Dat viel nog wel mee. Schoonmaken kostte ook gewoon veel tijd. Ik heb hem kaal gehad tot op het onderblok, met alleen de krukas, nokkenas, distributie en verdeler nog op hun plek. Alles weer in elkaar zetten heeft ook wat uurtjes gekost
En gelukkig maar dat ik de extra uitlaat besteld had, want die van mij begon op de plekken waar hij bijeen gelast was weer te scheuren. Bij het deksel van het oliefilterhuis had ik een boutje te hard aangedraaid zodat zowel het boutje afbrak als het deksel zelf een deel van afbrak (!), dus dat heb ik van mijn blok nog af moeten halen. Maar het weer aan de praat krijgen van het geheel, dat ging lastig.
Eerst de versnellingsbak weer teruggehangen, en toen wilde de boel niet meer in een versnelling. Dus eerst de verbinding met de bak weer los, toen bij de middentunnel de afstelling van de pook los en toen weer de bak eraan vast. Daarna de pook nog eens afgesteld, en nu zit dat volgens mij weer goed. Al mis ik wel de terugslagveer voor de koppelingsgeffel, die heeft er zo te zien ook niet opgezeten voor demontage
De km-tellerkabel hangt ook maar half vast. Dat had ik al eerder gezien en een reservekabel mee besteld, maar vervangen is denk ik ook een pielerig rotklusje dus ik kijk wel hoelang de wijzer het nog blijft doen...
En toen de boel er weer in hing, had ik geen ontsteking. Brandstofpomp was uit elkaar geweest, schoongemaakt en leek nog/weer goed te pompen. Ik had mijn carburateur erop geschroefd die het prima deed; vlotterkamer liep ook gewoon vol (en over via de retourslang - die zo broos was dat hij afbrak en ik nu iets met drie type slang in elkaar heb geflanst
), en de bougies waren ook nat met brandstof dus dat was het probleem niet. Kleppen waren gesteld, distributie was niet los geweest en stond dus goed, verdeler was ook niet los geweest en zou ook in orde moeten zijn, bougies nieuw met juiste elektrodeafstand, bougiekabels niet per se (mijn oude waren nog geen 2 jaar oud en deden het probleemloos) maar ik had wel een nieuwe set liggen dus die er ook even opgezet, contactpuntjes vernieuwd en op juiste afstand gezet, en nieuwe condensator. De (dubbele) bobine deed het voorheen ook gewoon goed. Toch leek ik geen vonk te hebben. Over en weer met Sjors gemaild of die kon helpen want ik had een beetje tijdnood - vakantie en na 30 november mocht ik de Saab niet meer gebruiken
- maar die had helaas griep. Dus zelf uit gaan zoeken.
Ik had ook geen vonk op de contactpunten als ik ze met de hand open zette, dus wat lopen spelen met het kabeltje van de verdeler naar de bobine. En dan was het soms wel, soms geen vonk. Het viel mij ook op dat de contactpunten soms spontaan veel te ver weer open gingen staan na wat ronddraaien op de startmotor en dat probleem had ik wel vaker gehad... toch maar even de verdeler vervangen met die van mij (en de nieuwe contactpunten + condensator overzetten). Verdeler er volgens de Haynes ingezet en op tijd gezet - 5 graden voorontsteking en dan de verdeler draaien totdat de contactpunten net open gaan - met enigszins verbeterd resultaat: wel een vonk op de contactpunten maar hij bleef alleen maar ploffen in de uitlaat. En toen moest ik op vakantie
Gisteren weer verder want eigenlijk heb ik morgen een auto nodig. Lekker koud buiten
Nu had ik voor vertrek kennelijk de accu leeg gestart, dus die eerst bij de garage die laten checken en op laten laden. Daarna toch nog maar een keer kijken of de verdeler nog goed stond. Pas toen viel mij iets op wat mij voor de vakantie niet was opgevallen... Maar een klein dingetje wat ik over het hoofd had gezien, mede omdat ik de helft in de avond heb gedaan toen het al donker was en maar één bouwlamp had.
De 5 graden voorontsteking klopte wel. En dat ik de verdeler op het contactpunten-bijna-open moment had gezet ook. Alleen had ik de verdeler met de klok meegedraaid. En nu pas zag ik dat hij op de motor tegen de klok in draait
Dus de verdeler even de andere kant opgedraaid en verrek, de boel doet het een stuk beter wanneer hij vonkt met de cilinders op BDP ipv ODP
Helemaal soepel loopt hij stationair nog niet, maar dat komt denk ik omdat ik de carburateur nog even moet afstellen.
Problemen opgelost? Nou nee. Oliedruklampje blijft branden. Ik had mijn oliedruksensor erin gezet dus het eerste wat ik morgen ga doen is de andere sensor erin zetten. Als dat niet werkt is het de oliepomp en daarvoor mag de halve achterkant weer uit elkaar...
En ik moet de multiriem er weer opnieuw opzetten. Misschien dat ik hem toch er te strak op heb gelegd, maar één van de draadeindje in de poelieriem bij de dynamo is afgebroken. Gelukkig kan je die er nog uitdraaien (en anders de hele poelie vrij eenvoudig van de dynamo afschuiven en vervangen) dus hopelijk is de boel met een simpel ander boutje straks wel in orde. Met de de gratie Fiats kan ik morgen nog de fiets laten staan, maar dan is het wel op het nippertje