Groene locktitequote:Op woensdag 5 november 2014 20:57 schreef Dingest het volgende:
En het gezeur met die uitlaatbout gaat weer verder Het probleem is niet helemaal dat het los draait; de beugel van de uitlaat 'trekt' ook aan de kop en op die manier wordt vroeg of laat elke bout - ook een geborgde - alsnog uit het blok getrokken. Ik had er nu een paar maanden een bout in zitten die vast zat met Loctite rood én was geborgd (aan de beugel), en dat zat nou allemaal weer los. De draad van de bout was gewoon gestript. En nu dat een paar keer is gebeurd, is ook de draad in het blok kaput.
Ik kan natuurlijk die hele beugel weghalen en alleen het carter afdichten. Ben benieuwd hoelang de uitlaat dan heel gaat blijven... Anders zit er niets anders op en moet er een ander (onder)blok in
Niet vreemd, wel rammend irritant dat er geen makkelijke oplossing voor is.quote:Op woensdag 5 november 2014 23:08 schreef monsterd. het volgende:
Het blijft een vreemd probleem idd.. Het lijkt mij makkelijker opgelost met een ander blokje.
Geen onderblok van een vastloper kopen de cilinder zijn waarschijnlijk zo erg aangetast dat het of een olieslurper wordt of een kut auto ivm compressiequote:Op zaterdag 8 november 2014 21:47 schreef Dingest het volgende:
Keuzes, keuzes...
Ik kan voor een compleet, gecontroleerd/(semi-)gereviseerd blokje gaan. Dat begint pas/al vanaf 300 euro. Compleet gereviseerd het dubbele. Een gebruikt, ongecontroleerd blokje is 175 euro maar daar doe ik dan verstandig aan zelfs pakkingen e.d. te vervangen (en de vingers gekruist te houden!).
Roefel heeft nog een onderblok van een vastloper liggen, maar om dat bruikbaar te maken moet alles overgezet worden. Leerzaam en waarschijnlijk goedkoper, maar ontzettend tijdrovend.
En dat alles omdat er een hoekje gietijzer is afgebroken
Helicoilquote:Op woensdag 5 november 2014 20:57 schreef Dingest het volgende:
En het gezeur met die uitlaatbout gaat weer verder Het probleem is niet helemaal dat het los draait; de beugel van de uitlaat 'trekt' ook aan de kop en op die manier wordt vroeg of laat elke bout - ook een geborgde - alsnog uit het blok getrokken. Ik had er nu een paar maanden een bout in zitten die vast zat met Loctite rood én was geborgd (aan de beugel), en dat zat nou allemaal weer los. De draad van de bout was gewoon gestript. En nu dat een paar keer is gebeurd, is ook de draad in het blok kaput.
Ik kan natuurlijk die hele beugel weghalen en alleen het carter afdichten. Ben benieuwd hoelang de uitlaat dan heel gaat blijven... Anders zit er niets anders op en moet er een ander (onder)blok in
Dat is een tijdelijk oplossing voor de bovenste bout, maar lost dit niet op:quote:
Dat dacht ik ook, maar Roefel kent die blokjes als geen ander en hij is van mening dat het nog prima bruikbaar zou zijn. Los daarvan: elk los onderdeel overzetten naar een goed onderblok staat niet bovenaan de lijst van favoriete oplossingenquote:Op zondag 9 november 2014 00:04 schreef klawie het volgende:
[..]
Geen onderblok van een vastloper kopen de cilinder zijn waarschijnlijk zo erg aangetast dat het of een olieslurper wordt of een kut auto ivm compressie
Het moet sowieso aan het blokje vast; de uitlaat is één geheel dat met de motor meebeweegt - en die blokjes zijn nogal levendig Een constructie die sterk genoeg is wordt enorm ingewikkeld. En ik kan (nog) niet lassenquote:Op zaterdag 8 november 2014 22:33 schreef -niemand- het volgende:
Kun je niet beunstyle die beugel ergens anders aan vastmaken?
Desnoods een hele constructie lassen?
O, komt die nog uit die sloper die jullie uit Polen hebben gehaald? Zou wel ontzettend fijn zijnquote:Op zaterdag 8 november 2014 22:49 schreef monsterd. het volgende:
Ik heb wel een blok liggen. Gebeurt weinig mee, dus voor een zacht prijsje mag je hem wel overnemen.
stuur maar een berichtje
genoeg Fiats hier!quote:Op zondag 9 november 2014 00:41 schreef monsterd. het volgende:
mocht de mijne een vastloper krijgen dan haal ik wel een ander fiatje op
Ik weet nu dan in ieder geval waar het vandaan komt en dat het goed gelopen heeftquote:Op zondag 9 november 2014 00:41 schreef monsterd. het volgende:
Ja is idd van die sloper. Blokje liep opzich prima. Je zult hem zelf wel even namoeten kijken natuurlijk. Ik doe er verder op korte termijn toch niets mee en mocht de mijne een vastloper krijgen dan haal ik wel een ander fiatje op
Ooh lol heb je al iets geprobeert met 2k smeerstaal?quote:Op zondag 9 november 2014 00:16 schreef Dingest het volgende:
[..]
Dat is een tijdelijk oplossing voor de bovenste bout, maar lost dit niet op:
[ afbeelding ]
Vroeg of laat rukt hij die bovenst bout er weer uit. Of die in de kop, dat hebben we ook al 3 keer gehad. Of hij trekt letterlijk de uitlaat zelf uit elkaar. Zolang de uitlaat niet met alle vier de bouten aan het blok vast zit, blijft het problemen geven
[..]
Dat dacht ik ook, maar Roefel kent die blokjes als geen ander en hij is van mening dat het nog prima bruikbaar zou zijn. Los daarvan: elk los onderdeel overzetten naar een goed onderblok staat niet bovenaan de lijst van favoriete oplossingen
Edit: ik denk dat het voor de onderblokken niets uitmaakt omdat de cilinders er nog bovenop zitten
[..]
Het moet sowieso aan het blokje vast; de uitlaat is één geheel dat met de motor meebeweegt - en die blokjes zijn nogal levendig Een constructie die sterk genoeg is wordt enorm ingewikkeld. En ik kan (nog) niet lassen
Ik ben bang dat je teveel spanning in je uitlaat hebt, waardoor het festijn afbreekt. Zet eens 2 flexibele delen in de rechte pijpen. (link en rechts 1), de spanning zou dan flink moeten afnemenquote:
Daar ben ik niet bekend mee, dus ik weet zeker niet wat je daarmee bedoelt Ik denk het repareren van dat hoekje, maar goed werken aan gietijzer is voor zover ik weet nou niet echt makkelijk.quote:Op zondag 9 november 2014 11:09 schreef klawie het volgende:
[..]
Ooh lol heb je al iets geprobeert met 2k smeerstaal?
Als gevolg van dat ontbrekende hoekje dan, bedoel je? Want het is een standaard uitlaat en standaard blok, en geen standaard 500/126-probleemquote:Op zondag 9 november 2014 12:56 schreef Chuck-N0rr1s het volgende:
[..]
Ik ben bang dat je teveel spanning in je uitlaat hebt, waardoor het festijn afbreekt. Zet eens 2 flexibele delen in de rechte pijpen. (link en rechts 1), de spanning zou dan flink moeten afnemen
Waarom wel? Het zijn niet direct de goedkoopste onderdelen, en op die manier kan ik bezig blijven. Zuigers en lagers gaan over het algemeen prima een autoleven mee; die vervang ik wel als dat nodig blijkt.quote:Op maandag 10 november 2014 22:35 schreef -niemand- het volgende:
Zou je niet meteen nieuwe zuigers + bussen en lagers monteren?
Dan heb je meteen een compleet fris blokje dat er weer probleemloos tegenaan kan.
Dat is een mogelijkheidquote:Op woensdag 3 december 2014 20:38 schreef Dingest het volgende:
En meteen nadat ik dit getypt had, even de olie gecheckt. Er zit zelfs teveel in... Snel weer het boekje erbij en ja, weer een domme fout Bij het Engine-deel staat inderdaad 3,5 liter - voor de 600cc. De gegevens voor de 650cc staan achterin bij de aanvulling - totaal niet aan gedacht - en daar hoeft maar 2,25 liter in
Van wat ik begrijp kan (veel) teveel olie leiden tot schuimachtige vorming doordat het 'opgeklopt' wordt, waar de pomp niet mee kan omgaan en dat dat een te lage druk levert?
Anyway, morgen eerst maar wat olie aftappen...
Gok op je pomp als die versleten os komt hij niet aan de juiste druk em gaat je lampje brandenquote:Op woensdag 10 december 2014 13:10 schreef Dingest het volgende:
Hmz, olie nu op het juiste peil, en nog steeds hetzelfde probleem. Oliedruklampje gaat steeds feller branden naarmate de olie op temperatuur komt (pas na een km of 10 dus).
Ik kan drie mogelijkheden bedenken: sensor, oliepomp, of *^% %$. Eerst maar een nieuwe sensor bestellen (en pakkingen voor het oliepompdeksel bestellen, dan kan ik eventueel mijn oude oliepomp erop zetten). Maar ik hoor dus wel de olie weer in het carter druppelen, dus ik betwijfel dat het de pomp is eigenlijk... Dan is het een pakking/keerring die is gaan lekken, of een lager die kaput is, of de zuigerveren (al zie ik zo snel geen blauwe rook).
Ik begin eerst met het overzetten van mijn oude pomp (en een gloednieuwe sensor). Dat is goedkoopste, al moet daarvoor wel weer de hele achterbalk los. Een nieuwe pomp is ook 50e ( ) en volgens het boekje moet er voor het vervangen ervan een veer ingedrukt worden met nogal wat kracht. Kan zijn dat ik daar het gereedschap niet voor heb.quote:Op woensdag 10 december 2014 16:41 schreef klawie het volgende:
[..]
Gok op je pomp als die versleten os komt hij niet aan de juiste druk em gaat je lampje branden
Of het draadje van je sensor ligt ergens teschuren en maakt sluiting
weet je zeker dat het dezelfde onderblok is en de oliegaten gelijk zijn?quote:Op dinsdag 16 december 2014 15:51 schreef Dingest het volgende:
Tenzij ik twee versleten oliepompen in mijn bezit heb, is ook dat denk ik niet het probleem. Gisteren en vandaag bezig geweest (o.a. in de regen ) de boel over te zetten, en het probleem blijft.
Nou kan ik de sensor nog niet voor 100% uitsluiten omdat die niet vervangen is, aangezien ik de verkeerde maat heb besteld. Ze zijn er in M12 en M14, maar het moer-deel is even groot en die had ik als uitgangspunt gebruikt.
Het is ook niet olielekkage, want dat komt uit de bak. Ik heb het afdekkapje van het koppelingshuis verwijderd en het vliegwiel en de drukgroep waren beiden droog. Achter het druklager niet, dus dat lijkt op een lekke price-askeerring te duiden En kennelijk zit er in het aandrijfas-traject ook nog een O-ring, dus ik denk dat ook die lekt waardoor het nog steeds nat is bij de (nieuwe) binnenste stofhoezen.
Van uitgaande dat het dus ook niet de sensor is, moet het één van de lagers zijn. Oftewel, de motor (en/of bak) zal er wéér uit moeten. Al ben ik geneigd het voorlopig zo te laten. Ik rijd maar 40 km per week en als de boel wel kapot loopt, heb ik nog een compleet binnenwerk liggen...
O ja, en de lagers van de dynamo zijn ook deels verantwoordelijk voor het lawaai. Het luchthuis heb ik uit elkaar gehad en de koelvin wat bijgebogen waar hij aanliep, maar daarvoor moest de dynamo er wel af en toen kon ik de lagers los ook even controleren. Het achterste lager daarvan is makkelijk te vervangen, het voorste is lastiger denk ik. Ze zijn niet duur, dus ik kan het altijd proberen.
En ook geen rook als je het gas intrapt?quote:Op dinsdag 16 december 2014 23:23 schreef Dingest het volgende:
Ik heb het gehele motortje gebruikt, hè Intern heb ik niets overgezet.
Nope. De geur van (verstookte) oliedampen ken ik inmiddels ook wel trouwensquote:Op dinsdag 16 december 2014 23:39 schreef klawie het volgende:
[..]
En ook geen rook als je het gas intrapt?
Koppakking het zelfde?quote:Op woensdag 17 december 2014 00:04 schreef Dingest het volgende:
[..]
Nope. De geur van (verstookte) oliedampen ken ik inmiddels ook wel trouwens
De koppakking heeft niets met de oliekanalen te maken. Die lopen via losse buizen naast de kop en de cilinderblokken ipv er doorheen, al gaan daar wel aan beide uiteinden rubberen ringen ter afdichting op (uiteraard ook vervangen). Lekkage daarvan zou ik dan moeten aantreffen in en onderaan het thermostaathuis. Ik kan daar nog even extra kijken, maar ik denk dat ik dan wel verse olie inmiddels langs het blok en over de uitlaat het moeten zien lopenquote:Op woensdag 17 december 2014 08:41 schreef klawie het volgende:
[..]
Koppakking het zelfde?
Anders zou ik idd effe dan sensoortje erin knallen
Ik had gedacht dat je nu al wel een keer de boel gespoten had. Jammer dat het nog niet is gelukt.quote:Op donderdag 26 februari 2015 23:48 schreef klawie het volgende:
Ik ben ook nig bezig aan mijn fiatje
hij is al een maand gespoten nu nog tijd voor de rest zal effe me topic updatenquote:Op vrijdag 27 februari 2015 14:56 schreef monsterd. het volgende:
[..]
Ik had gedacht dat je nu al wel een keer de boel gespoten had. Jammer dat het nog niet is gelukt.
Het was tijd voor een poetsbeurt geloof ik
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
De lak is nu nog erg dof. Dit fix ik wel wanneer hij weer een geldige keuring heeft.
Die heb ik op mp zien staan werd als sloper verkocht toch?quote:Op donderdag 12 maart 2015 21:10 schreef monsterd. het volgende:
Ik heb een impulsaankoop gedaan
[ afbeelding ]
Ga je rijden of slopen?quote:Op donderdag 12 maart 2015 22:20 schreef monsterd. het volgende:
Ja omdat de papieren er niet bij zitten. Echter, lukt het op kenteken krijgen wel. Ben erachter dat het een door FSM geproduceerde 126 is met een 650 cc blokje. Bouwjaar 1976 of jonger dus. Als het goed is kunnen ze aan de hand van het chassisnummer bij het rdw het oude kenteken nazoeken.
Die moest ook nog door de keuring toch?quote:Op donderdag 12 maart 2015 22:50 schreef monsterd. het volgende:
Rijden. Er zit wel weer wat werk aan, maar dit is verder een mooi exemplaar. Ik twijfel nu alleen over de blauwe; houden of verkopen
Ooh dan 2 fiatjes 1 voor dagelijks gebruik en 1 netjes maken en alleen naar buiten halen wanneer het mooi weer isquote:Op donderdag 12 maart 2015 23:14 schreef monsterd. het volgende:
Mwah, we hebben nu een tweede garage en dus meer dan voldoende ruimte voor onze brikken
Vraag een farzeug brief op die auto dmv een keuring bij vds in bleiswijk dan hoef je hem in nederland alleen het chassis nummer te checkenquote:Op vrijdag 13 maart 2015 15:41 schreef monsterd. het volgende:
Het is nog best wat gedoe om erachter te komen wat de historie van de fiat is. Het chassis heeft blijkbaar nooit een Nederlandse kenteken plaat gezien, dus ik twijfel of het dan toch een Italiaan is..
Heb je niet nodig als het goed is als hij voldoet aan de regels voor de duitse keuringquote:
Hun zorgen dat er een farzeugbrief op komt dan is het bij het rdw wegen en wachten op je kentekenquote:Op zaterdag 14 maart 2015 23:07 schreef monsterd. het volgende:
Ik begrijp dan even niet hoe ze te werk gaan?
Ondertussen heb ik al hoofdpijn van uitzoeken hoe het precies zit. Op dit moment schatten we het bouwjaar op 1977, maar het kan zijn dat ik daar morgen anders over denk
Ik heb ook fiat Nederland gevraagd of ze info kunnen verschaffen. Hopelijk hoor ik binnenkort van ze.. Dat zou het iig allemaal eenvoudiger maken
Bel de fiat dealer geef het frame nummer en je kan precies zien uit welk jaar hij komtquote:Op zondag 15 maart 2015 16:33 schreef monsterd. het volgende:
Hmm ik vind het wel vaag hoor.. Ik heb liever dat het eerlijk verloopt, zonder een omweg vanuit Duitsland.
Vandaag nog eens goed gekeken; De fiat kan niet een eerste type 126 zijn, daarvoor voldoet hij niet aan een aantal kenmerken. Hij is dus gegarandeerd van na 1976. Op de ruiten vind ik de glascode die bij het jaar 1982 hoort. Wetende dat de kleur die op de auto zit is waarschijnlijk vanaf 1982 geleverd is, denk ik dat de auto van dat jaar is.. Ik gok erop dat de vorige eigenaar gepoogd heeft hem te doen lijken op een eerste generatie 126. Zoals ik al zei, gisteren dacht ik 1977; vandaag 1981 . Ik weet niet wat ik morgen denk
Wie zegt dat er nog de originele velgen onderzitten?quote:Op maandag 16 maart 2015 19:47 schreef sijs het volgende:
kijk eens op de velgen daar staat meestal een productiedatum op
Dat lijkt je wel heel stug dat er nooit andere banden onder zijn gegaanquote:Op maandag 16 maart 2015 23:22 schreef monsterd. het volgende:
De dopjes op de velgen matchen iig met de productie periode. Ik kan ook nog eens kijken hoe oud de banden zijn. Vandaag heb ik alleen geen tijd gehad om naar de garage te gaan.
Psst, check de binnenkant van de velgquote:Op woensdag 18 maart 2015 11:01 schreef monsterd. het volgende:
Er staats niets op de velg en ik voel er weinig voor om de band van de velg af te halen atm.
Er zit niets op de binnenkant van de velg. Ik heb nog vuil eraf gehaald met een staalborstel maar niets gevonden. Wil je anders nog voor me kijken als je thuis bent van werk?quote:Op woensdag 18 maart 2015 11:36 schreef house_is_a_feeling het volgende:
[..]
Psst, check de binnenkant van de velg
Ok.quote:Op woensdag 18 maart 2015 11:46 schreef monsterd. het volgende:
[..]
Er zit niets op de binnenkant van de velg. Ik heb nog vuil eraf gehaald met een staalborstel maar niets gevonden. Wil je anders nog voor me kijken als je thuis bent van werk?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |