abonnement Unibet Coolblue
pi_131297775


De kalender voor het jaar 2013 inclusief tabel met betrekking tot live-uitzendingen:


Teams:

- Ferrari
- Force India
- Lotus F1 Team
- McLaren
- Mercedes AMG
- Red Bull Racing
- Sauber
- Scuderia Toro Rosso
- Caterham F1 Team
- Marussia F1 Team
- Williams

Wie staan er in 2013 aan de start:


WCC 2012
Chassis/Motor: RB9 - Renault RS27-2013
KERS: Ja
01. Sebastian Vettel WDC 2010/11/12
02. Mark Webber


Chassis/Motor: Ferrari F138 - Ferrari V8 Type 056
KERS: Ja
03. Fernando Alonso WDC 2005/06
04. Felipe Massa


Chassis/Motor: McLaren MP4-28 - Mercedes-Benz FO 108F
KERS: Ja
05. Jenson Button WDC 2009
06. Sergio Perez


Chassis/Motor: Lotus E21 - Renault RS27-2013
KERS: Ja
07. Kimi Räikkönen WDC 2007
08. Romain Grosjean


Chassis/Motor: Mercedes F1 W04 - Mercedes-Benz FO 108F
KERS: Ja
09. Nico Rosberg
10. Lewis Hamilton WDC 2008

]
Chassis/Motor: Sauber C32 - Ferrari V8 Type 056
KERS: Ja
11. Nico Hulkenberg
12. Esteban Gutiérrez


Chassis/Motor: Force India VJM06 - Mercedes-Benz FO 108F
KERS: Ja
14. Paul di Resta
15. Adrian Sutil


Chassis/Motor: Williams FW35 - Renault RS27-2013
KERS: Ja
16. Pastor Maldonado
17. Valteri Bottas


Chassis/Motor: Toro Rosso STR8 - Ferrari V8 Type 056
KERS: Ja
18. Jean-Éric Vergne
19. Daniel Ricciardo


Chassis/Motor: Caterham CT03 - Renault RS27-2013
KERS: Ja
20. Charles Pic
21. Giedo van der Garde


Chassis/Motor: Marussia MR-02 - Cosworth CA2013
KERS: Ja
22. Jules Bianchi
23. Max Chilton

Voor meer info zie het [F1] Silly season 2012-topic.

F1 nieuws portal:
- FOK!sport, Formule 1-gedeelte
- NewsNow
- NewsNow NL
- Formule1.nl
- F1 Racing
- F1 Today
- Autosport.com
- Blog James Allen
- Auto Motor und Sport
- BBC F1

(Aankomende) Nederlandse coureurs:
- Ho-Pin Tung
- Beitske Visser
- Giedo van der Garde
- Nigel Melker
- Robin Frijns
- Max & Jos Verstappen
- Nyck de Vries
- Jeroen Slaghekke
- Kelvin Snoeks
- Daniël de Jong

Zie verder het topic over Nederlandse Talenten.

Official F1 Sites:
- The Official Formula 1 Site
- FIA
- Live Timing (F1.com)

Sporting & Technical Regulations + gerelateerden (o.a. apendices)
Regulations pagina van FIA

Testschema 2013


Informatie omtrent samenvattingen en rechtstreekse verslaggeving:




Uitzendingen van BBC:
Tv-gids voor BBC One.
Overzicht van Upcoming Formula 1 Events.
Denk aan het uur verschil met Engeland!
Op het open net gaat BBC alle Formule 1-races in samenvatting uitzenden. De GP's die live worden uitgezonden door de BBC:

CHINA 14 April
SPAIN 12 May
CANADA 9 June
BRITAIN 30 June
TBA* 21 July
BELGIUM 25 August
ITALY 8 September
JAPAN 13 October
INDIA 27 October
BRAZIL 24 November



(Live-)Uitzendingen van Veronica:

De Formule 1 krijgt in Nederland een constructie die vrijwel gelijk is aan die in het Verenigd Koninkrijk. Op het open net gaat Veronica alle Formule 1-races in samenvatting uitzenden. De Grand Prixs van Canada, Brazilië en Amerika zullen rechtstreeks op Veronica worden uitgezonden.

9 juni 2013 , Canada, Montreal
17 november 2013, Verenigde Staten, Circuit of the Americas
24 november 2013, Brazilië, Interlagos



Live-uitzendingen op RTL Deutschland:

Alle races die op de kalender staan worden door RTL Deutschland rechtstreeks uitgezonden.


Live-uitzendingen op Sport1:

Alle Formule 1-races zijn de komende drie jaar achter de decoder bij betaalzender Sport1 te bekijken. De betaalzender meldt dat er een definitieve overeenkomst met rechtenhouder FOM over de uitzendrechten is. Het abonnement kan maandelijks opgezegd worden bij de meeste aanbieders.

4.gif *onder voorbehoud van wijzigingen

FOK!sport F1-gedeelte

FOK! Formule 1-manager 2013

De OP is hier te vinden

Zeer interesante uitleg over de werking van coanda-uitlaten in F1:



_O-
The only thing that stays the same is change (Change - Melissa Etheridge)
[b]"Formula 1 is a magic thing and a few missing decibels will not change that."[/b] - Joe Saward
pi_131297877
The only thing that stays the same is change (Change - Melissa Etheridge)
[b]"Formula 1 is a magic thing and a few missing decibels will not change that."[/b] - Joe Saward
pi_131302652
Mooie film dat Rush (was zonet bij de Sneak Preview), denk wel een must see voor f1 liefhebbers als mijzelf. Al wist ik weinig over de F1 uit de seventies, dus kon ik moeilijk inschatten in hoeverre er waarheden te zien waren en anderzijds toevoegingen die wellicht een breder publiek aan moesten spreken. Maar meer verklap ik niet.

Behalve dat er geen één keer "Thank you boys, that's what I'm talking about" en "For sure, obviously." gezegd werd.
  woensdag 18 september 2013 @ 02:41:50 #4
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_131304050
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 september 2013 22:09 schreef Marks het volgende:
Ben trouwens wel onder de indruk van deze trailer
Die ga ik wel kijken in de bios *O*
Lauda zelf was er ook enorm van onder de indruk, hij had tot ie de eerste beelden van de film zag nooit doorgehad hoe anderen zijn ongeluk hebben meegemaakt, hij was na het ongeluk alleen maar bezig om zo snel mogelijk terug te komen.
pi_131310915
Ferrari baas: GP2 is een lachertje http://www.gpupdate.net/n(...)n-waardeloze-klasse/

En DAT is waar hij 100% gelijk in heeft.
Het bewijs daarvoor komt als Valsecchi geen racezitje krijgt bij Lotus volgend jaar.
Ik weet dat veel hier het daar niet mee eens zijn, omdat hij zo lang nodig had om kampioen te worden, maar dat is bijzaak. Hij IS de kampioen en als het een geloofwaardige klasse is, zou je dan sowieso zeker F1 waardig moeten zijn.

Daarbij viel mij afgelopen weekend op, na voor het eerst dit seizoen weer een race te hebben gekeken, het niveau in de World Series 3.5 echt veel hoger ligt dan de bots, smijt en glijfestijn races van de GP2.
pi_131311319
quote:
0s.gif Op woensdag 18 september 2013 12:49 schreef Marks het volgende:
Ferrari baas: GP2 is een lachertje http://www.gpupdate.net/n(...)n-waardeloze-klasse/

En DAT is waar hij 100% gelijk in heeft.
Het bewijs daarvoor komt als Valsecchi geen racezitje krijgt bij Lotus volgend jaar.
Ik weet dat veel hier het daar niet mee eens zijn, omdat hij zo lang nodig had om kampioen te worden, maar dat is bijzaak. Hij IS de kampioen en als het een geloofwaardige klasse is, zou je dan sowieso zeker F1 waardig moeten zijn.

Daarbij viel mij afgelopen weekend op, na voor het eerst dit seizoen weer een race te hebben gekeken, het niveau in de World Series 3.5 echt veel hoger ligt dan de bots, smijt en glijfestijn races van de GP2.
Vandaar dat veel coureurs uit de WSR overstappen naar de GP2 (en omgekeerd). WSR 3.5 is bijna alleen een doorstroommogelijkheid voor de Red Bull coureurs. De rest komt uit de GP2. En dat is al jaren zo, net zoals niet altijd de winnaar van de GP2 doorstroomt naar de F1, zoals de behoorlijk onderschatte Giorgio Pantano, die zo'n beetje alles onder de F1 gewonnen heeft.
The only thing that stays the same is change (Change - Melissa Etheridge)
[b]"Formula 1 is a magic thing and a few missing decibels will not change that."[/b] - Joe Saward
pi_131312792
Pantano heeft gewoon in de F1 gereden hoor.
fan van Putin, Baudet, Jorge Lorenzo en Assad
pi_131313809
quote:
14s.gif Op zaterdag 14 september 2013 16:42 schreef Geralt het volgende:

[..]

Persoonlijk voorspel ik dat Alonso degene is die finaal door de mand gaat vallen en niet Kimi.
Die kutspanjool gaat gillend gek worden van die stoïcijnse Fin :Y
Van stoa ga je niet harder autorijden, in tegendeel. Ik vind je voorspelling dan ook niet erg logisch. Alonso mag dan een mentaal zwakke huilebalk zijn die in de cruciale fases van het seizoen onder zijn eigen maat presteert, hij is wel erg snel. Kimi was in het verleden al niet sneller dan Massa, dus ik zie niet in waarom hij dat nu ineens wel zou zijn. En als je niet sneller bent dan Massa dan leg je het ruim af tegen Alonso.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_131314286
quote:
0s.gif Op woensdag 18 september 2013 14:34 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Van stoa ga je niet harder autorijden, in tegendeel. Ik vind je voorspelling dan ook niet erg logisch. Alonso mag dan een mentaal zwakke huilebalk zijn die in de cruciale fases van het seizoen onder zijn eigen maat presteert, hij is wel erg snel. Kimi was in het verleden al niet sneller dan Massa, dus ik zie niet in waarom hij dat nu ineens wel zou zijn. En als je niet sneller bent dan Massa dan leg je het ruim af tegen Alonso.
Dus je verwacht dat Raikkonen ongeveer net zo scoort tov Alonso als Massa? Oftewel dat hij ongeveer 40-50% scoort van de punten van Alonso?
in a crowd you lose humanity
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 18 september 2013 @ 14:54:53 #10
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_131314330
quote:
0s.gif Op woensdag 18 september 2013 14:52 schreef Wombcat het volgende:

[..]

Dus je verwacht dat Raikkonen ongeveer net zo scoort tov Alonso als Massa? Oftewel dat hij ongeveer 40-50% scoort van de punten van Alonso?
wat voor prutser moet Grosjean dan wel niet zijn? :P
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_131314376
quote:
0s.gif Op woensdag 18 september 2013 14:52 schreef Wombcat het volgende:

[..]

Dus je verwacht dat Raikkonen ongeveer net zo scoort tov Alonso als Massa? Oftewel dat hij ongeveer 40-50% scoort van de punten van Alonso?
Ik verwacht vooral dat hij 2 a 3 tienden per rondje langzamer zal rondrijden.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_131314393
quote:
0s.gif Op woensdag 18 september 2013 14:56 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Ik verwacht vooral dat hij 2 a 3 tienden per rondje langzamer zal rondrijden.
In de kwalificatie of in de race?
in a crowd you lose humanity
pi_131314465
quote:
0s.gif Op woensdag 18 september 2013 14:57 schreef Wombcat het volgende:

[..]

In de kwalificatie of in de race?
Kwalificatie en rondjes in de race waarbij niet gespaard wordt maar het om de snelheid gaat.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_131314503
quote:
0s.gif Op woensdag 18 september 2013 13:58 schreef Beach het volgende:
Pantano heeft gewoon in de F1 gereden hoor.
Maar niet nadat hij de GP2 had gewonnen, maar vele jaren eerder, toen hij slecht materiaal kreeg en uiteindelijk ervoor koos om zijn geld beter te besteden dan bij een team dat hem tweederangs materiaal gaf.

Als je dit vergelijkt met Glock (toentertijd de vervanger van Pantano), die ook werd afgeschreven maar wel weer een kans kreeg nadat hij de GP2 had gewonnen, zou Pantano als winnaar van de GP2 ook die kans hebben moeten krijgen.
The only thing that stays the same is change (Change - Melissa Etheridge)
[b]"Formula 1 is a magic thing and a few missing decibels will not change that."[/b] - Joe Saward
pi_131314658
quote:
0s.gif Op woensdag 18 september 2013 14:59 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Kwalificatie en rondjes in de race waarbij niet gespaard wordt maar het om de snelheid gaat.
Maar je durft geen uitspraken te doen wat dat in scores doet?
Terwijl dat volgens jouw redenatie zo eenvoudig zou moeten zijn. Massa en Raikkonen scoorden namelijk ongeveer evenveel punten (en overwinningen) in de 2½ jaar dat ze samen bij Ferrari reden.
Dus zou hij het tov Alonso hetzelfde moeten doen als Massa.

Ik denk dat de Raikkonen van toen en de Massa van toen niet de Raikkonen van nu en de Massa van nu zijn, en dat Raikkonen het relatief beter gaat doen. Dat 'ie wel wat minder is dan Alonso, en 60-75% van diens punten scoort. Dus het beter doet dan Massa.
in a crowd you lose humanity
pi_131314997
quote:
0s.gif Op woensdag 18 september 2013 15:07 schreef Wombcat het volgende:

[..]

Maar je durft geen uitspraken te doen wat dat in scores doet?
Terwijl dat volgens jouw redenatie zo eenvoudig zou moeten zijn. Massa en Raikkonen scoorden namelijk ongeveer evenveel punten (en overwinningen) in de 2½ jaar dat ze samen bij Ferrari reden.
Dus zou hij het tov Alonso hetzelfde moeten doen als Massa.
Uiteraard zal het een effect hebben op de scores, maar mijn stelling is dat Raikkonen hoewel een prima coureur niet tot de allersnelsten behoort, zoals Alonso, Hamilton en Vettel daar wel toe behoren. Dat schijnt een heel gewaagde stelling te zijn, hoewel het eigenlijk een open deur is, omdat F1 liefhebbers nou eenmaal graag hun dromen met feiten verwarren. Maar kom dan niet aan met dat ik iets niet durf. Ik verschuil me niet achter ingewikkelde gedachtenkronkels om snelheidsverschillen of het gebrek daaraan te verklaren: Als Raikkonen een supersnelle coureur was geweest, dan had hij Heidfeld, Massa en Grosjean wel verslagen resp. ruim verslagen, want dat dat geen supersnelle coureurs zijn daar is iedereen het wel over eens.

quote:
Ik denk dat de Raikkonen van toen en de Massa van toen niet de Raikkonen van nu en de Massa van nu zijn, en dat Raikkonen het relatief beter gaat doen. Dat 'ie wel wat minder is dan Alonso, en 60-75% van diens punten scoort. Dus het beter doet dan Massa.
Over het algemeen blijkt de gave om heel hard te gaan met een F1-auto vrij stabiel. Je hebt wel eens dat een coureur weinig kan of juist alles kan met een bepaalde auto, maar snelle coureurs worden niet supersnel en supersnelle worden niet zomaar gewoon snel. Ik zie niet in waarom dat nu anders zou zijn omdat Kimi zo grappig is.

Kimi was een misrekening van Ferrari, die willen immers altijd een eerste en een tweede coureur, en hadden dan ook verwacht dat Kimi Massa tot tweede coureur zou degraderen. Dat kon hij overduidelijk niet en toen mocht hij opdonderen. Nu halen ze hem als tweede coureur.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_131315119
Kortom: je gaat er vanuit dat Raikkonen relatief hetzelfde scoort tov Alonso als Massa, dus 40-50% haalt van het puntenaantal dat Alonso haalt.
in a crowd you lose humanity
pi_131315130
quote:
0s.gif Op woensdag 18 september 2013 15:20 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Uiteraard zal het een effect hebben op de scores, maar mijn stelling is dat Raikkonen hoewel een prima coureur niet tot de allersnelsten behoort, zoals Alonso, Hamilton en Vettel daar wel toe behoren. Dat schijnt een heel gewaagde stelling te zijn, hoewel het eigenlijk een open deur is, omdat F1 liefhebbers nou eenmaal graag hun dromen met feiten verwarren. Maar kom dan niet aan met dat ik iets niet durf. Ik verschuil me niet achter ingewikkelde gedachtenkronkels om snelheidsverschillen of het gebrek daaraan te verklaren: Als Raikkonen een supersnelle coureur was geweest, dan had hij Heidfeld, Massa en Grosjean wel verslagen resp. ruim verslagen, want dat dat geen supersnelle coureurs zijn daar is iedereen het wel over eens.

[..]

Over het algemeen blijkt de gave om heel hard te gaan met een F1-auto vrij stabiel. Je hebt wel eens dat een coureur weinig kan of juist alles kan met een bepaalde auto, maar snelle coureurs worden niet supersnel en supersnelle worden niet zomaar gewoon snel. Ik zie niet in waarom dat nu anders zou zijn omdat Kimi zo grappig is.

Kimi was een misrekening van Ferrari, die willen immers altijd een eerste en een tweede coureur, en hadden dan ook verwacht dat Kimi Massa tot tweede coureur zou degraderen. Dat kon hij overduidelijk niet en toen mocht hij opdonderen. Nu halen ze hem als tweede coureur.
Een coureur kan beter worden als hij in andere disciplines heeft gereden. Michael Schumacher werd ook beter nadat hij Endurance gereden heeft, want in de F3 kon hij niet winnen van Frentzen. Na zijn Endurance carriere wel.

En waarom zouden ze bij Ferrari Kimi halen als hij niet in staat was om Massa te verslaan? Dan hadden ze net zo goed Massa kunnen behouden.
The only thing that stays the same is change (Change - Melissa Etheridge)
[b]"Formula 1 is a magic thing and a few missing decibels will not change that."[/b] - Joe Saward
pi_131315180
quote:
0s.gif Op woensdag 18 september 2013 15:23 schreef sasquatsch het volgende:

En waarom zouden ze bij Ferrari Kimi halen als hij niet in staat was om Massa te verslaan? Dan hadden ze net zo goed Massa kunnen behouden.
Wie zou duurder zijn? Raikkonen of Massa?
in a crowd you lose humanity
pi_131315333
quote:
0s.gif Op woensdag 18 september 2013 15:23 schreef Wombcat het volgende:
Kortom: je gaat er vanuit dat Raikkonen relatief hetzelfde scoort tov Alonso als Massa, dus 40-50% haalt van het puntenaantal dat Alonso haalt.
Nee, je hoeft mij geen woorden in de mond te leggen. Ik ben duidelijk genoeg.

quote:
0s.gif Op woensdag 18 september 2013 15:23 schreef sasquatsch het volgende:

[..]

Een coureur kan beter worden als hij in andere disciplines heeft gereden. Michael Schumacher werd ook beter nadat hij Endurance gereden heeft, want in de F3 kon hij niet winnen van Frentzen. Na zijn Endurance carriere wel.
Schumacher is altijd de snellere F1-coureur geweest van de twee. Dat Kimi in de modder ging spelen was omdat Ferrari hem gedumpt had, niet om beter te worden.

quote:
En waarom zouden ze bij Ferrari Kimi halen als hij niet in staat was om Massa te verslaan? Dan hadden ze net zo goed Massa kunnen behouden.
Het is ook lood om oud ijzer, zoals hun gezamenlijke seizoenen lieten zien. Massa was ietsje sneller, maar niet beslissend veel sneller. Massa heeft wel wat erg diepe dalletjes gehad, of het is publicitair beter, Kimi is immers zo populair dat mensen doen alsof hij supersnel is, of ze willen Alonso wat prikkelen. Na verloop van tijd is Massa immers wel wat erg een knechtje geworden.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_131315389
quote:
0s.gif Op woensdag 18 september 2013 15:31 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Nee, je hoeft mij geen woorden in de mond te leggen. Ik ben duidelijk genoeg.

Ja, precies, vandaar mijn conclusie :P
Hij zal hetzelfde presteren als Massa en dat zal je terug zien in de punten. Vloeit er logisch uit voort.
in a crowd you lose humanity
  woensdag 18 september 2013 @ 15:34:37 #22
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_131315459
quote:
0s.gif Op woensdag 18 september 2013 14:34 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Van stoa ga je niet harder autorijden, in tegendeel. Ik vind je voorspelling dan ook niet erg logisch. Alonso mag dan een mentaal zwakke huilebalk zijn die in de cruciale fases van het seizoen onder zijn eigen maat presteert, hij is wel erg snel. Kimi was in het verleden al niet sneller dan Massa, dus ik zie niet in waarom hij dat nu ineens wel zou zijn. En als je niet sneller bent dan Massa dan leg je het ruim af tegen Alonso.
Kimi niet sneller dan Massa? Hoe komt het dan dat ie op de 4e plek staat in de tussenstand en Massa op de 7e plek?
En in het verleden behaalde resultaten bieden meestal geen garantie voor de toekomst.

Alsonso is makkelijk gek te maken, Kimi misschien ook wel maar die laat z'n emoties amper zien (wat weer extra frustrerend voor Alonso kan zijn)
Kimi en Alsonso zijn qua racen echt wel aan elkaar gewaagd.
pi_131315506
quote:
0s.gif Op woensdag 18 september 2013 15:32 schreef Wombcat het volgende:

[..]

Ja, precies, vandaar mijn conclusie :P
Hij zal hetzelfde presteren als Massa en dat zal je terug zien in de punten. Vloeit er logisch uit voort.
Punten zijn niet alleen van snelheid afhankelijk. Dus dat verband is vrij indirect. Ik snap niet waarom je zo moeilijk doet.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 18 september 2013 @ 15:35:52 #24
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_131315518
quote:
0s.gif Op woensdag 18 september 2013 15:31 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Nee, je hoeft mij geen woorden in de mond te leggen. Ik ben duidelijk genoeg.
vandaar ook mijn vraag:
quote:
10s.gif Op woensdag 18 september 2013 14:54 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

wat voor prutser moet Grosjean dan wel niet zijn? :P
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_131315557
quote:
0s.gif Op woensdag 18 september 2013 15:34 schreef SiGNe het volgende:

[..]

Kimi niet sneller dan Massa? Hoe komt het dan dat ie op de 4e plek staat in de tussenstand en Massa op de 7e plek?
Je hoeft je niet dommer voor te doen dan je bent.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')