Dat is toch ook niet vreemd? Het zijn nou eenmaal geen software-ontwerpers.quote:Op donderdag 3 september 2015 16:24 schreef Lyrebird het volgende:
Of WTBers, EEers.. Op onze universiteit kunnen ze bij electrotechniek niemand vinden om het vak programmeren te geven. Dus kunnen onze EE studenten die bij ons een MSc willen doen, niet programmeren. Van de zotte natuurlijk.
Maar ook als men bij die studies heeft leren "programmeren", dan mag je al van geluk spreken als er geen spaghetticode wordt geschreven. Studenten missen de ervaring om te ontwerpen.
Dan kun je beter een samenwerking aangaan met een avans of een fontys, daar zitten weldegelijk mensen die het vak willen geven.quote:Op donderdag 3 september 2015 16:24 schreef Lyrebird het volgende:
Of WTBers, EEers.. Op onze universiteit kunnen ze bij electrotechniek niemand vinden om het vak programmeren te geven. Dus kunnen onze EE studenten die bij ons een MSc willen doen, niet programmeren. Van de zotte natuurlijk.
Maar ook als men bij die studies heeft leren "programmeren", dan mag je al van geluk spreken als er geen spaghetticode wordt geschreven. Studenten missen de ervaring om te ontwerpen.
Lijkt me erg praktisch in het geval van Lyrebird, inderdaad.quote:Op donderdag 3 september 2015 17:04 schreef Maanvis het volgende:
[..]
Dan kun je beter een samenwerking aangaan met een avans of een fontys, daar zitten weldegelijk mensen die het vak willen geven.
Ik heb een MSc in informatica en daarna een PhD in de geneeskunde gedaan. Dus ik weet wel wat van programmeren.quote:Op donderdag 3 september 2015 10:45 schreef Maanvis het volgende:
[..]
Het helpt om niet ad-hoc te denken en aan het hier en nu maar met alles dat je doet bezig te zijn met een 'toekomstige ideale situatie'. Dus het schrijven van herbruikbare code of code die makkelijk uit te breiden is zodat het herbruikbaar is. Vergelijk het met NASA of ESA. Wetenschappers net als jullie. Die sturen probes door ons hele zonnestelsel heen en moeten dan vantevoren al duidelijk bedenken wat er met zo'n probe mogelijk is en wat ze in situaties moeten doen waar ze jaren geleden geen rekening mee gehouden hadden. Je kunt namelijk niet even een nieuw sensortje installeren om iets te meten wat je voorheen nog niet wilde meten, terwijl dat ding rond pluto orbit .
Het was misschien 10 jaar geleden niet zo vreemd, maar de techniek heeft ondertussen zo'n vlucht genomen, dat je zonder goed te programmeren als WTBer, electrotechnicus of fysicus al snel tegen je plafond zit.quote:Op donderdag 3 september 2015 17:01 schreef Reya het volgende:
[..]
Dat is toch ook niet vreemd? Het zijn nou eenmaal geen software-ontwerpers.
Gefeliciteerd!quote:Op vrijdag 4 september 2015 17:06 schreef speknek het volgende:
Net m'n eerste keynote gegeven
...op een summer school maar je moet ergens beginnen.
Hip!quote:Op vrijdag 4 september 2015 17:06 schreef speknek het volgende:
Net m'n eerste keynote gegeven
...op een summer school maar je moet ergens beginnen.
het was tof!quote:<Mo> thank you for such an inspiring, insightful and passionate presentation <twittershit>
Leuk om te doen!quote:Op maandag 14 september 2015 12:54 schreef Reya het volgende:
Volgende week mijn eerste promotie als jurylid; best zenuwachtig, eigenlijk.
Gewoon heel quasi boos kijken totdat je je mond opendoet en hopelijk wat vriendelijke doch opbouwende vragen steltquote:Op maandag 14 september 2015 12:54 schreef Reya het volgende:
Volgende week mijn eerste promotie als jurylid; best zenuwachtig, eigenlijk.
Dat gebeurt echt nooit, in Nederland dan. T is echt een ritueel. Wel minder stressvol daardoorquote:Op maandag 14 september 2015 13:11 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Leuk om te doen!
Mijn eerste ervaring als promitiecommissielid was... vreemd? Ik had een aantal vragen, en op iedere vraag gaf de promovendus een ontwijkend antwoord, zonder ook maar in de buurt van een antwoord op de vraag te komen.
In het overleg met de promotiecommissie was het eerste wat de voorzitter zei: "Als er niemand bezwaar heeft, dan stel ik voor om de promotie te honoreren." (iets in die trant) Tja, als junior promotiecommissielid is het dan ook weer zoiets om dan te zeggen dat je het daar niet mee eens bent.
Wel een leuk feest gehad, daarna.
Ik zou nog een keer nadenken voordat je daar trots over gaat doenquote:Op dinsdag 15 september 2015 14:03 schreef speknek het volgende:
Wij hebben dit jaar Jet Bussemaker aangekleed!
Hier wordt het programmeren ook niet echt grondig geleerd. Je leert een beetje de basis van C en C++ en werkt een beetje met Matlab en eventueel een beetje met Verilog en zo maar als je dat eens een kwartjaar een beetje doet voor een paar opdrachten dan wordt je niet een goede programmeur, je zal zelf simpele code kunnen schrijven met de basisfuncties die iedereen kent en code van een ander kunnen ontcijferen maar zelf die code van a tot z op een goede manier schrijven...quote:Op donderdag 3 september 2015 16:24 schreef Lyrebird het volgende:
Of WTBers, EEers.. Op onze universiteit kunnen ze bij electrotechniek niemand vinden om het vak programmeren te geven. Dus kunnen onze EE studenten die bij ons een MSc willen doen, niet programmeren. Van de zotte natuurlijk.
Maar ook als men bij die studies heeft leren "programmeren", dan mag je al van geluk spreken als er geen spaghetticode wordt geschreven. Studenten missen de ervaring om te ontwerpen.
TLDW, maar wįįrom?quote:Op dinsdag 15 september 2015 14:03 schreef speknek het volgende:
Wij hebben dit jaar Jet Bussemaker aangekleed! De jurk is niet helemaal mijn smaak, maar goed, mode.
Het zou dan echt helemaal anders moeten. Maar dat is mijn visie. Dat vraagt om doorpakken, om een radicaal andere aanpak. Houden universiteiten niet van.quote:Op dinsdag 15 september 2015 16:29 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Als het doel zou zijn dat studenten goed leren programmeren zou je dat dan niet als een rode draad doorheen heel de opleiding moeten laten lopen in plaats van dat je het bij een paar vakken erbij doet of 1 keer zo'n vak volgt?
Ik had nog wat toegevoegd.quote:Op dinsdag 15 september 2015 16:33 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Het zou dan echt helemaal anders moeten. Maar dat is mijn visie. Dat vraagt om doorpakken, om een radicaal andere aanpak. Houden universiteiten niet van.
Met de student/docentratio redden we niet een intensieve begeleiding en die is wel nodig om het goed te leren, aangezien het leren programmeren in principe goed te automatiseren is ('hint'functies inbouwen in de software) totdat je zelf van a-z software gaat ontwikkelen zou ik in de automatisering en in het doorlopend opdrachten geven de oplossing zoeken. Laat studenten op hun eigen tempo op hun eigen manier een bepaalde grote reeks opdrachten afwerken. Zie het meer als tutoring dan als dit en dit moeten ze zelfstandig maken en inleveren en dan krijgen ze een cijfer.quote:Op dinsdag 15 september 2015 16:29 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Ik ben het in ieder geval met je eens dat je nu bij dergelijke opleidingen niet goed leert programmeren. Mijn gedachte erover: programmeren is vooral een vaardigheid, zoals voor elke vaardigheid geldt geldt ook voor programmeren dat je er alleen maar goed in wordt door het veel te doen over een lange periode en dit met sterk wisselende omstandigheden. Het programmeren zou veel gestructureerder kunnen worden aangeleerd door via een softwareomgeving veel opdrachtjes te geven waarbij je steeds snel wordt geholpen op het moment dat je vastloopt, dit kan voor een groot deel worden geautomatiseerd. Het kost 1 keer veel werk om het op te zetten maar jaarlijks wordt het groter.
Hehe ja zei ook al dat het niet mijn smaak was, maar dat is haute couture meestal niet.quote:Op dinsdag 15 september 2015 16:32 schreef Lyrebird het volgende:
http://www.ad.nl/ad/nl/16(...)lpunt-van-spot.dhtml
Dat is toch een soort van dagboek?quote:Op dinsdag 15 september 2015 16:48 schreef motorbloempje het volgende:
Ben m'n eerste stapjes in NVivo aan 't zetten. Valt me nog alles mee. Best intuitief!
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |