abonnementen ibood.com bol.com Gearbest
pi_158084788
quote:
0s.gif Op donderdag 3 december 2015 16:25 schreef Digi2 het volgende:

. Itt stikstof zijn kalium en fosfor niet onbeperkt voorradig en daar kunnen problemen door ontstaan. Men is al bang voor een peak fosfor, bovendien is dat fosfor verontreinigd met uranium dat zich in de bodem ophoopt. In Duitsland wil men daarom al fosfor terugwinnen uit rioolwaterzuiveringen en recyclen om de uraniumbelasting van de bodem terug te dringen.
Fosfor tekorten, en de boeren hebben juist limieten op fosfaten die men mag produceren, daarin zit toch fosfor? Is het niet mogelijk om daarin een soort gesloten kringloop te creŽren?
pi_158094162
quote:
1s.gif Op maandag 7 december 2015 17:48 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Fosfor tekorten, en de boeren hebben juist limieten op fosfaten die men mag produceren, daarin zit toch fosfor? Is het niet mogelijk om daarin een soort gesloten kringloop te creŽren?
De fosfaten spoelen voor een deel uit en komen in het oppervlakte en grondwater terecht, waarvan een deel via de rioolzuiveringsinstallatie terug te winnen is. Een verhoogt gehalte aan fosfaten in het water kan tot algenbloei leiden, waaronder de giftige blauw-algen. Een geheel gesloten kringloop is niet mogelijk tenzij men volledig op een soort van kassensysteem zou overgaan waarbij alle water en afval gerecyled wordt en er geen enkele uitspoeling in oppervlakte en grondwater meer toegestaan wordt.

[ Bericht 0% gewijzigd door Digi2 op 07-12-2015 23:11:14 ]
We can't afford the illusion anymore
pi_158095032
quote:
0s.gif Op maandag 7 december 2015 17:23 schreef Bram_van_Loon het volgende:

worden we weer afhankelijk van de landen die ons metalen verkopen. etc.
Het ideaal moet dan ook zijn om te zoeken naar technieken waarvoor geen schaarse grondstoffen worden gebruikt, dan kom je al snel uit op wat de natuur ons levert en wat overal is (zand) of kan ontstaan (organismes).
Goed voorbeeld is Tesla. Normaliter gebruikt men sterke neodymium magneten voor de fabrikage van hoog efficiente elektromotoren. Tesla gebruikt echter een motor met standaard materialen zoals koper, aluminium en staal.
Rare Earth Elements Aren't as Vital to Hybrids and EVs as You Might Think
Het lithium voor batterijen is goed te recyclen en er zijn ook andere kandidaten zoals magnesium, natrium, aluminium. Natrium is in zeer zuivere vorm onbeperk aanwezig in steenzout, het heeft echter een kleinere energie-inhoud per volume eenheid dan lithium. Vooral aluminium is erg interessant want 3 waardig tegen lithium enkelwaardig en onbeperkt te winnen.
Aluminium-accu met lange levensduur is in 1 minuut opgeladen
Magnesium kan je eventueel vrij eenvoudig uit zeewater isoleren maar het is ook een restprodukt bij het winnen van kalium voor de produktie van kaliumkunstmest.
We can't afford the illusion anymore
pi_158095953
Olie vandaag meer dan 5% gekelderd op het nieuws dat OPEC vleugellam is :P

WTI $37.63
Brent $40.70
We can't afford the illusion anymore
pi_158096395
quote:
0s.gif Op maandag 7 december 2015 23:51 schreef Digi2 het volgende:
Olie vandaag meer dan 5% gekelderd op het nieuws dat OPEC vleugellam is :P

WTI $37.63
Brent $40.70
Ik neem aan dat dat vatprijzen zijn?
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_158096419
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 december 2015 00:07 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Ik neem aan dat dat barrel-prijzen zijn?
Yep :Y
We can't afford the illusion anymore
pi_158098971
quote:
0s.gif Op maandag 7 december 2015 22:38 schreef Digi2 het volgende:

[..]

De fosfaten spoelen voor een deel uit en komen in het oppervlakte en grondwater terecht, waarvan een deel via de rioolzuiveringsinstallatie terug te winnen is. Een verhoogt gehalte aan fosfaten in het water kan tot algenbloei leiden, waaronder de giftige blauw-algen. Een geheel gesloten kringloop is niet mogelijk tenzij men volledig op een soort van kassensysteem zou overgaan waarbij alle water en afval gerecyled wordt en er geen enkele uitspoeling in oppervlakte en grondwater meer toegestaan wordt.
Maar uit de fosfaten is toch ook weer fosfor te halen en op die manier krijg je dan toch nooit een tekort aan fosfor?
pi_158099180
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 december 2015 08:51 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Maar uit de fosfaten is toch ook weer fosfor te halen en op die manier krijg je dan toch nooit een tekort aan fosfor?
Er is geen tekort aan welk element dan ook. Er is een tekort aan economisch rendabel te winnen elementen en daar wringt hem de schoen. Kalium bijvoorbeeld is overal te vinden maar in hoge concentraties is het zeldzaam. Hetzelfde geldt voor fosfaten. Het gaat om fosfaten in oplosbare vorm waarmee men bemest. Het erts bestaat hoofdzakelijk uit calciumfosfaat wat extreem slecht oplosbaar is. Met zwavelzuur reageert het tot fosforzuur en gips. Het fosforzuur laat men reageren met kaliumcarbonaat of kaliloog tot oplosbaar kaliumfosfaat of met ammoniak tot ammoniumfosfaat. Het neerslaan en isoleren van fosfaten in rioolwaterzuiveringen kan door toevoeging van vrije calcium-ionen die vormen dan opnieuw het extreem slecht oplosbaar calciumfosfaat(het fosfaat-erts).
We can't afford the illusion anymore
pi_158107118
quote:
0s.gif Op maandag 7 december 2015 17:26 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

In wat zouden ze volgens jou moeten investeren?
Ja, Noord-Brabant doet het redelijk goed, in tegenstelling tot wat veel Hollanders lijken te denken. ;)
Ik wist trouwens niet dat Gelderland zoveel reserve heeft.
Ik ben een voorstander van investeren maar een beetje reserve aanhouden is ook wel verstandig, zeker in deze tijd waarin Den Haag totaal de regie kwijt lijkt te zijn.
Gelderland heeft zo'n grote reserve omdat ze grootaandeelhouder waren in Nuon dat verkocht is. Noord-Brabant. _O_ Bijvoorbeeld in elektrische bussen. De provincie is verantwoordelijk voor de concessies in busvervoer. Laten ze maar ook bijv. eisen stellen aan het aantal groene bussen die ingezet moeten worden voordat ze een Arriva/Veolio of andere vervoersmaatschappijen een jarenlange concessie geven. Een van de tal van mogelijkheden.
pi_158109243
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 december 2015 15:44 schreef George_Zina het volgende:

[..]

Gelderland heeft zo'n grote reserve omdat ze grootaandeelhouder waren in Nuon dat verkocht is. Noord-Brabant. _O_ Bijvoorbeeld in elektrische bussen. De provincie is verantwoordelijk voor de concessies in busvervoer. Laten ze maar ook bijv. eisen stellen aan het aantal groene bussen die ingezet moeten worden voordat ze een Arriva/Veolio of andere vervoersmaatschappijen een jarenlange concessie geven. Een van de tal van mogelijkheden.

Dat lijkt me geen slim idee, ze zouden beter het geld investeren in de universiteit, de high tech campus, de leefbaarheid (meer groen, high potentials die ze graag willen aantrekken hebben hier behoefte aan, dit wordt onderschat door de meeste mensen) etc.
Dat levert op de lange termijn echt wat op. Dat je wat elektrische bussen inzet zorgt voor wat extra afzet en misschien dat een deel van die extra opbrensten door die bedrijven wordt ingezet voor onderzoek maar het is effectiever om direct het onderzoek zelf te financieren.
Bovendien sluit het beter aan bij de rol die Noord-Brabant (het zuidoosten) heeft in Nederland: het technologische en innovatieve hart. Dat NB dat is is een feit, ze zijn daar verantwoordelijk voor de helft van het aantal patenten wat Nederlanders per jaar indienen. Datgene wat al sterk is moet je juist stimuleren, daar ligt de kracht, niet elders. Net als dat Nederland niet zou moeten proberen de USA na te doen - dat kunnen wij toch slechter dan hen - maar dat wij juist ons erop zouden moeten richten dat zo weinig mogelijk talent wordt verspild, iets wat in de USA juist heel erg veel gebeurt. Dus meer Rijnlandmodel en minder neoliberalisme voor ons.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_158110666
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 december 2015 17:25 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Dat lijkt me geen slim idee, ze zouden beter het geld investeren in de universiteit, de high tech campus, de leefbaarheid (meer groen, high potentials die ze graag willen aantrekken hebben hier behoefte aan, dit wordt onderschat door de meeste mensen) etc.
Dat levert op de lange termijn echt wat op. Dat je wat elektrische bussen inzet zorgt voor wat extra afzet en misschien dat een deel van die extra opbrensten door die bedrijven wordt ingezet voor onderzoek maar het is effectiever om direct het onderzoek zelf te financieren.
Bovendien sluit het beter aan bij de rol die Noord-Brabant (het zuidoosten) heeft in Nederland: het technologische en innovatieve hart. Dat NB dat is is een feit, ze zijn daar verantwoordelijk voor de helft van het aantal patenten wat Nederlanders per jaar indienen. Datgene wat al sterk is moet je juist stimuleren, daar ligt de kracht, niet elders. Net als dat Nederland niet zou moeten proberen de USA na te doen - dat kunnen wij toch slechter dan hen - maar dat wij juist ons erop zouden moeten richten dat zo weinig mogelijk talent wordt verspild, iets wat in de USA juist heel erg veel gebeurt. Dus meer Rijnlandmodel en minder neoliberalisme voor ons.
Puik beschreven. Wat moet ik hiertegen inbrengen? Ik wil het alleen aanvullen: het zou goed zijn als meer onderzoeksgeld komt en beleid om toptalent te behouden en niet te verliezen aan het buitenland. Momenteel loodzware concurrentie om onderzoeksgeld van de overheid.
pi_158122064
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 december 2015 18:30 schreef George_Zina het volgende:

[..]

Puik beschreven. Wat moet ik hiertegen inbrengen? Ik wil het alleen aanvullen: het zou goed zijn als meer onderzoeksgeld komt en beleid om toptalent te behouden en niet te verliezen aan het buitenland. Momenteel loodzware concurrentie om onderzoeksgeld van de overheid.
Helaas hebben de VVD, het CDA en de PvdA een hekel aan onderwijs en onderzoek, Rutte toont zich op dat vlak een waar leider als oppersloper. Zie de langstudeerboete, het instellingstarief en de 33% korting van de VVD en de PvdA.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_158125295
quote:
'Ruwe olie nu goedkoper dan bronwater'

De spectaculaire daling van de olieprijs heeft een nieuwe mijlpaal bereikt. De prijs van een vat ruwe olie is voor het eerst in zeven jaar onder de 40 dollar gekomen.

Automobilisten hebben het al gemerkt, want ze hebben de prijzen aan de pomp de afgelopen tijd zien dalen. Autorijders zijn dit jaar gemiddeld 100 euro goedkoper uit, zegt Paul van Selms van United consumers.com.

Het goede nieuws houdt niet op, want de lage olieprijs is nog lang niet helemaal in de benzineprijs verwerkt. De komende tijd zullen de benzineprijzen dan zeer waarschijnlijk verder omlaag gaan.

Een 15 procent lagere prijs aan de pomp is volgens Van Selms volgend jaar niet uitgesloten. "Voor iemand die per jaar 1000 liter tankt, betekent dat een voordeel van 150 euro."
Strenge winters

De olieprijs is in anderhalf jaar bijna twee derde gedaald. Vorig jaar zomer koste een vat ruwe olie nog 115 dollar, 75 dollar meer dan nu. "Dat betekent dat een liter ruwe olie nu goedkoper is dan een fles bronwater in de supermarkt", zegt Van Selms.

Zo is het aan de pomp bepaald nog lang niet. De literprijs is veel minder gedaald dan die van ruwe olie. Van Selms: "Dat komt doordat de prijzen aan de pomp maar voor 30 procent worden bepaald door de ruwe olieprijs. De rest is belasting, die de prijsdaling van de ruwe olie dempt."

De lage olieprijs drukt ook het aardgastarief, maar ook hiervan profiteren de consumenten maar beperkt, zegt Van Selms. "Dat komt doordat de energiebedrijven lange termijn contracten afsluiten om te voorkomen dat ze vroeg of laat zonder aardgas komen te zitten. Daarbij moeten ze rekening houden met strenge winters, waardoor ze geen grote risico's kunnen nemen."
Toekomst

Ook de administratiekosten dempen het effect van de lage olieprijs op het aardgastarief. Hetzelfde verhaal geldt voor de stroomprijzen, ook die volgen met vertraging en beperkt de olieprijs.

Hoe goedkoper de ruwe olie, hoe voordeliger het voor de consument thuis en in de auto is. Wat dat betreft ziet het er volgens Van Selms in de toekomst goed uit, want de kans dat de olieprijs gaat stijgen is klein. "Het is zelfs mogelijk dat de prijs nog verder daalt. We moeten niet vergeten dat tot het einde van de vorige eeuw een vat ruwe olie 25 dollar kostte."
Verslaafd

Oorzaak is volgens Van Selms vooral dat steeds meer landen niet meer afhankelijk willen zijn van de OPEC en Rusland en naar eigen energiebronnen uitwijken. Olie is daardoor minder schaars dan ooit. Hoe het de komende maanden gaat, hangt volgens Van Selms vooral af hoe de winter uitvalt. Als die mild is en er dus weinig vraag is naar olie is de kans groot dat de olie nog goedkoper wordt.

Het zou Van Selms niet verbazen als de prijs van 40 dollar nu verder daalt naar 30 of zelfs 20 dollar. "De olieproducerende landen zijn verslaafd aan oliedollars dus blijven ze olie oppompen."
Ik ben ook van mening dat energievoorziening van landen weer hoog op de agenda staat, met name door de geopolitieke onrust noopt dit overheden vanwege het strategisch belang ervan dit hoog op de agenda te zetten. Global warming is daarbij een extra stimulans om in alternatieve energiebronnen te investeren. De sterke stijging van het volume LNG versterkt de koppeling van de olieprijs aan die van vrij verhandelbaar aardgas wat een drukkend effect heeft op de olieprijs. De ratio van olieproducerende landen is ook gewijzigd. Was olie onder de grond voorheen nog een waardevolle asset voor lange termijn, probeert men nu marktaandeel te behouden en er nog snel een redelijke prijs voor te vangen omdat alternatieven steeds sterker op het marktaandeel inhakken.

[ Bericht 0% gewijzigd door Digi2 op 09-12-2015 19:22:19 ]
We can't afford the illusion anymore
pi_158133774
quote:
0s.gif Op woensdag 9 december 2015 11:16 schreef Digi2 het volgende:

[..]

Ik ben ook van mening dat energievoorziening van landen weer hoog op de agenda staat, met name door de geopolitieke onrust noopt dit overheden vanwege het strategisch belang ervan dit hoog op de agenda te zetten. Global warming is daarbij een extra stimulans om in alternatieve energiebronnen te investeren. De sterke stijging van het volume LNG versterkt de koppeling van de olieprijs aan die van vrij verhandelbaar aardgas wat een drukkend effect heeft op de olieprijs. De ratio van olieproducerende landen is ook gewijzigd. Was olie onder de rond voorheen nog een waardevolle asset voor lange termijn, probeert men nu marktaandeel te behouden en er nog snel een redelijke prijs voor te vangen omdat alternatieven steeds sterker op het marktaandeel inhakken.
Het slechte nieuws is dat de voorraad aardgas zo wel sneller krimpt, die zal dus weer wat eerder schaarser en duurder worden.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_158154815
quote:
0s.gif Op woensdag 9 december 2015 00:48 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Helaas hebben de VVD, het CDA en de PvdA een hekel aan onderwijs en onderzoek, Rutte toont zich op dat vlak een waar leider als oppersloper. Zie de langstudeerboete, het instellingstarief en de 33% korting van de VVD en de PvdA.
De vraag is wat ga je aan doen? Zelf de politiek in/stichting oprichten en zoveel mogelijk achterban verzamelen? Die idiote langstudeerboete is gelukkig afgeschaft. Vele politici hebben zelf dik tot hun 27/28ste de collegebanken warm gehouden. De gedachtegang is waarschijnlijk 'wij zitten al lekker warmpjes bij'. Het instellingstarief is volgens mij voor een tweede bachelor/master. Trucje: twee studies tegelijk hoewel dat niet gaat werken voor de allerzwaarste studies (wiskunde, technische wiskunde, natuurkunde, sterrenkunde etc.) of men moet zeer intelligent zijn.
pi_158168503
quote:
Strategie van OPEC werpt vruchten af

De keuze van de Organisatie van Olie Exporterende Landen (OPEC) voor marktaandeel boven het opdrijven van de olieprijs begint vruchten af te werpen.

Dat stelde het Internationale Energie Agentschap (IEA) vrijdag in zijn maandelijkse rapport over de oliesector.

''Het huidige prijsniveau van minder dan 50 dollar per vat drukt duidelijk de productie in landen buiten het kartel'', aldus het IEA. De Parijse denktank verwacht dat de productie van niet-leden volgend jaar met 600.000 vaten per dag daalt, terwijl in 2014 nog sprake was van een stijging van 2,4 miljoen stuks per dag.

OPEC produceert al anderhalf jaar meer dan het plafond van 30 miljoen vaten per dag dat op papier geldt. Iran zal, na het opheffen van de westerse sancties tegen het land, flink bijdragen aan een ''indrukwekkende'' stijging van de voorraden van het kartel met 300 miljoen vaten.
Vooral langjarige grote investeringen gaan als 1e in de ijskast zoals deepwater en tarsands. De snel en goedkoop te exploiteren shaleplays evenals LNG kunnen de strategie van OPEC echter danig dwarsbomen als het er op de langere termijn ook om gaat een veel hogere olieprijs te krijgen.

[ Bericht 1% gewijzigd door Digi2 op 11-12-2015 11:29:33 ]
We can't afford the illusion anymore
pi_158169068
quote:
0s.gif Op donderdag 10 december 2015 18:06 schreef George_Zina het volgende:

[..]

De vraag is wat ga je aan doen? Zelf de politiek in/stichting oprichten en zoveel mogelijk achterban verzamelen? Die idiote langstudeerboete is gelukkig afgeschaft. Vele politici hebben zelf dik tot hun 27/28ste de collegebanken warm gehouden. De gedachtegang is waarschijnlijk 'wij zitten al lekker warmpjes bij'. Het instellingstarief is volgens mij voor een tweede bachelor/master. Trucje: twee studies tegelijk hoewel dat niet gaat werken voor de allerzwaarste studies (wiskunde, technische wiskunde, natuurkunde, sterrenkunde etc.) of men moet zeer intelligent zijn.
Mijn vermoeden: dat instellingstarief is ingevoerd wegens de vergrijzing. Politici zien al lang de bui hangen en ze willen mensen zo snel mogelijk de arbeidsmarkt op krijgen dus doen ze dat maar om je uit de collegebanken te jagen. Alles liever dan logische maatregelen te nemen zoals de AOW-leeftijd en pensioengerechtigde leeftijd verhogen en maatregelen nemen om de oudere werknemers weer wat populairder te maken (je weet wel, leeftijds/ervaringsbias uit CAO's halen). Gelukkig kan je wel nog in BelgiŽ je tweede opleiding volgen tegen een normaal tarief. Je moet dan de beschikking over een auto en flexibele werktijden hebben.

Het komt dus weer neer op hetzelfde probleem als altijd bij onze politici: een groot gebrek aan inhoud en visie en daarom maar voor de gemakkelijkste weg kiezen en aan oppurtiniteitspolitiek en incidentenpolitiek doen terwijl ze worden gegijzeld door de waan van de dag. Het nummer 1 probleem van de Nederlandse politie: een groot gebrek aan eminente wijze mannen (en vrouwen). Misschien wordt dat in de hand gewerkt door de media? Met dank aan de media kijken politieke partijen meer dan ooit naar opiniepeilingen en naar hoeveel stemmen iets oplevert bij de eerstvolgende verkiezing in plaats van dat ze gewoon doen wat goed is voor het volk. Dat komt niet noodzakelijk neer op doen wat het volk op de korte termijn wil.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_158170055
laatste berichten

Olieprijs daalt na IEA waarschuwing voor aanhoudend overaanbod - Market Talk
Vrijdag 11 december 2015 12:54
AMSTERDAM (Dow Jones)--De olieprijs daalt vrijdag in een volatiele sessie, nadat energiewaakhond IEA aankondigde dat lage prijzen er weliswaar toe lijken te gaan leiden dat niet-Opec leden zich gedwongen zien hun productie in te krimpen, maar dit niet voldoende is om het wereldwijde overaanbod terug te dringen. De groei in de vraag naar olie wordt daarnaast verwacht in 2016 te vertragen, nu een positief effect van een lage olieprijs begint af te nemen. Brent crude, de wereldwijde olie benchmark, daalt 1,6% naar $39,11 per vat op de London's ICE Futures exchange. Op de New York Mercantile Exchange wordt de prijs per vat 1,4% lager verhandeld op $36,30. Op donderdag bereikten beide benchmarks hun laagste slotniveau sinds februari 2009.([email protected])

Dow Jones Nieuwsdienst: +31-20-5715200; [email protected]owjones.com

(END) Dow Jones Newswires
December 11, 2015 06:54 ET (11:54 GMT)
Requiem aeternam dona eis, Domine.
Et lux perpetua luceat eis.
pi_158174857
quote:
Billions of Barrels of Oil Vanish in a Puff of Accounting Smoke

In an instant, Chesapeake Energy Corp. will erase the equivalent of 1.1 billion barrels of oil from its books.

Across the American shale patch, companies are being forced to square their reported oil reserves with hard economic reality. After lobbying for rules that let them claim their vast underground potential at the start of the boom, they must now acknowledge what their investors already know: many prospective wells would lose money with oil hovering below $40 a barrel.

Companies such as Chesapeake, founded by fracking pioneer Aubrey McClendon, pushed the Securities and Exchange Commission for an accounting change in 2009 that made it easier to claim reserves from wells that wouldn’t be drilled for years. Inventories almost doubled and investors poured money into the shale boom, enticed by near-bottomless prospects.

But the rule has a catch. It requires that the undrilled wells be profitable at a price determined by an SEC formula, and they must be drilled within five years.

Time is up, prices are down, and the rule is about to wipe out billions of barrels of shale drillers’ reserves. The reckoning is coming in the next few months, when the companies report 2015 figures.
I didn't say it would be easy. I just said it would be the truth.
pi_158210203
quote:
195 landen stemmen in met wereldwijd klimaatverdrag Parijs

Klimaatwetenschapper Pier Vellinga voorspelt daarnaast dat Nederland het moeilijk gaat krijgen bij het uitvoeren van de afspraken. "Nederland is een van de meest fossiel-intensieve landen ter wereld', zo memoreert Vellinga.
Dat we zo fossiel-intensief zijn komt denk ik omdat de industie vaak uitgezonderd wordt bij de enorme belastingverhogingen op fossiele brandstoffen waarmee gewone burgers wel te maken hebben. Nederland is een fossiel mede vanwege de gasbel die ons de hollandse ziekte heeft gebracht en activiteiten subsidieerd die zonder subsidie veel eerder onrendabel waren geworden.
We can't afford the illusion anymore
pi_158210339
quote:
0s.gif Op zondag 13 december 2015 09:09 schreef Digi2 het volgende:

[..]

Dat we zo fossiel-intensief zijn komt denk ik omdat de industie vaak uitgezonderd wordt bij de enorme belastingverhogingen op fossiele brandstoffen waarmee gewone burgers wel te maken hebben. Nederland is een fossiel mede vanwege de gasbel die ons de hollandse ziekte heeft gebracht en activiteiten subsidieerd die zonder subsidie veel eerder onrendabel waren geworden.
Het is in een globale wereld van de andere kant ook wel vreemd dat wij 1 norm moeten halen. We hebben bijvoorbeeld Tata staal in IJmuiden zitten die op 1 tot 1.5% van het totale nederlandse electriciteitsverbruik zitten, het geproduceerde staal wordt over de hele wereld gebruikt en dit bedrijf is in deze branche op wereldschaal wel al een van energie efficiŽntere.

Ook het logistieke doorvoerland wat we zijn kost volgens mijn duim veel energie wat niet meteen ten goede komt aan onze efficiŽntie.
pi_158210609
quote:
1s.gif Op zondag 13 december 2015 09:40 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Het is in een globale wereld van de andere kant ook wel vreemd dat wij 1 norm moeten halen. We hebben bijvoorbeeld Tata staal in IJmuiden zitten die op 1 tot 1.5% van het totale nederlandse electriciteitsverbruik zitten, het geproduceerde staal wordt over de hele wereld gebruikt en dit bedrijf is in deze branche op wereldschaal wel al een van energie efficiŽntere.

Ook het logistieke doorvoerland wat we zijn kost volgens mijn duim veel energie wat niet meteen ten goede komt aan onze efficiŽntie.
Staalproductie is 1 van de grootste obstakels om CO2 uitstoot te verminderen. Grote hoeveelheden steenkool worden tijdens het productieproces verstookt. Staalgebruik is een direct gevolg van bevolkingsgroei in combinatie met stijgende welvaart. China is daarvan een schoolvoorbeeld. De chinese bevolking is groot en toen de inkomens stegen explodeerde de staalproductie.
graph-0913-2-02.gif

In de logistiek is middels aardgas en electrificering veel aan CO2 reductie te doen.
We can't afford the illusion anymore
pi_158228212
quote:
Beurzen Midden-Oosten omlaag door daling olieprijs

De aandelenmarkten in het Midden-Oosten zijn zondag flink gedaald onder druk van de sterk gedaalde olieprijzen die de laagste niveaus in zeven jaar hebben bereikt.

De hoofdgraadmeter in het Saudische Riyad zakte met een verlies van 2,7 procent naar het laagste niveau sinds 2012.

Ook elders in de regio kregen de aandelenmarkten flinke klappen te verwerken. Zo zakte de beurs in Qatar met een min van 3,7 procent naar het laagste niveau sinds november 2013.

In Dubai leverde de hoofdindex 2,1 procent in, net als die in Abu Dhabi. De aandelenbeurs in CaÔro noteerde een verlies van 3,7 procent.
De aandelenmarkten in het Midden-Oosten zijn zondag flink gedaald onder druk van de sterk gedaalde olieprijzen die de laagste niveaus in zeven jaar hebben bereikt.

De hoofdgraadmeter in het Saudische Riyad zakte met een verlies van 2,7 procent naar het laagste niveau sinds 2012.

Ook elders in de regio kregen de aandelenmarkten flinke klappen te verwerken. Zo zakte de beurs in Qatar met een min van 3,7 procent naar het laagste niveau sinds november 2013.

In Dubai leverde de hoofdindex 2,1 procent in, net als die in Abu Dhabi. De aandelenbeurs in CaÔro noteerde een verlies van 3,7 procent.
Het internationale klimaatverdrag lijkt me een serieus probleem op lange termijn voor de oliestaten. Zij weten nu immers dat hun olievoorraden geen goud onder de grond meer zijn. De kans is groot dat OPEC-leden zo snel en veel mogelijk olie nog te gelde willen maken en hun quota overschreiden, wat al vaker is gebeurt ten koste van met name S.A. Zeer kapitaal intensieve investeringen zoals in deepwater, heavy oil en tarsands die pas na jaren operationeel worden zullen nu verder flink terugvallen. Kolen komen niet meer zo snel als alternatief naar voren. Als overheden niet echt snel op renewables inzetten kunnen de olieprijzen op middellange termijn hierdoor zelfs weer stijgen. Ik vermoed echter dat US shale een snelle stijging van de olieprijs zoals we eerder hebben gezien in de opmaat naar de financiele crisis zal dempen.
We can't afford the illusion anymore
pi_158247423
Hoezo volatiliteit in de US gasmarkt, de prijs schommelde afgelopen 20 jaar tussen de $2 en $14 per mmBTU :D
Futures voor januari staan nu zelfs op $ 1,90
MW-EB162_natgas_20151214122549_MG.jpg?uuid=b7f6c1d8-a287-11e5-8077-0015c588e0f6
natural-gas-prices-sink-back-to-2012-levels

[ Bericht 0% gewijzigd door Digi2 op 14-12-2015 22:55:13 ]
We can't afford the illusion anymore
pi_158251079
quote:
0s.gif Op zondag 8 november 2015 14:41 schreef Digi2 het volgende:
Aardolie is op dit moment onmisbaar als grondstof voor de productie van transportbrandstof omdat er nog onvoldoende alternatieven zijn. Na de laatste oliecrisis is vooral gezocht naar alternatieven voor oliegestookte electriciteitscentrales. Denk daarbij aan waterkracht, kolen en kerncentrales. Ook in de chemie zijn goede alternatieve grondstoffen beschikbaar in de vorm van steenkool-destilaten en aardgas. Dit is de reden dat het overgrote deel van de aardolie nu hoofdzakelijk aangewend wordt als transportbrandstof. Nu de electrische auto's, fietsen en scooters langzaam aan het doorbreken zijn zal ook in die sector het olieverbruikt op termijn afnemen. Als laatste blijft kerosine voor luchttransport over. Stategisch bezien is het daarom niet zo vreemd dat juist olielanden zulke grote belangen aangaan in de luchtvaartindustrie want dat is de sector waar voorlopig nog muziek in zit als het om aardolie gaat. Het vervangen van de luchtvloot door zuiniger vliegtuigen afgelopen jaren heeft geleid tot een flinke daling in kero verbruik. Met name vanaf het jaar 2000. De verkoop van electrische auto's verloopt exponentieel in de tijd en we bevinden ons nu in de knik van de hockeystick voordat de versnelling enorm doorzet. Gelukkig voor ons houdt de lage olieprijs al langere tijd aan en nu een groot deel van de olievraag komende jaren gaat wegvallen door de opkomst van de electrische auto's en op termijn mogelijk zelfs electrisch vrachtvervoer. Hetgeen de productie van electrische auto's begrenst is vooral de capaciteit voldoende goedkope lithiumaccu's te produceren. Daar komt volgend jaar een eind aan en dan komen er voor het 1st betaalbare electrische auto's op de markt die een grote actieradius hebben. Dientengevolge verwacht ik komende jaren geen sterk stijgende olieprijzen en op langer termijn sociale onrust/burgeroorlogen in een aantal olielanden die niet snel genoeg alternatieve inkomstenbronnen weten aan te boren.

Woldwide kerosine consumption

Kuwait Sees Oil Glut of Up to Five Years on Increasing Supply

[ afbeelding ]

Wat zijn de verwachtingen van de mede-Fokkers t.a.v. de ontwikkeling van de olieprijs en de stabiliteit van de olielanden?
Waarom hebben de Noren zoveel elektrische auto's? Subsidie?
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
abonnementen ibood.com bol.com Gearbest
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')