abonnement Unibet Coolblue
pi_153878695
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 juni 2015 05:24 schreef ATON het volgende:

[..]

Kenmerkend voor fundamentalistisch sektarische religies.
Bianconerie schreef ook ergens dat 'wij' niet geïntereseerd zijn in bv carriere maken.

Vind ik erg. Ten eerste dat steeds praten in de 'wij' vorm. @ bianconerie, ben jij geen individu? waarom geen cariere maken als je de kans hebt: je kansen weggooien, zal God dat willen?

Nee, ik zeg niet dat carriere maken nu het allerbelangrijkste is. Maar als iemand de kans heeft en grijpt hem niet, vind ik het ook dom. Ja, uitzonderingen; ik ken ook iemand die kon een hogere functie krijgen met een veel beter salaris ook, dat deed hij niet, hij wou gewoon geen vrije tijd inleveren voor geld. dat is dan weer en heel wat anders want het is dan eigen keuze.

Zo, en nu naar buiten :9
“Integrity is doing the right thing, even when no one is watching.”
― C.S. Lewis
pi_153879187
quote:
0s.gif Op woensdag 24 juni 2015 21:51 schreef bianconeri het volgende:
Zullen nooit geweld gebruiken, zullen nooit meedoen aan oorlog of het steunen. Doen niet mee aan leugen en bedrog, carriere maken boeit ons niet. Leven gewoon ons eigen leventje.
@bianconerie

Waarom geen carriere maken als je kansen hebt? :) :Y :s) Jezelf ontwikkelen :Y :s)

en je tijd verdoen met aan deuren leuren? }:| ;(

Jij leeft niet je eigen leven, je praat steeds in de 'wij' vorm, je bent geen individu, je bent een van de velen, namelijk een JG, waar iedereen hetzelfde denkt en dan denkt dat ie uniek is. :'(

Ga ipv je tijd verdoen met aan deuren leuren, verder studeren of iets anders/meer studeren dan je al deed eerst, psychologie ofzo. dan gaan namelijk je ogen open. zo ging dat bij mij namelijk wel.#inzichthoedingenwerkendoorpsychologie

Sterkte!!! ^O^

"voorwaarde voor geloof is het feit dat God bestaat. God kan tegen jou praten via je gedachten, daar hoeft geen organisatie aan te pas te komen hoor.

*Het geloof nu is de zekerheid der dingen, die men hoopt, en het bewijs der dingen, die men niet ziet. ^O^ (Hebreeën 11:1)

Edit: je eigen leven leiden is juist studeren en jezelf blijven ontwikkelen. Dat kan via wetenschappelijke studie tot gewoon cursussen. Ook door je bijvoorbeeld, toe te leggen op schilderen en tekenen ontwikkel je jezelf. In ieder geval: doe wat met je leven, wat je van God hebt gekregen! *O*

[ Bericht 2% gewijzigd door Eficaz op 27-06-2015 13:19:31 ]
“Integrity is doing the right thing, even when no one is watching.”
― C.S. Lewis
  maandag 29 juni 2015 @ 08:43:14 #103
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_153920170
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 juni 2015 00:17 schreef Eficaz het volgende:
Een keer gaan je ogen open, meestal bij ingrijpende zaken, en je ziet dat wat er gepredikt wordt niet in overeenstemming is met de praktijk.
Dat gebeurt op een gegeven moment ook ene keer met het geloof in (een) god.
  maandag 29 juni 2015 @ 09:05:42 #104
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_153920346
quote:
0s.gif Op donderdag 25 juni 2015 17:06 schreef bianconeri het volgende:
Gereformeerd vrijgemaakt?
Je weet dat dat misschien wel de kerk is die het allermeest verbonden wordt met het woord sekte?
Meer nog dan JG.
Oh dat wist ik niet. Ik neem aan dat je hiervoor een goede bron hebt?

Sjemig als dat waar is zat ik vroeger ook bij een sekte: de Christelijke Gereformeerde Kerk is bijna hetzelfde als de Gereformeerd Vrijgemaakte. De verschillen zijn miniem. Het zit vast op het stoffige gegeven: de vererving des heils. (vererving of toe-eigening)

Yeah! :7

[ Bericht 24% gewijzigd door hoatzin op 29-06-2015 12:05:21 ]
  maandag 29 juni 2015 @ 09:07:25 #105
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_153920363
quote:
10s.gif Op donderdag 25 juni 2015 20:36 schreef Molurus het volgende:
Want of het nou gaat over wat een biologische soort is, welke basis jij hebt voor het jaartal 607 of hoe het nu precies zit met die nogal vrijzinnige vertaling van de Bijbel door JGs, telkens als het lastig wordt kom je met dit soort oneliners in plaats van een onderbouwing.

Of het blijft stil. :')
pi_153921034
quote:
1s.gif Op vrijdag 26 juni 2015 17:35 schreef de_tevreden_atheist het volgende:

[..]

Gebruikelijk in Nederland is "v. Chr." (Zelfs bij atheisten)
dat weet ik, maar iemand begreep die afkortingen niet ;)

dus vandaar even de uitleg hier neer gezet ;)
Maar bijna de hele wereld gebruikt inderdaad B.C. (Before Christ) of in het nederlands V.Ch. (Voor Christus)
I'm no longer a slave of fear.
I am a child of God
God is not dead.
  maandag 29 juni 2015 @ 11:52:22 #107
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_153922609
quote:
0s.gif Op maandag 29 juni 2015 09:07 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Of het blijft stil. :')
Of dat inderdaad.

De vraag die mij bezighoudt: waarom trappen wij daar toch iedere keer weer in? :')
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_153922836
Ik verbaas me eigenlijk ook over alle reacties die Bianconeri nog krijgt...
-
  maandag 29 juni 2015 @ 12:07:10 #109
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_153922885
quote:
0s.gif Op maandag 29 juni 2015 12:04 schreef Haushofer het volgende:
Ik verbaas me eigenlijk ook over alle reacties die Bianconeri nog krijgt...
Er is wel eens geopperd om hem massaal te negeren maar dat is vrijwel onhoudbaar. Ach ik moet er ook wel om lachen. Het is onvoorstelbaar hoe hij zichzelf voor schut zet hier.
pi_153925666
quote:
0s.gif Op maandag 29 juni 2015 08:43 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Dat gebeurt op een gegeven moment ook ene keer met het geloof in (een) god.
Wel of niet geloven, dat is dan nog altijd iemands eigen keuze en niet opgelegd.

Ik zat nog even zo te denken net buiten. Kan me voorstellen dat mensen twijfelen. Ik was ook me halve leven ongelovig.

Niet iedereen.
“Integrity is doing the right thing, even when no one is watching.”
― C.S. Lewis
  maandag 29 juni 2015 @ 14:36:09 #111
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_153925832
quote:
1s.gif Op maandag 29 juni 2015 14:27 schreef Eficaz het volgende:

[..]

Wel of niet geloven, dat is dan nog altijd iemands eigen keuze en niet opgelegd.
Is dit werkelijk zo? Kun jij ervoor kiezen te geloven dat je volgende maand de staatsloterij zult gaan winnen? Kun jij ervoor kiezen niet te geloven dat FOK! bestaat?

Ik denk niet dat geloof een keuze is. Ieg niet als het oprecht geloof is.

En ook het opleggen daarvan durf ik wel vraagtekens bij te zetten. Zeker als het gaat om kinderen die van jongs af aan wordt verteld dat god X bestaat en dit en dat wil.

Wij hebben zelfs een traditie daarop gebaseerd: het sinterklaasfeest.
Niet meer aanwezig in dit forum.
  maandag 29 juni 2015 @ 14:42:41 #112
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_153925992
quote:
1s.gif Op maandag 29 juni 2015 14:27 schreef Eficaz het volgende:

[..]

Wel of niet geloven, dat is dan nog altijd iemands eigen keuze en niet opgelegd.

Ik zat nog even zo te denken net buiten. Kan me voorstellen dat mensen twijfelen. Ik was ook me halve leven ongelovig.

Niet iedereen.
Dus je was je halve leven ongelovig, toen "koos" je er ineens voor om te geloven en pats boem, ineens geloofde je voor de volle 100% ?

Ik heb daar de grootste moeite mee. Geloven is geen keuze maar een overtuiging. Je kunt ook niet even willekeurig besluiten om ineens iets heel anders te (gaan) geloven. Zo werkt dat gewoon niet.
pi_153927310
quote:
0s.gif Op maandag 29 juni 2015 14:36 schreef Molurus het volgende:

[..]

[quote]Is dit werkelijk zo? Kun jij ervoor kiezen te geloven dat je volgende maand de staatsloterij zult gaan winnen?
Neehee, natuurlijk niet. Dat heet helderzien zijn; waarzeggers enzo.


quote:
Kun jij ervoor kiezen niet te geloven dat FOK! bestaat?
Nahjaaa, dat kan niet het bestaat.


quote:
Ik denk niet dat geloof een keuze is. Ieg niet als het oprecht geloof is
Het kan er bij sommigen erin gebrainwashed zijn.

Itt als iemand gelooft van ja er zit wat in. Zeker met dit weer als je kijkt hoe mooi de natuur is. Daar moet iemand achter zitten, dat kan niet zomaar uit zichzelf zijn ontstaan.
Dan noem ik nu even de natuur alleen.

Als ik zie hoe boeiend, leuk en uitdagend en ontzettend mooi het leven is...ja, ondanks dat we niet voor altijd op de aarde zitten.

quote:
En ook het opleggen daarvan durf ik wel vraagtekens bij te zetten. Zeker als het gaat om kinderen die van jongs af aan wordt verteld dat god X bestaat en dit en dat wil.
Je hebt kinderen Die met en kinderen die zonder geloof opgroeien. Uit de ene groep gaan mensen niet meer geloven uit de andere groep juist wel :-)

quote:
Wij hebben zelfs een traditie daarop gebaseerd: het sinterklaasfeest.


[ Bericht 2% gewijzigd door Eficaz op 29-06-2015 16:22:28 ]
“Integrity is doing the right thing, even when no one is watching.”
― C.S. Lewis
  maandag 29 juni 2015 @ 15:32:45 #114
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_153927381
quote:
1s.gif Op maandag 29 juni 2015 15:30 schreef Eficaz het volgende:

[..]

Neehee, natuurlijk niet. Dat heet helderzien zijn; waarzeggers enzo.

[..]

Nahjaaa, dat kan niet het bestaat.
Dan nog kun je beide wel geloven. Je kunt er alleen niet voor kiezen het te geloven, dat is het punt.

quote:
1s.gif Op maandag 29 juni 2015 15:30 schreef Eficaz het volgende:

Je hebt kinderen Die met en kinderen die zonder geloof opgroeien. Uit de ene groep gaan mensen niet meer geloven uit de andere groep juist wel :-) laterz ff bezig...
Dan wordt het toch, in zekere zin, opgelegd door de omgeving waarin die kinderen opgroeien? Of ben ik nou gek? :D
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_153927557
quote:
0s.gif Op maandag 29 juni 2015 14:42 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Dus je was je halve leven ongelovig, toen "koos" je er ineens voor om te geloven en pats boem, ineens geloofde je voor de volle 100% ?

Ik heb daar de grootste moeite mee. Geloven is geen keuze maar een overtuiging. Je kunt ook niet even willekeurig besluiten om ineens iets heel anders te (gaan) geloven. Zo werkt dat gewoon niet.
Ik ben ineens gaan geloven. Dat ging natuurlijk geleidelijk.
Idd, een overtuiging. Ik ben overtuigd. :-)
“Integrity is doing the right thing, even when no one is watching.”
― C.S. Lewis
pi_153929627
quote:
0s.gif Op maandag 29 juni 2015 12:07 schreef hoatzin het volgende:
Het is onvoorstelbaar hoe hij zichzelf voor schut zet hier.
Dan is er toch geen enkele reden om te reageren, behalve je frustraties uiten? Je moet je afvragen of je dat hier wilt :) In hoeverre zet je jezelf voor schut om vervolgens toch telkens weer de discussie aan te gaan?

Ik kan uit ervaring zeggen dat het leven een stuk leuker is als je je energie niet verspilt aan mensen die niet serieus in discussie kunnen/willen en waar je je aan ergert. Tenminste, je verspilt je energie als je onbewust hoopt dat zo'n discussie iets gaat opleveren.
-
pi_153930595
quote:
0s.gif Op maandag 29 juni 2015 15:32 schreef Molurus het volgende:

[..]

Dan nog kun je beide wel geloven. Je kunt er alleen niet voor kiezen het te geloven, dat is het punt.
Staatsloterij kan niet, kans is veels te klein en al was die groot kon je het ook niet zeker weten.

[..]

quote:
Dan wordt het toch, in zekere zin, opgelegd door de omgeving waarin die kinderen opgroeien? Of ben ik nou gek? :D
(kleine)Kinderen nemen als van nature het geloof aan, dat God bestaat enzo. Daar hoef je als volwassene helemaal geen moeite voor te doen.

Ik weet dat in sommige kerken op zondagsscholen kleine kinderen(volwassenen trouwens ook) bang worden gemaakt, met geloof, dat vind ik wal-ge-lijk.

En ik heb ook weleens moeilijk tijden hoor. zo moet ik vanavond werken @#$%^%$!!!!He-le-maal geen zin in....

De ene keer heb ik daar best zin in, in werken, de andere keer hele maal niet....

Dan ga ik denken hoe het komt dat ik andere keren wel zin heb om te werken?, en dan kijk ik er anders tegenaan, dan ga ik denken wat was er dan anders, waarom ik er nu geen he-le-maal geen zin in heb?, Dan krijg ik inzicht(zelf-inzicht)waardoor het toch lukt....soort leerproces ofzo. (weet trouwens niet of dat wat met geloof heeft te maken, indirect ergens denk ik.

Ik las laatst een stukje dat vond ik zo goed, hier op FOK!, de OP was erg goed, en het antwoord van iemand daarop, geeft ook weer hoe ik het ook doe en denk of iig ernaar streef, maar zo als hij het schreef kan ik het niet opschrijven op dit moment.

Hier: Topic van Featherlight: Pervasieve existentiële angst en de antwoorden van Gray Wat ik kon onderstrepen heb ik vetgedrukt. Ik wil eigenlijk met wat Gray schreef duidelijk maken hoe ik dingen zie.

quote:

4s.gif Op zaterdag 16 februari 2013 05:15 schreef FeatherLight het volgende:
Ik wist niet goed of ik dit moest plaatsen in de categorie psychologie of filosofie. Het gaat hier immers een beetje over beide.

Psychologisch omdat ik te kampen heb met een voortdurende angstgevoel en filosofisch omdat dit gevoel voortkomt uit mijn bedenkingen over het zin van ons bestaan (of eerder het gebrek ervan).

We worden geboren zonder ervoor te hebben gekozen, leven even, gaan dood. And that was it. Hierbij gaat ons bewustzijn verloren voor eeuwig en altijd, wij bestaan niet en nooit meer, maar het bestaan gaat verder zonder ons. Voor eeuwig en altijd zijn wij dan niets. NIETS.

Ik voel mijn maag krimpen en een gevoel van extreme wanhoop in mij opkomen (uitgedrukt door enorme weenbuien en hyperventilatie) wanneer ik aan Het Niets denk. Wat moet ik mij hierbij voorstellen? Het is zo mooilijk te vatten, te aanvaarden dat wij dit allemaal ooit worden. Niets, voor eeuwig en altijd.

quote:
Het Niets is niet voor te stellen, evenals dat je het Alles niet kan bevatten. Wellicht kan je een abstracte voorstelling maken, maar dat omschrijft niet het omschrevene. Waarschijnlijk verwar je het Niets met de Leegte, iets waar je meer over kan vinden in o.a. het boeddhisme. De Leegte wordt daar ongeveer omschreven als een zee van oneindige potentie en is een mooi iets. Ze streven dat dan ook na als state of mind en noemen dat Nirvana. Zij halen daar hoop uit en zien de Leegte (emptiness) als een nobel streven. Wellicht kan het jouw lijden ook wat verlichten. :)
quote:

Ik noem die angst pervasief omdat het letterlijk alles wat ik doe beïnvloedt. Ik zwerf hier rond in een voortdurende depressieve toestand, met een intense angst omdat ik weet dat het binnen een second allemaal gedaan kan zijn, voor ik het maar weet. Voortdurende doodsangst.
Omdat alles mij zinloos lijkt heb ik het er ook zeer moeilijk mee om te genieten van het leven. Ik ontleed elk element van ons bestaan tot ik de fundamenten ervan bereik op zoek naar zin en wanneer ik die zin niet vind heb ik het gevoel dat ik er niet van kan genieten want het is toch allemaal zinloos, nutteloos.

quote:
Het idee van zinloosheid kan je een negatief waardeoordeel geven, maar kan juist ook een bevrijding zijn. De acceptatie van zinloosheid betekent dat je niet langer hoeft te zoeken naar zinnigheid. Niet langer hoef je ervaringen en gedachten te beoordelen op zinvolheid, of uberhaupt in termen van positief of negatief. Het ís gewoon zoals het is, niet anders. :)
quote:

Bijvoorbeeld, ik luister naar mooie muziek en probeer te genieten, maar dan realiseer ik me dat het niets meer is dan een aaneensluting van klanken is, veranderingen in de luchtdruk. Dan denk ik dat het dus niet logisch is om belang te hechten aan zulke zinloosheid en slaag ik er niet in om eindelijk te STOPPEN met nadenken en gewoon doen. Gewoon genieten, dat lukt mij niet.
Een film kijken is hetzelfde, het gaat tenslotte maar over het levensverhaal van andere mensen die, net als mij, een zinloos eindig bestaan leiden, dus wat is daar het nut van? Er is er geen, denk ik dan, dus kan ik het niet interessant vinden.

quote:
Het probleem is het nadenken, zoals je zelf ook al aangeeft. Je oordelende gedachten leiden je af van het genot van het ervaren. Sta jezelf toe te denken, of het nou goed is of slecht. Laat die gedachten opkomen en laat ze weer gaan; laat dat stemmetje maar ratelen, alsof het je moeder is die zeurt je kamer op te ruimen. Vanzelf wordt ze moe van zichzelf en wordt ze stil(ler).
quote:
Je kan dit oefenen met meditatie, maar dat hoeft niet perse als een monnik te zijn. Wat ik vroeger al deed om mijn gedachten te kalmeren was mijn aandacht te vestigen op iets dat ik mooi vond, zoals het kijken naar de wind die door de boomtoppen waait, het gekletter van het nat op de ramen, of een betta splendens (vis) die zich beweegt door het water. Maar je kan ook tekenen, een kop koffie malen of een instrument bespelen.
quote:
Je doet waarschijnlijk al aan activiteiten waar je vrij bent van gedachten, alleen neem je die niet als zodanig waar, juist omdat je geheel in je gedachten leeft. Je identificeert je ermee, als in: ik denk, dus ik ben. Stel jezelf de vraag: als je niet (bewust) denkt, ben je dan? Ik zeg ja. :Y
quote:

Ik heb ook geen echte vrienden, heb er nooit gehad en vind het moeilijk om mij te hechten aan andere mensen en er een diepe band mee op te bouwen. Alweer, zij zijn ook maar wezens met een eindig bewustzijn, hoe zou ik zin kunnen geven aan mijn leven door relaties aan te gaan met andere zinloze wezens (andere mensen dus)? Dat heeft geen nut, toch?

Of je vrienden nodig hebt is iets voor jezelf om te onderzoeken, dat is voor ieder anders. Zelf heb ik daar nauwelijks behoefte aan, al heb ik wel een paar echt goede vrienden. Maar cru als het klinkt, ik zou prima zonder kunnen. Zo ben ik altijd al geweest, al vanaf dat ik een jong kind was.

Mocht het voor jou anders zijn, doe er dan iets aan. Of niet. Als je jezelf niet volledig geeft, dan wilde je het blijkbaar niet genoeg. Maar treur niet om wat gebeurt; als de volle honderd procent niet genoeg was, dan lag het buiten jouw vermogen. Ga dus niet halfslachtig te werk en dan sikkeneuren, dat is zelfkastijding. "There is no try. Do or do not." zei een wijs figuur ooit. ;)

quote:

Niets heeft nut en dat besef verhindert mijn geluk gewoon voortdurend. Ik ben het beu om het leven vanuit een afstand te bekijken, ik wil eindelijk LEVEN, maar ik weet niet hoe ik uit die existentiële crisis geraak die al sinds mijn kinderjaren gaande is.

Hoe slagen jullie erin gelukkig en tevreden te zijn met jullie leven?
Hoe gaan jullie om met de zinloosheid van jullie bestaan? Zijn jullie hier niet bang om, maken jullie jullie helemaal geen zorgen hierom?
Hoe krijg ik die pervasieve, hinderlijke existentiële angst eindelijk weg?

quote:
Voor mij is het meditatie en mindfulness. Alles dat ik doe zie ik als een vorm van meditatie, een les. Niet om per se beter te worden, maar om me niet te bekommeren om beter of slechter. Ik wil mijn vrede van binnenuit laten komen, zelf de zen naar de berg brengen, het oog in de storm zijn. Dat is niet altijd even makkelijk, maar ook dat hoort erbij. Zonder onrust geen rust, zonder licht geen donker, geen yin zonder yang. Ik weet niet of ik mezelf als gelukkig zou moeten omschrijven, maar ik ben in ieder geval niet ongelukkig.

Voor ieder is een andere weg naar de top van de berg, dus kies je eigen pad. Weet echter dat je niet de enige bent die met dit soort dilemma's worstelt, en weet dat er een uitweg is. En denk maar zo: als toch niets uitmaakt, waarom dan niet gewoon iets actief ondernemen in plaats van verzinken in passiviteit. Waarom zou je, zeg je? Ik zeg: waarom zou je niet! ;)
"After all, all knowledge simply means self-knowledge." - Bruce Lee

Bron: Pervasieve existentiële angst

Ik hoop dat ik wat duidelijk kan maken.

Laterz( moet zo werken #mixed feelings :{

:*

[ Bericht 0% gewijzigd door Eficaz op 29-06-2015 17:32:10 ]
“Integrity is doing the right thing, even when no one is watching.”
― C.S. Lewis
  maandag 29 juni 2015 @ 17:30:15 #118
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_153930703
quote:
0s.gif Op maandag 29 juni 2015 17:24 schreef Eficaz het volgende:

[..]

Staatsloterij kan niet, kans is veels te klein en al was die groot kon je het ook niet zeker weten.
Dat iets onmogelijk is weerhoudt mensen er echt niet van om het te geloven hoor. Nu is er geen staatsloterijcultus, maar er zijn meer dan genoeg geloofsovertuigingen die net zo onmogelijk zijn.

Samenvattend:

1) of iemand iets wel of niet gelooft is niet afhankelijk van de vraag of het mogelijk is. Een geloof dat het mogelijk is is voldoende.

2) geloof is geen keuze.

quote:
0s.gif Op maandag 29 juni 2015 17:24 schreef Eficaz het volgende:

[..]

(kleine)Kinderen nemen als van nature het geloof aan, dat God bestaat enzo. Daar hoef je als volwassene helemaal geen moeite voor te doen.
Bron?

Dat kinderen dezelfde cognitieve mechanismes bezitten die mensen ontvankelijk maken voor religieus denken klopt. Maar ze gaan echt niet vanzelf geloven in Sinterklaas en de Christelijke god. Dat komt toch echt uit de omgeving waarin ze opgroeien.

En dat kinderen zo'n beetje alles voor waar aannemen wat je ze vertelt rechtvaardigt het niet dat mensen dat doen. Het lijkt mij juist een reden om daar extra voorzichtig mee om te gaan.

quote:
0s.gif Op maandag 29 juni 2015 17:24 schreef Eficaz het volgende:

Ik weer dat in sommige kerken op zondagsscholen kleine kinderen(volwassenen trouwens ook) bang worden gemaakt, met geloof, dat vind ik wal-ge-lijk.
Eens. Persoonlijk vind ik kinderen wijsmaken dat er 's-nachts een man te paard over het dak rijdt begeleid door pieten die stoute kinderen komen ophalen ook walgelijk. Helaas leven we in het soort maatschappij waarin dat normaal wordt gevonden. :{

Men spreekt zelfs van Christelijke en Islamitische kinderen. Ik vind dat onbegrijpelijk.
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_153931838
quote:
0s.gif Op maandag 29 juni 2015 17:30 schreef Molurus het volgende:

[..]

Dat iets onmogelijk is weerhoudt mensen er echt niet van om het te geloven hoor. Nu is er geen staatsloterijcultus, maar er zijn meer dan genoeg geloofsovertuigingen die net zo onmogelijk zijn.

Samenvattend:

1) of iemand iets wel of niet gelooft is niet afhankelijk van de vraag of het mogelijk is. Een geloof dat het mogelijk is is voldoende.
Bij mij, ik heb wel een zeker weten dat God bestaat. Ik heb zelf niet zoiets dat '
het wel mogelijk zou kunnen zijn,(anderen kunnen dat wel hebben, waarom niet?) nee. Ik wéét het. en waarom? Ik voél het. Ik merk het. Er gebeuren zoveel dingen en er zijn zoveel dingen gebeurd, dat ik niet anders kán concluderen dat God bestaat.
Wat niet wegneemt dat ik anderen die niet geloven respecteer!!! Want dat kan ik begrijpen,(en al zou ik dat niet kunnen begrijpen dan nog respecteer ik) misschien des te meer omdat ik me halve leven zelf ongelovig was, en het was niet ineens dat ik ging geloven, het was, achteraf gezien een proces.

quote:
2) geloof is geen keuze.
Als je het zo brengt, iid niet. Dan is geloven gewoon een resultaat van een periode waar ik als vanzelf overtuigd raakte, en het ook normaal begon te vinden dat God gewoon bestaat.
Want niet geloven is ook geen keuze: iemand gelooft gewoon niet in God, punt. Niemand kan lopen veinzen. Het gebeurt wel, en dan is het gewoon liegen.
Het lijkt me iig erg ongezond, dingen te lopen veinzen. Ja, nu en dan, als op je werk iemand vraagt hoe het ermee gaat, ja nu en dan zeg ik weleens dat het goed gaat, terwijl ik me op dat moment niet zo goed voel, en dan zie ik geen meerwaarde dat te zeggen daar het ook een beleefdheidsvraag is.

Ik bedoel, belangrijk zaken, wat dan ook, veinzen is erg ongezond.

[..]

quote:
Bron?
oppassen op kinderen.
quote:
Dat kinderen dezelfde cognitieve mechanismes bezitten die mensen ontvankelijk maken voor religieus denken klopt. Maar ze gaan echt niet vanzelf geloven in Sinterklaas en de Christelijke god. Dat komt toch echt uit de omgeving waarin ze opgroeien.
Klopt.
quote:
En dat kinderen zo'n beetje alles voor waar aannemen wat je ze vertelt rechtvaardigt het niet dat mensen dat doen. Het lijkt mij juist een reden om daar extra voorzichtig mee om te gaan.

[..]

Het gaat erom, hoe je het doet. Dring je het op? Maak je ze bang? of vertel je vrijblijvend dingen over God? Kinderen schaden is not done!!!

quote:
Eens. Persoonlijk vind ik kinderen wijsmaken dat er 's-nachts een man te paard over het dak rijdt begeleid door pieten die stoute kinderen komen ophalen ook walgelijk. Helaas leven we in het soort maatschappij waarin dat normaal wordt gevonden. :{
Ben ik niet de enige; ik vind het echt een idioot belachelijk feest(neem me niet kwalijk). Ik ben blij dat ik geen Nederlands bloed heb, dan hoef ik naar buitenlanders toe niet met plaatsvervangende schaamte te lopen.

Dat hele sinterklaas, is absurd. Je laat je kinderen meedoen, omdat je ze niet tekort wilt doen, maar voor mij mag het afgeschaft worden.
quote:
Men spreekt zelfs van Christelijke en Islamitische kinderen. Ik vind dat onbegrijpelijk.
Ja, zo maak je als heel vroeg een schifting bij kinderen, helemaal fout! Kinderen hebben er baat bij als ze als gelijke worden gezien. en gemeenschappelijke factoren worden belicht, en niet zulke verschillen.
Te idioot voor woorden. Het ligt er dan aan waar dat kind is geboren en in welke cultuur, en of de ouders er ook wat aan deden. Alleen daaraan, verder liggen die 'verschillen' nergens aan.

Idd, niet verstandig. Ik zou me dan beperken tot God, een gemeenschappelijke factor.

Nou, ik moet werken, ik ga maar eens denken aan de keren dat ik wel heel veel zin had om te werken, en bedenken waarom nu niet. En dan krijg ik inzicht, waardoor ik het kan(ja, ik zal wel moeten), maar ik bedoel, waardoor ik het met een beetje lol kan doen.

Werken is een 'noodzakelijk iets'. Dus je kan het beter opgewekt doen, dan dat je loopt te balen urenlang.

Tot morgen, en anders iig deze week, denk ik. alhoewel ik wel erg vaak weg ben met dit weer ;)

iig, laterz! :)
“Integrity is doing the right thing, even when no one is watching.”
― C.S. Lewis
  maandag 29 juni 2015 @ 19:04:12 #120
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_153932719
quote:
0s.gif Op maandag 29 juni 2015 18:29 schreef Eficaz het volgende:
Het gaat erom, hoe je het doet. Dring je het op? Maak je ze bang? of vertel je vrijblijvend dingen over God? Kinderen schaden is not done!!!
Vrijblijvend kinderen vertellen over de diverse religies is niks mis mee.

Maar door ze 'vrijblijvend te vertellen over God' geef je ze al direct een bias mee. God? Welke God? Waarom 1 en niet meer dan 1? "Vertellen over God" impliceert dat die god bestaat, een specifieke god is en dat jij daar kennis van hebt. Want anders kun je er niet over vertellen!

Ik snap best dat dat er in het hoofd van een gelovige vrijblijvend en neutraal uitziet. Maar dat is het niet.

quote:
0s.gif Op maandag 29 juni 2015 18:29 schreef Eficaz het volgende:

Ik zou me dan beperken tot God, een gemeenschappelijke factor.
Dit is dus hooguit in monotheistische religies een gemeenschappelijke factor. En dan nog moeten we ons afvragen of de diverse monotheistische religies geloven in dezelfde god. Ik zou zeggen van niet.

Noch zou ik kinderen willen brandmerken als monotheisten. Dat zou even vreemd zijn als ze Christelijk of Islamitisch te noemen. Kinderen hebben van nature een talent voor religie. Dat betekent niet dat het van nature monotheisten zijn.

Kinderen hebben net zo min een religie als een politieke voorkeur.

[ Bericht 5% gewijzigd door Molurus op 29-06-2015 19:28:53 ]
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_153934421
quote:
0s.gif Op maandag 29 juni 2015 19:04 schreef Molurus het volgende:

[..]

Vrijblijvend kinderen vertellen over de diverse religies is niks mis mee.
Juist.

quote:
Maar door ze 'vrijblijvend te vertellen over God' geef je ze al direct een bias mee. God? Welke God? Waarom 1 en niet meer dan 1?
Bias=vooringenomenheid.
Gewoon één God. De wereld, de mensen, het universum, de natuur, alles is gemaakt door één God, dat gelooft papa. Er zijn ook mensen die geloven dat de wereld en het universum is ontstaan, en dat God niet bestaat. Dat zeg ik dan. Opdat ze niet wereldvreemd worden en weten dat er ook mensen zijn die geloven dat de wereld hoe die nu is alleen door evolutie is ontstaan.

quote:
"Vertellen over God" impliceert dat die god bestaat, een specifieke god is en dat jij daar kennis van hebt. Want anders kun je er niet over vertellen!
Ik zeg wat ik géloof, en dat er mensen zijn die wat anders geloven.
quote:
Ik snap best dat dat er in het hoofd van een gelovige vrijblijvend en neutraal uitziet. Maar dat is het niet.
Er is niet zoiets als 'de gelovige'. Of de christen. anders botste ik niet elke keer met ze. Voor mij is het neutraal. Dat zeg ik. en dat andere mensen anders kunnen denken en wel net zoveel waard zijn, ook al denken ze anders, dat anders denken niets te maken heeft met de waarde van iemand.
[..]

quote:
Dit is dus hooguit in monotheistische religies een gemeenschappelijke factor. En dan nog moeten we ons afvragen of de diverse monotheistische religies geloven in dezelfde god. Ik zou zeggen van niet.
Ik zou zeggen van wel. Ze geloven allen dat God verantwoordelijk is voor de schepping, de mensen, de natuur, het universum.
quote:
Noch zou ik kinderen willen brandmerken als monotheisten.
Ik brandmerk ze niet. Ze mogen zelf beslissen. Ze moeten denk ik alle dingen weten wat mensen geloven, en niet iets moeten geloven, opdat ze zelf na kunnen denken over zaken, en zelf een mening kunnen vormen. Niets opleggen.
quote:
Dat zou even vreemd zijn als ze Christelijk of Islamitisch te noemen. Kinderen hebben van nature een talent voor religie. Dat betekent niet dat het van nature monotheisten zijn.

Je mag kinderen nooit wat opdringen/opleggen.
quote:
Kinderen hebben net zo min een religie als een politieke voorkeur.
Klopt. Kinderen zijn een onbeschreven blad, ze moeten de wereld leren kennen middels school, opvoeding etc. In vrijheid, opdat ze later zelf kunnen beslissen en verantwoordelijkheid, zelfrespect en eigenwaarde en zelfvertrouwen en vertrouwen in mensen hebben. En een gezond basisvertrouwen, dus niet iedereen zomaar vertrouwen, ze moeten hun intuïtie ontwikkelen, dat kan alleen als ze zelf vrij zijn om te denken en te voelen, wat ze denken en voelen.

Daar hoort ook een gezonde kritiek mogen hebben bij. en een gezond wantrouwen als dingen niet kloppen voor hun gevoel.

En niet, bv al bij voorbaat bang worden gemaakt voor ongelovigen omdat ze denken dat ongelovigen slecht zijn, of niet de waarheid hebben, oid, alleen en enkel om dat ze niet geloven.(of nog erger, naar de hel gaan, enkel en alleen omdat ze niet geloven in God....(de arrogantie!!! van sommige christenen(ik schaam me kapot, echt waar(plaatsvervangend)

Integriteit, eerlijkheid en zelfvertrouwen en eigenwaarde en basis vertrouwen en weerbaarheid en positief zelfbeeld en hun onvoorwaardelijke liefde geven is belangrijk.

Als ze later gaan geloven moet het namelijk wel uit hunzelf komen, en niet omdat het eea ze is opgedrongen. Het belangrijkste is dat een kind zichzelf kan zijn, of tie nu gelooft of niet.

Een kind moet zijn mening, niet alleen over wel of niet geloven, en waarin wel of niet, maar ook over alle andere zaken zelf vormen. Een kind wat liefde, respect krijgt, en zélf mag nadenken, en mag laten zien wat hij voelt en denkt, dat is belangrijk als basis. Een kind wat zelf mag nadenken. Zichzelf mag zijn in deze wereld, dat is het allerbelangrijkste, gelovig of niet.

Ik zeg natuurlijk wel dat het geloof voor mijzelf belangrijk is.

en niet alleen voor kinderen!!! is het belangrijk dat je zelf kan denken, voelen etc. ook voor volwassenen!!!!

[ Bericht 1% gewijzigd door Eficaz op 29-06-2015 20:23:42 ]
“Integrity is doing the right thing, even when no one is watching.”
― C.S. Lewis
pi_153936143
quote:
0s.gif Op donderdag 25 juni 2015 17:13 schreef ATON het volgende:

En daar heb je geen antwoord op.

Geen antwoord op mijn post.

Geen antwoord op mijn post.

Doe dan je ogen open en die bananen uit je oren.
Kan je écht niks beters posten ?
Iemand zo antwrd geeft die iets durft te zeggen over dat ik niet antwrd zou geven op vragen?
:')

quote:
0s.gif Op donderdag 25 juni 2015 17:22 schreef ATON het volgende:

Nogal logisch dat men dat wist ! Dit deel is geschreven NA de Babylonische ballingschap.
Wat maken ze je daar toch allemaal wijs ??????
Iets meer hierover weten ?

Maar dit zal je vast niet mogen lezen van de ouderlingen.
We moeten juist alles grondig onderzoeken.
En heel veel is gewoon geschreven voor het gebeurde.

quote:
0s.gif Op donderdag 25 juni 2015 17:30 schreef ATON het volgende:

Dat is juist. De verticale staander en de horizontale stau'os en daar was er maar één van. Deze twee delen vormden het kruis. En een prentje voor jou kan helpen:
http://historianet.nl/vra(...)nd-de-kruisiging-uit
Ik snap steeds minder waarom jij zoveel van jezelf denkt? Waar die arrogantie vandaan komt.
Alsof wij niets over het kruis weten, en niets van andere dingen. En alsof wij als JG het bestaan van kruisigingen niet kennen.

Het slaat nergens op als er overal staat dat Jezus is opgehangen aan een stau'ros (een enkelvoudig stuk hout) terwijl hij niet simpel aan een stuk hout is opgehangen maar aan een kruis (ja is ook een stuk hout maar je weet wat ik bedoel).
Net alsof je zegt op visite te komen samen met je broer maar direct aan komt zetten met je hele familie.
pi_153936874
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 juni 2015 18:18 schreef Molurus het volgende:

Hou deze even vast... blijf jezelf hieraan herinneren. :)
Alsof ik ooit niet zo dacht.

quote:
Daar is heel wat op af te dingen. Maar al was er niets op af te dingen dan leidt dat dus op geen enkele manier tot de conclusie dat:

1) de Christelijke god bestaat
2) de rest van de Bijbel betrouwbaarder is dan een willekeurige andere tekst.
Wat kunnen atheisten toch kortzichtig zijn, alles om maar te kunnen ontkennen dat er een God zou zijn. Hoe ongelofelijk ingewikkelde voorspellingen er ook gedaan worden en noem maar op.

quote:
De verklaring is dan dus ook niet 'God'. Knap dat je in 1 en dezelfde post verstandig reageert en twee regels later dat verstand weer compleet kwijt bent.
Zucht, kom dan een keer met mogelijke verklaringen man... Ik heb je al een miljoen keer ernaar gevraagd. Hoe kunnen zeer gedetailleerde voorspellingen ver voor een gebeurtenis opgeschreven zijn en precies uitkomen... Aliens? Hadden ze toen al tijdmachine of is iemand terug in de tijd gegaan? Of.....
Alle zaken die in de Bijbel staan.... Veel een veel te toevallig om niet Goddelijk te zijn,
als je dat naast andere zaken als de natuur legt. Dan moet er wel een God zijn.
Er is geen andere verklaring voor mogelijk, dan kan je wel kortzichtig gaan lopen doen en met je ja slechte argumenten blah blah blah komen... Ja is het ook, maar doe dat kortzichtheid eens af want hoe verklaar je het anders.

Het is zeer relevant die voorspellingen. Omdat een mens dit niet kan, het wel heel toevallig is dat het alleen in die periode gebeurde en toen God zei het zal niet meer voorkomen het nooit meer is voorgekomen, allemaal toevallig in 1 boek staat.
En ook het verhaal dat het pas erna opgeschreven is is lulkoek, aangezien sommige voorspellingen in onze tijd uitkomen. Dus de Bijbel zou nog geen 100 jaar oud zijn volgens al dat soort gekken die denken dat de Bijbel niet voorspelde.
pi_153937428
quote:
0s.gif Op maandag 29 juni 2015 21:13 schreef bianconeri het volgende:

[..]

Iemand zo antwrd geeft die iets durft te zeggen over dat ik niet antwrd zou geven op vragen?
:')

[..]

We moeten juist alles grondig onderzoeken.
En heel veel is gewoon geschreven voor het gebeurde.

[..]

Ik snap steeds minder waarom jij zoveel van jezelf denkt? Waar die arrogantie vandaan komt.
Alsof wij niets over het kruis weten, en niets van andere dingen. En alsof wij als JG het bestaan van kruisigingen niet kennen.

Het slaat nergens op als er overal staat dat Jezus is opgehangen aan een stau'ros (een enkelvoudig stuk hout) terwijl hij niet simpel aan een stuk hout is opgehangen maar aan een kruis (ja is ook een stuk hout maar je weet wat ik bedoel).
Net alsof je zegt op visite te komen samen met je broer maar direct aan komt zetten met je hele familie.
Ga elders belletje-trek doen. *O*
pi_153937823
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 juni 2015 00:17 schreef Eficaz het volgende:

Ja.

Ik ben niet (meer) boos op jou, als je nu en dan es onbeschoft doet hier.
Ik doe niet onbeschoft dus sowieso al geen reden onbeschoft te doen.

quote:
Ik heb een soort van medegevoel dat jij wss de rest van je leven in een psychische gevangenis zit, zonder het door te hebben...misschien komt dat nog wel een keer, ik was ook zo toen ik in een evangelische sekte zat. Ik heb mezelf belachelijk lopen maken bij vrienden, familie en collegas.
Wij moesten oa aan iedereen vertellen dat als ze niet in het evangelie geloven dat ze naar de hel gaan, als we dat niet deden zou God ons verantwoordelijk houden.
Ik zit niet in een psychische gevangenis, maak je maar geen druk hoor. Ik ben vrij in alles, maak overal zelf de keus in, geniet er elke dag van, maak er wel overwogen keuzes in.
En bij ons hoef je ook nergens bang voor te zijn, God straft toch niet dus als je niet gelovig bent hoef je nergens bang voor te zijn. Hel is ook geen Bijbels ding.

quote:
Een keer gaan je ogen open, meestal bij ingrijpende zaken, en je ziet dat wat er gepredikt wordt niet in overeenstemming is met de praktijk.
Nee hoor, dan zou ik geen goed vooronderzoek hebben gedaan. Niet genoeg bij de afvalligen&uitgeslotenen, de tegenstanders, gekeken hebben.
Als ik al om een reden er niet mee door zou gaan zou het zijn omdat iemand kan aantonen dat:
1. God niet zou bestaan
2. Evolutie een feit zou zijn
3. Bijbel onzin is
4. De JG leerstellingen niet op de Bijbel gebaseerd zijn

quote:
Jullie krijgen het moeilijk door uitsluiting, wat naar is. En mi ook voordelen heeft: je hebt dan ook geen gezanik meer aan je hoofd.
Mensen zijn gewoon kortzichtig. Wat ik al eens vaker zei, het gebeurt in de wereld om ons heen op verschillende gebieden maar omdat het bij JG is, is het ineens wel heel erg....
Het is gewoon een Bijbels beginsel, de uitsluiting.

quote:
Ik herken dingen: als iemand weggaat bij de JG, dan verlaat hij eigenlijk God, zo wordt het gebracht.
Dat is echt te kort door de bocht. Wij zien iemand die uitgesloten wordt echt niet direct als iemand die God verlaten heeft. Er wordt ons ook absoluut niet geleerd dat dat zo zou zijn.

quote:
Maar ja, dingen gebeuren. Het is naar als een organisatie die claimt te doen wat God wil, dat juist niet doet. Dat was voor mij heel erg, ja dat verwachte ik niet. Maar ja, Geld en macht kan veel doen met een bepaalde slag mensen.
Zeg dan maar eens wat er aan de leer van JG niet klopt Bijbels gezien ;)
De meeste organisaties die claimen Gods wil te doen zijn zeer gemakkelijk te ontmaskeren met gebruik van de Bijbel, daar zijn maar paar minuutjes voor nodig.
Geld is er bij onze organisatie niet, ja in gebouwen zit veel geld. Maar ja wat heb je daar verder aan? Die gebouwen zijn ook nog eens puur doelgericht gebouwd, niet zoals een Vaticaan of een gemiddelde kerk met onnodig veel dingen. Onze zogenaamde 'leiders' leven ook gewoon heel erg simpel, simpeler dan dat ik leef.

quote:
Dus dat zwart/witte: dat gelovigen goed zijn en onglovigen niet, dat heb ik echt, God zij Dank niet meer.
Ik ook niet, en de meeste JG niet (uitzonderingen daargelaten natuurlijk)

quote:
Dat ontkennen jullie ook nog eens, het Evangelie.
Hoe kom je er nou weer bij dat wij het evangelie ontkennen?
Je weet dat het evangelie gewoon de boeken van Mattheus, Markus, Lukas en Johannes zijn?
Die zitten gewoon in de Bijbel hoor?

quote:
0s.gif Op zaterdag 27 juni 2015 00:28 schreef Eficaz het volgende:

Haha, Juist de gereformeerd vrijgemaakte kerk wil dat iedereen zoveel mogelijk gebruikt maakt van zijn gaven dus zoveel en zo hoog mogelijke opleidingen gaat doen.

Kinderen worden daarmee grootgebracht, zowel meisjes als jongens. het percentage afgestudeerden is erg hoog in die kerk.

Jullie worden ontmoedigt om door te leren. (ja, de kans dat iemands ogen zouden open gaan, doordat hij teveel weet/te weten komt is dan groter...)
Vandaar dat al kleine kindertjes van de vrijgemaakte kerk naar een eigen schooltje moeten. Alleen qua opleiding heeft die sekte geloof ik geen eigen school?
En opleiding heeft niets te maken met het verliezen van geloof. Er zijn bij ons ook best veel hoog opgeleiden hoor, maak je geen zorgen.

Ze ontmoedigen het doorstuderen niet hoor, heb het zelf ook gedaan. We worden er alleen niet toe aangemoedigd.

quote:
0s.gif Op zaterdag 27 juni 2015 05:24 schreef ATON het volgende:

Kenmerkend voor fundamentalistisch sektarische religies.


[ Bericht 4% gewijzigd door bianconeri op 29-06-2015 22:20:43 ]
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')