abonnement Unibet Coolblue
pi_124558855
quote:
99s.gif Op woensdag 27 maart 2013 07:50 schreef Karina het volgende:
Artis viert woensdag zijn 175-jarig bestaan. Om het feest te vieren, zal prinses Margriet een jubileumtulp dopen.

De 'Tulipa Natura Artis Magistra' is speciaal voor de gelegenheid gekweekt. Verder hebben studenten afkomstig van verschillende natuur- en milieuopleidingen er meer dan 175.000 bloemen en 36.000 planten geplant. Zo staat de oudste dierentuin van Nederland het hele jaar extra in bloei.

Margriet staat bekend om haar liefde voor de natuur en is sinds 2002 beschermvrouwe van Artis. Zij opende in 2005 al het Vlinderpaviljoen. Daarvoor opende prins Bernard in 1988 het olifantenverblijf en ook prinses Máxima mocht in 2003 het dierenverblijf de Pampa openen.

Naast het aanleggen van de bloementuin heeft Artis ook een website gemaakt waarop mensen hun herinneringen kunnen delen. Een selectie hiervan wordt verzameld in een boek dat in mei uitkomt. Ook presenteerde Artis eerder deze maand een kinderboek met verhalen over de dierentuin.
Bron
Artis, mooie jeugdherinneringen heb ik daar aan overgehouden..
pi_124558940
quote:



Met meer vorstdagen dan in januari eindigt maart veel te koud en verlopen ook de paasdagen ver onder de temperaturen die voor deze periode normaal zijn. Toch is het niet alleen maar afzien. In de zon met een glaasje wijn (foto geheel links) is het goed toeven aan de Amsterdamse grachten. Foto links: medewerkers van strandtent Blue Lagoon in Scheveningen leggen – met muts – de laatste hand aan het dak. Foto onder: Hanneke Jouta en Willem Hazewindus uit het Friese Ferwert hebben een haardhoutbedrijf en profiteren van de langdurige kou. „We hebben het eerste kwartaal 30 procent meer hout verkocht dan vorig jaar”, aldus Jouta. Voor zondag wordt een gemiddeld maximum van 5 graden berekend, voor paasmaandag 7 graden.
bron

quote:
Kat van hongerdood gered

Sterk vermagerd, klagelijk miauwend en vol met klitten trof de Dierenbescherming vorige week een kleine witte kat aan in een woning in de Utrechtse wijk Zuilen. Het diertje was waarschijnlijk al langere tijd in de woning opgesloten, zonder eten en drinken. Na verontrustende telefoontjes van enkele buurtbewoners kon de kat worden gered.

Toen een inspecteur van de dierenpolitie en de Dierenbescherming poolshoogte gingen nemen, werd de luid miauwende kat aangetroffen. De woning, waarin geen eten en drinken aanwezig was, was onbewoond.

Briefje

„Je wilt het diertje het liefst direct meenemen, maar je mag niet zomaar een ruitje intikken. Daarom hebben we een briefje opgehangen waarin de bewoner werd opgeroepen zich binnen 24 uur te melden. Daarop werd niet gereageerd, waarnaar de kat alsnog in bewaring is genomen”, vertelt Dik Nagtegaal van de Dierenbescherming.

Hoe lang de kat in de woning heeft gezeten is onbekend, maar duidelijk is dat het beestje al lange tijd verwaarloosd is. „De vacht zat zo vol met klitten, dat we ze er niet meer uitkregen. We hebben het dier kaal moeten scheren.”

De kat zit momenteel in een tijdelijke opvang om te herstellen. De eigenaar heeft twee weken de tijd om zich hier te melden. Gebeurt dit niet dan wordt de kat naar het asiel gebracht en naar nieuw baasje gezocht. een
bron

quote:
Verhitte strijd voor crematie

Bezoekers van crematorium Slangenburg in Doetinchem zijn gisteren voor de dienst op de vuist gegaan.

Nadat een aantal van hen slaags raakte, moest de politie met tien man ingrijpen. Volgens een politiewoordvoerder ontstond er om nog onbekende reden ruzie. Dit liep zo uit de hand dat er rake klappen over en weer werden uitgedeeld.

Volgens locatiemanager Johan Brunnekreef deed het opstootje zich voor op de parkeerplaats. Nadat de politie had ingegrepen, konden alle betrokkenen „in alle rust en vrede” alsnog de plechtigheid bijwonen.
bron

quote:
Gigantisch sekscentrum in Hoofddorp

Na bijna dertig jaar komt de grote droom van zakenman Rinus Beusenberg uit: hij heeft groen licht voor de bouw van een gigantisch sekscentrum in Hoofddorp. De gemeente Haarlemmermeer verleent medewerking aan zijn sekspaleis City4Love.

Op een oppervlakte van vijf voetbalvelden moet over twee jaar het erotisch uitgaanscentrum openen. „Alles in de seksindustrie komt er samen”, zegt de ondernemer. „Een swingerscafé, een homobar en prostitutieruimten. Een theater en zelfs een collegezaal, waar scholieren voorlichting krijgen over loverboys.”
bron

quote:
Haarstichting organiseert benefietavond
Kort koppie voor het goede doel

De diagnose kanker is al erg genoeg. En dan verlies je door de chemo ook nog je haar. Pruiken en haarwerken van echt haar zijn voor veel vrouwen te duur. De Haarstichting helpt vrouwen die zelf niet genoeg geld hebben om een haarwerk te kopen.

Vandaag organiseert de stichting in Haarlem een benefietconcert om geld in te zamelen. „Een haarwerk kost 900 euro om te maken, wij doen alleen een beroep op de basisverzekering van de vrouw in kwestie, de rest betalen we uit eigen zak”, aldus directeur Edwin van Wooning.

Mooie avond

Het belooft een mooie avond te worden. Een van de hoofdacts is moeder Cindy (37) met haar twee dochters Fatima (11) en Aicha (9). Zij zijn zo dapper om tijdens het concert het podium te betreden en hun haar te doneren. Cindy: „Ik was meteen enthousiast toen ik de oproep las en mijn dochters zagen het ook helemaal zitten. Het is voor een goed doel en dat haar groeit toch wel aan. Maar ik ben wel een beetje nerveus. Ik hoop dat kort haar mij staat.”

Fatima heeft er zin in. „Ik heb het iedereen op school verteld en mijn vriendinnetjes vinden het heel leuk dat ik dit ga doen. Mijn haar is nu heel lang. Het maakt mij niet uit hoe kort ze het gaan knippen, maar ik zou het wel leuk vinden om straks nog een staartje in te kunnen doen.” Jongste dochter Aicha zit in groep 5 en heeft ook lang haar, ze heeft speldjes en leuke haarfrutsels, maar die draagt ze toch bijna nooit. „Ik vind het wel goed dat we dit gaan doen, want ik wil de mensen heel blij maken die geen haar meer hebben en kanker. Heel lang haar is toch niet handig, want straks struikel je erover.”

Wie ook zijn haar gaat doneren is kunstenaar David in den Bosch. Hij heeft zelf een verleden met kanker en zal zijn 35 cm lange haar af laten knippen. David ontwierp een prachtige promotiecampagne, die hij deze avond zal showen. Het drie uur durende programma wordt verder ingevuld met leuke acts zoals goochelaar Magic Steve en speciale optredens van onder anderen Mental Theo, Omni Tindal en ambassadeur van de haarstichting Dean Saunders.

Wilt u zien hoe Cindy en haar dochters eruitzien na hun grootmoedige haardonatie, kijk dan morgen op www.vrouw.nl
bron

quote:
Grote klopjacht op ’inrijders’ agenten

Inwoners van de Vlaardingse wijk Holy hadden gisteren het idee dat ze in een misdaadfilm waren beland. De politiehelikopter cirkelde rondjes boven hun hoofden, een auto met kogelgaten werd onderzocht en ov-reizigers werden één voor één gecontroleerd door agenten in kogelwerende vesten.

De massaal opgetrommelde politiemacht bleek op zoek naar twee mannen, die kort daarvoor in Schiedam met de auto waren ingereden op twee agenten. Die kwamen met de schrik vrij.

Uiteindelijk werden bij het Shell-tankstation aan de Holysingel twee verdachten van 32 en 40 jaar opgepakt. Zij worden verdacht van poging doodslag.

De agenten controleerden rond twintig voor twaalf gisterochtend een auto op de ’s-Gravelandseweg in Schiedam, omdat het vermoeden bestond dat de wagen was gestolen.

Op het moment dat ze de bestuurder en zijn bijrijder wilden aanhouden, ging het mis. De automobilist gaf gas en reed in op de agenten, waarna deze het vuur openden.

De auto werd korte tijd later leeg teruggevonden op de Anna van Burenstraat in Holy. Er werd direct een grote zoekactie op touw gezet, waarbij de bijna aangereden agenten signalementen van de daders verschaften.

De helikopter hielp mee, maar omdat het gebied in de aanvliegroute van Rotterdam The Hague Airport ligt, moest er extra laag worden gevlogen. Ov-voertuigen, die door agenten in kogelwerende vesten werden uitgekamd, moesten stapvoets door de wijk. Uiteindelijk werden rond kwart voor één twee Oost-Europees uitziende mannen bij het tankstation aan de Holysingel aangehouden.

De betrokken grijze Volkswagen Golf stond ruim twee weken geleden nog voor bijna 10.000 euro te koop bij een gerespecteerd garagebedrijf uit Vlaardingen. Gisteren was er echter geen advertentie op internet meer te vinden van de auto.

Een woordvoerder van deze garage mocht gisteren, na een belletje van de politie, niets zeggen. Ook niet of de auto al verkocht was, of misschien niet was teruggebracht na een proefrit. De politie stelt alleen dat nog wordt uitgezocht of de auto daadwerkelijk was gestolen.
bron

quote:
Bezwaren omwonenden van tafel
Drastische verbouwing Bijenkorf gaat toch door

De grootscheepse renovatie van het bekende La Viegebouw in Utrecht, waar onder meer de Bijenkorf in is gevestigd, gaat waarschijnlijk halverwege april toch beginnen. Enkele omwonenden wisten de verbouwing maandenlang tegen te houden, maar de Raad van State oordeelde dat er over een paar weken toch gebouwd kan worden.

„Het heeft even geduurd, maar we zijn blij dat we nu toch kunnen beginnen”, zegt woordvoerder Bram van Els van opdrachtgever MN Services. De uitspraak van de raad is tijdelijk, maar de opdrachtgever verwacht geen problemen. „De definitieve uitspraak die later dit jaar volgt, lijkt me alleen een formaliteit, gezien de helderheid van de uitspraak nu.”

In 2010 werd begonnen met de voorbereidingen voor het verbouwen van het La Vie-gebouw, dat in 1986 gebouwd werd en wekelijks duizenden bezoekers trekt. Eind 2012 moesten de betonmolens gaan draaien, maar een handjevol omwonenden maakte bezwaar. Er waren vooral zorgen over geluids- en stankoverlast, verkeerstoename en belemmering van het uitzicht.

Twee eigenaren van een woning achter het gebouw wisten hun bezwaren tot de Raad van State door te zetten. De verbouwing zou het zonlicht en het uitzicht vanuit de woning beperken met een mogelijke waardedaling tot gevolg. Ze dienden een bezwaar in tegen de aanpassing van het bestemmingsplan, hetgeen verbouwen onmogelijk maakt.

De voorzitter van de Raad van State heeft dit verzoek gisteren echter afgewezen. Hiermee lijken de ambitieuze plannen, waarmee de Bijenkorf bijna dubbel zo groot wordt, daadwerkelijk te kunnen worden gerealiseerd.

In de nieuwe situatie wordt de hele buitenkant flink onder handen genomen, want het pand krijgt een volledig, glazen gevel. De loopbrug tussen La Vie en de C&A wordt gesloopt, zodat het zicht op straat herstelt.

Fietsparkeerplekken

In de parkeergarage op de begane grond worden 160 fietsparkeerplekken voor personeel gerealiseerd. Dit zijn nu nog autoparkeerplekken. Door een extra parkeerlaag boven op de garage te bouwen, worden die plekken gecompenseerd en komen er negentien plekken bij. De verbouwing duurt naar verwachting een jaar en in de tussentijd blijft de winkel open voor publiek.
bron
pi_124579391
quote:
Gezin zit 15 maanden op vermiste kat in bankstel

Een gezin in Purmerend heeft 15 maanden op het kadaver van zijn vermiste kat Blacky gezeten. Het dier bleek te zijn overleden nadat het klem was komen te zitten in de vering aan de onderzijde van het bankstel in de woonkamer.

Dat schrijft de Dierenambulance Purmerend op zijn website. De gemummificeerde kat werd vrijdag teruggevonden toen het gezin aan het verhuizen was.

Aanvankelijk werd aangenomen dat het in december 2011 verdwenen huisdier door het ijs was gezakt en verdronken. Van de doordringende stank nabij het bankstel werd aangenomen dat die ontstond doordat andere katten in huis er hadden geplast. De donkere vlek die daarvan het gevolg leek, werd keer op keer gereinigd.

Medewerkers van de gealarmeerde Dierenambulance melden dat de gezinsleden 'erg aangedaan en verdrietig' waren bij het ontdekken van de stoffelijke resten. 'Wij hebben in onze loopbaan al heel wat meegemaakt', aldus de ambulancedienst op zijn website, 'maar het blijkt altijd nog extremer te kunnen.'
bron
  woensdag 27 maart 2013 @ 23:35:37 #54
14505 OProg
A Life in Music
pi_124591698
quote:
0s.gif Op woensdag 27 maart 2013 20:09 schreef Mylene het volgende:

[..]

bron
Als een keer schoonmaken mislukt mik je zo een bank toch naar buiten of is dat een heel gek idee? :')

Maar gezien dat dit niet gebeurde vraag ik me af hoe het daar verder ruikt. :')
"Het is oorlog, bedankt Vannoppen, bedankt Van der Linden. Dit is het laatste dat ik voor de Belgische ploeg gedaan heb. Ze kunnen allemaal de boom in."
Improv: Rich Tapestry of Life
pi_124641687


quote:


Een kat in het nauw maakt rare sprongen. Zo ook in Haarlem, want daar moest de brandweer er gisteren aan te pas komen om een zwerfkat uit een boom te redden. Volgens omstanders is de viervoeter door een auto aangereden en vervolgens de boom in gevlucht. Toen het arme beestje na een paar uur nog hoopvol op hulp zat te wachten, besloten buurtbewoners contact op te nemen met de dierenambulance. Na een moeilijke, maar geslaagde reddingsoperatie is het dier overgebracht naar het asiel, waar hij vooralsnog wacht op een nieuw baasje.
bron

quote:
NS coulant voor drankmachinist

NS houdt, geheel tegen de eigen veiligheidsregels, een machinist in dienst die onder invloed een trein bestuurde. Zijn collega’s vinden dat de Brabantse machinist Jan J. ontslagen had moeten worden, omdat hij een notoire drinker is en al eerder een rijverbod kreeg opgelegd.

„Wij hebben een zerotolerancebeleid”, zegt een woordvoerder van de NS. „Dat wil zeggen dat een machinist of conducteur die met alcohol in zijn bloed wordt betrapt, onmiddellijk wordt ontslagen. Maar deze man heeft een lange staat van dienst en is brandschoon. Hij is tijdens zijn werk nooit eerder betrapt.”

Jan J. kreeg een waarschuwing en mag zes maanden geen trein besturen. Betrouwbare bronnen bevestigen dat de machinist eerder zijn rijbewijs is kwijtgeraakt vanwege drankmisbruik. „Dat weten wij niet”, zegt de NS-zegsman. „Wij hebben daar ook niets mee te maken. Het gaat ons erom wat de man in zijn werktijd doet.”

Collega’s zijn woedend. In een brief aan De Telegraaf stelt een van hen dat velen zich door hem bedreigd voelen. Hij zou bovendien eerder zijn veroordeeld voor mishandeling na drankmisbruik, en vaker na werktijd laveloos in de trein zijn geholpen door collega’s. „Anderen bij de NS zijn voor minder ontslagen”, meldt de briefschrijver.

Bij de Brabantse Jan J. werd bij een controle om zes uur ’s ochtends 0,2 promille alcohol in het bloed aangetroffen. De NS merkt op dat dit minder is dan de wettelijk toegestane limiet van 0,5 promille.

Vorig jaar werd een machiniste van Arriva de laan uitgestuurd met een alcoholpromillage van 0,1. In 2009 kreeg een NS-machinist zijn congé vanwege het rijden onder invloed.
bron

quote:
Fascinerend Forteiland

Het was tientallen jaren een plek waar ze absoluut niet mochten komen. Waar een fortwachter en zijn hond indringers met harde hand verwijderden. Maar tegelijkertijd was dat de uitdaging voor tientallen jongeren uit IJmuiden om toch stiekem zwemmend of met een bootje het Forteiland te bereiken en de imposante vestingplaats binnen te dringen.

Vandaag de dag is het Forteiland één van de toeristische trekpleisters van de staalstad en zijn de belhamels van toen gidsen geworden die in geuren en kleuren vertellen over de roemrijke geschiedenis van het eiland dat deze zomer het 125-jarig jubileum viert.

„Het eiland heeft altijd iets fascinerends gehad”, zegt Engel Scholder. De 69-jarige IJmuidenaar vertelt enthousiast en is samen met John van Opijnen en Henk Tol één van de tientallen gidsen die zich inzetten in de Vereniging Forteiland IJmuiden om het cultureel erfgoed onder de aandacht te houden.

Geschiedenis

„Als je hier voet aan wal zet, word je geraakt door de historie die deze plek uitademt”, verhaalt Van Opijnen (59).

Het fort werd in 1888 gebouwd om het Noordzeekanaal te verdedigen tegen vijanden die deze strategische vaarroute zouden kunnen aanvallen. „In 1874 voerde oorlogsminister August Weitzelf de Vestingwet in en gaf daarmee het startschot voor de aanleg van de Stelling van Amsterdam”, meldt Tol, het historisch geweten van de vereniging. „Het was in die tijd de modernste en qua oppervlakte grootste kringstelling van Europa, die 135 kilometer lang was en bestond uit dijken, sluizen, dammen, 42 forten en 4 batterijen.”

„Maar hier in IJmuiden stond de meest indrukwekkende”, haast Scholder te zeggen. „Dit complex was zo imposant waar aan de frontzijde in de pantsergalerij 5 enorme kanonnen stonden opgesteld van het kaliber 24 cm lang 30. Achter op het fort was een pantserkoepel geplaatst met twee 15 cm lang 30 kanonnen. Voor de nabijverdediging werd gebruikgemaakt van een geweergalerij, waar 2 kanonnen 18 cm lang 25 brons en 7 mitrailleurs stonden opgesteld. Echt het neusje van de zalm destijds…”

„Tijdens de Tweede Wereldoorlog namen de Duitsers het fort in gebruik als onderdeel van de Atlantikwall en werd een groot aantal bunkers, loopgraven en onderkomens op het eiland gebouwd”, weet Van Opijnen, „die nog allemaal te bezoeken zijn.”

In 1967 werd het eiland voor twee derde afgegraven om ruimte te maken voor de scheepvaart. Veertien Duitse bunkers werden gesloopt. Ook de geweergalerij en de observatiekoepel van het fort ontkwamen niet aan de slopershamer omdat de hoogte van deze bouwwerken storing gaf op de havenradar. „Het eiland raakte daarna in verval en in 1996 is een herstelplan opgezet om het in oude glorie te herstellen”, legt Tol (70) uit. Met succes, want inmiddels is op het eiland een congrescentrum gehuisvest en wordt het fort in de weekenden ook gebruikt voor dancefeesten.
bron

quote:
Gezusters Kappert doen aangifte tegen VU Medisch
Uit het ziekenhuis gezet!



Maar liefst vier beveiligers werden ingezet om patiënt Cindy Kappert en haar slecht ter been zijnde zus Laura Kappert van de poli neurologie in het VU medisch centrum af te krijgen. Patiënt Cindy was te laat gekomen op haar afspraak, had dat vooraf gemeld en werd toch gesommeerd de poli te verlaten. Dit escaleerde zó dat er door de zussen aangifte is gedaan van mishandeling en het onthouden van (acute) zorg.

„Mijn zus heeft een gecompliceerd ziektebeeld met SLE-achtige verschijnselen en loopt al jaren bij dokter Killestein in dit ziekenhuis. De laatste tijd heeft ze rare toevallen en ze komt slecht uit haar woorden, vandaar dat ik het woord doe”, vertelt zus Laura.

Voorafgaande aan de afspraak in het VUmc waren de zussen bij Prescan in Baarn voor een mri van Cindy’s schedel. Omdat de uitslagen langer op zich lieten wachten, werd geadviseerd het VUmc te bellen dat het wat later zou worden. Laura: „Dat deed ik, maar de assistent zei meteen dat ik dan maar een andere afspraak moest maken voor mijn zus. Op mijn vraag wie er dan verantwoordelijk is als er iets met mijn zus gebeurt omdat uit de mri was gebleken dat er aanwijzingen konden zijn van kleine infarcten in de hersenen, zei de assistent: ’Gaan we dreigen?’ Maar dat is toch een reële vraag?”

Mededeling

De assistent van Killestein zegde toe de dokter te vragen of Cindy tóch kon komen. Terwijl Laura op de wc zat, werd Cindy gebeld door het VUmc met de mededeling dat dokter Killestein haar niet wilde zien. Omdat Cindy slecht spreekt, nam de assistent van Prescan het gesprek over en legde uit dat ze niet heel veel later zouden langskomen. „Ze zei: ’Iedereen komt wel eens te laat op een afspraak en dan vaak zonder dit te melden’.”

Naar eigen zeggen kwamen de zussen ruim vijftig minuten te laat op de poli, waar ze heen MOESTEN. „Ook omdat mijn zus medicatie nodig heeft die alleen dokter Killestein mag voorschrijven. Onverbiddelijk zei de assistent dat we maar een nieuwe afspraak moesten maken. Wij zeiden dat we dat van de dokter zelf wilden horen. Daarop belde de assistent vier grote beveiligers. We werden uit de stoel getrokken en hardhandig richting de uitgang geduwd. Mijn blaaskatheter schoot daardoor los, waardoor ik een bloeding kreeg.”

Ook de inmiddels door de zussen gebelde politie kwam eraan te pas. „Ze adviseerden ons aangifte te doen van mishandeling en het niet geven van zorg. Dat hebben we gedaan!”

De woordvoerder van het VUmc zegt dat de situatie in kaart wordt gebracht. „Mocht blijken dat er aan onze kant fouten zijn gemaakt, dan zullen we daar lering uit trekken. Wij spreken ook graag met de zussen. Wanneer een patiënt echt te laat is, moet er begrip zijn dat een arts een volle agenda heeft. En dat er in zo’n geval altijd een nieuwe afspraak wordt gemaakt. Wanneer mensen acute zorg nodig hebben, krijgen ze deze altijd. Dit wordt nooit onthouden.”
bron
  Moderator vrijdag 29 maart 2013 @ 13:47:05 #56
9859 crew  Karina
Woman
pi_124644119
Op donderdag 15 mei 2014 22:18 schreef sp3c het volgende:
niet zo tof doen
  Moderator maandag 1 april 2013 @ 10:45:48 #57
9859 crew  Karina
Woman
pi_124750461
Eigenlijk alleen wat foto's, maar zo leuk :)
Op donderdag 15 mei 2014 22:18 schreef sp3c het volgende:
niet zo tof doen
  dinsdag 2 april 2013 @ 19:39:17 #58
16715 Mylene
*schatje*
pi_124803762




quote:


Ondanks de koudste paasdagen sinds 1964 hebben horeca, attractieparken en dierentuinen redelijk geprofiteerd van dagjesmensen. Er werd volgens het Nederlands Bureau voor Toerisme & Congressen voor 500 miljoen euro aan vermaak uitgegeven.

Dat is 100 miljoen euro min- wandelen, winkelen of uit- der dan vorig jaar. Maar veel waaien op het strand. attractieparken zoals Maduro- Woonboulevards trokken dam, Duinrell, Slagharen en traditioneel veel bezoekers. Ouwehands Dierenpark had- Verschillende Ikea’s langs de den ondanks de winterse tem- snelwegen zorgden zelfs voor peraturen niets te klagen en korte files richting de afritten trokken vele tienduizenden zoals op de A1 bij Amersfoort. bezoekers. Van de 400.000 Nederlan-

Volgens Jeff Bertus van de ders die op vakantie gingen tijClub van Elf, de branchever- dens de paasdagen, bleven er eniging van attractieparken, zo’n 225.000 in eigen land. De was het tijdens de voorzichtige kust was ook dit jaar populair. start van het toeristische sei- Door het hele land waren de zoen overal gezellig druk. bungalows, vakantiehuisjes,

Het droge weer en de zon groepsaccommodaties en ho- hebben daar volgens de par- tels redelijk bezet. ken aan meegeholpen. Veel De 750.000 buitenlandse toemensen trokken er vooral gis- risten bezochten vooral de teren op uit en gingen fietsen, kust en de grote steden.
bron

quote:


Hij is superzacht, heeft een enorme buik en wie naar hem kijkt wordt vanzelf blij. Geen wonder dus dat de knuffelboeddha in rap tempo de wereld verovert en zelfs bij stoere mannen in bed ligt. Voor de bedenkster van het nieuwe Nederlandse exportproduct, dat ook nog eens een goed doel dient, gaat een droom in vervulling.

De Voorburgse onderneemster en KLM-medewerkster Sandra de Vries (48) overdrijft niet als ze zegt dat iedereen – ongeacht zijn of haar leeftijd, sekse of geloof – de vriendelijke lichtgrijze monnik omarmt. Op de vele foto’s die ze laat zien duikt de ’huggy buddha’ niet alleen op in een scène van Goede Tijden Slechte Tijden, maar zit de ’wereldknuffel’ ook bij het Witte Huis, de heilige rivier de Ganges en in een Indiase fietstaxi vol met lachende kinderen.

Cadeautje

En dat terwijl het twee jaar geleden allemaal toch heel onschuldig begon met een cadeautje voor haar eerste kleinkind. „Mijn dochter was zwanger en ik wilde iets persoonlijks geven wat met mijn winkel in oosterse sieraden en woondecoratie te maken had”, vertelt de Voorburgse. „Toen ontstond het idee van de knuffelboeddha, geïnspireerd op de spiritueel leider die door zichzelf te zijn liet zien dat het geluk in kleine dingen zit. Onze kleine Lily Cato kreeg de allereerste, maar inmiddels hebben ook volwassenen de knuffel ontdekt en is de boeddha, die waardering, troost en aanmoediging geeft, niet zelden een kleine geluksbrenger voor een zieke of gewoon dierbare vriend of vriendin.”

De Vries heeft zojuist de zoveelste lading van vijfduizend in China gemaakte geluksmonniken binnen. „Tot nu toe gingen de knuffels via de koffers van de KLM-stewardessen naar allerlei landen, maar zij kunnen het al lang niet meer aan”, zegt de Voorburgse.

De boeddha neemt inmiddels zo’n grote vlucht, dat zelfs André Kuipers de vriendelijke monnik in z’n armen heeft gesloten. Tijdens een sponsordag van de ’Make a Wish Foundation’ maakte de astronaut onlangs voor het eerst kennis met het bijzondere initiatief van De Vries, die een deel van de opbrengst overigens aan het goede doel voor zieke kinderen zal schenken.

„Het is heus niet zo dat je hiermee de wereld kunt verbeteren, maar je ziet wel dat het mensen samenbrengt. En zeg nou zelf, het maakt het leven toch ook een stuk leuker als je met een klein gebaar iets groots kunt doen?”
bron

quote:
Winkelen met ov-chipkaart

De ov-chipkaart wordt een portemonnee, waarmee je straks in alle winkels op de stations kunt betalen, van Hema tot AH to Go, van Rituals tot Burgerking, van Smullers tot Sissy Boy.

NS-dochter Servex, die alle winkels op de stations exploiteert en daardoor één van de grootste retailers van ons land is, werkt samen met de Rabobank om dit betaalsysteem in het najaar te introduceren.

Afrekenen doe je straks door je ov-kaart tegen een kastje houden. Dit contactloze betalen vergroot de snelheid van het afrekenen op de stations enorm, wat een zegen is voor reizigers die snel een trein moeten halen. Pinnen of chippen duurt 10 tot 15 seconden, een chipkaartbetaling 1 à 2 seconden.

De transacties zijn na te lezen op de chipkaartrekening en mogelijk straks ook op de mobiele telefoon.

Parkeren

„We willen dat je er straks ook je parkeergarage, je greenwheels huurauto of je ov-fiets mee betaalt”, zegt een woordvoerder van Servex.

Of NS in de toekomst de winstgevende winkels mag blijven exploiteren is onduidelijk. De Tweede Kamer overweegt om de stations over te hevelen naar spoorbeheerder ProRail.
bron

quote:
Medicijn raakt op

Voor zo’n honderdduizend hartpatiënten dreigt gevaar nu het medicijn Laxonin al een week niet meer bij apothekers verkrijgbaar is. Er zijn nog wel drankjes met het spul, maar ook die raken op vanwege vertraging bij de producent.

Apothekersorganisatie KNMP slaat alarm omdat patiënten niet zomaar kunnen stoppen met het middel, dat ernstige hartritmestoornissen tegengaat. Het middel is waarschijnlijk pas na Pasen weer beschikbaar.

Producent Aspen Pharma heeft nieuwe machines geïnstalleerd, waardoor de productie ernstig is vertraagd. Aspen Pharma is de enige die het medicijn in Nederland levert. Patiënten die geen voorraad meer hebben liggen, worden naar het ziekenhuis doorverwezen.
bron
pi_124848271


quote:



Alles werd gisteren uit de kast gehaald om in Amsterdam een 44-jarige, verwarde man uit een woning aan het Frederik Hendrikplantsoen te halen. De verdachte stond eerder naakt op het balkon te schreeuwen dat er iemand dood was gegaan. Vervolgens werd in de woning de muziek keihard aangezet. Met een spectaculaire actie met gemaskerde abseilers en een hoogwerker wist de politie via het balkon de woning binnen te komen. Het politieteam – gewapend met vermoedelijk een speciaal geweer om zogeheten beanbags mee af te schieten (grote foto) en stroomstootwapens – kon de man ongedeerd oppakken. Hij kreeg een broek en trui aan en werd uiteindelijk aan een hulpinstantie overgedragen.
bron

quote:


De Gelderse varkensboer Björn Roes gaat zijn varkens leren om hun behoefte op het toilet te doen. In zijn stallen, op het platteland van Groenlo, worden speciale hoeken ingericht. Het is vooral een efficiëntieslag voor de boer. Door een toilet met afvoer te installeren, in de vorm van een rooster met een opvangbak eronder, kan hij veel gemakkelijker zijn mest verzamelen. „Kijk”, zegt Roes, „een koe doet het overal. Maar een varken is een heel hygiënisch dier en doet zijn behoefte eigenlijk altijd op dezelfde plek. Daar kun je dus wat mee.”

Het is volgens Roes net als met een huiskat die het op zijn kattenbak doet. „Een varken kun je dat ook leren. Als een varken eenmaal een plek heeft, raakt hij daar aan gehecht.” De biggetjes en vleesvarkens van Roes reageerden meteen goed. „Ze begrepen het direct. En zo gek is dat niet. Na een olifant en een dolfijn is een varken een van de meest intelligente dieren ter wereld.”

Het varkenssanitair moet wel aan een paar voorwaarden voldoen. „Het rooster dat gebruikt wordt als toilet is heel stevig. Als een big voor het eerst zijn nieuwe stal inspecteert, zoekt hij gelijk een plek waar hij warm en aangenaam kan liggen en waar hij rustig kan eten. Daarna zoekt hij zijn mestplek. Die moet niet te glad zijn en zeker niet prettig zijn om te gaan liggen.”

Of een varken goed kan mikken? „Een varken veegt of trapt het met zijn pootjes door het rooster”, weet Roes. Dus hij heeft er alle vertrouwen in dat hij alle mest kan opvangen. „Onder het rooster zit een kunststofbak waar de uitwerpselen worden opgevangen. Dan wordt het via een rioleringsysteem naar een put gepompt waar geen ammoniak kan ontsnappen. De mest die dat oplevert, verwerken we op het land.”

Leefruimte

Bij Roes leven de varkens in hokken van 5,5 bij 2,5 meter. „Ieder varken heeft 0,8 vierkante meter leefruimte. Als ze nog een biggetje zijn, is die ruimte groter.” Of dat niet weinig is, zo vraag ik als stadsmens? „Nee”, bezweert de Gelderse boer. „Bij 0,9 vierkante meter ruimte en voldoende daglicht krijgt mijn vlees al één ster van de Dierenbescherming. Een hond in een flat is veel erger. De varkens hebben echt wel de ruimte hoor.”

Zijn stal ruikt sinds een week niet meer naar mest, maar naar varken. Hoe dat ruikt? „Gewoon, naar varken”, werpt Roes tegen. „Het is een heel fijne lucht. Een varken ruikt gewoon heel lekker. Net als een mens. Het stinkt niet.”

Toch kunnen de varkens niet al te lang genieten van hun sanitair. Hun leven duurt niet al te lang. Roes krijgt zijn biggetjes als ze 25 kilo wegen. En na vier maanden verruilen ze de stal van Roes voor de slachterij en eindigen ze als een heerlijk karbonaadje. Maar wél reuze zindelijk…
bron

quote:


Ze is de tel inmiddels kwijt, maar gistermorgen was het weer zover: de Canta van de 80-jarige Truus Rutgers uit Amsterdam-Noord werd het doelwit van dieven. Dit keer bleek gelukkig niet het hele karretje te zijn gestolen, maar slechts één van de wielen. Toch is het verdriet er voor Truus Rutgers niet minder om.

„Het is de zoveelste keer en ik ben er goed ziek van. Waarom blijven mensen niet van andermans spullen af? Ik ben absoluut niet rijk en mijn kinderen moeten nu weer voor de kosten opdraaien. Zij moeten er ook hard voor werken. Dit is echt weer een klap in je gezicht”, aldus een zwaar aangeslagen Rutgers.

De vrouw, die met de Canta haar 85-jarige echtgenoot geregeld naar de dokter moet brengen, ontdekte de diefstal gistermorgen, toen zij een boodschap wilde gaan doen. „Ik heb een vast plekje bij onze flat aan de Stellingweg en de gemeente had al een beveiligingsbeugel geplaatst nadat de Canta was gestolen. Toen ik gistermorgen buiten kwam, zag ik mijn karretje in eerste instantie niet staan en schrok me dood. De Canta bleek helemaal tegen de muur te zijn gezet, waarna de dieven het linkerachterwiel ervan af hebben gehaald.”

Dochter Daniëlle is woedend en weet niet meer wat er nu nog moet gebeuren om de Canta van haar ouders tegen dieven te beschermen: „Zo’n beetje elk onderdeel is al eens meegenomen. Er zat alarm op en extra sloten. We zijn het nu echt spuugzat. De politie zegt dat er ’s nachts maar één surveillanceauto beschikbaar is.”
bron

quote:


Oud-Feyenoordspeler Giovanni van Bronkhorst bezoekt met het Rotterdamse olifantje Olli het olifantenverblijf van Diergaarde Blijdorp. Olli is zo populair dat verschillende mensen een slaatje proberen te slaan uit het succes van het knuffeldier. Op internet is er een levendige handel ontstaan in Olli’s uit Diergaarde Blijdorp, waarvoor woekerprijzen worden gevraagd. In de dierentuin is Olli niet aan te slepen, mensen staan er uren voor in de rij. Donderdag waren alle exemplaren in een mum van tijd uitverkocht. In de winkel kost Olli zo’n 20 euro, op internet worden bedragen tot wel 80 euro gevraagd. Er zijn zelfs mensen die zichzelf aanbieden om tegen een vergoeding een knuffel te gaan halen. Daarbij zijn er veel anderen die een Olli te koop vragen.
bron

quote:
Zieke huisdieren massaal gedumpt

De dierenasiels in Nederland zitten in zwaar weer. Uit cijfers van de Dierenbescherming blijkt dat door de financiële crisis steeds vaker doodzieke dieren worden gebracht. Dit werkt vooral op de medische kosten van de pensions. Verzorgers zouden het geld voor een eventuele operatie niet kunnen opbrengen en om die reden de beesten afleveren bij het asiel.

Bart Dielissen van het dierenasiel in Utrecht bevestigt dit. „Het is schrikbarend hoeveel de kosten de afgelopen jaren zijn gestegen. Als mensen een beestje bij ons komen brengen, kunnen wij niet altijd zien of het wat mankeert. Na een paar weken komen we er dan achter. Dit lange onderzoeksproces kost ons veel geld. Het is beter als mensen direct zeggen dat het dier ziek is.”

Donaties

Door de toenemende kosten ziet Dielissen de toekomst van het dierenasiel niet rooskleurig tegemoet. „We proberen het allemaal in stand te houden, maar dat is haast niet te doen. We moeten het hebben van donaties die we krijgen. Maar die zijn op de lange termijn ook niet kostendekkend. Als het zo doorgaat, redden we het geen vier jaar meer.”

In Rotterdam is het dierenasiel ook niet blij met de toenemende kosten. „We merken dat er steeds meer dieren bij ons worden gebracht die wat mankeren. En dan moet de drukte nog komen”, verzucht een medewerker van het pension in Rotterdam. „In de maanden van mei tot september neemt de drukte van dieren alleen maar toe. Doordat mensen met vakantie gaan, de huiselijke situatie verandert, of allergieën opspelen, neemt de aanwas toe.” Ook het Rotterdamse asiel doet daarom beroep op huisdierenverzekeraars en gemeentes. „En we moeten steeds meer collecteren.”

In het dierenasiel in Zuidwolde (bij Groningen) lijkt de crisis minder impact te hebben. „Het aantal dieren dat in ons asiel komt, blijft gelijk. We hebben een bepaald budget voor deze dieren, en we doen niet meer dan we kunnen. Als het bij ons vol is, dan komen dieren op de wachtlijst”, zegt een woordvoerder.
bron

quote:
Miljoen in buik Texelse potvis

Preparateurs hebben een bijzondere vondst gedaan bij de ontleding van de potvis die in december dood werd gevonden voor de kust bij Texel. In zijn buik zat 83 kilo amber, een kostbare stof, met een waarde van rond een miljoen euro.

Amber wordt slechts aangemaakt door zo’n twee procent van de potvismannetjes. Dat gebeurt in de darmen van de walvis, als reactie op de scherpe bekken van de inktvissen die ze opeten. Een laag kleverige amber beschermt de ingewanden. Welke potvissen dat doen is geheel willekeurig en niet erfelijk bepaald.

Preparateur Mickel van Leeuwen en zijn drie collega’s waren totaal verrast toen ze de walvis opensneden. „Ik had er veel over gelezen, maar het komt zelden voor. Normaal poepen ze de stof uit en spoelt de amber aan. Wij vonden vijf grote klompen in de darmen, de grootste had de afmetingen van een kleine skippybal.” De parfumindustrie betaalt grof geld voor het goedje.
bron

quote:
Koelkast gemist

Twee mannen van 24 en 30 jaar oud zijn aangehouden omdat zij in Voorschoten kogels door de ramen van de achterbuurman hebben geschoten.

Het tweetal uit Leiderdorp en Voorschoten schoot gisternacht voor de lol op een koelkast in de tuin van een woning aan de Antonie van Dijkcklaan.

Twee kogels misten hun doel en belandden in het huis van de achterbuurman aan het Gerard Douplantsoen. Deze waarschuwde de politie, nadat hij twee kogelgaten in zijn ramen had aangetroffen. Uit onderzoek bleek dat de schoten waren gelost vanuit de tuin van de 30-jarige. De twee schutters zijn aangehouden.
bron
pi_124883560


Verwaarloosde hond aan beterende hand

De zwaar verwaarloosde hond die maandagochtend werd gevonden in het Amsterdamse Sloterpark, maakt het steeds ietsje beter. Het dier is van het infuus af en eet weer zelfstandig.

De verzorger van de hond laat aan AT5 weten dat hond een vriendelijk karakter heeft, zowel bij mensen als bij andere honden.

Het arme beestje werd zondag aangetroffen. De graatmagere hond was vastgebonden aan een boom en had ongeveer veertig dagen geen eten gehad. Verder had hij ontstekingen over zijn hele lichaam.

De politie hoopt dat mensen meer informatie hebben over de eigenaar van het verwaarloosde hondje. Buurtbewoners hebben al 1000 euro ingezameld om de gouden tip te belonen.

bron

Laarzen redden hond

Een blokje om was voor hond Millie een nachtmerrie, totdat ze een paar hondenlaarzen kreeg.

De kussentjes onder de poten van de 11-jarige Hongaarse Vizsla zijn bijna weggesleten. Dat komt omdat ze allergisch is voor pollen. Elke stap die ze in het gras zet, maakt de wonden onder haar poten erger. Naast gras is ze ook allergisch voor tarwe, soja, rijst en gluten. Het dier uit het Britse Berkshire reageert ook slecht op katten en huisstofmijt.

De baasjes van Millie hebben al meer dan tienduizend euro uitgegeven aan het bestrijden van de vele allergieën. Totdat een vriend het idee opperde van beschermende hondenlaarzen.

Het schoeisel is een ware verademing voor Millie, al moest ze er wel aan wennen. "De eerste keer dat ze de laarzen droeg, staarde ze er aleen maar naar. Nu gaat ze het huis niet uit zonder de laarzen," aldus haar baasje.

bron







pi_124887730


Een eend is in Sliedrecht het slachtoffer geworden van een gruwelijke dierenmishandeling. De hals van het beestje is doorboord met twee kruisboogpijlen, maar de gewonde eend laat zich vooralsnog niet vangen.

De gespietste eend werd dinsdagavond voor het eerst gezien in de vijver bij de Hobbemastraat. Een eerste poging van vrijwilligers van het Sliedrechtse dierenasiel om het dier te vangen liep op niets uit.

De eend maakte een doodsbange indruk en hapte ook niet toe bij het zien van brood. Vermoedelijk komt dat omdat het beest niet kan eten vanwege de pijlen in zijn hals.

Daarom werd gisteren hulp ingeroepen van de brandweer, medewerkers van de gemeente Sliedrecht en De Dieren S.O.S. uit Dordrecht. Zij hebben urenlang geprobeerd om de doorboorde eend te vangen.

De eend vloog uiteindelijk weg richting de begraafplaats en verstopte zich in de bosjes. Daarna vloog het dier opnieuw weg en was gisteravond nog spoorloos.

„Het is normaal dat een eend zich niet makkelijk laat vangen”, weet Hannie Groenendijk van De Dieren S.O.S. „Bovendien maakte de eend ondanks de pijlen in zijn hals nog een heel fitte indruk.”

Woest

De dierenliefhebster is woest over het leed dat het beest is aangedaan. „Er is heel bewust geschoten. Onlangs hebben we ook een konijn gevonden dat met exact dezelfde pijlen was doorboord.”

Een 18-jarige inwoner van Sliedrecht heeft zich gisterochtend bij de politie gemeld. Hij verklaarde op tweede paasdag in het park aan de Thorbeckelaan met een kruisboog te hebben geschoten en de eend te hebben geraakt. De kruisboog is in beslag genomen en tegen de Sliedrechter is proces-verbaal opgemaakt.

De dierenpolitie verdenkt hem van het overtreden van de Wet wapens en munitie, de Flora en Faunawet en de Gezondheids- en Welzijnswet voor dieren. Hij zal zich vermoedelijk later dit jaar voor de rechter moeten verantwoorden.

Groenendijk reageert opgelucht op de ontmaskering van de dierenbeul. „Hopelijk krijgt hij een hoge straf.”

bron



Ze hebben elkaar gistermiddag voor het eerst weer gesproken: de hoofdrolspelers in het paasvuurdrama in Teuge. Maar de 18-jarige Kevin verwijt zijn 15-jarige maatje, die hem in het vreugdevuur duwde, niets. „Het was een gesprek met heftige emoties, van beide kanten”, zegt Kevins vader Harry.

De 15-jarige zat drie dagen in de cel, maar werd gisteren op vrije voeten gesteld. Een van de eerste dingen die hij deed, was bellen met Kevin, die nog altijd in het Brandwondencentrum Beverwijk ligt. De twee maken deel uit van dezelfde vriendengroep.

Vader Harry deed gisteren uit de doeken hoe het ongeval kon gebeuren. Kevin maakte een opmerking over de beperkte omvang van het paasvuur in Teuge. Balorig zou hij hebben geroepen dat je dit vuurtje zelf uit kon plassen. Toen iemand zei dat hij dit dan maar moest doen, ging hij voor de grap dicht bij het vuur staan, met vlammen van zo’n twee meter hoog. Toen kreeg Kevin de duw, waarop hij voorover in de vlammen viel.

Kevin heeft via internet laten weten dat hij zijn maatje niets verwijt. De politie onderzoekt of er drank in het spel was, maar volgens vader Harry had hij die avond niet meer dan drie biertjes gedronken.

„Aanvankelijk leek het erop dat hij een huidtransplantatie zou moeten ondergaan. Maar de bloedsomloop is toch nog aardig goed. Mogelijk blijft hem dus een operatie bespaard”, aldus vader Harry.

bron



Johan en Thea Kok in Harderwijk tonen het ’kwartje van Kok’ op hun tankstation. Om het 25-jarige bestaan van hun bedrijf te vieren gaven ze gisteren het kwartje van Kok terug, met 25 eurocent korting op elke liter euro loodvrij en 18 cent korting op een liter diesel. De ludieke actie was een rechtstreekse verwijzing naar de impopulaire accijnsverhoging van hun naamgenoot Wim Kok, de toenmalig minister van Financiën die deze in 1991 invoerde om zijn begrotingsproblemen aan te pakken. Bijna 2000 autobezitters kwamen naar Harderwijk voor een tankbeurt, zelfs van ver buiten de regio. Een ordeteam van zeven medewerkers leidde het publiek in goede banen. „Het liep storm, we kregen geweldige reacties van mensen die het origineel vonden dat we op deze manier ons jubileum vieren”, aldus eigenaar Johan Kok. „Om drie uur in de middag moest de tankauto komen bijvullen, ik schat in dat we alleen al aan benzine rond de 50.000 liter verkocht hebben, ruim vier keer zo veel als normaal. Tja, dit kost ons natuurlijk geld, maar dat kost een groot feest met artiesten óók. Dan doen we het liever op deze manier, dan profiteren de klanten er tenminste van.”

bron

quote:
Ochtendfiles in Groningen langst

Geen plaats in de Randstad, maar Groningen is dé filestad van ons land. Een autorit duurt daar 21% langer door opstoppingen. Tijdens de ochtendspits moet je helemaal veel reistijd extra inplannen, omdat een ritje dan anderhalf keer zo lang duurt in Groningen.

Den Haag en Rotterdam completeren de Nederlandse top drie met een vertraging van respectievelijk 20 en 19% op de voet. Dat blijkt uit de jaarlijkse ’Congestion Index’ van TomTom, die vandaag openbaar wordt gemaakt.

De file-index van het navigatiebedrijf is ’s werelds meest accurate weergave van verkeersopstoppingen in stedelijke gebieden. „De berekeningen zijn volledig gebaseerd op daadwerkelijke reistijden. Onze verkeersdatabase bevat wereldwijd meer dan zes biljoen metingen en groeit iedere dag met vijf miljard metingen”, zegt Ralf-Peter Schäfer van TomTom. De automobilist ondervindt in de avondspits in en rond Rotterdam de meeste hinder van opstoppingen. De vertraging bedraagt dan 55%. „Maar alles is relatief, want dit cijfer staat in schril contrast met dat van Moskou, waar het indexcijfer in de avondspits maar liefst 138% is. Dat betekent dat een rit daar bijna tweeënhalf keer zo lang duurt”, weet Schäfer.

Dat het bij ons in vergelijking met andere steden niet zo slecht gesteld is met de files, blijkt uit de wereldwijde top tien van ’verstopte’ steden, waar Moskou met een reistijdvertraging van 66% op eenzame hoogte staat. De lijst wordt gecompleteerd door Istanbul 55%, Warschau 42%, Marseille 40% en Palermo 39%.

De index meet niet alleen files op snelwegen, maar ook op provinciale wegen en in het centrum van de stad.
bron

quote:
Door bezuinigingen gemeente blijven kadavers op straat liggen
Dierenambulance straks vleugellam

Dierenambulance Amsterdam kan straks niet meer garanderen dat alle dode dieren worden opgehaald, gewonde dieren worden geholpen en de organisatie 24 uur per dag, zeven dagen per week bereikbaar blijft. Dit is de consequentie van een korting van twee ton op de subsidie.

Binnen twee jaar wordt de gemeentelijke bijdrage teruggebracht van 470.000 euro naar 272.665 euro, vooral ook omdat de Dierenambulance met minder personeel zou werken dan in 2007 was afgesproken.

De ambulance heeft nu achttien betaalde werknemers in dienst en ongeveer tachtig vrijwilligers. Directeur René Verhoogt snapt dat er bezuinigd moet worden. Maar voor de subsidie van nog geen drie ton per jaar kan hij geen garanties meer bieden. „Dat betekent snijden in ritten en diensten. Ik zal prioriteiten moeten gaan stellen: kadavers komen onder aan de prioriteitenlijst en dus zullen er langer dode dieren op de weg liggen. Gewonde dieren zullen langer moeten wachten. En of we nachtdiensten kunnen blijven draaien, is maar zeer de vraag.”

Verhoogt vindt het een vreemd verhaal dat de Dierenambulance de enige dierenorganisatie is waarop gekort wordt door de gemeente.

„De asiels, dierenbescherming, allemaal behouden ze hun subsidie. Nu slaan ze ons om de oren met een benchmarkonderzoek, waaruit blijkt dat ambulances in andere gemeenten goedkoper werken. Maar die bieden niet half de dienstverlening die wij bieden! Dat is appels met peren vergelijken”, zegt Verhoogt teleurgesteld.

Zwerfdieren

De gemeente heeft een wettelijke verplichting om zorg te dragen voor zwerfdieren, dode dieren en vrij levende dieren, zoals vogels, vossen, ratten en duiven. De gemeente heeft het nieuwe subsidiebedrag gebaseerd op het gemiddelde aantal ritten en een gemiddeld bedrag van 50 euro per rit.

Verhoogt: „Dat bedrag dekt bij lange na de kosten niet. Voor de vrij levende dieren wordt overigens maar 25 euro per rit betaald. Ik zou liever zien dat er per inwoner een bepaald bedrag wordt gereserveerd. Wij doen dit werk ook voor de hygiëne en welzijn van de burger, dus naar mijn idee een eerlijkere oplossing”, aldus Verhoogt, die nu naarstig op zoek is naar sponsors om tochhethoofdzolangmogelijk boven water te houden.
bron
  Spellchecker donderdag 4 april 2013 @ 20:34:29 #62
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
  vrijdag 5 april 2013 @ 14:46:37 #63
16715 Mylene
*schatje*
pi_124915142
quote:
Eigenaar verwaarloosde hond meldt zich

De eigenaar van de sterk verwaarloosde hond die vastgebonden aan een boom in het Amsterdamse Sloterpark werd gevonden, heeft zich gemeld bij de politie.

De 32-jarige man uit Zaandam is aangehouden en wordt verhoord. Dat meldt AT5.

De politie heeft heel veel reacties ontvangen naar aanleiding van de berichtgeving in verschillende media. Meerdere tips leidden naar dezelfde persoon, waarop de politie bij de man verhaal ging halen.

De man was op dat moment niet thuis, maar meldde zich donderdagavond zelf bij de politie.
bron



quote:



Het is weliswaar nog ijskoud voor de tijd van het jaar, maar dat weerhoudt de pasgeboren lammetjes bij Wassenaar er niet van huppelend de wereld te verkennen (bovenste foto). En apetrots zijn de vaste verzorgers van de kinderboerderij in Ouwehands Dierenpark in Rhenen. Daar werd afgelopen zondag namelijk een Falabellaveulentje geboren. Het paardje, dat nog geen naam heeft, viel ontzettend in de smaak bij de vijf cliënten van Zideris in Rhenen (foto), een instelling voor mensen met een verstandelijke beperking. De Falabella is de kleinste paardensoort en vooral te zien in shows. Ouwehands Dierenpark heeft er op dit moment drie in bruikleen.
bron

quote:
Haagse sleept hondenstichting voor rechter
Harde strijd om Holly en Hazel



De puppies Holly en Hazel waren gisteren inzet van een flinke juridische strijd in de Haagse rechtbank. De jonge beestjes werden van hun kersverse baasje wreed gescheiden toen ze tijdelijke opvang had geregeld in verband met griep.

De twee uit Fuerteventura afkomstige straathondjes waren door de Haagse Elise Gigase ter adoptie in huis genomen van de stichting Fuertedogs. Deze stichting nam ze echter na enkele weken plotseling terug en verkocht ze door aan een andere partij. De aangeslagen Gigase spande een kort geding aan tegen de stichting met als inzet de hondjes zo snel mogelijk weer thuis bij haar te krijgen.

„Het doet me zeer veel verdriet, want ik ben echt al enorm aan ze gehecht”, aldus de Haagse.

Volgens haar advocaat was haar cliënt meteen verkocht toen ze de beestjes op het Canarische eiland zag. „Ze heeft een donatie gedaan en afspraken gemaakt om de diertjes in huis te nemen. Pas toen ze eenmaal bij haar waren kreeg ze onder dwang een adoptieovereenkomst te tekenen waarin stond dat ze geen officiële eigenaar was en de dieren te allen tijde konden worden teruggeëist.”

Fuertedogs stelt dat Gigase niet goed voor de dieren zorgde en dat voor een van de hondjes alleen een opvangovereenkomst was getekend. De stichting wilde voorkomen dat ze terug gingen naar Gigase.

Uitspraak: 11 april.
bron

quote:
Heel oeuvre in vlammen op

Kunstenaar Hennie van der Vegt (59) uit Amsterdam is er kapot van. Vrijwel zijn hele oeuvre is in vlammen opgegaan.

In een pand aan de Conradweg in de Haarlemse Waarderpolder woedde gisternacht een grote brand. De vlammen sloegen al snel over op de ruimte waar Van der Vegt het grootste deel van zijn schilderijen bewaarde. Ook had hij er een van zijn vier ateliers. Volgens de schilder zijn er honderden werken verloren gegaan.

De schilder is onder meer bekend van het portret van Johan Cruijff dat hij maakte ter ere van diens vijftigste verjaardag en nu in de Amsterdam ArenA hangt. Ook maakte hij meerdere werken voor het koningshuis.

Gisteren kwam hij kijken naar de overblijfselen van de loods die hij huurde. „Het is een drama.

Alles is weg.” Als hij alle schilderijen had kunnen verkopen, vermoedt Van der Vegt dat het zeker een miljoen euro had kunnen opleveren. Hij heeft nog slechts een stuk of twintig onverkochte werken over die in de andere drie ateliers stonden.

Twee Haarlemmers van 59 en 71 jaar zijn aangehouden op verdenking van brandstichting.

Saillant detail is dat dertig jaar geleden het werk dat Van der Vegt voor zijn dertigste maakte ook voor een groot deel in vlammen opging, toen zijn atelier in het Groningse Beijum afbrandde. De politie constateerde destijds brandstichting, maar de daders werden nooit gevonden.
bron

quote:
Kampen in rep en roer om urinoirs

Het plaatsen van twee openbare urinoirs pal naast de ingang van een museum en een kerk in Kampen, heeft tot een fikse rel geleid.

Veel inwoners van de Hanzestad vinden dat de volgens hen ’oerlelijke en stinkende’ plasbakken het uitzicht op de historische panden verpesten, maar de gemeente wijst die kritiek resoluut van de hand. De bakken zijn deze week geplaatst in het centrum van Kampen, midden in het uitgaansgebied. Ze moeten wildplassen voorkomen.

Woedend

Stichting Stadsherstel Kampen is teleurgesteld en woedend. „We zijn niet tegen openbare urinoirs, helemaal niet zelfs. Maar zet ze dan niet voor de ingang van de Gouden zaal van het Stedelijk Museum of kerk neer. Daar vinden huwelijken plaats en worden trouwfoto’s gemaakt. Dan wil je toch niet dat er zo’n plasbak op de achtergrond staat?” stelt woordvoerster Annie van ’t Zand van de stichting.

Ook de plasplek naast de kerk, vindt ze maar niets. „Het zijn nota bene de twee meest gefotografeerde plekken van onze prachtige stad”, weet Van ’t Zand. „Ook vrezen wij dat het uitnodigt om tegen de gevels te plassen als het urinoir al bezet is.”

De gemeente Kampen pareert de kritiek. „De urinoirs zijn keurig in de nissen gezet. Je ziet ze niet op trouwfoto’s. Dan moet je praktisch om de hoek fotograferen”, stelt een woordvoerder.
bron
  Forum Admin vrijdag 5 april 2013 @ 14:48:18 #64
232445 crew  Specularium
pi_124915195
quote:
0s.gif Op woensdag 27 maart 2013 10:46 schreef Mylene het volgende:

[..]

Artis, mooie jeugdherinneringen heb ik daar aan overgehouden..
Altijd zo'n lelijke kuttulp, kunnen ze niet eens een mooie bloem uitzoeken?
  Moderator zondag 7 april 2013 @ 16:06:04 #65
9859 crew  Karina
Woman
pi_124990661
Ah jammer dat ik dit heb gemist :D

Gisteren was het de eerste zaterdag van april dus dat betekende dat het weer International Pillow Fight Day was. Er waren weer heel wat kussengevechten op de Dam.

Bron

Op donderdag 15 mei 2014 22:18 schreef sp3c het volgende:
niet zo tof doen
pi_125021376
quote:
Jan de Hoop twijfelt over verkoop huis
Jan de Hoop twijfelt of hij zijn huis nog wel wil verkopen. 'Als zich nu iemand zou melden en de vraagprijs wil neerleggen, denk ik dat we het niet eens doen', vertelt Jan aan AD.

Het appartement van de televisiepresentator en zijn partner Coen Lievaart staat sinds juli te koop en ze kregen zaterdag het vierde stel kijkers. Het koppel wil graag naar de Veluwe verhuizen, maar verkoop is niet noodzakelijk, vertelt Jan.

Jan en Coen genieten ook nog volop van hun appartement. 'We hebben net een nieuwe vloer en nieuwe keuken en het resultaat is prachtig. We kunnen misschien beter een vakantiehuisje huren op de Veluwe.' Het appartement aan de Maas staat voor 595.000 euro te koop.
Bron: http://www.ad.nl/ad/nl/10(...)r-verkoop-huis.dhtml

quote:
Elfletterig twijfelt over avondmaaltijd
Elfletterig weet nog niet wat hij vanavond gaat eten. 'Op dit moment overweeg ik boerenkool, maar het kan ook zijn dat ik dat niet doe', vertelt hij aan Fok! Nieuws.

De avondmaaltijd van de geliefde Fok!-user staat sinds vanochtend ter discussie. Dit weekeend deed Elfletterig boodschappen in de plaatselijke supermarkt. Hij haalde toen diverse ingrediënten in huis om een maaltijd te bereiden.

Elfletterig wil graag Chinees eten, maar aangezien de winter bijna voorbij is, zou boerenkool een passende afsluiter zijn. Dat is een gerecht waar hij volop van geniet. Bovendien is de rookworst al in huis gehaald. 'Misschien kan ik de Chinese maaltijd beter tot morgen uitstellen.' De avondmaaltijd van Elfletterig wordt rond 18.00 uur verwacht.
  Moderator maandag 8 april 2013 @ 09:56:12 #67
9859 crew  Karina
Woman
pi_125021485
quote:
9s.gif Op maandag 8 april 2013 09:50 schreef Elfletterig het volgende:
Elfletterig twijfelt over avondmaaltijd
Elfletterig weet nog niet wat hij vanavond gaat eten. 'Op dit moment overweeg ik boerenkool, maar het kan ook zijn dat ik dat niet doe', vertelt hij aan Fok! Nieuws.

De avondmaaltijd van de geliefde Fok!-user staat sinds vanochtend ter discussie. Dit weekeend deed Elfletterig boodschappen in de plaatselijke supermarkt. Hij haalde toen diverse ingrediënten in huis om een maaltijd te bereiden.

Elfletterig wil graag Chinees eten, maar aangezien de winter bijna voorbij is, zou boerenkool een passende afsluiter zijn. Dat is een gerecht waar hij volop van geniet. Bovendien is de rookworst al in huis gehaald. 'Misschien kan ik de Chinese maaltijd beter tot morgen uitstellen.' De avondmaaltijd van Elfletterig wordt rond 18.00 uur verwacht.
:D Lekker, boerenkool.
Op donderdag 15 mei 2014 22:18 schreef sp3c het volgende:
niet zo tof doen
  dinsdag 9 april 2013 @ 09:08:52 #68
16715 Mylene
*schatje*
pi_125060195








quote:
Trouwen op maandag populair

Nederlanders gaan steeds vaker op maandag naar het stadhuis om te trouwen. De reden hiervoor is dat deze dag goedkoper is dan andere dagen. Dat blijkt uit de cijfers die het Centraal Bureau voor de Statistiek gisteren publiceerde.

In 2012 vond 16 procent van de 69.000 huwelijken op een maandag plaats, een toename van 3 procent ten opzichte van 2008. Daarmee is deze dag op de vrijdag na de meest populaire dag om in het huwelijksbootje te stappen. Veertig procent van de tortelduiven trouwt op vrijdag.

Partnerschap

Om een partnerschap te registreren is maandag wel de meest favoriete dag. Vorig jaar gebeurde dat namelijk in 41 procent van de gevallen, tegen slechts 8 procent op vrijdag. Ongeveer 9000 stellen lieten een partnerschap registreren.

Sinds 2010 is er zowel in het aantal huwelijken als partnerschapregistraties een daling te zien. Deze daling is te verklaren door een afname in de leeftijdsgroep 20-50 jaar. Binnen deze leeftijdscategorie trouwt men het meest. Ook de economische crisis speelt waarschijnlijk een rol.
bron

quote:
Koeriers met busjes naar buitenland

Dranksmokkel op bestelling

Sterke drank en sloffen sigaretten worden in ons land via particuliere en zelfs professionele koeriersdiensten vanuit België en Duitsland op bestelling aan Nederlandse consumenten geleverd. Deze smokkel levert soms een besparing van honderden euro’s aan accijnzen op.

Tabaksspeciaalzaken, slijterijen en pomphouders worden buitenspel gezet en lijden grote verliezen. Dat meldt zowel de NSO, de branchevereniging van tabaksdetailhandel, als de Beta, de belangenvereniging van zelfstandige pomphouders. Beide organisaties slaan groot alarm en willen dat staatssecretaris Weekers (Financiën) zo snel mogelijk een accijnsharmonisatie doorvoert om dit fenomeen te stoppen. De prijzen met de buurlanden Duitsland, België, maar ook Luxemburg moeten gelijk worden getrokken, zo vinden de branches.

Vooral het prijsverschil met België is enorm. Per slof sigaretten gaat het om een besparing van 10 euro. De winst bij een pakje shag bedraagt zo’n 2,48 euro. Ook met drank is het voordelig ’inkopen’ via dit circuit.

Tientallen

Vooral particuliere koeriersdiensten die voor deze snelle en vaak illegale handel speciaal zijn opgericht, profiteren hier volgens beide brancheorganisaties optimaal van. Het zou gaan om vele tientallen bedrijfjes die dagelijks op bestelling uitvliegen.

„Doordat de recente accijns- en btw-verhoging de prijzen voor genotsmiddelen flink omhoog hebben gestuwd, bestellen consumenten via inschrijflijsten. Die hangen bijvoorbeeld in voetbalkantines. Vervolgens worden grote partijen sterke drank en sigaretten in België en Duitsland ingekocht”, zegt NSO-directeur Janwillem Burgering.
bron

quote:
Van min 10 naar 20 graden?

We vallen van het ene in het andere weeruiterste. Gisternacht werd het record voor 7 april gebroken met ruim 6 graden vorst en zelfs strenge vorst van min 10 aan de grond. Komend weekeinde is echter een maximumtemperatuur van tegen de 20 graden mogelijk!

Voor het zover is, krijgen we eindelijk regen. Vanaf morgen gaat dat gebeuren en het regent de rest van de week meerdere dagen. De wind is naar het zuidwesten gedraaid en voert minder koude lucht aan. Het wordt 8 tot 13 graden.

Tegen het weekeinde zou bij hogedrukinvloed en zuidelijke wind het kwik razendsnel kunnen stijgen naar waarden van 15 tot 20 graden. Wordt de wind noordoostelijk, dan wordt het opnieuw kouder.
bron

quote:
Krijg de kleren

Afdankertjes ruilen is in

Het voelt dan wel niet zo, de lente is echt onderweg. En dan willen we nieuwe kleren! Frisse fruitige kleren in zomerse kleurtjes. Weg met al dat sombere zwart, bruin en grijs. Maar dat is gemakkelijker gezegd dan gedaan in deze tijden van crisis. De gemiddelde portemonnee gaat zo’n hele nieuwe garderobe echt niet trekken. Wat nu? Nou, ruilen bijvoorbeeld…

Gisteren vond bijvoorbeeld in Amsterdam de kledingbeurs ’Krijg de kleren, kledingruil’ plaats. Tientallen vrouwen namen hun afdankertjes mee om die in te hangen en in ruil daarvoor de verweesde kledingstukken van een ander mee naar huis te nemen. En er zijn meer van dit soort initiatieven. Want waarom zou je iemand anders niet blij maken met wat jij niet meer hoeft en daar zelf dan ook nog eens gelukkiger van worden?

Jammer wel dat het altijd om tweedehands kleding gaat. Behalve dan bij de Claudia Sträter ’Ruil je Rijk’markt die afgelopen weekend in respectievelijk Amsterdam en Den Haag plaatsvond. Daar kon je namelijk die ene miskoop die al jaren in je kast hing, gewoon ruilen voor een spiksplinternieuw jasje, broek of jurk van het merk. Honderden vrouwen stonden in de rij en kwamen vervolgens in een volledig andere outfit de verkleedtent uit dan dat ze erin gingen. „Wij willen onze klanten zo duidelijk maken dat onze kleding jarenlang meegaat”, legt marketeer Ingrid Slabbaert uit. „Dat noemen wij duurzaamheid.”

Gênant

Om een jasje te kunnen bemachtigen, moest je ook een jasje inleveren en voor een nieuwe broek vanzelfsprekend een ouder exemplaar. De op die manier verkregen kleding doneert Sträter aan de stichting ’Dress for Succes’, die mensen met een uitkering helpt aan nette sollicitatie-outfits. „Ja, daar heb ik zeker rekening mee gehouden”, zegt Joke Rienks, die samen met drie collega’s op de stunt is afgekomen, „ik heb speciaal een iets te klein maar wel net jasje aangetrokken. Ik zou het gênant vinden om hier in kleding met scheuren en vlekken te staan.”
bron
  Moderator dinsdag 9 april 2013 @ 12:25:06 #69
9859 crew  Karina
Woman
pi_125065622
Henneplucht Damrak inspireert friettent tot patatje wietsaus'
Vanaf donderdag kun je bij de frietzaak Manneken Pis terecht voor een patatje wietsaus. In de saus zit enkel een henneparoma, dus stoned zul je er niet van worden. Dat komt omdat de werkzame stof THC, die normaal in een joint zit, ontbreekt.

Volgens Albert van Beek, de eigenaar van de prijswinnende frietzaak, is de saus op Vlaamse friet een 'goede combinatie'. De wietlucht rond de frietzaak op de Amsterdamse Damrak inspireerde hem. 'Ik dacht dat een wietsaus al wel zou bestaan, maar dat is dus niet zo.'

'De wietsaus smaakt precies zoals het af en toe op het Damrak ruikt,' vertelt een voorlichter. Of de groene saus echt lekker is op Vlaamse friet kun je zelf proeven op Damrak 41. Verder zal de saus ook in drie zaken in Utrecht te verkrijgen zijn.
Bron
Op donderdag 15 mei 2014 22:18 schreef sp3c het volgende:
niet zo tof doen
  Moderator woensdag 10 april 2013 @ 18:00:06 #70
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_125119669
quote:
0s.gif Op woensdag 10 april 2013 17:19 schreef SuusOetMaiden het volgende:
De 85-jarige Zwaantje Palsma uit Ten Boer tuft inmiddels al een kwart eeuw in haar rode Golfje rond. De wagen kwam vorige week zelfs weer met glans door de APK-keuring.

bron + filmpje http://www.rtvnoord.nl/gemist/videogemist.asp?v=23290&size=groot
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_125121299


Een adembenemend patiëntentransport vond gisteren door de lucht plaats in Vlaardingen. Nadat was gebleken dat een hoogwerker en een ladderwagen van de brandweer de in een medische noodsituatie verkerende vrouw niet uit haar woning konden krijgen, moest een grote hijskraan worden ingezet. De bijzondere vervoersoperatie in de Röntgenstraat slaagde zonder problemen. De patiënte werd, eenmaal weer op vaste bodem, in een intensive care bed met speciaal vervoer over de weg naar een ziekenhuis gebracht. Het inzetje toont de immense bouwkraan.

bron









Je kunt het zo gek niet bedenken of er is wel een saus van gemaakt. Aan dat lange rijtje kan nu ook wietsaus worden toegevoegd: een initiatief van patatzaak Manneken Pis in Utrecht. Vrees niet: anders dan het woord doet geloven, word je er niet stoned van.

Samuel komt net uit de Utrechtse coffeeshop Andersom en neemt de proef op de som. Gretig graait hij in de puntzak, met bovenop een flinke kwak wietsaus. „Het smaakt lekker”, vindt hij. „Dit kun je best aan de man brengen. Ik denk dat er veel mayonaise in zit, maar ik proef wel een vleugje cannabis. Dat komt misschien omdat de smaak van de joint nog in mijn mond zit.” En hij neemt nog maar eens een hap, het pasgerookte stickie heeft het hongergevoel duidelijk aangewakkerd. „Ik zou het alleen geen wietsaus noemen, maar mayo-canna.”

Het patatje wietsaus is een bedenksel van eigenaar Albert van Beek. „We hebben zo’n twintig sauzen en je moet innoveren om mee te blijven doen in de markt. In ons filiaal op de Dam in Amsterdam staan we vlak bij de oudste coffeeshop van Nederland, The Grasshopper, en dan ruik je de wiet heel duidelijk. Ik dacht: daar moeten we iets mee doen.”

Stoned

Het resultaat is een mengsel van Vlaamse, zurige mayonaise en geconcentreerde hennepextracten. Of je er stoned van wordt? Van Beek, lachend: „Nee, er zit geen THC in, en dat mogen we als patatzaak ook niet. Er is wel interesse getoond door coffeeshops, maar we willen het exclusief houden.”

bron

quote:
Hooikoortspiek

Hooikoortspatiënten kunnen hun borst natmaken, want vanaf zondag wordt een pollenpiek verwacht. Dit hangt samen met het droge warme voorjaarsweer, waarbij in het weekeinde de 20 graden wordt bereikt.

„Er zullen ernstig veel pollen vrijkomen, beginnend in Limburg en door de oostenwind zich verspreidend over ons hele land. De 800.000 hooikoortspatiënten zullen zeker tot dinsdag hoesten en proesten.” Dat stellen de Nijmeegse biologen Herman van Wissen en Maurice Martens.

Hooikoortspatiënten die naar buiten willen in het mooie weer, wordt geadviseerd dat ’s morgens te doen.
bron

quote:
Ruimtetrip van Curaçao op helling

Het prestigieuze ruimtevaartproject Spaceport Curaçao staat op losse schroeven. Het Nederlandse ruimtevaartproject Space Expedition Corporation was van plan vanaf de luchthaven
Hato van Willemstad vanaf medio 2014 dagelijks toeristische ’ruimtevlugjes’ te lanceren. Maar er worden ineens politieke, financiële en juridische barrières opgeworpen, over veiligheid, milieu, overlast en kosten.

Space Expedition is een Nederlands initiatief, dat actief wordt gesteund door KLM. Toeristen kunnen voor 100.000 dollar een ticket kopen om in een tweepersoons ruimtevliegtuigje, de Lynx, een paar minuten gewichtloosheid te ervaren op 100 km hoogte. De hele vlucht duurt een uur. „Wij willen dit vanaf Curaçao gaan doen, maar dan moet de regering daar wel meewerken. Helaas merken we sinds kort twijfels”, aldus oud-generaal Ben Droste van de luchtmacht, een van de drijvende krachten achter het project.
bron

quote:
Verwarde vrouw drijft buren al jaren tot wanhoop
’Moet er brand uitbreken?’

Als de buren bij Ria voor de deur staan met het verzoek het geluid van de radio of televisie te dempen, krijgen ze toegeschreeuwd ’ga weg!’ of een verontschuldiging te horen ’zo versta ik de stemmen in mijn hoofd niet’. De koptelefoon die ze voor Ria kochten, belandde dezelfde dag nog onderin een la.

In haar flatwoning in Zaandam krijgt Ria wekelijkse begeleiding van het RIBW, voor mensen met langdurige psychiatrische of ernstige psychosociale problemen. Al sinds 2005 drijft de hulpbehoevende oudere vrouw haar bovenburen Ruud Geistdorfer en Marianne Rietveld tot wanhoop. Van woningbouwvereniging Parteon krijgen ze ondanks jarenlange klachten nul op rekest.

Ook ’s nachts gaat de geluidsoverlast door. Ria is in de war, vergeetachtig en laat kaarsen branden als ze het huis verlaat. Dat het gevaarlijk zou zijn, bestrijdt het RIBW: „Het geeft geen problemen, omdat de kaarsen op een metalen bord staan.” Ook de woningbouw greep niet in. Pas na gesprekken met de politie in december 2012 namen Parteon en het RIBW maatregelen. Het gasfornuis werd afgesloten en Ria mag geen vuur meer gebruiken.

Haar begeleider vertelt de buren beperkt invloed te hebben op het gedrag van zijn client: „Ik spreek regelmatig met haar af op welk volumeniveau haar radio en haar tv moeten worden afgesteld. Maar mijn zicht op de situatie beperkt zich tot één keer per week. U zult melding moeten maken bij de politie of de woningbouw.”

Al zeven jaar dient het stel klachten in over hun verwarde buurvrouw. Van 2006 tot 2008 vond er een aantal gesprekken plaats met de verhuurder. Omdat er nooit actie is ondernomen, willen Rietveld en Geistdorfer niet meer voor een doelloze dialoog opdraven. De woningbouw besloot daarom hun klachten niet meer in behandeling te nemen.

De politie constateerde dat een andere woonvorm voor Ria beter zou zijn. Maar Parteon zegt te varen op het oordeel van het RIBW, dat mevrouw geen gevaar voor zichzelf of haar omgeving is. Daar denken haar buren anders over. „Het is onverantwoord om haar alleen te laten wonen. Ze is een kettingrookster die niet met vuur kan omgaan. Parteon schreef ons dat ze geen sporen van brand hebben gezien in haar woning. Moet er soms eerst brand uitbreken voordat ze ingrijpen?”

Pas na een telefoontje van deze krant is de woningbouw bij andere buren gaan informeren hoe groot het probleem werkelijk is. Zo werd buurman Barry van der Meer door Parteon gebeld, terwijl ze hem nota bene twee jaar geleden zelf waarschuwden voor overlast van zijn toekomstige buurvrouw. „Ze wilden een gesprek met me voor ik verhuisde. Als ik de woning accepteerde, kon ik later niet bij ze aankloppen met overlastklachten.”

Navraag bij Parteon leert dat hun administratie niet op orde is. Volgens een woordvoerster zijn de eerste klachten over Ria pas in augustus vorig jaar binnengekomen. Bij verdere vragen laat ze weten in verband met privacy van de huurders niet op de situatie in te gaan.
bron

quote:
Pillen slikken dankzij gel stuk makkelijker

Voor de honderdduizenden patiënten die dagelijks moeite hebben met het slikken van pillen, is een oplossing bedacht. Het gaat om een gel die een laagje om de pil heen legt en het slikken van geneesmiddelen en vitaminepillen vergemakkelijkt.

Dit geregistreerde medische hulpmiddel, met de naam Gloup, kan volgens professor dr. Harry van de Wiel, hoogleraar gezondheidspsychologie aan de Rijksuniversiteit van Groningen, nog wel eens het ’ei van Columbus’ zijn.

„Dit raakt een onderschoven probleem. De helft van de medicijnen wordt niet goed ingenomen en verdwijnt vaak in de prullenbak. Sommige mensen vinden de pillen te groot of vervelend qua structuur, anderen hebben slikproblemen.”

Confrontatie

„Veel patiënten hebben er moeite mee omdat het confronteert met de ziekte. Met deze gel glijdt de medicatie probleemloos naar binnen. Alles wat de therapietrouw verbetert, is welkom.” Inname- of slikproblemen met medicijnen komen naar schatting voor bij meer dan 5 miljoen mensen.

Uit onderzoek blijkt dat zestig procent van de patiënten de capsules opent of de pillen vermaalt. Zonder het raadplegen van de apotheker is dit zeer onwenselijk. Gloup is een Nederlandse uitvinding en verkrijgbaar in de apotheek zonder recept. Het wordt niet vergoed.
bron

quote:
Nederlandse stichting stuurt zonnebrandcrème naar Afrika
Zon vijand van albino's

Als vakantiegangers slepen we liters zonnebrandcrème mee naar warme landen. Veel bewoners van die landen weten vaak niet eens wat dat spul doet, als het al te koop is en niet bedorven. Een groot probleem voor albino’s, die door hun kwetsbare huid verbranden onder de felle tropische zon. Daarom stuurt de door Nederlanders opgerichte Stichting Afrikaanse Albino’s jaarlijks zo’n 4000 liter zonnebrandcrème naar tien Afrikaanse landen.

„Door het continu verbranden door de zon is huidkanker een veelvoorkomende ziekte bij albino’s. Als ze zich van jongs af aan insmeren, kan het aantal sterfgevallen worden teruggedrongen”, weet Marjolein Geurts, die als arts in het UMC Utrecht werkt en in haar vrije tijd voorzitter is van de Stichting Afrikaanse Albino’s.

„Ze zijn het meest gebaat bij een goede zonnebrandcrème van ten minste factor 30. Met een groep vrijwilligers zamelen wij zoveel mogelijk ongebruikte flessen in. Een paar keer per jaar organiseren wij het transport naar de diverse landen. Naast zonnebrandcrème sturen we soms ook zonnebrillen, uv-beschermende kleding, lippenbalsem en andere beschermende middelen.”

De afgelopen jaren ontving de stichting, overigens de enige in haar soort in de wereld, regelmatig restpartijen van vooral Nederlandse zonnebrandcrèmeproducenten: flessen met bijv. verkeerd opgeplakte etiketten die daardoor niet verkoopbaar zijn. Een reeds geopende fles kun je niet lang bewaren, maar dichte flessen wel.

Geurts: „Daar zijn wij ontzettend mee geholpen.” Door de crisis lopen de donaties zonnebrandcrème terug en wil de stichting dit jaar ook buitenlandse producenten gaan benaderen. „Een aantal vrijwilligers gaat zich hiervoor inzetten”, vertelt de voorzitter. „Want het geld dat we nu ontvangen van donateurs gaat vooral op aan transportkosten. We hebben geen budget om zelf zonnebrand te kopen.”

Een nieuw speerpunt van de Stichting Afrikaanse Albino’s is ook het opzetten en stimuleren van lokale productie. Geurts: „In 2010 hebben we in Mali een minilaboratorium opgezet waar twee albino’s volgens een in Nederland ontwikkeld recept zelf zonnebrandcrème maken. Hiermee voorzien ze 300 albino’s in hun land van voldoende crème, per persoon is dat ongeveer 1 liter per jaar.”

„De zon is een grote vijand van albino’s”, zegt Bas Kreukniet, die als vrijwilliger al twee jaar bij de stichting betrokken is en zelf ook naar Tanzania reisde om projecten te bezoeken en albino’s te ontmoeten. „Maar er zijn meer vijanden”, verzucht hij. „Albino’s hebben een erfelijke afwijking waardoor ze geen of weinig pigment hebben. Hierdoor hebben ze heel lichtblond haar, lichtblauwe ogen die rood oplichten als er licht invalt en een heel lichte huid die nooit bruin wordt. Ook zijn ze meestal slechtziend.”

Bijgeloof

„Er wordt vaak gedacht dat het kind duivels is. Daarnaast heerst er een sterk bijgeloof dat albino’s onsterfelijk zijn en dat seks met een albino aids geneest. Er zijn ook mensen die geld betalen voor hun lichaamsdelen en bloed; zogenaamde toverdokters maken er toverdrankjes van omdat ze geloven dat deze voorspoed zullen geven. Soms zijn de eigen ouders betrokken bij de moorden.”

Gelukkig, weet Kreukniet, groeit de kennis over albino’s en worden ze vooral in stedelijke gebieden beter geaccepteerd. „In Tanzania worden veel huidartsen opgeleid. Hierdoor verbetert ook de medische aandacht voor albino’s. Ook helpen wij met het oprichten van patiëntenverenigingen en registratie. Als albino’s zich bij onze lokale hulpposten registreren, zijn ze hun leven lang verzekerd van zonnebrandcrème.”
Info: Stichting Afrikaanse Albino’s: www.afrikaansealbinos.nl
bron

quote:
Tukker door Britse topband ingehuurd als Freddie Mercury
Zingen in zandbak

Een tukker die door een Britse topband wordt ingehuurd om tijdens een ultrakorte blitztour door Koeweit in de huid te kruipen van zijn grote idool: Queenzanger Freddie Mercury. Het lijkt wel een aflevering van ’Kuifje in de Woestijn’. „Dit wordt een onvergetelijke ervaring…!”

Het verhaal leest als een spannend jongensboek. Ineens hingen ze aan de lijn: de tributeband Queen Rhapsody, een Engelse topformatie die de hele wereld over toert om het evangelie van wijlen Freddie Mercury te prediken. Het neusje van de zalm als het gaat om de vele tributebands die er van Queen rondlopen.

„Geen idee eigenlijk hoe ze bij mij terechtkwamen”, zegt de Nederlandse Freddie Timothy Drake, het alias van Timothy Deelstra, zoals hij bij de burgerlijke stand staat ingeschreven. „Ik vermoed dat ze op YouTube filmpjes van mij hebben gezien. Hoe dan ook, ze belden mijn manager Erwin Agterhuis van De Muziekmakelaar. De volgende dag zouden ze optreden in een uitverkochte Maaspoort in Den Bosch, maar hun zanger was ziek geworden.”

Volgens het aloude adagium ’the show must go on’ werd Timothy dus ingevlogen. „Dat er vierduizend bezoekers in die zaal zaten, maakte ik me niet zo druk om. Ik ben niet bang voor publiek. ’t Was meer de setlist die me zorgen baarde. Daar stonden nummers op die ik niet kende. Maar goed, we hebben de volgende dag drie kwartier even het een en ander doorgenomen en vervolgens was het gaan met die banaan. De hele Maaspoort stond op de kop. Prachtig om mee te maken. Alleen al omdat die band een indrukwekkende garderobe met zich meesleept. Gedurende die twee uur heb ik zeven verkleedpartijen moeten ondergaan.”

Koeweit

Getuige de filmpjes op YouTube deed Timothy het niet onverdienstelijk. Wat heet! De mannen van Queen Rhapsody waren blijkbaar dusdanig onder de indruk dat ze zich andermaal meldden. „Of ik mee wilde naar Koeweit. Een viertal optredens op de Britse ambassade. Hoefde ik uiteraard geen seconde over na te denken.”

Soms lijkt alles in het leven ineens samen te komen. Timothy Drake timmert al wat jaartjes aan de weg als Freddievertolker, maar nu vallen de puzzelstukjes pardoes op hun plek. „Dit Koeweit-avontuur komt op een moment dat ik niet alleen met mijn band Queen Forever regelmatig optreed, maar bovendien bezig ben de laatste hand te leggen aan een solo-cd met eigen werk. Een album dat eind juni wordt gepresenteerd.”

Avontuur

En waar het Midden-Oostenavontuur uiteindelijk toe leidt? „Geen idee. Het is me wat vaagjes gebleven wat hun eigen zanger nu exact mankeert. Het zou een longontsteking zijn, of iets met de stembanden. Het fijne weet ik er niet van. Maar ik ga ervan uit dat die zanger op den duur gewoon terugkeert. Zolang ik deze jongens dan uit de brand kan helpen, pik ik die avonturen natuurlijk maar wat graag mee.”

Om te beginnen volgende week in Koeweit. „Later deze maand staat er ook nog een optreden in Milaan op de agenda. Misschien ben ik daar ook wel van de partij. Ach, ik laat het allemaal maar gewoon op me afkomen. Voorlopig ga ik eerst genieten van het avontuur in de zandbak. Waar we dus in zo’n typisch ’oliesjeikerig’ vijfsterrenhotel zitten. Vol glitter and glamour. Inderdaad, dat past wel bij een extravagant type als Freddie. Nee, niet bij mij. Ik ben zo ongeveer het tegenovergestelde. Ben een echte minimalist. Of dat niet botst met deze act? Ach, dat gaat vanzelf. Zodra ik in de huid van Freddie kruip, gaat de knop om. Dan komt het beest in mij los…”
bron

quote:
Vandalen vrijuit

Reizigers die metropoortjes in Amsterdam opentrappen, krijgen geen bon meer voor vernieling.

De tourniquets kun je met een bepaalde kracht openduwen. Als ze na passage van de passagiers terugschieten, mogen de toezichthouders van Team Openbaar Vervoer, herkenbaar aan de gele hesjes, de mensen niet meer beboeten. Dat mag alleen nog als de toegang zichtbaar is vernield, heeft het OM besloten.

Tot nu toe werden de poortjesduwers gepakt voor vernieling, maar het OM vindt dat er bij het openduwen geen sprake is van vernieling, maar van zwartrijden. Deze beslissing zet de toezichthouders buitenspel. Want zwartrijden kunnen ze niet aantonen, omdat ze geen uitleesapparatuur voor chipkaarten hebben. „Alleen mensen van het GVB kunnen zwartrijders aanhouden”, zegt een woordvoerder van Stadstoezicht. Het Team Openbaar Vervoer is een samenwerking van politie en Stadstoezicht om het openbaar vervoer in hoofdstad veiliger te maken.

Raadslid Ans van de Velde van de lokale partij Trots vindt dat het openbaar vervoer in Amsterdam een stuk onveiliger wordt door de maatregel van het OM. „Kregen we net een beetje grip op de veiligheid in het ov, en gebeurt dit”, zegt ze.
bron

quote:
16% van de vrouwen strijkt voor de lol
Hoofd uit de kreukels

Wie strijkt er nog anno 2013? Nou, best veel mensen, zo bleek tijdens de première van de Huisvrouwenmonologen afgelopen week. Op de vraag aan het publiek wie nog de kussenslopen streek, stak bijna iedere vrouw in de zaal haar hand op. 70% van onze lezeressen ziet strijken echter wel als een noodzakelijk kwaad. Daartegenover staat dan weer 16,5% van de vrouwen die het huishoudelijk klusje ’pure ontspanning noemt’…

„Gedachteloos maar toch productief bezig zijn, dat is strijken voor mij”, mailde Elvi ons naar aanleiding van onze oproep op www.vrouw.nl. „Ik strijk broeken, pyjama’s, overhemden, bloesjes, truien, handdoeken, theedoeken, dekbedovertrekken, hoeslakens, washandjes, ondergoed en sokken. Zelfs mijn handschoenen en mijn shawl moeten eraan geloven. Wat is nou lekkerder dan een gladgestreken kledingstuk aantrekken! Alsof je het zo nieuw uit de winkel hebt gehaald. Er zijn heel veel (huis) vrouwen die strijken als een vorm van meditatie zien. De een strijkt haar boosheid en frustratie weg of wil gewoon even nergens aan denken en de ander houdt gewoon van perfectie.” Ze is niet de enige die alles strijkt wat maar gestreken kan worden. Bijna 28% van onze lezeressen is net zo fanatiek als Elvi.

Ook Tana pakt bijvoorbeeld bout en plank voor de lol: „Strijken is voor mij lekker wegdromen. In juli komt ons eerste kindje en al die kleine kleertjes, rompertjes en hoeslakens moeten natuurlijk wel fris ruiken en gestreken worden. Heerlijk al dat kleine spul, zo gedaan en snel resultaat!”

Het grootste deel van de respondenten op onze enquête strijkt eens per week (71,8%) Inge doet het het liefst ’s nachts. „Ik ben helaas een slechte slaper. Ik laat daarom altijd een berg wasgoed liggen. Op niets val ik beter in slaap dan op ’s nachts een wasje wegstrijken. Ik word er fijn rustig van. Mijn koppie leegmaken… Daarna slaap ik weer als een roos.”

Raar

Maar recht tegenover Inge, Tana en Elvi staan de echte strijkhaters. „Het kan zo maar gebeuren dat ik een bloesje maanden niet draag omdat ik het nog moet strijken”, schrijft Jellie bijvoorbeeld. Sas gaat nog een stapje verder: „Mijn kussenslopen strijken? Doe niet zo raar! Eén keer slapen en er zitten weer kreukels in. Zakdoeken strijken? Om je neus te kunnen snuiten en hem daarna in je zak te frommelen? En onderbroeken strijken? Onderbroeken… Waarom? Dat ziet toch niemand? En nee, kleding strijk ik ook niet. Manlief draagt T-shirts en spijkerbroeken naar kantoor, dus voor hem hoeft het niet. Ik heb hem er niet op uitgezocht, maar het was wel een belangrijk punt in zijn voordeel. En verder koop ik gewoon geen kleding die gestreken moet worden.”

Omdat de strijkhaters nog altijd in de meerderheid zijn, tot slot de tip van Aafke: „Ga een minuut of 10 op een stapel lakens, slopen en tafellakens zitten en ze zijn mooi glad.”
bron
  Moderator donderdag 11 april 2013 @ 07:47:08 #72
9859 crew  Karina
Woman
pi_125143219
Politie moet paardenpoep opruimen :D

Politie hoort 'eigen' paardenpoep op teruimen
U kent het wel, enorme bulten paardenpoep in de stad afkomstig van politiepaarden. D66-raadslid Ivar Manuel dook er in, het onderwerp dan, en het blijkt dat de politie verplicht is de poep op te ruimen. Ze hebben zelfs een schepje bij zich.

Waarom kan de politie te paard wel hondenbezitters bekeuren, maar ruimen ze zelf de paardenpoep niet op? Dat vroeg Amsterdammer Ton zich af op Dichtbij.nl.

D66-raadslid Ivar Manuel besloot het eens na te vragen: 'Wij hebben contact gezocht met de politie, zij hebben verteld dat de politie een schepje bij zich heeft. En als de omstandigheden het toelaten, dan moet de politie haar eigen paardenpoep opruimen.
Bron
Op donderdag 15 mei 2014 22:18 schreef sp3c het volgende:
niet zo tof doen
pi_125165533










quote:


De fans van het merk Euro Shopper huilen tranen met tuiten nu hun favoriete lowbudgetmerk uit de Albert Heijn verdwijnt. Het zeventien jaar geleden geïntroduceerde merk had zoveel fans dat er op internet zelfs een fanclub was: ikbeneeneuroshopper.nl. Daar heerste gisteren een treurige stemming.

Bij veel tests scoorde Euro Shopper goed in vergelijking met A-merken en huismerken. Maar Albert Heijn is onverbiddelijk, laat een woordvoerster weten. „Aan het eind van het jaar liggen er geen Euro Shopper-artikelen meer in de winkel.” Volgende week komen de eerste alternatieven onder het nieuwe merk AH Basic. „Alle producten van Euro Shopper zijn afgelopen jaar onder de loep genomen. We waren onvoldoende tevreden over de kwaliteit in verhouding tot de prijs”, zegt ze.

Euro Shopper-liefhebber Rob van Santen herkent dit totaal niet. „Kletskoek! De kwaliteit is prima. Neem suikerklontjes, wat kan daar mis mee zijn? En de satésaus is precies hetzelfde als die van Calvé. Dan moeten ze Calvé-saus ook verbeteren.” Van Santen vertelt dat hij erg blij is met het merk en er regelmatig over opschept. Als hartpatiënt let hij niet alleen op de prijs maar ook op kwaliteit. „Vleeswaren bevatten minder zout dan duurdere producten. Het is een unieke combinatie van lage prijzen en weinig zout. Ik vraag me af of dat bij het nieuwe merk zo blijft.” Hij is blij met bijna alle Euro Shopperproducten. Alleen de rijst vinden Van Santen en zijn vrouw niet lekker, maar die koopt hij voor de hond.

Van Santen vreest hogere prijzen, maar zal kritisch blijven winkelen. „Albert Heijn, wees zuinig op uw klanten. Een ander merk is prima, als de prijs maar hetzelfde blijft. Bij hogere prijzen overweeg ik naar Lidl of C1000 te gaan.” Grote hoeveelheden Euro Shopperartikelen hamsteren is hij niet van plan. „Dat laat mijn portemonnee niet toe.”

Biologisch

De Euro Shopper-fanclub werd een paar jaar geleden opgericht door Tom Seuren. Dat begon op zijn werk. Bij internetbedrijf Offerti aan de Amsterdamse Herengracht werd elke dag verantwoord geluncht. „Veel met biologische spullen”, zegt Seuren. „We zijn er Euro Shopper-producten bij gaan zetten om te kijken of mensen herkenden dat het geen biologisch product was. Velen merkten niks. Toen zijn we de website ikbeneeneuroshopper.nl gestart.”

Die website heeft zich afgelopen jaren ontwikkeld tot een klankbord en klachtenloket. Dagelijks krijgt Tom meldingen over prijsverhogingen of nieuwe leveranciers. „Er zijn duizenden fans.” Zelf is Seuren in zijn studententijd van het merk gaan houden. „Om financiële redenen. Het is echt een stuk goedkoper dan het reguliere huismerk. Het scheelt vaak meer dan de helft.”

Volgens supermarktspecialist Gerard Rutte is de streep door Euro Shopper uit noodzaak geboren. „De enige reden is de opkomst van goedkope kwalitatief goede producten bij Lidl”, zegt hij. „Albert Heijn weet dat klanten vinden dat de kwaliteit van Euro Shopper te laag is, waardoor klanten naar Lidl overstappen.”

Fred Klein uit Uithoorn, ook een regelmatige koper, hoopt dat Albert Heijn met zijn nieuwe merk AH Basic het assortiment intact houdt, ook al is het onder een ander label. „Ik ben echt bang dat er een paar producten sneuvelen. Vooral de rode kool moet blijven!
bron

quote:


Het geduld van menig Roosendaler werd gisteren flink op de proef gesteld. Maar gisteravond, acht uur later dan gepland, werden de vele wachtenden dan toch beloond. Een 240 ton wegend seinhuis bij het treinstation van Roosendaal legde tegen achten zijn eerste meters af op weg naar een nieuwe locatie: anderhalve kilometer verderop, naast een gerestaureerde locomotievenloods .

Maandenlang werkte ProRail toe naar de verplaatsing van het enorme gebouw uit 1906, dat bijna twintig jaar niet meer in gebruik is. De afgelopen weken is het seinhuis, dat uit 1906 stamt, losgemaakt van zijn fundering. Dat de verplaatsing veel later dan gepland van start ging, was volgens een ProRail-woordvoerder ’balen’. „Maar we kunnen ons geen fouten veroorloven. Alles moet goed gaan.”

De verhuizing is nodig omdat het monumentale seinhuis amper zichtbaar was. Met de 1,8 miljoen euro kostende verplaatsing en renovatie moet daar verandering in komen. Veel geld, vinden omstanders. „Maar dit spektakel is dat wel waard”, meent een van hen. „Je ziet niet iedere dag een gebouw voorbijkomen.”
bron

quote:
Boeteblunder door zomertijd

Duizend hardrijders op de A2 die een bekeuring hebben gekregen mogen deze weer verscheuren. Door een blunder van het landelijk parket zijn ze ten onrechte op de bon geslingerd. De snelheidshandhavers hadden verzuimd de supersonische radarapparatuur aan te passen aan de zomertijd.

Daardoor werd een uur lang iedereen die op 31 maart tussen 19.00 en 20.00 uur harder dan 100 kilometer per uur reed onverbiddelijk door het trajectcontrolesysteem gepakt, waarna een forse boete volgde.

„In werkelijkheid mocht er toen maximaal 130 km/u worden gereden”, zegt Ernst Koelman van het Landelijk Parket Team Verkeer. „De fout is een dag later hersteld. Maar dat was te laat om te voorkomen dat de boetes verstuurd werden. Iedereen die de bekeuring heeft ontvangen, hoeft deze dan ook niet te betalen. Nog deze week krijgen ze daarover bericht van het CJIB”, aldus Koelman, die zegt dat inmiddels betaalde boetes zo snel mogelijk worden teruggeboekt.

„Natuurlijk ben ik blij dat mijn bon geseponeerd wordt”, reageert Kevin van Oosteren. „Ik was naar Ajax-NEC geweest en reed na de overwinning naar Utrecht. Daarbij lette ik juist extra op mijn snelheid, omdat ik weet dat de controle op de A2 genadeloos is. Ik was dan ook stomverbaasd de boete in de bus te krijgen. Een bedrag van 117 euro omdat ik 119 km/u gereden had. Ik vermoedde toen al dat er iets mis was gegaan met de software en ze de zomertijd vergeten waren in te voeren. Maar het is wel lekker dat ze het nu zelf toegeven en ik geen ingewikkelde procedures hoef te doorlopen. Want dat was nog een lastig verhaal geworden.”
bron

quote:
Vette schoolhap in de ban

Honderden scholen in het voortgezet en middelbaar onderwijs worden de komende maanden door speciale ’Schoolkantine Brigades’ doorgelicht met als doel vette snacks, snoepzakken en frisdranken definitief in de ban te doen.

De speciale inspectieteams van het Voedingscentrum die hiervoor zijn ingeschakeld, hebben op dit moment zo’n 400 middelbare scholen in het vizier. Tijdens de intensieve controles worden keukens en kantines grondig doorgelicht. Er vinden gesprekken plaats met directeuren, cateraars en conciërges. Schoolbestuurders krijgen na de controles een rapportage uitgereikt om zich te verbeteren.

„Wij komen scholen tegen die een complete snackbar hebben ingericht en waar geen gezonde versproducten te koop zijn”, vertelt Kim Eversteijn van het Voedingscentrum. „Dat zijn weliswaar extreme situaties, maar wij vinden het wel zorgwekkend.”

Convenant

De kantinebrigades zijn het resultaat van een convenant tussen de Gezondsheidsraad, het adviesorgaan van de overheid, het Voedingscentrum en het onderwijsveld. Ze hebben richtlijnen opgesteld om de vette hap definitief uit schoolkantines te verdringen.

Zo mag vanaf 2015 nog slechts 25 procent van het assortiment in schoolkantines uit ’ongezonde’ etenswaren bestaan.

De overige 75 procent moet bestaan uit producten van de Schijf van Vijf, zoals zuivelproducten, groenten, fruit en brood.

De VO-Raad, de koepel van middelbare scholen, stelt dat het nog een lange weg is om alle scholen zover te krijgen.
bron

quote:
Amersfoort krijgt mega-dierenasiel

Het ultramoderne dierenasiel ’Dierenbeschermingscentrum’ opent zaterdag de deuren in Amersfoort. „Het is het eerste dierenbeschermingsasiel waar op deze schaal katten, honden, konijnen en knaagdieren worden opgevangen”, aldus een trotse Nanette Lameijer van de Dierenbescherming.

Met jaarlijks ruimte voor in totaal 3400 hulpbehoevende dieren die allemaal in een eigen vleugel worden opgevangen, is het eerste moderne en duurzame dierenasiel van Nederland een feit. Het oude centrum was aan vervanging toe omdat hokken en buitenplaatsen hopeloos verouderd en te klein waren. Ze voldeden niet meer aan de wettelijke normen. „De stad Amersfoort groeit en daarmee ook de behoefte om dieren op te vangen”, verklaart Lameijer de noodzaak van de nieuwe opvanglocatie. Volgens haar worden de opvangruimten groter dan de huidige wettelijke norm voorschrijft. „Wij zijn voorbereid op een aanpassing van de wet.”

De opening komt geen dag te vroeg, zo stelt ze. Met name in de zomer zijn gedumpte katten in de omgeving van Amersfoort een punt van zorg. „Katten lopen los, zijn niet gecastreerd en maken meerdere nesten per jaar.” In het nieuwe asiel kunnen in totaal 268 katten worden opgevangen.

Naast honden en katten is er ook ruimte voor cavia’s, hamsters, chinchilla’s en andere knaagdieren. „Honden hebben hier een uitloop naar buiten met een uitzicht op het bos. De verschillende vleugels van het gebouw zijn zoveel mogelijk geluidwerend. Katten, honden en konijnen kunnen elkaar niet zien of ruiken. Dat werkt stressverlagend”, weet Lameijer. Hoewel de dieren in het ultramoderne asiel goed af zijn, is dat niet waar de Dierenbescherming naar streeft. „Bij een lief baasje is een dier toch het beste op zijn plek.”
bron

quote:
Prostituees boos over werktijden

Het Prostitutie Informatie Centrum heeft gistermiddag een petitie aangeboden aan de gemeenteraad naar aanleiding van de nieuwe plannen om de openingstijden van raambordelen in te perken.

De petitie is ondertekend door 220 boze raamprostituees die werken op de Wallen, in het Singelgebied en aan de Ruysdaelkade. Zij vrezen voor hun veiligheid als ze niet meer de hele nacht mogen werken, omdat ze dan na hun werk midden in de nacht alleen over straat moeten. Ook zijn de dames bang dat ze inkomsten mislopen.

„De maatregel rond sluitingsuren is mede bedoeld om prostituees te beschermen, daarom zouden de genoemde argumenten u tot nadenken moeten bewegen over andere opties”, stelt Mariska Majoor in de petitie aan de raadsleden.

Het gemeentebestuur kondigde begin dit jaar een aantal maatregelen aan om misstanden in de prostitutie tegen te gaan. Een van de plannen is om de ramen en bordelen door de week tussen 04.00 en 09.00 uur te sluiten en in het weekend tussen 05.00 en 09.00 uur.
bron

quote:
Sectie universiteit ontzenuwt dadertheorie ’boze hardlopers’
Honden in bos dood door paddenstoelen

De drie honden die enkele weken geleden met vergiftigingsverschijnselen uit het Amsterdamse Bos kwamen, zijn waarschijnlijk ziek geworden van het eten van giftige paddenstoelen. Twee van de drie honden zijn overleden.

De meldingen van de zieke viervoeters kwamen binnen bij de boswachterij van het Amsterdamse Bos. Alle eigenaren hadden gewandeld bij de Heuvel. De dood van de honden zorgde voor veel opschudding.

Aanvankelijk werd er gedacht dat een rancuneuze hardloper gif had gestrooid om agressieve viervoeters het loodje te laten leggen.

Een van de eigenaars had haar hond voor sectie afgegeven. De sectie op deze hond is uitgevoerd door de Universiteit van Utrecht. Daarbij werden aanwijzingen voor amanietvergiftiging aangetroffen, zo maakt de boswachterij vandaag bekend. Amaniet is een gif dat in sommige paddenstoelen voorkomt. Het ziektebeeld dat de hond vertoonde past daarbij, aldus de behandelend dierenarts in Amstelveen.

Per ongeluk

Desondanks is nog steeds niet met zekerheid aan te geven wat de oorzaak is geweest. „Opzet is dus niet helemaal uit te sluiten, maar we verwachten het niet. Het zou kunnen dat er iets eetbaars tussen de paddenstoelen lag en dat de honden de giftige paddenstoel in één hap per ongeluk mee naar binnen hebben gekregen”, zo laat woordvoerster Judith Pieters weten.

De boswachterij raadt hondeneigenaren aan vooral alert te blijven op wat hun dier van de grond eet. „Sinds jaar en dag maken dagelijks tientallen mensen met hun hond een wandeling in het Amsterdamse Bos. Daarbij hebben zich in al die jaren geen bijzondere problemen voorgedaan. Ondanks de recente incidenten is er geen reden om aan te nemen dat die situatie is veranderd”, aldus de woordvoerster.
bron
  Moderator zondag 14 april 2013 @ 15:28:18 #74
9859 crew  Karina
Woman
pi_125267459
Op donderdag 15 mei 2014 22:18 schreef sp3c het volgende:
niet zo tof doen
pi_125366989




quote:


De Amsterdamse politie heeft momenteel de handen vol aan plofkraken op geldautomaten die sinds vrijdag vrijwel dagelijks in de stad plaatsvinden. Tot nu toe heeft de politie, die vermoedt dat het om één en dezelfde dadergroep gaat, overigens nog geen verdachten kunnen aanhouden. Wel zou de politie over het nodige videomateriaal van de daders beschikken.

De meest recente plofkraak vond gistermorgen plaats op een filiaal van de ABN Amrobank op de hoek van de Rijn- en de Trompenburgerstraat. Buurtbewoners werden rond vier uur ’s morgens opgeschrikt door een harde knal.

„Het leek wel een soort aardbeving. Ik schrok me echt rot,” aldus één van de bewoners.

Toen zij naar buiten keek, bleek er voor het bankfiliaal een auto in lichterlaaie te staan. Onbekenden hadden kans gezien een deel van de gevel, waar de pinautomaten zijn ondergebracht, op te blazen. Hierbij zouden gasflessen zijn gebruikt. Of de plofkrakers ook nog geld uit de muur hebben buitgemaakt, kan de politie niet bevestigen. Vlak bij het pand werd een uitgebrande VW Golf aangetroffen. De schade aan het bankgebouw is aanzienlijk.

De ABN wil geen details vrijgeven.

De bewoners rond het Delflandplein werden zaterdagmorgen vroeg door een luide knal uit hun slaap gehaald. Onbekenden bleken de pinautomaat naast de Albert Heijn te hebben opgeblazen. Of er geld is verdwenen, wil de politie niet zeggen. Na de plofkraak werd eveneens een auto, een Suzuki, in de brand gestoken. Bij de plofkraak vrijdagmorgen vroeg op een geldautomaat aan het Lambertus Zijlplein waren vier daders betrokken die op twee crossmotoren zijn gevlucht. Gasflessen, waarmee de ontploffing tot stand werd gebracht, zijn voor forensisch onderzoek in beslag genomen.

Aanpassen

De banken willen over het toenemend aantal plofkraken weinig kwijt, maar zijn inmiddels wel druk in de weer met het aanpassen van de beveiligingen rond geldautomaten. Zo zou de politie hebben toegezegd meer in de buurt van geldautomaten te zullen surveilleren. Overigens zijn de tijdstippen van de plofkraken zodanig uitgekozen, dat er op dat moment weinig politie op straat is .

Over het algemeen zijn het geen grote bedragen die de plofkrakers buitmaken en varieert dit van enkele duizenden euro’s tot hooguit tien- á twintigduizend euro. De schade aan de gebouwen is vele malen groter.
bron

quote:
Boekhouder plukt hoogbejaarde klant schaamteloos kaal

Meer dan 100.000 euro heeft de Alkmaarse boekhouder Peter Weel kunnen wegsluizen van de rekening van een hoogbejaarde demente vrouw. Pas toen Lenka Schmidt (98) volledig kaalgeplukt was, kwam de beroving aan het licht. De directrice van het verzorgingshuis trok bij familie aan de bel omdat de rekeningen voor het verblijf niet meer werden betaald.

De toen 93-jarige Schmidt uit Hilversum ontmoette de oplichter in 2007 tijdens een georganiseerde reis. Schmidt, goed van vertrouwen en geestelijk al enigszins beperkt door ouderdom, liet al snel haar financiële zaken onderbrengen bij zijn administratiekantoor ’Peter S. Weel’.

Hij ontfermde zich niet alleen over haar geld, hij nam haar ook wel eens mee om een kopje koffie te drinken. Een van die uitjes eindigde bij de notaris, waar Weel haar op slinkse wijze een volmacht liet tekenen om haar zaken te behartigen.

Toen Schmidt door het vorderende ziekteproces in 2008 in een verzorgingstehuis moest worden opgenomen, sloeg de frauduleuze zaakbehartiger zijn slag. In een ras tempo verduisterde en verbraste hij haar volledige vermogen.

Door die schaamteloze beroving kan Schmidt de huur van het particuliere verzorgingshuis niet meer opbrengen. De Belastingdienst heeft door achterstallige betalingen beslag gelegd op haar AOW. Weel kan gewoon zijn administratiepraktijk voortzetten.

Op bankafschriften, die de familie pas in 2010 na een kort geding tegen Weel in handen kreeg, is te zien hoe hij regelmatig geld van haar rekening pinde en exorbitante bedragen overmaakte naar zijn eigen account. Neef Jelle Schmidt: „Op die manier verdween er 88.000 euro. Ook joeg hij er 23.000 euro doorheen in online casino’s. Bovendien verkocht hij effecten en aandelen met een onbekende waarde.”

„De oplichter liet wijzigingen in het testament van mijn tante opnemen. Hij maakte zichzelf voor 50 procent erfgenaam en schrapte acht goede doelen. Die actie konden we bij de notaris gelukkig nog terugdraaien.” Het geld lijkt echter volledig verdwenen.

Aangifte bij de politie van diefstal en verduistering leidde tot niets. Er zou onvoldoende houvast zijn om de oplichter aan te houden.

Peter Weel voorziet nog dagelijks klanten van financieel advies. Eindeloze pogingen van de familie om in contact met hem te treden en te praten over een oplossing mislukten. Weel weigert mee te werken, zijn gezondheid zou het contact in de weg staan.

Aan De Telegraaf bekent hij 23.000 euro te hebben verbrast in online casino’s. Hij vindt het lastig te verklaren waarom hij dat heeft gedaan. Wat er over is van het resterende bedrag weet hij niet en is volgens hem moeilijk te achterhalen. Weel: „Er is misschien minder dan de helft over. Dat zou ik heel goed moeten uitzoeken.” Desgevraagd bevestigt de zwendelaar dat hij van een uitkering leeft. Hij zegt nog veel klanten te hebben waar hij fiscale zaken voor regelt. „Dat gebeurt allemaal naar behoren.”

Nadat deze krant contact met hem heeft opgenomen, laat hij de familie van Schmidt weten „zijn volledige medewerking te verlenen om tot een structurele oplossing te komen”. En: „Als ik geld zou hebben liggen, had ik dat al wel overgemaakt.” Hoop op retour van het volledige bedrag hebben ze inmiddels opgegeven.
bron

quote:
Bert leeft opnieuw dankzij andermans orgaan

Bert de Ruiter was een gewone gezonde jongen en, al is het iets minder gewoon, dat is hij weer. Weer, dankzij een donorhart dat hij vandaag op de kop af vijf maanden geleden, op 16 november, kreeg. De 19-jarige Fries uit Marrum doet zijn verhaal om de landelijke actie voor donorregistratie van de Nederlandse Transplantatie Stichting die vandaag van start gaat te ondersteunen.

Centraal in de campagne staat de oproep aan 18-jarigen om zelf te beslissen wat er met hun organen gebeurt na hun dood. Bert: „Maar mensen mogen het zelf weten, ik zal niemand onder druk zetten.” Hij begrijpt goed dat zijn leeftijdsgenoten nog niet met de eigen dood bezig zijn. „Maar een ongeluk kán gebeuren.”

„Begin 2010, ik was 16 jaar, merkte ik dat mijn conditie achteruitging. Ik dacht eerst dat het door de winterstop van voetbal kwam. Maar op een stukje van het station naar school, tien minuten lopen, moest ik steeds een stop maken. Pijn in mijn buik. Ze dachten ook eerst dat het aan mijn maag lag. Een arts dacht zelfs nog aan een verwaarloosd griepje. Aan hartproblemen denk je ook niet snel bij een jongere.”

In maart werd hij in het ziekenhuis opgenomen. „Op zondag heb ik daar een zwaar hartinfarct gekregen. De oorzaak weten ze nog altijd niet precies, maar ze denken aan een virus op het hart.”

Hij werd naar Rotterdam overgebracht, eerst het Sofiakinderziekenhuis, later het Erasmus. „Ik ben vijfenhalve week in coma gehouden. Alleen maar gelegen, ik had geen spieren meer over. Als ik een hand optilde, was ik al moe. Van die tijd weet ik niets, alleen wat dromen. Ook niet hoe ik met speciaal ambulancevervoer, straten en kruispunten waren afgezet, elk hobbeltje in de weg kon fataal zijn, daar naartoe ben gereden. Later ontdekte ik er op internet een filmpje van die rit was.”

Bert de Ruiter kreeg een steunhart, waar hij tweeënhalf jaar mee leefde. Eng vond hij dat niet: „Dat geeft meer zekerheid dan een natuurlijk hart, bij elk missertje gaat er een piepje en een alarm af. Ik had de pech dat er een bacterie bij kwam.” Een donorhart moest de oplossing brengen. En toen begon het wachten. „Ik heb veel gesport, gezorgd dat mijn conditie goed was. Zeven maanden lang heb ik er elke avond aan gedacht: wat als ze zo bellen… Alleen díé avond in november niet. Of het zo moet zijn. Het was half elf en ik lag al bijna op bed toen de telefoon ging: ’Meneer De Ruiter, we hebben een hart voor u…’

Mijn moeder en ik sprongen in de auto, naar Rotterdam, mijn vriendin, die verderop woont, volgde op een half uur. Gek genoeg waren we onderweg heel relaxed.” Operatie geslaagd: „Twee dagen later zat ik al naast mijn bed. De toekomst… ja. Ze zeggen dat een donorhart 15 jaar meegaat. Ik sprak een vrouw die hem al 27 jaar had, kun je nagaan, uit de jaren tachtig. En ze had hem óók in november gekregen. Ja, daar hecht je dan toch waarde aan”, lacht Bert de Ruiter. „Daarna kun je nog tot drie keer toe een nieuw donorhart krijgen. En je gaat eerder dood aan de medicijnen tegen afstoting dan dat het hart het begeeft.”

Bert de Ruiter volgt zijn mbo-opleiding tot chemischfysisch analist: „En ik wil daarna door om leraar scheikunde worden.” Een leraar verraadt dat hij cursist van het jaar wordt. „Ondanks zijn ziekte weet hij de opleiding toch binnen vier jaar af te maken! Heel bijzonder.”

Bert vindt dat zijn medische geschiedenis hem sneller volwassen heeft gemaakt. „Positief stond ik altijd al in het leven. Ik weet alleen nog beter wat ik wil en ik geniet meer.”

„Het hart voelt niet vreemd, het voelt als mijn eigen. Ik ben de donor intens dankbaar. Ik vier voortaan twee keer per jaar mijn verjaardag, op 14 mei én op 16 november, want ik ben er opnieuw. Ik hoef niet te weten wie hij was, ik hoef er direct geen beeld bij. Maar als de nabestaanden contact willen, zal ik dat natuurlijk zeker doen. Ik denk graag dat het een hij was, een jonge man. Die avond hoorden mijn moeder en ik op de autoradio dat er twee brandweermannen waren omgekomen bij een grote brand. En ergens denk ik dat het één van die twee moet zijn geweest…”
bron

quote:
Ruim 80.000 huiseigenaren in problemen
Enorme toename van hypotheekachterstand

Steeds meer mensen kampen met achterstanden bij het betalen van hun hypotheek. Het aantal woningbezitters dat de hypotheekkosten niet op tijd betaalt, is afgelopen jaar met 25 procent gestegen, blijkt uit de gisteren gepubliceerde Hypotheekbarometer van Bureau Krediet Registratie (BKR).

Op dit moment hebben 81.888 huiseigenaren een betalingsachterstand. Begin 2008 waren dat er nog zo’n 31.500 en begin 2005 iets meer dan 21.000. Sinds 1 januari dit jaar zijn er 4743 huiseigenaren met betaalproblemen bij gekomen. BKR spreekt van een betalingsprobleem bij een achterstand van meer dan 120 dagen op een lopend hypotheekcontract.

Telefoonnota

Met 1,6 procent van het totaal aantal hypotheken valt de omvang van de problematiek in de hypotheekmarkt nog mee, stelt BKR. Veel groter zijn de betalingsproblemen in andere sectoren. De grootste betalingsproblemen doen zich voor bij de Belastingdienst, zorgverzekeraars, woningcorporaties, energieleveranciers en telecombedrijven. Uit onderzoek van het ministerie van Sociale Zaken bleek dat in 2011 407.000 mensen een schuld hadden bij de fiscus en 394.000 mensen achterliepen met het betalen van hun zorgpremie.

Volgens het BKR heeft de toename van het aantal wanbetalers vooral te maken met de slechte huizenmarkt, stijgende werkloosheid en echtscheidingen. Volgens BKR-directeur Peter van den Bosch gaat het in ieder geval niet om onwil of bewuste wanbetalers. „Gelukkig gaan banken en consumenten steeds vaker in gesprek om tot een oplossing te komen”, ziet Van den Bosch.

Duidelijk is dat de probleemdossiers niet bij de grote banken zitten. Zo heeft Rabobank met 1,1 miljoen hypotheekklanten een kwart van de markt in handen. Toch waren er vorig jaar slechts 4730 klanten met een betalingsachterstand van meer dan drie maanden. Dat leidde tot 280 gedwongen verkopen. ABN Amro had 4500 klanten met betalingsachterstanden.
bron

quote:
Puber mag nog biertje drinken

Pubers van 16 en 17 jaar mogen deze zomer gewoon een glas bier drinken. De ChristenUnie en de PvdA falen in hun verwoede poging om de minimumleeftijd om alcohol te kopen nog voor de zomer naar 18 jaar op te schroeven.

Dit mislukt omdat de Eerste Kamer de wet nog moet behandelen, en gemeenten daarna nog minstens drie maanden de tijd moeten krijgen om voorbereidingen te treffen.

Uit onderzoek van deze krant bleek onlangs dat er voor de vierhonderd gemeentes in ons land nog maar enkele tientallen controleurs zijn opgeleid.
bron

quote:
Creditkaart blijkt lek in webwinkel

Pim Peters kan zonder belemmeringen in de webwinkel Amazon afrekenen met de creditkaart van een Amerikaanse uit de staat Illinois.

„Opeens heet ik Melissa, kan ik het rekeningoverzicht en al haar aankopen bekijken en bestellingen doen”, zegt de bezorgde Nederlander. Op zijn laptop toont hij de gegevens. Daarmee kan hij inderdaad inloggen. Hij bestelde bij wijze van proef een digitaal boek van vijf dollar. „Dat staat nu op mijn smartphone.”

Peters wilde vorige week de elektronische boeken van Amazons tablet Kindle gaan gebruiken. Toen hij een account aanmaakte, antwoordde Amazon dat op zijn mailadres al een klant bestellingen deed. Hij verzocht om het wachtwoord en ontving dat op zijn mailadres.

„Daarmee kwam ik zo bij alle gegevens van Melissa uit Illinois. Kennelijk is het bij Amazon mogelijk om met meer mensen op één mailadres te werken”, zegt Peters.

Amazon zegt de kwestie nog te onderzoeken en aan te nemen dat de creditcardhoudster slachtoffer is van een inbraak op internet. Daarbij hebben criminelen kennelijk haar creditcardgegevens gestolen, aldus het bedrijf.
bron

quote:
Leiden negeert hakenkruizen

Een spoortunnel onder de A4 bij Leiden is beklad met rechts-extremistische teksten en hakenkruizen en ’white power’ symbolen. De zogenoemde Heinekentunnel wordt gebruikt door bussen, fietsers en voetgangers.

Volgens passanten zijn de hakenkruizen en diverse teksten al anderhalf jaar geleden aangebracht. De gemeente Leiden is niet van plan de tekens te laten verwijderen. „Wij hebben een contract met een bedrijf dat zulke tekens normaliter binnen 24 uur voor ons verwijdert, maar dan alleen van gemeentelijke objecten. Dit viaduct is niet van ons. Dus daar gaan wij niet over”, aldus een gemeentewoordvoerster.

Het CIDI is verbaasd dat er slechts één melding over deze bekladding in Leiden bij hen is binnengekomen. En ook omdat de tekens al zo lang geleden zijn geplaatst. „Runentekens duiden wel op een extreem rechtse groep. Dit is serieus. Daar zou de gemeente actie op moeten ondernemen. Wie zitten hier achter en waarom?”
bron

quote:
Buizerds vergiftigd

Op de Sallandse Heuvelrug bij Slagharen en Lemele zijn dit weekend twee dode buizerds gevonden. Boswachter Arend Spijker vermoedt dat de roofvogels door vergiftiging om het leven zijn gekomen. „Dit is verschrikkelijk”, treurt hij.

„Vergiftiging is een uiterst gemeen middel”, stelt Spijker. „De daders doen dat gif meestal in een dood vogeltje, dat als lokaas dient. Het probleem is: andere dieren kunnen ook aan zo’n dode vogel zitten. Honden die worden uitgelaten, of vossen en dassen. Ook die beesten gaan dan dood.”
bron
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')