abonnement Unibet Coolblue
  maandag 17 maart 2014 @ 19:16:02 #226
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_137853716
quote:
0s.gif Op maandag 17 maart 2014 19:14 schreef runaway het volgende:

[..]

Dan moeten die leraren er wel zijn :')
Kip-ei verhaal......
Je kent toch die verhalen van de hele hordes wis- en natuurkundedocenten die werkloos thuis zitten? Die willen graag aan het werk, maar die vervelende scholen nemen alleen maar onbevoegd personeel aan.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_137853948
Die redenering is nou net zo gevaarlijk, en funest voor de onderhandelingspositie van leraren.

Kijk er zijn ook mensen zonder rijbewijs die beter rijden dan ondergetekende, die wel in het bezit is van dat papiertje. Maar als we dan maar gaan stellen dat het niet erg is om mensen zonder rijbewijs de weg op te laten, krijg je ook een hele rits volkomen wegpiraten op je snelwegen. Alleen al daarom is het verstandig om bepaalde minimumeisen te stellen en te handhaven. Als je zo goed rijden kan, laat maar zien dan en doe dat examen.

Daarnaast is het slecht voor de onderhandelingspositie van leraren. Een kei van een docent hoeft vaak niet eens te proberen een beetje marktconform betaald te worden. Ik heb op twee scholen meegemaakt dat er bevoegde kandidaten met een uitstekende staat van dienst solliciteerden en niet eens op gesprek werden uitgenodigd, omdat de school geen zin had om LC/LD te betalen. Dan namen ze liever een nog studerende beginner zonder enige onderwijservaring, want die kon ingeschaald worden in de onderste trede van LB.

Dit verklaart waarom er ondanks het enorme tekort aan bevoegde leraren toch vaak niet marktconform wordt betaald. Er is geen marktwerking. Scholen nemen gewoon een onbevoegde, verzwijgen het voor de ouders en er kraait geen haan naar.

Voor die studenten is het leuk, het betaalt beter dan een bijbaantje bij de Appie. Maar als ze straks zelf topleraren zijn met vijftien jaar ervaring wordt het ook voor hen lastig van school te verkassen, dan worden ze zelf weggeconcureerd door goedkope beginners.

En dan kun je denken: pech voor hen. Maar het is natuurlijk vooral pech voor de leerlingen. Een leraar die zijn kansen op de arbeidsmarkt ziet dalen naarmate hij beter wordt in z'n werk kan besluiten wat anders te gaan doen. Maar leerlingen in de leerplichtige leeftijd hebben weinig keus. Die zitten met telkens een nieuwe lichting beginners die soms de wiskunde nauwelijks zelf begrijpen, laat staan helder uit kunnen leggen, en soms de klas niet in de hand hebben. Die hebben er baat bij dat er WEL minimumeisen worden gesteld aan de vakinhoudelijke en didatische bagage van hun leraren.
pi_137853991
quote:
0s.gif Op maandag 17 maart 2014 19:16 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Je kent toch die verhalen van de hele hordes wis- en natuurkundedocenten die werkloos thuis zitten? Die willen graag aan het werk, maar die vervelende scholen nemen alleen maar onbevoegd personeel aan.
Haha nee, vertel! Ik zie in het westen nl. enorm veel vacatures en weinig aanbod van deze vakdocenten, dus je antwoord verrast me.
Onbevoegd krijg je trouwens geen vast contract en moet je - volgens CAO - na 2 jaar weg.......
pi_137854079
quote:
0s.gif Op maandag 17 maart 2014 19:16 schreef Janneke141 het volgende:
Je kent toch die verhalen van de hele hordes wis- en natuurkundedocenten die werkloos thuis zitten? Die willen graag aan het werk, maar die vervelende scholen nemen alleen maar onbevoegd personeel aan.
Niet per se werkeloos thuis, wel in LB op een school werkend, daar geen hogere schaal krijgend ondanks uitstekende staat van dienst en het daarom op andere scholen proberend. Dat komt wel degelijk voor.
  maandag 17 maart 2014 @ 19:22:28 #230
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_137854092
quote:
0s.gif Op maandag 17 maart 2014 19:20 schreef runaway het volgende:

[..]

Haha nee, vertel! Ik zie in het westen nl. enorm veel vacatures en weinig aanbod van deze vakdocenten, dus je antwoord verrast me.
Onbevoegd krijg je trouwens geen vast contract en moet je - volgens CAO - na 2 jaar weg.......
Oh sorry, [sarcasm]-tags vergeten.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  maandag 17 maart 2014 @ 19:23:36 #231
168804 Buitendam
Commissaris.
pi_137854156
quote:
0s.gif Op maandag 17 maart 2014 19:14 schreef runaway het volgende:

[..]

Dan moeten die leraren er wel zijn :')
Kip-ei verhaal......
Er zijn een hoop mensen klaar met de pabo die zo de M&M lessen verzorgen op het vmbo. Terwijl er zo veel geschiedenisdocenten thuis zitten, dat is onverkoopbaar.
Dit, dus.
pi_137854208
quote:
0s.gif Op maandag 17 maart 2014 19:22 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Oh sorry, [sarcasm]-tags vergeten.
Hihi oeps :@

Ik heb het iig enorm naar mijn zin nu :). Vind het salaris (de eerste 12 treden) en secundaire voorwaarden trouwens prima. Jammer dat je daarna stopt en 30 jaar stilstaat :@ :')
pi_137854216
quote:
0s.gif Op maandag 17 maart 2014 19:14 schreef runaway het volgende:
Dan moeten die leraren er wel zijn :')
Kip-ei verhaal......
Die zijn er wel hoor. Ze werken alleen buiten het onderwijs.
De pre- en post-HOS- en tweede fase-periodes hebben ons prachtig laten zien dat je ruim voldoende docenten hebt zolang je het beroep aantrekkelijk houdt, en grote tekorten krijgt wanneer je dat niet meer doet.
pi_137854547
quote:
14s.gif Op maandag 17 maart 2014 18:59 schreef Buitendam het volgende:

[..]

Je trekt het op jou persoonlijk en dat vind ik een slecht argument. Dat het bij jou toevallig goed gaat doet niets af aan het feit dat de basis van ieder beroep moet zijn dat je daarvoor hebt gestudeerd. Een schilder doet niet aan loodgieten en een loodgieter verkoopt geen medicatie. Werken met pubers is een vak op zich. Om organisatorisch, didactisch en pedagogisch dingen goed te doen moet je daarvoor geleerd hebben.
Ik ben ook niet tegen het hebben van een officieel papiertje om les te geven, maar als er geen bevoegde docenten zijn dan liever onbevoegd ipv niemand.
Dat is momenteel gewoon de realiteit op sommige scholen, zeker ziektevervanging.
pi_137854552
quote:
0s.gif Op maandag 17 maart 2014 18:56 schreef runaway het volgende:

[..]

Dat papiertje zegt ook niet alles.
Klopt. Het is echter wel bewijs dat je start~ en doorgroeibekwaam wordt geacht door de relevante instanties. Er is reden om aan te nemen dat de kwaliteit van die docent minimaal voldoende is. Deze reden is niet aanwezig bij onbevoegden.

quote:
Heel eerlijk gezegd denk ik dat ik beter contact kan krijgen met mijn lln en ze vanalles bij kan brengen dan (enkele) van mijn wel bevoegde collega's......
Beoordelingen door school en lln zijn tot op heden prima :)
Het meervoud van anekdote is nog steeds niet data.

quote:
0s.gif Op maandag 17 maart 2014 19:16 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Je kent toch die verhalen van de hele hordes wis- en natuurkundedocenten die werkloos thuis zitten? Die willen graag aan het werk, maar die vervelende scholen nemen alleen maar onbevoegd personeel aan.
Ik betwijfel of die vakken verantwoordelijk zijn voor de meerderheid van de onbevoegde docenten. Ik weet niet of het ministerie ooit een steekproef heeft genomen m.b.t. bevoegdheid, maar gezien het genoemde getal van ergens boven de 20 % acht ik het bijzonder onwaarschijnlijk dat er verwaarloosbare verdrukking van bevoegde docenten is, zelfs al neem ik woonplaats e.d. in acht. De tekortvakken hebben er inderdaad wat meer baat bij, omdat er anders helemaal niemand voor de klas staat, om ietwat te overdrijven.

M.i. moet een on(der)bevoegde docent de mogelijkheid krijgen (worden opgedrongen misschien wel) om de relevante bevoegdheid te halen binnen een bepaalde termijn, en deze termijn is niet - zoals nu - soort van verlengbaar door na 2 jaar ergens anders te gaan werken. Je hebt X jaar lesgegeven zonder bevoegdheid en je hebt 'm nu nog niet? Geen baan in het OP meer voor jou. Levert dat tekorten op? Tough.

Maar goed, ik wil ook vrede op aard, en dat is waarschijnlijk van 'tzelfde laken een pak - onhaalbaar.
"Friendship is like wetting your pants. Everyone can see it, but only you can feel its warmth."
  maandag 17 maart 2014 @ 19:35:31 #236
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_137854717
quote:
0s.gif Op maandag 17 maart 2014 19:14 schreef runaway het volgende:

[..]

Dan moeten die leraren er wel zijn :')
Kip-ei verhaal......
Ja en nee. Als de arbeidsvoorwaarden (niet alleen het inkomen maar dat speelt wel een rol, zeker bij bepaalde vakken) goed genoeg zijn dan krijg je vanzelf meer geschikte mensen die voor het vak kiezen. Nu overwegen veel studenten het niet eens om een leraar te worden ondanks dat ze wel geschikt zijn voor het werk en ze het werk op zich ook wel leuk zouden vinden.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_137856597
quote:
0s.gif Op maandag 17 maart 2014 19:20 schreef ShadyLane het volgende:
Die redenering is nou net zo gevaarlijk, en funest voor de onderhandelingspositie van leraren.

Kijk er zijn ook mensen zonder rijbewijs die beter rijden dan ondergetekende, die wel in het bezit is van dat papiertje. Maar als we dan maar gaan stellen dat het niet erg is om mensen zonder rijbewijs de weg op te laten, krijg je ook een hele rits volkomen wegpiraten op je snelwegen. Alleen al daarom is het verstandig om bepaalde minimumeisen te stellen en te handhaven. Als je zo goed rijden kan, laat maar zien dan en doe dat examen.

Daarnaast is het slecht voor de onderhandelingspositie van leraren. Een kei van een docent hoeft vaak niet eens te proberen een beetje marktconform betaald te worden. Ik heb op twee scholen meegemaakt dat er bevoegde kandidaten met een uitstekende staat van dienst solliciteerden en niet eens op gesprek werden uitgenodigd, omdat de school geen zin had om LC/LD te betalen. Dan namen ze liever een nog studerende beginner zonder enige onderwijservaring, want die kon ingeschaald worden in de onderste trede van LB.

Dit verklaart waarom er ondanks het enorme tekort aan bevoegde leraren toch vaak niet marktconform wordt betaald. Er is geen marktwerking. Scholen nemen gewoon een onbevoegde, verzwijgen het voor de ouders en er kraait geen haan naar.

Voor die studenten is het leuk, het betaalt beter dan een bijbaantje bij de Appie. Maar als ze straks zelf topleraren zijn met vijftien jaar ervaring wordt het ook voor hen lastig van school te verkassen, dan worden ze zelf weggeconcureerd door goedkope beginners.

En dan kun je denken: pech voor hen. Maar het is natuurlijk vooral pech voor de leerlingen. Een leraar die zijn kansen op de arbeidsmarkt ziet dalen naarmate hij beter wordt in z'n werk kan besluiten wat anders te gaan doen. Maar leerlingen in de leerplichtige leeftijd hebben weinig keus. Die zitten met telkens een nieuwe lichting beginners die soms de wiskunde nauwelijks zelf begrijpen, laat staan helder uit kunnen leggen, en soms de klas niet in de hand hebben. Die hebben er baat bij dat er WEL minimumeisen worden gesteld aan de vakinhoudelijke en didatische bagage van hun leraren.
Spijker en kop.

Technisch gesproken ben ik zelf eigenlijk ook nog zo'n onbevoegd iemand die zeer ervaren en bevoegden af heb weten te troeven. Op het moment doe ik 1e gr lio en geef ik daarnaast ook nog 6 brugklassen les waarvoor ik voluit betaald krijg. Als ik eerlijk ben dan vind ik mijzelf hier eigenlijk ongeschikt voor, hordes andere 2e graders die hiervoor veel beter geschikt zijn. Van pedagogiek en leren "leuk" maken voor 12/13 jarigen heb ik echt weinig tot geen kaas van gegeten.

Ook heb ik tot vorig jaar bijna 2,5 jaar gewerkt als onbevoegd docent op verschillende scholen. Ik kreeg iedere keer te horen dat er meerdere zeer geschikte en mensen met veel ervaring achter mij had gelaten. Op de vraag "waarom ik", kreeg ik als antwoord dat ze het graag wouden proberen en ook verjonging zochten. Daar valt iets voor te zeggen, maar ik denk dat als ik in de stoel van die leidinggevende had gezeten ik het op veilig zou spelen en gewoon een bevoegde aan zou nemen. Zeker weten doe ik het natuurlijk niet want ik heb die niet die leidinggevende positie, maar het onderbuikgevoel zegt me dat het logischer is om met de bevoegde te gaan. Niet dat ik ondankbaar ben, maar objectief gezien ben ik niet de eerste keus.
  maandag 17 maart 2014 @ 20:15:52 #238
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_137856974
quote:
0s.gif Op maandag 17 maart 2014 19:20 schreef ShadyLane het volgende:
Die redenering is nou net zo gevaarlijk, en funest voor de onderhandelingspositie van leraren.

Kijk er zijn ook mensen zonder rijbewijs die beter rijden dan ondergetekende, die wel in het bezit is van dat papiertje. Maar als we dan maar gaan stellen dat het niet erg is om mensen zonder rijbewijs de weg op te laten, krijg je ook een hele rits volkomen wegpiraten op je snelwegen. Alleen al daarom is het verstandig om bepaalde minimumeisen te stellen en te handhaven. Als je zo goed rijden kan, laat maar zien dan en doe dat examen.

Daarnaast is het slecht voor de onderhandelingspositie van leraren. Een kei van een docent hoeft vaak niet eens te proberen een beetje marktconform betaald te worden. Ik heb op twee scholen meegemaakt dat er bevoegde kandidaten met een uitstekende staat van dienst solliciteerden en niet eens op gesprek werden uitgenodigd, omdat de school geen zin had om LC/LD te betalen. Dan namen ze liever een nog studerende beginner zonder enige onderwijservaring, want die kon ingeschaald worden in de onderste trede van LB.

Dit verklaart waarom er ondanks het enorme tekort aan bevoegde leraren toch vaak niet marktconform wordt betaald. Er is geen marktwerking. Scholen nemen gewoon een onbevoegde, verzwijgen het voor de ouders en er kraait geen haan naar.

Voor die studenten is het leuk, het betaalt beter dan een bijbaantje bij de Appie. Maar als ze straks zelf topleraren zijn met vijftien jaar ervaring wordt het ook voor hen lastig van school te verkassen, dan worden ze zelf weggeconcureerd door goedkope beginners.

En dan kun je denken: pech voor hen. Maar het is natuurlijk vooral pech voor de leerlingen. Een leraar die zijn kansen op de arbeidsmarkt ziet dalen naarmate hij beter wordt in z'n werk kan besluiten wat anders te gaan doen. Maar leerlingen in de leerplichtige leeftijd hebben weinig keus. Die zitten met telkens een nieuwe lichting beginners die soms de wiskunde nauwelijks zelf begrijpen, laat staan helder uit kunnen leggen, en soms de klas niet in de hand hebben. Die hebben er baat bij dat er WEL minimumeisen worden gesteld aan de vakinhoudelijke en didatische bagage van hun leraren.
Dit probleem zou je nu kunnen oplossen door scholen verplicht op de website te laten vermelden welke opleidingen zijn voltooid door de leraren.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
  maandag 17 maart 2014 @ 22:15:36 #239
168804 Buitendam
Commissaris.
pi_137864708
quote:
0s.gif Op maandag 17 maart 2014 19:32 schreef runaway het volgende:

[..]

Ik ben ook niet tegen het hebben van een officieel papiertje om les te geven, maar als er geen bevoegde docenten zijn dan liever onbevoegd ipv niemand.
Dat is momenteel gewoon de realiteit op sommige scholen, zeker ziektevervanging.
Je slaat bewust iets fundamenteels over en dat is het feit dat scholen meer dan ooit bedrijven zijn. Alles draait om cijfers, zowel in de klas als in de administratie van de directie. Het gaat helemaal niet om het feit dat er geen bevoegde docenten zijn, die zijn er volop maar de aanbiedingen zijn zo schandalig slecht dat die mensen hun heil zoeken buiten het onderwijs, want voor hen 25 goedkopere. Die worden niet eens op gesprek uitgenodigd.
Dit, dus.
  dinsdag 18 maart 2014 @ 00:51:53 #240
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_137871215
quote:
4s.gif Op maandag 17 maart 2014 19:32 schreef Omentuva het volgende:
Ik betwijfel of die vakken verantwoordelijk zijn voor de meerderheid van de onbevoegde docenten. Ik weet niet of het ministerie ooit een steekproef heeft genomen m.b.t. bevoegdheid, maar gezien het genoemde getal van ergens boven de 20 % acht ik het bijzonder onwaarschijnlijk dat er verwaarloosbare verdrukking van bevoegde docenten is, zelfs al neem ik woonplaats e.d. in acht. De tekortvakken hebben er inderdaad wat meer baat bij, omdat er anders helemaal niemand voor de klas staat, om ietwat te overdrijven.
Een paar jaar geleden 1 op 3 lessen voor de hogere 3 leerjaren van het VWO. Ik weet niet of dat het inmiddels is gestegen of gedaald. Het lijkt mij dat een meldplicht voor scholen het beste pressiemiddel is om te bewerkstelligen dat het in ieder geval een hoge prioriteit wordt van schoolbesturen om zoveel mogelijk bevoegde mensen aan te stellen.
Een aparte pagina op de website die vanuit de homepage gemakkelijk te vinden is met het volgende format:
1
2
naam       diploma's                                                                               gegeven vakken en leerjaren 
Merry      VWO, bachelor technische natuurkunde TU/e, master technische natuurkunde TU Delft       natuurkunde 1-HAVO - 6-VWO, wiskunde 3-HAVO - 5-VWO
Iets in die geest.

[ Bericht 18% gewijzigd door Bram_van_Loon op 18-03-2014 00:59:38 ]
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_137913444
Ik ben zo iemand die vindt dat er te veel waarde wordt gehecht aan lesbevoegdheid. We leven in een garantiemaatschapij waarin de illusie bestaat dat een diploma zekerheid biedt, of op z'n minst noodzakelijk is, voor onderwijskwaliteit. Dat valt niet alleen in het onderwijs te zien. Werkgevers nemen nog nauwelijks de moeite om hun eigen beoordelingsvermogen in te zetten in plaats van te vertrouwen op papieren. De opleidingen achter die papieren worden door de studenten overigens vaak van zeer beperkte waarde gevonden. Hoeveel leraren hoor ik niet klagen over de kwaliteit van de PABO of het BKO-traject.

In het hoger onderwijs is er klaarblijkelijk wél van alles mogelijk. Ik ben aangesteld als docent 4 en mag zonder een BKO-registratie doen wat ik wil. Ik ben niet eens afgestudeerd in de richting waarin ik doceer. Dat is ook niet nodig, want uit mijn cv blijkt afdoende affiniteit met het onderwerp. Ik pik bovendien snel nieuwe dingen op, dus ik kan me prima inlezen in de stof die ik ga onderwijzen. Uit mijn cv blijkt ook dat ik onderwijservaring heb (als onderwijsassistent) en uit mijn motivatie wordt duidelijk dat ik houd van lesgeven. Mijn werkgever heeft me een kans gegeven: laat maar zien of je het kunt. Ze houdt een oogje in het zeil, schuift zo nu en dan bij een college aan. Ik heb nauw contact met mijn collega's en ze helpen en ondersteunen me waar nodig. Ook mijn directe collega heeft bij een aantal colleges gezeten om te zien hoe het gaat en om me tips te geven of juist wat complimenten. Kortom: de begeleiding is uitstekend. In een later stadium kan ik mijn BKO-registratie alsnog halen. Volgens collega's heb je juist iets aan dat traject als je al enige onderwijservaring hebt opgedaan.

Ik zie geen enkele reden waarom niet precies zoiets in het voortgezet onderwijs zou kunnen. De eis om vakdeficiënties weg te werken, is sowieso ridicuul. Ik had prima docent Nederlands (een tekortvak nota bene!) kunnen worden, maar omdat ik een merkwaardige route heb bewandeld, kom ik daar niet voor in aanmerking. Ongetwijfeld had ik bij moeten lezen om de voorgeschreven onderwerpen te kunnen doceren. Geen enkel probleem, doe ik graag. En zo zijn er vele anderen die dat ook prima kunnen. Natuurlijk ga je niet iemand die geen enkele affiniteit met Nederlands heeft dat vak laten doceren. Dat is dan ook juist mijn punt: durf te selecteren op andere relevante achtergrondvariabelen!

Voor het argument dat je onderricht in didactiek nodig hebt, ben ik gevoeliger. Ja, dat is een vak apart. Het is tegelijkertijd niet iets wat je leert in de opleiding, maar wat je begint te leren in de opleiding. Daarvoor is de stage - hup, de praktijk in! - uiteindelijk het belangrijkst. Dat is net zoiets als ik nu doe. Ik ben al docent, maar ik krijg niet te veel colleges op mijn bordje. Ik krijg tijd om erin te groeien. Bovendien is er goede begeleiding.

Ik ben dus veel meer een voorstander van schoolleiders die zorgvuldiger selecteren en durven vertrouwen op hun beoordelingsvermogen. Helaas krijgen ze daar nauwelijks de ruimte toe. Ik zie wat voor soort mensen ze daardoor mislopen. Menig gepromoveerd collega van me had het onderwijs in gewild, maar kon geen mogelijkheden vinden om dat voor elkaar te krijgen. Tegenwoordig zijn er gelukkig wel meer maatwerkprogramma's, maar ze zijn er te weinig, zijn nog te inflexibel en vragen een grote opoffering. Ik zie een schone kans, maar helaas klampt de overheid zich vast aan de illusies van de garantiemaatschappij.

[ Bericht 0% gewijzigd door Claudia_x op 19-03-2014 08:43:42 ]
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_137913665
En intussen ben ik er trots op dat ik een aantal leraren van de toekomst gedoceerd heb over Aristoteles, Kant, Mill en Bentham. Ik kijk terug op een geslaagde collegereeks, al was het niet altijd eenvoudig om studenten te overtuigen van het belang van theoretiseren. Ik heb alles in de strijd gegooid, zelfs Matthew McConaughey. :+

I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_137913859
Ik ben het erg met je eens, Claudia, maar ook in het hoger onderwijs wordt een bevoegdheid steeds belangrijker. Bij mij bleek nu opeens dat ik toch geen vaste aanstelling krijg zonder BKO. En het wordt nog spsnnend of me dat gaat lukken voor de zomer. Ik ben niet zo goed in portfolio's op een sociaal wenselijke manier invullen.
pi_137914042
quote:
0s.gif Op woensdag 19 maart 2014 08:53 schreef Claudia_x het volgende:
En intussen ben ik er trots op dat ik een aantal leraren van de toekomst gedoceerd heb over Aristoteles, Kant, Mill en Bentham. Ik kijk terug op een geslaagde collegereeks, al was het niet altijd eenvoudig om studenten te overtuigen van het belang van theoretiseren. Ik heb alles in de strijd gegooid, zelfs Matthew McConaughey. :+

[ afbeelding ]
Klinkt zeker leuk. Pabo-studenten had je toch?

Verder vind ik je bovenstaande verhaal wel interessant, maar roept tegelijkertijd veel vragen op. De belangrijkste daarvan is natuurlijk hoe je ooit nog heldere, transparante criteria heb bij het selecteren van goede docenten. Mijn angst is dat iemand met een diploma het zal afleggen tegen iemand die zich leuk kan verkopen. En daarnaast: wie zal er nog ooit een lerarenopleiding volgen wanneer hij zichzelf beseft dat een dergelijk diploma geen objectieve waarde meer bezit?
pi_137914075
quote:
0s.gif Op woensdag 19 maart 2014 09:02 schreef Bleie het volgende:
Ik ben niet zo goed in portfolio's op een sociaal wenselijke manier invullen.
Oef, pijnlijk herkenbaar dit.
pi_137914324
quote:
14s.gif Op woensdag 19 maart 2014 09:10 schreef Friek_ het volgende:

[..]

Klinkt zeker leuk. Pabo-studenten had je toch?

Verder vind ik je bovenstaande verhaal wel interessant, maar roept tegelijkertijd veel vragen op. De belangrijkste daarvan is natuurlijk hoe je ooit nog heldere, transparante criteria heb bij het selecteren van goede docenten. Mijn angst is dat iemand met een diploma het zal afleggen tegen iemand die zich leuk kan verkopen. En daarnaast: wie zal er nog ooit een lerarenopleiding volgen wanneer hij zichzelf beseft dat een dergelijk diploma geen objectieve waarde meer bezit?
Ik begrijp je bedenkingen. Het onderwijs heeft ook wel een bijzondere status in vergelijking met andere beroepstakken. Ouders vertrouwen hun kinderen aan een school, aan leraren, toe en dat vertrouwen moet bij gratie van iets bestaan.

Toch vind ik dat gehamer op lesbevoegdheid holle retoriek. Maar goed, ik kan ook niet anders naar het onderwijs kijken dan als een systeem dat gecorrumpeerd is door bepaalde prikkels. Zo is aan de universiteit de druk groot om studenten te laten slagen. Dat is ook logisch, want er staat een leuk bedrag tegenover een geslaagde student. Bovendien kan het reputatieschade opleveren als je te veel studenten hebt die afhaken (denk ook aan de ziekenhuizen en hun sterftepercentages!). Aan de PABO heb ik gezien hoeveel herkansingen studenten krijgen voor bijvoorbeeld de rekentoets en hoe intensief ze daarbij begeleid worden. Wat stelt die toets dan nog voor? Schijnzekerheid op onderwijskwaliteit levert het op.

De voor veel mensen moeilijk te verkroppen realiteit is dat er geen garantie op onderwijskwaliteit mogelijk is, dat het mensenwerk is en blijft. Ik zie om me heen dat werkgevers die goede mensen weten te vinden en zo bijzondere groepen weten samen te stellen, vaak werkgevers zijn die durven te selecteren op andere gronden dan voor de hand liggende zoals diploma's. Mijn promotor was daar een voorbeeld van. Die gaf mij als filosoof een kans bij sociale wetenschappen.

Het is mijn grote droom om zoiets nog eens op schoolniveau te doen. Maar als daar wettelijk geen mogelijkheden toe zijn, dan ga ik het niet eens proberen. In de praktijk zit je met lesbevoegdheidseisen en ontslagrecht en allemaal andere regels die voort zijn gekomen uit goede bedoelingen maar het vergroten van onderwijskwaliteit juist in de weg zitten.

In mijn groep zitten trouwens studenten van de academische Pabo.

[ Bericht 1% gewijzigd door Claudia_x op 19-03-2014 09:32:05 ]
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_137914402
quote:
0s.gif Op woensdag 19 maart 2014 09:02 schreef Bleie het volgende:
Ik ben het erg met je eens, Claudia, maar ook in het hoger onderwijs wordt een bevoegdheid steeds belangrijker. Bij mij bleek nu opeens dat ik toch geen vaste aanstelling krijg zonder BKO. En het wordt nog spsnnend of me dat gaat lukken voor de zomer. Ik ben niet zo goed in portfolio's op een sociaal wenselijke manier invullen.
Daar ga ik ook mee te maken krijgen. Als mijn werkgever en ik verder met elkaar willen, dan ga ik ook zeker een BKO-traject proberen in te komen. Uiteindelijk moet je je toch aan de spelregels houden, ook ik ontkom daar niet aan.

En ik duim voor je! Denk je dat het wel kan lukken?
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_137917164
quote:
0s.gif Op woensdag 19 maart 2014 09:25 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Ik begrijp je bedenkingen. Het onderwijs heeft ook wel een bijzondere status in vergelijking met andere beroepstakken. Ouders vertrouwen hun kinderen aan een school, aan leraren, toe en dat vertrouwen moet bij gratie van iets bestaan.

Toch vind ik dat gehamer op lesbevoegdheid holle retoriek. Maar goed, ik kan ook niet anders naar het onderwijs kijken dan als een systeem dat gecorrumpeerd is door bepaalde prikkels. Zo is aan de universiteit de druk groot om studenten te laten slagen. Dat is ook logisch, want er staat een leuk bedrag tegenover een geslaagde student. Bovendien kan het reputatieschade opleveren als je te veel studenten hebt die afhaken (denk ook aan de ziekenhuizen en hun sterftepercentages!). Aan de PABO heb ik gezien hoeveel herkansingen studenten krijgen voor bijvoorbeeld de rekentoets en hoe intensief ze daarbij begeleid worden. Wat stelt die toets dan nog voor? Schijnzekerheid op onderwijskwaliteit levert het op.
Rekenen is een vak op veel middelbare scholen. Ik denk dat ik niets meer hoef te zeggen. :')

quote:
De voor veel mensen moeilijk te verkroppen realiteit is dat er geen garantie op onderwijskwaliteit mogelijk is, dat het mensenwerk is en blijft. Ik zie om me heen dat werkgevers die goede mensen weten te vinden en zo bijzondere groepen weten samen te stellen, vaak werkgevers zijn die durven te selecteren op andere gronden dan voor de hand liggende zoals diploma's. Mijn promotor was daar een voorbeeld van. Die gaf mij als filosoof een kans bij sociale wetenschappen.
Er is al ruimte qua bevoegdheden en zeker als er een bepaalde relevante werkervaring bij zit zou zij-instromen mogelijk moeten zijn. (In jouw voorbeeld: filosoof-Nederlands is niet de meest duidelijke link, maar als jij ervaring hebt moet daar rekening mee worden gehouden.).

quote:
Het is mijn grote droom om zoiets nog eens op schoolniveau te doen. Maar als daar wettelijk geen mogelijkheden toe zijn, dan ga ik het niet eens proberen. In de praktijk zit je met lesbevoegdheidseisen en ontslagrecht en allemaal andere regels die voort zijn gekomen uit goede bedoelingen maar het vergroten van onderwijskwaliteit juist in de weg zitten.
Noem die andere regels eens?

quote:
0s.gif Op woensdag 19 maart 2014 09:02 schreef Bleie het volgende:
Ik ben niet zo goed in portfolio's op een sociaal wenselijke manier invullen.
Als er iets de graftyfus mag krijgen... Dit - misschien nog meer dan enig ander iets - moet anders in de lerarenopleidingen. Zolang het sociaal wenselijke antwoorden vereist is blijf je in een situatie zitten waar je als leraar(-in-opleiding al dan niet) tot op een zekere hoogte wordt geselecteerd op hoe iemand zich verkoopt en op hoe iemand plat kan lullen i.p.v. wat diegene oprecht kan. Wat je er nu mee creëert zijn mensen die:
A) compleet ziek zijn van reflecteren en het dus alleen doen op het moment dat het nodig is voor iets formeels.
B) reflecteren als een leeg hulsel gaan zien - iets dat erbij hoort en waar ze geen waarde aan hechten.

Dit terwijl groep C): mensen die het wel serieus willen benaderen, maar gewoon een broertje dood hebben aan sociaal wenselijk antwoorden, compleet wordt genegeerd / uitgejouwd. Deze groep is juist de groep die ik graag in het onderwijs zie, maar ja...
"Friendship is like wetting your pants. Everyone can see it, but only you can feel its warmth."
pi_137922948
quote:
0s.gif Op woensdag 19 maart 2014 11:07 schreef Omentuva het volgende:

Er is al ruimte qua bevoegdheden en zeker als er een bepaalde relevante werkervaring bij zit zou zij-instromen mogelijk moeten zijn. (In jouw voorbeeld: filosoof-Nederlands is niet de meest duidelijke link, maar als jij ervaring hebt moet daar rekening mee worden gehouden.).
Er is wat ruimte, maar niet veel. Mijn grote frustratie was dat ik een propedeuse nederlands had afgerond en de volledige opleiding taalwetenschap had doorlopen (zonder een scriptie als eindproduct, en dus zonder diploma) en ik grote moeite had om mezelf als een docent nederlands te verkopen. Nou ja, zover ben ik niet gekomen. Ik heb bij geen enkele opleiding eerst in kaart kunnen laten brengen wat mijn vakdeficiënties precies waren en wat ik dus weg zou moeten werken. Alle opleidingen wilden dat ik me eerst inschreef, terwijl het voor mijn besluitvorming juist belangrijk was om te weten hoeveel geld en tijd de opleiding me zou kosten.

Hoe dan ook, verschillende delen van mijn cv maakten me duidelijk een aantrekkelijke kandidaat voor diverse onderwijsfuncties, maar door het reguliere systeem van geschiktheidsverklaringen en EVC-trajecten leek ik niet heen te komen. Ook bij Eerst de Klas zagen ze alleen een docent filosofie in me. Ik was dus bij voorbaat kansloos. In het hoger onderwijs is er veel meer ruimte om een plek te bieden aan getalenteerde mensen die niet de juiste vooropleiding of anderszins de juiste papieren hebben. Lesgeven aan pedagogiekstudenten zonder zelf pedagogiek gestudeerd te hebben? Geen probleem. Op dat niveau kan iedereen wel zelf een boek lezen.

quote:
Noem die andere regels eens?
In het lager onderwijs de cito-toets, in het voortgezet onderwijs het toetsen überhaupt. Ook denk ik aan de afnemende vrijheid van docenten om zelf de inhoud van hun vakken vorm te geven. Er zijn veel maatregelen die bedoeld zijn om ervoor te zorgen dat het onderwijs aan een bepaald minimum voldoet en een andere uitwerking hebben. In het meest ongunstige gevallen frustreren zulke regels het vergroten van de onderwijskwaliteit.

Ik heb het grote geluk dat ik het komende half jaar in het kader van mijn onderzoek na mag denken over zulke kwesties. Hoe zou het onderwijs er anders uit kunnen zien? Ik houd daar wel van, om niet te denken vanuit het systeem dat we hebben en hoe je dat kunt verbeteren, maar om je een situatie voor te stellen waarin je als het ware opnieuw kunt beginnen. Hoe zou je dan willen dat het onderwijs eruit ziet? De vraag hoe je daar vanuit de huidige situatie kunt komen, is een volgende.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_137923471
Ik vind de tweedeling tussen wel en niet bevoegd eigenlijk al waanzin. Zo'n lesbevoegdheid wekt enerzijds de indruk een garantie te kunnen bieden op een zekere kwaliteit, en anderzijds ontheft het de school van verantwoordelijkheid om bezig te zijn met de professionele ontwikkeling van leerkrachten. Ik zie geen tweedeling maar een schaal met aan de ene kant van het spectrum zeer ervaren leerkrachten en aan de andere kant onervaren leerkrachten. De een heeft andere dingen nodig dan de ander, maar voor hen allemaal hoort er ruimte voor professionele ontwikkeling te zijn. Het is voor mij volstrekt vanzelfsprekend dat je elke werknemer als een individu behoort te benaderen in plaats van als een dichotome variabele.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')