abonnement Unibet Coolblue
pi_146345734
En het gezeur met die uitlaatbout gaat weer verder }:| Het probleem is niet helemaal dat het los draait; de beugel van de uitlaat 'trekt' ook aan de kop en op die manier wordt vroeg of laat elke bout - ook een geborgde - alsnog uit het blok getrokken. Ik had er nu een paar maanden een bout in zitten die vast zat met Loctite rood én was geborgd (aan de beugel), en dat zat nou allemaal weer los. De draad van de bout was gewoon gestript. En nu dat een paar keer is gebeurd, is ook de draad in het blok kaput.

Ik kan natuurlijk die hele beugel weghalen en alleen het carter afdichten. Ben benieuwd hoelang de uitlaat dan heel gaat blijven... Anders zit er niets anders op en moet er een ander (onder)blok in -O-
  woensdag 5 november 2014 @ 23:08:03 #102
222903 monsterd.
fine, beautiful, lovely
pi_146352723
Het blijft een vreemd probleem idd.. Het lijkt mij makkelijker opgelost met een ander blokje.
baby you're not here
but I can feel you there
think I better body up
ooo, it's that magic touch.
pi_146354171
quote:
0s.gif Op woensdag 5 november 2014 20:57 schreef Dingest het volgende:
En het gezeur met die uitlaatbout gaat weer verder }:| Het probleem is niet helemaal dat het los draait; de beugel van de uitlaat 'trekt' ook aan de kop en op die manier wordt vroeg of laat elke bout - ook een geborgde - alsnog uit het blok getrokken. Ik had er nu een paar maanden een bout in zitten die vast zat met Loctite rood én was geborgd (aan de beugel), en dat zat nou allemaal weer los. De draad van de bout was gewoon gestript. En nu dat een paar keer is gebeurd, is ook de draad in het blok kaput.

Ik kan natuurlijk die hele beugel weghalen en alleen het carter afdichten. Ben benieuwd hoelang de uitlaat dan heel gaat blijven... Anders zit er niets anders op en moet er een ander (onder)blok in -O-
Groene locktite
pi_146354874
Ik garandeer je dat dat er ook gewoon weer uitgetrokken wordt ;)

quote:
0s.gif Op woensdag 5 november 2014 23:08 schreef monsterd. het volgende:
Het blijft een vreemd probleem idd.. Het lijkt mij makkelijker opgelost met een ander blokje.
Niet vreemd, wel rammend irritant dat er geen makkelijke oplossing voor is.
Eerst maar zonder de beugel, kijken hoelang dat goed blijft gaan. Prijzen voor een (niet gereviseerd) blokje willen nog best hoog zijn.
pi_146444855
Keuzes, keuzes...
Ik kan voor een compleet, gecontroleerd/(semi-)gereviseerd blokje gaan. Dat begint pas/al vanaf 300 euro. Compleet gereviseerd het dubbele. Een gebruikt, ongecontroleerd blokje is 175 euro maar daar doe ik dan verstandig aan zelfs pakkingen e.d. te vervangen (en de vingers gekruist te houden!).

Roefel heeft nog een onderblok van een vastloper liggen, maar om dat bruikbaar te maken moet alles overgezet worden. Leerzaam en waarschijnlijk goedkoper, maar ontzettend tijdrovend.

En dat alles omdat er een hoekje gietijzer is afgebroken :')
pi_146446594
Kun je niet beunstyle die beugel ergens anders aan vastmaken?
Desnoods een hele constructie lassen?
pi_146446784
We hebben hier nog een blok liggen, maar ik weet niet wat monsterd. ermee van plan is. Zal d'r wel een bericht sturen.
Rui Pereira: "You're an artist, you don't give a fuck!"
  zaterdag 8 november 2014 @ 22:49:38 #108
222903 monsterd.
fine, beautiful, lovely
pi_146447382
Ik heb wel een blok liggen. Gebeurt weinig mee, dus voor een zacht prijsje mag je hem wel overnemen.

stuur maar een berichtje ;)
baby you're not here
but I can feel you there
think I better body up
ooo, it's that magic touch.
pi_146449751
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 november 2014 21:47 schreef Dingest het volgende:
Keuzes, keuzes...
Ik kan voor een compleet, gecontroleerd/(semi-)gereviseerd blokje gaan. Dat begint pas/al vanaf 300 euro. Compleet gereviseerd het dubbele. Een gebruikt, ongecontroleerd blokje is 175 euro maar daar doe ik dan verstandig aan zelfs pakkingen e.d. te vervangen (en de vingers gekruist te houden!).

Roefel heeft nog een onderblok van een vastloper liggen, maar om dat bruikbaar te maken moet alles overgezet worden. Leerzaam en waarschijnlijk goedkoper, maar ontzettend tijdrovend.

En dat alles omdat er een hoekje gietijzer is afgebroken :')
Geen onderblok van een vastloper kopen de cilinder zijn waarschijnlijk zo erg aangetast dat het of een olieslurper wordt of een kut auto ivm compressie
pi_146449922
quote:
0s.gif Op woensdag 5 november 2014 20:57 schreef Dingest het volgende:
En het gezeur met die uitlaatbout gaat weer verder }:| Het probleem is niet helemaal dat het los draait; de beugel van de uitlaat 'trekt' ook aan de kop en op die manier wordt vroeg of laat elke bout - ook een geborgde - alsnog uit het blok getrokken. Ik had er nu een paar maanden een bout in zitten die vast zat met Loctite rood én was geborgd (aan de beugel), en dat zat nou allemaal weer los. De draad van de bout was gewoon gestript. En nu dat een paar keer is gebeurd, is ook de draad in het blok kaput.

Ik kan natuurlijk die hele beugel weghalen en alleen het carter afdichten. Ben benieuwd hoelang de uitlaat dan heel gaat blijven... Anders zit er niets anders op en moet er een ander (onder)blok in -O-
Helicoil
pi_146450142
quote:
1s.gif Op zondag 9 november 2014 00:09 schreef Chuck-N0rr1s het volgende:

[..]

Helicoil
Dat is een tijdelijk oplossing voor de bovenste bout, maar lost dit niet op:

Vroeg of laat rukt hij die bovenst bout er weer uit. Of die in de kop, dat hebben we ook al 3 keer gehad. Of hij trekt letterlijk de uitlaat zelf uit elkaar. Zolang de uitlaat niet met alle vier de bouten aan het blok vast zit, blijft het problemen geven :N

quote:
1s.gif Op zondag 9 november 2014 00:04 schreef klawie het volgende:

[..]

Geen onderblok van een vastloper kopen de cilinder zijn waarschijnlijk zo erg aangetast dat het of een olieslurper wordt of een kut auto ivm compressie
Dat dacht ik ook, maar Roefel kent die blokjes als geen ander en hij is van mening dat het nog prima bruikbaar zou zijn. Los daarvan: elk los onderdeel overzetten naar een goed onderblok staat niet bovenaan de lijst van favoriete oplossingen ;)
Edit: ik denk dat het voor de onderblokken niets uitmaakt omdat de cilinders er nog bovenop zitten :+

quote:
0s.gif Op zaterdag 8 november 2014 22:33 schreef -niemand- het volgende:
Kun je niet beunstyle die beugel ergens anders aan vastmaken?
Desnoods een hele constructie lassen?
Het moet sowieso aan het blokje vast; de uitlaat is één geheel dat met de motor meebeweegt - en die blokjes zijn nogal levendig :P Een constructie die sterk genoeg is wordt enorm ingewikkeld. En ik kan (nog) niet lassen :+

[ Bericht 3% gewijzigd door Dingest op 09-11-2014 01:24:29 ]
pi_146450171
Extra flexibel stuk er tussen?
pi_146450179
Waar tussen? :P De uitlaat is één geheel.
pi_146450193
quote:
0s.gif Op zondag 9 november 2014 00:17 schreef Dingest het volgende:
Waar tussen? :P De uitlaat is één geheel.
Hebbie een foto van de uitlaat,
pi_146450269
pi_146450616
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 november 2014 22:49 schreef monsterd. het volgende:
Ik heb wel een blok liggen. Gebeurt weinig mee, dus voor een zacht prijsje mag je hem wel overnemen.

stuur maar een berichtje ;)
O, komt die nog uit die sloper die jullie uit Polen hebben gehaald? :P Zou wel ontzettend fijn zijn O+
  zondag 9 november 2014 @ 00:41:56 #117
222903 monsterd.
fine, beautiful, lovely
pi_146451141
Ja is idd van die sloper. Blokje liep opzich prima. Je zult hem zelf wel even namoeten kijken natuurlijk. Ik doe er verder op korte termijn toch niets mee en mocht de mijne een vastloper krijgen dan haal ik wel een ander fiatje op :P
baby you're not here
but I can feel you there
think I better body up
ooo, it's that magic touch.
pi_146451225
quote:
0s.gif Op zondag 9 november 2014 00:41 schreef monsterd. het volgende:
mocht de mijne een vastloper krijgen dan haal ik wel een ander fiatje op :P
o|O genoeg Fiats hier!
Rui Pereira: "You're an artist, you don't give a fuck!"
pi_146451672
:D
En een Porsche, natuurlijk :7

quote:
0s.gif Op zondag 9 november 2014 00:41 schreef monsterd. het volgende:
Ja is idd van die sloper. Blokje liep opzich prima. Je zult hem zelf wel even namoeten kijken natuurlijk. Ik doe er verder op korte termijn toch niets mee en mocht de mijne een vastloper krijgen dan haal ik wel een ander fiatje op :P
Ik weet nu dan in ieder geval waar het vandaan komt en dat het goed gelopen heeft ^O^

Laat even weten wanneer dat zover is, dan ga ik ook mee om er eentje op te halen _O-
pi_146456748
quote:
0s.gif Op zondag 9 november 2014 00:16 schreef Dingest het volgende:

[..]

Dat is een tijdelijk oplossing voor de bovenste bout, maar lost dit niet op:
[ afbeelding ]
Vroeg of laat rukt hij die bovenst bout er weer uit. Of die in de kop, dat hebben we ook al 3 keer gehad. Of hij trekt letterlijk de uitlaat zelf uit elkaar. Zolang de uitlaat niet met alle vier de bouten aan het blok vast zit, blijft het problemen geven :N

[..]

Dat dacht ik ook, maar Roefel kent die blokjes als geen ander en hij is van mening dat het nog prima bruikbaar zou zijn. Los daarvan: elk los onderdeel overzetten naar een goed onderblok staat niet bovenaan de lijst van favoriete oplossingen ;)
Edit: ik denk dat het voor de onderblokken niets uitmaakt omdat de cilinders er nog bovenop zitten :+

[..]

Het moet sowieso aan het blokje vast; de uitlaat is één geheel dat met de motor meebeweegt - en die blokjes zijn nogal levendig :P Een constructie die sterk genoeg is wordt enorm ingewikkeld. En ik kan (nog) niet lassen :+
Ooh lol heb je al iets geprobeert met 2k smeerstaal?
pi_146459568
quote:
14s.gif Op zondag 9 november 2014 00:20 schreef Dingest het volgende:
[ afbeelding ]
Ik ben bang dat je teveel spanning in je uitlaat hebt, waardoor het festijn afbreekt. Zet eens 2 flexibele delen in de rechte pijpen. (link en rechts 1), de spanning zou dan flink moeten afnemen
pi_146465664
quote:
1s.gif Op zondag 9 november 2014 11:09 schreef klawie het volgende:

[..]

Ooh lol heb je al iets geprobeert met 2k smeerstaal?
Daar ben ik niet bekend mee, dus ik weet zeker niet wat je daarmee bedoelt :) Ik denk het repareren van dat hoekje, maar goed werken aan gietijzer is voor zover ik weet nou niet echt makkelijk.

quote:
0s.gif Op zondag 9 november 2014 12:56 schreef Chuck-N0rr1s het volgende:

[..]

Ik ben bang dat je teveel spanning in je uitlaat hebt, waardoor het festijn afbreekt. Zet eens 2 flexibele delen in de rechte pijpen. (link en rechts 1), de spanning zou dan flink moeten afnemen
Als gevolg van dat ontbrekende hoekje dan, bedoel je? Want het is een standaard uitlaat en standaard blok, en geen standaard 500/126-probleem :P
Trouwens, dan blijf je nog wel het aspect van de knalpot houden; die zit nog steeds op maar drie punten aan het blok vast en dat gewicht beweegt/veert dan nog steeds mee, dus dat blijft trillen en wrikken aan de beugel(s). De vibraties stationair zijn al aardig sterk, en vanaf 1:30 geeft het wel aan hoeveel zo'n blokje kan bewegen :D

Misschien dat het wel net voldoende is om het met flexibele delen op te lossen hoor, maar ik denk dat het een (relatief dure) gok blijft om daar speciaal een uitlaat voor te laten maken. De beste en meest betrouwbare oplossing, imho, is toch een structureel intact onderblok. Of dus nog makkelijker, een vrijwel compleet blokje zoals Monsterd aanbiedt voor een zacht prijsje :P
pi_146465728
Nee man, gewoon een universeel stuk er tussen lassen ;)
pi_146465969
Die stukjes zijn inderdaad niet zo duur, maar ik zou het wel moeten laten doen ;) Op een nieuwe uitlaat trouwens, want deze hangt al puur van roestende laspunten aan elkaar. En het lost dus niet het wrikken van de beugel op, dus ik ben vooral bang dat het weer symptoombestrijding is.
pi_146485340
Ooh zie net dat momsterd je een blokje aanbied als deze voor fok prijsje van de hand gaat zou ik dat gewoon doen
pi_146514156
Dat heb ik dan ook gedaan :+ Wel erg bedankt, en Chuck ook, voor het meedenken voor andere oplossingen O+

Ik moet nog even kijken wat ik nog allemaal aan pakkingen en onderdelen bij ga bestellen. Aangezien er toch het één en ander nog overgezet moet worden zit ik te overwegen het blokje grotendeels uit elkaar te halen en alle pakkingen, rubbers en keerringen te vervangen zodat het vers en schoon terug kan. Zelfde met de versnellingsbak, als de motor er toch straks onderweg is :Y

En als ik toch een bestelling plaats maar wat dieper in de buidel tasten en reserveonderdelen aanschaffen.
pi_146516307
Zou je niet meteen nieuwe zuigers + bussen en lagers monteren?
Dan heb je meteen een compleet fris blokje dat er weer probleemloos tegenaan kan.
pi_146544995
Is het niet gaan lekken onderweg? :P
Rui Pereira: "You're an artist, you don't give a fuck!"
pi_146621196
Nee hoor, het heeft zich keurig gehouden :P

De boel ligt nu bijna compleet uit elkaar in afwachting van nieuwe pakkingen. Ik ga eerst de carburateur en verdeler gebruiken die er nog bijzaten, kijken hoe die daar op loopt. De rest wordt vernieuwd of komt van mijn blok af. Carburateur valt altijd nog makkelijk weer om te wisselen, en ik hoop dat de verdeler gewoon goed op tijd staat zoals hij er nu in zit want dat is een stuk makkelijker :+ Het heeft mij wel een volle dag gekost om de boel een beetje schoon te krijgen...

Ook de bak heb ik eruit om op te schonen (ik vermoed dat hij 'zwaar zweet', maar ik kan moeilijk zien waar), wat hoezen/rubbers en olie te vervangen.
Verder heb ik gewoon een boel van het kleine grut bijbesteld als reserve voor in de auto; kabels, extra setje bougies en bougiekabels, contactpuntjes, v-snaar, uitlaat en een complete motorpakkingset.

quote:
0s.gif Op maandag 10 november 2014 22:35 schreef -niemand- het volgende:
Zou je niet meteen nieuwe zuigers + bussen en lagers monteren?
Dan heb je meteen een compleet fris blokje dat er weer probleemloos tegenaan kan.
Waarom wel? Het zijn niet direct de goedkoopste onderdelen, en op die manier kan ik bezig blijven. Zuigers en lagers gaan over het algemeen prima een autoleven mee; die vervang ik wel als dat nodig blijkt.
pi_147224463
Wat een pokkebak _O- Volgens mij, als ik morgen de multiriem er weer goed op krijg, heb ik hem soort van net op tijd weer rijklaar. Maar snel en soepel was anders :X

Oké, ik was tussendoor ook nog een week op vakantie op Gran Canaria :+
  dinsdag 2 december 2014 @ 23:55:27 #131
222903 monsterd.
fine, beautiful, lovely
pi_147235364
Kreeg je het lastig los ? :+
baby you're not here
but I can feel you there
think I better body up
ooo, it's that magic touch.
pi_147236435
Dat viel nog wel mee. Schoonmaken kostte ook gewoon veel tijd. Ik heb hem kaal gehad tot op het onderblok, met alleen de krukas, nokkenas, distributie en verdeler nog op hun plek. Alles weer in elkaar zetten heeft ook wat uurtjes gekost :P En gelukkig maar dat ik de extra uitlaat besteld had, want die van mij begon op de plekken waar hij bijeen gelast was weer te scheuren. Bij het deksel van het oliefilterhuis had ik een boutje te hard aangedraaid zodat zowel het boutje afbrak als het deksel zelf een deel van afbrak (!), dus dat heb ik van mijn blok nog af moeten halen. Maar het weer aan de praat krijgen van het geheel, dat ging lastig.

Eerst de versnellingsbak weer teruggehangen, en toen wilde de boel niet meer in een versnelling. Dus eerst de verbinding met de bak weer los, toen bij de middentunnel de afstelling van de pook los en toen weer de bak eraan vast. Daarna de pook nog eens afgesteld, en nu zit dat volgens mij weer goed. Al mis ik wel de terugslagveer voor de koppelingsgeffel, die heeft er zo te zien ook niet opgezeten voor demontage :') De km-tellerkabel hangt ook maar half vast. Dat had ik al eerder gezien en een reservekabel mee besteld, maar vervangen is denk ik ook een pielerig rotklusje dus ik kijk wel hoelang de wijzer het nog blijft doen...

En toen de boel er weer in hing, had ik geen ontsteking. Brandstofpomp was uit elkaar geweest, schoongemaakt en leek nog/weer goed te pompen. Ik had mijn carburateur erop geschroefd die het prima deed; vlotterkamer liep ook gewoon vol (en over via de retourslang - die zo broos was dat hij afbrak en ik nu iets met drie type slang in elkaar heb geflanst :P), en de bougies waren ook nat met brandstof dus dat was het probleem niet. Kleppen waren gesteld, distributie was niet los geweest en stond dus goed, verdeler was ook niet los geweest en zou ook in orde moeten zijn, bougies nieuw met juiste elektrodeafstand, bougiekabels niet per se (mijn oude waren nog geen 2 jaar oud en deden het probleemloos) maar ik had wel een nieuwe set liggen dus die er ook even opgezet, contactpuntjes vernieuwd en op juiste afstand gezet, en nieuwe condensator. De (dubbele) bobine deed het voorheen ook gewoon goed. Toch leek ik geen vonk te hebben. Over en weer met Sjors gemaild of die kon helpen want ik had een beetje tijdnood - vakantie en na 30 november mocht ik de Saab niet meer gebruiken :') - maar die had helaas griep. Dus zelf uit gaan zoeken.
Ik had ook geen vonk op de contactpunten als ik ze met de hand open zette, dus wat lopen spelen met het kabeltje van de verdeler naar de bobine. En dan was het soms wel, soms geen vonk. Het viel mij ook op dat de contactpunten soms spontaan veel te ver weer open gingen staan na wat ronddraaien op de startmotor en dat probleem had ik wel vaker gehad... toch maar even de verdeler vervangen met die van mij (en de nieuwe contactpunten + condensator overzetten). Verdeler er volgens de Haynes ingezet en op tijd gezet - 5 graden voorontsteking en dan de verdeler draaien totdat de contactpunten net open gaan - met enigszins verbeterd resultaat: wel een vonk op de contactpunten maar hij bleef alleen maar ploffen in de uitlaat. En toen moest ik op vakantie :+
Gisteren weer verder want eigenlijk heb ik morgen een auto nodig. Lekker koud buiten :7 Nu had ik voor vertrek kennelijk de accu leeg gestart, dus die eerst bij de garage die laten checken en op laten laden. Daarna toch nog maar een keer kijken of de verdeler nog goed stond. Pas toen viel mij iets op wat mij voor de vakantie niet was opgevallen... Maar een klein dingetje wat ik over het hoofd had gezien, mede omdat ik de helft in de avond heb gedaan toen het al donker was en maar één bouwlamp had.

De 5 graden voorontsteking klopte wel. En dat ik de verdeler op het contactpunten-bijna-open moment had gezet ook. Alleen had ik de verdeler met de klok meegedraaid. En nu pas zag ik dat hij op de motor tegen de klok in draait _O- Dus de verdeler even de andere kant opgedraaid en verrek, de boel doet het een stuk beter wanneer hij vonkt met de cilinders op BDP ipv ODP :o Helemaal soepel loopt hij stationair nog niet, maar dat komt denk ik omdat ik de carburateur nog even moet afstellen.

Problemen opgelost? Nou nee. Oliedruklampje blijft branden. Ik had mijn oliedruksensor erin gezet dus het eerste wat ik morgen ga doen is de andere sensor erin zetten. Als dat niet werkt is het de oliepomp en daarvoor mag de halve achterkant weer uit elkaar...
En ik moet de multiriem er weer opnieuw opzetten. Misschien dat ik hem toch er te strak op heb gelegd, maar één van de draadeindje in de poelieriem bij de dynamo is afgebroken. Gelukkig kan je die er nog uitdraaien (en anders de hele poelie vrij eenvoudig van de dynamo afschuiven en vervangen) dus hopelijk is de boel met een simpel ander boutje straks wel in orde. Met de de gratie Fiats kan ik morgen nog de fiets laten staan, maar dan is het wel op het nippertje O-)
pi_147237120
Ik had nog wel wat foto's gemaakt. Met de vieze meuk uit elkaar uitgestald over mijn aanrecht:



Opgeschoon onderblok klaar om weer in elkaar gezet te worden:


En het bijna-complete-blokje opgeschoond, klaar om terug in de auto gehangen te worden ^O^
  woensdag 3 december 2014 @ 10:03:11 #134
222903 monsterd.
fine, beautiful, lovely
pi_147240625
Ziet er goed uit! Hoe lang was je er mee bezig?

Zie ik daar synthetische olie? Is er een reden waarom je geen minerale hebt gebruikt? :+
baby you're not here
but I can feel you there
think I better body up
ooo, it's that magic touch.
pi_147241095
Een dag of 6, van uitbouw tot inbouw. En dan nog wat losse uurtjes met de ontsteking en zo prutsen :@

Ja, die olie ging in de Alfa :P En de oude olie van de 126 ging weer in die fles.
pi_147259397
Hij doet het. Soort van. Koud gaat de boel ontzettend moeizaam en is het mengsel duidelijk niet goed, maar dat komt later wel. Misschien staat het tijdstip ook nog niet 100%. Ook loopt mijn koelvin/ventilator in het luchthuis aan, wat extra herrie geeft.

Oliedruk(lampje) is zorgwekkend. Andere sensor erin gestopt en bij het starten bleef hij uit. Maar met de choke uit gaat hij in het begin eerst stationair branden en vervaagt dan tot uit zodra je wat meer gas geeft. En naarmate de boel warmer wordt gaat hij in steeds meer toerengebieden weer (eerst vaag) aan; eerst aan het eind van het toerenbereik wat vaagje en dan steeds meer over de hele lijn en steeds feller (maar op zijn flauwst in het lage toerental boven stationair).

Ja, er zit olie in :P 3,5 liter conform boekje met de juiste olie. Volgens mij wel een beetje zweetage helaas - maar zo te zien bij de versnellingsbak - en duidelijk geen enorme plassen.
Nou komt de sensor van een ander blok dus tsja, die eerst maar vervangen voor een nieuwe. En gelijk een nieuwe pakking mee bestellen voor het distrubitiedeksel, want als de sensor het niet is kan ik nog de oliepomp overzetten. Hoewel ik wel duidelijk de olie naar beneden hoor lopen als ik de motor heb uitgezet, dat lijkt te suggereren dat de pomp wel zijn werk doet. En anders is er binnenin iets (goed) mis met een lager of het oliekanaal... :X
pi_147259677
En meteen nadat ik dit getypt had, even de olie gecheckt. Er zit zelfs teveel in... Snel weer het boekje erbij en ja, weer een domme fout :') Bij het Engine-deel staat inderdaad 3,5 liter - voor de 600cc. De gegevens voor de 650cc staan achterin bij de aanvulling - totaal niet aan gedacht - en daar hoeft maar 2,25 liter in :X :|W

Van wat ik begrijp kan (veel) teveel olie leiden tot schuimachtige vorming doordat het 'opgeklopt' wordt, waar de pomp niet mee kan omgaan en dat dat een te lage druk levert?
Anyway, morgen eerst maar wat olie aftappen...
pi_147259830
quote:
0s.gif Op woensdag 3 december 2014 20:38 schreef Dingest het volgende:
En meteen nadat ik dit getypt had, even de olie gecheckt. Er zit zelfs teveel in... Snel weer het boekje erbij en ja, weer een domme fout :') Bij het Engine-deel staat inderdaad 3,5 liter - voor de 600cc. De gegevens voor de 650cc staan achterin bij de aanvulling - totaal niet aan gedacht - en daar hoeft maar 2,25 liter in :X :|W

Van wat ik begrijp kan (veel) teveel olie leiden tot schuimachtige vorming doordat het 'opgeklopt' wordt, waar de pomp niet mee kan omgaan en dat dat een te lage druk levert?
Anyway, morgen eerst maar wat olie aftappen...
Dat is een mogelijkheid
pi_147264702
Ik hoop het :P Zou een makkelijke oplossing zijn en op zich kunnen verklaren waarom de druk op die vreemde manier zo geleidelijk afneemt hoger in de toeren en naarmate de boel op temperatuur komt.
Tsja, kwestie van automatisme. De rest van de waarden die ik nodig had - en dat waren vooral de momenten - zijn voor beide blokken gelijk. Dus dan kijk je automatisch in hetzelfde rijtje dat je al voor je neus hebt voor hoeveel olie hij slikt, en niet naar één enkel zinnetje 108 pagina's verderop :+

Stomme is dat ik bij het afstellen van de verdeler voor de voorontsteking wél achterin had gekeken voor de latere type verdelers (rotor-type moet op 10 graden, rotorloze-type met dubbele bobine op 5 graden).
pi_147450567
Hmz, olie nu op het juiste peil, en nog steeds hetzelfde probleem. Oliedruklampje gaat steeds feller branden naarmate de olie op temperatuur komt (pas na een km of 10 dus).

Ik kan drie mogelijkheden bedenken: sensor, oliepomp, of *^% :( %$. Eerst maar een nieuwe sensor bestellen (en pakkingen voor het oliepompdeksel bestellen, dan kan ik eventueel mijn oude oliepomp erop zetten). Maar ik hoor dus wel de olie weer in het carter druppelen, dus ik betwijfel dat het de pomp is eigenlijk... Dan is het een pakking/keerring die is gaan lekken, of een lager die kaput is, of de zuigerveren (al zie ik zo snel geen blauwe rook).
pi_147457230
quote:
0s.gif Op woensdag 10 december 2014 13:10 schreef Dingest het volgende:
Hmz, olie nu op het juiste peil, en nog steeds hetzelfde probleem. Oliedruklampje gaat steeds feller branden naarmate de olie op temperatuur komt (pas na een km of 10 dus).

Ik kan drie mogelijkheden bedenken: sensor, oliepomp, of *^% :( %$. Eerst maar een nieuwe sensor bestellen (en pakkingen voor het oliepompdeksel bestellen, dan kan ik eventueel mijn oude oliepomp erop zetten). Maar ik hoor dus wel de olie weer in het carter druppelen, dus ik betwijfel dat het de pomp is eigenlijk... Dan is het een pakking/keerring die is gaan lekken, of een lager die kaput is, of de zuigerveren (al zie ik zo snel geen blauwe rook).
Gok op je pomp als die versleten os komt hij niet aan de juiste druk em gaat je lampje branden

Of het draadje van je sensor ligt ergens teschuren en maakt sluiting
  woensdag 10 december 2014 @ 18:06:12 #142
222903 monsterd.
fine, beautiful, lovely
pi_147459450
Balen zeg :(
baby you're not here
but I can feel you there
think I better body up
ooo, it's that magic touch.
pi_147465071
Ja, nogal -O- Want op zich rijd ik niet zo heel veel en is het ook nu nog allemaal prima te doen met zo'n 126je. Vorige week was het -3 en dan merk je dat die verwarming nog niet eens zo'n ramp is - nu er weer volop warme lucht door kan stromen dankzij een nieuwe slang. En ik stap iedere keer ook met een glimlach in O+

quote:
1s.gif Op woensdag 10 december 2014 16:41 schreef klawie het volgende:

[..]

Gok op je pomp als die versleten os komt hij niet aan de juiste druk em gaat je lampje branden

Of het draadje van je sensor ligt ergens teschuren en maakt sluiting
Ik begin eerst met het overzetten van mijn oude pomp (en een gloednieuwe sensor). Dat is goedkoopste, al moet daarvoor wel weer de hele achterbalk los. Een nieuwe pomp is ook 50e ( :o ) en volgens het boekje moet er voor het vervangen ervan een veer ingedrukt worden met nogal wat kracht. Kan zijn dat ik daar het gereedschap niet voor heb.
Edit: van wat ik in de Haynes kan zien, kan je de unit in het geheel er zo af schroeven. Indrukken van de veer is voor onderhoud aan de pomp zelf, maar je koopt denk ik tegenwoordig gewoon een losse unit.

Ik kan nog even met een lamp rondsnuffelen, maar denk niet dat het het kabeltje is. Mijn andere sensor gaf immers ook al meten een probleem aan en het komt iedere keer in een heel specifiek patroon voor. Schurende kabeltjes maken meer willekeurig contact :P

Mijn vermoeden is echter dat het wel eens de achterste krukaskeerring of het lager zelf kan zijn. Er hangt wel steeds een druppel olie aan het afdekkapje van het koppelingshuis, maar een ashoes van de bak lekt ook wat (ondanks dat ik die wel vervangen had) en daar kan de olie ook vandaan komen. Als het het lager zelf is dan zou de oorzaak wel eens het hardhandig verwijderen van de oude keerring geweest kunnen zijn O-) Het lager zelf kost 25e en om de één of andere reden heb ik nog 3 achterste keerringen liggen, dus beter bestel ik het dan maar gewoon mee. Erg veel zin heb ik er trouwens niet in als weer de motor eruit moet. Aan de andere kant, die aanlopende koelvin maakt ook nogal wat lawaai - zeker met de verwarming 'aan' - en om die te inspecteren/vervangen moet het hele luchtinlaat/koel-traject er weer af :')

[ Bericht 3% gewijzigd door Dingest op 10-12-2014 21:48:03 ]
pi_147639645
Tenzij ik twee versleten oliepompen in mijn bezit heb, is ook dat denk ik niet het probleem. Gisteren en vandaag bezig geweest (o.a. in de regen :')) de boel over te zetten, en het probleem blijft.
Nou kan ik de sensor nog niet voor 100% uitsluiten omdat die niet vervangen is, aangezien ik de verkeerde maat heb besteld. Ze zijn er in M12 en M14, maar het moer-deel is even groot en die had ik als uitgangspunt gebruikt.

Het is ook niet olielekkage, want dat komt uit de bak. Ik heb het afdekkapje van het koppelingshuis verwijderd en het vliegwiel en de drukgroep waren beiden droog. Achter het druklager niet, dus dat lijkt op een lekke price-askeerring te duiden -O- En kennelijk zit er in het aandrijfas-traject ook nog een O-ring, dus ik denk dat ook die lekt waardoor het nog steeds nat is bij de (nieuwe) binnenste stofhoezen.

Van uitgaande dat het dus ook niet de sensor is, moet het één van de lagers zijn. Oftewel, de motor (en/of bak) zal er wéér uit moeten. Al ben ik geneigd het voorlopig zo te laten. Ik rijd maar 40 km per week en als de boel wel kapot loopt, heb ik nog een compleet binnenwerk liggen... :X

O ja, en de lagers van de dynamo zijn ook deels verantwoordelijk voor het lawaai. Het luchthuis heb ik uit elkaar gehad en de koelvin wat bijgebogen waar hij aanliep, maar daarvoor moest de dynamo er wel af en toen kon ik de lagers los ook even controleren. Het achterste lager daarvan is makkelijk te vervangen, het voorste is lastiger denk ik. Ze zijn niet duur, dus ik kan het altijd proberen.
pi_147657510
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 december 2014 15:51 schreef Dingest het volgende:
Tenzij ik twee versleten oliepompen in mijn bezit heb, is ook dat denk ik niet het probleem. Gisteren en vandaag bezig geweest (o.a. in de regen :')) de boel over te zetten, en het probleem blijft.
Nou kan ik de sensor nog niet voor 100% uitsluiten omdat die niet vervangen is, aangezien ik de verkeerde maat heb besteld. Ze zijn er in M12 en M14, maar het moer-deel is even groot en die had ik als uitgangspunt gebruikt.

Het is ook niet olielekkage, want dat komt uit de bak. Ik heb het afdekkapje van het koppelingshuis verwijderd en het vliegwiel en de drukgroep waren beiden droog. Achter het druklager niet, dus dat lijkt op een lekke price-askeerring te duiden -O- En kennelijk zit er in het aandrijfas-traject ook nog een O-ring, dus ik denk dat ook die lekt waardoor het nog steeds nat is bij de (nieuwe) binnenste stofhoezen.

Van uitgaande dat het dus ook niet de sensor is, moet het één van de lagers zijn. Oftewel, de motor (en/of bak) zal er wéér uit moeten. Al ben ik geneigd het voorlopig zo te laten. Ik rijd maar 40 km per week en als de boel wel kapot loopt, heb ik nog een compleet binnenwerk liggen... :X

O ja, en de lagers van de dynamo zijn ook deels verantwoordelijk voor het lawaai. Het luchthuis heb ik uit elkaar gehad en de koelvin wat bijgebogen waar hij aanliep, maar daarvoor moest de dynamo er wel af en toen kon ik de lagers los ook even controleren. Het achterste lager daarvan is makkelijk te vervangen, het voorste is lastiger denk ik. Ze zijn niet duur, dus ik kan het altijd proberen.
weet je zeker dat het dezelfde onderblok is en de oliegaten gelijk zijn?
pi_147657840
Ik heb het gehele motortje gebruikt, hè ;) Intern heb ik niets overgezet.
pi_147658415
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 december 2014 23:23 schreef Dingest het volgende:
Ik heb het gehele motortje gebruikt, hè ;) Intern heb ik niets overgezet.
En ook geen rook als je het gas intrapt?
pi_147659241
quote:
1s.gif Op dinsdag 16 december 2014 23:39 schreef klawie het volgende:

[..]

En ook geen rook als je het gas intrapt?
Nope. De geur van (verstookte) oliedampen ken ik inmiddels ook wel trouwens :')
pi_147661898
quote:
0s.gif Op woensdag 17 december 2014 00:04 schreef Dingest het volgende:

[..]

Nope. De geur van (verstookte) oliedampen ken ik inmiddels ook wel trouwens :')
Koppakking het zelfde?

Anders zou ik idd effe dan sensoortje erin knallen
  woensdag 17 december 2014 @ 10:37:37 #150
222903 monsterd.
fine, beautiful, lovely
pi_147663745
Misschien zit er iets scheef op? Dit gaat helaas al boven mijn kennis :(
baby you're not here
but I can feel you there
think I better body up
ooo, it's that magic touch.
pi_147665694
Waarschijnlijk stiekem ook het mijne, anders had ik het nu wel opgelost :')

quote:
1s.gif Op woensdag 17 december 2014 08:41 schreef klawie het volgende:

[..]

Koppakking het zelfde?

Anders zou ik idd effe dan sensoortje erin knallen
De koppakking heeft niets met de oliekanalen te maken. Die lopen via losse buizen naast de kop en de cilinderblokken ipv er doorheen, al gaan daar wel aan beide uiteinden rubberen ringen ter afdichting op (uiteraard ook vervangen). Lekkage daarvan zou ik dan moeten aantreffen in en onderaan het thermostaathuis. Ik kan daar nog even extra kijken, maar ik denk dat ik dan wel verse olie inmiddels langs het blok en over de uitlaat het moeten zien lopen :P

Dat was ik sowieso van plan voordat ik iets anders doe, ik zit alleen even te dubben over wat ik (nogmaals) mee moet bestellen :') Denk een handvol lagers en pakkingen ivm de dynamo en lekkende bak.
pi_147687677
Fijn, de koelvin loopt alsnog weer aan en nu bonkt de boel nogal luid iedere keer dat ik van het gas af ga... Nu die het moet doen heeft de auto er gewoon totaal geen zin meer in lijkt het :N

Ik heb het niet als ik de koppeling intrap (dus bij het schakelen), maar soms weer wel over drempels en het voelt in beide gevallen wel aan alsof het bij de bak/blok wegkomt. Rubbers van ophanging blok/bak kunnen het niet zijn want die heb ik vernieuwd (en zojuist nog gecheckt). Misschien de metalen ophangplaat van het blok waarmee het aan de carrosseriebalk vastgeschroefd zit? Die kan ik nog overzetten van mijn blok. Of de veren/schokdempers, of ivm de koppeling misschien toch de aandrijfassen? Rechts heeft misschien wat speling, al zou het wel heel weinig zijn.
  donderdag 18 december 2014 @ 01:26:05 #153
222903 monsterd.
fine, beautiful, lovely
pi_147695333
Hij maakt het geluid ook niet als hij stationair loopt?
baby you're not here
but I can feel you there
think I better body up
ooo, it's that magic touch.
pi_147695875
Nee, het is alleen tijdens het rijden en vooral bij plots gas los of een stevige hobbel, dus wanneer de motor/bak een flinke ruk maakt.
Ik gok, omdat het pas is met de 'nieuwe' motor, dat het dit ding wel eens zou kunnen zijn:

Ik merkte eergisteren wel dat die wel vrij los is, terwijl net bij controle van die aan het 'oude' blok daar vrijwel geen speling op zit. Dat lijkt mij wel iets waar de boel stevig aan kan rukken, dus eerst dat eens overzetten lijkt mij de meest logische stap :Y
pi_147804898
Nope, was het ook niet. Die ik er vanaf heb geschroefd was wel compleet uitgelubberd inmiddels, maar dat is als gevolg van het probleem en niet de oorzaak. En ik kan voor de rest ook niet uitvinden wat wel het probleem is, want niets lijkt overmatige speling te hebben. Ook de aandrijfassen niet echt.

Maar ik het hoofdstuk over de bak nog eens doorgenomen. En aan de bakzijde zit een 'Bearing Adjuster Lockring' achter de stofhoes, voor de ster-vormige flens. 970284 op dit plaatje

Bij het vervangen van de stofhoes viel deze bij mij aan één kant er spontaan uit. In het boekje staat dat bij demontage de locatie gemarkeerd moet worden omdat hij in dezelfde positie er terug in moet, wat ik toen niet gedaan heb omdat op het oog er geen verschil was. Met deze nieuwe informatie vraag ik mij ten eerste af hoe goed een teken het is dat het ding er spontaan uitviel, wat nu het gevolg is voor dat lager, en of dit toch speling aan de as veroorzaakt waardoor die bonkt bij gas los.
  zondag 21 december 2014 @ 17:24:44 #156
222903 monsterd.
fine, beautiful, lovely
pi_147808343
Kun je die bonk voelen tijdens het rijden of is het puur geluid? Zou je het eens op kunnen nemen ofzo? Ik ben benieuwd..
baby you're not here
but I can feel you there
think I better body up
ooo, it's that magic touch.
pi_147809064
Je kunt het duidelijk voelen, het is het hele gewicht van de bak/blok dat een ruk maakt.
  zondag 21 december 2014 @ 18:34:04 #158
222903 monsterd.
fine, beautiful, lovely
pi_147810863
Hmm vreemd. Komt me ook totaal niet bekend voor, sorry :(
baby you're not here
but I can feel you there
think I better body up
ooo, it's that magic touch.
pi_147842311
Ik heb vanochtend geprobeerd de baksteunen iets hoger in de beugel te krijgen. Alleen links lukte dat, maar dat lijkt wel iets geholpen te hebben (kan ook tussen mijn oren zitten hoor :+ ). Het zou natuurlijk alsnog zo simpel kunnen zijn dat de bak net te laag hangt en daardoor onderaan tegen die beugel komt.

Dus ik bestel nog even geen nieuwe set aandrijfassen, ook omdat die in principe te vervangen zijn met de bak er nog in, maar ik probeer bij de volgende keer de motor/bak eruit (wat dus binnenkort nog moet gebeuren) eerst om de steunen toch iets hoger in de beugel te krijgen :Y
pi_148553722
Eigenlijk zou ik vandaag met een vriend (teamgenoot van de Carbage Run) de motor er weer uithalen en dingen inspecteren/vervangen, maar ivm het weer ging dat niet door. Dat een volgende keer dus.

Wel eindelijk een nieuwe oliesensor erin kunnen zetten: daar ligt het ook niet aan.
pi_150044380
Zaterdag moet ik naar Wageningen, dus gisteren besloten (omdat buienradar zei dat het droog zou blijven; hagel rekent-ie helaas niet mee :')) de motor eruit te halen. De bedoeling was dus om dat achterste lager te vervangen omdat ik vermoede dat die beschadigd was geraakt. Lager vervangen, ook nieuw toplager en nieuwe koppelingset geplaatst; oliedruklampje blijft branden -O-

Daarnaast de er weer uitgehaald vanwege de herrie. Het lijkt er echter op dat de herrie uit de dynamo komt, bij volgas blijkt nu ook het lampje heel zwakjes te branden. Overdag zag ik het niet, alleen vanavond pas. Dus die is zo te zien ook aan het overlijden.

En het gebonk lijkt toch ergens uit de bak of aandrijfassen te komen. Ik denk dat ik er misschien alsnog meer naar Wageningen ga. Als er iets vastloopt/uitvalt; prima. Dan weet ik in ieder geval zeker wat er kapot is :')
  woensdag 25 februari 2015 @ 23:34:23 #162
222903 monsterd.
fine, beautiful, lovely
pi_150051315
Hmm, ik baal wel voor je dingest :(

Als het weer het zondag toe laat, dan ga ik ook aan de slag. Eerst maar het contactblokje vervangen en de stoelen vastzetten. Moet te doen zijn :P
baby you're not here
but I can feel you there
think I better body up
ooo, it's that magic touch.
pi_150096577
Ik ben ook nig bezig aan mijn fiatje ;(
  vrijdag 27 februari 2015 @ 14:56:52 #164
222903 monsterd.
fine, beautiful, lovely
pi_150112384
quote:
0s.gif Op donderdag 26 februari 2015 23:48 schreef klawie het volgende:
Ik ben ook nig bezig aan mijn fiatje ;(
Ik had gedacht dat je nu al wel een keer de boel gespoten had. Jammer dat het nog niet is gelukt.

Het was tijd voor een poetsbeurt geloof ik :')



De lak is nu nog erg dof. Dit fix ik wel wanneer hij weer een geldige keuring heeft. :P
baby you're not here
but I can feel you there
think I better body up
ooo, it's that magic touch.
pi_150129419
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 februari 2015 14:56 schreef monsterd. het volgende:

[..]

Ik had gedacht dat je nu al wel een keer de boel gespoten had. Jammer dat het nog niet is gelukt.

Het was tijd voor een poetsbeurt geloof ik :')
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]

De lak is nu nog erg dof. Dit fix ik wel wanneer hij weer een geldige keuring heeft. :P
hij is al een maand gespoten nu nog tijd voor de rest zal effe me topic updaten
  donderdag 12 maart 2015 @ 21:10:10 #166
222903 monsterd.
fine, beautiful, lovely
pi_150578562
Ik heb een impulsaankoop gedaan :P
baby you're not here
but I can feel you there
think I better body up
ooo, it's that magic touch.
pi_150582442
quote:
1s.gif Op donderdag 12 maart 2015 21:10 schreef monsterd. het volgende:
Ik heb een impulsaankoop gedaan :P
[ afbeelding ]
Die heb ik op mp zien staan werd als sloper verkocht toch?
  donderdag 12 maart 2015 @ 22:20:10 #168
222903 monsterd.
fine, beautiful, lovely
pi_150582601
Ja omdat de papieren er niet bij zitten. Echter, lukt het op kenteken krijgen wel. Ben erachter dat het een door FSM geproduceerde 126 is met een 650 cc blokje. Bouwjaar 1976 of jonger dus. Als het goed is kunnen ze aan de hand van het chassisnummer bij het rdw het oude kenteken nazoeken.
baby you're not here
but I can feel you there
think I better body up
ooo, it's that magic touch.
pi_150583172
quote:
1s.gif Op donderdag 12 maart 2015 22:20 schreef monsterd. het volgende:
Ja omdat de papieren er niet bij zitten. Echter, lukt het op kenteken krijgen wel. Ben erachter dat het een door FSM geproduceerde 126 is met een 650 cc blokje. Bouwjaar 1976 of jonger dus. Als het goed is kunnen ze aan de hand van het chassisnummer bij het rdw het oude kenteken nazoeken.
Ga je rijden of slopen?
  donderdag 12 maart 2015 @ 22:50:18 #170
222903 monsterd.
fine, beautiful, lovely
pi_150583610
Rijden. Er zit wel weer wat werk aan, maar dit is verder een mooi exemplaar. Ik twijfel nu alleen over de blauwe; houden of verkopen :')
baby you're not here
but I can feel you there
think I better body up
ooo, it's that magic touch.
pi_150583834
quote:
0s.gif Op donderdag 12 maart 2015 22:50 schreef monsterd. het volgende:
Rijden. Er zit wel weer wat werk aan, maar dit is verder een mooi exemplaar. Ik twijfel nu alleen over de blauwe; houden of verkopen :')
Die moest ook nog door de keuring toch?

T zou zonde zijn om hem na al die moeite nu nog weg te doen


Ik zeg porsche eruit :P
  donderdag 12 maart 2015 @ 23:14:49 #172
222903 monsterd.
fine, beautiful, lovely
pi_150584487
Mwah, we hebben nu een tweede garage en dus meer dan voldoende ruimte voor onze brikken :P
baby you're not here
but I can feel you there
think I better body up
ooo, it's that magic touch.
pi_150589726
quote:
0s.gif Op donderdag 12 maart 2015 23:14 schreef monsterd. het volgende:
Mwah, we hebben nu een tweede garage en dus meer dan voldoende ruimte voor onze brikken :P
Ooh dan 2 fiatjes 1 voor dagelijks gebruik en 1 netjes maken en alleen naar buiten halen wanneer het mooi weer is
  vrijdag 13 maart 2015 @ 15:41:27 #174
222903 monsterd.
fine, beautiful, lovely
pi_150601297
Het is nog best wat gedoe om erachter te komen wat de historie van de fiat is. Het chassis heeft blijkbaar nooit een Nederlandse kenteken plaat gezien, dus ik twijfel of het dan toch een Italiaan is..
baby you're not here
but I can feel you there
think I better body up
ooo, it's that magic touch.
pi_150610158
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 maart 2015 15:41 schreef monsterd. het volgende:
Het is nog best wat gedoe om erachter te komen wat de historie van de fiat is. Het chassis heeft blijkbaar nooit een Nederlandse kenteken plaat gezien, dus ik twijfel of het dan toch een Italiaan is..
Vraag een farzeug brief op die auto dmv een keuring bij vds in bleiswijk dan hoef je hem in nederland alleen het chassis nummer te checken
  zaterdag 14 maart 2015 @ 06:37:51 #176
222903 monsterd.
fine, beautiful, lovely
pi_150624801
Hoe komen zij weer aan de info dan?
baby you're not here
but I can feel you there
think I better body up
ooo, it's that magic touch.
pi_150634803
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 maart 2015 06:37 schreef monsterd. het volgende:
Hoe komen zij weer aan de info dan?
Heb je niet nodig als het goed is als hij voldoet aan de regels voor de duitse keuring

Maar bel maandag effe naar vds zelf kunnen hun het uitleggen
  zaterdag 14 maart 2015 @ 23:07:11 #178
222903 monsterd.
fine, beautiful, lovely
pi_150648708
Ik begrijp dan even niet hoe ze te werk gaan?

Ondertussen heb ik al hoofdpijn van uitzoeken hoe het precies zit. Op dit moment schatten we het bouwjaar op 1977, maar het kan zijn dat ik daar morgen anders over denk :')

Ik heb ook fiat Nederland gevraagd of ze info kunnen verschaffen. Hopelijk hoor ik binnenkort van ze.. Dat zou het iig allemaal eenvoudiger maken ;)
baby you're not here
but I can feel you there
think I better body up
ooo, it's that magic touch.
pi_150660050
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 maart 2015 23:07 schreef monsterd. het volgende:
Ik begrijp dan even niet hoe ze te werk gaan?

Ondertussen heb ik al hoofdpijn van uitzoeken hoe het precies zit. Op dit moment schatten we het bouwjaar op 1977, maar het kan zijn dat ik daar morgen anders over denk :')

Ik heb ook fiat Nederland gevraagd of ze info kunnen verschaffen. Hopelijk hoor ik binnenkort van ze.. Dat zou het iig allemaal eenvoudiger maken ;)
Hun zorgen dat er een farzeugbrief op komt dan is het bij het rdw wegen en wachten op je kenteken
  zondag 15 maart 2015 @ 16:33:28 #180
222903 monsterd.
fine, beautiful, lovely
pi_150667057
Hmm ik vind het wel vaag hoor.. Ik heb liever dat het eerlijk verloopt, zonder een omweg vanuit Duitsland.

Vandaag nog eens goed gekeken; De fiat kan niet een eerste type 126 zijn, daarvoor voldoet hij niet aan een aantal kenmerken. Hij is dus gegarandeerd van na 1976. Op de ruiten vind ik de glascode die bij het jaar 1982 hoort. Wetende dat de kleur die op de auto zit is waarschijnlijk vanaf 1982 geleverd is, denk ik dat de auto van dat jaar is.. Ik gok erop dat de vorige eigenaar gepoogd heeft hem te doen lijken op een eerste generatie 126. Zoals ik al zei, gisteren dacht ik 1977; vandaag 1981 :'). Ik weet niet wat ik morgen denk :')
baby you're not here
but I can feel you there
think I better body up
ooo, it's that magic touch.
pi_150685484
quote:
0s.gif Op zondag 15 maart 2015 16:33 schreef monsterd. het volgende:
Hmm ik vind het wel vaag hoor.. Ik heb liever dat het eerlijk verloopt, zonder een omweg vanuit Duitsland.

Vandaag nog eens goed gekeken; De fiat kan niet een eerste type 126 zijn, daarvoor voldoet hij niet aan een aantal kenmerken. Hij is dus gegarandeerd van na 1976. Op de ruiten vind ik de glascode die bij het jaar 1982 hoort. Wetende dat de kleur die op de auto zit is waarschijnlijk vanaf 1982 geleverd is, denk ik dat de auto van dat jaar is.. Ik gok erop dat de vorige eigenaar gepoogd heeft hem te doen lijken op een eerste generatie 126. Zoals ik al zei, gisteren dacht ik 1977; vandaag 1981 :'). Ik weet niet wat ik morgen denk :')
Bel de fiat dealer geef het frame nummer en je kan precies zien uit welk jaar hij komt
  maandag 16 maart 2015 @ 08:28:00 #182
222903 monsterd.
fine, beautiful, lovely
pi_150687309
Ik heb idd al contact gehad met Fiat. Hij kon het niet op een makkelijke manier vinden, dus hij zou het uitzoeken. Ik wacht nu op een telefoontje.
baby you're not here
but I can feel you there
think I better body up
ooo, it's that magic touch.
  maandag 16 maart 2015 @ 10:49:35 #183
222903 monsterd.
fine, beautiful, lovely
pi_150690016
Ik heb ondertussen contact gehad met een lokale Fiat dealer, de algemene klantenservice van Fiat en het historisch archief in Italië. Bij het historisch archief hadden ze geen productiehandboek, dus de vraag wordt nu doorgezet naar een collega in de Mirafiorifabriek.
baby you're not here
but I can feel you there
think I better body up
ooo, it's that magic touch.
pi_150709414
kijk eens op de velgen daar staat meestal een productiedatum op
  maandag 16 maart 2015 @ 20:34:24 #185
222903 monsterd.
fine, beautiful, lovely
pi_150711781
Dat is wel een goede, zal deze checken :)
baby you're not here
but I can feel you there
think I better body up
ooo, it's that magic touch.
pi_150713465
quote:
0s.gif Op maandag 16 maart 2015 19:47 schreef sijs het volgende:
kijk eens op de velgen daar staat meestal een productiedatum op
Wie zegt dat er nog de originele velgen onderzitten?
  maandag 16 maart 2015 @ 23:22:43 #187
222903 monsterd.
fine, beautiful, lovely
pi_150720174
De dopjes op de velgen matchen iig met de productie periode. Ik kan ook nog eens kijken hoe oud de banden zijn. Vandaag heb ik alleen geen tijd gehad om naar de garage te gaan.
baby you're not here
but I can feel you there
think I better body up
ooo, it's that magic touch.
pi_150720292
quote:
0s.gif Op maandag 16 maart 2015 23:22 schreef monsterd. het volgende:
De dopjes op de velgen matchen iig met de productie periode. Ik kan ook nog eens kijken hoe oud de banden zijn. Vandaag heb ik alleen geen tijd gehad om naar de garage te gaan.
Dat lijkt je wel heel stug dat er nooit andere banden onder zijn gegaan
  maandag 16 maart 2015 @ 23:27:46 #189
222903 monsterd.
fine, beautiful, lovely
pi_150720401
Die auto staat al heel wat jaren stil. En anders kan ik nog op het reservewiel kijken.
baby you're not here
but I can feel you there
think I better body up
ooo, it's that magic touch.
pi_150741722
goede kans dat de velgen origineel zijn, of anders idd de velg van het reservewiel

meestal worden wel banden, maar geen velgen vervangen
  woensdag 18 maart 2015 @ 11:01:34 #191
222903 monsterd.
fine, beautiful, lovely
pi_150766588
Er staats niets op de velg en ik voel er weinig voor om de band van de velg af te halen atm. Bandgegevens hebben een vage dotcode; A5C2. Ik kan dit niet echt plaatsen...

Ook teleurstellend nieuws van Fiat Italië en Fiat Polska; in Italie stond mijn auto niet geregistreerd (wel vreemd met een ZAF chassisnummer) en in Polen hadden ze uberhaupt geen archief :').
baby you're not here
but I can feel you there
think I better body up
ooo, it's that magic touch.
  woensdag 18 maart 2015 @ 11:02:54 #192
222903 monsterd.
fine, beautiful, lovely
pi_150766631
Wel positief; de auto is goedgekeurd door de kat O+
baby you're not here
but I can feel you there
think I better body up
ooo, it's that magic touch.
pi_150767673
quote:
0s.gif Op woensdag 18 maart 2015 11:01 schreef monsterd. het volgende:
Er staats niets op de velg en ik voel er weinig voor om de band van de velg af te halen atm.
Psst, check de binnenkant van de velg ;)
Rui Pereira: "You're an artist, you don't give a fuck!"
  woensdag 18 maart 2015 @ 11:46:38 #194
222903 monsterd.
fine, beautiful, lovely
pi_150768028
quote:
0s.gif Op woensdag 18 maart 2015 11:36 schreef house_is_a_feeling het volgende:

[..]

Psst, check de binnenkant van de velg ;)
Er zit niets op de binnenkant van de velg. Ik heb nog vuil eraf gehaald met een staalborstel maar niets gevonden. Wil je anders nog voor me kijken als je thuis bent van werk? :+
baby you're not here
but I can feel you there
think I better body up
ooo, it's that magic touch.
pi_150768213
quote:
0s.gif Op woensdag 18 maart 2015 11:46 schreef monsterd. het volgende:

[..]

Er zit niets op de binnenkant van de velg. Ik heb nog vuil eraf gehaald met een staalborstel maar niets gevonden. Wil je anders nog voor me kijken als je thuis bent van werk? :+
Ok.
Rui Pereira: "You're an artist, you don't give a fuck!"
  donderdag 19 maart 2015 @ 08:56:21 #196
222903 monsterd.
fine, beautiful, lovely
pi_150802756
Wow, ik heb documentatie gevonden en kan nu met zekerheid vaststellen dat mijn fiat een in Polen geproduceerde, maar voor export bedoelde 126 uit begin 1982 is.

Ik heb namelijk dit overzicht gevonden:

Hierin valt hij onder het jaar 1981, het jaar waarin hij op de fabrieksband kwam. Hij is afgemaakt in 1982; op basis van de ruitcodering. De jongste codering stamt immers uit februari 1982.

Ik ben blij dat ik erachter gekomen ben zeg :P . Het enige dat ik niet zeker weet is het type model, maar voor het rdw houden we dat op simpel Fiat 126.
baby you're not here
but I can feel you there
think I better body up
ooo, it's that magic touch.
pi_150811231
Ouder is altijd beter :7 Zolang-ie nog hard is kan je er nog best veel plezier mee hebben.

Ik was even internetloos, dus hier een update over de mijne: ik ben met succes op en neer gereden naar Wageningen. 2x150 km zonder vastloper, dus gebrek aan smering lijkt mij niet het probleem van de oliedruk. Dat was het goede nieuws :')

In de buurt van Hoogeveen begon het laadlampje van dynamo/accu zwak te branden. Blower uit, lampje uit. Bij Zwolle begon hij weer zwak te branden. Verlichting dan maar uit, lampje weer uit :P In Wageningen brandde het weer zwak. Het was duidelijk dat mijn dynamo de geest aan het geven was, dus uit voorzorg bij een kennis blijven slapen zodat ik de volgende dag overdag naar huis kon. Voor vertrek accu gemeten, keurig 12,4 volt, de dynamo haalde maar 13,5 en zakte nog meer met verlichting aan. Dus verlichting uit en op goed geluk naar huis gereden. Dat wel gehaald, daarna nog wat ritjes kunnen doen en toen wilde hij uiteindelijk in het dorp van mijn ouders niet starten. Ik ben naar mijn ouders huis gelopen, maar toen ik later nog even in de auto moest zijn startte hij ineens weer wel. Dus hij staat nu bij mijn ouders te wachten op een nieuwe dynamo :')

De laatste 10 km terug van Wageningen viel ook mijn snelheidswijzer weg. De brakke verbinding aan de bak was afgebroken. Het vervangen van de kabel (had al eerder eentje besteld) is één van de kutste dingen die je aan een 126 kan doen, want hij loopt helemaal door de middentunnel (vast aan 5 haakjes) en dan via het schutbord naar de kofferbakruimte en dan weer naar het instrumentenpaneel. Dus je moet onder de auto zijn, in de kofferbak zijn, het instrumentenpaneel moet eraf (volgens het boekje kan je er via de kofferbak bij door het gat in de het schutbord, maar dat kan je vergeten met normaal formaat handen of als de schroefdraad een beetje stroef gaat; wat het zeker doet), en dan moet het halve interieur eruit omdat bijna alles aan de middentunnel los moet om er bij alle klipjes te komen _O- 'Gelukkig' brak toen ook nog de chokekabel voordat ik de boel weer op z'n plaats had (had ik ook een reserve van) anders had het nog eens los gemoeten.
Enfin, teller en wijzer deden het weer, maar de nieuwe kabel tikt als een malle in zijn behuizing. Nog eens de kabel los gehad aan beide uiteinden om de binnendraad goed in het vet te zetten, maar dat helpt niet.

Dus... tussenstand: oliedruklampje brandt nog steeds, aandrijflijn bonkt nog steeds, bak zit van voor tot achter onder de olie, nu snelheidsafhankelijk getik van de kabel en nu moet er een nieuwe dynamo @ 160e in :')

Edit: o ja, mijn ouders hadden nieuw asfaltgranulaat op hun pad laten storten. En daar heb ik prompt een voorband op lek gereden... Waren de oudere banden dus eigenlijk moet ik er ook nog twee nieuwe voorbanden erop leggen.

[ Bericht 1% gewijzigd door Dingest op 19-03-2015 13:55:52 ]
  donderdag 19 maart 2015 @ 23:49:23 #198
222903 monsterd.
fine, beautiful, lovely
pi_150833677
Ik heb zojuist bedacht dat ik dan maar om 2 jaar APK moet, dat is weer mooi meegenomen :P

Hmm, dingest wat een pech. Heb je de snelheidskabel al gemaakt? Ik heb hetzelfde klusje nog open staan namelijk.. Wel weer typisch FIAT, 1 langer ritje en meteen is je auto één grote kwaal :')
baby you're not here
but I can feel you there
think I better body up
ooo, it's that magic touch.
pi_150999388
De kabel was in één keer vervangen, maar het tikken is nog niet (helemaal) opgelost. Ik heb de kabel wel iets strakker kunnen zetten en het is wel al iets minder.

Er hangt een nieuwe dynamo in ^O^ Alleen had vdLaan er wel de verkeerde adapterplaat bijgeleverd. Ik had de achterste besteld, ze hadden de voorste (van de poelie van de v-snaar) meegeleverd. Leuk, maar die achterste kreeg ik er dus niet af -O- Gelukkig moest mijn vader nog naar de garage om zo'n nieuwe auto op te halen dus reed ik even mee, en bij de garage hebben ze maar de adapterplaat eraf getrokken.

Enfin, met de nieuwe dynamo erin kwam er toch een gekrijs uit de behuizing... Alsof er een F1-blok in was gehangen. Vanmiddag de behuizing weer open gehad, en het probleem was 2-voudig: een extra ringetje tussen de achterste adapterplaat en de dynamo ontbrak nog, en het hart van de koelvin was totaal uitgesleten. Dat hoort een specifieke vorm te hebben zodat het om die adapterplaat valt, maar dat deed die van mij dus niet meer. Gelukkig had ik nog zo'n koelvin liggen uit dat andere blok, en nu met alles weer in elkaar is de dynamo/koelvin eindelijk stil ^O^
  dinsdag 24 maart 2015 @ 21:36:09 #200
222903 monsterd.
fine, beautiful, lovely
pi_151000673
Klinkt goed!
baby you're not here
but I can feel you there
think I better body up
ooo, it's that magic touch.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')