Op woensdag 9 mei 2012 18:10 schreef Antilurker het volgende:Hey ik heb weer een vraag over m'n EK schema

Deetch, die formule die je gaf werkte perfect, bedankt!
Alleen nu was er het probleem met landen met dezelfde punten...
Ik wou dat dus op gaan lossen door Excel naar het doelsaldo te laten kijken...
Maar dan wel dat hij dus EERST naar de punten kijkt, en als die gelijk zijn, dan pas kijkt hij naar het aantal doelpunten dat het land heeft en maakt hij daaruit dus op wie de nummer 1 en de nummer 2 van die poule zijn geworden.
Misschien handig;
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn
ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis
Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Ik denk dat ik nog wel een paar keer langskom met wat vragen

De eenvoudige manier om zo'n probleem op te lossen is door gebruik te maken van een tussenwaarde, die je niet toont. Zo kan je bijvoorbeeld je eigen getal bouwen op basis van een combinatie van punten en doelpunten. Bijvoorbeeld in kolom I zet je de formule:
=G2&als(k2<10;0&k2;k2)
wat je doet is het samenvoegen van je puntentotaal en de doelpunten. Doordat je je puntentotaal vooraan zet heeft dit de grootste invloed op het bepalen van de grootste waarde en daarna pas de doelpunten. De formule met de als heb ik er in gezet zodat je een voorloop nul hebt wanneer je aantal doelpunten onder de 10 hebt.
In je voorbeeld krijg je voor Rusland 409 en voor Griekenland 408. Het getal van Rusland is groter en komt dus boven Griekenland uit. Dit terwijl Kroatie met 5 punten nog hoger uitkomt, ongeacht het doelsaldo.
Dit is de quick & dirty methode. Er zijn veel mooiere en schonere opties.
*edit:
De methode werkt zo natuurlijk niet voor een negatief doelsaldo. Daarvoor werkt deze constructie dan weer wel:
=G2*100+K2
Het concept is hetzelfde en bij een negatief doelsaldo zal je bij 3 punten en -1 springen naar 299. Het is niet zo netjes maar de kans dat het fout gaat is zeer gering.
Nogmaals het is quick & dirty.
[ Bericht 5% gewijzigd door snabbi op 10-05-2012 00:07:42 ]
snIRC het gratis chatbotje voor onder andere triviant