Je kent toch die verhalen van de hele hordes wis- en natuurkundedocenten die werkloos thuis zitten? Die willen graag aan het werk, maar die vervelende scholen nemen alleen maar onbevoegd personeel aan.quote:Op maandag 17 maart 2014 19:14 schreef runaway het volgende:
[..]
Dan moeten die leraren er wel zijn
Kip-ei verhaal......
Haha nee, vertel! Ik zie in het westen nl. enorm veel vacatures en weinig aanbod van deze vakdocenten, dus je antwoord verrast me.quote:Op maandag 17 maart 2014 19:16 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Je kent toch die verhalen van de hele hordes wis- en natuurkundedocenten die werkloos thuis zitten? Die willen graag aan het werk, maar die vervelende scholen nemen alleen maar onbevoegd personeel aan.
Niet per se werkeloos thuis, wel in LB op een school werkend, daar geen hogere schaal krijgend ondanks uitstekende staat van dienst en het daarom op andere scholen proberend. Dat komt wel degelijk voor.quote:Op maandag 17 maart 2014 19:16 schreef Janneke141 het volgende:
Je kent toch die verhalen van de hele hordes wis- en natuurkundedocenten die werkloos thuis zitten? Die willen graag aan het werk, maar die vervelende scholen nemen alleen maar onbevoegd personeel aan.
Oh sorry, [sarcasm]-tags vergeten.quote:Op maandag 17 maart 2014 19:20 schreef runaway het volgende:
[..]
Haha nee, vertel! Ik zie in het westen nl. enorm veel vacatures en weinig aanbod van deze vakdocenten, dus je antwoord verrast me.
Onbevoegd krijg je trouwens geen vast contract en moet je - volgens CAO - na 2 jaar weg.......
Er zijn een hoop mensen klaar met de pabo die zo de M&M lessen verzorgen op het vmbo. Terwijl er zo veel geschiedenisdocenten thuis zitten, dat is onverkoopbaar.quote:Op maandag 17 maart 2014 19:14 schreef runaway het volgende:
[..]
Dan moeten die leraren er wel zijn
Kip-ei verhaal......
Hihi oepsquote:Op maandag 17 maart 2014 19:22 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Oh sorry, [sarcasm]-tags vergeten.
Die zijn er wel hoor. Ze werken alleen buiten het onderwijs.quote:Op maandag 17 maart 2014 19:14 schreef runaway het volgende:
Dan moeten die leraren er wel zijn
Kip-ei verhaal......
Ik ben ook niet tegen het hebben van een officieel papiertje om les te geven, maar als er geen bevoegde docenten zijn dan liever onbevoegd ipv niemand.quote:Op maandag 17 maart 2014 18:59 schreef Buitendam het volgende:
[..]
Je trekt het op jou persoonlijk en dat vind ik een slecht argument. Dat het bij jou toevallig goed gaat doet niets af aan het feit dat de basis van ieder beroep moet zijn dat je daarvoor hebt gestudeerd. Een schilder doet niet aan loodgieten en een loodgieter verkoopt geen medicatie. Werken met pubers is een vak op zich. Om organisatorisch, didactisch en pedagogisch dingen goed te doen moet je daarvoor geleerd hebben.
Klopt. Het is echter wel bewijs dat je start~ en doorgroeibekwaam wordt geacht door de relevante instanties. Er is reden om aan te nemen dat de kwaliteit van die docent minimaal voldoende is. Deze reden is niet aanwezig bij onbevoegden.quote:
Het meervoud van anekdote is nog steeds niet data.quote:Heel eerlijk gezegd denk ik dat ik beter contact kan krijgen met mijn lln en ze vanalles bij kan brengen dan (enkele) van mijn wel bevoegde collega's......
Beoordelingen door school en lln zijn tot op heden prima
Ik betwijfel of die vakken verantwoordelijk zijn voor de meerderheid van de onbevoegde docenten. Ik weet niet of het ministerie ooit een steekproef heeft genomen m.b.t. bevoegdheid, maar gezien het genoemde getal van ergens boven de 20 % acht ik het bijzonder onwaarschijnlijk dat er verwaarloosbare verdrukking van bevoegde docenten is, zelfs al neem ik woonplaats e.d. in acht. De tekortvakken hebben er inderdaad wat meer baat bij, omdat er anders helemaal niemand voor de klas staat, om ietwat te overdrijven.quote:Op maandag 17 maart 2014 19:16 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Je kent toch die verhalen van de hele hordes wis- en natuurkundedocenten die werkloos thuis zitten? Die willen graag aan het werk, maar die vervelende scholen nemen alleen maar onbevoegd personeel aan.
Ja en nee. Als de arbeidsvoorwaarden (niet alleen het inkomen maar dat speelt wel een rol, zeker bij bepaalde vakken) goed genoeg zijn dan krijg je vanzelf meer geschikte mensen die voor het vak kiezen. Nu overwegen veel studenten het niet eens om een leraar te worden ondanks dat ze wel geschikt zijn voor het werk en ze het werk op zich ook wel leuk zouden vinden.quote:Op maandag 17 maart 2014 19:14 schreef runaway het volgende:
[..]
Dan moeten die leraren er wel zijn
Kip-ei verhaal......
Spijker en kop.quote:Op maandag 17 maart 2014 19:20 schreef ShadyLane het volgende:
Die redenering is nou net zo gevaarlijk, en funest voor de onderhandelingspositie van leraren.
Kijk er zijn ook mensen zonder rijbewijs die beter rijden dan ondergetekende, die wel in het bezit is van dat papiertje. Maar als we dan maar gaan stellen dat het niet erg is om mensen zonder rijbewijs de weg op te laten, krijg je ook een hele rits volkomen wegpiraten op je snelwegen. Alleen al daarom is het verstandig om bepaalde minimumeisen te stellen en te handhaven. Als je zo goed rijden kan, laat maar zien dan en doe dat examen.
Daarnaast is het slecht voor de onderhandelingspositie van leraren. Een kei van een docent hoeft vaak niet eens te proberen een beetje marktconform betaald te worden. Ik heb op twee scholen meegemaakt dat er bevoegde kandidaten met een uitstekende staat van dienst solliciteerden en niet eens op gesprek werden uitgenodigd, omdat de school geen zin had om LC/LD te betalen. Dan namen ze liever een nog studerende beginner zonder enige onderwijservaring, want die kon ingeschaald worden in de onderste trede van LB.
Dit verklaart waarom er ondanks het enorme tekort aan bevoegde leraren toch vaak niet marktconform wordt betaald. Er is geen marktwerking. Scholen nemen gewoon een onbevoegde, verzwijgen het voor de ouders en er kraait geen haan naar.
Voor die studenten is het leuk, het betaalt beter dan een bijbaantje bij de Appie. Maar als ze straks zelf topleraren zijn met vijftien jaar ervaring wordt het ook voor hen lastig van school te verkassen, dan worden ze zelf weggeconcureerd door goedkope beginners.
En dan kun je denken: pech voor hen. Maar het is natuurlijk vooral pech voor de leerlingen. Een leraar die zijn kansen op de arbeidsmarkt ziet dalen naarmate hij beter wordt in z'n werk kan besluiten wat anders te gaan doen. Maar leerlingen in de leerplichtige leeftijd hebben weinig keus. Die zitten met telkens een nieuwe lichting beginners die soms de wiskunde nauwelijks zelf begrijpen, laat staan helder uit kunnen leggen, en soms de klas niet in de hand hebben. Die hebben er baat bij dat er WEL minimumeisen worden gesteld aan de vakinhoudelijke en didatische bagage van hun leraren.
Dit probleem zou je nu kunnen oplossen door scholen verplicht op de website te laten vermelden welke opleidingen zijn voltooid door de leraren.quote:Op maandag 17 maart 2014 19:20 schreef ShadyLane het volgende:
Die redenering is nou net zo gevaarlijk, en funest voor de onderhandelingspositie van leraren.
Kijk er zijn ook mensen zonder rijbewijs die beter rijden dan ondergetekende, die wel in het bezit is van dat papiertje. Maar als we dan maar gaan stellen dat het niet erg is om mensen zonder rijbewijs de weg op te laten, krijg je ook een hele rits volkomen wegpiraten op je snelwegen. Alleen al daarom is het verstandig om bepaalde minimumeisen te stellen en te handhaven. Als je zo goed rijden kan, laat maar zien dan en doe dat examen.
Daarnaast is het slecht voor de onderhandelingspositie van leraren. Een kei van een docent hoeft vaak niet eens te proberen een beetje marktconform betaald te worden. Ik heb op twee scholen meegemaakt dat er bevoegde kandidaten met een uitstekende staat van dienst solliciteerden en niet eens op gesprek werden uitgenodigd, omdat de school geen zin had om LC/LD te betalen. Dan namen ze liever een nog studerende beginner zonder enige onderwijservaring, want die kon ingeschaald worden in de onderste trede van LB.
Dit verklaart waarom er ondanks het enorme tekort aan bevoegde leraren toch vaak niet marktconform wordt betaald. Er is geen marktwerking. Scholen nemen gewoon een onbevoegde, verzwijgen het voor de ouders en er kraait geen haan naar.
Voor die studenten is het leuk, het betaalt beter dan een bijbaantje bij de Appie. Maar als ze straks zelf topleraren zijn met vijftien jaar ervaring wordt het ook voor hen lastig van school te verkassen, dan worden ze zelf weggeconcureerd door goedkope beginners.
En dan kun je denken: pech voor hen. Maar het is natuurlijk vooral pech voor de leerlingen. Een leraar die zijn kansen op de arbeidsmarkt ziet dalen naarmate hij beter wordt in z'n werk kan besluiten wat anders te gaan doen. Maar leerlingen in de leerplichtige leeftijd hebben weinig keus. Die zitten met telkens een nieuwe lichting beginners die soms de wiskunde nauwelijks zelf begrijpen, laat staan helder uit kunnen leggen, en soms de klas niet in de hand hebben. Die hebben er baat bij dat er WEL minimumeisen worden gesteld aan de vakinhoudelijke en didatische bagage van hun leraren.
Je slaat bewust iets fundamenteels over en dat is het feit dat scholen meer dan ooit bedrijven zijn. Alles draait om cijfers, zowel in de klas als in de administratie van de directie. Het gaat helemaal niet om het feit dat er geen bevoegde docenten zijn, die zijn er volop maar de aanbiedingen zijn zo schandalig slecht dat die mensen hun heil zoeken buiten het onderwijs, want voor hen 25 goedkopere. Die worden niet eens op gesprek uitgenodigd.quote:Op maandag 17 maart 2014 19:32 schreef runaway het volgende:
[..]
Ik ben ook niet tegen het hebben van een officieel papiertje om les te geven, maar als er geen bevoegde docenten zijn dan liever onbevoegd ipv niemand.
Dat is momenteel gewoon de realiteit op sommige scholen, zeker ziektevervanging.
Een paar jaar geleden 1 op 3 lessen voor de hogere 3 leerjaren van het VWO. Ik weet niet of dat het inmiddels is gestegen of gedaald. Het lijkt mij dat een meldplicht voor scholen het beste pressiemiddel is om te bewerkstelligen dat het in ieder geval een hoge prioriteit wordt van schoolbesturen om zoveel mogelijk bevoegde mensen aan te stellen.quote:Op maandag 17 maart 2014 19:32 schreef Omentuva het volgende:
Ik betwijfel of die vakken verantwoordelijk zijn voor de meerderheid van de onbevoegde docenten. Ik weet niet of het ministerie ooit een steekproef heeft genomen m.b.t. bevoegdheid, maar gezien het genoemde getal van ergens boven de 20 % acht ik het bijzonder onwaarschijnlijk dat er verwaarloosbare verdrukking van bevoegde docenten is, zelfs al neem ik woonplaats e.d. in acht. De tekortvakken hebben er inderdaad wat meer baat bij, omdat er anders helemaal niemand voor de klas staat, om ietwat te overdrijven.
1 2 | naam diploma's gegeven vakken en leerjaren Merry VWO, bachelor technische natuurkunde TU/e, master technische natuurkunde TU Delft natuurkunde 1-HAVO - 6-VWO, wiskunde 3-HAVO - 5-VWO |
Klinkt zeker leuk. Pabo-studenten had je toch?quote:Op woensdag 19 maart 2014 08:53 schreef Claudia_x het volgende:
En intussen ben ik er trots op dat ik een aantal leraren van de toekomst gedoceerd heb over Aristoteles, Kant, Mill en Bentham. Ik kijk terug op een geslaagde collegereeks, al was het niet altijd eenvoudig om studenten te overtuigen van het belang van theoretiseren. Ik heb alles in de strijd gegooid, zelfs Matthew McConaughey.
[ afbeelding ]
Oef, pijnlijk herkenbaar dit.quote:Op woensdag 19 maart 2014 09:02 schreef Bleie het volgende:
Ik ben niet zo goed in portfolio's op een sociaal wenselijke manier invullen.
Ik begrijp je bedenkingen. Het onderwijs heeft ook wel een bijzondere status in vergelijking met andere beroepstakken. Ouders vertrouwen hun kinderen aan een school, aan leraren, toe en dat vertrouwen moet bij gratie van iets bestaan.quote:Op woensdag 19 maart 2014 09:10 schreef Friek_ het volgende:
[..]
Klinkt zeker leuk. Pabo-studenten had je toch?
Verder vind ik je bovenstaande verhaal wel interessant, maar roept tegelijkertijd veel vragen op. De belangrijkste daarvan is natuurlijk hoe je ooit nog heldere, transparante criteria heb bij het selecteren van goede docenten. Mijn angst is dat iemand met een diploma het zal afleggen tegen iemand die zich leuk kan verkopen. En daarnaast: wie zal er nog ooit een lerarenopleiding volgen wanneer hij zichzelf beseft dat een dergelijk diploma geen objectieve waarde meer bezit?
Daar ga ik ook mee te maken krijgen. Als mijn werkgever en ik verder met elkaar willen, dan ga ik ook zeker een BKO-traject proberen in te komen. Uiteindelijk moet je je toch aan de spelregels houden, ook ik ontkom daar niet aan.quote:Op woensdag 19 maart 2014 09:02 schreef Bleie het volgende:
Ik ben het erg met je eens, Claudia, maar ook in het hoger onderwijs wordt een bevoegdheid steeds belangrijker. Bij mij bleek nu opeens dat ik toch geen vaste aanstelling krijg zonder BKO. En het wordt nog spsnnend of me dat gaat lukken voor de zomer. Ik ben niet zo goed in portfolio's op een sociaal wenselijke manier invullen.
Rekenen is een vak op veel middelbare scholen. Ik denk dat ik niets meer hoef te zeggen.quote:Op woensdag 19 maart 2014 09:25 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Ik begrijp je bedenkingen. Het onderwijs heeft ook wel een bijzondere status in vergelijking met andere beroepstakken. Ouders vertrouwen hun kinderen aan een school, aan leraren, toe en dat vertrouwen moet bij gratie van iets bestaan.
Toch vind ik dat gehamer op lesbevoegdheid holle retoriek. Maar goed, ik kan ook niet anders naar het onderwijs kijken dan als een systeem dat gecorrumpeerd is door bepaalde prikkels. Zo is aan de universiteit de druk groot om studenten te laten slagen. Dat is ook logisch, want er staat een leuk bedrag tegenover een geslaagde student. Bovendien kan het reputatieschade opleveren als je te veel studenten hebt die afhaken (denk ook aan de ziekenhuizen en hun sterftepercentages!). Aan de PABO heb ik gezien hoeveel herkansingen studenten krijgen voor bijvoorbeeld de rekentoets en hoe intensief ze daarbij begeleid worden. Wat stelt die toets dan nog voor? Schijnzekerheid op onderwijskwaliteit levert het op.
Er is al ruimte qua bevoegdheden en zeker als er een bepaalde relevante werkervaring bij zit zou zij-instromen mogelijk moeten zijn. (In jouw voorbeeld: filosoof-Nederlands is niet de meest duidelijke link, maar als jij ervaring hebt moet daar rekening mee worden gehouden.).quote:De voor veel mensen moeilijk te verkroppen realiteit is dat er geen garantie op onderwijskwaliteit mogelijk is, dat het mensenwerk is en blijft. Ik zie om me heen dat werkgevers die goede mensen weten te vinden en zo bijzondere groepen weten samen te stellen, vaak werkgevers zijn die durven te selecteren op andere gronden dan voor de hand liggende zoals diploma's. Mijn promotor was daar een voorbeeld van. Die gaf mij als filosoof een kans bij sociale wetenschappen.
Noem die andere regels eens?quote:Het is mijn grote droom om zoiets nog eens op schoolniveau te doen. Maar als daar wettelijk geen mogelijkheden toe zijn, dan ga ik het niet eens proberen. In de praktijk zit je met lesbevoegdheidseisen en ontslagrecht en allemaal andere regels die voort zijn gekomen uit goede bedoelingen maar het vergroten van onderwijskwaliteit juist in de weg zitten.
Als er iets de graftyfus mag krijgen... Dit - misschien nog meer dan enig ander iets - moet anders in de lerarenopleidingen. Zolang het sociaal wenselijke antwoorden vereist is blijf je in een situatie zitten waar je als leraar(-in-opleiding al dan niet) tot op een zekere hoogte wordt geselecteerd op hoe iemand zich verkoopt en op hoe iemand plat kan lullen i.p.v. wat diegene oprecht kan. Wat je er nu mee creëert zijn mensen die:quote:Op woensdag 19 maart 2014 09:02 schreef Bleie het volgende:
Ik ben niet zo goed in portfolio's op een sociaal wenselijke manier invullen.
Er is wat ruimte, maar niet veel. Mijn grote frustratie was dat ik een propedeuse nederlands had afgerond en de volledige opleiding taalwetenschap had doorlopen (zonder een scriptie als eindproduct, en dus zonder diploma) en ik grote moeite had om mezelf als een docent nederlands te verkopen. Nou ja, zover ben ik niet gekomen. Ik heb bij geen enkele opleiding eerst in kaart kunnen laten brengen wat mijn vakdeficiënties precies waren en wat ik dus weg zou moeten werken. Alle opleidingen wilden dat ik me eerst inschreef, terwijl het voor mijn besluitvorming juist belangrijk was om te weten hoeveel geld en tijd de opleiding me zou kosten.quote:Op woensdag 19 maart 2014 11:07 schreef Omentuva het volgende:
Er is al ruimte qua bevoegdheden en zeker als er een bepaalde relevante werkervaring bij zit zou zij-instromen mogelijk moeten zijn. (In jouw voorbeeld: filosoof-Nederlands is niet de meest duidelijke link, maar als jij ervaring hebt moet daar rekening mee worden gehouden.).
In het lager onderwijs de cito-toets, in het voortgezet onderwijs het toetsen überhaupt. Ook denk ik aan de afnemende vrijheid van docenten om zelf de inhoud van hun vakken vorm te geven. Er zijn veel maatregelen die bedoeld zijn om ervoor te zorgen dat het onderwijs aan een bepaald minimum voldoet en een andere uitwerking hebben. In het meest ongunstige gevallen frustreren zulke regels het vergroten van de onderwijskwaliteit.quote:Noem die andere regels eens?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |