abonnement Unibet Coolblue
pi_155251265
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 augustus 2015 22:54 schreef Van_Poppel het volgende:

[..]

Hetzelfde geldt voor de verhoogde snelheidslimiet op snelwegen. Zou wel 's willen weten hoeveel 120 naar 130 extra heeft opgeleverd qua accijnzen.
Dat was toch de hoofdreden?
  zaterdag 15 augustus 2015 @ 23:19:57 #77
311468 Van_Poppel
Voormalig kopman van Gertje
pi_155251363
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 augustus 2015 23:16 schreef Light het volgende:

[..]

Dat was toch de hoofdreden?
Het was vooral goedkope VVD- en PVV-verkiezingsretoriek. ;)

In de praktijk levert het (wat betreft tijdswinst) niets op.
pi_155251372
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 augustus 2015 23:16 schreef Light het volgende:

[..]

Dat was toch de hoofdreden?
Dat was 'de beleving van de automobilist'. Was een verkiezingsbelofte.
Professioneel gifmenger.
pi_155251456
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 augustus 2015 23:19 schreef Van_Poppel het volgende:

[..]

Het was vooral goedkope VVD- en PVV-verkiezingsretoriek. ;)

In de praktijk levert het (wat betreft tijdswinst) niets op.
Ja, ze waren een verkiezingsbelofte nagekomen. Da's op zich al nieuwswaardig. :)
pi_155251484
quote:
1s.gif Op zaterdag 15 augustus 2015 23:20 schreef Buurpoes het volgende:

[..]

Dat was 'de beleving van de automobilist'. Was een verkiezingsbelofte.
De automobilist kiest er zelf voor om wel of niet harder te gaan rijden. Leuk voordeel is dat de boetes lager uitvallen als je 140 rijdt waar je 130 mag, in vergelijking met 140 bij 120.
  zaterdag 15 augustus 2015 @ 23:29:45 #81
311468 Van_Poppel
Voormalig kopman van Gertje
pi_155251673
Ach ja, al die leasebakken verstoken nu meer diesel. Dus is het alleen maar goed voor de BV Nederland. :P Alleen jammer dat de bestuurders van die leasebakken nu verwachten dat iedereen met 130km/h vrachtwagens gaat inhalen. ;(

[ Bericht 0% gewijzigd door Van_Poppel op 16-08-2015 00:59:51 ]
pi_155251730
quote:
1s.gif Op zaterdag 15 augustus 2015 23:03 schreef Buurpoes het volgende:

[..]

Beter voor het asfalt? Hoe dan?
Die moet ik uitleggen met een voorbeeld.
Leg een baksteen (strijkijzer) op een stuk ijs en uiteindelijk zakt de steen er doorheen (of vervang ijs door een doek). Beweegt de strijkijzer over dat ijs (of doek) en hij zakt er later of niet doorheen
pi_155253536
quote:
1s.gif Op zaterdag 15 augustus 2015 23:31 schreef opgebaarde het volgende:

[..]

Die moet ik uitleggen met een voorbeeld.
Leg een baksteen (strijkijzer) op een stuk ijs en uiteindelijk zakt de steen er doorheen (of vervang ijs door een doek). Beweegt de strijkijzer over dat ijs (of doek) en hij zakt er later of niet doorheen
Dit snap ik niet. De belasting op het wegdek is hetzelfde. Het is niet zo dat 130 ervoor zorgt dat de gemiddelde belasting op het wegdek minder wordt. Sneller rijden betekent ook een hogere verkeersstroom. Meer auto's dus.
Maar aangezien het verschil 120-130 minimaal is zal de capaciteit ook minimaal toenemen. In jouw voorbeeld zou je meerdere keren het strijkijzer over het doek kunnen bewegen.

Alleen de grotere tussenafstand zou het verschil kunnen maken. Maar dat is wel erg vergezocht. Misschien dat het asfalt nettto een dag of wat langer zou kunnen blijven liggen...

Alleen stilstand op asfalt zou niet goed zijn, kijk maar naar de bekende kuilen vlak voor de stopstreep bij verkeerslichten.

[ Bericht 9% gewijzigd door Ridocar op 16-08-2015 00:41:48 ]
Echte elektriciëns gebruiken geen jokari.
  FOK!fotograaf zondag 16 augustus 2015 @ 00:42:38 #84
341889 Pizza_Boom
manusje van alles
pi_155253668
quote:
1s.gif Op zondag 16 augustus 2015 00:36 schreef Ridocar het volgende:
Alleen stilstand op asfalt zou niet goed zijn, kijk maar naar de bekende kuilen vlak voor de stopstreep bij verkeerslichten.
Die komen juist toch door remmen.
quote:
1s.gif Op zondag 16 augustus 2015 00:36 schreef Ridocar het volgende:
Dit snap ik niet. De belasting op het wegdek is hetzelfde.
De piek van de belasting duurt minder land. Vergelijk het met rijden in zand, als je harder rijdt, zak je minder ver weg.
The summer is magic!
Nobody on the road, nobody on the beach.
I feel it in the air, the summer is out of reach.

"Censorship is telling a man he can't have a steak just because a baby can't chew it."
  zondag 16 augustus 2015 @ 01:04:31 #85
311468 Van_Poppel
Voormalig kopman van Gertje
pi_155254286
quote:
0s.gif Op zondag 16 augustus 2015 00:42 schreef Pizza_Boom het volgende:

[..]
De piek van de belasting duurt minder land. Vergelijk het met rijden in zand, als je harder rijdt, zak je minder ver weg.
Als je iets minder lang op de snelweg rijdt, sta je ergens anders iets langer stil. Al met al maakt het dus niet zoveel uit.
pi_155256441
Vandaag zo'n 400 km afgelegd zonder noemenswaardige acties van medeweggebruikers.
Mag ook weleens gezegd worden.
pi_155257759
quote:
0s.gif Op zondag 16 augustus 2015 00:42 schreef Pizza_Boom het volgende:

[..]

Die komen juist toch door remmen.
Ook, maar iedere keer stilstaan op dezelfde plek vervormt asfalt ook makkelijk. Op het terrein van m'n werk waar de opleggers staan worden de steunpoten altijd op stelconplaten weggezet. Soms hebben we wel eens minder briljante chauffeurs die gewoon de poten op het asfalt zetten. Zeker als die dingen wat kleine stempels hebben krijg je geheid afdrukken op het asfalt.
quote:
[..]

De piek van de belasting duurt minder land. Vergelijk het met rijden in zand, als je harder rijdt, zak je minder ver weg.
Dat verschil is echt minimaal, alleen stilstand veroorzaakt vervorming, alles dat sneller gaat dan stilstand geeft minder piekbelasting.
Echte elektriciëns gebruiken geen jokari.
  zondag 16 augustus 2015 @ 09:53:49 #88
316115 BigSmurf
Groots in kleinigheden!
pi_155258450
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 augustus 2015 23:29 schreef Van_Poppel het volgende:
Ach ja, al die leasebakken verstoken nu meer diesel. Dus is het alleen maar goed voor de BV Nederland. :P Alleen jammer dat de bestuurders van die leasebakken nu verwachten dat iedereen met 130km/h vrachtwagens gaat inhalen. ;(
Dat jij niet harder wil rijden vanwege je verbruik en/of milieuargument vind ik helemaal prima, maar blijf dan in ieder geval ook weg van de linkerstrook waar mensen wel de V-max willen rijden. Op 2-strooks 130-snelwegen verwacht ik dat bestuurders bij inhalen en dus bij gebruik van de linkerstrook in ieder geval de V-max rijden ja. Op 3-strooks of meer kan je prima met 110-120 op de middelste strook rijden als je die vrachtwagen voorbij wil.

Sowieso ben ik een beetje klaar met het 115-volk in Nederland. Van die mensen die je ophouden op de linkerstrook waar je 130 mag, maar die verderop waar je 100 mag ineens weer op je bumper zitten. En dat zijn er zo ontzettend veel. Ik hoop dan ook altijd van harte dat er regelmatig post uit Leeuwarden komt voor 10-15 te hard waar 100.
pi_155259108
quote:
1s.gif Op zondag 16 augustus 2015 09:53 schreef BigSmurf het volgende:

[..]

Dat jij niet harder wil rijden vanwege je verbruik en/of milieuargument vind ik helemaal prima, maar blijf dan in ieder geval ook weg van de linkerstrook waar mensen wel de V-max willen rijden. Op 2-strooks 130-snelwegen verwacht ik dat bestuurders bij inhalen en dus bij gebruik van de linkerstrook in ieder geval de V-max rijden ja. Op 3-strooks of meer kan je prima met 110-120 op de middelste strook rijden als je die vrachtwagen voorbij wil.

Sowieso ben ik een beetje klaar met het 115-volk in Nederland. Van die mensen die je ophouden op de linkerstrook waar je 130 mag, maar die verderop waar je 100 mag ineens weer op je bumper zitten. En dat zijn er zo ontzettend veel. Ik hoop dan ook altijd van harte dat er regelmatig post uit Leeuwarden komt voor 10-15 te hard waar 100.
Dat zijn vaak CC rijders die het idee hebben dat rijden op de CC betekent dat het ding niet bijgesteld kan worden. Is inderdaad ergerlijk, maar ik erger me meer aan mensen die onder de V-max rijden en opeens gas bijgeven als ze zien door wat ze worden ingehaald. Vroeger vaak gehad met mijn Landcruiser 2.4D (132 km/u met de storm in de rug en 10 km vrij asfalt om die snelheid te behalen :P ) en nu met de Yamaha T-max hetzelfde.
Quid enim potest esse securus, ut difficile?
pi_155260507
quote:
1s.gif Op zondag 16 augustus 2015 09:53 schreef BigSmurf het volgende:

[..]

Sowieso ben ik een beetje klaar met het 115-volk in Nederland. Van die mensen die je ophouden op de linkerstrook waar je 130 mag, maar die verderop waar je 100 mag ineens weer op je bumper zitten. En dat zijn er zo ontzettend veel. Ik hoop dan ook altijd van harte dat er regelmatig post uit Leeuwarden komt voor 10-15 te hard waar 100.
Ik stel mijn cc tegenwoordig vaak ook niet hoger dan 120 in, scheelt enorm veel ergernis. Maar dat 115 doorrijden bij 100km stukken is dan weer storend inderdaad.
.
pi_155260833
Terwijl ik in probeer te voegen achter een Renault Scenic besluit laatstgenoemde om maar het gas los te laten tot 50, waarschijnlijk kon 'ie het ongeval aan de andere kant van de rijbaan niet goed zien. De maximumsnelheid ter plaatse was overigens 90.

Sterf.

[ Bericht 1% gewijzigd door Ridocar op 16-08-2015 14:30:05 ]
Echte elektriciëns gebruiken geen jokari.
pi_155261362
quote:
1s.gif Op zondag 16 augustus 2015 09:53 schreef BigSmurf het volgende:

[..]

Dat jij niet harder wil rijden vanwege je verbruik en/of milieuargument vind ik helemaal prima, maar blijf dan in ieder geval ook weg van de linkerstrook waar mensen wel de V-max willen rijden. Op 2-strooks 130-snelwegen verwacht ik dat bestuurders bij inhalen en dus bij gebruik van de linkerstrook in ieder geval de V-max rijden ja. Op 3-strooks of meer kan je prima met 110-120 op de middelste strook rijden als je die vrachtwagen voorbij wil.

Sowieso ben ik een beetje klaar met het 115-volk in Nederland. Van die mensen die je ophouden op de linkerstrook waar je 130 mag, maar die verderop waar je 100 mag ineens weer op je bumper zitten. En dat zijn er zo ontzettend veel. Ik hoop dan ook altijd van harte dat er regelmatig post uit Leeuwarden komt voor 10-15 te hard waar 100.
Onzin natuurlijk. Ook als iemand niet harder kan, wil of durft dan 110-120 heeft hij/zij net zoveel recht als jij om die vrachtwagen die 90 rijdt in te halen. Als je dat niet begrijpt, en denkt dat de snelweg er voor jou alleen is, dan kun je beter helemaal van de snelweg wegblijven.
  FOK!fotograaf zondag 16 augustus 2015 @ 13:45:01 #93
341889 Pizza_Boom
manusje van alles
pi_155262874
quote:
1s.gif Op zondag 16 augustus 2015 08:01 schreef Ridocar het volgende:
Ook, maar iedere keer stilstaan op dezelfde plek vervormt asfalt ook makkelijk. Op het terrein van m'n werk waar de opleggers staan worden de steunpoten altijd op stelconplaten weggezet. Soms hebben we wel eens minder briljante chauffeurs die gewoon de poten op het asfalt zetten. Zeker als die dingen wat kleine stempels hebben krijg je geheid afdrukken op het asfalt.
Nou vervormd een steunpoot die van metaal is, een klein oppervlakte heeft en nog een best hoge druk (de schoteldruk komt op 2 rotpootjes) natuurlijk makkelijker wat eronder zit dan 6 rubberbanden.
quote:
1s.gif Op zondag 16 augustus 2015 08:01 schreef Ridocar het volgende:
Dat verschil is echt minimaal, alleen stilstand veroorzaakt vervorming, alles dat sneller gaat dan stilstand geeft minder piekbelasting.
Ja, klopt. Maar het is er wel. Dat je door 130 te rijden minder slijtage krijgt zal best kloppen, maar dat was niet de hoofdmotivatie. Want volgens diezelfde logica zouden vrachtwagens, die per vrachtwagen een slijtage van ca. 40-50 personenwagens opleveren, dus ook 130 mee moeten rijden.
quote:
0s.gif Op zondag 16 augustus 2015 12:45 schreef deezler het volgende:

[..]

Onzin natuurlijk. Ook als iemand niet harder kan, wil of durft dan 110-120 heeft hij/zij net zoveel recht als jij om die vrachtwagen die 90 rijdt in te halen. Als je dat niet begrijpt, en denkt dat de snelweg er voor jou alleen is, dan kun je beter helemaal van de snelweg wegblijven.
Ja en nee. We hebben in het RVV nog altijd artikelen over het niet ophouden van het overige wegverkeer, voor laten gaan van voertuigen die zich reeds op een rijstrook bevinden en dergelijke. Kort gezegd, als jij naar een andere rijstrook gaat, moet het in principe zo zijn dat een ander, die daar al reeds rijdt, zijn rijgedrag niet hoeft aan te passen. Dit natuurlijk binnen de toelaatbare tolleranties, want op iemand die 250 rijdt kan je binnen Nederland eigenlijk niet anticiperen.
EDIT: Als jij moet afrijden en je gaat met 100 op een 130 weg iemand inhalen, dan levert dat je een minpunt op. En bij twijfel is dat doorslaggevend.

[ Bericht 2% gewijzigd door Pizza_Boom op 16-08-2015 13:50:52 ]
The summer is magic!
Nobody on the road, nobody on the beach.
I feel it in the air, the summer is out of reach.

"Censorship is telling a man he can't have a steak just because a baby can't chew it."
  zondag 16 augustus 2015 @ 14:13:40 #94
316115 BigSmurf
Groots in kleinigheden!
pi_155263810
quote:
0s.gif Op zondag 16 augustus 2015 12:45 schreef deezler het volgende:

[..]

Onzin natuurlijk. Ook als iemand niet harder kan, wil of durft dan 110-120 heeft hij/zij net zoveel recht als jij om die vrachtwagen die 90 rijdt in te halen. Als je dat niet begrijpt, en denkt dat de snelweg er voor jou alleen is, dan kun je beter helemaal van de snelweg wegblijven.
Jij draait het "en denkt dat de snelweg er voor jou alleen is" om. Als jij een vrachtwagen met 110 gaat inhalen en daarmee een "remmende" kettingreactie op de linkerbaan veroorzaakt, omdat iedereen daar wel de V-max van 130 rijdt en jij daar schijt aan hebt, dan ben jij degene die denkt dat de snelweg er voor jou alleen is. En misschien kan jij dan maar beter wegblijven, om dat balletje ook nog te kaatsen?

Verder niets toe te voegen aan wat Pizza al heeft gezegd.
pi_155266043
quote:
0s.gif Op zondag 16 augustus 2015 12:45 schreef deezler het volgende:

[..]

Onzin natuurlijk. Ook als iemand niet harder kan, wil of durft dan 110-120 heeft hij/zij net zoveel recht als jij om die vrachtwagen die 90 rijdt in te halen. Als je dat niet begrijpt, en denkt dat de snelweg er voor jou alleen is, dan kun je beter helemaal van de snelweg wegblijven.
Als ik eerlijk ben, vind ik dat iemand die niet harder durft dan 110, eigenlijk het rijbewijs in moet leveren.
Professioneel gifmenger.
pi_155266075
quote:
1s.gif Op zaterdag 15 augustus 2015 23:31 schreef opgebaarde het volgende:

[..]

Die moet ik uitleggen met een voorbeeld.
Leg een baksteen (strijkijzer) op een stuk ijs en uiteindelijk zakt de steen er doorheen (of vervang ijs door een doek). Beweegt de strijkijzer over dat ijs (of doek) en hij zakt er later of niet doorheen
Maar jouw stelling ging niet over vaart versus stilstaan, maar over 120 versus 130 km/uur.
Professioneel gifmenger.
pi_155266110
quote:
0s.gif Op zondag 16 augustus 2015 12:45 schreef deezler het volgende:

[..]

Onzin natuurlijk. Ook als iemand niet harder kan, wil of durft dan 110-120 heeft hij/zij net zoveel recht als jij om die vrachtwagen die 90 rijdt in te halen. Als je dat niet begrijpt, en denkt dat de snelweg er voor jou alleen is, dan kun je beter helemaal van de snelweg wegblijven.
Als iemand op de snelweg niet harder durft dat 110 is die persoon niet geschikt om een auto te besturen en moet ie zijn rijbewijs inleveren (extreme weercondities daargelaten uiteraard).

Net even een tripje naar de supermarkt in de regen...
Rijtje ergernissen:
Mensen die in de stromende regen zonder licht rijden
Mensen die menen dat ze 35 moeten gaan rijden op een prima 50 kilometerweg
Mensen die niet door hebben dat ze 2 kilometer lang nutteloos hun knipperlicht aan hebben staan
Mensen die als een malle op een zebrapad af komen en dan kwaad worden als ze vol in de ankers moeten omdat ze anders jouw winkelwagen omver rijden....
A mind with a heart of it's own
pi_155266132
quote:
1s.gif Op zondag 16 augustus 2015 15:35 schreef Buurpoes het volgende:

[..]

Als ik eerlijk ben, vind ik dat iemand die niet harder durft dan 110, eigenlijk het rijbewijs in moet leveren.
GMTA ;)
A mind with a heart of it's own
pi_155267992
quote:
1s.gif Op zondag 16 augustus 2015 15:35 schreef Buurpoes het volgende:

[..]

Als ik eerlijk ben, vind ik dat iemand die niet harder durft dan 110, eigenlijk het rijbewijs in moet leveren.
quote:
0s.gif Op zondag 16 augustus 2015 15:37 schreef DrMarten het volgende:

[..]

Als iemand op de snelweg niet harder durft dat 110 is die persoon niet geschikt om een auto te besturen en moet ie zijn rijbewijs inleveren (extreme weercondities daargelaten uiteraard).

Beetje onzin natuurlijk. Ik weet niet waar jullie auto rijden, maar ik zie toch regelmatig mensen rijden die niet veel harder gaan dan 100-110. Soms zijn dat senioren. Soms zijn het mensen met een auto waarmee het niet verstandig is of prettig rijden is met 130 km per uur.
pi_155268116
quote:
1s.gif Op zondag 16 augustus 2015 14:13 schreef BigSmurf het volgende:

[..]

Jij draait het "en denkt dat de snelweg er voor jou alleen is" om. Als jij een vrachtwagen met 110 gaat inhalen en daarmee een "remmende" kettingreactie op de linkerbaan veroorzaakt, omdat iedereen daar wel de V-max van 130 rijdt en jij daar schijt aan hebt, dan ben jij degene die denkt dat de snelweg er voor jou alleen is. En misschien kan jij dan maar beter wegblijven, om dat balletje ook nog te kaatsen?

Verder niets toe te voegen aan wat Pizza al heeft gezegd.
Niemand had het over een remmende kettingreactie. Het is gewoon een onzinnige en ook egoistische eis dat iedereen op de linkerbaan perse 130 zou moeten rijden waar dat de maximum snelheid is.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')