abonnement Unibet Coolblue
pi_157655552
"Als de nood aan de man is, dan hebben we onze reservisten hard nodig." - Generaal Tom Middendorp, Commandant der Strijdkrachten



Het Korps Nationale Reserve maakt sinds 1948 deel uit van de Nederlandse Koninklijke Landmacht als een onderdeel van het Commando Landstrijdkrachten en zet de tradities voort van de Vrijwillige Landstorm Korpsen die op 4 augustus 1914 zijn opgericht om de grote stroom vrijwilligers die zich meldden voor de mobilisatie te organiseren. Deze landstormkorpsen zijn tot 1940 actief geweest en vele vrijwilligers hiervan hebben deelgenomen aan de gevechten in de meidagen van 1940. De bezetter heeft deze organisatie na de capitulatie ontmanteld en opgeheven.

Natresmilitairen zijn reservisten. Zij volgen hun opleiding en verrichten hun diensten op basis van vrijwilligheid en ontvangen een financiële vergoeding voor de uren dat zij voor training of andere redenen actief in dienst zijn. Een reservist wordt aangesteld met een verplichting van 120 opleidings- en trainingsuren per jaar. Daarnaast moet hij of zij voldoen aan eisen van fysieke inzetbaarheid en conditie.

Het Korps Nationale Reserve wordt vooral ingezet voor bewaking- en beveiligingstaken en bij crisis- en rampenbestrijding. Daadwerkelijke inzet in Nederland heeft onder andere plaatsgevonden bij de bestrijding van de watersnood in 1995 en 2011, de veterinaire crises (MKZ en varkenspest), de vuurwerkramp in Enschede, het bezoek van President Bush in 2005, en de Nuclear Security Summit in 2014. Een andere aansprekende en langdurige inzet was in 2003, in de aanloop naar de Irakoorlog. Daarbij verleende het Korps enkele maanden, militaire bijstand aan het Amerikaanse leger dat grote hoeveelheden materieel via de Rotterdamse haven naar het oorlogsgebied verscheepte. Dit gebeurde in het kader van de zogenaamde Host Nation Support dat in het verleden een apart onderdeel van de Nationale Reserve was, bedoeld voor de logistieke ondersteuning van buitenlandse troepen en materieel verplaatsingen over Nederlands grondgebied. De commissie van onderzoek besluitvorming Irak, de zogeheten Commissie-Davids besteedt uitvoerig aandacht aan deze militaire inzet.

Vanwege het puur binnenlandse karakter van alle Natres-taken, de korte perioden van actieve dienst en de beperkte militaire basisopleiding worden natresmilitairen normaal gesproken niet naar het buitenland uitgezonden. Tijdens de SFIR-missies 3 t/m 5 is echter bij uitzondering een zeer beperkt aantal reservisten van het Korps Nationale Reserve naar Irak uitgezonden. Tijdens de missie in Afghanistan zijn ook weer natresmilitairen uitgezonden, ook toen geheel op vrijwillige basis.



10 Natresbataljon bestaande uit 6 compagnieën onder 43 Gemechaniseerde Brigade te Havelte en verantwoordelijk voor Noord en Oost Nederland
• Alfa + Bravo compagnie (Assen)
• Charlie compagnie (Wezep)
• Delta compagnie (Schaarsbergen)
• Echo compagnie (Stroe)
• Foxtrot compagnie (Enschede)

20 Natresbataljon bestaande uit 6 compagnieën onder 11 Luchtmobiele Brigade te Schaarsbergen en verantwoordelijk voor West en Midden Nederland
• Alfa + Delta compagnie (Den Haag)
• Bravo compagnie (Bergen)
• Charlie compagnie (Amsterdam)
• Echo + Foxtrot compagnie (Amersfoort)

30 Natresbataljon bestaande uit 5 compagnieën onder 13 Lichte Brigade te Oirschot en verantwoordelijk voor Zuid Nederland
• Alfa compagnie (Vlissingen)
• Bravo compagnie (Breda)
• Charlie compagnie (Oirschot)
• Delta compagnie (Brunssum)
• Echo compagnie (Vredepeel)

Natres militair worden? Meld je hier aan voor een voorlichting!
  woensdag 18 november 2015 @ 20:36:50 #2
319525 Schild
Stay Hungry, Stay Foolish
pi_157657320
quote:
0s.gif Op woensdag 18 november 2015 19:05 schreef nkerkhof het volgende:
Ik lees regelmatig over niveau's. Niveau 1 en 2 en misschien wel meer.

Kan iemand zeggen wat dat inhoudt?
Is het proces van opleiding en training.
Niveau 1 Enkele man (schietopleiding, militaire basisvaardigheden etc)
Niveau 2 Groepsoptreden
Niveau 3 Pelotons optreden
Niveau 4 Compagnie's optreden
Niveau 5 Bataljon
Niveau 6 Brigade
etc.

Natres traint voornamelijk niveau 2 en 3 optreden, sinds kort proberen ze ook niveau 4 optreden op te pakken (samengestelde compagnie oproepen).
pi_157658126
Duidelijk. Dankjewel.
Kun je ook zeggen hoe groot een groep is en hoe groot een peloton is?
Ik zou ook graag in contact komen met iemand van 30natresbat Acie (vlissingen) om wat vragen te stellen. Mocht iemand daarvoor open staan... mijn mailadres is nkerkhof at gmail.com.
  woensdag 18 november 2015 @ 21:05:22 #4
319525 Schild
Stay Hungry, Stay Foolish
pi_157658325
Een Natres-groep is (indien volledig gevuld :P ) 10 man

1x Sgt groepcommandant
1x Kpl Plaatsvervanger
1x Kpl 4-tonner chauffer
1x Sld Minimi schutter (op papier...)
6x Sld Geweerschutter

Een peloton zijn 3 groepen (A-B-C) en een commandogroep met o.a. de pelotonscommandant, plaatsvervanger, chauffeur verbindingen, Kpl BHV'er etc.
pi_157658709
quote:
0s.gif Op woensdag 18 november 2015 21:05 schreef Schild het volgende:
1x Sgt groepcommandant
1x Kpl Plaatsvervanger
1x Kpl 4-tonner chauffer
1x Sld Minimi schutter (op papier...)
6x Sld Geweerschutter
Één van die geweerschutters is ook nog hulpchauffeur. :+
pi_157665696
Kpl 4T chauffeur? Wat is dat dan voor kadokorporaal joh
Op zaterdag 25 augustus 2012 11:03 schreef yvonne het volgende:
Dag kindjes, nu weer braaf met je legerautootjes spelen.
pi_157668170
quote:
0s.gif Op donderdag 19 november 2015 10:28 schreef Thaboel het volgende:
Kpl 4T chauffeur? Wat is dat dan voor kadokorporaal joh
Alleen bij de Co-groep voor de speciale tonner als ik het me goed herinner. We hebben nu alleen nog maar amaroks voor de groepen.
pi_157668782
quote:
0s.gif Op donderdag 19 november 2015 13:15 schreef WWolfy het volgende:

[..]

Alleen bij de Co-groep voor de speciale tonner als ik het me goed herinner. We hebben nu alleen nog maar amaroks voor de groepen.
Is nog wel discussie over over hoe het chaufferen daarvan gaat. Je hebt 3 bakken voor elke groep nodig, dus nog twee vaste chaufs naast de organieke. Die moeten alleen wel de rijopleiding hebben gedaan, dus je hebt eigenlijk per groep nog een reserve nodig voor als een van de chaufs afwezig is.
Bij de korporaal komt men met persoonlijke ideeën. Met de ideeën van de korporaal gaat men weg.
  donderdag 19 november 2015 @ 20:37:23 #9
319525 Schild
Stay Hungry, Stay Foolish
pi_157677193
quote:
0s.gif Op donderdag 19 november 2015 10:28 schreef Thaboel het volgende:
Kpl 4T chauffeur? Wat is dat dan voor kadokorporaal joh
Was de mooiste functie binnen een Natresgroep. _O_
Helaas met de komst van de Amarok is het mooie van deze functie af. :'(
pi_157689592
Ik ben 13 november goedgekeurd en wacht nu op de volgende stappen.

Weet iemand wat de doorlooptijd van het MIVD onderzoek is?

Is er iets bekend over de AMO-data in 2016?
pi_157696514
Mooi! Gefeliciteerd!
Ik ben 10 november goedgekeurd en hoorde dat het veiligheidsonderzoek 8 weken duurt.
Waarschijnlijk gaan we in januari niet meer mee kunnen met de AMO maar ik hoop op die van maart.
Ik heb ze helaas niet allemaal kunnen zien maar ik zag dat er 2 in januari waren, 1 in maart en iets rond de 8 het hele jaar maar pin me er niet op vast.
Als iemand de data hier kan doorgeven zou dat super zijn!
pi_157826940
Kan iemand mij hier vertellen of er een mogelijkheid is om van Natres naar beroeps te gaan?.

Zijn er mogelijkheden dmv interne opleidingen of iets dergelijks, of moet je dan echt weer apart solliciteren via de website?.

Hoe zit het eigenlijk met uren en zo?, ik heb nu namelijk een tussen jaar om het zo maar even te noemen en ben van plan om volgend jaar een MBO4 of HBO studie te gaan volgen indien ik niet daarvoor bij defensie aan de slag kan.

Hoe zit het eigenlijk met het aanmelden bij verschillende onderdelen bij defensie?.

Ik ben voor 2 functies helaas afgekeurd bij defensie (1ste Korps mariniers, kwam 75 tot 100 meter te kort bij de coopertest, maar wel met de hoogste krachtscores waardoor ik gebeld werd door de generaal met de vraag of ik het over wilde doen over een week maar had het aanbod afgeslagen omdat ik echt gebroken was van 2 x per dag hard trainen en hardlopen echt mijn zwakste punt is (waar ik nu echt op aan het trainen ben)

En onlangs bij de luchtmacht voor OO luchtverkeerleiding 1ste keuring gehaald maar bij het psychologisch onderzoek afgekeurd omdat zij bang zouden zijn dat ik halverwege de opleiding afhaak (wat dus echt onzin is maar goed)...

Hoe zit het dus dan als ik mij zou aanmelden voor zoiets?, heb een beetje het gevoel dat als zij dan mijn dossier zouden bekijken dat ik zeg maar "all over the place" ben wat betreft interesses, maar ik wil gewoon heel graag mijn land dienen en tegelijkertijd ook dus aan de slag/aan het werk.
Waz met jou!
  donderdag 26 november 2015 @ 09:50:37 #13
319525 Schild
Stay Hungry, Stay Foolish
pi_157829388
Iemand al de jaarplanning voor 2016 gezien? Hoor verhalen dat er voor manschappen nog meer 60-70 uur aan opkomsten zijn (voorheen minimaal 120 uur).
pi_157829732
quote:
0s.gif Op donderdag 26 november 2015 01:20 schreef Just_some_random_dude het volgende:
Kan iemand mij hier vertellen of er een mogelijkheid is om van Natres naar beroeps te gaan?.

Zijn er mogelijkheden dmv interne opleidingen of iets dergelijks, of moet je dan echt weer apart solliciteren via de website?.

Hoe zit het eigenlijk met uren en zo?, ik heb nu namelijk een tussen jaar om het zo maar even te noemen en ben van plan om volgend jaar een MBO4 of HBO studie te gaan volgen indien ik niet daarvoor bij defensie aan de slag kan.

Volgens mij is het bij solliciteren vanuit natres naar een beroepsfunctie, gewoon solliciteren zoals burger.

Veel studenten combineren het met hun studie.

Overigens als een generaal jouw belt om je coopertest over te doen ... Had ik dat zeker gedaan :) al is het maar om je doorzettingsvermogen te tonen.
------
Nothing but the rain
  Moderator donderdag 26 november 2015 @ 11:16:01 #15
257132 crew  Awsom
pi_157830848
quote:
0s.gif Op donderdag 26 november 2015 09:50 schreef Schild het volgende:
Iemand al de jaarplanning voor 2016 gezien? Hoor verhalen dat er voor manschappen nog meer 60-70 uur aan opkomsten zijn (voorheen minimaal 120 uur).
Dat zou wat zijn. :') :N
pi_157831989
quote:
0s.gif Op donderdag 26 november 2015 09:50 schreef Schild het volgende:
Iemand al de jaarplanning voor 2016 gezien? Hoor verhalen dat er voor manschappen nog meer 60-70 uur aan opkomsten zijn (voorheen minimaal 120 uur).
Wij hebben twee meerdaagse opkomsten en twee avonden in januari en februari. Voor de rest van het jaar nog niks gehoord,
pi_157919244
Hi, Ik hoorde ook iets van minder oefenen... Kan iemand er meer over zeggen?
Ook wat betreft data van de Amo...? Ben erg benieuwd.

Amoraks zijn overal ingevoerd. Kan me voorstellen dat er nu veel meer chauffeurs nodig zijn. HOe wordt je chauffeur op zo'n ding?
  Moderator maandag 30 november 2015 @ 12:51:08 #18
257132 crew  Awsom
pi_157919349
quote:
0s.gif Op maandag 30 november 2015 12:46 schreef nkerkhof het volgende:
Hi, Ik hoorde ook iets van minder oefenen... Kan iemand er meer over zeggen?
Nee.
quote:
Ook wat betreft data van de Amo...? Ben erg benieuwd.
Geen idee.
quote:
Amoraks zijn overal ingevoerd. Kan me voorstellen dat er nu veel meer chauffeurs nodig zijn. HOe wordt je chauffeur op zo'n ding?
Daar kom je vanzelf achter zodra je bij je eenheid zit.
pi_157919802
quote:
0s.gif Op maandag 30 november 2015 12:46 schreef nkerkhof het volgende:
Hi, Ik hoorde ook iets van minder oefenen... Kan iemand er meer over zeggen?
Ook wat betreft data van de Amo...? Ben erg benieuwd.

Amoraks zijn overal ingevoerd. Kan me voorstellen dat er nu veel meer chauffeurs nodig zijn. HOe wordt je chauffeur op zo'n ding?
Militair B rijbewijs halen met aanteking amarok. Zelfde als met de MB. Alleen mocht je daarmee zonder militair rbw gewoon mee op de openbare weg, met de amarok mag dat niet meer.
pi_157920040
Dankje! Wanneer je in het bezit bent van burgerrijbewijs B kun je dat dan overzetten naar militair rijbewijs met evt een cursus terrein rijden of wat er dan ook bij komt kijken?
pi_157920402
Als ik het me goed herinner moet je voor de amarok ook een bepaalde vrijstelling voor het transport van gevaarlijk materiaal hebben.
pi_157922366
quote:
0s.gif Op maandag 30 november 2015 13:46 schreef WWolfy het volgende:
Als ik het me goed herinner moet je voor de amarok ook een bepaalde vrijstelling voor het transport van gevaarlijk materiaal hebben.
Vgs/1000punten vrijstelling, die moet je voor elk defensievoertuig hebben en is maar 2jaar geldig.
pi_157922388
quote:
0s.gif Op maandag 30 november 2015 13:27 schreef nkerkhof het volgende:
Dankje! Wanneer je in het bezit bent van burgerrijbewijs B kun je dat dan overzetten naar militair rijbewijs met evt een cursus terrein rijden of wat er dan ook bij komt kijken?
Dat kan ja, daar zul je dan voor aangewezen worden. Maar dat krijgt niet iedereen ;) en er zullen bij de natres zat mensen rondlopen met meerdere militaire rijbewijzen.
pi_157922436
quote:
1s.gif Op maandag 30 november 2015 13:14 schreef Bouke-p het volgende:

[..]

Militair B rijbewijs halen met aanteking amarok. Zelfde als met de MB. Alleen mocht je daarmee zonder militair rbw gewoon mee op de openbare weg, met de amarok mag dat niet meer.
:?
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')