abonnement Unibet Coolblue
pi_138680870
quote:
7s.gif Op woensdag 9 april 2014 05:21 schreef Boze_Appel het volgende:

[..]

Weet je wat ze bij elkander hebben gemieterd? Volgens mij gelden de 'regels' voor vatted niet als die voor blends gelden, dus dat de leeftijd de jongste moet zijn.
Geen idee wat er in zit eigenlijk, dit spul is uit midden jaren 90, The Bennachie heeft, of eigenlijk had (Bennachie heb ik na eind jaren 90 niet meer gezien) een 10yo vatted malt en een 10, 17 en 21 jaar oude pure malt. Ik heb van alle smaken inmiddels een of meerdere miniaturen verzameld en nog iets minder dan een halve fles 17yo staan (was een hele maar gedeeld met Marcel, stom, stom, stom:P)

De Scotch Whisky Regulations waren toen nog anders. Met de regelwijziging van 2009 is de term Vatted Malt het raam uit gegaan (met de term pure malt). Volgens mij is het zo dat een vatted malt niet anders is dan een blended malt, maar omdat blended malt niet zo lekker klinkt schreven ze het zo op :) Net als Pure Malt trouwens, klinkt duurder dan blended malt.
"A push and a rush and the land we stand on is ours" - Turrican
Whiskyplankje
  woensdag 9 april 2014 @ 11:26:13 #252
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_138684193
quote:
2s.gif Op woensdag 9 april 2014 09:17 schreef Karstman het volgende:

[..]

De Scotch Whisky Regulations waren toen nog anders. Met de regelwijziging van 2009 is de term Vatted Malt het raam uit gegaan (met de term pure malt). Volgens mij is het zo dat een vatted malt niet anders is dan een blended malt, maar omdat blended malt niet zo lekker klinkt schreven ze het zo op :) Net als Pure Malt trouwens, klinkt duurder dan blended malt.
Vatted Malt, Pure Malt en nu Blended Malt is allemaal hetzelfde inderdaad.
Blended Malt vind ik een lastige term, omdat het weer te veel lijkt op Blended Whisky, wat toch weer iets anders is.

Gisteren kreeg ik als medewerker van Whiskybase een uitsluitend in Spanje verkrijgbare botteling toegezonden/te behandelen, die door een Spanjaard ingezonden was als Blended Malt, terwijl deze ook graanwhisky bleek te bevatten en dus een Blended Whisky is. Leg het iemand maar eens uit die nog niet zo in dit wereldje zit en de Engelse taal niet beheerst...
pi_138687534
Senor! Esto no es un whisky verdadera aqui! tot zover mijn spaans...

Dat is ook een van de problemen van de industrie. Bij Blended Malt kijkt een groot deel van de consumenten niet verder dan het woord blended en denkt dat is een blend, dat moet ik niet. Terwijl daar toch hele mooie dingen tussen zitten, soms mooier dan single malts van naam. Daar zou toch nog iets op gevonden moeten worden, ik vond Pure Malt altijd wel een mooie term, geen single malt maar wel duidelijk dat het alleen malt whisky is.
"A push and a rush and the land we stand on is ours" - Turrican
Whiskyplankje
  woensdag 9 april 2014 @ 16:53:46 #254
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_138694483
In Spanje maken ze een single malt whisky, Whisky Puro Malta Embrujo de Granada.
Daar gebruiken ze de term 'Puro Malta' juist weer om de puurheid van het product te benadrukken en omdat Spanjaarden meer met die term bekend zijn dan met 'Single Malt'... 8)7

pi_138700519
quote:
0s.gif Op woensdag 9 april 2014 16:53 schreef MadMaster het volgende:
In Spanje maken ze een single malt whisky, Whisky Puro Malta Embrujo de Granada.
Daar gebruiken ze de term 'Puro Malta' juist weer om de puurheid van het product te benadrukken en omdat Spanjaarden meer met die term bekend zijn dan met 'Single Malt'... 8)7

[ afbeelding ]
Maar, nog belangrijker, is het überhaupt te drinken?
  woensdag 9 april 2014 @ 23:08:43 #256
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_138711647
quote:
7s.gif Op woensdag 9 april 2014 19:50 schreef Orbeatle het volgende:

[..]

Maar, nog belangrijker, is het überhaupt te drinken?
Ja, hoewel het jong en geen absolute top whisky is, is het voor 21 euro een prima whisky. Alles wordt gerijpt op PX sherry vaten en dat is zeker een voordeel.
Over mijn bezoek aan de distilleerderij afgelopen zomer heb ik een artikel geschreven in de Whisky Passion, nummer 4 van vorig jaar.
  Redactie Frontpage donderdag 10 april 2014 @ 08:44:57 #257
21273 JeMoeder
MijnMoeder
pi_138717085
Voor mensen die van erg jonge islay houden heeft drankdozijn vandaag de Kilchoman Machir Bay '13 in de aanbieding. ¤30,- per fles. Erg goedkoop, maar ik pas er zelf voor.
Ta mère
El Coño
ウイスキー
pi_138724092
quote:
1s.gif Op woensdag 9 april 2014 23:08 schreef MadMaster het volgende:

[..]

Ja, hoewel het jong en geen absolute top whisky is, is het voor 21 euro een prima whisky. Alles wordt gerijpt op PX sherry vaten en dat is zeker een voordeel.
Over mijn bezoek aan de distilleerderij afgelopen zomer heb ik een artikel geschreven in de Whisky Passion, nummer 4 van vorig jaar.
Cool. Coolcoolcool.

Hoogstwaarschijnlijk ga ik volgend jaar (ja dat weet ik nu al) op vakantie naar Granada. Dan zal ik daar eens een glaasje drinken, in zijn natuurlijke habitat :).
  donderdag 10 april 2014 @ 13:28:42 #259
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_138724635
quote:
7s.gif Op donderdag 10 april 2014 13:13 schreef Orbeatle het volgende:

[..]

Cool. Coolcoolcool.

Hoogstwaarschijnlijk ga ik volgend jaar (ja dat weet ik nu al) op vakantie naar Granada. Dan zal ik daar eens een glaasje drinken, in zijn natuurlijke habitat :).
Ik ga er over 2 manden weer heen en dan ook weer naar de distilleerderij in Padul.
Als dank voor het artikel (ze hebben er een Nederlandse importeur door weten te krijgen...) mag ik een fles op cask strenght op komen halen uit het vat dat er nu het langst ligt (15y) en waar ik vorig jaar uit heb mogen proeven. Dat is wel topspul! ^O^
pi_138928645
Hopsa half juni een tripje naar Schotland geregeld. Glasgow-Oban-Ilse of Mull. Ledaig/Tobermory here i come :D
"A push and a rush and the land we stand on is ours" - Turrican
Whiskyplankje
pi_138940222
Eerste keer, Karstman?
pi_138948456
quote:
0s.gif Op woensdag 16 april 2014 13:25 schreef totalatool het volgende:
Eerste keer, Karstman?
Nee hoor niet de eerste keer Schotland. Ook al meerdere distillerderijen bezocht. Maar ik wilde ooit wel eens kijken waar ze mijn favoriete Ledaig brouwen en ik zocht nog een weekje weg dus ben ik eens gaan kijken. Blijkt Mull nog een heel mooi eiland te zijn met veel natuur en historie enzo dus toen heb ik er maar een reisje van gemaakt. Ook nog even bij Oban naar binnen, niet een grote favoriet maar ja als je er toch langs komt ben je stom als je niet naar binnen gaat :)
"A push and a rush and the land we stand on is ours" - Turrican
Whiskyplankje
  woensdag 16 april 2014 @ 19:50:35 #263
147661 Aikara
Shut the fuck up Donny
pi_138953147
quote:
2s.gif Op dinsdag 15 april 2014 23:14 schreef Karstman het volgende:
Hopsa half juni een tripje naar Schotland geregeld. Glasgow-Oban-Ilse of Mull. Ledaig/Tobermory here i come :D
Als je toch in die hoek van Schotland bent, kan ik Ardnamurchan aanraden. De route via de A861 (wel doorrijden tot de vuurtoren) en bovenlangs over de A830 weer terug is ge-wel-dig! M'n favoriete stukje Schotland tot nu toe (en van Schotland heb ik al behoorlijk wat gezien).
  woensdag 16 april 2014 @ 19:54:02 #264
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_138953308
TheWhiskyWire twitterde op woensdag 16-04-2014 om 19:50:15 WIN a bottle of Balcones Rumble. RT & Follow us & @BalconesWhisky during our Tweet Tasting from 7pm. #BalconesWhisky reageer retweet
Mochten jullie interesse hebben, de komende 2 uur ben ik op Twitter te vinden via #BalconesWhisky

:W
  zondag 20 april 2014 @ 16:59:14 #265
168804 Buitendam
Commissaris.
pi_139076422
quote:
Aberlour 18 Year is een whisky met een volle smaak die zowel complex als elegant is met intense aroma’s van onder andere sherry en bruine suiker. Een combinatie die tongstrelend lekker is en dan ook bekroond is met een gouden medaille in zijn klasse op de International Wine & Spirit Competition! De kleur van deze pracht whisky is kastanjebruin en op de neus bevat hij intense aroma's van sherry, butterschotch, melkchocolade met zoeten tonen van bruine suiker en rijpe perziken en sinaasappelen. In de mond is hij erg complex en harmonieus gebalanceerd, ingrediënten als abrikozen en vanille zijn te bespeuren met tonen van zoethout en een vleugje honing. Aberlour 18 Year heeft een zeer lange afdronk die eer doet aan het smaken palet, warme smaken die beginnen bij crême bruleé en subtiel overlopen in eikenhout.


Na de Auchentoshan Three Wood ga ik verder met deze. Iemand die hem wel eens heeft gehad?
Dit, dus.
  Redactie Frontpage maandag 21 april 2014 @ 14:01:24 #266
21273 JeMoeder
MijnMoeder
pi_139108504
Vrijdag een heerlijke Blair Athol 25yo van the Ultimate opgehaald die ik heb geproefd op Whisky in Leiden. Beste dram die ik in maanden heb gehad. Op sherry gerijpt.

Nu staat nog de Mortlach 14yo van Kintra op mijn verlanglijstje. De perfecte Mortlach als je het mij vraagt.
Ta mère
El Coño
ウイスキー
pi_139123837
quote:
0s.gif Op maandag 21 april 2014 14:01 schreef JeMoeder het volgende:
Vrijdag een heerlijke Blair Athol 25yo van the Ultimate opgehaald die ik heb geproefd op Whisky in Leiden. Beste dram die ik in maanden heb gehad. Op sherry gerijpt.

Nu staat nog de Mortlach 14yo van Kintra op mijn verlanglijstje. De perfecte Mortlach als je het mij vraagt.
Nice. Ik heb een paar mooie Bunna's en twee prachtige Glen Keith's geproefd. Er was er 1 uit 1968 bij, die zet ik maar niet op het verlanglijstje, beetje prijzig :D
"A push and a rush and the land we stand on is ours" - Turrican
Whiskyplankje
  Redactie Frontpage maandag 21 april 2014 @ 22:51:38 #268
21273 JeMoeder
MijnMoeder
pi_139131028
quote:
2s.gif Op maandag 21 april 2014 20:58 schreef Karstman het volgende:

[..]

Nice. Ik heb een paar mooie Bunna's en twee prachtige Glen Keith's geproefd. Er was er 1 uit 1968 bij, die zet ik maar niet op het verlanglijstje, beetje prijzig :D
Same here, de twee Bunna's bij Sanzibar (40yo op bourbon, 34yo op sherry) en een heerlijke Glenturret van 37yo. Geen Glen Keiths gehad helaas :(
Ta mère
El Coño
ウイスキー
pi_139138888
Voor mij was de topper van Whisky in Leiden een single cask Ardbeg gedistilleerd op mijn geboortedag... dus op de dag nauwkeurig even oud als ik.
pi_139139848
Ik kom regelmatig in een bieren speciaalzaak en daar zag ik dat Gouden Carolus een mooi pakket van vier bieren en een (kleine) fles Gouden Carolus single malt heeft:



en

http://www.stokerijdemolenberg.be/benl

Zou het wat zijn? Gouden Carolus bier is erg lekker, maar dat zegt nog niets over de whisky. De prijs (45 euro) hield mij nog even tegen om het te kopen; maar misschien dat ik het alsnog ga proberen.
pi_139141338
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 april 2014 10:17 schreef totalatool het volgende:
Voor mij was de topper van Whisky in Leiden een single cask Ardbeg gedistilleerd op mijn geboortedag... dus op de dag nauwkeurig even oud als ik.
Oh dat is wel vet. Het dichtst bij dat ik ben gekomen is ongeveer een maand van de dag af.
"A push and a rush and the land we stand on is ours" - Turrican
Whiskyplankje
  dinsdag 22 april 2014 @ 12:25:57 #272
137360 mrPanerai
Bekende Belg!
pi_139142293
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 april 2014 10:56 schreef zatoichi het volgende:
Ik kom regelmatig in een bieren speciaalzaak en daar zag ik dat Gouden Carolus een mooi pakket van vier bieren en een (kleine) fles Gouden Carolus single malt heeft:

[ afbeelding ]

en

http://www.stokerijdemolenberg.be/benl

Zou het wat zijn? Gouden Carolus bier is erg lekker, maar dat zegt nog niets over de whisky. De prijs (45 euro) hield mij nog even tegen om het te kopen; maar misschien dat ik het alsnog ga proberen.
Whisky is niet slecht maar je proeft dat ie te jong van het van is gehaald.
  dinsdag 22 april 2014 @ 12:31:19 #273
137360 mrPanerai
Bekende Belg!
pi_139142441
Vond vorige week "BigPeat's Islay" map in HD in m'n mailbox.

http://we.tl/K1WwIWN4Rm

downloaden via wetransfer als PDF, leuk dingetje als je een eigen bar hebt ofzo.
pi_139144786
quote:
2s.gif Op dinsdag 22 april 2014 11:53 schreef Karstman het volgende:

[..]

Oh dat is wel vet. Het dichtst bij dat ik ben gekomen is ongeveer een maand van de dag af.
Nadeel: ik wil een fles hebben, maar Ardbeg single cask OB's uit de jaren '70 zijn bepaald niet goedkoop...
pi_139146850
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 april 2014 13:45 schreef totalatool het volgende:

[..]

Nadeel: ik wil een fles hebben, maar Ardbeg single cask OB's uit de jaren '70 zijn bepaald niet goedkoop...
Ja daar mag je wel even voor sparen ben ik bang. Ik heb een Caol Ila uit 1975 en die was niet goedkooop. Arbegs zijn echter flink duurder en voor een Macallan uit die periode moet je eerst je auto verkopen...
"A push and a rush and the land we stand on is ours" - Turrican
Whiskyplankje
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')