oirschot kwam was t al verplicht. Zonder vgs geen rijbewijs, nu bij omscholing amarok idem.
Cursus staat gewoon op t intranet
Je militaire rijbewijs heeft wel waarde op de openbare weg. Het geeft aan dat je rijvaardigheid hebt voor het voertuig waarmee je rijd. Een civiel rijbewijs is dan ook niet nodig, denk maar aan 17 jarigen of mensen die bv hun 4tonner niet omgezet hebben.quote:Op maandag 30 november 2015 16:37 schreef AchJa het volgende:
[..]
Klopt, want je militair rijbewijs heeft op de openbare weg totaal geen toegevoegde waarde, vandaar dat dat met Amarok imo niet veel anders is. Maar jij zegt dat je daar nu militair B voor nodig hebt.
[..]
Oh... nou die VIOD ellende kijk ik uit principe al niet naar...
Ik ben benieuwd hoe lang het duurt voor dit ook zo is voor de amarok.quote:Op maandag 30 november 2015 16:15 schreef Bouke-p het volgende:
Zonder militair B werd bij elke ehd die ik ken op de weg gewoon gereden met de MB. (esses heeft hier ooit nog n heel betoog over geschreven).
Dat is defensie regelgeving daar doet men in de burgermaatschappij weinig mee. Net zoals het C rijbewijs, als je binnen defensie viertonner hebt heb je militair C 40kN en mag je alleen op de tonner sturen... In de burgermaatschappij mag je rijden op bakken t/m 12.50 meter lang uit mijn hoofd... Of dat nou een Scania is of een Iveco of wat dan ook maakt niet uit, zo lang er maar geen aanhanger achter zit.quote:Op maandag 30 november 2015 18:29 schreef Bouke-p het volgende:
Niet, je mag de ruitenwisservloeistof niet eens bijvullen
Maar opzich is t gewoon logisch dat je een militair rijbewijs voor t ding moet hebben. Een ybz(takeldoos) is in feite dezelfde auto als een 10tonner maar je hebt gewoon voor beide een aantekening nodig ondanks dat het gewoon cat C voertuigen zijn.
Wat kreeg je bij die omscholing te horen dan?quote:En verder die Amarok... Ik heb een uurtje omscholing gehad en dat was het... Net zoals ik de omscholing van Laro naar MB gehad heb...
Hoe het knopje van de 4x4 stand werkt en dat je verder niks aan de auto mag doen behalve PON bellen.quote:Op maandag 30 november 2015 19:59 schreef roz97 het volgende:
[..]
Wat kreeg je bij die omscholing te horen dan?
Zo ongeveer ja...quote:Op maandag 30 november 2015 20:21 schreef Schild het volgende:
[..]
Hoe het knopje van de 4x4 stand werkt en dat je verder niks aan de auto mag doen behalve PON bellen.
Ja dat snap ik allemaal maar onder diezelfde regelgeving mag je dus ook enkel MB/amarok rijden met militair rijbewijsquote:Op maandag 30 november 2015 18:58 schreef AchJa het volgende:
[..]
Dat is defensie regelgeving daar doet men in de burgermaatschappij weinig mee. Net zoals het C rijbewijs, als je binnen defensie viertonner hebt heb je militair C 40kN en mag je alleen op de tonner sturen... In de burgermaatschappij mag je rijden op bakken t/m 12.50 meter lang uit mijn hoofd... Of dat nou een Scania is of een Iveco of wat dan ook maakt niet uit, zo lang er maar geen aanhanger achter zit.
En verder die Amarok... Ik heb een uurtje omscholing gehad en dat was het... Net zoals ik de omscholing van Laro naar MB gehad heb...
Volgens PS heb ik trouwens ook Scania WLS... Ik heb er nog geen meter op gereden maar goed...
Hoe heb je hem opgehaald dan? Je mag er toch nog niet op rijden?quote:Op maandag 30 november 2015 21:22 schreef Bouke-p het volgende:
[..]
Ik heb onze amarok afgelopen week opgehaald, over 2weken de omscholing. Ik ben benieuwd wat voor nieuws ik ga leren. Wss alleen hoe je t snelste bij een pon dealer komt
Dat ding wordt ook volledig gemonitord met gps en alles door PON... Als je meer dan zoveel tijd onverhard rijdt gaan ze bellen waar je in godsnaam mee bezig bent, want in het contract staat dat je maar zoveel procent van het gebruik onverhard mag rijden...quote:Op maandag 30 november 2015 21:46 schreef Bouke-p het volgende:
Ik denk dat t wel meevalt, ik gok dat ze wat strenger gaan zijn omdat t zo'n faal aanbesteding is en t hok zo idioot veel geld kost.
Het percentage was ik alweer vergeten want boeit me toch niet...quote:Op maandag 30 november 2015 23:08 schreef Bouke-p het volgende:
10% offroad....
En idd GPS, erg veilig ook allemaal dat PON precies bijhoud wat we doen en waar.
Maarvdat zal vast veilig zijn
Ik mag dan hopen dat die dingen niet voor het buitenland ingezet gaan worden?quote:Op maandag 30 november 2015 22:18 schreef AchJa het volgende:
[..]
Dat ding wordt ook volledig gemonitord met gps en alles door PON... Als je meer dan zoveel tijd onverhard rijdt gaan ze bellen waar je in godsnaam mee bezig bent, want in het contract staat dat je maar zoveel procent van het gebruik onverhard mag rijden...
Reparatiedekking geld voor meerdere landen.quote:Op woensdag 2 december 2015 14:40 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Ik mag dan hopen dat die dingen niet voor het buitenland ingezet gaan worden?
Dat soort contracten zijn toch totaal onbruikbaar voor een leger.quote:Op woensdag 2 december 2015 19:36 schreef AdmiralGeneral_Aladeen het volgende:
[..]
Reparatiedekking geld voor meerdere landen.
Ze zijn dan ook niet aangeschaft als operationeel voertuig. Maar we weten allemaal wel hoe de glijdende schaal werkt...quote:Op woensdag 2 december 2015 14:40 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Ik mag dan hopen dat die dingen niet voor het buitenland ingezet gaan worden?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |