abonnement Unibet Coolblue
  Moderator / Redactie Sport / Weblog dinsdag 10 november 2015 @ 17:01:34 #151
17650 crew  rubbereend
JUICHEN
pi_157451304
wow :D
DeLuna vindt me dik ;(
Op zondag 22 juni 2014 12:30 schreef 3rdRock het volgende:
pas als jullie gaan trouwen. nu ben je gewoon die Oom Rubber die met onze mama leuke dingen doet :)
pi_158004675
:)
Death Makes Angels of us all
And gives us wings where we had shoulders
Smooth as raven' s claws...
pi_158004693
04-12-2015

New Horizons spot klein Kuipergordelobject


Een record: nog nooit zijn van zo dichtbij beelden gemaakt van een vrij klein Kuipergordelobject.
Geschreven door Caroline Kraaijvanger op 4 december 2015 om 08:56 uur

Kuipergordel
Wanneer je van de zon vandaan reist, kom je eerst de acht planeten die ons zonnestelsel telt, tegen. Eenmaal voorbij Neptunus stuit je op de Kuipergordel: een gordel vol met komeetachtige objecten die uit ijs en steen bestaan. New Horizons is de eerste sonde die deze gordel bezoekt.

Ruimtesonde New Horizons maakte de beelden op 2 november met zijn Long Range Reconnaissance Imager (LORRI). Op de beelden zien we een 150 kilometer groot Kuipergordelobject dat de naam 1994 JR1 draagt.

Op het moment dat de beelden gemaakt werden, bevond 1994 JR1 zich op zo’n 5,3 miljard kilometer afstand van de zon. De afstand tussen New Horizons en 1994 JR1 was op dat moment slechts 280 miljoen kilometer. En dat is een record: nog nooit is vanaf zo’n kleine afstand een foto van een klein hemellichaam in de Kuipergordel gemaakt.

New Horizons scheerde op 14 juli langs Pluto en zijn manen en onthulde hoe de dwergplaneet en zijn omgeving eruitzag. Daarna vloog New Horizons direct door. De sonde zal op 1 januari 2019 langs een ander Kuipergordelobject scheren: 2014 MU69
.
.
Vier foto’s van New Horizons zijn voor deze beelden achter elkaar gezet. New Horizons maakte de foto’s met tussenpozen van een uur. Afbeelding: NASA / JHUAPL / SwRI.

(scientias.nl)
Death Makes Angels of us all
And gives us wings where we had shoulders
Smooth as raven' s claws...
  vrijdag 4 december 2015 @ 09:30:03 #154
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_158004726
Welke van die witte stippen is het?
Vóór het internet dacht men dat de oorzaak van domheid een gebrek aan toegang tot informatie was. Inmiddels weten we beter.
pi_158004803
quote:
11s.gif Op vrijdag 4 december 2015 09:30 schreef Perrin het volgende:
Welke van die witte stippen is het?
eerlijk gezegd vroeg ik me dat ook af :)
ik denk de middelste, de grote (die zal wel het dichtste bij zijn) ;)
Death Makes Angels of us all
And gives us wings where we had shoulders
Smooth as raven' s claws...
pi_158072661
04-12-2015

Dit zijn de scherpste foto’s van Pluto tot nu toe



De New Horizons-ruimtesonde heeft de scherpste foto’s tot nu toe van het oppervlak van Pluto naar de aarde gestuurd. Deze foto’s zijn tijdens de scheervlucht in juli gemaakt.

New Horizons trakteert ons al bijna een half jaar op schitterende beelden. En dit stopt voorlopig nog niet. Het komende jaar blijft de ruimtesonde data en gegevens sturen. De beeldenstroom wordt steeds interessanter. Zo zijn de afgelopen weken de scherpste foto’s tot nu toe gearriveerd. De resolutie bedraagt slechts 77 tot 85 meter per pixel. En scherper dan 70 meter per pixel gaan de foto’s niet worden.

Hoe gedetailleerd is 70 meter per pixel eigenlijk? Deze luchtfoto van New York heeft precies dezelfde resolutie als de scherpste Pluto-foto’s. Zoals je ziet zijn straten en individuele gebouwen niet te herkennen. Steigers, bruggen en enkele boten zijn wel te spotten.

Op de nieuwe foto’s van dwergplaneet Pluto zijn bergen, kraters en ijsvelden te zien. “Het is onvoorstelbaar wat we dankzij deze foto’s allemaal leren over Pluto”, vertelt projectwetenschapper Alan Stern. Elke foto is in werkelijkheid 80 kilometer breed. En dat van een wereld op vijf miljard kilometer afstand van de aarde. Ongelofelijk!

Sputnik Planum
Vooral de eerste foto – die bovenaan dit artikel staat – is adembenemend. De Pluto-kenners onder ons herkennen het gebied waarschijnlijk al. Dit is de rand van Pluto’s hart, oftewel Sputnik Planum. Dit gebied dankt zijn herkenbaarheid aan het sterke contrast tussen de ijsvelden en de hoge ijsbergen.






De foto’s zijn vijftien minuten voor de kleinste afstand tussen New Horizons en Pluto gemaakt. Toen was de afstand tussen de dwergplaneet en de ruimtesonde zo’n 17.000 kilometer. De ruimtesonde gebruikte het LORRI-instrument om het gebied te fotograferen.

De komende dagen arriveren meer scherpe beelden van de mooiste dwergplaneet van het zonnestelsel. We wachten in spanning af!

(Scientias.nl)
Death Makes Angels of us all
And gives us wings where we had shoulders
Smooth as raven' s claws...
  Moderator / Redactie Sport / Weblog maandag 7 december 2015 @ 17:26:28 #157
17650 crew  rubbereend
JUICHEN
pi_158084263
wow
wow
wow

_O_
DeLuna vindt me dik ;(
Op zondag 22 juni 2014 12:30 schreef 3rdRock het volgende:
pas als jullie gaan trouwen. nu ben je gewoon die Oom Rubber die met onze mama leuke dingen doet :)
  Moderator / Redactie Sport / Weblog woensdag 9 december 2015 @ 17:37:46 #158
17650 crew  rubbereend
JUICHEN
pi_158132037
govertschilling twitterde op dinsdag 08-12-2015 om 11:36:14 morgen (9 dec) om 19.20 op @NPO2: uitzending over #pluto bij @dekennisvannu, met @astro_andre en @sebasdevet reageer retweet
de vaste volgers hier zullen waarschijnlijk niets nieuws zien maar toch leuk misschien
DeLuna vindt me dik ;(
Op zondag 22 juni 2014 12:30 schreef 3rdRock het volgende:
pas als jullie gaan trouwen. nu ben je gewoon die Oom Rubber die met onze mama leuke dingen doet :)
  Moderator / Redactie Sport / Weblog donderdag 10 december 2015 @ 23:53:04 #159
17650 crew  rubbereend
JUICHEN
pi_158164364
DeLuna vindt me dik ;(
Op zondag 22 juni 2014 12:30 schreef 3rdRock het volgende:
pas als jullie gaan trouwen. nu ben je gewoon die Oom Rubber die met onze mama leuke dingen doet :)
  donderdag 10 december 2015 @ 23:55:22 #160
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_158164412
Bizar en mooi!
Vóór het internet dacht men dat de oorzaak van domheid een gebrek aan toegang tot informatie was. Inmiddels weten we beter.
  vrijdag 11 december 2015 @ 09:11:56 #161
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_158167065
Maar toen ze langs Pluto vlogen wisten ze eigenlijk nog niet wat daar te zien zou zijn. Ze konden vanwege de afstand ook niet 'real time' bijsturen. Die foto s zijn dus min of meer op goed geluk genomen, als ik het goed begrijp?
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_158167205
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 december 2015 09:11 schreef LXIV het volgende:
Maar toen ze langs Pluto vlogen wisten ze eigenlijk nog niet wat daar te zien zou zijn. Ze konden vanwege de afstand ook niet 'real time' bijsturen. Die foto s zijn dus min of meer op goed geluk genomen, als ik het goed begrijp?
Bij het aanvliegen is er wel een inschatting gemaakt op basis van beschikbaar beeldmateriaal op (grote) afstand. Maar de volledige flyby is inderdaad zonder communicatie geweest.

Dit omdat New Horizons geen roteerbare delen heeft. Het was of beeld terugsturen, of opnames maken maar niet tegelijk. Elke rotatie en elke opname was tevoren ingeprogrammeerd, maar wat men precies zou gaan opnemen was onbekend.
Niet meer aanwezig in dit forum.
  vrijdag 11 december 2015 @ 10:26:14 #163
8369 speknek
Another day another slay
pi_158167888
quote:
Zijn gewoon voetstappen jonguh.
quote:
Prachtig. Het is echt een beetje als ijsvorming in je vriezer, alleen dan op gigantische schaal (en met heel wat lagere temperaturen).
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
  Moderator / Redactie Sport / Weblog donderdag 17 december 2015 @ 20:07:52 #164
17650 crew  rubbereend
JUICHEN
pi_158313980
nieuwste foto van Nix:

DeLuna vindt me dik ;(
Op zondag 22 juni 2014 12:30 schreef 3rdRock het volgende:
pas als jullie gaan trouwen. nu ben je gewoon die Oom Rubber die met onze mama leuke dingen doet :)
pi_158314054
^O^
pi_158314230
Nix lijkt dan wel een steenklomp terwijl Pluto heel dynamisch is.
  donderdag 17 december 2015 @ 20:20:34 #167
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_158314273
Nix is ook maar mini.
Vóór het internet dacht men dat de oorzaak van domheid een gebrek aan toegang tot informatie was. Inmiddels weten we beter.
pi_158433066
21-12-2015

Je blijft nieuwe dingen zien op deze nieuwe foto van Pluto


Geschreven door Caroline Kraaijvanger op 21 december 2015 om 08:42 uur

Op de foto’s – die New Horizons in juli maakte – zien we onder meer een rijkelijk met kraters bedekt stukje Pluto.

Ruimtesonde New Horizons scheerde op 14 juli rakelings langs Pluto. De foto die NASA nu heeft vrijgegeven (zie hieronder) maakte de ruimtesonde kort daarvoor en laat een deel van Pluto zien dat zich ten westen bevindt van het gebied dat New Horizons tijdens zijn scheervlucht zag. Helemaal boven aan de foto zien we een gebied dat heel veel kraters telt. Verder naar beneden zie je breuklijnen, waarna het gebied – nog verder naar beneden – aanzienlijk donkerder wordt. Dit donkere gebied wordt informeel aangeduid als Cthulhu Regio. Helemaal onderaan zien we ook nog enkele bergen: mogelijk ijsvulkanen.

.
Afbeelding: NASA / JHUAPL / SwRI.

De helft
Foto’s zoals deze, maar ook metingen die New Horizons voor, tijdens en na zijn scheervlucht verrichtte, maken ons beeld van Pluto en zijn manen gaandeweg completer. En dat terwijl nog niet eens de helft van de door New Horizons verzamelde informatie over Pluto op aarde is gearriveerd. De andere helft is nog onderweg.

Gletsjers
Zo hebben onderzoekers ontdekt dat er op Pluto sprake is van glaciale activiteit. Er zijn dus gletsjers die valleien hebben uitgekerfd. Maar misschien nog wel belangrijker: die glaciale activiteit is niet iets van het verleden. Die vindt ook vandaag de dag nog plaats. “Pluto heeft onze verwachtingen als het gaat om landformaties en processen die tot op de dag van vandaag spelen, enorm overtroffen,” stelt onderzoeker Alan Howard.

Meer ontdekkingen
Verder is er recent waterijs op Pluto ontdekt en lijken er ijsvulkanen op de dwergplaneet te vinden te zijn. Ook blijkt Pluto een heel interessante atmosfeer te hebben. Overigens stellen ook de manen van de dwergplaneet zeker niet teleur: maan Charon blijkt bijvoorbeeld veel minder saai te zijn dan gedacht.

Vragen
Terwijl onderzoekers dankzij New Horizons de ene na de andere opzienbarende ontdekking op en nabij Pluto doen, roept de ruimtesonde ook een hoop vragen op. Neem bijvoorbeeld de hoge nevels die boven Pluto zijn gespot. Hoe ontstaan ze? Waarom bestaan ze uit lagen? “Net zoals bijna alles op Pluto is de nevel veel gecompliceerder dan we dachten,” vertelt onderzoeker Andy Cheng. “Maar met de uitstekende gegevens die we momenteel bezitten, verwachten we de nevel snel beter te kunnen doorgronden.”

Al met al lijkt het dus een kwestie van tijd te zijn voor Pluto al zijn geheimen onthult. New Horizons is ondertussen onderweg naar een volgend mysterie: het Kuipergordelobject 2014 MU69. Naar verwachting komt de sonde daar op 1 januari 2019 aan.

(scientias.nl)
Death Makes Angels of us all
And gives us wings where we had shoulders
Smooth as raven' s claws...
pi_158840044
04-01-2016

Pluto's maantje Nix schittert voor de helft op nieuwe foto

NASA heeft recent een nieuwe foto van Nix vrijgegeven. Het is één van de beste foto’s die we tot op heden van de maan hebben.

De foto is gemaakt door New Horizons. De sonde scheerde op 14 juli 2015 langs Pluto. De scheervlucht leverde vele foto’s op, waaronder deze foto van de op twee na grootste maan van Pluto. Toen New Horizons deze foto van Nix maakte, bevond deze zich op zo’n 23.000 kilometer afstand van de maan.

Op de foto zien we maar een stukje van Nix. Slechts de helft van de maan wordt belicht. Het belichte deel is ongeveer 19 bij 47 kilometer groot. De foto onthult weer nieuwe informatie over de geologische geschiedenis van Nix en inslagen op de maan, zo stelt NASA.

.
Afbeelding: NASA / JHUAPL / SwRI.

New Horizons werd in 2006 gelanceerd. Grappig genoeg wisten we toen nog maar net van het bestaan van Nix af. De maan werd namelijk in 2005 pas ontdekt. Enkele jaren na het vertrek van New Horizons – in 2011 en 2012 – werden nog eens twee manen ontdekt. Pluto blijkt er dus vijf te hebben: Charon, Hydra, Nix, Kerberos en Styx. Onlangs leverde New Horizons al een compleet familieportret af. Op die compositiefoto zien we alle manen van Pluto in volle glorie.

(Scientias.nl)
Death Makes Angels of us all
And gives us wings where we had shoulders
Smooth as raven' s claws...
pi_158840730
Hele mooie foto's van Pluto en de maantjes :).

Ik had begrepen dat 2014 MU69 een zeer klein object is? Hopelijk stelt die niet teleur.
  Moderator / Redactie Sport / Weblog donderdag 7 januari 2016 @ 16:10:37 #171
17650 crew  rubbereend
JUICHEN
pi_158902599
DeLuna vindt me dik ;(
Op zondag 22 juni 2014 12:30 schreef 3rdRock het volgende:
pas als jullie gaan trouwen. nu ben je gewoon die Oom Rubber die met onze mama leuke dingen doet :)
  Moderator / Redactie Sport / Weblog donderdag 7 januari 2016 @ 17:32:35 #172
17650 crew  rubbereend
JUICHEN
pi_158905106
DeLuna vindt me dik ;(
Op zondag 22 juni 2014 12:30 schreef 3rdRock het volgende:
pas als jullie gaan trouwen. nu ben je gewoon die Oom Rubber die met onze mama leuke dingen doet :)
pi_158909984
quote:
En daar komen de wilde speculaties alweer -O-

Maar ik wacht gewoon rustig af, tis niet alsof ik daar ooit nog wat baantjes ga zwemmen oid :P.
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 januari 2016 08:53 schreef ExperimentalFrentalMental het volgende:
04-01-2016

Pluto's maantje Nix
Vind dit trouwens wel een erg toepasselijke naam voor een maantje dat kleiner is dan een forse stad :P
  Moderator / Redactie Sport / Weblog donderdag 7 januari 2016 @ 23:49:54 #174
17650 crew  rubbereend
JUICHEN
pi_158917979
quote:
0s.gif Op donderdag 7 januari 2016 20:05 schreef magnetronkoffie het volgende:

[..]

En daar komen de wilde speculaties alweer -O-

Maar ik wacht gewoon rustig af, tis niet alsof ik daar ooit nog wat baantjes ga zwemmen oid :P.

[..]

speculatie is het al snel een beetje omdat je het met een flyby moet doen
DeLuna vindt me dik ;(
Op zondag 22 juni 2014 12:30 schreef 3rdRock het volgende:
pas als jullie gaan trouwen. nu ben je gewoon die Oom Rubber die met onze mama leuke dingen doet :)
  Moderator / Redactie Sport / Weblog donderdag 7 januari 2016 @ 23:50:15 #175
17650 crew  rubbereend
JUICHEN
pi_158917986
DeLuna vindt me dik ;(
Op zondag 22 juni 2014 12:30 schreef 3rdRock het volgende:
pas als jullie gaan trouwen. nu ben je gewoon die Oom Rubber die met onze mama leuke dingen doet :)
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')