abonnement Unibet Coolblue
pi_149652138
Ik vind dat DENK toch de beste ideeën had
- De inwoners in het aardbevingsgebied worden uitgekocht. Immers, de aardbevingen zullen nog vele jaren doorgaan, zelfs als we stoppen met het oppompen van gas.
- Van het aardbevingsgebied gebied wordt een natuurgebied gemaakt.
- De productie van aardgas wordt weer opgevoerd.

Ik wil zelf nog het volgende toevoegen. 60% van de aardgasbaten van alles boven de 30 miljard m3 gaat direct naar Groningen. Zo profiteren de Groningers er ook van. Het gas komt immers uit Groningen dus lijkt het me niet meer dan logisch als ze daar wat meer van profiteren.
  vrijdag 13 februari 2015 @ 23:31:48 #2
104871 remlof
Europees federalist
pi_149652217
Weet je wat dat kost?
pi_149652303
quote:
10s.gif Op vrijdag 13 februari 2015 23:31 schreef remlof het volgende:
Weet je wat dat kost?
600 x herstellen kost ook een berg
L2B's Mixcloud
  vrijdag 13 februari 2015 @ 23:34:52 #4
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_149652349
De NAM moet gewoon stoppen met die schadevergoedingen. Dan gaan die schuddende grunningers vanzelf weg als ze er genoeg van hebben.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_149652354
quote:
10s.gif Op vrijdag 13 februari 2015 23:31 schreef remlof het volgende:
Weet je wat dat kost?
Maar nu willen ze de productie beperken naar 35 miljard. Dat kost ook een hoop geld. Dit is uiteindelijk de goedkoopste oplossing. Die mensen kunnen daar niet blijven wonen. Als je ze daar laat wonen, kost het uiteindelijk meer geld.
  vrijdag 13 februari 2015 @ 23:38:55 #6
104871 remlof
Europees federalist
pi_149652522
quote:
1s.gif Op vrijdag 13 februari 2015 23:34 schreef polderturk het volgende:

[..]

Maar nu willen ze de productie beperken naar 35 miljard. Dat kost ook een hoop geld. Dit is uiteindelijk de goedkoopste oplossing. Die mensen kunnen daar niet blijven wonen. Als je ze daar laat wonen, kost het uiteindelijk meer geld.
Natuurlijk kunnen ze daar wel blijven wonen, die bevinkjes stellen geen ruk voor.
  Donald Duck held vrijdag 13 februari 2015 @ 23:41:14 #7
46149 __Saviour__
Superstapelsmoor op Kristel
pi_149652591
Ze moeten die huizen gewoon bovenop veren bouwen
❤ Rozen zijn rood ❤
❤ Viooltjes zijn blauw ❤
❤ Kristel, ik hou van jou! ❤
pi_149653393
Het zou toch wat zijn dat de PvdA het hele jaar de hele kiezer uitkleedt en vernedert om vervolgens te vallen over gasproblematiek in Groningen, nou wil ik graag dat dit Kabinet kapt met dit wanbeleid, maar het is toch schrijnend dat de PvdA schijnbaar alleen bij verkiezingsbelangen in actie komt.
pi_149653436
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 februari 2015 23:34 schreef Janneke141 het volgende:
De NAM moet gewoon stoppen met die schadevergoedingen. Dan gaan die schuddende grunningers vanzelf weg als ze er genoeg van hebben.
Bij hoeveel mtr boven NAP zou nederland dan leeglopen?
Of wacht ik bedoel Holland dus en niet de rest wat er bij hangt om het zo maar te noemen!

Wat gij niet wilt wat U geschied doe dat ook een ander niet!

Hoeveel heeft dat Delta plan de Nederlander wel niet gekost en ik denk dat de Groningers er aan mee betaald hebben, net zo als de Limburger en anderen!

[ Bericht 7% gewijzigd door #ANONIEM op 14-02-2015 00:10:47 ]
pi_149653471
Groningen ontruimen en leegzuigen die gasbel. Maar wel pas als de prijzen weer wat hoger zijn natuurlijk
Whatever...
  zaterdag 14 februari 2015 @ 00:14:00 #11
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_149653632
Waarom pompen ze er geen water in als ze er gas uithalen?
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_149653672
Groningen stad is/wordt langzamerhand ook aardbevingsgebied, dat zou je dan ook willen uitkopen? Ik denk niet dat de hoeveelheid gas die nog in de bodem zit dat ooit zal kunnen bekostigen.

En welke mensen mogen meedingen in de winsten volgens jou? Klinkt erg evenredig ;)
hula
  zaterdag 14 februari 2015 @ 00:15:17 #13
104871 remlof
Europees federalist
pi_149653673
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 februari 2015 00:14 schreef Leandra het volgende:
Waarom pompen ze er geen water in als ze er gas uithalen?
Als dat de oplossing was zouden ze dat vast wel doen.
pi_149653692
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 februari 2015 00:14 schreef Leandra het volgende:
Waarom pompen ze er geen water in als ze er gas uithalen?
Volgen mij laat water de grond nog sneller verzakken, rerosie, hier in Limburg draaien nog steed pompen om het water uit de mijnen te pompen om maar een voorbeeld te noemen.
Als het weer gunstig is hoor ik de pompen ook s avonds van Duitsland draaien van de mijnen.
pi_149653722
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 februari 2015 00:14 schreef Leandra het volgende:
Waarom pompen ze er geen water in als ze er gas uithalen?
Het zou mogelijk moeten zijn CO2 (afvalstof) in de bodem te pompen. Volgens mij is dit ook onderzocht maar werd niet als veilig beschouwd. Terwijl je juist op die manier ook je CO2 uitstoot wegwerkt.
hula
pi_149653743
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 februari 2015 00:16 schreef NikkelCobalt het volgende:

[..]

Het zou mogelijk moeten zijn CO2 (afvalstof) in de bodem te pompen. Volgens mij is dit ook onderzocht maar werd niet als veilig beschouwd. Terwijl je juist op die manier ook je CO2 uitstoot wegwerkt.
Dat is niet verminderen is hetzelfde als opruimen en de rotzooi onder de mat vegen dus!
pi_149653841
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 februari 2015 00:17 schreef john2406 het volgende:

[..]

Dat is niet verminderen is hetzelfde als opruimen en de rotzooi onder de mat vegen dus!
Het gaat erom dat je afval hergebruikt op een nuttige manier, zoals ook met huisafval wordt gedaan: composteren en bodemverbeteren zoals met de "VAM-berg". Dat kun je ook onterecht "onder de mat" vegen noemen.
hula
pi_149653978
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 februari 2015 00:21 schreef NikkelCobalt het volgende:

[..]

Het gaat erom dat je afval hergebruikt op een nuttige manier, zoals ook met huisafval wordt gedaan: composteren en bodemverbeteren zoals met de "VAM-berg". Dat kun je ook onterecht "onder de mat" vegen noemen.
Daar word toch gas uit gewonnen?
Wat word er van co2 gewonnen, behalve dat iemand het kwijt wil, wat wil je je kinderen nalaten dan?
De autos konden als ze wouden na de oorlog al op waterstof rijden, een van de vele uitvindingen van Hitler was het geloof ik.
pi_149654136
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 februari 2015 00:26 schreef john2406 het volgende:

[..]

Daar word toch gas uit gewonnen?
Wat word er van co2 gewonnen, behalve dat iemand het kwijt wil, wat wil je je kinderen nalaten dan?
De autos konden als ze wouden na de oorlog al op waterstof rijden, een van de vele uitvindingen van Hitler was het geloof ik.
Hetgeen wat gewonnen wordt is het tegengaan van bodemverzakking met daaruit voortvloeiende economische gevolgen (schade).

Waarom jij nu vervolgens over waterstof begint is mij een raadsel.
hula
pi_149654153
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 februari 2015 00:21 schreef NikkelCobalt het volgende:

[..]

Het gaat erom dat je afval hergebruikt op een nuttige manier, zoals ook met huisafval wordt gedaan: composteren en bodemverbeteren zoals met de "VAM-berg". Dat kun je ook onterecht "onder de mat" vegen noemen.
En ik weet natuurlijk niet hoe het gas gewonen word, maar als door dezelfde pijp als waardoor gewonen word co2 gepompt word.
Lijkt me dat ik daar het gas mee vervuil?
Maar zoals genoemd ik weet het niet hoe en wat.
pi_149654173
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 februari 2015 00:31 schreef NikkelCobalt het volgende:

[..]



Waarom jij nu vervolgens over waterstof begint is mij een raadsel.
Als alles op waterstof kan het gas gewoon daar blijven waar het is niet?
pi_149654181
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 februari 2015 00:32 schreef john2406 het volgende:
En ik weet natuurlijk niet hoe het gas gewonen word, maar als door dezelfde pijp als waardoor gewonen word co2 gepompt word.
Pas als het leeg is vermoed ik. Maar de term erachter is CCS: http://en.wikipedia.org/wiki/Carbon_capture_and_storage

Het bestaat al een tijdje ;-)

quote:
0s.gif Op zaterdag 14 februari 2015 00:33 schreef john2406 het volgende:
alles op waterstof kan het gas gewoon daar blijven waar het is niet
Dat is vrij hypothetisch. Als er morgen een UFO een super efficiënte zonnecollector op Antartica zet zijn de energie problemen op mondiaal niveau ook voorbij, maar dat zie ik ook niet zo snel gebeuren :P
hula
pi_149654284
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 februari 2015 00:33 schreef NikkelCobalt het volgende:

Dat is vrij hypothetisch. Als er morgen een UFO een super efficiënte zonnecollector op Antartica zet zijn de energie problemen op mondiaal niveau ook voorbij, maar dat zie ik ook niet zo snel gebeuren :P
Snel gebeuren zie ik het ook niet maar ik denk wel dat het al mogelijk is, als ze in 1945 al zover waren zijn ze nou alleen nog maar verder lijkt me?
Maar wat weerhoudt hun vraag ik dan?
pi_149654337
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 februari 2015 00:39 schreef john2406 het volgende:

[..]

Snel gebeuren zie ik het ook niet maar ik denk wel dat het al mogelijk is, als ze in 1945 al zover waren zijn ze nou alleen nog maar verder lijkt me?
Maar wat weerhoudt hun vraag ik dan?
Geen idee, maar een discussie over waterstof als primaire energiebron en de benodigde opwekking daarvan lijkt me beter op z'n plaats in een nieuw topic. In W&T bij voorkeur
hula
pi_149654378
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 februari 2015 00:42 schreef NikkelCobalt het volgende:

[..]

Geen idee, maar een discussie over waterstof als primaire energiebron en de benodigde opwekking daarvan lijkt me beter op z'n plaats in een nieuw topic. In W&T bij voorkeur
En dit is geen oplossing voor Groningen problematiek?
Gewoon het gas zitten laten okee dan laat ik het maar achterwege dus!
pi_149654406
Een heel land draait op de gaswinning, ze moeten niet egoistisch doen die norse greuningers.
-Er valt elke dag wel wat te klagen. :)
pi_149654435
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 februari 2015 00:44 schreef spierbal het volgende:
Een heel land draait op de gaswinning, ze moeten niet egoistisch doen die norse greuningers.
Ik merk er weinig van, Minister Kamp spekt de bedrijven, de overheid houdt er weinig aan over wat dat betreft.
pi_149655114
Over 10 jaar is die gasbel leeg. En dan?
pi_149655170
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 februari 2015 00:46 schreef DeParo het volgende:

[..]

Ik merk er weinig van, Minister Kamp spekt de bedrijven, de overheid houdt er weinig aan over wat dat betreft.
Sarcasties!

Zie rekentoets.
POL / Politici falen voor rekentoets
pi_149655359
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 februari 2015 01:19 schreef john2406 het volgende:

[..]

Sarcasties!

Zie rekentoets.
POL / Politici falen voor rekentoets
Allemaal symboolpolitiek, zogenaamd beste voor de samenleving, maar stelt weinig voor.
pi_149655747
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 februari 2015 23:34 schreef Janneke141 het volgende:
De NAM moet gewoon stoppen met die schadevergoedingen. Dan gaan die schuddende grunningers vanzelf weg als ze er genoeg van hebben.
De NAM moet stoppen met oppompen. Dan gaan de koukleumende Hollanders vanzelf wel weg.
Onderschat nooit de kracht van domme mensen in grote groepen!
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
pi_149655777
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 februari 2015 00:44 schreef spierbal het volgende:
Een heel land draait op de gaswinning, ze moeten niet egoistisch doen die norse greuningers.
Oh, en enige dankbaarheid is dan niet op haar plaats? Als je alles te danken hebt aan die Greuningers?
Onderschat nooit de kracht van domme mensen in grote groepen!
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
pi_149655795
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 februari 2015 01:56 schreef Kees22 het volgende:

[..]

Oh, en enige dankbaarheid is dan niet op haar plaats? Als je alles te danken hebt aan die Greuningers?
Hoe dankbaar was de Groninger op de Limburger die het land toen warm hield met zij kolen?
Of daarvoor of tijdens tevens op de Drenth met hun turf?

De pot verwijt de ketel dat hij zwart ziet?

[ Bericht 3% gewijzigd door #ANONIEM op 14-02-2015 01:58:39 ]
pi_149655809
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 februari 2015 01:57 schreef john2406 het volgende:

[..]

Hoe dankbaar was de Groninger op de Limburger die het land toen warm hield met zij kolen?
Of daarvoor of tijdens tevens op de Drenth met hun turf?
Het waren niet de Groningers die warm gehouden werden, het waren ook toen de Hollanders!
En geen idee waar spierbal woont, dus geen pot en ketel.
Onderschat nooit de kracht van domme mensen in grote groepen!
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
pi_149655854
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 februari 2015 01:59 schreef Kees22 het volgende:

[..]

Het waren niet de Groningers die warm gehouden werden, het waren de Hollanders!
Ik zag het te laat of las erover heen dat er Hollanders stond hoor, maar dan toch geloof me dank kan je zoeken dat je een ons weegt.
pi_149655877
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 februari 2015 02:02 schreef john2406 het volgende:

[..]

Ik zag het te laat of las erover heen dat er Hollanders stond hoor, maar dan toch geloof me dank kan je zoeken dat je een ons weegt.
OK. Juist dan, als het om Hollanders gaat, kun je fluiten naar enig begrip.
Die hebben gewoon holle schedels, zodat ze beter drijven als de dijken doorgestoken worden.
Onderschat nooit de kracht van domme mensen in grote groepen!
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
pi_149656069
Onderschat nooit de kracht van domme mensen in grote groepen!
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
  zaterdag 14 februari 2015 @ 02:32:21 #38
104871 remlof
Europees federalist
pi_149656097
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 februari 2015 01:17 schreef happinessfordogs het volgende:
Over 10 jaar is die gasbel leeg. En dan?
Dit is wel de kern. Hoe meer we per jaar uit dat beetje wat over is uit die gasbel pompen heo meer we onze balans kunnen pimpen. Dat gas wordt echt niet minder waard, maar meer. Hoe meer je nu wil oppompen hoe korter je toekomstvisie is.

En dat kortzichtige vind je nu nog steeds terug in het achterhaalde neoliberale denken van de VVD.
pi_149656161
quote:
14s.gif Op zaterdag 14 februari 2015 02:32 schreef remlof het volgende:

[..]

Dit is wel de kern. Hoe meer we per jaar uit dat beetje wat over is uit die gasbel pompen heo meer we onze balans kunnen pimpen. Dat gas wordt echt niet minder waard, maar meer. Hoe meer je nu wil oppompen hoe korter je toekomstvisie is.

En dat kortzichtige vind je nu nog steeds terug in het achterhaalde neoliberale denken van de VVD.
Ik herinner me nog hoe geprobeerd werd om tegen zo laag mogelijke prijs zo veel mogelijk gas aan het buitenland te verkopen! Naar Italië, bijvoorbeeld.
Niet rustig gaan overwegen hoe we het goed zouden kunnen gebruiken. Welnee! Verpatsen!
Ik ben blij dat ik geen (klein)kinderen heb aan wie ik dat moet uitleggen.
Onderschat nooit de kracht van domme mensen in grote groepen!
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
pi_149656684
quote:
14s.gif Op zaterdag 14 februari 2015 02:32 schreef remlof het volgende:

[..]

Dit is wel de kern. Hoe meer we per jaar uit dat beetje wat over is uit die gasbel pompen heo meer we onze balans kunnen pimpen. Dat gas wordt echt niet minder waard, maar meer. Hoe meer je nu wil oppompen hoe korter je toekomstvisie is.

En dat kortzichtige vind je nu nog steeds terug in het achterhaalde neoliberale denken van de VVD.
Zie het verschil met Noorwegen. Die hebben inmiddels een bedrag van 750 miljard achter de hand Ipv een miljoen kansloze immigranten of hun kinderen. Een staatsfonds zou voor nl nu 300 mrd bevatten. Helaas hebben de babyboomers het verbrast aan uitkeringen en riante pensioenregelingen
Whatever...
pi_149657168
quote:
1s.gif Op zaterdag 14 februari 2015 07:51 schreef Spanky78 het volgende:

[..]

Zie het verschil met Noorwegen. Die hebben inmiddels een bedrag van 750 miljard achter de hand Ipv een miljoen kansloze immigranten of hun kinderen. Een staatsfonds zou voor nl nu 300 mrd bevatten. Helaas hebben de babyboomers het verbrast aan uitkeringen en riante pensioenregelingen
Noorwegen zou ik ook graag naartoe willen, maar helaas of het ooit zover komt weet ik dus niet.
Die pensioenrgelingen zitten je toch maar hoog zeg, wie heeft dit mogelijk gemaakt vraag ik je dan, het is toch niet zo dat je naar behoefte kon nemen wat je wou toch?
pi_149657365
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 februari 2015 02:44 schreef Kees22 het volgende:
Ik herinner me nog hoe geprobeerd werd om tegen zo laag mogelijke prijs zo veel mogelijk gas aan het buitenland te verkopen! Naar Italië, bijvoorbeeld.
Dat is ook nu nog het geval.
Bij het gasdebat onlangs hadden ze het over de "leveringszekerheid" , daar bedoelen ze mee dat ze de contracten moeten nakomen.
Een heel groot deel van het gas wat ze dit jaar uit de grond halen is al verkocht !
Met ongetwijfeld een leuke boeteclausule.

Het kabinet wil de optie open houden om in geval van een strenge winter de productie op te kunnen voeren boven het productieplafond.
Als ze niet zoveel zouden verkopen aan het buitenland dan hadden we genoeg reserve voor een strenge winter.

Maarja, dat zijn weer minder belastinginkomsten, en dus minder geld om rond te strooien voor de PVDAers o|O
pi_149657697
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 februari 2015 09:37 schreef bluemoon23 het volgende:

[..]

Dat is ook nu nog het geval.
Bij het gasdebat onlangs hadden ze het over de "leveringszekerheid" , daar bedoelen ze mee dat ze de contracten moeten nakomen.
Een heel groot deel van het gas wat ze dit jaar uit de grond halen is al verkocht !
Met ongetwijfeld een leuke boeteclausule.

Het kabinet wil de optie open houden om in geval van een strenge winter de productie op te kunnen voeren boven het productieplafond.
Als ze niet zoveel zouden verkopen aan het buitenland dan hadden we genoeg reserve voor een strenge winter.

Maarja, dat zijn weer minder belastinginkomsten, en dus minder geld om rond te strooien voor de PVDAers o|O
Alleen voor die?
Als jij ziet dat ik 100 euro , naar jouw idee onterecht krijg, draag je me dan aan of zeg je dan als je me dat ook geeft dan houd ik mijn mond?
pi_149658653
Na de grote overstroming van 1954 hebben we ook niet alleen de schade hersteld. We hebben met het deltaplan het probleem definitief opgelost. Daar hebben we met z'n allen aan meebetaald. Nu moet er een definitieve oplossing voor de Groningers komen waar we met z'n allen aan meebetalen. Vervolgens verhogen we de productie om dit te compenseren. De NAM laten we uiteraard een steentje bijdragen.
pi_149659077
Meer oppompen is volkomen nutteloos, de hoeveelheid gas is beperkt en wat je nu meer oppompt kun je later minder oppompen. Het gaat dus alleen om eigenbelang van het huidige kabinet om de begroting op te pimpen maar het kost dus veel extra aan bevingen.
pi_149659514
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 februari 2015 11:36 schreef Wespensteek het volgende:
Meer oppompen is volkomen nutteloos, de hoeveelheid gas is beperkt en wat je nu meer oppompt kun je later minder oppompen. Het gaat dus alleen om eigenbelang van het huidige kabinet om de begroting op te pimpen maar het kost dus veel extra aan bevingen.
Als we minder oppompen blijven we de aardbevingen nog steeds houden. De enige oplossing is het evacueren van het gebied door de bewoners uit te kopen.
pi_149659611
quote:
1s.gif Op zaterdag 14 februari 2015 12:01 schreef polderturk het volgende:

[..]

Als we minder oppompen blijven we de aardbevingen nog steeds houden. De enige oplossing is het evacueren van het gebied door de bewoners uit te kopen.
Maar ondertussen is wel duidelijk dat de schade groter wordt door het versnelde oppompen. Langzamer oppompen levert dus minder schade op.
pi_149663791
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 februari 2015 09:18 schreef john2406 het volgende:

[..]

Noorwegen zou ik ook graag naartoe willen, maar helaas of het ooit zover komt weet ik dus niet.
Die pensioenrgelingen zitten je toch maar hoog zeg, wie heeft dit mogelijk gemaakt vraag ik je dan, het is toch niet zo dat je naar behoefte kon nemen wat je wou toch?
Ik kan slecht tegen dit soort legale diefstal. Bij belasting is het nog duidelijk dat je betaalt voor de gemeenschap. Maat die pensioenpot wordt gewoon leeggetrokken door een generatie die alles al mee heeft gezeten.

Het is hetzelfde clubje dat de gasbel heeft verkwanseld.
Whatever...
pi_149664040
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 februari 2015 00:05 schreef john2406 het volgende:

[..]

Hoeveel heeft dat Delta plan de Nederlander wel niet gekost en ik denk dat de Groningers er aan mee betaald hebben, net zo als de Limburger en anderen!
Groningen. Nettobetalers. Zonder bodemschatten. Juist.

Groningen teert al behoorlijk lang op het zuidenwesten van Nederland. En stemt al even zo lang op de eerlijk delen socialisten om dat zo te houden.

quote:
0s.gif Op zaterdag 14 februari 2015 09:37 schreef bluemoon23 het volgende:

[..]

Het kabinet wil de optie open houden om in geval van een strenge winter de productie op te kunnen voeren boven het productieplafond.
Als ze niet zoveel zouden verkopen aan het buitenland dan hadden we genoeg reserve voor een strenge winter.

Met de lage roebel en de lage olieprijzen (waar de gasprijzen aan zijn gekoppeld.) Is het best wel heel voordelig om Russisch gas in te kopen om aan onze verplichtingen te voldoen.
“An interesting thing is a good thing.”
pi_149664080
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 februari 2015 10:07 schreef john2406 het volgende:
Alleen voor die?
Als jij ziet dat ik 100 euro , naar jouw idee onterecht krijg, draag je me dan aan of zeg je dan als je me dat ook geeft dan houd ik mijn mond?
Wat bedoel je ?
Je post is een beetje onbegrijpelijk :?
pi_149664691
"Al die mensen uitkopen en dat compenseren met het extra verdiende geld door extra gas op te pompen." Hoe is dat precies compenseren? Het gas kan je slechts eenmalig uit de grond pompen en eenmaal uitgegeven aan dergelijke flauwekul ben je het kwijt.

Door minder gas te pompen verdien je er op de korte termijn minder mee, maar de netto contante waarde van zo'n gasvoorraad verandert er niet per definitie door.
pi_149666725
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 februari 2015 14:54 schreef Repelsteeltju het volgende:

[..]

Groningen. Nettobetalers. Zonder bodemschatten. Juist.

Groningen teert al behoorlijk lang op het zuidenwesten van Nederland. En stemt al even zo lang op de eerlijk delen socialisten om dat zo te houden.

[..]

Met de lage roebel en de lage olieprijzen (waar de gasprijzen aan zijn gekoppeld.) Is het best wel heel voordelig om Russisch gas in te kopen om aan onze verplichtingen te voldoen.
stel je voor dat Groningen een onafhankelijk land zou zijn.
De gasbaten bedragen 12 mld per jaar. Per inwoner dus 11.000 euro. Voor een gezin met twee kinderen 44.000 euro. En dat zijn alleen de gasbaten. Een onafhankelijk Groningen zou verreweg het rijkste land van Europa zijn geweest.
pi_149666793
quote:
1s.gif Op zaterdag 14 februari 2015 15:19 schreef Kaas- het volgende:
"Al die mensen uitkopen en dat compenseren met het extra verdiende geld door extra gas op te pompen." Hoe is dat precies compenseren? Het gas kan je slechts eenmalig uit de grond pompen en eenmaal uitgegeven aan dergelijke flauwekul ben je het kwijt.

Door minder gas te pompen verdien je er op de korte termijn minder mee, maar de netto contante waarde van zo'n gasvoorraad verandert er niet per definitie door.
Dan laat je de inwoners van het gebied wel in de kou staan. We kunnen elk jaar duizenden asielzoekers opvangen en huisvesten, maar de inwoners van het aardbevingsgebied kunnen we geen veilige aardbevingsvrije omgeving bieden?
pi_149667089
quote:
1s.gif Op zaterdag 14 februari 2015 16:46 schreef polderturk het volgende:

[..]

Dan laat je de inwoners van het gebied wel in de kou staan. We kunnen elk jaar duizenden asielzoekers opvangen en huisvesten, maar de inwoners van het aardbevingsgebied kunnen we geen veilige aardbevingsvrije omgeving bieden?
Je reageert op geen enkel kritiekpunt dat ik uitte naar aanleiding van jouw posts.
pi_149667331
quote:
1s.gif Op zaterdag 14 februari 2015 16:57 schreef Kaas- het volgende:

[..]

Je reageert op geen enkel kritiekpunt dat ik uitte naar aanleiding van jouw posts.
Jij wil dat die mensen nog jarenlang in het aardbevingsgebied blijven wonen en nog jaren last houden van de aardbevingen?
pi_149667632
quote:
1s.gif Op zaterdag 14 februari 2015 12:01 schreef polderturk het volgende:
Als we minder oppompen blijven we de aardbevingen nog steeds houden. De enige oplossing is het evacueren van het gebied door de bewoners uit te kopen.
Het gehele gebied evacueren is ook een beetje overdreven, het is geen bruinkoolmijn die je af gaat graven.
Technisch is het perfect mogelijk om huizen en gebouwen te maken die bestand zijn tegen de lichte aardbevingen die er in Groningen zijn.
Dit is alleen niet opgenomen in de bouwvoorschriften omdat het nooit nodig was in NL.

De Nederlandse stijl van gemetselde huizen die alle belasting dragen, is niet erg geschikt voor aardbevingen.

http://www.earthquakecountry.org/step4/urmwalls.html
http://www.fema.gov/media(...)45-2959/femap774.pdf
http://en.wikipedia.org/wiki/Unreinforced_masonry_building
  zaterdag 14 februari 2015 @ 17:39:19 #58
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_149668374
quote:
1s.gif Op zaterdag 14 februari 2015 17:05 schreef polderturk het volgende:

[..]

Jij wil dat die mensen nog jarenlang in het aardbevingsgebied blijven wonen en nog jaren last houden van de aardbevingen?
Heb jij er enig idee van hoeveel mensen er in het aardbevingsgebied wonen?
pi_149669308
quote:
1s.gif Op zaterdag 14 februari 2015 17:05 schreef polderturk het volgende:

[..]

Jij wil dat die mensen nog jarenlang in het aardbevingsgebied blijven wonen en nog jaren last houden van de aardbevingen?
Als je na poging twee nog niet reageert, laat dan maar gewoon.
  zaterdag 14 februari 2015 @ 18:15:37 #60
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_149669408
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 februari 2015 00:14 schreef Leandra het volgende:
Waarom pompen ze er geen water in als ze er gas uithalen?
Ter compensatie van de stijgende zeespiegel inderdaad. Of pomp het vol met (al dan niet verpakte) vuilnishopen.
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
pi_149669777
De nam verantwoordelijk maken voor de schade. Dan kan dit gewoon in de prijs verrekent worden.
pi_149670502
Oplossing voor het gas problematiek is inmiddels gevonden vernam ik net op teletekst?
Als we wat minder gaan boren in Groningen dan boren we des te meer rondom Terschelling. Is dit nou typisch hoe Nederlanders hun zooi opruimen?
pi_149671437
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 februari 2015 00:14 schreef Leandra het volgende:
Waarom pompen ze er geen water in als ze er gas uithalen?
Water is juist een probleem bij gasvelden waarvan de drukken dalen.
Door de dalende druk en productiesnelheid kan het gas de vloeistof/water wat in de put/reservoir zit niet meer mee omhoog krijgen.
Op een gegeven moment "verzuipt" de put dan als het ware, en komt er geen gas meer uit.
Dit fenomeen noemen ze liquidloading http://www.halliburton.co(...)age?node-id=ho718f4s

Dan moet je er dus geen extra water inpompen ;)
Dat kan wel, maar dan bij een gasveld wat niet meer in productie is.

Bij olievelden werkt waterinjectie wel om de productie te stimuleren, dat word regelmatig gedaan.
pi_149684619
Die paar scheurtjes? Kom eens in Amsterdam kijken, de halve stad staat scheef, maar dat noemen wij gewoon authentiek in plaats van te zeuren.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_149689660
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 februari 2015 18:56 schreef MakkieR het volgende:
Oplossing voor het gas problematiek is inmiddels gevonden vernam ik net op teletekst?
Als we wat minder gaan boren in Groningen dan boren we des te meer rondom Terschelling. Is dit nou typisch hoe Nederlanders hun zooi opruimen?
Mooi op Terschelling woont toch geen hond, een paar verzopen wadlopers en dode zeehonden valt niemand op.
“An interesting thing is a good thing.”
  zondag 15 februari 2015 @ 12:50:34 #66
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_149689743
quote:
15s.gif Op zaterdag 14 februari 2015 18:10 schreef Kaas- het volgende:

[..]

Als je na poging twee nog niet reageert, laat dan maar gewoon.
Polderturk zegt ook alleen maar wat Ankara hem influistert.
pi_149694155
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 februari 2015 00:14 schreef Leandra het volgende:
Waarom pompen ze er geen water in als ze er gas uithalen?
Omdat ze 15 jaar hebben ontkend dat het door de boringen kwam en ze geen schade vergoedden, dan is het goedkoper om die mogelijkheden niet te onderzoeken dan wel te onderzoeken.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_149696926
Heb je mijn post nr 57 wel gelezen Weltschmerz :(
pi_149698292
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 februari 2015 00:05 schreef john2406 het volgende:

[..]

Hoeveel heeft dat Delta plan de Nederlander wel niet gekost en ik denk dat de Groningers er aan mee betaald hebben, net zo als de Limburger en anderen!
Ja, maar dat Delta plan beschermt ons dus allemaal tegen een nieuwe watersnoodramp. Dat is nuttig voor heel Nederland(dat snap je zelf hopelijk ook wel).

En zo is het ook, eigenlijk, met het aardgas: De overgrote meerderheid heeft er jarenlang profijt van gehad. Dan zou je de aardbevingen en de schade aan de huizen nevenschade kunnen noemen.
Remember to let her into your heart
Then you can start to make it better
Was ooit triptamine, account is verneukt :(
pi_149698410
quote:
0s.gif Op zondag 15 februari 2015 17:21 schreef Triptamine2 het volgende:

[..]

Ja, maar dat Delta plan beschermt ons dus allemaal tegen een nieuwe watersnoodramp. Dat is nuttig voor heel Nederland(dat snap je zelf hopelijk ook wel).

En zo is het ook, eigenlijk, met het aardgas: De overgrote meerderheid heeft er jarenlang profijt van gehad. Dan zou je de aardbevingen en de schade aan de huizen nevenschade kunnen noemen.
Daarom is het vragen van een schadevergoeding of een om rustig aan te doen met gas toch niet zo'n heel gek idee.
  Redactie Frontpage / Sport zondag 15 februari 2015 @ 17:29:52 #71
403973 crew  Gijscoman
Hou hoog de naam van N.E.C.
pi_149698599
quote:
0s.gif Op zondag 15 februari 2015 17:21 schreef Triptamine2 het volgende:

[..]

Ja, maar dat Delta plan beschermt ons dus allemaal tegen een nieuwe watersnoodramp. Dat is nuttig voor heel Nederland(dat snap je zelf hopelijk ook wel).

En zo is het ook, eigenlijk, met het aardgas: De overgrote meerderheid heeft er jarenlang profijt van gehad. Dan zou je de aardbevingen en de schade aan de huizen nevenschade kunnen noemen.
Hoezo beschermen de Deltawerken ons allemaal? Hoofdzakelijk West-Nederland heeft er baat bij. Het Oosten van het land is over het algemeen hoger gelegen.
pi_149698777
quote:
0s.gif Op zondag 15 februari 2015 17:24 schreef Kandijfijn het volgende:

[..]

Daarom is het vragen van een schadevergoeding of een om rustig aan te doen met gas toch niet zo'n heel gek idee.
Nou ja, die schadevergoeding, ik weet het niet hoor. Aan de ene kant heb je een punt, en zou het vergoed moeten worden. Het is uiteindelijk de staat haar schuld. Maar aan de andere kant bewaar ik het geld, eerlijk gezegd, liever voor nuttigere dingen.

Ik zou de Groningers een gedeeltelijke schikking bieden onder voorwaarde dat de kraan volledig open blijft staan.
Remember to let her into your heart
Then you can start to make it better
Was ooit triptamine, account is verneukt :(
pi_149698800
quote:
0s.gif Op zondag 15 februari 2015 17:29 schreef Gijscoman het volgende:

[..]

Hoezo beschermen de Deltawerken ons allemaal? Hoofdzakelijk West-Nederland heeft er baat bij. Het Oosten van het land is over het algemeen hoger gelegen.
Ja, maar als het hele zooitje weer overstroomd moeten jullie(met belasting) al de schade vergoeden en een gigantische berg vluchtelingen opvangen. Weet je wat dat kost?
Remember to let her into your heart
Then you can start to make it better
Was ooit triptamine, account is verneukt :(
  Redactie Frontpage / Sport zondag 15 februari 2015 @ 17:41:20 #74
403973 crew  Gijscoman
Hou hoog de naam van N.E.C.
pi_149698992
quote:
0s.gif Op zondag 15 februari 2015 17:36 schreef Triptamine2 het volgende:

[..]

Ja, maar als het hele zooitje weer overstroomd moeten jullie(met belasting) al de schade vergoeden en een gigantische berg vluchtelingen opvangen. Weet je wat dat kost?
Als gebouwen in Groningen instorten en er doden vallen, gaat dat ook flink wat kosten. Als wij meebetalen aan het veiliger maken van West-Nederland, zou dat dan niet ook eens andersom moeten?
pi_149698994
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 februari 2015 17:39 schreef Erasmo het volgende:

[..]

Heb jij er enig idee van hoeveel mensen er in het aardbevingsgebied wonen?
Ik heb ergens gelezen dat er 10.000 mensen zijn die er heel veel last van hebben.
De helft wordt door de NAM betaald, en de helft door de staat.
  zondag 15 februari 2015 @ 17:49:12 #76
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_149699280
quote:
1s.gif Op zondag 15 februari 2015 17:41 schreef polderturk het volgende:

[..]

Ik heb ergens gelezen dat er 10.000 mensen zijn die er heel veel last van hebben.
De helft wordt door de NAM betaald, en de helft door de staat.
Een flink gedeelte van Groningen-stad valt er ook onder:



Let wel dit is een niet-recent kaartje, sindsdien is het gebied nog groter geworden.
pi_149699286
quote:
0s.gif Op zondag 15 februari 2015 17:35 schreef Triptamine2 het volgende:

[..]

Nou ja, die schadevergoeding, ik weet het niet hoor. Aan de ene kant heb je een punt, en zou het vergoed moeten worden. Het is uiteindelijk de staat haar schuld. Maar aan de andere kant bewaar ik het geld, eerlijk gezegd, liever voor nuttigere dingen.

Ik zou de Groningers een gedeeltelijke schikking bieden onder voorwaarde dat de kraan volledig open blijft staan.
Gedeeltelijke schikking? Wat is dat nu weer voor een onzin? de Nam sloopt iets dus de nam betaald de schade. Lijkt mij niet een heel erg ingewikkeld concept toch?
pi_149699297
quote:
0s.gif Op zondag 15 februari 2015 17:36 schreef Triptamine2 het volgende:
Ja, maar als het hele zooitje weer overstroomd moeten jullie(met belasting) al de schade vergoeden en een gigantische berg vluchtelingen opvangen. Weet je wat dat kost?
Daarom hopen we ook dat het heel plotseling en heel snel gebeurd, dan is er niemand om schade te claimen.
pi_149699789
Ik snap het probleem ook niet? Laten we het eens heel erg ruim gaan nemen allemaal.

20.000 man (i.p.v. eerder genoemde 10.000) en dat schade aan de huizen 100.000 euro per huis is. En dan nemen we het allemaal heel ruim omdat er vaak meerdere mensen in 1 huis wonen.

Dat is 100.000*20.000=2 miljard We pompen per jaar voor miljarden daar uit de grond dus laten we ook niet te moeilijk doen allemaal.
pi_149700415
quote:
0s.gif Op zondag 15 februari 2015 17:41 schreef Gijscoman het volgende:

[..]

Als gebouwen in Groningen instorten en er doden vallen, gaat dat ook flink wat kosten. Als wij meebetalen aan het veiliger maken van West-Nederland, zou dat dan niet ook eens andersom moeten?
"Als' is slechts speculeren en daar kunnen we helemaal niets mee. Het zou kunnen, dat er op een bepaald moment een dode valt. Maar ik zie dat niet snel gebeuren.

Je doet trouwens net alsof Groningen de meest gevaarlijke plek op aarde is. Kom op man, op die aardbevingen na is Groningen gewoon hartstikke veilig(net als de rest van NL).

Om nog maar even de vergelijking van die watersnoodramp door te trekken: Als er in Groningen, door de aardbevingen, in 1 nacht meer dan 1700 doden vallen: Dan gaan we daar ook een oplossing voor vinden ala de deltawerken.

quote:
0s.gif Op zondag 15 februari 2015 17:49 schreef Kandijfijn het volgende:

[..]

Gedeeltelijke schikking? Wat is dat nu weer voor een onzin? de Nam sloopt iets dus de nam betaald de schade. Lijkt mij niet een heel erg ingewikkeld concept toch?
Nee, je ziet het verkeerd: De Nam verdiend een enorme berg geld voor Nederland waar iedereen(zelfs de Groningers) profijt van hebben gehad. Je kan best compensatie bieden voor de mankementen aan de huizen maar dat is imo ook het enige.

Met gedeeltelijk bedoel ik: De Staat/Nam repareert/vergoed de schade die tot nu toe is ontstaan. We beginnen daarna weer op 0 met een openstaande kraan. Vervolgens zijn de (ietwat schadeloos gestelde)Groningers verantwoordelijk voor hun eigen toekomst: Blijven ze daar wonen of vertrekken ze? Maken ze de huizen earthquakeproof of niet? Dat is dan hun verantwoordelijkheid.

Dan heb je als staat de fouten uit het verleden enigszins realistisch recht gezet. Dan geef je de Groningers een gerenoveerd huis en dan laat je die kraan open. Dan zijn we in feite terug bij af alleen weten de Groningers dan dat er een beving kan voorkomen.

En dan kan iedereen verder met zijn leven.
Remember to let her into your heart
Then you can start to make it better
Was ooit triptamine, account is verneukt :(
pi_149700436
quote:
0s.gif Op zondag 15 februari 2015 17:49 schreef Wespensteek het volgende:

[..]

Daarom hopen we ook dat het heel plotseling en heel snel gebeurd, dan is er niemand om schade te claimen.
Ik zou dan net aan de Noordzee wonen, dus da's goed wat mij betreft.
Remember to let her into your heart
Then you can start to make it better
Was ooit triptamine, account is verneukt :(
pi_149701190
quote:
0s.gif Op zondag 15 februari 2015 18:21 schreef Triptamine2 het volgende:

Nee, je ziet het verkeerd: De Nam verdiend een enorme berg geld voor Nederland waar iedereen(zelfs de Groningers) profijt van hebben gehad. Je kan best compensatie bieden voor de mankementen aan de huizen maar dat is imo ook het enige.

Met gedeeltelijk bedoel ik: De Staat/Nam repareert/vergoed de schade die tot nu toe is ontstaan. We beginnen daarna weer op 0 met een openstaande kraan. Vervolgens zijn de (ietwat schadeloos gestelde)Groningers verantwoordelijk voor hun eigen toekomst: Blijven ze daar wonen of vertrekken ze? Maken ze de huizen earthquakeproof of niet? Dat is dan hun verantwoordelijkheid.

Dan heb je als staat de fouten uit het verleden enigszins realistisch recht gezet. Dan geef je de Groningers een gerenoveerd huis en dan laat je die kraan open. Dan zijn we in feite terug bij af alleen weten de Groningers dan dat er een beving kan voorkomen.

En dan kan iedereen verder met zijn leven.
De ietwat schadeloos gestelde daar is dus het probleem. ze moeten gewoon volledig schadeloos worden gesteld. Geen fooi maar volledig en iedereen zonder dat gezeik er om heen.
  Redactie Frontpage / Sport zondag 15 februari 2015 @ 19:05:14 #83
403973 crew  Gijscoman
Hou hoog de naam van N.E.C.
pi_149701588
quote:
0s.gif Op zondag 15 februari 2015 18:21 schreef Triptamine2 het volgende:

[..]

"Als' is slechts speculeren en daar kunnen we helemaal niets mee. Het zou kunnen, dat er op een bepaald moment een dode valt. Maar ik zie dat niet snel gebeuren.

Je doet trouwens net alsof Groningen de meest gevaarlijke plek op aarde is. Kom op man, op die aardbevingen na is Groningen gewoon hartstikke veilig(net als de rest van NL).

Om nog maar even de vergelijking van die watersnoodramp door te trekken: Als er in Groningen, door de aardbevingen, in 1 nacht meer dan 1700 doden vallen: Dan gaan we daar ook een oplossing voor vinden ala de deltawerken.

[..]

Nee, je ziet het verkeerd: De Nam verdiend een enorme berg geld voor Nederland waar iedereen(zelfs de Groningers) profijt van hebben gehad. Je kan best compensatie bieden voor de mankementen aan de huizen maar dat is imo ook het enige.

Met gedeeltelijk bedoel ik: De Staat/Nam repareert/vergoed de schade die tot nu toe is ontstaan. We beginnen daarna weer op 0 met een openstaande kraan. Vervolgens zijn de (ietwat schadeloos gestelde)Groningers verantwoordelijk voor hun eigen toekomst: Blijven ze daar wonen of vertrekken ze? Maken ze de huizen earthquakeproof of niet? Dat is dan hun verantwoordelijkheid.

Dan heb je als staat de fouten uit het verleden enigszins realistisch recht gezet. Dan geef je de Groningers een gerenoveerd huis en dan laat je die kraan open. Dan zijn we in feite terug bij af alleen weten de Groningers dan dat er een beving kan voorkomen.

En dan kan iedereen verder met zijn leven.
Er zijn heel wat gebouwen, waarvan bekend is dat ze bij een volgende aardbeving van rond de 3.0 waarschijnlijk instorten. Onder andere scholen. Draai je de gaskraan volledig open, dan neemt zowel de kwantiteit als de hevigheid van de aardbevingen toe. De kans op doden is dus reëel.

Wat jouw idee, als reactie op Kandijfijn, betreft:
Als je huizen herstelt, heb je het probleem niet opgelost. Jouw opties: Blijven wonen en je huis aardbevingsbestendig maken of verhuizen. Beide echter m.i. niet realistisch. Blijft men wonen en moeten ze geldt uitgeven aan het aardbevingsbestendig maken van hun woningen, dan kost dat veel geld. Helaas is Groningen (en dan vooral de Ommelanden) een financieel zwak gebied. Veel werkloosheid e.d., dus is er niet veel kans om de schuld, die het aardbevingsbestendig maken van woningen oplevert, snel af te betalen.
Vertrekken ze, dan moeten ze hun huizen verkopen. Wie gaat er echter een huis daar kopen? Men blijft dus met een huis zitten, tenzij ze extreem gaan zakken in de prijs. Dan is het nog maar de vraag of ze in hun nieuwe gebied wel iets kunnen vinden.
In beide gevallen worden de Groningers dus financieel geraakt. En dat terwijl de Nederlandse staat er flink aan verdient.
pi_149701903
quote:
0s.gif Op zondag 15 februari 2015 18:50 schreef Kandijfijn het volgende:

[..]

De ietwat schadeloos gestelde daar is dus het probleem. ze moeten gewoon volledig schadeloos worden gesteld. Geen fooi maar volledig en iedereen zonder dat gezeik er om heen.
Er "moet" helemaal niets en de staat laat zich nooit dwingen of chanteren tot betaling(dat werkt alleen andersom).

De enige oplossing hier is het standaard poldermodel. De staat fixed de huizen van de Groningers die dan in materieel opzicht enigszins schadeloos zijn. De NAM gaat door met boren en de staat zal een paar miljard verliezen aan het renoveren van de Groningse huizen.

Althans, zo zou ik het doen. Wat zou jij dan vergoeden of uitbetalen? Zou je hele dorpen uitkopen en laten verhuizen?
Remember to let her into your heart
Then you can start to make it better
Was ooit triptamine, account is verneukt :(
pi_149702199
quote:
0s.gif Op zondag 15 februari 2015 19:15 schreef Triptamine2 het volgende:

[..]

Er "moet" helemaal niets en de staat laat zich nooit dwingen of chanteren tot betaling(dat werkt alleen andersom).

De enige oplossing hier is het standaard poldermodel. De staat fixed de huizen van de Groningers die dan in materieel opzicht enigszins schadeloos zijn. De NAM gaat door met boren en de staat zal een paar miljard verliezen aan het renoveren van de Groningse huizen.

Althans, zo zou ik het doen. Wat zou jij dan vergoeden of uitbetalen? Zou je hele dorpen uitkopen en laten verhuizen?
De staat zich er in eerste instantie nooit mee hebben moeten bemoeien. Als dat nodig is ja complete dorpen uitkopen.

Hun eigendom is beschadigt dus dienen ze gecompenseerd te worden voor de schade en de gedaalde huizenprijs ten gevolge van de bevingen.

Toch niet een heel erg ingewikkeld concept dat de schadeveroorzaker de schade vergoed? Wanneer ik een boom op jouw schuur laat vallen bij het kappen moet ik ook je schuurtje betalen. Wel in dit geval de zelfde logica alleen op grotere schaal.
pi_149703810
quote:
0s.gif Op zondag 15 februari 2015 19:05 schreef Gijscoman het volgende:

[..]

Er zijn heel wat gebouwen, waarvan bekend is dat ze bij een volgende aardbeving van rond de 3.0 waarschijnlijk instorten. Onder andere scholen. Draai je de gaskraan volledig open, dan neemt zowel de kwantiteit als de hevigheid van de aardbevingen toe. De kans op doden is dus reëel.

Wat jouw idee, als reactie op Kandijfijn, betreft:
Als je huizen herstelt, heb je het probleem niet opgelost. Jouw opties: Blijven wonen en je huis aardbevingsbestendig maken of verhuizen. Beide echter m.i. niet realistisch. Blijft men wonen en moeten ze geldt uitgeven aan het aardbevingsbestendig maken van hun woningen, dan kost dat veel geld. Helaas is Groningen (en dan vooral de Ommelanden) een financieel zwak gebied. Veel werkloosheid e.d., dus is er niet veel kans om de schuld, die het aardbevingsbestendig maken van woningen oplevert, snel af te betalen.
Vertrekken ze, dan moeten ze hun huizen verkopen. Wie gaat er echter een huis daar kopen? Men blijft dus met een huis zitten, tenzij ze extreem gaan zakken in de prijs. Dan is het nog maar de vraag of ze in hun nieuwe gebied wel iets kunnen vinden.
In beide gevallen worden de Groningers dus financieel geraakt. En dat terwijl de Nederlandse staat er flink aan verdient.
Ik ben het niet met je oneens. Maar als je weet dat gebouwen kunnen instorten kun je ze stutten. Wat niet wil zeggen dat ik er geen enkel gevaar in zie maar ik speel hier even de advocaat van de duivel en je kan jezelf voorbereiden op onheil.

En ik denk, als de situatie daar echt zo kansloos is, dat we de bewoners moeten compenseren met eenmalige volledige renovatie + aardbevingproof of een verhuizing. Dan kan de NAM doorboren en dan wonen de Groningers ineens ergens waar ze meer kansen hebben en waar ze een nieuw begin kunnen maken.

We kunnen namelijk ook helemaal stoppen met die gaswinning. Maar hoe gaan we die miljarden op jaarbasis dan compenseren? En als we die kraan dichtzetten: Moeten we dan ook reparaties betalen? Blijven die bevingen dan alsnog aanhouden en zo ja: Wat doen we dan?
quote:
0s.gif Op zondag 15 februari 2015 19:24 schreef Kandijfijn het volgende:

[..]

De staat zich er in eerste instantie nooit mee hebben moeten bemoeien. Als dat nodig is ja complete dorpen uitkopen.

Hun eigendom is beschadigt dus dienen ze gecompenseerd te worden voor de schade en de gedaalde huizenprijs ten gevolge van de bevingen.

Toch niet een heel erg ingewikkeld concept dat de schadeveroorzaker de schade vergoed? Wanneer ik een boom op jouw schuur laat vallen bij het kappen moet ik ook je schuurtje betalen. Wel in dit geval de zelfde logica alleen op grotere schaal.
Complete dorpen uitkopen? Dat is dus niet het geval bij een schadevergoeding. Bij een schadevergoeding repareren ze de schade die (waarschijnlijk aantoonbaar) afkomstig is uit de gaswinning. Scheuren, funderingen, dat soort dingen worden dan gemaakt maar voor de rest doen ze dan niet zo heel veel.

De beschadigde huizen dienen ook gerepareerd te worden. Maar de daling van huizenprijzen compenseren is iets waar je niet aan moet beginnen. Dan staat binnen de kortste keren 3 kwart van Nederland voor je neus te bedelen om compensatie van een gedaalde huizenprijs dankzij een of ander bedrijfs of overheidsproject.

Nee, het is inderdaad niet ingewikkeld(mits mensen compromissen willen sluiten): Een scheur in je gevel dankzij een aardbeving? Compensatie. Je huis minder waard door allerlei zaken inclusief de NAM(die in feite gewoon "locatie" en "omgeving" heten): geen compensatie.

Kijk, als jij jouw boom op mijn schuur laat vallen betaal jij inderdaad mijn schuur. Maar ik ga toch niet de hele wijk uitkopen en alle verhuizingen betalen omdat er af en toe ergens een boom op een schuur kan vallen?
Remember to let her into your heart
Then you can start to make it better
Was ooit triptamine, account is verneukt :(
pi_149704501
quote:
0s.gif Op zondag 15 februari 2015 20:06 schreef Triptamine2 het volgende:

Complete dorpen uitkopen? Dat is dus niet het geval bij een schadevergoeding. Bij een schadevergoeding repareren ze de schade die (waarschijnlijk aantoonbaar) afkomstig is uit de gaswinning. Scheuren, funderingen, dat soort dingen worden dan gemaakt maar voor de rest doen ze dan niet zo heel veel.
Lezen doe je niet echt of wel? Ik gaf bewust de nuance wanneer nodig het nodig is ja. Om te laten zien hoever ik vind dat het zou moeten kunnen gaan. Niet om te zeggen dat ik vind dat ze complete dorpen moet uitkopen.
quote:
De beschadigde huizen dienen ook gerepareerd te worden. Maar de daling van huizenprijzen compenseren is iets waar je niet aan moet beginnen. Dan staat binnen de kortste keren 3 kwart van Nederland voor je neus te bedelen om compensatie van een gedaalde huizenprijs dankzij een of ander bedrijfs of overheidsproject.
Lijkt me fair, stopt de overheid met 90% van hun bullshit en kunnen bedrijven de kosten eerlijk doorrekenen wanneer vereist.
quote:
Nee, het is inderdaad niet ingewikkeld(mits mensen compromissen willen sluiten): Een scheur in je gevel dankzij een aardbeving? Compensatie. Je huis minder waard door allerlei zaken inclusief de NAM(die in feite gewoon "locatie" en "omgeving" heten): geen compensatie.

Kijk, als jij jouw boom op mijn schuur laat vallen betaal jij inderdaad mijn schuur. Maar ik ga toch niet de hele wijk uitkopen en alle verhuizingen betalen omdat er af en toe ergens een boom op een schuur kan vallen?
Deze metafoor is zo belachelijk dat ik het geen reactie waardig vind.
pi_149705602
quote:
0s.gif Op zondag 15 februari 2015 20:22 schreef Kandijfijn het volgende:

[..]

Lezen doe je niet echt of wel? Ik gaf bewust de nuance wanneer nodig het nodig is ja. Om te laten zien hoever ik vind dat het zou moeten kunnen gaan. Niet om te zeggen dat ik vind dat ze complete dorpen moet uitkopen.

[..]

Lijkt me fair, stopt de overheid met 90% van hun bullshit en kunnen bedrijven de kosten eerlijk doorrekenen wanneer vereist.

[..]

Deze metafoor is zo belachelijk dat ik het geen reactie waardig vind.
Nou, goede argumenten heb je, zeg. Maar als je dan toch loopt te kankeren op mijn lezen, kijk dan nog eens even naar die eerste 2 zinnetjes van je vorige post:

quote:
De staat zich er in eerste instantie nooit mee hebben moeten bemoeien. Als dat nodig is ja complete dorpen uitkopen.
Woon je in Groningen? Typte je dit tijdens een aardbeving of zat je gewoon als een mongool op je keyboard te rammen tot dit eruit kwam? Kijk: Mijn leeskunsten zijn vast niet geweldig maar jij typt als een serveerster van Brownies en Downies die kwijlt op haar eigen smartphone.

Props voor die schokkend(hehe) slechte posts van je

Edit: Ik wilde eigenlijk nog uitleggen waarom ik niet op de rest van je post inging. Maar dat heeft geen nut joh.
Remember to let her into your heart
Then you can start to make it better
Was ooit triptamine, account is verneukt :(
pi_149706941
quote:
0s.gif Op zondag 15 februari 2015 20:06 schreef Triptamine2 het volgende:

[..]

Ik ben het niet met je oneens. Maar als je weet dat gebouwen kunnen instorten kun je ze stutten. Wat niet wil zeggen dat ik er geen enkel gevaar in zie maar ik speel hier even de advocaat van de duivel en je kan jezelf voorbereiden op onheil.

En ik denk, als de situatie daar echt zo kansloos is, dat we de bewoners moeten compenseren met eenmalige volledige renovatie + aardbevingproof of een verhuizing. Dan kan de NAM doorboren en dan wonen de Groningers ineens ergens waar ze meer kansen hebben en waar ze een nieuw begin kunnen maken.

We kunnen namelijk ook helemaal stoppen met die gaswinning. Maar hoe gaan we die miljarden op jaarbasis dan compenseren? En als we die kraan dichtzetten: Moeten we dan ook reparaties betalen? Blijven die bevingen dan alsnog aanhouden en zo ja: Wat doen we dan?

[..]

Complete dorpen uitkopen? Dat is dus niet het geval bij een schadevergoeding. Bij een schadevergoeding repareren ze de schade die (waarschijnlijk aantoonbaar) afkomstig is uit de gaswinning. Scheuren, funderingen, dat soort dingen worden dan gemaakt maar voor de rest doen ze dan niet zo heel veel.

De beschadigde huizen dienen ook gerepareerd te worden. Maar de daling van huizenprijzen compenseren is iets waar je niet aan moet beginnen. Dan staat binnen de kortste keren 3 kwart van Nederland voor je neus te bedelen om compensatie van een gedaalde huizenprijs dankzij een of ander bedrijfs of overheidsproject.

Nee, het is inderdaad niet ingewikkeld(mits mensen compromissen willen sluiten): Een scheur in je gevel dankzij een aardbeving? Compensatie. Je huis minder waard door allerlei zaken inclusief de NAM(die in feite gewoon "locatie" en "omgeving" heten): geen compensatie.

Kijk, als jij jouw boom op mijn schuur laat vallen betaal jij inderdaad mijn schuur. Maar ik ga toch niet de hele wijk uitkopen en alle verhuizingen betalen omdat er af en toe ergens een boom op een schuur kan vallen?
Als er af en toe een boom kan vallen in een wijk, dan is dat een gevaarlijk gebied en zou de wijk geëvacueerd moeten worden. Degene die verantwoordelijk is voor het omvallen van die bomen moet betalen.
pi_149708401
quote:
1s.gif Op zondag 15 februari 2015 21:00 schreef polderturk het volgende:

[..]

Als er af en toe een boom kan vallen in een wijk, dan is dat een gevaarlijk gebied en zou de wijk geëvacueerd moeten worden. Degene die verantwoordelijk is voor het omvallen van die bomen moet betalen.
Het verschil is dus(denk ik) dat jij theoretisch gezien een wijk zou evacueren om een (imo) niet zo'n gevaarlijke dreiging. Dat klinkt voor bij mij dus weer als een enorme verspilling van tijd, geld en materiaal. Ik zou de bomen allen goed vastzetten met ondersteuning en het geheel goed in de gaten laten houden door experts en buurtbewoners.
Remember to let her into your heart
Then you can start to make it better
Was ooit triptamine, account is verneukt :(
pi_149711616
quote:
0s.gif Op zondag 15 februari 2015 21:24 schreef Triptamine2 het volgende:

[..]

Het verschil is dus(denk ik) dat jij theoretisch gezien een wijk zou evacueren om een (imo) niet zo'n gevaarlijke dreiging. Dat klinkt voor bij mij dus weer als een enorme verspilling van tijd, geld en materiaal. Ik zou de bomen allen goed vastzetten met ondersteuning en het geheel goed in de gaten laten houden door experts en buurtbewoners.
De aardbevingen hebben ook een groot effect op het psyche van die mensen. Ook zijn de waardes van die huizen flink gedaald. Geen hond wil daar wonen. Iedereen wil er eigenlijk weg, maar ze kunnen niet omdat ze hun huizen niet kunnen verkopen. Zou jij er willen leven? Koop ze uit. Dan hoef je de productie ook niet meer te verlagen.
pi_149711825
quote:
0s.gif Op zondag 15 februari 2015 17:21 schreef Triptamine2 het volgende:

[..]

Ja, maar dat Delta plan beschermt ons dus allemaal tegen een nieuwe watersnoodramp. Dat is nuttig voor heel Nederland(dat snap je zelf hopelijk ook wel).

Nou nee ik woon in Limburg en dat zal de laatste provincie zijn die door water of onder water komt te staan!
pi_149712029
quote:
0s.gif Op zondag 15 februari 2015 17:21 schreef Triptamine2 het volgende:

[..]

En zo is het ook, eigenlijk, met het aardgas: De overgrote meerderheid heeft er jarenlang profijt van gehad. Dan zou je de aardbevingen en de schade aan de huizen nevenschade kunnen noemen.
Neven schade zou je ook de stoflongen kunnen noemen toch van de mijnwerkers, toch?
Hoeveel er nog van leven is voor mij een vraag.
pi_149712280
quote:
0s.gif Op zondag 15 februari 2015 22:26 schreef john2406 het volgende:
Nou nee ik woon in Limburg en dat zal de laatste provincie zijn die door water of onder water komt te staan!
Oh, jij denkt dat de rivierdijken in Limburg gratis zijn ?
De overstromingen in de jaren 90 weet je toch ook nog wel ?
pi_149712346
quote:
1s.gif Op zondag 15 februari 2015 22:35 schreef bluemoon23 het volgende:

[..]

Oh, jij denkt dat de rivierdijken in Limburg gratis zijn ?
De overstromingen in de jaren 90 weet je toch ook nog wel ?
Ook daar zit ik ver genoeg vanaf, mag er wel aan meebetalen voor die wat eraan wonen.!

Nou maakt me dat meebetalen nog niet zoveel uit vele handen maken lichte arbeid, zal ook met betalen zo gelden lijkt me.
Maar dan nog dan stel die Groningers ook schadeloos, vooraleerst met de gasopbrengsten of vooraleerst bedoel ik dus hoofdzakelijk mee.
Zou er geld tekort schieten ja dan veranderd het verhaal natuurlijk, maar hoe beheerd de overheid zijn inkomsten vraag ik me altijd af?

[ Bericht 24% gewijzigd door #ANONIEM op 15-02-2015 22:46:41 ]
pi_149720864
quote:
1s.gif Op zondag 15 februari 2015 22:23 schreef polderturk het volgende:

[..]

De aardbevingen hebben ook een groot effect op het psyche van die mensen. Ook zijn de waardes van die huizen flink gedaald. Geen hond wil daar wonen. Iedereen wil er eigenlijk weg, maar ze kunnen niet omdat ze hun huizen niet kunnen verkopen. Zou jij er willen leven? Koop ze uit. Dan hoef je de productie ook niet meer te verlagen.
De meeste mensen willen helemaal niet weg, die willen gewoon dat de aardbevingen ophouden en dat de schade wordt hersteld en ze worden gecompenseerd. Een uitkoopregeling moet er komen vanwege de natuurlijke doorstroming, als je om totaal andere redenen wil verhuizen, bijvoorbeeld binnen het aardbevingsgebied, kan dat niet want je krijgt je huis niet verkocht. Kopen is ook een enorm risico, mensen en bedrijven gaan zich daar onder deze omstandigheden niet vestigen. Als mensen dan de schade ellende toch ontvluchten en een claim indienen krijg je spookdorpen, en dan wil er inderdaad niemand weer wonen. Dus Kamp heeft helemaal gelijk dat hij voorzichtig is met een royale uitkoopregeling zonder in maatregelen voor de instroom te voorzien.

Het idee dat een kadootje als de vondst van een gasveld niet leidt tot extra welvaart voor iedereen maar tot de ellende van gedwongen volksverhuizingen is nogal absurd, laat staan dat er bij enigzins fatsoenlijke uitkoopbedragen nog aardgasbaten overblijven.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_149722278
quote:
0s.gif Op maandag 16 februari 2015 11:00 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

De meeste mensen willen helemaal niet weg, die willen gewoon dat de aardbevingen ophouden en dat de schade wordt hersteld en ze worden gecompenseerd. Een uitkoopregeling moet er komen vanwege de natuurlijke doorstroming, als je om totaal andere redenen wil verhuizen, bijvoorbeeld binnen het aardbevingsgebied, kan dat niet want je krijgt je huis niet verkocht. Kopen is ook een enorm risico, mensen en bedrijven gaan zich daar onder deze omstandigheden niet vestigen. Als mensen dan de schade ellende toch ontvluchten en een claim indienen krijg je spookdorpen, en dan wil er inderdaad niemand weer wonen. Dus Kamp heeft helemaal gelijk dat hij voorzichtig is met een royale uitkoopregeling zonder in maatregelen voor de instroom te voorzien.

Het idee dat een kadootje als de vondst van een gasveld niet leidt tot extra welvaart voor iedereen maar tot de ellende van gedwongen volksverhuizingen is nogal absurd, laat staan dat er bij enigzins fatsoenlijke uitkoopbedragen nog aardgasbaten overblijven.
Ze mogen willen dat de aardbevingen stoppen. De realiteit is dat de aardbevingen nog tientallen jaren door zullen gaan. Ook al stoppen ze nu met het oppompen van gas. Daarom ben ik voor een opkoopregeling door de overheid. Desnoods bouwen we nieuwe dorpen of wijken voor de inwoners, zodat ze bij elkaar blijven. Het geld wordt uiteraard betaald door het geld wat ze van de overheid gekregen hebben. Dit is ook nog eens goed voor de lokale economie. Als de aardbevingen over 40 of 50 jaar opgehouden zijn, dan verkoopt de overheid de gronden weer en de mensen die zijn verhuisd of hun nazaten krijgen als eerste het recht hun verkochte gebieden terug te kopen. Het hoeft de overheid uiteindelijk niet veel te kosten. Over 40 of 50 jaar krijgt de overheid een groot deel van zijn geld terug.
pi_149747882
quote:
0s.gif Op zondag 15 februari 2015 18:21 schreef Triptamine2 het volgende:

[..]

"Als' is slechts speculeren en daar kunnen we helemaal niets mee. Het zou kunnen, dat er op een bepaald moment een dode valt. Maar ik zie dat niet snel gebeuren.

Toch worden er miljarden uitgegeven om (Zuid-)Holland veilig te beschermen tegen het water.
"Als" met een kans van 1 op 25.000 jaar of zo.
Waarom Zuid-Holland wel en Groningen niet?
Onderschat nooit de kracht van domme mensen in grote groepen!
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
pi_150294042
Waarom laat minister Kamp deze optie niet onderzoeken? Dan kan je de kosten berekenen en vergelijken met andere opties.
pi_150294254
quote:
0s.gif Op woensdag 4 maart 2015 19:55 schreef polderturk het volgende:
Waarom laat minister Kamp deze optie niet onderzoeken? Dan kan je de kosten berekenen en vergelijken met andere opties.
Omdat het geen serieuze optie is.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')