abonnement Unibet Coolblue
pi_119420660
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 november 2012 01:22 schreef Kandijfijn het volgende:

[..]

Je denkt te simplistisch,...

Ik kan meerdere voorbeelden noemen van het verhogen van de prijs zorgt voor een toename van de afzet ;).

Er zijn zoveel factoren die rol moeten spelen dat voor een werkelijk goed antwoord een uitgebreid onderzoek nodig is.
noem er maar een paar..
(laten we dat onderzoek voor nu even achterwege)
pi_119420931
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 november 2012 12:03 schreef bezemsteeltaart het volgende:

[..]

noem er maar een paar..
(laten we dat onderzoek voor nu even achterwege)
In een lunchroom/resto waar ik gewerkt hadden we de prijzen van het dagmenu verhoogd van 7-8 euro tot 9-11 euro. De verkopen stegen daarna aanzienlijk :). Vermoedelijke reden was dat mensen slechte ervaringen hadden met lunchrooms op prijsniveau van 7-8 euro.

Ooit schaamteloos de duurste wijnen in huidige restaurant waar ik werk met 10tje verhoogd zodat de stap tussen middenklasse dure wijnen en de duurste wijnen wat groter werd. Er vond een lichte stijging plaats van de verkoop maar te weinig om te bewijzen dat het daarmee een direct verband was. Maar het was sowieso al opvallend dat de verkoop ervan niet daalde.

Waarschijnlijk kom ik straks nog wel op meer voorbeelden bedenken. Maar het is veel te kort door de bocht om te denken prijzen omlaag=meer verkopen.
pi_119421399
Je hebt het nu over horeca, ik denk dat dat op vele vlakken niet te vergelijken is met non food. Zoals je aangeeft dat er keuze is tussen verschillende segmenten die voor een leek sowieso niet te controleren zijn(want hoeveel wijnen bestaan er wel niet?), wat wij bij dit probleem niet hebben en de consument xx in google intikt en het goedkopere, zelfde product tegenkomt. Tevens verkopen wij een bekend merk, dus baseert men ervaring en waardering op producten die ze hier al van hebben.

Ook lijkt me dat mensen bij jouw horecagelegenheden de prijzen van het dagmenu al zagen voordat ze in de winkel staan dmv. een bord oid. aan de voorzijde met de prijs van de daghap. Bij ons moet er naar gevraagd worden, wij pakken het vervolgens en laten de prijs weten, waardoor men vaak afhaakt.

Je hebt wel goede punten, maar horeca is nu echt niet te vergelijken met non-food detailhandel.
  dinsdag 20 november 2012 @ 12:58:35 #104
3394 Coelho
BigGreenEgg
pi_119422304
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 november 2012 06:45 schreef Wokkel het volgende:

[..]

Ligt het tarief lager dan het huidige tarief wat je werkgever krijgt?
In dat geval moet je eens vragen wat de redenen zijn om dat verschil te rechtvaardigen.
Ik weet niet exact wat mijn werkgever krijgt, maar er zal zeker een marge tussen mijn tarief en zijn tarief zitten. Dat is sowieso gebruikelijk bij elke vorm van bemiddeling waarbij de bemiddelende partij degene is die het contract met de freelancer aangaat. Het verschil wordt gebruikt voor zaken als administratie, maar ook het risico in geld (ik krijg na 30 dagen betaald terwijl de eindklant vaak pas na 90 dagen betaalt) en risico in bedrijfsvoering (zij gaan een contract voor X maanden aan, als ik eerder gevlogen ben moeten zijn de rest van het contract invullen).

Rechtstreeks voor de eindklant werken is geen optie omdat ik een concurrentiebeding in mijn huidige overeenkomst heb.
pi_119423097
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 november 2012 12:25 schreef bezemsteeltaart het volgende:
Je hebt het nu over horeca, ik denk dat dat op vele vlakken niet te vergelijken is met non food. Zoals je aangeeft dat er keuze is tussen verschillende segmenten die voor een leek sowieso niet te controleren zijn(want hoeveel wijnen bestaan er wel niet?), wat wij bij dit probleem niet hebben en de consument xx in google intikt en het goedkopere, zelfde product tegenkomt. Tevens verkopen wij een bekend merk, dus baseert men ervaring en waardering op producten die ze hier al van hebben.

Ook lijkt me dat mensen bij jouw horecagelegenheden de prijzen van het dagmenu al zagen voordat ze in de winkel staan dmv. een bord oid. aan de voorzijde met de prijs van de daghap. Bij ons moet er naar gevraagd worden, wij pakken het vervolgens en laten de prijs weten, waardoor men vaak afhaakt.

Je hebt wel goede punten, maar horeca is nu echt niet te vergelijken met non-food detailhandel.
Ik probeer ook niet jouw gelijk of ongelijk aan te tonen in jouw voorbeeld. Ik heb de ballen verstand van detailhandel ;)

Ik probeer slechts aan te tonen dat prijsbepaling veel ingewikkelder en complexer is dan jij doet voorstellen in voorgaande reactie. En nu zijn horeca en detailhandel natuurlijk heel verschillend. Maar voorbeeld is slechts om de complexiteit aan te tonen.
pi_119429867
Altijd leuk als je ziet dat je een bestelling binnen krijgt van iemand uit de omgeving.

Same day delivery en dat voor ¤0 extra! :D Die zullen wel denken 'hoe kan dit nou zo snel'.
  dinsdag 20 november 2012 @ 18:24:19 #107
100297 teamlead
Nu met Napoleon complex
pi_119434744
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 november 2012 20:44 schreef Coelho het volgende:
Ik ga binnenkort ook starten als freelancer en kan als eerste opdracht mijn detacheringsklus waar ik nu nog in zit afronden. Contract tussen detacheerder en klant loopt nog een paar maanden verder na mijn opzegdatum en de detacheerder biedt mij de mogelijkheid om als freelancer de klus te klaren. Het geboden tarief ligt echter een stuk onder mijn gewenste tarief. Nu is het dus kiezen tussen enerzijds de zekerheid van een goede start met inkomsten (die dan wel lager liggen dan gewild) en anderzijds de gok nemen om nog een opdracht te vinden die aan het gewenste tarief voldoet.

Wat is jullie insteek als freelancer, en dan met name bij de mensen die gedurende meerdere maanden voor een en dezelfde klant werken? Pakken jullie wat je pakken kunt met als doel om zo snel mogelijk een buffer te hebben zodat je op later moment wel wat selectiever kunt worden in het accepteren van opdrachten? Of werken jullie per definitie niet onder je gewenste uurloon?
Het hangt nogal van de branche af waar je in zit. Ik werk als freelancer en heb voor mijzelf wel een ondergrens vastgesteld. Onder dat bedrag kan ik gewoon écht niet aan de slag gaan.
In mijn markt ligt alles nu tamelijk op zijn gat en ik zit nu een maand of 7 op de bank (en nee: daar was mijn buffer niet op berekend ). Dat heeft natuurlijk de nodige financiële issues opgeleverd en het gaat ook behoorlijk wat tijd kosten om dat weer recht te trekken. Desondanks heb ik vriendelijk bedankt voor een klus waarbij de opdrachtgever niet meer wilde betalen dan ¤ 22,- per uur. Die klus aannemen zou betekenen dat ik geld zou moeten toeleggen op die opdracht.
Basicly pak ik dus op dit moment wat ik pakken kan, mits er een tarief wordt betaald waarmee ik mijn kosten kan dekken en mijn levensonderhoud kan betalen
If you wish to be a success in the world, promise everything, deliver nothing.
Nothing is more difficult, and therefore more precious, than to be able to decide.
Victory belongs to the most persevering
pi_119434881
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 november 2012 12:58 schreef Coelho het volgende:

[..]

Ik weet niet exact wat mijn werkgever krijgt, maar er zal zeker een marge tussen mijn tarief en zijn tarief zitten. Dat is sowieso gebruikelijk bij elke vorm van bemiddeling waarbij de bemiddelende partij degene is die het contract met de freelancer aangaat. Het verschil wordt gebruikt voor zaken als administratie, maar ook het risico in geld (ik krijg na 30 dagen betaald terwijl de eindklant vaak pas na 90 dagen betaalt) en risico in bedrijfsvoering (zij gaan een contract voor X maanden aan, als ik eerder gevlogen ben moeten zijn de rest van het contract invullen).

Rechtstreeks voor de eindklant werken is geen optie omdat ik een concurrentiebeding in mijn huidige overeenkomst heb.
Ah, Dus je bent in dienst van A, die heeft je verhuurd aan B en die verhuurt jou vervolgens aan C.

Nu wil je ontslag nemen bij A en ga je via B werken bij C?

Dan zou ik maar goed je relatiebeding uitpluizen. Tevens niet erg handig dat je het tarief niet weet dat B nu voor jou betaalt, zoiets simpels is de eerste vraag die je had moeten stellen aan de eindklant (in je huidige geval B). Om wat voor functie gaat het?
pi_119435336
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 november 2012 18:24 schreef teamlead het volgende:

[..]

Het hangt nogal van de branche af waar je in zit. Ik werk als freelancer en heb voor mijzelf wel een ondergrens vastgesteld. Onder dat bedrag kan ik gewoon écht niet aan de slag gaan.
In mijn markt ligt alles nu tamelijk op zijn gat en ik zit nu een maand of 7 op de bank (en nee: daar was mijn buffer niet op berekend ). Dat heeft natuurlijk de nodige financiële issues opgeleverd en het gaat ook behoorlijk wat tijd kosten om dat weer recht te trekken. Desondanks heb ik vriendelijk bedankt voor een klus waarbij de opdrachtgever niet meer wilde betalen dan ¤ 22,- per uur. Die klus aannemen zou betekenen dat ik geld zou moeten toeleggen op die opdracht.
Basicly pak ik dus op dit moment wat ik pakken kan, mits er een tarief wordt betaald waarmee ik mijn kosten kan dekken en mijn levensonderhoud kan betalen
Maar hoezo zou je bij 22 per uur geld moeten toeleggen? Er vanuit gaande dat je gewoon in de dienstverlening zit hé. Anders zit je toch alleen maar op de bank? Ik snap ook wel dat je niet zit te wachten op dat geld, maar vooral als je al een maand of 7 niets te doen heb zou ik toch wel ALLES maar dan ook alles aannemen :P
Facts don't care about your feelings
  dinsdag 20 november 2012 @ 18:53:14 #110
100297 teamlead
Nu met Napoleon complex
pi_119436053
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 november 2012 18:38 schreef YoshiBignose het volgende:

[..]

Maar hoezo zou je bij 22 per uur geld moeten toeleggen? Er vanuit gaande dat je gewoon in de dienstverlening zit hé. Anders zit je toch alleen maar op de bank? Ik snap ook wel dat je niet zit te wachten op dat geld, maar vooral als je al een maand of 7 niets te doen heb zou ik toch wel ALLES maar dan ook alles aannemen :P
Inderdaad, dienstverlening :Y

Dit aanbod kwam na een maand of 3 op de bank zitten. In mijn branche is 3 maanden geen ongebruikelijk lange periode, dus op dat moment was er nog geen enorme noodzaak. Als ze er nú mee zouden komen, zou ik het waarschijnlijk al aannemen om de verveling te verdrijven :'). Maar financieel is het echt een dramatisch tarief. De opdracht zou op locatie in Utrecht uitgevoerd moeten worden en ik woon in Heerlen. Da's dus iets meer dan 180 km enkele reis en zo'n 2 uur reistijd. Als het verkeer meezit. Na aftrek van kosten (auto, diesel, parkeren, mobiele telefoon) zou ik die klus moeten uitvoeren voor iets meer dan 1200 bruto, terwijl ik zo'n 14 uur per dag onderweg of bezig ben. Dan leg je er nét niet letterlijk geld bij, maar veel scheelt het niet.
If you wish to be a success in the world, promise everything, deliver nothing.
Nothing is more difficult, and therefore more precious, than to be able to decide.
Victory belongs to the most persevering
pi_119437647
Ah oke, is een allin uurtarief. En dan nog zo ver... Wel klote als je 7 maanden zonder werk zit, dat kan bijna niemand financieel overleven.
Facts don't care about your feelings
  dinsdag 20 november 2012 @ 19:50:14 #112
100297 teamlead
Nu met Napoleon complex
pi_119438849
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 november 2012 19:29 schreef YoshiBignose het volgende:
Ah oke, is een allin uurtarief. En dan nog zo ver... Wel klote als je 7 maanden zonder werk zit, dat kan bijna niemand financieel overleven.
klopot. Water aan de lippen is dan ook wel een understatement. Maar goed.. dat is nou eenmaal het risico van het vak. Het frustrerende is dat je in deze situatie weet dat 1 goeie klus alles weer recht kan trekken.... maar dat mensen die geld van je willen daar bijzonder weinig boodschap aan hebben ;).
If you wish to be a success in the world, promise everything, deliver nothing.
Nothing is more difficult, and therefore more precious, than to be able to decide.
Victory belongs to the most persevering
pi_119439235
Bufferen. :)

Nu heb ik het vrij makkelijk, ik heb geen pand nodig (kan alles doen vanuit thuis) en de enige kosten die ik heb zijn voor (de colocatie van) web servers, verzekeringen, de boekhouder (al verdient die zichzelf dubbel en dwars terug) en licenties. Komt neer op zo'n 300 euro per maand. Dan zit ik privé ook nog eens met zo'n 1000 euro aan vaste lasten. Mijn buffer is dat ik op zijn minst toch wel een jaar zou kunnen 'overleven' mocht er 'even' niks binnen komen.

Maar zonder werk zitten als zelfstandige is zwaar klote. In het begin had ik het nog niet zo goed (lees: druk) als nu.
  dinsdag 20 november 2012 @ 20:02:00 #114
100297 teamlead
Nu met Napoleon complex
pi_119439484
Bufferen is de enige optie inderdaad :Y. Helaas was mijn buffer niet toereikend, zeker gezien de aanslag van onze vrienden met de blauwe enveloppen :') .

Dus nu al een tijdje op een houtje bijten en stug doorzoeken. Ik ken heel wat collega's die op dit moment in hetzelfde schuitje zitten .Maar het gaat wel aan je vreten als je zolang stil zit.
If you wish to be a success in the world, promise everything, deliver nothing.
Nothing is more difficult, and therefore more precious, than to be able to decide.
Victory belongs to the most persevering
  dinsdag 20 november 2012 @ 20:03:56 #115
33954 ElisaB
ook in zwart verkrijgbaar!
pi_119439592
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 november 2012 18:53 schreef teamlead het volgende:
Na aftrek van kosten (auto, diesel, parkeren, mobiele telefoon) zou ik die klus moeten uitvoeren voor iets meer dan 1200 bruto, terwijl ik zo'n 14 uur per dag onderweg of bezig ben. Dan leg je er nét niet letterlijk geld bij, maar veel scheelt het niet.
Als het kiezen is tussen op de bank zitten of dat, dan zou ik gewoon gaan.
Muil houwe of ik sjoel d'r eentje in!
  dinsdag 20 november 2012 @ 20:05:44 #116
100297 teamlead
Nu met Napoleon complex
pi_119439682
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 november 2012 20:03 schreef ElisaB het volgende:

[..]

Als het kiezen is tussen op de bank zitten of dat, dan zou ik gewoon gaan.
quote:
Dit aanbod kwam na een maand of 3 op de bank zitten. In mijn branche is 3 maanden geen ongebruikelijk lange periode, dus op dat moment was er nog geen enorme noodzaak. Als ze er nú mee zouden komen, zou ik het waarschijnlijk al aannemen om de verveling te verdrijven :')
If you wish to be a success in the world, promise everything, deliver nothing.
Nothing is more difficult, and therefore more precious, than to be able to decide.
Victory belongs to the most persevering
  dinsdag 20 november 2012 @ 20:08:44 #117
33954 ElisaB
ook in zwart verkrijgbaar!
pi_119439844
Ik las het wel hoor :D Maar als ik 3 maanden had thuisgezeten, dan was ik opgestaan en aan de slag gegaan. Beter ¤ 1.200 bruto dan niets.
Muil houwe of ik sjoel d'r eentje in!
  dinsdag 20 november 2012 @ 20:20:50 #118
3394 Coelho
BigGreenEgg
pi_119440429
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 november 2012 18:53 schreef teamlead het volgende:

[..]

Inderdaad, dienstverlening :Y

Dit aanbod kwam na een maand of 3 op de bank zitten. In mijn branche is 3 maanden geen ongebruikelijk lange periode, dus op dat moment was er nog geen enorme noodzaak. Als ze er nú mee zouden komen, zou ik het waarschijnlijk al aannemen om de verveling te verdrijven :'). Maar financieel is het echt een dramatisch tarief. De opdracht zou op locatie in Utrecht uitgevoerd moeten worden en ik woon in Heerlen. Da's dus iets meer dan 180 km enkele reis en zo'n 2 uur reistijd. Als het verkeer meezit. Na aftrek van kosten (auto, diesel, parkeren, mobiele telefoon) zou ik die klus moeten uitvoeren voor iets meer dan 1200 bruto, terwijl ik zo'n 14 uur per dag onderweg of bezig ben. Dan leg je er nét niet letterlijk geld bij, maar veel scheelt het niet.
Is het in jouw branche dan niet gebruikelijk dat je reisuren betaald worden en dat je een km vergoeding en dat alle overige kosten zoals parkeren pass through kosten zijn? Dan is het balen ja...
  dinsdag 20 november 2012 @ 20:24:15 #119
3394 Coelho
BigGreenEgg
pi_119440595
quote:
1s.gif Op dinsdag 20 november 2012 18:27 schreef Wokkel het volgende:

[..]

Ah, Dus je bent in dienst van A, die heeft je verhuurd aan B en die verhuurt jou vervolgens aan C.

Nu wil je ontslag nemen bij A en ga je via B werken bij C?

Dan zou ik maar goed je relatiebeding uitpluizen. Tevens niet erg handig dat je het tarief niet weet dat B nu voor jou betaalt, zoiets simpels is de eerste vraag die je had moeten stellen aan de eindklant (in je huidige geval B). Om wat voor functie gaat het?
Om het makkelijker te maken: Ik ben nu in loondienst bij detacheerder A en die heeft me bij B geplaatst. Nu heb ik tegen A gezegd dat ik als freelancer aan de slag ga. A wil me nu mijn opdracht bij B af laten maken en betaalt me dan een freelancetarief. Mijn uurtarief zal vast lager zijn dan de vergoeding die zij van B vragen voor het invullen van de positie.
  dinsdag 20 november 2012 @ 20:24:26 #120
100297 teamlead
Nu met Napoleon complex
pi_119440605
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 november 2012 20:20 schreef Coelho het volgende:

[..]

Is het in jouw branche dan niet gebruikelijk dat je reisuren betaald worden en dat je een km vergoeding en dat alle overige kosten zoals parkeren pass through kosten zijn? Dan is het balen ja...
Reisuren betalen is niet gebruikelijk, maar een kilometer- en parkeervergoeding wel. Alleen: dat kon of wilde deze opdrachtgever niet bieden. Tja, dan houdt het gewoon even op..

Van 1200 bruto kan ik echt niet rondkomen. Bovendien: Door constant maar met je uurtarief te zakken, maak je jezelf ook niet geloofwaardiger. Die 22,- is minder dan ze zouden betalen als er een gemiddelde uitzendkracht via Randstad zou komen (bron: bevriende intercedente bij randstad ;) ).
If you wish to be a success in the world, promise everything, deliver nothing.
Nothing is more difficult, and therefore more precious, than to be able to decide.
Victory belongs to the most persevering
  dinsdag 20 november 2012 @ 20:27:10 #121
100297 teamlead
Nu met Napoleon complex
pi_119440714
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 november 2012 20:24 schreef Coelho het volgende:

[..]

Om het makkelijker te maken: Ik ben nu in loondienst bij detacheerder A en die heeft me bij B geplaatst. Nu heb ik tegen A gezegd dat ik als freelancer aan de slag ga. A wil me nu mijn opdracht bij B af laten maken en betaalt me dan een freelancetarief. Mijn uurtarief zal vast lager zijn dan de vergoeding die zij van B vragen voor het invullen van de positie.
Zo ben ik ook aan mijn eerste opdracht gekomen. Natuurlijk: je uurtarief is lager dan wat A. ontvangt van de eindklant. Aan de andere kant: zij hebben ook de acquisitie gedaan. In mijn branche zijn dergelijke bemiddelingsfees ongeveer 10 - 15 %. Daarom probeer ik ook zo min mogelijk via bemiddelaars te doen
If you wish to be a success in the world, promise everything, deliver nothing.
Nothing is more difficult, and therefore more precious, than to be able to decide.
Victory belongs to the most persevering
pi_119440803
Toch zou ik in die situatie ook wel goedkoper opdrachten aangenomen hebben. In mijn startfase heb ik ook behoorlijk goedkoop gewerkt. Het verdiende weliswaar niet veel, maar je bouwt wel een portfolio, referenties en bekendheid op. :)
  dinsdag 20 november 2012 @ 20:34:09 #123
100297 teamlead
Nu met Napoleon complex
pi_119441062
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 november 2012 20:29 schreef Impossibruuu het volgende:
Toch zou ik in die situatie ook wel goedkoper opdrachten aangenomen hebben. In mijn startfase heb ik ook behoorlijk goedkoop gewerkt. Het verdiende weliswaar niet veel, maar je bouwt wel een portfolio, referenties en bekendheid op. :)
íets zakken met je tarief: als de markt daarom vraagt natuurlijk :Y Meer dan halveren... neuh.. je moet érgens een grens trekken

edit: voor het broodnodige perspectief... voor deze functie in loondienst bij dezelfde opdrachtgever wordt zo'n 4000 bruto per maand betaald.

[ Bericht 7% gewijzigd door teamlead op 20-11-2012 20:41:56 ]
If you wish to be a success in the world, promise everything, deliver nothing.
Nothing is more difficult, and therefore more precious, than to be able to decide.
Victory belongs to the most persevering
pi_119453836
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 november 2012 20:24 schreef Coelho het volgende:

[..]

Om het makkelijker te maken: Ik ben nu in loondienst bij detacheerder A en die heeft me bij B geplaatst. Nu heb ik tegen A gezegd dat ik als freelancer aan de slag ga. A wil me nu mijn opdracht bij B af laten maken en betaalt me dan een freelancetarief. Mijn uurtarief zal vast lager zijn dan de vergoeding die zij van B vragen voor het invullen van de positie.
Als je bij je oude werkgever (A) als freelancer gaat werken loop je wel het risico dat je je VAR WUO kwijtraakt. Waarom vraag je niet gewoon aan B wat zij nu voor jou betalen? Dan hou je rekening met een marge 10-15% voor A en zo weet je ook je eigen uurtarief.
  woensdag 21 november 2012 @ 09:02:48 #125
3394 Coelho
BigGreenEgg
pi_119454956
quote:
0s.gif Op woensdag 21 november 2012 06:31 schreef Wokkel het volgende:

[..]

Als je bij je oude werkgever (A) als freelancer gaat werken loop je wel het risico dat je je VAR WUO kwijtraakt. Waarom vraag je niet gewoon aan B wat zij nu voor jou betalen? Dan hou je rekening met een marge 10-15% voor A en zo weet je ook je eigen uurtarief.
Omdat B dat niet met mij gaat delen. De vraag is zelfs of ze wel van A gaan horen of ik er als een freelancer werk. Dat maakt nl. niet uit: A heeft de contractuele verplichting aan B om de werkzaamheden uit te voeren. Er staat nergens wie dat moet doen en hoe de arbeidsrelatie tussen A en uitvoerende is.

Ik wil maximaal een paar maanden voor A werken en daarna verder gaan met andere opdrachtgevers. Zo kom ik zeker wel aan 3 of 4 opdrachtgevers dit jaar. Het lijkt me dat het dan nog steeds goed te verdedigen is dat ik een VAR WUO heb. Het is geen verkapt dienstverband voor in de lengte van jaren.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')