Ouder is altijd beter
Zolang-ie nog hard is kan je er nog best veel plezier mee hebben.
Ik was even internetloos, dus hier een update over de mijne: ik ben met succes op en neer gereden naar Wageningen. 2x150 km zonder vastloper, dus gebrek aan smering lijkt mij niet het probleem van de oliedruk. Dat was het goede nieuws
In de buurt van Hoogeveen begon het laadlampje van dynamo/accu zwak te branden. Blower uit, lampje uit. Bij Zwolle begon hij weer zwak te branden. Verlichting dan maar uit, lampje weer uit
In Wageningen brandde het weer zwak. Het was duidelijk dat mijn dynamo de geest aan het geven was, dus uit voorzorg bij een kennis blijven slapen zodat ik de volgende dag overdag naar huis kon. Voor vertrek accu gemeten, keurig 12,4 volt, de dynamo haalde maar 13,5 en zakte nog meer met verlichting aan. Dus verlichting uit en op goed geluk naar huis gereden. Dat wel gehaald, daarna nog wat ritjes kunnen doen en toen wilde hij uiteindelijk in het dorp van mijn ouders niet starten. Ik ben naar mijn ouders huis gelopen, maar toen ik later nog even in de auto moest zijn startte hij ineens weer wel. Dus hij staat nu bij mijn ouders te wachten op een nieuwe dynamo
De laatste 10 km terug van Wageningen viel ook mijn snelheidswijzer weg. De brakke verbinding aan de bak was afgebroken. Het vervangen van de kabel (had al eerder eentje besteld) is één van de kutste dingen die je aan een 126 kan doen, want hij loopt helemaal door de middentunnel (vast aan 5 haakjes) en dan via het schutbord naar de kofferbakruimte en dan weer naar het instrumentenpaneel. Dus je moet onder de auto zijn, in de kofferbak zijn, het instrumentenpaneel moet eraf (volgens het boekje kan je er via de kofferbak bij door het gat in de het schutbord, maar dat kan je vergeten met normaal formaat handen of als de schroefdraad een beetje stroef gaat; wat het zeker doet), en dan moet het halve interieur eruit omdat bijna alles aan de middentunnel los moet om er bij alle klipjes te komen
'Gelukkig' brak toen ook nog de chokekabel voordat ik de boel weer op z'n plaats had (had ik ook een reserve van) anders had het nog eens los gemoeten.
Enfin, teller en wijzer deden het weer, maar de nieuwe kabel tikt als een malle in zijn behuizing. Nog eens de kabel los gehad aan beide uiteinden om de binnendraad goed in het vet te zetten, maar dat helpt niet.
Dus... tussenstand: oliedruklampje brandt nog steeds, aandrijflijn bonkt nog steeds, bak zit van voor tot achter onder de olie, nu snelheidsafhankelijk getik van de kabel en nu moet er een nieuwe dynamo @ 160e in
Edit: o ja, mijn ouders hadden nieuw asfaltgranulaat op hun pad laten storten. En daar heb ik prompt een voorband op lek gereden... Waren de oudere banden dus eigenlijk moet ik er ook nog twee nieuwe voorbanden erop leggen.
[ Bericht 1% gewijzigd door Dingest op 19-03-2015 13:55:52 ]