Verslag Autoweek College met Max en Jos Verstappen
Afgelopen vrijdag was ik uitgenodigd bij het Autoweek College met Max en Jos Verstappen. Eigenlijk was het alleen met Max want Jos was verhinderd vanwege een andere afspraak in de buurt. Hij was wel aanwezig voor een kartheat met zijn zoon.
De ontvangst in de Kartfabrique in Utrecht begon met, hoe kan het ook anders, een Red Bull, die al bij de deur uitgedeeld werd door een aantal dames. Na enige tijd wachten mochten we de zaal in waar het vraaggesprek met Max gehouden werd. Dit duurde zo'n 5 kwartier, waarin Autoweek redacteur Sandor van Es, Max de hemd van het lijf vroeg. Tijdens het vraaggesprek kwam hij heel professioneel en volwassen over.
Tussendoor werden er enkele video's getoond, waaronder Max in zijn jonge jaren op de kart, VKV City Racing, een overzicht van zijn F3 races en de F1 test op Adria. Ook waren er enkele vragenrondes vanuit het publiek.
Om te beginnen werd hem gevraagd naar de test afgelopen woensdag met de Formule Renault 3.5, waarop Max zei dat dit puur was om zoveel mogelijk rondjes te rijden, om ervaring op te doen. Hij had die dag bijna 400 km gereden. Verder zei hij dat hij (nu afgelopen) zondag op weg ging naar Japan. En hij kijkt niet op tegen de andere coureurs zoals Vettel en Alonso met wie hij dan samen rijdt. "Op het circuit denk ik daar niet aan. Dan is iedereen gelijk. En leeftijd is niet het probleem zolang je je maar goed voorbereid."
Over de vergelijking met Senna door Helmut Marko zei hij:
"Een hele eer maar ik kom pas net kijken. Senna is Senna en ik ben ik. Iedereen is zichzelf en is vergelijken met een ander moeilijk."Op de vraag wie gaat er als eerste van het gas af gaat, Max of Jos? zei Max:
“Ik denk allebei niet. Ik ken mijn vader en mezelf en dat gaat niet goed komen in die eerste bocht. Ik wil natuurlijk niet van mijn vader verliezen, dus waarschijnlijk zou geen van beiden van het gas af gaan!”Jos heeft Max nooit gepushed om te gaan karten. Het was eerder omgekeerd. Toen Max iemand op een kart zag die een jaar jonger was dan hij, zeurde hij bij zijn vader om een kart. Die wilde dat nog niet, maar pas vanaf 6 jaar. Na een half jaar zeuren kreeg hij het eindelijk voor elkaar dat hij mocht gaan karten. Vervolgens won hij zo ongeveer alles tot aan 2008 toen hij pas een race verloor. Hij vindt niet dat hij wat gemist heeft in zijn jeugd, maar heeft doelbewust dingen opzij gezet voor het racen. En dat werpt nu zijn vruchten af.
Over de contacten met Red Bull, Mercedes en McLaren zei hij.
"Het gevoel met Red Bull was meteen goed. Die contacten dateren ook al vanaf 2010. Het feit dat hij meteen in 2015 in de F1 kon gaan racen was niet doorslaggevend maar speelde natuurlijk wel mee. Als je de kans krijgt moet je die meteen pakken.". Hij was zelf ook meestal bij de gesprekken aanwezig.
Zijn favoriete coureur is Alonso, omdat die het verschil maakt en een team rond zich opbouwt. Zijn favoriete circuit is Spa. Op de vraag of hij meteen vol gas door Eau Rouge zou gaan antwoordde Max: "De eerste ronde zou hij nog rustig aan doen, maar in de tweede ronde gelijk vol gas."
De keuze voor de Formule 3 en bijvoorbeeld niet de FR 2.0 was omdat hij vond dat hij in de F3 meer het verschil kon maken dan in de FR 2.0.
Over zijn overwinning in de regen op de Norisring zei hij nog dat hij tijdens de race naar de wc moest en dus maar zo snel mogelijk naar de finish reed, zodat hij naar de wc kon. Achteraf gezien had hij beter vierde kunnen worden, want nu moest hij eerst nog naar het podium en moest hij zijn plas nog langer ophouden.
Zijn sterkste punt noemde hij
"Altijd rustig blijven". Ook wat betreft media aandacht maakt hij zich niet druk. Hij ziet het wel, maar denkt er niet teveel aan.
Van Red Bull heeft hij oefeningen gekregen om zijn bovenlichaam en nek te versterken. Die moet hij twee uur per dag doen. Maar van de inspanningen van de Formule 1 test op Adria had hij niet veel last. Dat vond hij erg meevallen.
Circuits en helmen die hem voorgeschoteld worden herkent hij feilloos en ook de knopjes op een F1 stuurwiel kan hij allemaal benoemen waarvoor ze dienen.
Zijn seizoen volgend jaar is geslaagd als hij voor Kvyat kan blijven en tien a twintig punten kan pakken.
Op de vraag wat hij anders zou doen dan zijn vader zei hij
"geen fouten maken en zoveel mogelijk races uit te rijden."Aan het eind van de vragensessie kreeg Max nog een schilderij "Superheld" aangeboden van ontwerper, kunstenaar en F1 fan Andries van Overbeeke. Over het schilderij zei hij:
“Je bent niet de nieuwe Senna. Je bent geen superheld. Je bent ook niet dit logo. Er is maar één iemand die achter het stuur van jouw leven zit en die bepaalt wie jij bent. Dat is je echte superheld.”Na de vragensessie ging Max nog een paar heats karten. Eerst tegen de maker van het schilderij en later nog tegen zijn vader die eindelijk gearriveerd was.
Tenslotte was er nog een foto- en handtekeningensessie
Er werden nog veel meer vragen gesteld, maar ik heb het bij de leukste en interessantste vragen gehouden.
The only thing that stays the same is change (Change - Melissa Etheridge)
[b]"Formula 1 is a magic thing and a few missing decibels will not change that."[/b] - Joe Saward